Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kuvakooste, osa 185

Jouluvalot. Voiko tällaisen laittaa seinään?
Kuvakooste, osa 185

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 52 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +260 (274 ääntä)
      En laittais sellaisenaan seinään, mutta ei tuota paremmaksikaan saa...

      Lainaa

    2. Tulos: +301 (335 ääntä)
      Kiinnostaisi tietää, mikä Valerian sai pelkäämään, ettei voisi. Tosin ehkä jouluvalot pitäisikin jättää sinne joulukuuhun.

      Lainaa

    3. Tulos: +87 (111 ääntä)
      King: Kiinnostaisi tietää, mikä Valerian sai pelkäämään, ettei voisi. Tosin ehkä jouluvalot pitäisikin jättää sinne joulukuuhun.
      Ei ole riittävän kypsä vielä?

      Lainaa

    4. Tulos: +134 (154 ääntä)
      Dat ass.

      Lainaa

    5. Tulos: +43 (101 ääntä)
      Sai kyllä pitkän aikaa tiirailla tuota petolintua ennenkuin alkoi hahmottamaan missä asennossa koko lintu edes on :D Liian pieni perse!

      Lainaa

    6. Tulos: +202 (218 ääntä)
      Jäi epäselväksi, että oliko Eeva tosissaan vai oliko vain läpänheittoa.

      Lainaa

    7. Tulos: +172 (180 ääntä)
      töhriJä

      Lainaa

    8. Tulos: +65 (155 ääntä)
      King: Kiinnostaisi tietää, mikä Valerian sai pelkäämään, ettei voisi. Tosin ehkä jouluvalot pitäisikin jättää sinne joulukuuhun.
      Ei pitäisi. Onneksi ihmiset ovat laittaneet jo nyt jouluvaloja.

      Lainaa

    9. Tulos: +82 (94 ääntä)
      mandi: Ei pitäisi. Onneksi ihmiset ovat laittaneet jo nyt jouluvaloja.
      Mun naapurilla oli jo heinäkuussa jouluvalot.

      Lainaa

    10. Penttipena 7.11.2017 2:58
      Tulos: +246 (260 ääntä)
      mandi: töhriJä
      Juoksia, käveliä, luistelia. Voi jumalauta että ottaa päähän aina kun näkee tuollaisia sanoja mistä puuttuu se J!

      Lainaa

    11. kuittiadam 7.11.2017 3:55
      Tulos: -257 (281 ääntä)
      ei ollut serenalla kiire töihin kun oli aikaa kiertää auto katsoa auton alle (jota ei muuten missään vaiheessa maininnut tehneensä mutta jonka oli kuitenkin tehnyt koska huomasi lapion auton alla) siirtää lapio pois auton alta ja ottaa valokuva serena oli kertonut miehelleen lapiosta muttei maininnut että se oli auton alla koska mies luuli sen pudonneen koukusta mitä olisi tapahtunut jos serena ei olisi huomannut lapiota? serena olisi lähtenyt autolla töihin ja lapio olisi jäänyt paikalleen oliko tuo sitten fb päivityksen arvoista? epäselväksi jää miksei serena pidä autotalliaan lukossa

      Lainaa

    12. Tulos: +95 (101 ääntä)
      Ei auta keittäminen. Joku kaveri suositteli jotain rituaalia.

      Lainaa

    13. Tulos: +56 (60 ääntä)
      Sähkömemiehet suositteli ryöppäämään runsaassa alkoholissa..

      Lainaa

    14. Neiti Knatterton 7.11.2017 7:19
      Tulos: +8 (36 ääntä)
      Onko Valerian jouluvalojen pistokkeen toinen piikki vääntynyt hiukan sisällepäin? Vaikuttaa ettei ne ole ihan suorassa, on ehkä saanut kolhuja jossain kellarivarastossa.

      Lainaa

    15. Tulos: -57 (61 ääntä)
      Mikä pointti lapion säilytyksessä oli?

      Lainaa

    16. Tulos: +33 (47 ääntä)
      Neiti Knatterton: Onko Valerian jouluvalojen pistokkeen toinen piikki vääntynyt hiukan sisällepäin? Vaikuttaa ettei ne ole ihan suorassa, on ehkä saanut kolhuja jossain kellarivarastossa.
      Pistokkeen, nimenomaan maadoittamattoman, piikit on yleensä tarkoituksella vähän keskelle taittuvat.

      Lainaa

    17. Tulos: -19 (31 ääntä)
      Kyllä oli paskoja yrityksiä...

      Lainaa

    18. Tulos: -29 (47 ääntä)
      mandi: Ei pitäisi. Onneksi ihmiset ovat laittaneet jo nyt jouluvaloja.
      No, eipä ole oma sähkölaskuni.

      Lainaa

    19. Saku Nauriskäki 7.11.2017 10:48
      Tulos: +68 (92 ääntä)
      King: No, eipä ole oma sähkölaskuni.
      Koristevalot - 6 Kaamospimeys - 0 Sähkölaskusta viis.

      Lainaa

    20. Tulos: +150 (160 ääntä)
      kuittiadam: ei ollut serenalla kiire töihin kun oli aikaa kiertää auto katsoa auton alle (jota ei muuten missään vaiheessa maininnut tehneensä mutta jonka oli kuitenkin tehnyt koska huomasi lapion auton alla) siirtää lapio pois auton alta ja ottaa valokuva serena oli kertonut miehelleen lapiosta muttei maininnut että se oli auton alla koska mies luuli sen pudonneen koukusta mitä olisi tapahtunut jos serena ei olisi huomannut lapiota? serena olisi lähtenyt autolla töihin ja lapio olisi jäänyt paikalleen oliko tuo sitten fb päivityksen arvoista? epäselväksi jää miksei serena pidä autotalliaan lukossa
      Kaikki ihmiset eivät lähde töihin joka aamu niin myöhään, että on kiire jo oman autotallin kohdalla. Monilla on liukuva työaika, jolloin joustovara voi olla isokin. Kaikilla ei ole työaikaa lainkaan, riittää kun työt tulee tehdyksi. Ilmeisesti Serena lukeutuu johonkin näistä ihmisryhmistä, kuten kai suurin osa työssäkäyvistä. Serenan ei todennäköisesti tarvinnut katsoa suoranaisesti auton alle etsiäkseen lapiota, koska kuten kuvauksessa kerrotaan, lapio oli varmaankin vain osittain auton alla. Se on siis näkynyt osittain jo auton taakse menemällä. Vaikka Serena olisikin vilkaissut jostain syystä auton alle, ei ole mitenkään ihmeellistä, ettei hän sitä erikseen painota, se kun on julkaisun pääajatuksen kannalta täysin epäolennaista. Miehelleen Serena on todennäköisesti lähettänyt päivityksessä nähdyn kuvan, josta mies on ajatellut lapion pudonneen. Mutta jos lapio on ollut selkeästi osittain auton alla, Serena on pitänyt putoamista mahdottomana. Varsinkin kun siinä kohdassa ei ole koukkua, mistä pudota. Mitä tapahtuisi, jos Serena lähtisi peruuttamaan renkaan taakse, auton alle ilkivaltatarkoituksessa asetetun lapion päälle? Sitähän me emme tiedä, kun niin ei käynyt. Kenties rengas olisi puhjennut, kenties pyörän ripustukset olisivat vaurioituneet, kenties lapio olisi lentänyt siten, että peltiin tai muoviosiin olisi tullut vaurioita. Selvää kuitenkin on, että lapio ei jäisi täysin paikalleen, kun se jää renkaan alle. Autotallin ovien lukitsemattomuuteen en osaa vastata. Ehkä auto ei olekaan tallissa, vaan tuo on vain autokatos. Tai se on talli, jossa ovissa ei ole lukkoja. Tai ehkä hän ei ole katsonut tarpeelliseksi lukita ovia. Täällä meidän seuduilla ei kenelläkään ole autotallien ovet lukossa, koska täällä sitä ei katsota tarpeelliseksi. Täällä ei edes ole laitettu lapiota auton alle kenellekään. Lisäksi on huomioitavaa, että Serenan julkaisu on todennäköisesti tehty ihan hänen omalle FB-seinälle, mistä sen on ollut tarkoitus päätyä vain oman kaveripiirin silmille. Tällöin hän on voinut olettaa, ettei koko tarinaa tarvitse kertoa kohtuuttoman pikkutarkasti, koska idea tulee esiin helpommalla ja hänen kavereistaan on jo poistettu ne, jotka tarttuvat jokaisen päivityksen jokaiseen sanamuotoon etsiäkseen siitä keksittyjä epäjohdonmukaisuuksia ihan vain voidakseen väittää sitä valheeksi.

      Lainaa

    21. Tulos: +47 (47 ääntä)
      King: Kiinnostaisi tietää, mikä Valerian sai pelkäämään, ettei voisi. Tosin ehkä jouluvalot pitäisikin jättää sinne joulukuuhun.
      Tuo päivitys oli wish/aliexpress/ebay ryhmässä. Kiinakrääsästä kun ei aina tiedä...

      Lainaa

    22. Tulos: +59 (61 ääntä)
      King: Kiinnostaisi tietää, mikä Valerian sai pelkäämään, ettei voisi. Tosin ehkä jouluvalot pitäisikin jättää sinne joulukuuhun.
      Veikkaan, että tää postaus on otettu kiinakamaryhmästä (tosta keittämis/pakastamiskommentista päätellen) ja siellä ainakin kauheen usein puhutaan siitä miten Kiinasta tilattuja sähkölaitteita ei usein voi kytkeä suomalaiseen pistorasiaan ilman muuntajaa, ja niille jotka ei tätä tiennyt on saattanut käydä niin että sähkölaitteet syttyy palamaan tai vaan menee heti rikki.

      Lainaa

    23. Tulos: +40 (42 ääntä)
      King: No, eipä ole oma sähkölaskuni.
      Osta ledit niin ei paljoo sähkölaskussa paina.

      Lainaa

    24. Tulos: +18 (56 ääntä)
      kuittiadam: ei ollut serenalla kiire töihin kun oli aikaa kiertää auto katsoa auton alle (jota ei muuten missään vaiheessa maininnut tehneensä mutta jonka oli kuitenkin tehnyt koska huomasi lapion auton alla) siirtää lapio pois auton alta ja ottaa valokuva serena oli kertonut miehelleen lapiosta muttei maininnut että se oli auton alla koska mies luuli sen pudonneen koukusta mitä olisi tapahtunut jos serena ei olisi huomannut lapiota? serena olisi lähtenyt autolla töihin ja lapio olisi jäänyt paikalleen oliko tuo sitten fb päivityksen arvoista? epäselväksi jää miksei serena pidä autotalliaan lukossa
      Ei pahalla, mut sulla meni pikkasen ohi yks oleellinen kohta tässä mokassa. :) Itse miellän mokaksi nimittäin sen, että tätä postausta varten auton rekkari oli kuvasta sumennettu sinisellä sutulla. Ja kuvaa oli sit kommentoinut hieman hitaalla käyvä Eeva, joka ei nähtävästi tajunnut ettei se sininen töhry OIKEESTI oo siinä rekkarissa, koska Eevan kommentti oli jotai tyyliin: "Pitäisi jo saada kiinni tuo siniseen maaliin ihastunut töhriä -- Ympäri Espoota juuri noita sinisiä töhryjä" :D :D Serenan postauksen pääpointti oli ihan muualla eikä Eeva ei iha tajunnu mistä kyse. Se on se moka.

      Lainaa

    25. Tulos: +42 (50 ääntä)
      King: Kiinnostaisi tietää, mikä Valerian sai pelkäämään, ettei voisi. Tosin ehkä jouluvalot pitäisikin jättää sinne joulukuuhun.
      Ehkä hän pelkää, että sähkö tulee töpselistä läpi, kun se on läpinäkyvä?

      Lainaa

    26. Tulos: +62 (70 ääntä)
      Petkele: Ehkä hän pelkää, että sähkö tulee töpselistä läpi, kun se on läpinäkyvä?
      Joo, jos on läpinäkyvä, ni sähkö huomaa jos joku on lähellä ja heti antaa iskuja.

      Lainaa

    27. Tulos: +37 (45 ääntä)
      Yleensä tunnen vaan voimakasta myötähäpeää kun joku kommentoi fb-päivitystä jollain meemillä/"hauskalla" kuvalla, mutta nyt täytyy kyllä sanoa että Janinan kuva sopi tilanteeseen täydellisesti :D

      Lainaa

    28. Tulos: -36 (54 ääntä)
      Saku Nauriskäki: Koristevalot – 6 Kaamospimeys – 0 Sähkölaskusta viis.
      Ja ilmastonmuutoksesta viis...

      Lainaa

    29. Tulos: +11 (31 ääntä)
      Penttipena: Juoksia, käveliä, luistelia. Voi jumalauta että ottaa päähän aina kun näkee tuollaisia sanoja mistä puuttuu se J!
      Haltia!!

      Lainaa

    30. Tulos: -5 (55 ääntä)
      Penttipena: Juoksia, käveliä, luistelia. Voi jumalauta että ottaa päähän aina kun näkee tuollaisia sanoja mistä puuttuu se J!
      No älä nyt viitti olla pilkunnussia.

      Lainaa

    31. Selväpläkki 7.11.2017 19:15
      Tulos: +42 (48 ääntä)
      Skeptikko: Ei ole riittävän kypsä vielä?
      Niin, ihan raa'an värinen vielä. Kaikkihan tietää et kypsän töpselin muovi on valkonen tai musta!

      Lainaa

    32. Tulos: +34 (36 ääntä)
      Litton: Mun naapurilla oli jo heinäkuussa jouluvalot.
      Vai vielä?

      Lainaa

    33. Hilipatihippan 8.11.2017 0:54
      Tulos: -21 (23 ääntä)
      En enään laittaisi.

      Lainaa

    34. kuittiadam 8.11.2017 3:31
      Tulos: -45 (45 ääntä)
      Minäminä: Kaikki ihmiset eivät lähde töihin joka aamu niin myöhään, että on kiire jo oman autotallin kohdalla. Monilla on liukuva työaika, jolloin joustovara voi olla isokin. Kaikilla ei ole työaikaa lainkaan, riittää kun työt tulee tehdyksi. Ilmeisesti Serena lukeutuu johonkin näistä ihmisryhmistä, kuten kai suurin osa työssäkäyvistä. Serenan ei todennäköisesti tarvinnut katsoa suoranaisesti auton alle etsiäkseen lapiota, koska kuten kuvauksessa kerrotaan, lapio oli varmaankin vain osittain auton alla. Se on siis näkynyt osittain jo auton taakse menemällä. Vaikka Serena olisikin vilkaissut jostain syystä auton alle, ei ole mitenkään ihmeellistä, ettei hän sitä erikseen painota, se kun on julkaisun pääajatuksen kannalta täysin epäolennaista. Miehelleen Serena on todennäköisesti lähettänyt päivityksessä nähdyn kuvan, josta mies on ajatellut lapion pudonneen. Mutta jos lapio on ollut selkeästi osittain auton alla, Serena on pitänyt putoamista mahdottomana. Varsinkin kun siinä kohdassa ei ole koukkua, mistä pudota. Mitä tapahtuisi, jos Serena lähtisi peruuttamaan renkaan taakse, auton alle ilkivaltatarkoituksessa asetetun lapion päälle? Sitähän me emme tiedä, kun niin ei käynyt. Kenties rengas olisi puhjennut, kenties pyörän ripustukset olisivat vaurioituneet, kenties lapio olisi lentänyt siten, että peltiin tai muoviosiin olisi tullut vaurioita. Selvää kuitenkin on, että lapio ei jäisi täysin paikalleen, kun se jää renkaan alle. Autotallin ovien lukitsemattomuuteen en osaa vastata. Ehkä auto ei olekaan tallissa, vaan tuo on vain autokatos. Tai se on talli, jossa ovissa ei ole lukkoja. Tai ehkä hän ei ole katsonut tarpeelliseksi lukita ovia. Täällä meidän seuduilla ei kenelläkään ole autotallien ovet lukossa, koska täällä sitä ei katsota tarpeelliseksi. Täällä ei edes ole laitettu lapiota auton alle kenellekään. Lisäksi on huomioitavaa, että Serenan julkaisu on todennäköisesti tehty ihan hänen omalle FB-seinälle, mistä sen on ollut tarkoitus päätyä vain oman kaveripiirin silmille. Tällöin hän on voinut olettaa, ettei koko tarinaa tarvitse kertoa kohtuuttoman pikkutarkasti, koska idea tulee esiin helpommalla ja hänen kavereistaan on jo poistettu ne, jotka tarttuvat jokaisen päivityksen jokaiseen sanamuotoon etsiäkseen siitä keksittyjä epäjohdonmukaisuuksia ihan vain voidakseen väittää sitä valheeksi.
      jos serena laittoi miehelleen ottamansa valokuvan eikä täsmentänyt että lapio oli alunperin auton alla olisi mies voinut ajatella että lapio on pudonnut koukusta mutta miksi serena ei olisi täsmentänyt että lapio oli auton alla? kieltämättä jos lapio olisi alunperin ollut siinä mihin serena sen siirsi valokuvan ottamista varten peruuttaessa lapio olisi osunut takapuskurin alareunaan tehden siihen jälkiä mutta jos lapio ei ollut alunperin auton alla miksi serena olisi sitten niin väittänyt? eli palaamme olettamukseen että lapio oli alunperin auton alla jotta lapio voisi lähtiessä jäädä renkaan alle sen pitäisi olla poikittain etu ja taka renkaiden välissä jolloin se ei auton paikallaan ollessa koskettaisi yhtäkään rengasta serena kuitenkin sanoo että lapio oli renkaassa kiinni eli sen on täytynyt olla joko auton suuntaisesti tai vinossa auton alla koskettaen maksimissaan kahta rengasta sivulta ja silloin lapio jäisi lähtiessä paikalleen ajatus että lapio joka ei ole renkaiden tiellä lentäisi kun autolla lähtisi peruuttamaan on vainoharhaisen mielen tuotos sellainen olisi täysin fysiikan lakien vastaista

      Lainaa

    35. Tulos: +73 (75 ääntä)
      Toi sinisellä töhrijä on kyllä ilkeä. Varmaan se sama joka laittaa niitä mustia palkkeja kiinni ihmisten sukuelimiin. Pitäisi jo vihdoin saada kiinni!

      Lainaa

    36. Tulos: +26 (28 ääntä)
      No nyt ymmärrä paremmin sanontaa "kuin petolinnun perse" :D Onhan toi nyt ihan epäselvä, sotkuläjä koko homma!

      Lainaa

    37. Tulos: +9 (11 ääntä)
      Älgo: Jäi epäselväksi, että oliko Eeva tosissaan vai oliko vain läpänheittoa.
      toivon kovasti sen olevan jälkimmäinen. Koska oikeastaan haluaisin tykätä siit kommentista.

      Lainaa

    38. Tulos: +35 (43 ääntä)
      kuittiadam: ei ollut serenalla kiire töihin kun oli aikaa kiertää auto katsoa auton alle (jota ei muuten missään vaiheessa maininnut tehneensä mutta jonka oli kuitenkin tehnyt koska huomasi lapion auton alla) siirtää lapio pois auton alta ja ottaa valokuva serena oli kertonut miehelleen lapiosta muttei maininnut että se oli auton alla koska mies luuli sen pudonneen koukusta mitä olisi tapahtunut jos serena ei olisi huomannut lapiota? serena olisi lähtenyt autolla töihin ja lapio olisi jäänyt paikalleen oliko tuo sitten fb päivityksen arvoista? epäselväksi jää miksei serena pidä autotalliaan lukossa
      Auton alle? Oletko sä noin sokea itse, ettet olisi nähnyt lapion VARTTA? Ei rouva kierrellyt autoa huvikseen, vaan menee kuljettajan paikalle auton takaa kuskinovea lähestyen. Miten sinun supertyhmän pääsi sisällä kulkee ajatus, että kun autolla peruuttaa tuohon lapion terävään reunaan, jää lapio paikoilleen? Autokatoksen ja autotallin ero on siinä, että autokatoksessa ei ole ovea. Wau! Oletko äimistynyt? Serenalla on kusipää naapuri/Serena otti kuvan todisteeksi/Serena lähetti kuvan miehelleen/mies epäili ensin tippuneen koukusta/Myöhemmin Serena laittoi faceen päivityksen kavereilleen. Ja loppujen lopuksi Kuittiadam osoittautui idiootiksi

      Lainaa

    39. Tulos: -11 (13 ääntä)
      asdfgh: Pistokkeen, nimenomaan maadoittamattoman, piikit on yleensä tarkoituksella vähän keskelle taittuvat.
      Tarkoittanet pistotulppaa.

      Lainaa

    40. Tulos: +27 (31 ääntä)
      King: No, eipä ole oma sähkölaskuni.
      Joo, kuluttahan tuollainen ledinauha varmaan sen 0,10€ edestä viikossa sähköä. Onneksi et joudu sitä maksamaan ja vältyit näin taloudelliselta kurimukselta.

      Lainaa

    41. Tulos: +15 (19 ääntä)
      Vertaus "naama kuin petolinnun perse" meni just pilalle. Senhän on tarkoitus ilmentää jotain rumaa, mutta tuo on kyllä melkeinpä söpö! :D

      Lainaa

    42. Minäminä 9.11.2017 9:19
      Tulos: +27 (31 ääntä)
      kuittiadam: jos serena laittoi miehelleen ottamansa valokuvan eikä täsmentänyt että lapio oli alunperin auton alla olisi mies voinut ajatella että lapio on pudonnut koukusta mutta miksi serena ei olisi täsmentänyt että lapio oli auton alla? kieltämättä jos lapio olisi alunperin ollut siinä mihin serena sen siirsi valokuvan ottamista varten peruuttaessa lapio olisi osunut takapuskurin alareunaan tehden siihen jälkiä mutta jos lapio ei ollut alunperin auton alla miksi serena olisi sitten niin väittänyt? eli palaamme olettamukseen että lapio oli alunperin auton alla jotta lapio voisi lähtiessä jäädä renkaan alle sen pitäisi olla poikittain etu ja taka renkaiden välissä jolloin se ei auton paikallaan ollessa koskettaisi yhtäkään rengasta serena kuitenkin sanoo että lapio oli renkaassa kiinni eli sen on täytynyt olla joko auton suuntaisesti tai vinossa auton alla koskettaen maksimissaan kahta rengasta sivulta ja silloin lapio jäisi lähtiessä paikalleen ajatus että lapio joka ei ole renkaiden tiellä lentäisi kun autolla lähtisi peruuttamaan on vainoharhaisen mielen tuotos sellainen olisi täysin fysiikan lakien vastaista
      Ahaa. Sinä ilmeisesti näet tuossa kuvassa auton takana olevan lapion? Minä näen lapion, joka on, kuten Serena kertoo, (osittain) auton alla ja renkaassa kiinni. Eli lapio-osa on puskurin alapuolella koskettaen "lapion terällä" rengasta takaa kulutuspinnasta. Mielestäni se on loogisinta, koska miksi Serena olisi ottanut kuvaa lapiosta, jonka on siirtänyt täysin eri asentoon kuin missä se on ollut? Mahdollista myös on, että lapion havaitessaan ja sitä ihmetellessään ennen kuvan ottoa, hän olisi koskenut lapioon ja siirtänyt sitä, mutta asetellut sen kuvaa varten takaisin suunnilleen alkuperäiseen asentoon demonstroidakseen kuvalla lapion sijaintia tarkentaen sen olleen auton alla (osittain, kuten kuvasta näkee, joten sitä ei tarvitse erikseen mainita). Jos lapio olisi ollut täysin auton alla, ei Serena sitä luultavasti olisi edes huomannut, joten sekin puoltaa osittaista näkymistä sieltä alta. Minun kokemukseni mukaan auton renkaan takana, renkaassa kiinni olevat esineet jäävät peruuttaessa renkaan alle riippumatta siitä, missä asennossa ne ovat. En siis lainkaan ymmärrä, miksi lapion jääminen renkaan alle olisi niin hankalaa ja epätodennäköistä kuin millaiseksi sitä kuvailet. Siitä sentään olen samaa mieltä kanssasi, että auton alla oleva lapio, joka ei mitenkään kosketa autoa missään vaiheessa, ei itsellään liiku yliajettaessa mihinkään.

      Lainaa

    43. Tulos: -19 (25 ääntä)
      Rekkapena: Joo, kuluttahan tuollainen ledinauha varmaan sen 0,10€ edestä viikossa sähköä. Onneksi et joudu sitä maksamaan ja vältyit näin taloudelliselta kurimukselta.
      Jotenkin huvittavaa, että jotkut ottavat sen henkilökohtaisena loukkauksena, etten käytä jouluvaloja.

      Lainaa

    44. Neiti Knatterton 9.11.2017 15:49
      Tulos: +18 (24 ääntä)
      King: Ja ilmastonmuutoksesta viis…
      King: Ja ilmastonmuutoksesta viis…
      King: Jotenkin huvittavaa, että jotkut ottavat sen henkilökohtaisena loukkauksena, etten käytä jouluvaloja.
      Jotenkin huvittavaa, että otat itse henkilökohtauksena loukkauksena aen, että joku käyttää jouluvaloja. Maapallo tuhoutuu joulunvietosta ja silleen... vilkaise vähän omia kommenttejasi, kunkku.

      Lainaa

    45. Tulos: -16 (16 ääntä)
      Penttipena: Juoksia, käveliä, luistelia. Voi jumalauta että ottaa päähän aina kun näkee tuollaisia sanoja mistä puuttuu se J!
      Joo, Suomi on kyl mielensäpahoittajien luvattu maa. :D

      Lainaa

    46. Tulos: +9 (13 ääntä)
      Petkele: Ehkä hän pelkää, että sähkö tulee töpselistä läpi, kun se on läpinäkyvä?
      Ei ne jatkoroikat ole syyttä ulkona mustia ja sisällä valkoisia. sähkö ei vaan pysy kirkkaassa johdossa.

      Lainaa

    47. Tulos: -26 (26 ääntä)
      Minäminä: Ahaa. Sinä ilmeisesti näet tuossa kuvassa auton takana olevan lapion? Minä näen lapion, joka on, kuten Serena kertoo, (osittain) auton alla ja renkaassa kiinni. Eli lapio-osa on puskurin alapuolella koskettaen “lapion terällä” rengasta takaa kulutuspinnasta. Mielestäni se on loogisinta, koska miksi Serena olisi ottanut kuvaa lapiosta, jonka on siirtänyt täysin eri asentoon kuin missä se on ollut? Mahdollista myös on, että lapion havaitessaan ja sitä ihmetellessään ennen kuvan ottoa, hän olisi koskenut lapioon ja siirtänyt sitä, mutta asetellut sen kuvaa varten takaisin suunnilleen alkuperäiseen asentoon demonstroidakseen kuvalla lapion sijaintia tarkentaen sen olleen auton alla (osittain, kuten kuvasta näkee, joten sitä ei tarvitse erikseen mainita). Jos lapio olisi ollut täysin auton alla, ei Serena sitä luultavasti olisi edes huomannut, joten sekin puoltaa osittaista näkymistä sieltä alta. Minun kokemukseni mukaan auton renkaan takana, renkaassa kiinni olevat esineet jäävät peruuttaessa renkaan alle riippumatta siitä, missä asennossa ne ovat. En siis lainkaan ymmärrä, miksi lapion jääminen renkaan alle olisi niin hankalaa ja epätodennäköistä kuin millaiseksi sitä kuvailet. Siitä sentään olen samaa mieltä kanssasi, että auton alla oleva lapio, joka ei mitenkään kosketa autoa missään vaiheessa, ei itsellään liiku yliajettaessa mihinkään.
      lapio on aivan selvästi kuvassa auton takana eikä kosketa edes takapuskuriin renkaasta puhumattakaan kuvassa lapio on siirretty pois auton alta ja siksi serena päivityksessään sanoo lapion olleen auton alla renkaassa kiinni koska kuvassa lapio ei ole auton alla eikä renkaassa kiinni tajuatko?

      Lainaa

    48. Tulos: +4 (4 ääntä)
      mandi: töhriJä
      Aivan. Eeva heitti sen(kin) tässä läpällä viitaten miten kielioppitaidottomia semmottiset töhriät tuppaavat olemaan. XD

      Lainaa

    49. Tulos: 0 (0 ääntä)
      Minäminä: Kaikki ihmiset eivät lähde töihin joka aamu niin myöhään, että on kiire jo oman autotallin kohdalla. Monilla on liukuva työaika, jolloin joustovara voi olla isokin. Kaikilla ei ole työaikaa lainkaan, riittää kun työt tulee tehdyksi. Ilmeisesti Serena lukeutuu johonkin näistä ihmisryhmistä, kuten kai suurin osa työssäkäyvistä. Serenan ei todennäköisesti tarvinnut katsoa suoranaisesti auton alle etsiäkseen lapiota, koska kuten kuvauksessa kerrotaan, lapio oli varmaankin vain osittain auton alla. Se on siis näkynyt osittain jo auton taakse menemällä. Vaikka Serena olisikin vilkaissut jostain syystä auton alle, ei ole mitenkään ihmeellistä, ettei hän sitä erikseen painota, se kun on julkaisun pääajatuksen kannalta täysin epäolennaista. Miehelleen Serena on todennäköisesti lähettänyt päivityksessä nähdyn kuvan, josta mies on ajatellut lapion pudonneen. Mutta jos lapio on ollut selkeästi osittain auton alla, Serena on pitänyt putoamista mahdottomana. Varsinkin kun siinä kohdassa ei ole koukkua, mistä pudota. Mitä tapahtuisi, jos Serena lähtisi peruuttamaan renkaan taakse, auton alle ilkivaltatarkoituksessa asetetun lapion päälle? Sitähän me emme tiedä, kun niin ei käynyt. Kenties rengas olisi puhjennut, kenties pyörän ripustukset olisivat vaurioituneet, kenties lapio olisi lentänyt siten, että peltiin tai muoviosiin olisi tullut vaurioita. Selvää kuitenkin on, että lapio ei jäisi täysin paikalleen, kun se jää renkaan alle. Autotallin ovien lukitsemattomuuteen en osaa vastata. Ehkä auto ei olekaan tallissa, vaan tuo on vain autokatos. Tai se on talli, jossa ovissa ei ole lukkoja. Tai ehkä hän ei ole katsonut tarpeelliseksi lukita ovia. Täällä meidän seuduilla ei kenelläkään ole autotallien ovet lukossa, koska täällä sitä ei katsota tarpeelliseksi. Täällä ei edes ole laitettu lapiota auton alle kenellekään. Lisäksi on huomioitavaa, että Serenan julkaisu on todennäköisesti tehty ihan hänen omalle FB-seinälle, mistä sen on ollut tarkoitus päätyä vain oman kaveripiirin silmille. Tällöin hän on voinut olettaa, ettei koko tarinaa tarvitse kertoa kohtuuttoman pikkutarkasti, koska idea tulee esiin helpommalla ja hänen kavereistaan on jo poistettu ne, jotka tarttuvat jokaisen päivityksen jokaiseen sanamuotoon etsiäkseen siitä keksittyjä epäjohdonmukaisuuksia ihan vain voidakseen väittää sitä valheeksi.
      Serena kertoo aivan selvästi aina kiertävänsä auton takaa ennen liikkeelle lähtöään. Serenan mies voi olla kotona ja on tullut katsomaan kun Serena on käynyt sanomassa.

      Lainaa

    50. Tulos: +11 (23 ääntä)
      Luffi: Haltia!!
      Haltia ja haltija ovat kaksi sanaa joilla on aivan eri merkitys. Siinä ei ole kyse kielioppivirheestä.

      Lainaa

    51. Tulos: 0 (18 ääntä)
      Joo: Haltia ja haltija ovat kaksi sanaa joilla on aivan eri merkitys. Siinä ei ole kyse kielioppivirheestä.
      No kun ei ole. Haltia ja haltija ovat yksi ja sama asia. Nykyään haltia ja haltija mielletään eri asioiksi, mutta ne ovat periaatteessa samaa tekijä-muotoa oleva alkuperäinen sana. Jossain vaiheessa j-kirjaimen käyttöä on arvottu yleisemminkin muidenkin sanojen kohdalla vaikka kieliopilliset asiantuntijat ovat sen käytöstä olleetkin melko yksimielisiä. Sitten viimein Tolkienin kääntäjälle tuli se viimeinen virhe - virhe jonka itsekin sittemmin on myöntänyt tehneensä. Tämän korjaaminen vaan on mahdoton tehtävä. Joka tapauksessa jos haltia-sanan alkuperää kunnioitetaan ja matkan varrella tehdyt väärät tulkinnat unohdetaan, meillä on vain yksi haltija-sana, ja siinä kuuluu olla j.

      Lainaa

    52. Tulos: +5 (11 ääntä)
      Niin, tuoltahan tuo linkki löytyikin. Lyhyesti pointti tulee varsin hyvin selväksi seuraavasta lainauksesta: "...perustelun mukaan on aiheetonta erottaa mytologista olentoa konkreettisesta hallussapitäjästä, koska mytologisen olennonkin kuvitellaan hallitsevan eli vallitsevan omaansa – esimerkiksi järven haltijan järveä, metsän haltijan metsää." -RIITTA ERONEN filosofian maisteri, Helsingin yliopisto erityisasiantuntija, kielenhuoltaja, Kotimaisten kielten keskus Kokonainen Tolkienin kääntäjän tunnustus tekemästään kielivirheestä löytyy tästä: https://www.kotus.fi/nyt/kotus-blogi/kersti_juva/haltiat_ja_orkit.10229.blog

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kuva, jouluvalot, pistorasia, petolintu, auto, spraymaali, lapio