Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Pokit ja slämärit

Muistatko pokit ja slämärit, vai oletko Jonne?
Pokit ja slämärit

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 45 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +294 (336 ääntä)
      Oliks tää joku turkulaisten juttu vai oonko -90 syntyneenä liian "jonne" tietääkseni tästä?

      Lainaa

    2. Tulos: +82 (92 ääntä)
      Pahviläpysköjen pyörittely jäi aika nopeasti ja tätä pelattiin lopulta pelkillä ”heittareilla”.

      Lainaa

    3. King Arthur 17.9.2019 5:57
      Tulos: +53 (59 ääntä)
      Alf teki lähes comebackin pogien muodossa!

      Lainaa

    4. Tulos: +276 (302 ääntä)
      Mä oon myös -89, eikä mulla oo mitään käryä tuosta pelistä. Toisekseen, jäi sekin vähän hämäräksi että mikä tässä oli se moka tai muu sosiaalisen median helmi.

      Lainaa

    5. Tulos: +75 (87 ääntä)
      jackson: Oliks tää joku turkulaisten juttu vai oonko -90 syntyneenä liian “jonne” tietääkseni tästä?
      Kyllä ja kyllä

      Lainaa

    6. Tulos: +136 (190 ääntä)
      ”Meiän ikäset keksi koko homman... Mut en tiiä mistä puhutte.” ???

      Lainaa

    7. Tulos: +60 (62 ääntä)
      jackson: Oliks tää joku turkulaisten juttu vai oonko -90 syntyneenä liian “jonne” tietääkseni tästä?
      No siis rapakon takaa suuresta maailmasta tämä alun perin on, en tiedä oliko tämä Suomessa edes vuottakaan suosittu. Muistaakseni Pogeista oli jonkin verran mainoksia Aku Ankoissa eli kaippa se jonkin verran oli valtavirran tietoisuudessa täälläkin.

      Lainaa

    8. Tulos: +137 (139 ääntä)
      Kaaleppi: ”Meiän ikäset keksi koko homman… Mut en tiiä mistä puhutte.” ???
      Veikkaisin että tässä tarkoitettiin kommenttia "jonnet ei muista". Eli ton ikäiset keksi koko sanonnan.

      Lainaa

    9. Tulos: +90 (116 ääntä)
      Moka on siinä että slämärit tai slämyt,slam bookit jne olivat tosiaan niitä kysymysvohkosia mitä vaihdeltiin ala-asteella kavereiden kanssa.

      Lainaa

    10. Tulos: +74 (80 ääntä)
      70-luvun puolivälissä syntyneenä taidan olla liian jonne. Ei aavistustakaan mitä noi on.

      Lainaa

    11. Tulos: -51 (85 ääntä)
      Pessi: Veikkaisin että tässä tarkoitettiin kommenttia “jonnet ei muista”. Eli ton ikäiset keksi koko sanonnan.
      Tuskinpa moni -81 syntynyt edes tietää mistä Jonne-termi on lähtöisin.

      Lainaa

    12. Tulos: +156 (164 ääntä)
      sage: Tuskinpa moni -81 syntynyt edes tietää mistä Jonne-termi on lähtöisin.
      Joo vasta me -82 syntyneet tiedetään se. Kasiykköset on jo NIIN vanhoja, ei ne tajuu meidän nuorten juttuja.

      Lainaa

    13. Tulos: +17 (29 ääntä)
      Pogit ja slämyt oli kova juttu ala-asteella. Itellä oli monta putkea pogeja ja olin aika kova täs pelissä

      Lainaa

    14. Tulos: +57 (63 ääntä)
      Kuulostaa ihan huume hommilta.

      Lainaa

    15. Tulos: -16 (38 ääntä)
      Mitä tarkoittaa "kirpust"? Eli mistä se löysi niitä? :o

      Lainaa

    16. Tulos: -56 (72 ääntä)
      NipaMan: Joo vasta me -82 syntyneet tiedetään se. Kasiykköset on jo NIIN vanhoja, ei ne tajuu meidän nuorten juttuja.
      Meinaatko että monikin keskiverto nelikymppinen tietää jostain kuvalaudasta ja jonnewebistä?
      NipaMan: Joo vasta me -82 syntyneet tiedetään se. Kasiykköset on jo NIIN vanhoja, ei ne tajuu meidän nuorten juttuja.
      Kyllähän kaikki varmasti tietää mitä jonnella tarkoitetaan, mutta väitätkö oikeasti, että keskiverto nelikymppinen tietäisi ko. termin alkuperän?

      Lainaa

    17. Tulos: -30 (68 ääntä)
      90-luvulla syntyneet ovat Jonneja. 2000+ veetejä jne...

      Lainaa

    18. Tulos: +54 (56 ääntä)
      Annukka: Mitä tarkoittaa “kirpust”? Eli mistä se löysi niitä?
      Kirpputorilta

      Lainaa

    19. Tulos: +1 (41 ääntä)
      Pokki = pogi, "korkit". Ei ollut koskaan kovinkaan iso juttu Suomessa (gogo oli mun mielestä kovempi sana ysärillä). "Pokki" tarkoittaa jotain ihan muuta. Slämäri = slam book, kysymysvihko. Yleensä tehtiin kai käsin perusvihkoon, en tiedä kun ei ollut juttu omassa koulussa. Ehkä Sini löysi jonkin vihkon, johon oli painettu kysymykset valmiiksi. Tai ehkä halusi löytää sellaisen, johon on kirjoitettu vastauksia. "Kirpust'" = kirpputorilta.

      Lainaa

    20. Tulos: +40 (62 ääntä)
      Pessi: Veikkaisin että tässä tarkoitettiin kommenttia “jonnet ei muista”. Eli ton ikäiset keksi koko sanonnan.
      Ei pidä paikkaansa. Meidän ikäluokka keksi pissaliisat mutta jonneilu on ihan uusi käsite, jotain 90-lukulaisten tuotosta.

      Lainaa

    21. yli opisto hörhö 17.9.2019 10:44
      Tulos: -5 (23 ääntä)
      Veikkaan että tämä on enemmänkin ollut jtn kahdeksankymmentäluvun alkupuolella syntyneiden (tai sitten hyvin paikkakuntakohtaista) juttua koska itse olen 88 eikä mun kaveripiirissä (joka koostui vanhemmista, samanikäisistä ja nuoremmista) ainakaan ikinä ollut mikään iso tai edes pieni juttu tämä. Ehkä olen joskus saattanut nähdä jossakin sukulaisilla tätäkin peliä koska on vähän tutun oloinen, mutta gogotkin on tutumpia vaikken itse koskaan hurahtanut niihin. Kaikenlaisia pelejä

      Lainaa

    22. Tulos: +17 (21 ääntä)
      -83 Eikä mitään hajua koko touhusta.

      Lainaa

    23. Tulos: +16 (18 ääntä)
      Veli on -87 ja se keräili pogeja, mutta ei pelannut niillä, kun ei kai kellään muulla naapuruston lapsella ollu. Ite tein slämy-vihkoja useammankin, yhtä en edes koskaan saanu takasin kun se oli semmonen "anna eteenpäin kaverille" versio. Kirpusta tuli vaan jostain syystä mieleen joku auto????

      Lainaa

    24. Tulos: +37 (43 ääntä)
      tässä 1978- jonne: Slämäri/Slämy: Vihko johon sen tekijä kirjoitti kysymyksiä 1/sivu tyyliin "Lempiväri", "Lemmikit", "Kivoin tyttö/poika luokalta" (Nää oli se juttu, ei ketään oikeesti kiinnostanu lempivärit jne.) Muut täytti sitten sitä. Ekalle sivulle tuli oma nimi ja perään merkki, jota käytettiin sivulla oman vastauksen edessä. Esim ekalla sivulla täyttäjän tiedoissa Risto Heinonen # ja kysymyssivulla sitten vastauksen kohdalla oli vaan # sininen

      Lainaa

    25. aamu-uninen 17.9.2019 13:06
      Tulos: +8 (24 ääntä)
      sage: Meinaatko että monikin keskiverto nelikymppinen tietää jostain kuvalaudasta ja jonnewebistä? Kyllähän kaikki varmasti tietää mitä jonnella tarkoitetaan, mutta väitätkö oikeasti, että keskiverto nelikymppinen tietäisi ko. termin alkuperän?
      opettele laskemaan...

      Lainaa

    26. Tulos: +50 (62 ääntä)
      Lumi: Moka on siinä että slämärit tai slämyt,slam bookit jne olivat tosiaan niitä kysymysvohkosia mitä vaihdeltiin ala-asteella kavereiden kanssa.
      Paitsi että tässä tapauksessa slämäri on suomalaistettu muoto pogien lyöntikiekon, jota myös heittariksi kutsuttiin, englannikielisestä nimestä "slammer". Slangi on siitä jännää että sama sana ei aina tarkoita samaa kaikissa asiayhteyksissä.

      Lainaa

    27. Tulos: +27 (31 ääntä)
      -84 syntynyt ja todellakin tuttu peli. Olisikohan ollut joskus vuosina 95-97. Varmaankin niille sitten tutumpi joille tuli Aku Ankka..? Ei ollut kuitenkaan suosittu meilläpäin, mutta minullakin näitä silti oli. ”Slämäri” oli nimenomaan pelin ohjeissakin mainittu virallinen termi heittokiekolle.

      Lainaa

    28. Tulos: +22 (26 ääntä)
      (gogo oli mun mielestä kovempi sana ysärillä)
      Gogot oli kyllä se juttu vasta 2000-luvun puolella, noinkohan niitä myytiin edes ysärillä.

      Lainaa

    29. Tulos: +30 (32 ääntä)
      Jos tässä olisi puhuttu pogeista pokien sijaan niin olisi ollut heti selvää, että mistä kyse.

      Lainaa

    30. Tulos: +10 (14 ääntä)
      mandi: Gogot oli kyllä se juttu vasta 2000-luvun puolella, noinkohan niitä myytiin edes ysärillä.
      2000-luvulla niille oli jo kasaantunut huima suosio. Sanoisin että ihan 90-luvun lopussakin (98-99) ne olivat jo isompi juttu kuin pogit. Perusteena tosin omat hatarat muistot lapsuudesta. On niitä joka tapauksessa myyty jo silloin.

      Lainaa

    31. Hightower71 17.9.2019 16:47
      Tulos: +27 (27 ääntä)
      Olin päiväkodissa töissä säännöllusen epäsäännöllisesti vuosina 1998-2005 ja molemmat, sekä Pogit että Gogot tuli nähtyä eskari-ikäluokan käsissä :) Ensiksimainitut kiellettiin tarhaan otettavina leluina kun niiden vaihtelussa ja peliä "sääntöjen mukaan" pelatessa tuli juuri tätä eriarvoisuutta kun pienemmiltä huijattiin harvinaisia pogeja jne. Sama käytäntö oli varmaan aika monessa muussakin koulussa ja tarhassa... Gogo-hahmot oli kova sana joskus 2003-2004 alle 7v keskuudessa. Muistan yhden päiväkodin kevätjuhlan (ehkä '04) kun tuttavaperheen 5-6v poika esitti taikuria ja teki "silmänkääntötemppuja" gogoilla. Jäänyt mieleen hänen keskittynyt ilmeensä että kirjaston kirjasta tms. opitut temput eivät epäonnistu ^^

      Lainaa

    32. Tulos: +32 (32 ääntä)
      Itse muistan lukeneeni lapsena ihan Aku Ankka-tarinan, jossa veljenpojilla oli pogeja! Ilmeisesti tunkivat sitten mainosta myös itse tarinoihin :D Onpa fiksu olo, vaikka olenkin itse 90-lukulainen.

      Lainaa

    33. Tulos: +16 (18 ääntä)
      Juicewski: No siis rapakon takaa suuresta maailmasta tämä alun perin on, en tiedä oliko tämä Suomessa edes vuottakaan suosittu. Muistaakseni Pogeista oli jonkin verran mainoksia Aku Ankoissa eli kaippa se jonkin verran oli valtavirran tietoisuudessa täälläkin.
      Aku Ankka on ainoa missä olen nähnyt pogeja. Onko noita oikeasti ollut olemassa?

      Lainaa

    34. Tulos: +23 (23 ääntä)
      Ei tässä kyllä mitään mokaa tai sosiaalisen median helmeä mielestäni pahemmin ollut, vaikka mullekkin ihan vieras juttu. Opinpahan taas lisää!

      Lainaa

    35. Tulos: +5 (17 ääntä)
      Olen 88 syntynyt ja meillä oli ala-asteella noita pogeja. Slämäri oli vihko joka kiersi oppilaiden välillä.

      Lainaa

    36. Tulos: +14 (14 ääntä)
      Pogeista oon kuullu mutten koskaan nähny/ei ollu juttu mun lapsuudessa. Me vaan kerättiin ja vaihdeltiin geelikyniä, gogoja ja pokemon-kortteja ja -figuureja.

      Lainaa

    37. Tulos: +4 (14 ääntä)
      traumcity: Ei pidä paikkaansa. Meidän ikäluokka keksi pissaliisat mutta jonneilu on ihan uusi käsite, jotain 90-lukulaisten tuotosta.
      -84 syntynyt, ja kyllä ainakin meidän lukiossa Jonneista puhuttiin aivan yleisesti. Ja sillä tarkoitettiin nimenomaan 90-luvulla syntyneitä poikia. Vuosituhannen alkupuolella termi levisi Somen alkumetreillä kovastikin. Tiedä sitten onko koko termi meidän keksimä :D ainakin meidän ikäluokan keksimä.

      Lainaa

    38. Hightower71 18.9.2019 1:36
      Tulos: +28 (32 ääntä)
      Veeti: -84 syntynyt, ja kyllä ainakin meidän lukiossa Jonneista puhuttiin aivan yleisesti. Ja sillä tarkoitettiin nimenomaan 90-luvulla syntyneitä poikia. Vuosituhannen alkupuolella termi levisi Somen alkumetreillä kovastikin. Tiedä sitten onko koko termi meidän keksimä ainakin meidän ikäluokan keksimä.
      Termi "jonne" tulee/tuli siitä jo aikaa edesmenneestä suomalaisesta ~12v pojankossien ylläpitämästä nettisivusta nimeltä JonneWeb jonka keskustelupalsta varsinkin oli yhtä esiteinikakaroiden keskinäistä lesoilua ja oikein koulukiusaamisen tyyssija. Sivuston alkup. perustaja oli siis nimeltään Jonne About 10-13v teini-iän alkumetrejä läpi kahlaavia, hopparivaatteisiin pukeutuvia ja marketin pihassa mölyäviä/kiroilevia pojankoltiaisia alettiin sitten kutsumaan "jonneiksi" tuon JonneWebin esiteinihelvettimaineen pohjalta. Termi "jonne" levisi netin ulkopuolelle nuorisoslangiin suunnilleen samoihin aikoihin kun energiajuomista tuli must-juttu jonneikäisten keskuudessa eli noin 10v sitten. Tältä ajalta on myös peräisin klassinen letkaus; "Jonne vetää ES ja pärisee" <3

      Lainaa

    39. Hightower71 18.9.2019 1:38
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Hightower71: Termi “jonne” tulee/tuli siitä jo aikaa edesmenneestä suomalaisesta ~12v pojankossien ylläpitämästä nettisivusta nimeltä JonneWeb jonka keskustelupalsta varsinkin oli yhtä esiteinikakaroiden keskinäistä lesoilua ja oikein koulukiusaamisen tyyssija. Sivuston alkup. perustaja oli siis nimeltään Jonne About 10-13v [...]
      siis *NETTIkiusaamisen, ei koulu-

      Lainaa

    40. Tulos: +18 (18 ääntä)
      En ole ikinä nähnyt tai kuullut tuollaisista. Pokemonkortteja, tarroja, vihkoja ja kaverikirjoja kyllä vaihdeltiin. Oppipahan jotain uutta! -90

      Lainaa

    41. Tulos: +11 (15 ääntä)
      Olen -83, ja enpä ole minäkään koskaan kuullut tuollaisesta pelistä, enkä mielestäni nähnyt noita pyörylöitä livenä. Slämäri oli kysymysvihko ala-asteella. Akkarikin meille tuli, ja jos siellä on ankanpojat jotain random-peliä pelanneet, niin en varmaan ole kiinnittänyt huomiota.

      Lainaa

    42. -88 syntynyt 19.9.2019 1:11
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Muistaakseni täällä Varsinais-Suomessa ala-asteella järjestys meni niin että ensin oli "muotia" pogit ja heittarit/slämmerit(ikinä en ole mistään kysymyskirjasta kuullut tuolla termillä). Sen jälkeen tuli Gogot minkä jälkeen siirryttiin Pokemon-kortteihin. Aikajakso noin 1997-2000/2001. Ja kaikilla tais olla useampikin eri tapa miten niillä pelattiin välitunneilla. Yläasteelle siirryttäessähän tuollaiset "lasten lelut" oli sit jo noloja :D

      Lainaa

    43. Tulos: +2 (6 ääntä)
      Kaaleppi: ”Meiän ikäset keksi koko homman… Mut en tiiä mistä puhutte.” ???
      Siis sen jonne-hommam. Asiat erotettu pilkuilla

      Lainaa

    44. Tulos: 0 (6 ääntä)
      sage: Tuskinpa moni -81 syntynyt edes tietää mistä Jonne-termi on lähtöisin.
      Kyllä me just sen ikäiset tiedetään :D

      Lainaa

    45. Tulos: -7 (11 ääntä)
      traumcity: Ei pidä paikkaansa. Meidän ikäluokka keksi pissaliisat mutta jonneilu on ihan uusi käsite, jotain 90-lukulaisten tuotosta.
      Kyllä edelleen on jonne nimitys noin -80 luvulla syntyneiden juttuja. Pissikset tuli sit sen jälkeen, mut aika samoihin aikoihin, mut aivan eri asiaa meinaa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: pogit, kuva, peli, leikki