Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kuvakooste, osa 321

Hiusvärihyllyn edessä herää vain yksi kysymys.
Kuvakooste, osa 321

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 87 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: -399 (603 ääntä)
      Jos kysytään kuka on hän ja kuvassa on kasvi niin Maaritin reaktio on oikea. Huonosti rajattu kuva tms tulisi ekana mieleen.

      Lainaa

    2. Limetinvihreä hai 18.5.2021 0:49
      Tulos: -83 (91 ääntä)
      traumcity: Jos kysytään kuka on hän ja kuvassa on kasvi niin Maaritin reaktio on oikea. Huonosti rajattu kuva tms tulisi ekana mieleen.
      oisko eri mira?

      Lainaa

    3. Tulos: +270 (286 ääntä)
      Vitsihuumori. Tuo vaikein huumori.

      Lainaa

    4. Tulos: -30 (48 ääntä)
      Limetinvihreä hai: oisko eri mira?
      Voihan se toki olla, mutta kommentti selvennyksineen kävisi järkeen lähinnä aloituspostaajan tekemänä.

      Lainaa

    5. Laadukas peruna 18.5.2021 1:09
      Tulos: +307 (357 ääntä)
      traumcity: Jos kysytään kuka on hän ja kuvassa on kasvi niin Maaritin reaktio on oikea. Huonosti rajattu kuva tms tulisi ekana mieleen.
      Jos ei kontekstista ymmärrä mitä tarkoitetaan niin ei kyllä minkään maailman kielikurssit auta ymmärtämään todellisuutta.

      Lainaa

    6. Helpottunut kameli 18.5.2021 1:18
      Tulos: +172 (280 ääntä)
      Menihän siinä joo Maaritilta "vitsi" ohi, mutta isompi moka on toi muiden melko aggressiivinen kommentointi Maaritille.

      Lainaa

    7. Tulos: -81 (121 ääntä)
      Laadukas peruna: Jos ei kontekstista ymmärrä mitä tarkoitetaan niin ei kyllä minkään maailman kielikurssit auta ymmärtämään todellisuutta.
      Miten kielikurssi auttaa ymmärtämään todellisuutta?

      Lainaa

    8. Tulos: -31 (45 ääntä)
      Limetinvihreä hai: oisko eri mira?
      Ei muuten ollut eri Mira, nyt kun viestiäni ja lainaustasi on saksittu ja kuvakkeen väri muutettu.

      Lainaa

    9. Spesifi hämähäkki 18.5.2021 5:42
      Tulos: +164 (180 ääntä)
      Jooel eikai mitää välii kenen kuva paketissa, mieki ostan miesten housui ku ei naisten housuista löydy pituuksia. T. 185cm naikkone

      Lainaa

    10. Juoppo hyeena 18.5.2021 5:54
      Tulos: +144 (174 ääntä)
      Mikään ei somessa ärsytä niin paljoa, kuin asiaan liittymätön komentti, joka on vaan pakko päästä sanomaan. Tässäkin tapauksessa se on yks *itun viherkasvi jolle etsitään oikeaa nimeä, aloituksessa ei ollut kysymystä siitä, onko kyseinen viherkasvi hän vai se vai perssilmä. Pisteet Maaritille kuitenkin siitä, että ei lähtenyt sen enempiä jankkailemaan asiasta.

      Lainaa

    11. Tulos: +63 (95 ääntä)
      A) Huumorin pitäisi huvittaa. B) Miran kysymykseen pitäisi ilmeisesti löytyä vastauksena tuon kasvin nimi. Kumpikaan edellämainituista ei toteutunut kovin hyvin.

      Lainaa

    12. Maalaamaton lihapiirakka 18.5.2021 6:54
      Tulos: +176 (182 ääntä)
      Olenko ainoa jolle Hannun pointti ei oikein aukea

      Lainaa

    13. Mukava Norppa 18.5.2021 7:08
      Tulos: +70 (84 ääntä)
      Mua jäi nyt häiritsee mikä hän oli, tietääkö joku? Meillä oli mun lapsuudessa samanlainen hän, muttei oo jääny mieleen hänen nimensä.

      Lainaa

    14. Tulos: +133 (145 ääntä)
      Ainoa ero miesten hiusväreissä taitaa olla se, että paketissa on vähemmän tavaraa. Eli haluaa maksaa enemmän samasta kamasta vain siksi, että saisi äijän kuvan pakettiin?

      Lainaa

    15. Edukas fretti 18.5.2021 7:32
      Tulos: -192 (258 ääntä)
      Ja sitä perinteistä, luonnostaan vaan tyttömäistä tyttöä ahdistaisi se mäkkärin poikalelu. Samoin ois selitteleminen miksei saa leikkiä nukeilla vaan annetaan leikkiporakone käteen. Ja toisin päin. Muistaakseni jopa jonku näyttelijän lapsi aiheutti ahdistusta vanhemmilleen, kun osoittautui leikeissään tyttömäiseksi tytöksi vaikka toisin oli kasvatettu. Biologia on jännä juttu🌺

      Lainaa

    16. Kannattamaton ahma 18.5.2021 7:34
      Tulos: +129 (129 ääntä)
      Mukava Norppa: Mua jäi nyt häiritsee mikä hän oli, tietääkö joku? Meillä oli mun lapsuudessa samanlainen hän, muttei oo jääny mieleen hänen nimensä.
      Siroliuska-aralia.

      Lainaa

    17. Tulos: +236 (254 ääntä)
      Edukas fretti: Ja sitä perinteistä, luonnostaan vaan tyttömäistä tyttöä ahdistaisi se mäkkärin poikalelu. Samoin ois selitteleminen miksei saa leikkiä nukeilla vaan annetaan leikkiporakone käteen. Ja toisin päin. Muistaakseni jopa jonku näyttelijän lapsi aiheutti ahdistusta vanhemmilleen, kun osoittautui [...]
      Niin, koska näitä ahdistuksiahan ei voi välttää kysymällä "nukke vai porakone"?

      Lainaa

    18. Tulos: -116 (146 ääntä)
      Opetetaanko armeijassa tappamaan ihmisiä vai vihollisia?

      Lainaa

    19. Suojaton roska 18.5.2021 7:50
      Tulos: +11 (43 ääntä)
      Maalaamaton lihapiirakka: Olenko ainoa jolle Hannun pointti ei oikein aukea
      Hannu kysyy arvauksia mikä on isän oikea harrastus, oikea vastaus lienee pyörään nojailu maastopyöräilyn sijaan. 
      Itse kuvassa ei varmaankaan ole varsinaista mokaa, mutta Samulin kommentti grillauksesta ei liity kuvan millään lailla. 
      Päättelen näistä johtolangoista, että Samulin kommentti on tuon kohdan moka.

      Lainaa

    20. apinaattori 18.5.2021 7:53
      Tulos: +7 (15 ääntä)
      traumcity: Jos kysytään kuka on hän ja kuvassa on kasvi niin Maaritin reaktio on oikea. Huonosti rajattu kuva tms tulisi ekana mieleen.
      Keskustelu karkas heti asiasta ja nyt jäi vaivaamaan et mikä kasvi mahto olla kyseessä.

      Lainaa

    21. Tulos: +83 (111 ääntä)
      Värjäsin kerran hiukseni naisten värillä ja siitä päivästä lähtien olen ihmetellyt olenko hän vai se.

      Lainaa

    22. apinaattori 18.5.2021 7:55
      Tulos: +36 (36 ääntä)
      Kannattamaton ahma: Siroliuska-aralia.
      Kiitos.

      Lainaa

    23. Oranssi ahma 18.5.2021 8:00
      Tulos: +28 (34 ääntä)
      Grillausta?

      Lainaa

    24. Kilokalori 18.5.2021 8:10
      Tulos: -184 (210 ääntä)
      Hän sanan käyttö antaa kyllä suoraan käyttäjästään sellaisen alaluokkaisen leiman, että itse ainakaan en jatka enää lukemista - ei ole minun aikani arvoista. Toiseen mokaan, naisia alistetaan tuotenimissä, tytöttelyssä ja mediasss jatkuvasti. On ihan oikein, että edes joskus feminismi voittaa. Naiset kuitenkin kokevat tulevansa raiskatuksi jatkuvasti lukiessaan emännän jauhoista ym.

      Lainaa

    25. Pakastettu appelsiini 18.5.2021 8:26
      Tulos: +50 (78 ääntä)
      Itseäni enemmän hämmensi tuo "kuka" kuin "hän". :D Vähän aikaa meni miettiessä että mitä tässä kysyttiinkään... "Mikä on hän?" olis ollut heti ymmärrettävissä.

      Lainaa

    26. Epäjalo sorsa 18.5.2021 8:35
      Tulos: +77 (103 ääntä)
      Maaritilta perinteinen epä-anteeksipyyntö "anteeksi JOS loukkasin"

      Lainaa

    27. Tulos: +157 (185 ääntä)
      Edukas fretti: Ja sitä perinteistä, luonnostaan vaan tyttömäistä tyttöä ahdistaisi se mäkkärin poikalelu. Samoin ois selitteleminen miksei saa leikkiä nukeilla vaan annetaan leikkiporakone käteen. Ja toisin päin. Muistaakseni jopa jonku näyttelijän lapsi aiheutti ahdistusta vanhemmilleen, kun osoittautui [...]
      Minä toivon ettei kukaan yritä kasvattaa lastaan miksikään muuksi kuin mitä lapsi on, oli sitten tyttömäinen tyttö tai poika tai poikamainen tyttö tai poika. Vanhempi voi toki rohkaista myös lasta välillä tekemään tai kokeilemaan juttuja mukavuusalueen ulkopuolelta, tästä olisi hyötyä elämässä myöhemminkin.
      Käsittääkseni kukaan ei ole koskaan vaatinut että tyttö ei saa olla tyttömäinen tai poika poikamainen (no hyvä on, kyllä niitä yksittäisiä hulluja varmaan on, niin kuin kaikissa asioissa), vaan enemmänkin sitä että se ei aina olisi oletus että tyttö on tyttömäinen ja poika poikamainen vaan että kaikki saisivat olla mitä haluavat. Ja se, että asiat ovat aina joko tyttöjen tai poikien, niin luovat monille kuvan siitä että nämä ovat tietylle sukupuolelle tarkoitettuja, ja toinen ei voi niitä saada koska se on noloa, tai pelkäävät kiusatuksi tulemista.
      Ja miksi siis mäkkärissä ei voitaisi vaikka kysyä laitetaanko esim. nukke vai porakone, niin ei tarvitsisi yhtään kenenkään ahdistua?

      Lainaa

    28. Pelkäöämätön Soturi 18.5.2021 10:01
      Tulos: -105 (157 ääntä)
      P: Minä toivon ettei kukaan yritä kasvattaa lastaan miksikään muuksi kuin mitä lapsi on, oli sitten tyttömäinen tyttö tai poika tai poikamainen tyttö tai poika. Vanhempi voi toki rohkaista myös lasta välillä tekemään tai kokeilemaan juttuja mukavuusalueen ulkopuolelta, tästä olisi hyötyä elämässä [...]
      Valitettava tosiasia on, että useimmiten pojat valitsevat poikaleluja kuten autot, porakoneen, työkalut ja tytöt tytöille tarkoitettuja leluja. Viestissä päiviteltiin sitä, kuinka nykyään (somessa) on muotia kehua ja motivoida lasta leikkimään toiselle sukupuolelle tarkoitetuilla leluilla. Kyllä poikakin leikkii nukeilla jos sitöä kehutaan ja motivoidaan siitä. Pukeutuu mielellään myös mekkoon jos lapsi siihen painostetaan. Tuo on valitettavan yleistä ja esimerkiksi tämä julkkis, joka uhiutui ja haukkui lapsensa seksistiseksi kun poika halusi valitan pojille tarkoitetun lelun, on vain yksi esimerkki tästä valitettavasta kehityksestä.

      Lainaa

    29. Pehmeä jänis 18.5.2021 10:11
      Tulos: -14 (24 ääntä)
      Spesifi hämähäkki: Jooel eikai mitää välii kenen kuva paketissa, mieki ostan miesten housui ku ei naisten housuista löydy pituuksia. T. 185cm naikkone
      Noice

      Lainaa

    30. Makaileva karjalanpiirakka 18.5.2021 10:15
      Tulos: -51 (63 ääntä)
      Montako hiusvärisävyä miehet tarvitsee? Eikö riitä vaalea, tumma, tummempi, tummin?

      Lainaa

    31. Hoikka taikuri 18.5.2021 10:53
      Tulos: +67 (89 ääntä)
      Kilokalori: Hän sanan käyttö antaa kyllä suoraan käyttäjästään sellaisen alaluokkaisen leiman, että itse ainakaan en jatka enää lukemista - ei ole minun aikani arvoista. Toiseen mokaan, naisia alistetaan tuotenimissä, tytöttelyssä ja mediasss jatkuvasti. On ihan oikein, että edes joskus feminismi voittaa. [...]
      mua NAURATTAA apua :DD miten pystyt kirjoittaa lauseen "ei ole minun aikani arvoista" tosissasi

      Lainaa

    32. Fluoriton pulu 18.5.2021 11:23
      Tulos: +129 (157 ääntä)
      Pelkäöämätön Soturi: Valitettava tosiasia on, että useimmiten pojat valitsevat poikaleluja kuten autot, porakoneen, työkalut ja tytöt tytöille tarkoitettuja leluja. Viestissä päiviteltiin sitä, kuinka nykyään (somessa) on muotia kehua ja motivoida lasta leikkimään toiselle sukupuolelle tarkoitetuilla leluilla. Kyllä [...]
      "Toiselle sukupuolelle tarkoitetuilla leluilla" Mitä helvettiä nyt taas... Lelut on leluja. Leluja tehdään lapsille. Porakone-leluja tehdään lapsille jotka haluavat porakone-leluja, ovat ne sitten tyttöjä TAI poikia. Yhtään ainoaa lelua ei maailmassa tehdä sillä periaatteella että "TÄMÄ on nyt sitten POIKIEN lelu" tai toisinpäin. Ja jos joku helvetin idiootti sanoo omalle muksulleen että "tällä lelulla et voi leikkiä koska olet väärää sukupuolta" niin jotakin on kyllä hyvin pahasti vialla kyseisen henkilön päänsisällä.
      Jos sinusta tuntuu että sinun tulee aivopestä lapsesi omaksi kuvaksesi sen sijaan että rakastat heitä omina itsenään niin kannattaa viettää hetki peilin edessä.

      Lainaa

    33. Tahmaton alpakka 18.5.2021 12:02
      Tulos: +16 (22 ääntä)
      Kasvipostauksen Samuli on aika rasittava yksilö. Ei vain tuossa julkaisussa, vaan muutenkin.

      Lainaa

    34. Jorma Ralli-Kukkula 18.5.2021 12:55
      Tulos: +14 (36 ääntä)
      Sam: Opetetaanko armeijassa tappamaan ihmisiä vai vihollisia?
      Ainakin minun aikanani opetettiin vain puolustamaan Suomea nimeämättömältä viholliselta, tuli se sitten koilisesta, idästä tai kaakosta.

      Lainaa

    35. Jorma Ralli-Kukkula 18.5.2021 12:56
      Tulos: +52 (52 ääntä)
      Sprikles: Vitsihuumori. Tuo vaikein huumori.
      Jumalauta, nyt vähän rotia - huumori ei ole mikään naurun asia!

      Lainaa

    36. Laikukas kana 18.5.2021 13:44
      Tulos: +174 (198 ääntä)
      Edukas fretti: Ja sitä perinteistä, luonnostaan vaan tyttömäistä tyttöä ahdistaisi se mäkkärin poikalelu. Samoin ois selitteleminen miksei saa leikkiä nukeilla vaan annetaan leikkiporakone käteen. Ja toisin päin. Muistaakseni jopa jonku näyttelijän lapsi aiheutti ahdistusta vanhemmilleen, kun osoittautui [...]
        En lapsena saanut tietokonetta (tämä oli kasarin-ysärin vaihdetta) koska tietokoneet ovat pojille. Sain keittokirjan. En myöskään, samasta syystä, saanut Gameboyta, vaan prinsessamallisen silkkiyöpaidan. Tietokonetta olin vielä erikseen pyytänyt. Pikkuveljeni sai tietokoneen ja gameboyn. Nyppi silloin aivan katkerasti, ja se tietokone nyppii oikeastaan vieläkin. Tällaisena jatkui lapsuuteni, jokaisesta lelusta piti tapella tai nyysiä se broidilta -tytöille kun nyt ei ainakaan siihen aikaan valmistettu mitään siistiä. Kuka täyspäinen haluaa vauvanuken joka kakkaa oikeasti, kun voisi saada avaruusraketin?
        Nyppi siihen määrään, että kun kävi ilmi ettei minulla ollutkaan pikkuveljeä, pikkusiskoni on transnainen, toki julkisesti käyttäydyin hyvin ja diplomaattisesti, ja selitin esim vanhemmilleni että kyllä sisko saa pukea hameen häihini, ei, en aio pyytää häntä laittamaan housupukua, ja ei, en ole huolissani siitä että sulhasen perhe ajattelisi asiasta mitään sen kummempaa, transihmiset ovat aivan hyväksyttyjä nykyään, ei ole mitään syytä huoleen, kaikki ok. Mutta kun katselin vanhempieni ahdistusta siitä, miten näin voi käydä kun niin huolella pojaksi kasvatettiin, niin hiljaa sisälläni kiitin Karmaa, joka kosti puolestani sen tietokoneen.

      Lainaa

    37. Tulos: +57 (89 ääntä)
      Pelkäöämätön Soturi: Valitettava tosiasia on, että useimmiten pojat valitsevat poikaleluja kuten autot, porakoneen, työkalut ja tytöt tytöille tarkoitettuja leluja. Viestissä päiviteltiin sitä, kuinka nykyään (somessa) on muotia kehua ja motivoida lasta leikkimään toiselle sukupuolelle tarkoitetuilla leluilla. Kyllä [...]
      Vaan mistä johtuu että tytöt valitsevat ”tyttöjen” leluja ja pojat ”poikien”? Olisko ensiksi vanhempien käytöksellä (ja sillä mitä ostetaan ja ei osteta) merkitystä ja myöhemmin sosiaalisella paineella merkitystä? Minun mielestä siinä mielessä on hyvä että kaikkia motivoidaan leikkimään ainakin toisinaan kaikilla leluilla, ehkä se vähentäisi myöhemmin niiden kiusaamista jotka mieluummin valitsevat enemmän toisen sukupuolen käyttämiä leluja.
      En tunne tätä julkkiskeissiä, niin en osaa sanoa siihen muuta kuin että päästään pimeitä riittää joka lähtöön.

      Lainaa

    38. Tulos: +11 (29 ääntä)
      Toi Hannun etunoja on kyllä tyylipuhdas takapiha-grillaajan mahan ja humalan tuomasta huonosta ergonomiasta.

      Lainaa

    39. Tulos: -49 (83 ääntä)
      P: Vaan mistä johtuu että tytöt valitsevat ”tyttöjen” leluja ja pojat ”poikien”? Olisko ensiksi vanhempien käytöksellä (ja sillä mitä ostetaan ja ei osteta) merkitystä ja myöhemmin sosiaalisella paineella merkitystä? Minun mielestä siinä mielessä on hyvä että kaikkia motivoidaan leikkimään ainakin [...]
      Epäilemättä mainitsemillasi seikoilla on vaikutusta, mutta olisko ihka ensiksi vaikutusta genetiikalla, joka vaikuttaa neurologiaan? Sekä tytöt että pojat ovat kiinnostuneita sekä elävien että elottomien asioiden välisistä suhteista, mutta pojat ovat keskimäärin selvästi enemmän kiinnostuneita elottomien asioiden välisistä (teknisistä) suhteista ja tytöt keskimäärin selvästi enemmän elollisien asioiden välisistä (sosiaalisista) suhteista.

      Lainaa

    40. Tulos: +38 (52 ääntä)
      Fluoriton pulu: "Toiselle sukupuolelle tarkoitetuilla leluilla" Mitä helvettiä nyt taas... Lelut on leluja. Leluja tehdään lapsille. Porakone-leluja tehdään lapsille jotka haluavat porakone-leluja, ovat ne sitten tyttöjä TAI poikia. Yhtään ainoaa lelua ei maailmassa tehdä sillä periaatteella että "TÄMÄ on nyt [...]
      Olet ikävä kyllä pahasti väärässä, lelutuottajat kuten kaikki muutkin tuottajat kohdistavat tuotekehityksensä juuri esim. sukupuolen mukaan jaoteltuihin markkinasegmentteihin. Parempaan suuntaan tässäkin asiassa taidetaan olla menossa, mutta vielä ei ihan eletä kuvailemassasi maailmassa.

      Lainaa

    41. Laikukas kana 18.5.2021 16:11
      Tulos: +100 (128 ääntä)
      P: Vaan mistä johtuu että tytöt valitsevat ”tyttöjen” leluja ja pojat ”poikien”? Olisko ensiksi vanhempien käytöksellä (ja sillä mitä ostetaan ja ei osteta) merkitystä ja myöhemmin sosiaalisella paineella merkitystä? Minun mielestä siinä mielessä on hyvä että kaikkia motivoidaan leikkimään ainakin [...]
        Jos tytöt valitsevat "tyttöjen" leluja ja pojat "poikien" luonnostaan, niin sittenhän niitä ei tarvitse ohjeistaa tyttöjen ja poikien leluiksi. He tekevät sen ilmankin ohjeistusta. Ihmettelen, että ihmiset joiden mielestä tytöt ovat tyttömäisiä ja pojat poikamaisia luonnostaan, ovat aina ne samat joiden mielestä tiukka ohjeistus on välttämätöntä. Eihän voileipääkään tarvitse neuvoa putoamaan voipuoli alaspäin, se tapahtuu kyllä muutenkin. Jos sukupuoli ei ole yhtään sosiaalinen konstruktio vaan puhdasta biologiaa, niin siitähän voi puhua miten tahansa ilman, että syntyy todellisuudelle minkäänlaisia seurauksia, joten "biologiarealistien" ei tarvitse huolehtia siitä, että muut dekonstruoivat sukupuolta yliopistoillaan. Silti he huolestuvat syvästi.
        Voin lisätä, että väitin pienenä pitkään olevani poika, ennen kuin olin kovinkaan selvillä biologisista eroista (eihän niitä ennen murrosikää pahemmin ole, paitsi mitä nyt vaippaharson imujen viikkauksessa). Yritin kieltäytyä pitämästä mekkoja ja yritin jopa saada läpi, että minua kutsuttaisiin pojan nimellä (kumpikaan ei onnistunut tietenkään, katso vanhempieni kasvatusmetodit yltä). Logiikka: "dinosaurukset, avaruusalukset, tietokoneet jne ovat siistejä. Nuket, vaatteet ja kotileikit ovat tappotylsiä. Jos olen tyttö, koko loppuelämäni tulee siis olemaan lohdutonta ikävyyttä. Kaikki kiva on pojille. Ergo, haluan olla poika". Onneksi sain myöhemmin selville, että päättelyketjuni premissi oli virheellinen. (Millä en yritä sanoa, etteikö transkokemus olisi oikea asia, selvisihän, etten ole poika heti kun ymmärsin mistä on kysymys, vain että pakottamalla lapsia tiukkoihin sukupuolirooleihin voi saada aika erilaisia tuloksia kuin oli tarkoitus). 

      Lainaa

    42. Takkuinen hilleri 18.5.2021 16:55
      Tulos: -23 (79 ääntä)
      P: Vaan mistä johtuu että tytöt valitsevat ”tyttöjen” leluja ja pojat ”poikien”? Olisko ensiksi vanhempien käytöksellä (ja sillä mitä ostetaan ja ei osteta) merkitystä ja myöhemmin sosiaalisella paineella merkitystä? Minun mielestä siinä mielessä on hyvä että kaikkia motivoidaan leikkimään ainakin [...]
      Viime vuonna kuulin tutkimuksesta, että jopa apinalapset valitsivat leluja sukupuolensa perusteella. Poika-apinat autoja, tyttöapinat muistaakseni nukkeja. Saatte googlata tutkimuksen, jos uskallatte lukea. Minä kuulin siitä jostain radio-ohjelmasta.

      Lainaa

    43. Tulos: +30 (62 ääntä)
      Takkuinen hilleri: Viime vuonna kuulin tutkimuksesta, että jopa apinalapset valitsivat leluja sukupuolensa perusteella. Poika-apinat autoja, tyttöapinat muistaakseni nukkeja. Saatte googlata tutkimuksen, jos uskallatte lukea. Minä kuulin siitä jostain radio-ohjelmasta.
      Laitappa linkki

      Lainaa

    44. Tulos: -11 (29 ääntä)
      Meni täysin huti tuo keskimmäinen. Ja en mäkään tajunnut, että kasvista puhuttiin, etsin vaan jotain ihmisen muotoista. Naurettavia nuo kiukuttelut Maaritille.

      Lainaa

    45. Kälynen harakka 18.5.2021 18:39
      Tulos: +7 (7 ääntä)
      Mukava Norppa: Mua jäi nyt häiritsee mikä hän oli, tietääkö joku? Meillä oli mun lapsuudessa samanlainen hän, muttei oo jääny mieleen hänen nimensä.
      Liuska-aralia

      Lainaa

    46. Tulos: +14 (42 ääntä)
      Laikukas kana:   Jos tytöt valitsevat "tyttöjen" leluja ja pojat "poikien" luonnostaan, niin sittenhän niitä ei tarvitse ohjeistaa tyttöjen ja poikien leluiksi. He tekevät sen ilmankin ohjeistusta. Ihmettelen, että ihmiset joiden mielestä tytöt ovat tyttömäisiä ja pojat poikamaisia luonnostaan, ovat aina ne samat [...]
      En ole varma miksi vastasit minulle kun en noin väittänyt vaan se oli edellisen väite, johon vastasin. 
      Biologialla on varmasti jonkinlainen osuus (suurikin) siinä mikä KESKIMÄÄRIN kiinnostaa kumpaakin sukupuolta enemmän, mutta kukaan ei ole se keskimäärinen yksilö ja yksilötasolla uskon että moni lapsi leikkisi joustavammin eri leluilla (ei silti välttämättä samalla tavalla), jos sukupuolitus ei olisi niin vahvaa.

      Lainaa

    47. Oikeudeton gerbiili 18.5.2021 20:09
      Tulos: +38 (68 ääntä)
      Pelkäöämätön Soturi: Valitettava tosiasia on, että useimmiten pojat valitsevat poikaleluja kuten autot, porakoneen, työkalut ja tytöt tytöille tarkoitettuja leluja. Viestissä päiviteltiin sitä, kuinka nykyään (somessa) on muotia kehua ja motivoida lasta leikkimään toiselle sukupuolelle tarkoitetuilla leluilla. Kyllä [...]
      Niin kauan kun sitä lelua ei operoida genitaaleilla, pitäisi olla ihan sama mikä sukupuolinen sillä leikkii.

      Lainaa

    48. Laikukas kana 18.5.2021 20:54
      Tulos: +2 (28 ääntä)
      P: En ole varma miksi vastasit minulle kun en noin väittänyt vaan se oli edellisen väite, johon vastasin. Biologialla on varmasti jonkinlainen osuus (suurikin) siinä mikä KESKIMÄÄRIN kiinnostaa kumpaakin sukupuolta enemmän, mutta kukaan ei ole se keskimäärinen yksilö ja yksilötasolla uskon että moni [...]
        Tarkoitin jatkaa samaa argumenttiketjua, en olla kanssasi eri mieltä, anteeksi jos se ei ollut selkeää :)

      Lainaa

    49. Pakkattu hanki 18.5.2021 21:25
      Tulos: -37 (75 ääntä)
      Fluoriton pulu: "Toiselle sukupuolelle tarkoitetuilla leluilla" Mitä helvettiä nyt taas... Lelut on leluja. Leluja tehdään lapsille. Porakone-leluja tehdään lapsille jotka haluavat porakone-leluja, ovat ne sitten tyttöjä TAI poikia. Yhtään ainoaa lelua ei maailmassa tehdä sillä periaatteella että "TÄMÄ on nyt [...]
      Voitko tosissasii olla noin tyhmä, vai yritätkö vain öyhöttää? 
      Koko leluteollisuus on hyvinkin jakautunut tyttöjen ja poikien leluun. On myös tyttöjen ja poikien vaatteet. Katsos lapsoseni kun ihmisistä suurin osa jakautuu kahteen sukupuoleen. 
      Eikä se tarkoita, että tytöt eivät saisi leikkiä poikien leluilla. Sukupuolitus on tehty ostajia ja lahjanantajia varten. Lapset kyllä osaavat itse valita lelunsa omiensa joukosta. Perheessä on monesti tyttöjä ja poikia ja lelut aina sekaisin.
      Ongelma on vain nykyajan öyhöttäjät, jotka pakottavat lapsensa leikkimään leluilla mikä sopii vanhemman agendaan. 

      Lainaa

    50. Kiltti tyttö 18.5.2021 21:39
      Tulos: +39 (67 ääntä)
      Laikukas kana:   Jos tytöt valitsevat "tyttöjen" leluja ja pojat "poikien" luonnostaan, niin sittenhän niitä ei tarvitse ohjeistaa tyttöjen ja poikien leluiksi. He tekevät sen ilmankin ohjeistusta. Ihmettelen, että ihmiset joiden mielestä tytöt ovat tyttömäisiä ja pojat poikamaisia luonnostaan, ovat aina ne samat [...]
      Kiitos fiksuista sanoistasi. Tällaisten takia luen feissarimokien kommentteja. (Ja vähän myös hauskojen kommenttien takia.)

      Lainaa

    51. Pakkattu hanki 18.5.2021 21:44
      Tulos: -12 (58 ääntä)
      Woodrow: Epäilemättä mainitsemillasi seikoilla on vaikutusta, mutta olisko ihka ensiksi vaikutusta genetiikalla, joka vaikuttaa neurologiaan? Sekä tytöt että pojat ovat kiinnostuneita sekä elävien että elottomien asioiden välisistä suhteista, mutta pojat ovat keskimäärin selvästi enemmän kiinnostuneita [...]
      Näin Biokemian tohtorina ja evoluutiobiologina voin vahvistaa väitteesi.
      Miesten ja naisten aivot ovat kaikilta osin hyvin erilaiset. Tunnealueet ovat anatomisesti ja toiminnallisesti (biokemialtaan) toisistaan poikkeavat. Se mielenkiintoinen ominaisuus ihmisissä on, että lapsilla nämä erot ovat suurimmillaan. Sukupuolten väliset erot siis vähenevät iän myötä. Lapset myös kehittyvät eri aikoina ja eri mekanismeilla sukupuolen mukaan. 
      Tästä syystä on aivan ymmärrettävää miksi pojat tahtovat valita välineitä ja perinteisiä leluja, kun taas tytöt leikkivät enemmän ajatusten tasolla ja personoivat mielellään leluja. Tytöt nimeävät autot, pojille ne on vaan autoja. 
      Eläinkuntaan on turha verrata, koska siellä sukupuolten väliset erot ovat usein valtavia. Lintuja ei välttämättä edes uskoisi samaksi lajiksi, eläimet eivät vietä välttämättä aikaa eri sukupuolten seurassa ym. 

      Lainaa

    52. Tulos: +45 (59 ääntä)
      Oikeudeton gerbiili: Niin kauan kun sitä lelua ei operoida genitaaleilla, pitäisi olla ihan sama mikä sukupuolinen sillä leikkii.
      ...ja jos jotain lelua tosiaan käytetään sukuelimillä niin sitä ei ole toivottavasti tarkoitettu ylipäätäänkään lasten käyttöön.

      Lainaa

    53. Itseasiassa 18.5.2021 22:27
      Tulos: +41 (69 ääntä)
      Woodrow: Epäilemättä mainitsemillasi seikoilla on vaikutusta, mutta olisko ihka ensiksi vaikutusta genetiikalla, joka vaikuttaa neurologiaan? Sekä tytöt että pojat ovat kiinnostuneita sekä elävien että elottomien asioiden välisistä suhteista, mutta pojat ovat keskimäärin selvästi enemmän kiinnostuneita [...]
      Ainakin mussa siis oli tyttönä jotain näköjään pahasti vialla, tykkäsin leikkityökaluista, oikeista työkaluista, vesipyssyistä, Turtleseista, Legoista, Hemanista... Mutta vauvanuket oli typerimmät lelut ikinä. Yritettiin kyllä ohjata nätisti pukeutimasn vaaleanpunaisiin, mutta kuka nyt oikeasti haluaa kiivetä puuhun pinkissä hameessa? 
      Joo, menin pilalle. Ei tullut hoitajaa vaan insinööri. 

      Lainaa

    54. Itseasiassa 18.5.2021 22:31
      Tulos: +26 (62 ääntä)
      Takkuinen hilleri: Viime vuonna kuulin tutkimuksesta, että jopa apinalapset valitsivat leluja sukupuolensa perusteella. Poika-apinat autoja, tyttöapinat muistaakseni nukkeja. Saatte googlata tutkimuksen, jos uskallatte lukea. Minä kuulin siitä jostain radio-ohjelmasta.
      AlfaTV ei ole radio-ohjelma.

      Lainaa

    55. Tulos: -13 (51 ääntä)
      Itseasiassa: Ainakin mussa siis oli tyttönä jotain näköjään pahasti vialla, tykkäsin leikkityökaluista, oikeista työkaluista, vesipyssyistä, Turtleseista, Legoista, Hemanista... Mutta vauvanuket oli typerimmät lelut ikinä. Yritettiin kyllä ohjata nätisti pukeutimasn vaaleanpunaisiin, mutta kuka nyt oikeasti [...]
      Jos mielestäsi siinä on jotain vikaa että yksilö poikkeaa massasta niin sovitaan sitten niin. Minusta ei tullut insinööriä vaan hoitaja.

      Lainaa

    56. Tulos: +32 (42 ääntä)
      Vääntäiskö joku mulle rautalangasta tuon Hannun postauksen ja siihen liittyvän kommentin? Ei niin mitään hajua, mitä tässä on haettu, mihin tuo grillaus liittyy tai mille pitäs nauraa :D

      Lainaa

    57. Tulos: +13 (35 ääntä)
      https://www.livescience.com/22677-girls-dolls-boys-toy-trucks.html Tuossa ainakin yksi apinatutkimuslinkki tyttöjen ja poikien leluista, kun joku googlaustaidoton kaipasi linkkiä.

      Lainaa

    58. Ilkkuva seuraeläin 19.5.2021 0:09
      Tulos: +3 (15 ääntä)
      Weno: Vääntäiskö joku mulle rautalangasta tuon Hannun postauksen ja siihen liittyvän kommentin? Ei niin mitään hajua, mitä tässä on haettu, mihin tuo grillaus liittyy tai mille pitäs nauraa :D
      Hannu yritti vihjailla, että se harrastus on valokuvaus, mutta ei mennyt ihan nappiin.

      Lainaa

    59. Tulos: +10 (32 ääntä)
      Kilokalori: Hän sanan käyttö antaa kyllä suoraan käyttäjästään sellaisen alaluokkaisen leiman, että itse ainakaan en jatka enää lukemista - ei ole minun aikani arvoista. Toiseen mokaan, naisia alistetaan tuotenimissä, tytöttelyssä ja mediasss jatkuvasti. On ihan oikein, että edes joskus feminismi voittaa. [...]

      Vau. Ai että ihan raiskatuksi tuntee kun näkee sanan "emäntä" jauhopussissa. Ehkä nyt vähän turhan kärjistetty kommentti.

      Lainaa

    60. Hurskas unikeko 19.5.2021 9:48
      Tulos: +25 (49 ääntä)
      Mä ja mun kaveritkin ollaan sit varmaan jotain väärin sukupuolirooleja edustavia. Leikin yhden pojan kanssa vauvanukeilla kotia ja toisen pojan kanssa Batmania. Tyttöjen kanssa leikittiin Barbeilla ja niillä vihreillä sotaukoilla. Enkä ikinä ajatellu, että ois jotenkin pitänyt valita "poikien" tai "tyttöjen" lelujen väliltä. Eikä onneks vanhemmatkaan sanoneet, että nyt vaaleanpunainen hame päälle ja keittiöön. Edelleenkin kyllä ihmetyttää ne vanhemmat, jotka oikeesti vetää herneen siitä nenään, että poika haluaa panna päälle hameen tai tyttö mennä autonasentajaksi. Mitä helvetin väliä, koska kaikki on kuitenkin yksilöitä eikä ne valinnat vaikuta siihen, millanen oot muita kohtaan.

      Lainaa

    61. Eloton nainen 19.5.2021 10:01
      Tulos: +7 (41 ääntä)
      Woodrow: Epäilemättä mainitsemillasi seikoilla on vaikutusta, mutta olisko ihka ensiksi vaikutusta genetiikalla, joka vaikuttaa neurologiaan? Sekä tytöt että pojat ovat kiinnostuneita sekä elävien että elottomien asioiden välisistä suhteista, mutta pojat ovat keskimäärin selvästi enemmän kiinnostuneita [...]
      Vau. Hittolainen, työpaikkani (keskisuuri yritys) insinööreistä on 55% naisia. Meillä on varmaan sitten suurin osa niistä naisista, jotka ovat kiinnostuneita elottomien asioiden välisistä suhteista. Kuriositeettina muuten, ovatko teho-osaston potilaat elottomia vai elollista? Mitäpä luulette hoitajien sukupuolijakauman olevan saairaalassamme? Aivan, hoitajista suurin osa on miehiä.

      Lainaa

    62. Eloton nainen 19.5.2021 10:07
      Tulos: +6 (28 ääntä)
      Tarkennus vielä ennen kuin joku nillittää: työskentelen siis yrityksessä, joka toimii sairaalan tiloissa.

      Lainaa

    63. Tulos: +8 (34 ääntä)
      Eloton nainen: Vau. Hittolainen, työpaikkani (keskisuuri yritys) insinööreistä on 55% naisia. Meillä on varmaan sitten suurin osa niistä naisista, jotka ovat kiinnostuneita elottomien asioiden välisistä suhteista. Kuriositeettina muuten, ovatko teho-osaston potilaat elottomia vai elollista? Mitäpä luulette [...]
      Työpaikkasi työntekijäryhmät vaikuttavat tosiaan poikkeavan tilastoista. Olen joskus tehnyt työpäivän jolloin osastollamme oli vain mieshoitajia, se oli kaikkien mielestä oikein hauskaa, poikkeuksellista kun oli. Pääosin kuitenkin miehet ovat olleet hyvinkin vähemmistönä.
      Lääketieteessä eloton on henkilö joka ei sillä hetkellä hengitä ja jonka sydän ei lyö. Aiemmassa viestissäni en toki viitannut lääketieteen terminologiaan, mikä lienee kontekstin perusteella selvää.

      Lainaa

    64. Korkeahko kultakala 19.5.2021 13:22
      Tulos: +32 (58 ääntä)
      Laikukas kana:   Jos tytöt valitsevat "tyttöjen" leluja ja pojat "poikien" luonnostaan, niin sittenhän niitä ei tarvitse ohjeistaa tyttöjen ja poikien leluiksi. He tekevät sen ilmankin ohjeistusta. Ihmettelen, että ihmiset joiden mielestä tytöt ovat tyttömäisiä ja pojat poikamaisia luonnostaan, ovat aina ne samat [...]
      Minulla oli lapsena tuo sama ongelma. Asiat joista olin kiinnostunut, oli rajattu poikien jutuiksi. Sellaisessa maailmassa on hankala elää, jossa ei voi olla oma itsensä. Ja jo pienellä lapsella on huoli ja suru siitä, että mikä ja kuka minä sitten olen, kun en mahdu siihen minulle tehtyyn lokeroon. Kieltäydyin mekkojen käytöstä, leikkasin hiukseni lyhyeksi ja vihasin mm. joululaulua, jossa joulupukki tuo tytöille nuket ja pojille autot. Tämä helpotti vasta kun ryhdyin opiskelemaan teknistä alaa ja tajusin, että minä pystyn taistelemaan ennakkokäsityksiä vastaan ja olemaan sellainen kuin olen. Eli Laikukkaan Kanan tavoin minäkin kamppailin "turhan päiten" lapsena sukupuoli-identiteettini kanssa, vaikka oikeasti en ole koskaan kokenut olevani transmies tai vastaavaa. Olen kokenut paljon ulkopuolisuutta, koska sukupuolilokerot ovat niin tiukat. Näin jälkikäteen minusta ei varmaan pystyisi sanoa, että olen kamppaillut sukupuolikokemukseni kanssa, sillä käytän nykyään paljon mekkoja, huulipunaa ja hiukseni ovat pitkät. Se ei enää edusta minulle sitä ahdasta lokeroa, johon en mahdu,  Toki ihmiset tekevät harmittavan paljon vääriä oletuksia ulkonäköni perusteella siitä, minkälainen olen.
      Vihaan sitä kuinka pienelle lapsellenikin tuputetaan hänen "sukupuolensa mukaisia" leluja, vaatteita ja maailmankuvaa. Eihän se siinä haittaa, jos poika sitten leikkisikin autoilla ja tyttö nukeilla, mutta en halua hänen tuntevan, ettei poika voisi leikkiä nukeilla tai tyttö autoilla. En tahdo sen rajoittavan hänen tekemisiään enkä halua hänen sen pohjalta kiusaavan muita, joiden mielenkiinnot eivät vastaa stereotypioita.

      Lainaa

    65. Laikukas kana 19.5.2021 14:59
      Tulos: +17 (57 ääntä)
      Palatakseni vielä asiaan. Osalta meuhkaajista tuntuu menevän preskriptivismi ja deskriptivismi pahasti sekaisin. (Se miten asian jonkun säännöstön mukaan pitäisi olla, ja se miten se on). Jos väite on "tytöt, keskimäärin, pitävät enemmän nukeista kuin autoista" niin selvä. Se voi olla tosi tai epätosi, ja mikäli tosi, syy voi olla biologinen tai sosiaalinen -(heitä rohkaistaan tai pakotetaan tekemään niin). Sitä voi selvitellä -tosin ainakin osin tiedämme varmaksi, että useimpia rohkaistaan ja joitain pakotetaan, joten se lienee ainakin osasyy. Mutta keskimäärät kiinnostavat tilastotieteilijöitä; yksilöstä puhuessa ne ovat merkityksettömiä. Jos väite on, että kaikki tytöt/ pojat tekevät näin, tai haluavat tehdä ellei "sairas" "sukupuolineutraaliuteen pakottaminen" muuta asiaa, niin se on ilmeisen epätosi: tästäkin ketjusta löytyy viljalti poikkeuksia tähän "sääntöön". Jos kirjoittajilla on ollut omakohtaista kokemusta pakosta, heitä on pakotettu konformismin suuntaan. (Se, että tarjoaa vaihtoehtoja -"haluatko nuken vai auton?" ei ole pakottamista, paitsi niiden mielestä, joiden mielestä tarjoilijan kysymys "ottaisitteko pihviä vai vihreää salaattia?" on pakottamista veganismiin. Heitäkin tietysti on, mutta jos argumentti on "minun oikeuksiani loukkaa se, ettei kaikkien ei ole pakko tehdä kuten minä teen" niin sitten ei logiikka enää auta.) Jännän äärellä ollaan, kun väite tuntuu olevan: "Pojat ja tytöt ovat luonnostaan erilaisia, koska ovat. Siksi, jos tytöt ja pojat jossain asiassa eivät olekaan erilaisia, eivät ainakaan kaikki, se on luonnotonta ja siksi epätoivottavaa". Eli asia on näin jo valmiiksi, ja syy, miksi sen pitää olla näin on se, että se on näin. Jos se kaikista todisteista päätellen ei olekaan ihan näin, todellisuudessa on virhe joka pitää korjata. Autoista pitäviä tyttöjä ei ole, siksi heitä ei pitäisi olla, koska _oikeasti_ ei heitä ole. Kun on, kasvatuksessa tai yhteiskunnassa *täytyy* olla vikaa, koska oikeat tytöt eivät pidä autoista, mistä syystä tyttö, joka pitää autoista, on rikki ja pitää korjata, vaikkapa merkitsemällä kaikki leluautot etiketillä "pojille" että asia tulee selväksi. Vähän samaan tyyliin kuin homoja ei ole, ja kun nyt kuitenkin kaikkien todisteiden mukaan on, niin sellainen on synti tai sairaus, koska homoja ei oikeasti ole, joten kun nyt kuitenkin on niin jossain on joku virhe -vaikka en osaisikaan selittää missä ja mikä, muuten kuin inttämällä, että on. No true scotsman virhe toisinsanoen: "Kaikki skotit ovat punatukkaisia." "tämä tässä ei ole". "Sitten se ei, kaikki muut todisteet mäkeen, voi olla kunnollinen skotti, koska kaikki skotit...". "Kaikki tytöt pitävät nukeista". "Tämä ei pidä". "Sitten se on pilattu feministisellä mädätyksellä -kaikki _oikeat_ tytöt..." jne. TL:DR: Omaan a priori -käsityksen siitä, millainen todellisuus "todella" on, ja kun se ei ole, niin vika on todellisuudessa eikä korvieni välissä. Jos poika pukeutuu mekkoon kyse on hullujen hippivanhempien pakosta tai sairaasta yhteiskunnasta -ihan tervettä poikaa joka pukeutuu mekkoon huvikseen ei voi olla, koska ei voi. Se, että pojalla on mekko on itsessään todiste että jossain on virhe, ilmaan mitään muuta syytä uskoa niin. Minun ei tarvitse selittää miksi, koska vetoan auktoriteettiin, joka voisi olla Aristoteles tai Jumala, tällä kertaa Luonto. Anteeksi pitkä teksti, mutta argumentti piti purkaa -kukaan sen kannattaja ei esitä sitä noin suoraan, koska purettuna väitteiksi eikä vihjailuiksi, se kuulostaa vähän älyttömältä?

      Lainaa

    66. Tulos: +2 (30 ääntä)
      Laikukas kana: Palatakseni vielä asiaan. Osalta meuhkaajista tuntuu menevän preskriptivismi ja deskriptivismi pahasti sekaisin. (Se miten asian jonkun säännöstön mukaan pitäisi olla, ja se miten se on). Jos väite on "tytöt, keskimäärin, pitävät enemmän nukeista kuin autoista" niin selvä. Se voi olla tosi tai [...]
      En löydä tämän sivun keskusteluista vihjauksia että yksilöiden olisi toivottavaa mukautua valtavirtauksiin tai oikeastaan muihinkaan ennakko-odotuksiin. Mihin kommentteihin viittaat?

      Lainaa

    67. Tulos: +4 (40 ääntä)
      Takkuinen hilleri: Viime vuonna kuulin tutkimuksesta, että jopa apinalapset valitsivat leluja sukupuolensa perusteella. Poika-apinat autoja, tyttöapinat muistaakseni nukkeja. Saatte googlata tutkimuksen, jos uskallatte lukea. Minä kuulin siitä jostain radio-ohjelmasta.
      Hahaha. Uskomatonta, että tää apina- (alkuperäisesti simpanssi) -tutkimushomma elää vieläkin omaa elämäänsä. En jaksaisi aina toistella, mutta pari huomiota: - miten simpanssi sukupuolittaa esineen? Ei mitenkään, ne ovat tutkijoiden sukupuolittamia. - miten paistinpannu on feminiininen? No eihän se ole, mutta tämä asetelma tutkimuksessa oli. Huutonauran. - simpanssitutkimuksessa erot eivät oikeastaan olleet isoja, jako 45-55 johtui lähinnä aineiston pienuudesta.

      Lainaa

    68. Tulos: +13 (31 ääntä)
      mummohko: Hahaha. Uskomatonta, että tää apina- (alkuperäisesti simpanssi) -tutkimushomma elää vieläkin omaa elämäänsä. En jaksaisi aina toistella, mutta pari huomiota: - miten simpanssi sukupuolittaa esineen? Ei mitenkään, ne ovat tutkijoiden sukupuolittamia. - miten paistinpannu on feminiininen? No eihän [...]
      Yksittäinen simpanssi ei oletettavasti sukupuolita esinettä millään tavalla millä tutkijat olisivat voineet sen havaita. Useiden simpanssien käytöksessä voidaan kuitenkin nähdä sukupuolijakaumaa, jos yhden sukupuolen simpanssit kiinnittävät enemmän huomiota joihinkin esineisiin ja toisen sukupuolen simpanssit toisiin esineisiin. Mainitsemasi 45-55 ero ei tosiaan kuitenkaan vaikuta kovin merkittävältä. Aiemmin keskustelussa Weno linkitti artikkelin jossa puhuttiin kahdesta tutkimuksesta jotka oli tehty kahdella eri apinalajilla ja artikkelin mukaan näissä oli havaittu voimakasta jakaumaa. Artikkelissa ei kuitenkaan käsitellä mitään tutkimuksista saatuja lukuja tai aineiston laajuutta, joten on vaikea sanoa paljonko tuossa on artikkelin kirjoittajan tulkintaa ja kuinka paljon tutkimuksissa oli oikeasti merkittävää havaintoa.

      Lainaa

    69. Naimaton hedelmä 20.5.2021 6:49
      Tulos: +7 (37 ääntä)
      Pakkattu hanki: Näin Biokemian tohtorina ja evoluutiobiologina voin vahvistaa väitteesi. Miesten ja naisten aivot ovat kaikilta osin hyvin erilaiset. Tunnealueet ovat anatomisesti ja toiminnallisesti (biokemialtaan) toisistaan poikkeavat. Se mielenkiintoinen ominaisuus ihmisissä on, että lapsilla nämä erot ovat [...]
      Totta.
      Joskus öyhöttäjille tekisi hyvää pysähtyä miettimään tosiasioita ja kuuntelemaan viisaampia. Ihminen voi oppia myös luonnosta paljon. Leijonilla urospennut painivat ja naaraat opettelevat saalistamaan. Apinoilla pojat opettelevat käyttämään kiveä eri tavoin samalla kun naaraat keräilevät.
      Tosiaisoiden hyväksyminen suurista sukupuolen välisistä eroista on kasvatuksellisesti tärkeää hyväksyä. Yhtä tärkeää kuin erilaisuuden hyväksyminen. Tyhmempi kansanosa tekee vain virheen yrittäessään kieltää tosiasiat kuten laikukkaan kanan tapaus valitettavan esimerkkinä osoittaa. Sekä tosiasiat, että erilaisuus kun sopivat samaan konseptiin. 

      Lainaa

    70. Pariton opas 20.5.2021 11:25
      Tulos: +9 (13 ääntä)
      Epäjalo sorsa: Maaritilta perinteinen epä-anteeksipyyntö "anteeksi JOS loukkasin"
      Itsekkin tulee välillä sorruttua siihen, sillä joskus ihmiset ovat suuttuneet niin absurdeista asioista, että ihan oikeasti en koe, että kykenen aitoon anteeksipyyntöön.
      Esimerkiksi kerran netissä leffoista jutellessa, erehdyin haukkumaan erästä leffaa, ja tämän leffan fani(t) saivat valtavan mielensäpahoituksen.

      Lainaa

    71. Pariton opas 20.5.2021 11:32
      Tulos: +10 (34 ääntä)
      Tässä sukupuolikeskustelussa unohtuu nyt se ääripää. Eli ihmiset jotka tasa-arvon nimissä kasvattavat pojan tyttöjen juttuihin, tai viseversa. Oli lähes oksettavaa lukea pariskunnasta, joka oli järkyttynyt siitä, että poika tykkäsi leikkiä enemmä N autoilla, kuin nukeilla. Ongelma on, että moni sukuouolikiihkoilija, ei suostu näkemään ongelmia omalla puolellaan, ja samaan aikaan vastapuoli näkee pelkät ongelmat. Ihmiset elävät jotenkin niin eri maailmoissa nykyään, että rakentava vuoropuhelu on mahdotonta. Monissa asioissa. Tilannetta pahentaa se, että tähän molemmat puolet vain tokaisevat, "Nuo toiset nyt ovat niin väärässä, että miksi edes yrittää ymmärtää"

      Lainaa

    72. Näpytön lohikäärme 20.5.2021 12:08
      Tulos: +13 (23 ääntä)
      Itseasiassa: AlfaTV ei ole radio-ohjelma.
      Niin... no itsehän olen kuullut samasta Ylen Prisma-dokumentissa, mutta sekään ei taida kelvata sinulle?

      Lainaa

    73. Pilkuntarkka nektariini 20.5.2021 17:17
      Tulos: -5 (39 ääntä)
      Laikukas kana: Palatakseni vielä asiaan. Osalta meuhkaajista tuntuu menevän preskriptivismi ja deskriptivismi pahasti sekaisin. (Se miten asian jonkun säännöstön mukaan pitäisi olla, ja se miten se on). Jos väite on "tytöt, keskimäärin, pitävät enemmän nukeista kuin autoista" niin selvä. Se voi olla tosi tai [...]
      Tästä tekstistä paistaa ikävä kyllä pahasti läpi alempi sosiaaliluokka. Ei tieteellinen tutkimus ole sinulta pois. Nykytutkimusten valossa osataan antaa vanhemmille parempia ohjeita ja pystytään kasvattamaan tasapainoisempia lapsia. Vaikka ne eivät aina sopisi öyhöttämääsi agendaan, kannattaisi koulutusta silti kunnioittaa.

      Lainaa

    74. Ehta vesimeloni 21.5.2021 0:18
      Tulos: +13 (21 ääntä)
      Sam: Opetetaanko armeijassa tappamaan ihmisiä vai vihollisia?
      Huomaa kyllä, ettei suurin osa fm lukijoista taida olla intin käyneitä, kun ei tätä ole opetettu.

      Lainaa

    75. Tervetullut undulaatti 21.5.2021 4:07
      Tulos: +9 (23 ääntä)
      Tällaiset kommenttiosiot ovat erittäin mehukkaita. Kommenttien saamista pisteistä paistavat läpi ummehtuneet mielipiteet, palava halu nähdä asiat vain omalta kantilta ja kärjistävät mielensäpahoittamiset. Helppo vaihtoehto olisi itse lukea miten asiat ovat, kuten tästä kattavasta meta-analyysistä: https://link.springer.com/article/10.1007/s10508-019-01624-7 Voi toki kaivaa omaa poteroansa syvemmäksi, kommenttien saamat pisteet eivät valehtele. Feissarimokien lukijoiden enemmistön elämänkatsomus on tullut tutuksi vuosien myötä ja on surullisen yksisilmäistä, vaikka pitävät itseänsä parempina ihmisinä.

      Lainaa

    76. Ajastettu timantti 21.5.2021 6:50
      Tulos: -10 (16 ääntä)
      Ehta vesimeloni: Huomaa kyllä, ettei suurin osa fm lukijoista taida olla intin käyneitä, kun ei tätä ole opetettu.
      Vai olisiko kuitenkin niin että "opetuksesta" huolimatta tietää asian oikean laidan?

      Lainaa

    77. Laikukas kana 21.5.2021 14:02
      Tulos: -18 (34 ääntä)
      Pakkattu hanki: Näin Biokemian tohtorina ja evoluutiobiologina voin vahvistaa väitteesi. Miesten ja naisten aivot ovat kaikilta osin hyvin erilaiset. Tunnealueet ovat anatomisesti ja toiminnallisesti (biokemialtaan) toisistaan poikkeavat. Se mielenkiintoinen ominaisuus ihmisissä on, että lapsilla nämä erot ovat [...]
        Kas, oppivainen trollini :). Viime kerralla selostit olevasi tohtoritutkija, ja kun huomautin, että vaikkapa kasvitieteen tohtoritutkijalla ei ole enempää sanottavaa taloustieteestä kuin kellään muullakaan, tapetista ilmestyikin asiaankuuluvan alan tohtori... Nyt muistit heti. 
        Asiassa on vikana vain se, että luulo siitä, että tohtorius lasketaan ihmisen päälle, ja sen jälkeen hänellä on Viisaus, kuuluu ihmisille joilla ei ole tutkintoa. Jos aikoo esiintyä akateemisena asiantuntijana, se täytyy tehdä vähintäänkin omalla nimellä. Tohtorintutkinto Helsingin Yliopistosta -tai Harvardista -ei ole sama asia kuin tohtorintutkinto Kolumbia Kristal Kollegesta (sen keksin juuri, mutta maailma on paperimyllyjä täynnä). Lukijan tai kuulijan täytyy saada tietää, tai ainakin helposti tarkistaa, Alma Materisi, sekä se, missä yliopisto(i)ssa nykyisin vaikutat, julkaisuluettelokin olisi hyvä -asiantuntijuutesi on yhtä tyhjän kanssa, jos sitä ei tue yhtikäs mikään paitsi "minä sanon niin". Tiede valitettavasti toimii niin, että väitteille täytyy esittää dataa perusteluksi -mikä sinun kyllä pitäisi tietää. Jos sitä ei tee, kyseessä on vain mielipide, vaikka olisi millainen hattu.
        Suosittelisin, että kehittäisit trollaustasi, koska tämänhetkinen tyylisi on lohduttoman läpinäkyvää. Tai vaihtoehtoisesti kerro, kenen johdolla opiskelit evoluutiopsykologiaa?

      Lainaa

    78. Laikukas kana 21.5.2021 14:31
      Tulos: -16 (34 ääntä)
      Lisätään vielä, että olisi täysin mahdollista, että olisimme molemmat tehneet vakavasti otettavan evoluutiopsykologian tutkinnon, ja olisimme silti täysin eri mieltä. Varsinkin nuoremmilla ja vähemmän eksakteilla aloilla on hyvin vaikea saada aikaan yksimielisyyttä oikein mistään. Mitä evoluutiopsykologiaan tulee, on edelleen epävarmuutta siitä, onko se edes tiede. Nykyisin tiedämme, että maa kiertää aurinkoa, ja siitäkin saatiin hyvän aikaa keskustella, ennen kuin tähän tulokseen tultiin. Maallikoille on tyypillistä todeta esim. ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta, jota pitää varmana 90+% asiaa tutkivista, että täytyyhän olla epävarmuutta, miksi ne loput eivät uskoisi? Ei tajuta, että on todella, todella harvinaista että 90+% yksimielisyyttä saadaan aikaan yhtään mistään, ja jos saadaan, asia on käytännössä varma. Yleensä kuppikunnat riitelevät ja haastavat toisiaan, se kuuluu asiaan. Yhdelläkään yksilöllä, oli millainen hattu tahansa, ei ole mitään taivaasta laskettua varmuutta (luulin itsekin lapsena, että professorit ovat Jumalasta seuraavia). Tiedeyhteisö toimii, hitaasti ja takkuisesti, myöntämällä koko ajan olevansa mahdollisesti väärässä, tarkistamalla toistensa tuloksia, ja heittämällä vanhoja ajatuksia ikkunasta ulos. Se ei tarkoita, ettei kukaan tiedä mitään -vain ettei kukaan yksilö, välttämättä, tiedä mistään mitään. Siksi kaikki pitää aina datum kerrallaan erikseen tarkistaa. Tieteentekijät voivat yksilöinä olla ihan tunareita, tieteellinen prosessi on se, joka ajan kuluessa tunnistaa virheet ja suodattaa esiin tiedon (tai ainakin senhetkisten faktojen valossa parhaan mallin). Auktoriteetti tulee siitä, että kaikki on sataan kertaan tarkistettu ja voidaan tarkistaa vielä toiset sata, ei vedetty (tohtorin) hatusta. Tämä tiedoksi mahdollisille nuoremmille lukijoille, ei trollille, jolla tuntuu olevan rajallinen informaationkäsittelykyky. /tieteenfilosofian oppitunti ohi.

      Lainaa

    79. Pelkäämätön soturi 21.5.2021 17:51
      Tulos: +19 (27 ääntä)
      Laikukas kana: Lisätään vielä, että olisi täysin mahdollista, että olisimme molemmat tehneet vakavasti otettavan evoluutiopsykologian tutkinnon, ja olisimme silti täysin eri mieltä. Varsinkin nuoremmilla ja vähemmän eksakteilla aloilla on hyvin vaikea saada aikaan yksimielisyyttä oikein mistään. Mitä [...]
      Tämä jaksaa aina huvittaa kuinka tietyille ihmisille on jokin pakko olla aina "oikeassa", ja jäädessään alakynteen yritetään epätoivoisesti päteä käyttämällä (väärin) omasta mielestä hienon kuuluisia sivistyssanoja mitä amiskassa on mukaan tarttunut
      Terveisin FT, joka on kuitenkin oikeasti opiskellut evoluutiobiologiaa. 

      Lainaa

    80. Pakkattu hanki 21.5.2021 20:24
      Tulos: +19 (33 ääntä)
      Laikukas kana:   Kas, oppivainen trollini :). Viime kerralla selostit olevasi tohtoritutkija, ja kun huomautin, että vaikkapa kasvitieteen tohtoritutkijalla ei ole enempää sanottavaa taloustieteestä kuin kellään muullakaan, tapetista ilmestyikin asiaankuuluvan alan tohtori... Nyt muistit heti.    Asiassa on vikana [...]
      Siis mitä ihmettä, mistä sinä nyt suutuit? Onko luetun ymmärtäminen heikkoa vai luitko kiukkupuuskassa muuten vaan huonosti. EvoluutioBIOLOGIA on katsos tieteenalana hieman eri kuin psykologia. Kirjoitin yhden viestin, siis ainoastaan yhden, siitä kuinka lapsilla aivot kehittyvät sukupuolen mukaan eri tavoin jo lapsuudessa, kun taas muu vartalo vasta puberteetin jälkeen. Tämä on tieteellisesti todella mielenkiintoinen fakta ja menneisyyden jäänne, koska muutoin ihmisillä on lähes koko eläinkunnassa pienimmät erot sukupuolten välillä. Mainitsemasi "Viime kerta" varmaan liittyy johonkin muuhun kertaan kun yrität esiintyä psykolgina. Kerroin vain lyhyesti, oikeana, asiantuntijana lisätietoa kuumana käyvään keskusteluun. Olen siis lääketieteen alan tutkija, väitöksen jälkeistä aikaa elävä tutkijatohtori, jolla evoluutiobiologia kuuluu osaamisalueeseen (opettanut esim. lääkiksessä). Toisinaan on ihan hyvä valaista hieman faktoja asiaan jossa vähän jokainen öyhöttäjä haluaisi esiintyä "psykologina" omaa agendaa jakseen.

      Lainaa

    81. Tuuhea opas 22.5.2021 8:51
      Tulos: +1 (33 ääntä)
      Itseasiassa: Ainakin mussa siis oli tyttönä jotain näköjään pahasti vialla, tykkäsin leikkityökaluista, oikeista työkaluista, vesipyssyistä, Turtleseista, Legoista, Hemanista... Mutta vauvanuket oli typerimmät lelut ikinä. Yritettiin kyllä ohjata nätisti pukeutimasn vaaleanpunaisiin, mutta kuka nyt oikeasti [...]
      Anna kun arvaan: ylipainoa, lyhyet värjätyt hiukset, rillit, harmaat collegehousut...

      Lainaa

    82. Tulos: +7 (19 ääntä)
      Laikukas kana:   Kas, oppivainen trollini :). Viime kerralla selostit olevasi tohtoritutkija, ja kun huomautin, että vaikkapa kasvitieteen tohtoritutkijalla ei ole enempää sanottavaa taloustieteestä kuin kellään muullakaan, tapetista ilmestyikin asiaankuuluvan alan tohtori... Nyt muistit heti.    Asiassa on vikana [...]
      Huomaan ettet osaa tarkentaa mihin kommenttiin tai kommentteihin aiempi pitkällinen kritiikkisi oikeastaan kohdistuikaan, mutta kutsut muita keskustelijoita trolliksi?

      Lainaa

    83. Tulos: 0 (12 ääntä)
      Itse huomasin raskausaikana että olin koko ikäni toivonut saavani ensin tyttölapsen jotta "osaan samaistua" häneen paremmin. Kun sain kuulla odottavani poikaa (mikä tunne minulla oli jo viikkoja ennen ultraa) tajusin että minähän olin koko lapsuuteni ajan poikatyttö, kyllähän mä nyt poikaan osaan yhtälailla samaistua. Nyt poikani lempileluja ovat autot, ihan olivat siitä lähtien kun ensimmäisen kerran sai sellaisen käteensä. Katselee pyörien pyörimistä niin keskittyneesti kuin vain puolitoistavuotias voi. Mutta hoitaa myös kiltisti pehmolelujaan koska olen opettanut että niitä ei saa kurmuittaa, antaa lelulle pusun ja halin jos sanon että leluun sattui kun heitit. Eli yritän opettaa "pehmeitä arvoja" rasavillille mahdollisimman ajoissa mutta leluvalintaan en puutu muuten kuin karsimalla ällötyttömäiset pois jo ennen kuin poikani näkee ne (kaksi tyttöserkkua

      Lainaa

    84. Tulos: +2 (10 ääntä)
      joilta perii leluja) Ei siksi etten halua pojastani kasvavan tyttömäistä, vaan siksi että omaan estetiikantajuuni ei vain sovi pinkki ja glitter, jos lapseni olisi ollut tyttö olisi ollut vain vaikeampi kieltäytyä "tyttöleluista". Siinä mielessä poikaa on itseni ehkä jopa helpompi kasvattaa vaikka joskus ammoin sitä pelkäsin. (anteeksi kommentti katkesi keskeltä)

      Lainaa

    85. Kuivakas vihannes 25.5.2021 6:16
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      Jauhojen tapauksessa se jauhojen kuvitteellinen tekijä on tietenkin emäntä. Eli nainenko ei voi omistaa/käyttää myllyä?

      Lainaa

    86. Astmaton lammas 4.10.2021 20:58
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Omaan korvaan kuulostaa siltä, että useimmilla kommentoijilla ei taida olla omia lapsia. Niillä näet tuppaa olemaan oma tahto. Runsaasti omaa tahtoa. Niinpä vaikka kuinka yrittäisi kasvattaa lapsensa leikkimään 'väärillä' leluilla, kuten nyt vaikkapa pojan nukella, saattaa huomata pojan mieluummin kasaavan nukkeja torniksi tai junaksi. Tai sitten yrittää kasvattaa sitä nukkeleikistä tykkäävää poikaa leikkimään junilla. No, kohta ne junat ovatkin peiton alla tai syömässä. Lapset leikkivät ihan oman halunsa mukaan, ei niitä siihen kasvateta. Itsekin olen ihan vapaamielinen sen suhteen, millä oma kolmevuotias poikani leikkii. Silti, vaikka meillä oli nukke koko kesän lainassa (tein päiväkodin nukelle vaatteita), sillä ei leikitty kertaakaan, koska se ei nyt vaan satu kiinnostamaan kyseistä yksilöä.

      Lainaa

    87. Häiritsevä kilpikonna 30.3.2024 8:01
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Pelkäöämätön Soturi: Valitettava tosiasia on, että useimmiten pojat valitsevat poikaleluja kuten autot, porakoneen, työkalut ja tytöt tytöille tarkoitettuja leluja. Viestissä päiviteltiin sitä, kuinka nykyään (somessa) on muotia kehua ja motivoida lasta leikkimään toiselle sukupuolelle tarkoitetuilla leluilla. Kyllä poikakin leikkii [...]
      Entä jos luovutaan käsitteistä "tyttömäinen" ja "poikamainen" ja annetaan olla vaan. Minun nelivuotias poika tykkää pinkistä, dinosauruksista, avaruudesta, keittiö- ja poravasarahommista, yksivuotias poika leikkii palloilla, duploilla ja piirtää. Autot ei juurikaan heitä kiinnosta vaikka niitäkin on ollut paljon tarjolla ja yhden tyttöserkun ykkössuosikki on Lighting McQueen🤷‍♀️

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: grilli, hiusväri, hän, isä, kasvit, kuva, miesten hiusvärit, sukupuoli

  • Uusimmat

  • Kategoriat