Vanhat hyvät ajat, osa 22
Suomen historian suurin Mandela-efekti.
Seuraava
Ja taas irtokarkeille on keksitty uusi sana. Edellinen
Vuokralainen helvetistä – "Talo piti purkaa, poliisi ei tee mitään."
Ja taas irtokarkeille on keksitty uusi sana. Edellinen
Vuokralainen helvetistä – "Talo piti purkaa, poliisi ei tee mitään."
48 kommenttia
-
Eikö se ollut hööki-pulveria. Vai oliko hööki joku eri. Saattoi olla myös Aku Ankassa, kun tarkemmin mietin.
-
Kilokalori: Eikö se ollut hööki-pulveria. Vai oliko hööki joku eri. Saattoi olla myös Aku Ankassa, kun tarkemmin mietin.
Joo, höökipulveriksi sanottiin pervitiiniä ja siinä oli sota-aikana amfetamiinia. Myöhemmin samalla kauppanimellä on ollut saatavilla, mutta ilman spiidiä 😁 Hota taasen on, kuten mainittu, särkylääke: https://fi.wikipedia.org/wiki/Hota-pulveri Minusta ei oo Mandela, on vaan sotkettu kaksi eri asiaa. -
-
Kas vain. Olin luullut, että "eli" merkityksessä "vai, tai" on puhtaasti länsisuomalainen ilmiö, mutta murresanakirjan mukaan sitä on käytetty sekä lännessä (etenkin Pohjanmaalla) että idässä. Onpa kiinnostava juttu, kun lienee hyvin mahdollista, että lännessä se johtuu ruotsin vaikutuksesta (eller) ja idässä taas venäjän (ili).
-
Heitettävä timantti: Mennään "täyttä höökiä" eteenpäin.
Tajusin tän sanonnan merkityksen just ekaa kertaa ja fiilis on 🤯 -
Epäonnistunut leppäkerttu 🐞: Joo, höökipulveriksi sanottiin pervitiiniä ja siinä oli sota-aikana amfetamiinia. Myöhemmin samalla kauppanimellä on ollut saatavilla, mutta ilman spiidiä 😁 Hota taasen on, kuten mainittu, särkylääke: fi.wikipedia.org/wiki/Hota-pulveri Minusta ei oo Mandela, on vaan sotkettu kaksi eri asiaa.
”sisälsi 1950-luvulla pienen määrän amfetamiinia”
-
Epäonnistunut leppäkerttu 🐞: Joo, höökipulveriksi sanottiin pervitiiniä ja siinä oli sota-aikana amfetamiinia. Myöhemmin samalla kauppanimellä on ollut saatavilla, mutta ilman spiidiä 😁 Hota taasen on, kuten mainittu, särkylääke: fi.wikipedia.org/wiki/Hota-pulveri Minusta ei oo Mandela, on vaan sotkettu kaksi eri asiaa.
Itse asiassa Pervitiinissä oli Metamfetamiinia, joka on jonkin verran tehokkaampi myrkky. -
-
Välittäisikö joku kertoa, mitä Nelson Mandelalla on tämän kanssa tekemistä?
-
Valmisteleva monni: Itse asiassa Pervitiinissä oli Metamfetamiinia, joka on jonkin verran tehokkaampi myrkky. https://fi.wikipedia.org/wiki/Metamfetamiini#Historia
Sanat “pervitiini” ja “metamfetamiini” kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. -
Helppo kirjohylje: Mikä ihmeen Mandela-efekti? Nelson Mandela?
Jep. Tarkoittaa sitä, että useammalla ihmisellä on sama väärä muisto asiasta. Esimerkiksi se, että Nelson Mandela ois kuollut vankeudessa 80-luvulla, vaikka kerkesi vapautua ja kuolla joskus 2010-luvun alkupuoliskolla. -
-
https://fi.wikipedia.org/wiki/Valemuisto Mandela-efektistä puhutaan, kun suuri joukko ihmisiä muistaa jonkin tapahtuman samalla tavalla väärin. Tässä tapauksessa monet muistavat, että Nelson Mandela olisi kuollut 80-luvulla, vaikka eleli vielä senkin jälkeen. Jostain on kuitenkin monelle ihmiselle syntynyt mielikuva, että kuoli 80-luvulla, ja tämä mielikuva on muiston muodossa. Kyse ei siis ole esim salaliittoteoriasta, vaan muistin toimintaan liittyvästä ilmiöstä.
-
Makaaberi kyyhky: Pervitiini on tuotenimi, ja kuuluu kirjoittaa isolla alkukirjaimella.
Pervitiini on Pervitin-tuotteen kansankielinen nimi, eli kyllä se kuuluu kirjoittaa pienellä alkukirjaimella. -
Epäonnistunut leppäkerttu 🐞: Joo, höökipulveriksi sanottiin pervitiiniä ja siinä oli sota-aikana amfetamiinia. Myöhemmin samalla kauppanimellä on ollut saatavilla, mutta ilman spiidiä 😁 Hota taasen on, kuten mainittu, särkylääke: fi.wikipedia.org/wiki/Hota-pulveri Minusta ei oo Mandela, on vaan sotkettu kaksi eri asiaa.
Pervitin oli sota-aikana puhdasta metamfetamiinia.Sotien jälkeen, vielä 50-luvulla, apteekissa myytävä sisälsi vielä vähän kyseistä herkkua -
Vähennetty kotka: Välittäisikö joku kertoa, mitä Nelson Mandelalla on tämän kanssa tekemistä?
Googlaa mandela efekti. -
Mielipuoli luumu: Kas vain. Olin luullut, että "eli" merkityksessä "vai, tai" on puhtaasti länsisuomalainen ilmiö, mutta murresanakirjan mukaan sitä on käytetty sekä lännessä (etenkin Pohjanmaalla) että idässä. Onpa kiinnostava juttu, kun lienee hyvin mahdollista, että lännessä se johtuu ruotsin vaikutuksesta (eller) ja idässä taas venäjän (ili).
Asun Pohjois-Pohjanmaalla Pyhäjoen varrella ja nousi tätä lukiessa mieleeni, että lapsena (1960-luvulla) käytettiin eli sanaa vai sanan asemasta. Enpä ole moista vuosikymmeniin muistanut, nyt tupsahti hauskasti mieleeni ja tutulta tuntuu. -
Mielipuoli luumu: Kas vain. Olin luullut, että "eli" merkityksessä "vai, tai" on puhtaasti länsisuomalainen ilmiö, mutta murresanakirjan mukaan sitä on käytetty sekä lännessä (etenkin Pohjanmaalla) että idässä. Onpa kiinnostava juttu, kun lienee hyvin mahdollista, että lännessä se johtuu ruotsin vaikutuksesta (eller) ja idässä taas venäjän (ili).
Eikä pelkästään murresanana; "eli" on aiemmin ollut paljon enemmän käytössä "tai" sanan rinnalla varsinkin kirjallisuudessa. Kun lukee jotain hieman vanhempaa kirjaa niin siellä on usein kappaleen nimenä jotain tyyliin "väijytys eli yhdessä selvitään kaikesta".Ja joskushan tuota on käytetty ihan koko teoksen nimenä, tunnetuin (ainakin itselleni ) lienee Hobitti eli sinne ja takaisin (The Hobbit or There and Back Again). -
Jep, äidinäidinäiti veti Hotaa, teki äidin mukaan niin gutaa mummelille :)
-
Madoton ampiainen: ”sisälsi 1950-luvulla pienen määrän amfetamiinia”
Jos (iso)mummolla on vanhaa varastoa runsaasti, niin sillähän saa vauhtia halonhakkaamiseen. Tosin alkaa ton ajan (iso)mummot olla katoava luonnonvara. Itse aineen säilyvyyteen en osaa ottaa kantaa että laimeneeko vaikutus ajan kanssa, eli jos mummulan vintiltä löytyy Pervitin-purkkeja, niin onko profit vai ei? 😆 -
Mielipuoli luumu: Kas vain. Olin luullut, että "eli" merkityksessä "vai, tai" on puhtaasti länsisuomalainen ilmiö, mutta murresanakirjan mukaan sitä on käytetty sekä lännessä (etenkin Pohjanmaalla) että idässä. Onpa kiinnostava juttu, kun lienee hyvin mahdollista, että lännessä se johtuu ruotsin vaikutuksesta (eller) ja idässä taas venäjän (ili).
Täällä Pohjanmaalla oon myös kuullut ruotsinkielisten lyhentävän eller-sanan muotoon elo/elu (??) niin äkkiäkös siitä suomenkielisen naapurin suussa tulee eli 😁 -
Jorma Ralli-Kukkula: Eikä pelkästään murresanana; "eli" on aiemmin ollut paljon enemmän käytössä "tai" sanan rinnalla varsinkin kirjallisuudessa. Kun lukee jotain hieman vanhempaa kirjaa niin siellä on usein kappaleen nimenä jotain tyyliin "väijytys eli yhdessä selvitään kaikesta". Ja joskushan tuota on käytetty ihan koko teoksen nimenä, [...]
Mä sanoisin, että tässä "eli"-sanaa käytetään ihan nyky-yleiskielen merkityksessä, ja että englannin "or"-sanalla on siis myös merkitys "eli". -
-
Epäonnistunut leppäkerttu 🐞: Joo, höökipulveriksi sanottiin pervitiiniä ja siinä oli sota-aikana amfetamiinia. Myöhemmin samalla kauppanimellä on ollut saatavilla, mutta ilman spiidiä 😁 Hota taasen on, kuten mainittu, särkylääke: fi.wikipedia.org/wiki/Hota-pulveri Minusta ei oo Mandela, on vaan sotkettu kaksi eri asiaa.
Meinaatko että olisi olemassa ihan oikeita Mandela-efekti-ilmiöitä? -
Lala: Mä sanoisin, että tässä "eli"-sanaa käytetään ihan nyky-yleiskielen merkityksessä, ja että englannin "or"-sanalla on siis myös merkitys "eli".
Juuri näin, or-sanaa voidaan käyttää myös merkityksessä "toisin sanoen", jota "eli" nykyään tarkoittaa. Vanha, tän keskustelun perusteella sekä ruotsista että venäjästä tullut merkitys näkyy esimerkiksi kysymyksessä "otatko kahvia eli teetä". Kysyjä ei ajattele, että kahvia voidaan kutsua myös teeksi, vaan kysyy, kumpaa toinen haluaa. -
Enpä ole koskana ajatellut että eli sana tuossa merkityksessä olisi outo juttu joillekin syntyperäisille suomalaisille? Itse käytän tuota puhetapaa jatkuvasti. "Siinä on ehkä semmonen viis- eli kuusjuttua" jne.. Liekö tämä sitten aiheuttanut joskus ymmärtämisvaikeuksia? En ole koskaan edes tullut jataelleeksi ettei kyse olisi ihan yleisestä puhekielestä.
-
Muista asioista on vääriä muistoja, mutta päällimmäisenä Mandelasta tulee mieleen hänen pääsynsä presidentiksi neljä vuotta vapautumisen jälkeen. Kyseessä oli aika iso juttu, tummaihoinen Etelä-Afrikan johtoon kun apartheidista oli kiihtyvään tahtiin puhuttu ja lauluja tehty aika pitkään.
-
Intiimi peura: Meinaatko että olisi olemassa ihan oikeita Mandela-efekti-ilmiöitä?
Tuota ei massat luule noin vaan yksittäinen henkilö sekoilee kahden nimen kanssa. Hööki vs. Hota. Joista toinen on vielä keksitty nimi ja toinen tuotenimi. Mandelasta moni muistelee noin. Mun mielestä paras esimerkki on Monopoli-pelin silinteriukon monokkeli. Itsekin olin ihan varma mutta olin väärässä 🎩🧐. -
Ruiskukka Kaunoinen: Googlaa mandela efekti.
Edelleen nuoriso on sitä mieltä, että jos ei tiedä, sitä ei pidä kertoa ja että kysyjä on ärsyttävä. No, terapiaan siitä vain. -
Makaaberi kyyhky: Pervitiini on tuotenimi, ja kuuluu kirjoittaa isolla alkukirjaimella.
Tuotenimi on Pervitin. -
Juha: Pervitiini on Pervitin-tuotteen kansankielinen nimi, eli kyllä se kuuluu kirjoittaa pienellä alkukirjaimella.
Eiköhän sen voi kirjoittaa isolla tai pienellä. Onhan myös esim. 'Mersu' Mercedes Benz -tavaramerkin kansankielinen nimi, mutta silti mielletään erisnimeksi. -
Eli-sana merkityksessä ’tai, vai’ on suomen kielessä alkuperäisempi kuin tai/vai. Kveenin kieli on Suomesta Norjaan 1600- ja 1700-luvulla muuttaneiden jälkeläisten kieli, pohjautuu siis suomeen. Suomen ”tai” on kveeniksi eli (suomen ”vai” on kveeniksi vain).
-
Kirpeä Ahven: Enpä ole koskana ajatellut että eli sana tuossa merkityksessä olisi outo juttu joillekin syntyperäisille suomalaisille? Itse käytän tuota puhetapaa jatkuvasti. "Siinä on ehkä semmonen viis- eli kuusjuttua" jne.. Liekö tämä sitten aiheuttanut joskus ymmärtämisvaikeuksia? En ole koskaan edes [...]
Kuulen tämän tänään ensimmäistä kertaa. Olen ihan syntyperäinen keski-ikäinen suomalainen. Etelä-Suomesta -
-
Vajaa sika 🐖: Tuota ei massat luule noin vaan yksittäinen henkilö sekoilee kahden nimen kanssa. Hööki vs. Hota. Joista toinen on vielä keksitty nimi ja toinen tuotenimi. Mandelasta moni muistelee noin. Mun mielestä paras esimerkki on Monopoli-pelin silinteriukon monokkeli. Itsekin olin ihan varma mutta olin väärässä 🎩🧐.
Pringlesin silinteriukolla on monokkeli -
Kilokalori: Eikö se ollut hööki-pulveria. Vai oliko hööki joku eri. Saattoi olla myös Aku Ankassa, kun tarkemmin mietin.
Höökivaunu ainakin oli. Olisko ollut joku "Brutopialainen höökivaunu" jossain Barksin tai Rosan sarjassa. En tosin tiedä mikä se höökivaunu on, ainakaan tässä asiayhteydessä. -
Mauton ahven: Eiköhän sen voi kirjoittaa isolla tai pienellä. Onhan myös esim. 'Mersu' Mercedes Benz -tavaramerkin kansankielinen nimi, mutta silti mielletään erisnimeksi.
Läheisempi analogia on Aspirin-tuotemerkistä muodostettu kansankielinen “aspiriini”, jota tuskin kukaan kirjoittaa isolla. -
Vajaa sika 🐖: Tuota ei massat luule noin vaan yksittäinen henkilö sekoilee kahden nimen kanssa. Hööki vs. Hota. Joista toinen on vielä keksitty nimi ja toinen tuotenimi. Mandelasta moni muistelee noin. Mun mielestä paras esimerkki on Monopoli-pelin silinteriukon monokkeli. Itsekin olin ihan varma mutta olin väärässä 🎩🧐.
Käsittääkseni on löydetty jokin vanha pelin painos, jossa seteleissä ON monokkeli. -
Tervattu maito: fi.wikipedia.org/wiki/Valemuisto Mandela-efektistä puhutaan, kun suuri joukko ihmisiä muistaa jonkin tapahtuman samalla tavalla väärin. Tässä tapauksessa monet muistavat, että Nelson Mandela olisi kuollut 80-luvulla, vaikka eleli vielä senkin jälkeen. Jostain on kuitenkin monelle ihmiselle syntynyt mielikuva, että [...]
Eikä siis ainoastaan elellyt, vaan oli näyttävästi ihan julkisuudessa esillä Etelä-Afrikan presidenttinä, jonka elämäntarina toi hänelle tunnettuutta kansainvälisesti. -
Nurja jyrsijä: Käsittääkseni on löydetty jokin vanha pelin painos, jossa seteleissä ON monokkeli.
Mutta kuka sitä on pelannut? Ei suuret massat kuten viimeisten 60+ vuoden aikana ilmestyneitä painoksia. Pointtina siis se, että massa kuvittelee sillä olevan monokkelin. -
Vakuudeton hauki: Höökivaunu ainakin oli. Olisko ollut joku "Brutopialainen höökivaunu" jossain Barksin tai Rosan sarjassa. En tosin tiedä mikä se höökivaunu on, ainakaan tässä asiayhteydessä.
Tähän ohuesti liittyen, jossain tyyliin 80-luvun taskareissa olen törmännyt ilmaisuun "kyllä eli ei". Niissä oli muitakin jänniä ilmaisuja, kuten "mennään tulenväkenä", "julmetus" ja "hyrysysy", vain muutaman ulkomuistista mainitakseni. -
Sujuva maahinen: Pringlesin silinteriukolla on monokkeli
Pringles-ukolla ei ole sen enempää monokkelia kuin silinteriäkään. -
Soittamaton papukaija: Asun Pohjois-Pohjanmaalla Pyhäjoen varrella ja nousi tätä lukiessa mieleeni, että lapsena (1960-luvulla) käytettiin eli sanaa vai sanan asemasta. Enpä ole moista vuosikymmeniin muistanut, nyt tupsahti hauskasti mieleeni ja tutulta tuntuu.
Kauan sitten edesmennyt mummuni on tuolta alueelta kotoisin ja käytti myös eli-sanaa tuohon malliin. -
Tips: Tähän ohuesti liittyen, jossain tyyliin 80-luvun taskareissa olen törmännyt ilmaisuun "kyllä eli ei". Niissä oli muitakin jänniä ilmaisuja, kuten "mennään tulenväkenä", "julmetus" ja "hyrysysy", vain muutaman ulkomuistista mainitakseni.
Aku Ankoissa oli aina mahtavan rikasta kieltä ollakseen "vain" sarjakuvia, sieltä varmaan itsellekin oli tuo "eli ei" juttu etäisesti tuttu. Täytyy ehkä kaivella vanhat akkarit mökillä esiin kesälukemiseksi. -
Viilaava Vinokas: Jep. Tarkoittaa sitä, että useammalla ihmisellä on sama väärä muisto asiasta. Esimerkiksi se, että Nelson Mandela ois kuollut vankeudessa 80-luvulla, vaikka kerkesi vapautua ja kuolla joskus 2010-luvun alkupuoliskolla.
Jos muistelee että Mandela kuoli vankeudessa 80-luvulla, kyse ei ole mistään jaetusta valemuistosta vaan siitä ettei yksilö tunne edes historian alkeita. Mandelan vapautuminen ja rooli apartheid-hallinnon kaatamisessa kuitenkin niitä perusasioita siinä 25 tapauksen listalla mitkä jokaisen pitäisi historiasta tietää. Tuon termin "mandela-efekti" keksijä ei vissiin halua myöntää että on henkilökohtaisesti pihalla. Vuosikymmenet voi olla hukassa nuoremmilta, jos ei ole omia muistikuvia. Me vähän aikaisemmat sukupolvet katsottiin lapsena joka ilta samat uutiset ja sen takia muistetaan että Mandela kävi Suomessa Ahtisaaren aikaan eikä kukaan voi erehtyä luulemaan sen olleen 80-lukua. Kun ei ite ollut silloin uutisia katselemassa. Sepä vasta olisikin valemuisto. -
rottanpää: Eikös kansankielisetkin nimet ole kuitenkin (eris)nimiä? Ihmistenkin lempinimet kirjoitetaan isolla, joten miksei myös tuotenimien?
Niistä nyt puhutaan yleisniminä: pervitiini, aspiriini, disperiini, pampers, lego, heteka jne. -
Madoton ampiainen: ”sisälsi 1950-luvulla pienen määrän amfetamiinia”
Sori, en keskustele noin pienten tilien kanssa.

Kommentti