Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Ylläpidolla on asiaa, osa 22

Paras alkuperäinen Facebook-ryhmä otti käyttöön jäsenmaksun.
Ylläpidolla on asiaa, osa 22

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 37 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +339 (341 ääntä)
      Herkkäuskoisuustesti tarjolla. Lähetä 100 euroa minulle, niin testaan telepaattisesti herkkäuskoisuutesi tason ja lähetän tulokset sinulle.

      Lainaa

    2. Ihkauusi vesimeloni 2.5.2023 0:54
      Tulos: +244 (252 ääntä)
      yp luuli keksineensä helpon keinon tienata kolkyt tonttuu xdxdxd

      Lainaa

    3. Tulos: -165 (217 ääntä)
      Siis onhan toi pääsymaksu ihan älytön, mutta en kyllä näe miten se kuuluisi poliisille mitenkään, eikä verottajallekaan vielä tossa vaiheessa vaan vasta sitten jos jättäisi ne tulot ilmoittamatta. Eiköhän noilla ole ihan tarpeeks oikeitakin töitä, niin vois vähän käyttää päätään ennen kun tekee noita ilmoituksiaan.

      Lainaa

    4. Tulos: +139 (173 ääntä)
      Kai: Siis onhan toi pääsymaksu ihan älytön, mutta en kyllä näe miten se kuuluisi poliisille mitenkään, eikä verottajallekaan vielä tossa vaiheessa vaan vasta sitten jos jättäisi ne tulot ilmoittamatta. Eiköhän noilla ole ihan tarpeeks oikeitakin töitä, niin vois vähän käyttää päätään ennen kun tekee noita ilmoituksiaan.
      No kerro mille taholle rikos täytyisi ilmoittaa jos ei Poliisille?

      Lainaa

    5. Tulos: -59 (131 ääntä)
      Pluri: No kerro mille taholle rikos täytyisi ilmoittaa jos ei Poliisille?
      Rikokset ilmoitetaan poliisille, mutta mikä rikos tossa on tapahtunut? FB-ryhmän pääsymaksun pyytäminen tuskin täyttää minkään rikoksen tunnusmerkkejä, saa toki korjata jos olen väärässä.

      Lainaa

    6. Lämmin kuormaeläin 2.5.2023 2:03
      Tulos: +170 (174 ääntä)
      Tos ryhmäs tais olla 37 000 jäsentä, hää aatteli äkkiseltään tahkoo pikkutilin et kaikki ryhmässä olevat tosiaan maksais sen euron. Ja toisekseen tuol ryhmässä jaetaan ihmisten nimiä, kuvia, tilinumeroita yms muita tietoja vaikka heidät on todettu ettei ole kirppishuijareita, tasokas ryhmä kerrassaan.

      Lainaa

    7. Kaudaali satuhahmo 2.5.2023 2:20
      Tulos: +109 (111 ääntä)
      Valta turmelee, jopa FB-ryhmien adminit. Näin se kihahtaa hattuun.

      Lainaa

    8. Tulos: -31 (55 ääntä)
      Ihkauusi vesimeloni: yp luuli keksineensä helpon keinon tienata kolkyt tonttuu xdxdxd
      Lämmin kuormaeläin: Tos ryhmäs tais olla 37 000 jäsentä, hää aatteli äkkiseltään tahkoo pikkutilin et kaikki ryhmässä olevat tosiaan maksais sen euron. Ja toisekseen tuol ryhmässä jaetaan ihmisten nimiä, kuvia, tilinumeroita yms muita tietoja vaikka heidät on todettu ettei ole kirppishuijareita, tasokas ryhmä kerrassaan.
      Itse käsitän ton kylläkin niin, että vain uusilta pummataan toi euron pääsymaksu jäseneksi hyväksymisen yhteydessä, eikä kaikilta niiltä jotka ovat jo jäseniä.

      Lainaa

    9. Puluparka 2.5.2023 3:29
      Tulos: +176 (178 ääntä)
      Herranen aika miten väärin tuo ryhmän nimi onkaan osattu kirjoittaa.

      Lainaa

    10. Tääontää 2.5.2023 6:33
      Tulos: -43 (67 ääntä)
      Mahtaisko tätä FM sivustoa olla jos fb ois maksullinen. Vai poliisille, Epäilen ettei niitä kiinnosta kovin paljoa. Kohta poliisi joutuu hankkimaan uuden osaston jossa käsitellään vain fb rikoksia, kunnianloukkauksia ja just tän jutun kaltaisia tosi tärkeitä asioita. Osasto= puhelinvastaaja.

      Lainaa

    11. Leimattu ahma 2.5.2023 6:36
      Tulos: +151 (151 ääntä)
      Kyllä se maksu koitettiin periä kaikilta. Huijareiksi leimattujen (ryhmän jäsenten ilmoittamat ja yp:n keräämät) maksutietojen ja puhelinnumeroiden ”älä maksa” listat menivät maksumuurin taakse. Minkäänlaista kommentointia uudesta linjauksesta ei annettu aloittaa, tietenkään. Tässä kohtaa itse havahduin poistua ryhmästä ja olenkin odotellut keskustelua aiheesta.

      Lainaa

    12. Minä vaan 2.5.2023 7:53
      Tulos: +14 (32 ääntä)
      Leimattu ahma: Kyllä se maksu koitettiin periä kaikilta. Huijareiksi leimattujen (ryhmän jäsenten ilmoittamat ja yp:n keräämät) maksutietojen ja puhelinnumeroiden ”älä maksa” listat menivät maksumuurin taakse. Minkäänlaista kommentointia uudesta linjauksesta ei annettu aloittaa, tietenkään. Tässä kohtaa itse havahduin poistua ryhmästä ja olenkin odotellut keskustelua aiheesta.
      Olen edelleen ryhmän jäsen ja en maksanut senttiäkään. Listat on yp:n hallussa ja yv:llä voi kysyä yp:ltä. 🤷‍♀️ Toki en voi ymmärtää  mitenkä joku ryhmän ylläpito voi nousta jollain näin paljon päähän.🤔😏

      Lainaa

    13. Tulos: +154 (180 ääntä)
      Kai: Rikokset ilmoitetaan poliisille, mutta mikä rikos tossa on tapahtunut? FB-ryhmän pääsymaksun pyytäminen tuskin täyttää minkään rikoksen tunnusmerkkejä, saa toki korjata jos olen väärässä.
      Rahakeräyksen järjestäminen ilman virallista lupaa on rikos.

      Lainaa

    14. Tulos: +73 (75 ääntä)
      Lämmin kuormaeläin: Tos ryhmäs tais olla 37 000 jäsentä, hää aatteli äkkiseltään tahkoo pikkutilin et kaikki ryhmässä olevat tosiaan maksais sen euron. Ja toisekseen tuol ryhmässä jaetaan ihmisten nimiä, kuvia, tilinumeroita yms muita tietoja vaikka heidät on todettu ettei ole kirppishuijareita, tasokas ryhmä kerrassaan.
      Enää 31 t. :D

      Lainaa

    15. Kiireetön kauris 2.5.2023 8:36
      Tulos: +93 (95 ääntä)
      Vaakku: Rahakeräyksen järjestäminen ilman virallista lupaa on rikos.
      Toisaalla oli myös keskustelua tuosta ryhmästä juuri vähän aikaa sitten, jossa joku kertoi tehneensä poliisille ilmoituksen ainakin noista ihmisten kuvien ja nimien julkaisemisesta kaikkine mahdollisine tietoineen, kun nyt vaan on halunnut epäillä jotakuta huijariksi. Kuten eräs kommentoija jo edelläkin sanoi, niin osa vielä tosiaan todettu jo vääriksi ilmiannoiksi ja silti heidänkin tiedot siellä on. Ja kun feissarimokistakin lukee noita mokia miten herkästi ihmiset on heti syyttämässä huijariksi, kun eivät itse tajua mitään, niin voin vain kuvitella, miten mukavat seuraukset tuollaisella on.

      Lainaa

    16. Hermostunut sotilas 2.5.2023 8:41
      Tulos: +64 (66 ääntä)
      Tane: Herkkäuskoisuustesti tarjolla. Lähetä 100 euroa minulle, niin testaan telepaattisesti herkkäuskoisuutesi tason ja lähetän tulokset sinulle.
      Voitko laittaa tilinumerosi, vai voinko maksaa mobilepayllä?

      Lainaa

    17. Tulos: +76 (108 ääntä)
      Vaakku: Rahakeräyksen järjestäminen ilman virallista lupaa on rikos.
      Tuo ei ole rahankeräystä sen lain tarkoittamassa merkityksessä, koska rahankeräyksessä on kyse vastikkeettomien lahjoitusten keräämisestä. Esimerkiksi en saa pyytää ihmisiltä 500 € lahjoituksia, mutta saan kyllä myydä heille euron pinssejä 500 eurolla ilman rahankeruulupaa. Tässä ostettiin eurolla pääsymaksu FB-ryhmään, joten rahankeruurikoksesta ei ole kysymys.
      Minunkin on vaikea keksiä, mikä rikos, mistä poliisin pitäisi kiinnostua, tulisi tässä vaiheessa kyseeseen. Toki myöhemmässä vaiheessa on mahdollista, että kyseeseen tulee monenlaisia yritystoimintaan, kirjanpitoon, verotukseen yms. liittyviä rikoksia, jos yp ei hoida velvoitteitaan, mutta mitään niistä ei ole tapahtunut ennen kuin yhtäkään euroa on siirretty. 
      Alapeukuttajat voisivat myös sitten kertoa, minkä rikoksen tunnusmerkistö tässä täyttyy.  Tämä ei nyt ole mikään kyseisen yp:n toiminnan puolustuspuheenvuoro, pidän sitä idioottimaisena, vaan kommentti poliisin ajan haaskaukseen. 

      Lainaa

    18. Tulos: +71 (73 ääntä)
      Puluparka: Herranen aika miten väärin tuo ryhmän nimi onkaan osattu kirjoittaa.
      Yleisimmät nettihuijaukset tunnistaa helposti huonosta kielestä. Mitä se kertoo 37k ihmisestä jotka on tuon nimisessä ryhmässä ehkäistäkseen huijatuksi tulemisen? :D On kyllä varmasti amati laine joka tuota hommaa pyöri ,ttää- ja /Hoitaa.

      Lainaa

    19. jukkapalmu 2.5.2023 10:57
      Tulos: +33 (37 ääntä)
      No jumalauta siitä on tv- ohjelmakin missä ihmiset flexaa kodeillaan ja näyttää köyhille millasta ne ei tule koskaan saamaan ja tää vinkuu siitä netissä :D

      Lainaa

    20. Inertti seuraeläin 2.5.2023 11:07
      Tulos: +92 (96 ääntä)
      -x-x-: Tuo ei ole rahankeräystä sen lain tarkoittamassa merkityksessä, koska rahankeräyksessä on kyse vastikkeettomien lahjoitusten keräämisestä. Esimerkiksi en saa pyytää ihmisiltä 500 € lahjoituksia, mutta saan kyllä myydä heille euron pinssejä 500 eurolla ilman rahankeruulupaa. Tässä ostettiin eurolla pääsymaksu [...]
      En tunne ryhmää sen tarkemmin mutta henkilörekisteririkos voisi hyvin olla mahdollinen yllä olevien kommenttien perusteella.

      Lainaa

    21. Tulos: +78 (82 ääntä)
      Inertti seuraeläin: En tunne ryhmää sen tarkemmin mutta henkilörekisteririkos voisi hyvin olla mahdollinen yllä olevien kommenttien perusteella.
      Joo, kommenttien perusteella ryhmässä pyöritetään laittomia henkilörekisterejä ja se on toki rikollista touhua ja siitä voi olla ihan asiallistakin ilmoittaa poliisille. Se ei kuitenkaan liity tuohon pääsymaksuun mitenkään.

      Lainaa

    22. Tulos: +66 (68 ääntä)
      -x-x-: Joo, kommenttien perusteella ryhmässä pyöritetään laittomia henkilörekisterejä ja se on toki rikollista touhua ja siitä voi olla ihan asiallistakin ilmoittaa poliisille. Se ei kuitenkaan liity tuohon pääsymaksuun mitenkään.
        Kunnianloukkauksestahan kaikki ovat aina tekemässä ilmoitusta jos on tyyliin sanottu jotain "en pidä kampauksestasi" tai parhaimmillaan "olen kanssasi eri mieltä". Mutta jos yksilöivien tietojen kera syytetään ihmistä julkisesti huijariksi, vaikkei hän ole, tai todistetta ei ole suuntaan tai toiseen, niin eikö se sitten jo tosiaan olisi kunnianloukkaus? Sehän voisi ihan vakavissaan vaikeuttaa jonkun kaupankäyntiä, jos 37 000 ihmistä uskoo huijariksi?

      Lainaa

    23. Lämmin tomaatti 2.5.2023 12:47
      Tulos: -11 (29 ääntä)
      -x-x-: Tuo ei ole rahankeräystä sen lain tarkoittamassa merkityksessä, koska rahankeräyksessä on kyse vastikkeettomien lahjoitusten keräämisestä. Esimerkiksi en saa pyytää ihmisiltä 500 € lahjoituksia, mutta saan kyllä myydä heille euron pinssejä 500 eurolla ilman rahankeruulupaa. Tässä ostettiin eurolla pääsymaksu [...]
      Ei tuo ihan laillistakaan ole. On ok kerätä rahaa esim tietyn seuran tai yhdistyksen nimissä, henkilö kerää rahaa facebookryhmän ylläpidosta... Tällaista ei yksityishenkilönä voi tehdä.

      Lainaa

    24. rottanpää 2.5.2023 13:39
      Tulos: +49 (49 ääntä)
      Ryhmäläiset taisivat tunnistaa petoksen.

      Lainaa

    25. Tulos: +44 (46 ääntä)
      Ei ole rikos mutta on taatusti Facebookin sääntöjen vastaista. Ilmoittelu siihen suuntaan siis.

      Lainaa

    26. Tulos: +44 (46 ääntä)
      Tasokas ryhmä 😂

      Lainaa

    27. Tulos: +67 (67 ääntä)
      Huijarit pois ,Tunnista petos/ nettihuijaus ( paras alkuperäinen) Aivot. Kuolee.

      Lainaa

    28. Tulos: +10 (20 ääntä)
      -x-x-: Tuo ei ole rahankeräystä sen lain tarkoittamassa merkityksessä, koska rahankeräyksessä on kyse vastikkeettomien lahjoitusten keräämisestä. Esimerkiksi en saa pyytää ihmisiltä 500 € lahjoituksia, mutta saan kyllä myydä heille euron pinssejä 500 eurolla ilman rahankeruulupaa. Tässä ostettiin eurolla pääsymaksu [...]
      FB-ryhmä tuskin täyttää yleishyödyllisen yhdistyksen tunnusmerkkejä. Epäilen myös, että ryhmään pääsyä pidettäisiin vastikkeena samalla tavalla kuin jotain pinssimyyntiä. Tokikaan tällaisesta ei varmaan ennakkotapausta ole, joten voi olla vähän siinä ja siinä. Kiinnostaisi myös tietää Metan kanta siihen, että joku tienaa rahaa (tai no, yrittää) tällä tavoin. :D

      Lainaa

    29. Lihavahko meduusa 2.5.2023 17:48
      Tulos: +20 (20 ääntä)
      Kivi:   Kunnianloukkauksestahan kaikki ovat aina tekemässä ilmoitusta jos on tyyliin sanottu jotain "en pidä kampauksestasi" tai parhaimmillaan "olen kanssasi eri mieltä". Mutta jos yksilöivien tietojen kera syytetään ihmistä julkisesti huijariksi, vaikkei hän ole, tai todistetta ei ole suuntaan tai toiseen, niin eikö se [...]
      Kyllä, ja näistä on tuomioitakin nähty. Muistuu mieleen ainakin huoltoasema joka levitti kuvia bensavarkaista.

      Lainaa

    30. Tulos: +17 (25 ääntä)
      Lämmin tomaatti: Ei tuo ihan laillistakaan ole. On ok kerätä rahaa esim tietyn seuran tai yhdistyksen nimissä, henkilö kerää rahaa facebookryhmän ylläpidosta... Tällaista ei yksityishenkilönä voi tehdä.
      Miksei voisi? Mihin lakiin perustat väitteesi? Tuo olisi verrannollinen vaikka siihen, että myisin pääsylippuja katsomaan pihaani. Saisin kyllä tehdä sen, kunhan vain ilmoittaisin tulot verotuksessa. Tärkeää tuossa on huomata, että yp ei pyydä palkkaa työstään, joka olisi varmaankin juridisesti mahdoton yhtälö vaan myy nimenomaan pääsylippua ryhmään ja se on kyllä aivan mahdollista.

      Lainaa

    31. Tulos: +9 (9 ääntä)
      Oonko ryhmistä sekaisin, mutta eiks tää kyseinen Huijarit pois -ryhmä oo perustettu niitten huijareiden toimesta, jotka sai kenkää siitä alkuperäisestä (ihan vaan alkuperäisestä, ei parhaasta alkuperäisestä) vai oliko se joku muu vastaava ryhmä...

      Lainaa

    32. Kynnetön näyttelijä 3.5.2023 20:03
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      -x-x-: Miksei voisi? Mihin lakiin perustat väitteesi? Tuo olisi verrannollinen vaikka siihen, että myisin pääsylippuja katsomaan pihaani. Saisin kyllä tehdä sen, kunhan vain ilmoittaisin tulot verotuksessa. Tärkeää tuossa on huomata, että yp ei pyydä palkkaa työstään, joka olisi varmaankin juridisesti mahdoton yhtälö vaan myy nimenomaan pääsylippua ryhmään ja se on kyllä aivan mahdollista.
      Vahva mutu, että tämä sisäänpääsymaksun perijä ei ole ollut aikeissa ilmoittaa tienesteistään verottajalle, jonka silmissä tämä olisi verovilppiä, eli rikos. Mutta siitä tosiaan ilmoitus verottajalle, eikä poliisille.

      Lainaa

    33. Kampura kirjohylje 3.5.2023 20:50
      Tulos: +19 (19 ääntä)
      -x-x-: Miksei voisi? Mihin lakiin perustat väitteesi? Tuo olisi verrannollinen vaikka siihen, että myisin pääsylippuja katsomaan pihaani. Saisin kyllä tehdä sen, kunhan vain ilmoittaisin tulot verotuksessa. Tärkeää tuossa on huomata, että yp ei pyydä palkkaa työstään, joka olisi varmaankin juridisesti mahdoton yhtälö vaan myy nimenomaan pääsylippua ryhmään ja se on kyllä aivan mahdollista.
      Tiedän useita yrittäjiä, jotka myyvät verkkokursseja ja käytännössä asiakas ostaa pääsyn suljettuun FB-ryhmään, jossa kurssi järjestetään. Verot kun maksaa, niin ei pitäs olla ongelma.

      Lainaa

    34. Tulos: -19 (19 ääntä)
      Kai: Rikokset ilmoitetaan poliisille, mutta mikä rikos tossa on tapahtunut? FB-ryhmän pääsymaksun pyytäminen tuskin täyttää minkään rikoksen tunnusmerkkejä, saa toki korjata jos olen väärässä.
      Rahankeräysrikoshan tuo on. Kannattaa sinunkin  lukea lakia hieman niin ei tule yllätyksenä että esim. toisen hengen riistämisestä rangaistaan eikä se että vetoaminen tietämättömyyteen ei poista rikosvastuuta.

      Lainaa

    35. Tulos: -7 (13 ääntä)
      -x-x-: Tuo ei ole rahankeräystä sen lain tarkoittamassa merkityksessä, koska rahankeräyksessä on kyse vastikkeettomien lahjoitusten keräämisestä. Esimerkiksi en saa pyytää ihmisiltä 500 € lahjoituksia, mutta saan kyllä myydä heille euron pinssejä 500 eurolla ilman rahankeruulupaa. Tässä ostettiin eurolla pääsymaksu [...]
      No lopullinen tulkinta laista jää oikeuden päätettäväksi ja esim. korkein oikeus on antanut kiihottamisesta kansanryhmää vastaan tuomion tapauksessa joka oli kyllä varmasti hyvinkin kaukana lain tarkoittamasta merkityksestä jos mietitään hetkeä jolloin laki on kirjoitettu ja mitä sillä on ajettu takaa. Käsittääkseni Facebookin ryhmät eivät ole ylläpitäjien omaisuutta vaan kuuluvat Facebookin omistukseen jolloin maksutonta alustaa käyttävä yrittää tehdä alustan palvelulla itselleen rahaa. Tässä tapauksessa en osaa sanoa mikä on oikea pykälä juuri kyseiseen asiaan mutta on ilmeisen selvää että lakia rikotaan myös jollain tavalla. Tämä toki lienee asianomistajarikos.

      Lainaa

    36. Henkilörekisteri 4.5.2023 10:21
      Tulos: +16 (18 ääntä)
      Minä vaan: Olen edelleen ryhmän jäsen ja en maksanut senttiäkään. Listat on yp:n hallussa ja yv:llä voi kysyä yp:ltä. 🤷‍♀️ Toki en voi ymmärtää  mitenkä joku ryhmän ylläpito voi nousta jollain näin paljon päähän.🤔😏
      Mitä tarkoittaa että listat on ylläpitäjän hallussa? Pitääkö se jotain word-tiedostoa missä on listattu nimetty kuvineen ja tilinumero uneen kaikkineen minkä se sitten jakaa jos maksaa? Tulee vaan mieleen, että sehän muodostaa silloin henkilörekisterin 🤔

      Lainaa

    37. heimosenkeimo 5.5.2023 23:25
      Tulos: -7 (11 ääntä)
      Maailman paras koti. 2kk ja se siiderivalas käskyttää miestään vaihtaan järjestystä ja ei se valkoinen maali sit oikeestaan sopinutkaan tänne. Vittu kauko, oot maalannu ja järjestelly meidän kodin ihan päi vittua. Kaukoooo muistaks sen vanhan takan joka tossa oli. Voisit rakentaa sen uudestaan kun nyt se sopis sisustukseen.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: eläimet, huijarit pois, jäsenmaksu, kissat, koirat, lemmikit, maailman ihanin koti, sisäänpäsymaksu, ylläpito, ylläpitäjä