Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Energiakriisi, osa 3

Suomalainen kaupunki, jossa on kesä ympäri vuoden.
Energiakriisi, osa 3

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 88 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +628 (666 ääntä)
      Karoliina vois kyl maksaa ne joulun ruokansakin ihan itse tienaamillaan omilla rahoilla. Hyi yök ku on hemmoteltu, vanhempien vika toki

      Lainaa

    2. Tinkimätön hanhi 27.10.2022 0:15
      Tulos: +486 (518 ääntä)
      Uhmaikäinen prinsessa tää Karoliina. Tarkoittaako hän, että kun pikkusisko saa ”kaiken”, hän saa 2000 €:n lahjat, koska kolme täysi-ikäistä sisarusta ei tällä kertaa saa mitään? Ihan järkevät ja fiksut vanhemmat, olisivat vain voineet totuttaa kullannuppunsa aikuisuuteen jo ennen kriisiä. Ihan hyvä idea varmaan Karoliinalta olla menemättä paikalle ollenkaan.

      Lainaa

    3. Karvas roska 27.10.2022 0:19
      Tulos: +416 (420 ääntä)
      Itsellä on bermudashortsit aina autossa, että voin laittaa jalkaan kun käyn Jyväskylän keskustassa.

      Lainaa

    4. Tulos: +20 (148 ääntä)
      On valoisa tulevaisuus Karoliinalla. Toivottavasti oppii Kela - Suomi - Kela - sanaston äkkiä.

      Lainaa

    5. Tuhoisa kani 27.10.2022 0:58
      Tulos: +304 (310 ääntä)
      Siis minkä kokoista kämppää Antti ajatteli niillä 800:lla tuikulla lämmittää? Aika kova luotto lämpökynttilöihin. Karoliinan kohdalla epäilen ja toivon et kyse ei ole kauheasti päälle täysi-ikäisestä ihmisestä, kun en yhtään haluais ajatella oikean aikuisen käyttäytyvän noin. Kaikenlaisia se leipä elättää, kerta kaikkiaan.

      Lainaa

    6. Muikea Mastodontti 27.10.2022 1:02
      Tulos: +110 (120 ääntä)
      Tää Karoliina on ihan ku repäisty siitä MusicTV:n "My Sweet 16" realitystä. Nimi vaan ei ole Caroline...

      Lainaa

    7. Kuoleva omena 27.10.2022 2:30
      Tulos: +216 (228 ääntä)
      Miksi yrittäisin ymmärtää vanhempien rahahuolia, kun voin mennä itkemään someen, kuinka tyhmät vanhemmat ei neljän lapsen kasvattamisen ohella osanneet säästää isompaa perintöä.

      Lainaa

    8. Tornipöllö 27.10.2022 2:41
      Tulos: +238 (240 ääntä)
      Halvemmaksi tulisi varmaan hankkia pirun paksu täkki ja kääriytyä siihen kevääseen asti. Todennäköisesti toimii paremmin kuin kämpän lämmitys tuikkujen kanssa.

      Lainaa

    9. Tottelematon kauris 27.10.2022 2:58
      Tulos: +226 (238 ääntä)
      Ärsyttää toi logiikka, että jos itseltä ei löydy ehdotusta, ei muka saisi arvostella edes aivan päättömiä ideoita.

      Lainaa

    10. Rutikuiva hanhi 27.10.2022 4:08
      Tulos: -29 (39 ääntä)
      Mervi: KVG.

      Lainaa

    11. Liimattu seuraeläin 27.10.2022 4:21
      Tulos: +265 (273 ääntä)
      Älkää nyt saatana kukaan, missään nimessä, ikinä, lämmittäkö mitään jollain järjettömillä kasoilla tuikkuja. Niillä on myös taipumus leimahtaa joskus isoksi yhteiseksi liekiksi, jos niitä laitetaan isoksi kasaksi lähekkäin palamaan. Sitten jotkut verhot siinä lähellä ni ai että.. Noin 100 tulipaloa vuodessa muistaakseni voitais välttää, jos ei oltais kynttilöiden kanssa varomattomia. Ei se nimi 'lämpökynttilä' tarkoita sitä, että sillä mitään asuntoa lämpimäks saadaan, tai no, onhan siinä vieressä lämmin, kun talo/asunto palaa poroksi..

      Lainaa

    12. Juokseva karjalanpiirakka 27.10.2022 5:06
      Tulos: -62 (252 ääntä)
      Vähän kyllä ihmetyttää, millaisessa perheessä on ok antaa joillekin lapsille jotain ja toisille ei mitään, varsinkin jos siitä rahasta on kerran niin tiukkaa, että vain yhdelle voi jotain hankkia. Eiköhän jokainen lapsi siinä perheessä hyötyisi eniten tasa-arvoisesta suhteesta vanhempiin ja sisaruksiin, samalla voisi kaikki ottaa opiksi, ettei lahjat ole mikään pakollinen asia joulussa, vaan joskus voisi olla ihan vaan yhdessä ja viettää rauhallista joulua tekemisen parissa.

      Lainaa

    13. Tulos: +84 (110 ääntä)
      Liimattu seuraeläin: Älkää nyt saatana kukaan, missään nimessä, ikinä, lämmittäkö mitään jollain järjettömillä kasoilla tuikkuja. Niillä on myös taipumus leimahtaa joskus isoksi yhteiseksi liekiksi, jos niitä laitetaan isoksi kasaksi lähekkäin palamaan. Sitten jotkut verhot siinä lähellä ni ai että.. Noin 100 [...]
      Itselle kävi joskus niin, että taloyhtiöstä loppui öljy tammikuussa kovilla pakkasilla ja lämmintä vettä ei tullut muutamaan päivään, eikä myöskään lämpöä siis. Tykkäsin tuohon valaista mun kämppää iltaisin tuikuilla, joita oli 60m² asunnossa eri puolilla noin 15. Asunnon lämpö itseasiassa nousi parilla kolmella asteella aen muutaman tunnin aikana jotka tuikut palavat. Eli kyllä tuikuillakin voi lämmittää vähän. Taloudellinen kannattavuus taas on toinen asia.

      Lainaa

    14. Lähempi leijona 27.10.2022 5:40
      Tulos: +141 (219 ääntä)
      Mä toisaalta ymmärrän Karoliinaakin. Ehkä vanhemmilta parempi ratkaisu olisi ollut ilmoittaa, että jokainen saa yhden lahjan pienemmällä budjetilla (jos vaikka ollut tapana että saavat esittää toiveen), esim. 50-100€ arvoisen. Ja voihan lapset ostaa toisilleenkin lahjoja.

      Lainaa

    15. Likomärkä pomelo 27.10.2022 5:56
      Tulos: +54 (132 ääntä)
      Juokseva karjalanpiirakka: Vähän kyllä ihmetyttää, millaisessa perheessä on ok antaa joillekin lapsille jotain ja toisille ei mitään, varsinkin jos siitä rahasta on kerran niin tiukkaa, että vain yhdelle voi jotain hankkia. Eiköhän jokainen lapsi siinä perheessä hyötyisi eniten tasa-arvoisesta suhteesta vanhempiin ja [...]
      No tossa mokassa olikin kyse siitä, että se yksi on 13v eli lapsi ja muut lapset on jo aikuisia. Ja näköjään saaneet aina 500e edestä lahjoi per pää, joten en usko, että mikää parin euron lahja sydäntä lämmittäisi, kun nyt jo uhkaa jäädä kokonaan pois, koska ei halua pikkusiskonsa takia mennä joulua viettämään. 
      Mielestäni joulu on suunnattu oikeasti lapsille, mutta ei näköjään kaikkien mielestä. 
      Meidän perheessä olemme kaikki aikuisia, joten nykyään meillä on sellainen perinne lahjoissa, että ostetaan huumorilahjoja ja naureskellaan niitä avatessa. 

      Lainaa

    16. Kukkura sarvikuono 27.10.2022 6:28
      Tulos: +58 (126 ääntä)
      Juokseva karjalanpiirakka: Vähän kyllä ihmetyttää, millaisessa perheessä on ok antaa joillekin lapsille jotain ja toisille ei mitään, varsinkin jos siitä rahasta on kerran niin tiukkaa, että vain yhdelle voi jotain hankkia. Eiköhän jokainen lapsi siinä perheessä hyötyisi eniten tasa-arvoisesta suhteesta vanhempiin ja [...]
      Ei siellä ollut kuin yksi lapsi. Muut ovat aikuisia, joiden ei pitäisi mistään joululahjoista inistä.

      Lainaa

    17. Tulos: +20 (42 ääntä)
      Tottelematon kauris: Ärsyttää toi logiikka, että jos itseltä ei löydy ehdotusta, ei muka saisi arvostella edes aivan päättömiä ideoita.
      Tottahan toki sitä saa arvostella mitä vaan. Aina kuitenkin puhutaan siitä, että pitäisi pystyä kantansa perustelemaan ja kritiikki esittämään rakentavasti. Joten ainakin se on parempi, että rakentavasti pystyy ehdottamaan asioita. 
      Päättömät ideat ovat ongelmallisia ja ne kuuluukin ampua alas. Mutta perustellen ja rakentavasti sen tehden, voi vastapuoli asiasta jotain oppia. Ja ehkäpä jokin konkreettinen vaihtoehto löytyy ongelmanratkaisuun.   

      Lainaa

    18. Tulos: +101 (107 ääntä)
      Tottelematon kauris: Ärsyttää toi logiikka, että jos itseltä ei löydy ehdotusta, ei muka saisi arvostella edes aivan päättömiä ideoita.
      Somen väittelylogiikka pähkinän kuoressa:  -Onko sulla parempaa ehdotusta? 1)
      -Ei.
      -Et sitten tiedä asioista mitään, eli olet väärässä.
      2)
      -On. Tässä...
      -Toi on ihan paska idea. Et tiedä asioista mitään, joten ole väärässä. En myöskään perustele miksi se on paska.

      Lainaa

    19. Poistettava maksamato 27.10.2022 7:46
      Tulos: +23 (53 ääntä)
      Hitto, että Karoliinanna paskat vanhemmat, kun ovat moisen lellityn kakaran kasvattanut. Täysi-ikäisenä vielä käyttäytyy, kuin minä 8v.

      Lainaa

    20. Hallitseva jääkarhu 27.10.2022 7:51
      Tulos: +34 (58 ääntä)
      Plah: Karoliina vois kyl maksaa ne joulun ruokansakin ihan itse tienaamillaan omilla rahoilla. Hyi yök ku on hemmoteltu, vanhempien vika toki
      Asenteesta ja talouden ymmärtämyksestä päättelen, ettei kyseinen henkilö ole töissä

      Lainaa

    21. Itseasiassa 27.10.2022 8:40
      Tulos: +60 (62 ääntä)
      Liimattu seuraeläin: Älkää nyt saatana kukaan, missään nimessä, ikinä, lämmittäkö mitään jollain järjettömillä kasoilla tuikkuja. Niillä on myös taipumus leimahtaa joskus isoksi yhteiseksi liekiksi, jos niitä laitetaan isoksi kasaksi lähekkäin palamaan. Sitten jotkut verhot siinä lähellä ni ai että.. Noin 100 [...]
      Mä oon nyt pariin otteeseen nähnyt jonkun esittelevän netissä jotain kukkaruukuista kyhättyä lämmitintä. Silleen että aina pienempi ruukku sisälle, suupuoli alaspäin ja ne on jollain metallintangolla liitetty pohjan reiästä yhteen. Alle laitetaan tuikkuja vieri viereen, niillä kuitenkin ilmavasti pitäisi olla ainakin 5 cm väliä toisiinsa. Kuinka ihana leimahdusvaara saadaankaan tuolla kyhäelmällä aikaan, tuikkujen steariini höyrystyy sinne alle ja lisäksi ne ruukut eivät ole tarkoitettu lämmitykseen, joten ne voivat haljeta. Valitettavasti molemmissa keskusteluissa löytyi vähän liian monta asiasta innostunutta vaikka vaaroista varoiteltiin monta kertaa. Saa nähdä montako tulipaloa noilla saadaan aikaan, eikä mikään vakuutusyhtiö ei korvaa vahinkoja itse kasatusta kynttilälämmittimestä.

      Lainaa

    22. Impotentti kurkku 27.10.2022 8:47
      Tulos: +86 (92 ääntä)
      Lähempi leijona: Mä toisaalta ymmärrän Karoliinaakin. Ehkä vanhemmilta parempi ratkaisu olisi ollut ilmoittaa, että jokainen saa yhden lahjan pienemmällä budjetilla (jos vaikka ollut tapana että saavat esittää toiveen), esim. 50-100€ arvoisen. Ja voihan lapset ostaa toisilleenkin lahjoja.
      Kieltämättä hieman erikoinen ja ehkä vähän ajatukseton ratkaisu. Tottakai lapsi on etusijalla tällaisessa tilanteessa, mutta mietin myös etteikö olisi mahdollista ostaa kaikille hyvin pieniä lahjoja? Esimerkiksi aikuisellehan voi ostaa vaikka kahvikupin tai kynttilän. Ja tässä kun useampi lapsista on aikuisia voisi heille ehdottaa että jokainen ostaa yhden lahjan jokaiselle.

      Lainaa

    23. Sakea hirvi 27.10.2022 8:50
      Tulos: +26 (50 ääntä)
      800 lämpökynttilää ei kyllä kovin pitkälle riitä. 8000 tai 80000 olisi vähän parempi kun miettii että joutuu käyttämään varmaan noi kaikki 800 kerralla että saa yhden huoneen "lämpimäksi" (jos on patterit päällä samaan aikaan), ja ne palaa sen ~12h. Ja jos on varaa ostaa joku 100 000 lämpökynttilää talven aikana niin halvemmaksi tulisi vaan maksaa se sähkölasku. Kaikki nämä jutut kuulostaa ihan samalta kuin parin vuoden takainen vessapaperin hamstraus, tai parin kuukauden takainen joditablettien hamstraus. Siinä vaiheessa kun suomalainen tarvitsee joditabletteja niin meillä on kyllä aika paljon suurempiakin ongelmia kuin syöpä 20 vuoden päästä..

      Lainaa

    24. Viritetty ilves 27.10.2022 9:10
      Tulos: +111 (123 ääntä)
      Karoliina ei kyllä onnistu ilmaisemaan itseään kovin aikuismaisesti, mutta olen silti jossain määrin hänen kanssaan samaa mieltä. Meillä on kolme lasta, joista nuorin on 13 ja vanhimmat jo täysi-ikäisiä. Tällä hetkellä meilläkin on taloudellisesti vähän aiempaa tiukempaa, mutta niin on kyllä näillä vastikään aikuistuneillakin. Juuri nyt tuntuu erityisen kivalta antaa joululahjaksi heille jotain tarpeellista, tai korkeintaan sellaista arjen luksusta, johon he eivät itse raaski rahaa laittaa. Joululahja on kuitenkin vähän eri asia kuin se, että ihan vaan antaa johonkin kauppakassilliseen rahaa pitkin syksyä (sitäkin kyllä tehdään). Erona Karoliinan tilanteeseen tässä on nyt ainakin se, että meillä ei ole ollut tapana lahjoa ketään 500 eurolla ja ollaan varmaan tosi perinteisiä ja tylsiä, kun lahjoina on aina annettu kaikenlaisten turhuuksien lisäksi myös jotain iänikuisia villasukkia ja kalsareita. Ja niitä tulee tänäkin vuonna! Se 13-vuotias saa lisäksi varmaan meikkejä ja leffalippuja, mutta mitään isoa ei nyt ole kellekään tarkoitus hankkia, eikä kukaan varmastikaan laske sen varaan. Meillä siis tykätään antaa ja saada lahjoja, vaikka ne eivät mitään ihmeitä olekaan, ja olisi tosiaan tylsää rajata isommat lapset tästä ulkopuolelle. Asia on tietenkin täysin eri, jos rahaa ei yksinkertaisesti ole, mutta jotenkin ei tullut sellainen vaikutelma, että Karoliinan vanhemmilla olisi aiemmin ollut aika paljonkin, mutta nyt yhtäkkiä ei enää ollenkaan. Luulisi Karoliinan edes sen huomanneen.

      Lainaa

    25. Valmis fretti 27.10.2022 9:18
      Tulos: +53 (69 ääntä)
      Impotentti kurkku: Kieltämättä hieman erikoinen ja ehkä vähän ajatukseton ratkaisu. Tottakai lapsi on etusijalla tällaisessa tilanteessa, mutta mietin myös etteikö olisi mahdollista ostaa kaikille hyvin pieniä lahjoja? Esimerkiksi aikuisellehan voi ostaa vaikka kahvikupin tai kynttilän. Ja tässä kun useampi [...]
      Saattoihan olla, että tilanne oli kuin olikin se, mutta Karoliina tulkitsi 500e arvosta lahjoihin tottuneena, että joku kippo on yhtäkuin nolla lahjaa. Mehän ei nyt tiedätä mitään muuta kuin se, minkä Karoliina kertoi.

      Lainaa

    26. Kyydittävä hilleri 27.10.2022 9:21
      Tulos: +9 (33 ääntä)
      Sakea hirvi: 800 lämpökynttilää ei kyllä kovin pitkälle riitä. 8000 tai 80000 olisi vähän parempi kun miettii että joutuu käyttämään varmaan noi kaikki 800 kerralla että saa yhden huoneen "lämpimäksi" (jos on patterit päällä samaan aikaan), ja ne palaa sen ~12h. Ja jos on varaa ostaa joku 100 000 [...]
      Mietipä uudestaan se joditablettihomma. Ei tarvi kuin suhteellisen lähellä (vaikkapa Venäjän puolella, jos ette usko että Suomessa voisi ikinä sattua) joku suurempi ydinvoimalaonnettomuus, kun joditabletista on todellakin hyötyä alle 40-vuotiaille. Ei siihen mitään globaalia ydinsotaskenaariota tarvita.

      Lainaa

    27. Sisustettu appelsiini 27.10.2022 9:27
      Tulos: +82 (88 ääntä)
      Kyllä mäkin myönnän, et mua ärsyttää ku kuulen mitä kaikkea mun pikkuveli on saanu isovanhemmilta lahjaksi, vaikka on myös jo täysi-ikäinen. Mutta yritän suhtautua siihen niin, että oon päässy ulkomaille kaks kertaa niiden kustantamana ja ollu useita vuosia ainoa lapsenlapsi, eli saanut kaiken huomion ja rahallisen panostuksen, niin ehkä mä olen oman osani saanu. Mutta silti ärsyttää :D Tommoset tunteet on inhimillisiä ja normaaleja, mut enemmän sit pitäis ehkä oppia ymmärtään et miksi niin tuntee ja haluaako tuntea niin. Jos haluaa, niin se ehkä kertoo enemmän ihmisestä kuin se itse tuntemus.

      Lainaa

    28. Impotentti kurkku 27.10.2022 9:29
      Tulos: +69 (73 ääntä)
      Viritetty ilves: Karoliina ei kyllä onnistu ilmaisemaan itseään kovin aikuismaisesti, mutta olen silti jossain määrin hänen kanssaan samaa mieltä. Meillä on kolme lasta, joista nuorin on 13 ja vanhimmat jo täysi-ikäisiä. Tällä hetkellä meilläkin on taloudellisesti vähän aiempaa tiukempaa, mutta niin on kyllä [...]
      Villasukat ja kalsarit kuuluu nimenomaan tähän. Pidän erikoisena juuri tätä että osa ei saa yhtään mitään kun voisihan sitä ostaa vaikka kynttilän, pesuaineita tai juuri ne kalsarit. Vaikka olemmekin jo veljeni kanssa aikuisia äiti kysyy aina mitä toivomme joululahjaksi. Viime vuonna toivoin lakanoita ja tänä vuonna ajattelin toivoa yöpukua.

      Lainaa

    29. Jorma Ralli-Kukkula 27.10.2022 9:30
      Tulos: +52 (62 ääntä)
      Antti voisi lämmittää kämppäänsä polttamalla vaikka sitä vessapaperirullavarastoaan, jonka se taatusti hankki silloin kun niitä hamstrattiin.

      Lainaa

    30. Maustetu matelija 27.10.2022 10:04
      Tulos: +55 (61 ääntä)
      Ilman mitään faktantarkistuksia / laskelmia eli lonkalta sanottuna olen aika varma, että tuikuilla lämmittäminen on kalliimpaa kuin sähköllä.

      Lainaa

    31. Tulos: +22 (68 ääntä)
      Lähempi leijona: Mä toisaalta ymmärrän Karoliinaakin. Ehkä vanhemmilta parempi ratkaisu olisi ollut ilmoittaa, että jokainen saa yhden lahjan pienemmällä budjetilla (jos vaikka ollut tapana että saavat esittää toiveen), esim. 50-100€ arvoisen. Ja voihan lapset ostaa toisilleenkin lahjoja.
      Lahjojen ostaminen vain alaikäisille lapsille on ihan ymmärrettävä ratkaisu minusta ja joka tapauksessa vanhempien oma päätös. Postaaja on kuitenkin saanut vanhemmilta lahjoja ennen pikkusiskonsa syntymää. 2000 euroa lahjoihin sen lisäksi, että järjestävät joulun ruoat, juomat jne. vähintään kuudelle hengelle kuulostaa todella paljolta. Karoliina saisi olla iloinen päästessään äidin joulupöydän ääreen.

      Lainaa

    32. Harjaamaton hedelmä 27.10.2022 10:23
      Tulos: +63 (75 ääntä)
      Impotentti kurkku: Villasukat ja kalsarit kuuluu nimenomaan tähän. Pidän erikoisena juuri tätä että osa ei saa yhtään mitään kun voisihan sitä ostaa vaikka kynttilän, pesuaineita tai juuri ne kalsarit. Vaikka olemmekin jo veljeni kanssa aikuisia äiti kysyy aina mitä toivomme joululahjaksi. Viime vuonna toivoin lakanoita ja tänä vuonna ajattelin toivoa yöpukua.
      Tämä on juurikin näin. 
      Kyllä omaan perinteeseeni jouluna kuuluu lahjojen avaus, vaikka olenkin jo vahvasti aikuinen. Sisarusten kanssa ollaan vaihdettu lahjat joka vuosi taloustilanteesta riippumatta. Yleensä jotain erikoiskahveja tai herkkuja, mitä muuten ei raatsisi ostaa. 
      Jos Karoliina on vielä joku juuri ja juuri +18v, niin ymmärrän erittäin hyvin harmituksen. Aika pitkälti yli 20v menee monella ennen kuin voi puhua varsinaisesta aikuisuudesta, vaikka iän puolesta niin olisikin. 
      Äitinä hommaisin pienemmät lahjat tasapuolisesti kaikille. 13v:kaan ei ihan mikään joulupukkiin uskova pikkulapsi ole. 

      Lainaa

    33. Harjaamaton hedelmä 27.10.2022 10:24
      Tulos: +65 (71 ääntä)
      Eikös muuten noi ostoskeskukset ole tavallaan lämmitettyjä kävelykatuja, joissa on kesä koko vuoden ympäri?

      Lainaa

    34. Tottelematon kauris 27.10.2022 10:47
      Tulos: +31 (49 ääntä)
      Lähempi leijona: Mä toisaalta ymmärrän Karoliinaakin. Ehkä vanhemmilta parempi ratkaisu olisi ollut ilmoittaa, että jokainen saa yhden lahjan pienemmällä budjetilla (jos vaikka ollut tapana että saavat esittää toiveen), esim. 50-100€ arvoisen. Ja voihan lapset ostaa toisilleenkin lahjoja.
      Onhan sekin mahdollista, että vanhemmat ovat pienentäneet pikkusiskon lahjabudjetin vaikka 200 euroon, ja muut saavat lahjoja viidelläkympillä. 500 € vs 50 € on kuitenkin niin suuri ero, että on ilmoitettu aikuisille, ettei tänä vuonna ole varaa lahjoihin.
      Karoliina on sitten kiittämättömyydessään vetänyt pultit, tietämättä, että vanhemmat tekevät parhaansa ja jotain pientä yllätystä on luvassa. 

      Lainaa

    35. Tulos: +17 (27 ääntä)
      Kyydittävä hilleri: Mietipä uudestaan se joditablettihomma. Ei tarvi kuin suhteellisen lähellä (vaikkapa Venäjän puolella, jos ette usko että Suomessa voisi ikinä sattua) joku suurempi ydinvoimalaonnettomuus, kun joditabletista on todellakin hyötyä alle 40-vuotiaille. Ei siihen mitään globaalia ydinsotaskenaariota tarvita.
      Näinhän se on. Venäjä on jo pommittanut Ukrainan ydinvoimaloita ja ei ole mitenkään mahdotonta, että onnistuvat saamaan siellä aikaiseksi joko vahingossa tai tahallaan sellaisen onnettomuuden, että laskeuma saavuttaa Suomenkin ja silloin joditableteista voi olla hyötyä. Jos olet sitä mieltä, että Ukraina on niin kaukana, että sieltä ei voi tulla laskeumaa Suomeen, kannattaa muistaa, että Tshernobylkin on Ukrainassa ja sen laskeuma yltti Suomeen. Se ei toki aiheuttanut vaikutuksia suomalaisiin, mutta hiukan erilaisilla ilmavirtauksilla tai suuremmalla onnettomuudella tilanne olisi voinut olla toinen.

      Lainaa

    36. Itseasiassa 27.10.2022 11:31
      Tulos: +18 (24 ääntä)
      Harjaamaton hedelmä: Eikös muuten noi ostoskeskukset ole tavallaan lämmitettyjä kävelykatuja, joissa on kesä koko vuoden ympäri?
      Mä asun aikalailla meidän lämmitetyn kävelykadun reunalla. Pitää varmaan lähteä shortseissa ja t-paidassa joululahjaostoksille, onhan siinä kauppakeskuskin samassa. Voin samalla nauttia ihanasta vapauden tunteesta ilman raskaita ja rajoittavia talvivaatteita.

      Lainaa

    37. Impotentti kurkku 27.10.2022 11:53
      Tulos: +16 (22 ääntä)
      Harjaamaton hedelmä: Tämä on juurikin näin.  Kyllä omaan perinteeseeni jouluna kuuluu lahjojen avaus, vaikka olenkin jo vahvasti aikuinen. Sisarusten kanssa ollaan vaihdettu lahjat joka vuosi taloustilanteesta riippumatta. Yleensä jotain erikoiskahveja tai herkkuja, mitä muuten ei raatsisi ostaa.  Jos Karoliina [...]
      Ymmärrän todella vanhempien ahdinkoa, mutta näin aikuisena näen myös mahdollisuuksia. Tässähän voisi hyvin olla mahdollisuus keksiä uusia jouluperinteitä, esimerkiksi leikkejä ja pelejä tai yhteistä ulkoilua. Kämppikseni käy joka joulu äitinsä kanssa kävelyllä ja yrittävät bongata joulupukkeja.
      Jos nämä aikuiset lapset olisi tyytymättömiä hyvin pieniin ja edullisiin lahjoihin tai eivät voisi yhdessä ostaa toisilleen lahjoja niin ihmettelisin suuresti. Muutama vuosi sitten kasasin kaverilleni lahjan jossa oli puulaudan päälle aseteltuna pipareita, kahvikuppi, erikoiskahvia, suklaata, avaimenperä ja saippuaa ja sen kokonaishinta oli noin 30 euroa, ottaen toki huomioon että sain laudan ilmaiseksi.

      Lainaa

    38. Kykenemätön peura 27.10.2022 11:55
      Tulos: +25 (43 ääntä)
      Joskus pikkuyksiössä asuessa tykkäsin polttaa paljon kynttilöitä ja kyllä se koppi aika hyvin niillä lämpesi. En kyllä sano, että olisi taloudellinen tapa lämmittää. Saati sitten jos kyseessä on isompi asunto. Karoliina kieltämättä kuulostaa pilalle hemmotellulta kakaralta, mutta asia tuskin on ihan niin yksinkertainen. Omillaankin asuvat lapset ovat helposti vielä riippuvaisia vanhempien avusta useamman vuoden täysi-ikäisyyden jälkeen ja jos yhtäkkiä apu loppuu, niin se voi olla kova paikka. Lisäksi vanhemmat sisarukset voivat kokea isommalla ikäerolla syntyneen pikkusiskon muutenkin hemmotellummaksi, mikä saattaa hiertää perheen välejä. Omasta kokemuksesta perheen sisäisissä asioissa on kaikkein helpointa lipsua vanhoihin rooleihin, vaikka muuten osaisi käyttäytyä kuin aikuinen. Vaikka en edes itse halua lahjoja, niin olisi se vähän tympeää katsoa porukalla, jos vain yksi avaa lahjoja. Mieluummin sitten keskityttäisiin porukalla muuhun ja se yksi avaa lahjat myöhemmin.

      Lainaa

    39. Jäätynyt sakaali 27.10.2022 11:55
      Tulos: +2 (26 ääntä)
      Tinkimätön hanhi: Uhmaikäinen prinsessa tää Karoliina. Tarkoittaako hän, että kun pikkusisko saa ”kaiken”, hän saa 2000 €:n lahjat, koska kolme täysi-ikäistä sisarusta ei tällä kertaa saa mitään? Ihan järkevät ja fiksut vanhemmat, olisivat vain voineet totuttaa kullannuppunsa aikuisuuteen jo ennen [...]
      Itsekään en ymmärrä näitä täysi-ikäisiä kymmenvuotiaita. Itse sanoin jo 16-vuotiaana vanhemmilleni ettei tarvitse mitään ostaa, hankin tarvitsemani tuotteet itse tai jos ei rahaa ole niin pyydän sitten erikseen. Ja jos jotain pitää ostaa niin sukkia, ne menee varmasti käyttöön :D

      Lainaa

    40. Tulos: +23 (45 ääntä)
      Semmonen kermaperse-Karoliina siellä sitten. Ite on laskenu sen varaan, että saa porukoilta 500e juttuja joululahjaksi(neki varmasti etukäteen ostoslistan muodossa laadittuna), mutta ostaneeko ite porukoilleen mitään joululahjaksi? Saanen epäillä. Synttäreille on varmaan sit tonnin lahjabudjetti.

      Lainaa

    41. Lumisateessa kastunut kyyhky 27.10.2022 12:28
      Tulos: -16 (40 ääntä)
      Juokseva karjalanpiirakka: Vähän kyllä ihmetyttää, millaisessa perheessä on ok antaa joillekin lapsille jotain ja toisille ei mitään, varsinkin jos siitä rahasta on kerran niin tiukkaa, että vain yhdelle voi jotain hankkia. Eiköhän jokainen lapsi siinä perheessä hyötyisi eniten tasa-arvoisesta suhteesta vanhempiin ja [...]
      Ei siinä perheessä ollut kuin yksi lapsi enää, loput olivat aikuisia. Ainakin siis iältään.

      Lainaa

    42. Häikäilemätön hyönteinen 27.10.2022 13:22
      Tulos: +9 (25 ääntä)
      Jos pitää sanoa yksittäisen paljon onnellisuutta tuoneen päätöksen elämässään, niin sanoisin perheeni päätöksen olla hankimatta toisillemme enää joululahjoja. Inhottaa muistella jouluostosreissuja, joilla yritti keksiä lahjaideoita ja raahata hikisenä ostoskasseja ruuhkaisissa kaupoissa. Kotona vielä odotti paketoimisruljanssi. Joulunviettopaikkaan mennessä lahjat veivät puolet matkalaukun tilasta ja takaisin kotiin tullessa saadut lahjat veivät vähintään saman tilan. Ei varmaan tarvitse mainita kaikkea rahan- ja ajanmenoa. Nykyään tarvitsee vain kuunnella työkavereiden joululahjatuskailua ja olla helpottunut omasta tilanteesta.

      Lainaa

    43. Mennä mehiläinen 27.10.2022 13:27
      Tulos: +17 (23 ääntä)
      Liimattu seuraeläin: Älkää nyt saatana kukaan, missään nimessä, ikinä, lämmittäkö mitään jollain järjettömillä kasoilla tuikkuja. Niillä on myös taipumus leimahtaa joskus isoksi yhteiseksi liekiksi, jos niitä laitetaan isoksi kasaksi lähekkäin palamaan. Sitten jotkut verhot siinä lähellä ni ai että.. Noin 100 [...]
      Loistava kommentti. Lisään tähän vielä sen, että lämpökynttilä tuottaa jonkin verran häkää. Jos niitä muutamaa polttaa valvotusti pari tuntia, ilmanvaihto toimii, niin ei siinä mitään. 
      Mutta jos niitä polttaa paljon, pitkään, ja samaan aikaan, sähkökatko kun on, ilmastointi ei toimi, niin voi alkaa se häkäkin tuntumaan. Kerran katselin YouTube-videon jossa tyyppi testasi tuikku-ruukku-lämmitintä. Vähän se toimi (lämmitti), mut häkää tuli sen verran, et tyyppi ei olis ilmastoimattomassa pienessä huoneessa halunnut yötä nukkua kynttilän kans. 
      Mut ennen kaikkea muistakaa se tulipalovaara ihan kaikessa tulen kans tuohaamisessa!! Ihan totta! Sit ei paljoa naurata kun talo on tulessa. 
      Ongelmat ei ole koskaan sellaisia, etteikö niitä saisi omalla hölmöilyllä vielä pahenettua. Järki siis käteen. 

      Lainaa

    44. Juokseva karjalanpiirakka 27.10.2022 13:44
      Tulos: -13 (43 ääntä)
      Kukkura sarvikuono: Ei siellä ollut kuin yksi lapsi. Muut ovat aikuisia, joiden ei pitäisi mistään joululahjoista inistä.
      Toivottavasti vain trollaat, ja ymmärrät aikuisten olevan myös vanhempiensa lapsia…
      Jännästi myös mun kommentti kerää miinusääniä samalla, kun muut samasta asiasta sanovat saavat plussaa. Fm-lukijoilla on vähän jäänyt yläasteen luetunymmärtämistestit vajaaksi. 🫢

      Lainaa

    45. Tulos: +4 (30 ääntä)
      Juuri tätä vihaan Joulussa, ollaan jossain ihmeen kulutushuumassa ja läheistenkin ihmisten suhteen mietitään miten heistä voisi hyötyä taloudellisesti. Miksi tästäkin juhlasta on pitänyt tehdä niin materialistinen? Me haluttiin lapsen syntymän jälkeen juhlia Joulussa vaan sitä ihanaa talvista, lämmintä tunnelmaa välttääksemme sen muodostuvan pelkästään lahjojen odotuksen ympärille. Sanottiin kaikille sukulaisille etteivät osta lahjoja Jouluksi, vaan niitä voi ja saa antaa ihan muuten vaan. Itsekin on ostettu max yhdet lahjat toisillemme ja samaa ajateltiin muksun kanssa. Niin eiköhän sitä lahjaa silti tullut ensimmäisenä Jouluna monta kassillista. Ymmärrän, että sukulaiset haluavat ilostuttaa, mutta tuntuu ihan mahdottomalta välttää tätä älytöntä materiaalin haalimista tässä maailmassa ja vaikka ei välittäisi juhlahengen materialisoitumisesta, niin tästä planeetasta pitäisi silti kaikkien välittää ja se ei yksinkertaisesti tule kestämään elleivät tulevat sukupolvet muuta kulutustottumuksiaan. Toki Karoliina voi odottaa vaikka yhtä, tarpeellista ja kallista lahjaa joka maksaa sen 500€, mutta silti inhottaa tuollainen asenne. Jos on rahatilanne niin huono, että täytyy muiden varaan laskea, niin ehkä kannattaisi sitten vaan kertoa siitä vanhemmille ja pyytää josko he voisivat vaikka Joulun jälkeen vähän sponssata sitä tarpeellista ostosta.

      Lainaa

    46. Pilaantunut päärynä 27.10.2022 14:17
      Tulos: +30 (56 ääntä)
      Sehän tässä Karoliinaa varmasti hankaakin kun eivät kohtele lapsiaan tasavertaisesti. Lapsia ne on vanhemmilleen aikuiset lapsetkin. Minusta järkevin olisi ollut jo muutaman ehdottama että vähemmällä rahalla jokaiselle jotain pientä. Eipähän tule suosittua ketään. Mutta melko yltäkylläisesti on saanut elää jos aina on voinut varautua 500e arvosta joululahjoihin.. Tuohon kun joku sanoi että joulu on suunnattu lapsille. Sitähän sanotaan että joulu on lasten juhla. Mutta se on p*skapuhetta. Meitä aikuisia jotka rakastavat joulua on hirveästi. Eikä hävetä sanoa sitä. Minusta ihmisessä on jotain vikaa jos ei voi ymmärtää että kyllä se joulu on tärkeä ja ihana juhla myös aikuisille. Ei tietysti kaikille,ei kaikki juhli juhannustakaan ja se on ok. Mutta jännästi jos joulusta tykkää saa haukkuja että on lapsellinen..

      Lainaa

    47. Tulos: +11 (17 ääntä)
      Ymmärrän sinänsä kommentoijien näkemyksen siitä, että voisi ostaa kaikille lapsille tavallista halvemmat lahjat... Mutta jos "tasavertaisuudella" tarkoittaa sitä, että jokaiselle pitää antaa saman verran lahjoja, niin en kyllä ole ihan samaa mieltä. Kyllä itse olen huomannut selvän eron siinä, miten paljon lahjat merkitsi lapsena ja miten paljon aikuisena. Lahjapino alkoi huveta jo paljon ennen 18 vuoden ikää, ja aluksi se aiheutti pienen pettymyksen tunteen, kun jonkinlaista mielihyvää se pitkä lahjojenavaussessio oli tuottanut ja sitä oli tottunut vuosittain odottamaan... Mutta aika pian sen tajusi, ettei oikeastaan maailmassa paljoa sellaista materiaa olisikaan, mitä nyt lahjan muodossa kaipaisi. Nyt meillä on perhepiirissä (äiti, isä, heidän jälkeläiset perheineen) ollut pitkään sellainen tapa, että jokainen antaa yhdelle perheenjäsenelle lahjan, tämä arvotaan secret santa tyyliin. Lapset luonnollisesti saavat vanhemmilta apua lahjan hankinnassa ja valinnassa. Nämä lahjat avataan sitten koko perheen yhteisen joulunvieton aikaan, ja lisäksi aikuiset, erityisesti isovanhemmat ja lapsen omat vanhemmat, hankkivat lapsille sitten enemmän lahjoja, jotka avataan sitten kotona pienen perheen kesken. Näistäkin usein sitten sovitaan aikuisten kesken, jaetaan lasten toiveita ja tietoa mitä vanhemmat jo hankkivat, jotta sitten lapset keskenään saavat suunnilleen tasavertaisesti lahjoja. Tämä on ollut mielestäni loistava järjestely: juurikin tuo lahjaostoksilla juokseminen ja stressaaminen väheni, ja se on oiva hinta siitä että saa itse vähemmän lahjoja, varsinkin kun ei niitä oikeastaan enää lainkaan kaipaa. Sen sijaan pidän ihan reiluna että lapset saa edelleen paljon lahjoja, ilahduttaa paljon enemmän nähdä heidän ilahduksensa, kun esittelevät lahjojaan. Meillä ei kyllä koskaan ole annettu lahjoja 500 euron edestä per lapsi, että jos Karoliinan pikkusisko on edelleen saamassa sellaisen pinon, niin siinä vaiheessa luulisi vanhempien raaskivan jakaa siitä muullekin jälkikasvulle.

      Lainaa

    48. Lemuava pupu 27.10.2022 16:24
      Tulos: +21 (35 ääntä)
      Karoliina ei ole nyt ottanut huomioon, että on itse saanut ensin 13-vuotiaaksi (ja sitten vielä lisäksi siitä täysi-ikäisyyteen mennessä) ihan samallalailla lahjoja kuin 13-vuotias pikkusisaruskin tähän ikäänsä mennessä. Jos inflaatio/sähkön kallistuminen jatkuu ja pistää perheen budjetin sekaisin jatkossa, voi olla ettei pikkusisko tule saamaan sitäkään kaikkea mitä Karoliina on jo vanhemmiltaan saanut.

      Lainaa

    49. Tulos: +15 (21 ääntä)
      Kyydittävä hilleri: Mietipä uudestaan se joditablettihomma. Ei tarvi kuin suhteellisen lähellä (vaikkapa Venäjän puolella, jos ette usko että Suomessa voisi ikinä sattua) joku suurempi ydinvoimalaonnettomuus, kun joditabletista on todellakin hyötyä alle 40-vuotiaille. Ei siihen mitään globaalia ydinsotaskenaariota tarvita.
      Toki ja hyvä sitä on kotivarassa ollakin. Enemmän ihmetyttää se, miten halvatussa ne loppuu joka kriisin kohdalla kaupasta, kun säilyvyys kuitenkin on 5+ vuotta ja oikeaa tarvetta ei vielä ole ollut. Mitä niille koronan alussa hamstratuille jodeille on ehtinyt tapahtua? Syökö porukka niitä nälkäänsä vai miksi jokaisen kriisin kohdalla tarvitaan uudet 10-100 kpl joditabletteja? Ei se kilpirauhasen liikatoimintakaan terveellistä ole ja jodiakin voi todellakin saada liikaa. Ei ne mitään ravintolisiä kuitenkaan ole.

      Lainaa

    50. Nuutunut kivi 27.10.2022 17:04
      Tulos: +10 (14 ääntä)
      Liimattu seuraeläin: Älkää nyt saatana kukaan, missään nimessä, ikinä, lämmittäkö mitään jollain järjettömillä kasoilla tuikkuja. Niillä on myös taipumus leimahtaa joskus isoksi yhteiseksi liekiksi, jos niitä laitetaan isoksi kasaksi lähekkäin palamaan. Sitten jotkut verhot siinä lähellä ni ai että.. Noin 100 [...]
      Muutama vuosi sitten äitini päätti syksyllä vähän lämmittää kasvihuonetta, kun oli luvattu pientä pakkasta. Laittoin monta lämpökynttilää ulkolyhtyyn. Aamulla näky oli surkea. Lyhty oli räjähtänyt, vieressä ollut kastelukannu oli sulanut muodottomaksi ja lähimmät kasvit käristyneet. Onneksi kasvihuone ei ollut palanut.

      Lainaa

    51. Turpelo kuula 27.10.2022 17:27
      Tulos: -1 (23 ääntä)
      just: Toki ja hyvä sitä on kotivarassa ollakin. Enemmän ihmetyttää se, miten halvatussa ne loppuu joka kriisin kohdalla kaupasta, kun säilyvyys kuitenkin on 5+ vuotta ja oikeaa tarvetta ei vielä ole ollut. Mitä niille koronan alussa hamstratuille jodeille on ehtinyt tapahtua? Syökö porukka niitä [...]
      Ostajat tuskin ovat samoja. Aika harvalla vieläkään on joditabletteja. Nyt entistä useampi on herännyt, mutta ei suinkaan vielä varmaan puoletkaan suomalaisista. Omassa tuttavapiirissäni olen itse ainoa jolla niitä nyt on. Muut luottaa vielä siihen, että niitä saa hödän tullen viranomaisilta (mikä ei tietenkään ole realisista), eivät vain ole vielä vaivautuneet tai kokevat etteivät iäkkäinä tarvitse. Iäkkäille totesin, että ehkä silti kannattaa ostaa, jos on lapsenlapset kylässä juuri silloin. Mutta monessa apteekissa myydään vielä ei-oota sen edellisen ryntäyksen jäljiltä. 
      Ja miksi apteekista sitten loppuu ne niin äkkiä? Siksi, että ne säilyy niin kauan. Siksi niitä ostetaan tosi harvoin yleensä, eikä niitä kannata pitää apteekin varastossa paljoa. Siitä aiheutuu se, että ostoryntäys saa ne hetkeksi loppumaan. 
      Jos niitä tosiaan olisi ihmisillä jo, se tuore ostokehotus ei olisi aiheuttanut mitään ihmeempää ryntäystä. 
      Mut nyt ois hyvä aika toki monen hommata. Ja sitten KERRATA missä tilanteessa niitä saa ottaa, kenen ei kannata, ja ennen kaikkea KETKÄ EIVÄT MISSÄÄN TAPAUKSESSA SAA OTTAA. Heitäkin kun on. 

      Lainaa

    52. Turpelo kuula 27.10.2022 17:31
      Tulos: +4 (16 ääntä)
      Ja lisään vielä edelliseen kommenttiini, että jokaisen kannattaa toki myös kerrata se tärkein, eli miten ydinlaskeumalta suojaudutaan. Joditabletti on yksi pieni osa, mutta vielä tärkeämpää on tehokas suojautuminen. Siihen kannattaa perehtyä varalta etukäteen, mitään ei häviä. Mutta ei paniikkia. Koskaan. Se ei auta mitään.

      Lainaa

    53. Random tuhatjalkainen 27.10.2022 18:04
      Tulos: +7 (29 ääntä)
      Voi Karoliina. On se elämä vaikeaa. Mä en saanut lapsena koskaan mitään joululahjoja, enkä edes synttärilahjojakaan. Ei mee nallekarkit selvästikään tasan.

      Lainaa

    54. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Polttöly on nyt poskettoman kallista, noin 2€ litralta. Litrassa on 10Kw eli 10000w lämmitystehoa. Tuikkuja ei näytä saavan mistään alle viiden sentin (ikean sata-pack) ja yhdessä tuikussa on 40w tehoa. Sen litran hinnalla saa 40 tuikkua eli 1600w lämmitystehoa. En taida vaihtaa tuikkulämmitykseen kyllä X-D

      Lainaa

    55. Vastuuton hämähäkki 28.10.2022 7:14
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Jyväskylässä ei kyllä kesää ole ollut talvella niin kauan kun minä muistan. Eikä se keskustan katujen lämmitys ole välttämättä auraamisen takia. Siellä oli aika paljon liukastumisonnettomuuksia enenkuin tuo katu uusittiin ja lämmitys tuli. Kiinnostaisi olla kärpäsenä katossa kun Antti koittaa pärjätä pelkillä tuikuilla :D Karoliinalle ei kannata ostaa lahjoja ikinä, jos tosissaan ajattelee tuollain...

      Lainaa

    56. Tulos: -15 (17 ääntä)
      Tuhoisa kani: Siis minkä kokoista kämppää Antti ajatteli niillä 800:lla tuikulla lämmittää? Aika kova luotto lämpökynttilöihin. Karoliinan kohdalla epäilen ja toivon et kyse ei ole kauheasti päälle täysi-ikäisestä ihmisestä, kun en yhtään haluais ajatella oikean aikuisen käyttäytyvän noin. Kaikenlaisia se leipä elättää, kerta kaikkiaan.
      Eihän sitä koko kämppää lämmitetä eikä kaikki kynttilöitä polteta yhtäaikaa. Voi herrajumala miten ironinen viesti, vaikka alimman kohdalla tosiaan ole oikeassa lähinnä itseäsi koskien. 
      Muutamakin tuikku nostaa huonelämpötilaa parhaimmillaan parikin astetta. Siinä on eroa onko huoneessa 17° vai 20°. Lisäksi tuo tunnelmaa ja valaisee, ei tarvi pitää valoja päällä jos ei nyt kirjaa meinaa lukea. Sitä voisi aina vähän miettiä omia kirjoituksiaan ennen verkkoon ripuloimista.

      Lainaa

    57. Tulos: -7 (25 ääntä)
      Juokseva karjalanpiirakka: Vähän kyllä ihmetyttää, millaisessa perheessä on ok antaa joillekin lapsille jotain ja toisille ei mitään, varsinkin jos siitä rahasta on kerran niin tiukkaa, että vain yhdelle voi jotain hankkia. Eiköhän jokainen lapsi siinä perheessä hyötyisi eniten tasa-arvoisesta suhteesta vanhempiin ja [...]
      Vähän kyllä ihmetyttää jos aikuinen ihminen ihmettelee, miksei aikuisille lapsille ostella joululahjoja mutta 13-vuotiaalle lapselle kyllä.

      Lainaa

    58. Tulos: +3 (19 ääntä)
      Muhveli: Ymmärrän sinänsä kommentoijien näkemyksen siitä, että voisi ostaa kaikille lapsille tavallista halvemmat lahjat... Mutta jos "tasavertaisuudella" tarkoittaa sitä, että jokaiselle pitää antaa saman verran lahjoja, niin en kyllä ole ihan samaa mieltä. Kyllä itse olen huomannut selvän eron [...]
      Kyllä. Onhan lahjoja kiva saada mutta eivät ne ole, tai ei pitäisi olla, aikuisen ykkösprioriteetti. Itsellä mennyt nyt jo useamman joulun ilman lahjan lahjaa, ostan kyllä itse kun tarvitsen jotain. Mitä lahjoihin tulee, minulle suurin ilo on hankkia niitä omille lapsille ja kummilalapsille ja katsella heidän iloaan kun toiveet toteutuvat.

      Lainaa

    59. Kulunut koala 28.10.2022 10:04
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Kannattaa totuttautua viileään, niin ei tarvitse tuikkujen kanssa räpeltää.

      Lainaa

    60. Tulos: +4 (12 ääntä)
      Meillä koko perhe rakastaa lahjaperinnettä vaikka ollaan kaikki aikusia, mut ostetaan aina jotain pientä kivaa tai hyödyllistä. Veljenkin kanssa sovittiin toisillemme budjetiksi 50 euroa. Kivan ja lahjarikkaan joulun voi saada pienelläkin hinnalla.

      Lainaa

    61. Tulos: +11 (17 ääntä)
      Mä ajattelin olevani hemmoteltu, kun sain 50 euron pleikkapelin lohdutukseksi, kun en saanut muuta kuin pehmeitä paketteja yhtenä jouluna 😅

      Lainaa

    62. Syyntakeeton nuija 28.10.2022 18:01
      Tulos: +16 (32 ääntä)
      Likomärkä pomelo: No tossa mokassa olikin kyse siitä, että se yksi on 13v eli lapsi ja muut lapset on jo aikuisia. Ja näköjään saaneet aina 500e edestä lahjoi per pää, joten en usko, että mikää parin euron lahja sydäntä lämmittäisi, kun nyt jo uhkaa jäädä kokonaan pois, koska ei halua pikkusiskonsa takia [...]
      Huumorilahjoja = tarpeetonta krääsää. Luonto kiittää ja maailma pelastuu.

      Lainaa

    63. Puuton alpakka 29.10.2022 1:15
      Tulos: +7 (23 ääntä)
      Pilaantunut päärynä: Sehän tässä Karoliinaa varmasti hankaakin kun eivät kohtele lapsiaan tasavertaisesti. Lapsia ne on vanhemmilleen aikuiset lapsetkin. Minusta järkevin olisi ollut jo muutaman ehdottama että vähemmällä rahalla jokaiselle jotain pientä. Eipähän tule suosittua ketään. Mutta melko [...]
      Jos vanhemmat ostavat jokaiselle lapselleen tasapuolisesti lahjoja joka joulu, niin sitten kun vanhemmat kuolevat, ovat nuoremmat lapset saaneet vähemmän lahjoja kuin vanhemmat. Se ei ole tasapuolista. Tasapuolisinta olisi lopettaa jokaisen lapsen lahjominen samassa iässä.
      En tiedä (ettekä tiedä tekään), miten lahjaepisodi muiden osapuolten näkemyksen mukaan menee. Ehkä aikuisetkin lapset saavat jotain, mutta eivät ostoslistansa mukaisia ylellisyyksiä. Ja ehkä 13-vuotiaskaan ei saa kuin hyvin halvan lahjan tai vaihtoehtoisesti jotain, mitä hän oikeasti tarvitseekin, jolloin vanhemmat joutuisivat sen joka tapauksessa jossain vaiheessa ostamaan.

      Lainaa

    64. Ylläoleva järvisieni 29.10.2022 4:31
      Tulos: -3 (9 ääntä)
      Tottelematon kauris: Ärsyttää toi logiikka, että jos itseltä ei löydy ehdotusta, ei muka saisi arvostella edes aivan päättömiä ideoita.
      Kai itseäsikin vituttaisi turhat pätijät? Ai eikö? Ihmeellistä, miten ihmiset voikin olla niin erilaisia.

      Lainaa

    65. Ruokahaluton poro 29.10.2022 14:17
      Tulos: +3 (11 ääntä)
      just: Toki ja hyvä sitä on kotivarassa ollakin. Enemmän ihmetyttää se, miten halvatussa ne loppuu joka kriisin kohdalla kaupasta, kun säilyvyys kuitenkin on 5+ vuotta ja oikeaa tarvetta ei vielä ole ollut. Mitä niille koronan alussa hamstratuille jodeille on ehtinyt tapahtua? Syökö porukka niitä [...]
      Joditabletit on tarkoitettu alle 40-vuotiaille, silti niitä ovat ostaneet eniten juuri yli 40-vuotiaat. Ja Suomen väestöstä suurempi osa on niitä yli 40-vuotiaita. Ja kyllä varmasti jotkut syövät jodia joka päivä, ihan vain varmuuden varalta.

      Lainaa

    66. Muikea Mastodontti 30.10.2022 4:20
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      Sakea hirvi: 800 lämpökynttilää ei kyllä kovin pitkälle riitä. 8000 tai 80000 olisi vähän parempi kun miettii että joutuu käyttämään varmaan noi kaikki 800 kerralla että saa yhden huoneen "lämpimäksi" (jos on patterit päällä samaan aikaan), ja ne palaa sen ~12h. Ja jos on varaa ostaa joku 100 000 [...]
      No siis...
      Jo ~10 tuikkukynttilällä saa yhden perus makkarin tai olkkarin lämpötilaa nostettua pari astetta, niin ehkä 20 tuikulla pystyisi lämmittämään huoneen jonnekin +17C vaikka patterit olisi asetettu peruslämpöön (+10C)
      Tuikkukynttilät palavat paksuudesta riippuen joko 4h tai 6h. (Niitä on kahden paksuisia) 
      Isot "maxi" tuikut palavat 8-9h

      Lainaa

    67. Rapsakka lokki 30.10.2022 10:33
      Tulos: +1 (13 ääntä)
      Juokseva karjalanpiirakka: Toivottavasti vain trollaat, ja ymmärrät aikuisten olevan myös vanhempiensa lapsia… Jännästi myös mun kommentti kerää miinusääniä samalla, kun muut samasta asiasta sanovat saavat plussaa. Fm-lukijoilla on vähän jäänyt yläasteen luetunymmärtämistestit vajaaksi. 🫢
      Vai olisiko kuitenkin niin että kommenttisi on niin huono että sitä miinustetaan sen takia? Voisiko olla niin? Itse miinustin kommenttiasi, koska olet itkupilli.

      Lainaa

    68. apinaattori 30.10.2022 12:30
      Tulos: -1 (5 ääntä)
      Tuhoisa kani: Siis minkä kokoista kämppää Antti ajatteli niillä 800:lla tuikulla lämmittää? Aika kova luotto lämpökynttilöihin. Karoliinan kohdalla epäilen ja toivon et kyse ei ole kauheasti päälle täysi-ikäisestä ihmisestä, kun en yhtään haluais ajatella oikean aikuisen käyttäytyvän noin. Kaikenlaisia se leipä elättää, kerta kaikkiaan.
      800 lämpökynttilällä lämmittää yhtä huonetta omakotitalossa yön ja vähän päälle. Ole  kokeillut, talosta oli lämmöt, sähköt ja vedet poikki niin lämmitimme yhtä huonetta noilla kynttilöillä onnistuneesti keskitalvella. Yössä kului n.500 kynttilää ja välillä oli niin lämmin että oli pakko tuulettaa mutta sitten piti jo pian polttaa tuikkuja. Pienen tilan lämmittää kyllä äkkiä mutta lämpö ei kauaa kestä jos ei ole vähi tään 20-50 tuikkua palamassa. Ei kovin turvallistakaan eli kännissä en suosittele tätä käyttävän kenkään.

      Lainaa

    69. Säännötön poro 30.10.2022 15:31
      Tulos: +12 (12 ääntä)
      apinaattori: 800 lämpökynttilällä lämmittää yhtä huonetta omakotitalossa yön ja vähän päälle. Ole  kokeillut, talosta oli lämmöt, sähköt ja vedet poikki niin lämmitimme yhtä huonetta noilla kynttilöillä onnistuneesti keskitalvella. Yössä kului n.500 kynttilää ja välillä oli niin lämmin että oli pakko [...]
      Ja kun tulipaloja tuppaa sattumaan selvin päinkin, niin minä en suosittelisi ollenkaan. 
      Mitenkähän terveellistä hengitysilman kannalta on? Te tuuletitte välillä (mikä on tietysti ihan hullua…) niin saitte samalla vaihdettua kaasuja (häkää ulos, happea sisään). 
      En tietä olisiko kovin fiksu veto tuulettamattomassa tilassa. 
      Toivon hartaasti, että näistä ei kukaan inspiroidu. 

      Lainaa

    70. Neiti Knatterton 30.10.2022 15:40
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Syyntakeeton nuija: Huumorilahjoja = tarpeetonta krääsää. Luonto kiittää ja maailma pelastuu.
      Huumorilahja = vessapaperirulla, jatkojohto tai tulitikkuaski. 
      Luonto kiittää ja maailma pelastuu. 😙       
        

      Lainaa

    71. Häpeämätön kani 31.10.2022 9:43
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      apinaattori: 800 lämpökynttilällä lämmittää yhtä huonetta omakotitalossa yön ja vähän päälle. Ole  kokeillut, talosta oli lämmöt, sähköt ja vedet poikki niin lämmitimme yhtä huonetta noilla kynttilöillä onnistuneesti keskitalvella. Yössä kului n.500 kynttilää ja välillä oli niin lämmin että oli pakko [...]
      Eikö olisi helpompaa lämmittää takka?

      Lainaa

    72. Patamusta laama 31.10.2022 11:17
      Tulos: -3 (5 ääntä)
      Minähän en varaudu mitenkään, saa systeemit toimia normisti ja jos ei, niin se on voi voi. Ryöstöhintaisia sähkölaskuja ei kuuluisi kenenkään maksaa, varsinkaan jos sitä ei saada tarpeeksi tuotettua. Se hinta pitäs pakottaa johkin 5-6snt/kwh tasolle. Mitä vittua Karoliina?

      Lainaa

    73. Kannusteeton joutsen 31.10.2022 11:28
      Tulos: +15 (19 ääntä)
      Katulämmitys on taloudellista ja ekologista. Lämmitys toimii kaukolämmön paluuvedellä joka tietysti pitää lämmittää muutenkin uudelleen lämpökeskuksessa. Kyse ei edes ole kovin merkittävästä kustannuksista. Sen sijaan talvikunnossapidon dieselkulut, päästöt ja melu on huomattavia joilta tässä vältytään. Liukastumisonnettomuuksien ehkäisy on oma lukunsa. Helsingissä on alueita joista lunta pitäisi ajaa pitkälle jos se ei sulaisi vedeksi suoraan kävelykadulta. Missään tapauksessa katulämmitys ei ole kulu vaan säästöä.

      Lainaa

    74. Tulos: +12 (14 ääntä)
      Nyt kyllä ei meinaa riittää sanat. "Tottunut" siihen että saa 500 euron edestä krääsää? Nyt olis teiniprinsessan korkea aika ruveta itsenäistymään. Ei hyvä jumala. Puhumattakaan siitä millanen kasvatus saa tollasta aikaan, en osaa edes kuvitella.

      Lainaa

    75. Herkkä pingviini 31.10.2022 17:19
      Tulos: -7 (13 ääntä)
      Kannusteeton joutsen: Katulämmitys on taloudellista ja ekologista. Lämmitys toimii kaukolämmön paluuvedellä joka tietysti pitää lämmittää muutenkin uudelleen lämpökeskuksessa. Kyse ei edes ole kovin merkittävästä kustannuksista. Sen sijaan talvikunnossapidon dieselkulut, päästöt ja melu on huomattavia joilta tässä [...]
      No nyt on paksua puppua. Kun hetken mietit niin tajuat kyllä itsekin. Jos se olisi kannattavaa, niin miksi sitä käytetään niin vähän?

      Lainaa

    76. Tohlo meduusa 31.10.2022 22:57
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Karoliina, sitähän elämä on. Tänne on kutsuttu (pyytämättä ja yllätyksenä) katsomaan vierestä kun joku muu saa kaiken.

      Lainaa

    77. Tulos: +9 (9 ääntä)
      Jyväskylästä lämpimät (ei lämmitetyt) muistot lapsuudesta. Laukaalta lähdettiin isolle kirkolle Jyväskylään, ja siellä oli niin suuren kaupungin tuntua 5 vuotiaan pojan mielestä silloin 90-luvun alussa.

      Lainaa

    78. Kyvyllinen kirjohylje 1.11.2022 7:28
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Herkkä pingviini: No nyt on paksua puppua. Kun hetken mietit niin tajuat kyllä itsekin. Jos se olisi kannattavaa, niin miksi sitä käytetään niin vähän?
      VTT:n tutkimuksen mukaan ei ole puppua:  
      Ja tulihan tuossa yllä kommenteissakin ihan hyvät perustelut asialle. Toki sen voi toteuttaa monella tapaa, Jyväskylässä näin. 
      Lisäisin vielä, että hiekoitushiekan määrän vähentyminen parantaa keväistä ilmanlaatua, lisäisin sen hyviin puoliin. 

      Lainaa

    79. Surumielinen mäyrä 1.11.2022 8:36
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Eikö tuo Karoliina jää tässä ihan nollille, eikä menetä mitään? Vai onko se kalliin lahjan ostovelvollisuus vain vanhemmilla, eikä Karoliina osta vanhemmille mitään? Meillä ainakin minä vien vanhemmille erikoiskynttilän ja saan kirjan. Yleensä samoissa hinnoissa ne lahjat. Jos jompikumpi on löytänyt jotain mitä toinen tarvitsee sattumalta joulun alla niin voi tulla kalliimpi, nyt ostin satasella käytetyn puhelimen äidille. Saan varmaan itsr kirjan tai kynttilän.

      Lainaa

    80. Kartta hukassa 1.11.2022 12:02
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      Jollain tavalla ymmärrän karoliinaa, koska olen kavereiden kautta kuullut miten perseelleen joissain perheissä joululahjoista sopiminen on joskus vedetty. Yhdetkin lapsettomat sisaret velvoitettiin hankkimaan monen sadan euron edestä lahjoja lapsille, mutta samalla toive oli ettei aikuiset osta toisilleen mitään. Jouluaatto kun koitti niin pariskunnat oli ostaneet toisilleen lahjat ja äiti lempilapsilleen, ja nämä kaksi olivat lahja- ja ruoka-automaatteina tälle muulle porukalle. Joku lapsellisista suuttui kun muut eivät huomioimeet lasten lahjoja tarpeeksi. Periaatteessa tässä on sama tilanne.

      Lainaa

    81. Sensuelli sikaministeri 2.11.2022 0:50
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      Nykäskylästä en tiedä, mutta Mervin mättäässä on monsuunikausi ainainen.

      Lainaa

    82. Sensuelli sikaministeri 2.11.2022 0:53
      Tulos: +1 (7 ääntä)
      Tinkimätön hanhi: Uhmaikäinen prinsessa tää Karoliina. Tarkoittaako hän, että kun pikkusisko saa ”kaiken”, hän saa 2000 €:n lahjat, koska kolme täysi-ikäistä sisarusta ei tällä kertaa saa mitään? Ihan järkevät ja fiksut vanhemmat, olisivat vain voineet totuttaa kullannuppunsa aikuisuuteen jo ennen [...]
      Samaa mieltä. Itse istuu pankin päällä, joten joutaisi ostaa lahjat sisarusten lisäksi vanhemmilleen.

      Lainaa

    83. Tyylitajuton persikka 2.11.2022 6:48
      Tulos: -1 (5 ääntä)
      Kyvyllinen kirjohylje: VTT:n tutkimuksen mukaan ei ole puppua:   https://www.kaleva.fi/katulammitys-tuo-saastoja/2400912 Ja tulihan tuossa yllä kommenteissakin ihan hyvät perustelut asialle. Toki sen voi toteuttaa monella tapaa, Jyväskylässä näin.  Lisäisin vielä, että hiekoitushiekan määrän vähentyminen parantaa keväistä ilmanlaatua, lisäisin sen hyviin puoliin. 
      "joissakin kohteissa järkevää" Moni järjettömältäkin tuntuva asia on joissain tapauksissa järkevää, mutta ei sitä kannata yleistää.

      Lainaa

    84. Neuvoihin kyllästynyt liitu 2.11.2022 7:38
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Tyylitajuton persikka: "joissakin kohteissa järkevää" Moni järjettömältäkin tuntuva asia on joissain tapauksissa järkevää, mutta ei sitä kannata yleistää.
      Tietenkään mikään asia ei ole aina ja kaikissa tilanteissa järkevää. Mutta oikein toteutettuna on. 
      Mikähän tässäkin on niin kova vastaan hankaamisen paikka? Omistat lumityökoneen ja se saa vähemmän tilauksia? No sit ymmärrän. 

      Lainaa

    85. Alushousuton öykkäri 4.11.2022 19:55
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Oi Karoliina, sinä lellitty pikkuprinsessa... Olisi kiva tietää tarkemmin hänen ikänsä, meinaan vaan että ei jumalauta voi olla noin lapsellinen ihminen. Musta on ihan normaalia, että aikuisille ei lahjoja osteta, vaan niille pienemmille sitte . Lasten juhla joulu on jokatapauksessa. Luulis että aikuiselle on tärkeämpää se tunnelma, perhe yhdessä ja nauttia hyviä hyvistä ruoista. PS. 500€ arvosta yhdelle ihmisille? Huh hei, oikeasti?

      Lainaa

    86. Kyllästynyt pussieläin 7.11.2022 11:29
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Puuton alpakka: Jos vanhemmat ostavat jokaiselle lapselleen tasapuolisesti lahjoja joka joulu, niin sitten kun vanhemmat kuolevat, ovat nuoremmat lapset saaneet vähemmän lahjoja kuin vanhemmat. Se ei ole tasapuolista. Tasapuolisinta olisi lopettaa jokaisen lapsen lahjominen samassa iässä. En tiedä (ettekä [...]
      Sinulla jäi tässä tasapuolisuusasiassa kyllä monta pointtia ottamatta huomioon. 
      Vanhempien taloustilanne todennäköisesti on muuttunut vuosien varrella ja se kuinka monta lahjottavaa lasta varmasti vaikuttaa budjettiin. Siitä huolimatta pitäisi pitää tarkkaa kirjaa siitä, että myöhemmät lapset saavat saman ikäisinä samalla arvolla lahjoja kuin esikoinen on saanut sen ikäisenä, elinkustannusindeksi huomioiden. Eihän se ole sopivaa, jos kuopus viimeisinä lahjansaantivuosinaan saa arvokkaampia lahjoja kuin vanhemmat sisarukset ovat saaneet vastaavassa iässä. Tai jos vanhempien talous yllättäen romahtaa, niin toki kuopukselle on tarjottava sama elintaso vaikka sitten lainarahalla. Ja jos Karoliina on täysi-ikäisistä lapsista nuorin, niin hänen ei pitäisi menettää lahjansaantioikeuttaan samana vuonna kuin vanhemmat sisaruksensa.
      Ei ihme, jos nuorilla on vaikeuksia talouden hallinnassa, jos vanhemmatkin ovat ihan pihalla näin yksinkertaisessa asissa kuin joululahjojen budjetti.

      Lainaa

    87. Tulos: -1 (1 ääni)
      Maustetu matelija: Ilman mitään faktantarkistuksia / laskelmia eli lonkalta sanottuna olen aika varma, että tuikuilla lämmittäminen on kalliimpaa kuin sähköllä.
      Semilonkkalaskuilla, joissa oli paljon oletuksia, laskin, että 5€/100kpl hinnalla tuikuilla lämmittäminen maksaa 31.25 senttiä per kWh.
      Googlailemalla yhden tuikun lämpöteho on 40 W, ja ne palavat 4 tuntia. 20 m3 huoneen, jonka korkeus on 2.8 metriä teholla 24W/m3, tarvittaisiin 35 kynttilää tämän huoneen lämmittämiseen per neljä tuntia. Huone syö siis lämmityksessä 1.4 kWh.
      Sähkön hinta on viime aikoina kivunnut jopa 56 senttiin per kWh, joten kyllä, tällä tavalla voi  säästää rahaa. Tuikkujen hinta-tehosuhde on muuten hyvin lähellä klapeilla lämmittämistä, koska puun hinta on myös noussut.  

      Lainaa

    88. Tulos: 0 (2 ääntä)
      Hyi helevetti tuo hemmoteltu kakara Karoliina. Aikuinen ihminen. Olis onnellinen siitä että on perhe ja ovat toistensa kans. Siis hyi hitto mikä ämmä ei voi muuta sanoa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: joulu, jyväskylä, kesä, kynttilät, kävelykatu, lahjat, lämmitetty, lämmitys, sisko, sulatus, sähkö, säästää, säästö, talvi, tuikut