Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Se siitä työpaikasta

Oletko syyllistynyt näihin työnhakumokiin?
Taustatietoja: "Henkilöstövuokrausfirman työntekijä avautuu Suomen ahkerista duunareista." Se siitä työpaikasta

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 111 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +586 (758 ääntä)
      Valitettavan tutulta kuulostaa. Kaveri on yli vuoden työttömänä maannut toimeettomana. Hänellä on lähes varma työpaikka tiedossa, mutta se jäi saamatta kun kaveri ei jaksanut/uskaltanut soittaa ko. työpaikkaan.

      Lainaa

    2. Tulos: +1273 (1325 ääntä)
      Mä taas en saa työtä koska ei ole kokemusta... enkä kokemusta, koska en ole töissä.

      Lainaa

    3. Voi kun pääsisikin töihin 12.1.2016 2:35
      Tulos: +136 (306 ääntä)
      No onneksi on maa nyt täynnä näitä moniosaajia. Siitä vaan valitsemaan.

      Lainaa

    4. Tulos: +634 (654 ääntä)
      Kirsi: Mä taas en saa työtä koska ei ole kokemusta… enkä kokemusta, koska en ole töissä.
      Jep, tämä. Kyllä sitä ihminen masentuu ja lakkaa uskomasta taitoihinsa, kun joka puolelta kuuluu eioota. Itse ehdin olla vuoden, ennen kuin sain töitä ja onneksi sain! Ja hakemuksia tuli tosiaan laiteltua joka suuntaan. Työpaikka tuli, kun vaihdoin paikkakuntaa. Ei se niin helppoa ihan oikeasti ole.

      Lainaa

    5. Tulos: +459 (491 ääntä)
      Edes puhelinmyyntiin en töihin päässyt, vaikka 22 työhakemusta viime kesänä laitoin vetämään. Siinä vaiheessa sitä mietti, että olenko mä jotenkin epäonnistunut yksilö.

      Lainaa

    6. Tulos: -137 (311 ääntä)
      Tässä näkyy hieman kyllä TE-toimiston töihin pakottaminenkin, eli pakko hakea töitä, mutta siihen se pakko sitten loppuukin... Tuet rullaa ja saa maata kotona päivät pitkät... Kyllä töitä löytyisi, jos vaan ei ole turhan vaativa ja jos ei muuta, niin työkokeilulla pääsee hyvin helposti "orjatöihin" ja siitähän se alkaakin sitten uraputki, jos hoitaa hommansa hyvin =) Toki on niitäkin työnantajia, jotka tuota käyttää väärin ja sanookin kokeilun päätteeksi, että kiitos ja näkemiin ja ottavat seuraavan ilmaisen työntekijän sisään...

      Lainaa

    7. Tulos: -162 (284 ääntä)
      Meillähän on maa täynnä kaiken maailman ammattilaisia niin siitä vaan ne ensiksi töihin! Miksi tehdä töitä kun maailmalta saamme orjat niitä tekemään eiku... Kuinka ahkeria ne musut olikaan töitä tekemään?

      Lainaa

    8. Tulos: +373 (483 ääntä)
      mika: Meillähän on maa täynnä kaiken maailman ammattilaisia niin siitä vaan ne ensiksi töihin! Miksi tehdä töitä kun maailmalta saamme orjat niitä tekemään eiku… Kuinka ahkeria ne musut olikaan töitä tekemään?
      En yleensä ota kantaa tällaisiin kun en jaksa väitellä, mutta tuli tässä yksi juttu tähän liittyen mieleen: se kun me suomalaiset valitetaan hitosti siitä että maahanmuuttajat eivät tee töitä... ja sitten perjantai-iltana haetaan kebabit siitä lähikiskalta jonka omistaa maahanmuuttaja.

      Lainaa

    9. Tulos: +73 (97 ääntä)
      Ahkera tekijä ja hyvä työ eivät taida koskaan kohdata.

      Lainaa

    10. Tulos: +350 (388 ääntä)
      Ihan höpöhöpöjuttua että orjatöihin menemällä alkaisi mikään uraputki. Monessa eri paikassa ollut, työni hyvin hoitanut... Ottavat vaan sitten aina uusia ilmaistyöntekijöitä.

      Lainaa

    11. Tulos: +269 (285 ääntä)
      Miarez_93: Tässä näkyy hieman kyllä TE-toimiston töihin pakottaminenkin, eli pakko hakea töitä, mutta siihen se pakko sitten loppuukin… Tuet rullaa ja saa maata kotona päivät pitkät… Kyllä töitä löytyisi, jos vaan ei ole turhan vaativa ja jos ei muuta, niin työkokeilulla pääsee hyvin helposti “orjatöihin” ja siitähän se alkaakin sitten uraputki, jos hoitaa hommansa hyvin =) Toki on niitäkin työnantajia, jotka tuota käyttää väärin ja sanookin kokeilun päätteeksi, että kiitos ja näkemiin ja ottavat seuraavan ilmaisen työntekijän sisään…
      Jaa sinä ihan tosissasi luulet että työkokeilulla työllistyy? Tiedätkö yhtäkään tapausta jossa näin olisi käynyt? Minun kokemukseni mukaan koko työkokeilun idea on ainoastaan siivota tilastoja ja hommata ammatti-ihmisiä ilmaiseksi firmojen käyttöön. Kyllä se aikanaan miestä söi kun piti tehdä oman alan duunia ilman palkkaa, etenkin kun tiesi että jakson päätyttyä seuraava orja oli jo oven takana odottamassa. Työpaikkaa ei tullut, ei minulle eikä muillekaan ja miksipä olisikaan? Ilmaista työvoimaa on työkkäri väärällään, sieltä sopii hommata tekijät jos sellaista sattuu kaipaamaan, tämän sanoi pomo ihan ääneenkin. Ei varmaan ollut tarkoitettu minun korvilleni tosin. Ja kun näyt olevan siinä uskossa myös että töitä kyllä löytyy jos ei vaan ole turhan vaativa, niin näytäpä joutessas miten se käy. Minä nimittäin olen hakenut kaikkia mahdollisia hanttihommiakin mitä on löytynyt, mutta eivät ota. Minä en ehkä ole vaativa, mutta työnantajalla on varaaa olla. Siivoushommiin eivät esimerkiksi ota, kun olen kouluttautunut toiselle alalle ja olen aikuinen, perheellinen ihminen. Lähden kuulemma heti kuitenkin pois jos saan muuta duunia ja tottahan se on.

      Lainaa

    12. Tulos: +261 (319 ääntä)
      Kirsi: En yleensä ota kantaa tällaisiin kun en jaksa väitellä, mutta tuli tässä yksi juttu tähän liittyen mieleen: se kun me suomalaiset valitetaan hitosti siitä että maahanmuuttajat eivät tee töitä… ja sitten perjantai-iltana haetaan kebabit siitä lähikiskalta jonka omistaa maahanmuuttaja.
      Jep. Ja vilkaiskaapa huviksenne joskus sitä jengiä joka siivoaa marketeissa, ostoskeskuksissa ja asemilla meidän sotkumme. Harvemmin on kantasuomalainen niissä hommissa.

      Lainaa

    13. Tulos: +158 (210 ääntä)
      Miks tohon piti tuo #Amikset laittaa... Ja suoraan TE-toimistolle ilmoitus jos kieltäytyy työstä

      Lainaa

    14. Tulos: -22 (128 ääntä)
      Työnhakijallakin on täysi oikeus valita kenen kanssa tekee töitä tai on tekemättä. Samoin kuin jättää epäkiinnostavat työpaikat omaan arvoonsa myös selittämättä. Kyllä meressä kaloja riittää mutta jos niitä ei kiinnosta perata niin kannattaa jättää onkimatta.

      Lainaa

    15. Tulos: -86 (242 ääntä)
      Ite oon ollut opiskeluaikaan ja sen jälkeen töissä mm. hotellisiivoojana, torimyyjänä, leirintäaluetyöntekijänä jne. "vähäpätöisissä" hommissa (ja ei, arvostan ihan kaikkia ammatteja ja kaikki ovat yhtä tärkeitä!). Sen jälkeen alani töissä (ensimmäiseen työpaikkaan riitti se että on näyttää mustaa valkoisella että tiedän mikä on työaika = olen ollut aiemmin töissä ylipäätään). Tällä hetkellä olen töissä pankissa vailla täysin sopivaa peruskoulutusta. Mutta työnajantaja on innokas kouluttamaan ja minä opiskelemaan. Ärsyttää tuommonen ruikutus jos ei itse yhtään viitsi yrittää....

      Lainaa

    16. Murmurmurmeli 12.1.2016 7:05
      Tulos: +175 (199 ääntä)
      Miarez_93: Tuet rullaa ja saa maata kotona päivät pitkät… Kyllä töitä löytyisi, jos vaan ei ole turhan vaativa ja jos ei muuta, niin työkokeilulla pääsee hyvin helposti “orjatöihin” ja siitähän se alkaakin sitten uraputki, jos hoitaa hommansa hyvin =)
      Oletpas ihanan sinisilmäinen.

      Lainaa

    17. Tulos: +47 (99 ääntä)
      KooPee: Työnhakijallakin on täysi oikeus valita kenen kanssa tekee töitä tai on tekemättä. Samoin kuin jättää epäkiinnostavat työpaikat omaan arvoonsa myös selittämättä. Kyllä meressä kaloja riittää mutta jos niitä ei kiinnosta perata niin kannattaa jättää onkimatta.
      Tottakai, kunhan muistavat olla hakematta tyomarkkinatukea. Ja perkele kun taas tasta paska-Samsungista vaihtui nappaimiston kieli taas itsekseen.

      Lainaa

    18. Tulos: +151 (165 ääntä)
      Sinäänsä koomista, että yleistetään työttömät näihin ääriesimerkkeihin. Jos esimerkiksi perustaisin kaikista vuokrafirman työntekijöistä samanlaisen kuvan kun pariin esimerkkiin joiden kanssa olen ollut tekemisissä, niin aika kusipäisiä ihmisiä olisivat koko porukka. (Huomautuksena, että vaikka se yritysmalli on ihan syöpänen, niin yleensä ne perus jallit on siellä vain töissä eikä koko pelleilyn arkkitehtejä, eli heitä ei voi syyttää miksi meillä on Suomessa kulttuuri, että firmassa ei ole kun johtaja oikeasti töissä).

      Lainaa

    19. Mother of Vile Excrement 12.1.2016 8:42
      Tulos: -9 (79 ääntä)
      Tahma: Ite oon ollut opiskeluaikaan ja sen jälkeen töissä mm. hotellisiivoojana, torimyyjänä, leirintäaluetyöntekijänä jne. “vähäpätöisissä” hommissa (ja ei, arvostan ihan kaikkia ammatteja ja kaikki ovat yhtä tärkeitä!). Sen jälkeen alani töissä (ensimmäiseen työpaikkaan riitti se että on näyttää mustaa valkoisella että tiedän mikä on työaika = olen ollut aiemmin töissä ylipäätään). Tällä hetkellä olen töissä pankissa vailla täysin sopivaa peruskoulutusta. Mutta työnajantaja on innokas kouluttamaan ja minä opiskelemaan. Ärsyttää tuommonen ruikutus jos ei itse yhtään viitsi yrittää….
      Arvostan.

      Lainaa

    20. entinen-konekuski 12.1.2016 8:52
      Tulos: -29 (157 ääntä)
      En itekkään maansiirtohommissa mitää ceeveitä kantanu, työmaalle mentii ja käytiin koneessa kattomassa pyöriikö se pomon mielestä tarveeks rivakasti ja tekee nättiä jälkeä, ei ketään kiinnostanu sen enempää mitkään paperit vaikka niitä joskus koitinkin tuputtaa. Ja ei, en minäkään enää savolaiselle lähtisi töihin.

      Lainaa

    21. Seppo Saviniemi 12.1.2016 9:25
      Tulos: +207 (213 ääntä)
      Ainahan näitä sluibailijoita löytyy, mutta kyllä ne ovat vähemmistö. Tuilla ei oikeasti eletä mitään luksuselämää eikä työttömän elämä ole mitään juhlaa. Itseni voin laskea todella onnekkaaksi, kun löysin/sain työpaikan heti opiskelujeni jälkeen.

      Lainaa

    22. Tulos: -146 (220 ääntä)
      Eiköhän olisi aika leikata niitä tukia niin, että työnteko alkaa kiinnostamaan.

      Lainaa

    23. Tulos: +159 (173 ääntä)
      Työnvuokrauksessa ideana on siirtää yrittäjäriskiä työntekijälle. Periaatteessa näinkin voi tehdä, eikä se ole ongelma. Riistoksi homma menee jos tätä riskiä ei kompensoida, ts. tuntipalkan pitäisi vuokrafirman kautta olla selvästi parempi kuin vakituisella työntekijällä. Pahimmillaan vuokrafirman kautta työskentelevällä työntekijällä on nollatuntisopimus onnettomalla palkalla. Tältä taustalta katseltuna en aivan mahdottomasti ihmettele heikolla motivaatiolla varustautuneita hakijoita.

      Lainaa

    24. Tulos: +29 (81 ääntä)
      Tahma: Ite oon ollut opiskeluaikaan ja sen jälkeen töissä mm. hotellisiivoojana, torimyyjänä, leirintäaluetyöntekijänä jne. “vähäpätöisissä” hommissa (ja ei, arvostan ihan kaikkia ammatteja ja kaikki ovat yhtä tärkeitä!). Sen jälkeen alani töissä (ensimmäiseen työpaikkaan riitti se että on näyttää mustaa valkoisella että tiedän mikä on työaika = olen ollut aiemmin töissä ylipäätään). Tällä hetkellä olen töissä pankissa vailla täysin sopivaa peruskoulutusta. Mutta työnajantaja on innokas kouluttamaan ja minä opiskelemaan. Ärsyttää tuommonen ruikutus jos ei itse yhtään viitsi yrittää….
      Sama homma täällä. Eka oikea "työ" alkoi 14-vuotiaana mainosten jakajana. Sen jälkeen olen ollut isosena, tiskarina, myymäläapulaisena, isosena, lastenvahtina, siivoojana x4, puhelinmyyjänä x5, myyntipäällikkönä, kaupan kassana, ravintolatyöntekijänä, kahvilatyöntekijänä... Ja näiden ansiosta alunperin sain vakipaikkani.Minulla oli työkokemusta, vaikka ei omalta alalta ollutkaan. Työnantaja vaan tuumasi, että ahkeria ihmisiä me tarvitaan.

      Lainaa

    25. Tulos: +59 (73 ääntä)
      Voi kun pääsisikin töihin: No onneksi on maa nyt täynnä näitä moniosaajia. Siitä vaan valitsemaan.
      Juu, koneinsinöörejä, lentäjiä ja aivokirurgeja on nyt tarjolla.

      Lainaa

    26. Tulos: +64 (98 ääntä)
      Eeppinen: Miks tohon piti tuo #Amikset laittaa… Ja suoraan TE-toimistolle ilmoitus jos kieltäytyy työstä
      Kun aina on niin kiva päästä haukkumaan/alentamaan ihmisiä joilla on ammatti. Ylimielistä ja narsistista touhua alentaa muita.

      Lainaa

    27. Tulos: -57 (119 ääntä)
      Durk: Jep. Ja vilkaiskaapa huviksenne joskus sitä jengiä joka siivoaa marketeissa, ostoskeskuksissa ja asemilla meidän sotkumme. Harvemmin on kantasuomalainen niissä hommissa.
      Niin, ei sitä naisena todellakaan uskaltaisi nykyään olla tuollaisissa paikoissa siivoamassa. Se kauppakeskus-raiskaus on tuskin unohtunut keneltäkään naiselta.

      Lainaa

    28. Tulos: +31 (71 ääntä)
      Juu kyllä viimekesänä otti kuuppaan, kun näin 23-v. ikään ehtineenä olen päässyt olemaan monenlaisissa vaativissa ja vastuullisissakin kesätöissä. Sitten kun hain kotiseudulle kesätöihin ja pääsin haastatteluun naapurikunnan kaupan kassalle, niin jostain syystä kyseisen kunnan paikalliset lukiolaiset (3kpl) ajoivat edelle (kaupan setä minulle näin ilmoitti, kun kysyin). Tuli kyllä mietittyä, että mitä sellaista lukiolainen voi osata, jota minulla ei ole vielä monena kesänä tullut eteen...

      Lainaa

    29. karu totuus 12.1.2016 10:26
      Tulos: +26 (32 ääntä)
      Muumi: Tottakai, kunhan muistavat olla hakematta tyomarkkinatukea. Ja perkele kun taas tasta paska-Samsungista vaihtui nappaimiston kieli taas itsekseen.
      En tiedä voiko ratkaista ongelman, mutta useissa näppiksissä kun pitää spacea (ja kyllä välilyönti suomeksi) pohjassa ja vetää sivulle niin kieliä saa vaihdettua. Menee helposti vahingossa ja huomaamatta..

      Lainaa

    30. yli opisto hörho 12.1.2016 10:31
      Tulos: +68 (82 ääntä)
      Harjoittelijoille on aina sijaa (ilmaista työvoimaa) mutta vakituisille ei läheskään niin paljon. Ihan oman mielenterveyden kannalta kannattaisi mennä edes "harjoittelijaksi" johonkin, eli siis näitä työkkärin pakollisia juttuja mistä saat "palkan" työkkäriltä. Onhan sekin parempi kuin istua kotona koko ajan. Mutta toisaalta ymmärrän kyllä jos se ei niin hirveästi huvittaisi, juurikin sen takia koska ilmainen työvoima kyllä kelpaa työnantajille, mutta jos työntekijälle pitäisi palkka maksaa niin sitten ei olekaan töitä yhtäkkiä. Ja sitten otetaan kuitenkin se harjoittelija tekemään oikeaa työpäivää siihen tilalle. Hyvä tietysti että tulee kokemusta edes harjoittelijalle, nykypäivänä se on kaikki. Ehkä vähän mustavalkoinen näkemys minulla.

      Lainaa

    31. Tulos: +89 (95 ääntä)
      Olen itse ollut kolmesti työkokeilussa ja tulos oli, että kun minä lähdin, joku muu tuli tilalle. Tein kaksi vuotta palkkatuella töitä, (joka oli noihin +9e päiviin verrattuna luksusta) mutta tulos aivan sama. Töitä olis, tarve olis, muttei palkata ja otettiin seuraava jolla oli palkkatukioikeus. Nyt olen parista entisestä työpaikasta saanut lyhyitä pätkiä töitä. Kaikki olen ottanut vastaan ja tehnyt vaikka aina saa tapella sitten raha-asioiden kanssa ja se on oikeasti helvetin syvältä! Ja työ mitä nyt teen satunnaisesti on hyvin kaukana siitä mihin olen opiskellut. Mutta silti aion jatkossakin ottaa työt vastaan ja hakea työtä. Sitä vaan on pirun vaikea saada ja omalta alalta taasen ei ole päivääkään kokemusta. Alan vaihtokin lienee edessä tässä.
      Miarez_93: Tässä näkyy hieman kyllä TE-toimiston töihin pakottaminenkin, eli pakko hakea töitä, mutta siihen se pakko sitten loppuukin… Tuet rullaa ja saa maata kotona päivät pitkät… Kyllä töitä löytyisi, jos vaan ei ole turhan vaativa ja jos ei muuta, niin työkokeilulla pääsee hyvin helposti “orjatöihin” ja siitähän se alkaakin sitten uraputki, jos hoitaa hommansa hyvin =) Toki on niitäkin työnantajia, jotka tuota käyttää väärin ja sanookin kokeilun päätteeksi, että kiitos ja näkemiin ja ottavat seuraavan ilmaisen työntekijän sisään…

      Lainaa

    32. Tulos: -92 (132 ääntä)
      Kirsi: Mä taas en saa työtä koska ei ole kokemusta… enkä kokemusta, koska en ole töissä.
      Eikä sitten varmaan kannata mennä kyselemään esim. juurikin näistä vuokratyöfirmoista? Sieltä löytyy usein työtä vaikkei olis työkokemustakaan. Just tämmöset kommentit mua raivostuttaa eniten. Vaikka ei oman alan töitä löytyiskään niin AINA - oikeesti, AINA löytyy jotain töitä johon kelpuuttavat myös työkokemuksettomat henkilöt.

      Lainaa

    33. Tulos: +173 (197 ääntä)
      Mitä "sluibailijoita" tunnen, niin yleensä taustalla on hoitamaton mielenterveysongelma. Yksikin vanha kaverini nykyään kieltäytyy kommunikoimasta puhelimella koska ahdistushäiriö on päässyt niin pahaksi että pelkää koko puhelinta. (Faceen suostuu vielä, tiedä sitten kuinka kauan). Näiltä saa leikata tukia niin paljon kuin haluaa, ja jos riittävästi, niin luultavasti nääntyvät lopuksi hiljaa jossain sillan alla nälkään. Mitään "tosi kivaa, sossun tuilla juhlitaan, ei tarvitse töihin, jee" meininkiä en koskaan ole nähnyt. Mutta jotenkin tuntuu että nykysysteemin mielestä olisi ihan kiva jos nämä "luuserit" painuisivat sinne sillan alle nääntymään mahdollisimman pian.

      Lainaa

    34. Tulos: +107 (121 ääntä)
      Eetu: Eikä sitten varmaan kannata mennä kyselemään esim. juurikin näistä vuokratyöfirmoista? Sieltä löytyy usein työtä vaikkei olis työkokemustakaan. Just tämmöset kommentit mua raivostuttaa eniten. Vaikka ei oman alan töitä löytyiskään niin AINA – oikeesti, AINA löytyy jotain töitä johon kelpuuttavat myös työkokemuksettomat henkilöt.
      Paskapuhetta. Olen asunut 6 vuotta yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista. Tuosta 6 vuodesta n. 3 olen istunut koulun penkillä ja n. puoli vuotta ollut "orjatyöläisenä", eli n. 2,5 vuotta ollut kotona. Tuon n. 2,5v aikana olen lähetellyt varmasti sata työhakemusta. Kaksi kertaa minut on kutsuttu haastatteluun. Olen hakenut mm. tiskarin, siivoojaan, kaiken maailman apulaisten ym. paikkaa, myös kaikista vuokratyöfirmoista jotka tiedän. Nykyään tiskarin hommiinkin vaaditaan aikaisempaa kokemusta, siivoojan työstä puhumattakaan.

      Lainaa

    35. Tulos: -46 (116 ääntä)
      Joopajooja: Paskapuhetta. Olen asunut 6 vuotta yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista. Tuosta 6 vuodesta n. 3 olen istunut koulun penkillä ja n. puoli vuotta ollut “orjatyöläisenä”, eli n. 2,5 vuotta ollut kotona. Tuon n. 2,5v aikana olen lähetellyt varmasti sata työhakemusta. Kaksi kertaa minut on kutsuttu haastatteluun. Olen hakenut mm. tiskarin, siivoojaan, kaiken maailman apulaisten ym. paikkaa, myös kaikista vuokratyöfirmoista jotka tiedän. Nykyään tiskarin hommiinkin vaaditaan aikaisempaa kokemusta, siivoojan työstä puhumattakaan.
      Tuo 100 työhakemusya 2,5v aikana ei ole kovin paljon, about 0,1 hakemusta/päivä. Itse lyhyen työttömyysjaksoni aikana laitoin n. 20 hakemusta/viikko eli viidessä viikossa olisin laittanut yhtä monta hakemusta kuin sinä kahdessa ja puolessa vuodessa.

      Lainaa

    36. julma elämä 12.1.2016 12:08
      Tulos: -56 (106 ääntä)
      Kirsi: Mä taas en saa työtä koska ei ole kokemusta… enkä kokemusta, koska en ole töissä.
      Tätä kuulee usein, ja mun on nyt pakko sanoa, että sitä kokemustahan oli tarkoitus hankkia opiskellessa ja matalamman palkan ja vaativuustason duuneista/ilmaishommista. Jos valmistuttuaan hakee suoraan oman alan ja oman koulutustason hommiin, muttei ole eläessään päivääkään työtä tehnyt, niin tottakai siinä kilvassa häviää meille 15 kesäisestä pikkuhommia tehneille! Myös esim harrastuneisuus katsotaan parikymppisellä vielä eduksi. Itse olen saanut homman jos toisenkin ihan vaan sillä, että olin useamman vuoden nuorisotyössä ohjaajana. Mutta jos kotona on maannut sohvalla 20 vuotta niin eihän se CVssä hyvältä näytä...

      Lainaa

    37. Tulos: +129 (147 ääntä)
      tyttö: Valitettavan tutulta kuulostaa. Kaveri on yli vuoden työttömänä maannut toimeettomana. Hänellä on lähes varma työpaikka tiedossa, mutta se jäi saamatta kun kaveri ei jaksanut/uskaltanut soittaa ko. työpaikkaan.
      Mielenterveysongelma. Ihminen voi henkisesti romahtaa jo oltuaan lyhyenkin aikaa työttömänä. Pelkkä työpaikan menettäminen suistaa jotkut kuiluun, josta ei ilman ammattiapua nousta, koska "onhan se nyt ihan oma syy, että saa kenkää" (vaikka olisi takana YT:t, joissa 40 muuta ihmistä olisi sanottu irti). Ammattiavun saaminen on maassa valitettavan vaikeaa, itselläni meni keväällä kolme viikkoa ja lukuisia vaikeita puhelinsoittoja ennenkuin pääsin edes ns. kriisiterapeutin juttusille, koska määrärahoja on leikattu ja koko läänin alueella näitä kriisihenkilöitä oli 1 kpl. Terapiaan ja lääkäriin pääsee vikkelästi, jos on aikeissa tappaa itsensä. Voi kuitenkin odottaa saavansa kohtelua, jota normaali ihminen ei kohdistaisi ilkeään koiraankaan.

      Lainaa

    38. Tulos: +88 (104 ääntä)
      Miarez_93: Tässä näkyy hieman kyllä TE-toimiston töihin pakottaminenkin, eli pakko hakea töitä, mutta siihen se pakko sitten loppuukin… Tuet rullaa ja saa maata kotona päivät pitkät… Kyllä töitä löytyisi, jos vaan ei ole turhan vaativa ja jos ei muuta, niin työkokeilulla pääsee hyvin helposti “orjatöihin” ja siitähän se alkaakin sitten uraputki, jos hoitaa hommansa hyvin =) Toki on niitäkin työnantajia, jotka tuota käyttää väärin ja sanookin kokeilun päätteeksi, että kiitos ja näkemiin ja ottavat seuraavan ilmaisen työntekijän sisään…
      Mihinkään uraputkien alkamisiin harjoittelun kautta eivät nykypäivänä usko varmaan enää edes työkkärin tädit. Lukemattomat firmat ottavat harjoittelijoita harjoittelijoiden perään ilman pienintäkään aikomusta palkata heitä, ja miksipä eivät ottaisi koska saavat ilmaisen työntekijän tekemään täyttä päivää, ja kaiken kukkuraksi siitä pääsee vielä helposti ilman irtisanomissotkuja eroonkin jos tilanne sitä vaatii. Oon muuten monesti miettinyt, että kuinkahan moni noista "kyllä töitä löytyy jos ei ole ronkeli"-pullistelijoista olisi itse valmis tekemään fyysisesti ja/tai henkisesti erittäin kuormittavia töitä pitkiä aikoja sikamaisen huonolla palkalla. Erittäin helppoa on huudella jos itsellä ei ole tilanteesta lainkaan tai vain jonkun lyhyen kesätyön verran kokemusta.

      Lainaa

    39. Tulos: -19 (41 ääntä)
      No kuka ny muka lahtis savolaasille hommihin.

      Lainaa

    40. Tulos: +39 (61 ääntä)
      Vuokratyöfirmat on kusetusta. Kuullu kuin vain huonoja kokemuksia. En itsekkään ottaisi vastaan mitään sitä kautta, menee vain tuet ja tunteja kertyy sen verran että ei ole järkeä käydä.

      Lainaa

    41. kiikiiconfused 12.1.2016 13:43
      Tulos: +54 (72 ääntä)
      Miun ongelma lähinnä on se että tällä alueella ei ole muuta kuin puhelinmyyntiä ja siinä palkka on niin paska että mielummin oikeasti istun himassa tukien varassa kuin hakkaan päätä seinään koska työ on paskaa ja palkka on paskempaa.

      Lainaa

    42. Tulos: -6 (64 ääntä)
      #Amikset mikähän tämä nyt oli? Janne voisi vetää vitun päähänsä ja mennä itse oikeisiin töihin #Lukio

      Lainaa

    43. Tulos: +10 (44 ääntä)
      Miarez_93: Tässä näkyy hieman kyllä TE-toimiston töihin pakottaminenkin, eli pakko hakea töitä, mutta siihen se pakko sitten loppuukin… Tuet rullaa ja saa maata kotona päivät pitkät… Kyllä töitä löytyisi, jos vaan ei ole turhan vaativa ja jos ei muuta, niin työkokeilulla pääsee hyvin helposti “orjatöihin” ja siitähän se alkaakin sitten uraputki, jos hoitaa hommansa hyvin =) Toki on niitäkin työnantajia, jotka tuota käyttää väärin ja sanookin kokeilun päätteeksi, että kiitos ja näkemiin ja ottavat seuraavan ilmaisen työntekijän sisään…
      On tainnut edellisestä Miarez:in te-toimisto visiitistä olla pitkä aika. Ensinnäksin, TE-toimisto ei oikeastaan mitään enään pakota. Aikaisemmin olit onnellinen 300 hakemuksen per päivä täyttäneenä jos TE-toimisto saattoi kehua hyväksi ja aktiiviseksi työnhakijaksi. Nykyään siihen riittää se, että on ajatellut hakevansa yhtä paikkaa. Osa syy on leikkaukset TE-toimistoissa, osa syy on hallituksen tekemät leikkaukset rahoissa. Ei ole enään mitään rahoja lähetään mihinkään. Harvaan TE-toimistoon enään edes pääsee sisälle ilman ajanvarausta, ja voit onnitella jos ajan olet saanut jopa saman vuoden puolelle. Työkokeilutkin TE-toimisto on lopettanut jo aikaa sitten työkokeilun tarjoamisen (juuri noiden väärinkäyttävien työnantajien takia), ainoat mahdollisuudet on mennä johonkin kuntouttavaan tekemään 2-4 päivää viikossa maksimissaan 6 tunnin päiviä. Ja saat 9 euroa työpäivältä. Näidenkin ongelma sitten onkin se, että näihin ei potenttiaaliset työnantajat edes ota töihin (eivät saa), vaan ko. tehtävät pitää tehdä jossain huonomaineisissa paskaduunipaikoissa, joista osa jopa saa aikaseksi sen, että et saa enään mistään mitään työpaikkaa. Koska työnantajilla on liian huonot kokemukset kyseisistä paskaduuneista tulleista työntekijöistä. Nykyään työtön saa töitä vaan hakemalla itse niitä töitä. Mutta siinähän yrität saada sitä työtä kun työnantajat tarjoaa eioota.

      Lainaa

    44. Tulos: -103 (137 ääntä)
      Se on valitettavan totta että yksi iso syy suureen työttyömyyteen on ettei ihmiset halua edes tehdä töitä. Sitä on niin laiskistuttu ja työmoraalia ei ole. Sitä halutaan heti kaikki. Ei suostuta lidlin kassalle jos ei makseta 3000 kuussa ja tuntejahan ei saa olla sitte 30h/vk enempää...

      Lainaa

    45. Tulos: +5 (15 ääntä)
      hmm: On tainnut edellisestä Miarez:in te-toimisto visiitistä olla pitkä aika. Ensinnäksin, TE-toimisto ei oikeastaan mitään enään pakota. Aikaisemmin olit onnellinen 300 hakemuksen per päivä täyttäneenä jos TE-toimisto saattoi kehua hyväksi ja aktiiviseksi työnhakijaksi. Nykyään siihen riittää se, että on ajatellut hakevansa yhtä paikkaa. Osa syy on leikkaukset TE-toimistoissa, osa syy on hallituksen tekemät leikkaukset rahoissa. Ei ole enään mitään rahoja lähetään mihinkään. Harvaan TE-toimistoon enään edes pääsee sisälle ilman ajanvarausta, ja voit onnitella jos ajan olet saanut jopa saman vuoden puolelle. Työkokeilutkin TE-toimisto on lopettanut jo aikaa sitten työkokeilun tarjoamisen (juuri noiden väärinkäyttävien työnantajien takia), ainoat mahdollisuudet on mennä johonkin kuntouttavaan tekemään 2-4 päivää viikossa maksimissaan 6 tunnin päiviä. Ja saat 9 euroa työpäivältä. Näidenkin ongelma sitten onkin se, että näihin ei potenttiaaliset työnantajat edes ota töihin (eivät saa), vaan ko. tehtävät pitää tehdä jossain huonomaineisissa paskaduunipaikoissa, joista osa jopa saa aikaseksi sen, että et saa enään mistään mitään työpaikkaa. Koska työnantajilla on liian huonot kokemukset kyseisistä paskaduuneista tulleista työntekijöistä. Nykyään työtön saa töitä vaan hakemalla itse niitä töitä. Mutta siinähän yrität saada sitä työtä kun työnantajat tarjoaa eioota.
      Lisätään vielä sellainen juttu, että samalla tavalla mitä te-toimisto voisi pakottaa tekemään työpaikkaan töitä. TE-toimisto voi myös pakkottaa työvoimakoulutukseen. Nykyään vaan työvoimakoulutukset poistaa palkkatuen. (eli tarkoittaa sitä, että te-toimisto voi teoriassa pakottaa työttömän menemään johokin joka heikentää työttömän tulevaisuutta oikeassa työssä)

      Lainaa

    46. eriparisukka 12.1.2016 14:15
      Tulos: +4 (62 ääntä)
      Huvittava tuo #amikset hashtag, kun itse olen pakertanut valmistumisesta puoli vuotta töitä ja olen vakituinen työntekijä, kun taas moni lukion käynyt harhailee edelleen mitä sitä tekis elämällään ja käy noissa työkkärin valmennuksissa.

      Lainaa

    47. Tulos: +41 (51 ääntä)
      ikinä en lähde enää 9 euroa päivä orjatöihin tai jos lähden niin hommaan potkut. se ei työllistä just tuon orjatyön kierrätyksen vuoksi. kokemuksia tästä paskasta on useemmalta vuodelta.

      Lainaa

    48. Harjoittelusta työtä saanut 12.1.2016 16:21
      Tulos: +10 (82 ääntä)
      Täällä olisi yksi kummajainen joka pääsi töihin harjoittelupaikkaan. Ja voin kertoa miten tämä ihme tapahtui. Koska olin harjoittelija, minut laitettiin ns. oman alan tehtävien lisäksi siivoilemaan ja keittämään kahvia. Kyllähän se ärsytti mutta pidin mölyt mahassani. Silloin kun minulle ei keksitty mitään tekemistä, keksin sitä itse. Aloitin tekemään omia projekteja enkä jäänyt vain paikalleni tuijottamaan kännykkää. Muutaman viikon päästä minua ei pyydettykään enää siivoamaan. Minua aloitettiin kouluttamaan "oikeisiin töihin". Puoli vuotta myöhemmin sain vakituisen paikan tästä firmasta. Muutaman viikon jotka koko ajan tein jotain olivat äärimmäisen raskaita. Mutta se kannatti. Monella on jo harjoitteluun mennessä sellainen asenne ettei tästä mitään tule. Noh, ei tulekaan tuolla asenteella.

      Lainaa

    49. Tulos: +82 (92 ääntä)
      Mäki yritän päästä yli tosta elämän edistystä hidastavasta ihmistenpelosta ja uskaltamattomuudesta osallistua sosiaalisiin tilanteisiin. Voin niin kuvitella miten jokupäivä eksyn haasttelupaikasta ja sitte se jää siihen ku en uskalla kysyä keltää mitään, tai että pitäis soittaa jollekki erikseen enkä tiedä mitä sanoa jne. Se on kyllä kamala tauti. Mut eriasia on sitte jos ei laiskuuttaan viitti mennä.

      Lainaa

    50. Tulos: +8 (28 ääntä)
      Kirsi: Mä taas en saa työtä koska ei ole kokemusta… enkä kokemusta, koska en ole töissä.
      Tämä!!

      Lainaa

    51. Tulos: +28 (32 ääntä)
      lelaka: Jep, tämä. Kyllä sitä ihminen masentuu ja lakkaa uskomasta taitoihinsa, kun joka puolelta kuuluu eioota. Itse ehdin olla vuoden, ennen kuin sain töitä ja onneksi sain! Ja hakemuksia tuli tosiaan laiteltua joka suuntaan. Työpaikka tuli, kun vaihdoin paikkakuntaa. Ei se niin helppoa ihan oikeasti ole.
      samaa täällä.. ei toki paikkakuntaa tarvinu vaihtaa, mutta melkeinpä 2 vuotta meni ennenkun natsas

      Lainaa

    52. Tulos: +28 (34 ääntä)
      Ei kai vuokrafirma vakituisia työpaikkoja välitä, eihän ne mitään bisnestä niin tee. Jos paikka oli vuokrafirman listoille vakituiseksi niin sillä taas ole mitään virkaa kun työsuhde katkeaa kuitenkin heti kun asiakkaalta loppuu työn tarve.

      Lainaa

    53. kaksoistutkintoamis 12.1.2016 19:53
      Tulos: +48 (60 ääntä)
      Oli kyllä tarpeeton toi #Amikset. Ammattikoulun valinta ei tee kenestäkään huonompaa tai laiskempaa kuin lukion valinneesta.

      Lainaa

    54. Tulos: +2 (30 ääntä)
      Manni: Jaa sinä ihan tosissasi luulet että työkokeilulla työllistyy? Tiedätkö yhtäkään tapausta jossa näin olisi käynyt? Minun kokemukseni mukaan koko työkokeilun idea on ainoastaan siivota tilastoja ja hommata ammatti-ihmisiä ilmaiseksi firmojen käyttöön. Kyllä se aikanaan miestä söi kun piti tehdä oman alan duunia ilman palkkaa, etenkin kun tiesi että jakson päätyttyä seuraava orja oli jo oven takana odottamassa. Työpaikkaa ei tullut, ei minulle eikä muillekaan ja miksipä olisikaan? Ilmaista työvoimaa on työkkäri väärällään, sieltä sopii hommata tekijät jos sellaista sattuu kaipaamaan, tämän sanoi pomo ihan ääneenkin. Ei varmaan ollut tarkoitettu minun korvilleni tosin. Ja kun näyt olevan siinä uskossa myös että töitä kyllä löytyy jos ei vaan ole turhan vaativa, niin näytäpä joutessas miten se käy. Minä nimittäin olen hakenut kaikkia mahdollisia hanttihommiakin mitä on löytynyt, mutta eivät ota. Minä en ehkä ole vaativa, mutta työnantajalla on varaaa olla. Siivoushommiin eivät esimerkiksi ota, kun olen kouluttautunut toiselle alalle ja olen aikuinen, perheellinen ihminen. Lähden kuulemma heti kuitenkin pois jos saan muuta duunia ja tottahan se on.
      Täällä ilmoittautuu yksi työkokeilun avulla työllistynyt! Olin tyhmä ja kävin koulun harjoittelujaksot siinä työpaikassa missä sillä hetkellä olin, koska sain siitä palkkaa. Vähän valmistumisen jälkeen tajusin, ettei se ole työtä, jota haluan jatkossa tehdä. Niinpä hain työkokeiluun ja palkattomana hankin kokemusta alalta jolle oikeasti halusin. Kuukausi työkokeilun loppumisen jälkeen sain vakituisen työpaikan! Että semmosta.

      Lainaa

    55. Tulos: +14 (20 ääntä)
      hmm: On tainnut edellisestä Miarez:in te-toimisto visiitistä olla pitkä aika. Ensinnäksin, TE-toimisto ei oikeastaan mitään enään pakota. Aikaisemmin olit onnellinen 300 hakemuksen per päivä täyttäneenä jos TE-toimisto saattoi kehua hyväksi ja aktiiviseksi työnhakijaksi. Nykyään siihen riittää se, että on ajatellut hakevansa yhtä paikkaa. Osa syy on leikkaukset TE-toimistoissa, osa syy on hallituksen tekemät leikkaukset rahoissa. Ei ole enään mitään rahoja lähetään mihinkään. Harvaan TE-toimistoon enään edes pääsee sisälle ilman ajanvarausta, ja voit onnitella jos ajan olet saanut jopa saman vuoden puolelle. Työkokeilutkin TE-toimisto on lopettanut jo aikaa sitten työkokeilun tarjoamisen (juuri noiden väärinkäyttävien työnantajien takia), ainoat mahdollisuudet on mennä johonkin kuntouttavaan tekemään 2-4 päivää viikossa maksimissaan 6 tunnin päiviä. Ja saat 9 euroa työpäivältä. Näidenkin ongelma sitten onkin se, että näihin ei potenttiaaliset työnantajat edes ota töihin (eivät saa), vaan ko. tehtävät pitää tehdä jossain huonomaineisissa paskaduunipaikoissa, joista osa jopa saa aikaseksi sen, että et saa enään mistään mitään työpaikkaa. Koska työnantajilla on liian huonot kokemukset kyseisistä paskaduuneista tulleista työntekijöistä. Nykyään työtön saa töitä vaan hakemalla itse niitä töitä. Mutta siinähän yrität saada sitä työtä kun työnantajat tarjoaa eioota.
      Rekrytointikoulutukset ovat nyt päivän sana. Samalla 9h/päivä töihin yritykseen parhaimmillaan pitkäksikin aikaa. Koulutuksen suorittaneilla ehkä mahdollisuus työllistyä yritykseen. Koulutuksen suorittamiseen vaikuttavista kriteereistä päättää yritys. Töihin pääsyyn vaikuttaa olennaisesti myös esim. se, oletko palkkatukikelpoinen ja kun palkkatukijakson ajaksi solmittu määräaikainen työsuhde päättyy, ei palveluksiasi enää tarvita, huolimatta työtaidostasi, motivaatiostasi, halukkuudestasi, ja siitä, että samaan työhön joudutaan taas etsimään uusi rekrykoulutettava.

      Lainaa

    56. Piilevä kyky 12.1.2016 21:28
      Tulos: +1 (27 ääntä)
      Harjoittelusta työtä saanut: Täällä olisi yksi kummajainen joka pääsi töihin harjoittelupaikkaan. Ja voin kertoa miten tämä ihme tapahtui. Koska olin harjoittelija, minut laitettiin ns. oman alan tehtävien lisäksi siivoilemaan ja keittämään kahvia. Kyllähän se ärsytti mutta pidin mölyt mahassani. Silloin kun minulle ei keksitty mitään tekemistä, keksin sitä itse. Aloitin tekemään omia projekteja enkä jäänyt vain paikalleni tuijottamaan kännykkää. Muutaman viikon päästä minua ei pyydettykään enää siivoamaan. Minua aloitettiin kouluttamaan “oikeisiin töihin”. Puoli vuotta myöhemmin sain vakituisen paikan tästä firmasta. Muutaman viikon jotka koko ajan tein jotain olivat äärimmäisen raskaita. Mutta se kannatti. Monella on jo harjoitteluun mennessä sellainen asenne ettei tästä mitään tule. Noh, ei tulekaan tuolla asenteella.
      Näin! Voi kun tällaisia harjoittelijoita olisi enemmän. Työpaikassani yhtä vaille kaikki ahkerat ja oma-aloitteiset harjoittelijat, osa-aikaiset yms. on palkattu töihin. Sekin yksi jäi palkkaamatta koska oli rekrykielto päällä yt-neuvotteluiden päätteeksi (potkuja tuli monelle) ja olisi kyllä kiellon päätyttyä haluttu palkata, mutta se nainen oli saanut jo muualta paikan jossa viihtyi. Mutta aika harvinaista se on, yleensä ylikoulutettu natisee mielestään vähäpätöisistä asioista ja käyttää mieluumin päivät netissä roikkumiseen tai johonkin muuhun turhaan. Omakin ura alkoi vuokratyöntekijänä v. 95, siitä määräaikaiseksi firman palkkalistoille - niitä määräaikaisia sitten jatkettiin pari kuukautta kerrallaan moneen kertaan, vähän lain vastaisestikin vaihtamalla loppupäivämäärää. Mutta enpä siitä halunnut valittaa, kun minut töihin haluttiin vaikka byrokratia esti. Sama työpaikka edelleen, tehtävät on kyllä muuttuneet moneen kertaan. P.S. Olen SAVOLAINEN joka työskentelee lukuisten "pohojalaasten" kanssa ja ne pirulaiset tykkää minusta kaikki.

      Lainaa

    57. Tulos: +24 (38 ääntä)
      Tahma: Ite oon ollut opiskeluaikaan ja sen jälkeen töissä mm. hotellisiivoojana, torimyyjänä, leirintäaluetyöntekijänä jne. “vähäpätöisissä” hommissa (ja ei, arvostan ihan kaikkia ammatteja ja kaikki ovat yhtä tärkeitä!). Sen jälkeen alani töissä (ensimmäiseen työpaikkaan riitti se että on näyttää mustaa valkoisella että tiedän mikä on työaika = olen ollut aiemmin töissä ylipäätään). Tällä hetkellä olen töissä pankissa vailla täysin sopivaa peruskoulutusta. Mutta työnajantaja on innokas kouluttamaan ja minä opiskelemaan. Ärsyttää tuommonen ruikutus jos ei itse yhtään viitsi yrittää….
      No hyvä että juuri sulla on ura urjennut noinkin auvoisasti. Monet yrittää kovastikin ties mitä töitä (ehkä poislukien nää työkkärin orjapaikat) saada, mutta kun ei ole työtä tekevälle.

      Lainaa

    58. Tulos: +14 (28 ääntä)
      Piilevä kyky: Näin! Voi kun tällaisia harjoittelijoita olisi enemmän. Työpaikassani yhtä vaille kaikki ahkerat ja oma-aloitteiset harjoittelijat, osa-aikaiset yms. on palkattu töihin. Sekin yksi jäi palkkaamatta koska oli rekrykielto päällä yt-neuvotteluiden päätteeksi (potkuja tuli monelle) ja olisi kyllä kiellon päätyttyä haluttu palkata, mutta se nainen oli saanut jo muualta paikan jossa viihtyi. Mutta aika harvinaista se on, yleensä ylikoulutettu natisee mielestään vähäpätöisistä asioista ja käyttää mieluumin päivät netissä roikkumiseen tai johonkin muuhun turhaan. Omakin ura alkoi vuokratyöntekijänä v. 95, siitä määräaikaiseksi firman palkkalistoille – niitä määräaikaisia sitten jatkettiin pari kuukautta kerrallaan moneen kertaan, vähän lain vastaisestikin vaihtamalla loppupäivämäärää. Mutta enpä siitä halunnut valittaa, kun minut töihin haluttiin vaikka byrokratia esti. Sama työpaikka edelleen, tehtävät on kyllä muuttuneet moneen kertaan. P.S. Olen SAVOLAINEN joka työskentelee lukuisten “pohojalaasten” kanssa ja ne pirulaiset tykkää minusta kaikki.
      Voi kun olisikin tuollaisia työnantajia paikalla. Harjoittelija = ilmainen työntekijä harjoittelujaksoksi ja sitten uusi tekemään työt ilmaiseksi on suurinmanosan paikkakunnan yritysten meriitti. JA toiseen paikkakuntaan on aika vitun hankalaa hakea kun ei tuo kävellen nyt niin pitkää matkaa (esim. toiseen kaupunkiin) jaksaisi kävellä.

      Lainaa

    59. Tulos: +19 (25 ääntä)
      nanoponi: No hyvä että juuri sulla on ura urjennut noinkin auvoisasti. Monet yrittää kovastikin ties mitä töitä (ehkä poislukien nää työkkärin orjapaikat) saada, mutta kun ei ole työtä tekevälle.
      Ja tosiaan: On hienoa, että oot tehnyt ja jopa saanut tehdä hanttihommia, jotka on auttanu sua urallasi. Auvoisuudella tarkoitan sitä, että nykymaailmassa halu kovaankaan töiden paiskintaan ei aina auta.

      Lainaa

    60. Tulos: -21 (37 ääntä)
      Vaikka harjoittelut tai työkokeilut ei nappais, niin fakta on, että tyhjä aukko CV:ssä näyttää pahalle työnantajan silmissä. Täällä on paljon parjattu ettei harjottelusta saa töitä tai uraputkea, minä sain. Toki nykyään myös opiskelen, jotta voin saada ihan akateemisenkin uran. Miks sitten nämä alk.per. tekstissä mainitun kaltaiset työttömät ei lähde opiskelemaan jos tarjotut työt ei kelpaa? Tuet tippuu toki, mutta sillä sais näppärästi taas CV:n täytettä, rutiinia ja tekemistä, haasteita ja ammattitaitoa. Ihmettelen.

      Lainaa

    61. Tippa ingen gjör 13.1.2016 0:08
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Kirsi: En yleensä ota kantaa tällaisiin kun en jaksa väitellä, mutta tuli tässä yksi juttu tähän liittyen mieleen: se kun me suomalaiset valitetaan hitosti siitä että maahanmuuttajat eivät tee töitä… ja sitten perjantai-iltana haetaan kebabit siitä lähikiskalta jonka omistaa maahanmuuttaja.
      Noh, mututuntumaltahan voi laukoa mitä vain, tilastot kuitenkin todistavat vielä toistaiseksi kotimaisen työvoiman työllisyyden olevan suurempaa. Maahanmuuttajienkin välillä löytyy hyvin suuria eroja ikäluokittain ja kansalaisuuksittain, joidenkin kansallisuuksien työttömyyden ollessa kantaväestöökin pienempää. Tokihan joka porukasta löytyy myös sitä heikommin työllistyvää ainesta, mutta en lähtisi koko työttömien kastia leimaamaan patalaiskoiksi työnvieroksujiksi varsinkaan nykyisen kaltaisessa työllisyystilanteessa.

      Lainaa

    62. Tulos: +5 (31 ääntä)
      Sain linkin tänne ja täytyy käydä itse korjaamassa muutama asia näin alkuun. Olen itsekkin käynyt ammattikoulun, #amikset tykitys johtui täysin kahden ihmisen habituksesta, omasta turhautuneisuudesta sekä pettymyksestä. Näistä ihmisistä toinen oli lukion käynyt ja toinen ammattikoulun. Kolmatta en nähnyt, mutta hän teki minulle selväksi oman tyhmyytensä. "En työskentele savolaisten kanssa" kertoo mielestäni tarpeeksi ihmisestä. Hän ei ole meille sopiva ihminen jos ei ole halukas laittamaan omaa cv:tä, "käynnistyy kone ku kone" <-- kun kysyn millä kaikilla olet ajanut? jne... Jos vastaukset ovat hyvin nokkavia joka kerta ja kyseessä puhelinhaastattelu, niin mitä te itse tekisitte? Minä kun en viitsi tällaisen kaverin takia ajaa 400km katsomaan, että mitkä koneet käynnistyy ja millä hän osaa ajaa. Palatakseni hashtagiin.... Olisin voinut yhtä hyvin voinut heittää tekstiksi vaikka Juntit tai Nirsot. Halusin luottaa heihin ja tarjota mahdollisuutta, mutta ei kelvannut. Tässä ammatissa arvostan ikävä kyllä enemmän ammattikoulupohjaa kuin lukiota, koska suurin osa työtehtävistämme vaativat alalta jonkin verran kokemusta. Olenkin ehdottomasti kaksoistutkinnon kannalla. Lukiosta käsin ei tule suoraan ammattiin valmistuneita toisin kuin amiksesta. Tämä ei tarkoita sitä, että en huomioisi lukiolaisia laisinkaan. Kokemusta kukiolaisellahan voi olla vaikka kesätöistä tai työstä opiskelujen ohella. Jos tilanne olisi seutaava? Ammattikousta valmistunut lvi-asentaja hakee LVI-Apukäsi Oy:n vapaana olevaa asentajan paikkaa. Hänen kanssaa samasta paikasta kilpailee lukiosta valmistunut, ilman alan kokemusta oleva nuori tai yliopistossa rakennusmestariksi opiskeleva nuori? Saa. Amis on käsitteenä ollut hyvinkin erilainen 2000-luvun alussa mitä se on nykypäivänä. Te ketä tämä #amikset teksti loukkasi, pyydän tästä anteeksi, se oli tarpeeton. Olenhan itsekkin amiksen käynyt. Joku kertoi, että mene oikeisiin töihin? Kyllä koen oikeina töinä sen, että JOKA IKINEN PÄIVÄ työehtäväni on saada työttömille työnhakijoille meidän kautta töitä. Paljonko TE-Toimisto tänä päivänä hankkii töitä? Joku mainitsi henkilöstövuokrauksen olevan yhtä kusetusta. Jos kolme sinun kaveriasi sanoo sinulle, että hyppää kaivoon, niin sinäkö hyppäät? Kannattaisi tutustua alaan, ihmiseen ja vaikka tapoihin toimia. Samalla tavalla ajattelevia on paljon, meitä ihmisiä on paljon ja niin on henkilöstövuokrausalan yrityksiäkin. Me noudatamme aina asiakasyrityksemme käyttämää työehtosopimusta. Teemme aina työsopimuksen, annamme työntekijöille työvaatteet, meillä on pakollinen työterveydenhuolto, maksamme lomarahat jne... Viime vuonna meidän kauttamme töihin lähteneistä vuokratyöntekijöistä jäi n. 50 vakituisesti töihin asiakasyrityksiimme. 50!!Ja tämä määrä kasvaa. Meidän bisnes kärsii siitä, so what? Jos vaakakupissa painaa työntekijän vakipaikka vs meidän rahat, niin valinta on aina työntekijän. Miksi? Asiakas voittaa, työntekijä voittaa ja me voitamme. Asiakasyritys on tyytyväinen saadessaan hyvän työntekijän, työntekijä saadessaan vakkaripaikan, vuokratusta yrityksestä otetaan varmasti seuraavallakin kerralla työntekijä. Homma toimii kun sen laittaa toimimaan. Rehdillä pelillä pärjää. Toivottavasti tämä muuttaa monen ihmisen näkemystä alastamme. Kiitos ja anteeksi. – Janne Tämänkin takia suosittelen henkilöstövuokrausta. Itse määrität kuinka lyhyitä/pitkiä keikkoja haluat, kerro itse palkka millä lähdet töihin, kertokaa ne tosiseikat joiden takia lähtisit töihin.

      Lainaa

    63. Tulos: +10 (24 ääntä)
      Jatkan sen verran vielä, että arvostan itse henkilökohtaisesti mm. korkeaa työmoraalia, asennetta sekä aitoa halua päästä töihin. Ikävä kyllä 5000 työhaastattelun perusteella osaan ja uskallan sanoa tunnistavani ison osan näistä luonteenpiirteistä. MUTTA minäkin teen virheitä. Olemalla aktiivinen ja kiinnostunut, niin töitä saa varmasti. Soittakaa aina ensin kun haette työpaikkaa, laittakaa sitten vasta hakemus. Olen ollut kouluttamassa paljon ihmisiä kuinka töihin kannattaa hakea. Olen saanut positiivisesti yllättyä kuinka koulutuksessani olleet ihmiset ovat petranneet ja olen saanut heitä töihinkin. Itseluottamus ja nöyryys näkyvät suomalaisuudessa tänä päivänä vahvasti, mutta sitä pidetään vain piilossa liikaa. Tuokaa esiin ne omat parhaat puolet ja muistakaa kertoa missä sinun tulisi myös kehittää itseäsi, koska emme ole täydellisiä. Janne, Oulu

      Lainaa

    64. Tulos: -3 (15 ääntä)
      PekkaKana: Ihan höpöhöpöjuttua että orjatöihin menemällä alkaisi mikään uraputki. Monessa eri paikassa ollut, työni hyvin hoitanut… Ottavat vaan sitten aina uusia ilmaistyöntekijöitä.
      PekkaKana: Ihan höpöhöpöjuttua että orjatöihin menemällä alkaisi mikään uraputki. Monessa eri paikassa ollut, työni hyvin hoitanut… Ottavat vaan sitten aina uusia ilmaistyöntekijöitä.
      Just sai ystäväni tätä kautta pysyvän työn.

      Lainaa

    65. Tulos: +37 (47 ääntä)
      Pakko sanoa, että itse olen niin kiitollinen Suomen veronmaksajille. Olen kuntoutustuella, eli määräaikaisella eläkkeellä synnynnäisten sairauksien takia (bipolaarisuus ja asperger). Olen vasta 25 vuotias ja ei ole helppoa tietää, että en voi rakentaa itselleni tulevaisuutta (en aio hankkia lapsia koska sairaudet saattaisivat periytyä enkä todellakaan haluaisi lapsen kasvavan köyhyydessä ja tietenkään omaa taloa en voi saada, en ajaa polkupyörää saatika autoa tai tehdä oikein muutakaan normaalia). Kävi tuuri nykyisen asunnon kanssa ja laskuja ei ole juuri nimeksikään, joten minulle eläkkeestä jää käteen melko paljon, varsinkin kun avopuoliso saa myös rahaa. Olen kiitollinen että ei tarvitse nähdä enää nälkää (minkä olen nuorempana kokenut, se on henkisesti raskaampaa kuin fyysisesti). Vakavat mielenterveysongelmat on yhtä helvettiä ja uskoisin että jokainen mieluusti olisi terve, työssäkäyvä ja hyödyllinen yhteiskunnan jäsen. Älkää tuomitko niin nopeasti, jokainen käy omaa taisteluaan. Mutta tiedän kyllä tapauksia, joissa työttömyys johtuu laiskuudesta ja se on mielestäni törkeää. Joka tapauksessa kiitos teille!

      Lainaa

    66. Tulos: +6 (34 ääntä)
      Kirsi: En yleensä ota kantaa tällaisiin kun en jaksa väitellä, mutta tuli tässä yksi juttu tähän liittyen mieleen: se kun me suomalaiset valitetaan hitosti siitä että maahanmuuttajat eivät tee töitä… ja sitten perjantai-iltana haetaan kebabit siitä lähikiskalta jonka omistaa maahanmuuttaja.
      Meinaatko että kaikki 30 000 turvapaikanhakijaa tulevat perustamaan tulevaisuudessa kebab-ravintolan?

      Lainaa

    67. Neiti Ammattinörtti 13.1.2016 8:16
      Tulos: +37 (45 ääntä)
      Joo-o. 12 vuotta olen tehnyt työhakemuksia ja työharjoittelussa ollut sinä aikana yhteensä kuusi vuotta. Vuoden olin työharjoittelussa ja tein ympäripyöreitä päiviä. Tietysti palkattomana. Ja mitä sanoo pomo, kun työharjoittelu loppuu? 'Voi kyllä minä sinut pitäisin kun olet niin ahkera ja hyvä työntekijä. _Kunhan sinut jotenkin vielä ilmaiseksi saisin_. Sama juttu kun olin tavaranpurkajana myymälässä. Kyllä siellä juosta sai hiki hatussa ja olla äärirajoilla. Ilmaiseksi tottakai. Kun tuli puhetta mahdollisesti palkalle pääsystä, todettiin että kiitos panoksestasi, mutta näkemiin. Ja ovesta lappasi seuraava työkkärin lähettämä ilmaistyöläinen lappujensa kanssa. Pikaruokaravintolan kassalla ja keittiössä olin puoli vuotta työharjoittelussa. Luvattiin työsopimus. Sellainen tosiaan tuli. Nollasopimus. Yksi työvuoro, palkinnoksi siitä että puoli vuotta teki parhaansa. Juu. Minähän olen kanssa näitä työkkärin elättejä. Työttömyysaikanani olen ollut koulutuksissa, tehnyt raskaita töitä, käynyt kaikki mahdolliset korttikoulutukset. Hakenut, hakenut ja hakenut. Mistä niitä palkallisia töitä saa?

      Lainaa

    68. Tulos: 0 (20 ääntä)
      Jos asuu maalaisemmilla mailla, niin voin antaa vinkin, että joissain paikoissa maatalouslomittajista on krooninen pula. Työajat on kettumaiset, mutta rahaa siitä saa ihan hyvin - ainakin opiskelutarpeisiin on minulle riittänyt. Sluibailuasenteella semmosiin hommiin ei kuitenkaan kannata lähteä.

      Lainaa

    69. Tulos: +21 (25 ääntä)
      Työntekijän oikeuksia kyllä mielellään riistetään ja haukutaan miksi milloinkin, olisiko aika katsoa peiliin siellä toisella puolella? On niitä hyviä ja reilujakin työnantajia, valitettavan harvassa tosin.

      Lainaa

    70. Tulos: -30 (44 ääntä)
      Mun on kyllä aina vaikea uskoa ettei töitä saisi jos tosissaan hakisi. Minä, tähän asti kouluttamaton nuori nainen olen ainakin saanut aina jotain hommia kun olen niitä tarvinnut ja tosissani hakenut. En mitään hienoa, siivousta ja kaupan kassaa, mutta palkkatyötä kuitenkin ihan asiallisilla sopimuksilla. Nyt kouluttauduttuani sain liki heti omaa alaa vastaavaa työtä, kun olin opintojen ajan ollut töissä samassa yrityksessä muissa tehtävissä ja tein työni hyvin. Toki ymmärrän lääketieteelliset ym. esteet työnhaussa ja -saannissa, mutta uskallan silti väittää että iso osa työttömistä kyllä voisi halutessaan saada työpaikan. Ei välttämättä aina tai heti omaa koulutusta vastaavaa (esim. taide-/kulttuuriala), mutta työtä jolla elää.

      Lainaa

    71. Tulos: -21 (31 ääntä)
      Kirsi: Mä taas en saa työtä koska ei ole kokemusta… enkä kokemusta, koska en ole töissä.
      Mitäpä jos kokeilisit työkokeilua työkkärin kautta? Vai pitääkö olla uusavuton.

      Lainaa

    72. tuleva rakennusmestarinainen 13.1.2016 13:43
      Tulos: -10 (22 ääntä)
      Elämäm koulu vahvasti läsnä.

      Lainaa

    73. Tulos: +37 (41 ääntä)
      Tahma: Ite oon ollut opiskeluaikaan ja sen jälkeen töissä mm. hotellisiivoojana, torimyyjänä, leirintäaluetyöntekijänä jne. “vähäpätöisissä” hommissa (ja ei, arvostan ihan kaikkia ammatteja ja kaikki ovat yhtä tärkeitä!). Sen jälkeen alani töissä (ensimmäiseen työpaikkaan riitti se että on näyttää mustaa valkoisella että tiedän mikä on työaika = olen ollut aiemmin töissä ylipäätään). Tällä hetkellä olen töissä pankissa vailla täysin sopivaa peruskoulutusta. Mutta työnajantaja on innokas kouluttamaan ja minä opiskelemaan. Ärsyttää tuommonen ruikutus jos ei itse yhtään viitsi yrittää….
      Tämänhetkinen työtilanne on tiukempi kuin ennen. Osa vanhoista töistä hoidetaan koneilla, osa on ulkoistettu Intiaan tai Kiinaan, niin ei tarvitse eläkemaksuja maksella. Työpaikoista on hirveä kilpailu, ja työnantajilla on varaa olla todella vaativia. Lähes kaikkiin työpaikkoihin on nykyään oltava koulutusta, työkokemusta, ja tietysti kykyä myydä itseään työntekijänä, niin erottuu joukosta. Jos työnantaja saa vaikka 500 hakemusta, tuskin valitsee sen vähiten koulutetun joka on ollut torimyyjänä ja lehdenjakana jne. Huomaa myös nämä kommentit, joissa hakija ei ole saatu siivoojan töitäkään, koska on liian pätevä hommaan. Jos olet oikeasti saanut noin helpolla työpaikan, olet varmaan saanut sen kauan sitten, tai olet TODELLA onnekas. Helppohan se on tuossa tilanteessa uskoa, että työtä löytyy kun vain yrittää. Jos et ole ollut työttömänä tässä tilanteessa, älä edes väitä että ymmärrät.

      Lainaa

    74. Tulos: +27 (35 ääntä)
      Pepi: Kirsi: Mä taas en saa työtä koska ei ole kokemusta… enkä kokemusta, koska en ole töissä. Mitäpä jos kokeilisit työkokeilua työkkärin kautta? Vai pitääkö olla uusavuton.
      Olen kokeillut kyllä, kiitos kysymästä. Muutamaakin alaa, kun omalta ei saa aina edes harjoittelupaikkaa. En tiedä sinun taustastasi eli en lähde tässä tuntematonta arvostelemaan, mutta sen verran työkokeilusta jos et tiedä, että harmittavan usein se on ilmaistyövoimaa joka naamioidaan vaikuttamaan siltä että harjoittelija hyötyisi siitä - sen sijaan teet saman työn kuin normaalit työntekijät, mutta palkattomana ja ilman etuuksia, suurimman osan aikaa aivan eri alalta kuin mitä olet opiskellut/mihin aikoisit suuntautua.

      Lainaa

    75. Tulos: +26 (30 ääntä)
      Saara: Mun on kyllä aina vaikea uskoa ettei töitä saisi jos tosissaan hakisi. Minä, tähän asti kouluttamaton nuori nainen olen ainakin saanut aina jotain hommia kun olen niitä tarvinnut ja tosissani hakenut. En mitään hienoa, siivousta ja kaupan kassaa, mutta palkkatyötä kuitenkin ihan asiallisilla sopimuksilla. Nyt kouluttauduttuani sain liki heti omaa alaa vastaavaa työtä, kun olin opintojen ajan ollut töissä samassa yrityksessä muissa tehtävissä ja tein työni hyvin. Toki ymmärrän lääketieteelliset ym. esteet työnhaussa ja -saannissa, mutta uskallan silti väittää että iso osa työttömistä kyllä voisi halutessaan saada työpaikan. Ei välttämättä aina tai heti omaa koulutusta vastaavaa (esim. taide-/kulttuuriala), mutta työtä jolla elää.
      Esim. Te-toimiston ilmoittamia vapaita työpaikkoja on joitain kymmeniä tuhansia, vaikka siellä ei kaikkia vapaita työpaikkoja olekaan, niin ei niitä kuitenkaan satoja tuhansia ole, kuten työttömiä.

      Lainaa

    76. Tulos: +5 (31 ääntä)
      Mari: Meinaatko että kaikki 30 000 turvapaikanhakijaa tulevat perustamaan tulevaisuudessa kebab-ravintolan?
      Kyllä. Juuri sitä tarkoitin. Olet täysin oikeassa. Miten osasitkin lukea ajatukseni noin täydellisesti. Käsityskykyni ei edes riitä siihen kuinka hyvin sanomani ymmärsitkään. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.

      Lainaa

    77. Tulos: +34 (38 ääntä)
      Onhan niitä avoimia työpaikkoja mollin sivuilla, mutta suurin osa on puhelinmyyntiä tai muuta provikkapalkkatyötä tai jotain omalla riskillä -nollasoppari -vuokratyötä. Maksa ensin kalliista koulutuksesta ja työllisty sitten (tai ehkä et). Oikeita töitä on hirveän vähän ja kaikkeen vaaditaan soveltuva koulutus. Parhaalla ystävälläni on korkeakoulututkinto, hakenut nyt melkein vuoden töitä, ei tärppää kun jokaiseen paikkaan on yli sata hakijaa. Mulla oli jokin aika sitte sama tilanne, tosin huonompi koulutus = vielä huonommat mahikset työllistyä. Ei ole aina omasta motivaatiosta kiinni. Ja ymmärrän kyllä että laskee motivaatiota kun joutuu taistelemaan niistä muutamasta järkevästä paikasta nuorten korkeasti koulututettujen kanssa, jos itse on 50 v. ja työttömyys jatkunut jo useamman vuoden.

      Lainaa

    78. Tulos: -14 (28 ääntä)
      Mölli: Tämä!!
      Niin no. Minulle tarjottiin töihin harjoittelijaa. Totesin että voinhan minä sellaisen ottaa ja alan töitä pääsee tekemään sen mitä ehtii. Työaika olisi kohtuullisen vapaa ja jos ala oikeasti kiinnostaa niin myös hommat olisivat kiinnostavia. Samaan hengenvetoon tosin totesin että hyvin todennäköisesti en pysty palkkaamaan kyseistä henkilöä meille töihin koska verottaja vie sen mitä yrittää kasaan raapia ja tällä hetkellä menee mahaa raapien edes yksin. Soittanut henkilö siihen totesi että toisella on kuitenkin takana pitkä työttömyys joten harjoittelu näyttäisi hyvältä sekä CV:ssä että pääsisi muutenkin näyttämään että kykenee työskentelemään ja tokihan minä annan hyvät suositukset jos sellaiset työllään ansaitsee. Sovimme kuitenkin yhdessä että kyseinen henkilö tekee lopulta itse päätöksen. Oli kuitenkin kuulemma sitä mieltä että tulee. Vielä halusin tavata naamakkain ennen kuin teen lopullisen päätöksen. Heppu soittaa alle puoli tuntia tapaamisesta mutisten puhelimeen sen verran sekavia että hyvä kun tajusin mistä on kyse. Totesi vaan ettei sittenkään jaksa lähteä tekemään homman eteen mitään. Olin helpottunut. Ei tarvinnut tuhlata omaa kortilla olevaa aikaani kouluttaakseni hommaan tyyppiä jota ei selvästi kiinnosta paskan vertaa. Vielä huonompi on, että tässä hommassa pitää vastata myös asiakkaille puhelimeen ja auttaa heitä ongelmien ratkaisussa. Jos ulosanti on tuollaista mutinaa, ei tuon olisi uskaltanut ikinä antaa vastata puhelimeen. Tämä oli pahin esimerkki. Muita vastaavia tullut vastaan vaikka millä mitalla. Yksikään "harjoittelija" ei ole vielä töihin asti päätynyt. Vika ei voi olla työpaikassa tai minussa koska kukaan ei ole jaksanut vielä edes paikan päälle raahautua. Osa sentään jaksanut ilmoittaa etukäteen ettei tulekaan. En käytä harjoittelijoita / muuta ilmaista työvoimaa. Jok'ikinen on itse hakenut mutta jättänyt sitten tulematta. Olen kertonut rehellisesti mikä tilanne on enkä yrittänyt vedättää ketään tekemään jotain mitä eivät halua. Oikeat työntekijät ovat kyllä viihtyneet. Nykynuorista ei vaan tunnu olevan enää mihinkään.

      Lainaa

    79. Tulos: -12 (18 ääntä)
      Kirsi: Olen kokeillut kyllä, kiitos kysymästä. Muutamaakin alaa, kun omalta ei saa aina edes harjoittelupaikkaa. En tiedä sinun taustastasi eli en lähde tässä tuntematonta arvostelemaan, mutta sen verran työkokeilusta jos et tiedä, että harmittavan usein se on ilmaistyövoimaa joka naamioidaan vaikuttamaan siltä että harjoittelija hyötyisi siitä – sen sijaan teet saman työn kuin normaalit työntekijät, mutta palkattomana ja ilman etuuksia, suurimman osan aikaa aivan eri alalta kuin mitä olet opiskellut/mihin aikoisit suuntautua.
      Harmittavan usein ehkä, mutta ei välttämättä aina. En osaa sanoa kuinka usein kun en ole itse ollut kokeilevana osapuolena, mutta työnantajana on taas kovin turhauttavaa kun hakijat päättävät aina viime sekunnilla olla tulematta tai ovat muuten täysin kykenemättömiä muodostamaan ymmärrettävää lausetta. Ehkä jonain kauniina päivänä vielä tapaan työkokeilijan joka olisi edes minimipalkan arvoinen. Yrittäjänä kun oppii valitettavan nopeasti että jos jokin asia ei tuota mitään, sitä ei ole varaa tehdä. Kuluja tulee muutenkin jo ovista ja ikkunoista ulos, 80% sisään tulevasta rahasta menee suoraan ulos palkkana. Haluan ohjata sen ihmisille jotka ovat sen arvoisia. Hyvällä työllä saa hyvän palkan. Löytämällä uusia tapoja tehdä rahaa firmalle hyötyy siitä myös itse ihan suoraan. Arvaatko, kuinka moni on silti vaivautunut tekemään enempää kuin minimin?

      Lainaa

    80. Tulos: 0 (24 ääntä)
      Sille joka ylempänä ihmetteli että työllistyykö työkokeilusta; kyllä työllistyy. Itse olen nyt 2,5v ollut samassa työpaikassa, ensin muutama kuukausi kokeilussa ja siitä palkkalistoille. Ei varmasti kaikki työllisty mutta se on kuitenkin mahdollista.

      Lainaa

    81. Tulos: +13 (17 ääntä)
      Yrittäjä: Harmittavan usein ehkä, mutta ei välttämättä aina. En osaa sanoa kuinka usein kun en ole itse ollut kokeilevana osapuolena, mutta työnantajana on taas kovin turhauttavaa kun hakijat päättävät aina viime sekunnilla olla tulematta tai ovat muuten täysin kykenemättömiä muodostamaan ymmärrettävää lausetta. Ehkä jonain kauniina päivänä vielä tapaan työkokeilijan joka olisi edes minimipalkan arvoinen. Yrittäjänä kun oppii valitettavan nopeasti että jos jokin asia ei tuota mitään, sitä ei ole varaa tehdä. Kuluja tulee muutenkin jo ovista ja ikkunoista ulos, 80% sisään tulevasta rahasta menee suoraan ulos palkkana. Haluan ohjata sen ihmisille jotka ovat sen arvoisia. Hyvällä työllä saa hyvän palkan. Löytämällä uusia tapoja tehdä rahaa firmalle hyötyy siitä myös itse ihan suoraan. Arvaatko, kuinka moni on silti vaivautunut tekemään enempää kuin minimin?
      En osaa kyllä arvata. Tuo on puoli jota en ole ajatellut, mutta olet oikeassa, nykyään on rasittavan paljoa ihmisiä jotka eivät viitsi edes hakea paikkoja. Itse olen hommannut kokeilut itse, käynyt haastattelut, tehnyt työt ja paras puoli asiassa on se että ainakin cv:stä löytyy positiivisia työharjoittelutodistuksia. Harmi kyllä ne eivät tunnu painavan paljoa kun hakee muuta kuin harjoittelupaikkaa.

      Lainaa

    82. Tulos: +28 (36 ääntä)
      niin: Sille joka ylempänä ihmetteli että työllistyykö työkokeilusta; kyllä työllistyy. Itse olen nyt 2,5v ollut samassa työpaikassa, ensin muutama kuukausi kokeilussa ja siitä palkkalistoille. Ei varmasti kaikki työllisty mutta se on kuitenkin mahdollista.
      Samalla logiikalla lottoarvonta on hyvä sijoitus. Ei varmasti kaikki voita, mutta se on kuitenkin mahdollista.

      Lainaa

    83. Tulos: +16 (20 ääntä)
      Kyllä varmaan tämän jälkeen työnhakijat suorastaan rynnivät kyseisen vuokrafirman listoille... Ja Jannen esimies tykkää.

      Lainaa

    84. Tulos: +22 (26 ääntä)
      Rupes oikeen ärsyttää tää, kun hakenut itse ihan tosissaan töitä, mutta ei niitä niin vaan näemmä saa, vaikka cv:t, puhelinnumerot ja työhakemukset on kunnossa. Tosiaan niitä hakemuksia on laitettu nyt n.150kpl ja todella harvasta on edes vastattu "kiitos kiinnostuksestasi työpaikkaa kohtaan, valitettavasti paikka on jo täytetty" Taidan olla todellinen luuseri, jos kerta ihmisillekkin, joita ei edes työ kiinnosta niin tarjotaan töitä :o

      Lainaa

    85. Tulos: -14 (32 ääntä)
      Haistappa, Janne, pitkä p*ska. Nykypäivän työmarkkinoiden yksi suurimpia vikoja on juuri se, että pitää olla kaiken maailman CV:t ja muut hienoudet, ilman et saa työtä, vaikka olisit miten taitava hommassasi. On työnantajalla peiliinkatsomisen paikka, jos ei osaava, 25 vuoden työkokemuksen omaava työntekijä kelpaa, vain jos tällä ei ole CV:tä.

      Lainaa

    86. Tulos: +24 (36 ääntä)
      Koer: Haistappa, Janne, pitkä p*ska. Nykypäivän työmarkkinoiden yksi suurimpia vikoja on juuri se, että pitää olla kaiken maailman CV:t ja muut hienoudet, ilman et saa työtä, vaikka olisit miten taitava hommassasi. On työnantajalla peiliinkatsomisen paikka, jos ei osaava, 25 vuoden työkokemuksen omaava työntekijä kelpaa, vain jos tällä ei ole CV:tä.
      Mistähän vitusta se työnantaja tietää sinun osaamisestasi ja 25-vuoden työkokemuksestasi, jos et sitä tietoa sille anna. CV on ansioluettelo, siinä on paperille koostettuna kaikki tieto osaamisestasi ja työkokemuksestasi. CV liitetään työhakemukseen, jossa kerrot sille työnantajalle miten sen CV:n sisältö tekee sinusta parhaan kaikista hakijoista siihen työhön jota haet. Jos ei nappaa, niin oma on häpeäsi. Työnantajan ei tarvitse katsoa tässä tilanteessa peiliin, vain valita seuraava hakemus. Kun esim. prisman kassatyöntekijän paikkaan tulee 4000 työhakemusta, on työnantajalla varaa valita.

      Lainaa

    87. Työläinen 14.1.2016 21:12
      Tulos: +7 (19 ääntä)
      Ei kai kukaan täysijärkinen vuokrafirman kautta töihin lähdekään. Pitäisi mokomien kusetuslafkojen olla laittomia, ne jos jotkut pahentavat työmarkkinatilannetta.

      Lainaa

    88. Tulos: +5 (13 ääntä)
      Työläinen: Ei kai kukaan täysijärkinen vuokrafirman kautta töihin lähdekään. Pitäisi mokomien kusetuslafkojen olla laittomia, ne jos jotkut pahentavat työmarkkinatilannetta.
      Itse ollut nyt 4,5v samassa paikassa vuokrafirman kautta. Parempi töissä kuin työttömänä.

      Lainaa

    89. Tulos: -2 (10 ääntä)
      Sannni: Mitä “sluibailijoita” tunnen, niin yleensä taustalla on hoitamaton mielenterveysongelma. Yksikin vanha kaverini nykyään kieltäytyy kommunikoimasta puhelimella koska ahdistushäiriö on päässyt niin pahaksi että pelkää koko puhelinta. (Faceen suostuu vielä, tiedä sitten kuinka kauan). Näiltä saa leikata tukia niin paljon kuin haluaa, ja jos riittävästi, niin luultavasti nääntyvät lopuksi hiljaa jossain sillan alla nälkään. Mitään “tosi kivaa, sossun tuilla juhlitaan, ei tarvitse töihin, jee” meininkiä en koskaan ole nähnyt. Mutta jotenkin tuntuu että nykysysteemin mielestä olisi ihan kiva jos nämä “luuserit” painuisivat sinne sillan alle nääntymään mahdollisimman pian.
      MT-ongelmaiset sillan alle nääntymään?

      Lainaa

    90. Tulos: +12 (14 ääntä)
      tyttö: Tuo 100 työhakemusya 2,5v aikana ei ole kovin paljon, about 0,1 hakemusta/päivä. Itse lyhyen työttömyysjaksoni aikana laitoin n. 20 hakemusta/viikko eli viidessä viikossa olisin laittanut yhtä monta hakemusta kuin sinä kahdessa ja puolessa vuodessa.
      Eihän se paljoa olekaan, jos koko tuon ajan olisin aktiivisesti töitä hakenut. Parhaimpina viikkoina meni kymmeniä hakemuksia. En ole koskaan laskenut hakemusten määrää. Ehkä niitä on sata, ehkä satoja. Ja ne paikat joihin haen on aina niitä joihin ei vaadita koulutusta tai vähintään vuoden työkokemusta alalta, oman alan hommia kun ei ole.

      Lainaa

    91. Tulos: -1 (17 ääntä)
      Ai että ammattikoulun käyneet ovat laiskoja ja eivät halua töitä??? Kyllä se taitaa enemmänkin olla nämä lukion kläyneet. Ja toisekseen, muistan kun itsekin olin työttömänä 1,5 vuotta niin vaikka kkuinka sitä töitä haettiin ja hakemuksia laitettiin, niin olisinkohan muistaaksen i parhaimmillaan päässyt vain pariin haastatteluun. Ja niistäkään ei sitten jälkeenpäin kuulunut mitään. Ja muutenkaan työnantajat eivät vastailleet mitään hakemuksiin. Kyllä se vuoden jälkeen alkoi turhauttaa kun haluaisi tehdä töitä ja niitä hakee, niin kuitenkaan ei jok onnista tai ei kuulu mitään. Ja lopuussa aloin olla jo niin lopen uupunut tuohon rumbaan etten ihmettele että pitkäaikaistyöttömät passivoituu. Ja ne TE-keskusten "Työllistämiskurssit" ovat ihan turhanpäiväisiä koska niillä vaan työkkärit pyrkivät siistimään työttömyyslukuja. Ja muutenkin niissä kohdellaan aikalailla ihmisiä kuin idiootteja. Eli kyllä se on ihan samat haukut työnantajillekin.

      Lainaa

    92. Tulos: +9 (11 ääntä)
      Rouskutin: Juu kyllä viimekesänä otti kuuppaan, kun näin 23-v. ikään ehtineenä olen päässyt olemaan monenlaisissa vaativissa ja vastuullisissakin kesätöissä. Sitten kun hain kotiseudulle kesätöihin ja pääsin haastatteluun naapurikunnan kaupan kassalle, niin jostain syystä kyseisen kunnan paikalliset lukiolaiset (3kpl) ajoivat edelle (kaupan setä minulle näin ilmoitti, kun kysyin). Tuli kyllä mietittyä, että mitä sellaista lukiolainen voi osata, jota minulla ei ole vielä monena kesänä tullut eteen…
      Pienemmmät palkkakustannukset.

      Lainaa

    93. Tulos: +7 (13 ääntä)
      Miarez_93: Tässä näkyy hieman kyllä TE-toimiston töihin pakottaminenkin, eli pakko hakea töitä, mutta siihen se pakko sitten loppuukin… Tuet rullaa ja saa maata kotona päivät pitkät… Kyllä töitä löytyisi, jos vaan ei ole turhan vaativa ja jos ei muuta, niin työkokeilulla pääsee hyvin helposti “orjatöihin” ja siitähän se alkaakin sitten uraputki, jos hoitaa hommansa hyvin =) Toki on niitäkin työnantajia, jotka tuota käyttää väärin ja sanookin kokeilun päätteeksi, että kiitos ja näkemiin ja ottavat seuraavan ilmaisen työntekijän sisään…
      voisi myös jatkaa tähän. Voisin myös mainita sellaisen hauskan faktan. On olemassa ohjeistus joka "pakottaa" valtion ja myös kunnan ylläpitämään tiettyä reserviä työntekijöistä. Valtio maksaa kunnille tukea jos työttömiä on riittävän paljon. Nykyään jopa EU tukee valtioita samassa asiassa. Toki kyseinen ohjeistus on vanha ja vanhanaikainen, mutta miksi valtion / kunnan pitäisi luopua ilmaisista kultamunistaan. Koko työvoimatoimiston harjoittelujaksot / työkokeilut / työvoimakoulutukset jne. ovat vain sitä varten, että niiden työttömien taidot eivät kuolisi liikaa. Jopa TE-toimisto on itse myöntänyt sen, että eihän ne varsinaista työkokemusta palkkatöistä saatuna korvaa mitenkään. Ja monet yrittäjät eivät edes lotkauta korvaansa kuullessaan työsuhteen sisältävän vain näitä.

      Lainaa

    94. Tulos: +7 (17 ääntä)
      Vuokratyöfirmat on kyl pahinta syöpää.

      Lainaa

    95. Tulos: +2 (12 ääntä)
      KOETTAA ei KOITTAA ---- KAKSI IHAN ERI SANAAAA!

      Lainaa

    96. Tulos: -3 (11 ääntä)
      Manni: Jaa sinä ihan tosissasi luulet että työkokeilulla työllistyy? Tiedätkö yhtäkään tapausta jossa näin olisi käynyt? Minun kokemukseni mukaan koko työkokeilun idea on ainoastaan siivota tilastoja ja hommata ammatti-ihmisiä ilmaiseksi firmojen käyttöön. Kyllä se aikanaan miestä söi kun piti tehdä oman alan duunia ilman palkkaa, etenkin kun tiesi että jakson päätyttyä seuraava orja oli jo oven takana odottamassa. Työpaikkaa ei tullut, ei minulle eikä muillekaan ja miksipä olisikaan? Ilmaista työvoimaa on työkkäri väärällään, sieltä sopii hommata tekijät jos sellaista sattuu kaipaamaan, tämän sanoi pomo ihan ääneenkin. Ei varmaan ollut tarkoitettu minun korvilleni tosin. Ja kun näyt olevan siinä uskossa myös että töitä kyllä löytyy jos ei vaan ole turhan vaativa, niin näytäpä joutessas miten se käy. Minä nimittäin olen hakenut kaikkia mahdollisia hanttihommiakin mitä on löytynyt, mutta eivät ota. Minä en ehkä ole vaativa, mutta työnantajalla on varaaa olla. Siivoushommiin eivät esimerkiksi ota, kun olen kouluttautunut toiselle alalle ja olen aikuinen, perheellinen ihminen. Lähden kuulemma heti kuitenkin pois jos saan muuta duunia ja tottahan se on.
      Mä teinkaksi työkkärin harjoittelun ja sen jälkeen työkokeilun ja pääsin töihin työkokeilun paikkaan töihin. Olin niissä töissä kaksi vuotta ja lähdin opiskelemaan. Sen jälkeenkin saanut kaksi myöntävään vastausta työhaastattelussa ja nyt vakituisena töissä. Se että jaksaa tehdä niitä harjoitteluja ja työkokeiluja avaa oikeasti ovia, vaikka aina tai edes usein niistä ei heti työllistyisikään.

      Lainaa

    97. S. aivartelija 20.1.2016 16:51
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Tästä on jo monta vuotta aikaa mutta minäkään en vastannut puhelimeen, kun vuokrafirmasta soitettiin. En ehtinyt, olin nimittäin töissä.

      Lainaa

    98. kansalainen 22.1.2016 11:09
      Tulos: +10 (14 ääntä)
      Miarez_93: Tässä näkyy hieman kyllä TE-toimiston töihin pakottaminenkin, eli pakko hakea töitä, mutta siihen se pakko sitten loppuukin… Tuet rullaa ja saa maata kotona päivät pitkät… Kyllä töitä löytyisi, jos vaan ei ole turhan vaativa ja jos ei muuta, niin työkokeilulla pääsee hyvin helposti “orjatöihin” ja siitähän se alkaakin sitten uraputki, jos hoitaa hommansa hyvin =) Toki on niitäkin työnantajia, jotka tuota käyttää väärin ja sanookin kokeilun päätteeksi, että kiitos ja näkemiin ja ottavat seuraavan ilmaisen työntekijän sisään…
      eikä ala uraputki, harjottelu kun loppuu niin sanotaan et "ilmotellaan sitten kun on varaa palkata" ja eivät ikinä soita takaisin, kokemusta löytyy tästä, ei oikeista töistä josta saa siis oikeaa palkkaa.

      Lainaa

    99. kansalainen 22.1.2016 11:12
      Tulos: 0 (6 ääntä)
      Ägplöö: Ai että ammattikoulun käyneet ovat laiskoja ja eivät halua töitä??? Kyllä se taitaa enemmänkin olla nämä lukion kläyneet. Ja toisekseen, muistan kun itsekin olin työttömänä 1,5 vuotta niin vaikka kkuinka sitä töitä haettiin ja hakemuksia laitettiin, niin olisinkohan muistaaksen i parhaimmillaan päässyt vain pariin haastatteluun. Ja niistäkään ei sitten jälkeenpäin kuulunut mitään. Ja muutenkaan työnantajat eivät vastailleet mitään hakemuksiin. Kyllä se vuoden jälkeen alkoi turhauttaa kun haluaisi tehdä töitä ja niitä hakee, niin kuitenkaan ei jok onnista tai ei kuulu mitään. Ja lopuussa aloin olla jo niin lopen uupunut tuohon rumbaan etten ihmettele että pitkäaikaistyöttömät passivoituu. Ja ne TE-keskusten “Työllistämiskurssit” ovat ihan turhanpäiväisiä koska niillä vaan työkkärit pyrkivät siistimään työttömyyslukuja. Ja muutenkin niissä kohdellaan aikalailla ihmisiä kuin idiootteja. Eli kyllä se on ihan samat haukut työnantajillekin.
      Lukion käyneitä ei oteta töihin kun ei ole ammattitutkintoa, eri asia.

      Lainaa

    100. Tulos: 0 (6 ääntä)
      PekkaKana: Ihan höpöhöpöjuttua että orjatöihin menemällä alkaisi mikään uraputki. Monessa eri paikassa ollut, työni hyvin hoitanut… Ottavat vaan sitten aina uusia ilmaistyöntekijöitä.
      Itselläni alkoi kun jaksoi ensin tehdä 10 kuukauden ajan töitä yhdeksän euron kulukorvauksella.

      Lainaa

    101. Tulos: 0 (10 ääntä)
      Oon muuten monesti miettinyt, että kuinkahan moni noista “kyllä töitä löytyy jos ei ole ronkeli”-pullistelijoista olisi itse valmis tekemään fyysisesti ja/tai henkisesti erittäin kuormittavia töitä pitkiä aikoja sikamaisen huonolla palkalla. Erittäin helppoa on huudella jos itsellä ei ole tilanteesta lainkaan tai vain jonkun lyhyen kesätyön verran kokemusta.
      Ei niitä paskaduuneja tehdäkään kun sen verran että koeaika on ohi, viimeistään sen jälkeen aletaan pommittamaan hakemuksia uusiin paikkoihin. Jos duunin saa jostain isommasta firmasta niin myös firman sisältä voi löytyä yhtä ja toista. Parin työttömyyspätkän jälkeen sanoisin että kyllä töitä löytyy jos osaa hakea, mutta se tarkoittaa muutakin kuin hakemusten lähettämistä. Kun joku työpaikkailmoitus tulee kohdalle niin ensin googlataan firma ja koitetaan selvitää mitä siellä tehdään ja miten se työpaikka liittyy firman tekemisiin. Sen jälkeen soitetaan sinne, siis ennen hakemuksen jättämistä ja kysellään työtehtävästä. Sitten tehdään hakemus (olennaista asiaa A4:n verran) ja sen kaveiksi CV (max. 2 sivua). Sitten kun hakemus on lähetetty, soitetaan perään parin päivän päästä että tuliko perille ja miltä näyttää. Jos eivät ole ehtineet katsoa, niin kysyy että koska ajattelivat katsoa ja sitten soittaa uudestaan. Sitten jos haastatteluun pääsee niin siisitinä paikalle (suihkussa käytynä, hampaat pestynä ja siistit puhtaat vaatteet, jos on joku neutraali paikka niin isommat huomionherätykset pois vaatteista/koruista/hiuksista), ajoissa paikalle ja koulu- ja työtodistukset mukana. Tällä tyylillä jos hakee paikkoja niin ennemmin pohtii tosissaan ne muutamat paikat joihin on mahdollisuuksia ja hakee niitä kunnolla kuin että vain lähetelee satoja hakemuksia eikä hoida niitä kunnolla alusta loppuun. Ja jokaisen "kiitos mutta ei kiitos" vastauksen jälkeen soittaa perään ja kysyy syytä niin voi sitten seuraavassa hakemuksessa miettiä mitä on korjattavaa tai kannattaako hakea toisenlaisia paikkoja.

      Lainaa

    102. Tulos: +7 (11 ääntä)
      yli opisto hörho: Harjoittelijoille on aina sijaa (ilmaista työvoimaa) mutta vakituisille ei läheskään niin paljon. Ihan oman mielenterveyden kannalta kannattaisi mennä edes “harjoittelijaksi” johonkin, eli siis näitä työkkärin pakollisia juttuja mistä saat “palkan” työkkäriltä. Onhan sekin parempi kuin istua kotona koko ajan. Mutta toisaalta ymmärrän kyllä jos se ei niin hirveästi huvittaisi, juurikin sen takia koska ilmainen työvoima kyllä kelpaa työnantajille, mutta jos työntekijälle pitäisi palkka maksaa niin sitten ei olekaan töitä yhtäkkiä. Ja sitten otetaan kuitenkin se harjoittelija tekemään oikeaa työpäivää siihen tilalle. Hyvä tietysti että tulee kokemusta edes harjoittelijalle, nykypäivänä se on kaikki. Ehkä vähän mustavalkoinen näkemys minulla.
      Tuostahan saa sen 9,- euroa/päivä käteen. Jos mietit että siinä vaiheessa pitää hoitaa lapsille hoitopaikka, korvesta ei pääse julkisila joten oma auto käyttöön, matkaa päivittäin tulee noin 110km, jotain pitäisi päivällä syödäkin. Eli ihan hyväntekeväisyyttä on koko työkokeilu.

      Lainaa

    103. Tulos: +8 (12 ääntä)
      yli opisto hörho: Harjoittelijoille on aina sijaa (ilmaista työvoimaa) mutta vakituisille ei läheskään niin paljon. Ihan oman mielenterveyden kannalta kannattaisi mennä edes “harjoittelijaksi” johonkin, eli siis näitä työkkärin pakollisia juttuja mistä saat “palkan” työkkäriltä. Onhan sekin parempi kuin istua kotona koko ajan. Mutta toisaalta ymmärrän kyllä jos se ei niin hirveästi huvittaisi, juurikin sen takia koska ilmainen työvoima kyllä kelpaa työnantajille, mutta jos työntekijälle pitäisi palkka maksaa niin sitten ei olekaan töitä yhtäkkiä. Ja sitten otetaan kuitenkin se harjoittelija tekemään oikeaa työpäivää siihen tilalle. Hyvä tietysti että tulee kokemusta edes harjoittelijalle, nykypäivänä se on kaikki. Ehkä vähän mustavalkoinen näkemys minulla.
      Tuostahan saa sen 9,- euroa/päivä käteen. Jos mietit että siinä vaiheessa pitää hoitaa lapsille hoitopaikka, korvesta ei pääse julkisila joten oma auto käyttöön, matkaa päivittäin tulee noin 110km, jotain pitäisi päivällä syödäkin. Eli ihan hyväntekeväisyyttä on koko työkokeilu.
      julma elämä: Tätä kuulee usein, ja mun on nyt pakko sanoa, että sitä kokemustahan oli tarkoitus hankkia opiskellessa ja matalamman palkan ja vaativuustason duuneista/ilmaishommista. Jos valmistuttuaan hakee suoraan oman alan ja oman koulutustason hommiin, muttei ole eläessään päivääkään työtä tehnyt, niin tottakai siinä kilvassa häviää meille 15 kesäisestä pikkuhommia tehneille! Myös esim harrastuneisuus katsotaan parikymppisellä vielä eduksi. Itse olen saanut homman jos toisenkin ihan vaan sillä, että olin useamman vuoden nuorisotyössä ohjaajana. Mutta jos kotona on maannut sohvalla 20 vuotta niin eihän se CVssä hyvältä näytä…
      No nyt on yleistys huipussaan. Itse en ehtinyt harrastaa hyväntekeväisyyttä kaiken isän kuoleman ja äidin syövän sivussa, nuorempia sisaruksiakin piti vähän ohjeistaa elämään. Mutta näähän on vaan valintoja vai?

      Lainaa

    104. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Manni: Jaa sinä ihan tosissasi luulet että työkokeilulla työllistyy? Tiedätkö yhtäkään tapausta jossa näin olisi käynyt? Minun kokemukseni mukaan koko työkokeilun idea on ainoastaan siivota tilastoja ja hommata ammatti-ihmisiä ilmaiseksi firmojen käyttöön. Kyllä se aikanaan miestä söi kun piti tehdä oman alan duunia ilman palkkaa, etenkin kun tiesi että jakson päätyttyä seuraava orja oli jo oven takana odottamassa. Työpaikkaa ei tullut, ei minulle eikä muillekaan ja miksipä olisikaan? Ilmaista työvoimaa on työkkäri väärällään, sieltä sopii hommata tekijät jos sellaista sattuu kaipaamaan, tämän sanoi pomo ihan ääneenkin. Ei varmaan ollut tarkoitettu minun korvilleni tosin. Ja kun näyt olevan siinä uskossa myös että töitä kyllä löytyy jos ei vaan ole turhan vaativa, niin näytäpä joutessas miten se käy. Minä nimittäin olen hakenut kaikkia mahdollisia hanttihommiakin mitä on löytynyt, mutta eivät ota. Minä en ehkä ole vaativa, mutta työnantajalla on varaaa olla. Siivoushommiin eivät esimerkiksi ota, kun olen kouluttautunut toiselle alalle ja olen aikuinen, perheellinen ihminen. Lähden kuulemma heti kuitenkin pois jos saan muuta duunia ja tottahan se on.
      Nykyään ei oman alan töihin edes työkokeiluun pääse. Työkokeilut ovat vain vaikeasti työllistyville mahdollisille alanvaihtajille. Siitä huolimatta työnantajat ketjuttavat ilmaistyövoimaa. Mutta kyllä siitä pidemmän päälle saa myös sanktiot eikä saa enää sitä ilmaistyövoimaa, jos ei työllistä ketään vaikka halukkaita olisikin.

      Lainaa

    105. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Mää ymmärrän kaivinkonekuskia hyvin. Meiän firma myytiin savolaisille ja niiden kanssa ei todellakaan voi tehdä töitä.

      Lainaa

    106. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Kirsi: Mä taas en saa työtä koska ei ole kokemusta… enkä kokemusta, koska en ole töissä.
      Jep, sama juttu täällä. Mulla on sitte vielä niin, että olin muutaman vuoden töissä alalla mille mulla ei ole koulutusta, eli nyt on koulutus yhdelle alalle, mutta ei kokemusta ja kokemusta toiselle alalle, mutta ei koulutusta XD Taitaa pitää palata koulun penkille et on sitte koulutus JA kokemus <_< Elämää takaperin.

      Lainaa

    107. Tulos: +5 (11 ääntä)
      Kirsi: En yleensä ota kantaa tällaisiin kun en jaksa väitellä, mutta tuli tässä yksi juttu tähän liittyen mieleen: se kun me suomalaiset valitetaan hitosti siitä että maahanmuuttajat eivät tee töitä… ja sitten perjantai-iltana haetaan kebabit siitä lähikiskalta jonka omistaa maahanmuuttaja.
      Niin ja sitten kun suomalainen kuulee että maahanmuuttaja on mennyt töihin, alkaa hirveä valitus siitä kuinka ne tulevat tänne ja vievät meidän kaikki työpaikkamme.

      Lainaa

    108. Tulos: -2 (4 ääntä)
      kaksoistutkintoamis: Oli kyllä tarpeeton toi #Amikset. Ammattikoulun valinta ei tee kenestäkään huonompaa tai laiskempaa kuin lukion valinneesta.
      Juu. Jos minä olisin palkkaamassa työntekijää niin kyllä olisi toivottavaa että tällä on ammatillinen koulutus. Sitä kun yleensä työssä tarvitaan. Vai missä duunissa se lukion käynyt on parempi kuin ammattiin koulutettu?

      Lainaa

    109. Tulos: +8 (10 ääntä)
      Minulle sanoi aikoinaan yksi työhaastattelija "TE-toimiston harjoitteluja ei lasketa työkokemukseksi". Arvatkaa halusinko siihen työpaikkaan sen jälkeen.

      Lainaa

    110. Tulos: +2 (6 ääntä)
      Durk: Jep. Ja vilkaiskaapa huviksenne joskus sitä jengiä joka siivoaa marketeissa, ostoskeskuksissa ja asemilla meidän sotkumme. Harvemmin on kantasuomalainen niissä hommissa.
      Ei ne ainoastaan kebabit ja siivoojat maahanmuuttajia. Suurin osa marjanpoimijoista maahanmuuttajia. Nykyää myös lähiostoskesluksen kotipizza/rolls yhdistelmä ravintolassa kaikki työntekijät maahanmuuttajia.

      Lainaa

    111. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Sitten Janne heräsi ja päästi kissan ulos.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: työnhaku, työhakemus, työvoima, henkilöstövuokraus, haastattelu