Uutiskatsaus, osa 126
Jättikaupunki vajoaa.
39 kommenttia
-
Köyhempi maa ei tarkoita etteikö jollakin kuitenkin olisi rahaa. Keskimäärin ne on köyhempia koska siellä köyhät on todella köyhiä. Kyllähän Suomessakin voisi pilvenpiirtäjiä rakentaa jos siinä olisi mitään järkeä. Harvalla olisi siellä vara asua tai pitää toimistoaan. Ja toisekseen täällä ei edes haluta kaavoittaa, ja jos kaavoitetaan mitään yli 10 kerroksen, niin aina valitetaan vuosikaudet. Tuolla on helppoa kun massimies sanoo että rakennan tähän pilvenpiirtäjän, niin puskutraktorit raivaa alueen tyhjäksi ja rakentaminen alkaa heti. Setelitukot varmistavat "kaavaprosessin" eikä kukaan uskalla valittaa muutenkaan.
-
Ai Pohjois-Amerikan suurin kaupunkiko kuvassa? Ei voi näyttää tuolta, mitä lie hökkelikylää koko kaupunki. Arokierijät kierii tuulessa ja ihmiset torkuskelee kadulla sombrero silmillä.
-
-
Caramba! Taitaa meksikaaneja olla Forbesin miljardöörilistalla jonkin verran enemmän kuin suomalaisia. Joitain vuosia sitten maailman rikkain ihminen oli meksikolainen matkapuhelinfirman omistaja. Ihmiset ei kai oikeesti tajua miten köyhä maa Suomi oikeasti on. Vähän väkeä ja paljon velkaa.
-
Tulin pahalle tuulelle kokoomuspolitiikasta liian aikaisin aamulla. Miten ne luulee että Suomi ikinä nousee suosta, jos suurin osa väestöstä istuu käsiensä päällä joko ilman rahaa tai säästää pahan päivän varalle.
-
Kirjahyllyn kätkemä hämähäkki: Caramba! Taitaa meksikaaneja olla Forbesin miljardöörilistalla jonkin verran enemmän kuin suomalaisia. Joitain vuosia sitten maailman rikkain ihminen oli meksikolainen matkapuhelinfirman omistaja. Ihmiset ei kai oikeesti tajua miten köyhä maa Suomi oikeasti on. Vähän väkeä ja paljon velkaa.
Meksikolaisia toki on vajaa 132 miljoonaa, joten onko ihme jos miljardöörejä löytyy enemmän? Toisekseen Meksikossa tuloerot lienevät hiukan eri luokkaa kuin Suomessa, missä verotuksella pyritään tasapäistämään kansaa. -
Kirjahyllyn kätkemä hämähäkki: Caramba! Taitaa meksikaaneja olla Forbesin miljardöörilistalla jonkin verran enemmän kuin suomalaisia. Joitain vuosia sitten maailman rikkain ihminen oli meksikolainen matkapuhelinfirman omistaja. Ihmiset ei kai oikeesti tajua miten köyhä maa Suomi oikeasti on. Vähän väkeä ja paljon velkaa.
Meidät on aivopesty uskomaan kuinka Suomi on maailman onnellisin maa, on lottovoitto syntyä suomeen, olemme euroopan varakkaimpia jne jne paskapuheita. Ei tarvitse kuin avata silmät ja katsoa ympärilleen niin huomaa miten köyhää, ankeaa ja likaista täällä on eurooppalaisessa vertailussa. Jollekin kehitysmaalle juuri pärjätään. -
Mikko voisi hämmästyä, jos näkisi monien Afrikan suurimpien kaupunkien ydinkeskustat. Savimajoja ja peltihökkelislummia vaan, eiku...
-
-
Kilokalori: Tulin pahalle tuulelle kokoomuspolitiikasta liian aikaisin aamulla. Miten ne luulee että Suomi ikinä nousee suosta, jos suurin osa väestöstä istuu käsiensä päällä joko ilman rahaa tai säästää pahan päivän varalle.
Ei ne luule. Kokoomusta ei kiinnosta valtiontalous tai Suomen kansalaiset pätkän vertaa, heitä kiinnostaa oman eturyhmänsä lompakon lihottaminen ja luokkayhteiskunnan luonti. -
Alistettu undulaatti: Ei ne luule. Kokoomusta ei kiinnosta valtiontalous tai Suomen kansalaiset pätkän vertaa, heitä kiinnostaa oman eturyhmänsä lompakon lihottaminen ja luokkayhteiskunnan luonti.
Kuvailit juuri jokaisen suomalaisen puolueen. -
Kumpi oli ensin, tuo Paska kaupunni (sisältäen nn) vai Kauko Röyhkän Paska kaupunki -biisi (joka siis kertoo Oulusta)? Aina kun käyn Oulussa, pitää käydä katsomassa onko graffiti paikoillaan (on myös sopivalla paikalla rautatieaseman lähellä), ja aina se on. Tosin nykyään tietysti anarkian hengessä sitä käy joku aina vähän muokkaamassa johonkin suuntaan, eikä siellä läheskään aina lue paska kaupunni, vaan vähän jotain muuta 😁 Mun nuoruudessa tietysti sitä yritettiin aina peittää ja joku kävi aina tekemässä sen uudestaan, vuosikymmenestä toiseen. Nykyään kaupunki taitaa pyrkiä ylläpitämään sitä?
-
Ronski kettu: Meidät on aivopesty uskomaan kuinka Suomi on maailman onnellisin maa, on lottovoitto syntyä suomeen, olemme euroopan varakkaimpia jne jne paskapuheita. Ei tarvitse kuin avata silmät ja katsoa ympärilleen niin huomaa miten köyhää, ankeaa ja likaista täällä on eurooppalaisessa vertailussa. Jollekin kehitysmaalle juuri pärjätään.
Lottovoitto, mutta kuka sanoi että päävoitto? 😅 Voi sitä voittaa vähänkin, silleen että on pääasiassa kaikilla mahdollisuus elämässä edetä ja elämä on keskimääräisesti turvallista. Loput saa tehdä itse. Toisin kuin monessa muussa maassa, jossain se oikeus ja mahdollisuus on vain jo valmiiksi rikkailla ja menestyneillä. Tuloerot on Suomessa pienet, ainakin kun vertaa muualle. -
Parantava kirsikka 🍒: Lottovoitto, mutta kuka sanoi että päävoitto? 😅 Voi sitä voittaa vähänkin, silleen että on pääasiassa kaikilla mahdollisuus elämässä edetä ja elämä on keskimääräisesti turvallista. Loput saa tehdä itse. Toisin kuin monessa muussa maassa, jossain se oikeus ja mahdollisuus on vain jo valmiiksi rikkailla ja menestyneillä. Tuloerot on Suomessa pienet, ainakin kun vertaa muualle.
Tuloerot on kasvanu tyyliin 90-luvulta lähtien, ja ovat jo aika helvetin isot. -
-
Luja näätä: Kumpi oli ensin, tuo Paska kaupunni (sisältäen nn) vai Kauko Röyhkän Paska kaupunki -biisi (joka siis kertoo Oulusta)? Aina kun käyn Oulussa, pitää käydä katsomassa onko graffiti paikoillaan (on myös sopivalla paikalla rautatieaseman lähellä), ja aina se on. Tosin nykyään tietysti anarkian [...]
Mun käsittääkseni se silti aina peitetään ja siihen käy joku taas uudestaan kirjoittamassa ja sitten joku muokkaa sen "paras rakas kaupunni". En ole kyllä aikoihin taas käynyt katsomassa, vaikka täällä asun -
Mikko on kyllä aika uskomaton tapaus. Miten voi olla noin heikko yleistieto maailmasta, ja miksi pitää vielä kertoa se kaikelle kansallle? Ennen sivistymättömyyttä hävettiin, nykyään se on ylpeyden aihe.
-
Ryhmätön majava 🦫: Köyhempi maa ei tarkoita etteikö jollakin kuitenkin olisi rahaa. Keskimäärin ne on köyhempia koska siellä köyhät on todella köyhiä. Kyllähän Suomessakin voisi pilvenpiirtäjiä rakentaa jos siinä olisi mitään järkeä. Harvalla olisi siellä vara asua tai pitää toimistoaan. Ja toisekseen täällä ei [...]
Onneksi kaavoitus harkitsee, mitä saa rakentaa ja mihin. Siinä arvioidaan kuitenkin tilan tarvetta ylipäätään, miten liikenne toimii ja varsinkin viihtyvyyttä. Ihmisten pitäisi viihtyä niissä taloissa ja niiden ulkopuolella, joten jos rakennettaisiin useita pilvenpiirtäjä samalle alueelle, osassa rakennuksia ei koskaa näkyisi päivän paistetta ikkunoista, eikä osassa katualuetta. Myls tuuli pakkautuu talojen väliin, mikä tekee ulkona liikkumisesta ajottain enemmän epämiellyttävää. Myöskin yksittäinen korkea rakennus tekee isoja varjoja muille ympäristöön, mikä ei ole ympäröivälle alueelle eduksi, ja korostaisi yhtä rakennusta liikaa. Yleensä halutaan korostaa asioita rakennetussa ympäristössä eri perusteilla, ne ovat esim. yleishyödyllisiä asioita tai muuten merkittäviä, kuten patsaita tai kirkkoja. -
Itseasiassa: Onneksi kaavoitus harkitsee, mitä saa rakentaa ja mihin. Siinä arvioidaan kuitenkin tilan tarvetta ylipäätään, miten liikenne toimii ja varsinkin viihtyvyyttä. Ihmisten pitäisi viihtyä niissä taloissa ja niiden ulkopuolella, joten jos rakennettaisiin useita pilvenpiirtäjä samalle alueelle, osassa rakennuksia ei [...]
Juu siis se on hyvä asia täällä. Pointti olikin että muualla se on nippu dollareita ja rakennat mitä haluat. Siksi niitä tuolla onkin 😆 -
Kommentoin: Mun käsittääkseni se silti aina peitetään ja siihen käy joku taas uudestaan kirjoittamassa ja sitten joku muokkaa sen "paras rakas kaupunni". En ole kyllä aikoihin taas käynyt katsomassa, vaikka täällä asun
Ei ne sitä peitä ton tekstin takia. Se saa olla siinä kunnes joku töhrii siihen muuta. Ja sitten sen paska kaupunni:n piirtää joku toinen siihen eli taide uudistuu. Tossa kaavassa nyt kaupunki pakottaa jättämään tohon seinää näkyviin taidetta varten. -
Luja näätä: Kumpi oli ensin, tuo Paska kaupunni (sisältäen nn) vai Kauko Röyhkän Paska kaupunki -biisi (joka siis kertoo Oulusta)? Aina kun käyn Oulussa, pitää käydä katsomassa onko graffiti paikoillaan (on myös sopivalla paikalla rautatieaseman lähellä), ja aina se on. Tosin nykyään tietysti anarkian [...]
Röyhkän biisi oli ensin. Ja se ei kerro Oulusta. -
Heitettävä timantti: Röyhkän biisi oli ensin. Ja se ei kerro Oulusta.
Juu, eikä Kauko halua ottaa mitään krediittiä graffitista. Sehän on vielä väärin kirjoitettukin vs. biisin nimi mutta on sitten itsellään muuttunut legendaksi. Joskus tossa on lukenut paras kaupunni tai lisätty se paras sana tonne väliin (eri tekijän toimesta). Vaan aina se on siinä ollut mitä itse muistaa. -
Itseasiassa: Onneksi kaavoitus harkitsee, mitä saa rakentaa ja mihin. Siinä arvioidaan kuitenkin tilan tarvetta ylipäätään, miten liikenne toimii ja varsinkin viihtyvyyttä. Ihmisten pitäisi viihtyä niissä taloissa ja niiden ulkopuolella, joten jos rakennettaisiin useita pilvenpiirtäjä samalle alueelle, osassa rakennuksia ei [...]
"..ja varsinkin viihtyvyyttä.." Kaikessa optimistisuudessaan tuo ei pidä paikkaansa. Usein saa tapella paikan viihtyvyydestä ja siitä että esimerkiksi pihaa ja muita viheralueita sekä puustoa on tarpeeksi, kun asiaa ei alussa huomioida juuri ollenkaan. -
Jostain syystä itselläkin on tietty lapsuudessa kirjoista ja elokuvista muodostettu alitajuinen mielikuva miltä missäkin maassa näyttää, esim. Meksiko on kauttaaltaan kellertävä, koska sillä filtterillä on aikain saatossa aina korostettu leikkaus, jossa elokuvan tapahtumat sinne siirtyvät. Sitä vahvistaa myöskin se, että uutisoinnin pääpaino on kriiseissä, joten kuvat ovat nälänhätää kärsivistä, sodan raunioittamista rakennuksista ja mutavyöryjen alle jääneistä hökkelikylistä.
-
Kommentoin: Mun käsittääkseni se silti aina peitetään ja siihen käy joku taas uudestaan kirjoittamassa ja sitten joku muokkaa sen "paras rakas kaupunni". En ole kyllä aikoihin taas käynyt katsomassa, vaikka täällä asun
Taloyhtiön kanta on että alkuperäinen paska kaupunni -kirjoitus jätetään peittämättä, mutta nuo muut tekopositiiviset muokkaukset joudutaan maalaamaan piiloon. -
-
Tuon México-uutisen kommenteista olisi voinut julkaista mokina puolet, toistuvat teemat iki-ihana "Suomen hallituksen syytä varmaan tämäkin!!!" -läppä ja "tuonnekin kohta lähetetään meidän verovaroja" ja jodtain syystä bensan hintakin nostettiin useita kertoja esiin... Tosin ehkä parempi että ei, jotenkin soisi että vitsit olisivat edes hauskoja, jos niitä toistetaan kymmeniä kertoja yhteen postaukseen.
-
Parantava kirsikka 🍒: Juu siis se on hyvä asia täällä. Pointti olikin että muualla se on nippu dollareita ja rakennat mitä haluat. Siksi niitä tuolla onkin 😆
Juu, niin saakin. Täällä ei tehdä pilvenpiirtäjä, mutta kaavoituksessa saattaa näkyä tiettyjen kauppaketjujen toiveet. -
Taipuuko tämä Oulun Uusikatu ”Uudellakadulla” vai ”Uusikadulla”? Omasta mielestäni kuten tässä uutisessa, mutta olin jokunen viikko sitten Oulussa ja hotellin sisäänkäynti oli ”Uusikadun puolelta”. Olin hämmentynyt ja varoin puhumasta koko kadusta mitään.
-
Heitettävä timantti: Röyhkän biisi oli ensin. Ja se ei kerro Oulusta.
Se kertoo mistä tahansa kaupungista, joten kaikki omaan kyläänsä tai kaupunkiinsa turhautuneet henkilöt voivat laulaa mukana, kun Röyhkän kappale pyörähtää kuuloelimiin. -
Heitettävä timantti: Röyhkän biisi oli ensin. Ja se ei kerro Oulusta.
Se kertoo mistä tahansa kaupungista, joten kaikki omaan kyläänsä tai kaupunkiinsa turhautuneet henkilöt voivat laulaa mukana, kun Röyhkän kappale pyörähtää kuuloelimiin. -
Parantava kirsikka 🍒: Lottovoitto, mutta kuka sanoi että päävoitto? 😅 Voi sitä voittaa vähänkin, silleen että on pääasiassa kaikilla mahdollisuus elämässä edetä ja elämä on keskimääräisesti turvallista. Loput saa tehdä itse. Toisin kuin monessa muussa maassa, jossain se oikeus ja mahdollisuus on vain jo valmiiksi rikkailla ja menestyneillä. Tuloerot on Suomessa pienet, ainakin kun vertaa muualle.
Isiensä rahoilla on Trumpsteri ja Musk omat hommansa rahoittaneet. Niitä isiä olisi pitänyt potkaista munille lujaa nuorena niin olisi säästytty noilta vitsauksilta. -
Tuo joukkovoima leikkauspolitiikkaa vastaan- ryhmä on kyllä niin sakeaa settiä. Jotain työtä vieroksuvia sossupummeja täynnä.
-
Itseasiassa: Onneksi kaavoitus harkitsee, mitä saa rakentaa ja mihin. Siinä arvioidaan kuitenkin tilan tarvetta ylipäätään, miten liikenne toimii ja varsinkin viihtyvyyttä. Ihmisten pitäisi viihtyä niissä taloissa ja niiden ulkopuolella, joten jos rakennettaisiin useita pilvenpiirtäjä samalle alueelle, osassa rakennuksia ei [...]
Veszprém on unkarilainen pikkukaupunki, jonka keskellä törröttää taivasta kohti yksittäinen huikean korkea kerrostalo. Taloa kutsutaan 20-kerroksiseksi taloksi, mutta kerroksia on oikeasti hieman vähemmän, muistaakseni 17. Paikalliset kertoivat, että siihen piti alkuperäisten suunnitelmien mukaan tulla 20 kerrosta, mutta rakentaminen käskettiinkin yht’äkkiä lopettaa, kun muutama kerros vielä puuttui. Kommunistiajan hallinto ei selitellyt perusteita. -
Mikä noissa Kokoomuspoliitikoissa on vikana kun ne ei yhtään mieti miltä heidän sanomansa kuulostaa ja mitä se oikeasti tarkoittaa. Ajatus on varmasti ollut että sanomalla tuolla tavalla se kuulostaa hyvältä vaikka sanookin juuri kuten Kokoomuspoliitikko ajattelee.
-
Kirjahyllyn kätkemä hämähäkki: Caramba! Taitaa meksikaaneja olla Forbesin miljardöörilistalla jonkin verran enemmän kuin suomalaisia. Joitain vuosia sitten maailman rikkain ihminen oli meksikolainen matkapuhelinfirman omistaja. Ihmiset ei kai oikeesti tajua miten köyhä maa Suomi oikeasti on. Vähän väkeä ja paljon velkaa.
Suomi ei ole köyhä maa, vaikka meillä juuri nyt on henkisesti äärettömän köyhä hallitus. Jokainen suomalainen kuuluu planeetan rikkaimpaan 10%:iin, vaikkei me rahassa ryvetäkään. Useimmilla kuitenkin on koti ja katto pään päällä eikä tartte kaatopaikalla nukkua. -
-
Heitettävä timantti: Röyhkän biisi oli ensin. Ja se ei kerro Oulusta.
Et sitten vaivautunut samalla kertomaan mistä se sitten kertoo. Röyhkä on kasvanut Oulussa ja ottaen huomioon miten paska kaupunki se on ollut sallittakoon virhe minulle. Mikäli oli virhe. -
Wikipediassa lukee ”Röyhkä itse on sanonut, ettei hänellä ole mitään tarvetta haistatella kotikaupungilleen ja "biisissä on kysymys nuorten jätkien turhautumisesta ja tapahtumapaikkana voisi olla mikä tahansa kaupunki." Eli hieman kiertäen ilmaistuna aluperin biisi kertoo Oulusta, koska siellä Röyhkä on kasvanut ja ollut nuori jätkä😅
-
Kristitty leijona: Taipuuko tämä Oulun Uusikatu ”Uudellakadulla” vai ”Uusikadulla”? Omasta mielestäni kuten tässä uutisessa, mutta olin jokunen viikko sitten Oulussa ja hotellin sisäänkäynti oli ”Uusikadun puolelta”. Olin hämmentynyt ja varoin puhumasta koko kadusta mitään.
Oulussa taivutetaan "Uudellakadulla" (ja "Isollakadulla"), tai ainakin avojalakaset tekevät niin). Hotellin tekstit on selvästi kirjoittanut joku tullista tullut tai ulkopaikkakuntalainen. -
Alistettu undulaatti: Ei ne luule. Kokoomusta ei kiinnosta valtiontalous tai Suomen kansalaiset pätkän vertaa, heitä kiinnostaa oman eturyhmänsä lompakon lihottaminen ja luokkayhteiskunnan luonti.
Mitä paremmin ihmisillä menee, sitä todennäköisemmin he äänestävät Kokoomusta. Mitä huonommin ihmisillä menee, sitä todennäköisemmin he äänestävät vasemmistoa. Kumman intressinä on ihmisten hyvinvoinnin parantaminen? Kumman etu on luokkayhteiskunnan luonti? Kansalaisten hyvinvointi voi parantua ainoastaan oman toiminnan seurauksena, ei sillä, että heille jaetaan enemmän ja enemmän muilta kerättyjä verovaroja. Yhteiskunnan tehtävä on mahdollistaa tämä toiminta, mutta maailmantalouden realiteeteille ei mikään puolue tai Suomen hallitus voi yhtään mitään. -
Alistettu undulaatti: Ei ne luule. Kokoomusta ei kiinnosta valtiontalous tai Suomen kansalaiset pätkän vertaa, heitä kiinnostaa oman eturyhmänsä lompakon lihottaminen ja luokkayhteiskunnan luonti.
Monet ei ymmärrä lukeemaansa/kuulemaansa politikoiden kertomana. Orpo lupasi että "voisi haaveilla" siihen ei tarvi puolueen paljon mitään tehdä, viedä vain normaali-ihmisten rahat niin ne riittää vain haaveilemiseen.

Kommentti