Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kielletyt sanat, osa 47

Ja taas irtokarkeille on keksitty uusi sana.
 Kielletyt sanat, osa 47

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 46 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Möhlä marja 3.6.2026 23:46
      Tulos: +78 (92 ääntä)
      Salde ja tomsu oon kans kuullut 🙄 kieltoon kaikki!

      Lainaa

    2. Epäonnistunut leppäkerttu 🐞 3.6.2026 23:47
      Tulos: +90 (138 ääntä)
      Evästetaikina 😆. Joo, kai se cookie on keksi yleisnimityksenä, mutta tuntuu että just semmoinen paksu, iso, mehevä missä on suklaapaloja on SE cookie. Saa mm. Subista, Mäkistä jne. Semmoinen "American cookie" siis.

      Lainaa

    3. Per Cladenius 4.6.2026 0:10
      Tulos: +57 (59 ääntä)
      Marianne, eivät ole.

      Lainaa

    4. Tulos: +92 (102 ääntä)
      Silmiin liimatut kuraläpät sai mut hämilleen ja mietin ihan tosissaan hetken aikaa, mistä ihmeestä voi olla kyse. Mulla oli mielikuva silmäluomiin liimatuista kumilärpäkkeistä ennen kuin oivalsin, että kyseessä on oltava tekoripset. 😂

      Lainaa

    5. Tulos: +99 (101 ääntä)
      Per Cladenius: Marianne, eivät ole.
      Juu ei todellakaan ole ok. Mulla tulee elintarvikkeiden sijasta ensimmäisenä mieleen sisarukset, joilla ei ole kaikki ihan hyvin. Juustis ja Sallu ne tuolla taas vähän sekoilee.

      Lainaa

    6. Kurantti minkki 4.6.2026 5:06
      Tulos: +54 (68 ääntä)
      Anteeksi, mutta tykästyin EHMETTIIN! Onko tykästyminen muuten kielletty?

      Lainaa

    7. Arkkienkeli 4.6.2026 6:19
      Tulos: +70 (74 ääntä)
      Jos kahvilassa pyydän kassaneidiltä evästettä, niin yleensä saan korvapuustin.

      Lainaa

    8. Lila herne 4.6.2026 6:55
      Tulos: +47 (67 ääntä)
      Voidaanko kieltää "muikkeli"?

      Lainaa

    9. Tulos: +21 (61 ääntä)
      Sallu? Sallu?? Se on salde!

      Lainaa

    10. Haiseva peura 4.6.2026 7:13
      Tulos: +29 (51 ääntä)
      Ace: Silmiin liimatut kuraläpät sai mut hämilleen ja mietin ihan tosissaan hetken aikaa, mistä ihmeestä voi olla kyse. Mulla oli mielikuva silmäluomiin liimatuista kumilärpäkkeistä ennen kuin oivalsin, että kyseessä on oltava tekoripset. 😂
      Naisvihaaja!

      Lainaa

    11. Tulos: +51 (57 ääntä)
      Juustishan on selkeästi juustohampurilainen

      Lainaa

    12. Vähättelevä meduusa 4.6.2026 8:10
      Tulos: +62 (66 ääntä)
      Epäonnistunut leppäkerttu 🐞: Joo, kai se cookie on keksi yleisnimityksenä, mutta tuntuu että just semmoinen paksu, iso, mehevä missä on suklaapaloja on SE cookie. Saa mm. Subista, Mäkistä jne. Semmoinen "American cookie" siis.
      Kyllä, näin itsekin sen käsitän. Jo 20 vuotta sitten, kun opiskelin leipuri-kondiittoriksi, leivoimme mm. lusikkaleipiä, wilhelmiinoja sekä cookieita, joista jälkimmäinen oli nimenomaan näitä amerikkalaistyyppisiä, paksuja suklaahippukeksejä. Tämän vuoksi en itse vierasta cookie-sanan käyttöä, kunhan kyse on näistä nimenomaisista kekseistä.

      Lainaa

    13. Taikajuomaa sekoittava kirjohylje 4.6.2026 8:16
      Tulos: +15 (23 ääntä)
      Tomskun olen kuullut joskus kauan sitten. Onneksi ei ole yleistynyt.

      Lainaa

    14. Karkaileva kettu 4.6.2026 8:34
      Tulos: -17 (29 ääntä)
      Lila herne: Voidaanko kieltää "muikkeli"?
      Olisko muide tai muikkis parempi?
      Ja se on salde.

      Lainaa

    15. Helppo kirjohylje 4.6.2026 8:47
      Tulos: -15 (25 ääntä)
      Karkaileva kettu: Olisko muide tai muikkis parempi? Ja se on salde.
      Kinkku on parempi.

      Lainaa

    16. Valtaisa kookos 4.6.2026 9:11
      Tulos: +5 (19 ääntä)
      Sallulle naurahdin. Kuulostaa sanalta, jonka lapsi voisi keksiä "lempinimeksi", kun leikkii laittavansa ruokaa.

      Lainaa

    17. Peruuttamaton riikinkukko 4.6.2026 9:44
      Tulos: +20 (30 ääntä)
      Lila herne: Voidaanko kieltää "muikkeli"?
      Voidaan. Kiitos.

      Lainaa

    18. Tulos: -51 (69 ääntä)
      Nää naisvihan huutajat vihaa poikkeuksetta miehiä ihte. Katkeria akkoja.

      Lainaa

    19. Tulos: +15 (25 ääntä)
      Karkaileva kettu: Olisko muide tai muikkis parempi? Ja se on salde.
      Se on ihan vaan muija.

      Lainaa

    20. Tulos: +23 (25 ääntä)
      Kymysys, miski ja miätä ehmettiä käyttäjät on sitä kansaa, joka on elänyt apustaja meemien aikaa

      Lainaa

    21. It's a deal 4.6.2026 13:41
      Tulos: +33 (33 ääntä)
      Huvittelin joskus antamalla selaimen kääntää puolalaista ruokaohjesivustoa, se kertoi "Evästearkin voiteleminen on huono idea. Se voi johtaa siihen, että evästeesi leviävät liikaa, ohenevat ja mahdollisesti jopa palavat. Puhu pettymyksestä!" Ykkösenä silti: ""Vihjeillä on merkitystä kaatuneille työntekijöille. "Mene eteenpäin ja kaada kuljettajasi." Kun sana "tip" vedetään väärin parilla eri tapaa.

      Lainaa

    22. Vajaa sika 🐖 4.6.2026 13:56
      Tulos: +3 (11 ääntä)
      Helppo kirjohylje: Kinkku on parempi.
      Naisvihaaja!  😆

      Lainaa

    23. Nevöhööd aprikoosi 4.6.2026 14:33
      Tulos: +16 (38 ääntä)
      Tomsku on kyl ihan perus sana tomaatista.

      Lainaa

    24. Mauton ahven 4.6.2026 17:34
      Tulos: +23 (25 ääntä)
      (Amerikan) englannissakin cookie voi tarkoittaa monenlaisia keksejä, mutta jos ei tarkemmin spesifioida, niin varmaan useimmille amerikkalaisille tulee mieleen se pinnalta rapea ja sisältä pehmeä, suurehko suklaahippukeksi. Tämä on hauska ilmiö kielessä, että kun se sinänsä englannin kielessäkin aivan yhtä yleinen ja samanmerkityksinen sana 'cookie' vs suomen kielen 'keksi' yhdistetään niin vahvasti tiettyyn keksien alatyyppiin, niin siitä tulee suomen kieleen lainasana, joka tarkoittaa nimenomaisesti tätä keksien tyyppiä. Lopputuloksena englannin kielen sana cookie tarkoittaa englannin kielessä samaa kuin suomen kielen yleissana keksi, mutta suomen kielessä lainasanana se tarkoittaa paljon tarkemmin rajattua keksien tyyppiä.

      Lainaa

    25. Arkkienkeli 4.6.2026 17:49
      Tulos: -13 (29 ääntä)
      Angst: Sallu? Sallu?? Se on salde!
      Salde se on kontulasta. Lehtivihreä ja haisee sillille kymmenien metrien päähän ilman housuja.

      Lainaa

    26. Nurja jyrsijä 5.6.2026 9:12
      Tulos: +1 (19 ääntä)
      Taikajuomaa sekoittava kirjohylje: Tomskun olen kuullut joskus kauan sitten. Onneksi ei ole yleistynyt.
      Mitä sä sitten ostat kaupasta jos et tomskuja?

      Lainaa

    27. Perin kenguru 5.6.2026 9:17
      Tulos: +3 (25 ääntä)
      Matin kanssa samaa mieltä noista kulmakarvoista. Mikä ihmeen idea on nyppiä kulmakarvat pois ja piirtää tilalle viivat kynällä?? Se näyttää myös karmealta.

      Lainaa

    28. Toj Karin 5.6.2026 9:21
      Tulos: +13 (17 ääntä)
      Epäonnistunut leppäkerttu 🐞: Evästetaikina 😆. Joo, kai se cookie on keksi yleisnimityksenä, mutta tuntuu että just semmoinen paksu, iso, mehevä missä on suklaapaloja on SE cookie. Saa mm. Subista, Mäkistä jne. Semmoinen "American cookie" siis.
      Tämä. Cookie ja biscuit on eri asioita. Ja jos mennään Britteihin, siellä on myös crackereita ja ties mitä muuta mitä en nyt lonkalta muista. Suomessa on vaan yksi sana kuvaamaan noita kaikkia: keksi. Kahvileipäkin on vain synonyymi keksille. Aika mälsää.

      Lainaa

    29. Löydetty norppa 5.6.2026 9:39
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Toj Karin: Tämä. Cookie ja biscuit on eri asioita. Ja jos mennään Britteihin, siellä on myös crackereita ja ties mitä muuta mitä en nyt lonkalta muista. Suomessa on vaan yksi sana kuvaamaan noita kaikkia: keksi. Kahvileipäkin on vain synonyymi keksille. Aika mälsää.
      Joo. Ero on valmistustavassa. Biscuit tarkoittaa kahdesti paistettua, eli ensin paistetaan pitkä pötkö joka pätkitään pienemmiksi, tai levy joka leikellään neliöiksi, ja paistetaan hiukan lisää. En muista onko Suomessa tällaisia keksejä juurikaan saatavilla. Biscuit-termi tulee Italiasta, bi-scotta.

      Lainaa

    30. Pitkä kurkku 5.6.2026 11:11
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Perin kenguru: Matin kanssa samaa mieltä noista kulmakarvoista. Mikä ihmeen idea on nyppiä kulmakarvat pois ja piirtää tilalle viivat kynällä?? Se näyttää myös karmealta.
      No se on vissiin helpompi hoitaa tms.? Varsinkin jos ne on jotenkin kestopigmentoitu. Ja kai se on muotia 🤷🏻‍♂️

      Lainaa

    31. Nuutunut pehmelö 5.6.2026 11:26
      Tulos: +16 (16 ääntä)
      Juustis on joku juuston korvike.

      Lainaa

    32. Vivahteeton leijona 5.6.2026 12:39
      Tulos: +33 (33 ääntä)
      Toj Karin: Tämä. Cookie ja biscuit on eri asioita. Ja jos mennään Britteihin, siellä on myös crackereita ja ties mitä muuta mitä en nyt lonkalta muista. Suomessa on vaan yksi sana kuvaamaan noita kaikkia: keksi. Kahvileipäkin on vain synonyymi keksille. Aika mälsää.
      Korjaus: Suomen kielessä tämä yleisnimitys on pikkuleipä. Keksi on pikkuleivän alalaji, jonka mieltäisin kuivaksi ja rapeaksi. Esimerkiksi herrasväenleipä on pikkuleipä muttei keksi. Kahvileipä ei todellakaan ole synonyymi pikkuleivälle tai keksille vaan kuvaa yleisesti kaikkia makeita taikinasta valmistettuja, perinteisesti kahvin kanssa syötäviä leivonnaisia.

      Lainaa

    33. jukkapalmu 5.6.2026 13:48
      Tulos: +27 (27 ääntä)
      Pahin "Suomennos" on ollut "Cookies"- sanasta "Cookiekset". Siinä on niin paljon väärää, etten osaa käsitellä asiaa ollenkaan.

      Lainaa

    34. Tallentumaton greippi 5.6.2026 17:58
      Tulos: +9 (13 ääntä)
      Nevöhööd aprikoosi: Tomsku on kyl ihan perus sana tomaatista.
      Ehkä joissakn piireissä 🤷 Omaan korvaan se kuulostaa lässyttämiseltä

      Lainaa

    35. Karsas sorsa 5.6.2026 18:50
      Tulos: +12 (12 ääntä)
      Nuutunut pehmelö: Juustis on joku juuston korvike.
      Tai vuusto ja siitä saa väännettyä vuustis 😅 Hirveetä 🫎

      Lainaa

    36. Aikaisempi kirahvi 5.6.2026 19:24
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      Tuo hampparihan oli hauska. Buni. :DDD

      Lainaa

    37. Väsyttävä pulu 6.6.2026 1:21
      Tulos: -29 (31 ääntä)
      Toj Karin: Tämä. Cookie ja biscuit on eri asioita. Ja jos mennään Britteihin, siellä on myös crackereita ja ties mitä muuta mitä en nyt lonkalta muista. Suomessa on vaan yksi sana kuvaamaan noita kaikkia: keksi. Kahvileipäkin on vain synonyymi keksille. Aika mälsää.
      Laihduttakaa.

      Lainaa

    38. Sujuva leopardi 6.6.2026 16:34
      Tulos: -3 (9 ääntä)
      Oikeasti haluaisin tietää millainen kääntäjän uuvatti on nettiselaimen cookiet aikanaan suomentanut "evästeiksi".

      Lainaa

    39. Seko lihapulla 7.6.2026 17:40
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      It's a deal: Huvittelin joskus antamalla selaimen kääntää puolalaista ruokaohjesivustoa, se kertoi "Evästearkin voiteleminen on huono idea. Se voi johtaa siihen, että evästeesi leviävät liikaa, ohenevat ja mahdollisesti jopa palavat. Puhu pettymyksestä!" Ykkösenä silti: ""Vihjeillä on merkitystä kaatuneille työntekijöille. "Mene [...]
      Puhu pettymyksestä!

      Lainaa

    40. Murehduttava lihapulla 8.6.2026 12:53
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Minä 10min ennen tämän mokan lukemista työkavereille: "Hei, mulla olisi kymysys..." Lupaan, että en yleensä käytä tuota sanaa!

      Lainaa

    41. Konkurssikypsä lehmä 9.6.2026 14:36
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Joo ei tartte mitään engelskaa tuoda tänne fingelskan sekaan, puhutaan asioista oikeilla nimillä ja herkutellaan ruskuaisilla ja evästeillä eikä millään brownieilla ja cookieilla.

      Lainaa

    42. Keskiverto kultakala 9.6.2026 15:06
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Perin kenguru: Matin kanssa samaa mieltä noista kulmakarvoista. Mikä ihmeen idea on nyppiä kulmakarvat pois ja piirtää tilalle viivat kynällä?? Se näyttää myös karmealta.
      No, on siinä enemmän järkeä kuin mun lapsuuden kaupungin yhdellä naisella, joka oli piirtänyt uudet kulmakarvat kynällä nyppimättä vanhoja pois. Eikä ollut edes kyseessä sellaiset lähes näkymättömät au naturel kulmikset, vaan ihan perustuuheat. Olen hyvinkin avarakatseinen muodin ja erilaisten mieltymysten suhteen, mutta tuota en ymmärrä näin 30 vuotta myöhemminkään.

      Lainaa

    43. Keskiverto kultakala 9.6.2026 15:11
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Karsas sorsa: Tai vuusto ja siitä saa väännettyä vuustis 😅 Hirveetä 🫎
      Aa, mä rakastan itse vuusto-sanaa! On vaan jotenkin niin vinkeä. Harmi vaan, että melkein kaikki tähän mennessä maistamani vuustot on niin kuvottavia, etten ole onnistunut saamaan kovinkaan montaa ruokavaliooni. Kyllä juusto on aina juusto, mutta odotan kyllä innolla, jos noidenkin tuotekehittely vielä paranisi.

      Lainaa

    44. Suuri aprikoosi 10.6.2026 20:49
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Kertokaa minulle yksinkertaiselle, että mikä hiivatti on "rönteil"?

      Lainaa

    45. Maanalainen norsu 11.6.2026 21:34
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Kun olin töissä pizzeriassa, niin tomaattikastike oli tomppa, koskenlaskijakastike oli kossu, kirsikkatomaatit oli kirsuja ja jalapenot jalluja.

      Lainaa

    46. Täys ilves 16.6.2026 2:59
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Ufo hai: Kymysys, miski ja miätä ehmettiä käyttäjät on sitä kansaa, joka on elänyt apustaja meemien aikaa
      Onneksi se aika on ohi

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: cookiet, hesburger, irtokarkit, keksit, kostokroppa, kysymys, mainos, naisviha, salaatti

  • Uusimmat

  • Kategoriat