Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhat hyvät ajat, osa 22

Suomen historian suurin Mandela-efekti.
Vanhat hyvät ajat, osa 22

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 48 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Kilokalori 3.6.2026 22:43
      Tulos: +50 (66 ääntä)
      Eikö se ollut hööki-pulveria. Vai oliko hööki joku eri. Saattoi olla myös Aku Ankassa, kun tarkemmin mietin.

      Lainaa

    2. Epäonnistunut leppäkerttu 🐞 3.6.2026 23:42
      Tulos: +108 (114 ääntä)
      Kilokalori: Eikö se ollut hööki-pulveria. Vai oliko hööki joku eri. Saattoi olla myös Aku Ankassa, kun tarkemmin mietin.
      Joo, höökipulveriksi sanottiin pervitiiniä ja siinä oli sota-aikana amfetamiinia. Myöhemmin samalla kauppanimellä on ollut saatavilla, mutta ilman spiidiä 😁 Hota taasen on, kuten mainittu, särkylääke: https://fi.wikipedia.org/wiki/Hota-pulveri Minusta ei oo Mandela, on vaan sotkettu kaksi eri asiaa.

      Lainaa

    3. Mielipuoli luumu 4.6.2026 0:10
      Tulos: +104 (112 ääntä)
      Kas vain. Olin luullut, että "eli" merkityksessä "vai, tai" on puhtaasti länsisuomalainen ilmiö, mutta murresanakirjan mukaan sitä on käytetty sekä lännessä (etenkin Pohjanmaalla) että idässä. Onpa kiinnostava juttu, kun lienee hyvin mahdollista, että lännessä se johtuu ruotsin vaikutuksesta (eller) ja idässä taas venäjän (ili).

      Lainaa

    4. Heitettävä timantti 4.6.2026 0:43
      Tulos: +95 (95 ääntä)
      Mennään "täyttä höökiä" eteenpäin.

      Lainaa

    5. Tulos: +116 (120 ääntä)
      Heitettävä timantti: Mennään "täyttä höökiä" eteenpäin.
      Tajusin tän sanonnan merkityksen just ekaa kertaa ja fiilis on 🤯

      Lainaa

    6. Madoton ampiainen 4.6.2026 5:20
      Tulos: +55 (61 ääntä)
      Epäonnistunut leppäkerttu 🐞: Joo, höökipulveriksi sanottiin pervitiiniä ja siinä oli sota-aikana amfetamiinia. Myöhemmin samalla kauppanimellä on ollut saatavilla, mutta ilman spiidiä 😁 Hota taasen on, kuten mainittu, särkylääke: fi.wikipedia.org/wiki/Hota-pulveri Minusta ei oo Mandela, on vaan sotkettu kaksi eri asiaa.

      ”sisälsi 1950-luvulla pienen määrän amfetamiinia”

      Lainaa

    7. Valmisteleva monni 4.6.2026 5:40
      Tulos: +56 (60 ääntä)
      Epäonnistunut leppäkerttu 🐞: Joo, höökipulveriksi sanottiin pervitiiniä ja siinä oli sota-aikana amfetamiinia. Myöhemmin samalla kauppanimellä on ollut saatavilla, mutta ilman spiidiä 😁 Hota taasen on, kuten mainittu, särkylääke: fi.wikipedia.org/wiki/Hota-pulveri Minusta ei oo Mandela, on vaan sotkettu kaksi eri asiaa.
      Itse asiassa Pervitiinissä oli Metamfetamiinia, joka on jonkin verran tehokkaampi myrkky.

      Lainaa

    8. Vähennetty kotka 4.6.2026 6:25
      Tulos: -21 (59 ääntä)
      Välittäisikö joku kertoa, mitä Nelson Mandelalla on tämän kanssa tekemistä?

      Lainaa

    9. Helppo kirjohylje 4.6.2026 7:19
      Tulos: -29 (67 ääntä)
      Mikä ihmeen Mandela-efekti? Nelson Mandela?

      Lainaa

    10. Tulos: -20 (72 ääntä)
      Valmisteleva monni: Itse asiassa Pervitiinissä oli Metamfetamiinia, joka on jonkin verran tehokkaampi myrkky. https://fi.wikipedia.org/wiki/Metamfetamiini#Historia
      Sanat “pervitiini” ja “metamfetamiini” kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

      Lainaa

    11. Makaaberi kyyhky 4.6.2026 7:46
      Tulos: +65 (73 ääntä)
      Tane: Sanat “pervitiini” ja “metamfetamiini” kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
      Pervitiini on tuotenimi, ja kuuluu kirjoittaa isolla alkukirjaimella.

      Lainaa

    12. Suova maksamakkara 4.6.2026 8:01
      Tulos: +47 (55 ääntä)
      Tane: Sanat “pervitiini” ja “metamfetamiini” kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
      Kannattaa päteä, jos ei osaa. Eiku!

      Lainaa

    13. Viilaava Vinokas 4.6.2026 8:02
      Tulos: +81 (83 ääntä)
      Helppo kirjohylje: Mikä ihmeen Mandela-efekti? Nelson Mandela?
      Jep. Tarkoittaa sitä, että useammalla ihmisellä on sama väärä muisto asiasta. Esimerkiksi se, että Nelson Mandela ois kuollut vankeudessa 80-luvulla, vaikka kerkesi vapautua ja kuolla joskus 2010-luvun alkupuoliskolla.

      Lainaa

    14. Tervattu maito 4.6.2026 8:04
      Tulos: +71 (77 ääntä)
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Valemuisto Mandela-efektistä puhutaan, kun suuri joukko ihmisiä muistaa jonkin tapahtuman samalla tavalla väärin. Tässä tapauksessa monet muistavat, että Nelson Mandela olisi kuollut 80-luvulla, vaikka eleli vielä senkin jälkeen. Jostain on kuitenkin monelle ihmiselle syntynyt mielikuva, että kuoli 80-luvulla, ja tämä mielikuva on muiston muodossa. Kyse ei siis ole esim salaliittoteoriasta, vaan muistin toimintaan liittyvästä ilmiöstä.

      Lainaa

    15. Tulos: +25 (49 ääntä)
      Makaaberi kyyhky: Pervitiini on tuotenimi, ja kuuluu kirjoittaa isolla alkukirjaimella.
      Pervitiini on Pervitin-tuotteen kansankielinen nimi, eli kyllä se kuuluu kirjoittaa pienellä alkukirjaimella.

      Lainaa

    16. Ansioton sorsa 4.6.2026 8:46
      Tulos: +34 (36 ääntä)
      Epäonnistunut leppäkerttu 🐞: Joo, höökipulveriksi sanottiin pervitiiniä ja siinä oli sota-aikana amfetamiinia. Myöhemmin samalla kauppanimellä on ollut saatavilla, mutta ilman spiidiä 😁 Hota taasen on, kuten mainittu, särkylääke: fi.wikipedia.org/wiki/Hota-pulveri Minusta ei oo Mandela, on vaan sotkettu kaksi eri asiaa.
      Pervitin oli sota-aikana puhdasta metamfetamiinia.
      Sotien jälkeen, vielä 50-luvulla, apteekissa myytävä sisälsi vielä vähän kyseistä herkkua

      Lainaa

    17. Ruiskukka Kaunoinen 4.6.2026 8:53
      Tulos: +17 (35 ääntä)
      Vähennetty kotka: Välittäisikö joku kertoa, mitä Nelson Mandelalla on tämän kanssa tekemistä?
      Googlaa mandela efekti.

      Lainaa

    18. Soittamaton papukaija 4.6.2026 9:22
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      Mielipuoli luumu: Kas vain. Olin luullut, että "eli" merkityksessä "vai, tai" on puhtaasti länsisuomalainen ilmiö, mutta murresanakirjan mukaan sitä on käytetty sekä lännessä (etenkin Pohjanmaalla) että idässä. Onpa kiinnostava juttu, kun lienee hyvin mahdollista, että lännessä se johtuu ruotsin vaikutuksesta (eller) ja idässä taas venäjän (ili).
      Asun Pohjois-Pohjanmaalla Pyhäjoen varrella ja nousi tätä lukiessa mieleeni, että lapsena (1960-luvulla) käytettiin eli sanaa vai sanan asemasta. Enpä ole moista vuosikymmeniin muistanut, nyt tupsahti hauskasti mieleeni ja tutulta tuntuu.

      Lainaa

    19. Jorma Ralli-Kukkula 4.6.2026 9:55
      Tulos: -20 (46 ääntä)
      Mielipuoli luumu: Kas vain. Olin luullut, että "eli" merkityksessä "vai, tai" on puhtaasti länsisuomalainen ilmiö, mutta murresanakirjan mukaan sitä on käytetty sekä lännessä (etenkin Pohjanmaalla) että idässä. Onpa kiinnostava juttu, kun lienee hyvin mahdollista, että lännessä se johtuu ruotsin vaikutuksesta (eller) ja idässä taas venäjän (ili).
      Eikä pelkästään murresanana; "eli" on aiemmin ollut paljon enemmän käytössä "tai" sanan rinnalla varsinkin kirjallisuudessa. Kun lukee jotain hieman vanhempaa kirjaa niin siellä on usein kappaleen nimenä jotain tyyliin "väijytys eli yhdessä selvitään kaikesta".
      Ja joskushan tuota on käytetty ihan koko teoksen nimenä, tunnetuin (ainakin itselleni ) lienee Hobitti eli sinne ja takaisin (The Hobbit or There and Back Again).

      Lainaa

    20. Tulos: +18 (24 ääntä)
      Jep, äidinäidinäiti veti Hotaa, teki äidin mukaan niin gutaa mummelille :)

      Lainaa

    21. Turpea alligaattori 4.6.2026 10:57
      Tulos: +23 (27 ääntä)
      Madoton ampiainen: ”sisälsi 1950-luvulla pienen määrän amfetamiinia”
      Jos (iso)mummolla on vanhaa varastoa runsaasti, niin sillähän saa vauhtia halonhakkaamiseen. Tosin alkaa ton ajan (iso)mummot olla katoava luonnonvara. Itse aineen säilyvyyteen en osaa ottaa kantaa että laimeneeko vaikutus ajan kanssa, eli jos mummulan vintiltä löytyy Pervitin-purkkeja, niin onko profit vai ei? 😆

      Lainaa

    22. Verkkaisa riesa 4.6.2026 11:57
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Mielipuoli luumu: Kas vain. Olin luullut, että "eli" merkityksessä "vai, tai" on puhtaasti länsisuomalainen ilmiö, mutta murresanakirjan mukaan sitä on käytetty sekä lännessä (etenkin Pohjanmaalla) että idässä. Onpa kiinnostava juttu, kun lienee hyvin mahdollista, että lännessä se johtuu ruotsin vaikutuksesta (eller) ja idässä taas venäjän (ili).
      Täällä Pohjanmaalla oon myös kuullut ruotsinkielisten lyhentävän eller-sanan muotoon elo/elu (??) niin äkkiäkös siitä suomenkielisen naapurin suussa tulee eli 😁

      Lainaa

    23. Tulos: +42 (48 ääntä)
      Jorma Ralli-Kukkula: Eikä pelkästään murresanana; "eli" on aiemmin ollut paljon enemmän käytössä "tai" sanan rinnalla varsinkin kirjallisuudessa. Kun lukee jotain hieman vanhempaa kirjaa niin siellä on usein kappaleen nimenä jotain tyyliin "väijytys eli yhdessä selvitään kaikesta". Ja joskushan tuota on käytetty ihan koko teoksen nimenä, [...]
      Mä sanoisin, että tässä "eli"-sanaa käytetään ihan nyky-yleiskielen merkityksessä, ja että englannin "or"-sanalla on siis myös merkitys "eli".

      Lainaa

    24. Intiimi peura 4.6.2026 12:28
      Tulos: -32 (34 ääntä)
      Epäonnistunut leppäkerttu 🐞: Joo, höökipulveriksi sanottiin pervitiiniä ja siinä oli sota-aikana amfetamiinia. Myöhemmin samalla kauppanimellä on ollut saatavilla, mutta ilman spiidiä 😁 Hota taasen on, kuten mainittu, särkylääke: fi.wikipedia.org/wiki/Hota-pulveri Minusta ei oo Mandela, on vaan sotkettu kaksi eri asiaa.
      Meinaatko että olisi olemassa ihan oikeita Mandela-efekti-ilmiöitä?

      Lainaa

    25. Höveli kärpänen 4.6.2026 12:57
      Tulos: +28 (32 ääntä)
      Lala: Mä sanoisin, että tässä "eli"-sanaa käytetään ihan nyky-yleiskielen merkityksessä, ja että englannin "or"-sanalla on siis myös merkitys "eli".
      Juuri näin, or-sanaa voidaan käyttää myös merkityksessä "toisin sanoen", jota "eli" nykyään tarkoittaa. Vanha, tän keskustelun perusteella sekä ruotsista että venäjästä tullut merkitys näkyy esimerkiksi kysymyksessä "otatko kahvia eli teetä". Kysyjä ei ajattele, että kahvia voidaan kutsua myös teeksi, vaan kysyy, kumpaa toinen haluaa.

      Lainaa

    26. Kirpeä Ahven 4.6.2026 13:41
      Tulos: -18 (34 ääntä)
      Enpä ole koskana ajatellut että eli sana tuossa merkityksessä olisi outo juttu joillekin syntyperäisille suomalaisille? Itse käytän tuota puhetapaa jatkuvasti. "Siinä on ehkä semmonen viis- eli kuusjuttua" jne.. Liekö tämä sitten aiheuttanut joskus ymmärtämisvaikeuksia? En ole koskaan edes tullut jataelleeksi ettei kyse olisi ihan yleisestä puhekielestä.

      Lainaa

    27. It's a deal 4.6.2026 13:52
      Tulos: +12 (12 ääntä)
      Muista asioista on vääriä muistoja, mutta päällimmäisenä Mandelasta tulee mieleen hänen pääsynsä presidentiksi neljä vuotta vapautumisen jälkeen. Kyseessä oli aika iso juttu, tummaihoinen Etelä-Afrikan johtoon kun apartheidista oli kiihtyvään tahtiin puhuttu ja lauluja tehty aika pitkään.

      Lainaa

    28. Vajaa sika 🐖 4.6.2026 13:55
      Tulos: +28 (32 ääntä)
      Intiimi peura: Meinaatko että olisi olemassa ihan oikeita Mandela-efekti-ilmiöitä?
      Tuota ei massat luule noin vaan yksittäinen henkilö sekoilee kahden nimen kanssa. Hööki vs. Hota. Joista toinen on vielä keksitty nimi ja toinen tuotenimi. Mandelasta moni muistelee noin. Mun mielestä paras esimerkki on Monopoli-pelin silinteriukon monokkeli. Itsekin olin ihan varma mutta olin väärässä 🎩🧐.

      Lainaa

    29. Kasteltu hiiri 4.6.2026 15:09
      Tulos: -5 (17 ääntä)
      Ruiskukka Kaunoinen: Googlaa mandela efekti.
      Edelleen nuoriso on sitä mieltä, että jos ei tiedä, sitä ei pidä kertoa ja että kysyjä on ärsyttävä. No, terapiaan siitä vain.

      Lainaa

    30. Tulos: +7 (15 ääntä)
      Makaaberi kyyhky: Pervitiini on tuotenimi, ja kuuluu kirjoittaa isolla alkukirjaimella.
      Tuotenimi on Pervitin.

      Lainaa

    31. Mauton ahven 4.6.2026 17:25
      Tulos: +9 (15 ääntä)
      Juha: Pervitiini on Pervitin-tuotteen kansankielinen nimi, eli kyllä se kuuluu kirjoittaa pienellä alkukirjaimella.
      Eiköhän sen voi kirjoittaa isolla tai pienellä. Onhan myös esim. 'Mersu' Mercedes Benz -tavaramerkin kansankielinen nimi, mutta silti mielletään erisnimeksi.

      Lainaa

    32. Kristitty leijona 4.6.2026 17:41
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Eli-sana merkityksessä ’tai, vai’ on suomen kielessä alkuperäisempi kuin tai/vai. Kveenin kieli on Suomesta Norjaan 1600- ja 1700-luvulla muuttaneiden jälkeläisten kieli, pohjautuu siis suomeen. Suomen ”tai” on kveeniksi eli (suomen ”vai” on kveeniksi vain).

      Lainaa

    33. Törkiä peto 4.6.2026 21:03
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Enpä ole koskana ajatellut että eli sana tuossa merkityksessä olisi outo juttu joillekin syntyperäisille suomalaisille? Itse käytän tuota puhetapaa jatkuvasti. "Siinä on ehkä semmonen viis- eli kuusjuttua" jne.. Liekö tämä sitten aiheuttanut joskus ymmärtämisvaikeuksia? En ole koskaan edes [...]
      Kuulen tämän tänään ensimmäistä kertaa. Olen ihan syntyperäinen keski-ikäinen suomalainen. Etelä-Suomesta

      Lainaa

    34. Sujuva maahinen 4.6.2026 21:20
      Tulos: -12 (16 ääntä)
      Vajaa sika 🐖: Tuota ei massat luule noin vaan yksittäinen henkilö sekoilee kahden nimen kanssa. Hööki vs. Hota. Joista toinen on vielä keksitty nimi ja toinen tuotenimi. Mandelasta moni muistelee noin. Mun mielestä paras esimerkki on Monopoli-pelin silinteriukon monokkeli. Itsekin olin ihan varma mutta olin väärässä 🎩🧐.
      Pringlesin silinteriukolla on monokkeli

      Lainaa

    35. Vakuudeton hauki 4.6.2026 21:59
      Tulos: +14 (14 ääntä)
      Kilokalori: Eikö se ollut hööki-pulveria. Vai oliko hööki joku eri. Saattoi olla myös Aku Ankassa, kun tarkemmin mietin.
      Höökivaunu ainakin oli. Olisko ollut joku "Brutopialainen höökivaunu" jossain Barksin tai Rosan sarjassa. En tosin tiedä mikä se höökivaunu on, ainakaan tässä asiayhteydessä.

      Lainaa

    36. Tulos: +14 (20 ääntä)
      Mauton ahven: Eiköhän sen voi kirjoittaa isolla tai pienellä. Onhan myös esim. 'Mersu' Mercedes Benz -tavaramerkin kansankielinen nimi, mutta silti mielletään erisnimeksi.
      Läheisempi analogia on Aspirin-tuotemerkistä muodostettu kansankielinen “aspiriini”, jota tuskin kukaan kirjoittaa isolla.

      Lainaa

    37. Nurja jyrsijä 5.6.2026 9:08
      Tulos: +3 (11 ääntä)
      Vajaa sika 🐖: Tuota ei massat luule noin vaan yksittäinen henkilö sekoilee kahden nimen kanssa. Hööki vs. Hota. Joista toinen on vielä keksitty nimi ja toinen tuotenimi. Mandelasta moni muistelee noin. Mun mielestä paras esimerkki on Monopoli-pelin silinteriukon monokkeli. Itsekin olin ihan varma mutta olin väärässä 🎩🧐.
      Käsittääkseni on löydetty jokin vanha pelin painos, jossa seteleissä ON monokkeli.

      Lainaa

    38. Toj Karin 5.6.2026 9:15
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Juha: Pervitiini on Pervitin-tuotteen kansankielinen nimi, eli kyllä se kuuluu kirjoittaa pienellä alkukirjaimella.
      Lempinimetkin on erisnimiä ja erisnimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.

      Lainaa

    39. Tallentumaton greippi 5.6.2026 17:31
      Tulos: +11 (11 ääntä)
      Tervattu maito: fi.wikipedia.org/wiki/Valemuisto Mandela-efektistä puhutaan, kun suuri joukko ihmisiä muistaa jonkin tapahtuman samalla tavalla väärin. Tässä tapauksessa monet muistavat, että Nelson Mandela olisi kuollut 80-luvulla, vaikka eleli vielä senkin jälkeen. Jostain on kuitenkin monelle ihmiselle syntynyt mielikuva, että [...]
      Eikä siis ainoastaan elellyt, vaan oli näyttävästi ihan julkisuudessa esillä Etelä-Afrikan presidenttinä, jonka elämäntarina toi hänelle tunnettuutta kansainvälisesti.

      Lainaa

    40. Karsas sorsa 5.6.2026 18:54
      Tulos: +14 (14 ääntä)
      Nurja jyrsijä: Käsittääkseni on löydetty jokin vanha pelin painos, jossa seteleissä ON monokkeli.
      Mutta kuka sitä on pelannut? Ei suuret massat kuten viimeisten 60+ vuoden aikana ilmestyneitä painoksia. Pointtina siis se, että massa kuvittelee sillä olevan monokkelin.

      Lainaa

    41. Tulos: +16 (16 ääntä)
      Vakuudeton hauki: Höökivaunu ainakin oli. Olisko ollut joku "Brutopialainen höökivaunu" jossain Barksin tai Rosan sarjassa. En tosin tiedä mikä se höökivaunu on, ainakaan tässä asiayhteydessä.
      Tähän ohuesti liittyen, jossain tyyliin 80-luvun taskareissa olen törmännyt ilmaisuun "kyllä eli ei". Niissä oli muitakin jänniä ilmaisuja, kuten "mennään tulenväkenä", "julmetus" ja "hyrysysy", vain muutaman ulkomuistista mainitakseni.

      Lainaa

    42. Sujuva leopardi 6.6.2026 16:20
      Tulos: +11 (11 ääntä)
      Sujuva maahinen: Pringlesin silinteriukolla on monokkeli
      Pringles-ukolla ei ole sen enempää monokkelia kuin silinteriäkään.

      Lainaa

    43. Näköpallot 👀 8.6.2026 0:49
      Tulos: +7 (7 ääntä)
      Soittamaton papukaija: Asun Pohjois-Pohjanmaalla Pyhäjoen varrella ja nousi tätä lukiessa mieleeni, että lapsena (1960-luvulla) käytettiin eli sanaa vai sanan asemasta. Enpä ole moista vuosikymmeniin muistanut, nyt tupsahti hauskasti mieleeni ja tutulta tuntuu.
      Kauan sitten edesmennyt mummuni on tuolta alueelta kotoisin ja käytti myös eli-sanaa tuohon malliin.

      Lainaa

    44. Varjoissa hiipivä varis 9.6.2026 8:05
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Tips: Tähän ohuesti liittyen, jossain tyyliin 80-luvun taskareissa olen törmännyt ilmaisuun "kyllä eli ei". Niissä oli muitakin jänniä ilmaisuja, kuten "mennään tulenväkenä", "julmetus" ja "hyrysysy", vain muutaman ulkomuistista mainitakseni.
      Aku Ankoissa oli aina mahtavan rikasta kieltä ollakseen "vain" sarjakuvia, sieltä varmaan itsellekin oli tuo "eli ei" juttu etäisesti tuttu. Täytyy ehkä kaivella vanhat akkarit mökillä esiin kesälukemiseksi.

      Lainaa

    45. Varreton harakka 9.6.2026 9:46
      Tulos: -1 (5 ääntä)
      Viilaava Vinokas: Jep. Tarkoittaa sitä, että useammalla ihmisellä on sama väärä muisto asiasta. Esimerkiksi se, että Nelson Mandela ois kuollut vankeudessa 80-luvulla, vaikka kerkesi vapautua ja kuolla joskus 2010-luvun alkupuoliskolla.
      Jos muistelee että Mandela kuoli vankeudessa 80-luvulla, kyse ei ole mistään jaetusta valemuistosta vaan siitä ettei yksilö tunne edes historian alkeita. Mandelan vapautuminen ja rooli apartheid-hallinnon kaatamisessa kuitenkin niitä perusasioita siinä 25 tapauksen listalla mitkä jokaisen pitäisi historiasta tietää.  Tuon termin "mandela-efekti" keksijä ei vissiin halua myöntää että on henkilökohtaisesti pihalla. Vuosikymmenet voi olla hukassa nuoremmilta, jos ei ole omia muistikuvia. Me vähän aikaisemmat sukupolvet katsottiin lapsena joka ilta samat uutiset ja sen takia muistetaan että Mandela kävi Suomessa Ahtisaaren aikaan eikä kukaan voi erehtyä luulemaan sen olleen 80-lukua. Kun ei ite ollut silloin uutisia katselemassa. Sepä vasta olisikin valemuisto.

      Lainaa

    46. rottanpää 9.6.2026 13:10
      Tulos: -4 (4 ääntä)
      Juha: Pervitiini on Pervitin-tuotteen kansankielinen nimi, eli kyllä se kuuluu kirjoittaa pienellä alkukirjaimella.
      Eikös kansankielisetkin nimet ole kuitenkin (eris)nimiä? Ihmistenkin lempinimet kirjoitetaan isolla, joten miksei myös tuotenimien?

      Lainaa

    47. Kirjolla oleva kookos🥥 10.6.2026 2:31
      Tulos: +2 (6 ääntä)
      rottanpää: Eikös kansankielisetkin nimet ole kuitenkin (eris)nimiä? Ihmistenkin lempinimet kirjoitetaan isolla, joten miksei myös tuotenimien?
      Niistä nyt puhutaan yleisniminä: pervitiini, aspiriini, disperiini, pampers, lego, heteka jne.

      Lainaa

    48. Reitevä kauris 10.6.2026 16:35
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Madoton ampiainen: ”sisälsi 1950-luvulla pienen määrän amfetamiinia”
      Sori, en keskustele noin pienten tilien kanssa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: elävä leski, ennen vanhaan, ennenvanhaan, historia, hota-pulveri, kuva, lankapuhelin, lehti, mandela-efekti, mummot, tuomas enbuske, työpaikka, äiti

  • Uusimmat

  • Kategoriat