Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Rakkautta koronan aikaan

Lähimmäisenrakkauden monet kasvot koronaviruksen aikaan.
Rakkautta koronan aikaan

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 72 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +1109 (1189 ääntä)
      Lasse vois hankkiutua eroon Victoriasta ja sitten itsestään.

      Lainaa

    2. Tulos: +570 (626 ääntä)
      theamokz: Lasse vois hankkiutua eroon Victoriasta ja sitten itsestään.
      Luulen et Victoria kuolee tolla asenteella ihan omia aikojaan.

      Lainaa

    3. Tulos: +842 (892 ääntä)
      Ihmisten itsekkyys on ollut tän pandemian aikana jotain ihan uskomatonta. Vielä pahempaa kuin ennen sitä, kun idiootit sanoivat pitävänsä autoja tyhjäkäynnillä ihan vain siksi kun joku vihervassarihomo pitää turhaa kuluttamista huonona asiana. Itse pistin eilen somet säppiin, kun tuota paskaa ei vain jaksa katella enää.

      Lainaa

    4. Tulos: +542 (620 ääntä)
      "Älkää rajoittako elämäänne jonkun toisen hengen takia, varsinkaan joka ei kuulu teidän perheeseen." Ihan rehellisesti sanottuna... Victoria voisi mennä saunan taakse katkaistun haulikon kanssa ja maailma olisi heti paljon parempi paikka.

      Lainaa

    5. Tulos: +325 (349 ääntä)
      Duocorn: “Älkää rajoittako elämäänne jonkun toisen hengen takia, varsinkaan joka ei kuulu teidän perheeseen.” Ihan rehellisesti sanottuna… Victoria voisi mennä saunan taakse katkaistun haulikon kanssa ja maailma olisi heti paljon parempi paikka.
      Darwinismi hoitaa homman kyllä, kuulostaa meinaan aika saletilta tavalta napata itselleen virus pois kuljeksimasta. Mä kuulun omaan perheeseeni joten rajoitan liikkumistani ihan mielelläni pandemian aikana.

      Lainaa

    6. Tulos: +330 (346 ääntä)
      Sopivasti Victorian alapuolella mainostetaan hautakiviä ja niiden yksilöllistä suunnittelua. Onnea matkaan Victoria!

      Lainaa

    7. fruttidinightmare 19.3.2020 2:12
      Tulos: +100 (142 ääntä)
      Oonushka: Luulen et Victoria kuolee tolla asenteella ihan omia aikojaan.
      Kuten me muutkin, asenteesta riippumatta...

      Lainaa

    8. Koiranomistaja 19.3.2020 2:40
      Tulos: +513 (539 ääntä)
      Hyvä Lasse! Lyö niitä kantasuomalaisia pohjois-Italiassa ja Alpeilla matkailleita keski-ikäisiä ihmisiä! Ne vie kaikki meidän naiset ja työpaikat! Vai miten se meni?

      Lainaa

    9. Isä neljän, joka olet töissä 19.3.2020 6:32
      Tulos: +148 (172 ääntä)
      Lasse lasse lasse… "MaTu" termiä ilmeisesti käytetään tarkoittamaan niitä porukan rikollisia, tai sitten olet vielä pahantahtoisempi kuin luulen. Hyväksyn täysin, että rikollisia ei hyväksytä, mutta meillä on sinipukuisia kavereita, jotka huolehtii asiasta. Ihmisellä on oikeus lailliseen kohteluun väristä yms riippumatta.

      Lainaa

    10. Tulos: +216 (260 ääntä)
      Toivon, että Lassen työnantaja näkee, mitä kirjoittelee someen.

      Lainaa

    11. jukkapalmu 19.3.2020 7:28
      Tulos: -103 (231 ääntä)
      Mikellä on ihan pontti tossa. Kyllä tää on noiden "Katsokaa miten hyvä ihminen olen kun autan"- tyyppien kulta-aikaa. Se, että tuo naapurille töistä tullessaan kaupasta jotain ei vaadi fb- postausta aiheesta. Niitä näkee nyt joka paikassa miten autettiin ihmisiä.

      Lainaa

    12. Tulos: +103 (109 ääntä)
      traumcity: Darwinismi hoitaa homman kyllä, kuulostaa meinaan aika saletilta tavalta napata itselleen virus pois kuljeksimasta. Mä kuulun omaan perheeseeni joten rajoitan liikkumistani ihan mielelläni pandemian aikana.
      Paitsi että ei nykypäivänä juuri ihmiskunnassa (ainakaan täällä hyvinvointivaltiossa) luonnon valinnalla ole tekemistä. Riippumatta mielipiteestään Victoria sairastuttuaan vakavasti ihan mihin tahansa tautiin todennäköisesti saadaan hoidettua kuntoon ja elää lähes 100-vuotiaaksi mummoksi.

      Lainaa

    13. Tulos: +225 (241 ääntä)
      Just: Toivon, että Lassen työnantaja näkee, mitä kirjoittelee someen.
      Mututuntumalta arvioisin että Lasse ei käy töissä.

      Lainaa

    14. St. Vitus Dance 19.3.2020 8:57
      Tulos: +92 (116 ääntä)
      Lassen vois potkaista rajan toiselle puolelle. Idän puolelle, vieläpä.

      Lainaa

    15. Tulos: -43 (131 ääntä)
      Eiköhän se ole Ina itsekin hamstrannut, kun kerran on mistä laittaa eteenpäin. Pata kattilaa soimaa.

      Lainaa

    16. Tulos: +177 (201 ääntä)
      jukkapalmu: Mikellä on ihan pontti tossa. Kyllä tää on noiden “Katsokaa miten hyvä ihminen olen kun autan”- tyyppien kulta-aikaa. Se, että tuo naapurille töistä tullessaan kaupasta jotain ei vaadi fb- postausta aiheesta. Niitä näkee nyt joka paikassa miten autettiin ihmisiä.
      Mä oon eri mieltä tosta postausten tärkeydestä. Ne levittää auttamisen asennetta ja ehkä sen myötä ihmisten auttavaisuus ja huomaavaisuus lisääntyy, koska siitä tulee ’vallitseva tapa’. Hyvää pitää levittää kaikilla tavoilla ♥️

      Lainaa

    17. Tulos: +106 (132 ääntä)
      Lassea pelottaa että matut tulevat tänne viemään hänen sossumassit. Lasset v!ttuun Suomesta.

      Lainaa

    18. Tulos: +101 (109 ääntä)
      On se hienoa kun on noin viisaita kansalaisia osa suomalaisista kuin Lasse ja Victoria. On kai koulut jäänyt kesken molemmilta elämämkalluilta.

      Lainaa

    19. siiseliini 19.3.2020 9:39
      Tulos: +96 (114 ääntä)
      Heksa: Mututuntumalta arvioisin että Lasse ei käy töissä.
      vai matutuntumalta? ...sori, oli pakko

      Lainaa

    20. Tulos: +176 (194 ääntä)
      Tuollaiset ”aion elää ilman rajoituksia” ihmiset voisivat hakeutua omalla rahalla ulkomaille terveydenhuoltoon meidän järjestelmää kuormittamasta.

      Lainaa

    21. Tulos: +180 (188 ääntä)
      Evi: Tuollaiset ”aion elää ilman rajoituksia” ihmiset voisivat hakeutua omalla rahalla ulkomaille terveydenhuoltoon meidän järjestelmää kuormittamasta.
      Jep. ”Vapaasti ilman rajoituksia” pitäisi tarkoittaa samaa kuin ”omillaan ilman yhteiskunnan tukea”. Mutta eihän sitä puolta tästä diilistä (jota yhteiskunnaksikin kutsutaan) tietenkään taas muisteta. Sitä ollaan niin vapaata ja itsenäistä... kunnes taas muutaman päivän kuluessa tarvitaan yhteiskunnalta yhtä ja toista pientä.

      Lainaa

    22. Tulos: +97 (109 ääntä)
      Victoria Victoria Victoria... Miltä susta mahtaisi tuntua jos muut noudattaisivat neuvoasi ja se kalahtaisikin omaan nilkkaasi? Kun lojuisit vuoteessa kaksi viikkoa köhimässä limaklimppejä keuhkoistasi, miten silloin suu pannaan?

      Lainaa

    23. Tulos: +67 (75 ääntä)
      Minua naurattaa nuo "apua, kaupasta oli kolmena päivänä vessapaperi loppu, nyt me kuollaan kaikki!" -huohottajat. Huohotus sen kun jatkuu edelleen, vaikka kaupoissa on taas yllin kyllin vessapaperia.

      Lainaa

    24. Sami Kuupas 19.3.2020 10:55
      Tulos: -53 (121 ääntä)
      Heksa: Mututuntumalta arvioisin että Lasse ei käy töissä.
      Musta tuntuu -tuntumalta? Olisin laittanut asiasta toki yv-viestin, eli ykstyisviesti-viestin, mutta se ei ole täällä mahdollista. Mutta ÄO-määräni, eli älykkyysosamäärä-määräni riitti onneksi kuitenkin tähän. Huumolia.

      Lainaa

    25. Tulos: +16 (38 ääntä)
      Oonushka: Luulen et Victoria kuolee tolla asenteella ihan omia aikojaan.
      No mut eikö sitä vois vähän kuitenkin avittaa?

      Lainaa

    26. Tulos: +14 (62 ääntä)
      Muuten Ina hyvä, mutta nuo sun tuotteet on maksanu alle 3€, ei 5€. (:

      Lainaa

    27. Kaupan myyjä 19.3.2020 11:23
      Tulos: -3 (29 ääntä)
      Nämä olivat vähän aikaan karmeimmat jutut, mitä olen mistään lukenut.. ei ole enää hauskaa..

      Lainaa

    28. Tulos: +67 (77 ääntä)
      Joni: Victoria Victoria Victoria… Miltä susta mahtaisi tuntua jos muut noudattaisivat neuvoasi ja se kalahtaisikin omaan nilkkaasi? Kun lojuisit vuoteessa kaksi viikkoa köhimässä limaklimppejä keuhkoistasi, miten silloin suu pannaan?
      Yskiessä suu pannaan vähän kuin O:n muotoiseksi.

      Lainaa

    29. yli opisto hörhö 19.3.2020 11:33
      Tulos: +56 (64 ääntä)
      Just: Toivon, että Lassen työnantaja näkee, mitä kirjoittelee someen.
      Hah, mikä työnantaja? Jostakinhan se katkeruus kumpuaa.

      Lainaa

    30. Kummallista 19.3.2020 11:35
      Tulos: +58 (72 ääntä)
      Vieläkö tämä legenda koronaviruksen vertaamista influenssaan leviää? SARS ja MERS ovat ilmeisesti sitten myös sama kuin influenssa tällä logiikalla.

      Lainaa

    31. Tulos: +18 (72 ääntä)
      Mustakuu: Eiköhän se ole Ina itsekin hamstrannut, kun kerran on mistä laittaa eteenpäin. Pata kattilaa soimaa.
      Tuli sama fiilis. Ostanut kaikilla rahoillaan saippuaa, veskipaperia, tonnikalaa ja käsidesiä. Käsidesistä ei vielä luovu mut kun tuoretta ruokaa pitäsi saada viikon tonnikalakuurin jälkeen niin myy hyväntahtoisuuteen ja auttamiseen verhoten ylimääräisiä papereita ja saippuoita pois. Aika paljon sitä paperia siellä kotona täytyy olla jos julkisesti voi niitä myydä (meinaan että voihan sieltä useampikin vastata). Jälkeenpäin saa ihan kaikille kertoa kuinka auttoi ihmisiä. Vuosia ja vuosia jaksaa kertoa samaa juttua. Jos nyt lisäsi 30% hintaan ni sehän oli vaan lisäkuluihin. Oikeaa auttamista on se että nähdessään joltain puuttuvan jotain mitä itsellä on antaa sen toiselle. Ei myy. Antaa. Argh.

      Lainaa

    32. Tulos: +87 (93 ääntä)
      Jännää, miten asioita usein käännetään väkisin matujen syyksi. Ihan kuin koronan olemassaolo olisi heidän vika. Kyllähän suomalaisetkin ovat käyneet ulkomailla ja turisteja Suomessa, minkä vuoksi virus on tännekin levinnyt.

      Lainaa

    33. Tulos: +106 (118 ääntä)
      Victorian asenne on hyvä esimerkki siitä, miksi ulkonaliikkumiskieltoa saatetaan tarvita.

      Lainaa

    34. Isä neljän, joka olet töissä 19.3.2020 13:19
      Tulos: +40 (44 ääntä)
      Kuustonen: Jännää, miten asioita usein käännetään väkisin matujen syyksi. Ihan kuin koronan olemassaolo olisi heidän vika. Kyllähän suomalaisetkin ovat käyneet ulkomailla ja turisteja Suomessa, minkä vuoksi virus on tännekin levinnyt.
      "Never to admit a fault or wrong; never to accept blame; concentrate on one enemy at a time; blame that enemy for everything that goes wrong; take advantage of every opportunity to raise a political whirlwind." Tuota lainausta väitetään Hitlerin sanomaksi. Totuuspohjasta en mene takuuseen.

      Lainaa

    35. Tulos: +60 (60 ääntä)
      Kuustonen: Jännää, miten asioita usein käännetään väkisin matujen syyksi. Ihan kuin koronan olemassaolo olisi heidän vika. Kyllähän suomalaisetkin ovat käyneet ulkomailla ja turisteja Suomessa, minkä vuoksi virus on tännekin levinnyt.
      Aika monet ihmiset kääntävät asioita syyttömien syyksi, ja vakuuttelevat asiaa itselleen keksityillä perusteilla. Esimerkiksi monet suku ja naapuririidat ovat aivan olemattomista väärinkäsityksistä kumpuavia. Vuosikymmenien jälkeen ei välttämättä edes tiedetä mistä kärhämä johtuu, mutta tapellaan nyt, kun ne sen kuitenkin aloittivat. Ihmiskunta käyttäytyy hyvin harvoin järkevästi ja loogisesti.

      Lainaa

    36. Tulos: +64 (68 ääntä)
      traumcity: Darwinismi hoitaa homman kyllä, kuulostaa meinaan aika saletilta tavalta napata itselleen virus pois kuljeksimasta. Mä kuulun omaan perheeseeni joten rajoitan liikkumistani ihan mielelläni pandemian aikana.
      Victoria ei vaan vaikuta olevan missään riskiryhmässä eli vanhus tai pitkäaikaissairauksia poteva, ei ainakaan puheiden perusteella. Eikä kuulosta siltä että lähipiirissäkään ole. Valitettavasti näiden suht' nuorten ja perusterveiden Darwinin valittujen yksilöiden vaikutus on siis se, että itse jäävät ainakin n. 98 %:n varmuudella henkiin samalla kun levittävät tautia myös tervejärkiseen osaan populaatiosta ja nostavat jokaisen riskiä poimia virus jollain pakollisella reissulla vaikka kauppaan tai lääkäriin, jonka varrella tulee tuollainen Victoria-tapaus vastaan.

      Lainaa

    37. Tulos: +91 (95 ääntä)
      Victoria oli myös sitä mieltä, ettei häntä kiinnosta jos hän tartuttaa koronaa sillä lopputuloksella että jonkun lapsi tai äiti kuolee. Oikein herttainen ihminen.

      Lainaa

    38. Tulos: +60 (74 ääntä)
      Oho: Victoria oli myös sitä mieltä, ettei häntä kiinnosta jos hän tartuttaa koronaa sillä lopputuloksella että jonkun lapsi tai äiti kuolee. Oikein herttainen ihminen.
      Jos olen sen lapsen äiti tai äidin lapsi, niin se ei kai sitten haittaa jos menetän malttini sillä seurauksella että Victoria kuolee? Tiedän ettei ihmisten kuolemaa saa toivoa enkä haluaisi olla niin helposti provosoitavissa. Osalla meistä on kuitenkin ongelmia tyyliin vastasyntynyt lapsenlapsi ei saa nähdä vanhaa isoäitiään, ja isoäiti on niin vanha että voi hyvin olla ettei tule koskaan muuten kuin Skypeitse näkemäänkään, niin tökkii ihan vähäsen että toisten pitää tunkea kauppakeskusten avajaisiin. Enkä voi edes toivoa että he saisivat siellä tartunnan, koska he tartuttavat sitten vuorollaan muutaman muun -ja varmasti keskiarvoa enemmän koska eivät eristäydy vaikka sairastaisivat varmasti -jotka eivät ole sitä ansainneet.

      Lainaa

    39. Tulos: +24 (34 ääntä)
      Olen osittain Victorian kanssa samaa mieltä. Minulle on ihan sama, jos nämä Victoriat onnistuvat omia niin kutsuttuja yksilönvapauksia käyttämällä järjestämään itselleen omat monttubileensä, mutta älkää aiheuttako harmaita hiuksia muille ympärillä oleville siihen pyrkiessänne. :)

      Lainaa

    40. Make America Great Britain Again 19.3.2020 18:39
      Tulos: +75 (83 ääntä)
      Jos Lassen fantasia toteutuisi, että kaikki maahanmuuttajat ja väärän väriset katoaisivat Suomesta, ketäköhän hän sitten syyttäisi omista ongelmistaan?

      Lainaa

    41. Tulos: +62 (74 ääntä)
      Itselle tämä korona episodi on ollut erittäin haastava. Oma arvopohja kun on ihmisen henkilökohtainen vapaus valita. Näiden esimerkkien jälkeen ei auta kuin yhtyä tuohon lailla määrättävään kokoontumiskieltoon. Vapaus tuo tullessaan myös vastuun mitä osa ei tunnu ymmärtävän. Taas ollaan siinä tilanteessa että 5% idioottien takia kaikki kärsii. Sama alkoholilaeissa ym. monissa laeissa. Hyvä paradoksi on myös se että persut ollessaan hallituksessa eivät saaneet rajoja kiinni vaikka halusivat niin vassarit saivat vaikkeivat halunneet.

      Lainaa

    42. Tulos: +67 (75 ääntä)
      Victorian lisäksi sit nää 70+ vuotiaat: "Ei minua se korona pelota, ei saa kieltää minun liikkumista". Ja sitten kun ne sairastuu ja joutuu tehohoitoon ja sairaalat on ylikuormituksessa, jää joku paremmin suojautunut, mutta silti tartunnan saanut hoitamatta näiden viedessä tehohoitopaikkoja...

      Lainaa

    43. Tulos: +32 (38 ääntä)
      Voisko joku ostaa Victorialle pilkkivälineet. Kevät on sopivasti tulossa, varoitukset piakkoin.

      Lainaa

    44. Tulos: +46 (46 ääntä)
      Mulla yleensä pysyy naama ihan peruslukemilla kun luen mokia. Mut Victorian tekstin ku luin ni nous kyllä kulmakarvat, eivätkä oo vieläkään laskeutunu. Musta on käsittämätöntä, että tuollaisia ihmisiä ihan oikeasti on.

      Lainaa

    45. Muumi(kopio) 19.3.2020 23:07
      Tulos: +5 (17 ääntä)
      Isä neljän, joka olet töissä: “Never to admit a fault or wrong; never to accept blame; concentrate on one enemy at a time; blame that enemy for everything that goes wrong; take advantage of every opportunity to raise a political whirlwind.” Tuota lainausta väitetään Hitlerin sanomaksi. Totuuspohjasta en mene takuuseen.
      Aika hyvinhän se Aatu englantia osasi?

      Lainaa

    46. Epäpoliitikko 20.3.2020 0:35
      Tulos: -2 (8 ääntä)
      Isä neljän, joka olet töissä: “Never to admit a fault or wrong; never to accept blame; concentrate on one enemy at a time; blame that enemy for everything that goes wrong; take advantage of every opportunity to raise a political whirlwind.” Tuota lainausta väitetään Hitlerin sanomaksi. Totuuspohjasta en mene takuuseen.
      Hitsin hyvin se kyllä osasi ranskaa.

      Lainaa

    47. Kivanpuhuja 20.3.2020 7:17
      Tulos: -9 (15 ääntä)
      theamokz: Lasse vois hankkiutua eroon Victoriasta ja sitten itsestään.
      Onko tämä sitä "kivapuhetta"?

      Lainaa

    48. Tulos: +14 (16 ääntä)
      Just: Toivon, että Lassen työnantaja näkee, mitä kirjoittelee someen.
      Asiaa voi auttaa, jos on tili naamakirjassa. Kaiketi Lasse on siellä maininnut työnantajansa ja kaikki muutkin henkilötietonsa, kun ei kovin terävältä vaikuta.

      Lainaa

    49. Tulos: +25 (27 ääntä)
      Tötterö: Victorian lisäksi sit nää 70+ vuotiaat: “Ei minua se korona pelota, ei saa kieltää minun liikkumista”. Ja sitten kun ne sairastuu ja joutuu tehohoitoon ja sairaalat on ylikuormituksessa, jää joku paremmin suojautunut, mutta silti tartunnan saanut hoitamatta näiden viedessä tehohoitopaikkoja…
      Oma lapsenlapsi. Ja hei, ihan sama jos jäärä sairastuukin itse, vaan kun ennen sairaalaan pääsyään tämä tartuttaa 10 muuta, työikäistä ihmistä.

      Lainaa

    50. Tulos: +7 (27 ääntä)
      Harvoin toivon muille pahaa, mutta Victoria voisi saada koronan vakavana ja kaikilla komplikaatioilla, silloin kun sairaalat on täynnä ja jäädä ilman hoitoa.

      Lainaa

    51. Tulos: +32 (34 ääntä)
      Onneks mulla on lähisuvussa riskiryhmäläisiä, niin ei tartte rajoittaa elämääni joidenkin random-tyyppien takia, jotka ei edes kuulu mun perheeseen.

      Lainaa

    52. Tulos: -67 (73 ääntä)
      On tuossa Victorian puheessa pointtiakin... Se mitä näillä rajoituksilla saavutetaan on se, että muutama sata vanhaa kääkkää (Suomen tasolla) kituuttaa vanhainkodeissa nyt vielä muutaman vuoden pidempään, kun olisivat saattaneet kuukahtaa virukseen jo nyt. Mikäli viruksen olisi annettu levitä vapaasti niin suurimmmat vaikutukset olisivat olleet taloudelliset isojen sairaspoissaolojen määrän myötä. Näillä liikkumisrajoituksilla tosin onnistuttiin luomaan vielä suurempi taloudellinen katastrofi.

      Lainaa

    53. kirjolla myöskin 20.3.2020 11:29
      Tulos: +23 (23 ääntä)
      Isä neljän, joka olet töissä: “Never to admit a fault or wrong; never to accept blame; concentrate on one enemy at a time; blame that enemy for everything that goes wrong; take advantage of every opportunity to raise a political whirlwind.” Tuota lainausta väitetään Hitlerin sanomaksi. Totuuspohjasta en mene takuuseen.
      Ei Hitlerin sanomaa, vaan OSS:n tekemästä psykologisesta analyysistä Hitlerin toimintatavoitusta. Fun fact.

      Lainaa

    54. Kuolema korjaa 20.3.2020 18:18
      Tulos: -25 (33 ääntä)
      Pera: On tuossa Victorian puheessa pointtiakin… Se mitä näillä rajoituksilla saavutetaan on se, että muutama sata vanhaa kääkkää (Suomen tasolla) kituuttaa vanhainkodeissa nyt vielä muutaman vuoden pidempään, kun olisivat saattaneet kuukahtaa virukseen jo nyt. Mikäli viruksen olisi annettu levitä vapaasti niin suurimmmat [...]
      Valtioiden ylireagointien vuoksi nähdään vielä paljon konkursseja ja työttömyyttä, joiden myötä tulee enemmän itsemurhia kuin mitä koronaan kuolee ihmisiä. https://www.ccn.com/chillingly-scariest-coronavirus-death-toll-may-not-come-from-covid-19/

      Lainaa

    55. Tulos: -34 (38 ääntä)
      Olen älyn ymmyrkäisenä, kuinka viherkommarinatsirunkkanrit haluaa kertoa työnantajille työntekijöiden poliittisia ajatuksia. Voi vittu. Pitäisikö työnantajan irtisanoa onko kokkari, kommari, persu, tms, vai mitä.

      Lainaa

    56. Tulos: +57 (59 ääntä)
      Pera: On tuossa Victorian puheessa pointtiakin… Se mitä näillä rajoituksilla saavutetaan on se, että muutama sata vanhaa kääkkää (Suomen tasolla) kituuttaa vanhainkodeissa nyt vielä muutaman vuoden pidempään, kun olisivat saattaneet kuukahtaa virukseen jo nyt. Mikäli viruksen olisi annettu levitä vapaasti niin suurimmmat [...]
      Joo paitsi että vanhukset eivät ole ainoat riskiryhmäläiset. Meitä diabeetikkoja on Suomessa puolisen miljoonaa, muiden riskiryhmien lukuja en nyt muista. Itse olen 30-vuotias kolmeen eri riskiryhmään kuuluva pienen lapsen yksinhuoltaja, ja toivon elämältä enemmän kuin "muutaman lisävuoden".

      Lainaa

    57. Tulos: -24 (34 ääntä)
      Oho: Joo paitsi että vanhukset eivät ole ainoat riskiryhmäläiset. Meitä diabeetikkoja on Suomessa puolisen miljoonaa, muiden riskiryhmien lukuja en nyt muista. Itse olen 30-vuotias kolmeen eri riskiryhmään kuuluva pienen lapsen yksinhuoltaja, ja toivon elämältä enemmän kuin “muutaman lisävuoden”.
      Diabetes kyllä lisää vakavien oireiden mahdollisuutta, mutta mikäli se diabetes on oikein hoidossa, niinkuin suurimmalla osalla suomalaisista on, niin vakavien oireiden riski kasvaa melko maltillisesti. Ja otathan huomioon ettei näillä rajoitustoimenpiteillä kovinkaan merkittävästi pystytä vaikuttamaan siihen, että kuinka iso osa väestöstä sen viruksen loppupeleissä saa. Ennusteissa taisi olla että vapaasti leviävänä tarttuisi n. 60% väestöstä ja rajoitustoimenpiteillä voitaneen rajata n. 40-50%:iin. Ja tämä nyt siis yhden tautikauden aikana. Vielä sitä ei tiedetä, mutta odotettavissa on, että koronavirus jää kiertämään väestöön samaan tapaan kuin influenssa ja pieniä "epidemianpoikasia" aina sillointällöin puhkeaa. Se, mitä näillä rajoituksilla haetaan on se, ettei jouduttaisi tekemään valintoja tehohoitopaikkoja tarvitsevien välillä. Mikäli virus tarttuu isoon osaan väestöstä lyhyen ajan sisällä, niin se pieni prosentuaalinen osuus, joka tarvitsee tehohoitoa riittääkin ylikuormittamaan terveydenhuollon kapasiteetin ja joudutaan tekemään valintoja sen suhteen, että kenelle sitä tehohoitoa annetaan. Suhtkoht hyväkuntoisten nuorten riski saada vakavia oireita on sen verran pieni että heille paikkoja todennäköisesti riittäisi, mutta jos ja kun tilanne kerta on se, että monisairaista vanhuksista hyvin suuri osa tarvitsee tehohoitoa, niin paikat tulevat täyteen. No sitten jos tähän hoitopaikkojen rajoittamiseen joudutaan, niin valitettavasti niitä monisairaita vanhuksia joudutaan jättämään vaille hoitoa sen vuoksi, että hoidosta ei ole heille vastaavaa hyötyä kuin nuoremmille. Eli jonkun diabeteksen tyylisen perussairauden omaavan nyt ei tarvitse asiasta edes olla kovin huolissaan. Toistan vielä, että tällä annetaan pari lisävuotta jo muutenkin heikossa kunnossa oleville kääkille.

      Lainaa

    58. Tulos: +47 (49 ääntä)
      Oho: Joo paitsi että vanhukset eivät ole ainoat riskiryhmäläiset. Meitä diabeetikkoja on Suomessa puolisen miljoonaa, muiden riskiryhmien lukuja en nyt muista. Itse olen 30-vuotias kolmeen eri riskiryhmään kuuluva pienen lapsen yksinhuoltaja, ja toivon elämältä enemmän kuin “muutaman lisävuoden”.
      Komppaan. Itellä astma ja miehellä diabetes. Onneksi etätyöt onnistuu, mutta nämä meidät about 40v työssäkäyvät turhaksi roskaksi sairauksien perusteella katsovat kyllä ihmetyttää. Inhottaa pelätä siksi, että joitain ei toisten henki vaan kiinnosta. Ja esim mun vanhemmat on aktiivisia hyväkuntoisia ihmisiä, joilla on parit perussairaudet ja ikää 70+. Kai nekin joutaa kuolemaan. Ja pelkään että mummoo ei enää pysty näkemään, kun on todella hauraassa kunnossa. Sanoin viimeksi että nähdään huhtikuussa, mutta sehän nyt ei onnistu. Onhan se multa ja kaikilta joilla on joku riskitekijä ihan hirveen itsekästä pyytää, että ette tappais meitä siksi että pääsette shoppaan ja bilettään.

      Lainaa

    59. Tulos: +4 (6 ääntä)
      Olisin halunnut tykätä Jussin kommentista. :D

      Lainaa

    60. Ylipäällikkö 22.3.2020 15:14
      Tulos: -1 (7 ääntä)
      theamokz: Lasse vois hankkiutua eroon Victoriasta ja sitten itsestään.
      Noille paskakasoille pitäisi tatuoida naamaan pääkallo ja sääriluut. Selässä niillä jo lukeekin Odinin runkkari.

      Lainaa

    61. Tulos: -8 (10 ääntä)
      Toj Karin: Ihmisten itsekkyys on ollut tän pandemian aikana jotain ihan uskomatonta. Vielä pahempaa kuin ennen sitä, kun idiootit sanoivat pitävänsä autoja tyhjäkäynnillä ihan vain siksi kun joku vihervassarihomo pitää turhaa kuluttamista huonona asiana. Itse pistin eilen somet säppiin, kun tuota paskaa ei vain jaksa katella enää.
      V
      Just: Toivon, että Lassen työnantaja näkee, mitä kirjoittelee someen.
      Miksi? Miksi luulet, että sillä olisi jotakin vaikutusta? Ei ole työnantajan hommia tutkia mitä työntekijät puhuvat yhtään missään.

      Lainaa

    62. Tulos: +14 (18 ääntä)
      Pera: Diabetes kyllä lisää vakavien oireiden mahdollisuutta, mutta mikäli se diabetes on oikein hoidossa, niinkuin suurimmalla osalla suomalaisista on, niin vakavien oireiden riski kasvaa melko maltillisesti. Ja otathan huomioon ettei näillä rajoitustoimenpiteillä kovinkaan merkittävästi pystytä vaikuttamaan siihen, että [...]
      Taidat olla niitä ihmisiä, jotka luulevat että verensokerit pysyvät kurissa kunhan ottaa pillerin tai insuliinia... Tiedoksesi että hiilarit ovat vain pieni vaikuttava osa verensokerin suhteen. Stressin, sään/lämpötilan ja erilaisten äänien aiheuttama verensokerin nousu/lasku on se hankalampi osuus.

      Lainaa

    63. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Ylipäällikkö: Noille paskakasoille pitäisi tatuoida naamaan pääkallo ja sääriluut. Selässä niillä jo lukeekin Odinin runkkari.
      Uuh kun kovaa :D

      Lainaa

    64. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Jämä: Komppaan. Itellä astma ja miehellä diabetes. Onneksi etätyöt onnistuu, mutta nämä meidät about 40v työssäkäyvät turhaksi roskaksi sairauksien perusteella katsovat kyllä ihmetyttää. Inhottaa pelätä siksi, että joitain ei toisten henki vaan kiinnosta. Ja esim mun vanhemmat on aktiivisia hyväkuntoisia ihmisiä, joilla on [...]
      Täysin samaa mieltä, tosin yksityisyrittäjien on pakko paahtaa duunissa oli perussairauksia tai ei.

      Lainaa

    65. Tulos: 0 (0 ääntä)
      Eipä ne rajat kiinni ole.

      Lainaa

    66. Tulos: +15 (19 ääntä)
      htyyh: V Miksi? Miksi luulet, että sillä olisi jotakin vaikutusta? Ei ole työnantajan hommia tutkia mitä työntekijät puhuvat yhtään missään.
      Miten niin ei ole? Työnantaja voi antaa vaikka fudut jos työntekijä kirjoittelee paskaa internetissä ja näin aiheuttaa yritykselle imagohaittaa tai kirjoituksia voi pitää sellaisina että ne vaikuttavat luottamussuhteeseen. Ja se on ihan laillista, jopa suotavaa.

      Lainaa

    67. Haudankaivaja 23.3.2020 19:45
      Tulos: +32 (32 ääntä)
      Oon ihan samaa mieltä, en aio rajoittaa elämääni millään lailla koronaviruksen takia koska se nyt vaan ei sovi mun elämäntyyliin. Aion jatkaa tätä samaa linjaa että istun koneella kirjoittelemassa nettiin paskaa enkä tapaa ketään jos ei ole äärimmäinen pakko :D

      Lainaa

    68. Rutut oikiaa kyllä 24.3.2020 11:52
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      traumcity: Darwinismi hoitaa homman kyllä, kuulostaa meinaan aika saletilta tavalta napata itselleen virus pois kuljeksimasta. Mä kuulun omaan perheeseeni joten rajoitan liikkumistani ihan mielelläni pandemian aikana.
      Olettaen että kyseessä on perusterve aikuinen, Victoria tuskin kuolee vaikka koronan saisikin. Sen sijaan sairastaessaan ehtii varmasti levittää sitä eteenpäin, mukaan lukien riskiryhmään kuuluville, joille ei sitten ehkä käykään ihan yhtä hyvin.

      Lainaa

    69. Tulos: +2 (4 ääntä)
      Toj Karin: Ihmisten itsekkyys on ollut tän pandemian aikana jotain ihan uskomatonta. Vielä pahempaa kuin ennen sitä, kun idiootit sanoivat pitävänsä autoja tyhjäkäynnillä ihan vain siksi kun joku vihervassarihomo pitää turhaa kuluttamista huonona asiana. Itse pistin eilen somet säppiin, kun tuota paskaa ei vain jaksa katella enää.
      Mulla on nyt pyörinyt tuo nokivasara pihassa kolmatta päivää putkeen kun naapuriin muutti selvästi joku hippi. Tai ainakin pitkätukka sillä pojalla on,,, Saatana.

      Lainaa

    70. Prööt sanoi aivopieru 25.3.2020 0:04
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Duocorn: “Älkää rajoittako elämäänne jonkun toisen hengen takia, varsinkaan joka ei kuulu teidän perheeseen.” Ihan rehellisesti sanottuna… Victoria voisi mennä saunan taakse katkaistun haulikon kanssa ja maailma olisi heti paljon parempi paikka.
      Tuskin osaisi käyttää sitä haulikkoa.

      Lainaa

    71. Tulos: +17 (23 ääntä)
      Pera: Se, mitä näillä rajoituksilla haetaan on se, ettei jouduttaisi tekemään valintoja tehohoitopaikkoja tarvitsevien välillä. Mikäli virus tarttuu isoon osaan väestöstä lyhyen ajan sisällä, niin se pieni prosentuaalinen osuus, joka tarvitsee tehohoitoa riittääkin ylikuormittamaan terveydenhuollon kapasiteetin ja joudutaan tekemään valintoja sen suhteen, että kenelle sitä tehohoitoa annetaan. Suhtkoht hyväkuntoisten nuorten riski saada vakavia oireita on sen verran pieni että heille paikkoja todennäköisesti riittäisi, mutta jos ja kun tilanne kerta on se, että monisairaista vanhuksista hyvin suuri osa tarvitsee tehohoitoa, niin paikat tulevat täyteen. No sitten jos tähän hoitopaikkojen rajoittamiseen joudutaan, niin valitettavasti niitä monisairaita vanhuksia joudutaan jättämään vaille hoitoa sen vuoksi, että hoidosta ei ole heille vastaavaa hyötyä kuin nuoremmille. Eli jonkun diabeteksen tyylisen perussairauden omaavan nyt ei tarvitse asiasta edes olla kovin huolissaan. Toistan vielä, että tällä annetaan pari lisävuotta jo muutenkin heikossa kunnossa oleville kääkille.
      Mutta kun niitä tehohoitopaikkoja voi tarvita muutkin kuin koronaan sairastuneet. Italiassakin on jouduttu valitsemaan annetaanko tehohoitopaikkoja onnettomuus- tai kohtauspotilaille vai koronapotilaille sen mukaan kummalla on paremmat mahdollisuudet selviytyä. Eli joku riskiryhmään kuulumaton, asiallisesti eristäytynyt voi jäädä vaille hoitoa jos tehopaikat ovat täynnä ja tämä joutuu esimerkiksi onnettomuuteen, josta toipumisen katsotaan olevan huomattavasti epätodennäköisempää kuin koronasta, minkä vuoksi hengityskone annetaan korona-Victorialle eikä sille onnettomuuteen joutuneelle. Ja pelkkä riskiryhmään kuulumattomuus ei tarkoita etteikö voisi tarvia tehohoitoa. Ruotsissa lähes kolmannes tehohoitoa saaneista potilaista ei kuulu mihinkään riskiryhmään (eli alle 65-vuotiaita ilman perussairauksia), eli ei se ikä ja yleisterveys autuaaksi tee.

      Lainaa

    72. Tulos: -9 (15 ääntä)
      Oho: Taidat olla niitä ihmisiä, jotka luulevat että verensokerit pysyvät kurissa kunhan ottaa pillerin tai insuliinia… Tiedoksesi että hiilarit ovat vain pieni vaikuttava osa verensokerin suhteen. Stressin, sään/lämpötilan ja erilaisten äänien aiheuttama verensokerin nousu/lasku on se hankalampi osuus.
      Sinä taas näkjöään olet niitä tyyppejä, jotka eivät tiedä mitä eroa hoidetulla ja hoitamattomalla/huonosti hoidetulla diabeteksella. Ihan täysin niistä verensokerin heittelyistä ei eroon pääse, mutta sairaus on kohtalaisen hyvin mahdollista saada kuriin lääkityksellä ja oikeila elämäntavoilla. Mikäli tauti on hyvin hoidossa ei se kovin merkittävästi lisää riskiä saada vakavia oireita tuollaisista lievistä pöpöistä.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: koronavirus, vessapaperi, hamstraus, hamstrata, rajat kiinni, rajoitukset, hallitus, maahanmuutto, maahanmuuttajat, mamut