Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhempainilta, osa 200

Lapsille omat eväät kouluun – "En yksinkertaisesti viitsi ottaa riskiä".
Vanhempainilta, osa 200

Vanhempainilta täyttää 200! 🥳 Vieläkö muistat äidin, jonka lapsi osasi soittaa "pienoa" ehkä paremmin kuin kukaan muu?

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 84 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Nahka hanhi 1.4.2026 23:31
      Tulos: +25 (105 ääntä)
      Olisi helpotus jos ystävät pitäisivät välillä vähintään puolen vuoden mykkäkoulua.

      Lainaa

    2. Korskea kirjohylje 1.4.2026 23:59
      Tulos: +389 (433 ääntä)
      Kasvisruokaa kerran viikossa tarkoittaa foliohattulandiassa, että lapsista tulee kitukasvuisia?

      Lainaa

    3. Kesävihanta piimä 2.4.2026 0:10
      Tulos: +247 (267 ääntä)
      Korskea kirjohylje: Kasvisruokaa kerran viikossa tarkoittaa foliohattulandiassa, että lapsista tulee kitukasvuisia?
      Niinpä. Ja voihan niille lapsille syöttää kotona monta kiloa lihaa. Ei kai se kouluruoka niiden lasten päivän ainoa ateria ole.

      Lainaa

    4. Kaksipäinen soturi 2.4.2026 0:15
      Tulos: +130 (142 ääntä)
      Veelle terkkuja että sähkörummutkin on keksitty 🥁. Johannalle nakkifaktoista suuttuneella kaverilla ei kyllä mennyt kohde oikein: itsehän se mokasi, mitä se nyt kaveria siitä syyttää 🤦🏻‍♀️.

      Lainaa

    5. Addiktoiva simpanssi 2.4.2026 0:18
      Tulos: +85 (111 ääntä)
      Saahan lapsilla olla eväät koulussa ettei ainakaan jää nälkä. Aikoinaan joku YleX:n vegaani radiotoimittaja sai tietää suorassa radiolähetyksessä lempieineksensä, maksalaatikon, olevan liharuoka, kun toinen toimittaja kertoi.

      Lainaa

    6. Tulos: +21 (37 ääntä)
      Lagaako muilla sivusto? Mulla ei toimi tuo "seuraava" -painike ollenkaan eikä oo toiminut pariin päivään.

      Lainaa

    7. Kaunis albatrossi 2.4.2026 0:47
      Tulos: -25 (75 ääntä)
      Addiktoiva simpanssi: Saahan lapsilla olla eväät koulussa ettei ainakaan jää nälkä. 
      Suomessa on jo vähintään yksi koulu, Jämsänjoen yhtenäiskoulu,  jossa omat eväät on kielletty.
      Korskea kirjohylje: Kasvisruokaa kerran viikossa tarkoittaa foliohattulandiassa, että lapsista tulee kitukasvuisia?
      Miten niin kerran viikossa? Vuodesta 2029 alkaen Helsingissä liharuokia (erityisesti punaista lihaa ja siipikarjaa) on tarkoitus tarjota kouluissa vain 1–2 kertaa viikossa.

      Lainaa

    8. Voittoisa banaani 2.4.2026 1:06
      Tulos: +248 (284 ääntä)
      Synnyin vegaaniperheeseen 80-luvulla, olen ollut siis neljäkymmentä vuotta vegaanina. Minusta kasvoi 178cm pitkä nainen vaikka kasvuennusteeni oli 171cm. Olen ollut lähes koko elämäni kilpatason urheilija, ei puutostiloja ja ruokavalioni on monipuolista ja proteiinipitoista. On kyllästyttävää lukea näitä "lapsi ei kasva kasvisruualla", opettelisivat tekemään niille lapsille ravintorikasta kasvisruokaa niin varmasti kasvavat.

      Lainaa

    9. Kaksipäinen kuormaeläin 2.4.2026 1:50
      Tulos: +59 (63 ääntä)
      Kaunis albatrossi: Suomessa on jo vähintään yksi koulu, Jämsänjoen yhtenäiskoulu,  jossa omat eväät on kielletty. 
      Ite kun olin peruskoulussa, oli omat eväät kielletty. Kuulemma vähentää kouluruoan syöntiä ja on "epäreilu" koska kaikki ei kuitenkaan ota eväitä, ainakaan saman tasoisena.

      Lainaa

    10. Puluparka 2.4.2026 1:52
      Tulos: +127 (151 ääntä)
      Tunnen niin monta kasvissyöjää ja olen lukenut niin monta tällaista tarinaa kasvissyöjästä, että joka kerta hämmennyn entistä enemmän niiden (tarinoiden) kohdalla. Tuntuu ihan hämmentävältä, koska kohtaamani kasvissyöjät ovat olleet niin tiedostavia ja paljon keskimääräisiä sekasyöjiä paremmin ravintoarvoista sekä tuoteselosteista kartalla olevia.

      Lainaa

    11. Tuulenpitävä karpalo 2.4.2026 2:26
      Tulos: +124 (142 ääntä)
      Kumma ettei lihaton herne- ja pinaattikeitto aiheuta ihme öyhöttämistä kasvisruoan vaarallisuudesta ja ravintoköyhyydestä. Varmaan samansuuntainen ajattelu kuin nakkeja syövällä vegaanilla

      Lainaa

    12. Lannoitettu neuvonantaja 2.4.2026 3:36
      Tulos: +181 (193 ääntä)
      Pinaattiletut oli omina peruskouluaikoinani monen herkkuruokaa. Vaikka iljettävää kasvishapatustahan ne on, kuten nykyään tiedetään.

      Lainaa

    13. Kärsivä norsu 2.4.2026 5:44
      Tulos: -11 (113 ääntä)
      Lannoitettu neuvonantaja: Pinaattiletut oli omina peruskouluaikoinani monen herkkuruokaa. Vaikka iljettävää kasvishapatustahan ne on, kuten nykyään tiedetään.
      Yleensä kasvisruuat jotka on tehty alunperinkin kasvisruuiksi maistuvat hyvältä. Se että liha vaihdetaan johonkin korvikkeeseen ei yleensä toimi.

      Lainaa

    14. Lila herne 2.4.2026 6:22
      Tulos: +101 (115 ääntä)
      Kesävihanta piimä: Niinpä. Ja voihan niille lapsille syöttää kotona monta kiloa lihaa. Ei kai se kouluruoka niiden lasten päivän ainoa ateria ole.
      Kyse taitaakin olla enemmänkin ideologisesta kasvisruoan vastustamisesta.

      Lainaa

    15. Harjaton paimen 2.4.2026 6:28
      Tulos: +38 (88 ääntä)
      Kyllä sääliksi käy näiden Oskujen lapset. Lapsi: Isi, mun tekisi tänään mieli pinaattilettuja ja perunoita. Jälkkäriksi sitten hedelmiä. Isä: Kuules poika, sinähän et mitään kasvismössöä syö, koska se on isäisi ideologian ja aatteiden vastaista. Et istus siihen tuoliin, niin isäs opettaa miten sitä lihaa syödään, et unohtuu sitten kaikki kasvisruuat. Lapsi: Mut minä vain tänään pinaattilettuja, en muuta. Isä: Nyt suu auki, niin isäs työntää sinne "oikeaa ruokaa", niin unohtuu nuo haihatukset. Kyllä sinä tästä opit tykkään, isoisäsikin syötti lihaa isällesi näin ja huomaat kuinka hyvä "mies" isästäsi tuli. Näin se valitettavasti menee, sitten nämä Oskut hiipii öisin keittiöön salalaa syömään hedelmiä ja kasviksia.

      Lainaa

    16. Paljon sarvikuono 2.4.2026 6:35
      Tulos: +57 (85 ääntä)
      Kesävihanta piimä: Niinpä. Ja voihan niille lapsille syöttää kotona monta kiloa lihaa. Ei kai se kouluruoka niiden lasten päivän ainoa ateria ole.
      Kyllä se näille foliohattu vanhempien lapsille taitaa olla se ainoa päivän lämmin ateria. Vanhemmat tai ainakin toinen, sitten iltaisin lähtee lähikapakkaan juomaan muiden foliohattujen kanssa tähän pyhään vihaansa.

      Lainaa

    17. Kahen kilon kalori 2.4.2026 7:01
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Chandler: Lagaako muilla sivusto? Mulla ei toimi tuo "seuraava" -painike ollenkaan eikä oo toiminut pariin päivään.
      Mulla toiminut aika vaihtelevasti jo useamman kuukauden.

      Lainaa

    18. Taltioitu päärynä 2.4.2026 7:01
      Tulos: +9 (15 ääntä)
      Chandler: Lagaako muilla sivusto? Mulla ei toimi tuo "seuraava" -painike ollenkaan eikä oo toiminut pariin päivään.
      Minulla toimii, pari kuukautta sitten oli sama, että nuolet ei toimineet.

      Lainaa

    19. Matkustava kivi 2.4.2026 7:12
      Tulos: +67 (71 ääntä)
      Lannoitettu neuvonantaja: Pinaattiletut oli omina peruskouluaikoinani monen herkkuruokaa. Vaikka iljettävää kasvishapatustahan ne on, kuten nykyään tiedetään.
        Muistelen myös, että pinaattilettupäivinä kaikki meni, lisäruoan ottamista oikein säännösteltiin, koska muuten myöhemmin tuleville ei jäänyt mitáän, tilliliha ja silakkalaatikko eivät uponneet lapsiin ei sitten millään. En voi nykyisinkään sietää edes ajatusta ainakaan koulun versioista kummastakaan jälkimmäisestä. 
        Ehkä koko hoitoa ei olisi pitänyt kutsua "kasvisruokapäiväksi" alun alkujaankaan, kaikki foliohatut ilmaantuvat paikalle ölisemään. Jos olisi puhuttu vain vaikka herkkuruokapäivästä (esim. ne pinaattiletut, joita olisi saanut olla enemmän) niin koko ongelmaa ei olisi. 
        Ja tosiaan, kouluruoan pitäisi kattaa kolmannes päivän energiatarpeesta, joten jos ei kata, sitä ei ole tarpeeksi, mutta jos kattaa, niin mikseivät nämä ruoki lapsilleen mitä haluavat sillä kahdella kolmanneksella? Ehkä koulussa pitäisi olla kasvisruoka kaiken aikaa, kasviksia pitäisi syödä suositusten mukaan kuitenkin aika paljon, tai näiden Oskujen lapset jäävät vaille tarpeellisia vitamiineja yms kokonaan, jos kotona saa jauhelihaa tai ei mitään?

      Lainaa

    20. Räkäpää 2.4.2026 7:24
      Tulos: +60 (68 ääntä)
      Paljon sarvikuono: Kyllä se näille foliohattu vanhempien lapsille taitaa olla se ainoa päivän lämmin ateria. Vanhemmat tai ainakin toinen, sitten iltaisin lähtee lähikapakkaan juomaan muiden foliohattujen kanssa tähän pyhään vihaansa.
      Toivottavasti on lihapohjaista viinaa.

      Lainaa

    21. Valoisa haisunäätä 2.4.2026 7:27
      Tulos: +106 (112 ääntä)
      Aika huonon esimerkin Osku valitsi lihaöyhötykseensä. Linssithän ovat erinomaisia kasvua ajatellen, täynnä proteiinia sun muuta.

      Lainaa

    22. Harhaanjohtava ankerias 2.4.2026 7:42
      Tulos: +23 (31 ääntä)
      Addiktoiva simpanssi: Saahan lapsilla olla eväät koulussa ettei ainakaan jää nälkä. Aikoinaan joku YleX:n vegaani radiotoimittaja sai tietää suorassa radiolähetyksessä lempieineksensä, maksalaatikon, olevan liharuoka, kun toinen toimittaja kertoi.
      Ei ainakaan siinä koulussa missä meillä on lapsi. Vain päivänä milloin on liikuntaa saa ottaa pienen terveellisen evään, mutta retkillä koulu tarjoaa itse pillimehua ja vaaleaa leipää tai makkaraa. Hieman on ristiriidassa niihin terveellisiin eväisiin ja en ymmärrä miksi ne eväät saa olla päivänä jona on liikuntaa, koska liikuntatunnilta menevät suoraan syömään.

      Lainaa

    23. Tulos: +43 (49 ääntä)
      Lapset saa koulussa yhden aterian. Sitä voi sitten lihalla kotonakasvupyrähdellä niinn paljon kuin haluaa.

      Lainaa

    24. Härö maahinen 2.4.2026 8:11
      Tulos: +16 (40 ääntä)
      Ei tuo Alkon työntekijän huoli ole ihan turha tai tyhmä; siihen käsittääkseni voi kuulua koulutusta, jossa niitä juomia nimenomaan maistellaan, toki syljetään pois.

      Lainaa

    25. Vino päärynä 2.4.2026 8:12
      Tulos: +77 (81 ääntä)
      Korskea kirjohylje: Kasvisruokaa kerran viikossa tarkoittaa foliohattulandiassa, että lapsista tulee kitukasvuisia?
      Koska kouluissahan ei koskaan ole ollut lounaana esim. sosekeittoa, pinaattilettuja, puuroa jne aikasemmin. Vai apua.... Tästäkö syystä en ole kaksimetrinen laatikkoleuka kun tykkäsin pienenä pinaattiletuista koulussa?!

      Lainaa

    26. Vino päärynä 2.4.2026 8:16
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Chandler: Lagaako muilla sivusto? Mulla ei toimi tuo "seuraava" -painike ollenkaan eikä oo toiminut pariin päivään.
      Ei oo toiminut viikkoihin mulla! 😅

      Lainaa

    27. Tukkajumala tohtori 2.4.2026 8:46
      Tulos: +33 (43 ääntä)
      Härö maahinen: Ei tuo Alkon työntekijän huoli ole ihan turha tai tyhmä; siihen käsittääkseni voi kuulua koulutusta, jossa niitä juomia nimenomaan maistellaan, toki syljetään pois.
      Tiukka viinahan imeytyy jo suun limakalvoilta 😮. Mutta ei kai se nyt kaikkia työtehtäviä koske tuo maistelu että kai sitä kassakonetta voi roplata ilmankin 🤷🏻‍♀️

      Lainaa

    28. Laastiton kuormaeläin 2.4.2026 9:18
      Tulos: +48 (50 ääntä)
      Kaksipäinen soturi: Veelle terkkuja että sähkörummutkin on keksitty 🥁. Johannalle nakkifaktoista suuttuneella kaverilla ei kyllä mennyt kohde oikein: itsehän se mokasi, mitä se nyt kaveria siitä syyttää 🤦🏻‍♀️.
      Eikös häpeä voi näyttäytyä päälle päin kiukuttelulta?

      Lainaa

    29. Sulaton raataja 2.4.2026 9:19
      Tulos: +37 (43 ääntä)
      Nahka hanhi: Olisi helpotus jos ystävät pitäisivät välillä vähintään puolen vuoden mykkäkoulua.
      Hommaa parempia ystäviä

      Lainaa

    30. Sulaton raataja 2.4.2026 9:22
      Tulos: +60 (68 ääntä)
      Valoisa haisunäätä: Aika huonon esimerkin Osku valitsi lihaöyhötykseensä. Linssithän ovat erinomaisia kasvua ajatellen, täynnä proteiinia sun muuta.
      Keskivertolihaöyhöttäjän ravintotuntemus on juurikin tätä luokkaa.

      Lainaa

    31. Itseasiassa 2.4.2026 9:24
      Tulos: +20 (36 ääntä)
      Puluparka: Tunnen niin monta kasvissyöjää ja olen lukenut niin monta tällaista tarinaa kasvissyöjästä, että joka kerta hämmennyn entistä enemmän niiden (tarinoiden) kohdalla. Tuntuu ihan hämmentävältä, koska kohtaamani kasvissyöjät ovat olleet niin tiedostavia ja paljon keskimääräisiä sekasyöjiä [...]
      No, itse olen ollut aina näitä hyvin ruuan sisällön tiedostavia ihmisiä. Nyt muutamia vuosia olen ollut gluteeniton ja gluteeniton syönti mulla tarkoittaa mm. ihan järjetöntä vatsakipua kolme päivää. Silti itsellekin tulee ruuan kanssa oikeasti joku aivopieru ja joudun välillä tarkistaa jo suussa olevasta ruuasta, että olihan se mulle sopiva. Joten en ihmettele, jos kasvissyöjälle tulee näitä lapsuksia. Tunnen tiukkoja vegaaneja ja vegejä, jotka välillä esim. kodin ulkopuolella syövät eläinperäisiä tuotteita. Molemmat ok, se on ihmisen valinta ja varsinkin pieni jousto ehkäisee stressiä, kun on enemmän vaihtoehtoja missä syödä.

      Lainaa

    32. Itseasiassa 2.4.2026 9:25
      Tulos: +49 (51 ääntä)
      Lannoitettu neuvonantaja: Pinaattiletut oli omina peruskouluaikoinani monen herkkuruokaa. Vaikka iljettävää kasvishapatustahan ne on, kuten nykyään tiedetään.
      Meillä ehdoton lempiruoka oli mannapuuro. Kukaan ei kiukutellut sen vuoksi, ei aikuiset eikä lapset.

      Lainaa

    33. Mauton ahven 2.4.2026 9:34
      Tulos: +86 (90 ääntä)
      Harjaton paimen: Kyllä sääliksi käy näiden Oskujen lapset. Lapsi: Isi, mun tekisi tänään mieli pinaattilettuja ja perunoita. Jälkkäriksi sitten hedelmiä. Isä: Kuules poika, sinähän et mitään kasvismössöä syö, koska se on isäisi ideologian ja aatteiden vastaista. Et istus siihen tuoliin, niin isäs opettaa miten sitä lihaa syödään, et [...]
      Tosin ei ne isoisät ole syöneet eikä syöttäneet lapsilleen lihaa läheskään joka päivä eikä varsinkaan jokaisella aterialla. Koskaan ei ole lihaa syöty niin paljon kuin nyt. Ei ole olemassa mitään sellaista Oskujen kuvittelemaa vanhaa hyvää aikaa, jolloin ihmiset söivät pelkkää lihaa.

      Lainaa

    34. Puhekyvytön tomaatti 🍅 2.4.2026 9:34
      Tulos: +32 (36 ääntä)
      Itseasiassa: Meillä ehdoton lempiruoka oli mannapuuro. Kukaan ei kiukutellut sen vuoksi, ei aikuiset eikä lapset.
      Mannapuuro on hyvää ja kotimaista. Yksi harvoista ruoista joka maistuu samalta koulussa kuin kotona.

      Lainaa

    35. Mauton ahven 2.4.2026 9:35
      Tulos: +46 (50 ääntä)
      Paljon sarvikuono: Kyllä se näille foliohattu vanhempien lapsille taitaa olla se ainoa päivän lämmin ateria. Vanhemmat tai ainakin toinen, sitten iltaisin lähtee lähikapakkaan juomaan muiden foliohattujen kanssa tähän pyhään vihaansa.
      Varmaan pitää siinä oluttuopissakin uittaa pekonisiivua, ettei ihan vegaanihössötykseksi mene.

      Lainaa

    36. Saamaton nektariini 2.4.2026 9:58
      Tulos: +3 (7 ääntä)
      Chandler: Lagaako muilla sivusto? Mulla ei toimi tuo "seuraava" -painike ollenkaan eikä oo toiminut pariin päivään.
      Huomasin, että sitä täytyy joskus painaa juuri tietystä kohdasta, eli tekstin kohdalta vasemmasta reunasta, että toimii.

      Lainaa

    37. Vankkumaton herne 2.4.2026 10:02
      Tulos: -29 (43 ääntä)
      Korskea kirjohylje: Kasvisruokaa kerran viikossa tarkoittaa foliohattulandiassa, että lapsista tulee kitukasvuisia?
      Tais jollain mennä vitsistä herne nenään

      Lainaa

    38. Tulos: +41 (43 ääntä)
      Lannoitettu neuvonantaja: Pinaattiletut oli omina peruskouluaikoinani monen herkkuruokaa. Vaikka iljettävää kasvishapatustahan ne on, kuten nykyään tiedetään.
      Seinäjoella ei otettu mitään riskejä asian kanssa vaan pinaattilätyt tarjoiltiin jauhelihakastikkeella.

      Lainaa

    39. Virtaava piirroshahmo 2.4.2026 10:34
      Tulos: +39 (45 ääntä)
      Kaunis albatrossi: Suomessa on jo vähintään yksi koulu, Jämsänjoen yhtenäiskoulu,  jossa omat eväät on kielletty. Miten niin kerran viikossa? Vuodesta 2029 alkaen Helsingissä liharuokia (erityisesti punaista lihaa ja siipikarjaa) on tarkoitus tarjota kouluissa vain 1–2 kertaa viikossa.
      Tokko enää 2029 mitään kouluruokaa tarjotaan, kun Purra vähän leikkailee.

      Lainaa

    40. Varhaiskypsä rotta 2.4.2026 10:43
      Tulos: +32 (44 ääntä)
      En näe mitään pahaa vaikka kutsuisit itseäsi kasvissyöjäksi, vaikka sulla on joku tietty "lihaisa-herkku" mitä syöt silloin tällöin. Vaikkakin näissä tapauksissa kyse oli tietämättömyydestä. Kaveri antoi itselleen luvan syödä lihaa, jos ei ole itse maksanut siitä. Näin esimerkkinä. (Itse olen sekasyöjä, joka syö kasvisruokaa jos sellainen vaihtoehto on tarjolla, muuten yritän syödä pääasiassa kanaa.)

      Lainaa

    41. Huomisen marja 2.4.2026 11:11
      Tulos: +30 (38 ääntä)
      Virtaava piirroshahmo: Tokko enää 2029 mitään kouluruokaa tarjotaan, kun Purra vähän leikkailee.
      Sillä hän tämäkin "ongelma" ratkeaa 😂 Oikeasti toivottavasti Purra ja PS ei enää koskaan hallitukseen 🤬

      Lainaa

    42. Poissulkeva kotka 2.4.2026 11:15
      Tulos: +31 (37 ääntä)
      Pluri: Seinäjoella ei otettu mitään riskejä asian kanssa vaan pinaattilätyt tarjoiltiin jauhelihakastikkeella.
      Alueella on niin voimakas liha- ja maitoteollisuus että niistä ei luovuta. Se on niillä lakeuksilla kirjaimellisesti pyhä lehmä 😆. Siellähän viedään lapsia tiloille ja vaikka mihin ihan kouluretkinä. Oli joku vuosi sitten mediakohu kun joku vege/eläinsuojelijalapsi ei olisi halunnut. Ei ole ihan parasta aluetta olla mitenkään massasta erilainen, ei nyt eikä historiassa. Suomen Teksas.

      Lainaa

    43. Kiistelty dinosaurus 2.4.2026 11:36
      Tulos: +43 (45 ääntä)
      Härö maahinen: Ei tuo Alkon työntekijän huoli ole ihan turha tai tyhmä; siihen käsittääkseni voi kuulua koulutusta, jossa niitä juomia nimenomaan maistellaan, toki syljetään pois.
      Alkon työntekijöiden koulutuksissa kyllä maistellaan, mutta kesätyöntekijöiden koulutukseen se ei kuulu. Kesätyöntekijöitä palkataan monta sataa ja he ovat töissä vain muutaman kuukauden, joten heidän koulutuksensa on huomattavasti suppeampi kuin vakituisen, pitkäaikaisen työntekijän.

      Lainaa

    44. Navakka tuuli 2.4.2026 11:38
      Tulos: +49 (57 ääntä)
      Kasvisateria ei uhkaa Oskun lasten kasvupyrähdystä mutta Oskun öyhö-ideologia saattaa haitata lasten henkistä kehitystä.

      Lainaa

    45. Kireä viikuna 2.4.2026 12:10
      Tulos: +35 (43 ääntä)
      Itseasiassa: No, itse olen ollut aina näitä hyvin ruuan sisällön tiedostavia ihmisiä. Nyt muutamia vuosia olen ollut gluteeniton ja gluteeniton syönti mulla tarkoittaa mm. ihan järjetöntä vatsakipua kolme päivää. Silti itsellekin tulee ruuan kanssa oikeasti joku aivopieru ja joudun välillä tarkistaa jo suussa olevasta ruuasta, [...]
      Tuo kodin ulkopuolella eläintuotteiden syöminen on oman empiirisen aineistoni perusteella aika yleistä jopa, vaikka kaikki näin toimivat eivät ehkä siitä johtuen miellä itseään varsinaisiksi vegaaneiksi. Mutta moni mieltää.
      Itsekin sanon olevani vegaani jos joku kysyy (saapahan selitettyä olennaisen tiedon yhdellä sanalla), mutta esim. ulkomaanmatkoilla ja muutenkin rafloissa joita en itse saa valita, kompromissina syön kyllä maitotuotteita ja kananmunaa. En halua tehdä omasta enkä seurueeni elämästä turhan hankalaa, ja tämä kompromissi on kuitenkin niin pisara meressä, etten siitä jaksa mitään syyllisyyttä tuntea. Riittää kun parhaansa tekee.
      Toki on paljon myös erittäin tarkkoja vegaaneja, mutta aika normaalia on suhtautua asiaan tilannekohtaisesti. Esim. moni ostaa nahkaiset talvisaappaat ihan sillä perusteella, että on ympäristön kannalta paljon parempi ostaa monta vuotta käyttöä kestävät nahkakengät kuin parin kuukauden jälkeen halkeavat muovipaskat.

      Lainaa

    46. Jorma Ralli-Kukkula 2.4.2026 12:35
      Tulos: +19 (23 ääntä)
      Navakka tuuli: Kasvisateria ei uhkaa Oskun lasten kasvupyrähdystä mutta Oskun öyhö-ideologia saattaa haitata lasten henkistä kehitystä.
      Just tässä pohdin että onkohan kyseessä sama Osku, joka sönkötti yhdessä toisessakin mokassa tänään siitä kun naiset eivät tottele miestään koko ajan ja kaikessa?

      Lainaa

    47. Itseasiassa 2.4.2026 13:36
      Tulos: +13 (19 ääntä)
      Virtaava piirroshahmo: Tokko enää 2029 mitään kouluruokaa tarjotaan, kun Purra vähän leikkailee.
      Tai sitten ruoka jaetaan tuloluokan mukaan. Meidän kaupungissa joku ehdotteli lapsille puistoruokailu kesäksi. Yksi kokoomuspoliitikko joko ei tiennyt mistä on kyse tai halusi oikeasti vähän erilaisen kun yleensä, koska kyseli ketä siihen sitten olisi oikeutettu ja millä perusteella. En tiedä ajatteliko hän oikeasti, että ihmiset voivat mennä puiston reunalle tuijottelemaan lapsia, jotka saavat ilmaista ruokaa. Siinä voidaan sitten päätellä perheen tuloluokkaa? Tyypin ulostuloja kun on seurannut, en ihmettelisi vaikka se oli ajatus.

      Lainaa

    48. Itseasiassa 2.4.2026 13:40
      Tulos: +23 (29 ääntä)
      Poissulkeva kotka: Alueella on niin voimakas liha- ja maitoteollisuus että niistä ei luovuta. Se on niillä lakeuksilla kirjaimellisesti pyhä lehmä 😆. Siellähän viedään lapsia tiloille ja vaikka mihin ihan kouluretkinä. Oli joku vuosi sitten mediakohu kun joku vege/eläinsuojelijalapsi ei olisi halunnut. Ei ole ihan parasta aluetta olla mitenkään massasta erilainen, ei nyt eikä historiassa. Suomen Teksas.
      Viedäänkö? Taannoin Seinäjoella Kalevan navetassa oli näyttely, jossa näytettiin eläintuotantoa realistisesti. Ei siis mässäilty millään kärsimyksellä tai sievistelty eläinten oloja. Siitähän kuitenkin vanhemmat saivat kunnon raivareita ja lopulta koukuista ei saanut lapsia viedä sinne näyttelyyn. Jostain syystä maatalous on sitten uhka näille lihansyöjien mielikuville.

      Lainaa

    49. rottanpää 2.4.2026 13:47
      Tulos: +37 (41 ääntä)
      Kärsivä norsu: Yleensä kasvisruuat jotka on tehty alunperinkin kasvisruuiksi maistuvat hyvältä. Se että liha vaihdetaan johonkin korvikkeeseen ei yleensä toimi.
      Jaa, onkohan tää muuten enää täysin totta? 🤔 Vegaanisten proteiinien valikoima ja laatu on parantunut tässä viime aikoina niin paljon, että voisin veikata niissä olevan nykyään useampiakin vaihtoehtoja, jotka vois todellakin vain vaihtaa lihan tilalle ja lopputulos olis silti hyvä.

      Lainaa

    50. rottanpää 2.4.2026 14:08
      Tulos: +44 (46 ääntä)
      Tiedättehän sen tunteen, kun yhtäkkiä muistaa jotain noloa, mitä on joskus tullut sanottua tai tehtyä, ja tekee mieli jotenkin vaan huiskia se pois mielestä? No, Oskun kommentissa on se hyvä puoli, että tajusin, etten sentään ole koskaan sanonut mitään noin noloa. Aion jatkossa muistella Oskua joka kerta, kun joku vanha nolous nousee muistiin.

      Lainaa

    51. Tulos: +8 (8 ääntä)
      Poissulkeva kotka: Alueella on niin voimakas liha- ja maitoteollisuus että niistä ei luovuta. Se on niillä lakeuksilla kirjaimellisesti pyhä lehmä 😆. Siellähän viedään lapsia tiloille ja vaikka mihin ihan kouluretkinä. Oli joku vuosi sitten mediakohu kun joku vege/eläinsuojelijalapsi ei olisi halunnut. Ei ole ihan parasta aluetta olla mitenkään massasta erilainen, ei nyt eikä historiassa. Suomen Teksas.
      Olet oikeassa noissa asioissa mutta mielestäni tuo jauhelihakastike pinaattilättyjen kanssa rajoittuu hyvin pienelle alueelle. Muutin pieneltä paikkakunnalta läheltä mutta siellä pinaattilätyt tarjoiltiin sellaisinaan. En ole varma onko tuota tapaa jossain muualla joten jakakaa ihmeessä lähialueen ihmiset tietoa koska itselle ei ole muualla tullut vastaan. Tai saa Tamperelaisetkin/muut kertoa jos siellä on sama tapa. Tampereella ne todennäköisemmin tarjoiltaisiin mustanmakkaran kanssa.

      Lainaa

    52. Violetti muurahainen 2.4.2026 14:34
      Tulos: -11 (19 ääntä)
      Kaunis albatrossi: Suomessa on jo vähintään yksi koulu, Jämsänjoen yhtenäiskoulu,  jossa omat eväät on kielletty. Miten niin kerran viikossa? Vuodesta 2029 alkaen Helsingissä liharuokia (erityisesti punaista lihaa ja siipikarjaa) on tarkoitus tarjota kouluissa vain 1–2 kertaa viikossa.
      Suomessa on aika monta muutakin paikkakuntaa kuin Helsinki. Kannattaa vilkaista karttaa joskus, saatat yllättyä.

      Lainaa

    53. Vahva vaatekappale 2.4.2026 16:43
      Tulos: +12 (12 ääntä)
      Pluri: Olet oikeassa noissa asioissa mutta mielestäni tuo jauhelihakastike pinaattilättyjen kanssa rajoittuu hyvin pienelle alueelle. Muutin pieneltä paikkakunnalta läheltä mutta siellä pinaattilätyt tarjoiltiin sellaisinaan. En ole varma onko tuota tapaa jossain muualla joten jakakaa ihmeessä lähialueen ihmiset tietoa [...]
      Joo, ei ainakaan täällä Alavudella, 60 km Seinäjoelta, todellakaan tarjoilla jauhelihakastiketta pinaattilettujen kanssa. 
      Minulla on se käsitys, että tuo tapa on jonkun ammoisen seinäjokisen kouluruokalaemännän idea, joka ei ole levinnyt juurikaan Seinäjoen ulkopuolelle. Nurmoon ehkä, mutta sehän onkin jo liitetty Seinäjokeen, joten sitä ei lasketa.

      Lainaa

    54. Valmistettu tohtori 2.4.2026 17:01
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Kesävihanta piimä: Niinpä. Ja voihan niille lapsille syöttää kotona monta kiloa lihaa. Ei kai se kouluruoka niiden lasten päivän ainoa ateria ole.
      Kuule kun nykyään monessa perheessä🙃 
      Tosin ei selvästi Oskun perheessä.

      Lainaa

    55. Karkaileva kettu 2.4.2026 19:40
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Kireä viikuna: Tuo kodin ulkopuolella eläintuotteiden syöminen on oman empiirisen aineistoni perusteella aika yleistä jopa, vaikka kaikki näin toimivat eivät ehkä siitä johtuen miellä itseään varsinaisiksi vegaaneiksi. Mutta moni mieltää. Itsekin sanon olevani vegaani jos joku kysyy (saapahan selitettyä olennaisen tiedon yhdellä [...]
      Samaa mieltä. En syö possua tai kanaa, koska niiden elinolot ovat ihan kauheat. Mutta jos joku tarjoaa esim. kanakeittoa, syön kyllä koska olisi jo käytettyjen resurssien tuhlausta jättää syömättä.
      Proteiinien ja vitamiinien imeytymisessä on sen verran lääketieteellistä haastetta keholla, että se rajaa vaihtoehtoja. Onneksi elämässä voi muuten harjoittaa hiilijalanjäljen pienennystä: en lennä lomalle, en omista autoa, ostan vain 2-3 vaatetta vuodessa jne.
      Ja tietysti vaadin yrityksiä myös pitämään huolta omista hiili- ja vesijalanjäljistään 😅

      Lainaa

    56. Tulos: +4 (4 ääntä)
      Vahva vaatekappale: Joo, ei ainakaan täällä Alavudella, 60 km Seinäjoelta, todellakaan tarjoilla jauhelihakastiketta pinaattilettujen kanssa.  Minulla on se käsitys, että tuo tapa on jonkun ammoisen seinäjokisen kouluruokalaemännän idea, joka ei ole levinnyt juurikaan Seinäjoen ulkopuolelle. Nurmoon ehkä, mutta sehän onkin jo liitetty Seinäjokeen, joten sitä ei lasketa.
      Kiitos. Voi olla hyvinkin todennäköistä joku tuollainen selitys koska ei tosiaan ole muualla vastaan tullut.

      Lainaa

    57. Keketsutsu 2.4.2026 21:54
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Chandler: Lagaako muilla sivusto? Mulla ei toimi tuo "seuraava" -painike ollenkaan eikä oo toiminut pariin päivään.
      Evo

      Lainaa

    58. Viiksikäs peto 3.4.2026 1:32
      Tulos: +4 (12 ääntä)
      Kireä viikuna: Tuo kodin ulkopuolella eläintuotteiden syöminen on oman empiirisen aineistoni perusteella aika yleistä jopa, vaikka kaikki näin toimivat eivät ehkä siitä johtuen miellä itseään varsinaisiksi vegaaneiksi. Mutta moni mieltää. Itsekin sanon olevani vegaani jos joku kysyy (saapahan selitettyä olennaisen tiedon yhdellä [...]
      Niin kyllähän joka asiassa voi sanoa yhtä ja tehdä toista.

      Lainaa

    59. Laskelmoiva liitu 3.4.2026 2:36
      Tulos: -11 (25 ääntä)
      Kasvisten vihaajat saavat kiittää onneaan, että ovat syntyneet Suomeen. Monessa muussa maassa ei eritellä liharuokaa ja kasvisruokaa. Ruoka on ruokaa. Ja joissain aasialaisissa ruoissa yhdistetään tofua ja lihaa, yhdessä kasvisten kanssa. Ainoastaan suomalaiset ovat hysteerisiä, elleivät saa lihaa joka aterialla.

      Lainaa

    60. Kuiva kurkku 3.4.2026 3:12
      Tulos: -13 (27 ääntä)
      Tuulenpitävä karpalo: Kumma ettei lihaton herne- ja pinaattikeitto aiheuta ihme öyhöttämistä kasvisruoan vaarallisuudesta ja ravintoköyhyydestä. Varmaan samansuuntainen ajattelu kuin nakkeja syövällä vegaanilla
      Kuka muka syö hernekeittoa lihattomana tai pinaattikeittoa ilman kananmunia? Ei kovin moni.

      Lainaa

    61. Haukas hyeena 3.4.2026 5:56
      Tulos: 0 (8 ääntä)
      Harhaanjohtava ankerias: Ei ainakaan siinä koulussa missä meillä on lapsi. Vain päivänä milloin on liikuntaa saa ottaa pienen terveellisen evään, mutta retkillä koulu tarjoaa itse pillimehua ja vaaleaa leipää tai makkaraa. Hieman on ristiriidassa niihin terveellisiin eväisiin ja en ymmärrä miksi ne eväät saa olla päivänä jona on liikuntaa, koska liikuntatunnilta menevät suoraan syömään.
      Liikkapäivänä sallitaan koska ulina vanhemmilta särkisi muuten opettajien korvat. Meillä sai kyllä olla karkkia taskut täynnä, koulussa oli limuautomaatti ja oppilaskunnan kiska. Että sellaisia eväitä sai, ja tuskin on nykyäänkään karkki kielletty. Miksei sitten pussillinen pikku voileipiä. Itse kieltäisin kaiken oman nassutuksen

      Lainaa

    62. Haukas hyeena 3.4.2026 5:58
      Tulos: +13 (13 ääntä)
      Kaksipäinen soturi: Veelle terkkuja että sähkörummutkin on keksitty 🥁. Johannalle nakkifaktoista suuttuneella kaverilla ei kyllä mennyt kohde oikein: itsehän se mokasi, mitä se nyt kaveria siitä syyttää 🤦🏻‍♀️.
      Näin äkkiseltään voisi ajatella, että Johannan kaveria hävetti, ja siksi hän ”vihoitteli”, yrittäen sillä välttää ”kasvojen menetyksen”

      Lainaa

    63. Raitti mandariini 3.4.2026 12:35
      Tulos: +17 (19 ääntä)
      Korskea kirjohylje: Kasvisruokaa kerran viikossa tarkoittaa foliohattulandiassa, että lapsista tulee kitukasvuisia?
      Ossista tuli lyhyt teininä aloitetulla röökillä ja viinalla. Molemmat on vegaanisia.

      Lainaa

    64. Armoton monni 3.4.2026 12:59
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Haukas hyeena: Näin äkkiseltään voisi ajatella, että Johannan kaveria hävetti, ja siksi hän ”vihoitteli”, yrittäen sillä välttää ”kasvojen menetyksen”
      Luulisi että se kerta riittää eikä tarvi pitkää mykkäkoulua perään 🤷🏻‍♀️

      Lainaa

    65. Vastustava rakki 3.4.2026 15:53
      Tulos: -14 (26 ääntä)
      Karkaileva kettu: Samaa mieltä. En syö possua tai kanaa, koska niiden elinolot ovat ihan kauheat. Mutta jos joku tarjoaa esim. kanakeittoa, syön kyllä koska olisi jo käytettyjen resurssien tuhlausta jättää syömättä. Proteiinien ja vitamiinien imeytymisessä on sen verran lääketieteellistä haastetta keholla, että se rajaa vaihtoehtoja. [...]
      Kuuleppas kun setä kertoo totuuden: Ne yritysten ympäristösertifikaarit ynnä muut on ihan täyttä huijausta joita tehdään vain sinunlaisia hönöjä hippejä varten!

      Lainaa

    66. Epäonnistunut leppäkerttu 3.4.2026 16:48
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Kaksipäinen soturi: Johannalle nakkifaktoista suuttuneella kaverilla ei kyllä mennyt kohde oikein: itsehän se mokasi, mitä se nyt kaveria siitä syyttää 🤦🏻‍♀️.
      Varmaan se oikeasti tiesi, että niissä on lihaa ja suuttui siitä että kaveri pilasi hyvät nakinsyönnit.

      Lainaa

    67. Typerä aprikoosi 4.4.2026 10:43
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Kiistelty dinosaurus: Alkon työntekijöiden koulutuksissa kyllä maistellaan, mutta kesätyöntekijöiden koulutukseen se ei kuulu. Kesätyöntekijöitä palkataan monta sataa ja he ovat töissä vain muutaman kuukauden, joten heidän koulutuksensa on huomattavasti suppeampi kuin vakituisen, pitkäaikaisen työntekijän.
      Mulla myös kokemus tästä, että haastattelussa sanottiin suoraan, ettei voida palkata, jos ei juo alkoholia. Ihmettelin tätä silloin, mutta nyt ymmärrän.

      Lainaa

    68. Perusteeton minkki 5.4.2026 23:13
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Vieläkin sitä näköjään voi hämmästyä, kuinka tyhmiä ihmisiä on olemassa. Siis jos tuo nyt on totta, että aikuinen ei-vammainen ihminen voisi syödä vuosikausia HK:n nakkeja tajuamatta/kuulematta, että niissä on lihaa.

      Lainaa

    69. Mauton ahven 6.4.2026 0:34
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Haukas hyeena: Liikkapäivänä sallitaan koska ulina vanhemmilta särkisi muuten opettajien korvat. Meillä sai kyllä olla karkkia taskut täynnä, koulussa oli limuautomaatti ja oppilaskunnan kiska. Että sellaisia eväitä sai, ja tuskin on nykyäänkään karkki kielletty. Miksei sitten pussillinen pikku voileipiä. Itse kieltäisin kaiken oman nassutuksen
      Itse en kieltäisi mitään ihan pelkästä kieltämisen huvista, mutta tietysti meitä on erilaisia.

      Lainaa

    70. Koherenssi lammas 6.4.2026 3:24
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      Perusteeton minkki: Vieläkin sitä näköjään voi hämmästyä, kuinka tyhmiä ihmisiä on olemassa. Siis jos tuo nyt on totta, että aikuinen ei-vammainen ihminen voisi syödä vuosikausia HK:n nakkeja tajuamatta/kuulematta, että niissä on lihaa.
      Kuullut joskus vitsin että HK Blå on leipomotuote kun siinä on niin paljon jauhoa vs. lihaa, ja ottanut tosissaan?

      Lainaa

    71. Riski oliivi 6.4.2026 12:52
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      Räkäpää: Toivottavasti on lihapohjaista viinaa.
      Koska suurin osa alkoholista on vegaanista, niin sinne pitää laittaa pekonia pulloon ettei olisi 😁

      Lainaa

    72. Hilavitkutin 6.4.2026 18:14
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Chandler: Lagaako muilla sivusto? Mulla ei toimi tuo "seuraava" -painike ollenkaan eikä oo toiminut pariin päivään.
      Mulla oli sama ongelma, mutta nappi alkoi toimia kun tähtäsin sormen sinne napin vasempaan yläreunaan, käytännössä sen SEURAAVA-sanan alkupuoliskon kohdalle... Luulin että johtuu luurista kun tällä on muutenkin usein UI-ongelmia

      Lainaa

    73. Solmuton mäyrä 7.4.2026 6:16
      Tulos: 0 (6 ääntä)
      Kuiva kurkku: Kuka muka syö hernekeittoa lihattomana tai pinaattikeittoa ilman kananmunia? Ei kovin moni.
      Täysin totta! Onhan sellainenkin vähemmistö varmasti olemassa, mutta suurin osa vetää kyllä noilla eläinperäisillä höysteillä!

      Lainaa

    74. Mauton ahven 7.4.2026 9:10
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Kuiva kurkku: Kuka muka syö hernekeittoa lihattomana tai pinaattikeittoa ilman kananmunia? Ei kovin moni.
      Jos nyt puhutaan jostain kouluruuasta tai muusta suurtalouskeittiön tuotoksesta, niin siinä hernekeitossa on lihaa ehkä pari prosenttia. Ravitsemuksellisesti sillä ei ole juuri mitään merkitystä. Niin että jos Oskun lasten kasvupyrähdykset siitä ovat kiinni, niin ei kannata ihan koripalloilijan urasta haaveilla.
      Vai meneekö se niin, että yksikin gramma lihaa sadan litran sopassa riittää pelastamaan ruuan vegaanisuudelta, eikä lapsista tule kitukasvuisia?

      Lainaa

    75. Tulos: 0 (0 ääntä)
      Voi halvattu miten tyhmä voi Johannan kaveri olla. Tollainen sietääkin kuulla totuuden.

      Lainaa

    76. Silmitön mestari 7.4.2026 14:24
      Tulos: +3 (7 ääntä)
      Rakastan hyvää lihaa ja syönkin runsaasti liharuokia mutta kyllä minä pidän toisinaan ihan omasta tahdostani lihattomia kasvispäiviä. Tekee hyvää suolistolle ja muutenkin raikkaampi olo kun kehon ei tarvitse jatkuvasti työstää lihaa. Näistä fanaattisista lihasuista kasvisfobioineen tulee vain uskomattoman juntti kuva :D voi morjes

      Lainaa

    77. Väkivahva näätä 7.4.2026 16:01
      Tulos: +7 (7 ääntä)
      Mauton ahven: [...]Vai meneekö se niin, että yksikin gramma lihaa sadan litran sopassa riittää pelastamaan ruuan vegaanisuudelta, eikä lapsista tule kitukasvuisia?
      Jo grillauksen haistelu kasvattaa pari senttiä 🤣

      Lainaa

    78. Vaiheikas pussieläin 7.4.2026 16:52
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Mikä ihme siinä on, että nykyään kun tulee vastaan joku ideologiasta sössöttävä setämies, sieltä rivien välistä huutaa ihan kiljuen täysi projisointi omasta lähestymistavastaan asiaan? Itse jätän keskusteluissa ideologisen mainitsematta lähinnä juuri siksi, etten halua, että minua edes etäisesti jotenkin yhdistettäisiin noihin uuden sanan keksineisiin papukaijoihin.

      Lainaa

    79. Raitti mandariini 8.4.2026 7:41
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Kaunis albatrossi: Suomessa on jo vähintään yksi koulu, Jämsänjoen yhtenäiskoulu,  jossa omat eväät on kielletty. Miten niin kerran viikossa? Vuodesta 2029 alkaen Helsingissä liharuokia (erityisesti punaista lihaa ja siipikarjaa) on tarkoitus tarjota kouluissa vain 1–2 kertaa viikossa.
      Johan siinä kasvuikäinen setämies nääntyy jos ei saa lihakiloa päivässä.

      Lainaa

    80. Keskiverto kultakala 8.4.2026 19:58
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Kuiva kurkku: Kuka muka syö hernekeittoa lihattomana tai pinaattikeittoa ilman kananmunia? Ei kovin moni.
      Varmaan me vähemmistössä ollaan, mutta esim. lihatonta purkkihernekeittoa on saanut kaupoista jo kauan ennen kuin veganismista tuli millään tavalla suosittua, että uskon sen olevan yllättävän monelle sekasyöjälle mieleen. Itse esim. en koskaan lisää hernekeittoon lihaa sitä tehdessäni, vaikka voin kyllä syödä muiden tarjoamaa lihaversiotakin. Se ei vain ole mielestäni läheskään yhtä hyvää toisin kuin lihaton versio.

      Lainaa

    81. Neulottu ilonpilaaja 9.4.2026 6:19
      Tulos: -7 (7 ääntä)
      Vankkumaton herne: Tais jollain mennä vitsistä herne nenään
      Jep. Yksi tyyppi koko mokissa ja täällä kauhea öyhötys lihansyöjä-öyhättäjistä. Kyllä täällä mokien kommenteissa pitäs porukan jo vähän vilkasta peiliin. 😂

      Lainaa

    82. Itsevarma tiikeri 9.4.2026 18:01
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Solmuton mäyrä: Täysin totta! Onhan sellainenkin vähemmistö varmasti olemassa, mutta suurin osa vetää kyllä noilla eläinperäisillä höysteillä!
      Aikoinaan se hernerokka on ollut kasvisruoka, lihaa on laitettu jos on ollut eli harvoin. Ja sana riista on alun perin tarkoittanut härkäpapua. Aristoteleen kantapään jakso sadan vuoden takaisista syömisistä.

      Lainaa

    83. Itsevarma tiikeri 9.4.2026 18:02
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Ja aika monessa lounasravintolassakin torstain hernekeitto tehdään vegaanisena ja kinkut on vieressä jos on. Voi tietysti olla että vain pk-seudulla.

      Lainaa

    84. Elävä gerbiili 9.4.2026 19:22
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Raitti mandariini: Johan siinä kasvuikäinen setämies nääntyy jos ei saa lihakiloa päivässä.
      Eihän siinä mene edes suoli kunnolla tukkoon jos ei vähintään kiloa lihaa pääse mättämään sisuksiin 😆

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: alko, kasvisruoka, kasvissyöjät, kesätyö, koulu, miesflunssa, omat eväät, raskaana, raskaus, rummut, ruoka, synnyttää, vanhempiensuojeluilmoitus, vegaanit, verilettu, veriletut

  • Uusimmat

  • Kategoriat