Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Avoin kirje köyhille

T: Rikkaat
Avoin kirje köyhille

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 124 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +1098 (1190 ääntä)
      Ni afrikkalaiset, nyt myykää ne pleikat että saatte sen juoksevan vern ja vaikka taloon sähköt! On ne näköjään rikkaillakin ongelmansa.

      Lainaa

    2. Tulos: +947 (1011 ääntä)
      ... Anteeksi, mitä?

      Lainaa

    3. Kalehmainen 4.7.2017 0:47
      Tulos: +1147 (1237 ääntä)
      Johanna vaikuttaa ihmiseltä joka tienaa 1700e/kk Prisman kassalla ja tuntee itsensä miljonääriksi. Tai sitten asuu äitin helmoissa ja saa viikkorahaa

      Lainaa

    4. Tulos: +317 (341 ääntä)
      o_O

      Lainaa

    5. Tulos: +762 (800 ääntä)
      Tän on aivan pakko olla trolli. Ja aina yhtä hauska argumentti nuo afrikkalaiset.

      Lainaa

    6. saarierkki 4.7.2017 1:12
      Tulos: -35 (335 ääntä)
      Amerikkalainen kulttuuri on saapunut suomeen. Köyhät kyykkyyn oikein kunnolla.

      Lainaa

    7. Tulos: +551 (605 ääntä)
      Toivon syvästi, että tämä on vain hyvin, hyvin huono vitsi..

      Lainaa

    8. Tulos: +373 (419 ääntä)
      Työttömyydestä ei saisi varmaan puhua koska joku voi pahoittaa siitä mielensä?

      Lainaa

    9. Mustalaisnaamio 4.7.2017 1:25
      Tulos: +468 (482 ääntä)
      Ensimmäisen miljoonan tienaaminen on vaikeinta. Seuraavat tulevatkin helpommin.

      Lainaa

    10. Tulos: +1026 (1078 ääntä)
      Ja sitten vielä jotkut kehtaavat väittää, että rikkailla olisi alentunut empatiakyky ja heikko suhteellisuudentaju. Katsokaa nyt, kuinka Johanna osaa suhteuttaa ja samaistua. Hän vaikuttaa todella huomaavaiselta ja älykkyyltä ihmiseltä, ja olisi ihanaa saada enemmän hänen kaltaisiaan ystäviä, jotka ymmärtävät todellista elämää.

      Lainaa

    11. ihanoikeesti 4.7.2017 1:37
      Tulos: +413 (425 ääntä)
      jos multa kysytään niin kuka tahansa mainitsee helposti, jos elämässä tulee este tehdä jotain. meinaan siis että kun joku tajuaa kaupassa ettei olekaan varaa kaikkeen mitä suunnitteli ostavansa ja toteaa "voi ei eihän mulla oo varaa tähän" on sama kuin jos henkilö jolla on äkkiseltään murtunut jalka eikä sen takia pääse juoksemaan joka vuotista maratoniaan toteaa "voi ei enhän mää voikkaan juosta tätä maratonia nyt". rikkailla harvemmin tulee rahan kanssa tilannetta jolloin ei voisi saada rahallaan jotain mitä joku toinen voisi saada "voi ei mullahan on liikaa rahaa".

      Lainaa

    12. Tulos: -301 (417 ääntä)
      Tää on niin asiaa!! :)

      Lainaa

    13. Tulos: +199 (239 ääntä)
      Ton päivityksen on PAKKO olla vitsi..

      Lainaa

    14. saarierkki 4.7.2017 1:39
      Tulos: -274 (402 ääntä)
      Rikkaille pitäisi antaa kuljetuksia metsään ja ne pitäisi hakata tunkilla kuoliaaksi!!

      Lainaa

    15. saarierkki 4.7.2017 1:39
      Tulos: -154 (200 ääntä)
      Rikkaille pitäisi antaa helikopteri lentoja.

      Lainaa

    16. Tulos: -533 (669 ääntä)
      Naapuri: … Anteeksi, mitä?
      Lue uudestaan, ellet pysynyt kärryillä. Lue niin monta kertaa, että tajuat mitä luit, vaikka menisi koko ilta. Ei se teksti täältä mihinkään katoa. Turhaan meiltä kyselet, kun itsekin voit tekstin lukea uudestaan niin monta kertaa kuin on tarvis.

      Lainaa

    17. Tulos: +347 (385 ääntä)
      Siinä oli ytimekkäästi kiteytetty rikkaan ihmisen taakka.

      Lainaa

    18. Kirjahylly 4.7.2017 2:09
      Tulos: +373 (383 ääntä)
      Johannan tuska on käsinkosketeltavaa.

      Lainaa

    19. Tulos: -393 (619 ääntä)
      Onhan tuo totta. Pystyn itse samaistumaan hyvinkin Johannan ajatuksiin. Joskus köyhien kodeissa käyneenä, en voi kuin ihmetellä miten paljon siellä on kaikkea rojua. Itse elän hyvinkin minimalistista elämää vaikka tilillä olisikin rahaa ostaa koko marketin leluosasto lattialle pyörimään. Yleensä siellä tavaroiden keskellä hautautuneena on vielä yksi tai kaksi koiraa tai kissaa. Osa kurjuudesta on täysin itseaiheutettua.

      Lainaa

    20. Tulos: -274 (388 ääntä)
      Huomaa että enemmistö feissarimokien lukijoista köyhiä. Mut täytyy sanoo, että köyhät valittaa iha hirveesti siitä et ei oo rahaa.

      Lainaa

    21. miinaharava 4.7.2017 5:38
      Tulos: +407 (441 ääntä)
      Siis kelatkaa, Johanna on joskus joutunut pohtimaan yhdestä (1) autosta luopumista! Että vähän nyt suhteellisuudentajua, ihmiset. Kyllä Johannalla on sentään tosi paljon vaikeampaa ku jollain köyhillä.

      Lainaa

    22. Tulos: +220 (260 ääntä)
      Taitaa nyt kyseessä olla isin pieni prinsessa joka asuu porukoillaan, eikä tarvitse laskuja maksaa. Kyllähän silloin se 1840€/kk tuntuu isolta, kun ei lähde muuta kuin verot. Voi olla Johannalle karu yllätys kun joskus joutuu muuttamaan julmaan ja kylmään maailmaan.

      Lainaa

    23. totuudentorvi 4.7.2017 8:20
      Tulos: +217 (241 ääntä)
      Kalehmainen: Johanna vaikuttaa ihmiseltä joka tienaa 1700e/kk Prisman kassalla ja tuntee itsensä miljonääriksi. Tai sitten asuu äitin helmoissa ja saa viikkorahaa
      Sama epäilys täällä. Huomiohuoraustrolli vain. Sitä paitsi, jos toi ois totta niin millanen mulkku pitää olla, että pyydät vähempivaraisen kaverin ravintolaan tarjoamatta hänelle, jos itellä rahaa riittää? :D Muutenkin ainakin joskus reilua tehdä niin, että pyytäjä/ehdottaja maksaa.

      Lainaa

    24. St.Vitus Dance 4.7.2017 8:31
      Tulos: +89 (159 ääntä)
      Varsinainen kusipää lehmä.

      Lainaa

    25. Tulos: -139 (221 ääntä)
      Masa: Taitaa nyt kyseessä olla isin pieni prinsessa joka asuu porukoillaan, eikä tarvitse laskuja maksaa. Kyllähän silloin se 1840€/kk tuntuu isolta, kun ei lähde muuta kuin verot. Voi olla Johannalle karu yllätys kun joskus joutuu muuttamaan julmaan ja kylmään maailmaan.
      Veikkaisin, että se 80 000 tilillä pehmentää muuttoa julmaan ja kylmään maailmaan aika lailla. Vai mitä sinä arvelet? Jokaisen ei tarvitse tehdä kaikkea vaikeimman kautta kuten sinä.

      Lainaa

    26. Tulos: +174 (202 ääntä)
      Tää taitaa olla se, mistä Hesarikin uutisoi (maksumuurin takana)? Ehtikin jo ihmetyttää, miksi "sai vihat niskoilleen", mutta eipä ihmetytä enää ollenkaan. Johanna, jos oikeasti olet tässä tosissasi, häpeä. Postauksesi on törkeä ja ymmärtämätön.

      Lainaa

    27. Tulos: +373 (383 ääntä)
      Ha, minulla on lapsuusajalta tällainen tuttu. Minua kaksi vuotta nuorempi (eli piirun alle kolmekymppinen) ja valittaa kanssa, miten ihmeessä ihmisillä ei voi olla rahaa. Ruokakin on niin halpaa, eihän tartte ostaa kuin joku karkkipussi jne niin pärjää. Hän itse on ostanut itselleen ponin ja hehkuttaa, kuinka hänellä on varaa omistaa poni JA auto, kun osilla ei ole varaa ostaa edes sitä autoa. Muistaa myös muistuttaa tästä minulle, kun joskus erehdyin sanomaan, että vieläkin haaveilen siitä lapsuusajan hevosesta, mutta ettei minulla ole varaa hommata hevosta. En vain koskaan kehdannut kaverilleni mainita, että hänellä on siihen poniin varaa, koska: - hän asuu edelleen äitinsä kanssa äidin ja isin maksamassa omakotitalossa muuttotappiokunnassa - hänen "autonsa" on hänen äitinsä auto, jonka äiti maksaa ja äiti käy itse töissä 15km päässä pyörällä, jotta tyttö pääsee läheiselle huoltoasemalle autolla töihin - hänen isänsä maksaa puolet ponin tallimaksusta, ettei tyttökulta tunne oloaan hylätyksi - kyseinen neiti luulee edelleen, että hän käyttää kännykkäliittymää niin viisaasti, ettei sieltä ole tullut laskua sitten vuoden 2009, jolloin hän oli soitellut 200€ edestä kavereille. Todellisuudessa äiti (tai isi) maksaa tuon laskun, samoin kuin netin ja kaiken muunkin. - ruuan maksaa äiti Lyhyellä matikalla jos minä saisin nyt käteeni kaiken sen rahan, mitä käytän vuokraan, autoon, nettiin, kännykkään, ruokaan ja muihin laskuihin, niin minullahan olisi varaa ostaa se hevonen. Kaksikin. On se kumma, kun itsensä elättävä perusduunari ei kylve rahassa, miksei mene vaan takaisin äidin helmoihin...

      Lainaa

    28. palkkahirmu 4.7.2017 8:58
      Tulos: +249 (249 ääntä)
      CH551: Työttömyydestä ei saisi varmaan puhua koska joku voi pahoittaa siitä mielensä?
      Työttömyyskin on vain joku työttömien yksinoikeus.

      Lainaa

    29. Tulos: +247 (255 ääntä)
      Kalehmainen: Johanna vaikuttaa ihmiseltä joka tienaa 1700e/kk Prisman kassalla ja tuntee itsensä miljonääriksi. Tai sitten asuu äitin helmoissa ja saa viikkorahaa
      Tai sitten saanut jonkinlaisen perinnön, minkä mukana tullut tasainen tulovirta. Ei noin tyhmä voi ainakaan omalla työllä tienata.

      Lainaa

    30. Tulos: -107 (309 ääntä)
      Olenko ainoa, jonka mielestä Johanna puhuu asiaa? Hänen tapansa ilmaista asiansa ei ole kovin hyvä ja hän kyllä saa itsensä kuulostamaan ylimieliseltä prinsessalta, mutta epämiellyttävän ilmaisun takana on minusta kyllä ihan oikea pointti. En tietenkään ole hänen kanssaan samaa mieltä kaikesta. Tietysti se on paljon pahempaa, kun pitää venyttää ruoasta, kuin jos omaisuus tipahtaisi sataantuhanteen. Miljoona-/miljardiomaisuuden väheneminen sadoiksi tuhansiksi olisi siitä huolimatta monille ihmisille henkisesti raskasta. Miljoonarikkauksista köyhtyminen ei ole helppoa ja leppoisaa, vaikka oikea köyhyys onkin vaikeampaa ja rasittavampaa. Niin, oikea köyhyys. Eli se, kun rahaa ei ole eikä tule, ruokaa ei kirjaimellisesti riitä kaikille seuraavaan satokauteen asti ja lapset eivät pääse kouluun eivätkä lääkäriin. Jos oikeasti köyhillä on oikeus valittaa rahasta, ja Suomen köyhillä on oikeus valittaa rahasta, niin miksei köyhtyneillä rikkailla olisi oikeutta valittaa rahasta? Rahasta valittaminen ja puhuminen ON kaikkien oikeus, eikä kenenkään tulisi joutua tuomituksi siitä! (Paitsi silloin, jos siitä puhuu tyhmästi, mutta jos siitä puhuu fiksusti, niin mikseivät rikkaat saisi puhua siitä?) En tiedä, minua vain todella ärsyttää ainainen rahasta valittaminen, samoin kuin Johannaakin. Oma äitini valitti aina rahasta. Joskus meillä oli hyvin rahaa ja joskus ei melkein ollenkaan, riippuen siitä kuinka paljon isä osti alkoholia. Oli ihan hirveän stressaavaa, kun äiti aina valitti, ettei rahaa ole, muttei selittänyt rahatilannettamme sen tarkemmin. Minä ymmärsin asian lapsen mielelläni niin, että ruokaa ei ehkä ole vähään aikaan luvassa. Sitten parempirahaisena kuukautena he ostivat jotain isoa, ja minä jouduin yksikseni murehtimaan, että pitääkö minun nyt myydä omat tavarani korvatakseni menetetyt ruoka- ja laskurahat, kun vanhempani tuhlailevat "vähiä" rahojaan kaikkeen turhaan. Ja se syyllistäminen siitä, kun minulle ostettiin jotain! Ensin äitini saattoi ilomielin ostaa minulle CD:n/kukan/karkkeja, ja kymmenen minuutin kuluttua märmättää siitä, kun aina menee rahaa hukkaan kaikkeen turhaan kun lapset ne vain vaativat ja vaativat. Tietysti saa puhua siitä, mikä omaa mieltä painaa, ja sehän on useilla raha. Minä kuitenkin olen Johannan kanssa samaa mieltä siitä, että kaikilla on oikeus valittaa omista rahahuolistaan, vaikkeivät ne olisikaan maailman suurimpia huolia, ja rahasta voi myös valittaa liikaa ja väärällä tavalla.

      Lainaa

    31. Tulos: +224 (246 ääntä)
      Nii onhan se täysin sama stressi kun tili näyttää nollaa ja kodittomuus uhkaa ja maha kurisee tyhjyyttään kuin että yhdestä autosta pitäisi luopua. Toivon et hänkin on joskus vararikossa vailla pennin jeniä niin ehkä jospa ehkä ymmärtäisi miten idiootti on ollut.

      Lainaa

    32. Tulos: -104 (204 ääntä)
      No onhan tuossa pointtinsa. Samaistun kyllä. Mä oon pitänyt rajana 2v liksat tilillä hätävarana, ja kun enää ei olekaan kun noin vuosi, tuntuu se vähän kurjalle vaikka tiedän että se on silti ihan kiva summa. Ja ei, ei perintöä. Pikkuhiljaa palkasta säästetty vain. Nää on näitä ihmisen korvienvälijuttuja, jotka eri ihmisillä ihan erilaisia. Toisella menee hyvin kun ennen liksapäivää on vielä rahaa tilillä, toiselle on kauhistus jos tilin saldo menee alle kymppitonniin. Esimerkiksi. Kumpikaan ei ole sen enempää väärin kuin oikeinkaan.

      Lainaa

    33. Tulos: +134 (148 ääntä)
      Vähän hämmentää, kun täällä muutamakin on maininnut vähän alle 2000e summia ja pitää niitä ilmeisesti juuri ja juuri toimeentulevan köyhän palkkana. itse olen ollut työelämässä kymmeniä vuosia ja kuukausipalkkani on karvan verran yli kahden tonnin. Hyvin olen silti elänyt, joskin ilman ponia.

      Lainaa

    34. Muumi (kopio) 4.7.2017 9:49
      Tulos: -84 (168 ääntä)
      Jokunen: Onhan tuo totta. Pystyn itse samaistumaan hyvinkin Johannan ajatuksiin. Joskus köyhien kodeissa käyneenä, en voi kuin ihmetellä miten paljon siellä on kaikkea rojua. Itse elän hyvinkin minimalistista elämää vaikka tilillä olisikin rahaa ostaa koko marketin leluosasto lattialle pyörimään. Yleensä siellä tavaroiden keskellä hautautuneena on vielä yksi tai kaksi koiraa tai kissaa. Osa kurjuudesta on täysin itseaiheutettua.
      Just näin. Ja kummasti näillä köyhillä on yleensä varaa tupakoida.

      Lainaa

    35. Tulos: +94 (102 ääntä)
      Joku taisi saada viikkorahan korotuksen..

      Lainaa

    36. Tulos: -167 (239 ääntä)
      Kommenteista huomaa, että tämä kirjoitus meni useimmilta lukijoilta ns. ohi. Johannan kommentti afrikkalaisista on aivan totta. Ei Suomessa ole oikeasti köyhiä, vaan Suomen köyhät on tyyliä "yhyy, en ole saanut jäätelöä koko viikkoon".

      Lainaa

    37. Tulos: -97 (117 ääntä)
      Mitä se köyhille kuuluu mitä me rikkaat tehään?

      Lainaa

    38. It's a deal 4.7.2017 10:43
      Tulos: +17 (41 ääntä)
      Mustalaisnaamio: Ensimmäisen miljoonan tienaaminen on vaikeinta. Seuraavat tulevatkin helpommin.
      Toinen on itse asiassa vaikeampi, silloin olet jo verottajan tutkassa. :D

      Lainaa

    39. LaihaValkoinenHerttua 4.7.2017 10:58
      Tulos: +18 (74 ääntä)
      Nupu: Lue uudestaan, ellet pysynyt kärryillä. Lue niin monta kertaa, että tajuat mitä luit, vaikka menisi koko ilta. Ei se teksti täältä mihinkään katoa. Turhaan meiltä kyselet, kun itsekin voit tekstin lukea uudestaan niin monta kertaa kuin on tarvis.
      Niin, ainahan ensimmäiset feissarimokien kommentoijat eivät jaksa paneutua mokien sisältöön, vaan laittavat vain yleispätevän/ärsyttävän kommentin tyyliin "Pekka, mitä nyt taas?" tai "Mitä v*ttua minä juuri luin?". Nämä kommentit ovat turhia, ne eivät avaa mitään uutta näkökulmaa asiaan, eivätkä tuo mitään lisäarvoa, sillä nöiden kommenttien olemassaoloa ei kukaan tosissaan noteeraa. Ne ovat vähän niin kuin Yön kokoelmalevyt, jos niitä ei ole niin ketään ei loppujen lopuksi haittaa. Ja tuo itse mokahan oli täysi provo, ja harvinaisen heikko sellainen. Kaikki, jotka tarttuvat asiaan miltään tuohtumuksen kantilta, ovat trollin uhreja. Tai sitten Johanna pitää Kokoomuksen puoluekirjaa seinälleen ripustettuna.

      Lainaa

    40. yli opisto hörhö 4.7.2017 11:01
      Tulos: +99 (125 ääntä)
      Niin, onhan se aika ikävää jos yhtäkkiä huomaat että sulla on vain se 80k rahaa tilillä. Eihän sillä saa kuin yhden makaronipussin ja sillä pitäisi elää se seuraavat kaksi viikkoa. Aivan yhtä vaikeaa elämää kuin köyhillä, joten mitä valitatte! Jos älykkyys on tuota luokkaa niin on vain yksi vaihtoehto: kys.

      Lainaa

    41. Tulos: +154 (172 ääntä)
      Jokunen: Onhan tuo totta. Pystyn itse samaistumaan hyvinkin Johannan ajatuksiin. Joskus köyhien kodeissa käyneenä, en voi kuin ihmetellä miten paljon siellä on kaikkea rojua. Itse elän hyvinkin minimalistista elämää vaikka tilillä olisikin rahaa ostaa koko marketin leluosasto lattialle pyörimään. Yleensä siellä tavaroiden keskellä hautautuneena on vielä yksi tai kaksi koiraa tai kissaa. Osa kurjuudesta on täysin itseaiheutettua.
      Pidä mielessä että kaikilla ei ole sukulaisten luomaa suojatyöpaikkaa ja työt voikin lähteä yhtäkkiä alta. Suurin osa rojuista on myös voitu ostaa käytettynä ja tavararöykkiö voi johtua siitä ettei raaskita heittää menemään kun voi olla halvempaa yrittää korjata itse kuin ostaa uusi. Noin niinkuin esimerkiksi. Lemmikkikin on voitu hankkia parempina aikoina ja perheenjäsenistä ei välttämättä haluta noin vain luopua jos toivoo vielä muutosta tilanteeseen. Kuten joku totesikin, jotkut on niin onnellisia että ovat säästäneet (tai vanhemmat jemmanneet) tilille jotain, eikä tarvitse elää kädestä suuhun, ja sen itse asettamansa säästörajan alle joutuminen voi aiheuttaa huolta rahoista, oli se sitten mikä summa tahansa. Köyhyyshän on siinä mielessä suhteellista että vaikka suomalaiset köyhät on kehitysmaiden köyhien mielestä rikkaita, niin täällä ei kuitenkaan samalla määrällä rahaa pärjää. Ehkä mokan kirjoittajalla on kuitenkin unohtunut kavereita tavatessaan että kaikilla ei ole varaa kaikkeen ja siksi kaverit joutuu koko ajan muistuttamaan että rahaa ei ole...

      Lainaa

    42. yli opisto hörhö 4.7.2017 11:05
      Tulos: +122 (138 ääntä)
      Nupu: Veikkaisin, että se 80 000 tilillä pehmentää muuttoa julmaan ja kylmään maailmaan aika lailla. Vai mitä sinä arvelet? Jokaisen ei tarvitse tehdä kaikkea vaikeimman kautta kuten sinä.
      Ahh, aivan! Tyhmä minä kun tuhlasin sen 80.t euroa mitkä sain kun täytin 18v, kuten jokaikinen suomalainen! Nyt täytyy tehdä asiat vaikeimman kautta.

      Lainaa

    43. Tulos: +131 (141 ääntä)
      Käy niin sääliksi näitä epäoikeutettuja ihmisiä, jotka ahdistuu kun tilin saldo laskee alle 80000. Ollaan me opiskelijat vaan niin onnekkaita meidän ~500€/kk tukituloilla ja epävarmoilla työmarkkinoilla. Onneksi stressitasotkaan ei ole sillä tasolla, että sitä saisi ikinä mainita.

      Lainaa

    44. Tulos: +100 (118 ääntä)
      Voi olla, että Johannalla on rahaa, mutta silti hän on ymmärtämätön ja tyhmä. Mieluummin olisin köyhä, empaattinen ja viisas.

      Lainaa

    45. Tulos: -77 (133 ääntä)
      Mä ymmärrän osittain tuon. Moni kaverini on vielä opiskelijoita ja itse valmistuin vuosi sitten. Heillä ei ole ns. rahaa joka päivän huvituksiin kun opintotuki on sen jotain 500€/kk ja Kela vielä on tekemässä elämästä hankalampaa. Erona on että he eivät valita. Maksavat itse kaikki kännykät, vuokrat, verot sun muut ja pystyvät elämään tuolla summalla. Tosin monilla on viikonloppu-/kesäduuni jolla säästävät rahaa. Mutta sitten on aikuisia jotka on käyneet "koko elämänsä" duunissa ja he valittavat että ei ole rahaa/säästöjä/hyvä palkka. Tosiaan, kaikki on suhteellista. Toki elämässä sattuu ja tapahtuu ja valittaminen ei tee asiasta parempaa muuten ku purkaa pahaa oloa. Pointtina on se että kaikille on annettu samat mahdollisuudet menestyä, toisia on onnistanut, toisia ei. Ilman köyhiä ei olisi rikkaitakaan.

      Lainaa

    46. Tulos: -110 (158 ääntä)
      Yllättäen kommenttiosio täynnä köyhiä taas valittamassa :D

      Lainaa

    47. Miljonääri 4.7.2017 11:53
      Tulos: +84 (86 ääntä)
      Nupu: Veikkaisin, että se 80 000 tilillä pehmentää muuttoa julmaan ja kylmään maailmaan aika lailla. Vai mitä sinä arvelet? Jokaisen ei tarvitse tehdä kaikkea vaikeimman kautta kuten sinä.
      Olen 100% varma ettei Johannalla todellisuudessa ole tuollaisia rahoja. Kaikkihan netissä liioittelevat omaisuuttaan. Se on aika helppoa.

      Lainaa

    48. Tulos: +44 (98 ääntä)
      Toi muija on ihan pimee muttaaa...! Eikö meillä kaikilla reilu parikymppisillä ole ainakin se yksi kaveri, jolla ei IKINÄ ole rahaa ja myöskin jaksaa asiasta aina mainita vaikkei kysytä? Tyyppi ei ole työtön/opiskelija vaan yksinkertaisesti aivan paska raha-asioissaan ja sitten ollaan pahimmassa tapauksessa lainailemassa muilta rahaa kun omansa käyttää huolimattomasti. Itseäni ainakin vituttaa suuresti tämän tyyppiset rahavalittajat. Joskus "köyhyys" on oma vika.

      Lainaa

    49. Tulos: +87 (95 ääntä)
      Ei yhtään ristiriitaista, valittaa ettei rikkailla ole oikeutta valittaa rahaongelmistaan ja samaan henkäisyyn sanoo ettei köyhien pitäisi valittaa rahasta, koska he ovat rikkaita afrikkalaisten mielestä?! Siis mitä nyt taas

      Lainaa

    50. Downvoteme 4.7.2017 12:27
      Tulos: -56 (72 ääntä)
      Vitun köyhät :D :P

      Lainaa

    51. Tulos: +111 (119 ääntä)
      Etköhän sä voisi Johanna niille kavereillesi sen aterian tarjota, jos sulla kerran niin paljon on rahaa ja monen kymmenen tuhannen "hätävarat". Koita löytää jostain edes pieni silaus empatiaa muita ihmisiä kohtaan. Koko naailma kuitenkaan ei pyöri sinun pikkuympyröidesi ympärillä.

      Lainaa

    52. Tulos: -102 (142 ääntä)
      Miksi Johannan pitäisi tarjota? Jos vaikka se tuttava / tuttavat eivät siksi ole saaneet säästettyä, että syövät ulkona? Ja se on sitten Johannan juttu korjata, vai? Jos joku on hoitanut hommansa mallikkaasti, miksi häntä pitää sen vuoksi vihata ja haukkua? Täällä erityisesti, kun koko Johanna ei (luultavasti) ole täällä keskustelemassa, eikä hän ole tuota tänne alunperin kirjoittanut. Mutta, tokihan tuollaiselle ihmiselle pitää saada edes vähintään paha mieli sanomalla rumasti, eihän kenelläkään saa olla asiat paremmin ku itellä. =)

      Lainaa

    53. Tulos: +114 (128 ääntä)
      Jokunen: Onhan tuo totta. Pystyn itse samaistumaan hyvinkin Johannan ajatuksiin. Joskus köyhien kodeissa käyneenä, en voi kuin ihmetellä miten paljon siellä on kaikkea rojua. Itse elän hyvinkin minimalistista elämää vaikka tilillä olisikin rahaa ostaa koko marketin leluosasto lattialle pyörimään. Yleensä siellä tavaroiden keskellä hautautuneena on vielä yksi tai kaksi koiraa tai kissaa. Osa kurjuudesta on täysin itseaiheutettua.
      No tuon rojukysymykseen voin vastata. Kun itse olin opiskelija ja kaverit ja sukulaiset jo töissä, niin heidän mielestään olin kierrätyskeskus. Puhelimia oli hyvinkin puoli tusinaa, toisten vanhoja tietysti, kaiken maailman huonekalua joita varmaankin tarvitsin koska opiskelija (en tarvinnut, uskon minimalistiseen). Roudasin ne lootat sitten aina Fidaan välillä. Ei ole kiva jos on kaksi jätesäkillistä vaatteita joista mitkään eivät ole siistejä tai edes sovi, ja puoli tusinaa puhelinta joista yhdellä voi tekstata ja toisella vastaanottaa puheluita, aina joskus, koska pitäähän opiskelijaa "auttaa". Hauskempaa nyt kun on vähän mutta kauniita vaatteita ja yksi puhelin joka toimii. Köyhää kohdellaan roskiksena. En kuitenkaan ole koskaan ollut "oikeasti" köyhä, ylpeä vain. Stressitasoa vähentää koko lailla, mikä taas auttaa esim. nukkumisessa, työnteossa, ja valmistumisessa, kun tietää että jos silmälasit hajoavat voi nöyrtyä ja soittaa vanhemmille ja pyytää rahat uusiin. Tuttavilla joilla sellaista mahdollisuutta ei ole on kaiken maailman pikavippejä, ja siinä menee talous ja tulee hermoromahdus. Rahaa ei välttämättä tarvita paljoa mutta turvaverkko on kaiken a ja o -ja jos siitä ei ymmärrä olla kiitollinen on aidosti idiootti.

      Lainaa

    54. Tulos: +93 (105 ääntä)
      RouvaP: Miksi Johannan pitäisi tarjota? Jos vaikka se tuttava / tuttavat eivät siksi ole saaneet säästettyä, että syövät ulkona? Ja se on sitten Johannan juttu korjata, vai? Jos joku on hoitanut hommansa mallikkaasti, miksi häntä pitää sen vuoksi vihata ja haukkua? Täällä erityisesti, kun koko Johanna ei (luultavasti) ole täällä keskustelemassa, eikä hän ole tuota tänne alunperin kirjoittanut. Mutta, tokihan tuollaiselle ihmiselle pitää saada edes vähintään paha mieli sanomalla rumasti, eihän kenelläkään saa olla asiat paremmin ku itellä. =)
      Koska kaikilla ihmisillä on eri tilanne. Me ollaan jokanen jossain roolissa ja jostain varastoduunarin palkasta ei välttämättä saa säästettyä, vaikka mitä tekisit. Tai jos oot sairaseläkkeellä? Tai sulla on lapsia ja kaikki rahat menee niiden ruokiin. Jokasella ihmisille on oma osuus ja rikkaus nyt vaan ei jakaudu tasaisesti. Jos kaikilla maailman ihmisillä olis tasan miljoona dollaria pankkitilillä, niin tämä koko yhteiskunta romahtais. Yht äkkiä rahan arvo ei merkkais enää mitään. Sä et sais sillä miljoonalla dollarilla edes pussillista leipää. Mut jos sä aidosti välität sun ystävistä. Et siis siitä mitä sun ystävät omistaa, kuin paljon rahaa niillä on pankkitilillä, tai mitkä vaatteet, vaan sun ystävistä itsestänsä, niin sä välität niistä sillonkin vaikka niillä ei olis varaa ostaa edes vaatteita päällensä. Sä tekisit paljon niiden hyväks ja näkisit vaivaa, jotta voisit auttaa niitä ystäviä ja viettää aikaa niiden kanssa. Ehkä sä hakisit ne sillä sun ferrarilla kotoo ja ostaisit niille vaatteet ja veisit ne syömään. Ehkä jopa viikottain. Ne jolla on paljon ei yleensä osaa olla kiitollisia mistään, mutta ne jolla ei ole mitään on kiitollisia kaikesta. Jos sulle vaikka 50 € on taskuraha, niin miks sä et sillä tekis jotain hyvää?

      Lainaa

    55. Tulos: +97 (107 ääntä)
      Kokoomusnuorista hyvää päivää!

      Lainaa

    56. Tulos: -47 (91 ääntä)
      ghjgh, toki voi ja pitää auttaa jos siihen kykenee. Enhän mä sitä kirjoittanutkaan. Ihmettelin miksi Johannan pitäisi kustantaa kavereille safkoja? Tai vastaavaa... Tokikaan et tiedä mitä mä ajattelen taustalla, joten valotan vähän. =) Mä hyvin harvoin käyn ulkona syömässä. Mulla on kavereita jotka käyvät usein. Ja käyvät viihteellä pari kertaa kuussa. Meillä jää likimain sama summa palkasta tumppuun joka kk verojen jälkeen. Mulla on jotain säästössä, heillä ei. He elävät "kädestä suuhun" ja toisinaan ennen tilipäivää pyytävät esim viikoksi rahaa lainaan. Tämä oli se mitä ajattelin, että pitäisikö mun viedä sitten sillä viimeisellä viikolla kavereita ulos syömään, koska mulla on rahaa jäljellä, heillä ei?

      Lainaa

    57. Tulos: -61 (87 ääntä)
      Ymmärrän Johannaa. Olisiko hänellekin kotona lapsuudessa opetettu, että raha-asiat ovat yksityisasioita? Minulle nimittäin näin oli, ja siksi koen kiusallisena juurikin avautumiset, että voi vitsi kun mulla ei oo rahaa. Vastaavasti kiusaannun myös siitä, jos kehuskellaan sillä rahan paljoudella.

      Lainaa

    58. Tulos: -64 (80 ääntä)
      Plus liksapäivänä mennään aina shoppailemaan vähän isommin kun kerran tilillä on taas reilummin saldoa. =) Tietenkin. Joka toki on sallittua.

      Lainaa

    59. Tulos: +58 (60 ääntä)
      Johanna on siis saanut perinnön.

      Lainaa

    60. Tulos: +100 (104 ääntä)
      RouvaP: ghjgh, toki voi ja pitää auttaa jos siihen kykenee. Enhän mä sitä kirjoittanutkaan. Ihmettelin miksi Johannan pitäisi kustantaa kavereille safkoja? Tai vastaavaa… Tokikaan et tiedä mitä mä ajattelen taustalla, joten valotan vähän. =) Tämä oli se mitä ajattelin, että pitäisikö mun viedä sitten sillä viimeisellä viikolla kavereita ulos syömään, koska mulla on rahaa jäljellä, heillä ei?
      Ei, mutta jos haluat pysyä ystävinä voisit ottaa huomioon sen ettei kaikilla ole samoja rahamääriä. Seurustelin nuorena miehen kanssa joka oli jotenkin saanut todella hyvän koodarityön ja jolla oli, noin suoraansanoen, aivan hitosti rahaa, ja kavereillaan myös. Itselläni ei ollut eikä ystävilläni. Ei se ollut ongelma, turvaverkko oli ja tiesin tilanteen tilapäiseksi, joten viihteellä istuin kirjastossa tai puistossa, luin kirjoja tai juttelin kavereille, ja rakensimme piknikkejä alennusruoasta. Elämä oli oikein kivaa. Mutta poikaystävän ystävät kaiken aikaa olivat lähdössä taksilla jonnekin, tai hakemassa kierroksia 10 euron coctaileja, tai menossa jonnekin minne sisäänpääsykin on 40 e, ja jouduin aina sanomaan että en tule. Se oli kiusallista. Kutsu ystäväsi puistoon syömään kotonatehtyjä kaurakeksejä tai jot.

      Lainaa

    61. Paulaliisa 4.7.2017 14:53
      Tulos: +130 (140 ääntä)
      Princess: Pointtina on se että kaikille on annettu samat mahdollisuudet menestyä, toisia on onnistanut, toisia ei.
      Väärin. Kaikille ei ole annettu samoja mahdollisuuksia menestyä. Toise ovat jo syntyneet jo valmiiksi kultalusikka suussa. Ovat varakkaat ja menestyvät vanhemmat, jotka ovat saaneet säästettyä esim kaikki lapsilisät kultamussukalleen pesämunaksi, sen lisäksi että sponssaavat kaikissa muissakin menoissa. Köyhien lapsien vanhemmat joutuvat ostamaan ruoat ja vaatteet yms. Elämää ylläpitäviä hyödykkeitä näillä lapsilisillä ja lapsen muuttaessa omilleen sponssorina on vaan lämmin halaus.

      Lainaa

    62. Tulos: +18 (44 ääntä)
      Kala: Olenko ainoa, jonka mielestä Johanna puhuu asiaa? Hänen tapansa ilmaista asiansa ei ole kovin hyvä ja hän kyllä saa itsensä kuulostamaan ylimieliseltä prinsessalta, mutta epämiellyttävän ilmaisun takana on minusta kyllä ihan oikea pointti. En tietenkään ole hänen kanssaan samaa mieltä kaikesta. Tietysti se on paljon pahempaa, kun pitää venyttää ruoasta, kuin jos omaisuus tipahtaisi sataantuhanteen. Miljoona-/miljardiomaisuuden väheneminen sadoiksi tuhansiksi olisi siitä huolimatta monille ihmisille henkisesti raskasta. Miljoonarikkauksista köyhtyminen ei ole helppoa ja leppoisaa, vaikka oikea köyhyys onkin vaikeampaa ja rasittavampaa. Niin, oikea köyhyys. Eli se, kun rahaa ei ole eikä tule, ruokaa ei kirjaimellisesti riitä kaikille seuraavaan satokauteen asti ja lapset eivät pääse kouluun eivätkä lääkäriin. Jos oikeasti köyhillä on oikeus valittaa rahasta, ja Suomen köyhillä on oikeus valittaa rahasta, niin miksei köyhtyneillä rikkailla olisi oikeutta valittaa rahasta? Rahasta valittaminen ja puhuminen ON kaikkien oikeus, eikä kenenkään tulisi joutua tuomituksi siitä! (Paitsi silloin, jos siitä puhuu tyhmästi, mutta jos siitä puhuu fiksusti, niin mikseivät rikkaat saisi puhua siitä?) En tiedä, minua vain todella ärsyttää ainainen rahasta valittaminen, samoin kuin Johannaakin. Oma äitini valitti aina rahasta. Joskus meillä oli hyvin rahaa ja joskus ei melkein ollenkaan, riippuen siitä kuinka paljon isä osti alkoholia. Oli ihan hirveän stressaavaa, kun äiti aina valitti, ettei rahaa ole, muttei selittänyt rahatilannettamme sen tarkemmin. Minä ymmärsin asian lapsen mielelläni niin, että ruokaa ei ehkä ole vähään aikaan luvassa. Sitten parempirahaisena kuukautena he ostivat jotain isoa, ja minä jouduin yksikseni murehtimaan, että pitääkö minun nyt myydä omat tavarani korvatakseni menetetyt ruoka- ja laskurahat, kun vanhempani tuhlailevat “vähiä” rahojaan kaikkeen turhaan. Ja se syyllistäminen siitä, kun minulle ostettiin jotain! Ensin äitini saattoi ilomielin ostaa minulle CD:n/kukan/karkkeja, ja kymmenen minuutin kuluttua märmättää siitä, kun aina menee rahaa hukkaan kaikkeen turhaan kun lapset ne vain vaativat ja vaativat. Tietysti saa puhua siitä, mikä omaa mieltä painaa, ja sehän on useilla raha. Minä kuitenkin olen Johannan kanssa samaa mieltä siitä, että kaikilla on oikeus valittaa omista rahahuolistaan, vaikkeivät ne olisikaan maailman suurimpia huolia, ja rahasta voi myös valittaa liikaa ja väärällä tavalla.
      Itse elän tällä hetkellä juurikin sellaista köyhää elämää, kun odottelet viikon nälissäsi KELAn tukia. Silti, rikkailla ihmisillä on usein vieläkin stressaavampi taloustilanne, koska potkut tai osakkeiden romahtaminen tarkoittaa sitä että on tehtävä äkkiä todella iso elämänmuutos. Myytävä autot, muutettava pienempään asuntoon, opeteltava elämään vaatimattomammin. Lisäksi, ihan työssäkäyvillä ihmisillä saattaa olla 100 tuhattakin säästötilillä pahan päivän varalle tai isoja hankintoja varten, se ei tarkoita että nämä ihmiset käyttäisivät perusasioihin enemmän kuin 1500/kk. Asuntolainan lyhentäminen tai vuokra, auton ylläpito, laskut jne. Itse en ainakaan millään tavalla loukkaannu, tai ole sitä mieltä että toisella ei olisi oikeus valittaa siitä ettei ehkä olekaan varaa ostaa sitä uutta puhelinta minkä olisi halunnut, tai lähteäkään sille lomamatkalle. Tai siitä että pitäisi ehkä sittenkin muuttaa omasta mukavasta kodista johonkin halvempaan asuntoon, koska sen hetkinen kämppä syö liikaa rahaa ja aiheuttaa täten stressiä taloudellista tilannetta hoidellessa. Kun luin tuon, ajattelin että kirjoittaja on idiootti olettaessaan ettei kenelläkään muulla ole oikeutta valittaa rahasta kuin ihan persaukisilla, ja että köyhät olettavat että "rikkaat" elää automaattisesti helppoa elämää kun ei tarvitse nähdä nälkää. Mutta näitä kommentteja lukiessa ymmärrän aloittajaa ihan täysin. Kunhan pääsen takaisin työelämään, alkaa mullakin se iänikuinen valitus ja stressaaminen siitä että laittaisiko ylimääräiset rahat tässä kuussa tietokoneen korjaamiseen, koska se uusi näytönohjain on himottanut jo niin pitkän aikaa ja vanhat muistikammat tökkii, vai asunnon kunnostamiseen, ja se hiusten repiminen kun näkee vaikkapa kun eläinlääkärin tai autohuollon antaman laskun, jos tulee näitä arvaamattomia tuloja tai vahinkoja. Kaikki stressaa rahasta. Se on valitettavasti elämän tärkeimpiä perusasioita. Vaikka sitä rahaa olisikin enemmän, sen käyttö voi silti olla todella, todella stressaavaa. Mä vihaan tätä mentaliteettia että ei saa valittaa mistään, koska jollakin on asiat aina huonommin. KAIKKI IHMISET VALITTAA KAIKESTA.

      Lainaa

    63. Tulos: +36 (48 ääntä)
      Mä haluan samoja (lääkkeitä? huumeita? sieniä?) kympillä. Enempään ei valitettavasti ole varaa. Koska pee aa. :(

      Lainaa

    64. Tulos: +66 (80 ääntä)
      RouvaP: ghjgh, toki voi ja pitää auttaa jos siihen kykenee. Enhän mä sitä kirjoittanutkaan. Ihmettelin miksi Johannan pitäisi kustantaa kavereille safkoja? Tai vastaavaa… Tokikaan et tiedä mitä mä ajattelen taustalla, joten valotan vähän. =) Mä hyvin harvoin käyn ulkona syömässä. Mulla on kavereita jotka käyvät usein. Ja käyvät viihteellä pari kertaa kuussa. Meillä jää likimain sama summa palkasta tumppuun joka kk verojen jälkeen. Mulla on jotain säästössä, heillä ei. He elävät “kädestä suuhun” ja toisinaan ennen tilipäivää pyytävät esim viikoksi rahaa lainaan. Tämä oli se mitä ajattelin, että pitäisikö mun viedä sitten sillä viimeisellä viikolla kavereita ulos syömään, koska mulla on rahaa jäljellä, heillä ei?
      No jos se haluaa mennä johonkin kalliisiin paikkoihin niiden kavereidensa kanssa ja itse istuu rahavuoren päällä, niin kai nyt pitäisi tajuta ettei ne kaverit voi tulla niihin. Typerää ja lapsellista itkeä netissä siitä kun kaverit sanoo ettei pääse johonkin, jos itse nyt sattumalta on saanut hirveesti rahaa käytettäväkseen eikä tajua, ettei kaikilla vaan sattumalta ole mahdollisuutta samaan. Hommatkoon sitten jotain miljonäärikavereita, tai muuttakoot johonkin kartanoon yksikseen kyräilemään niiden kullattujen ikkunapuitteiden välistä "köyhien elämää".

      Lainaa

    65. Tulos: +63 (69 ääntä)
      Pekka: Yllättäen kommenttiosio täynnä köyhiä taas valittamassa
      Kyllä rikaskin voi tajuta Johannan kirjoituksen olevan trolli tai pitää sitä idioottimaisena

      Lainaa

    66. Tulos: +99 (103 ääntä)
      Nelli: Kommenteista huomaa, että tämä kirjoitus meni useimmilta lukijoilta ns. ohi. Johannan kommentti afrikkalaisista on aivan totta. Ei Suomessa ole oikeasti köyhiä, vaan Suomen köyhät on tyyliä “yhyy, en ole saanut jäätelöä koko viikkoon”.
      Niin että samalla logiikalla ei esim. saa valittaa pahoinpitelystä ja viedä sitä oikeuteen, koska toisia ihmisiä polttomurhataan ja aina jollain on asiat VIELÄ huonommin. Äly hoi nyt taas.

      Lainaa

    67. Tulos: +95 (97 ääntä)
      RouvaP: ghjgh, toki voi ja pitää auttaa jos siihen kykenee. Enhän mä sitä kirjoittanutkaan. Ihmettelin miksi Johannan pitäisi kustantaa kavereille safkoja? Tai vastaavaa… Tokikaan et tiedä mitä mä ajattelen taustalla, joten valotan vähän. =) Mä hyvin harvoin käyn ulkona syömässä. Mulla on kavereita jotka käyvät usein. Ja käyvät viihteellä pari kertaa kuussa. Meillä jää likimain sama summa palkasta tumppuun joka kk verojen jälkeen. Mulla on jotain säästössä, heillä ei. He elävät “kädestä suuhun” ja toisinaan ennen tilipäivää pyytävät esim viikoksi rahaa lainaan. Tämä oli se mitä ajattelin, että pitäisikö mun viedä sitten sillä viimeisellä viikolla kavereita ulos syömään, koska mulla on rahaa jäljellä, heillä ei?
      Eihän kyse ollut siitö että olisi pitänyt tarjota, vaan siitä että kavereille ei ole mahdollista lähteä syömään. Tuttu tunne itsellekkin. Kaverit ehdottaa ravintolaa, vuokramökkiä jne. ja eivät ymmärrä että ei ole taloudellisesti järkevää lähteä. Ja jos ehdotat halvempaa tekemistä vaikka jonkun pihalle grillaamaan menemistä niin olet tylsä. Jos taas teet poikkeuksen ja lähdet ja käytät rahoja joita olisi pitänyt säästää niin heti on olantakana joku kommentoimassa että tuon takia olet köyhä.

      Lainaa

    68. Tulos: -72 (92 ääntä)
      Paulaliisa: Väärin. Kaikille ei ole annettu samoja mahdollisuuksia menestyä. Toise ovat jo syntyneet jo valmiiksi kultalusikka suussa. Ovat varakkaat ja menestyvät vanhemmat, jotka ovat saaneet säästettyä esim kaikki lapsilisät kultamussukalleen pesämunaksi, sen lisäksi että sponssaavat kaikissa muissakin menoissa. Köyhien lapsien vanhemmat joutuvat ostamaan ruoat ja vaatteet yms. Elämää ylläpitäviä hyödykkeitä näillä lapsilisillä ja lapsen muuttaessa omilleen sponssorina on vaan lämmin halaus.
      Okei salli minun muotoilla tämä uusiksi tai tarkentaa. Kaikille on annettu samat mahdollisuudet menestyä riippumatta heidän syntyperästään tai -paikastaan, toiset vain saavat asiat tapahtumaan helpommin. Koulutusta tarjotaan ilmaseks, sinne pitää vaan omalla tiedonjanollaan ja oppimallaan päästä. Se että syntyy rikkaaseen perheeseen ei tarkota että lapsesta tulee kielineroa. Se että syntyy köyhään perheeseen ei tarkoita että lapsi on tyhmä. Eli toisia onnistaa enemmän, toisia vähemmän. Kun puhutaan että on rikkaita ja köyhiä, Suomessa se yleensä tarkoittaa yliopistokouluttautuneet vs. ammattikoululaiset. Siinä vaiheessa kun valintoja tehdään elämästään, on mahdollista vaikuttaa kuinka "korkealle" pääsee.

      Lainaa

    69. Vaniljankukka 4.7.2017 18:15
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Harvoin pääsee sanomaan tätä täällä oikeasti: Nyt kyllä repesin niin huolella nauramaan että oli todella vaikeuksia edes lukea loppuun! :D

      Lainaa

    70. Vaniljankukka 4.7.2017 18:30
      Tulos: +71 (75 ääntä)
      Princess: Mä ymmärrän osittain tuon. Moni kaverini on vielä opiskelijoita ja itse valmistuin vuosi sitten. Heillä ei ole ns. rahaa joka päivän huvituksiin kun opintotuki on sen jotain 500€/kk ja Kela vielä on tekemässä elämästä hankalampaa. Erona on että he eivät valita. Maksavat itse kaikki kännykät, vuokrat, verot sun muut ja pystyvät elämään tuolla summalla. Tosin monilla on viikonloppu-/kesäduuni jolla säästävät rahaa. Mutta sitten on aikuisia jotka on käyneet “koko elämänsä” duunissa ja he valittavat että ei ole rahaa/säästöjä/hyvä palkka. Tosiaan, kaikki on suhteellista. Toki elämässä sattuu ja tapahtuu ja valittaminen ei tee asiasta parempaa muuten ku purkaa pahaa oloa. Pointtina on se että kaikille on annettu samat mahdollisuudet menestyä, toisia on onnistanut, toisia ei. Ilman köyhiä ei olisi rikkaitakaan.
      Vakavasti ottaen: Kaikilla ei ole samanlaiset mahdollisuudet. Voisin paasata asiasta pitkänkin kaavan mukaan mutta olen laiskalla tuulella. Jos et itse keksi että miksi väitän tälläistä niin googlaa vaikka aiheesta.

      Lainaa

    71. Tulos: +48 (56 ääntä)
      Princess: Mä ymmärrän osittain tuon. Moni kaverini on vielä opiskelijoita ja itse valmistuin vuosi sitten. Heillä ei ole ns. rahaa joka päivän huvituksiin kun opintotuki on sen jotain 500€/kk ja Kela vielä on tekemässä elämästä hankalampaa. Erona on että he eivät valita. Maksavat itse kaikki kännykät, vuokrat, verot sun muut ja pystyvät elämään tuolla summalla. Tosin monilla on viikonloppu-/kesäduuni jolla säästävät rahaa. Mutta sitten on aikuisia jotka on käyneet “koko elämänsä” duunissa ja he valittavat että ei ole rahaa/säästöjä/hyvä palkka. Tosiaan, kaikki on suhteellista. Toki elämässä sattuu ja tapahtuu ja valittaminen ei tee asiasta parempaa muuten ku purkaa pahaa oloa. Pointtina on se että kaikille on annettu samat mahdollisuudet menestyä, toisia on onnistanut, toisia ei. Ilman köyhiä ei olisi rikkaitakaan.
      Olet kyllä nimimerkkisi veroinen. Kaikilla kun ei todellakaan ole samoja mahdollisuuksia onnistua, Suomessakaan. Vrt. köyhän alkoholistiperheen lapsi vs rikas hyvässä perheessä kasvanut perijä. Vikasta lauseestasi taas tuli mieleen tämä huippuälykäs missi: http://www.is.fi/viihde/art-2000000001875.html

      Lainaa

    72. Tulos: +71 (77 ääntä)
      RouvaP: Miksi Johannan pitäisi tarjota? Jos vaikka se tuttava / tuttavat eivät siksi ole saaneet säästettyä, että syövät ulkona? Ja se on sitten Johannan juttu korjata, vai? Jos joku on hoitanut hommansa mallikkaasti, miksi häntä pitää sen vuoksi vihata ja haukkua? Täällä erityisesti, kun koko Johanna ei (luultavasti) ole täällä keskustelemassa, eikä hän ole tuota tänne alunperin kirjoittanut. Mutta, tokihan tuollaiselle ihmiselle pitää saada edes vähintään paha mieli sanomalla rumasti, eihän kenelläkään saa olla asiat paremmin ku itellä. =)
      Mistä sen tietää miten Johanna on asiansa hoitanut? Eihän tuosta käy ilmi muuta kuin että hänellä on yli 80 tonnia tilillä. Jos kyse on nuoresta ihmisestä, ei summa mitenkään voi olla itse ansaittu. Eli Johannan isällä ja äidillä on ollut antaa iso pesämuna, että tytär pääsee elämässä alkuun. Johanna ei tajua että tämä on harvinaista ja että hänen pitäisi olla kiitollinen. Ehkä vähän omatunto kolkuttaa, kun toiset ovat köyhiä, ja sitten pitää kirjoittaa tällainen vuodatus ja puolustella omaa asemaansa. Köyhänä voin sanoa, että nolottaa myöntää kaverille ettei ole rahaa, mutta onhan se sanottava. Jos kieltäytyy ilman syytä, toiselle voi jäädä mielikuva että en halua nähdä häntä. Kavereita varmaan ärsyttää että joutuu taas kerran muistuttamaan Johannaa siitä, että kaikilla ei ole rahaa pistää 40 euroa yhteen iltaan. Esim. monien baarien sisäänpääsy on 5 euroa tai yli, ja drinkit maksavat kympin kappale. Ravintolaruoan hinnat voivat olla yllättävän korkeat. Jos tilillä on 50 euroa, ei sillä paljon rellestetä. Kaikilla ei ole myöskään varaa hienoihin vaatteisiin, jotka olisi hienossa ravintolassa oltava. Jos haluaa välttämättä aina mennä ulos syömään, olisi ihan reilua maksaa toisten osuus, summa on kuitenkin hänelle pieni. Jos taas ei halua maksaa, pitäisi tyytyä johonkin pienempään, esim. katsotaan leffaa, juodaan siideriä ja syödään sipsejä jonkun kotona. Tai mennään sitten vaikka Mäkkäriin, niin kaikki pystyvät maksamaan. Joillakin aloilla on oikeasti tehtävä töitä, että saa tonnin kuussa kokoon. Saati sitten jos on työttömänä tai opintotuella. Tietysti on myös niitä, jotka tuhlaavat palkkansa, mutta jos oletat että kaikki ovat sellaisia, se on todella epäreilua. Jos rikas ihminen on noin empatiakyvytön, häntä pitää kyllä saada arvostella. Kaikki arvostelu ei ole kateutta.

      Lainaa

    73. Tulos: 0 (42 ääntä)
      Kala: Olenko ainoa, jonka mielestä Johanna puhuu asiaa? Hänen tapansa ilmaista asiansa ei ole kovin hyvä ja hän kyllä saa itsensä kuulostamaan ylimieliseltä prinsessalta, mutta epämiellyttävän ilmaisun takana on minusta kyllä ihan oikea pointti. [...]
      Hei kala. Pidän tavastasi osata ottaa huomioon eri asioita ja osaat katsoa asioita eri näkökannoilta. Kiitos upeasta asenteestasi ja toivon sinulle todella hyvää kesän jatkoa :-)

      Lainaa

    74. Tulos: +60 (72 ääntä)
      Nelli: Kommenteista huomaa, että tämä kirjoitus meni useimmilta lukijoilta ns. ohi. Johannan kommentti afrikkalaisista on aivan totta. Ei Suomessa ole oikeasti köyhiä, vaan Suomen köyhät on tyyliä “yhyy, en ole saanut jäätelöä koko viikkoon”.
      Irtisanoudu työpaikastasi, koe kolmen kuukauden karenssi ja ala elää sillä n. 700 e kuussa työttömyysansiolla. Tule sitten takaisin ja kommentoi uudestaan. On varmasti toinen ääni kellossa.

      Lainaa

    75. Yksi pointti 4.7.2017 20:11
      Tulos: +8 (46 ääntä)
      Johanna kirjoittaa tyhmästi, mutta hän on oikeassa yhdessä asiassa. Rikkaalle omaisuuden dramaattinen pienentyminen voi aiheuttaa aivan yhtä suuren stressin, epäonnistumisen tunteen, unettomuutta yms. kun köyhälle tyhjä tili. Tietysti kuka tahansa olisi silti rikkaan saappaissa, mutta ei pidä vähätellä niitä oikeita psykologisia oireita, joita huono rahatilanne meille kaikille aiheuttaa.

      Lainaa

    76. Kilokalori 4.7.2017 20:12
      Tulos: +64 (72 ääntä)
      Johanna on se syy, miksi en yleensä tuntemattomien ihmisten seurassa esim. bileissä jaksa mainita ammattiani (arkkitehti, mikä mielletään hyvätuloiseksi, vaikka se tosiassa on akateemisten teknisten alojen pienituloisin). Nämä johannat kun yleensä sitten luulevat, että haluan hengata muiden "yhtä rikkaiden" kanssa jutellen "rikkaiden" juttuja. En halua. Juntteja ovat.

      Lainaa

    77. Tulos: +68 (70 ääntä)
      Muistan nuorena kun kaverit pääsi ekoihin kunnon töihin ja alkoi tienaamaan ja itse aloittevana yrittäjänä paistoin riisi-sipulisekoitusta (oli muuten hyvää, ja rajat kehittää luovuutta! :) ), niin kaverit otti mukaan ja tarjos, koska muuten ei olisi ollut mahdollisuutta olla mukana baareissa/ravintoloissa. Itse en ottanut sitä egon päälle, koska en osaa ajatella, että olen huonompi tai köyhempi vaikkei rahaa olisikaan. Parin vaikeamman vuoden jälkeen kun menestystä alkoi tulemaan, oli mukava vastavuoroisesti auttaa kavereita joilla oli huonompi kausi, tai opiskelijatyttöystävää. Stressata voi iha yhtä laskellessa ruokarahoja, tai osakkeiden sijoitusten romahdettua. Empatiakykyä kasvattamalla voit nähdä myös itsesi monessa eri tilanteessa, köyhänä/rikkaana, joka taas vähentää vihaa ja antaa toivoa.

      Lainaa

    78. Tulos: +52 (54 ääntä)
      3€=300 000€. Jännittävä ajattelutapa.

      Lainaa

    79. Tulos: -56 (60 ääntä)
      näkee kyllä miten syvälle uskonnollinen tai uskonnon korvannut egalitarismi ja kateuden ja köyhyyden ihannointi on suomalaisiin syöpynyt.

      Lainaa

    80. Tulos: -2 (30 ääntä)
      Vp: Hei kala. Pidän tavastasi osata ottaa huomioon eri asioita ja osaat katsoa asioita eri näkökannoilta. Kiitos upeasta asenteestasi ja toivon sinulle todella hyvää kesän jatkoa
      Kalalle vielä halusin sanoa, minun kommentti ei liittynyt kyseiseen mokaan vaan olen pidemmän aikaa pistänyt merkille sinun kommenttisi. Olen ehkä vähän epävarma mutta halusin selventää.

      Lainaa

    81. Tulos: -26 (28 ääntä)
      Sannni: Ei, mutta jos haluat pysyä ystävinä voisit ottaa huomioon sen ettei kaikilla ole samoja rahamääriä. Seurustelin nuorena miehen kanssa joka oli jotenkin saanut todella hyvän koodarityön ja jolla oli, noin suoraansanoen, aivan hitosti rahaa, ja kavereillaan myös. Itselläni ei ollut eikä ystävilläni. Ei se ollut ongelma, turvaverkko oli ja tiesin tilanteen tilapäiseksi, joten viihteellä istuin kirjastossa tai puistossa, luin kirjoja tai juttelin kavereille, ja rakensimme piknikkejä alennusruoasta. Elämä oli oikein kivaa. Mutta poikaystävän ystävät kaiken aikaa olivat lähdössä taksilla jonnekin, tai hakemassa kierroksia 10 euron coctaileja, tai menossa jonnekin minne sisäänpääsykin on 40 e, ja jouduin aina sanomaan että en tule. Se oli kiusallista. Kutsu ystäväsi puistoon syömään kotonatehtyjä kaurakeksejä tai jot.
      Mursu:
      n Oletteko huomanneet, kuinka iloinen romanikerjäläinen on viidensentin kolikosta? e

      Lainaa

    82. Tulos: +83 (87 ääntä)
      Nupu: Veikkaisin, että se 80 000 tilillä pehmentää muuttoa julmaan ja kylmään maailmaan aika lailla. Vai mitä sinä arvelet? Jokaisen ei tarvitse tehdä kaikkea vaikeimman kautta kuten sinä.
      Joo, siis itsekinhän ihan valitsin jäädä orvoksi varhaisteininä ja elää sossun tuilla ilman turvaverkkoa ja kärsiä mielenterveysongelmista ja olla helvetin köyhä kunnes sain ekan pysyvän työpaikan. Köyhyys vaikuttaa vieläkin sikäli, ettei ole koskaan ollut ylimääräistä säästää, vaan päinvastoin, piti ottaa opiskellessa opintolainaa, kun ei ollut kivoja sukulaisia jotka lähettää rahaa. Sitten voi olla myös niin köyhät vanhemmat, että on ihan samassa jamassa. Ihan valintahan se köyhyys vaan on. Mitäs olet köyhä, hah.

      Lainaa

    83. Tulos: +5 (23 ääntä)
      saarierkki: Rikkaille pitäisi antaa helikopteri lentoja.
      ....päin vuoren seinämää...

      Lainaa

    84. Tulos: +52 (64 ääntä)
      Muumi (kopio): Just näin. Ja kummasti näillä köyhillä on yleensä varaa tupakoida.
      Huonosti toimeentulevilla voi olla sitä rojua kertynyt siksi että sen pois heittämiseen ei välttämättä yksinkertaisesti vain riitä energiat / tarpeeksi lähellä ei ole sellaista kierrätyskeskusta mihin voisi viedä ne (varsinkaan jos ei ole sitä kallista autoa) ja kirpputorien pöytämaksut saattavat olla ihan liian kalliit eikä tietyn ikäluokan ja koulutustason ihmisillä välttämättä ole taitoja (tai aikaa! Varsinkaan perheellisillä huonosti toimeentulevilla joilla ei ole varaa palkata esim. lapsenvahtia!) käyttää näitä kuuluisia facebook-kirppiksiä / esim. vanhoja vaatteita on kierrätetty lapselta toiselle tai leluja on saatu lahjoituksena tai sukulaisilta eikä niistä olla viitsitty kieltäytyä TAI lapselle on ostettu jotain vähän tyyriimpää syyllisyydentunteesta vaikka oikeasti ei olisi varaa ja sitten on nipistetty jostain muusta / jne. Syitä on monia eikä kannata alkaa sössöttää mitään mistään minimalistisista elämisistä kun voimavarat eivät riitä jatkuvaan siivoamiseen. Tupakka on päihde. Päihteitä käytetään usein lieventämään ahdistusta tai huonoa oloa, ja luulisi että köyhää varmasti stressaa. Oliko muita kysymyksiä vai harjoitatteko seuraavaksi empatiakykyjänne?

      Lainaa

    85. Tulos: +2 (10 ääntä)
      Jokunen: Onhan tuo totta. Pystyn itse samaistumaan hyvinkin Johannan ajatuksiin. Joskus köyhien kodeissa käyneenä, en voi kuin ihmetellä miten paljon siellä on kaikkea rojua. Itse elän hyvinkin minimalistista elämää vaikka tilillä olisikin rahaa ostaa koko marketin leluosasto lattialle pyörimään. Yleensä siellä tavaroiden keskellä hautautuneena on vielä yksi tai kaksi koiraa tai kissaa. Osa kurjuudesta on täysin itseaiheutettua.
      Tätä piti siis myös lainata tuohon ensimmäiseen kommentiini, sori jos jäi epäselväksi.

      Lainaa

    86. Prismankassa 5.7.2017 7:13
      Tulos: +31 (33 ääntä)
      Kalehmainen: Johanna vaikuttaa ihmiseltä joka tienaa 1700e/kk Prisman kassalla ja tuntee itsensä miljonääriksi. Tai sitten asuu äitin helmoissa ja saa viikkorahaa
      Haluisin nähdä sen ihmisen joka tienaa tämän verran meijän kassalla.

      Lainaa

    87. Hairysteed 5.7.2017 11:19
      Tulos: +12 (20 ääntä)
      Johanna... Tukiainen?

      Lainaa

    88. Tulos: -28 (42 ääntä)
      : Olet kyllä nimimerkkisi veroinen. Kaikilla kun ei todellakaan ole samoja mahdollisuuksia onnistua, Suomessakaan. Vrt. köyhän alkoholistiperheen lapsi vs rikas hyvässä perheessä kasvanut perijä. Vikasta lauseestasi taas tuli mieleen tämä huippuälykäs missi: http://www.is.fi/viihde/art-2000000001875.html
      Totta mutta sitten on niitä intiasta tai afrikasta tulleita oikeiden köyheine lapsia jotka ovat päättäneet tehdä elämällään jotain ja ovat menestyneet. Suomessa on asiat suurimmaksi osaksi todella hyvin heihin verrattuna ja he pystyvät kouluttautumaan lääkäreiksi niin miksei ne alkoholistiperheen köyhät lapsetkin?

      Lainaa

    89. Tulos: -21 (33 ääntä)
      Jokunen: Onhan tuo totta. Pystyn itse samaistumaan hyvinkin Johannan ajatuksiin. Joskus köyhien kodeissa käyneenä, en voi kuin ihmetellä miten paljon siellä on kaikkea rojua. Itse elän hyvinkin minimalistista elämää vaikka tilillä olisikin rahaa ostaa koko marketin leluosasto lattialle pyörimään. Yleensä siellä tavaroiden keskellä hautautuneena on vielä yksi tai kaksi koiraa tai kissaa. Osa kurjuudesta on täysin itseaiheutettua.
      olen huomannut saman. mitä köyhempi, sitä enemmän rojua. en tiedä onko tämä yleistämistä, mutta puhun omista kokemuksista. jos vierailen henkilön luona jolla on vähän tiukempi talous, on siellä älyttömästi kaikkea turhaa, ja vastaavasti sellaisten luona jolla talous on kunnossa (ei tarvitse olla edes rikas) heidän kotinsa on "siistimpi" eli ei tavaroita joka nurkassa. toki rikkaillakin on paljon tavaraa, mutta heillä on isommat tilat, johon tavarat mahtuvat paremmin.

      Lainaa

    90. Tulos: -13 (25 ääntä)
      Tiiviste: Käy niin sääliksi näitä epäoikeutettuja ihmisiä, jotka ahdistuu kun tilin saldo laskee alle 80000. Ollaan me opiskelijat vaan niin onnekkaita meidän ~500€/kk tukituloilla ja epävarmoilla työmarkkinoilla. Onneksi stressitasotkaan ei ole sillä tasolla, että sitä saisi ikinä mainita.
      ei ne tulot vaan ne menot. en itsekkään tienaa edes tonnia kuussa, mutta rahaa riittää kaikkeen mitä tarvitsen. jos saat 30 euroa/kk, ja pistät sen säästöön, voit vuoden päästä olla paljon "rikkaampi", kuin että tienaat tonnin kuussa, ja tuhlaat kaikki heti.

      Lainaa

    91. Tulos: +4 (22 ääntä)
      oupp: Toi muija on ihan pimee muttaaa…! Eikö meillä kaikilla reilu parikymppisillä ole ainakin se yksi kaveri, jolla ei IKINÄ ole rahaa ja myöskin jaksaa asiasta aina mainita vaikkei kysytä? Tyyppi ei ole työtön/opiskelija vaan yksinkertaisesti aivan paska raha-asioissaan ja sitten ollaan pahimmassa tapauksessa lainailemassa muilta rahaa kun omansa käyttää huolimattomasti. Itseäni ainakin vituttaa suuresti tämän tyyppiset rahavalittajat. Joskus “köyhyys” on oma vika.
      minulla ainakin on sellainen kaveri jolla ei ole koskaan rahaa tehdä mitään. MUTTA hänellä on kyllä rahaa tupakkaan ja baariin. niihin aina kyllä löytyy rahaa.

      Lainaa

    92. Tulos: +33 (41 ääntä)
      joku muu: olen huomannut saman. mitä köyhempi, sitä enemmän rojua. en tiedä onko tämä yleistämistä, mutta puhun omista kokemuksista. jos vierailen henkilön luona jolla on vähän tiukempi talous, on siellä älyttömästi kaikkea turhaa, ja vastaavasti sellaisten luona jolla talous on kunnossa (ei tarvitse olla edes rikas) heidän kotinsa on “siistimpi” eli ei tavaroita joka nurkassa. toki rikkaillakin on paljon tavaraa, mutta heillä on isommat tilat, johon tavarat mahtuvat paremmin.
      Tähän jo joku vastasikin mutta sanotaan nyt vielä. 1. Suurin osa siitä roinasta on arvotonta: vanhoja huonekaluja, käytettyjä lasten leluja jne. Köyhät ostavat paljon tavaraa kirpputorilta ja Facebookin myyntiryhmistä. Esim. joku lelu saattaa olla kirpputorilla 1 e vaikka olisi uutena 30 e. 2. Köyhälle annetaan paljon tavaraa. Sukulaiset olettavat että sinulla ei ole mitään, joten he suorastaan tyrkyttävät vanhoja tavaroitaan. Itselläni ei ole yhtään uutena ostettua huonekalua, mutta se ei välttämättä näy päälle. Sain kaveriltani täysin uudenveroisen sohvan ja nojatuolin, koska hän halusi sisustaa kämppänsä uuteen uskoon. En maksanut euroakaan niistä. 3. Rikkaalla voi olla vähemmän mutta paljon kalliimpaa tavaraa. Sisustaminen on myös helpompaa jos on rahaa ja asuu omistusasunnossa, niin kuin rikkaat yleensä asuvat. Ota huomioon myös kohta 2, eli rikkaalle ei tuputeta vanhoja huonekaluja ja laitteita. Sitä paitsi monilla rikkailla käy siivoojakin. Je tärkein pointti: Köyhän ihmisen ei tarvitse todistaa köyhyyttään. Moni rikas täällä tuntuu kuvittelevan, että heillä on oikeus arvioida köyhän kaverin tilanne. Sitten on helppo väittää ettei kaveri ole "oikeasti" köyhä, koska hänellä on kännykkä/sekalaista roinaa/jotain muuta. Kyseessä on sama looginen virhe kuin "gluteeniton siitepölyallergia"-jutussa: "Kaverini väittää olevansa köyhä, mutta..." Minulla on haaste rikkaille tässä keskustelussa. Yrittäkää elää vaikka kolme kuukautta 700 eurolla kuussa. Siihen sisältyy kaikki: vuokra tai vastike, lainat, laskut. Kun kituutatte kuukauden lopussa muutamalla kympillä, tajuatte mitä on köyhän ihmisen arki.

      Lainaa

    93. Tulos: +36 (42 ääntä)
      joku muu: ei ne tulot vaan ne menot. en itsekkään tienaa edes tonnia kuussa, mutta rahaa riittää kaikkeen mitä tarvitsen. jos saat 30 euroa/kk, ja pistät sen säästöön, voit vuoden päästä olla paljon “rikkaampi”, kuin että tienaat tonnin kuussa, ja tuhlaat kaikki heti.
      Ihan kiva periaate, paitsi että on maksettava vuokra joka kuukausi tai lennät phalle, ja jotain pitäisi syödäkin. 30 e/kk riittää ehkä parin päivän ruokaan. Tuollainen säästäminen toimii vain, jos asut vanhempien kanssa ja saat kaiken ilmaiseksi. Mieti nyt vähän.

      Lainaa

    94. Muna pilluun 5.7.2017 15:27
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Tääkin varmaan niitä tyyppejä jotka kerjää kavereilta ja vanhemmilta rahaa tyyliin "maksan kyl takas". Ja sitten jotkut alkavat huomauttelemaan asiasta niin posti hukkas tai laitoin kyllä tulemaan. Ja ei näitäkään satasia tarviis kerjätä jos ei ois sitä yhtä röökiä maksettu takas.

      Lainaa

    95. Tulos: -3 (13 ääntä)
      rapu:
      n Oletteko huomanneet, kuinka iloinen romanikerjäläinen on viidensentin kolikosta? e Luulisin että jotkut romanikerjäläiset eivät tyytyisi viiden sentin kolikkoon vaan menisivät päin naamaa vaatimaan isompaa rahaa. Kyllähän se joku kerjäläinenkin kerran kuulemma sanoi "Mene automaatille!"

      Lainaa

    96. Tulos: -26 (42 ääntä)
      Nyt vasta alkaa ymmärtää että Suomi on todellakin kateellisten maa, näitä kommentteja kun katsoo niin todellakin, just tätä porukkaa jotka vaikka maksaa itse satasen siitä hyvästä että naapuri ei tienaa viittä kymppiä. Kun nyt lopulta vuosien rehkimisen jälkeen päässyt siihen asemaan että jää ensimmäisen kauden kansanedustajat tuloiltaan kakkoseksi niin ei mun parane puhua tuloistani enää ollenkaan, missään porukassa, kun ihmiset on niin kateellisia. Selittää vaan jotain ympäripyöreää siitä miten "verottaja kyllä pitää huolen ettei yrittäjälle mitään jää käteen" naama peruslukemilla. Samaan aikaan yksikään näistä kateellisista ei olisi valmis nälkävyötä kiristäen aikuisopiskelemaan vuosia ja raatamaan pitkää päivää satojen kilometrien päässä lisää vuosia päästäkseen tähän jamaan. Mutta hei, menestyksestä pitää rangaista? Kaikki tuntevat sen jonkun joka mällää kaikki rahansa taivaan tuuliin sitä mukaa kun sitä jostakin tulee ja on seuraavalla viikolla P.A. ja itkee kun on köyhä, kaikista maan köyhistä juuri näille tapauksille on vaikea olla myötätuntoinen.

      Lainaa

    97. Tulos: +8 (12 ääntä)
      Mursu: Ihan kiva periaate, paitsi että on maksettava vuokra joka kuukausi tai lennät phalle, ja jotain pitäisi syödäkin. 30 e/kk riittää ehkä parin päivän ruokaan. Tuollainen säästäminen toimii vain, jos asut vanhempien kanssa ja saat kaiken ilmaiseksi. Mieti nyt vähän.
      Ja jos asut vanhempiesi luona niin saat ensikuusta alkaen vain 250€/kk, koska puolet opiskelijan perustuloista on asumistukea.

      Lainaa

    98. Tulos: +23 (27 ääntä)
      En jaksa muuta kommentoida, kuin sen verran että jos kyseisellä ihmisellä oikeasti on 80t tilillä, niin tyhmähän se on. Ei kukaan oikeasti rahan päälle ymmärtävä makuuta tuollaista summaa matalatuottoisella tilillä, inflaatio vain syö sen arvoa.

      Lainaa

    99. Tulos: +26 (32 ääntä)
      Iso Hoo: Nyt vasta alkaa ymmärtää että Suomi on todellakin kateellisten maa, näitä kommentteja kun katsoo niin todellakin, just tätä porukkaa jotka vaikka maksaa itse satasen siitä hyvästä että naapuri ei tienaa viittä kymppiä. Kun nyt lopulta vuosien rehkimisen jälkeen päässyt siihen asemaan että jää ensimmäisen kauden kansanedustajat tuloiltaan kakkoseksi niin ei mun parane puhua tuloistani enää ollenkaan, missään porukassa, kun ihmiset on niin kateellisia. Selittää vaan jotain ympäripyöreää siitä miten “verottaja kyllä pitää huolen ettei yrittäjälle mitään jää käteen” naama peruslukemilla. Samaan aikaan yksikään näistä kateellisista ei olisi valmis nälkävyötä kiristäen aikuisopiskelemaan vuosia ja raatamaan pitkää päivää satojen kilometrien päässä lisää vuosia päästäkseen tähän jamaan. Mutta hei, menestyksestä pitää rangaista? Kaikki tuntevat sen jonkun joka mällää kaikki rahansa taivaan tuuliin sitä mukaa kun sitä jostakin tulee ja on seuraavalla viikolla P.A. ja itkee kun on köyhä, kaikista maan köyhistä juuri näille tapauksille on vaikea olla myötätuntoinen.
      Ymmärrä nyt taas kaikki väärin... tuollainen Cheekmäinen "raataminen nälkävyötä kiristäen" ja sitten joskus seuraavat Yhtäcciit eivät voisi vähempää kiinnostaa, kun on tarpeeksi pienellä mittakaavalla ja hyvät kaverit niin ei mitään pröystäilyä tarvita. Tienaa ihan mitä haluat, itseäni huolestuttaa oikeasti *köyhät* joilla on siis vaikeuksia lääkkeiden ja ruoan ostossa, ja se suoraansanoen raivostuttaa että heidän asemansa koko ajan huononee. Jos joku haluaa käyttää elämänsä jahtaamalla samppanjapulloja niin ihan siitä vaan, toivottavasti viihdyt, itse pidän teestä. Mutta se että yhteiskuntarauha järkkyy kun joillain ei ole mahdollisuuksia mihinkään ja joku toinen dokaa heidän ruokalaskunsa yhdessä illassa on sitten eri asia.

      Lainaa

    100. Karma hoitaa 5.7.2017 18:55
      Tulos: +22 (34 ääntä)
      Köyhä: Siinä oli ytimekkäästi kiteytetty rikkaan ihmisen taakka.
      Eli siis köyhät ihmiset. Toivottavasti tulee päivä, jolloin kohtaan Johannan sairastuneena syöpään. Voin sitten ojentaa Johannaa, että turhaan kitiset sairaudestasi, mikset ole terve kuten minä. Ja että turhaan valitat, olet sentään hengissä, toisin kuin kaikki jotka ovat kuolleita.

      Lainaa

    101. Tulos: -20 (30 ääntä)
      Ei tää nyt mikään vitsi ollut. Vituttaa vaan ihmisten valittaminen. Asiat ovat paremmin kuin 95%:lla pallon asukkaista, mutta kitistään kaikesta.

      Lainaa

    102. Tulos: +38 (44 ääntä)
      Iso Hoo: Nyt vasta alkaa ymmärtää että Suomi on todellakin kateellisten maa, näitä kommentteja kun katsoo niin todellakin, just tätä porukkaa jotka vaikka maksaa itse satasen siitä hyvästä että naapuri ei tienaa viittä kymppiä. Kun nyt lopulta vuosien rehkimisen jälkeen päässyt siihen asemaan että jää ensimmäisen kauden kansanedustajat tuloiltaan kakkoseksi niin ei mun parane puhua tuloistani enää ollenkaan, missään porukassa, kun ihmiset on niin kateellisia. Selittää vaan jotain ympäripyöreää siitä miten “verottaja kyllä pitää huolen ettei yrittäjälle mitään jää käteen” naama peruslukemilla. Samaan aikaan yksikään näistä kateellisista ei olisi valmis nälkävyötä kiristäen aikuisopiskelemaan vuosia ja raatamaan pitkää päivää satojen kilometrien päässä lisää vuosia päästäkseen tähän jamaan. Mutta hei, menestyksestä pitää rangaista? Kaikki tuntevat sen jonkun joka mällää kaikki rahansa taivaan tuuliin sitä mukaa kun sitä jostakin tulee ja on seuraavalla viikolla P.A. ja itkee kun on köyhä, kaikista maan köyhistä juuri näille tapauksille on vaikea olla myötätuntoinen.
      Luuletko ihan tosissasi, että teet töitä enemmän kuin köyhät? Suosittelen tarkistamaan eri alojen palkkausta. Monet köyhät todellakin aikuiskouluttavat itseään ja käyvät samalla rankassa ja huonosti palkatussa työssä (esim. sairaanhoitajana). Kaikilla aloilla ei makseta isoja palkkoja, ei vaikka tekisi iltoja ja viikonloppuja. Jos sinun ongelmasi on se ettet saa riittävästi kerskailla rahoistasi, niin ei kyllä heru sympatiaa.

      Lainaa

    103. Tulos: +37 (41 ääntä)
      Mieluummin köyhä kuin kusipää.

      Lainaa

    104. Tulos: -34 (40 ääntä)
      Puupoju: Mieluummin köyhä kuin kusipää.
      Mutta kun sinä olet kumpaakin.

      Lainaa

    105. Tulos: +6 (16 ääntä)
      foo: n Oletteko huomanneet, kuinka iloinen romanikerjäläinen on viidensentin kolikosta? e Luulisin että jotkut romanikerjäläiset eivät tyytyisi viiden sentin kolikkoon vaan menisivät päin naamaa vaatimaan isompaa rahaa. Kyllähän se joku kerjäläinenkin kerran kuulemma sanoi “Mene automaatille!”
      En, en ole huomannut. En anna mustalaismafialle mitään. Eivät he paranna kaupunkikokemusta, miksi rohkaisisin heitä jatkamaan?

      Lainaa

    106. Kieltäytyjä 6.7.2017 1:38
      Tulos: +27 (29 ääntä)
      Johanna sitten varmaan haluaisi, että kieltäytyminen ravintolasta hoidettaisiin valheella mielummin kun tiukalla rahatilanteella. "Sori, en pääse koska olet ihmisperse" Tai, no, ei sekään taitaisi olla valhe.

      Lainaa

    107. Tulos: -39 (41 ääntä)
      Ammatinvalintahommat Suomessa ovat valintakysymyksiä. Niin makaa ku petaa, on vanha sanonta. Tuon lisäksi pitäisi edes kodin taloutta osata pyörittää niin että jotain jäisi sukanvarteen. Helppoa. =) Jopa opiskelijana kesätöistä (jos niitä saa). Ja miksi meuhkaatte perinnöstä? Ei 80k€ välttämättä sitä tarkoita. Ja miksi oletatte Johannan olevan nuori?

      Lainaa

    108. Tulos: +29 (31 ääntä)
      RouvaP: Ammatinvalintahommat Suomessa ovat valintakysymyksiä. Niin makaa ku petaa, on vanha sanonta. Tuon lisäksi pitäisi edes kodin taloutta osata pyörittää niin että jotain jäisi sukanvarteen. Helppoa. =) Jopa opiskelijana kesätöistä (jos niitä saa). Ja miksi meuhkaatte perinnöstä? Ei 80k€ välttämättä sitä tarkoita. Ja miksi oletatte Johannan olevan nuori?
      Tarkoitatko, että sun mielestä kaikkien pitäisi mennä paperiteollisuuden palkkalistoille ja kukaan ei tekisi sairaanhoitotyötä?

      Lainaa

    109. Wanhus-72 7.7.2017 2:49
      Tulos: +15 (21 ääntä)
      Jeppis: Ja sitten vielä jotkut kehtaavat väittää, että rikkailla olisi alentunut empatiakyky ja heikko suhteellisuudentaju. Katsokaa nyt, kuinka Johanna osaa suhteuttaa ja samaistua. Hän vaikuttaa todella huomaavaiselta ja älykkyyltä ihmiseltä, ja olisi ihanaa saada enemmän hänen kaltaisiaan ystäviä, jotka ymmärtävät todellista elämää.
      Eihän tuota tarvitse väittää. Ihan tieteellisesti todistettua faktaa ;) Oikeastaan tuon vuodatuksen jälkeen on "ihan kiva" olla se "vitun köyhä", jonka tilillä on 3 euroa ja viimeisimpään muutamaan kymmeneen työhakemukseen on taas vastattu kiitos, mutta ei kiitos. Jos neste kihahtaa isän/äidin menestyksen myötä noin pahasti kuulaan, on parempi kun ei synny kultalusikka poikittain siellä missä aurinko ei paista. Toistaiseksi vanhempiaan ei voi valita. Eikä perintövero valitettavasti ole vielä tasan 100% - mikä ehkäisisi rölläävien Johannien ilmaantumista kuvioihin.

      Lainaa

    110. Tulos: +22 (28 ääntä)
      Sannni: No tuon rojukysymykseen voin vastata. Kun itse olin opiskelija ja kaverit ja sukulaiset jo töissä, niin heidän mielestään olin kierrätyskeskus. Puhelimia oli hyvinkin puoli tusinaa, toisten vanhoja tietysti, kaiken maailman huonekalua joita varmaankin tarvitsin koska opiskelija (en tarvinnut, uskon minimalistiseen). Roudasin ne lootat sitten aina Fidaan välillä. Ei ole kiva jos on kaksi jätesäkillistä vaatteita joista mitkään eivät ole siistejä tai edes sovi, ja puoli tusinaa puhelinta joista yhdellä voi tekstata ja toisella vastaanottaa puheluita, aina joskus, koska pitäähän opiskelijaa “auttaa”. Hauskempaa nyt kun on vähän mutta kauniita vaatteita ja yksi puhelin joka toimii. Köyhää kohdellaan roskiksena. En kuitenkaan ole koskaan ollut “oikeasti” köyhä, ylpeä vain. Stressitasoa vähentää koko lailla, mikä taas auttaa esim. nukkumisessa, työnteossa, ja valmistumisessa, kun tietää että jos silmälasit hajoavat voi nöyrtyä ja soittaa vanhemmille ja pyytää rahat uusiin. Tuttavilla joilla sellaista mahdollisuutta ei ole on kaiken maailman pikavippejä, ja siinä menee talous ja tulee hermoromahdus. Rahaa ei välttämättä tarvita paljoa mutta turvaverkko on kaiken a ja o -ja jos siitä ei ymmärrä olla kiitollinen on aidosti idiootti.
      Tämä! Meille on "hyvää hyvyyttä" lahjoitettu känny missä ei kuulu puheluissa toisen ääni, digiboksi mikä ei toimi, mikro mikä aina avatessa aiheutti sen että "sulakkeet" meni jne. Vaatteita on tuotu järjettömät määrät, jotain virttyneitä, homeelle haisevia, koin syömiä ja väärän kokoisia. Parittomia kumppareita, tuoli mikä ei pysy kasassa ja sitä rataa. Ja jos sanoo ei kiitos, on kiittämätön p.ska ja siitä saa kuulla sitten aika kauan. Ja meillähän ei ole autoa, eikä kerrostalon jätekatokseen saa viedä esim. sitä rikkinäistä mikroa, joten milläs kuskaan meille dumpatut kamat kaatikselle, eli nykyään kierrätyskeskukseen. Ja sit nää ketkä sanoo että kuka tahansa pystyy säästämään vaikkapa vuoden käyttörahat. Entäs kun tulee se viikko että se säästöön laitettu 2kymppinen on pakko laittaa ruokaan,kun se on ainoa raha?? Eikä muuten ole kulutuksesta kyse, mä olen jo vuosia sanonut että laskuja ei tule jos niitä ei tee. Eli ei turhia ostoksia, tilauksia tms., vain vuokra, sähkö ja ruoka. Ja kun lapsiakin on, heille vaatteita. Ei ole uusimpia kännyjä. Netti sisältyy vuokraan. Eikä tosiaan sitä autoa, herranjumala mikä summa siihen menisi joka kuukausi/vuosi rahaa.

      Lainaa

    111. Tulos: +14 (16 ääntä)
      Ne kellä on OIKEASTI rahaa, ei omaisuudellaan, varoillaan ja pankkitilin saldollaan leuhki....

      Lainaa

    112. Tulos: +11 (13 ääntä)
      joku muu: olen huomannut saman. mitä köyhempi, sitä enemmän rojua. en tiedä onko tämä yleistämistä, mutta puhun omista kokemuksista. jos vierailen henkilön luona jolla on vähän tiukempi talous, on siellä älyttömästi kaikkea turhaa, ja vastaavasti sellaisten luona jolla talous on kunnossa (ei tarvitse olla edes rikas) heidän kotinsa on “siistimpi” eli ei tavaroita joka nurkassa. toki rikkaillakin on paljon tavaraa, mutta heillä on isommat tilat, johon tavarat mahtuvat paremmin.
      Kuten tuolla on jo aikaisemmin pistetty että monelle paremmalle toimeentulevalle "köyhä" tuntuu olevan ilmainen kaatopaikka jolle tyrkätään kaikki omassa käytössä virattomaksi tullut jäte. Mutta yksi asia mikä lisää köyhällä sitä tavaramäärää on myös se tyly tosiasia että siinä missä paremmin toimeentuleva voi heittää virattomaksi tulleen tavaran kaatopaikalle ja jos sitten tarvitseekin uudestaan niin senkun menee ja ostaa uuden. Heikommin toimeentuleva ei voi näin tehdä, vaan on sitten säilöttävä jos vaikka kuitenkin tarvitsisi sitä myöhemmin, kun kuitenkaan ei ole sitten varaa mennä ostamaan uutta heti tarpeen tullen. Ulkopuolisen on helppo määritellä kaapeissa, laatikoissa olevat tavarat "turhiksi". Köyhä säilöö niitä ylimääräisiä lamppuja, verhoja, tietokoneen raatoja, tms. siksi koska jos siitä koneesta kyykähtää virtalähde niin pystyy korjaamaan sen. Hyvin toimeentuleva yleensä vain menee ja ostaa uuden, tuhlaamatta mitään ajatusta sille onko varaa vai ei.

      Lainaa

    113. Tulos: -18 (26 ääntä)
      Kyllä nyt oli täyttä asiaa tuo Johannan kommentti. Itteä riepoo kans (meidän) köyhien valitus kun se monesti on täysin omista valinnoista kiinni. Jos oot köyhä nii miks pitää maksimoida kurjuutta esim tupakoida? käyttää alkoholia? pitää lemmikkejä? asua semmosessa paikassa missä ei ole vara? kieltäytyä "paskaduunista" ja oottaa sitä lottovoittoa? Ja ei, en tarkoita että pitäs lopettaa eläminen, pitäs vaan tehdä erilaisia valintoja! Ja aina köyhät syyllistää rikkaita, "toiki tienaa kymppitonnin kuussa, sietää niiltä veroja ottaaki ku on tommonen rikas paska!", nii'i, siltä otetaan jo +4000€ veroja kuukaudessa, se maksaa kuukaudessa enemmän veroja ku sinä normiduunari vuodessa! Onko kohtuullista? Ei. Ja täytyy sitten vielä loppuun sanoa että en kuulu rikkaimpaan 5 prosenttiin, vaan ihan palkollisena käyn normi töissä, toki joku kateellinen pitää muakin rikkaana kun kirjotan tämmösen "väärän" kommentin. Lopettakaa köyhät se valitus ja koittakaa tehä jotaki. Oon minäki joskus ollut työtön mut se oli aika pitkälti ihan omaa syytä.

      Lainaa

    114. Tulos: +11 (15 ääntä)
      Prismankassa: Haluisin nähdä sen ihmisen joka tienaa tämän verran meijän kassalla.
      No K-kaupassa töitä saa tehdä työkokeilussa. Ja kaikki ilta- ja viikonloppuvuorot. Kauppias kiittää ja on taas 10 000 euroa rikkaampi kun 6kk työkokeilu päättyy. Tasan ei mene elämässä nallekarkit...

      Lainaa

    115. Wanhus-72 9.7.2017 0:28
      Tulos: +28 (32 ääntä)
      Princess: Okei salli minun muotoilla tämä uusiksi tai tarkentaa. Kaikille on annettu samat mahdollisuudet menestyä riippumatta heidän syntyperästään tai -paikastaan, toiset vain saavat asiat tapahtumaan helpommin. Koulutusta tarjotaan ilmaseks, sinne pitää vaan omalla tiedonjanollaan ja oppimallaan päästä. Se että syntyy rikkaaseen perheeseen ei tarkota että lapsesta tulee kielineroa. Se että syntyy köyhään perheeseen ei tarkoita että lapsi on tyhmä. Eli toisia onnistaa enemmän, toisia vähemmän. Kun puhutaan että on rikkaita ja köyhiä, Suomessa se yleensä tarkoittaa yliopistokouluttautuneet vs. ammattikoululaiset. Siinä vaiheessa kun valintoja tehdään elämästään, on mahdollista vaikuttaa kuinka “korkealle” pääsee.
      Ei pidä paikkaansa. Satun itse asumaan vuokralla kaupungin asumalähiössä, jossa näen ihania lapsukaisia joka päivä. Muuan lapseni kaveri on ikäisekseen matematiikkanero, josta voisi tulla vaikka kuinka korkealle koulutettu. Jos hänellä vain sattuisi olemaan eri perhe. Hän on ollut ainakin kerran huostaanotettuna, kuten ilmeisesti useampi sisarusparvestaan. Molemmat vanhemmat vaikuttavat täyspäisiltä heidän kanssa jutellessaan, mutta ilmeisesti heillä on ongelmia, jotka eivät päälle päin näy. Lapsi oireilee rajusti pahaa oloaan mm. koulussa, eikä tottele auktorieettejä. On todennäköisempää, että hänestä tulee alkoholisti/narkkari kuin tohtorin väitöskirjan kirjoittanut. Lähtökohdat eivät todellakaan ole samat kaikille. Jos uskot tuohon mantraan, että se on vain itsestä kiinni, kannattaa avata silmänsä, lukea aiheesta löytyvää tutkimustietoa ja kirjallisuutta, niin ehkä se ymmärräys vielä tulee. Ensimmäisenä kannattaa aloittaa videosta: Paul Piff - Does Money Make You Mean? Johanna on malliesimerkki hänen tutkimustuloksestaan (ja näytti niitä olevan muitakin), että mitä paremmin ihmisellä yhteiskunnassa menee, sitä vähemmän hänellä on empatiakykyä. Tutkimustiedon mukaan stressi rahatilanteesta laskee (intialaisten maanviljelijöiden) äo-lukua älykkyystestissä n. 10 pisteen verran. Se on varsin paljon kun tavallisen älykkyyden yläraja on 120 ja neron raja jo 140. Paljon muutakin tietoa varmasti tulee vastaan kun asiaan perehtyy. Ihminen on elämänsä kokemusten summa. Jos alkuvaiheen kokemukset ovat kurjia, on loppuelämä suuren todennäköisyyden mukaan kurjaa. Ns. köyhyys periytyy ja rikkaiden lapsukaiset pääsevät ammatteihin, joissa tienaa enemmän rahaa. Fiktion puolella The Wire - sarjan 4. kausi kuvaa tätä ilmiötä täydellisesti. Meillä ei (vielä) olla ihan yhtä pahassa jamassa kuin jenkkilässä, mutta merkkejä tästä eriarvoistumisesta on jo nähtävillä.

      Lainaa

    116. Tulos: +5 (11 ääntä)
      En pystynyt lukemaan loppuun, koska jäin ihmettelemään, että säilyttääkö joku oikeasti ~80 000 euroa käyttötilillä? Vai puhuikohan arvo-osuustilillä? Vai oliko vaan esimerkki. Ihan kamalaa, jos noin typerä "rikas" on.

      Lainaa

    117. Tulos: +11 (13 ääntä)
      Johanna taitaa olla kokoomuslainen.

      Lainaa

    118. Tulos: +8 (16 ääntä)
      Kiitos johanna, että otit asian puheeksi jota varmasti moni meistä on miettinyt ja halunnut sanoa ääneen jo pitkään. En itsekkään jaksa kuunnella kun ihmiset valittavat leipäpussin tms. hinnasta. tekisi aina mieli kertoa että arvaa kuinka kalliita katumaasturit nykyään ovat kun verotus on päästöperusteinen. Piti itsekkin siirtää veneen hankinta ensi kuun puolelle.

      Lainaa

    119. Karabinieeri 14.7.2017 22:59
      Tulos: 0 (6 ääntä)
      Johanna. Tuo pilalle hemmoteltu pirkkoliisa, jonka elämäntietämys rajoittuu Westendin ympäristöihin ja juihin rikkaisiin kavereihin jotka saavat ruoan ilmaiseksi joka päivä, ja tuhlailevat vanhempien rahoja ostarilla, jossa käyvät moralisoimassa näitä "köyhiä". Hienoja ihmisiä meillä täällä, kuulkaa...

      Lainaa

    120. Karabinieeri 14.7.2017 23:12
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Iso Hoo: Samaan aikaan yksikään näistä kateellisista ei olisi valmis nälkävyötä kiristäen aikuisopiskelemaan vuosia ja raatamaan pitkää päivää satojen kilometrien päässä lisää vuosia päästäkseen tähän jamaan.
      KAi tajuat ettei monella köyhällä ole todellakaan varaa ja/tai mahdollisuutta lähteä aikuisopiskelemaan. Esim. YH-vanhemmilla ei ole tähän aikaa eikä rahaa. JA matkustaa töihin satojen kileometrien päähän???? Köyhillä ja vähävaraisilla ei ole autoja ja matkustaminen tuollaisia matkoja syövät koko palkan jonka takia ei kannata lähteä. Joskus jopa kaupungin sisällä matkustaminen julkisilla tulee niin kalliiksi, ettei pienipalkkaisia pätkätöitä kannata edes ottaa jos kerran kaikki ansaitut rahat menevät vain matkakuluihin. Eli toisin sanoen, maksat siitä että saat tehdä töitä.

      Lainaa

    121. Karabinieeri 14.7.2017 23:13
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Hairysteed: Johanna… Tukiainen?
      Ei. Tämä Johanna on tyhmempi.

      Lainaa

    122. Tulos: +4 (6 ääntä)
      Siis oliko tuo viimisen viestin viimeinen Ps. se ratkaiseva tekijä, joka paljasti tämän vuodatuksen ärsyyntyneen kassalla työskentelevän henkilön sarkastiseksi kynäilyksi?

      Lainaa

    123. Tulos: +2 (6 ääntä)
      Jotenkin kyllä heti tuli mieleeni eräs sukulaiseni. Hyväpalkkaisessa työssä, naimaton, ei lapsia, mutta maailma loppuu, jos menee vaikka auto rikki tai uusi sohva hankittava! Voi kauhea sitä itkua, kun ei pääsekään kolmannelle ulkomaanreissulle vuoden sisään sitten.

      Lainaa

    124. Tulos: -1 (1 ääni)
      Huono provo

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: rikas, köyhät, rikkaat, raha, Oprah, konkurssi, köyhyys, avautuminen, valittaa

  • Uusimmat

  • Kategoriat