Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Naistenhuoneen ovi jäi auki, osa 341

Asuntoon tunkeutuu vieras – auttakaa, naistenhuone!
Naistenhuoneen ovi jäi auki, osa 341

Vastaavia kauhunhetkiä on nähty myös julkaisuissa Nainen vastaan ötökkä ja Mies vastaan lepakko.

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 52 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Taikajuomaa sekoittava papaija 8.7.2025 0:16
      Tulos: +110 (118 ääntä)
      Niinhän se Hugo-peikkokin ruukasi sanoa "jos persaus kestää" :D Vaan eiköhän pakaranahkan pitäisi kestää, kuitenkin nykyihminen istuu ja vaatteethan ne hiertää kun nökötetään ruudun ääressä 16 tuntia vuorokaudesta.

      Lainaa

    2. Siirrettävä haltija 8.7.2025 0:29
      Tulos: +133 (141 ääntä)
      Mitenhän ne ensimmäiset ihmiset pärjäsivät paljain persein? 🤔

      Lainaa

    3. Tupakoimaton neuvonantaja 8.7.2025 1:01
      Tulos: +123 (253 ääntä)
      Mä en oo kyl koskaan ymmärtänyt tota hyönteispelon normalisointia, enkä kyllä oikein sitä itse pelkoakaan dramaattisissa muodoissa. Asutaan maissa joissa allergiat poissulkien koko ötökkäkanta on aika vaaratonta eikä edes erityisen isoa tai ällöttävän näköistä. Mut silti pitää huutaa ja heitellä huonekaluja kun nurkassa menee joku lukki. Mistä tää johtuu ja miten tommonen oikein muodostuu? Ymmärtäisin helposti jos olisi jotain hengenvaarallisia kokemuksia takana, mut ei.

      Lainaa

    4. Haiseva hedelmä 8.7.2025 2:06
      Tulos: -27 (61 ääntä)
      Anonyymi keskustelun aloittaja, en ole asian ammattilainen mutta laita kuvia nih voin kertoa mielipiteeni Mr Ällöä matkien

      Lainaa

    5. Tulos: -23 (201 ääntä)
      Tupakoimaton neuvonantaja: Mä en oo kyl koskaan ymmärtänyt tota hyönteispelon normalisointia, enkä kyllä oikein sitä itse pelkoakaan dramaattisissa muodoissa. Asutaan maissa joissa allergiat poissulkien koko ötökkäkanta on aika vaaratonta eikä edes erityisen isoa tai ällöttävän näköistä. Mut silti pitää huutaa ja [...]
      Koska nykyään on trendikästä olla aivan saatanan avuton.

      Lainaa

    6. Järkevä pohatta 8.7.2025 2:47
      Tulos: -55 (93 ääntä)
      Tupakoimaton neuvonantaja: Mä en oo kyl koskaan ymmärtänyt tota hyönteispelon normalisointia, enkä kyllä oikein sitä itse pelkoakaan dramaattisissa muodoissa. Asutaan maissa joissa allergiat poissulkien koko ötökkäkanta on aika vaaratonta eikä edes erityisen isoa tai ällöttävän näköistä. Mut silti pitää huutaa ja [...]
      Se juontaa yleensä lapsuudesta nuo tuommoiset pelot. 
      Sitä voi aina miettiä jos sulla oli rakastava vauvaikä ja muu lapsuus, niin millaista vahinkoa se teettää heille joilla ei ollut.

      Lainaa

    7. Takimmaisempi kivi 8.7.2025 2:56
      Tulos: +167 (177 ääntä)
      Tupakoimaton neuvonantaja: Mä en oo kyl koskaan ymmärtänyt tota hyönteispelon normalisointia, enkä kyllä oikein sitä itse pelkoakaan dramaattisissa muodoissa. Asutaan maissa joissa allergiat poissulkien koko ötökkäkanta on aika vaaratonta eikä edes erityisen isoa tai ällöttävän näköistä. Mut silti pitää huutaa ja [...]
      Ei muutkaan fobiat ole mitään järkiperäisiä eikä aina minkään trauman laukaisemia. Minua ahdistavat ahtaat paikat, esim. liian täyteen ihmisiä ahtautunut hissi meinaa laukaista paniikin, vaikkei siinä rationaalisesti ole mitään hätää.

      Lainaa

    8. Kuutamokka 8.7.2025 3:35
      Tulos: +92 (104 ääntä)
      Siirrettävä haltija: Mitenhän ne ensimmäiset ihmiset pärjäsivät paljain persein? 🤔
      Jaa a, enpä tiiä ku kuitenki kuolivat😶

      Lainaa

    9. Hävytön vesinokkaeläin 8.7.2025 7:58
      Tulos: +109 (117 ääntä)
      Tupakoimaton neuvonantaja: Mä en oo kyl koskaan ymmärtänyt tota hyönteispelon normalisointia, enkä kyllä oikein sitä itse pelkoakaan dramaattisissa muodoissa. Asutaan maissa joissa allergiat poissulkien koko ötökkäkanta on aika vaaratonta eikä edes erityisen isoa tai ällöttävän näköistä. Mut silti pitää huutaa ja [...]
      Niin, en minäkään fobiasta kärsivänäkään ymmärrä. Mulla on just ötökkäpelko ja kyllä minäkin ihan varsin hyvin tiedän, ettei niistä ole mitään haittaa tai vaaraa. En ole edes allerginen oikein millekään. En silti sille mitään voi, että esimerkiksi hämähäkin näkemin aiheuttaa hirveitä puistatuksia, enkä voi mennä lähelle, en edes välttämättä katsoa suoraan siihen. Avuttomaksikin joku sanoi, mutta ongelma ei ole kyllä siinä, etteikö keksisi keinoja - niiden toteuttaminen on vaan vaikeaa tai jopa mahdotonta. En koe, että se liittyy mihinkään lapsuuden traumoihin tai ainakaan en osaa yhdistää mihinkään, vaikka voihan olla, että lapsena on ollut joku tällaisen laukaiseva ötökkäkohtaaminen. Mielelläni omasta kammostani pääsisin pois, mutta ei se mitenkään siitä poistu vain sillä, että jätetään normalisoimatta se, että sitä nyt vaan on ihmisiä joilla on erikoisia fobioita. En ole enää mikään nuori ja vasta aivan viime vuosina olen kehdannut myöntää ääneen tämän nolon fobiani. Silti se ei mihinkään ole hävinnyt eikä edes lieventynyt. Elämä on vaan vähän helpompaa.

      Lainaa

    10. Puhekyvytön tomaatti 🍅 8.7.2025 8:29
      Tulos: -88 (106 ääntä)
      Onko joku sosialismin lieveilmiö tämmöiset fobiat? Onko tutkittu? En osaa kuvitella että Afrikassa on varaa mennä hysteeriseksi yhdestä perhosesta.

      Lainaa

    11. Rakas joutsen 8.7.2025 8:32
      Tulos: +22 (26 ääntä)
      Kuutamokka: Jaa a, enpä tiiä ku kuitenki kuolivat😶
      Sama se on meilläkin edessä, mutta ehti ne nekin lisääntymään asti, vaikka perse ei ollutkaan (suoja)karvainen kuin apinoilla 🤣

      Lainaa

    12. Nurja jyrsijä 8.7.2025 8:33
      Tulos: +61 (75 ääntä)
      Tupakoimaton neuvonantaja: Mä en oo kyl koskaan ymmärtänyt tota hyönteispelon normalisointia, enkä kyllä oikein sitä itse pelkoakaan dramaattisissa muodoissa. Asutaan maissa joissa allergiat poissulkien koko ötökkäkanta on aika vaaratonta eikä edes erityisen isoa tai ällöttävän näköistä. Mut silti pitää huutaa ja [...]
      Sehän on vain positiivista ettet ymmärrä fobioita, et itse sellaisesta kärsi siis. Asian vähättely ei kuitenkaan ole hyvä asia.

      Lainaa

    13. Avulias lihapulla 8.7.2025 8:50
      Tulos: +93 (97 ääntä)
      Tupakoimaton neuvonantaja: Mä en oo kyl koskaan ymmärtänyt tota hyönteispelon normalisointia, enkä kyllä oikein sitä itse pelkoakaan dramaattisissa muodoissa. Asutaan maissa joissa allergiat poissulkien koko ötökkäkanta on aika vaaratonta eikä edes erityisen isoa tai ällöttävän näköistä. Mut silti pitää huutaa ja [...]
      Niin, fobiat ovatkin sellaisia, joita ei edes niistä kärsivä pysty ymmärtämään. Ei niissä ole mitään järkeä eikä niitä voi valita.
      Itselläni on ukkosfobia. Toki ukkonen on vähän rajatapaus siinä, että sitä pitääkin kunnioittaa. Mutta ehkä kuitenkin ääneen huutaminen joka salamanvälähdyksestä menee pikkuisen yli. Kun ukkonen on mennyt ohi, oma käytökseni tuntuu tyhmältä. En käsitä, miten saatoin reagoida niin. Silti seuraavalla kerralla käyttäydyn täsmälleen samoin.
      Entisellä työkaverillani on korkeiden paikkojen kammo. Kun hän menee tarpeeksi korkealle, hänen jalkansa vain lakkaavat toimimasta. Hän on joutunut jopa jossain työyhteyksissä tilanteisiin, missä ei kerta kaikkiaan fyysisesti enää pääse eteenpäin, vaikka yrittää. Pelko lamauttaa kropan, vaikka mieli muuta käskee.
      Toisella entisellä työkaverillani on neulakammo. Häneltä lähtee taju aina, kun pistetään. Hän ei edes kummemmin ehdi tuntea sitä pelkoa ennen kuin on jo tajuton.
      Hämähäkkikammoisia on ollut läheisissä useampia ja kumpaakin sukupuolta. Reaktio on sama kuin minulla ukkosesta. Eipä siitä kannata suurempaa numeroa tehdä. Poistan hämähäkin tilasta ja homma jatkuu.
      Toki fobioihin voi ja kannattaakin hakea hoitoa, jos ne rajoittavat elämää. Mutta useimmissa tapauksissa ne varmaan ovat tällaisia aika harmittomia aivojen oikkuja. Ei sen kummempaa.

      Lainaa

    14. Kiikkerä sirkka 8.7.2025 9:15
      Tulos: -34 (40 ääntä)
      Mieluummin kyllä istuisin esim. rantakahvilan tuoleilla uimashortseissa kuin bikineissä, mutta ihan vain siksi ettei tiedä mitä tauteja edellisellä on ollut.

      Lainaa

    15. Tulos: +64 (74 ääntä)
      Täällä onkin jo hyvin kerrottu fobioista. Mä pelkään kuollakseni ampiaisia, olen aina pelännyt ja käyn tässä viidettäkymmenettä, eikä pelko ole edes laantunut. Ois kans tosi kiva jos en pelkäis niitä, mut minkäs teet, satun olemaan tällainen. Mutta se vähättely on todella ikävää kans, silmien pyörittelyt ja ikävät kommentit, kun kuvittelevat, että haen huomiota käyttäytymällä kuin sekopää, joka saa itsensä satutettua aika pahastikin karkuun pyrkiessään. Sitten esitetään suureleisesti, kuinka itse on parempi kun amppari silmässä ei haittaa lainkaan. En silleen hirveesti tykkää niin suppeista ihmisistä.

      Lainaa

    16. Itseasiassa 8.7.2025 9:29
      Tulos: +21 (39 ääntä)
      Siirrettävä haltija: Mitenhän ne ensimmäiset ihmiset pärjäsivät paljain persein? 🤔
      Ei pärjänneekään, siksi ovat kaikki kuoleet.
      Tunsin kyllä muutama vuosi itseni vanhaksi, kun muutama vuosi sitten tuli muotiin, että bikinien alaosa piti olla tungettuna persvakoon. Ei siis edes stringit vaan ihan normaali pakaroita peittävä malli. Mun nuoruudessa oli noloa, jos housut oli vahingossa siellä. Kai mä en vaan pysy näiden muotien perässä. 

      Lainaa

    17. Itseasiassa 8.7.2025 9:32
      Tulos: -7 (35 ääntä)
      Takimmaisempi kivi: Ei muutkaan fobiat ole mitään järkiperäisiä eikä aina minkään trauman laukaisemia. Minua ahdistavat ahtaat paikat, esim. liian täyteen ihmisiä ahtautunut hissi meinaa laukaista paniikin, vaikkei siinä rationaalisesti ole mitään hätää.
      Oikeastaan normaalilla ihmisellä on pari fobiaa. Jos ei pelkää mitään tai niitä alkaa olla jokaiselle sormelle, se ei ole normaalia.

      Lainaa

    18. Keksintöjä tekevä alligaattori 8.7.2025 9:33
      Tulos: +40 (46 ääntä)
      Järkevä pohatta: Se juontaa yleensä lapsuudesta nuo tuommoiset pelot.  Sitä voi aina miettiä jos sulla oli rakastava vauvaikä ja muu lapsuus, niin millaista vahinkoa se teettää heille joilla ei ollut.
      En tiedä mistä paskanpuhuminen juontaa mutta kai se yleensä alkaa jo lapsuudessa. Ehkä taustalla on jotain kuulluksi tulematta jäämistä ja sen takia pitää heittää täyttä mutuilua olevinaan faktoina. En tiedä mutta en myöskään esitä väittämääni totena. "Järjettömiä pelkoja" kutsutaan 'fobioiksi'. On Araknofobia, Akrofobia, Aviafobia, tai kuten tässä tapauksessa todennäköisesti: Entomofobia, eli 'hyönteiskammo'. Käytännössähän kyse on ns. 'itsesuojeluvaistosta' joka vaan käy ylikierroksilla.  Voi myös olla että jotkut hyönteiset vaan ovat joidenkin mielestä todella vastenmielisiä, ainakin jos niitä tulee asuntoon sisälle. Harva ihminen sokeritoukkia tai siiroja ulkona nähdessään kauhistelee, mutta jos niitä pyörii kotona pitkin lattioita niin mieli muuttuu äkkiä varsinkin jos elää siististi.

      Lainaa

    19. Hifikissan_Wifi 8.7.2025 11:04
      Tulos: -22 (42 ääntä)
      Tuon ekan "Ööättäminen ja totattaminen" kertoi jo heti alkuun ettei mitään järkevää ole tulossa. Tuo varmaan kirjoittaa muutkin onomatopoetiikat jos niitä tulee puheen sekaan. Samaan menee aloitukset joissa on "Elikkäs" "Hmmmm" "Hoxhox" ja muut sinne kuulumattomat jotka vain kertovat tuottamistaidottomuuden.

      Lainaa

    20. Pudotettu hanhi 8.7.2025 11:18
      Tulos: +40 (48 ääntä)
      Kiikkerä sirkka: Mieluummin kyllä istuisin esim. rantakahvilan tuoleilla uimashortseissa kuin bikineissä, mutta ihan vain siksi ettei tiedä mitä tauteja edellisellä on ollut.
      Joo minäkin sain klamydian baarin vessasta ja tippurin saunan lauteilta kaverin polttareissa, kävipä ikävästi...

      Lainaa

    21. Tulos: +40 (44 ääntä)
      Tupakoimaton neuvonantaja: Mä en oo kyl koskaan ymmärtänyt tota hyönteispelon normalisointia, enkä kyllä oikein sitä itse pelkoakaan dramaattisissa muodoissa. Asutaan maissa joissa allergiat poissulkien koko ötökkäkanta on aika vaaratonta eikä edes erityisen isoa tai ällöttävän näköistä. Mut silti pitää huutaa ja [...]
      Ite olen huomannut toisenlaista käyttäytymistä. Ennen pienenkin hämähäkin nähdessään kaikki huusi kuorossa "tapa se tulella" ja tällaista kommentointia näkyi lähes jokaisen tulipalosta kertovan uutisen kommenttikentässä. Nykyään näitä kommentteja näkee harvemmin ja ötökkävastaisuus ei niinkään tule itse ötököistä, vaan on vain sivuvaikutus laajemmassa luontovihamielisyydessä mikä on alkanut nostamaan päätään. Luontovihamielisyydellä tässä tarkoitan välinpitämättömyyttä luontoa kohtaan, kuten puupeltojen arvottamista luonnon metsää korkeammalle, salametsästäjien puolustamista, susivihaa, ymmärtämättömyyttä siitä miten iso osa Suomen luontoa hyttyset on, ja muuta vastaavaa.
      Tällaisia mokan kaltaisia yksittäisiä juttuja on ollut kautta aikain, mutta ei ainakaan omien havaintojen perusteella ole samanlainen trendi kuin ennen. Yhä enemmän olen nähnyt sitä että ihmiset yrittävät saada sisälle päässeet ötökät elävinä ulos kämpästä.

      Lainaa

    22. Tulos: -7 (21 ääntä)
      Tupakoimaton neuvonantaja: Mä en oo kyl koskaan ymmärtänyt tota hyönteispelon normalisointia, enkä kyllä oikein sitä itse pelkoakaan dramaattisissa muodoissa. Asutaan maissa joissa allergiat poissulkien koko ötökkäkanta on aika vaaratonta eikä edes erityisen isoa tai ällöttävän näköistä. Mut silti pitää huutaa ja [...]
      Se ötökkäpelko/-fobia johtuu(ei kaikilla) evoluutiosta.

      Lainaa

    23. Rasvaton sohvaperuna 8.7.2025 12:31
      Tulos: +4 (24 ääntä)
      Missä naapurin Pertin mällilaiturilla Virpi oikeen uiskentelee, jos persvako on täynnä töhnää möhnää ja materiaaleja? Hiekkarannalla on hiekkaa, ehkä jokunen isompi kivi ja vedessä on vettä, kiviä ja hiekkaa voi sieltäkin löytyä, miten nää nyt muka raastaa perseen ruvelle oli kangasta sitten sentti tai kymmenen?

      Lainaa

    24. Tulos: -1 (29 ääntä)
      Ihan vahingossa unohtu mainita, että on yöperhonen

      Lainaa

    25. Toimeton hampurilainen 8.7.2025 13:42
      Tulos: +39 (41 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Onko joku sosialismin lieveilmiö tämmöiset fobiat? Onko tutkittu? En osaa kuvitella että Afrikassa on varaa mennä hysteeriseksi yhdestä perhosesta.
      Ja sitten vähän perusteluita tälle ajatuksenjuoksulle? Perusteeton ismien pelko taidetaan laskea myöskin fobiaksi.

      Lainaa

    26. rottanpää 8.7.2025 13:57
      Tulos: +2 (10 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Onko joku sosialismin lieveilmiö tämmöiset fobiat? Onko tutkittu? En osaa kuvitella että Afrikassa on varaa mennä hysteeriseksi yhdestä perhosesta.
      🫏🌉

      Lainaa

    27. Häveliäs makkara 8.7.2025 14:34
      Tulos: +23 (23 ääntä)
      Kuutamokka: Jaa a, enpä tiiä ku kuitenki kuolivat😶
      Olisin enempi hämmästynyt jos eivät olisi kuolleet. Tilanne olisi suorastaan pelottava. Epäilen silti että heidänkään Akilleen kantapää ei ollut persnahka :D

      Lainaa

    28. Istuva peruna 8.7.2025 14:41
      Tulos: +9 (17 ääntä)
      Mitä tuo Virpi on ottanut? Kai se sekin on joskus ollut pikkutyttö, juoksennellut nakkena takapihan nurmikolla ja oppinut miltä eri materiaalit tuntuu että karkealla soralla ei ole niin kivaa avojaloin. Samalla todennut myös että perse kestää enemmän kuin jalanpohjat ja istua voi vaikka millä. Sitten yks kaks Virpi on aikuinen (oletus) ja ihmetellään vaan pyllybikinejä. Pitäiskö kuule koittaa vetää semmoiset jalkaan ja kokeilla miltä tuntuu sohva, puutarhajakkara, kallio tai hiekkaranta? Ja jos ja kun ei ole kuolemaksi, niin viimein oppisi että se nahka pakaralihasten päällä on aika kestävää.

      Lainaa

    29. Kuutioitu sankari 8.7.2025 16:57
      Tulos: +5 (23 ääntä)
      Pudotettu hanhi: Joo minäkin sain klamydian baarin vessasta ja tippurin saunan lauteilta kaverin polttareissa, kävipä ikävästi...
      No siis voihan sitä saada vaikka jonkun silsan, ei tässä nyt varmaan mitään kuppaa tai muuta sukupuolitautia tarkotettu. Tai en minä tiedä, voiko silsa tarttua sillai?

      Lainaa

    30. Puhekyvytön tomaatti 🍅 8.7.2025 17:04
      Tulos: -23 (31 ääntä)
      Toimeton hampurilainen: Ja sitten vähän perusteluita tälle ajatuksenjuoksulle? Perusteeton ismien pelko taidetaan laskea myöskin fobiaksi.

      Ei ole mitään pelkoa vaan pohdintaa. Tuli mieleen ja kysyin onko tutkittu missä vaiheessa sosialismin portaikolla kasvaa fobiat vai kasvaako ja miksi. Jos ne lisääntyvät hyvinvoinnin myötä niin mitä voisimme tehdä asialle.

      Lainaa

    31. Puhekyvytön tomaatti 🍅 8.7.2025 17:06
      Tulos: -20 (26 ääntä)
      Olen Suomen ja suomalaisen ja hyvinvoinnin puolella, olette tehneet minusta turhaan mörön!

      Lainaa

    32. Tulos: +18 (28 ääntä)
      Angst: Se ötökkäpelko/-fobia johtuu(ei kaikilla) evoluutiosta.
      No voitte vaikka googlettaa jos ette usko 😅 ihme tyyppejä taas.
      Ötököiden pelko on sinänsä "järkevä" pelko, koska tosiaan jossain on myrkyllisiä ötököitä ihan huolella, vaikka suomessa ei oliskaan.

      Lainaa

    33. Kumitettava gaselli 8.7.2025 22:46
      Tulos: +24 (30 ääntä)
      Tupakoimaton neuvonantaja: Mä en oo kyl koskaan ymmärtänyt tota hyönteispelon normalisointia, enkä kyllä oikein sitä itse pelkoakaan dramaattisissa muodoissa. Asutaan maissa joissa allergiat poissulkien koko ötökkäkanta on aika vaaratonta eikä edes erityisen isoa tai ällöttävän näköistä. Mut silti pitää huutaa ja [...]
      Fobioista tässä on jo paljon kerrottu. Mutta lisäisin vielä, että empatiaakin voi kehittää ja opetella, sen myötä saattaisi ymmärrys fobioita ja foobikoita kohtaankin lisääntyä.

      Lainaa

    34. Antipersahtava solisaliratti 8.7.2025 23:03
      Tulos: +23 (27 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Ei ole mitään pelkoa vaan pohdintaa. Tuli mieleen ja kysyin onko tutkittu missä vaiheessa sosialismin portaikolla kasvaa fobiat vai kasvaako ja miksi. Jos ne lisääntyvät hyvinvoinnin myötä niin mitä voisimme tehdä asialle.
      Onko nämä sosialistit nyt kanssasi samassa huoneessa? Mistä fobiasi sosialisteja kohtaan kumpuaa?

      Lainaa

    35. Aallokas puhveli 9.7.2025 2:32
      Tulos: +30 (30 ääntä)
      "Kolmen lapsen ja imetyksen jälkeen tissini näyttävät aivan samalta kuin aiemmin... paitsi niiltä osin kuin eivät näytä." Selvä.

      Lainaa

    36. Puhekyvytön tomaatti 🍅 9.7.2025 8:24
      Tulos: -18 (24 ääntä)
      Antipersahtava solisaliratti: Onko nämä sosialistit nyt kanssasi samassa huoneessa? Mistä fobiasi sosialisteja kohtaan kumpuaa?
      Miksi haastat riitaa? Teillä on kummallinen tarve hyökätä kaikesta kimppuun ja pillastua mitä pienimmistä asioista.

      Lainaa

    37. Vyötön rätti 9.7.2025 14:51
      Tulos: +19 (21 ääntä)
      Istuva peruna: Mitä tuo Virpi on ottanut? Kai se sekin on joskus ollut pikkutyttö, juoksennellut nakkena takapihan nurmikolla ja oppinut miltä eri materiaalit tuntuu että karkealla soralla ei ole niin kivaa avojaloin. Samalla todennut myös että perse kestää enemmän kuin jalanpohjat ja istua voi vaikka [...]
      Virpin perusajatus on "paljastava bikinimuoti - en tykkää," ja loput on sitten seliseli-luokan tekosyy päästä asiasta avautumaan.

      Lainaa

    38. Epäonnistunut leppäkerttu 9.7.2025 19:14
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      No onhan se nyt postauksen perusteellakin selvää, että Virpin peppua hiertää kaikenmaailman asiat ja materiaalit keskivertoihmistä enemmän. Liekkö koskaan tullut miettineeksi sitä.

      Lainaa

    39. Epäonnistunut leppäkerttu 9.7.2025 19:18
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Aallokas puhveli: "Kolmen lapsen ja imetyksen jälkeen tissini näyttävät aivan samalta kuin aiemmin... paitsi niiltä osin kuin eivät näytä." Selvä.
      Kuulostas olevan pientä alitajuntaista epävarmuutta niistä tisseistä

      Lainaa

    40. Keksejä naposteleva poro 10.7.2025 0:43
      Tulos: +23 (25 ääntä)
      Mä haluaisin kiittää kaikkia kommentoijia tässä ketjussa omien kokemusten jakamisesta ja mielenkiintoisesta pohdinnasta. Ootte kivoja

      Lainaa

    41. Nirso preeriasusi 10.7.2025 1:10
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Järkevä pohatta: Se juontaa yleensä lapsuudesta nuo tuommoiset pelot.  Sitä voi aina miettiä jos sulla oli rakastava vauvaikä ja muu lapsuus, niin millaista vahinkoa se teettää heille joilla ei ollut.
      Ötökkäpelko? No nyt oli aikamoinen aasinsilta, en edes voi käsittää mistä keksit yhdistää nuo kaksi asiaa.
      Siinä olet kyllä oikeassa että monenlaista vahinkoa se aiheuttaa, mutta että ötökkäpelkoa.. Johtuisikohan ennemmin siitä, että nykyään vieraannutaan luonnosta kun ollaan sen kanssa niin vähän tekemisissä. Joka tosin usein alkaa jo lapsena, että meni tuosta nyt jokin osa oikein. 

      Lainaa

    42. Järkevä pohatta 10.7.2025 6:42
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Keksintöjä tekevä alligaattori: En tiedä mistä paskanpuhuminen juontaa mutta kai se yleensä alkaa jo lapsuudessa. Ehkä taustalla on jotain kuulluksi tulematta jäämistä ja sen takia pitää heittää täyttä mutuilua olevinaan faktoina. En tiedä mutta en myöskään esitä väittämääni totena. "Järjettömiä pelkoja" kutsutaan 'fobioiksi'. On Araknofobia, [...]
      Kiitti kommentistasi, olet kuultu. 
      Kirjoitin unenpöpperössä vähän huonosti, enkä tarkoittanut sanoa, että kaikki fobiat tai pelot johtuu suoraan lapsuudesta. 
      Tarkoitus ei ollut yleistää ja sanoa että on yks yhteen, vaan että joskus taustalla voi olla varhaisia kokemuksia. 
      En puhunut ns "pahoista ötököistä" kuten käärmeet, ampiaiset ja hämähäkit, vaan nimenomaan perhosista, kuten jutussa oli. 
         Kun kyse on sellaisesta jota pidetään yleensä kauniina ja harmittomana ötökkänä, niin pelko voi kertoa jostain syvemmästä.

      Lainaa

    43. Järkevä pohatta 10.7.2025 6:55
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Nirso preeriasusi: Ötökkäpelko? No nyt oli aikamoinen aasinsilta, en edes voi käsittää mistä keksit yhdistää nuo kaksi asiaa. Siinä olet kyllä oikeassa että monenlaista vahinkoa se aiheuttaa, mutta että ötökkäpelkoa.. Johtuisikohan ennemmin siitä, että nykyään vieraannutaan luonnosta kun ollaan sen kanssa niin vähän tekemisissä. Joka tosin usein alkaa jo lapsena, että meni tuosta nyt jokin osa oikein. 
      Mä en puhunut ötökkäpelosta, vaan perhospelosta. 
      Perhosia kun pidetään yleisesti ottaen kauniina ja hyvinä ötököinä.
      Ja ihan ymmärrettävää ettei sitä voi käsittää, jos ei ole omakohtaista kokemusta aiheesta.
      Sitähän ne fobiat on, ettei monet käsitä niitä. 

      Lainaa

    44. Avaimeton paprika 10.7.2025 7:46
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Onko joku sosialismin lieveilmiö tämmöiset fobiat? Onko tutkittu? En osaa kuvitella että Afrikassa on varaa mennä hysteeriseksi yhdestä perhosesta.
      Sosialismi mainitaan tavalla tai toisella 14 maan perustuslaissa. Nämä maat ovat Vietnam, Kiina, Kuuba, Laos, Algeria, Bangladesh, Guyana, Intia, Korea, Nepal, Nicaragua, Portugali, Sri Lanka ja Tansania. Sisällissodan aikainen Suomen sosialistinen työväentasavalta ja talvisodan aikainen Terijoen hallitus on jo melkoisen vanhoja juttuja, joten voidaan aika suoralta kädeltä sanoa, että täkäläiset fobiat eivät johdu sosialismista.

      Lainaa

    45. Puhekyvytön tomaatti 🍅 10.7.2025 8:55
      Tulos: -6 (10 ääntä)
      Avaimeton paprika: Sosialismi mainitaan tavalla tai toisella 14 maan perustuslaissa. Nämä maat ovat Vietnam, Kiina, Kuuba, Laos, Algeria, Bangladesh, Guyana, Intia, Korea, Nepal, Nicaragua, Portugali, Sri Lanka ja Tansania. Sisällissodan aikainen Suomen sosialistinen työväentasavalta ja talvisodan aikainen Terijoen hallitus on jo [...]

      Arvostan asiallista vastausta vaikka olemme asioista eri mieltä.

      Puhuin sosialism portaikosta mutta tarkemmin ajateltuna oikea termi olisi hyvinvointivaltion portaikko koska sosialismi ei ole eikä johda hyvinvointiin ja kaikki mainitsemasi maat ovat Portugalia lukuunottamatta pahoinvointivaltioita. Uskon Portugalissa olevan myös perhoshysteriaa.

      Lainaa

    46. Tämmönen seuraeläin 10.7.2025 12:21
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Arvostan asiallista vastausta vaikka olemme asioista eri mieltä.Puhuin sosialism portaikosta mutta tarkemmin ajateltuna oikea termi olisi hyvinvointivaltion portaikko koska sosialismi ei ole eikä johda hyvinvointiin ja kaikki mainitsemasi maat ovat Portugalia lukuunottamatta pahoinvointivaltioita. Uskon Portugalissa olevan myös perhoshysteriaa.
      Silloin älä öyhää sosialismista, vihervassareista tai wokesta kuten sulla on persytyyliin tapana. Eikä tässäkään ole mitään poliittista, yksinkertaisesti ne jotka ovat luonnosta vieraantuneet pelkää helpommin kaikkea kuin ne jotka ovat enempi nähneet luontoa. Eli puhu asiaa, älä koita trollata "vastapuolen" syyksi.

      Lainaa

    47. Puhekyvytön tomaatti 🍅 10.7.2025 17:37
      Tulos: -4 (10 ääntä)
      Tämmönen seuraeläin: Silloin älä öyhää sosialismista, vihervassareista tai wokesta kuten sulla on persytyyliin tapana. Eikä tässäkään ole mitään poliittista, yksinkertaisesti ne jotka ovat luonnosta vieraantuneet pelkää helpommin kaikkea kuin ne jotka ovat enempi nähneet luontoa. Eli puhu asiaa, älä koita trollata "vastapuolen" syyksi.

      Minulla ei ole mitään vastapuolta, kaikissa ihmisissä on jotain hyvää. Te sen sijaan olette linnottautuneet jollekin woke saarelle ja näette kaiken uhkana. Nyt mahtaa ottaa päähän kun tajusit että sosialismi johtaa pahoinvointivaltioon.

      Lainaa

    48. Punerva laama 10.7.2025 18:05
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Akrasia: Täällä onkin jo hyvin kerrottu fobioista. Mä pelkään kuollakseni ampiaisia, olen aina pelännyt ja käyn tässä viidettäkymmenettä, eikä pelko ole edes laantunut. Ois kans tosi kiva jos en pelkäis niitä, mut minkäs teet, satun olemaan tällainen. Mutta se vähättely on todella ikävää kans, [...]
      Toisen fobian seuraaminen vierestä voi olla tosi hämmentävää, jopa ärsyttävää tai raskastakin. Se menee ihon alle, kun toisen pelkoreaktio ehtii herättää itsessä fyysisen hälytyksen ja sitten huomaa, että se oli turha. Näin voi käydä silti, vaikka itsellä olisi myös jokin (muu) fobia. Ja siitä voivat johtua toisten oudot ja tökeröt reaktiot.
      Oma lukunsa ovat ne ihmiset, joiden mielestä esimerkiksi hämähäkkipelko paranee sillä, että heitetään hämähäkki pelkääjän päälle...

      Lainaa

    49. Sairaslomasta nauttiva hedelmä 11.7.2025 1:56
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Itseasiassa: Ei pärjänneekään, siksi ovat kaikki kuoleet. Tunsin kyllä muutama vuosi itseni vanhaksi, kun muutama vuosi sitten tuli muotiin, että bikinien alaosa piti olla tungettuna persvakoon. Ei siis edes stringit vaan ihan normaali pakaroita peittävä malli. Mun nuoruudessa oli noloa, jos housut oli vahingossa siellä. Kai mä en vaan pysy näiden muotien perässä. 
      Tässähän onkin erinomainen hypoteesi Suomen Akatemian tutkimusprojektin ideaksi tämän vuoden talvihakuun. "Pitkälahkeisten housujen vaikutus ihmisten elinikään. Olivatko esi-isiemme pääasialliset kuolinsyyt pakaranseutuun ajautuneen maa-aineksen bakteerien aiheuttamia?" Mahdollinen tutkimuksen lopputulos on mahdollisuus antibioottien ja rokotuksien merkittävään vähentämiseen mahdollisuus kunhan vain vessanpönttöjen desinfiointiin ja bikineiden kieltämiseen kiinnitetään maailmanlaajuisesti enemmän huomiota. Samalla ihmiskunnan keskimääräinen elinikä noussee sinne 120v kieppeille ja lääketieteen menot vähenevät merkittävästi. Tähän perustuva sote-uudistus "kakkonen" (sic) tulee säästämään valtion menoja merkittävästi.

      Lainaa

    50. Sorea jääkarhu 14.7.2025 15:05
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Äitylin kommentti oli turha. Kukaan ei kysynyt hänen mielipdettään. Miksi tulee itsekehua harjoittamaan...?

      Lainaa

    51. Pihisevä Sumppi 15.7.2025 17:10
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Kuutamokka: Jaa a, enpä tiiä ku kuitenki kuolivat😶
      Kuolivat varmaan herkkien perseiden hiertymiin luola-asunnoissa. Sehän on nykyäänkin incelien yleisin kuolinsyy.

      Lainaa

    52. Siivetön lintu 24.7.2025 11:03
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Oon huomannu että lapset usein muuttaa käytöstään ympäristön perusteella. Jos äiti on suunniltaan aina, kun näkee ötökän, eikä lapsi saa positiivisia vuorovaikutuksia ötököiden kanssa, voi hänkin kehittää varautumisen tai pelon ötököitä kohtaan. Toki tämä ei ole sama asia kuin fobia (joka on enemmän fyysinen pelkoreaktio, johon ei voi vaikuttaa). Mutta on surullista miten aikuisten fobioiden vuoksi lapset oppivat myös karsastamaan (ja hieman pelkäämään) ötököitä, jotka ovat kuitenkin tavallisia luontokappaleita ja joita tulee kohdattua aika useinkin

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: 112, bikinit, herkkä, hyönteinen, hyönteiset, hätäkeskus, hätänumero, iho, muoti, paniikissa, paniikki, perhonen, vauhkota, vessassa, yöperhonen, ötökkä