Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Parisuhdeterapiaa, osa 49

Parhaat vinkit suhteeseen vankilassa olevan kanssa?
Parisuhdeterapiaa, osa 49

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 86 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Kuumennettu hyttynen 22.9.2025 23:39
      Tulos: +511 (525 ääntä)
      Haluat siis parisuhdetta niin paljon että toisit lapsesi elämään vankilassa istuvan seksuaalirikollisen. Aivan.

      Lainaa

    2. Pulssiton ylioppilas 23.9.2025 0:26
      Tulos: +260 (282 ääntä)
      Nimeton 755 🤣 Joo ei exiä takaisin. Ja Suomen oikeusjärjestelmässä on hyvin hankala syyttömiä laittaa vankilaan kun pitää olla niin hyvät todisteet että joskus syylliset jää vapaalle. Eli jos häkki heiluu niin kyllä sitä syyllinen täytyy olla.

      Lainaa

    3. Peiton alla piileksivä kuguaari 23.9.2025 0:29
      Tulos: +152 (186 ääntä)
      Johan on että 10 minuutista tulee tollainen sulaminen.

      Lainaa

    4. Rahakas hanhi 23.9.2025 0:40
      Tulos: +209 (215 ääntä)
      Vankilassahan tunnetusti istuu vaan syyttömät, ainakin heidän mukaansa.

      Lainaa

    5. Pudotettu hyeena 23.9.2025 0:43
      Tulos: +164 (242 ääntä)
      Ensimmäisen mokan koti tuntuu enemmänkin vankilalta mihin ilmoittaudutaan ajallaan ja veikkaan että on miehelle hyvin epämiellyttävä paikka palata töistä tai mistä nyt ikinä tulossakaan. Jos joku aina kellottaisi minua niin jättäisin lopulta tulematta enää takaisin.

      Lainaa

    6. Raksu sakaali 23.9.2025 0:47
      Tulos: +190 (248 ääntä)
      Karmee elämä, jos aikuisen miehen tarvii ilmottaa kotiintuloaika noin tarkkaan, edes 10 minuutin poikkeamia ei sallita.

      Lainaa

    7. Ketsupilta haiseva meduusa 23.9.2025 2:03
      Tulos: -32 (136 ääntä)
      Peiton alla piileksivä kuguaari: Johan on että 10 minuutista tulee tollainen sulaminen.
      Jotkut ei vaan kestä mitään, olettaen että kyseessä neurotyypillinen henkilö. Nepsyillä voi ollakin tarkkaa että asiat tapahtuu sovitusti, rutiininomaisesti ja ajallaan. Mutta suljetaan tämä nyt ulos tästä tapauksesta. Eihän nuoriso pysty olemaan edes rippikoulussa kun ei osata olla pois kotoa useampaa päivää, vaan sieltä kesken kaiken pitää vanhempien hakea. Naurettava tommoinen 10 minuutista kitiseminen. Johan jo liikennevaloissa voi joskus kestää jos sattuu punaiseen aaltoon.

      Lainaa

    8. Sovelias järvisieni 23.9.2025 2:08
      Tulos: +24 (216 ääntä)
      Voin sanoa, että on ärsyttävää kun ihmiset on myöhässä eikä välttämättä ilmota. Tottunu siihen ku porukat aina myöhässä, vaikka sanotaan että tullaan viimestään sillon ja sillon. Olkoot sitten kastajaiset, hautajaiset, kahvittelu, ihan vaan kauppaan lähtö tai mikä vaan, aina myöhässä. Siihen kyllä tottuu. Jos sanotaan, että tullaan klo 12-14 välillä nii tiiän, että voi joutua odottamaan klo 15 asti tai jopa myöhempään. Ei sillä ettenkö itse ikinä myöhästelisi, mutta sentään siitä ei oo tullu tommonen tapa. Vaikka nimettömän jäsenen mies olikin vain 10 minuuttia myöhässä siitä kun sanoi, että tulee VIIMEISTÄÄN klo 17, voi se olla tosi uuvuttavaa jatkuvasti tapahtuessa. Siinä oppii, ettei kannata luottaa toisen sanaan.

      Lainaa

    9. Tulos: +137 (175 ääntä)
      Luulin että violetin henkilön mies olisi tunteja myöhässä ja tässä on kilahdettu syystä... mutta 10 minuuttia? 10 minuuttia voi mennä mihin tahansa, oli se tankkaus, liikenne tms. Kuulostaa enemmän panttivankitilanteelta kuin parisuhteelta.

      Lainaa

    10. Tulos: +205 (235 ääntä)
      Duocorn: Luulin että violetin henkilön mies olisi tunteja myöhässä ja tässä on kilahdettu syystä... mutta 10 minuuttia? 10 minuuttia voi mennä mihin tahansa, oli se tankkaus, liikenne tms. Kuulostaa enemmän panttivankitilanteelta kuin parisuhteelta.
      Suureksi osaksi samaa mieltä mutta jos jollakulla aina menee aikataulut miten sattuu niin saattaa se vitutus alkaa kerääntyä ja seurauksena lapselliselta kuulostava "pikkuasiasta" vinkuminen. Toki vaikuttaa hieman että siitä ei ole kysymys kun itsekin kyseenalaistaa oman harmituksensa kyselemällä mielipidettä ulkopuolisilta.
      Itseä ärsytti yhdessä omassa exässä se ovensuussa vähintään vartin jauhaminen ennen lähtöä ja sanoin että voi mennä kyläillessä sinne ovelle valmiiksi ja huikata minulle kun lähdetään niin laitan kengät jalkaan ja liikutaan. Seuraavalla kerralla kun teimme lähtöä niin kysyin että nytkö lähdetään varmasti ja vastaus oli kyllä. Istuttuani kylmässä autossa yksin viisi minuuttia niin minä lähdin. Vaikutin luultavasti täydeltä idiootilta mutta vuosien ajan siinä ovella seistessä tai autossa 20min aina odottaneena mitta tuli tuolloin täyteen kun ei pyynnöstäkään huolimatta minua huomioitu asiassa. Seuraavalla kerralla menikin paremmin. Se vaan useasti ihmetyttää että miksi monen ihmisen kanssa ei riitä asiallinen keskustelu ja kaunis pyyntö vaan liian usein vasta oman hermostumisen jälkeen toinen alkaa kunnioittamaan rajoja.

      Lainaa

    11. Tulos: +78 (100 ääntä)
      Duocorn: Luulin että violetin henkilön mies olisi tunteja myöhässä ja tässä on kilahdettu syystä... mutta 10 minuuttia? 10 minuuttia voi mennä mihin tahansa, oli se tankkaus, liikenne tms. Kuulostaa enemmän panttivankitilanteelta kuin parisuhteelta.
      Tässähän ei kerrota millaisia ne myöhästymiset aiemmin on ollut, jos on ollut aiemmin tunteja ja nyt tuo 10 minuuttia vaan sattuu olemaan se, johon menee taas hermo. Tai toisaalta, jos asuu vähäliikenteisessä paikassa lähellä työpaikkaa, niin mikäli ilmoittaa olevansa kotona viimeistään viideltä ja työt loppuu siten että siihen mennessä ehtisi helposti kotiin, niin tällöinhän se pienikin myöhästyminen voi tuntua siltä että toista ei vaan kiinnosta olla lupaamaansa aikaan perillä.
      Tietämättä kuitenkaan mistä on kyse, niin lähtökohtaisesti sanoisin kyllä että 10 minuuttia on mitätön aika olla myöhässä vaan kotiintulosta ellei ole joku sovittu meno.

      Lainaa

    12. Värikäs kärpänen 23.9.2025 5:18
      Tulos: -88 (162 ääntä)
      Pulssiton ylioppilas: Nimeton 755 🤣 Joo ei exiä takaisin. Ja Suomen oikeusjärjestelmässä on hyvin hankala syyttömiä laittaa vankilaan kun pitää olla niin hyvät todisteet että joskus syylliset jää vapaalle. Eli jos häkki heiluu niin kyllä sitä syyllinen täytyy olla.
      Seksuaalirikoksissa näitä saattaa jonkin verran tapahtua. Joskus nostetaan syytteitä vuosia vanhoista tapahtumista, jolloin fyysisiä todisteita on hankala löytää. Mennään sana sanaa vastaan, ja uskottavalla kertomuksella saadaan tuomio. Oma lukunsa ovat katuvat pikkujoulupettäjät. Seksuaalirikosten tuomioita myös kumotaan eniten. En silti suosittelisi moisen ottamista kumppaniksi pelkän oman syyttömyyden vakuuttelun perusteella. Varsinkaan jos yksinhuoltajana.

      Lainaa

    13. Tulos: +96 (118 ääntä)
      Duocorn: Luulin että violetin henkilön mies olisi tunteja myöhässä ja tässä on kilahdettu syystä... mutta 10 minuuttia? 10 minuuttia voi mennä mihin tahansa, oli se tankkaus, liikenne tms. Kuulostaa enemmän panttivankitilanteelta kuin parisuhteelta.
        Tuossa sanotaan, että on aina ollut myöhässä ilmoittamatta -oletettavasti pidempään kuin kymmenen minuuttia, ehkä puoli päivää? -ja asiasta on ollut loputtomasti riitaa, ja lopuksi on saatu sovituksi, että ilmoittamatta ei myöhästellä Jos sen jälkeen sovinnon aloittaa myöhästymällä ilmoittamatta, niin voi siinä mennä kuppi nurin. Vähän sama kuin on naurettavaa pirttihirmuilua hermostua, jos toinen ottaa saunakaljan, mutta jos on toipumisvaiheessa olevan alkoholistin puoliso ja toinen ottaa saunakaljan, sitten voikin olla syytä hermostua. Selvästi sanoi, että tuossa on pidempi kriisi taustalla, ja luuli, että se on nyt saatu sovituksi, eikä sitten ollutkaan, se kymmenen minuuttia ei ollut villakoiran ydin. 
        Toki kymmenen minuuttia voi myöhästyä mistä tahansa syystä, ja hyvästä syystä vaikka koko päivän, mutta jos nyt ei ole kouluammunta tms päällä, niin ei ole vaikea tarttua puhelimeen ja ilmoittaa, jos yhteisessä sopimuksessa juuri se ilmoittamattomuus on nyppinyt? 

      Lainaa

    14. Tulos: +21 (59 ääntä)
      Pulssiton ylioppilas: Nimeton 755 🤣 Joo ei exiä takaisin. Ja Suomen oikeusjärjestelmässä on hyvin hankala syyttömiä laittaa vankilaan kun pitää olla niin hyvät todisteet että joskus syylliset jää vapaalle. Eli jos häkki heiluu niin kyllä sitä syyllinen täytyy olla.
        Kysy Anneli Auerilta. En tiedä, tappoiko hän miehensä, eikä tiedä kukaan muukaan paitsi Auer itse, koska koko tutkinta sössittiin. Mutta ne lasten seksuaalirikossyytöksethän olivat niin ilmeisen naurettavia -rituaalista saatananpalvontaa pitkin pihoja, tällaista on kuultu viimeksi ysärillä hihhuleilta -etten ollut vähimmässäkään määrin hämmästynyt, että aikuistuneet lapset peruivat puheensa (lapsiparat). Aika ilmeistä, että syyttämisen motiivi oli "emme saaneet kiinni murhasta kun itse mokasimme, nyt nolottaa, pitää saada kiinni jostain edes". 
        Toki en ryhtyisi bestiksiksi Auerin kanssa, koska minulla on lapsi, ja eihän sitä koskaan tiedä, ja jos tietäisikin, ei sellaiseen rulianssiin kukaan halua. Mutta on mahdollista, joskin epätodennäköistä, olla Suomessa syyttömänä vankilassa (ainakin syyttömänä siihen, mistä tarkalleen ottaen syytetään). 

      Lainaa

    15. Ajettu leppäkerttu 23.9.2025 6:28
      Tulos: +5 (47 ääntä)
      Peiton alla piileksivä kuguaari: Johan on että 10 minuutista tulee tollainen sulaminen.
      Kokonaisajattelu puuttuu täysin. Kymmenen minuuttia lisää tulee helposti vaikka liikenteessä viivästyksistä. Ja jos liikenteessä pitää kiirettä, pahimmassa tapauksessa ei pääse kotiin enää ollenkaan.

      Lainaa

    16. Asiaton guava 23.9.2025 6:30
      Tulos: -66 (104 ääntä)
      Pulssiton ylioppilas: Ja Suomen oikeusjärjestelmässä on hyvin hankala syyttömiä laittaa vankilaan kun pitää olla niin hyvät todisteet että joskus syylliset jää vapaalle. Eli jos häkki heiluu niin kyllä sitä syyllinen täytyy olla.
      Höpö höpö.

      Lainaa

    17. Uuvahtanut Salaatti 23.9.2025 6:34
      Tulos: +137 (165 ääntä)
      Oma lapsi oli kovin,kovin itkuinen, sellaisella kirkuvalla tavalla vauva-aikoinaan. Kyllä olen itsekin odottanut vaatteet päällä ulko-ovella sen 10 minuutin takia pää räjähtäen, että missä se puoliso oikein viipyy. Voin kertoa, että siinä kohti ne minuutit tuntuu hyvin, hyvin pitkiltä. Nyt kun lapset on jo koululaisia, niin ei se ole enää niin justiinsa, mutta jos Nimetön elää vaippa ja pilttiarkea, niin kyllä symppaan häntä.

      Lainaa

    18. Uuvahtanut Salaatti 23.9.2025 6:36
      Tulos: +98 (120 ääntä)
      Värikäs kärpänen: Seksuaalirikoksissa näitä saattaa jonkin verran tapahtua. Joskus nostetaan syytteitä vuosia vanhoista tapahtumista, jolloin fyysisiä todisteita on hankala löytää. Mennään sana sanaa vastaan, ja uskottavalla kertomuksella saadaan tuomio. Oma lukunsa ovat katuvat pikkujoulupettäjät. Seksuaalirikosten tuomioita myös [...]
      Ei taida olla ihan pikkujoulupettåmisestä kyse jos kaveri istuu vankilassa.

      Lainaa

    19. Painoton patsas 23.9.2025 6:43
      Tulos: +51 (57 ääntä)
      Kaikkihan ne siellä vankilassa istuvat ovat syyttömiä. Ainakin jos heiltä itseltään kysytään.

      Lainaa

    20. Kilokalori 23.9.2025 6:49
      Tulos: +117 (147 ääntä)
      Uuvahtanut Salaatti: Ei taida olla ihan pikkujoulupettåmisestä kyse jos kaveri istuu vankilassa.
      Tuo onkin noiden altrightnaisvihaajien keksimä juttu. Joka ikinen srikoksia koskeva uutinen, nämä rikolllisten suojelijat juoksevat kommenttipalstoille kertomaan näitä vaihtoehtoisia selityksiään miksi yksikään rikollinen ei ole tehnyt mitään väärää. Tavoitteena vain naisvihan lietsonta.
      Paitsi jos rikollinen on ulkkari. Mutta sittenkin nainen oli liian lyhyessä minihameessa.

      Lainaa

    21. Voitokas sankari 23.9.2025 7:04
      Tulos: -65 (87 ääntä)
      Ketsupilta haiseva meduusa: Jotkut ei vaan kestä mitään, olettaen että kyseessä neurotyypillinen henkilö. Nepsyillä voi ollakin tarkkaa että asiat tapahtuu sovitusti, rutiininomaisesti ja ajallaan. Mutta suljetaan tämä nyt ulos tästä tapauksesta. Eihän nuoriso pysty olemaan edes rippikoulussa kun ei osata olla pois kotoa useampaa päivää, vaan [...]
      Mikä se on se sellainen neurotyypillinen henkilö? Täysin viaton, moitteeton, persoonaton superhenkilö? Ei kuulosta lainkaan tyypilliseltä, mitä nyt ihmisiä olen tavannut.

      Lainaa

    22. Silmuton apina 23.9.2025 7:04
      Tulos: +42 (62 ääntä)
      Värikäs kärpänen: Seksuaalirikoksissa näitä saattaa jonkin verran tapahtua. Joskus nostetaan syytteitä vuosia vanhoista tapahtumista, jolloin fyysisiä todisteita on hankala löytää. Mennään sana sanaa vastaan, ja uskottavalla kertomuksella saadaan tuomio. Oma lukunsa ovat katuvat pikkujoulupettäjät. Seksuaalirikosten tuomioita myös [...]
      Mitäs olet tehnyt kuin tekee mieli ripittäytyä?

      Lainaa

    23. Asuttu lintu 23.9.2025 7:07
      Tulos: +75 (95 ääntä)
      Minulla on joskus tuota 10 minuutista aivan ylimitoitettua ahdistumista ja suuttumista. Minulla todettiin PTSD johtuen lapsuuden hyvin traumaattisista kokemuksista, ja sen vuoksi minulla on ylikorostunut menettämisen pelko. Ehdin siis tuon vaivaisen 10 minuutin aikana pelätä, että toinen on joutunut auto-onnettomuuteen jne. jne. Joka kerta. Mutta osaan myös järkeillä itselleni, että ei, niin ei hyvin todennäköisesti tapahtunut tälläkään kertaa. Se ei silti estä sitä tunnekuohua, mutta estää useimmiten tälle myöhästyneelle raivoamisen.

      Lainaa

    24. Ovela jääkarhu 23.9.2025 7:47
      Tulos: +125 (139 ääntä)
      Peiton alla piileksivä kuguaari: Johan on että 10 minuutista tulee tollainen sulaminen.
      Mietin ihan samaa kunnes muistin miten toivottomalta välillä tuntui äitiyslomalla nukkumattoman koliikkilapsen kanssa. Kun olit kävellyt neljä tuntia putkeen ympyrää olkkarissa hytkyttäen vauvaa joka alkoi huutaa hei jos pysähtyi. Silloinkin kyllä itku kurkussa laskin minuutteja, että mies tulisi kotiin. Vauva-arki (etenkin rankka sellainen) voi tehdä kenet tahansa vähän hulluksi.

      Lainaa

    25. Rehvakas raataja 23.9.2025 7:58
      Tulos: +20 (68 ääntä)
      Pudotettu hyeena: Ensimmäisen mokan koti tuntuu enemmänkin vankilalta mihin ilmoittaudutaan ajallaan ja veikkaan että on miehelle hyvin epämiellyttävä paikka palata töistä tai mistä nyt ikinä tulossakaan. Jos joku aina kellottaisi minua niin jättäisin lopulta tulematta enää takaisin.
      Pikkulapsiaika on aika lyhyt (jollei aio tehdä niitä kakaroita suurperheeksi asti), joten itse katsoisin sinä aikana aika paljon enemmän läpi sormien. Unettomat yöt (huom sinun lapsen kanssa valvoo) ja pelkkä pikkulapsiseura (huom sinun lapsen seurassa) tekee pääkopalle vähän huonoa, mutta kyllä siitä toipuu.

      Lainaa

    26. Rehvakas raataja 23.9.2025 8:02
      Tulos: +106 (120 ääntä)
      Värikäs kärpänen: Seksuaalirikoksissa näitä saattaa jonkin verran tapahtua. Joskus nostetaan syytteitä vuosia vanhoista tapahtumista, jolloin fyysisiä todisteita on hankala löytää. Mennään sana sanaa vastaan, ja uskottavalla kertomuksella saadaan tuomio. Oma lukunsa ovat katuvat pikkujoulupettäjät. Seksuaalirikosten tuomioita myös [...]
      Suomessa ei kyllä mistään muinaisista jutuista saa sana sanaa vastaan millään ”uskottavalla kertomuksella” mitään tuomioita, sillä ei täällä syyttäjä nosta edes syytettä. Varsinkaan seksuaalirikoksissa.

      Lainaa

    27. Tulos: +72 (90 ääntä)
      Voitokas sankari: Mikä se on se sellainen neurotyypillinen henkilö? Täysin viaton, moitteeton, persoonaton superhenkilö? Ei kuulosta lainkaan tyypilliseltä, mitä nyt ihmisiä olen tavannut.
      "Mitä tarkoittaa kuorma-auto? Kaksipyöräistä poljettavaa rosteriputkesta itse kasaan hitsattua häkkyrää? Ei kuulosta yhtään sellaiselta kuorma-autolta mitä minä olen nähnyt."
      Joo, ei varmaan kuulostakaan, kun keksit ihan omiasi täysin asiaan liittymättömiä määritelmiä sanalle.

      Lainaa

    28. Kiero maksamakkara 23.9.2025 8:28
      Tulos: +3 (47 ääntä)
      Pulssiton ylioppilas: Ja Suomen oikeusjärjestelmässä on hyvin hankala syyttömiä laittaa vankilaan kun pitää olla niin hyvät todisteet että joskus syylliset jää vapaalle. Eli jos häkki heiluu niin kyllä sitä syyllinen täytyy olla.
      Mites toi Anneli Auerin keissi? Kaksi kertaa todettu syyttömäksi ja seksuaalirikostuomio purettu jälkeenpäin mutta taas ollaan viemässä oikeuteen.

      Lainaa

    29. Sovelias majava 23.9.2025 8:32
      Tulos: +84 (96 ääntä)
      Rehvakas raataja: Pikkulapsiaika on aika lyhyt (jollei aio tehdä niitä kakaroita suurperheeksi asti), joten itse katsoisin sinä aikana aika paljon enemmän läpi sormien. Unettomat yöt (huom sinun lapsen kanssa valvoo) ja pelkkä pikkulapsiseura (huom sinun lapsen seurassa) tekee pääkopalle vähän huonoa, mutta kyllä siitä toipuu.
      Samalla logiikalla voisi sanoa, että pikkulapsiaika on niin lyhyt, että sen aikaa voisi skarpata ja olla ajoissa kotona.

      Lainaa

    30. Itseasiassa 23.9.2025 9:03
      Tulos: +15 (31 ääntä)
      Sovelias järvisieni: Voin sanoa, että on ärsyttävää kun ihmiset on myöhässä eikä välttämättä ilmota. Tottunu siihen ku porukat aina myöhässä, vaikka sanotaan että tullaan viimestään sillon ja sillon. Olkoot sitten kastajaiset, hautajaiset, kahvittelu, ihan vaan kauppaan lähtö tai mikä vaan, aina myöhässä. Siihen [...]
      Jos on aina myöhässä, niin se useon tarkoittaa ettei vain kunnioita läsnäolijoita tai tilaisuutta riittävästi. Tai on joku ongelma tai epätyypillisyys, jokla vuoksi ajanhallinta on heikkoa. Jos tässä nyt muistelen edellisiä juhlia, niin parista hautajaisista ei tainnut olla kukaan muu kuin mä toisista myöhässä. Vetoan siihen, että olin raskaana, muistotilaisuus pidettiin siellä hautausmaalla ja jouduin lähteä ihan toiseen suuntaan etsimään vessaa kappelilta. Varmasti kaikki ymmärsivät kun hikisenä lyöllersin paikalle. Meidän heistä ja lapsen nimijuhlasta kukaan ei myöhästynyt.

      Lainaa

    31. Tulos: +70 (80 ääntä)
      Sovelias majava: Samalla logiikalla voisi sanoa, että pikkulapsiaika on niin lyhyt, että sen aikaa voisi skarpata ja olla ajoissa kotona.
      Nimenomaan, ajoissa kotiin kun se sun puoliso on hajoamassa yksin vauvan (sun lapsi myös) kanssa olemiseen. Hajoamisen ja myöhästymisestä tuskailun katsomme sormien läpi.

      Lainaa

    32. Listaamaton kala 23.9.2025 9:07
      Tulos: +32 (48 ääntä)
      Värikäs kärpänen: Seksuaalirikoksissa näitä saattaa jonkin verran tapahtua. Joskus nostetaan syytteitä vuosia vanhoista tapahtumista, jolloin fyysisiä todisteita on hankala löytää. Mennään sana sanaa vastaan, ja uskottavalla kertomuksella saadaan tuomio. Oma lukunsa ovat katuvat pikkujoulupettäjät. Seksuaalirikosten tuomioita myös [...]
      Höpö höpö

      Lainaa

    33. Itseasiassa 23.9.2025 9:18
      Tulos: +22 (32 ääntä)
      Uuvahtanut Salaatti: Ei taida olla ihan pikkujoulupettåmisestä kyse jos kaveri istuu vankilassa.
      Joo, sitä ei enää aikoihin kutsuttu aviorikokseksi. Vielä 1940-luvun loppuun se kävi avioeron perusteena, sitä kun ei saanut ihan tuosta vain. Tai "saanut" edelleen laissa lukee, että avioeroon tuomitaan.
      Käytetään nyt kerrankin Wikipediaa lähteenä, kun siellä oli näin mielenkiintoista tekstiä:
      "Suomessa vuoden 1734 laki teki erotuksen yksinkertaisen ja kaksinkertaisen huoruuden eli aviorikoksen välillä. Yksinkertainen huoruus merkitsi aviorikosta, jonka nainut henkilö teki naimattoman kanssa. Tästä rikoksesta avioliitossa elävä sai kaksinkertaisen rangaistuksen naimattomaan verrattuna, ensikertalainen avioliitossa elävä sai 80 taalaria sakkoa ja naimaton 40 taalaria (Pahanteon kaari, 55. luku, 1 §). Kaksinkertainen huoruus, joka merkitsi kahden tahoillaan avioliitossa elävän tekemään aviorikosta, rangaistiin kuolemalla (Pahanteon kaari, 56. luku, 1 §).
      Jos huoruuteen liittyi sukurutsa, oli teloitustapa julmempi: mies teilattiin ja nainen poltettiin roviolla. Sukurutsaksi laskettiin myös samaan sukuun lain kautta liitettyjen välinen yhdyntä, kuten anopin ja vävyn välinen. Näitä teloitustapoja saatettiin käyttää harkinnan mukaan lievemmistäkin seksuaalirikoksista, mutta sukurutsan osalta teloitustapa oli erikseen laissa määrätty. Silti näistä julmemmista teloitustavoista käytännössä luovuttiin 1800-luvulle tultaessa, ja vuoden 1825 jälkeen ei ole enää pantu täytäntöön yhtään kuolemanrangaistusta rauhan aikana.
      Vuonna 1889 uudistetun rikoslain mukaan kaikki muu paitsi avioliitossa harjoitettu puolisoiden välinen seksi oli edelleen rikos. Naimattomien henkilöiden välinen seksi dekriminalisoitiin vuonna 1926.[5] Tuolloin kuitenkin jätettiin rangaistavaksi raskaammanlaatuinen salavuoteus eli se, kun naimattomien välinen sekaantuminen on tapahtunut väärinkäyttämällä valta- tai auktoriteettisuhdetta tai naisen turvatonta tilaa.[6] Naimisissa olevien henkilöiden osalta avioliiton ulkopuoliset seksisuhteet säilyivät rikollisina vuoteen 1948, jolloin huorinteko poistettiin kokonaan rikoslaista."
      Monet uskonnolliset yhteisöt, kuten Jehovan todistajat, tykkäävät puhua huorintekeminestä.
      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Aviorikos

      Lainaa

    34. Tulos: -15 (37 ääntä)
      Jos on vaikka joku tapahtuma, johon saapumisessa sovitaan pitkä aikaikkuna, kun tiedetään ettei saapumiset koskaan mene ihan putkeen, ja joku ilmoittaa ilmestyvänsä viimeistään siinä ikkunan lopussa, niin kyllä siinä kohti pännii vaikka se myöhästyminen olisi vain se kymmenen minuuttia. Mutta kun on kyse kotiintuloajasta töistä, kuulostaa kyllä liioitellulta. Saapuminen 17:10 lasketaan mun mielestä vielä "viimeistään viideltä" saapumiseksi. Tosiaan tarkempi konteksti voisi vaikuttaa siihen millaisen tuomion tälle tapaukselle antaa... Se että 10 minuuttia myöhästymistä riittää aiheuttamaan harmistuksen tosiaan tekee vähän sellaisen mielikuvan, että aiemmissakin tapauksissa olisi ollut turhan tarkkaa kellottamista nimettömän puolelta. Sen ymmärrän, että siinä kohti kun se klo 17 ylittyy, herää sellainen huoli että taasko se myöhästyy ilmoittamatta... Mutta siinä vaiheessa kun ilmestyykin ovesta vain kymmenen minuuttia myöhemmin, niin en enää laskisi sellaiseksi "taas tässä kävi tällä tavalla" -tapaukseksi jonka julkaisisin facebookiin.

      Lainaa

    35. Vehmas leopardi 23.9.2025 9:59
      Tulos: -68 (88 ääntä)
      Kyllä tuollainen 10 minuutin kyttääminen kertoo psykopaatin luonteesta. Näitä sairaita mustasukkaisia idiootteja kyllä riittää. Hoitoon ja heti. Jos hoito edes auttaa näitä hulluja.

      Lainaa

    36. Hissitön lepakko 23.9.2025 10:20
      Tulos: +61 (79 ääntä)
      Jatkuva myöhästely on aivan vittumaisen epäkohteliasta. Aikataulut kusevat, myöhästytään tapaamisista ja tapahtumista ihan sen takia että joku on niin itsekäs että ajattelee vain omaa mukavuuttaan.

      Lainaa

    37. Pelottava susi 23.9.2025 10:47
      Tulos: +53 (57 ääntä)
      Hissitön lepakko: Jatkuva myöhästely on aivan vittumaisen epäkohteliasta. Aikataulut kusevat, myöhästytään tapaamisista ja tapahtumista ihan sen takia että joku on niin itsekäs että ajattelee vain omaa mukavuuttaan.
      Tiedän muutaman, jotka alkavat vasta miettiä lähtöä siinä vaiheessa, kun pitäisi jo olla paikalla.

      Lainaa

    38. Epäitsekäs pupu 23.9.2025 11:17
      Tulos: +23 (31 ääntä)
      Voitokas sankari: Mikä se on se sellainen neurotyypillinen henkilö? Täysin viaton, moitteeton, persoonaton superhenkilö? Ei kuulosta lainkaan tyypilliseltä, mitä nyt ihmisiä olen tavannut.
      "Neurotyypillinen (tai NT) on neurodiversiteettisten ihmisten käyttämä neologistinen nimitys ihmisille, joilla ei ole neurologista poikkeavuutta." https://fi.wikipedia.org/wiki/Neurotyypillinen Eli ei ole siis neurologisesti poikkeava ja mahdollisesti suhtaudu aistiärsykkeisiin erilaisella tavalla kuin valtaosa väestöstä. Tuossa varmaan haettu sitä että jos on esimerkiksi autismin kirjolla, niin suhtautuminen kaikkeen rutiinista poikkeavaan voi aiheuttaa isomman reaktion kuin ns. NT:llä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Neurologinen_poikkeavuus

      Lainaa

    39. Yrjö_Komero 23.9.2025 11:34
      Tulos: -2 (14 ääntä)
      kivi:   Kysy Anneli Auerilta. En tiedä, tappoiko hän miehensä, eikä tiedä kukaan muukaan paitsi Auer itse, koska koko tutkinta sössittiin. Mutta ne lasten seksuaalirikossyytöksethän olivat niin ilmeisen naurettavia -rituaalista saatananpalvontaa pitkin pihoja, tällaista on kuultu viimeksi ysärillä hihhuleilta -etten ollut [...]
      Äläs vielä nuolase, asia on taas oikeudessa. En muista enää, miten linkataan, sori. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ef1978ff-a190-40df-8a6d-90b3719436a8

      Lainaa

    40. Rönsyilevä norppa 23.9.2025 11:39
      Tulos: +31 (39 ääntä)
      Pudotettu hyeena: Ensimmäisen mokan koti tuntuu enemmänkin vankilalta mihin ilmoittaudutaan ajallaan ja veikkaan että on miehelle hyvin epämiellyttävä paikka palata töistä tai mistä nyt ikinä tulossakaan. Jos joku aina kellottaisi minua niin jättäisin lopulta tulematta enää takaisin.
      Valitettavasti nuorena sai todistaa sitä, kun isä teki lähestulkoon burnoutiin asti ylitöitä, välillä jopa 16h työpäivää, vain jotta ei tarvinnut tulla kotiin äitini luokse.
      Ehkä surullisempaa tämä oli tajuta vasta huomattavasti vanhempana.

      Lainaa

    41. Mittaamattoman suuri öylätti 23.9.2025 12:23
      Tulos: -35 (55 ääntä)
      Pluri: Suureksi osaksi samaa mieltä mutta jos jollakulla aina menee aikataulut miten sattuu niin saattaa se vitutus alkaa kerääntyä ja seurauksena lapselliselta kuulostava "pikkuasiasta" vinkuminen. Toki vaikuttaa hieman että siitä ei ole kysymys kun itsekin kyseenalaistaa oman harmituksensa kyselemällä mielipidettä [...]
      "Istuttuani kylmässä autossa yksin viisi minuuttia niin minä lähdin..." Siis kenen kanssa vaimosi jauhoi vartin ovensuussa? Sinun vaimosi äidin eli anoppisi kanssa? 
        Miksi te ylipäänsä käytte yhdessä yhtään missään, jos sinä et edes seurustele muiden ihmisten kanssa, vaan "vaimo jauhaa"?
        Tuollaista murjottajaa on varmaan raskasta raahata mukanaan. 😶

      Lainaa

    42. Itseasiassa 23.9.2025 12:35
      Tulos: +59 (67 ääntä)
      Mittaamattoman suuri öylätti: "Istuttuani kylmässä autossa yksin viisi minuuttia niin minä lähdin..." Siis kenen kanssa vaimosi jauhoi vartin ovensuussa? Sinun vaimosi äidin eli anoppisi kanssa?    Miksi te ylipäänsä käytte yhdessä yhtään missään, jos sinä et edes seurustele muiden ihmisten kanssa, vaan "vaimo jauhaa"?  Tuollaista murjottajaa on varmaan raskasta raahata mukanaan. 😶
      Mä ajattelin tämän jauhajan olevan mies. Mä oon elänyt sellaisen kanssa, hänelle oli esim. ihan normaalia lähteä 45 m myöhässä johonkin. Tilanne parani jonkun verran just tällaisella tempuilla, esim. Jos ei vartissa näkynyt, kun odotin kadunvarressa sovitun ajan jälkeen, menin takaisin sisälle. Sitten sieltä ulkoa soitettiin loukkaantuneen, kun hän joutuu odottamaan. Sai odottaa vähän lisää. Jätin tyypin, tämä ei ollut ainoa mieslapsipiirre.

      Lainaa

    43. Inha meduusa 23.9.2025 12:43
      Tulos: +57 (63 ääntä)
      Uuvahtanut Salaatti: Oma lapsi oli kovin,kovin itkuinen, sellaisella kirkuvalla tavalla vauva-aikoinaan. Kyllä olen itsekin odottanut vaatteet päällä ulko-ovella sen 10 minuutin takia pää räjähtäen, että missä se puoliso oikein viipyy. Voin kertoa, että siinä kohti ne minuutit tuntuu hyvin, hyvin pitkiltä. Nyt [...]
      Meillä oli sama tilanne silloin, kun puoliso oli vauvan/taaperon kanssa yksin kotona ja mä olin töissä. Itse en välttämättä edes huomannut, että lähdin 15 min myöhemmin töistä, koska se oli mulle normaali aika lähteä töistä liukuvalla työajalla.
      Kotona kyllä kysyttiin, että oliko töissä jotain ihmeellistä, kun meni näin myöhälle. Ja ihan neurotyypillisiä tietääksemme olemme kaikki, mutta ne tietyt vaiheet vaan lapsen kanssa oli sellaisia, että toinen laski minuutteja siihen, että toinen tulee kotia. Opin sen kyllä ihan pyytämättä, että ilmoitan ajoissa, jos töistä lähtö vaikuttaa menevän pitkäksi, mutta ymmärsin olla ilmoittamatta mitään takarajaa vaan enemmänkin "menee vähän/NOIN jotain/reilusti pitkäksi".
      Enkä pitänyt tuota minään kontrolloimisena tai kyttäämisenä vaan osasin asettua toisen asemaan, kun itsekin olin niitä huonoja päiviä ollut lapsen kanssa yksin ja tiesin kuinka raastavia ne tunnit ja minuutit oli, kun kuitenkin tiesi lapsen rauhoittuvan toisen tullessa kotiin. Sama homma se oli aina molempien vanhempien poissaolon kohdalla; rauhoittui heti toisen tullessa kotiin.

      Lainaa

    44. Mahku bataatti 23.9.2025 12:48
      Tulos: +23 (27 ääntä)
      Kuumennettu hyttynen: Haluat siis parisuhdetta niin paljon että toisit lapsesi elämään vankilassa istuvan seksuaalirikollisen. Aivan.
      Luulis että tuo olisi hyvin selkeä 🚩

      Lainaa

    45. Lauhkea etana 23.9.2025 12:48
      Tulos: -10 (26 ääntä)
      kivi:   Kysy Anneli Auerilta. En tiedä, tappoiko hän miehensä, eikä tiedä kukaan muukaan paitsi Auer itse, koska koko tutkinta sössittiin. Mutta ne lasten seksuaalirikossyytöksethän olivat niin ilmeisen naurettavia -rituaalista saatananpalvontaa pitkin pihoja, tällaista on kuultu viimeksi ysärillä hihhuleilta -etten ollut [...]
      Kaikki tietävät syyllisen Jukan murhaan. Joku vaan tienasi rahaakin sillä, kun tuomio kumottiin.

      Lainaa

    46. Inha meduusa 23.9.2025 12:49
      Tulos: +33 (47 ääntä)
      Muhveli: Jos on vaikka joku tapahtuma, johon saapumisessa sovitaan pitkä aikaikkuna, kun tiedetään ettei saapumiset koskaan mene ihan putkeen, ja joku ilmoittaa ilmestyvänsä viimeistään siinä ikkunan lopussa, niin kyllä siinä kohti pännii vaikka se myöhästyminen olisi vain se kymmenen minuuttia. Mutta kun on kyse [...]
      En tiedä aloittajan tilannetta, mutta voin jollain tasolla samaistua. Ei esim kerrota sitä, milloin on kotona, jos lähtee töistä silloin kun työaika on täynnä. Jos lähtee kotiin työajan täyttyessa ja silloin on kotona vaikka klo 16, niin kyllä silloin mun mielestä ilmoitettuna viimeistään klo 17 on VIIMEISTÄÄN klo 17 eikä klo 17.10. Sellainenkin ilmaisu on olemassa kuin n. klo 17 aikoihin, se antaa sille tilanteesta riippuen sen n. +/-15 (20) min haarukan.
      Viimeistään ja aikaisintaan on ns. perälautailmaisuja, noin klo jtn ja klo jtn aikoihin on sitten niitä molempiin suuntiin liukuvia määreitä.

      Lainaa

    47. Tulos: +7 (23 ääntä)
      Kiero maksamakkara: Mites toi Anneli Auerin keissi? Kaksi kertaa todettu syyttömäksi ja seksuaalirikostuomio purettu jälkeenpäin mutta taas ollaan viemässä oikeuteen.
      Annelin tapauksessa pyöritetään mitä jos skenaarioita, mitä jos siellä tosiaankin oli jolku ihmemies, joka rikkoi oven ikkunan sisältä ulos ja luikerteli mahdottoman pienestä aukosta sisään. Tutkinta paskottiin, siiinä ainut syy miksi typerä oikeus vapautti Annelin.

      Lainaa

    48. Lihakas undulaatti 23.9.2025 12:57
      Tulos: +17 (35 ääntä)
      Itseasiassa: Joo, sitä ei enää aikoihin kutsuttu aviorikokseksi. Vielä 1940-luvun loppuun se kävi avioeron perusteena, sitä kun ei saanut ihan tuosta vain. Tai "saanut" edelleen laissa lukee, että avioeroon tuomitaan. Käytetään nyt kerrankin Wikipediaa lähteenä, kun siellä oli näin mielenkiintoista tekstiä: "Suomessa vuoden 1734 [...]
      Onneksi 1700-luvulla ei ollut pikkujouluja. Ihan hulluja rangaistukset aikoinaan, ja mikä kaikki on rikokseksi laskettu vielä 1970-luvulle asti. Uskonnon syytä.

      Lainaa

    49. It's a deal 23.9.2025 15:00
      Tulos: +31 (39 ääntä)
      Minulla on ystävä molemmissa ääripäissä. Toinen pahoittelee jos on minuutinkin myöhässä ja toisen tunti on noin 80 minuuttia. Sovittuna lähtöaikana soitat niin on juuri saunaan menossa. Molemmat hienoja ihmisiä, pitää vain muistaa nuo realiteetit. :D

      Lainaa

    50. Pyöreä keiju 23.9.2025 16:38
      Tulos: +8 (22 ääntä)
      Kuumennettu hyttynen: Haluat siis parisuhdetta niin paljon että toisit lapsesi elämään vankilassa istuvan seksuaalirikollisen. Aivan.
      Vähän käy sääliksi. Selväti yksinäinen ja jopa epätoivoinen, kun ei ole romanttista kumppania. Ja onhan se jo tilastoilla todistettu, että yh-äidin on huomattavasti vaikeampi löytää kumppania, kuin yh-isän. Naiset ovat usein valmiita seurustelemaan ihmisen kanssa, jolla on lapsia ennestään, miehet puolestaan harvemmin.

      Lainaa

    51. Tulos: -63 (85 ääntä)
      Ovela jääkarhu: Mietin ihan samaa kunnes muistin miten toivottomalta välillä tuntui äitiyslomalla nukkumattoman koliikkilapsen kanssa. Kun olit kävellyt neljä tuntia putkeen ympyrää olkkarissa hytkyttäen vauvaa joka alkoi huutaa hei jos pysähtyi. Silloinkin kyllä itku kurkussa laskin minuutteja, että mies tulisi kotiin. Vauva-arki (etenkin rankka sellainen) voi tehdä kenet tahansa vähän hulluksi.
      Kuitenkin teit muksun, vaikka (toivottavasti) selvitit ensin millaisia ne on. Näistä on aika turha valittaa, kun tietoisesti on kyseiseen tilanteeseen hankkiutunut.

      Lainaa

    52. Painuva käärme 23.9.2025 17:19
      Tulos: -39 (45 ääntä)
      Lihakas undulaatti: Onneksi 1700-luvulla ei ollut pikkujouluja. Ihan hulluja rangaistukset aikoinaan, ja mikä kaikki on rikokseksi laskettu vielä 1970-luvulle asti. Uskonnon syytä.
      Ja saisi olla vieläkin voimassa, loppuis se huoraaminen kummaltakin sukupuolelta.

      Lainaa

    53. Laastiton kuormaeläin 23.9.2025 17:54
      Tulos: +41 (45 ääntä)
      Ajettu leppäkerttu: Kokonaisajattelu puuttuu täysin. Kymmenen minuuttia lisää tulee helposti vaikka liikenteessä viivästyksistä. Ja jos liikenteessä pitää kiirettä, pahimmassa tapauksessa ei pääse kotiin enää ollenkaan.
      Pienen lapsen kanssa yksin kotona voi joskus olla sellaista, että 10 minuuttia myöhässä tuleva puoliso katkaisee kamelin selän.

      Lainaa

    54. Ovela jääkarhu 23.9.2025 20:50
      Tulos: +52 (62 ääntä)
      Muovipussi: Kuitenkin teit muksun, vaikka (toivottavasti) selvitit ensin millaisia ne on. Näistä on aika turha valittaa, kun tietoisesti on kyseiseen tilanteeseen hankkiutunut.
      Koska tottahan toki kaikki tietävät että kokemus lapsen kasvatuksesta on täysin sama kuin siitä "selvittäminen" ennen lapsen hankintaa, ja kaikki lapset ovat täysin identtisiä eikä yhdelläkään voi olla esimerkiksi vaikeampaa nukkumisen tms kanssa. Koska yksilöitähän vauvat ei tietenkään ole, ja kaikkihan automaattisesti tietävät miten kuukausien huono nukkuminen vaikuttaa juuri omiin aivoihin :)

      Lainaa

    55. Veneetön peruna 23.9.2025 22:18
      Tulos: -36 (44 ääntä)
      Toi ongelma, että mies ei ilmoita tai tulee vähän myöhässä: ootteko päivähoitoa tai lastenvahtia ajatelleet? Onko miehellä vapaa-aikaa ollenkaan raskaan työpäivän päätteeksi? Suhde ei ole hyvällä mallilla, jos homma on tossa pisteessä.

      Lainaa

    56. Veneetön peruna 23.9.2025 22:19
      Tulos: -8 (16 ääntä)
      Onneksi Suomen oikeuslaitos on kehittyneempi kuin sen kohteena olevat ihmiset.

      Lainaa

    57. Kiittämätön katkarapu 23.9.2025 22:31
      Tulos: +49 (55 ääntä)
      Veneetön peruna: Toi ongelma, että mies ei ilmoita tai tulee vähän myöhässä: ootteko päivähoitoa tai lastenvahtia ajatelleet? Onko miehellä vapaa-aikaa ollenkaan raskaan työpäivän päätteeksi? Suhde ei ole hyvällä mallilla, jos homma on tossa pisteessä.
      Itse en ole ikinä ollut yhdessäkään työssä, jonka raskaus pääsisi edes lähelle koliikkivauvan hoitamista. Jos on sellaisesta kyse, äiti on ehdottomasti leponsa ansainnut. Usein kotona olevan oletetaan selviävän kuukausia ilman unta ja lepoa, mutta työssä käyvän pitäisi saada nukkua ja nauttia vapaa-ajasta. 
      Jatkuvasti huutavaa vauvaa ei myöskään ole kovin kiva jättää kenellekään perheen ulkopuoliselle hoidettavaksi, kun tietää lapsen huutavan hätääntyneenä koko ajan.
      Ja milloinhan se isä tutustuu lapseensa, jos ei työpäivän jälkeen? Sitten kun lapsi on koulussa ja helppo hoitaa?

      Lainaa

    58. Verifioitava gaselli 24.9.2025 1:07
      Tulos: +16 (24 ääntä)
      Pudotettu hyeena: Ensimmäisen mokan koti tuntuu enemmänkin vankilalta mihin ilmoittaudutaan ajallaan ja veikkaan että on miehelle hyvin epämiellyttävä paikka palata töistä tai mistä nyt ikinä tulossakaan. Jos joku aina kellottaisi minua niin jättäisin lopulta tulematta enää takaisin.
      Postaaja vaikuttaa myös siltä, että tuntuu olevansa ihan loppuun venytetty. Jokin ei nykytilanteessa toimi, jos 10 minuuttia tuntuu todella isolta jutulta.

      Lainaa

    59. Tulos: +14 (26 ääntä)
      Mittaamattoman suuri öylätti: "Istuttuani kylmässä autossa yksin viisi minuuttia niin minä lähdin..." Siis kenen kanssa vaimosi jauhoi vartin ovensuussa? Sinun vaimosi äidin eli anoppisi kanssa?    Miksi te ylipäänsä käytte yhdessä yhtään missään, jos sinä et edes seurustele muiden ihmisten kanssa, vaan "vaimo jauhaa"?  Tuollaista murjottajaa on varmaan raskasta raahata mukanaan. 😶
      Juuripa anoppini kanssa keskustelivat. Keskustelin itsekin hänen kanssaan aina käydessämme siellä mutta keskustelen mieluummin jossain muualla kuin eteisessä vaikka joskus itsekin siihen saatan lyhyesti syyllistyä. Tässä kyseisessä tilanteessa minä katsoin kumppanin isän ja veljen kanssa olohuoneessa televisiota ja keskustelimme yleisistä asioista. Eli täysin samaa teimme mitä kumppanini teki kengät jalassa takki päällä eteisessä.
      Teepä ihmeessä testi minun vuokseni ja mene kerran viikossa vartiksi seisomaan ovelle tai istumaan autoon. Jos ei viidessä vuodessa ala harmittaa yhtään että teet toisen takia tämmöistä niin tule kommentoimaan takaisin niin silloin tiedän että olet minua parempi tässä asiassa. Mielenkiintoinen ajattelumalli että jos tuohon ei suostu on murjottaja jota kukaan ei halua raahata mukanaan. Luulen että et tule pyyntöäni toteuttamaan joten oletko sittenkään parempi ihminen tässä asiassa josta minua kritisoit? Koska jos toisen toiveesta tuon asian tekemättä jättäminen merkkaa sitä niin tällä testillähän se tulee kerralla selväksi.
      Niin ja kysymykseesi miksi kävimme yhdessä jossain niin se on sellainen asia mitä useimmat pariskunnat tekevät. Useimmiten molemmat sitä haluavat mutta parisuhteessa usein voi joutua menemään tilanteisiin tai tilaisuuksiin joihin ei niin välttämättä haluaisi mutta se on tärkeä asia sille toiselle. Eli omasta halustani olla parisuhteessa kumppanini vierellä tein kyseiset kyläilyt.
      Minulla on sinulle kysymys myös. Mikä motiivi sinulla on kysyä minun motiivejani käydä kyläilemässä koska emme edes tunne? Tietenkin jos tuo kyläily on sellainen asia mitä itse ihmettelet parisuhteessa ja haluat kuulla miksi ihmiset sitä tekee niin sen ymmärtää paremmin ja siksi niin kattavasti vastasinkin koska haluan olla kohtelias ja avulias. Toisekseen kuinka paljon aikaa pitää olla valmis uhraamaan kumppanin sanelemassa paikassa tekemättä mitään muuta kuin odottaa viikottain ettei olisi murjottaja? 

      Lainaa

    60. Kujeileva Apina 24.9.2025 6:19
      Tulos: +13 (21 ääntä)
      Itseasiassa: Mä ajattelin tämän jauhajan olevan mies. Mä oon elänyt sellaisen kanssa, hänelle oli esim. ihan normaalia lähteä 45 m myöhässä johonkin. Tilanne parani jonkun verran just tällaisella tempuilla, esim. Jos ei vartissa näkynyt, kun odotin kadunvarressa sovitun ajan jälkeen, menin takaisin sisälle. Sitten sieltä ulkoa [...]
      Mäkin ajattelin automaattisesti että kyseessä oli mies joka jaaritteli. Tilanne meillä parani lopulta sillä, että jätin kokonaan, mutta en pelkästään tuon takia. Hänen käytöksensä minua ja muitakin kohtaan oli muutenkin ala-arvoista.

      Lainaa

    61. Uppoamaton metso 24.9.2025 6:27
      Tulos: +14 (24 ääntä)
      Peiton alla piileksivä kuguaari: Johan on että 10 minuutista tulee tollainen sulaminen.
      Itse kyllä tavallaan ymmärrän. Kun toinen ilmoittamatta tulee ja menee oman pään mukaan vaikka kotona on vaimo ja lapsi, niin ei ole iso homma ilmoittaa. Toki 10min ei ole mikään dramaattinen myöhästyminen, mutta ymmärrän silti.

      Lainaa

    62. Arvoton pähkinä 24.9.2025 6:39
      Tulos: -4 (12 ääntä)
      Pyöreä keiju: Ja onhan se jo tilastoilla todistettu, että yh-äidin on huomattavasti vaikeampi löytää kumppania, kuin yh-isän.
      Laitas linkki niihin tilastoihin, jossa tämä todistetaan.

      Lainaa

    63. Rehevä pähkinä 24.9.2025 6:40
      Tulos: +16 (18 ääntä)
      Lauhkea etana: Kaikki tietävät syyllisen Jukan murhaan. 
      Ainoastaan kotisalapoliisit, ja niistäkin vain tyhmimmät, luulevat tietävänsä. Todellisuuden tietänee yksi ihminen.

      Lainaa

    64. Laiton persikka 24.9.2025 9:05
      Tulos: -5 (13 ääntä)
      Sovelias järvisieni: Voin sanoa, että on ärsyttävää kun ihmiset on myöhässä eikä välttämättä ilmota. Tottunu siihen ku porukat aina myöhässä, vaikka sanotaan että tullaan viimestään sillon ja sillon. Olkoot sitten kastajaiset, hautajaiset, kahvittelu, ihan vaan kauppaan lähtö tai mikä vaan, aina myöhässä. Siihen [...]
      10 minuuttia on ihan eri asia kuin tunti tai kaksi.

      Lainaa

    65. Nopeutettu kissa 24.9.2025 10:12
      Tulos: +24 (28 ääntä)
      Kiittämätön katkarapu: Itse en ole ikinä ollut yhdessäkään työssä, jonka raskaus pääsisi edes lähelle koliikkivauvan hoitamista. Jos on sellaisesta kyse, äiti on ehdottomasti leponsa ansainnut. Usein kotona olevan oletetaan selviävän kuukausia ilman unta ja lepoa, mutta työssä käyvän pitäisi saada nukkua ja nauttia [...]
      No just näin. Minä sanoisin, että kun on ollut 5 kk koliikista kärsineen vauvan kanssa kotona, niin sen jälkeen töissäolo on pääsääntöisesti vapauttavaa. Työ voi olla kuormittavaa, mutta se on silti jotain, jonka voi jättää taakse vuoron jälkeen eri tavalla kuin pienen lapsen, josta on jatkuvasti vastuussa.
      Töissä myös yleensä ollaan tekemisissä vähintään osittain muiden aikuisten kanssa. Aikuisilla tunnetusti on useimmiten kyky organisoida omaa toimintaansa ja aikaansa myös suhteessa muihin.
      Ai niin, mutta itse valitsin koliikkivauvani. No eipä sitten mitään, ottakaa murskavoittonne, trollit :-)

      Lainaa

    66. Kuppainen kenguru 24.9.2025 11:50
      Tulos: +10 (18 ääntä)
      Kun "lainaatte" toisen viestiä, niin jättäkää siihen vain se mihin vastaatte. Ei koko viestiä kannata laittaa mukaan, kun lainauksessa on rajoituskin, eli pitkä viesti ei näy kokonaan ja saattaa se syy jäädä pois mihin vastasitte.

      Lainaa

    67. Kuppainen kenguru 24.9.2025 11:51
      Tulos: -5 (13 ääntä)
      Tai ainakin liittäkää se koko viesti erikseen sitten siihen. Ihan perus tekstinkäsittelytaitoja nämä.

      Lainaa

    68. Tulos: +14 (18 ääntä)
      Kiero maksamakkara: Mites toi Anneli Auerin keissi? Kaksi kertaa todettu syyttömäksi ja seksuaalirikostuomio purettu jälkeenpäin mutta taas ollaan viemässä oikeuteen.
      "Hyvin hankala" ei tarkoita samaa kuin absoluuttisesti mahdoton. Auerin tapaus lienee äärimmäinen poikkeus, ei tyypillinen.

      Lainaa

    69. Tulos: +28 (32 ääntä)
      Veneetön peruna: Toi ongelma, että mies ei ilmoita tai tulee vähän myöhässä: ootteko päivähoitoa tai lastenvahtia ajatelleet? Onko miehellä vapaa-aikaa ollenkaan raskaan työpäivän päätteeksi? Suhde ei ole hyvällä mallilla, jos homma on tossa pisteessä.
      Kyse ei nyt ollut yhdestä kymmenminuuttisesta koko parisuhteen aikana, vaan toistuvasta myöhään tulemisesta ilmoittamatta vaikka pariskunnalla on pieni lapsi. Lastenhoitajia ei myöskään ole välttämättä helposti saatavilla kaikille, ja ei se lastenhoitaja tuohon hätään auta kun mies on luvannut tulla kotiin.

      Lainaa

    70. Pyöreä keiju 24.9.2025 15:14
      Tulos: +25 (37 ääntä)
      Muovipussi: Kuitenkin teit muksun, vaikka (toivottavasti) selvitit ensin millaisia ne on. Näistä on aika turha valittaa, kun tietoisesti on kyseiseen tilanteeseen hankkiutunut.
      Sanot näin ja luultavasti valitat toisella palstalla, kuinka Suomessa on syntyvyys laskussa ja se on kokonaan itsekkäiden nuorten naisten vika, kun eivät halua alkaa äideiksi, vaikka äiteys on naisen ainut tarkoitus.

      Lainaa

    71. Kävelevä varis 24.9.2025 16:41
      Tulos: -9 (19 ääntä)
      Pluri: Anoppini kanssa keskustelivat. 
        Jos toisen toiveesta tuon asian tekemättä jättäminen merkkaa sitä niin tällä testillähän se tulee kerralla selväksi.  Kysymykseesi miksi kävimme yhdessä jossain niin se on sellainen asia mitä useimmat pariskunnat tekevät. Useimmiten molemmat sitä haluavat mutta parisuhteessa usein blaa blaa...
      Minulla on sinulle kysymys myös. Mikä motiivi sinulla on kysyä minun motiivejani käydä kyläilemässä koska emme edes tunne?
      Herranjestas mikä saivartelija jätkä on. Oot varmaan töissä vakuutusyhtiön riskienhallinnassa. 😁

      Lainaa

    72. Edukas ihminen 25.9.2025 0:11
      Tulos: +4 (10 ääntä)
      Kiero maksamakkara: Mites toi Anneli Auerin keissi? Kaksi kertaa todettu syyttömäksi ja seksuaalirikostuomio purettu jälkeenpäin mutta taas ollaan viemässä oikeuteen.
      On kyllä erikoinen tapaus kaikkinensa. Sekin Annelin uudeksi miesystäväksi soluttautunut poliisi, mitä ne odotti? Että tunnustaa sille? Tai murhaa sen uuden ukon eli poliisin, niin se todistaa että murhasi Jukankin? Jossain määrin vaarallinen peitetehtävä jos epäillyn murhaajan lähipiiriin soluttaudutaan. Voi käydä Basic Instictin jääpiikkikohtaus...

      Lainaa

    73. Pittoreski muovipussi 25.9.2025 9:36
      Tulos: -10 (16 ääntä)
      Kuulostaa siltä, että miehen olisi pitänyt sanoa tulevansa viimeistään klo 18. Oikeasti, jos kymmenen minuuttia tuossa yhteydessä aiheuttaa minkäänlaista reaktiota puolisoa kohtaan, ongelma ei ole miehessä vaan jossain aivan muualla. Minuutit voivat olla pitkiä, mutta jos kuitenkin oletetaan, että mies on tullut töistä kotiin niin nopeasti kuin on päässyt, niin vaikea häntäkään on näillä tiedoin kritisoida.

      Lainaa

    74. Helppo herukka 25.9.2025 10:27
      Tulos: -11 (15 ääntä)
      Itseasiassa: Jos on aina myöhässä, niin se useon tarkoittaa ettei vain kunnioita läsnäolijoita tai tilaisuutta riittävästi. Tai on joku ongelma tai epätyypillisyys, jokla vuoksi ajanhallinta on heikkoa. Jos tässä nyt muistelen edellisiä juhlia, niin parista hautajaisista ei tainnut olla kukaan muu kuin mä toisista myöhässä. [...]
      Äläpä puolustele millään "epätyypillisyydellä". Epätyypilliset pitää hyvin tarkkaa kirjaa tekemisistään ja menemisistään, jos siis ovat normaaliälyisiä aikuisia.
      Tuo alituinen myöhästely on pelkästään itsekeskeisyyttä ja kyvyttömyyttä hillitä impulssejaan. Mennään vielä vaihtamaan toiset kengät vaikka ollaan jo myöhässä. Jäädään naapurin kanssa suustaan kiinni vaikka on kiire. Mulla oli tuollainen ystävä, eipäs ole enää. Hän muutti pois ja samalla estin hänet kaikkialla, koska mulla tuli kiintiö täyteen hänen toistuvia narsistisia tempauksiaan.
      Itseä on pakko suojella tuollaisilta ihmisiltä, jotka koko ajan imevät energiaa ja haaskaavat aikaa muilta.

      Lainaa

    75. Helppo herukka 25.9.2025 10:31
      Tulos: +10 (20 ääntä)
      Pittoreski muovipussi: Kuulostaa siltä, että miehen olisi pitänyt sanoa tulevansa viimeistään klo 18. Oikeasti, jos kymmenen minuuttia tuossa yhteydessä aiheuttaa minkäänlaista reaktiota puolisoa kohtaan, ongelma ei ole miehessä vaan jossain aivan muualla. Minuutit voivat olla pitkiä, mutta jos kuitenkin [...]
      Kuten sanottu, oli pikkulapsiarki menossa. Jos et ole sellaista päävastuullisena lasten hoitajana kokenut, niin ole hiljaa. Mä muistan yhden illan kun mies tapansa mukaan tuli iltakuuden maissa kotiin. Mä en saanut sanotuksi hänelle edes "hei" vaan aloin huutoitkeä suoraa huutoa ja vollotin varmaan pari tuntia putkeen väsymyksestä. Meillä oli kaksi vauvaikäistä.
      En tiedä muista, mutta minulla saattoi mennä iltapäiväkahteen, lasten päiväuniaikaan, ennenkuin ehdin itse ensimmäistä kertaa vessaan, syömään tai pukeutumaan. Siihen mennessä vaihdoin jopa yli 20 vaippaa ja ruokin kaksi vauvaa (vanhempi alle 2 v.) useita kertoja. Ja kaikki tämä noin neljän tunnin yöunilla, kun mun on pakko saada nukkua mieluiten 8 tuntia että aivot toimisivat.

      Lainaa

    76. Tulos: +4 (10 ääntä)
      Ekan mokan tyyppi kuulostaa vaan lähinnä uupuneelta. Jos on kovin uupunut niin silloin 10min voi olla jo paljon. Ei se silti sen myöhässä olevan ukon vika ole, mutta en nyt lähtisi heti heittämään ensimmäistä kiveä kun ei taustojakaan tiedetä.

      Lainaa

    77. Tulos: -11 (13 ääntä)
      Sovelias järvisieni: Voin sanoa, että on ärsyttävää kun ihmiset on myöhässä eikä välttämättä ilmota. Tottunu siihen ku porukat aina myöhässä, vaikka sanotaan että tullaan viimestään sillon ja sillon. Olkoot sitten kastajaiset, hautajaiset, kahvittelu, ihan vaan kauppaan lähtö tai mikä vaan, aina myöhässä. Siihen [...]
      Tulee viemeistään klo 17    tosinsanoen ennen klo 17:sta   tai 17:00-17:59 Missä ongelma? Jos matkalle lähdössä ja sovitaan että klo 16:00 lähtö niin silloin lähdetään oli toiset tulleet tai ei, ajelevat sitten perässä tai juoksevat taikka hiihtävät, oma moka.

      Lainaa

    78. Toistuva kameli 25.9.2025 19:38
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Helppo herukka: Äläpä puolustele millään "epätyypillisyydellä". Epätyypilliset pitää hyvin tarkkaa kirjaa tekemisistään ja menemisistään, jos siis ovat normaaliälyisiä aikuisia. Tuo alituinen myöhästely on pelkästään itsekeskeisyyttä ja kyvyttömyyttä hillitä impulssejaan. Mennään vielä vaihtamaan toiset kengät vaikka ollaan jo [...]
      Ymmärrän tosi hyvin, jos sulla on oikeesti ollut itsekäs ja piittaamaton ystävä, että koet näin. Ei kuitenkaan ole totta, että epätyypillisyys ei voisi aiheuttaa samaa käytöstä ilman piittaamattomuutta toisesta. Mulla on adhd-ystäviä, joilla on aikasokeutta eli eivät vaan hahmota ajankulua. Tämä yhdistettynä siihen, että adhd-piirteinen ei usein pysty pitämään tarkkaa kirjaa asioista, koska adhd aiheuttaa pahimmillaan jopa invalidisoivaa höttöaivoisuutta, vaikka olisi kuinka älykäs, niin eipä siinä kauheesti auta muu kuin ymmärtää ja antaa anteeksi. Ainakin näiden mun ystävien kohdalla tulee hyvin selkeästi ilmi, että minä olen heille tärkeä, koska sitten muilla tavoilla minut otetaan huomioon ja joustetaan sitten mun suuntaan. Mutta se on totta, että osaa ei aidosti kiinnosta toisen kunnioittaminen ja se näkyy sitten käytöksessä, joskin itse tosiaan koen, että se näkyy sitten muussakin kuin tässä myöhästelemisessä. Jos muuten on aivan ihana ystävä, niin itselle tämä ei ole niin iso asia, vaikka mua korpeaakin odotella. Tietysti, jos se jollekulle on iso asia, niin saahan sitä valita ystävänsä tämänkin mukaan, kullakin omat kriteerinsä, eikä niistä sinänsä voi kiistellä.

      Lainaa

    79. Tyyppivika kobra 25.9.2025 19:51
      Tulos: +20 (20 ääntä)
      Pittoreski muovipussi: Kuulostaa siltä, että miehen olisi pitänyt sanoa tulevansa viimeistään klo 18. [...]
      Nimenomaan! Mikä ihana yllätys kun mies saapuukin kotiin jo viiden jälkeen, eikä tapansa mukaan myöhässä. 
      Muovipussi: Kuitenkin teit muksun, vaikka (toivottavasti) selvitit ensin millaisia ne on. Näistä on aika turha valittaa, kun tietoisesti on kyseiseen tilanteeseen hankkiutunut.
      Kuitenkin se mies oli mukana tekemässä sitä muksua, joten lähtökohta olisi ettei sitä yksin tarvitse 247 hoitaa..

      Lainaa

    80. Kaiteeton leopardi 25.9.2025 20:33
      Tulos: 0 (8 ääntä)
      Pyöreä keiju: Sanot näin ja luultavasti valitat toisella palstalla, kuinka Suomessa on syntyvyys laskussa ja se on kokonaan itsekkäiden nuorten naisten vika, kun eivät halua alkaa äideiksi, vaikka äiteys on naisen ainut tarkoitus.
      Tuskinpa. Mä ymmärrän hyvin, miten pää voi hajota, mutta en silti jaksa lukea vuositolkulla siitä valittamista. En ole huolissani suomalaisten jatkumisesta, kaikilla tuntuu olevan niin paskaa, että parempi vaan kadota koko kansan. 
      Ja tällä historialla mitä meillä on, ei naisten ole määrä olla äitejä ja miesten vielä vähemmän isiä.

      Lainaa

    81. Pittoreski muovipussi 26.9.2025 9:43
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Helppo herukka: Kuten sanottu, oli pikkulapsiarki menossa. Jos et ole sellaista päävastuullisena lasten hoitajana kokenut, niin ole hiljaa. Mä muistan yhden illan kun mies tapansa mukaan tuli iltakuuden maissa kotiin. Mä en saanut sanotuksi hänelle edes "hei" vaan aloin huutoitkeä suoraa huutoa ja vollotin varmaan pari tuntia [...]
      Olisi ihan toivottavaa, että kommentti luettaisiin ja ymmärrettäisiin ennen kommentointia (saati että käsketään olemaan hiljaa!).  Mutta sovelletaanpa omaan tilanteeseesi: Oliko ongelma miehessä vai jossain muualla?

      Lainaa

    82. Albiino orja 26.9.2025 11:37
      Tulos: -9 (15 ääntä)
      Pudotettu hyeena: Ensimmäisen mokan koti tuntuu enemmänkin vankilalta mihin ilmoittaudutaan ajallaan ja veikkaan että on miehelle hyvin epämiellyttävä paikka palata töistä tai mistä nyt ikinä tulossakaan. Jos joku aina kellottaisi minua niin jättäisin lopulta tulematta enää takaisin.
      Oisin jo haulikon piippu suussa ku raskaan työpäivän jälkeen nalkutetaan jostain kymmenestä minuutista

      Lainaa

    83. Varreton muovipussi 26.9.2025 15:12
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Albiino orja: Oisin jo haulikon piippu suussa ku raskaan työpäivän jälkeen nalkutetaan jostain kymmenestä minuutista
      Tuli mieleen ehkä vähän mustaa huumoria mutta ei ole ainakaan "too soon" 🙄 Iltapaperin otsikko: "Oletko aina luullut väärin? Tästä syystä Kurt Cobain kuoli."

      Lainaa

    84. Kunniaton soturi 29.9.2025 13:05
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Albiino orja: Oisin jo haulikon piippu suussa ku raskaan työpäivän jälkeen nalkutetaan jostain kymmenestä minuutista
      Takavuosina oli otsikko että nalkutus lyhentää miehen ikää. Tässäkö syy 🤯

      Lainaa

    85. Kirpeä Ahven 4.10.2025 9:34
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Sovelias järvisieni: Voin sanoa, että on ärsyttävää kun ihmiset on myöhässä eikä välttämättä ilmota. Tottunu siihen ku porukat aina myöhässä, vaikka sanotaan että tullaan viimestään sillon ja sillon. Olkoot sitten kastajaiset, hautajaiset, kahvittelu, ihan vaan kauppaan lähtö tai mikä vaan, aina myöhässä. Siihen [...]
      No sovitut tapaamiset on eri asia. Olisi äärimmäisen ahdistavaa elämä jos pitäisi joka päivä kellon kanssa ajat sopia. Minä en moista kellottamista kovin montaa viikkoa jaksaisi parisuhteessa.

      Lainaa

    86. Kolesteroliton näyttelijä 15.10.2025 4:19
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      En nyt osaa oikeaoppisesti kännykällä lainata niin, että oikea kohta jää näkyviin, joten mennään näin. 
      Helppo herukka: Äläpä puolustele millään "epätyypillisyydellä". Epätyypilliset pitää hyvin tarkkaa kirjaa tekemisistään ja menemisistään, jos siis ovat normaaliälyisiä aikuisia. Tuo alituinen myöhästely on pelkästään itsekeskeisyyttä ja kyvyttömyyttä hillitä impulssejaan. Mennään vielä vaihtamaan toiset kengät vaikka ollaan jo [...]
      "Tuo alituinen myöhästely on pelkästään itsekeskeisyyttä ja kyvyttömyyttä hillitä impulssejaan. Mennään vielä vaihtamaan toiset kengät vaikka ollaan jo myöhässä. Jäädään naapurin kanssa suustaan kiinni vaikka on kiire."
      Taisit juuri kuvailla ADHD-oireita. Myös ADHD on neuroepätyypillisyyttä, ei narsismia tai itsekeskeisyyttä. Toki voi kai ihminen olla molempia? Ainakin jos ei vaivaudu edes yrittämään opetella elämään toiset paremmin huomioon ottaen. Siinä onnistuminen on tietty asia erikseen. Mutta ystävyydessähän ajatus ja yrityskin on tärkeää.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kriisi, malicious compliance, myöhässä, pahansuopa kirjaimellisuus, parisuhde, syyllinen, syytön, toksinen totteleminen, tuomio, töissä, vahingonhakuinen kuuliaisuus, vankila