Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kohtaamisia kaupoilla, osa 136

Itsepalvelukassojen ainoa ongelma: muut ihmiset.
Kohtaamisia kaupoilla, osa 136

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 93 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Pölynimuriton leopardi 8.10.2025 23:14
      Tulos: +300 (310 ääntä)
      Marko jumalauta. Pysy sitten siellä keskolla äläkä tule ihmisten ilmoille mesoamaan. Aikuinen mies.

      Lainaa

    2. Söötti gerbiili 8.10.2025 23:20
      Tulos: +170 (176 ääntä)
      Marko ja eukko 42 v ja 38 v eli keskimäärin 40 v.

      Lainaa

    3. Kuumennettu hyttynen 9.10.2025 0:22
      Tulos: +265 (271 ääntä)
      Mulla on facekavereissa tuommoinen Marko 50v. Pidän kaverina ainoastaan sen viihdearvon takia että näen päivittäin missä kaupassa tai jonkun firman kanssa asioidessa tullut hälle itkupotkuraivarit kun ei saa tahtoaan läpi. Hänen boikottilistansa on muuten piiiitkä.

      Lainaa

    4. Addiktoiva simpanssi 9.10.2025 0:46
      Tulos: -70 (198 ääntä)
      Sama aika siinä menee itsepalvelukassalla vaikka ensin piippaa ostokset ja vasta sen jälkeen pakkaa.

      Lainaa

    5. Etäämpi tonttu 9.10.2025 1:03
      Tulos: +4 (54 ääntä)
      Mäkisellä ihan kiva tarina. IP-kassat on näppäriä siellä missä voi etukäteen piipata. Kymmeniä kertoja on osittainen uusintaskannaus tullut ja aina on läpi mennyt. Arvaisin että jos löytyisi piippaamaton tuote niin kaikki piipattaisiin uusiksi ja jos ei muuta löydy niin voisi mennä erehdyksen piikkiin, olettaen että on eka kerta. Jatkossa varmaan satunnaistarkastuksia tulee useammin ja jos alkaa jatkuvasti löytyä virheitä niin voi olla ettei skanneri enää irtoakaan telineestä. Voi kai jossain kohti joutua takahuoneeseen odottamaan poliisiakin jos kassista alkaa löytyä skannaamattomia kalliita esineitä salaatin alle piilotettuna?

      Lainaa

    6. Surumielinen seuraeläin 9.10.2025 1:13
      Tulos: +83 (137 ääntä)
      Mä oon se joka ei pakkaa samalla ko piippaa tuotteita ip-kassalla. Mut mä oon myös se tyyppi kuka ei ikinä ota koria vaan taiteilee kaikki ostokset syliin ja purkaa niitä sitten kassalla yksitellen kasan huojuessa ja piippaa samalla. Kangaskassi löytyy aina vasta viimeisenä kainalosta.

      Lainaa

    7. Kadonnutta nappia etsivä patsas 9.10.2025 1:42
      Tulos: +100 (142 ääntä)
      Addiktoiva simpanssi: Sama aika siinä menee itsepalvelukassalla vaikka ensin piippaa ostokset ja vasta sen jälkeen pakkaa.
      Saanen olla eri mieltä! Suoraan pakkaaminen eliminoi yhden turhan tuotteen tasolle laskemis- ja nostamiskerran. Ei sillä että itse välittäisin paljoa mitä muut asiakkaat tekevät, kunhan ei turhaan hidastele tai töhöile.

      Lainaa

    8. Tulos: +66 (90 ääntä)
      "mikä todennäköisyys on, että kaksi kertaa samalle ihmiselle kone arpoo saman nelinumeroisen luvun?" Noin yksi kymmenestä tuhannesta eli ei niin hirvittävän harvinaista. Ottaen huomioon, että nelinumeroisia koodeja kohtaa ainakin kymmenen, niin todennäköisyys on noin yksi tuhannesta.

      Lainaa

    9. Niin kutsuttu meduusa 9.10.2025 2:39
      Tulos: +43 (139 ääntä)
      Kadonnutta nappia etsivä patsas: Saanen olla eri mieltä! Suoraan pakkaaminen eliminoi yhden turhan tuotteen tasolle laskemis- ja nostamiskerran. Ei sillä että itse välittäisin paljoa mitä muut asiakkaat tekevät, kunhan ei turhaan hidastele tai töhöile.
      Mutta miettikää sitä kun tulee joku ongelma siinä esim. maksun kanssa ja joutuukin menee palvelukassalle niin kiva rupee siinä vaiheessa purkaa kasseista tavaroita... Tai jos piippaa vaikka vahingossa saman tuotteen parikin kertaa kuten joskus käy kun ne skannerit voi olla melko herkkiäkin, ja myyjä tulee tarkistamaan tilanteen niin oishan se hänen kiva nähdä se koko ostosmäärä eikä tulis mitään epäselvyyttä siitä että miten monta kyseistä tuotetta on ostossa, jos osa on jo pakattuna. Puhumattakaan siitä että tavarat kannattaa pakata tiettyyn järjestykseen varsinkin reppuun, eivätkä ne todennäköisesti osu juuri siinä järjestyksessä käteen ostoskorista, ellet jää miettimään asiaa jo siinä skannaillessa jolloin homma taas hidastuu. Väitän että vasta maksun jälkeen pakaten olen ainakin itse keskimäärin huomattavasti ripeämpi.

      Lainaa

    10. Verotettava paarma 9.10.2025 3:10
      Tulos: -34 (100 ääntä)
      Niin kutsuttu meduusa: Mutta miettikää sitä kun tulee joku ongelma siinä esim. maksun kanssa ja joutuukin menee palvelukassalle niin kiva rupee siinä vaiheessa purkaa kasseista tavaroita... Tai jos piippaa vaikka vahingossa saman tuotteen parikin kertaa kuten joskus käy kun ne skannerit voi olla melko herkkiäkin, ja myyjä tulee [...]
      Ei oo ikinä ollut yhtäkään kuvailemaasi teoreettista ongelmaa

      Lainaa

    11. Valkaisematon lammas 9.10.2025 3:55
      Tulos: +65 (91 ääntä)
      Verotettava paarma: Ei oo ikinä ollut yhtäkään kuvailemaasi teoreettista ongelmaa
      Kyllä itse asiassa on useita kertoja joka ikinen päivä jokaisessa myymälässä jossa näitä itsepalvelukassoja on :D

      Lainaa

    12. Ylistävä tomaatti 9.10.2025 4:52
      Tulos: +70 (72 ääntä)
      Markoja riittää Lohtajan suunnalla. Ongelma ei ole koskaan itsessä, vaan aina muissa.

      Lainaa

    13. Sarvipäinen karjalanpiirakka 9.10.2025 5:15
      Tulos: +25 (51 ääntä)
      Surumielinen seuraeläin: Mä oon se joka ei pakkaa samalla ko piippaa tuotteita ip-kassalla. Mut mä oon myös se tyyppi kuka ei ikinä ota koria vaan taiteilee kaikki ostokset syliin ja purkaa niitä sitten kassalla yksitellen kasan huojuessa ja piippaa samalla. Kangaskassi löytyy aina vasta viimeisenä kainalosta.
      Minäkin! Välillä on päällimmäiset ostokset leuan ja sylin välissä ku ne viimeiset heräteostokset ei muuten pysy.

      Lainaa

    14. Rikkoutunut herne 9.10.2025 5:58
      Tulos: -27 (51 ääntä)
      Jep: "mikä todennäköisyys on, että kaksi kertaa samalle ihmiselle kone arpoo saman nelinumeroisen luvun?" Noin yksi kymmenestä tuhannesta eli ei niin hirvittävän harvinaista. Ottaen huomioon, että nelinumeroisia koodeja kohtaa ainakin kymmenen, niin todennäköisyys on noin yksi tuhannesta.
      Avaatko tuota todennäköisyyslaskentaa vähän? Miten "kohdattujen" nelinumeroisten koodien määrä vaikuttaisi todennäköisyyteen noin paljon?

      Lainaa

    15. Puhuva apina 9.10.2025 6:23
      Tulos: +53 (53 ääntä)
      Addiktoiva simpanssi: Sama aika siinä menee itsepalvelukassalla vaikka ensin piippaa ostokset ja vasta sen jälkeen pakkaa.
      Paitsi jos tekee kuten jotkut ihmiset ja piippaa ensin ostoskassin ja sen jälkeen lappaa kaikki ostokset siihen päällä isoksi kasaksi. Hauskan näköistä kun tällaisen kasvoilta paistaa katumus siinä kohtaa kun yritetään taiteilla kassia metrin tavarakasan alta rikkomatta mitään. 😁

      Lainaa

    16. Pirteä ihminen 9.10.2025 6:24
      Tulos: +69 (95 ääntä)
      Verotettava paarma: Ei oo ikinä ollut yhtäkään kuvailemaasi teoreettista ongelmaa
      Kyllä mä pakkaan todella ripeästi sitten, kun saan keskittyä pelkkään pakkaamiseen. Ja skannaan ripeämmin, kun saan keksittyä pelkkään skannaamiseen. 
      Tuskin tuo heikkohermoinen asiakas on mitään laajaa tutkimusaineistoa koonnut siitä, kauanko suoraan pakkaavalla vs. erikseen pakkaavalla pikakassalla kestää. Häntä vain ärsyttää seurata sitä tapahtumaa, kun on malttamaton pääsemään itse kassalle. 
      Suosittelen lääkkeeksi mindfullnessia, tai edes muutamaa rauhallista hengitystä ja ajatusten keskittämistä jonnekin muualle. 
      Suurempi ongelma on minusta liian suuret ostokset itsepalvelukassoilla. Jos alkaa olla vaikeuksia niiden kanssa mahtua siihen tasolle, niin kyllä oikea paikka on tavallinen hihnallinen kassa. Voi olla myös itsepalvelukassa, kunhan on se hihna ja laari ostoksille. 

      Lainaa

    17. Lila herne 9.10.2025 6:37
      Tulos: +105 (105 ääntä)
      Kuumennettu hyttynen: Mulla on facekavereissa tuommoinen Marko 50v. Pidän kaverina ainoastaan sen viihdearvon takia että näen päivittäin missä kaupassa tai jonkun firman kanssa asioidessa tullut hälle itkupotkuraivarit kun ei saa tahtoaan läpi. Hänen boikottilistansa on muuten piiiitkä.
      Se on aina voitto asiakaspalvelijoille, kun heidän työpaikkansa päätyy tuollaisten henkilöiden boikottilistalle. Tai siis olisi, jos nuo oikeasti pysyisivätkin poissa.

      Lainaa

    18. Tyyris muurahainen 9.10.2025 6:46
      Tulos: +59 (85 ääntä)
      Miten voi olla varaa röökiin, mutta ei henkkareihin? Henkkarit maksaa n. kuuden röökiaskin verran.

      Lainaa

    19. Raivostuttava rätti 9.10.2025 6:51
      Tulos: +75 (75 ääntä)
      Vähän harmittaa keskon puolesta

      Lainaa

    20. Tulos: +69 (75 ääntä)
      Luulis että olisi Markon iässä vain imarreltu kun näyttää niin nuorelta että henkkarit kysytään.

      Lainaa

    21. Kahen kilon kalori 9.10.2025 7:32
      Tulos: +50 (50 ääntä)
      Kuumennettu hyttynen: Mulla on facekavereissa tuommoinen Marko 50v. Pidän kaverina ainoastaan sen viihdearvon takia että näen päivittäin missä kaupassa tai jonkun firman kanssa asioidessa tullut hälle itkupotkuraivarit kun ei saa tahtoaan läpi. Hänen boikottilistansa on muuten piiiitkä.
      Kuinka kauan hänen yksittäinen boikotti keskimäärin kestää?

      Lainaa

    22. Takiton albatrossi 9.10.2025 7:46
      Tulos: +65 (75 ääntä)
      Ihmeellisistä asioista toiset tekee ongelman. Antakaa muitten käydä kaupassa niin kuin huvittaa (tai niin kuin osaavat), kyllä nekin maksavia asiakkaita on. Se nyt vaan kuuluu elämään että jotkut muut käyttäytyy (vähintään omasta mielestä) epäloogisesti, ja sen kanssa pitää opetella elämään jo päiväkoti-ikäsenä.

      Lainaa

    23. Takiton albatrossi 9.10.2025 7:48
      Tulos: +49 (51 ääntä)
      Ps. En tarkoittanut Markoa, Marko vois poistua takavasemmalle ja opetella käytöstapoja. Tarkotin näitä korittomia tasapainottelijoita ja vasta ihan lopuksi pakkaajia.

      Lainaa

    24. Silmuton apina 9.10.2025 7:57
      Tulos: +17 (19 ääntä)
      Kuumennettu hyttynen: Mulla on facekavereissa tuommoinen Marko 50v. Pidän kaverina ainoastaan sen viihdearvon takia että näen päivittäin missä kaupassa tai jonkun firman kanssa asioidessa tullut hälle itkupotkuraivarit kun ei saa tahtoaan läpi. Hänen boikottilistansa on muuten piiiitkä.
      Onkohan samassa työpaikassa kuin mä ....😭

      Lainaa

    25. Puoliväljä kivi 9.10.2025 8:00
      Tulos: -5 (45 ääntä)
      Kiiwi: Luulis että olisi Markon iässä vain imarreltu kun näyttää niin nuorelta että henkkarit kysytään.
        Joo, ainakin itselleni kävi Alkossa näin: "Henkkarit!!!" "Henkkarit?" "Niin! Eikö neiti tiedä, että nykyään kysytään kaikilta alle 30-vuotialta!" (Hihitellen) "Kyllä rouva tietää" (ojentaa henkkarit). Myyjäkin kyllä sitten nauroi (meni siis yli vuosikymmenellä pieleen, mutta hauskaahan se on).

      Lainaa

    26. Kaiteeton leopardi 9.10.2025 8:00
      Tulos: +79 (85 ääntä)
      Kuumennettu hyttynen: Mulla on facekavereissa tuommoinen Marko 50v. Pidän kaverina ainoastaan sen viihdearvon takia että näen päivittäin missä kaupassa tai jonkun firman kanssa asioidessa tullut hälle itkupotkuraivarit kun ei saa tahtoaan läpi. Hänen boikottilistansa on muuten piiiitkä.
      Oon varmaan tavannut tän. Se oli tyttärensä kanssa Prismassa, kassalla mun edessä, ostamassa suksisauvoja lapselle. Ensin se kirosi siinä, kun ei saanut vielä hihnalle niitä, ennen toisen asiakkaan ostoksia. Sitten sai hihnalle kun ooo jo vuoronsa tulossa, ja ystävällinen 50-60v naismyyjä sanoi, että ei kaikkea tarvitse hihnalle laittaa. Mies sitten mutisi siinä ääneen, että mitä heittoa varten se hihna siinä sitten oikein on, ja no onpa kumma kun piti noin sanoa.
      No, myyjä oli siis aika persoonallinen, mutta hymyilevä ja naureskeleva, ei miehelle vaan se oli hänen tapansa. Ei sanonut siinä juurikaan enempää, kuin että jotain siitä, miten ostoksia voi näyttää muualta ja hän voi käsiskannerilla piipata. Ei missään nimessä ohjaavaan, neuvovaan saati vittuilevaan sävyyn. 
      Mies ei tästä tykännyt ja maksun jälkeen  mutisi siinä itsekseen, että olipa törkeä ämmä. Minä olin jo siirtynyt pakkauspäähän, kun puoliso maksoi. Mutisin sitten minäkin ääneen, että no ei kyllä ollu.
      Mies kuuli tämän. Siinä sitten muutaman minuutin huudot ja huorittelut hänen tyttärensä ja minun puolisoni ihmetellessä  mitä tapahtuu. Itse sanoin mm. "hienoa esimerkkiä näytät tyttärellesi" ja jotain puolustusta, mutta en nyt ihan samaa tasoa, kuin mitä sain. Mutta huusin siis vastaan. Tuli aika hurja olo, harvemmin sitä on enää lapsuuden jälkeen huutanut julkisella paikalla.
      Tästä on pari vuotta, en puhunut asiasta puskaradiossa tai jodelissa, mutta edelleen säälittää se tytär ja kaikki naiset, jotka joutuvat tuon ihmispaskan läheisyyteen, tunsivat häntä tai ei. 

      Lainaa

    27. Silmuton apina 9.10.2025 8:01
      Tulos: +30 (36 ääntä)
      Yhteen aikaan ei saanut edes pakata suoraan kassiin kun ne koneet huusi 'en tunnista tuotetta!'

      Lainaa

    28. Tulos: +6 (44 ääntä)
      Mä olin joskus kassajonossa jonkun vanhemman rouvan takana ja tämä rouva alkoi kovaan ääneen valittaa, kun jossain hänen makkarapaketissaan ei ollutkaan jotain 20 sentin alennusta, vaikka hän luuli niin. Marttyyrimaisesti sitten ojensi makkarapaketin myyjälle ja sanoi, että en minä tuota sitten ota. Hän oli pakkaamassa muita ostoksiaan, kun minä pääsin maksamaan. Sanoin myös kovaan ääneen myyjälle, että mä ostan ton makkarapaketin, mä en nyt niin välitä onko siinä 20 sentin tarjousta. Kassalle tuli hyvä mieli, rouva katsoi minua tuhisten, mutta ei sanonut mitään.

      Lainaa

    29. Iso-Britannian paras kotiviemäri 9.10.2025 9:30
      Tulos: -3 (45 ääntä)
      Tyyris muurahainen: Miten voi olla varaa röökiin, mutta ei henkkareihin? Henkkarit maksaa n. kuuden röökiaskin verran.
      Jos tarvitsee, eli tykkää polttaa röökiä, mutta ei tarvitse uusia henkkareita. Esim. mulla vanheni henkkarit kesällä, eikä ole suunniteltua ulkomaanmatkaa tiedossa, niin mieluummin käyttää rahat tällä hetkellä muuhun. Ajokortilla pärjää Suomessa melkein missä vain.

      Lainaa

    30. Hilpeä peura 9.10.2025 9:46
      Tulos: +32 (32 ääntä)
      Silloin vuonna kivi ja kirves, kun ekan pankkikortin sain, niin tunnusluku oli sama kuin mun työpaikansisäinen puhelinnumero. Ps. Ei ollut silloin vielä kännyköitä keksitty, oli vain kolmen kilon Walkmanit ja lankapuhelimet.

      Lainaa

    31. Tulos: -58 (72 ääntä)
      Olen melko huolissani jos aikuinen ei osaa laskea kahden saman nelinumeroisen luvun generoitumisen todennäköisyyttä.

      Lainaa

    32. Tulos: +30 (30 ääntä)
      Itse pakkaan itsepalvelukassalla tuotteet suoraan kassiin, lähinnä omaa aikaa säästääkseni. Missään meidän kaupungin itsepalvelukassoilla ei ole lähes koskaan sellaista ruuhkaa että olisi merkittävästi kenenkään tiellä. Myös siksi lähes aina itsepalvelukassan valitsen: Vaikka teoriassa palvelevalle kassalle mennessä säästää aikaa (jos edessä ei ole jonoa) kun kassa piippaa ostokset ja pääsee itse jo pakkaamaan, siellä sitä jonoa yleensä kertyy taakse ja sitten kuumottaa enemmän pakata kiireellä ostoksia. Kerran kyllä käynyt itsepalvelukassalla niin, että ajatuksissani aloin lastata ostoksia suoraan kärrystä kasseihin ilman että piippasin niitä ollenkaan. Työntekijä oli valppaana ja tuli huomauttamaan, ai että hävetti. Mutta onneksi uskoi että oli vahinko, tai ei ainakaan tehnyt mitään numeroa kun vielä ei ehtinyt rikosta tapahtumaan. Silloin ei ollut portteja mihin tarvittaisiin kuitti.

      Lainaa

    33. Tulos: -10 (50 ääntä)
      Rikkoutunut herne: Avaatko tuota todennäköisyyslaskentaa vähän? Miten "kohdattujen" nelinumeroisten koodien määrä vaikuttaisi todennäköisyyteen noin paljon?
      On jotenkin jotenkin huolestuttavaa, että vaikka meillä on yksi maailman parhaista peruskoulujärjestelmistä, niin monilta jää oppimatta ihan perusasiat ja sitten todellinen maailma hämmästyttää ja kummastuttaa pientä kulkijaa vähän turhan paljon. Todennäköisyyslaskenta on yksi näistä asioista.
      Todennäköisyys, että kaksi satunnaista nelinumeroista koodia ovat samat on 1:10 000, eli tuo on todennäköisyys, että pankkikorttisi ja kirjastokorttisi PIN-koodi on sama. Kuitenkin meillä on elämässämme monia satunnaisia nelinumeroisia koodeja, kuten toisen pankkikortin PIN, rapun ovikoodi, pankkitunnusten salasana (ainakin Danskella) jne jne. Jos kuvitellaan, että niitä olisi 10 (todellisuudessa niitä on todella paljon enemmän), todennäköisyys on, että joku niistä olisi sama kuin pankkikorttisi PIN on 10:10 000, eli sievennettynä 1:1 000. Tämä on aika perusmatikkaa.   
      Sitten kysymykseen, että kuinka "mahdotonta" on käytännössä, että pankkikortin ja kirjastokortin PIN on sama? 1:10 000 kuulostaa tietenkin äärettömän pieneltä, lähes mahdottomalta todennäköisyydeltä, mutta heitetään hihasta, että Suomessa on 2 miljoonaa ihmistä, joilla on pankki- ja kirjastokortti. Tällöin tilastollisesti Suomessa olisi 200 ihmistä, joilla koodit ovat samat. Tietenkin reaalimaalimassa monilla on useampia pankki- ja/tai kirjastokortteja, eli todellisuudessa heitä on paljon enemmän.   

      Lainaa

    34. Pilaantunut stalkkeri 9.10.2025 10:25
      Tulos: +45 (51 ääntä)
      Kyllähän nyt jokaikisen asiakaspalvelijan Lohtajalla pitäisi tietää että Marko on nelikymppinen. Ja röökiaski pitäisi myydä sillä kympillä minkä Marko antaa, vaikka se ei riittäisikään. Paskaa asiakaspalvelua, nih! Kyllä nelikymppisen luulisi jo tajunneen että ei ne kassat katso sitä kortin voimassaolopäivää vaan syntymäaikaa. Itse käytin ainakin kolme vuotta vanhentuneita henkkareita ennen kuin tajusin että ne on vanhentuneet. Muistelin että se on voimassa yhtä pitkään kuin passi, mutta kyllä se kelpasi kaupoissa ihan hyvin.

      Lainaa

    35. Puhekyvytön tomaatti 🍅 9.10.2025 10:33
      Tulos: -6 (44 ääntä)
      Markon ulkonäkö vastaa selkeästi hänen henkistä ikäänsä.

      Lainaa

    36. Piiritetty seppä 9.10.2025 10:40
      Tulos: +39 (43 ääntä)
      Mun edellisen pankkikortin koodi oli 1234. Oli hetken hämmennys kun koodi paljastui, jotenkin olis luullut ettei tuo oo edes mahdollista 😅

      Lainaa

    37. Pelättävä hirmulisko 9.10.2025 10:42
      Tulos: +39 (39 ääntä)
      Raivostuttava rätti: Vähän harmittaa keskon puolesta
      No eiköhän sielläkin joskus palvelu oo Markon mielestä perseestä. Se vaan että loppuu paikat missä käydä jos kaikki on boikotissa. Tai se boikotti on 2 päivää. Porttikieltoa pitäisi aspalle huutajille antaa.

      Lainaa

    38. Terhakka luovuttaja 9.10.2025 10:47
      Tulos: -23 (59 ääntä)
      Addiktoiva simpanssi: Sama aika siinä menee itsepalvelukassalla vaikka ensin piippaa ostokset ja vasta sen jälkeen pakkaa.
      Miten muka?!
      Jos sä ensin piippaat ostokset ja laitat ne siihen tasolle, jonka jälkeen luonnollisesti maksetaan ostokset. Nythän sulla on kaksi vaihtoehtoa
      a) Alat pakkaamaan ostoksia siihen kassiin
      b) Otat kassin kantoon ja lähdet suoraan porteista kotia kohti
      Kumpihan vie enemmän aikaa? Kumpi?!

      Lainaa

    39. Terhakka luovuttaja 9.10.2025 10:51
      Tulos: +1 (27 ääntä)
      Niin kutsuttu meduusa: Mutta miettikää sitä kun tulee joku ongelma siinä esim. maksun kanssa ja joutuukin menee palvelukassalle niin kiva rupee siinä vaiheessa purkaa kasseista tavaroita... Tai jos piippaa vaikka vahingossa saman tuotteen parikin kertaa kuten joskus käy kun ne skannerit voi olla melko herkkiäkin, ja myyjä tulee [...]
      Ei se rakettitiedettä ole ottaa raskaimpia asioita korista ensimmäisenä. Etenkin kun pikakassoilla me puhutaan KORISTA, johon ei oletusarvoisestikaan mahdu kauhean paljon asioita.
      Ja tässäkin, kummassa menee enemmän aikaa: Oletetaan että oot piipannut asiat ja jostain syystä pitäisi lähteäkin normikassalle (näin ei kuitenkaan nykyään enää tapahdu koska kaupan henkilökunta voi katsoa virhetilanteissa sen kuitin kuntoon siinä ip-kassallakin). Sulla on taas kaksi vaihtoehtoa:
      a) Kasaat ensin ostokset siitä tasolta takaisin koriin, tai pussiin tai jonnekin
      b) Otat kassissa olevat kamat ja menet niiden kanssa kassalle
      Molemmissa tapauksissa joudut jostain kantovälineestä purkamaan ne ostokset siellä normikassalla.

      Lainaa

    40. Tulos: +3 (29 ääntä)
      Niin kutsuttu meduusa: Mutta miettikää sitä kun tulee joku ongelma siinä esim. maksun kanssa ja joutuukin menee palvelukassalle niin kiva rupee siinä vaiheessa purkaa kasseista tavaroita... Tai jos piippaa vaikka vahingossa saman tuotteen parikin kertaa kuten joskus käy kun ne skannerit voi olla melko herkkiäkin, ja myyjä tulee [...]
      Voit opetella pakkaamaan ostoskorin niin että sieltä on helppo ottaa tuotteet oikeassa järjestyksessä ulos. Ja vaikka sitä koria ei pakkaisikaan tuota ajatellen, ei sieltä ole hankalaa valita minkä tuotteen nostaa piipattavaksi ensimmäisenä. Itselle on joitain kertoja tullut ongelmia maksun kanssa kun joko kortti ei ole toiminut tai olen epähuomiossa mennyt punalaputetun tuotteen kanssa itsepalvelukassalle. Ensimmäisessä tapauksessa jos myyjä ei saa maksupäätettä toimimaan, ostokset on jo pakattu ja on helppo siirtyä toiselle kassalle. Punalaputetun tuotten kanssa olen jättänyt sen vain maksamatta, maksanut kaiken muun ja pakittanut takaisin miehitetylle kassalle maksamaan punalaputetun tuotteen. Kaikki tämä on nopeampaa kun ostokset on jo pakattu heti piippaamisen jälkeen. Pari kertaa olen joutunut satunnaistarkastuksen kohteeksi ja kummallakaan kerralla ei tarvinnut levittää ihan kaikkea esille, vaan tarkastavalle myyjälle riitti muutaman tuotteen poisto että näkee enimmät pohjalta ja että se mitä näkyy, vastaa kuittia.  Jokainen näistä tilanteista olisi ollut hitaampi jos en olisi pakannut tuotteita heti, tai tarkastuksen kohdalla ei olisi vaikuttanut asiaan juuri ollenkaan.

      Lainaa

    41. Kiistelty aprikoosi 9.10.2025 10:57
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      -x-x-: On jotenkin jotenkin huolestuttavaa, että vaikka meillä on yksi maailman parhaista peruskoulujärjestelmistä, niin monilta jää oppimatta ihan perusasiat ja sitten todellinen maailma hämmästyttää ja kummastuttaa pientä kulkijaa vähän turhan paljon. Todennäköisyyslaskenta on yksi näistä asioista. Todennäköisyys, että [...]
      Sitten jos laajennetaan tuota vielä niin, että niistä kymmenestä nelinumeroisesta koodista löytyy vähintään kaksi samaa koodia, niin päästään vielä isompiin todennäköisyyksiin. Eli että matchi ei ole pelkästään sen yhden pankkikortin kanssa, vaan että kymmenestä PIN:stä mitkä tahansa kaksi ovat samoja. Äkkiseltään laskettuna todennäköisyys tälle on kutakuinkin 1 - ((10000!/9990!)/10000^10) = 0,0045 Eli melkein puolen prosentin todennäköisyys sille, että kymmeneen nelinumeroiseen PIN koodiin mahtuu kaksi samaa.

      Lainaa

    42. Tulos: +5 (35 ääntä)
      Pilaantunut stalkkeri: Kyllähän nyt jokaikisen asiakaspalvelijan Lohtajalla pitäisi tietää että Marko on nelikymppinen. Ja röökiaski pitäisi myydä sillä kympillä minkä Marko antaa, vaikka se ei riittäisikään. Paskaa asiakaspalvelua, nih! Kyllä nelikymppisen luulisi jo tajunneen että ei ne kassat katso sitä kortin [...]
      Mulla ei korona-aikana ollut voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta, joten en edes kantanut sitä mukana. Menin Lidliin ostamaan röökiaskia ja myyjä kysyi paperit. Sanoin, että mulla ei kyllä ole mitään, mutta. 
      Laskin maskin alas ja sanoin, että mulla on kyllä tällainen parta. 
      Se kävi sitten papereista ja sain röökiini. 

      Lainaa

    43. Peruuttamaton riikinkukko 9.10.2025 11:29
      Tulos: +14 (24 ääntä)
      -x-x-: On jotenkin jotenkin huolestuttavaa, että vaikka meillä on yksi maailman parhaista peruskoulujärjestelmistä, niin monilta jää oppimatta ihan perusasiat ja sitten todellinen maailma hämmästyttää ja kummastuttaa pientä kulkijaa vähän turhan paljon. Todennäköisyyslaskenta on yksi näistä asioista. Todennäköisyys, että [...]
      Ai että mä nautin, kun joku kääntää matematiikkaa arkikielelle! Siis ihan oikeesti nautin! Kiitos!!!

      Lainaa

    44. Kaiteeton leopardi 9.10.2025 11:40
      Tulos: -25 (27 ääntä)
      -x-x-: On jotenkin jotenkin huolestuttavaa, että vaikka meillä on yksi maailman parhaista peruskoulujärjestelmistä, niin monilta jää oppimatta ihan perusasiat ja sitten todellinen maailma hämmästyttää ja kummastuttaa pientä kulkijaa vähän turhan paljon. Todennäköisyyslaskenta on yksi näistä asioista. Todennäköisyys, että [...]
      Eri koodeja on mahdollista olla 6561 kappaletta, ei kymmentä tuhatta.

      Lainaa

    45. Kaiteeton leopardi 9.10.2025 11:45
      Tulos: -5 (9 ääntä)
      Kiistelty aprikoosi: Sitten jos laajennetaan tuota vielä niin, että niistä kymmenestä nelinumeroisesta koodista löytyy vähintään kaksi samaa koodia, niin päästään vielä isompiin todennäköisyyksiin. Eli että matchi ei ole pelkästään sen yhden pankkikortin kanssa, vaan että kymmenestä PIN:stä mitkä tahansa kaksi ovat samoja. Äkkiseltään [...]
      Melko hyvin, oikeilla luvuilla todennäköisyys sille  että kaikki 10 ovat eri koodeja on 99,316 %, joten todennäköisyys, että kaikki 10 eivät ole samoja, on 0,68 %.

      Lainaa

    46. Kaiteeton leopardi 9.10.2025 11:46
      Tulos: +3 (13 ääntä)
      Minusta tuntuu, että silloin parikymmentä+ vuotta sitten koodien tullessa aika monet koostuivat numeroista 1-4, ja itsellänikin oli eka pankkikortti ja kirjastokortti samalla koodilla.

      Lainaa

    47. Henri Forss 9.10.2025 12:16
      Tulos: +4 (10 ääntä)
      Kaiteeton leopardi: Melko hyvin, oikeilla luvuilla todennäköisyys sille  että kaikki 10 ovat eri koodeja on 99,316 %, joten todennäköisyys, että kaikki 10 eivät ole samoja, on 0,68 %.
      Niin, paitsi että tuossa laskelmassasi puhutaan eri asiasta? Tuolla todennäköisyydellä varmaankin on, että kaksi tai usemampi PIN-koodi on sama? Ei vain kaksi.

      Lainaa

    48. Pätemätön haukka 9.10.2025 12:24
      Tulos: +42 (56 ääntä)
      Minäkin olen niitä, jotka pakkaa itsepalvelukassalla vasta maksamisen jälkeen. Niin saa tosiaan ostokset oikeaan järjestykseen painavat pohjalle ja satunnaistarkastus onnistuu kassia purkamatta. Korissa yleensä ovat miten sattuu siinä järjestyksessä kun olen kauppaa kiertänyt, ja se ostoskassi on tietysti kaikkien ostosten alla korin pohjimmaisena. Lisäksi mulla on niin lörppiä kangaskasseja, että niitä pitää pidellä toisella kädellä auki kun pakkaa. Kassin levittely erikseen joka ostoksen jälkeen on mun skannaustaidolla hitaampaa kuin kerralla pakkaaminen. Mutta jokainen tavallaan.

      Lainaa

    49. Tulos: -24 (30 ääntä)
      Kuumennettu hyttynen: Mulla on facekavereissa tuommoinen Marko 50v. Pidän kaverina ainoastaan sen viihdearvon takia että näen päivittäin missä kaupassa tai jonkun firman kanssa asioidessa tullut hälle itkupotkuraivarit kun ei saa tahtoaan läpi. Hänen boikottilistansa on muuten piiiitkä.
      Surullinen elämä sinulla.

      Lainaa

    50. Kofeiiniton raataja 9.10.2025 12:39
      Tulos: +44 (46 ääntä)
      Kaiteeton leopardi: Oon varmaan tavannut tän. Se oli tyttärensä kanssa Prismassa, kassalla mun edessä, ostamassa suksisauvoja lapselle. Ensin se kirosi siinä, kun ei saanut vielä hihnalle niitä, ennen toisen asiakkaan ostoksia. Sitten sai hihnalle kun ooo jo vuoronsa tulossa, ja ystävällinen 50-60v naismyyjä sanoi, että ei kaikkea [...]
      "...mutta edelleen säälittää se tytär ja kaikki naiset, jotka joutuvat tuon ihmispaskan läheisyyteen, tunsivat häntä tai ei."
      Pojat sekä miehet myös. Eiköhän tuollainen mulkku ole mulkku jokaiselle ihmiselle.

      Lainaa

    51. Kaiteeton leopardi 9.10.2025 12:49
      Tulos: -4 (10 ääntä)
      Henri Forss: Niin, paitsi että tuossa laskelmassasi puhutaan eri asiasta? Tuolla todennäköisyydellä varmaankin on, että kaksi tai usemampi PIN-koodi on sama? Ei vain kaksi.
      No siis samalla komplementilla (1-) se on laskettu kuin aprikoosin lasku. 
      Eli 
      P(Kaikki eivät ole eri koodeja) = 1 - P(kaikki ovat eri koodeja)
      Jos lasketaan odotettu lukumäärä, on kahden koodin parin todennäköisyys aika sama kuin tuo mainittu. Jos lasketaan viiden koodin esiintyminen, saadaan äärimmäisen pieni todennäköisyys.

      Lainaa

    52. Kaiteeton leopardi 9.10.2025 13:35
      Tulos: +20 (22 ääntä)
      Kofeiiniton raataja: "...mutta edelleen säälittää se tytär ja kaikki naiset, jotka joutuvat tuon ihmispaskan läheisyyteen, tunsivat häntä tai ei." Pojat sekä miehet myös. Eiköhän tuollainen mulkku ole mulkku jokaiselle ihmiselle.
      Tämä on varmasti totta.

      Lainaa

    53. KissaKuustinen 9.10.2025 14:17
      Tulos: +20 (34 ääntä)
      Itsepalvelukassoilla ärsyttää se laitteen hitaus. Kun lukee yhden, niin joutuu odottamaa, että voi lukea toisen. Varsinkin kun on esim. seitsemän pussia samoja pakastevihanneksia. Ei niitä jokaista kukaan aikuinen lue, vaan heittää kuusi pussia kassiin ja lukee sen yhden seitsemän kertaa. Siinä vaiheessa se laitteen hitaus tulee ikävästi ilmi. Siihe olisi hyvä tulla kappalemäärän ilmoitus. Näytöllä "Muuta määrä". Kai se hitaus on tehty tahallaan ettei joku Vimma Tuppurainen lue vahingossa montaa kertaa yhtä, mutta se on helposti kolme sekuntia/ tavara kun joutuu vain odottamaan. Lukee tuotteen ja hakee hyllystä seuraavan eikä aikaa mene sen kauempaa. Mutta hyvä parannus on se, ettei ne enää huuda ohjeita mikä vei varmaan kassahenkilöitä hoitolaitokseen kun joutuivat kuuntelemaan sitä tunteja.

      Lainaa

    54. Tulos: +34 (34 ääntä)
      Kaiteeton leopardi: Eri koodeja on mahdollista olla 6561 kappaletta, ei kymmentä tuhatta.
      A-luokan pätemistä, mutta meni pikkuisen pieleen. Jos otat sormet avuksi, saat varmaan laskettua, että jokaiselle numerolle on 10, ei 9, vaihtoehtoa, koska nollakin on olemassa.

      Lainaa

    55. Kaiteeton leopardi 9.10.2025 15:15
      Tulos: -15 (19 ääntä)
      -x-x-: A-luokan pätemistä, mutta meni pikkuisen pieleen. Jos otat sormet avuksi, saat varmaan laskettua, että jokaiselle numerolle on 10, ei 9, vaihtoehtoa, koska nollakin on olemassa.
      Kieltämättä en laskenut nollaa. Ei ole koskaan ollut nollaa missään koodissa, paitsi ovi-. :0 
      Kuitenkin, jos vielä mennään nuuskimaan, niin jotkut toimijat ovat estäneet arpatuloksista 1111 jne, nolla-alkuiset, tai jopa kortinomistajan syntymäpäivän tai muun yksilöivän tunnuksen numerosarjan. Joten toi kymppitonni käytännössä vaihtelee.
      Ja kuten sanoin, usein vähän vähemmän turvaa tarvitsevat koodit (kuten kirjastokortti) voivat muodostua numeroista 1-4. 

      Lainaa

    56. Huoltovapaa persoona 9.10.2025 15:38
      Tulos: +7 (13 ääntä)
      Kaiteeton leopardi: Eri koodeja on mahdollista olla 6561 kappaletta, ei kymmentä tuhatta.
      Jos jätät nollalla alkavista koodeista etunollat huomioimatta (esim. 0045 -> 45), niin huomaat helposti, että koodin 0000 lisäksi eri mahdollisuudet ovat numerot 1-9 999, joita on 9 999 kappaletta. Koodin 0000 voit ajatella joko nollaksi tai kymmeneksituhanneksi, joten yhteensä erilaisia koodeja on kymmenentuhatta.

      Lainaa

    57. Kiistelty aprikoosi 9.10.2025 15:48
      Tulos: +7 (7 ääntä)
      Kaiteeton leopardi: Melko hyvin, oikeilla luvuilla todennäköisyys sille  että kaikki 10 ovat eri koodeja on 99,316 %, joten todennäköisyys, että kaikki 10 eivät ole samoja, on 0,68 %.
      Tuliko meistä jommalla kummalla laskimeen näppäilyvirhe vai laskitko jotenkin eri tavalla tuon todennäköisyyden sille, että kaikki 10 ovat eri koodeja? Itse järkeilin tuon niin, että ensimmäiselle koodille vaihtoehdot on 10000/10000, toiselle 9999/10000, kolmannelle 9998/10000 ja nuo kun kerrotaan keskenään, niin päästään tuohon (10000!/9990!)/10000^10 = 0.9955 Vai mitä oikein meinasit "oikeilla luvuilla"?

      Lainaa

    58. Virtaava sarvikuono 9.10.2025 15:53
      Tulos: +16 (16 ääntä)
      KissaKuustinen: Itsepalvelukassoilla ärsyttää se laitteen hitaus. Kun lukee yhden, niin joutuu odottamaa, että voi lukea toisen. Varsinkin kun on esim. seitsemän pussia samoja pakastevihanneksia. Ei niitä jokaista kukaan aikuinen lue, vaan heittää kuusi pussia kassiin ja lukee sen yhden seitsemän kertaa. [...]
      Käsiskanneri onkin näppärä. Sillä voi todella nopeasti piipata sen 7 pakettia, nopeammin kuin piippaamalla yhden ja vaihtamalla määräksi 7. Varmaan joku yli 10 on helpompi piipata kerran ja vaihtaa kpl 10. Käsiskannerit voittoon!

      Lainaa

    59. Tulos: -21 (35 ääntä)
      Itsehän menen itsepalvelukassalle vaikka ostoskärryn kanssa ja silti pakkaan ne ostokset piipatessa - ihan loogisesti osaan pakata vaikka kahteen kassiin vuorotellen siten että raskaimmat alle jne. Vain käsiskanneri on tätä nopeampi tapa. Eniten ärsyttää pikkukaupoissa ne ihmiset, jotka eväidensä kanssa jonottaa oikealle kassalle, vaikka siinä olisi parikin itsepalvelukassaa ihan vapaina. Sitten kun itsellä on joku postipaketti noudettavana mihin sitä kassahenkilöä oikeasti tarvitsee niin hermo menee jonossa seistessä.

      Lainaa

    60. Hento aprikoosi 9.10.2025 17:11
      Tulos: +22 (26 ääntä)
      Kadonnutta nappia etsivä patsas: Saanen olla eri mieltä! Suoraan pakkaaminen eliminoi yhden turhan tuotteen tasolle laskemis- ja nostamiskerran. Ei sillä että itse välittäisin paljoa mitä muut asiakkaat tekevät, kunhan ei turhaan hidastele tai töhöile.
      Tässä on vain se vika, että pakatessa tuotteet koriin painavimmat ja kovat on lähtökohtaisesti alimmaisina (=viimeisenä). Ja haluan laittaa ne samalla tavalla myös ostoskassiin, ettei pehmeät tuotteet liiskaannu.

      Lainaa

    61. Nuutunut orja 9.10.2025 17:58
      Tulos: +29 (29 ääntä)
      Voiko Mäkistä syyttää varkaaksi, jos hänellä kuitenkin on puhtaat jauhot pussissa?

      Lainaa

    62. Tulos: +4 (4 ääntä)
      Kaiteeton leopardi: Melko hyvin, oikeilla luvuilla todennäköisyys sille  että kaikki 10 ovat eri koodeja on 99,316 %, joten todennäköisyys, että kaikki 10 eivät ole samoja, on 0,68 %.
      Varmaan tarkoitit, että todennäköisyys sille, että kaikki 10 eivät ole eri koodeja, on 0,68 %. Taisit myös tehdä jonkin laskuvirheen. Ehdollinen todennäköisyys sille, että koodi numero n on eri kuin kaikki sitä aiemmat on 1 - (n-1)/10000, sillä ehdolla, että aiemmat ovat keskenään eri koodeja. Todennäköisyys sille, että kaikki 10 koodia eroavat toisistaan, saadaan kertomalla nämä ehdolliset todennäköisyydet keskenään, siis 1 x 0,9999 x 0,9998 x ... x 0,9991, mistä laskimeni antaa tuloksen 0,99550869055632460747356274026539712 eli noin 99,55 %. Siispä todennäköisyys sille, että ainakin kaksi koodeista on samoja, on noin 0,45 %.

      Lainaa

    63. Tulos: -2 (6 ääntä)
      Henri Forss: Niin, paitsi että tuossa laskelmassasi puhutaan eri asiasta? Tuolla todennäköisyydellä varmaankin on, että kaksi tai usemampi PIN-koodi on sama? Ei vain kaksi.
      Todennäköisyys sille, että 10 koodin joukossa olisi ainakin 3 samaa, on äärimmäisen pieni (alle 1 miljoonasta), joten "ainakin kaksi" merkitsee käytännössä varsin tarkkaan samaa kuin "tasan kaksi".

      Lainaa

    64. Päivänpolttava luovuttaja 9.10.2025 19:07
      Tulos: +13 (17 ääntä)
      Mä loukkaannun enemmän siitä, että ikää ei kysytä. Mielestäni ikää tulisi kysyä ihan kohteliaisuussyistä joka kerran - tai ainakin minulta. t. rusina

      Lainaa

    65. Römeä lihapulla 9.10.2025 20:02
      Tulos: +9 (19 ääntä)
      Puhuva apina: Paitsi jos tekee kuten jotkut ihmiset ja piippaa ensin ostoskassin ja sen jälkeen lappaa kaikki ostokset siihen päällä isoksi kasaksi. Hauskan näköistä kun tällaisen kasvoilta paistaa katumus siinä kohtaa kun yritetään taiteilla kassia metrin tavarakasan alta rikkomatta mitään. 😁
      Häh, eikö kaikilla ole tänä päivänä oma kestokassi kassalla?

      Lainaa

    66. Terästämätön kirahvi 9.10.2025 20:33
      Tulos: -29 (31 ääntä)
      Römeä lihapulla: Häh, eikö kaikilla ole tänä päivänä oma kestokassi kassalla?
      Miksi? Kertakäyttöpussot ovat ekologisempia.

      Lainaa

    67. Tulos: -7 (7 ääntä)
      Jep: "mikä todennäköisyys on, että kaksi kertaa samalle ihmiselle kone arpoo saman nelinumeroisen luvun?" Noin yksi kymmenestä tuhannesta eli ei niin hirvittävän harvinaista. Ottaen huomioon, että nelinumeroisia koodeja kohtaa ainakin kymmenen, niin todennäköisyys on noin yksi tuhannesta.
      Nimenomaan noin koska oletusarvonaon että kone ei arvo missään tapauksessa neljää samaa numeroa ja oletettavasti myös 1234 on poistettu arvottavien joukosta sekä kenties muita peräkkäisten numeroiden sarjoja. Tämä taas lisää entisestään osuman todennäköisyyttä eli se alkaa olla jo ihan fifty-sixty.

      Lainaa

    68. Sukkahousuton karpalo 10.10.2025 1:43
      Tulos: 0 (16 ääntä)
      Addiktoiva simpanssi: Sama aika siinä menee itsepalvelukassalla vaikka ensin piippaa ostokset ja vasta sen jälkeen pakkaa.
      Jos sä avaat pakkaustasolle sen kassin ja piippauksen jälkeen laitat tuotteen kassiin, niin nopeempaa kai se sujuu, kuin että keräät tuotteet siihen pakkaustasolle ja vasta lopuksi nostelet kaikki kassiin.

      Lainaa

    69. Tulos: +16 (20 ääntä)
      Niin kutsuttu meduusa: Mutta miettikää sitä kun tulee joku ongelma siinä esim. maksun kanssa ja joutuukin menee palvelukassalle niin kiva rupee siinä vaiheessa purkaa kasseista tavaroita... Tai jos piippaa vaikka vahingossa saman tuotteen parikin kertaa kuten joskus käy kun ne skannerit voi olla melko herkkiäkin, ja myyjä tulee [...]
      Tää. Koriin yrittää tietysti latoa painavimmat tavarat pohjalle, jolloin ne kevyemmät tulee sitten piipattua ensimmäisenä. Reppuun ne luonnollisesti haluaa taas samaan järjestykseen kuin koriin.

      Lainaa

    70. Voittamaton maksamato 10.10.2025 2:36
      Tulos: +1 (9 ääntä)
      Kaiteeton leopardi: Minusta tuntuu, että silloin parikymmentä+ vuotta sitten koodien tullessa aika monet koostuivat numeroista 1-4, ja itsellänikin oli eka pankkikortti ja kirjastokortti samalla koodilla.
      Missä kirjastossa annetaan kortteja joissa on joku valmis PIN-koodi? Ainakin omat kirjastokortit sekä Hesassa että Turussa on samalla tunnusluvulla siitä yksinkertaisesta syystä että olen sen koodin itse valinnut kortin käyttöönoton yhteydessä. Mut jos jossain kirjastossa on käytössä sirukortit tai edes magnettiraidat niin tietysti eri juttu. Itellä on kaikki kirjastokortit ihan vaan viivakoodilla. Ja ihan tänä vuonnakin saatuun kirjastokorttiin laitoin itse tunnusluvuksi saman kuin kahdessa aiemmassa.

      Lainaa

    71. Viidakossa asuva orja 10.10.2025 7:27
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Söötti gerbiili: Marko ja eukko 42 v ja 38 v eli keskimäärin 40 v.
      Röökit maksetaan kolikoilla ja kun ei saada sitä 10 snt alennusta lanttien loppuessa kesken niin aletaan mesomaan Keskosta.
      En usko että näille persupummeille sielläkään röökiä alle ovh:n myydään. 

      Lainaa

    72. KissaKuustinen 10.10.2025 7:36
      Tulos: -5 (7 ääntä)
      Virtaava sarvikuono: Käsiskanneri onkin näppärä. Sillä voi todella nopeasti piipata sen 7 pakettia, nopeammin kuin piippaamalla yhden ja vaihtamalla määräksi 7. Varmaan joku yli 10 on helpompi piipata kerran ja vaihtaa kpl 10. Käsiskannerit voittoon!
      Ei ne toimi sen nopeammin.

      Lainaa

    73. KissaKuustinen 10.10.2025 7:39
      Tulos: -13 (13 ääntä)
      Jep: "mikä todennäköisyys on, että kaksi kertaa samalle ihmiselle kone arpoo saman nelinumeroisen luvun?" Noin yksi kymmenestä tuhannesta eli ei niin hirvittävän harvinaista. Ottaen huomioon, että nelinumeroisia koodeja kohtaa ainakin kymmenen, niin todennäköisyys on noin yksi tuhannesta.
      1/ 9999, koska 0000 ei ole.

      Lainaa

    74. Hifikissan_Wifi 10.10.2025 7:47
      Tulos: -1 (9 ääntä)
      KissaKuustinen: Itsepalvelukassoilla ärsyttää se laitteen hitaus.
      Jos sitä hitautta ei olisi, niin täydellinen itsepalvelukassa- asiakas tekisi näin:  Laittaisi ostokset korkeataso- kärryyn jo valmiiksi EAN- koodi näkyville ja kassalla lukisi ne sillä käsiskannerilla nopeasti yhden sekunnissa, koska pyörittelyä eikä pakkaamista olisi, maksaisi ne ja siirtyisi toisaalle siirtämään ostokset kassiin.  Tämä olisi mahdollista ilman sitä "Odota nyt vielä ja ärsyynny"- viivettä kahden luennan välissä.

      Lainaa

    75. Taempi mestari 10.10.2025 8:10
      Tulos: +14 (20 ääntä)
      Puoliväljä kivi:   Joo, ainakin itselleni kävi Alkossa näin: "Henkkarit!!!" "Henkkarit?" "Niin! Eikö neiti tiedä, että nykyään kysytään kaikilta alle 30-vuotialta!" (Hihitellen) "Kyllä rouva tietää" (ojentaa henkkarit). Myyjäkin kyllä sitten nauroi (meni siis yli vuosikymmenellä pieleen, mutta hauskaahan se on).
      Ei sitä myyjää oikeasti naurattanut, ne on kuulleet sen saman (ja sata samankaltaista) jutun tuhat kertaa.

      Lainaa

    76. Taempi mestari 10.10.2025 8:21
      Tulos: +18 (24 ääntä)
      Sukkahousuton karpalo: Jos sä avaat pakkaustasolle sen kassin ja piippauksen jälkeen laitat tuotteen kassiin, niin nopeempaa kai se sujuu, kuin että keräät tuotteet siihen pakkaustasolle ja vasta lopuksi nostelet kaikki kassiin.
      Sehän riippuu pakkaustavasta. Jos ne vaan viskoo johonkin kestokassiin niin sitten ehkä. Itse kuljen julkisilla, ja pakkaan painavimmat reppuun, ja sinne ne pitää pakata järkevästi tai muuten ei mahdu / painaa selkää / tms. Sen kanssa kestää kauemmin pakata samalla kun piippaa ja kaiken lisäksi voi näyttää epäilyttävältä.

      Lainaa

    77. Taempi mestari 10.10.2025 8:24
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      Voittamaton maksamato: Missä kirjastossa annetaan kortteja joissa on joku valmis PIN-koodi? Ainakin omat kirjastokortit sekä Hesassa että Turussa on samalla tunnusluvulla siitä yksinkertaisesta syystä että olen sen koodin itse valinnut kortin käyttöönoton yhteydessä. Mut jos jossain kirjastossa on käytössä sirukortit tai edes [...]
      Saattaa riippua alueen kirjastojen käytössä olevasta kirjastojärjestelmästä. Meidän alueen kirjastoissa kone arpoo tai saa itse valita tunnusluvun. Käytännössä lähes aina asiakas valitsee itse, koska tottakai parempi kun on jokin minkä itse muistaa.

      Lainaa

    78. Tulos: +24 (28 ääntä)
      Villiä tässä keskustelussa miten jengi käy kierroksilla sen vuoksi montako sekuntia toinen tuhtaa _itsepalvelukassalla_ XD XD Kolikolla on toinenkin puoli; kun vakavasti vammautuneena kaikki kestää kuusi kertaa pidempään ja ihmisten ilmoille ruokakauppaan raahautuu max. kerta viikkoon, ovat itsepalvelukassat suoranainen pelastus. Saan ihan rauhassa tuhtaa vajaan vartin sitä täyttä kärryllistäni ip-kassalla, vieressä useampi samanlainen joissa hätäisemmät ja yhden energiajuoman ostajat pääsevät vauhdilla ohi ja EN OLE TUKKIMASSA sitä normaalikassaa ja hidastamassa tusinan ihmisen asiointia. Mutta näköjään tämäkin huomaavaisuus jotakin Karenia ketuttaa.

      Lainaa

    79. Peruuttamaton riikinkukko 10.10.2025 12:11
      Tulos: +15 (19 ääntä)
      Tips: Itsehän menen itsepalvelukassalle vaikka ostoskärryn kanssa ja silti pakkaan ne ostokset piipatessa - ihan loogisesti osaan pakata vaikka kahteen kassiin vuorotellen siten että raskaimmat alle jne. Vain käsiskanneri on tätä nopeampi tapa. Eniten ärsyttää pikkukaupoissa ne ihmiset, jotka [...]
      Voimia. 🩷 Varmasti tosi raskasta elää niin kiireistä elämää, että jonottaminen vie turmioon.
      T. Se, joka valitsee aina palvelukassan, vaikka ostaisi vain suklaapatukan

      Lainaa

    80. Itseasiassa 10.10.2025 21:15
      Tulos: +17 (17 ääntä)
      Tyyris muurahainen: Miten voi olla varaa röökiin, mutta ei henkkareihin? Henkkarit maksaa n. kuuden röökiaskin verran.
      Riippuvaisella mikä tahansa tulee röökin jälkeen. Mun isä osti mielummin röökiä kuin ruokaa lapsille. Tämä muuten on niitä isiä, jotka eron jälkeen itkivät kaikille, kuinka aina nainen saa lapset erossa. Ja nykyään 30 vuotta myöhemmin ei ymmärrä, miksi lapset eivät halua olla ollenkaan tekemisissä.

      Lainaa

    81. Itseasiassa 10.10.2025 21:33
      Tulos: +15 (21 ääntä)
      Ronde: Mulla ei korona-aikana ollut voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta, joten en edes kantanut sitä mukana. Menin Lidliin ostamaan röökiaskia ja myyjä kysyi paperit. Sanoin, että mulla ei kyllä ole mitään, mutta.  Laskin maskin alas ja sanoin, että mulla on kyllä tällainen parta.  Se kävi sitten papereista ja sain röökiini. 
      En myisi, mun yläasteen luokkakaveri haki röökiä sillä parralla. Siis joskus 15-vuotiaana.

      Lainaa

    82. Itseasiassa 10.10.2025 21:41
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Kaiteeton leopardi: Minusta tuntuu, että silloin parikymmentä+ vuotta sitten koodien tullessa aika monet koostuivat numeroista 1-4, ja itsellänikin oli eka pankkikortti ja kirjastokortti samalla koodilla.
      Mun molemmat siihen aikaan saadut koodit ovat yhtä numeroa lukuunottamatta noilla numeroilla. Ja näissä eri pankeista tulleilla koodeilla on vain yhden numeron ero.

      Lainaa

    83. Pinkee Hemppi 11.10.2025 6:53
      Tulos: -19 (21 ääntä)
      Mäkinen ei tiedä, että itsepalvelukassalla pitää ottaa se kassan palkka jättämällä sopivasti tuotteita skannaamatta. Jos esim. Kaupan työntekijä on liian kiireinen palvelemaan normikassalla ja ohjaa käyttämään pikakassaa niin minusta on ok jättää kolmen ostoksen kallein piippaamatta.

      Lainaa

    84. Uskomaton sakaali 11.10.2025 13:18
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Toj Karin: Voit opetella pakkaamaan ostoskorin niin että sieltä on helppo ottaa tuotteet oikeassa järjestyksessä ulos. Ja vaikka sitä koria ei pakkaisikaan tuota ajatellen, ei sieltä ole hankalaa valita minkä tuotteen nostaa piipattavaksi ensimmäisenä. Itselle on joitain kertoja tullut ongelmia maksun kanssa kun joko kortti ei [...]
      Miksi et opetellut menemään sinne ihmiskassalle punalaputetun tuotteen kanssa kun kerran olet niin etevä oppimaan? Olis kannattanut treenata. 
      Vaihtoehtoisesti voisit uskaltautua ajattelemaan että on useampia kuin yksi tapa toimia.

      Lainaa

    85. Tulos: +8 (8 ääntä)
      Pinkee Hemppi: Mäkinen ei tiedä, että itsepalvelukassalla pitää ottaa se kassan palkka jättämällä sopivasti tuotteita skannaamatta. Jos esim. Kaupan työntekijä on liian kiireinen palvelemaan normikassalla ja ohjaa käyttämään pikakassaa niin minusta on ok jättää kolmen ostoksen kallein piippaamatta.
      Heh heh. Mutta kyllä niitä itsepalvelukassojakin vahditaan. Kerran erään Kitumarketin (nimi muutettu) itsepalvelukassalla asioituani ja paikalta poistuttuani perääni kiirehti vartija, joka kysyi, saisiko hän nähdä ostokseni ja kuittini. Näytin ne. Nopean vilkuilun jälkeen hän totesi, että skannaamatta jättämäni ostos oli peräisin viereisestä apteekista, ja toivotti minulle hyvää päivänjatkoa.

      Lainaa

    86. Hintelä haisunäätä 12.10.2025 15:15
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Itse ainakin toimin kömpelösti ja epäloogisesti itsepalvelukassalla, koska olen niin vähän käyttänyt niitä. Jos edes joka toinen kerta kaupassa asioidessa käyttäisi, niin voisi tulla joku järkevä rutiini siihen. Pitäisi varmaan harjoitella enemmän, mutta lämpenen hyvin hitaasti uusille asioille.

      Lainaa

    87. Tulos: -2 (6 ääntä)
      Uskomaton sakaali: Miksi et opetellut menemään sinne ihmiskassalle punalaputetun tuotteen kanssa kun kerran olet niin etevä oppimaan? Olis kannattanut treenata.  Vaihtoehtoisesti voisit uskaltautua ajattelemaan että on useampia kuin yksi tapa toimia.
      Kommentissa johon vastasin ei ollut millään tavalla kyse erilaisista tavoista toimia, vaan se pelkkää valitusta siitä miten vaikeaa ostokset on pakata heti. Vastauksessani näytin että se ei ole hankalaa. En tiedä kummanko kommentin kohdalla sinun aivot meni solmuun, mutta vastauksesi minulle ei millään tavalla liity niihin asioihin mistä siinä oli puhe.

      Lainaa

    88. Naimaton mustikka 14.10.2025 0:50
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Valkaisematon lammas: Kyllä itse asiassa on useita kertoja joka ikinen päivä jokaisessa myymälässä jossa näitä itsepalvelukassoja on 😁
      Näin kassahenkilönä joka välillä valvoo IP-kassaa en kyllä tunnista ongelmaa. Sitä kyllä näkee yllättävän paljon että ensin skannataan tuotteet ja maksetaan. Sen jälkeen hoksataan että tarvii jotain jolla kantaa ne kamat kotiinkin ja sitten ostetaan lopuksi vielä pussi erikseen. Jos ne tuotteet pakkaisi heti skannattuaan, niin huomaisi heti jos pitää ostaa joku kantoväline.

      Lainaa

    89. Naimaton mustikka 14.10.2025 0:57
      Tulos: -4 (6 ääntä)
      Iso Hoo: Villiä tässä keskustelussa miten jengi käy kierroksilla sen vuoksi montako sekuntia toinen tuhtaa _itsepalvelukassalla_ XD XD Kolikolla on toinenkin puoli; kun vakavasti vammautuneena kaikki kestää kuusi kertaa pidempään ja ihmisten ilmoille ruokakauppaan raahautuu max. kerta viikkoon, ovat itsepalvelukassat [...]
      Ei se haittaa jos jollakin kestää pidempään siksi että on esim. vaikka joku vamma. Se välillä ärsyttää että ihmiset on hitaita ja jumittaa ihan vain koska ei viitsi tehdä asioita järkevästi. Ehkä nämä on niitä samoja tyyppejä jotka ajaa 80km/h satasen alueella, paitsi ohituskaistan alueella 120km/h.

      Lainaa

    90. Toistuva kameli 14.10.2025 15:58
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Naimaton mustikka: Ei se haittaa jos jollakin kestää pidempään siksi että on esim. vaikka joku vamma. Se välillä ärsyttää että ihmiset on hitaita ja jumittaa ihan vain koska ei viitsi tehdä asioita järkevästi. Ehkä nämä on niitä samoja tyyppejä jotka ajaa 80km/h satasen alueella, paitsi ohituskaistan alueella 120km/h.
      Tässä pitää muistuttaa, että ihmisellä voi olla myös näkymätön vamma. Itse olen autisti ja minun on todella vaikeaa ja hidasta tehdä useampaa asiaa yhtäaikaa. Jos skannaan ja pakkaan samalla, itseltä menee pakka täysin sekaisin. Joudun olemaan erityisen huolellinen eli hidas, minkä takia stressaannun ja olen entistä hitaampi. Tekemällä yhden työvaiheen kerrallaan pystyn toimimaan sujuvasti ja nopeasti. Ulospäin näytän kuitenkin täysin normaalilta ja kyvykkäältä, kun eihän mun näissä tilanteissa aktivoituvat nuudeliaivot näy ulospäin. Aika moni neurotyypillinen on omalla tavallaan putkiaivoisia, joten aivan takuulla niitä riittää, joille tuo nyt vaan aidosti on kätevämpi tapa toimia. Ihmiset nyt vaan on erilaisia ja kaikkia helpottaa, jos siihen suhtaudutaan ymmärryksellä eikä ärtymyksellä. Harmittaa toki itteenikin useampikin asia välillä ja se on täysin validi tunne. En kuitenkaan koe, että on muiden vastuulla alkaa toimia tavalla, jonka minä kokisin järkeväksi, erilaisia tapoja kun nyt vaan on niin monia ja suurin osa niistä on toimivia ihmiselle itselleen, vaikka jonkun mielestä siinä ei olisikaan mitään järkeä.

      Lainaa

    91. Suuri aprikoosi 14.10.2025 17:23
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Silmuton apina: Yhteen aikaan ei saanut edes pakata suoraan kassiin kun ne koneet huusi 'en tunnista tuotetta!'
      Tätä huutoa aikanani säikähtäneenä en uskalla laittaa kassia pakkaustasolle ikinä. Mistä sitä tietää, jos juuri siinä kaupassa onkin tämä systeemi käytössä, että ostoskassin paino aiheuttaa huudon.

      Lainaa

    92. Maidoton luovuttaja 19.10.2025 0:09
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Suuri aprikoosi: Tätä huutoa aikanani säikähtäneenä en uskalla laittaa kassia pakkaustasolle ikinä. Mistä sitä tietää, jos juuri siinä kaupassa onkin tämä systeemi käytössä, että ostoskassin paino aiheuttaa huudon.
      Ei noita enää ole. Ne oli ihan ensimmäisiä testejä miten IP-kassa voisi toimia. Ja niissäkin, ainakin paremmissa järjestelmissä, sai kassin laittaa taaraksi eli vasta sen jälkeen alkaa punnita nollasta ostoksia ja arvioi oliko paino vastaava kuin tuotteen pitäisi.

      Lainaa

    93. Johdoton vaatekappale 23.10.2025 5:15
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Hilpeä peura: Silloin vuonna kivi ja kirves, kun ekan pankkikortin sain, niin tunnusluku oli sama kuin mun työpaikansisäinen puhelinnumero. Ps. Ei ollut silloin vielä kännyköitä keksitty, oli vain kolmen kilon Walkmanit ja lankapuhelimet.
      Ei walkmanit noin paljoa painanut :)
      Talkmanit kyllä.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: abc, henkilötunnus, henkkarit, ikä, itsepalvelukassat, kaupassa, kauppa, kesko, kirjastokortti, kortti, käsiskanneri, loppuosa, numerot, pin-koodi, sattuma