Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mitä tänään syötäisiin? Osa 110

Mehun hinta nousi pilviin, mutta onneksi ratkaisu löytyy läheltä.
Mitä tänään syötäisiin? Osa 110

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 110 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Koomimupio 7.3.2024 0:43
      Tulos: -613 (787 ääntä)
      Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? :D

      Lainaa

    2. Tulos: +305 (361 ääntä)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      Ei heitä voi vituttaa, kun juuri sanoit, ettei heitä ole.

      Lainaa

    3. Hiomaton krokotiili 7.3.2024 1:22
      Tulos: -356 (546 ääntä)
      Eipä lapsetkaan kuulemma halua koulussa vegemoskaa syödä, sanovat sitä biojätepäiväksi. Ja tää oli siis lehdessä.

      Lainaa

    4. Tulos: +431 (439 ääntä)
      Pizzerian pizzaa uunipellillä keittiön tasolla hellan vieressä. Kuka jaksais ees lavastaa tollase 😂

      Lainaa

    5. Tallentumaton kivi 7.3.2024 1:35
      Tulos: +636 (638 ääntä)
      Joku päivä joku kertoo Jonnalle, että kun taikinan tekee itse, sen voi muotoilla mihin tahansa muotoon, ja maailma aukeaa.

      Lainaa

    6. Kivulias matelija 7.3.2024 1:38
      Tulos: +322 (326 ääntä)
      Kyllä, kotona voi tehdä vain pellin muotoista ja kokoista pitsaa. Kaikki muu on feikkiä. Sanoo hän, joka ei osaa edes keskinkertaista pizzaa kotonaan tehdä.

      Lainaa

    7. Intiimi peura 7.3.2024 1:47
      Tulos: +206 (212 ääntä)
      Jne. - Kun et keksi listaasi enempää asioita. Yhden keksi ja sekin meni metsään, pitsahan on melko lailla pellin eli neliön muotoinen, pizzerioista saa yleensä pyöreitä.

      Lainaa

    8. Kujeileva apina 7.3.2024 2:06
      Tulos: +121 (127 ääntä)
      Jos teen pizzapohja ite, ni mä en aina saa siitä pellin muotoistasiitä tulee aina vähän ton näköinen. 🤣

      Lainaa

    9. Kastunut mato 7.3.2024 2:06
      Tulos: +93 (131 ääntä)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      okei? miten se liitty tähän mokaan

      Lainaa

    10. Tummanpuhuva kettu 7.3.2024 3:38
      Tulos: +137 (141 ääntä)
      Henkka: Pizzerian pizzaa uunipellillä keittiön tasolla hellan vieressä. Kuka jaksais ees lavastaa tollase 😂
      Leivinpaperikin ottanut väriä että se on ollut uunissa. Melkoista lavastamista tosiaan 😆. Mulla on vieläpä fiilis että pizzeriassa ne nimenomaan ei tee ton mallisia pizzoja. Yleensä ovat paljon ohutpohjaisempiakin kuin kotona tehdyt, ellei sitten ole kyseessä pannupizza. Mutta tosiaan kotonahan voi tehdä ihan minkä mallisen vaan. Ei sitä sillä tavalla tehdä kuin pannukakkua että se menee laitoja myöten vaan pitää se pizzapulla tuohon muotoilla. Tuohan kuvassa olevahan on just sopiva kun ei mene liian lähelle reunoja.

      Lainaa

    11. Auttava hiiri 7.3.2024 4:20
      Tulos: +114 (122 ääntä)
      Jos ravintola ei kannata kun asiakkaita ei käy, niin se loppuu sitten. Ei siinä sen ihmeellisempää. Ei aina onnistu. Pilvikeittiö olikin uusi juttu itselle. Näppärää. Ilmankos kivijalat kaatuu kun on trendikästä tilata netistä kotiin.

      Lainaa

    12. Liittoutumaton pussieläin 7.3.2024 4:43
      Tulos: +279 (301 ääntä)
      Aina pitää joku oman elämänsä tosimies löytyä joka uutisessa mollaamassa vegeruokaa. Ihan kuin se olisi heiltä jotain pois 🤔

      Lainaa

    13. Tulos: +47 (59 ääntä)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      Huh huh! Onneksi kellään muulla ei ole sama ruokavalio, kun sulla

      Lainaa

    14. Mindtrick 7.3.2024 5:30
      Tulos: +137 (197 ääntä)
      Mistä tietää onko joku lihaani? Helposti, kyllä se kertoo sen heti ensimmäisen tilaisuuden tullen vaikka kukaan ei kysyisi.

      Lainaa

    15. Tulos: +197 (227 ääntä)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      En ole ikinä tavannut vegaania, joka olisi niin eriskummallisen kiinnostunut muiden ihmisten ruokavaliosta kuin tällaiset lihaöyhöttäjät. Siis oikeasti, todella kummallista käytöstä. T. Sekasyöjä.

      Lainaa

    16. Itseasiassa 7.3.2024 6:27
      Tulos: +218 (268 ääntä)
      Hiomaton krokotiili: Eipä lapsetkaan kuulemma halua koulussa vegemoskaa syödä, sanovat sitä biojätepäiväksi. Ja tää oli siis lehdessä.
      Eli siis vanhemmat kutsuvat ja näin opettavat tuon asenteensa lapsiinsa. 
      Lihan maataloustuet voisi laskea samalle tasolle kuin kasvisten, katsotaan sitten huvittaako enää syödä aitoa ruokaa kuten nakkeja. 

      Lainaa

    17. Taitettu keiju 7.3.2024 6:39
      Tulos: -220 (264 ääntä)
      Itseasiassa: Eli siis vanhemmat kutsuvat ja näin opettavat tuon asenteensa lapsiinsa. 
      EI, vaan lapset kutsuvat noin. Etkö osaa lukea vai onko haasteesi enemmän ymmärtämisen puolella?

      Lainaa

    18. Pilkkopimeä joutsen 7.3.2024 6:42
      Tulos: +90 (90 ääntä)
      Kujeileva apina: Jos teen pizzapohja ite, ni mä en aina saa siitä pellin muotoistasiitä tulee aina vähän ton näköinen. 🤣
      Älä valehtele. Pizzeriasta ostit pizzan kuitenkin. Ihan menee maku tässä.

      Lainaa

    19. Erma Havanko 7.3.2024 6:45
      Tulos: +87 (93 ääntä)
      Kotipizzalla on joku vastaavan näköinen pizza mutta ei siinä ole täytteitä läheskään niin paljoa. Ja kyllä tuo kotona tehdyltä näyttää, itse en ehkä noin hyvän näköistä saa aikaan mutta ei tarkoita etteikö joku muu voisi. Ja kyllä kasvisruoallakin elää ihan mukavasti. Kokeilkaa ensin kuukausi ensin ennenkuin tuomitsette.

      Lainaa

    20. Hyökkäävä liitu 7.3.2024 6:56
      Tulos: +203 (225 ääntä)
      Taitettu keiju: EI, vaan lapset kutsuvat noin. Etkö osaa lukea vai onko haasteesi enemmän ymmärtämisen puolella?
      Lapset sanovat niin koska roolimalli kotona sanoo että "meillä mitään vegemoskaa syödä!"
      Uskon kyllä myös että vegeruoka ei välttämättä ole aina sitä parasta laitoskeittiössä tehtynä, kun moni muukin ruoka epäonnistuu. Esimerkkinä vasta uutisissa ollut 'makaronilaatikko'

      Lainaa

    21. Kilokalori 7.3.2024 7:07
      Tulos: +186 (232 ääntä)
      Liittoutumaton pussieläin: Aina pitää joku oman elämänsä tosimies löytyä joka uutisessa mollaamassa vegeruokaa. Ihan kuin se olisi heiltä jotain pois 🤔
      Kognitiivinen dissonanssi se on mikä noita miehiä syö sisältä päin. Kyllä hekin ovat lukeneet uutiset ilmastonmuutoksesta, eläirääkkäyksestä teurastamoilla, makkaran yhteydestä suolistosyöpiin ja sydäntauteihin. Mutta koska heillä itsellään ei ole tilaa mielessään muuttaa omaa käytöstään, he kääntävät koko jutun vegaanien syyksi. Koska he sisimmässään tietävät, että vegaani tekee vähän oikeamman valinnan. Mieli ei halua olla väärässä.
      ”Luulevat olevansa muita parempia ja arvostelevat muita ja vaativat muitakin” = ei vaan sun ego tietää että ovat, mutta kun et pysty itse siihen, et hyväksy omaa toimintaasi, joten pilkkaat vegaaneja, että sun ydinminä pysyisi tasapainossa. ”Sillä vegaanilla oli vanha villapaita ei ole kunnon vegaani, ihan sama vaikka minäkin syön lihaa.”

      Lainaa

    22. Taltioitu päärynä 7.3.2024 7:07
      Tulos: +82 (100 ääntä)
      Hiomaton krokotiili: Eipä lapsetkaan kuulemma halua koulussa vegemoskaa syödä, sanovat sitä biojätepäiväksi. Ja tää oli siis lehdessä.
      Samaa mieltä, pinaattilätyt pois koulujen ruokalistalta!

      Lainaa

    23. Räkäpää 7.3.2024 7:16
      Tulos: +69 (79 ääntä)
      Itseasiassa: Eli siis vanhemmat kutsuvat ja näin opettavat tuon asenteensa lapsiinsa.  Lihan maataloustuet voisi laskea samalle tasolle kuin kasvisten, katsotaan sitten huvittaako enää syödä aitoa ruokaa kuten nakkeja. 
      TAI mahdollisesti se, että koulujen kasvisruuat on vain yksinkertaisesti surkealaatuisia. Niitä pitää tehdä hirveät määrät ja ainakin minun muistin mukaan kaikki kasvikset oli harmaata mössöä 2000-luvun alussa joten eikö vika voisi vieläkin olla sama? Liharuuatkaan eivät olleet kehuttavia, mutta ne antavat ylikeittämisen jne paremmin anteeksi menemättä yhtä hirveäksi muusiksi. Herkullista kasvisruokaa on olemassa ja jopa suhteellisen helposti tehtävissä, mutta ei nuissa halvimman tuottajan massakeittiöissä.

      Lainaa

    24. Tinkimätön unikeko 7.3.2024 7:27
      Tulos: +96 (104 ääntä)
      Liittoutumaton pussieläin: Aina pitää joku oman elämänsä tosimies löytyä joka uutisessa mollaamassa vegeruokaa. Ihan kuin se olisi heiltä jotain pois 🤔
      Sama homma aina kun on sähköja koskevista ongelmista uutinen. Eiköhän siellä ole jonoksi asti bensalenkkareita nauramassa ja höhöttämässä. En ota kantaa tähän ko. aiheeseen kun en autoista tarpeeksi tiedä, mutta olisi mielenkiintoista tietää mihin perustuu tällainen vahingoniloinen käyttäytyminen.

      Lainaa

    25. Toj Karin 7.3.2024 7:36
      Tulos: +97 (119 ääntä)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      Ton ekan virkkeen luettuani olin varma että toi on sarkastisesti liioiteltua vittuilua lihansyöjille, koska ei kukaan voi sanoa mitään niin idioottia että vegepihvit olisi feikkiä mutta nakit on aito miehekkään miehen lihatuote.  Sitten palasin takaisin todellisuuteen unenpöpperöstä ja muistin että persut istuu hallituksessa ja tollasia puhuvat idiootit niitä äänesti.

      Lainaa

    26. Tulos: +171 (183 ääntä)
      Taltioitu päärynä: Samaa mieltä, pinaattilätyt pois koulujen ruokalistalta!
        En tiedä pohdimmeko samaa uutista re: "biojätepäivä", mutta ainakin Helsingin Uutiset tässä jokin aika sitten alitti itsensä (ja siltä aviisilta se on saavutus). Otsikossa kerrottiin isolla, että päiväkotilapset vihaavat kasvisruokaa, ei vaan mene, ja ingressi esitti kasvisruokapäivän poistamista. Piti lukea leipäteksti saadakseen selville, että kolmen suosituimman ruoan joukosta löytyi sijalta 2, kas vain, kasvissosekeitto. 
        Tulee kyllä mieleen että tämä "kasvisruokapäivä" on huono idea, kun jok' ainoa muumi ilmaantuu kolostaan selostamaan että meillä ei vittu mitään rehuja syödä, ja tartuttavat myrkyllisen asenteensa vielä lapsiinsakin siinä samalla. Kuitenkin, ainakin omana aikanani, pinaattilettupäivä oli se, jolloin ruoka meinasi loppua kesken. Mannapuuro oli hitti myös, koska sen kanssa sai mehukeittoa. Syömäkelvottomiin -siis ei "kouluruoka on pahaa, lässynlää, olen 12 v vanha ja tosi kapinallinen" -vaan aidosti syömäkelvottomiin kuuluivat tilliliha ja silakkalaatikko, kasviksia ei voi sössiä niin pahasti, kun ei niissä ole ruotoja joihin tukehtua eikä rasvaa joka voisi härskiintyä. Eli kasvisruoka on aina ollut menestys, tai niin menestys kuin laitosruoka ylipäänsä voi olla, kunhan vain muistamme olla kutsumatta sitä kasvisruoaksi, koska kaikkien vanhempien miehisyys ei sitä kestä, ja lapsethan toistavat papukaijana mitä isi sanoo. Luultavasti olisi parasta tarjoilla kasvisruoka ihan vain ruokana, niin kenenkään identiteetti ei tuhoudu siitä että se on hyvää.

      Lainaa

    27. Monilaenen jääkarhu 7.3.2024 7:42
      Tulos: -81 (99 ääntä)
      Kilokalori: Kognitiivinen dissonanssi se on mikä noita miehiä syö sisältä päin. Kyllä hekin ovat lukeneet uutiset ilmastonmuutoksesta, eläirääkkäyksestä teurastamoilla, makkaran yhteydestä suolistosyöpiin ja sydäntauteihin. Mutta koska heillä itsellään ei ole tilaa mielessään muuttaa omaa käytöstään, he kääntävät koko jutun [...]
      No ei nyt ihan noinkaan.
      T. Ex-vege

      Lainaa

    28. Säpevä alligaattori 7.3.2024 7:52
      Tulos: -62 (66 ääntä)
      Kyöpeli: Ei heitä voi vituttaa, kun juuri sanoit, ettei heitä ole.
      Tarkoitatko että vegaani on yhtä kuin suomalainen?

      Lainaa

    29. Vegeruoka 7.3.2024 8:01
      Tulos: -178 (198 ääntä)
      Toiselta puolelta palloa tuotu vegemoska soijarouheineen ei ikinä ole eettisempää kuin syödä Suomessa Suomalaista lihaa. Vegaanit ovat pääasiassa muutenkin väsyneitä ja ärsyyntyy herkästi. Se johtuu eläinperäisten rasvojen puutteesta. faktaa.

      Lainaa

    30. Tulos: +68 (78 ääntä)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      Okei? No meillä taas kuuluu soijarouhe kuivakaapin vakiotuotteisiin. Edullista, monikäyttöistä ja hyvää, kun sen osaa valmistaa. On myös helkkarin proteiinipitoista, joten treenipäivinä täysjyväriisistä, soijarouheesta ja kasviksista valmistettu, paistettu sörsseli on parasta voimaruokaa. Ehkä vähän papuja sekaan.
      Nakkeihin taas en koske kuin ehkä uutena vuotena tai kesällä grillatessa. Näin on monella tuttavallakin. Ihan suomalaisia ollaan ja sekasyöjiä muuten, vaikkakin kasvispainotteisesti.
      Mahtaa sua vituttaa.

      Lainaa

    31. Vieraskorea taistelija 7.3.2024 8:03
      Tulos: +62 (70 ääntä)
      Säpevä alligaattori: Tarkoitatko että vegaani on yhtä kuin suomalainen?
      Miten ihmeessä edes voi käsittää yhden lauseen näin pieleen?

      Lainaa

    32. Tulos: +119 (137 ääntä)
      Vegeruoka: Toiselta puolelta palloa tuotu vegemoska soijarouheineen ei ikinä ole eettisempää kuin syödä Suomessa Suomalaista lihaa. Vegaanit ovat pääasiassa muutenkin väsyneitä ja ärsyyntyy herkästi. Se johtuu eläinperäisten rasvojen puutteesta. faktaa.
      Ei pidä paikkaansa. Lihatuotanto vaatii niin paljon resursseja, että sen paikallinen kasvattaminenkin tuottaa monin kerroin enemmän päästöjä kuin kasvisruoan kuljettaminen toiselta puolelta maapalloa. Voit tarkistaa tämän useasta lähteestä. Tuo väitteesi on vain kulunutta ölinää, jolla ihmiset yrittävät oikeuttaa käytöstään.
      Enkä tässä ottanut edes kantaa lihatuotannon eettisyyteen, vaan ainoastaan ekologisuuteen. Itse olen täysin sekasyöjä, mutta tiedostan kyllä ettei se ole se kestävin tai eettisesti oikea ruokavalio.

      Lainaa

    33. Itseasiassa 7.3.2024 8:40
      Tulos: +116 (124 ääntä)
      Taitettu keiju: EI, vaan lapset kutsuvat noin. Etkö osaa lukea vai onko haasteesi enemmän ymmärtämisen puolella?
      Eivät kaikki lapset kutsu sitä biojätteeksi, mutta aina jostain syystä juuri tuollaisten, joiden vanhemmat rakentelevat kummallisia aasinsiltoja vegaaniruuan ja pilven polttelun välille. Itse tunnen useita lapsiperheitä, joissa syödään säännöllisesti kasvisruokaa, se on ihan normaalia. Eivät ne lapset kutsu falafeleja tai pinaattilettuja biojätteeksi.

      Lainaa

    34. Luodinkestävä lihapiirakka 7.3.2024 8:45
      Tulos: +20 (58 ääntä)
      Kun isoilla tiloilla saataisiin kotiteurastus aikaan, olisi elukoilla Suomessa ihan hyvät olot. Pahinta on se niiden kuljetus satoja kilometrejä teuraaksi,se on kauheaa kidutusta. Lihan hintaa voisi nostaa, jos sitten olisi tuottajilla varaa elää. Samalla kulutus laskisi.

      Lainaa

    35. Peruuttamaton riikinkukko 7.3.2024 8:47
      Tulos: +6 (58 ääntä)
      Niin: Ei pidä paikkaansa. Lihatuotanto vaatii niin paljon resursseja, että sen paikallinen kasvattaminenkin tuottaa monin kerroin enemmän päästöjä kuin kasvisruoan kuljettaminen toiselta puolelta maapalloa. Voit tarkistaa tämän useasta lähteestä. Tuo väitteesi on vain kulunutta ölinää, jolla ihmiset yrittävät oikeuttaa [...]
      Mutta sitten kun katsotaan esim. soijan tai vaikka palmuöljyn kokonaisympäristövaikutusta, niin ei se nyt niin hirveen eettistä tai ekologista oo. Mutta ei ole läheskään kaikki banaanitkaan.
      Maailma on ihan pielessä ruuantuotannon suhteen, koska maat, joissa on eniten nälkäisiä, vie ruokaa maihin, joissa on eniten ylipainoisia.

      Lainaa

    36. Rasvaseppo 7.3.2024 8:52
      Tulos: +3 (53 ääntä)
      Voitaisiin poistaa koko kouluruokailu kokonaan, kun paskaahan se on aina kakaroiden mielestä kuitenkin. Eväät kouluihin ja saadaan niitä säästöjäkin joita niin rakastetaan.

      Lainaa

    37. Koroton lohikäärme 7.3.2024 8:52
      Tulos: +34 (38 ääntä)
      Vieraskorea taistelija: Miten ihmeessä edes voi käsittää yhden lauseen näin pieleen?
      Liittyy varmaan siihen amerikkalaiseen vitsiin että suomalaisia on maailmassa niin olematon prosenttimäärä, että menee oikeastaan virhemarginaliin, eli ehkä suomalaisia/suomea ei oikeasti olekaan olemassa.

      Lainaa

    38. Itseasiassa 7.3.2024 8:56
      Tulos: +49 (57 ääntä)
      Vegeruoka: Toiselta puolelta palloa tuotu vegemoska soijarouheineen ei ikinä ole eettisempää kuin syödä Suomessa Suomalaista lihaa. Vegaanit ovat pääasiassa muutenkin väsyneitä ja ärsyyntyy herkästi. Se johtuu eläinperäisten rasvojen puutteesta. faktaa.
      Kannattaa unohtaa tuo soijarouhe. Meillä kotona ei syödä sitä ollenkaan, sen sijaan meillä käytetään linssejä, härkäpapua ja hernettä. Ja meillä ollaan sekasyöjiä, mutta ympäristön ja terveyden vuoksi on kyllä aihetta lisätä edelleen sitä kasvisten määrää.

      Lainaa

    39. Saamaton greippi 7.3.2024 9:08
      Tulos: +102 (108 ääntä)
      Peruuttamaton riikinkukko: Mutta sitten kun katsotaan esim. soijan tai vaikka palmuöljyn kokonaisympäristövaikutusta, niin ei se nyt niin hirveen eettistä tai ekologista oo. Mutta ei ole läheskään kaikki banaanitkaan. Maailma on ihan pielessä ruuantuotannon suhteen, koska maat, joissa on eniten nälkäisiä, vie ruokaa maihin, joissa on eniten ylipainoisia.
      Niin olet ihan oikeassa. Suurin osa sitä sademetsiä tuhoavasta soijasta menee kuitenkin tuotantoeläinten rehuksi, jonka vuoksi sen tuotanto on edes päässyt näin pahaksi ongelmaksi. Ja palmuöljystä nyt on ihan turha syyllistää vegaaneja, sitä tungetaan valitettavasti joka paikkaan.

      Lainaa

    40. Tulos: +89 (93 ääntä)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      Yllättävän moni ostaa kyllä olutta ja ihan viinaakin, vaikka ovat vegaanisia tuotteita. Mahtaa vegaaneille öyhöttäjiä v-tuttaa, kun jää ilman näitä herkkuja.

      Lainaa

    41. Leechwife 7.3.2024 9:26
      Tulos: +105 (109 ääntä)
      Jep, vegaanit eivät taaskaan osaa käyttäytyä. Onneksi lihaa syövät upeat kansalaiset taas näyttävät miten paljon älykkäämpiä ovat. Ja ei, en itse ole vegaani, mutta kyllä todella välillä vatuttaa vegaanien ihmeellinen syyllistäminen. Jos et kestä omia valintojasi koskien ruokavaliotasi, älä raivoa siitä muille.

      Lainaa

    42. Vapaa fretti 7.3.2024 9:29
      Tulos: +51 (61 ääntä)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      Vau! Ai että ei-vegaanit syövät mieluummin nakkikastiketta kuin härkistä?? Seuraavaksi varmaan kerrot että absolutistit ostavat mieluummin limua kuin kaljaa??? Olenkin aina välillä miettinyt minkä takia nämä tietyt "uutismediat" julkaisee aina näitä itsestäänselviä asioita "uutisina", mutta selkeästi niillekin on se oma lukijakuntansa joille se on uutta tietoa :D

      Lainaa

    43. Uskottava alokas 7.3.2024 9:39
      Tulos: +91 (95 ääntä)
      Vegeruoka: Toiselta puolelta palloa tuotu vegemoska soijarouheineen ei ikinä ole eettisempää kuin syödä Suomessa Suomalaista lihaa. Vegaanit ovat pääasiassa muutenkin väsyneitä ja ärsyyntyy herkästi. Se johtuu eläinperäisten rasvojen puutteesta. faktaa.
      Jostain syystä ne vaan on aina nämä ns. "lihansyöjät" jotka tunkevat ärsyyntyneinä jokaiseen keskusteluun joka edes hipaisee sanaa "kasvis" tai "vege". Itse olen kasvanut 80-luvulta lähtien muunmuassa pinaattikeiton, -lettujen, porkkana- ja lanttulaatikon, ja perunavellin avustuksella. Ei meillä lapsena ollut sellaista ylellisyyttä että olisi voinut kieltäytyä jostain ruoasta vain siksi ettei siinä ollut lihaa. Samalla tavalla syötiin karjalanpaistia, läskisoosia, perunalaatikkoa (sitä perinteistä missä on lihaa, ei sitä mössöä mitä joulupöydissä tarjotaan), kalakukkoa, jne. eli käytännössä sitä mitä pöytään kannettiin. Mennyt ihan ihmeelliseksi kun aikuiset ihmiset itkee jos ei jokaisella ruokailukerralla ole punaista lihaa vaihtoehtona.

      Lainaa

    44. Vanhahko marsu 7.3.2024 9:40
      Tulos: +64 (66 ääntä)
      Meidän uusi päiväkotilainen on päässyt maistelemaan laitoskeittiön tarjoamisia ja kasvissosekeitto oli välitön hitti, jaetulla ykkössijalla broilerikiusaus. Tuntuu ihan käsittämättömiltä tällaiset biojätekeskustelut. Varmaan niitä saa joskus sitten koulukavereilta kuulla.

      Lainaa

    45. Päheä hämähäkki 7.3.2024 9:59
      Tulos: +60 (70 ääntä)
      Hiomaton krokotiili: Eipä lapsetkaan kuulemma halua koulussa vegemoskaa syödä, sanovat sitä biojätepäiväksi. Ja tää oli siis lehdessä.
      Ehkä voisi katsoa vanhemmat peiliin. Nuorin lapseni treenaa tissistä irti syömällä eri kasvissoseita ja hyvin maistuu. Jos kasvikset jää pois lapsen ruokavaliosta iän karttuessa, voi syyttävällä sormella osottaa kasvuympäristöä.
      Ihmekös suomi on muistaakseni top-10 lihavimman kansan joukossa. Suomi (painon)nousuun!

      Lainaa

    46. Vitsikäs hylje 7.3.2024 10:31
      Tulos: +52 (58 ääntä)
      Hiomaton krokotiili: Eipä lapsetkaan kuulemma halua koulussa vegemoskaa syödä, sanovat sitä biojätepäiväksi. Ja tää oli siis lehdessä.
      lapset eivät halua syödä kouluruokaa? wau.

      Lainaa

    47. Harteeton tomaatti 7.3.2024 10:46
      Tulos: +89 (93 ääntä)
      Vegeruoka: Toiselta puolelta palloa tuotu vegemoska soijarouheineen ei ikinä ole eettisempää kuin syödä Suomessa Suomalaista lihaa. Vegaanit ovat pääasiassa muutenkin väsyneitä ja ärsyyntyy herkästi. Se johtuu eläinperäisten rasvojen puutteesta. faktaa.
      Miten vieläkin kehdataan käyttää soijaa argumenttina, vaikka Maaseudun tulevaisuuskin on jo ajat sitten tehnyt jutun, jossa kerrotaan kuinka noin 95% Suomeen tuodusta soijasta menee rehuksi? 
      Sen lisäksi elintarvikkeissa, jotka ovat/sisältävät soijaa, yleensä kerrotaan soijan alkuperämaa ja se on monesti Euroopan valtio. 

      Lainaa

    48. Tuoksuva eläin 7.3.2024 11:06
      Tulos: +37 (43 ääntä)
      Hiomaton krokotiili: Eipä lapsetkaan kuulemma halua koulussa vegemoskaa syödä, sanovat sitä biojätepäiväksi. Ja tää oli siis lehdessä.
      Ja aikuisiltahan tuo asennevamma on opittu.
      Jo ennen kuin niitä alettiin kutsua kasvisruokapäiviksi, koulujen ruokalistoilla oli pinaattilättyjä, pinaattikeittoa, pastaa ja sienikastiketta, puuroa...
      Ennen kuin niitä alettiin kutsua kasvisruokapäiviksi, kukaan ei valittanut kasvisruoista sen enempää kuin kouluruuasta muutenkaan. (Pieni valitus toki aina kuuluu asiaan, vaikka ruoka olisi oikeasti ihan hyvää.) Vasta 2000-luvulla kunnon A-luokan lihansyöjä-äijät ja -muijat Ry keksi, että kirjaimellisesti jokaisella aterialla on oltava tarjolla lihaa, koska se on hyvää eli terveellistä, ja salaattia ei tarvitse syödä ollenkaan, koska se ei ole lihaa.
      Kohtuullinen määrä lihaa (suositus korkeintaan 350g viikossa) toki onkin terveellistä, koska sekaruokavalio on helpompi saada vahingossa tasapainoiseksi miettimättä asiaa yhtään, kun taas kasvisruokavaliolla joutuu erikseen miettimään, että ruoassa on oltava mm. jotain mistä saa rautaa (esim. pinaattia tai herneitä) ja jotain missä on proteiinia (esim. papuja tai sieniä).
      Sen sijaan liian lihapainotteinen ruokavalio (mitä nämä Rikut noudattavat) saati sitten pelkkää lihaa sisältävä ruokavalio (mitä nämä Rikut kysyttäessä sanovat noudattavansa) on käytännössä mahdotonta saada tasapainoiseksi, koska heillä muiden kuin lihasta saatavien ravintoaineiden määrä jää aivan liian pieneksi. Ruoasta kun pitäisi saada muutakin kuin proteiinia, rautaa ja rasvaa.

      Lainaa

    49. Kunniaton delfiini 7.3.2024 11:35
      Tulos: -48 (52 ääntä)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      Mitä ymmärtänyt tästä "vihreästä" syömisestä, niin ihmiset saa päättää itse mitä, mutta tähän ei lasketa lihatuotteita. Kouluissakin yhä enemmän lapset jättävät syömättä ruokaa, kun yhä enemmän pakotetaan ainoaksi vaihtoehdoksi kasvisruuat. Valinnanvapauksia ilman vapautta.

      Lainaa

    50. Sankka kiivi 7.3.2024 11:36
      Tulos: +60 (70 ääntä)
      Harteeton tomaatti: Miten vieläkin kehdataan käyttää soijaa argumenttina, vaikka Maaseudun tulevaisuuskin on jo ajat sitten tehnyt jutun, jossa kerrotaan kuinka noin 95% Suomeen tuodusta soijasta menee rehuksi?  Sen lisäksi elintarvikkeissa, jotka ovat/sisältävät soijaa, yleensä kerrotaan soijan alkuperämaa ja se on monesti Euroopan valtio. 
      Lisäksi se soija pitäisi kuljettaa 250 kertaa edestakaisin, jotta sen kuljetuksesta aiheutuneet päästöt vastaisivat kotimaisen naudanlihan päästöjä.

      Lainaa

    51. Kokematon kettu 7.3.2024 11:43
      Tulos: +21 (25 ääntä)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      Minä otin eilen lounasravintolassa falafel-burgerin. Oli äärettömän hyvää! Kulmakonditoria osaa.

      Lainaa

    52. Tulos: +31 (31 ääntä)
      Henkka: Pizzerian pizzaa uunipellillä keittiön tasolla hellan vieressä. Kuka jaksais ees lavastaa tollase 😂
      Tuo ko. pizzakuva ei varmaan ole, mutta voisit olla yllättynyt mitä kaikkea nämä somettaja, influensserit, tubettaja ja muut tyhjäntoimittajat lavastaa klikkauksien ja seuraajien toivossa. Ei tietenkään kaikki, seassa on myös ihan aitoa ja järkevääkin sisältöä.

      Lainaa

    53. Rajaton pussieläin 7.3.2024 12:33
      Tulos: +48 (50 ääntä)
      Vegeruoka: Toiselta puolelta palloa tuotu vegemoska soijarouheineen ei ikinä ole eettisempää kuin syödä Suomessa Suomalaista lihaa. Vegaanit ovat pääasiassa muutenkin väsyneitä ja ärsyyntyy herkästi. Se johtuu eläinperäisten rasvojen puutteesta. faktaa.
      Meinaatko tosissas ettei Suomessa kasvikset kasva?

      Lainaa

    54. Tulos: -30 (52 ääntä)
      Kasvisruokaällötyksillä harvemmin viitataan pinaattilettuihin tai kasvissosekeittoon, jotka ovat ihan oikeita ruokia. Viimeksi eilen päiväkodissa oli kasvispäivä, "vöner-kastiketta ja riisiä". Ei ollut maistunut monellekaan, mutta eipä meidän päiväkoti-ikäinen aitoa kebabbiakaan vedä. Ehkä vika on ruokalajin valinnassa ja valmistustavassa, ei niinkään siinä onko lihaa vai ei. Mitä härkiksiin ja muihin vastaaviin tulee, ei ole minunkaan eka valinta, kasvisruoat tehdään yleensä ihan kasviksista, linsseistä sun muista.

      Lainaa

    55. Armeijan käynyt pulu 7.3.2024 12:58
      Tulos: +31 (33 ääntä)
      Ei lihaa syöty ennen joka päivä. Sen lisäksi käytettiin kaikki ruhon osat kuten kieli ja luut. 1900-luvun vaihteessa suomalaiseen ruokavalioon kuuluivat vahvasti viljatuotteet, puurot, vellit mutta myös kalaruuat sekä kananmunat. Omasta mielestäni suomalaisten ruokavalio on vääristynyt. Kasviksia, kalaa ja marjoja syödään liian vähän. Kaikkea pitäisi syödä kohtuullisesti jotta ihminen saa kaikki tarvittavat ravintoaineet. Liiallinen lihansyönti lisää syövän riskiä ja liian vähän kasviksia lisää taas masennuksen riskiä. Teollisuus myös lobbaa aina tuotteita vaikka tuote ei välttämättä olisi terveellinen. Esim. sokerijugurtit tai pitkälle prosessoidut tuotteet. Mainosten tehtävänä on saada ihmiset ostamaan tuotteita, jotka eivät välttämättä ole terveellisiä tai edes tarpeellisia. Jos vähän kaivelee menneisyydestä niin löytyy mainos jossa ilkutaan kasvisyönnille. Kannattaa miettiä mistä omat asenteet ruokaa kohtaan ovat syntyneet, mainoksista vai vanhempien asenteista. Lihan määrän kasvu ruokavaliossa on melkein sama kuin suomalaisten keskipainon nousu käyrä.

      Lainaa

    56. Tulos: +49 (57 ääntä)
      Jos et halua syödä vegaaniruokaa, älä sitten syö sitä. Etsi jostain jotain muuta ruokaa. Kukaan ei ole tunkemassa vegaaniruokaa väkisin sinun kurkustasi alas. Todella monet ihmiset vetävät herneet pahasti nenään siitä että muillekin ihmisille kuin heille on olemassa vaihtoehtoja, vaikka ne eivät mitenkään vaikuttaisi heidän omiin valintoihinsa.

      Lainaa

    57. Mustanpuhuva makkara 7.3.2024 13:27
      Tulos: +33 (37 ääntä)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      Harvinaisen politisoitunut ajatusmalli. muut kuin vegaanit eivät voi syödä kasvistuotteita? itseäni sekasyöjänä harmittaa tämä kehitys, sillä monet vegetuotteet ovat herkullisia.

      Lainaa

    58. Vauhditon katkarapu 7.3.2024 13:31
      Tulos: +8 (30 ääntä)
      foo: Jos et halua syödä vegaaniruokaa, älä sitten syö sitä. Etsi jostain jotain muuta ruokaa. Kukaan ei ole tunkemassa vegaaniruokaa väkisin sinun kurkustasi alas. Todella monet ihmiset vetävät herneet pahasti nenään siitä että muillekin ihmisille kuin heille on olemassa vaihtoehtoja, vaikka ne eivät mitenkään vaikuttaisi heidän omiin valintoihinsa.
      Miten sen nyt ottaa. Olen osallistunut moneen työpaikan tapahtumaan, jossa on tarjottu vain vegaaniruokaa. Omien allergioideni ja suolistosairauden vuoksi pystyn syömään vain hyvin harvoja vegaanisia ruokia, vaikka haluaisinkin. Haluaisin todella voida olla vegaani. Noissa tapahtumissa nykyään ilmoitan ennakkoon, että otan omat eväät mukaan, koska minulle varattu erikoisannos on niin monta kertaa ollut lautasellinen vihersalaattia ja kurkkua, ei mitään muuta. Ei se riitä pitämään nälkää. Onhan minulla toki mahdollisuus valita: syö vegaaniruokaa ja kärsi muutama päivä tai ole nälässä. Lupa tuoda omat eväät oli muuten myös todella haastava saada.
      Riittävän monipuolinen vegaaniruoka ei sovi monelle. Olisi kiva, jos sekin ymmärrettäisiin, ihan siinä missä tulee ymmärtää myös vegaanius itsessään.

      Lainaa

    59. Kehno papaija 7.3.2024 13:52
      Tulos: +42 (42 ääntä)
      Rasvaseppo: Voitaisiin poistaa koko kouluruokailu kokonaan, kun paskaahan se on aina kakaroiden mielestä kuitenkin. Eväät kouluihin ja saadaan niitä säästöjäkin joita niin rakastetaan.
      Ei. Ilmainen kouluruoka on joillekin lapsille päivän ainoa lämmin ateria. Kaikilla ei ole samanlaiset kotiolot, siksi kouluruoka on todella tärkeä lasten eriarvoisuuden ehkäisijä. Mikäänhän ei estä vanhempia laittamasta lisäksi lapsilleen myös jotain omia eväitä kouluun, mikäli tahtovat ja kykenevät.

      Lainaa

    60. It's a deal 7.3.2024 14:00
      Tulos: +32 (38 ääntä)
      1980-luvulla ei koulussa ollut "kasvisruokapäiviä", joita olisi voinut henkeen ja vereen vastustaa somessa. Oli vain 4-5 päivää kuussa, jolloin tarjoiltiin kasvissosekeittoa, ruismarjapuuroa, pinaattilettuja jne. Silloin ei "väkisin tuputettu", aina oli myös katsomisvaihtoehto syömisen sijasta.

      Lainaa

    61. Tuntematon oliivi 7.3.2024 14:58
      Tulos: +39 (45 ääntä)
      Peruuttamaton riikinkukko: Mutta sitten kun katsotaan esim. soijan tai vaikka palmuöljyn kokonaisympäristövaikutusta, niin ei se nyt niin hirveen eettistä tai ekologista oo. Mutta ei ole läheskään kaikki banaanitkaan. Maailma on ihan pielessä ruuantuotannon suhteen, koska maat, joissa on eniten nälkäisiä, vie ruokaa maihin, joissa on eniten ylipainoisia.
      Palmuöljy on tosiaan ihan tarpeetonta, eikä sen tuotanto ole millään mittarilla kestävää. 
      Soija taas riippuu ihan soijasta. Esim. Euroopassa tehdään ihan kestävästi luomusoijaa, jota Suomessakin myydään. Lisäksi on hyvä huomioida, että jos on oikeasti huolissaan soijan ympäristöystävällisyydestä, niin se liha kannattaisi jättää ostamatta. Valtaosa soijatuotannosta kun menee eläintuotantoon rehuksi, eikä suinkaan suoraan ihmisen ruuaksi. 

      Lainaa

    62. Esteetön maito 7.3.2024 15:21
      Tulos: +24 (24 ääntä)
      Kivi:   En tiedä pohdimmeko samaa uutista re: "biojätepäivä", mutta ainakin Helsingin Uutiset tässä jokin aika sitten alitti itsensä (ja siltä aviisilta se on saavutus). Otsikossa kerrottiin isolla, että päiväkotilapset vihaavat kasvisruokaa, ei vaan mene, ja ingressi esitti kasvisruokapäivän poistamista. Piti lukea [...]
      Ihmiset usein ajattelevatkin hyvää kasvisruokaa ihan vain ruokana. Tämäkin oli sitten jonkun ns. "asiantuntijan" mielestä väärin, kun asiaa esim. Ylen sivuilla käsiteltiin. Kasvisruoan vastustusta tosiaan varmasti vähentäisi, kun jätettäisiin siitä pois identiteettipolitiikka, vastakkainasettelu ja puheet "pakollisista kasvisruokapäivistä." Pinaattiletut ja kasvissosekeitto syödään koska niistä tykätään, ei ideologian tunnustuksena.

      Lainaa

    63. rottanpää 7.3.2024 15:41
      Tulos: +38 (38 ääntä)
      Kunniaton delfiini: Mitä ymmärtänyt tästä "vihreästä" syömisestä, niin ihmiset saa päättää itse mitä, mutta tähän ei lasketa lihatuotteita. Kouluissakin yhä enemmän lapset jättävät syömättä ruokaa, kun yhä enemmän pakotetaan ainoaksi vaihtoehdoksi kasvisruuat. Valinnanvapauksia ilman vapautta.
      Ei peruskouluruokailussa ennenkään mitään valinnanvapautta ole ollut. Söit tasan sitä yhtä ruokaa, jota oli, tai olit syömättä. Allergisille ym. rajoittuneille sama homma. Heille tehtiin kyllä omansa, muuta ei siihenkään mitään vaihtoehtoja annettu.

      Lainaa

    64. Nuutunut kivi 7.3.2024 15:43
      Tulos: +12 (12 ääntä)
      Auttava hiiri: Jos ravintola ei kannata kun asiakkaita ei käy, niin se loppuu sitten. Ei siinä sen ihmeellisempää. Ei aina onnistu. Pilvikeittiö olikin uusi juttu itselle. Näppärää. Ilmankos kivijalat kaatuu kun on trendikästä tilata netistä kotiin.
      Vasta tämän kommentin myötä tajusin lukeneeni väärin, pihvikeittiö olikin pilvikeittiö. Ihmettelinkin, että olivat tehneet täyskäännöksen menuunsa.

      Lainaa

    65. Ilmaapitävä viikinki 7.3.2024 16:14
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Tinkimätön unikeko: Sama homma aina kun on sähköja koskevista ongelmista uutinen. Eiköhän siellä ole jonoksi asti bensalenkkareita nauramassa ja höhöttämässä. En ota kantaa tähän ko. aiheeseen kun en autoista tarpeeksi tiedä, mutta olisi mielenkiintoista tietää mihin perustuu tällainen vahingoniloinen käyttäytyminen.

      Pelkoon se perustuu. Uusi teknologia ja uusi näkemys pelottaa, joutuuko tässä muuttamaan jotain omia tapojaan, eikö kohta enää saa ajaa dieselillä. Sitä ne pelkää, mutta ei ole opetettu kotona käsittelemään pelkoja kypsällä tavalla.

      Erityisen huvittavaa on tuo kasvisruoan pelko. Väistämättä käy mielessä, että noissa kodeissa syödään varmaan vaan pottua ja lihaa. Ei hyvä sekään, varsinkaan lapsia ei pitäisi tuohon opettaa.

      Lainaa

    66. Taltioitu päärynä 7.3.2024 16:35
      Tulos: +26 (30 ääntä)
      Kivi:   En tiedä pohdimmeko samaa uutista re: "biojätepäivä", mutta ainakin Helsingin Uutiset tässä jokin aika sitten alitti itsensä (ja siltä aviisilta se on saavutus). Otsikossa kerrottiin isolla, että päiväkotilapset vihaavat kasvisruokaa, ei vaan mene, ja ingressi esitti kasvisruokapäivän poistamista. Piti lukea [...]
      Pointtini oli juurikin se, että "pois kasvisruokapäivät"-porukka ei edes tiedä, mitä kasvisruoka on.

      Lainaa

    67. Syötävä metsämarja 7.3.2024 18:30
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Ihan niin kuin joskus 50-luvulla olisi muka mässäilty jatkuvasti lihalla. Tai vielä 70-luvullakaan. Silloin syötiin esim. uuninauriita ja kaikkea muuta mielenkiintoista. Tietysti maito, peruna, juurekset, kananmunat ja muut omavaraisuuteen perustuvat tuotteet muodostivat ruokavalion selkärangan väkisin, ja noiden tuoteryhmien ympärille Suomen omavaraisuus edelleen perustuu, yhdessä lihan kanssa. Järvissäkin on kalaa, mutta se ei meille kelpaa, vaikka sen syöminen olisi kokonaisuutena ympäristöhyvis. Mutta härkäpavulla Suomi omavaraiseksi on valitettavasti haihattelua siten, että ne sadot tuppaa olemaan täällä heikkoja. Ja sitä voi vain vuoroviljellä. Lehmän elimistö on siitä erikoinen, että se pystyy tuottamaan ihmiselle hyödyttömästä nurmesta proteiinia ja rasvaa. Mutta liika on tietysti siinäkin liikaa. Ääripäiden touhua muutenkin koko ruokakeskustelu, niin kuin moni muukin keskustelu. Harmi.

      Lainaa

    68. Tulos: +22 (24 ääntä)
      Syötävä metsämarja: Ihan niin kuin joskus 50-luvulla olisi muka mässäilty jatkuvasti lihalla. Tai vielä 70-luvullakaan. Silloin syötiin esim. uuninauriita ja kaikkea muuta mielenkiintoista. Tietysti maito, peruna, juurekset, kananmunat ja muut omavaraisuuteen perustuvat tuotteet muodostivat ruokavalion [...]
      Näyttää siltä että näille öyhöttäjille kasvisruokien syömisestä tuli ongelma vasta kun sitä alettiin kutsua vegaanisuudeksi.

      Lainaa

    69. Mallikas opas 7.3.2024 19:45
      Tulos: +27 (27 ääntä)
      Peruuttamaton riikinkukko: Mutta sitten kun katsotaan esim. soijan tai vaikka palmuöljyn kokonaisympäristövaikutusta, niin ei se nyt niin hirveen eettistä tai ekologista oo. Mutta ei ole läheskään kaikki banaanitkaan. Maailma on ihan pielessä ruuantuotannon suhteen, koska maat, joissa on eniten nälkäisiä, vie ruokaa maihin, joissa on eniten ylipainoisia.
      Eli kun Suomessa viljellään soijaa ja härkäpapua lehmän ravinnoksi, niin lopputuotteena saatava naudanjauheliha on paitsi superekologista, niin myös eettistä. Mutta jos samasta soijasta tehdään tofua tai soijarouhetta, ja ruokitaan sillä ihmisiä, niin yhtäkkiä alkaa ilmestyä "kokonaisympäristövaikutuksia". Tämä selvä, kai?

      Lainaa

    70. Syötävä metsämarja 7.3.2024 20:00
      Tulos: +3 (17 ääntä)
      foo: Näyttää siltä että näille öyhöttäjille kasvisruokien syömisestä tuli ongelma vasta kun sitä alettiin kutsua vegaanisuudeksi.
      No mutta eihän perinteistä sekaruokavaliota, joka siis koostuu enimmäkseen kaikesta muista kuin punaisesta lihasta, mutta sisältää muuten aika monipuolisesti kaikkea, kutsuta vegaaniudeksi. 
      Ongelma on todellakin se, että kaksi ääripäätä keskustelee keskenään. Siinä välissä olisi se, että käyttää sitä lihaa vähemmän. Suomi voisi aloittaa vaikka luopumalla tuontilihasta kokonaan ja siirtymällä tukemaan kotimaista. Vähemmällä pärjäisi ja siitä huvittaisi maksaa enemmänkin, kun sitä söisi harvemmin. 
      Se olisi kunnon win-win-win. Oman maan tuotanto / huoltovarmuus, terveys ja ympäristö voittaisivat tässä kaikki. 
      Ja se, että sitä kotimaista järvikalaa on, ja kun ei kalasteta, se rehevöittää järviä. Mutta monelle on tärkeämpää hössöttää vegaaniudesta kyllästymiseen asti, vaikka on aika selkeää, että valtaosa kansasta ei ala vegaaniksi kovin äkkiä, ei ehkä koskaan. 
      Ja se tavallinen, iso kansanosa on se, jonka ruokavalinnat merkitsee isossa kuvassa niin ympäristölle kuin terveydellekin. 
      Jonninjoutavaa hajottamista puolin ja toisin. Jos kohtaa tämän mokan kaltaista takapajuisuutta, niin vähän lempeämpi vastareaktio saattaisi tuottaa parempaa tulosta. 

      Lainaa

    71. Loitto konna 7.3.2024 20:10
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Riku silmä kovana vahtii HS kaupungin uutisia vaikka vihaa Helsinkiä.

      Lainaa

    72. Uneton meduusa 8.3.2024 0:18
      Tulos: +11 (11 ääntä)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      Ostavat nakkikastiketta?
      Okei, olen itsekin laiska ruuanlaittaja, mutta tämä on jo jonkinlainen huippu.

      Lainaa

    73. Kujeileva apina 8.3.2024 2:10
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Pilkkopimeä joutsen: Älä valehtele. Pizzeriasta ostit pizzan kuitenkin. Ihan menee maku tässä.
      No nyt mä jäin kiinni. 😅

      Lainaa

    74. Rapattu tohtori 8.3.2024 6:24
      Tulos: -9 (17 ääntä)
      Vitsikäs hylje: lapset eivät halua syödä kouluruokaa? wau.
      Kyllä kunnon uunimakkarat ja muut oikeat ruuat kelpaavat.

      Lainaa

    75. Hapeton päärynä 8.3.2024 9:06
      Tulos: -23 (27 ääntä)
      Vege on trendi ruokaa. Harmi miten ultraprosessoidusta lihajäljitelmästä on tehty mukamas terveellistä

      Lainaa

    76. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Tuntematon oliivi: Palmuöljy on tosiaan ihan tarpeetonta, eikä sen tuotanto ole millään mittarilla kestävää.  Soija taas riippuu ihan soijasta. Esim. Euroopassa tehdään ihan kestävästi luomusoijaa, jota Suomessakin myydään. Lisäksi on hyvä huomioida, että jos on oikeasti huolissaan soijan ympäristöystävällisyydestä, niin se liha [...]
      Palmuöljy on tosiaan eettisesti hyvin ongelmallinen tuote, mutta väite, että se on tarpeetonta, ei myöskään oikein kestä tarkastelua. Öljyä tarvitaan maailmassa ja palmuöljyn korvaaminen muilla tuotteilla tai varsinkaan tuotteilla, joita kasvatetaan muualla kuin raivatuissa sademetsissä ei myöskään ole ihan helppoa. Mistä kaivettaisiin viljelyalat vaikka rypsipelloille, jotka korvaisivat palmuöljyplantaasit tai varsinkaan tilat ja rehut lehmille, jos se korvattaisiin voilla?

      Lainaa

    77. Kumma paprika 8.3.2024 11:42
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Taitettu keiju: EI, vaan lapset kutsuvat noin. Etkö osaa lukea vai onko haasteesi enemmän ymmärtämisen puolella?
      Huvittavaa, miten itket luetun ymmärtämisen perään, kun et itse ymmärtänyt lukemaasi.

      Lainaa

    78. Kumma paprika 8.3.2024 12:01
      Tulos: +16 (16 ääntä)
      Peruuttamaton riikinkukko: Mutta sitten kun katsotaan esim. soijan tai vaikka palmuöljyn kokonaisympäristövaikutusta, niin ei se nyt niin hirveen eettistä tai ekologista oo. Mutta ei ole läheskään kaikki banaanitkaan. Maailma on ihan pielessä ruuantuotannon suhteen, koska maat, joissa on eniten nälkäisiä, vie ruokaa maihin, joissa on eniten ylipainoisia.
      Niin, tiedätkö minne sitä soijaa esim. roudataan?
      Lihatiloille rehuksi.

      Lainaa

    79. Kumma paprika 8.3.2024 12:49
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Kunniaton delfiini: Mitä ymmärtänyt tästä "vihreästä" syömisestä, niin ihmiset saa päättää itse mitä, mutta tähän ei lasketa lihatuotteita. Kouluissakin yhä enemmän lapset jättävät syömättä ruokaa, kun yhä enemmän pakotetaan ainoaksi vaihtoehdoksi kasvisruuat. Valinnanvapauksia ilman vapautta.
      Eli et ole ymmärtänyt.

      Lainaa

    80. Kulttuuria rakastava sotilas 8.3.2024 14:49
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      It's a deal: 1980-luvulla ei koulussa ollut "kasvisruokapäiviä", joita olisi voinut henkeen ja vereen vastustaa somessa. Oli vain 4-5 päivää kuussa, jolloin tarjoiltiin kasvissosekeittoa, ruismarjapuuroa, pinaattilettuja jne. Silloin ei "väkisin tuputettu", aina oli myös katsomisvaihtoehto syömisen sijasta.
      Kyllä oli 80-luvulla ala-asteella nimen omaan VÄKISIN syödä. Ja itku kurkussa joutui jotain pahaa ruokaa syödä lautanen tyhjäksi. Kokemusta on. Koko pitkän ruokavälitunnin istuin lautasen ääressä itkua tihrustaen opettajan PAKOTTAESSA syömään. En muista enää, mikä ruoka oli kyseessä. Kuitenkin sellainen, josta oksennus pyrki koko ajan ylös.

      Lainaa

    81. Valitettava haisunäätä 8.3.2024 15:34
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Kulttuuria rakastava sotilas: Kyllä oli 80-luvulla ala-asteella nimen omaan VÄKISIN syödä. Ja itku kurkussa joutui jotain pahaa ruokaa syödä lautanen tyhjäksi. Kokemusta on. Koko pitkän ruokavälitunnin istuin lautasen ääressä itkua tihrustaen opettajan PAKOTTAESSA syömään. En muista enää, mikä ruoka oli kyseessä. Kuitenkin sellainen, josta oksennus pyrki koko ajan ylös.
      No ikävää tietysti, että pakotetaan. Mutta monilla on ruokien suhteen täysin epärealistisia inhotuksia, muut lapsethan söivät varmaankin ihan normaalisti. Jotenkin toivoisi, että ruokaa kunnioitettaisiin ylipäätään enemmän.

      Lainaa

    82. Tulos: 0 (0 ääntä)
      Mistä tietää, onko laitoskeittiön pinaattiletut paistettu voissa?

      Lainaa

    83. Puristettu hamsteri 8.3.2024 20:28
      Tulos: +25 (25 ääntä)
      Itse olen törmännyt enemmän lihaaniöyhöttäjiin kuin vegaaniöyhöttäjiin. Jos kesäleirillä ruokaa mainostaa vegaanisena, tulee aivan varmasti sanomista. Mutta jos sanoo "sama ruoka käy kaikille", niin yhtäkkiä ei tule halaistua sanaa siitä, miten ruoka on pahaa hyi hyi. Ja uskokaa tai älkää, yllättävän moni ruoka on vegaanista. Olin kerran isäni kanssa kaupassa, ja halusin ostaa vegaaniystävälleni sipsejä. Isän piti heti päästä kertomaan, miten sellaiset sipsit ovat varmasti pahoja ja mauttomia. Ne on niitä samoja perunalastuja, joita isä on ostanut vuosikaudet.

      Lainaa

    84. Räävitön huonekalu 8.3.2024 22:41
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Kulttuuria rakastava sotilas: Kyllä oli 80-luvulla ala-asteella nimen omaan VÄKISIN syödä. Ja itku kurkussa joutui jotain pahaa ruokaa syödä lautanen tyhjäksi. Kokemusta on. Koko pitkän ruokavälitunnin istuin lautasen ääressä itkua tihrustaen opettajan PAKOTTAESSA syömään. En muista enää, mikä ruoka oli kyseessä. Kuitenkin sellainen, josta oksennus pyrki koko ajan ylös.
      Meille syötettiin väkisin voinappi lusikalla, jos sitä ei muuten syönyt. Kun se kuulemma kuului ruokaympyrään.

      Lainaa

    85. Kirjoitettu ylioppilas 8.3.2024 23:47
      Tulos: +11 (11 ääntä)
      Intiimi peura: Jne. - Kun et keksi listaasi enempää asioita. Yhden keksi ja sekin meni metsään, pitsahan on melko lailla pellin eli neliön muotoinen, pizzerioista saa yleensä pyöreitä.
      ”Voisin jatkaa listaa loputtomiin” = en keksinyt enää yhtä ainutta asiaa listalle

      Lainaa

    86. Tulos: -4 (6 ääntä)
      Hiomaton krokotiili: Eipä lapsetkaan kuulemma halua koulussa vegemoskaa syödä, sanovat sitä biojätepäiväksi. Ja tää oli siis lehdessä.
      Turha miinustaa ei se totuus muuksi muutu, omat on syömättä, eikä syy vegaanius vaan se että koulujen vegaaniruuat ei maistu ku teollisesti prosessoitu eines

      Lainaa

    87. Tulos: +1 (1 ääni)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      Mistä ostetaan nakkikastiketta?

      Lainaa

    88. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Kilokalori: Kognitiivinen dissonanssi se on mikä noita miehiä syö sisältä päin. Kyllä hekin ovat lukeneet uutiset ilmastonmuutoksesta, eläirääkkäyksestä teurastamoilla, makkaran yhteydestä suolistosyöpiin ja sydäntauteihin. Mutta koska heillä itsellään ei ole tilaa mielessään muuttaa omaa käytöstään, he kääntävät koko jutun [...]
      Olet asian ytimessä.
      Sama ajatusmalli pätee kaikkeen muuhunkin kuin lihansyöntiin.

      Lainaa

    89. Kaiteeton kobra 9.3.2024 9:18
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Vauhditon katkarapu: Miten sen nyt ottaa. Olen osallistunut moneen työpaikan tapahtumaan, jossa on tarjottu vain vegaaniruokaa. Omien allergioideni ja suolistosairauden vuoksi pystyn syömään vain hyvin harvoja vegaanisia ruokia, vaikka haluaisinkin. Haluaisin todella voida olla vegaani. Noissa tapahtumissa nykyään ilmoitan ennakkoon, [...]
      Riittävän monipuolinen vegaaninen ruoka toki ei varmasti "monelle" sovi, mutta kuitenkin suurimmalle osalle ihmisistä se sopii. Toki esim. papuihin tottuminen voi viedä jonkin aikaa, jos niitä ei ole aiemmin syönyt, ja tästä syystä monet kuvittelevatkin, että ei pysty niitä syömään. Yleensä keho kuitenkin tottuu kohtuu nopeasti myös niihin papuihin. Niin, ja sivuhuomiona vielä, että vegaanista ruokavaliota voi hyvin noudattaa ilman niitä papujakin.

      Lainaa

    90. Tulos: +10 (14 ääntä)
      Esteetön maito: Ihmiset usein ajattelevatkin hyvää kasvisruokaa ihan vain ruokana. Tämäkin oli sitten jonkun ns. "asiantuntijan" mielestä väärin, kun asiaa esim. Ylen sivuilla käsiteltiin. Kasvisruoan vastustusta tosiaan varmasti vähentäisi, kun jätettäisiin siitä pois identiteettipolitiikka, vastakkainasettelu ja puheet [...]
        No, kasvisruokaahan on syöty aina, todella ihmettelen, että joku saa identiteettipolitiikkaa aikaan siitä -tosi paljon öyhöttäjiä on, joiden mielestä tapamme lapsemme nälkään jos joka aterialla ei ole lihaa. Haloo? Pitäisikä olla myös katumaasturi koska polkupyörähän nyt on jo lastenmurha, ja x tuuman tv koska ei Pipsa Possua voi katsoa ruudulta? En jaksa tajuta ihmisiä, joiden mielestä käsittämättömän kuluttamisen suitsiminen on joku loukkaus heidän oikeuksiaan kohtaan. Maapallo ei kestä tätä, ei se ole mielipide. Ei myöskään voi kuulua kenenkään identiteettiin syödä pekonia pihviin käärittynä (tai toisinpäin), ei kovin kauan ainakaan, kun sekasyöjä ihminen ei voi sillä elää. Kasvisruoalla voi, halutessaan. 
        Toisaalta kyllä tässä on kaikissa vikaa -kasvisruoan "kannattajatkin" käyttäytyvät kuin kyseessä olisi pyörä, jonka he ovat keksineet uudestaan. Olen lukenut argumentteja, joiden mukaan "kasvisruoka" on kouluihin "liian kallista", kun pitäisi olla härkistä, vuustoa ja muuta. Sellainen on hassua hifistelyä, toki sallittakoon omalla kustannuksella, mutta ainakin "omana aikanani" kasvissyöjät soivät, niin, kasviksia, ja syön edelleen. Ei muuten ole kallista linssipata, eikä ehkä olisi liikaa vaadittu, että ammatikseen kokkaavat osaisivat sellaisen herkullisena tehdä kun itsekin osaan. 
        Kulttuuriimme on aina kuulunut puuro, ruisleipä ja sellainen, ei edes omien vanhempieni nuoruudessa syöty lihaa joka päivä. Ei ole mitenkään perinteisen kulttuurimme vastaista, tai näännyttävää, syödä kuten on tapana ollut. Linssipata on hyvää kyllä, mutta vannoisin kunnolla valmistetun uuninauriin nimeen. Mikäköhän siinä on wokea tai hipsteriä, kun isoäideille ja -isille kelpasi?

      Lainaa

    91. Kudottu paimen 9.3.2024 10:26
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Rapattu tohtori: Kyllä kunnon uunimakkarat ja muut oikeat ruuat kelpaavat.
      Eikö tuo ole edelleen yksi suosituimmista kouluruoista? Omaan aikaan ainakin oli eikä biojätettä kertynyt.

      Lainaa

    92. Lunki viinirypäle 9.3.2024 14:30
      Tulos: 0 (14 ääntä)
      Kilokalori: Kognitiivinen dissonanssi se on mikä noita miehiä syö sisältä päin. Kyllä hekin ovat lukeneet uutiset ilmastonmuutoksesta, eläirääkkäyksestä teurastamoilla, makkaran yhteydestä suolistosyöpiin ja sydäntauteihin. Mutta koska heillä itsellään ei ole tilaa mielessään muuttaa omaa käytöstään, he kääntävät koko jutun [...]
      Tämä pätee erittäin hyvin ihmisiin, jotka ovat ympäristötietoisia ja hankkivat lapsia. He kyllä tiedostavat, että se kaikkein suurin ilmastoteko olisi jättää lapset hankkimatta. Samalla kuitenkin puolustavat lasten hankkimistaan kaikilla mahdollisilla argumenteilla.

      Lainaa

    93. Tulos: +6 (6 ääntä)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      Mitä ihmettä, Suomessa on lihansyöjiä enemmän kuin vegaaneja?? Uskomatonta! Miten tämä on mahdollista?

      Lainaa

    94. Tulos: +10 (10 ääntä)
      Hiomaton krokotiili: Eipä lapsetkaan kuulemma halua koulussa vegemoskaa syödä, sanovat sitä biojätepäiväksi. Ja tää oli siis lehdessä.
      millon lapset on kouluruoast välittäny? tyyliin kalapuikot ja pinaattiletut viedää käsist, muuten kyl tulee hävikkii aika paljo

      Lainaa

    95. Tulos: +11 (11 ääntä)
      Boomeri: Mistä tietää, onko laitoskeittiön pinaattiletut paistettu voissa?
      ei, ne tulee uunis, kukaan ei ala laitoskeittiön määrii vetää pannul

      Lainaa

    96. Yksinäinen nektariini 10.3.2024 2:03
      Tulos: -17 (17 ääntä)
      Blaablaa: Okei? No meillä taas kuuluu soijarouhe kuivakaapin vakiotuotteisiin. Edullista, monikäyttöistä ja hyvää, kun sen osaa valmistaa. On myös helkkarin proteiinipitoista, joten treenipäivinä täysjyväriisistä, soijarouheesta ja kasviksista valmistettu, paistettu sörsseli on parasta voimaruokaa. Ehkä vähän papuja [...]
      Miten vege tuotteet jotka tuodaan Suomeen kaukaa ulkomailta on yhtään sen ilmastoystävällinen kuin Suomessa tuotettu liha?
      Jos vegeruoat tuotettaisiin Suomessa niin ymmärtäisin paremmin.
      Ei maailma pelastuisi vaikka kaikki söisi vegeruokaa.
      Kasvissosekeitto maistuu koululaisille koska siihen on käytetty oikeaa ruokakermaa.

      Lainaa

    97. Leimattu muovipussi 10.3.2024 10:23
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Yksinäinen nektariini: Miten vege tuotteet jotka tuodaan Suomeen kaukaa ulkomailta on yhtään sen ilmastoystävällinen kuin Suomessa tuotettu liha? Jos vegeruoat tuotettaisiin Suomessa niin ymmärtäisin paremmin. Ei maailma pelastuisi vaikka kaikki söisi vegeruokaa. Kasvissosekeitto maistuu koululaisille koska siihen on käytetty oikeaa ruokakermaa.
      Älä oikeasti viitsi pilata Suomen eli tärkeää ruokatuotantoa noin tietämättömillä ja junteilla möläytyksillä. 
      Teet sillä enemmän hallaa kuin hyvää. 
      Kyllähän suomalaista maataloutta koko ajan pyritään kehittämään jopa kohti hiilineutraaliutta, ja koko ajan kehitetään viljelymenetelmälmiä. 
      Ei olla kuitenkaan vielä perillä, ei vielä edes lähelläkään, täydessä ravinnekierrossa, mutta se on kuitenkin globaalisti tärkeä tavoite. 
      Kyllä Suomessa maataloutta tarvitaan, ja osa siitä voi vallan hyvin olla myös lihataloutta. 
      Mutta kasvisruokaakin voi välissä syödä, se ei ole joko tai. 

      Lainaa

    98. It's a deal 10.3.2024 14:58
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Irvikisu: Mistä ostetaan nakkikastiketta?
      Vaikka tuolta: https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/jalostaja-nakkikastike-450g-kermainen-6409536655113

      Lainaa

    99. Loiva salaatti 11.3.2024 16:47
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Vegeruoka: Toiselta puolelta palloa tuotu vegemoska soijarouheineen ei ikinä ole eettisempää kuin syödä Suomessa Suomalaista lihaa. Vegaanit ovat pääasiassa muutenkin väsyneitä ja ärsyyntyy herkästi. Se johtuu eläinperäisten rasvojen puutteesta. faktaa.
      Jostain syystä tämänsisältöiset kommentit (tai vastaavasti ”isämmaallisuutta” hokevat) sisältää myös lähes aina adjektiivin ”suomalainen” kirjoitettuna Isolla Ässällä. Go figure.
      P.s. nimikone arpoi nyt kyllä täysin osuvan nimen :-D

      Lainaa

    100. Tulos: +2 (4 ääntä)
      Taltioitu päärynä: Samaa mieltä, pinaattilätyt pois koulujen ruokalistalta!
      Ja kesäkeitto ja hernekeitto. Raakaa lihaa, saatana, koululaisille, niin aivot kasvavat ja perse.

      Lainaa

    101. Pystysuora flamingo 11.3.2024 21:56
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Minusta on aivan käsittämätöntä millaista öyhötystä kasvisruoka aina aiheuttaa. Fakta on, että Suomessa syödään aivan järkyttävästi liikaa lihaa, varsinkin punaista. Ympäristön tai kansanterveyden kannalta ei kuitenkaan ole mitenkään välttämätöntä, että jokainen suomalainen alkaa vegaaniksi. Pelkästään se, että enemmistö vaihtaisi pari liharuokaa viikossa kasvisruokaan ja pari nautaruokaa vaikka kana- tai kalaruokaan olisi iso askel oikeaan suuntaan sekä heidän itsensä että ympäristön kannalta. Jokainen ostamatta jätetty lihapaketti on hyvä teko, vaikka olisi kyse vain siitä että ostat kolme pakettia neljän sijaan. Kuten joku aiempi kommentoija jo sanoi, ravitsemussuosituksetkin ohjeistavat nykyään syömään enintään 350g punaista lihaa viikossa terveyden edistämiseksi. Se on n. 3 ateriaa. Suosituksissa myös huomautetaan, että ympäristön näkökulmasta lihaa tulisi syödä sitäkin vähemmän, mutta olisi tosi hienoa nähdä suomalaisten pyrkivän edes tuohon terveyssuositukseen.

      Lainaa

    102. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Hauskana lisäfaktana: se mitä meillä ravintoloissa tarjoillaan aasialaisena ruokana ei ole nähnytkään autenttista aasialaista ruokaa. Mutta esim kiinalaiset turistit tykkää länsimaissa käydessään mennä meidän "kiinalaisiin" ravintoloihin syömään "länsimaalaista kiinalaista ruokaa"

      Lainaa

    103. Kokematon kettu 12.3.2024 8:03
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Koomimupio: Ja juuri oli uutinen siitä että suomalaiset ostavat mieluummin nakkikastiketta kuin jotain härkistä tai vastaavaa vegaanista feikkituotetta. Eli kyllä suomalaiset ovat lihansyöjiä. Mahtaa vegaaneja v-tuttaa? Ovatko vegaanit tulevaisuuden stallareita? 😁
      Oletko valmis lihaveroon? Se on tulossa.

      Lainaa

    104. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Rapattu tohtori: Kyllä kunnon uunimakkarat ja muut oikeat ruuat kelpaavat.
      mitä työn puolest seurannu ni eipä se "oikeakaa" ruoka kelpaa, otetaa se haarukalline salaattii, näkkileipä ja lasi vettä, ihan sama mitä on tarjol
      poikkeuksena kalapuikot ja pinaattiletut

      Lainaa

    105. Letittämätön banaani 12.3.2024 12:30
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Pinaattilätyt ovat kasvisruokaa, mutta eivät vegaanisia, niissä on kananmunaa ja maitoproteiinivalmistetta. Siis niissä Atrian valmisletuissa joita kouluissa syödään.

      Lainaa

    106. Massaton piimä 12.3.2024 18:54
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Taltioitu päärynä: Samaa mieltä, pinaattilätyt pois koulujen ruokalistalta!
      Oli kyllä monen suosikki koulussa. Kesäkeitto oli myös omaan mieleen.
      Monet kasvisruuat ovat hyviä ja kotonakin kelpaa lapsille. Koulussa kasvisruoka on monesti liharuokaa josta liha on korvattu jollain kasvikunnan tuotteella. Ei maistu lapsille. 
      Kotona lapset santsaavat kasviskeittoja, mutta koulun kasvisruokapäivinä tulevat nälkäisinä kotiin, kun pelkällä leivällä ja salaatilla menneet päivän.
      Eli ei ole kotona opittuja asenteita ainakaan meillä. Ruoka joko maistuu, tai ei.

      Lainaa

    107. Luonnonkihara papaija 24.3.2024 10:54
      Tulos: -3 (3 ääntä)
      Kokematon kettu: Oletko valmis lihaveroon? Se on tulossa.
      Viherpipertäjät eivät ole hallituksessa, joten tuollaisia älyttömyyksiä ei edes ehdoteta tällä kaudella, eikä se mene läpi tulevaisuudessakaan.

      Lainaa

    108. Posketon katkarapu 24.3.2024 10:54
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Massaton piimä: Oli kyllä monen suosikki koulussa. Kesäkeitto oli myös omaan mieleen. Monet kasvisruuat ovat hyviä ja kotonakin kelpaa lapsille. Koulussa kasvisruoka on monesti liharuokaa josta liha on korvattu jollain kasvikunnan tuotteella. Ei maistu lapsille. Kotona lapset santsaavat kasviskeittoja, mutta koulun [...]
      Kouluruualla on tarkoitus pärjätä koulupäivä, ei koko vuorokautta.

      Lainaa

    109. Tulos: -2 (4 ääntä)
      Pellille tehty "pizza" on siis piirakka, ei pizza. 00-jauhoista tai durum-jauhoista tehty, kohotettu taikina, pizzakivellä tahi -uunissa paistettu lätty on pizza.

      Lainaa

    110. Lahjaton soturi 30.3.2024 15:46
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Kasas: Pellille tehty "pizza" on siis piirakka, ei pizza. 00-jauhoista tai durum-jauhoista tehty, kohotettu taikina, pizzakivellä tahi -uunissa paistettu lätty on pizza.
      Höpö höpö. Tuota ole missään määritelty, eikä sitä voida määritelläkään, koska ei ole olemassa mitään yhtä ja tiettyä tapaa tehdä pizzaa, eikä ole koskaan ollutkaan.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: appelsiinimehu, bun2bun, hampurilainen, hampurilaiset, inflaatio, kotiuuni, kuva, mehu, pelti, pitsa, pizza, ravintola, vegaanit