Mitä tänään syötäisiin? Osa 183
Resepti suoraan takapihalta. Uskallatko kokeilla?
Seuraava
Taivutus, josta jopa suomenkieliset menevät sekaisin. Edellinen
Kummalla tavalla hahmotat vampyyrin hampaat?
Taivutus, josta jopa suomenkieliset menevät sekaisin. Edellinen
Kummalla tavalla hahmotat vampyyrin hampaat?
62 kommenttia
-
Kas kun ei kermaa ja pekonia voikukille, rentukoille ja piharatamoille 😋. Kengänpohjat on silti liian sitkeitä 🙄.
-
-
Kalvoinen Keeneri: Eipä oo ikinä edes käyny mielessä että voikukkia voisi syödä
Mihin on kadonnut yleistieto?Tämä kuuluu siihen. -
Leenalla hyvät lääkkeet tai jääny ottamati? Kaveri hehkutti että kasvisruoka on tosi hyvää kun oikein maustaa, sen maustaminen oli laittaa puoli pulloa chili soosia tai ketsuppia päälle ja on niin hyvää
-
Loitsuja manaava majava: Leenalla hyvät lääkkeet tai jääny ottamati? Kaveri hehkutti että kasvisruoka on tosi hyvää kun oikein maustaa, sen maustaminen oli laittaa puoli pulloa chili soosia tai ketsuppia päälle ja on niin hyvää
Olen ihan hyvä kokki, silloin kun joku on kotona, mutta vain itselleni en viitsi laittaa. Joten kyllä, pussillinen pakastevihanneksia on ihan syötävää jos sen sulattaa mikrossa, ja lisäá chilikastiketta ja ketsuppia, ja luultavasti mikä tahansa. Ystävilleni tosin en ehkä tästä "arjen pelastajasta" leveilisi...Ja tietysti voikukkaa voi syödä, myös ilman voita ja parmesaania? -
-
Voikukka on hyvä salaattikasvi. Maistuu niin lehdet, kukat kuin nuputkin. Tuo paskanjauhanta kommenteissa on vähän outoa. Suomessa marjastetaan ja sienestetään paljon, siihen nähden tuo luonnonkasvien ruokakäyttö tuntuu olevan ihmeen vähäistä. Harvoin tulee itsekään kerättyä. Silti noita olisi paljon hyviä. Nyt olisi hyvä aika kerätä nokkosta, ja esim. vuohenputki on myös kelpo rehu ja yleinen.
-
Kyöpeli: Voikukka on hyvä salaattikasvi. Maistuu niin lehdet, kukat kuin nuputkin. Tuo paskanjauhanta kommenteissa on vähän outoa. Suomessa marjastetaan ja sienestetään paljon, siihen nähden tuo luonnonkasvien ruokakäyttö tuntuu olevan ihmeen vähäistä. Harvoin tulee itsekään kerättyä. Silti noita [...]
Ja pula-aikaan voikukan juuria käytettiin kahvin korvikkeen tekoon. Todella monipuolinen kasvi siis.Suomessa tosiaan on luonnonkasvien käyttö keittiöissä ja esim. lääkinnässä laskenut ja tieto hälyyttävästi alkanut unohtua. Eestissä luonnonkasvien käyttö on vielä varsin normaalia, apteekeissakin on ihan oma osasto luonnonkasveille jne. joilla voi hoitaa flunssaa ja muita sairauksia. -
Kalvoinen Keeneri: Eipä oo ikinä edes käyny mielessä että voikukkia voisi syödä
No se kertoo vain sen, että ei tiedä Suomen ruokakulttuurista mitään. Ehkä pitäisi tutustua siihen, niin ei nolaa itseään? -
Meillä Kymenlaaksossa koulun pinaattiletut tarjoillaan hillolla, lisänä riisiin tehty tonnikalasalaatti. Tässä kuulemma suuria ja perin kummallisia eroja. Että siis lettu on kuin ”peruna” ja se tarjoillaan oikeesti jauhelihakastikkeen kanssa😳
-
Siis threadsissa on siis oma yhteisönsä pinaattiLÄTYILLE? liittymään —>
-
Miten vaikeaa se on sanoa jollekin myyjälle että ei kiinnosta, lähe vetään siitä kun sen sijaan aletaan piileskelemnään ja konttailemaan lattioilla omassa kodissa.
-
-
Kävin kerran villiyrttikurssia, niin siellä vetäjä suositteli etsimään leivän päälle itselle maistuvimpia voikukanlehtiä. Kertoi, että lehdissä on paljon eroavaisuuksia maun suhteen, kun vertailee eri muotoisia yksilöitä. Muutenkin koko voikukka on syötävä kasvi. Kurssilla oli myös ihmisiä, jotka kertoivat vasta repineensä näitä kurssin herkkuja omilta kasvimailtaan pois.
-
Loitsuja manaava majava: Leenalla hyvät lääkkeet tai jääny ottamati? Kaveri hehkutti että kasvisruoka on tosi hyvää kun oikein maustaa, sen maustaminen oli laittaa puoli pulloa chili soosia tai ketsuppia päälle ja on niin hyvää
Niinpä! Toisin kuin liharuuat, jotka syödään maustamatta. Kuka hullu esim. makkaran tai makaroonilaatikon kanssa söis ketsuppia? -
Puhuva gaselli: Meillä Kymenlaaksossa koulun pinaattiletut tarjoillaan hillolla, lisänä riisiin tehty tonnikalasalaatti. Tässä kuulemma suuria ja perin kummallisia eroja. Että siis lettu on kuin ”peruna” ja se tarjoillaan oikeesti jauhelihakastikkeen kanssa😳
Seinäjokisten viritys 😄 -
Mä käytän myos itse paljon suomalaisia luonnonkasveja ruuassa ja teessä. Itse olen kerännyt mm. voikukkaa, horsmaa, nokkosta, siankärsämöä ja kuusenkerkkiä (joista jälkimmäinen ei kuulu jokaisen oikeuksiin ja keräys vaatii maanomistajan luvan). Keräilin kyllä useammin, jos olisi oma piha. Ja pitää tietää, mitä kerää, mutta Suomen luonnosta kyllä kerättävää löytyy. Näille on käynyt varmaan se perinteinen, että jossain vaiheessaan luonnonkasvien käyttö alettiin yhdistämään pula-aikaan ja siksi ajateltiin vskn köyhien käyttävän niitä. Ja samalla kaupoista alkoi saada eksoottisia ruokia ja apteekista enemmän lääkkeitä, joten pikkuhiljaa omat ruokaperinteen ja kasvilääkintä saivat väistyä. Onneksi näitä on jo ainakin 20 vuotta tullut pikkuhiljaa takaisin ja luonnon ruokakasvien käyttäjiä on paljon.
-
Puhuva gaselli: Meillä Kymenlaaksossa koulun pinaattiletut tarjoillaan hillolla, lisänä riisiin tehty tonnikalasalaatti. Tässä kuulemma suuria ja perin kummallisia eroja. Että siis lettu on kuin ”peruna” ja se tarjoillaan oikeesti jauhelihakastikkeen kanssa😳
Minusta jauhelihakastike ja pinaattiletut ovat kuitenkin sopivampi yhdistelmä kuin hillo ja tonnikala. -
Eipä se voikukan ravintoarvo mihinkään katoa, vaikka lisää vähän voita ja parmesaania. Plus voikukannupuissa tuskin itsessään on kovin paljon kaloreita. Toisethan uittavat ne liharuokansakin kermassa.
-
Napsin kasveja ulkoa suoraan suuhun, mielestäni kokkailu on turhan työlästä. Esim. voikukan kukinnossa maistuu puuterisen vaahtokarkkimainen pieni makeus happamalla twistillä. Täytyy toki olla puhdas alue ja tuore kukka. Nämä kaikki ovat paljon ravinteikkaampia kuin kaupan salaatit, jotka voikin jättää hyllyyn.
-
Vittuilu ärsyttää erityisen paljon silloin kun sen suorittaja on itse aivan kujalla. Ei sitten tullut mieleen googlettaa asiaa, sitä kautta olisi voinut saada tietää että voikukan käyttö ruoanlaitossa on aivan tavallista.
-
-
Just ajoin leikkurilla puoli hehtaaria herkullista voikukannuppua sileäksi. Olisinpa nähnnyt tämän postauksen aiemmin niin olisin tarvinnut vain 30 kiloa parmesania ja ei kun grilli kuumaksi ja itubileet valmiit.
-
Ronski kettu: Miten vaikeaa se on sanoa jollekin myyjälle että ei kiinnosta, lähe vetään siitä kun sen sijaan aletaan piileskelemnään ja konttailemaan lattioilla omassa kodissa.
Ei se ole vaikeaa, mutta tuosta saa "hauskan" tarinan ja lisää some-seuraajia, vaikka oikeasti sitä ei edes tapahtunut. -
Kalvoinen Keeneri: Eipä oo ikinä edes käyny mielessä että voikukkia voisi syödä
Miksi sinulla ei ole käynyt mielessä, että villiyrttiä ei voisi syödä? Skippasitko peruskoulun jossa kerrottiin lähiluonnon syötävistä kasveista? -
Juu, kyllä voikukkia voi syödä. Mutta tässä oli pointtina se, että voilla ja kasalla parmesaania mikä tahansa muuttuu syötäväksi.
-
Voikukan juurta voi pikkelöidä samalla tavalla kuin inkivääriä tai suolakurkkua. Sopii hyvin maun puolesta aasialaiseen kokkailuun tai grilliruuan kanssa.
-
Tuo, minkä kanssa pinaattilettuja syödään, on kyllä hämmentävän vaihtelevaa. Itse en osaa kuvitella mitään muuta kuin valkokastikkeen niiden seuraksi (tai jos sitä ei ole, niin sitten ilman mitään), koska sitä meillä peruskoulussa oli aina pinaattilettujen kaverina, ja oli ihan törkeen hyvää.
-
Kynätön kenguru: Napsin kasveja ulkoa suoraan suuhun, mielestäni kokkailu on turhan työlästä. Esim. voikukan kukinnossa maistuu puuterisen vaahtokarkkimainen pieni makeus happamalla twistillä. Täytyy toki olla puhdas alue ja tuore kukka. Nämä kaikki ovat paljon ravinteikkaampia kuin kaupan salaatit, jotka voikin jättää hyllyyn.
Miksi ne olisivat ravinteikkaampia kuin kaupan salaatit. Tapahtuuko sille salaatille jotain, kun se viedään kasvihuoneesta kauppaan? -
Luokaton hylje: Ovat muuten hyviä!
Ei nähtävästi suurimman osan mielestä 🤷🏻♀️ -
-
Puhuva gaselli: Meillä Kymenlaaksossa koulun pinaattiletut tarjoillaan hillolla, lisänä riisiin tehty tonnikalasalaatti. Tässä kuulemma suuria ja perin kummallisia eroja. Että siis lettu on kuin ”peruna” ja se tarjoillaan oikeesti jauhelihakastikkeen kanssa😳
Joo, eteläpohjalainen versio tuo jauhelihakastike. Todella hyvä yhdistelmä. Siihen kyllä kuuluu vielä omenahillo. Suosittelen kokeilemaan.Siitä pohjoiseen pinaattuletut syödään _aina_ puolukoiden kanssa (tai puolukkahillon) -
Jäävi mustikka: Joo, eteläpohjalainen versio tuo jauhelihakastike. Todella hyvä yhdistelmä. Siihen kyllä kuuluu vielä omenahillo. Suosittelen kokeilemaan.
Pino, jossa on jauhelihakastiketta on pääruoka ja jälkiruokaosuus hillolla. Kätevää. -
Voi ja parmesaani on vähän huono esimerkki kun niillä saa kaikesta syötävästä parempaa. On hyvin mahdollista että tämä oli se mokan kommentoijien tausta-ajatus, ei välttämättä se "hyi jotain voikukkia" mitä kaikki feissarimokien kommenteissa olettaa. En ole maistanut voikukkia koska olen allerginen. Ei ole sen takia käynyt oikein mielessäkään että niitä voisi syödä, kun itselläni pelkästä kukan haistelusta turpoaa kurkku. Nokkoskeittoa olen joskus maistanut ja se oli ihan ok.
-
Kyöpeli: Voikukka on hyvä salaattikasvi. Maistuu niin lehdet, kukat kuin nuputkin. Tuo paskanjauhanta kommenteissa on vähän outoa. Suomessa marjastetaan ja sienestetään paljon, siihen nähden tuo luonnonkasvien ruokakäyttö tuntuu olevan ihmeen vähäistä. Harvoin tulee itsekään kerättyä. Silti noita [...]
Ainakin kasarilla ala-asteen käyneenä ja Tsernobilin jysähdyksen aikaan eläneenä, niin sillon taidettiin kehottaa olemaan syömättä (ainakaan liikaa) luonnonantimia... Ja siihen päälle vielä varoitukset muista saasteista jne.Tuossa ehkä yksi osa syy.Vähän sama kuin sienienkin suhteen: kaikkia sieniä voi syödä, joitakin tosin kerran. -
Likvidi preeriasusi: Niinpä! Toisin kuin liharuuat, jotka syödään maustamatta. Kuka hullu esim. makkaran tai makaroonilaatikon kanssa söis ketsuppia?
Hyvin tehty makaronilaatikko ei ketsuppia kaipaa, ja makkarat syödään sinapin kanssa. -
Kalvoinen Keeneri: Eipä oo ikinä edes käyny mielessä että voikukkia voisi syödä
Niistä saa myös viiniä -
En usko että toi lättykastike -homma on kuitenkaan ruokalan tarjoiluehdotus vaan ihan oma perversio 😅?
-
Epäkohtelias kovakuoriainen: Niistä saa myös viiniä
Kukinnoista voi tehdä myös marmeladia, kauniin väristä ja maultaan mietoa ja hunajaista. Voikukan nuppuja voi pikkelöidä ja käyttää kapristen tapaan, esim.couscousin seassa toimii tosi hyvin.Villiyrteistä nokkonen on yksi monipuolisimmista, voi käyttää kuten pinaattia. Kuusenkerkistä saa vähällä vaivalla siirappia, joka peittoaa vaahterasiirapin mennen tullen. Tai likööriä, ja kuusenkerkkämajoneesi se vasta hyvää olikin! Ruokakäytön lisäksi kotipihan antimia (koivunlehtiä, ratamoa, leskenlehtiä, siankärsämöä jne) voi hyvin käyttää jalkakylpyihin ja saunatuoksuihin, tuoreena tai kuivattuna. (Saunatuoksuun liotetaan niinkuin teetä, yrttejä ei toki kiukaalle sellaisenaan kannata heittää.)Horsman kukinnoista saa muuten ihan mielettömän kauniin väristä ja hyvää mehua!!! -
Vilkas stalkkeri: Ei nähtävästi suurimman osan mielestä 🤷🏻♀️
Ei ainakaan miinusten perusteella mitä voikukkaohukaiset saa 😁 -
Loitsuja manaava majava: Leenalla hyvät lääkkeet tai jääny ottamati? Kaveri hehkutti että kasvisruoka on tosi hyvää kun oikein maustaa, sen maustaminen oli laittaa puoli pulloa chili soosia tai ketsuppia päälle ja on niin hyvää
Ei se lihakaan maustamatta maistu ihan yhtään miltään. Paistapa jauhelihaa, tai possun tai naudan pihvi, äläkä laita suolaa tai muita mausteita. Melko onnetonta maun puolesta. -
Ostin joskus voikukkasiirappia, joka on todella hyvää. En voikukkia noin kuitenkaan söisi.
-
Huvipuistohullu: Seinäjokisten viritys 😄
Lähtenyt kauan sitten jonkun paikallisen koulun keittäjän ideasta? Tästä taisi olla aiemmin juttuakin täällä? -
Tein koosteen tämän keskustelun perusteella, minkä kanssa pinaattilättyjä syödään. Seinäjoella jauhelihakastike. Siitä pohjoiseen: puolukka tai puolukkahillo. Kymenlaakson koulussa hillo ja tonnikalasalaatti. Balettia tanssivan kalkkunan koulussa valkokastike (Tarina ei kerro, onko sileä vai kananmunalla). Lisätkää vielä omia 🙂
-
Lupsakka patsas: Kas kun ei voikukkaohukaisia 🤷🏻♀️
Voipi tehdä, mutta nokkosohukaiset ne vasta herkkua on! -
Matala hyttynen: Tein koosteen tämän keskustelun perusteella, minkä kanssa pinaattilättyjä syödään. Seinäjoella jauhelihakastike. Siitä pohjoiseen: puolukka tai puolukkahillo. Kymenlaakson koulussa hillo ja tonnikalasalaatti. Balettia tanssivan kalkkunan koulussa valkokastike (Tarina ei kerro, onko sileä vai kananmunalla). Lisätkää vielä omia 🙂
Meillä päin (Varsinaisessa Suomessa) pinaattilettujen kanssa syödään raejuustoa ja puolukkahilloa. Keski-Euroopassa asuvat sukulaislapset puolestaan haluavat kotimaassa käydessän aina pinaattilettuja mansikkahillon kera. -
Huomaa kyllä kommenteissa ja miinustajissa, kuin paljon piipertäjiä täällä on.
-
Matala hyttynen: Tein koosteen tämän keskustelun perusteella, minkä kanssa pinaattilättyjä syödään. Seinäjoella jauhelihakastike. Siitä pohjoiseen: puolukka tai puolukkahillo. Kymenlaakson koulussa hillo ja tonnikalasalaatti. Balettia tanssivan kalkkunan koulussa valkokastike (Tarina ei kerro, onko sileä vai kananmunalla). Lisätkää vielä omia 🙂
Tämä on ollut valaisevaa! Pohjois-Karjalassa (tai ainakin niissä pöydissä joissa itse olen ollut) pinaattilettujen kylkeen kuuluu puolukkahillo ja/tai perunasalaatti. -
-
Peruskoulun yksi parhaista ruoista. Ensi kertaa vähän epäilytti mutta yllättävää kyllä toimii. Pinaattilätyt oliiviöljyssä paistettuna on kans hyviä.
-
Ronski kettu: Miten vaikeaa se on sanoa jollekin myyjälle että ei kiinnosta, lähe vetään siitä kun sen sijaan aletaan piileskelemnään ja konttailemaan lattioilla omassa kodissa.
Aina ei vaan jaksaisi. Jos sinulla ei ole koskaan sellaista tunnetta ollut, niin ole onnellinen. -
Ronski kettu: Miten vaikeaa se on sanoa jollekin myyjälle että ei kiinnosta, lähe vetään siitä kun sen sijaan aletaan piileskelemnään ja konttailemaan lattioilla omassa kodissa.
Niin. Tai ei vain avaa ovea... Jos myyjä huomaa ikkunassa, niin vilkuta. Jos ei siitäkään usko niin näytä keskisormea. -
Koulu-urani -74 aloittaneena seinäjokisena muistan että pinaattilättyjen ja jauhelihakastikkeen höysteenä oli kurpitsakuutioita (siis sellaisia mausteliemessä säilöttyjä). Kurpitsat vaihtuivat sitten hiljalleen johonkin muuhun (en enää muista), mutta minulle ne ovat Se Ainoa Oikea Makumuisto Pinaattiletuista. Pinaattilettupäivä oli joka kersan onnenpäivä. Järkytyin kun kuulin että muualla Suomessa ei letun kaverina olekaan jauhelihasoosia.
-
Eiks tän sivun nimeks vois vaihtaa threadsmokat ku suurin osa nykyään threadsista otettuja, ei facesta
-
Jäävi mustikka: Joo, eteläpohjalainen versio tuo jauhelihakastike. Todella hyvä yhdistelmä. Siihen kyllä kuuluu vielä omenahillo. Suosittelen kokeilemaan. Siitä pohjoiseen pinaattuletut syödään _aina_ puolukoiden kanssa (tai puolukkahillon)
Syön pinaattiletut vadelmahillon kanssa. Veriletut taas puolukkahillon kanssa. -
Itse Pohjois-Karjalassa oon syönyt pinaattiletut tonnikala-pastasalaatin kanssa (toimii!). Koulun ruokaloissa oli myös aina pastasalaatti niiden kanssa, ehkä ilman tonnikalaa, en muista. Muistaakseni puolukkahilloa oli tarjolla myös, jauhelihakastiketta ei oo koskaan ollut niissä kouluissa mitä ite käynyt
-
Pinaattiletut sipatilla, joka on valkokastiketta kinkkusuikaleilla. Lisukkeeksi ehkä puolukkahilloa
-
-
Hämyisä seuraeläin: Pinaattiletut sipatilla, joka on valkokastiketta kinkkusuikaleilla. Lisukkeeksi ehkä puolukkahilloa
Valkokastike ja kinkkusuikaleet pinaattilättyjen kanssa - siis tämä on ainoa oikea kombo. Peruskoulu + lukio lounais-Suomessa 1970- 80- luvuilla.

Kommentti