Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Joulupohdintoja

Miksi pitää olla joulukuusi? Miksi paketoiminen on niin vaikeaa?
Joulupohdintoja

Erittäin hyvää joulua kaikille! Koska olette olleet kiltisti, julkaisemme myös ensi viikolla normaalisti, eli tiistaina ja torstaina. 🎅🏻

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 63 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +280 (284 ääntä)
      Pahinta on se kun ensin sakset menee kshhhh mut sitten tökkää ja repeää koko paperi

      Lainaa

    2. Vuodatettu robotti 25.12.2025 0:39
      Tulos: -158 (274 ääntä)
      Vaikka Joulu olisikin osa monta vanhaa pakanallista perinnettä ja sekametelisoppa, jossa on palasia sieltä täältä, on Kristuksen syntymä silti yksi syistä, miksi jotkut joulua viettävät. Joulu on vahvasti kristillinen juhla, etenkin suomessa.

      Lainaa

    3. Käteisvapaa apina 25.12.2025 1:08
      Tulos: +165 (191 ääntä)
      En tiedä kumpi itkettää enemmän, Kirsin kommentti vai se että 600 ihmistä on tykännyt siitä.

      Lainaa

    4. Taipumaton 1/3 krokotiili 25.12.2025 1:56
      Tulos: +153 (169 ääntä)
      Syön lihaa mutta en halua että kinkun syöntiä tuputetaan saati pakotetaan. Itse kun en joulukinkusta edes tykkää. Kelpaisi kinkuton joulukin, mutta mieluiten antaisin ihmisten itse päättää mitä syövät. Niin kuin aina. Antaa kolmasosan luopua. Se on vain niiltä pois. 2/3 kansasta saa kinkkua syödä ihan vapaasti.

      Lainaa

    5. Kitsas persoona 25.12.2025 2:38
      Tulos: +98 (130 ääntä)
      Vuodatettu robotti: Vaikka Joulu olisikin osa monta vanhaa pakanallista perinnettä ja sekametelisoppa, jossa on palasia sieltä täältä, on Kristuksen syntymä silti yksi syistä, miksi jotkut joulua viettävät. Joulu on vahvasti kristillinen juhla, etenkin suomessa.
      Mutta eihän (väitetty) Jeesus edes ollut syntynyt jouluna?! ¯\_(ツ)_/¯

      Lainaa

    6. Mauton ahven 25.12.2025 2:52
      Tulos: +118 (124 ääntä)
      Taipumaton 1/3 krokotiili: Syön lihaa mutta en halua että kinkun syöntiä tuputetaan saati pakotetaan. Itse kun en joulukinkusta edes tykkää. Kelpaisi kinkuton joulukin, mutta mieluiten antaisin ihmisten itse päättää mitä syövät. Niin kuin aina. Antaa kolmasosan luopua. Se on vain niiltä pois. 2/3 kansasta saa kinkkua syödä ihan vapaasti.
      Niin siis 1/1 osa kansasta saa kinkkua syödä tai olla syömättä ihan vapaasti. Myös ne, jotka vapaasti valitsevat olla syömättä, saavat vapaasti syödä, ja ne jotka valitsevat syödä, saavat vapaasti olla syömättä. Sitä se vapaus vähän niin kuin tarkoittaa.

      Lainaa

    7. Mauton ahven 25.12.2025 2:54
      Tulos: +17 (89 ääntä)
      Kitsas persoona: Mutta eihän (väitetty) Jeesus edes ollut syntynyt jouluna?! ¯\_(ツ)_/¯
      On se Jeesuksen syntymästä kerrottu tarina kuitenkin joillekin hihhuleille olennainen syy viettää joulua, siinä kommentoija on ihan oikeassa. Mittasuhteet hän toki arvioi ihan väärin. Hihhuleita on oikeasti Suomessa aika vähän, onneksi.

      Lainaa

    8. Väsy siili 25.12.2025 4:13
      Tulos: +98 (116 ääntä)
      Vuodatettu robotti: Vaikka Joulu olisikin osa monta vanhaa pakanallista perinnettä ja sekametelisoppa, jossa on palasia sieltä täältä, on Kristuksen syntymä silti yksi syistä, miksi jotkut joulua viettävät. Joulu on vahvasti kristillinen juhla, etenkin suomessa.
      Suomessa ei kyllä olla kristillisiä juhlia nähtykkään. Täällähän ollaan suuresti joko ateistia tai agnostikkoja. Suurinta osaa ei kristinusko jouluna kiinnosta vaan perinteet ja perhe. Käyppäs vaikka italiassa tai vaikka jenkeissä etelän valtioissa, siellä se kristinusko paistaa

      Lainaa

    9. Kristitty leijona 25.12.2025 5:10
      Tulos: -75 (123 ääntä)
      Vuodatettu robotti: Vaikka Joulu olisikin osa monta vanhaa pakanallista perinnettä ja sekametelisoppa, jossa on palasia sieltä täältä, on Kristuksen syntymä silti yksi syistä, miksi jotkut joulua viettävät. Joulu on vahvasti kristillinen juhla, etenkin suomessa.
      Juuri näin. Nimenomaan joulu liittyy Jeesukseen, aiemmat pakanalliset juhlat eivät (ne kai liittyivät enemmän vuodenkiertoon).
      Kitsas persoona: Mutta eihän (väitetty) Jeesus edes ollut syntynyt jouluna?! ¯\_(ツ)_/¯
      Todennäköisesti ei, mutta eihän kaikkia juhlia muutenkaan vietetä oikeaan aikaan. Minä olen syntynyt elokuun alussa, mutta kun olin koululainen, juhlin synttäreitäni aina vasta elokuun puolivälissä tai sen jälkeen, kun koulu oli alkanut, jotta enemmän kavereita pääsi mukaan. Silti ne olivat mun synttärit eikä kukaan inissyt, että "ethän sä edes oo syntyny tähän aikaan".

      Lainaa

    10. Puolikuiva kobra 25.12.2025 5:49
      Tulos: +157 (175 ääntä)
      Mulle on aivan sama, mistä syystä kukakin joulua viettää tai on viettämättä. Siitä mä nöen punaista, jos joku ylimielisesti väittää, että joulu olisi kristillistä alkuperää, ja _vain_ Jeesuksen syntymäjuhla. Kun kerran jo joulun nimikin todistaa ei-kristillisestä alkuperästä. Samoin kuin perinteet kuusta ja sitä kinkkua myöten. Ei taideta Raamatussakaan käskeä syömään kinkkua. Jeesus itse juutalaisena tuskin söi sikaa.

      Lainaa

    11. Aamukasteen raikastama aprikoosi 25.12.2025 6:36
      Tulos: +101 (129 ääntä)
      Aleksi, joka päivä tutut ja tuntemattomat "pakottaa" syömään lihaa. Jos joku vaikka lounaalla valitsee kasvis vaihtoehdon, niin vähintää yksi alkaa sitä arvosteleen pöydässä. Kuinka pitäisi syödä "normaalisti". Pitää toisten antaa oikeasti valita mitä syövät, jos heillä on rohkeutta valita toisin, kun itsellään, niin pitää heidän valintaa kunnioittaa, eikä hyökkäillä heidän päälle omien aatteiden ja uskomuksten kanssa. Toiset uskaltaa luottaa tutkimuksiin, toisen kansantaruihin ja uskomuksiin.

      Lainaa

    12. Aatteeton mango 25.12.2025 7:19
      Tulos: +86 (116 ääntä)
      Oma lapsuuden muisto kinkun syönnistä on se, kun sitä ole ensin pakko maistaa, sitten sitä oli pakko syödä, kun se on "normaalia". Ruokailun jälkeen kävin sitten oksentamassa, kun oli niin paha olo. Tätä jatkui monta vuotta. Nyt ei ole ollut kinkkua moneen vuoteen, koska en kaipaa tätä jouluista muistoa, kolmen päivän oksentelua ja nälkää. Mutta silti, Kirsit, Mikot ja Aleksi tulee komenntoimaan minun omaa valitaani, kuinka yritän kuulemma tuhota heidän jouluista suomalais perinnettä syömällä jouluna tofua.

      Lainaa

    13. Tulos: +38 (46 ääntä)
      Sakset menee kshhh, jos sakset teroittaa.

      Lainaa

    14. Raiteeton käärme 25.12.2025 7:53
      Tulos: +8 (60 ääntä)
      Taipumaton 1/3 krokotiili: Syön lihaa mutta en halua että kinkun syöntiä tuputetaan saati pakotetaan. Itse kun en joulukinkusta edes tykkää. Kelpaisi kinkuton joulukin, mutta mieluiten antaisin ihmisten itse päättää mitä syövät. Niin kuin aina. Antaa kolmasosan luopua. Se on vain niiltä pois. 2/3 kansasta saa kinkkua syödä ihan vapaasti.
      En nyt ymmärrä mikä on pois meiltä jotka ei kinkkua itseemme ahdeta? Ei multa ainakaan ole mitään pois. En tykkää joulukinkusta, se ei siis kuulu jouluuni. En kyllä edes usko että siitä kukaan voi tykätä, sitä tungetaan naamaan juuri siksi että perinne.

      Lainaa

    15. Kiero maksamakkara 25.12.2025 8:33
      Tulos: +14 (58 ääntä)
      Raiteeton käärme: En nyt ymmärrä mikä on pois meiltä jotka ei kinkkua itseemme ahdeta? Ei multa ainakaan ole mitään pois. En tykkää joulukinkusta, se ei siis kuulu jouluuni. En kyllä edes usko että siitä kukaan voi tykätä, sitä tungetaan naamaan juuri siksi että perinne.
      Kyllä minä tykkään kinkusta mutta ei se niin hyvää ole, ettenkö sitä voisi korvata jollain muulla, vaikka sitten tofu- tai seitankinkulla.

      Lainaa

    16. Itseasiassa 25.12.2025 8:50
      Tulos: +61 (77 ääntä)
      20 vuotta ilman kinkkua ja silti se joulu on mullakin ollut joka vuosi. Joku täällä mainitse, että siasta menee vatsa sekaisin, sama täällä. Näille voisi kertoa, että sieltä kaupasta löytyy myös kalkkunaa, broileria, nautaa ja erilaisia kaloja, joten ei ole pakko olla edes kasvissyöjä. Mutta tuskin se auttaisi, kun on tilaisuus tehdä itku-potkuraivari ja perua koko joulu. Eikä siinä kinkun koossa ole mitään järjeä. Aikoinaan kämppis halusi välttämättä ostaa kinkun, vielä kaikki 9 kiloa. Ei meinannut mahtua uuniin ja sitten meitä kolme pupelsi sitä niin että pahaa teki varmaan viikon. Joten paljonko noista kinkuista sitten lentää roskiin, kun ne ovat jo vanhoja ja kaikilla tulee ne korvista ulos? Tosi ekologista.

      Lainaa

    17. Pilkkottu oppilas 25.12.2025 9:34
      Tulos: -38 (54 ääntä)
      Käteisvapaa apina: En tiedä kumpi itkettää enemmän, Kirsin kommentti vai se että 600 ihmistä on tykännyt siitä.
      Miten niin ? Eikö tuo ole loogista ?Jos tuhannelta ihmiseltä on kysytty niin reilut 600 on vastannut juuri noin.

      Lainaa

    18. Virtaava piirroshahmo 25.12.2025 9:45
      Tulos: +30 (36 ääntä)
      En syönyt tänä jouluna kinkkua. Viikon päästä se on kaupassa tarjouksessa.

      Lainaa

    19. Kynätön kenguru 25.12.2025 10:07
      Tulos: +58 (66 ääntä)
      Auringon kierto on muuttumaton ja kaikille sama. Pohjoisen pallonpuoliskon joulu/yule on vuoden pimeimmän ajan ja valon palaamisen juhla. Talvenselkä taittuu ja matka kevääseen alkaa. Meillä kynttilät, kuusenhavut, olkipukki, sauna, oma kanipata ja ystävän tekemä viini juhlistavat joulua. Meillä näin, toisilla toisin, ja se on ok.

      Lainaa

    20. Menestyksekäs mato 25.12.2025 11:31
      Tulos: +13 (49 ääntä)
      Kristitty leijona: Juuri näin. Nimenomaan joulu liittyy Jeesukseen, aiemmat pakanalliset juhlat eivät (ne kai liittyivät enemmän vuodenkiertoon). Todennäköisesti ei, mutta eihän kaikkia juhlia muutenkaan vietetä oikeaan aikaan. Minä olen syntynyt elokuun alussa, mutta kun olin koululainen, juhlin synttäreitäni aina vasta elokuun [...]
      Vertasitko juuri itseäsi Jeesukseen?

      Lainaa

    21. Kirpeä Ahven 25.12.2025 11:38
      Tulos: -56 (88 ääntä)
      Vuodatettu robotti: Vaikka Joulu olisikin osa monta vanhaa pakanallista perinnettä ja sekametelisoppa, jossa on palasia sieltä täältä, on Kristuksen syntymä silti yksi syistä, miksi jotkut joulua viettävät. Joulu on vahvasti kristillinen juhla, etenkin suomessa.
      Miksihän tämä kommentti on saanut noin paljon miinusta? Juuri näinhän asia on.

      Lainaa

    22. Mauton ahven 25.12.2025 11:48
      Tulos: +62 (88 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Miksihän tämä kommentti on saanut noin paljon miinusta? Juuri näinhän asia on.
      Varmaan siksi, kun juuri noin se ei ole.

      Lainaa

    23. Äkkisyvä marsu 25.12.2025 12:39
      Tulos: -11 (61 ääntä)
      Annan kommentti oli, että joulukuusi liittyy pakanalliseen Yuleen eikä kristilliseen jouluun. Onko jollakin tähän faktatietoa? Minun käsitykseni mukaan joulukuusi olisi nimenomaan kristillinen perinne jota Martti Luther olisi levittänyt (lähde: joulun suuri tietovisa). Eli vaikka joulussa onkin paljon jäänteitä pakanallisista viettotavoista, joulukuusi ei olisi yksi näistä; joulukuusi on levinnyt vasta kristillisen joulun aikana. Mutta voisiko joku historiaa tunteva valaista asiaa?

      Lainaa

    24. Merkitön aprikoosi 25.12.2025 14:15
      Tulos: +58 (62 ääntä)
      Käteisvapaa apina: En tiedä kumpi itkettää enemmän, Kirsin kommentti vai se että 600 ihmistä on tykännyt siitä.
      Ei voi kauhalla vaatia, jos on Ilta-Sanomien kommenttikentässä kirjoitettu.

      Lainaa

    25. Virtaava piirroshahmo 25.12.2025 15:20
      Tulos: +6 (18 ääntä)
      Kynätön kenguru: Auringon kierto on muuttumaton ja kaikille sama. Pohjoisen pallonpuoliskon joulu/yule on vuoden pimeimmän ajan ja valon palaamisen juhla. Talvenselkä taittuu ja matka kevääseen alkaa. Meillä kynttilät, kuusenhavut, olkipukki, sauna, oma kanipata ja ystävän tekemä viini juhlistavat joulua. Meillä näin, toisilla toisin, ja se on ok.
      Teettekö omista kaneista padan? Prismasta ilmeisesti saa ranskalaista kaninlihaa jos on varaa maksaa, mutta melko vähissä on tarjonta.

      Lainaa

    26. Helppo neuvonantaja 25.12.2025 17:58
      Tulos: -9 (17 ääntä)
      Kristitty leijona: Juuri näin. Nimenomaan joulu liittyy Jeesukseen, aiemmat pakanalliset juhlat eivät (ne kai liittyivät enemmän vuodenkiertoon). Todennäköisesti ei, mutta eihän kaikkia juhlia muutenkaan vietetä oikeaan aikaan. Minä olen syntynyt elokuun alussa, mutta kun olin koululainen, juhlin synttäreitäni aina vasta elokuun [...]
      Ehkä kukaan ei inissyt, koska sinun syntymäpäivälläsi tuskin on samanlaista globaalia merkitystä?

      Lainaa

    27. Tulos: +4 (26 ääntä)
      Vuodatettu robotti: Vaikka Joulu olisikin osa monta vanhaa pakanallista perinnettä ja sekametelisoppa, jossa on palasia sieltä täältä, on Kristuksen syntymä silti yksi syistä, miksi jotkut joulua viettävät. Joulu on vahvasti kristillinen juhla, etenkin suomessa.
      Se on ihan sama onko se Jeesus, Gandalf vai Väinämöinen.

      Lainaa

    28. Tulos: +16 (22 ääntä)
      Raiteeton käärme: En nyt ymmärrä mikä on pois meiltä jotka ei kinkkua itseemme ahdeta? Ei multa ainakaan ole mitään pois. En tykkää joulukinkusta, se ei siis kuulu jouluuni. En kyllä edes usko että siitä kukaan voi tykätä, sitä tungetaan naamaan juuri siksi että perinne.
      Se on pois meidän ei-kinkkua syövien lautaselta. Kinkkuöyhöt voivat pitää mielipiteensä että se on meille miinusta ja me voidaan pitää se mielipide että se on meille plussaa kun kinkkua ei syö. Itse syön jotain lihaa etten ole vegaani mutta kinkku kuvottaa.

      Lainaa

    29. Käteisvapaa apina 25.12.2025 20:16
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      Pilkkottu oppilas: Miten niin ? Eikö tuo ole loogista ?Jos tuhannelta ihmiseltä on kysytty niin reilut 600 on vastannut juuri noin.
      Perehdy ensin tilastotieteen perusteisiin ja palataan sitten asiaan.

      Lainaa

    30. Kristitty leijona 25.12.2025 21:00
      Tulos: +21 (23 ääntä)
      Äkkisyvä marsu: Annan kommentti oli, että joulukuusi liittyy pakanalliseen Yuleen eikä kristilliseen jouluun. Onko jollakin tähän faktatietoa? Minun käsitykseni mukaan joulukuusi olisi nimenomaan kristillinen perinne jota Martti Luther olisi levittänyt (lähde: joulun suuri tietovisa). Eli vaikka joulussa onkin paljon jäänteitä [...]
      Joulukuusi tuli Suomeen Saksasta vasta joskus 1700- tai 1800-luvulla (en nyt muista tarkemmin), joten Suomessa joulukuusi on kristillinen perinne. Tuskin perinne kuitenkaan on alun perin niin nuori. Saatatte siis molemmat olla tavallaan oikeassa. Sitä paitsi kuusenhan voi jokainen koristella oman vakaumuksensa mukaisesti ja myös valitsemanaan aikana (vaikka toukokuussa), joten ei se mielestäni ole minkään tietyn uskonnon yksinoikeus.
      Menestyksekäs mato: Vertasitko juuri itseäsi Jeesukseen?
      En.

      Lainaa

    31. Kynätön kenguru 25.12.2025 22:26
      Tulos: +28 (40 ääntä)
      Virtaava piirroshahmo: Teettekö omista kaneista padan? Prismasta ilmeisesti saa ranskalaista kaninlihaa jos on varaa maksaa, mutta melko vähissä on tarjonta.
      Juu tehdään, kasvatetaan pienimuotoisesti omaan käyttöön. Olen pohtinut asiaa paljon ja päätynyt siihen, että itsekasvatettu ja kotiteurastettu liha on eläinystävällisin tapa syödä lihaa. Lisäksi kaninpapanasta saamme puutarhaan kaiken tarvittavan lannoitteen.

      Lainaa

    32. Itämainen lihapulla 25.12.2025 23:41
      Tulos: +51 (59 ääntä)
      Pahinta on että ne sakset on riikalla 🤬

      Lainaa

    33. Snaggletooth 25.12.2025 23:45
      Tulos: +10 (20 ääntä)
      Vuodatettu robotti: Vaikka Joulu olisikin osa monta vanhaa pakanallista perinnettä ja sekametelisoppa, jossa on palasia sieltä täältä, on Kristuksen syntymä silti yksi syistä, miksi jotkut joulua viettävät. Joulu on vahvasti kristillinen juhla, etenkin suomessa.
      Lemmy Kilmister on oikeasti syntynyt jouluaattona ja oli todistetusti oikea henkilö. Mr. Motorhead RIP.

      Lainaa

    34. Matkustava kivi 26.12.2025 1:17
      Tulos: +26 (26 ääntä)
      Miten voi olla noin pihalla? Birds of a feather flock together, tietysti omakin ystäväpiirini tekee asiat suunnilleen samalla tavalla kuin minä. Mutta en silti luule, ettei muunlaisia olisi olemassa ja tutkija joka muuta on havainnut, yrittäisi " mädättää" jotain. (Hyvää joulua kaikille, itselleni porkkanalaatikko on se juttu jota ilman ei voi. Koska se on niin hyvää, ei ideologiasyistä).

      Lainaa

    35. Kraaterin pohjalla on papukaija 26.12.2025 1:32
      Tulos: -4 (8 ääntä)
      Äkkisyvä marsu: Annan kommentti oli, että joulukuusi liittyy pakanalliseen Yuleen eikä kristilliseen jouluun. Onko jollakin tähän faktatietoa? Minun käsitykseni mukaan joulukuusi olisi nimenomaan kristillinen perinne jota Martti Luther olisi levittänyt (lähde: joulun suuri tietovisa). Eli vaikka joulussa onkin paljon jäänteitä [...]
      Anna oli muutenkin sitä mieltä että Yule on sapatti et voi siinä mielessä jättää omaan arvoonsa hänen mietteet.

      Lainaa

    36. Tulos: +42 (42 ääntä)
      Millonkohan Aleksilla on ollut sellainen päivä, että kaikki on pakotettu syömään kasvisruokaa? Itselläni ei oo ainakaan tullut vastaan, onneks. Ja onneks ihan vaan siksi että oon ihan liiankin nirso, ei siks että ois mitään kasvissyöntiä tai vegaaniutta vastaan.

      Lainaa

    37. Lobbaava kani 26.12.2025 2:45
      Tulos: +26 (28 ääntä)
      Itämainen lihapulla: Pahinta on että ne sakset on riikalla 🤬
      Ja sieltä kuuluu vain paskainen nauru 😡

      Lainaa

    38. rottanpää 26.12.2025 4:19
      Tulos: +44 (48 ääntä)
      "Jos välillä tuputettaisiin lihansyöntiä", sanoo Aleksi, joka ei näköjään ole huomannut, että sitähän nimenomaan on tuputettu jo iät ja ajat. Ainakin siis Aleksin omien määritelmien mukaan, kerta hän katsoo, että jo ruokailutapojen tai -asenteiden uutisointikin on tuputtamista. Aleksin mielestä myös vaikkapa vegaaniset K-ruoka-reseptit tai vegaanisten tuotteiden mainostaminen on varmaan tuputtamista (tai siis mainoksethan nimenomaan ovat, mutta se pätee Valioon ihan niin kuin Oatlyynkin). Onkohan sekin tuputtamista, että kaupoissa on erillinen vegehylly? Se, ettei Aleksi huomaa kaiken tämän (ja enemmänkin) pätevän myös eläintuotteisiin, on ironisesti vain osoitus siitä, miten paljon moninkertaista niiden tuputtaminen on: sitä on tuputettu niin paljon niin pitkään, että siitä on tullut (jo aikaa sitten) neutraalilta tuntuva normi, jota vasten sitten kaikkea muuta peilataan. Kun Ilta-Sanomat julkaisee jutun siitä, miten suuri osa voisi jättää kinkun pois joulupöydästä, se tuntuu tuputtamiselta, mutta sen sijaan juttu raadin arvostelemista juhannuksen parhaista lihamakkaroista vain "on".

      Lainaa

    39. Ekvivalentti joutsen 26.12.2025 10:16
      Tulos: +37 (45 ääntä)
      Vuodatettu robotti: Vaikka Joulu olisikin osa monta vanhaa pakanallista perinnettä ja sekametelisoppa, jossa on palasia sieltä täältä, on Kristuksen syntymä silti yksi syistä, miksi jotkut joulua viettävät. Joulu on vahvasti kristillinen juhla, etenkin suomessa.
      Ainoa syy siihen miksi sitä juhlitaan Jeesuksen "syntymäpäivänä" on se että ihmiset alunperin juhlivat joulua pakanallisena juhlana ja kirkon piti keksiä siihen jokin kristillinen juhla tilalle.

      Lainaa

    40. Nuutunut pehmelö 26.12.2025 12:41
      Tulos: +9 (19 ääntä)
      Itseasiassa: 20 vuotta ilman kinkkua ja silti se joulu on mullakin ollut joka vuosi. Joku täällä mainitse, että siasta menee vatsa sekaisin, sama täällä. Näille voisi kertoa, että sieltä kaupasta löytyy myös kalkkunaa, broileria, nautaa ja erilaisia kaloja, joten ei ole pakko olla edes kasvissyöjä. Mutta [...]
      Ainakaan meillä kinkkua ei mene roskiin, kaikki syödään. Aina ihmetellyt näitä 'näin käytät kinkun loput' ohjeita, ei sitä kinkkua 'jää', se syödään hyvällä halulla kokonaan.

      Lainaa

    41. Mieluisa leijona 26.12.2025 15:58
      Tulos: +7 (29 ääntä)
      Sanonta "valhe, emävalhe, tilasto" on ihan syystä asiaa. Kysymyksen muotoilu vaikuttaa erittäin paljon. Mitä esimerkiksi tarkoittaa IS:n otsikossa lause "olisi valmis viettämään..."? Minulle tulee ainakin mieleen jatko "...jos olisi pakko" ja vastaisin moiseen kysymykseen tietenkin kyllä. Haluan kinkun, mutta tottakai viettäisin silti joulua, vaikka kinkkua ei saisi. Kuvassa asia esitetty muotoon "jättäisi kinkun pois" on sitten ihan eri kysymys johon vastaisin ilman muuta ei. Niin mitähän niiltä 1000:lta ihmiseltä on oikeastaan kysytty?

      Lainaa

    42. Kristitty leijona 26.12.2025 16:03
      Tulos: -1 (17 ääntä)
      Helppo neuvonantaja: Ehkä kukaan ei inissyt, koska sinun syntymäpäivälläsi tuskin on samanlaista globaalia merkitystä?
      Onkos Jeesuksen syntymäpäivällä sitten maailmanlaajuista merkitystä? Täälläkin suurin osa sanoo, ettei välitä kristillisistä perinteistä, miinustaa muunlaisia kommentteja ja nimittelee kristittyjä. Miksi sillä sitten on väliä, jos joku juhlii Jeesuksen synttäreitä "vääränä" ¨päivänä?

      Lainaa

    43. Vuodatettu robotti 26.12.2025 20:08
      Tulos: -8 (40 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Miksihän tämä kommentti on saanut noin paljon miinusta? Juuri näinhän asia on.
      Koska kommenttikentässä on 15-vuotiaita jotka eivät ole käyneet koulun aikana joulukirkossa, eivät ole kuulleet kristillisistä joululauluista, joulukuvaelmasta tai hautausmaalla käymisestä. ´´ Kristityt ovat viettäneet joulua Jeesuksen syntymän muistoksi joulukuun 25. päivänä 300-luvulta alkaen´´. Lähde: wikipedia. Kommentissani sanoin, että joulussa on paljon palasia ja perinteitä sieltä täältä, en ikinä väittänyt että se olisi 100% vain kristillinen juhla. ´´Vuonna 2024 suomalaisista vajaat 62 prosenttia kuului Suomen evankelis-luterilainen kirkkoon[4][5] ja hieman alle prosentti Suomen ortodoksiseen kirkkoon´´. Lähde: wikipedia.

      Lainaa

    44. Valpas maksamakkara 26.12.2025 22:26
      Tulos: -13 (27 ääntä)
      Mauton ahven: On se Jeesuksen syntymästä kerrottu tarina kuitenkin joillekin hihhuleille olennainen syy viettää joulua, siinä kommentoija on ihan oikeassa. Mittasuhteet hän toki arvioi ihan väärin. Hihhuleita on oikeasti Suomessa aika vähän, onneksi.
      Itsehän olen myös cool ateisti. En missään nimessä voisi kuunnella raskasta joulua version kappaleesta tulkoon joulu. Kaikki kirkkoon kuuluvat ovat automaattisesti Päivi Räsäsiä ja rukoilevat 24/7, eivätkä usko evoluutioon tai tieteeseen. Ateistithan eivät voi olla hihhuleita tai elää omassa kuplassaan, vaan ovat automaattisesti parempia kuin muut. Kohautan olkia ja odotan kommentteja, missä joku väittää että ateistina en voisi kirjoittaa tällaista kommenttia. Kävin myös joulukirkossa kuuntelemassa joululauluja, siellä oli lapsikuoro. Minut aivopestiin ja aseella uhaten pakotettiin tekemään uskontunnustus muiden mukana.

      Lainaa

    45. Kirpeä Ahven 26.12.2025 23:44
      Tulos: +1 (31 ääntä)
      Vuodatettu robotti: Koska kommenttikentässä on 15-vuotiaita jotka eivät ole käyneet koulun aikana joulukirkossa, eivät ole kuulleet kristillisistä joululauluista, joulukuvaelmasta tai hautausmaalla käymisestä. ´´ Kristityt ovat viettäneet joulua Jeesuksen syntymän muistoksi joulukuun 25. päivänä 300-luvulta alkaen´´. Lähde: wikipedia. [...]
      Poikani on 2,5 vuotias ja he kävivät jo joulukirkossa päiväkodin kanssa. Enemmänkin veikkasin jonkinlaista ideologista selittelyä  Eikai kukaan voi tosissaan väittää että suomalaisessa joulussa ei lähtökohtaisesti ole mitään kristillistä, kun joka toinen joululaulu viittaa Jeesukseen tai Jumalaan jossain määrin, ja joulutähtiä, enkeleitä, seimiä jne...näkee jokapuolella.

      Lainaa

    46. Tunkunen sorsa 27.12.2025 0:40
      Tulos: +6 (14 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Poikani on 2,5 vuotias ja he kävivät jo joulukirkossa päiväkodin kanssa. Enemmänkin veikkasin jonkinlaista ideologista selittelyä  Eikai kukaan voi tosissaan väittää että suomalaisessa joulussa ei lähtökohtaisesti ole mitään kristillistä, kun joka toinen joululaulu viittaa Jeesukseen tai Jumalaan jossain määrin, ja joulutähtiä, enkeleitä, seimiä jne...näkee jokapuolella.
      Ja suurin osa, Jeesuksella tai ilman, on hirveän synkkiä. Ei tunnu sopivan suomalaisille muun maailman iloiset joululaulut. Sitte päälle vielä Raskasta joulua, niin kuin se ei olisi jo muutenkin jo raskas 🤯

      Lainaa

    47. Tulos: -3 (15 ääntä)
      Kommentteja on miljoona joten en jaksa selata ja katsoa oisko joku jo kysynyt, mutta siis: Miksi toi eka on täällä?

      Lainaa

    48. Tulostettu karjalanpiirakka 27.12.2025 13:17
      Tulos: +19 (29 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Miksihän tämä kommentti on saanut noin paljon miinusta? Juuri näinhän asia on.
      Kyllä meillä joulua vietettäisiin ilman kristinuskoakin, vaikkakin ehkä hieman eri tavoilla. Länsimaisen kaupallisuuden levittämänä sitä vietetään Coca Cola-pukein ja kuusenkoristein myös monessa muussa maasssa joissa kristinusko on vain marginaalissa. Uuden testamentin sanoma ei suinkaan ole joulun normi.

      Lainaa

    49. Tulos: +7 (33 ääntä)
      Kristitty leijona: Onkos Jeesuksen syntymäpäivällä sitten maailmanlaajuista merkitystä? Täälläkin suurin osa sanoo, ettei välitä kristillisistä perinteistä, miinustaa muunlaisia kommentteja ja nimittelee kristittyjä. Miksi sillä sitten on väliä, jos joku juhlii Jeesuksen synttäreitä "vääränä" ¨päivänä?
      No annappa selitän. Kuvittele, että jossain kylässä olisi vuosisatojen ajan juhlittu vaikkapa vuoden lyhintä päivää. Ihan sen mukaan miten sen pituus fyysisesti ilmenee taivaankaarella auringon kulkua mittaamalla.
      Sitten kylään muuttaa uusi perhe muilta mailta, ja he kertovat että heidän esikoinen on syntynyt syyskuussa. Mutta kun te täällä kylässä järjestätte noin kivat ja hienot juhlat tässä heti perään vuodenvaihteessa, niin tästä eteenpäin me kaikki juhlitaan meidän Nico-Petteriinan syntymäpäiviä. EI, te ette saa enää juhlia aurinkoa. Nämä juhlat on Nico-Petteriinan synttärit, ja jos ette suostu Nico-Petteriinan synttäriä juhlimaan, te pakanat voitte pitää ihan tavallisen työpäivän koska tämähän on Nico-Petteriinan syntymäpäivä nyt.
      Juhli sitä Jeesus-Petteriinaasi silloin syyskuussa, äläkä muita pakota mukaan.

      Lainaa

    50. Kristitty leijona 27.12.2025 20:07
      Tulos: -3 (21 ääntä)
      Kilokalori: No annappa selitän. Kuvittele, että jossain kylässä olisi vuosisatojen ajan juhlittu vaikkapa vuoden lyhintä päivää. Ihan sen mukaan miten sen pituus fyysisesti ilmenee taivaankaarella auringon kulkua mittaamalla. Sitten kylään muuttaa uusi perhe muilta mailta, ja he kertovat että heidän esikoinen on syntynyt [...]
      En ihan ymmärrä viestiäsi. Kuka tai mikä on Jeesus-Petteriina? En juhli sitä (enkä itse asiassa muutakaan) syyskuussa enkä tietenkään ole pakottamassa ketään juhlimaan, mitään enkä milloinkaan. Hyvää loppuvuotta sinulle, juhlilla tai ilman!

      Lainaa

    51. Tulos: -22 (28 ääntä)
      Aamukasteen raikastama aprikoosi: Aleksi, joka päivä tutut ja tuntemattomat "pakottaa" syömään lihaa. Jos joku vaikka lounaalla valitsee kasvis vaihtoehdon, niin vähintää yksi alkaa sitä arvosteleen pöydässä. Kuinka pitäisi syödä "normaalisti". Pitää toisten antaa oikeasti valita mitä syövät, jos heillä on rohkeutta valita [...]
      Eli kun joku sanoo 'sun pitäisi syödä normaalisti', mitä se sitten tarkoittaakaan, niin se vastaa tätä kunnan tai kaupungin 2-3 pakollista kasvisruokapäivää viikossa, jatkuvaa lihansyönnin demonisoimista sekä hirman kyseenalaisia kyselytutkimuksia, jossa 1/3 valmius joskus syödä kasvisruokaa uutisoidaan valmiudeksi luopua kinkusta?

      Lainaa

    52. Joulukuuskuuskuusi 28.12.2025 12:41
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Käteisvapaa apina: En tiedä kumpi itkettää enemmän, Kirsin kommentti vai se että 600 ihmistä on tykännyt siitä.
      Ville Valon joulupuusta tykkää 666 ihmistä 🎄

      Lainaa

    53. Voittamaton öykkäri 28.12.2025 12:45
      Tulos: +1 (13 ääntä)
      Kristitty leijona: Onkos Jeesuksen syntymäpäivällä sitten maailmanlaajuista merkitystä? Täälläkin suurin osa sanoo, ettei välitä kristillisistä perinteistä, miinustaa muunlaisia kommentteja ja nimittelee kristittyjä. Miksi sillä sitten on väliä, jos joku juhlii Jeesuksen synttäreitä "vääränä" ¨päivänä?
      Onko Väinämöisen, Gandalfin, Batmanin tai Putte-possun syntymäpäivällä väliä?

      Lainaa

    54. Korska hyönteinen 28.12.2025 17:17
      Tulos: +4 (12 ääntä)
      Kilokalori: No annappa selitän. Kuvittele, että jossain kylässä olisi vuosisatojen ajan juhlittu vaikkapa vuoden lyhintä päivää. Ihan sen mukaan miten sen pituus fyysisesti ilmenee taivaankaarella auringon kulkua mittaamalla. Sitten kylään muuttaa uusi perhe muilta mailta, ja he kertovat että heidän esikoinen on syntynyt [...]
      Kaikki on varmasti pakottanut sinut mukaan. Miten täällä voi olla näin kuplassa olevia ihmisiä.

      Lainaa

    55. Kristitty leijona 28.12.2025 20:35
      Tulos: +4 (10 ääntä)
      Voittamaton öykkäri: Onko Väinämöisen, Gandalfin, Batmanin tai Putte-possun syntymäpäivällä väliä?
      Se varmaan riippuu ihmisestä, mikä kenellekin on tärkeää. Tunsin kerran pojan, joka oli jo 6-vuotiaana tosi kova Batman-fani. Uskon, että hän myöhemmin selvitti, milloin Batman on "syntynyt" (milloin esiintynyt ensimmäisen kerran tai onko hahmolla jokin syntymätarina).

      Lainaa

    56. Peruuttamaton riikinkukko 29.12.2025 13:07
      Tulos: 0 (8 ääntä)
      Meillä ei ollut tänä vuonna kinkkua. Oli possun sisäfilettä. Joskus aikanaan tykkäsin ylikypsästä kinkusta, mutta jostain syystä se ei enää maistu.

      Lainaa

    57. Kirpeä Ahven 30.12.2025 0:29
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      Voittamaton öykkäri: Onko Väinämöisen, Gandalfin, Batmanin tai Putte-possun syntymäpäivällä väliä?
      No jos Väinämöisen syntymäpäivää olisi ruvettu juhlistamaan tiettynä päivänä vuodesta tietyin menoin, ja siitä olisi seuraavan vuosisadan aikana kasvanut yleinen, kaikkien suomalaisten tuntema ja suuren osan viettämä tärkeä juhlapäivä suomalaiselle mytologialle, niin kyllä. Perinteet ja juuret ovat tärkeitä, ja on surullista, että niin moni nuori ei sitä ymmärrä. Onneksi kuitenkin moni oppii niitä vanhetessaan arvostamaan.

      Lainaa

    58. Lemminkäisen salattu veli 30.12.2025 0:37
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Kirpeä Ahven: No jos Väinämöisen syntymäpäivää olisi ruvettu juhlistamaan tiettynä päivänä vuodesta tietyin menoin, ja siitä olisi seuraavan vuosisadan aikana kasvanut yleinen, kaikkien suomalaisten tuntema ja suuren osan viettämä tärkeä juhlapäivä suomalaiselle mytologialle, niin kyllä. Perinteet ja juuret ovat tärkeitä, ja on [...]
      Olkoon se Kalevalan päivä.

      Lainaa

    59. Tulos: -1 (1 ääni)
      Kristitty leijona: Joulukuusi tuli Suomeen Saksasta vasta joskus 1700- tai 1800-luvulla (en nyt muista tarkemmin), joten Suomessa joulukuusi on kristillinen perinne. Tuskin perinne kuitenkaan on alun perin niin nuori. Saatatte siis molemmat olla tavallaan oikeassa. Sitä paitsi kuusenhan voi jokainen koristella oman vakaumuksensa [...]
      Vertaaminen ja rinnastus ovat edelleen vuonna 2025 eri asioita. Ihan hyvin voi verrata vaikkapa Jeesusta Juha Mietoon, mutta rinnastaminen olis vähän eri asia.

      Lainaa

    60. Meluton laama 31.12.2025 12:44
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Äkkisyvä marsu: Annan kommentti oli, että joulukuusi liittyy pakanalliseen Yuleen eikä kristilliseen jouluun. Onko jollakin tähän faktatietoa? Minun käsitykseni mukaan joulukuusi olisi nimenomaan kristillinen perinne jota Martti Luther olisi levittänyt (lähde: joulun suuri tietovisa). Eli vaikka joulussa onkin paljon jäänteitä [...]
      Raamatussahan suoraan kielletään puiden tuominen sisään ja niiden koristeleminen, sillä raamatun mukaan se on epäjumalanpalvontaa. Esimerkiksi Jeremia 10:3-5  Tyypillistä kristillistä toimintaa. Varastetaan muiden perinteitä oman pyhän kirjan vastaisesti ja kehdataan vielä väittää sitä omaksi perinteeksi. Täydellisen moraalitonta toimintaa.

      Lainaa

    61. Mauton ahven 5.1.2026 9:26
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Valpas maksamakkara: Itsehän olen myös cool ateisti. En missään nimessä voisi kuunnella raskasta joulua version kappaleesta tulkoon joulu. Kaikki kirkkoon kuuluvat ovat automaattisesti Päivi Räsäsiä ja rukoilevat 24/7, eivätkä usko evoluutioon tai tieteeseen. Ateistithan eivät voi olla hihhuleita tai elää omassa kuplassaan, vaan ovat [...]
      Tämä trolliviestin lainaus ei ehkä ole paras mahdollinen pohjustus, mutta otetaan nyt tämä, että ei ainakaan tule kohdistettua viestiä riidanhaluisesti kenellekään, joka ei itse ole riidanhaluinen.
      Ovathan myös kristityt, juutalaiset ja muslimit ateisteja suhteessa kaikkiin muihin jumaliin paitsi yhteen. Jumalia on kymmeniä tuhansia, ja monoteisti uskoo niistä vain yhteen. Erimielisyys ateistin kanssa koskee siis vain yhtä jumalaa, kaikista muista jumalista monoteisti ja ateisti ovat samaa mieltä! Samoin ollaan samaa mieltä siitä, että Batman, pääsiäispupu, Punahilkan susi ja Sauron ovat ihan ihmisten keksimiä satuolentoja. Eli pystyisikö uskova kristittykin vähän ymmärtämään sitä, miten ja miksi joku toinen ei satu uskomaan siihen sinun jumalaasi, ihan samalla tavalla kuin ei usko niihinkään jumaliin joihin sinäkään et usko?

      Lainaa

    62. Kaasu Huulipuna 5.1.2026 11:53
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Joulukuuskuuskuusi: Ville Valon joulupuusta tykkää 666 ihmistä 🎄
      Jokohan Villen kuuskuuskuusesta on neulaset varisseet?

      Lainaa

    63. Intiimi peura 12.1.2026 17:52
      Tulos: -2 (2 ääntä)
      Väite "Ehkei kovin luotettava tilasto" heti sen jälkeen kun on puhunut ihan oikeasti epäluotettavasta tilastosta on surkuhupaisa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: jeesus, joulu, joulukuusi, kinkku, kristinusko, kshhh, kts kts, lahjapaperi, liha, paketoida, sakset, stöiks, tuputtaa, vegaanit

  • Uusimmat

  • Kategoriat