Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Parisuhdeterapiaa, osa 14

Vahvat mielipiteeni johtivat aviokriisiin. Mikä avuksi?
Parisuhdeterapiaa, osa 14

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 147 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +657 (667 ääntä)
      Jokainen saa onneksi määritellä oman suhteensa säännöt, ne vaan kannattaisi olla samat molemmilla.

      Lainaa

    2. Silityskuiva oliivi 5.1.2023 0:15
      Tulos: +602 (646 ääntä)
      Suksi kuuseen Jonna!

      Lainaa

    3. Puhumaton karpalo 5.1.2023 0:21
      Tulos: +747 (761 ääntä)
      Kaipa jokaisella on oikeus päättää omat deal breakerinsa, mutta ihmettelen miten ei tullut mieleen selvittää miehen kiinnostuksia ennen avioliittoa?

      Lainaa

    4. Erotettu metso 5.1.2023 0:27
      Tulos: -90 (266 ääntä)
      Katos vaan, maailmassa on muitakin, jotka inhoaa hiihtoa syvästi! Minä myös.

      Lainaa

    5. Mennyt laama 5.1.2023 0:37
      Tulos: +487 (507 ääntä)
      Liikuntaa se hiihtäminenkin on, jos ei mihinkään kilpailuihin osallistu. Jonna itsekin puhuu liikuntavarusteista. Ehkäpä koirien pallotkin olisi sitten kielletty liikuntavarusteina.

      Lainaa

    6. Ytimekäs kobra 5.1.2023 0:41
      Tulos: +347 (363 ääntä)
      Hiihto on ymmärtääkseni yksilölaji, joten en ymmärrä miten miehen harrastus haittaa Jonnan elämää? Mutta trolli/provo/ironinen postaus tää taitaa ollakin.

      Lainaa

    7. Korpulentti taikuri 5.1.2023 0:58
      Tulos: +54 (150 ääntä)
      Kyllä se pornon katsominen on pahimman luokan pettämistä. Mitä jos se on vielä samalla tyydyttänyt itseään? Jätä se sika.

      Lainaa

    8. Tornipöllö 5.1.2023 1:00
      Tulos: +391 (399 ääntä)
      Terveen parisuhteen tunnistaa ehdottomasti siitä, että puolison urheiluharrastus aiheuttaa sellaisen vitutusahdistuksen että on pakko mennä Facebookiin kysymään neuvoa, miten saada ukko lopettamaan harrastuksensa ja vähän äkkiä tai muuten on ero edessä.

      Lainaa

    9. Timmi makkara 5.1.2023 1:14
      Tulos: +184 (216 ääntä)
      Veikkaanpa, että Jonnan aviovuoteessa ei ole voitelu kunnossa... Hiihtokamppeet ovat huomattavasti miellyttävämmät, kuin vaikkapa lätkäkamat. Eikä millään pahalla jääkiekkoilijoita kohtaan. Vähän pahalla kuitenkin.

      Lainaa

    10. Lehtevä makkara 5.1.2023 1:24
      Tulos: +244 (272 ääntä)
      Onko noi naistenhuoneen naiset oikeasti noin sekaisin, vai kyseleekö ne vain ihan vitsillä tuollaisia?

      Lainaa

    11. Osa-aikainen tuhatjalkainen 5.1.2023 1:57
      Tulos: +115 (117 ääntä)
      Ei, se rajojen vetäminen EI tarkoita sitä...

      Lainaa

    12. Päivänkakkara 5.1.2023 2:02
      Tulos: +236 (246 ääntä)
      Jokaisen, joka katkeroituu sinkkuudestaan kannattaisi lukasta ainakin kaks viimeistä naistenhuonemokaa koska mikään seksi tai läheisyys ei kyllä ole sen arvoista että päätyy jonkun kontrollifriikin alistettavaksi.

      Lainaa

    13. Neuloutuva maksamakkara 5.1.2023 2:19
      Tulos: +99 (103 ääntä)
      Lehtevä makkara: Onko noi naistenhuoneen naiset oikeasti noin sekaisin, vai kyseleekö ne vain ihan vitsillä tuollaisia?
      Kumpaakin. Jäseniä myös on noissa aika hitosti eli paljon kaikkea löytyy.

      Lainaa

    14. Saappaaton lepakko 5.1.2023 2:20
      Tulos: +292 (302 ääntä)
      Kävelyllä saa käydä, mutta jos saman lenkin tekee sukset jalassa niin se on valtava ongelma.

      Lainaa

    15. Nimetön marja 5.1.2023 2:57
      Tulos: +175 (187 ääntä)
      Itse sanoin teininä äidille, kun en suostunut perkaamaan kalaa, että en ikinä ota miestä, joka metsästää tai kalastaa. No metsästys jäi käytännön syistä. Kalastus paheni. Opettelin kalastamaan mukana, mutta mies perkaa minunkin saamat kalat. En tunge kuitenkaan mukaan kuin joskus. Onneksi hiihtoharrastukseni ei haittaa miestä, vaikka itse hän ei siitä välitä. Mies menee pilkille, minä ladulle. Olisi ahdistavaa olla koko ajan kylki kyljessä. Ei ole neuvoa Jonnalle. Ainoastaan miehelleen. Juokse ennen kuin lapsia tulee.

      Lainaa

    16. Kilokalori 5.1.2023 3:14
      Tulos: -150 (160 ääntä)
      Jotkut nobodyt yrittää minun mainetta ja tunnettavuutta hyväksikäyttää. Perustin Twitteriin, snäppiin ja TikTokkiin tilit, jotta voitte aina käydä varmistamassa, että kirjoittaja on tosiaankin alkuperäinen Kilokalori. Kaikille trolleille ja cloutchacereille: Hommatkaa itse oma menestyksenne! Älkää yrittäkö minun tunnettavuudella ratsastaa! Niin kerta!

      Lainaa

    17. Shaisse varis 5.1.2023 3:22
      Tulos: +195 (213 ääntä)
      Tämän takia naimisiin ei mennä vuoden seurustelun jälkeen

      Lainaa

    18. Rehevöitynyt kavioeläin 5.1.2023 3:31
      Tulos: +104 (108 ääntä)
      En minäkään urheilusta tykkää, enkä sitä seuraa. Mutta toi on jo ihan toisissa afääreissä. :O

      Lainaa

    19. Rehevöitynyt kavioeläin 5.1.2023 3:32
      Tulos: +110 (112 ääntä)
      Mielenkiintoista olisi myös kuulla, mitä kommentteja Jonna sai. :)

      Lainaa

    20. Pöllö hamsteri 5.1.2023 3:47
      Tulos: +69 (93 ääntä)
      JONNA. Ihmiselle on annettu ne polvilumpiot siksi että ne kun mieheltä rikkoo oikein kunnolla ja miksei vaikka nilkatkin siihen päälle niin ei hiihdä enää sen jälkeen!! Toki tämä saattaa merkitä sun avioliiton loppua kans, mutta sitähän sinä et kysyny vaan miten saat hiihtämisen loppumaan ja tuo takuulla toimii!

      Lainaa

    21. Aliarvostettu alpakka 5.1.2023 5:04
      Tulos: -4 (36 ääntä)
      Ski to fuck.

      Lainaa

    22. Dekadentti lohikäärme 5.1.2023 5:29
      Tulos: +109 (111 ääntä)
      Joandy: Jokainen saa onneksi määritellä oman suhteensa säännöt, ne vaan kannattaisi olla samat molemmilla.
      Ja käydä yhessä läpi ennen avioliittoa...

      Lainaa

    23. Tunnoton robotti 5.1.2023 5:39
      Tulos: +18 (26 ääntä)
      Kilokalori: Jotkut nobodyt yrittää minun mainetta ja tunnettavuutta hyväksikäyttää. Perustin Twitteriin, snäppiin ja TikTokkiin tilit, jotta voitte aina käydä varmistamassa, että kirjoittaja on tosiaankin alkuperäinen Kilokalori. Kaikille trolleille ja cloutchacereille: Hommatkaa itse oma menestyksenne! [...]
      Joko oot huono trolli tai ihan sekasin. Mut kai sä näytät ne sun omat kommentit jollai "hauskalla" tanssilla siel tiktokis sa

      Lainaa

    24. Tulos: +78 (78 ääntä)
      Dekadentti lohikäärme: Ja käydä yhessä läpi ennen avioliittoa...
      Joo. Miten ihmeessa nuo menivat naimisiin ilman etta asia tuli ilmi? On itsellanikin dealbreakereita jotka eivat ehka ole ns yleisen maun mukaisia, mutta ainakin tunsin aviomieheni ja hanen toimensa ennen kuin sormuksia alettiin katsoa, ja tiedan, etta han jakaa inhokkini.

      Lainaa

    25. Suopa pupu 5.1.2023 6:44
      Tulos: +108 (112 ääntä)
      Pornon katsomisen voi antaa anteeksi, hiihdon katsomista ei.

      Lainaa

    26. Mäntylahti-Piiras 5.1.2023 6:52
      Tulos: +20 (42 ääntä)
      Nimetön marja: Itse sanoin teininä äidille, kun en suostunut perkaamaan kalaa, että en ikinä ota miestä, joka metsästää tai kalastaa. No metsästys jäi käytännön syistä. Kalastus paheni. Opettelin kalastamaan mukana, mutta mies perkaa minunkin saamat kalat. En tunge kuitenkaan mukaan kuin joskus. Onneksi [...]
      samansuuntainen neuvo Jonnan miehelle: jätä se nauta

      Lainaa

    27. Arveluttava vadelma 5.1.2023 6:55
      Tulos: +79 (91 ääntä)
      Osta Jonna miehellesi joka päivä merkittävä määrä keskiolutta. Kyllä ne hiihtoharrastukset siitä pian rapisee.

      Lainaa

    28. Harjaton ahma 5.1.2023 7:13
      Tulos: -17 (75 ääntä)
      Jotain täytyy tosiaan olla korvien välissä vikana, jos vapaaehtoisesti hiihtää

      Lainaa

    29. Painoton lammas 5.1.2023 7:15
      Tulos: +16 (30 ääntä)
      Kilokalori: Jotkut nobodyt yrittää minun mainetta ja tunnettavuutta hyväksikäyttää. Perustin Twitteriin, snäppiin ja TikTokkiin tilit, jotta voitte aina käydä varmistamassa, että kirjoittaja on tosiaankin alkuperäinen Kilokalori. Kaikille trolleille ja cloutchacereille: Hommatkaa itse oma menestyksenne! [...]
      En ole varma onko tämä nyt läppää vai ei mutta jos itse käsität touhusi minkään sortin menestyksenä niin olet kohta kommenttiesi kanssa hiukan kommenttiosiota ylempänä.

      Lainaa

    30. Kilokalori 5.1.2023 7:46
      Tulos: +51 (71 ääntä)
      Kilokalori: Jotkut nobodyt yrittää minun mainetta ja tunnettavuutta hyväksikäyttää. Perustin Twitteriin, snäppiin ja TikTokkiin tilit, jotta voitte aina käydä varmistamassa, että kirjoittaja on tosiaankin alkuperäinen Kilokalori. Kaikille trolleille ja cloutchacereille: Hommatkaa itse oma menestyksenne! [...]
      Aika ahkeraa nettikiusaamista yhden nimimerkin takia, sanoisin. Oonko mä vieny tinderistä sun puolison ja aiheuttanu teidän eron vai mistä moinen?
      T: se og kilokalori

      Lainaa

    31. Impotentti kurkku 5.1.2023 7:48
      Tulos: +149 (149 ääntä)
      Ei kukaan voi kirkkain silmin ja käsi sydämellä väittää rakastavansa toista, jos ollaan valmiita eroamaan toisen harrastusten takia.

      Lainaa

    32. Löyhkäävä robotti 5.1.2023 7:50
      Tulos: +60 (70 ääntä)
      Rehevöitynyt kavioeläin: En minäkään urheilusta tykkää, enkä sitä seuraa. Mutta toi on jo ihan toisissa afääreissä. :O
      Sfääreissä.

      Lainaa

    33. Älä selitä 5.1.2023 7:58
      Tulos: -51 (89 ääntä)
      Pornon katselu alistaa naisia ja muita ei-miessukupuolisia. Se pitäisi kieltää. En haluaisi olla pornon katselioiden kanssa missään tekemisissä, toivottavasti eivät muutkaan.

      Lainaa

    34. Räkäpää 5.1.2023 8:03
      Tulos: +102 (108 ääntä)
      Pornon katsominen itsessään ei ole pettämistä, mutta suhteessa voi toki sopia että niin ei tehdä. HUOM! Toisen yksipuoleinen niin sanominen ei ole sopimista, ja jos sitä alkaa vaatimaan, varsinkin näin myöhään ja erolla uhkaillen, se on painostamista. Tälläiset asiat kannattaisi jutella siinä suhteen alkuaikoina. Jos ei halua puolisonsa katsovan pornoa/hiihtävän/imitoivan Timo Soinia mistä tahansa syystä, kannattaa se puhua ajoissa läpi kahden kesken ja miettiä onko valmis elämään sen kanssa ajallaan. Ei paahtaa somessa. Kirjoitin sillä ajatuksella että mokaajat ovat tosissaan, vaikka hiukan epäilenkin jälkimmäistä.

      Lainaa

    35. Tulos: +65 (77 ääntä)
      Jonna ilmeisesti vetää rajan ”liikunnan” ja ”urheilun” välille jotenkin jäykästi. Hänellä on itsellään mielikuva hiihtämisestä urheiluna ja koiran ulkoiluttamisesta liikuntana eikä hän halua tätä kyseenalaistettavan. Jonna ei vaikuta haluavan ymmärtää miestään muttei toisaalta itseäänkään; hänhän sulkee jo etukäteen ulkopuolelle kaikki joiden mielestä hän on kontrolloiva. On valmis reflektoimaan ajatuksiaan vain niiden ihmisten kautta jotka ovat samaa mieltä. Tällainen suojelee ajattelun joustamattomuutta ja on siksi joillekin ihmisille tärkeää; ajattelu ei joudu konfliktiin, niin ajatusmaailmaa ei ikään kuin muka tarvitsekaan olla valmis muuttamaan. Jonna vihaa urheilua ja toisaalta haluaa vetää itse omat rajansa suhteessa. Vaikuttaa, että Jonnalle ei sovi suhteessa olevan omia asioita erillään toisesta, sillä jos sopisi, Jonna ehkä huomaisi että toinenhan voi harrastaa sitä hänen inhoamaansa hiihtoa hänestä erillään. Jonna kokee ”omiksi rajoikseen” suhteessa aika paljolti siis sen toisenkin rajat, ja tämä on itsessään ihan yhtä huolestuttavaa kuin ”urheilun” katergorinen vihaaminen on kummallista. Jos, Jonnan mies, tässä hiihtoasiassa annat periksi noin joustamattomille raja-aidoille, ihmisen takia joka välittää sinun kanssasi olemisesta niin vähän että mieluummin eroaa kuin keskustelee kertaakaan suksivoiteista, et ole ikinä enää vapaa olemaan oma itsesi tuossa suhteessa. Ajattelun joustamattomuudessa on paljon synnynnäisyyttä. Me kaikki ollaan neuropsykiatrisesti jossain kohtaa skaalaa tässäkin asiassa, suurin osa toki siellä lähempänä keskialuetta kuin kummassakaan ääripäässä. Se mikä kaikille on kuitenkin yhteistä on tarve saada harjoitusta oman ajattelutaipumuksensa haastamisessa, koska se vähän kasvattaa sitä omaa mukavuusaluetta siellä skaalalla suuremmaksi ja auttaa sietämään kompromisseja. Jonna, jos et siihen ole tässä asiassa millään lailla valmis, siis edes sen vertaa että uskaltaisit tulla kyseenalaistetuksi täysin keinotekoisten liikunnan ja urheilun välisten rajanvetojesi osalta, tai jos ajattelusi ei salli sitä että toinen ihminen ei koskaan ole yhtä kuin juuri sinun mielitekosi, niin olet kyllä puolisona melkoinen uhka toisen hyvinvoinnille. Tämä sinun olisi vähintään hyvä tiedostaa (ja jollain tasolla sen tiedostatkin koska ennakoit joidenkin pitävän sinua kontrolloivana paskana), jotta alat edes joskus pikkuhiljaa ymmärtää miksi joudut miettimään todennäköisesti läpi elämäsi eroamista tulevistakin kumppaneistasi, syistä joita puolestaan moni muu ei jatkossakaan ymmärrä.

      Lainaa

    36. Lihava Tiikeri 5.1.2023 8:46
      Tulos: +65 (69 ääntä)
      Ytimekäs kobra: Hiihto on ymmärtääkseni yksilölaji, joten en ymmärrä miten miehen harrastus haittaa Jonnan elämää? Mutta trolli/provo/ironinen postaus tää taitaa ollakin.
      Koska omg siitä hiihtämisestä voi joutua puhumaan tai kuuntelemaan sitä harrastuksen tuomaa intoa ja iloa. Meillä mies urheilee ja minä en, mutta osaan silti jutella ja innostua hänen harrastuksestaan vaikka se ei muuten kiinnostakaan. Monelle tuttavalle tämä on täysin käsittämätöntä, koska eivät itse voi sietää omien puolisoidensa harrastuksia.

      Lainaa

    37. Tulos: +1 (71 ääntä)
      Pornon katsomista koskevaa en ymmärrä, miten se on moka? Itseäni ei haittaa jos kumppani katsoo pornoa. Mutta minä olenkin tehnyt sen selväksi omissa suhteissani. Pettämista siis ei minulle määrittele yksinään mikään teko vaan se, mitä teosta on siinä suhteessa yhteisesti sovittu. Ekassa mokassa on ihminen jolle selvästi ei sovi porno omassa suhteessaan ja jos siitä on jollain tavalla sovittu tai jos tämän ihmisen aikaisemmista puheista on voinut tämän asian päätellä, niin miksei porno silloin olisi pettämistä? Porno on kuitenkin seksuaalista toimintaa johon liittyy muita ihmisiä sekä oma tyydytys. Siihen liittyy myös jollain asteella seksuaalinen vetovoima ja siihen liittyy myös tarkoituksellinen huomion kiinnittäminen seksuaalisuutta stimuloiviin ihmisiin jotka eivät ole se oma kumppani. Niin kuin sanoin, tällainen ei minua haittaisi omissa suhteissani mutta ei minusta ole mitenkään käsittämätöntä että jotain toista puolestaan haittaa. Mielipiteitä?

      Lainaa

    38. Hermostumaton kuguaari 5.1.2023 9:09
      Tulos: -10 (26 ääntä)
      Lehtevä makkara: Onko noi naistenhuoneen naiset oikeasti noin sekaisin, vai kyseleekö ne vain ihan vitsillä tuollaisia?
      Surullista on se että ovat ihan tosissaan.

      Lainaa

    39. Lyömätön sankari 5.1.2023 9:09
      Tulos: -3 (13 ääntä)
      Voi jonna parkaa! Jätä se sika kun ei osaa yhtään ottaa vaimonsa huolia huomioon. Törkeä äijä

      Lainaa

    40. Kuutioitu paimen 5.1.2023 9:21
      Tulos: +49 (53 ääntä)
      Laturaivo 2.0

      Lainaa

    41. Tulos: +32 (36 ääntä)
      Tavallisen pornon katsomisen voi antaa anteeksi, nakuhiihdon katselua ei.

      Lainaa

    42. Kasapäin simpanssi 5.1.2023 9:44
      Tulos: -23 (83 ääntä)
      Mikä menee naisten kasvatuksessa pieleen, kun luulevat omistavansa yksin parisuhteen. Siirtyykö tämä äideiltä tyttärille?

      Lainaa

    43. Kävelevä papukaija 5.1.2023 9:52
      Tulos: +45 (55 ääntä)
      Harjaton ahma: Jotain täytyy tosiaan olla korvien välissä vikana, jos vapaaehtoisesti hiihtää
      Hiihto on kivaa kun on oikeat välineet ja voitelu. Monen lapsen hiihtokokeilut tapahtuu suksilla joita ei ole voideltua ja kokemus on sama kuin kaksi lautaa olisi sidottu kenkiin.

      Lainaa

    44. Tulos: +59 (61 ääntä)
      Impotentti kurkku: Ei kukaan voi kirkkain silmin ja käsi sydämellä väittää rakastavansa toista, jos ollaan valmiita eroamaan toisen harrastusten takia.
      Tai varsinkaan ajattelemaan, että ratkaisu on jotenkin pakottaa se rakas mies luopumaan rakkaasta harrastuksestaan... Luulisi olevan itsestään selvää, että ratkaisu on joko erota, tai sitten kyetä antamaan jonkin verran periksi omista hulluista periaatteistaan, jos kerran tuntuu että mies on kuitenkin sen arvoinen ettei erota haluaisi. Ehkä jotenkin voisi ymmärtää ehdotuksen, että hiihto ei ole se aihe, mistä keskustellaan yhdessä... Vaikka aika kankeaa yhteiseloa varmaan, jos itselle merkityksellisestä asiasta ei saisi sanallakaan mainita.

      Lainaa

    45. Tulos: +4 (26 ääntä)
      Timmi makkara: Veikkaanpa, että Jonnan aviovuoteessa ei ole voitelu kunnossa... Hiihtokamppeet ovat huomattavasti miellyttävämmät, kuin vaikkapa lätkäkamat. Eikä millään pahalla jääkiekkoilijoita kohtaan. Vähän pahalla kuitenkin.
      Siellä vaikuttaisi olevan hiekkaa ladulla

      Lainaa

    46. Siro kurkku 5.1.2023 10:32
      Tulos: +63 (67 ääntä)
      Tekisi mieli sanoa Jonnalle, että olisiko hyvä mennä terapiaan juttelemaan. Rajansa saa vetää, mutta tuo on kyllä todella äärimmäistä, että on valmis eroamaan liitosta toisen viattoman harrastuksen takia.

      Lainaa

    47. Peruuttamaton riikinkukko 5.1.2023 11:01
      Tulos: +97 (97 ääntä)
      Miten korona on estänyt hiihtoharrastuksen esiintulon? Eikö sillon nimenomaan monet sellaisetkin alkaneet uudelleen hiihtämään, joilta se oli syystä tai toisesta jäänyt, vaikka lajista tykkääkin? Sen ymmärtäisin paremmin, jos yllätyksenä olis tullut vaikka intohimoinen kuntosaliharjoittelu, kun salit oli pitkään sillon kiinni.

      Lainaa

    48. It's a deal 5.1.2023 11:08
      Tulos: +78 (78 ääntä)
      Jaa että hiihtoihmisen kanssa ei ole ollut koskaan aiheesta puhetta kahden vuoden korona-aikana? Intoilu ja yllyttäminen alkoivat kun laturajoitukset poistuivat ja metsään saa taas mennä yksin suksimaan? Myöskään toiseen suuntaan tuollainen urheiluviha ei ole tullut ilmi? Hyvä kysymyksen muotoilu sisältää aina ainoan oikean vastauksen: "Miten kerron, että pitää valita minun ja hiihtämisen välillä? Muita vaihtoehtoja ei ole." Kerro puhumalla, sähköpostilla, kirjeellä tai tekstiviestillä. Ota kaulatatuointi, jossa lukee "Suksi vittuun!!!" Hanki kissa ja kouluta se puremaan hiihtäjiä. Tee niistä suksista risti, jonka poltat pihalla kaapu päällä. Mahdollisuuksien maailma on rajaton, Jonna hyvä.

      Lainaa

    49. Peseytymätön kantojuhta 5.1.2023 11:37
      Tulos: +48 (50 ääntä)
      Tämä on Jonnalle: Sä jätät mut ja mä vaan hiihdän Mun sydän särkyy mä hiihdän Sä löydät toisen mä vaan hiihdän Meet naimisiin mä hiihdän.... Jaksaa jaksaa Jaksaa jaksaa Jaksaa jaksaa Terveisin Antti Tuisku

      Lainaa

    50. Kynätön kyyhky 5.1.2023 11:42
      Tulos: +33 (33 ääntä)
      Meiltä saa suksia. Esim. helvettiin.

      Lainaa

    51. Tulos: +26 (26 ääntä)
      Mennyt laama: Liikuntaa se hiihtäminenkin on, jos ei mihinkään kilpailuihin osallistu. Jonna itsekin puhuu liikuntavarusteista. Ehkäpä koirien pallotkin olisi sitten kielletty liikuntavarusteina.
      Ja koirat, koska nehän yllyttävät siihen!

      Lainaa

    52. Tulos: +52 (52 ääntä)
      Hiihtohan on vielä lyhytkestoinen harrastus per vuosi, lunta ootellaan monesti joulun tienoolle asti ja maaliskuulla alkaa olla jo aika sahamaanista plussan ja pakkasen välillä, siinä menee ladut äkkiä huonoksi ja hiihtokausi loppuu. Niistä keinotekosista "putkuladuista" en osaa sanoa mitään tai missä niitä edes on. Voi Jonna raukkaa jos sen mies harrastas vaikka tennistä, sählyä, koripalloa tai muuta sisäpeliä, siinä se viipottas urheilemassa läpi vuoden. Tai siis ex-mies, eihän se nyt urheilevan miehen kanssa voinu olla naimisissa.

      Lainaa

    53. Kunnioitettu undulaatti 5.1.2023 11:54
      Tulos: +33 (43 ääntä)
      Tälleen kohta viisitoista vuotta sinkkuna olleena olen alkanut miettimään feikkiprofiilin tekoa että pääsisi lukemaan näitä Naistenhuoneen juttuja aina kun alkaa vähänkään masentamaan se kun ei ole parisuhdetta. Aina kun näissä mokissa tulee tällaisia niin pääsee helpotuksen huokaus siitä että en enää ole suhteessa matalan itsetunnon omaavan kontrollifriikin kanssa.

      Lainaa

    54. Kalastettu kotieläin 5.1.2023 11:56
      Tulos: +62 (66 ääntä)
      En jumalauta ymmärrä näitä ihmisiä ku menee naimisiin tai alkaa lisääntymään vuoden-kahden seurustelun jälkeen, jos ei saatana saa edes kysytyksi mitä toinen harrastaa :D Ihminen on muuttuvainen eläin, sä et voi todellakaan saada kaikkia toisen piirteitä selville vuoden aikana mitenkään, harvoin edes kahdessa vuodessa. Tutustuminen syvällisesti toiseen vie oikeesti aikaa ja sen huomaa nykyisissä nuorissa avioliitoissa ja niiden jälkeisissä 1-2 vuoden päästä tapahtuvissa avioeroissa, että porukka ei jotenki älyä tätät asiaa.

      Lainaa

    55. Tulos: +72 (72 ääntä)
      "Rakastan miestäni" sanoo Jonna, samalla kun kieltää mieheltä oman harrastuksen. Ja vielä niinkin terveellisen kuin hiihto. Ymmärtäisin jos miehen harrastuksiin kuuluisi vaikka päivittäiset ryyppyreissut ja uhkapelaaminen. Tai jos tää hiihto menisi aivan överiksi ja hallitsisi kaikkea vapaa-aikaa ja tähtäisi johonkin olympiatason mitaleihin. Mutta miesparka haluaa vaan harrastuksen tasapainottamaan arjen stressiä. 😔

      Lainaa

    56. Tulos: -126 (140 ääntä)
      Jonna tässä, moi. Oliko tää pakko tännekin laittaa 😂 Miks ketään kiinnostaa mihin mä mun rajat vedän? Vihaan urheilua yli kaiken niin jos oon päättänyt, että haluan elää seuraavat 60 vuotta suhteessa ilman hiihtoa niin so what? Monet ihmettelee et miks en ottanut asiasta selvää etukäteen, kyllä otin! Meiltä molemmilta vaan jotenkin unohtui hiihto. Ja mies ei miellä sitä urheiluksi samalla tavalla kuin minä. Sitä myös kysytään, että miten hiihto eroaa koirien kanssa leikkimisestä yms. No, ensinnäkin en laske urheiluvälineiksi sitä, että koirille on muutama lelu ja joku köyden pätkä. Älkää olko naurettavia, ei niitä edes myydä urheiluliikkeissä. Toisekseen, kyllä koiristakin voisi tehdä pakkomielteisen harrastuksen, jota vihaisin yhtä paljon (tai jopa enemmän) kuin urheilua. Meillä se on kuitenkin kasuaalia yhdessäoloa ja pysyy niin. Ja loppuun varmaan kaikkia kiinnostaa miten asia ratkesi. Puhuimme asiat läpi. Havainnollistin miehelle kuinka hänen hiihtointonsa on lipunut täysin samalle alueelle, kuin isäni golf-harrastus. Yhdessä päätimme sitten, että suhteemme on tärkeämpi ja eipä siinä muuta. Että suksikaa te muut kuuseen vaan. 😄

      Lainaa

    57. Laatuisa henkilö 5.1.2023 12:08
      Tulos: -5 (7 ääntä)
      Päivänkakkara: Jokaisen, joka katkeroituu sinkkuudestaan kannattaisi lukasta ainakin kaks viimeistä naistenhuonemokaa koska mikään seksi tai läheisyys ei kyllä ole sen arvoista että päätyy jonkun kontrollifriikin alistettavaksi.
      Mutta eihän miehet sinne pääse....

      Lainaa

    58. Paljo sammakko 5.1.2023 12:09
      Tulos: +27 (27 ääntä)
      Laura: Ja koirat, koska nehän yllyttävät siihen!
      Monet hiihtääkin koirien kanssa. On olemassa ihan ylläpidettyjä koiralatuja missä saa koirien kanssa hiihdellä menemään. Normaaleilla ylläpidetyillä reiteillä kun ei saa. Ja korvessa saa kuka vaan koirien kanssa hiihtää. Olen joskus nähnytkin kun kaksi koiraa valjaissa vetää hiihtäjää melkoisella vauhdilla metsän keskellä. Siinä sitä vasta urheilua on!

      Lainaa

    59. Tulos: -76 (96 ääntä)
      Laura: "Rakastan miestäni" sanoo Jonna, samalla kun kieltää mieheltä oman harrastuksen. Ja vielä niinkin terveellisen kuin hiihto. Ymmärtäisin jos miehen harrastuksiin kuuluisi vaikka päivittäiset ryyppyreissut ja uhkapelaaminen. Tai jos tää hiihto menisi aivan överiksi ja hallitsisi kaikkea [...]
      En kieltänyt harrastusta, en vaan itse halua olla suhteessa tuon harrastuksen kanssa. Tiedostan, että kyseessä on oma ongelmani ja mielipiteeni. Miehelle jäi sitten valinta, että pystyykö HÄN olemaan suhteessa hankalaan ihmiseen, joka ei siedä hiihtoa. Ja kyllä pystyi.
      Ei se nyt niin rakas harrastus varmaan ollut, kun tuli vasta kahden vuoden jälkeen ilmi. 

      Lainaa

    60. Sukkanauhaton sarvikuono 5.1.2023 12:13
      Tulos: +37 (45 ääntä)
      Molempien mokien puolisoille suosittelisin juoksuharrastausta. Ja pitkälle.

      Lainaa

    61. Suppea kana 5.1.2023 12:14
      Tulos: -16 (28 ääntä)
      Timmi makkara: Veikkaanpa, että Jonnan aviovuoteessa ei ole voitelu kunnossa... Hiihtokamppeet ovat huomattavasti miellyttävämmät, kuin vaikkapa lätkäkamat. Eikä millään pahalla jääkiekkoilijoita kohtaan. Vähän pahalla kuitenkin.
      Jonnalle vinkkinä että nimenomaan kannattaisi satsata kaikkeen "aviolliseen toimintaan", niin eihän siinä muuta ehtisi harrastamaankaan. Ja toisekseen kun kovasti "hiihtää" makuuhuoneessa, niin voi tuntua hyvältäkin jäähdytellä "latua" ja päästä ukko harrastuksiin.

      Lainaa

    62. Mikrofoniton oliivi 5.1.2023 12:24
      Tulos: +44 (44 ääntä)
      Tuota kyllä pitää ihmetellä että jos toinen niin tykkää hiihdosta, niin miten se ei tuu ilmi mitenkään ennen avioliittoa? Kuitenkin välissä on varmasti ollut yksi talvi ja jossainhan se kaveri on käynyt hiihtovarusteissa? Vaikkei vielä asuisi yhdessäkään niin kyllä tosiharrastaja olisi kertonut, jos kerran nytkin niistä asioista puhuu. Sitä paitsi sen pitäisi olla ihan sama mitä liikuntaa harrastaa omalla ajallaan. Ja avioliitossa pitäisi toisen ihmisen asiat kiinnostaa että voi kuunnella sitä diipadaapaa voiteista sen verran. Ja ainahan voi keksiä sitä yhteistä kivaa niin sen aikana ei hiihdetä.

      Lainaa

    63. Tulos: -51 (59 ääntä)
      Mikrofoniton oliivi: Tuota kyllä pitää ihmetellä että jos toinen niin tykkää hiihdosta, niin miten se ei tuu ilmi mitenkään ennen avioliittoa? Kuitenkin välissä on varmasti ollut yksi talvi ja jossainhan se kaveri on käynyt hiihtovarusteissa? Vaikkei vielä asuisi yhdessäkään niin kyllä tosiharrastaja olisi [...]
      Olen jo vastannut näihin.

      Lainaa

    64. Tulos: +17 (25 ääntä)
      Kilokalori: Jotkut nobodyt yrittää minun mainetta ja tunnettavuutta hyväksikäyttää. Perustin Twitteriin, snäppiin ja TikTokkiin tilit, jotta voitte aina käydä varmistamassa, että kirjoittaja on tosiaankin alkuperäinen Kilokalori. Kaikille trolleille ja cloutchacereille: Hommatkaa itse oma menestyksenne! [...]
      Oli pakko googlettaa kilokalori mutta sieltä tuli vain jotain tyhmiä laskureita. Oletko kuitenkin siis iso julkkis?

      Lainaa

    65. Tulos: -4 (18 ääntä)
      Banaani: Pornon katsomista koskevaa en ymmärrä, miten se on moka? Itseäni ei haittaa jos kumppani katsoo pornoa. Mutta minä olenkin tehnyt sen selväksi omissa suhteissani. Pettämista siis ei minulle määrittele yksinään mikään teko vaan se, mitä teosta on siinä suhteessa yhteisesti sovittu. Ekassa [...]
      Muuten taysin samaa mielta: suhteen saannot neuvottelee pari itse, ja siihen ei muilla ole nokan koputtamista. Ja se on syyta pitaa mista on sovittu, ja olisi syyta nostaa kissa poydalle ajoissa eli varhain, jos on jotain mista ei voi tinkia. Varsinkin se mita pidetaan pettamisena vaihtelee aarestalaitaan ja pitaa sopia erikseen. Hassua tuosta tekee sen, etta kysytaan netilta asiasta, josta ei voi tietaa, ellei tieda parin arvoja seka mista on sovittu. Onko poken katsominen minka tason loukkaus teilla, vai onko lainkaan? Mista mina tietaisin? Ja miten voi menna viisi vuotta niin ettei itsekaan tieda?
      Mutta edellisessa postissasi, Banaani, huomautit etta mies voisi hiihtaa itsekseen. Se ei valttamatta kay -jos mieheni kavisi potkimassa kissanpoikia niin kylla se olisi ongelma, vaikkei tarvitsisi menna mukaan. Joitain asioita tekee vain sellainen ihminen jota en voi sietaa ihmisena, ja siina ei paljon auttaisi etta tekee sen keskenaan. Hiihto toki on tosi erikoinen silla listalla) Jos kay ilmi, etta toinen haluaa tehda jotain, mita pidan huonon tai suorastaan pahan ihmisen tunnismerkkina, niin ei kielto tai estaminen auta, vaikka onnistuisikin. Sita liittoa ei sitten olisi tarkoitettu -miten kavisi keskinaisen kunniotuksen?

      Lainaa

    66. mikko kokki 5.1.2023 12:48
      Tulos: -31 (61 ääntä)
      Onpa herkullista läskin ulinaa Jonnalta.

      Lainaa

    67. Tulos: -37 (77 ääntä)
      mikko kokki: Onpa herkullista läskin ulinaa Jonnalta.
      Onpa törkeää kielenkäyttöä sinulta. En ole ylipainoinen, liikunta ei ole yhtä kuin urheilu.

      Lainaa

    68. Veijo Esso 5.1.2023 12:55
      Tulos: +27 (55 ääntä)
      Suksi vittuun, Jonna.

      Lainaa

    69. Tulos: +86 (88 ääntä)
      Eikö se ole rakkautta, että antaa sen toisen tehdä juttuja, joista se tulee onnelliseksi, vaikka ne samat jutut ei kiinnostaiskaan itseä?

      Lainaa

    70. Tulos: +82 (82 ääntä)
      Ei mulla muuta kuin että vähän paha mieli on Jonnan miehen puolesta. Ymmärrän kyllä ärtymystä urheiluharrastuksiin jotka pyörittävät koko elämää, minunkin isäni "harrasti" golfia, ja mieluiten käytti ajan ja rahansa siihen kuin lapsiinsa tai parisuhteeseensa. Silti tuntuu siltä, että siitä ääripäiden keskeltä (ei ollenkaan hiitoa tai liian paljon hiihtoa) löytyisi jokin sopiva kompromissi, jossa yhdessä sovitaan että milloin on ajat omille harrastuksille ja miten niistä harrastuskamoista pidetään huolta, jottei ne jää Jonnan siivottavaksi tai ole tiellä. Nykyihminen muutenkin liikkuu liian vähän, ja istuu liian paljon, joten on ihan oikeasti vaikea ymmärtää, miksi vaikka tunnin parin lenkki viikossa haittaa elämää. Olin nuorempana kilpaileva kestävyysuhreilija, ja urheilin n. 20h/vk oikein lasketuin syömisin jne, joten on ihan kummallinen käsitys että mikä tahansa koiran kanssa temmeltämisen tai kävelemisen yläpuolella on urheilua. Pitää vielä lisätä sen verran, että jos kerran se on nimenomaan se intoilu joka vituttaa niin pohjattomasti, niin siitäkin voi keskustella, että mies hoitaa intoilukeskustelunsa jonkun kaverinsa kanssa. Itsestä ainakin tuntuu karmivalta jos pitää 60 vuotta (kuten Jonna täällä kommenteissa sanoi) kököttää vieri vieressä ja kertoa puolisolle joka ikinen asia, myös ne joita hän ei halua kuulla.

      Lainaa

    71. Seriöösi kotka 5.1.2023 13:34
      Tulos: +23 (25 ääntä)
      Jos kävely on ok, niin tuleeko ongelmia, jos välillä vähän ottaa juoksuaskelia tai jopa juoksee. Ehkä Jonnan miehen tulisi sitten harrastaa ploggingia, jotta sitä ei laskettaisi juoksuksi.

      Lainaa

    72. Mäntylahti-Piiras 5.1.2023 13:54
      Tulos: +52 (58 ääntä)
      Jonna: Jonna tässä, moi. Oliko tää pakko tännekin laittaa 😂 Miks ketään kiinnostaa mihin mä mun rajat vedän? Vihaan urheilua yli kaiken niin jos oon päättänyt, että haluan elää seuraavat 60 vuotta suhteessa ilman hiihtoa niin so what? Monet ihmettelee et miks en ottanut asiasta selvää etukäteen, [...]
      jaa että se tekee hiihtämisestä automaattisesti urheilua kun suksia myydään urheiluliikkeessä? Siellä myydään myös lenkkareita, onko lenkkarit jalassa käveleminen sitten urheilua? Lisäksi tuo että kutsut miehesi "hiihtointoilua" ongelmaksi ja sitten heti perään toisessa kommentissa toteat että eihän se mitään erityistä ollut, mainitset isäsi golfauksen ja kommentistasi jää kuva että tässä on pikemminkin kyse omasta pelostasi että miehesi alkaa käydä hiihtämässä aina ja joka välissä ja jatkaa sitä niin kauan kun lunta riittää, edes ammattiurheilijat eivät hiihdä niin paljoa. 
      Jos kerran hiihtäminen on alkanut vasta äskettäin niin "intoilun" mitat täyttävä hiihtolenkkien tiheys selittyy yksinkertaisesti alkuinnostuksella; kun ostat jotain uutta niin käytät sitä vähän aikaa jatkuvasti ennen kuin innostus hiipuu ja sen jälkeen käyttö onkin huomattavasti vähäisempää, sitten palatakseni vielä hiihtämisen rinnastamiseen golfiin, nuo kaksi asiaa ovat kuin yö ja päivä, golf on fyysisesti sen verran kevyttä puuhaa että sitä oikeasti jaksaakin vaikka joka päivä, hiihtämistä ei, lisäksi golfiin liittyvät investoinnit on sen verran isommat että paineet harrastamiseen on ihan toista luokkaa hiihtämiseen verrattuna.

      Lainaa

    73. Taskulämmin sankari 5.1.2023 13:56
      Tulos: -41 (47 ääntä)
      Rummo: Eikö se ole rakkautta, että antaa sen toisen tehdä juttuja, joista se tulee onnelliseksi, vaikka ne samat jutut ei kiinnostaiskaan itseä?
      Ei se taida ihan noin yksioikoista olla.

      Lainaa

    74. Tulos: +52 (52 ääntä)
      Vastusta psykiatristen termien väärinkäyttöä, ja juuri siksi ehdotan, että Jonna varaisi mahdollisimman pian ajan psykiatrille, jos *triggeröityy* noin voimakkaasti jostain hiihtämisestä...

      Lainaa

    75. Hyödytön panda 5.1.2023 14:31
      Tulos: +5 (47 ääntä)
      Vaikea aihe kyllä. En itse näe ongelmaa hiihtämisessä jos siitä ei tule pakkomielle ja ymmärtää olla tuputtamatta harrastustaan. Mutta kyllä harrastamisesta voi varsinkin perhe-elämässä tulla ongelma. Meillä miehellä meni punttisali aina kaiken edelle hyvin pitkään. Meillä oli koliikki vauva joka ei nukkunut öisin ja päivälläkin vain tunnin pari pätkissä. Silti mies mieluummin meni salille kuin tuli töiden jälkeen auttamaan minua. Tästä puhuttiin ja sain miehen ymmärtämään että välillä pitää priorisoida se perhe ylemmäs. Mutta se vei vuosia. Hänellä tämä liikunnan pakkomielle tulee lapsuudesta ja lihavuuden/lihomisen pelosta ja sitä on käsitelty yhdessä. Ei ole kivaa jäädä aina toiseksi punttisalille tai mille tahansa, aina toiseksi vaikka elämäntilanne olisi mitä vaan. Aina ne minun tarpeet jäi huomiotta koska punttis. Se satuttaa välillä yhä vieläkin. Että tavallaan ymmärrän Jonnaa mutta tavallaan en.. riippuu siitä miten intensiivinen hiihtoharrastus on.

      Lainaa

    76. Käteisvapaa piimä 5.1.2023 14:57
      Tulos: +56 (60 ääntä)
      Mitäs Jonna sitten, kun teidän lapset haluaisi harrastaa urheilua? Entä saako liikuntatunnilla hiihtää?

      Lainaa

    77. rottanpää 5.1.2023 15:03
      Tulos: +64 (68 ääntä)
      Siis mitä ihmettä Jonna oikein hiihdosta kuvittelee? 🤨 Jonna ei halua liigoja, jengejä, mitaleja ym. elämäänsä, joten puoliso ei voi hiihtää?? Ihan kuin ei ymmärtäisi, että hiihtokin on useimmiten ihan vaan liikuntaa eikä mitään kisaamista tai ammattiurheilua. Ihan yhtä lailla koirienkin kanssa tai salilla voidaan harrastaa kasuaalisti tai sitten tosissaan mitalien perässä. Jopa kävely on kilpalaji.

      Lainaa

    78. Tulos: -90 (108 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: jaa että se tekee hiihtämisestä automaattisesti urheilua kun suksia myydään urheiluliikkeessä? Siellä myydään myös lenkkareita, onko lenkkarit jalassa käveleminen sitten urheilua? Lisäksi tuo että kutsut miehesi "hiihtointoilua" ongelmaksi ja sitten heti perään toisessa kommentissa toteat [...]
      Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää 😂 Ei, hiihtäminen ei ole automaattisesti urheilua siksi, että suksia myydään urheiluliikkeissä. Vastasin siihen, että joku rinnasti koiran kanssa leikkimisen urheiluksi, ja koiran lelut urheiluvälineiksi 😅 Hiihtäminen on urheilua koska se ON. Ehkä joku osaisi tehdään sitä epäurheilumaisesti, esimerkiksi hiihtämällä töihin ja takaisin ja that’s it, mutta mieheni ei osaa. Vähän kuin pyöräily: se voi olla kulkuväline, liikuntaa tai urheilua. Minulla menee heti pata jumiin, kun sitä alkaa harrastamalla harrastaa. Siitä puhutaan, sitä suunnitellaan, pahimmillaan jopa seurataan. Välineistä haaveillaan, kavereita yllytetään, vapaa-aikaa tuhlataan… Ei. Ei meillä. Ei minun liitossani.

      Lainaa

    79. Tulos: -115 (115 ääntä)
      Käteisvapaa piimä: Mitäs Jonna sitten, kun teidän lapset haluaisi harrastaa urheilua? Entä saako liikuntatunnilla hiihtää?
      Teette nyt asioista liian vaikeita 😂 Vielä ei ole lapsia, joten vastaan hypoteettisesti. En kuitenkaan jaksa kirjoittaa konditionaalissa. Lapset eivät saa harrastaa, katsoa tai seurata urheilua niin kauan kuin asuvat kattoni alla. Omalla puhelimellaan voi tehdä mitä huvittaa, mutta se ei saa roiskua yli muiden perheenjäsenten arkeen. Liikkua saa ja pitää. Koulussa tehdään mitä koulussa tehdään. Lain mukaan koulu ei voi vaatia vanhempia hankkimaan välineitä ja pidän siitä kiinni. Tiedän, että ryhmäpaineesta suurin osa antaa periksi, minä en.

      Lainaa

    80. Etäämpi satuhahmo 5.1.2023 15:48
      Tulos: +82 (86 ääntä)
      Jonna: Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää 😂 Ei, hiihtäminen ei ole automaattisesti urheilua siksi, että suksia myydään urheiluliikkeissä. Vastasin siihen, että joku rinnasti koiran kanssa leikkimisen urheiluksi, ja koiran lelut urheiluvälineiksi 😅 Hiihtäminen on urheilua koska se ON. Ehkä joku [...]
      Jonna, olet despootti.

      Lainaa

    81. Tulos: +9 (19 ääntä)
      Lehtevä makkara: Onko noi naistenhuoneen naiset oikeasti noin sekaisin, vai kyseleekö ne vain ihan vitsillä tuollaisia?
      Kyllä.

      Lainaa

    82. Neuvoton karjalanpiirakka 5.1.2023 15:52
      Tulos: +94 (96 ääntä)
      Jonna: Teette nyt asioista liian vaikeita 😂 Vielä ei ole lapsia, joten vastaan hypoteettisesti. En kuitenkaan jaksa kirjoittaa konditionaalissa. Lapset eivät saa harrastaa, katsoa tai seurata urheilua niin kauan kuin asuvat kattoni alla. Omalla puhelimellaan voi tehdä mitä huvittaa, mutta se ei [...]
      Toivotaan, että tilanne pysyy lasten osalta tällaisena ikuisesti. Et ole kelvollinen vanhempi, enkä usko että tulet tuosta miksikään kehittymäänkään.

      Lainaa

    83. Tulos: -8 (18 ääntä)
      Tämmöistä tällä kertaa...

      Lainaa

    84. Raksu oliivi 5.1.2023 16:14
      Tulos: -12 (20 ääntä)
      Kasapäin simpanssi: Mikä menee naisten kasvatuksessa pieleen, kun luulevat omistavansa yksin parisuhteen. Siirtyykö tämä äideiltä tyttärille?
      Zeitgeist. https://www.youtube.com/@taylorthefiend973/videos

      Lainaa

    85. Haudankaivaja 5.1.2023 16:22
      Tulos: -33 (59 ääntä)
      Taitaa Jonnan omat liikuntasuoritukset rajoittua siihen että horjuu puuskuttaen sohvalta jääkaapille ja takaisin... tajuaa kyllä olevansa ahmatti sohvahylje muttei pysty ryhdistäytymään niin siinä tapauksessa puolison hiihtoharrastus saa aikaan ahdistusta ja kateutta.

      Lainaa

    86. Tulos: -12 (58 ääntä)
      Haudankaivaja: Taitaa Jonnan omat liikuntasuoritukset rajoittua siihen että horjuu puuskuttaen sohvalta jääkaapille ja takaisin... tajuaa kyllä olevansa ahmatti sohvahylje muttei pysty ryhdistäytymään niin siinä tapauksessa puolison hiihtoharrastus saa aikaan ahdistusta ja kateutta.
      Etkö keksi muuta kuin kateuskortin? Hienosti myös vedit ylipainon, ylensyönnin ja muutamat haukkumasanat sieltä, vaikka ne eivät liity minuun.
      Mutta toki olet parempi ihminen kuin minä kun syyttä haukut läskejä internetissä. 

      Lainaa

    87. Subwooferilla höystetty ananas 5.1.2023 17:46
      Tulos: +75 (83 ääntä)
      Mokan ja Jonnan kommentit lukeneena suosittelen aidon oikeasti Jonnalle terapiaa tai muuta apua, jolla käsitellä isän golf trauman. Ymmärrän tiettyjen harrastusten vihaamisen ja jopa sen, että kyseessä on nimenomaan hiihto, mutta ei toista aikuista ihmistä voi täysin telkeä pois urheiusta?? Mitä sitten, jos puoliso alkaakin lihoa ja menettää terveytensä siksi ettei hän saa urheilla?? En sano että vain urheilemalla voi olla terve, mutta vaikuttaahan se mielenterveyteen jos ei saa harrastaa mieluisia asioita.

      Lainaa

    88. Jeesus Putlerilainen 5.1.2023 18:02
      Tulos: +55 (57 ääntä)
      Silityskuiva oliivi: Suksi kuuseen Jonna!
      Ei saa suksia, liikkuminen kuuseen on sen sijaan sallittu.

      Lainaa

    89. Mäntylahti-Piiras 5.1.2023 18:11
      Tulos: +40 (48 ääntä)
      Jonna: Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää 😂 Ei, hiihtäminen ei ole automaattisesti urheilua siksi, että suksia myydään urheiluliikkeissä. Vastasin siihen, että joku rinnasti koiran kanssa leikkimisen urheiluksi, ja koiran lelut urheiluvälineiksi 😅 Hiihtäminen on urheilua koska se ON. Ehkä joku [...]
      jahas, polkupyörä on kulkuväline, liikuntaa tai urheilua, mutta hiihtäminen on pelkästään urheilua?

      Lainaa

    90. Nuutunut kivi 5.1.2023 18:36
      Tulos: +55 (63 ääntä)
      Kasapäin simpanssi: Mikä menee naisten kasvatuksessa pieleen, kun luulevat omistavansa yksin parisuhteen. Siirtyykö tämä äideiltä tyttärille?
      Onneksi miehet eivät ole omistushaluisia ja luule omistavansa puolisoaan.

      Lainaa

    91. Tulos: -61 (69 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: jahas, polkupyörä on kulkuväline, liikuntaa tai urheilua, mutta hiihtäminen on pelkästään urheilua?
      Luetun ymmärtämisessä ongelmia? Vastaan tähän vain oman kommenttini uudestaan:
      Ehkä joku osaisi tehdään sitä epäurheilumaisesti, esimerkiksi hiihtämällä töihin ja takaisin ja that’s it, mutta mieheni ei osaa. Vähän kuin pyöräily: se voi olla kulkuväline, liikuntaa tai urheilua.

      Lainaa

    92. Tulos: +37 (47 ääntä)
      Jonna: Luetun ymmärtämisessä ongelmia? Vastaan tähän vain oman kommenttini uudestaan: Ehkä joku osaisi tehdään sitä epäurheilumaisesti, esimerkiksi hiihtämällä töihin ja takaisin ja that’s it, mutta mieheni ei osaa. Vähän kuin pyöräily: se voi olla kulkuväline, liikuntaa tai urheilua.
      Kerro mulle niinkuin kertoisit viisi-vuotiaalle, miten voi pyöräillä niin että se ei ole liikuntaa tai urheilua?

      Lainaa

    93. Tulos: -56 (70 ääntä)
      Toj Karin: Kerro mulle niinkuin kertoisit viisi-vuotiaalle, miten voi pyöräillä niin että se ei ole liikuntaa tai urheilua?
      Lapsi pyöräilee 200 metrin päässä asuvalle kaverilleen, koska ei jaksa kävellä. Urheilua? Ei. Liikuntaa? Kyllä, jos hiuksia halkoo, mutta käytännössä vain laiskuuttaan valittu kulkuneuvo.

      Lainaa

    94. Mäntylahti-Piiras 5.1.2023 19:30
      Tulos: +37 (45 ääntä)
      Jonna: Luetun ymmärtämisessä ongelmia? Vastaan tähän vain oman kommenttini uudestaan: Ehkä joku osaisi tehdään sitä epäurheilumaisesti, esimerkiksi hiihtämällä töihin ja takaisin ja that’s it, mutta mieheni ei osaa. Vähän kuin pyöräily: se voi olla kulkuväline, liikuntaa tai urheilua.
      taitaa itselläsi olla ongelmia sen muistamisessa mitä olet kirjoittanut, tuossakin kommentissa annat aika selvästi ymmärtää että mielestäsi kaikki hiihtäminen mikä ei liity työmatkoihin tms. on urheilua, kuitenkin pyöräilyn mainitessasi hyväksyt liikunnan kolmantena vaihtoehtona.

      Lainaa

    95. Tulos: -62 (70 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: taitaa itselläsi olla ongelmia sen muistamisessa mitä olet kirjoittanut, tuossakin kommentissa annat aika selvästi ymmärtää että mielestäsi kaikki hiihtäminen mikä ei liity työmatkoihin tms. on urheilua, kuitenkin pyöräilyn mainitessasi hyväksyt liikunnan kolmantena vaihtoehtona.
      Ei, mutta harvassa ovat nykyään ne, jotka kasuaalisti nappaavat sukset ja käyvät kaupassa. Kyllä se menee latukiimaksi melkein kaikilla ja hyvin äkkiä.

      Lainaa

    96. Mäntylahti-Piiras 5.1.2023 19:50
      Tulos: +55 (57 ääntä)
      Jonna: Ei, mutta harvassa ovat nykyään ne, jotka kasuaalisti nappaavat sukset ja käyvät kaupassa. Kyllä se menee latukiimaksi melkein kaikilla ja hyvin äkkiä.
      edelleen tarjoat tasan kahta vaihtoehtoa hiihtämisen syille: hyötyliikuntaa ja urheilua, 'pelkkä' liikunta on myös olemassa ja tunnustat sen olemassaolon kun on kyse kävelemisestä tai pyöräilystä, mutta kun on kyse hiihtämisestä niin 'pelkkä' liikunta ei olekaan olemassaoleva vaihtoehto.

      Lainaa

    97. Mäntylahti-Piiras 5.1.2023 20:03
      Tulos: +30 (32 ääntä)
      Jonna:
      karkeasti eriteltynä: "liikunta" on kunnon ylläpitämistä/heikon yleiskunnon kohentamista terveemmälle tasolle, "hyötyliikunta" on työ/koulu/kauppamatkojen tekemistä jalan/pyörällä/suksilla/rullaluistimilla/potkukelkalla autoilun/mopoilun/julkisten käyttämisen sijaan, "urheilu" taas on yleiskunnon kohentamista "normaalikuntoa" korkeammalle tasolle.

      Lainaa

    98. Mäntylahti-Piiras 5.1.2023 20:19
      Tulos: +17 (33 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: karkeasti eriteltynä: "liikunta" on kunnon ylläpitämistä/heikon yleiskunnon kohentamista terveemmälle tasolle, "hyötyliikunta" on työ/koulu/kauppamatkojen tekemistä jalan/pyörällä/suksilla/rullaluistimilla/potkukelkalla autoilun/mopoilun/julkisten käyttämisen sijaan, "urheilu" taas on [...]
      alkaa mennä spämmäykseksi, mutta vielä yksi "pikkujuttu"; omakohtaisena esimerkkinä yleiskuntoni on parhaimmillaankin välttävä ja yritän korjata asiaa hyötyliikunnan kautta, kävelyvauhtini on noin 6,5km/h ja pyöräilyvauhtini keskimäärin 21-21km/h, tämä jälkimmäinen alkaa jo olla yleiskuntoa kohentavalla tasolla, mutta näin talvella pyöräily on jokseenkin hankalampaa mikä hankaloittaa tehokasta hyötyliikuntaa, hiihtäminen pelkkänä liikuntana on oiva korvike pyöräilylle, jos itselläni olisi pirttihirmuna tuollainen lehmä jonka mielestä pelkkä yleiskunnon kohentaminen on suuri rikos niin mieluummin pakkaisin kamani ja lähtisin asumaan vaikka paikallisen ulkoilureitin laavulle kuin kuuntelisin tuollaista lehmän isukin toiminnan aiheuttamista traumoista johtuvaa ulinaa.

      Lainaa

    99. Tulos: -60 (66 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: karkeasti eriteltynä: "liikunta" on kunnon ylläpitämistä/heikon yleiskunnon kohentamista terveemmälle tasolle, "hyötyliikunta" on työ/koulu/kauppamatkojen tekemistä jalan/pyörällä/suksilla/rullaluistimilla/potkukelkalla autoilun/mopoilun/julkisten käyttämisen sijaan, "urheilu" taas on [...]
      Joo, sanakirja kourassa tässä nyt istun ja kirjoitan tarkat määritelmät kaikista asioista joista pidän tai en pidän. Get real.

      Lainaa

    100. Tulos: -50 (68 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: jos itselläni olisi pirttihirmuna tuollainen lehmä jonka mielestä pelkkä yleiskunnon kohentaminen on suuri rikos niin mieluummin pakkaisin kamani ja lähtisin asumaan vaikka paikallisen ulkoilureitin laavulle kuin kuuntelisin tuollaista lehmän isukin toiminnan aiheuttamista traumoista johtuvaa ulinaa.
      Joo, huhhuh, tulihan se sieltä. ❤️ Kiva kun osallistuit asialliseen keskusteluun.

      Lainaa

    101. Mäntylahti-Piiras 5.1.2023 20:54
      Tulos: +43 (53 ääntä)
      Jonna: Joo, huhhuh, tulihan se sieltä. ❤️ Kiva kun osallistuit asialliseen keskusteluun.
      pahoittelen jos loukkasin, en tiedä onko teillä työt ja kaupat viidensadan metrin vaiko viiden kilometrin päässä joten en tiedä millaiset mahdollisuudet miehelläsi on hyötyliikuntaan, itselläni 'kaikki' on lyhyen kävelymatkan päässä mikä tarkoittaa että oma "hyötyliikuntani" riittää lähinnä nykyisen kunnon ylläpitämiseen (jos edes siihen), sulalla kelillä pyöräily auttaa paikkaamaan tehokkaan liikunnan puutetta, mutta kuten sanottua näin talvella on keksittävä täydentävää toimintaa, pointtini oli että jos itselleni annettaisiin ehdot "hiihtäminen tai ero" niin valitsisin jälkimmäisen, emännän traumat isänsä golfauksesta eivät mielestäni ole riittävä syy antaa oman kuntoni rapistua talvikauden aikana.

      Lainaa

    102. Tulos: +4 (24 ääntä)
      Kivi: Muuten taysin samaa mielta: suhteen saannot neuvottelee pari itse, ja siihen ei muilla ole nokan koputtamista. Ja se on syyta pitaa mista on sovittu, ja olisi syyta nostaa kissa poydalle ajoissa eli varhain, jos on jotain mista ei voi tinkia. Varsinkin se mita pidetaan pettamisena vaihtelee [...]
      Tiivistän tähän miten tulkitsen kysymyksesi, korjaa toki jos ymmärsin väärin: pohdit, miten voin samaan aikaan puolustaa toisen vapautta hiihtää mutten kuitenkaan toisen vapautta tietynlaiseen seksuaaliseen itsensä toteuttamiseen suhteessa. Ymmärsinkö oikein? 
      Eivät ihmiset vain ylipäänsä halua toiselle seksuaalista vapautta parisuhteessa. Siinä on valtaosalle jotain sitovaa, kahdenkeskistä. Takana on kulttuurisia ja biologisia tekijöitä jotka koskevat kaikkia meitä ainakin jollain tavalla. Ja siihen on biologisesti tietenkin tärkeät syyt kun puhutaan suvun jatkumisesta ja siihen liittyvästä jatkuvasta kumppanin valikoimisesta jälkikasvun turvaamiseksi, pohjimmiltaan. Ei seksi ole ihmiselle biologisesti sama asia kuin jokin ajankulu tai harrastus tai työ tai mielenkiinnon kohde. Seksuaalisuus on erittäin henkillökohtaista. Ihminen peilaa seksuaalista kelpaavuuttaan suhteessa kumppaniinsa (suhteen ollessa seksuaalinen), ja tässä kuviossahan muut seksuaalisen mielenkiinnon kohteet ovat ikään kuin kilpailijoita. Pornotähdet eivät toki kilpaile kenenkään naisen miehestä konkreettisesti mutta miehen mielikuvissa ne kyllä kilpailevat seksivietin kohteen asemasta, ainakin juuri sillä tietyllä hetkellä. Joten on ajattelutavasta kiinni häiritseekö se vai ei. Siihen ei minusta ole yhtä oikeaa vastausta onko porno suhteessa oikein. 
      Suhde hiihtoon taasen ei ole mitään samaan tapaan sisäsyntyisesti henkilökohtaista. Hiihto toki voi olla jotenkin kierosti vastoin jonkun arvoja, niin kuin ilmeisesti Jonnan, enkä sanoisi siitäkään etteikö niin saisi olla. Kyllä joustamattomuus voi näkyä niin joissain ihmisissä. 
      Mutta suhteen hiihtoon voi oppia ajattelemaan uusiksi. Halutessaan ihminen voi tutkia niitä tuntojaan hiihtoa kohtaan ja selvittää mikä siinä hiihdossa tuntuu itselle uhalta. Todennäköisesti totuus olisi, että ei hiihto oikeasti itsessään ole ongelma vaan se symboloi jotain mikä sen ihmisen päässä vaikuttaa uhkaavan jotain tarvetta.Niin kuitenkaan tuskin on oikeasti, hiihdon kohdalla siis, jolloin Jonna on mielestäni erityisen joustamaton jättäessään yrittämättä oppia tulemaan asian kanssa toimeen. 
      Ymmärrän esim senkin jos ihminen ei halua omaan suhteeseensa lainkaan alkoholia, jos vaikka on traumoja alkoholistivanhemmista. Tuolloin alkoholi voi oikeasti edustaa jotain todellista uhkaa ja tarpeiden täyttymättä jäämistä ihmisen menneisyydessä. Alkoholi oikeasti tuhoaa joidenkin elämiä. (Harrastushiihto tuskin.)
      Ja olet oikeassa: jos joku toimii meille tärkeitä arvoja vastoin, ei se ole kumppanina ok itselle vaikka toinen tekisikin sitä ominpäin. Tällaiset tärkeät arvot ovat kuitenkin abstrakteja eivätkä sidoksissa pieniin yksityiskohtiin kuten suksivoiteisiin. Kissanpoikien potkiminen on vastoin ihmisille useimmiten ydinasemassa olevia arvoja emmekä sellaista halua kumppaniltamme, mutta suksivoiteen tapauksessa epäilen sitä vastoin että Jonna ainakin tässä asiassa kategorisoi poikkeuksellisen jäykästi, mihin voi olla monia syitä. Mutta red flag sellainen on syistä huolimatta. 

      Lainaa

    103. Kaareva kirsikka 5.1.2023 23:57
      Tulos: +68 (70 ääntä)
      Jonna: Jonna tässä, moi. Oliko tää pakko tännekin laittaa 😂 Miks ketään kiinnostaa mihin mä mun rajat vedän? Vihaan urheilua yli kaiken niin jos oon päättänyt, että haluan elää seuraavat 60 vuotta suhteessa ilman hiihtoa niin so what? Monet ihmettelee et miks en ottanut asiasta selvää etukäteen, [...]
      Sä olet kontrolloiva, manipuloiva ja sairas ihminen joka tarvitsee apua. Tää selittely ainoastaan vain korosti tätä käsitystä.

      Lainaa

    104. Tulos: +73 (77 ääntä)
      Mä olen vaikea ja traumaattinen ihminen, tänä vuonna täytän 40, joten olen jo ehtinyt olla täysi idiootti, oppia asioita ja huomata millainen loppujen lopuksi olen kaikkien tekemieni korjauksien jälkeen. Löysin 36-vuotiaana miehen, joka paitsi rakastaa mua, myös tykkää musta selkaisena kuin olen - mut oon satavarma, ettei ois tykänny parikytä vuotta sitten. Luulin olevani kirottu, mutta se olikin onneni, että jouduin odottamaan tämän 12 vuotta nuoremman miehen aikuistumista - jouduin sillä välin itse oppimaan asioita ja aikuistumaan, en meinaa olis aiemmin ollut tälle hiton hyvälle miehelle lähellekään hyvä nainen. Toivottavasti säkin Jonna joskus opit jotain ja päästät nykyisen miehesi ruuvipenkistäsi ja olet sitten myöhemmin sille jollekin todella ihana ja hyvä puoliso. Mäkään en urheile enkä seuraa mitään, varsinkin lätkä saa mun käyrän nousemaan. Ai jumalauta että inhoon sitä kaikkee hypetystä, ja futis on niiiiin tylsää, kuka helkkari seuraa sitä?! Onnistuin aiemmin valitsemaan puolisoni niin, ettei kukaan niistä seurannu tai harrastanu urheilua. En ois varmaan itsekkyydessäni sietänytkään, jos joku niistä ois yhtäkkiä toisin ilmoittanu. Ei ne liitot silti kestäneet. Nuorena pidin myös esim. miehen pituutta ja silmien väriä tärkeänä - en sittemmin kun sain neljästi turpaani tältä unelmien (pettäjä)mieheltä. Nykyinen mieheni tähtää frisbeegolf-ammattilaiseksi, joten hän viettää suuren osan ajastaan viskelemässä kiekkoa, katsomassa videoita ja puhuen siitä. Katsoo myös futis-, lätkä-, ja salibandykisat (tässä mun vieressä) ja käy itsekin toisinaan pelaamassa. Itse makaan kotona lihottamassa jo valmiiksi leveää ahteriani lukemalla kirjoja, mutta kumpaakaan ei haittaa toisen intoilut, päinvastoin jutellaan niistä ja eletään toisen kanssa - viimeks tänään lähdettiin mun aloitteesta ettii miehelle nastakenkiä voidakseen pelata paremmin talvella (löydettiinkin!). Käyn myös välillä hänen mukana radalla ja mä luen mun kirjoja ääneen miehelleni, siis luen ne ensin itse ja sitten hänelle, koska hän ei lue itse. Meillä on kuitenkin yhteisetkin jutut, pelit, harrastukset ja huumori, ja mielestämme ollaan vähintään yhtä söpöjä ja hölmöilyyn sitoutuneita kuin Marshall ja Lily. Jos sä Jonna et näe muuta kuin korjattavaa miehessäsi ja omat halusi, etkä pysty kertomaan mitään kivaa miehestäsi tai suhteestanne, vaan vain puolustelet raivokkaasti tiukkoja mielipiteitäsi, en näe, että teillä ois välttämättä tulevaisuutta... Yksilönä muuten vihaan hiihtoa, mut mitä väliä sillä mulle on jos joku hiihtää, kunhan mun ei tarvii!

      Lainaa

    105. Kukkahattu 6.1.2023 6:51
      Tulos: +43 (45 ääntä)
      Myötä- ja vastamäessä, kunhan ei suksilla.

      Lainaa

    106. Valoton muurahainen 6.1.2023 8:15
      Tulos: +72 (72 ääntä)
      Toivon todella, että Jonna saa apua traumoihinsa ennen lasten hankkimista. Mies on aikuinen ihminen ja tekee omat valintansa (jäädäkkö vaikeasti traumatisoituneen puolisoksi vaiko ei) mutta lapsi ei saa valita äitiään. Säälittää ajatus siitä, miten Jonnan lasten pitää liikkua, mutta jos meinaa lipsahtaa urheilun puolelle niin äiti sekoaa täysin. Jos liikuntatunnin jalkkispelissä tekee maalin, siitä ei voi ylpeänä kertoa äidille ilman uhkauksia huostaanotosta. Toivotan voimia kaikille, jotka kamppailevat tuollaisten vaikeiden pakkomielteiden kanssa.

      Lainaa

    107. Tulos: +36 (40 ääntä)
      Kävelevä papukaija: Hiihto on kivaa kun on oikeat välineet ja voitelu. Monen lapsen hiihtokokeilut tapahtuu suksilla joita ei ole voideltua ja kokemus on sama kuin kaksi lautaa olisi sidottu kenkiin.
      Ja koulussa ei ainakaan ysärillä opetettu hiihtämään ollenkaan. Muistan, etten ollut eläessäni hiihtänyt, kun yhtäkkiä sidottiin laudanpalat kenkiin ja sanottiin että hiihdä. Lenkkivaihtoehtoja oli lyhyt ja pitkä, neuvoja ei herunut. Luistelutyyliä näytettiin jossain vaiheessa silleen pikaisesti, mutta ei sitäkään opetettu enkä sitä koskaan oppinut.
      Aina piti vain lykkiä puhtaalla vitutuksella ja verenmaku suussa epäsopivilla suksilla. Viimeistään pakolliset hiihtokilpailut varmistivat elämänmittaisen vihasuhteen koko liikuntamuodon kanssa.

      Lainaa

    108. Tulos: -72 (84 ääntä)
      Olin jo päättänyt etten enää vastaa, mutta nyt on tullut muutama mielenkiintoinen kommentti. Täällä on moni keittiöpsykologi virheellisesti päätellyt, että minulla on jotain isän aiheuttamia golftraumoja. Tämä ei pidä paikkaansa. Isäni aloitti golfin pelaamisen kauan sen jälkeen kun olin muuttanut pois. Ylipäätään minulla ei ole mitään traumoja. En. Vain. Pidä. Urheilusta. Akrasia sanoi sen hyvin: "Ai jumalauta että inhoon sitä kaikkee hypetystä, ja futis on niiiiin tylsää, kuka helkkari seuraa sitä?!" Minulla on oikeus olla tykkäämättä urheilusta. Minulla on oikeus kotiin ja perheeseen, jossa ei urheilla. Tämä on minun elämäni. Monella on myös virheellinen käsitys minusta kontrolloivana pirttihirmuna. Välitän miehestäni ja keskustelemme kaikesta asiallisesti. En räyhää täällä "SE ON JOKO MINÄ TAI SUKSET!" Mutta. Maailmaan mahtuu kaikenlaista. Uskon, että on monia miehiä, jotka ovat täysin samaa mieltä aiheesta kanssani. Miksi siis olisimme avioliitossa, jossa emme voi olla onnellisia? Tässä tapauksessa oli kuitenkin kyse väärinkäsityksestä. Hiihtäminen ei ollutkaan miehelle niin tärkeää, joten hän päätti luopua siitä. Annoin myös vaihtoehdon hiihtää, jos hän osaa olla tekemättä siitä numeroa, mutta hän valitsi toisin ja hyvä niin. Liittomme on vasta alussa, joten nyt on mielestäni hyvä tehdä yhteiset pelisäännöt selviksi. Niin, ja sitten se tärkein. Yhteiset pelisäännöt. Kenelläkään ei käynyt mielessä, että minäkin osaan kuunnella, joustaa ja tehdä uhrauksia yhteisen hyvän eteen. Urheiluasiassa en enempää jousta, mutta kukaan teistä ei tiedä, mitä mieheni liitolta haluaa ja mihin hän vetää rajat. Kukaan teistä ei tiedä mistä minä olen luopunut. Ei, päätitte vain että olen kontrolloiva pirttihirmu ja läpeensä paha. Tämä kommentti sai minut nauramaan. Ei sekopäistä naurua, vaan hyväntuulisesti: "Säälittää ajatus siitä, miten Jonnan lasten pitää liikkua, mutta jos meinaa lipsahtaa urheilun puolelle niin äiti sekoaa täysin. Jos liikuntatunnin jalkkispelissä tekee maalin, siitä ei voi ylpeänä kertoa äidille ilman uhkauksia huostaanotosta." Hieman nyt on kärjistetty, mutta on se osin tottakin. En koskaan "sekoa täysin", en ole hullu äitihahmo jostain komediasarjasta. En pidä maailmanloppuna sitä, että lapsistani ei tule urheilijoita. Kyllä me heille muita virikkeitä keksimme, älkää huoliko. Niin, ja voiko minulle kertoa liikuntatunnin jalkkispelistä? Kyllä, omalla vastuulla. 😉🗡️🩸😅

      Lainaa

    109. Varaukseton viikinki 6.1.2023 11:20
      Tulos: +70 (76 ääntä)
      Jonna:
      Kukaan teistä ei tiedä mistä minä olen luopunut. Ei, päätitte vain että olen kontrolloiva pirttihirmu ja läpeensä paha.
      Tähän päätelmään riittää ihan vain ja ainoastaan se, että kieltäisit lapsiltasi urheiluharrastukset, urheilun katsomisesta puhumattakaan vain tuon kummallisen pakkomielteesi takia. "en ole hullu äitihahmo jostain komediasarjasta." Kyllä olet.

      Lainaa

    110. Norski kurkku 6.1.2023 11:40
      Tulos: +8 (20 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: karkeasti eriteltynä: "liikunta" on kunnon ylläpitämistä/heikon yleiskunnon kohentamista terveemmälle tasolle, "hyötyliikunta" on työ/koulu/kauppamatkojen tekemistä jalan/pyörällä/suksilla/rullaluistimilla/potkukelkalla autoilun/mopoilun/julkisten käyttämisen sijaan, "urheilu" taas on [...]
      Itse pidän lajia urheiluna jos siinä on kilpailua tai tavoitteellista suorituskyvyn kehittämistä, vrt. moottoriurheilu tai e-urheilu (videopelin pelaaminen kilpailumielessä kilpailuasetelmassa). Kilpailun ei tarvitse olla toisia kilpailijoita vastaan, voi olla myös omia aikaisempia suorituksia vastaan. Hiihto menee tämän määritelmän mukaan urheiluksi jos kellottaa aikojaan tietyllä lenkillä ja pyrkii parantamaan aikojaan, tai osallistuu kisoihin. Sen sijaan hupilenkkejä ei voi pitää urheiluna.

      Lainaa

    111. Kaunis haisunäätä 6.1.2023 13:19
      Tulos: -20 (38 ääntä)
      clover: Ja koulussa ei ainakaan ysärillä opetettu hiihtämään ollenkaan. Muistan, etten ollut eläessäni hiihtänyt, kun yhtäkkiä sidottiin laudanpalat kenkiin ja sanottiin että hiihdä. Lenkkivaihtoehtoja oli lyhyt ja pitkä, neuvoja ei herunut. Luistelutyyliä näytettiin jossain vaiheessa silleen [...]
      Ajatteles, jos sinullakin olisi ollut yksi tai kaksi elämää sinua enemmän kokenutta ihmistä perheessäsi. Kutsuttakoon heitä termillä "huoltaja." Myös "kasvattaja" kelpaa. Jotkut ovat kutsuneet heitä myös termeillä "isä" ja "äiti". Sitten vielä jos nämä henkilöt olisivat panostaneet muutaman kympin ja muutaman tunnin aikaansa sinuun. Mutta voi ei! Ei ilmeisesti ollut, ja koko homma jäi tietenkin koulun ja yhteiskunnan kontolle, kuten nykyään on vielä enemmän tapana, ja traumahan siitä tuli. Ja samat traumat on odotettavissa tämän Jonnan lapselle. Tai onhan se mahdollisuus olemassa, että sitä jälkikasvua ei tosiaan tule. Sen varaan luottakaamme. Mutta tärkeintä on se, että vika on koulussa, yhteiskunnassa, koululiikunnassa ja kaikissa muissa paitsi itsessä tai omassa perheessä, vai mitä?

      Lainaa

    112. Lehtevä makkara 6.1.2023 14:25
      Tulos: +23 (37 ääntä)
      Jonna: Jonna tässä, moi. Oliko tää pakko tännekin laittaa 😂 Miks ketään kiinnostaa mihin mä mun rajat vedän? Vihaan urheilua yli kaiken niin jos oon päättänyt, että haluan elää seuraavat 60 vuotta suhteessa ilman hiihtoa niin so what? Monet ihmettelee et miks en ottanut asiasta selvää etukäteen, [...]
      Jonna, olet muuten harvinaisen tyhmä ihmiseksi.

      Lainaa

    113. Lehtevä makkara 6.1.2023 14:37
      Tulos: +1 (31 ääntä)
      Jonna: Etkö keksi muuta kuin kateuskortin? Hienosti myös vedit ylipainon, ylensyönnin ja muutamat haukkumasanat sieltä, vaikka ne eivät liity minuun. Mutta toki olet parempi ihminen kuin minä kun syyttä haukut läskejä internetissä. 
      Jos sulla ei ole kropassa läskiä, niin ainakin korvien välissä sitä on.

      Lainaa

    114. Tuulenpitävä karhu 6.1.2023 16:14
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      En nyt tietenkään tiedä Jonnasta melkeen mitään ja kyseessä voi olla joku kontrollointijuttu tosiaan, mutta haluan urheiluhulluna nostaa esiin myös toisen näkökulman tässä. Musta on ymmärrettävää, että jonkun himourheiluinnostus voi olla ongelma suhteessa. Varsinkin jos on aiempi kokemus siitä, miten suuren osan elämästä joku hurahdus voi viedä, niin kuin ilmeisesti Jonnalla on isänsä kautta. Olen siis itse tavoitteellinen himourheilija. Olen myös seurannut vierestä suhteita, joissa toinen on tällainen ja toinen sohvaperuna. Myös keskusteluita joissa puhutaan siitä, voiko lajini harrastajat edes menestyksekkäästi seurustella ei-harrastajien kanssa :D Koska monilla hurahdus on niin vahvaa. Itse ajattelen, että nämä asiat eivät ole niin mustavalkoisia että pitäisi valita joko tai, mutta ei sitä omaa harrastustaan pitäisi myöskään toiselle osapuolelle tyrkyttää, jos hän ei ole siitä kiinnostunut. Jos kumppani kokee toisen harrastuksen tai intohimon ahdistavana tai uhkaavana, molemmat vois ja toivottavasti haluais miettiä sitä, mitä se uhkaa kokeva kumppani tarvitsisi että tätä uhkaa ei tuntisi ilman, että urheilija joutuisi kokonaan luopumaan rakkaasta harrastuksesta, joka luultavasti tuo hänelle paljon hyvinvointia ja on tärkeää. Itellä on myös kokemusta siitä, että kumppanilla on joku hurahdus tai ihan suorastaan addiktio johonkin harrastukseen ja se on ollut todella häiritsevää. Näissä tilanteissa se harrastus ei kuitenkaan ole ollut se ydinongelma vaan se, että kumppani on ollut mulkku ja jättänyt suhteen täysin huomiotta, kun esim. pelikausi on ollut päällä. Itselle tämä oli aika ikävää, mutta ei silloin kyse ollut tosiaan niistä harrastuksista vaan siitä suhteesta ja kumppanista itsessään. Jos haluaa hurahtaa niin täysiä että ei enää huomioi parisuhdettaan niin vika ei ole lajissa, esim urheilussa, vaan siinä henkilössä ja hänen elämänhallintaongelmissaan.

      Lainaa

    115. Tulos: +8 (12 ääntä)
      Banaani: Tiivistän tähän miten tulkitsen kysymyksesi, korjaa toki jos ymmärsin väärin: pohdit, miten voin samaan aikaan puolustaa toisen vapautta hiihtää mutten kuitenkaan toisen vapautta tietynlaiseen seksuaaliseen itsensä toteuttamiseen suhteessa. Ymmärsinkö oikein?  Eivät ihmiset vain ylipäänsä [...]
      En tiedä miksi nämä miinukset, mutta mielestäni harvinaisen hyvää ja onnistuneesti artikuloitua pohdintaa sinulta ja todellakin osuu kohdalleen.

      Lainaa

    116. Tulos: +66 (68 ääntä)
      Jonna: Olin jo päättänyt etten enää vastaa, mutta nyt on tullut muutama mielenkiintoinen kommentti. Täällä on moni keittiöpsykologi virheellisesti päätellyt, että minulla on jotain isän aiheuttamia golftraumoja. Tämä ei pidä paikkaansa. Isäni aloitti golfin pelaamisen kauan sen jälkeen kun olin [...]
      Sinulla on toki oikeus kotiin, jossa ei urheilla, mutta sinulla ei ole oikeus rajoittaa alaikäisen lapsesi urheiluharrastusta, sillä myös lapsella on oikeus kotiin, jossa hän saa harrastaa hänelle mieluisia asioita. Siksi et voi ikinä hankkia lasta ellet muuta ajatusmaailmaasi tai olet yksinkertaisesti lastasi kaltoinkohteleva vanhempi.
      Puolisoaankin voi toki kaltoinkohdella, mutta jos annat miehesi kuitenkin halutessaan "suksia vittuun" luotasi, asia ei ole samalla tavalla vakava. Lapsilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin kasvaa siinä perheessä, minkä ovat saaneet. Toivon, että todella mietit tätä jos et ole trolli. 

      Lainaa

    117. Tulos: -59 (63 ääntä)
      Nimi: Sinulla on toki oikeus kotiin, jossa ei urheilla, mutta sinulla ei ole oikeus rajoittaa alaikäisen lapsesi urheiluharrastusta, sillä myös lapsella on oikeus kotiin, jossa hän saa harrastaa hänelle mieluisia asioita. Siksi et voi ikinä hankkia lasta ellet muuta ajatusmaailmaasi tai olet [...]
      Ai ei ole oikeutta? Sanoo mikä laki?

      Lainaa

    118. Klesa vihannes 6.1.2023 17:45
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      Jonna teki sitten Lounat, kts. Chisun salaliitto täältä feissarimokista

      Lainaa

    119. Tulos: +42 (44 ääntä)
      Jonna: Ai ei ole oikeutta? Sanoo mikä laki?
      Näytäppä se laki joka sanoo että sinä saat päättää urheileeko lapsesi. Tietääkseni lapsellasi on oikeus päättää itse mitä tekee (ainakin tietyn iän jälkeen, joka ei muuten ole kauhean korkea numero). Sinä tietenkin saat potkia kotoa jos haluat, enkä yhtään ihmettelisi vaikka tekisitkin niin, mutta lapsesi ei ole sinun hullujen päähänpistojesi vanki

      Lainaa

    120. Tulos: +33 (37 ääntä)
      Jonna: Ai ei ole oikeutta? Sanoo mikä laki?
      Hyi.

      Lainaa

    121. Kellokortiton timantti 7.1.2023 10:36
      Tulos: -31 (35 ääntä)
      Make: Näytäppä se laki joka sanoo että sinä saat päättää urheileeko lapsesi. Tietääkseni lapsellasi on oikeus päättää itse mitä tekee (ainakin tietyn iän jälkeen, joka ei muuten ole kauhean korkea numero). Sinä tietenkin saat potkia kotoa jos haluat, enkä yhtään ihmettelisi vaikka tekisitkin niin, [...]
      Tietenkin vanhemmilla on oikeus päättää lapsensa asioista. Ja kyllä, lapsi on vanhempiensa päähänpistojen vanki. Sitä kutsutaan kasvatukseksi.

      Lainaa

    122. Punahilkka tohtori 7.1.2023 18:59
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Päivänkakkara: Jokaisen, joka katkeroituu sinkkuudestaan kannattaisi lukasta ainakin kaks viimeistä naistenhuonemokaa koska mikään seksi tai läheisyys ei kyllä ole sen arvoista että päätyy jonkun kontrollifriikin alistettavaksi.
      Kiitos. Joskin itse sinkkuna enemmänkin katkeroidun siitä, että niitä täyspäisiä potentiaalisia kumppaneita ilmaantuu vuosi vuodelta vähemmän tarjolle.

      Lainaa

    123. Himmeä nuija 8.1.2023 0:36
      Tulos: +50 (52 ääntä)
      Jonna, hyväksyn näkemyksesi parisuhteesta. Jos et halua suhdetta urheilijan kanssa, niin se on sinun yksityisasiasi, ja maailmassa kyllä riittää ei-urheilijoita niin, että ketään ei tarvitse vasten tahtoaan pakottaa urheiluttomaan suhteeseen. Mutta jos olet hankkimassa lapsia, niin sitten sinulla ei ole "oikeutta perheeseen, jossa ei urheilla". Tiedät itsekin, että asenteesi urheilua kohtaan on outo, ja lasten pakottaminen tällaisten sääntöjen noudattamiseen on lasten hyvinvoinnin laiminlyömistä ja oikeuksien riistämistä. Lapsilta ei saa mielivaltaisesti kieltää normaaliin elämään kuuluvia asioita ilman päteviä perusteita. Aikuisten välinen seurustelusuhde perustuu siihen, mitä kaksi tasavertaista aikuista HALUAVAT toisiltaan. Lapsen ja huoltajan välinen suhde sen sijaan perustuu siihen, mitä lapsi TARVITSEE. Et voi riistää lapselta hänen laillisia oikeuksiaan vain siksi, koska sinulla mukamas on oikeus perheeseen, jossa eriskummallisia päähänpinttymiäsi ei kyseenalaisteta. Lapsen oikeus tasapainoiseen elämään on aina tärkeämpi kuin aikuisen oikeus mukavuuteen. Ja oikeasti, tuo puukkokuva kommenttisi lopussa sai sanomisesi kuulostamaan moninkertaisesti pahemmalta. Tiedän, että sen oli varmasti tarkoitus olla vain keventävä vitsi, mutta se muodosti vaikutelman ihmisestä, joka satuttaa lapsiaan rangaistukseksi siitä, jos nämä epäonnistuvat kävelemään vanhempansa ripottelemilla munankuorilla.

      Lainaa

    124. Aurinkolasiton Noita 8.1.2023 11:18
      Tulos: +21 (21 ääntä)
      Jonna: Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää 😂 Ei, hiihtäminen ei ole automaattisesti urheilua siksi, että suksia myydään urheiluliikkeissä. Vastasin siihen, että joku rinnasti koiran kanssa leikkimisen urheiluksi, ja koiran lelut urheiluvälineiksi 😅 Hiihtäminen on urheilua koska se ON. Ehkä joku [...]
      No se pata on näköjään mennyt nurin jo aikoja sitten. 🤣

      Lainaa

    125. Tulos: -54 (60 ääntä)
      Himmeä nuija: Jonna, hyväksyn näkemyksesi parisuhteesta. Jos et halua suhdetta urheilijan kanssa, niin se on sinun yksityisasiasi, ja maailmassa kyllä riittää ei-urheilijoita niin, että ketään ei tarvitse vasten tahtoaan pakottaa urheiluttomaan suhteeseen. Mutta jos olet hankkimassa lapsia, niin sitten [...]
      Nythän tämä menee naurettavaksi itse kullakin. 😅
      Urheiluharrastus ei ole mikään ihmisoikeus eikä todellakaan välttämätön. Monella lapsella ei sellaista ole koskaan ollut, miksi juuri minun lasteni olisi lain uhalla urheiltava? 😅

      Lainaa

    126. Tulos: +40 (42 ääntä)
      Jonna: Nythän tämä menee naurettavaksi itse kullakin. 😅 Urheiluharrastus ei ole mikään ihmisoikeus eikä todellakaan välttämätön. Monella lapsella ei sellaista ole koskaan ollut, miksi juuri minun lasteni olisi lain uhalla urheiltava? 😅
      Yleisesti ottaen sellaista harrastusta ei ole lapsilla, joilla ei ole siihen mahdollisuutta esim. perheen taloudellisen tilanteen tai huonojen kotiolojen puolesta. Eli toisin sanoen, koska lapsi jollain tavalla kärsii kotioloissaan, enkä ymmärrä miksi kukaan haluaisi ottaa sellaista tavoitteekseen vain siksi, että itse on niin henkinen kakara ettei siedä ympärillään ihmisiä, joilla on myös sellaisia harrastuksia joista ei itse pidä. Se on itsekästä vanhemmuutta ja eräs tärkein asia, jonka vanhemmuudessa joutuu oppimaan on joustaminen omista haluista ja joskus jopa arvoista ja ehdoista. Ne vanhemmat, jotka eivät tätä koskaan opi, kyllä sitten yleensä niittävät juuri sitä mitä kylvivät viimeistään kun lapset ovat aikuisia. 
      Sitten on niitä lapsia, jotka eivät harrasta urheilua, koska eivät halua tai harrastavat mieluummin jotain muuta. Se on ihan OK, mutta ei liity aiheeseen mitenkään, koska ovat tehneet valinnan itse. 

      Lainaa

    127. Puuta heinää puhveli 8.1.2023 16:11
      Tulos: +55 (55 ääntä)
      Jonna: Nythän tämä menee naurettavaksi itse kullakin. 😅 Urheiluharrastus ei ole mikään ihmisoikeus eikä todellakaan välttämätön. Monella lapsella ei sellaista ole koskaan ollut, miksi juuri minun lasteni olisi lain uhalla urheiltava? 😅
      Kyse ei ole siitä onko urheiltava vai ei, vaan siitä että kuka sen päätöksen tekee.

      Lainaa

    128. Himmeä nuija 8.1.2023 19:51
      Tulos: +51 (53 ääntä)
      Jonna: Nythän tämä menee naurettavaksi itse kullakin. 😅 Urheiluharrastus ei ole mikään ihmisoikeus eikä todellakaan välttämätön. Monella lapsella ei sellaista ole koskaan ollut, miksi juuri minun lasteni olisi lain uhalla urheiltava? 😅
      Lapsella on oikeus elää tasapainoista elämää ilman mielivaltaisia tyrannisääntöjä. Ei kyse ole juuri urheilusta; mitkä tahansa huonosti perustellut, normaalia elämää rajoittavat säännöt ovat Suomessa lainvastaisia. Ihan sama, onko kyse urheilusta, piirtämisestä, musiikista, elokuvien katsomisesta, ikätovereiden tapaamisesta vai kaulakorujen käyttämisestä, jos vanhempi perusteettomasti kieltää sen, niin lapsen ei ole mahdollista elää tasapainoista elämää omassa kodissaan.
      Suomen perustuslaki määrittelee jokaisen ihmisen perusoikeudet. Näiden perusoikeuksien mukaan lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä. Eli Suomessa ei saa asettaa lasta sellaiseen asemaan, jossa häneltä kielletään jokin asia, joka on hänen muille ikätovereilleen sallittu (ellei tälle kiellolle ole esim. lääketieteellinen peruste). 
      Perustuslain mukaan julkisen vallan on myös turvattava perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Eli jos riistät lapsesi ihmisoikeuksia, niin julkinen valta on velvoitettu pelastamaan lapsesi sinulta. 
      Lisäksi Suomi on sitoutunut noudattamaan YK:n lapsen oikeuksien sopimusta. Lapsen oikeuksien sopimuksen 18. artiklassa lukee, että vanhemmat ovat lähtökohtaisesti vastuussa lapsen kasvatuksesta ja kehityksestä, ja vanhempien toiminnan on määräydyttävä lapsen edun mukaan. Se, että sinä kiellät kokonaan kaiken urheilun lapsen elämästä, ei ole lapsen edun, vaan sinun mukavuutesi mukaan tehty päätös. Tämä päätös on ristiriidassa lapsen edun kanssa, koska urheilun kieltämisellä ei ole lapselle mitään positiivisia seuraamuksia, mutta sillä voi potentiaalisesti olla lapselle useita negatiivisia seuraamuksia.

      Lainaa

    129. Jytky mustikka 8.1.2023 20:53
      Tulos: +51 (53 ääntä)
      Jonna: Nythän tämä menee naurettavaksi itse kullakin. 😅 Urheiluharrastus ei ole mikään ihmisoikeus eikä todellakaan välttämätön. Monella lapsella ei sellaista ole koskaan ollut, miksi juuri minun lasteni olisi lain uhalla urheiltava? 😅
      Kyllä se on ihmisoikeus.
      Se ei tarkoita, että lapsen on lain mukaan pakko urheilla.
      Se tarkoittaa, että mikäli lapsi haluaa urheilla, niin sinulla ei ole laillista oikeutta sitä häneltä kieltää.

      Lainaa

    130. Tulos: +40 (42 ääntä)
      Mikä voisi olla nolompaa kuin mokailla itsensä Feissarimokiin - ja sen jälkeen ilmestyä kommenttiosioon yrittämään selittää mustaa valkoiseksi ja tökeröä perseilyään jotenkin ymmärrettäväksi täysjärkisen aikuisen ihmisen toiminnaksi? No tehdä se kymmenillä viesteillä tietysti! Jaksuhalit Jonnan puolisolle, nyt sukset alle ja hiihdä helvettiin noin totaalisen toksisesta parisuhteesta täysin häiriintyneen latvajaakon kanssa.

      Lainaa

    131. Kohtuuton robotti 8.1.2023 23:41
      Tulos: +33 (33 ääntä)
      En ymmärrä miten äijän harrastus voi noin paljon hiertää. Kyllä itekin vihaan hiihtoa, mutta ei mua hetkauta, jos kumppani sitä harrastaa. Se on kuitenkin yksilölaji ja ei oo pakko lähteä mukaan, vaikka pyytää. Eikä siitä lajista oo pakko keskustella. Munkin äijä rakastaa fudista, itse en siedä sitäkään ja kyllä annan sen ihan vapaasti kattoa fudista sillon ko haluaa, vastavuorosesti hän antaa mun kattoa lätkää, vaikkei itse siitä pidäkään. Parisuhde on kompromisseja ja toisen kunnioittamista, toki, jos haluaa olla vaikee, niin se tekee kaikesta mahdotonta.

      Lainaa

    132. Mäntylahti-Piiras 9.1.2023 1:31
      Tulos: +24 (24 ääntä)
      Kohtuuton robotti: En ymmärrä miten äijän harrastus voi noin paljon hiertää. Kyllä itekin vihaan hiihtoa, mutta ei mua hetkauta, jos kumppani sitä harrastaa. Se on kuitenkin yksilölaji ja ei oo pakko lähteä mukaan, vaikka pyytää. Eikä siitä lajista oo pakko keskustella. Munkin äijä rakastaa fudista, itse en [...]
      Jonna on sanonut aika vähän mitään yksiselitteisesti eikä ole selventänyt mitä milläkin subjektiivisella väittämällä tarkalleenottaen tarkoittaa vaikka sanookin että hänet on ymmärretty väärin/vast., liekö tahallista vaiko vain ilmaisukyvyn puutetta, uhriutumisen perusteella epäilen vahvasti ensimmäistä vaihtoehtoa.

      Lainaa

    133. Kouluttamaton muurahainen 9.1.2023 7:19
      Tulos: +20 (20 ääntä)
      Toki kaikilla on oikeus määritellä parisuhteensa rajat. Tässä tapauksessa on selvää (kuten Jonna myöhemmin totesikin), että hiihtäminen ei ole miehelle mikään pakkomielle. Jos olisi, se olisi ilmennyt jo paljon aikaisemmin, joten suhde olisi voinut päättyä ajoissa. Hiihtäminen oli miehelle liikuntaa, kunnon kohotusta tai ylläpitoa. Vaihtelua kävelylenkeille. Se, että suhteessa ei ole pakko kestää asioita, joita ei halua, ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että tuollaisessa asiassa kontrollointi tekee henkilöstä vähintäänkin ääliön. Ymmärrän kyllä, että urheilu sanan varsinaisessa merkityksessä voi olla jollekin iso ongelma. Urheiluhan tarkoittaa kilpailutavoitteista liikkumista, jossa pyritään jatkuvasti parantamaan tuloksia ja kilpailemaan toisia tai itseään vastaan. Tällainen harrastaja käyttää liikkumiseensa valtavasti aikaa ja yleensä puhuu siitä jatkuvasti. Tällöin urheilu saattaa hallita elämää liikaa. Ei tosin välttämättä, jos tavoitteena on vain parantaa omia tuloksiaan. Ymmärrän myös, että penkkiurheilu voi olla ongelma. Itsekin inhoan sitä, että mieheni katsoo urheilua kauhealla metelillä ja isolla porukalla huutaen ja mesoten. Olen ratkaissut ongelman lähtemällä kotoa pois urheilukilpailujen ajaksi. Voin mennä silloin vaikka treenaamaan omia kisojani varten. Jos Jonna kävisi urheiluliikkeissä, hän huomaisi, että niissä myydään hyvin usein koiriin liittyviä asioita. Koiraurheilua ja liikuntaa on hyvin monenlaista metsästyksestä moniin muihin lajeihin.

      Lainaa

    134. Tulos: +2 (2 ääntä)
      Oli taas hehheh aivan hulvaton päivitys. Aivan varmasti eroaa mielummin kuin on hiihtäjän kanssa. Aivan varmasti.

      Lainaa

    135. Tulos: +15 (23 ääntä)
      Kellokortiton timantti: Tietenkin vanhemmilla on oikeus päättää lapsensa asioista. Ja kyllä, lapsi on vanhempiensa päähänpistojen vanki. Sitä kutsutaan kasvatukseksi.
      Juu ei todellakaan mene näin. Saatat menettää vanhemmuuden oikeuden jos lapsi vie sinut oikeuteen koska et halua hänen harrastavan urheilua. Yksikään tuomari ei asetu puolellesi moisessa :D

      Lainaa

    136. Tulos: +29 (35 ääntä)
      Jonna: Nythän tämä menee naurettavaksi itse kullakin. 😅 Urheiluharrastus ei ole mikään ihmisoikeus eikä todellakaan välttämätön. Monella lapsella ei sellaista ole koskaan ollut, miksi juuri minun lasteni olisi lain uhalla urheiltava? 😅
      Koska jos lapsesi haluaa tehdä niin, hänellä on siihen oikeus jota sinä et voi riistää. Et ole näyttänyt lakia jonka mukaan sinä saat päättää täysin mitä lapsesi tekevät. Oikeudessa tuomari nauraisi sinut ulos salista jos et anna lapsesi urheilla, pahimmassa tapauksessa saattaisit saada syytteitäkin moisesta kaltoinkohtelusta

      Lainaa

    137. Jytky mustikka 9.1.2023 10:51
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Jotenkin tästä muuten tuli mieleen aiempi moka. https://www.feissarimokat.com/2015/03/apua-vauvani-ei-jumppaa/ Jonna ja Eveliina yhteen soppii... tai sitten ei.

      Lainaa

    138. Nuutunut kivi 9.1.2023 18:09
      Tulos: -7 (7 ääntä)
      Jonna: Olin jo päättänyt etten enää vastaa, mutta nyt on tullut muutama mielenkiintoinen kommentti. Täällä on moni keittiöpsykologi virheellisesti päätellyt, että minulla on jotain isän aiheuttamia golftraumoja. Tämä ei pidä paikkaansa. Isäni aloitti golfin pelaamisen kauan sen jälkeen kun olin [...]
      Viimeistään tämä kommentti varmisti, että kyseessä täysverinen trolli.

      Lainaa

    139. Semmonen karjalanpiirakka 10.1.2023 6:44
      Tulos: -7 (9 ääntä)
      Make: Juu ei todellakaan mene näin. Saatat menettää vanhemmuuden oikeuden jos lapsi vie sinut oikeuteen koska et halua hänen harrastavan urheilua. Yksikään tuomari ei asetu puolellesi moisessa :D
      No nyt on niin kaukana metsässä etten viitsi edes korjata muuten kuin että koko kommenttisi on täyttä höpö höpöä.

      Lainaa

    140. Pinottava sankari 10.1.2023 6:52
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Jonna voisi aloittaa sen hiihdon ja suksia sinne missä pippuri kasvaa.

      Lainaa

    141. Tulos: +13 (15 ääntä)
      Lihava Tiikeri: Koska omg siitä hiihtämisestä voi joutua puhumaan tai kuuntelemaan sitä harrastuksen tuomaa intoa ja iloa. Meillä mies urheilee ja minä en, mutta osaan silti jutella ja innostua hänen harrastuksestaan vaikka se ei muuten kiinnostakaan. Monelle tuttavalle tämä on täysin käsittämätöntä, koska [...]
      Oisin reagoinut kommenttiisi sydämellä mutta vaihtoehtoina on vaan 'fanitus' tai 'dissaus'. Oot kyllä niin oikeessa siinä, että jos jokin harrastus tekee puolison onnelliseksi, niin siinä ei ole mitään pahaa - päin vastoin. Ite en esim ajanut crossia enkä enduroa, mutta monasti lähdin kisoihin ja treeneihinkin katselemaan. Ja sain paljon ystäviä miehen ajotutuista, sekä "vakikatsojista" jotka olivat seuraamassa puolisonsa kisoja. Kyllähän siinä joutui aika paljon kuuntelemaan prätkänkorjaus juttuja yms, mutta koska mies oli asioista niin innoissaan, niin pikkuhiljaa aloin itsekin kiinnostumaan (näin ei tietenkään käy kaikille pariskunnille, että kiinnostus ja innostus tarttuu, mutta en kyl silti lähtis missään nimessä toiselta kieltämään harrastusta joka tekee hänet onnelliseksi).

      Lainaa

    142. Sekaisin myyrä 10.1.2023 21:59
      Tulos: +11 (11 ääntä)
      Erotettu metso: Katos vaan, maailmassa on muitakin, jotka inhoaa hiihtoa syvästi! Minä myös.
      Minäkin, mutta vain omalla kohdallani. Puoliso saa hiihtää ihan kuinka paljon haluaa.

      Lainaa

    143. Jalo raataja 11.1.2023 6:44
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Make: Koska jos lapsesi haluaa tehdä niin, hänellä on siihen oikeus jota sinä et voi riistää. Et ole näyttänyt lakia jonka mukaan sinä saat päättää täysin mitä lapsesi tekevät. Oikeudessa tuomari nauraisi sinut ulos salista jos et anna lapsesi urheilla, pahimmassa tapauksessa saattaisit saada syytteitäkin moisesta kaltoinkohtelusta
      Oikeudessa? Ihanko tosissasi kuvittelet että tällaisia asioita käsiteltäisiin oikeudessa? Se kertookin millä eväillä siellä painetaan menemään, ja sen miksi tuollaisia aivopieruja tulee sarjatulella.

      Lainaa

    144. Tulos: +1 (3 ääntä)
      Banaani: Tiivistän tähän miten tulkitsen kysymyksesi, korjaa toki jos ymmärsin väärin: pohdit, miten voin samaan aikaan puolustaa toisen vapautta hiihtää mutten kuitenkaan toisen vapautta tietynlaiseen seksuaaliseen itsensä toteuttamiseen suhteessa. Ymmärsinkö oikein?  Eivät ihmiset vain ylipäänsä [...]
         Ei nyt aivan niinkään (kiitän ajatellusta vastauksestasi, keskustelu on kiva, riitely ei). En kuitenkaan kyseenalaistanut näkemyksiäsi suoraan -voihan olla niin, tai jotenkin muuten, olin sitä mieltä että on hassua kysellä netiltä ohjeita, kun suhde on kuitenkin niiden kesken, jotka siinä suhteessa ovat. Jotkut ovat toki monogaamisia ja kokevat seksuaalisuhteen erityiseksi, mutta jotkut taas eivät ole, enkä voi hyvällä omatunnolla väittää että joku olisi omasta elämästään "väärässä", ellei loukkaa muita. (Itse elän polypallossa, en todellakaan halua tähän ulkopuolisia, mutta meitä on enemmän kuin kaksi. Rakkautta riittää kaikille).

      Lainaa

    145. Toivoton peto 11.1.2023 21:09
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Jotenkin tuli Jonnan puheista mieleen footlose elokuva...

      Lainaa

    146. Tulos: -1 (3 ääntä)
      On tuossa totuudenpoikanen mukana. Mitä tuttujen perhe-elämää olen nähnyt, niin lasten syntymän jälkeen mies aloittaa yhtäkkiä jonkin urheilulajin, joka ei ole siihen mennessä kiinnostanut häntä pätkän vertaa, sitä sitten treenataan muodossa jos toisessa 3 arki-iltaa neljästä ja perjantaista sunnuntaihin on kilpailuja, joissa laukataan vaikka olisi karsiuduttu jo perjantaina, koska tarvitaanhan niissä aina avustajia. Fiksu ihminen kirjoittaa avioehdoksi merkinnän, että jos toinen puoliso päättää lasten synnyttyä viettää valtaosan vapaa-ajastaan jossain muualla kuin perheen kanssa (nukkumista ei lasketa), niin se puoliso maksaa toiselle vaikkapa 500 €/viikko, jotta muistuu mieleen kodin olevan yhteinen.

      Lainaa

    147. Ahnas patsas 24.4.2023 15:01
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Nimesi: On tuossa totuudenpoikanen mukana. Mitä tuttujen perhe-elämää olen nähnyt, niin lasten syntymän jälkeen mies aloittaa yhtäkkiä jonkin urheilulajin, joka ei ole siihen mennessä kiinnostanut häntä pätkän vertaa, sitä sitten treenataan muodossa jos toisessa 3 arki-iltaa neljästä ja perjantaista [...]
      Tässä ongelmana taitaa kuitenkin olla miehen sitoutumattomuus perhe-elämään, eikä urheilu?

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: aviokriisi, avioliitto, ero, hiihto, hiihtää, liikunta, parisuhde, pettää, sukset, urheilla, urheilu