Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Äärimmäinen hätätilanne [Sisältää verta]

Sormessani on haava, pitääkö soittaa 112?
Äärimmäinen hätätilanne [Sisältää verta]

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 81 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. miesflunssa 6.4.2017 0:52
      Tulos: +1135 (1159 ääntä)
      Tää Enna on just tätä ihmistyyppiä et jos tulee vaikka flunssa niin luultavasti varaa jo hautapaikan.

      Lainaa

    2. Höpöllöpö 6.4.2017 0:53
      Tulos: +882 (892 ääntä)
      Ite oon monesti vetäny juustohöylällä käteen noin, mutta en ole soittanut HäKeen. Pitäisiköhän nyt varmuuden vuoksi soittaa takautuvasti?

      Lainaa

    3. Tulos: +612 (624 ääntä)
      Mitenköhän tuo puhelu meni kun lanssia soitettiin

      Lainaa

    4. Hottentotti 6.4.2017 0:59
      Tulos: +296 (304 ääntä)
      Ei ei ei...

      Lainaa

    5. Myrkkymuratti 6.4.2017 1:01
      Tulos: -488 (656 ääntä)
      Mistä lähtien ambulanssia on kutsuttu lanssiksi?

      Lainaa

    6. Tulos: +686 (700 ääntä)
      Ei ihme ku porukkaa kuolee nii paljon kun on tämmösiä Ennoja, jotka soittelee turhaan lanssia paikalle. T. Ruumiskuski

      Lainaa

    7. Tulos: +546 (548 ääntä)
      Mitä jos Enna opettelisi käyttämään laastaria ja tyrehdyttämään moiset pikkuhaavat itse? Jos pelkää verta, niin olisi kysynyt vaikka naapurin Marttaa paikkaamaan eikä olisi soittanut lanssia paikalle. Äly hoi.

      Lainaa

    8. Tulos: +255 (259 ääntä)
      Voisin suoda Ennalle ripauksen maalaisjärkeä...

      Lainaa

    9. ymmärtäjä 6.4.2017 1:24
      Tulos: -269 (331 ääntä)
      trigger warning verta hui hyi yhyyy. ei edes oikeasti ollut verta. nyt modet pois sieltä pumpulista :DD

      Lainaa

    10. Luomuteurastaja 6.4.2017 1:28
      Tulos: +292 (316 ääntä)
      Höpöllöpö: Ite oon monesti vetäny juustohöylällä käteen noin, mutta en ole soittanut HäKeen. Pitäisiköhän nyt varmuuden vuoksi soittaa takautuvasti?
      Mä käytän käteen vetäessä raastinta. Ei ihan sama fiilis, mutta viiltohaavoja tulee vähemmän.

      Lainaa

    11. Tulos: +163 (169 ääntä)
      "MUN SORMI ON IRTI"

      Lainaa

    12. Pannukakku 6.4.2017 2:13
      Tulos: +251 (255 ääntä)
      Voi luoja mitä resurssien tuhlausta.

      Lainaa

    13. Kalehmainen 6.4.2017 2:16
      Tulos: +46 (80 ääntä)
      Höpöllöpö: Ite oon monesti vetäny juustohöylällä käteen noin, mutta en ole soittanut HäKeen. Pitäisiköhän nyt varmuuden vuoksi soittaa takautuvasti?
      Juustohöylä tekee kyllä varmasti eetvarttia, mutta voi aiheuttaa tulehduksia jos ihan verille asti vetää

      Lainaa

    14. Tulos: -86 (210 ääntä)
      ymmärtäjä: trigger warning verta hui hyi yhyyy. ei edes oikeasti ollut verta. nyt modet pois sieltä pumpulista :DD
      Mitenkähän nämä yliherkät trigger warning-ihmiset ylipäätään kestää tavallista elämää.

      Lainaa

    15. Tulos: +346 (348 ääntä)
      Haluaisinpa kuulla mitä palautetta lanssihoitajilta on tullut.

      Lainaa

    16. Tulos: +163 (235 ääntä)
      as: Mitenkähän nämä yliherkät trigger warning-ihmiset ylipäätään kestää tavallista elämää.
      Trolli mikä trolli, mutta selitetään nyt kumminkin: Tavallisessa elämässä ei ole varoituksia, jolloin esim. yhtäkkisiä paniikkikohtauksia tapahtuu. He pärjäävät tavallisessa elämässä niin, että joutuvat välillä kestämään trauman laukaisevia asioita ja niiden fyysisiä ja henkisiä seurauksia, mutta tietenkin välttelevät laukaisevia tilanteita, jos pystyvät. Internetissä on kumminkin niin saakelin helppoa helpottaa tätä trauman laukaisemista varoittamalla esim. verestä, jolloin he osaavat varautua siihen tai jättää lukematta ja inhottava paniikkikohtaus tai muu reaktio jää tulematta. "Yliherkät trigger warning -ihmiset" kärsivät usein traumasta, ahdistuksesta tai masennuksesta, joilla kaikilla on rankat fyysiset vaikutukset ja se elämän kestäminen on välillä oikeasti todella hankalaa. Internetin ja trigger-kulttuurin myötä ongelmaa vähätellään, kuten mielisairauksia usein muutenkin. Ei kyse ole siitä, että kaikkien pitäisi elää pumpulissa, vaan siitä että minimoidaan tarpeettoman haitan teko tilanteissa, joissa se on mahdollista ja helppoa.

      Lainaa

    17. Tulos: +216 (224 ääntä)
      Missäköhän kuplamuoveissa Enna elänyt koko ikänsä kun tollain reagoi pieneen sormihaavaan. Haluisin niin kuulla sen puhelinkeskustelun! Ja nähdä sen tilanteen kun lanssilla tullaan laittamaan laastari... nolottaa.

      Lainaa

    18. Tulos: +74 (82 ääntä)
      Nyt kaima häpeä!

      Lainaa

    19. Tulos: +222 (228 ääntä)
      Myrkkymuratti: Mistä lähtien ambulanssia on kutsuttu lanssiksi?
      Ainakin jostain 1970-luvun alkupuolelta. Voi olla vanhempaakin perua, mutta en ole varma, koska olen itse vasta 50-vuotias.

      Lainaa

    20. Tulos: +89 (95 ääntä)
      Myrkkymuratti: Mistä lähtien ambulanssia on kutsuttu lanssiksi?
      Vuosikymmeniä jo.

      Lainaa

    21. pikku myy 6.4.2017 7:51
      Tulos: +184 (200 ääntä)
      Turhista häke-soitoista sais kyllä periä esim. 500€/soitto.

      Lainaa

    22. Tulos: +130 (146 ääntä)
      as: Mitenkähän nämä yliherkät trigger warning-ihmiset ylipäätään kestää tavallista elämää.
      Mulla oli peruskoulussa opettaja joka pelkäsi verta. Ei tarvinnut kun huutaa "eiiii siitä tulee verta" niin mies valahti ihan valkoiseksi ja pyöryi jos näki vähänkään verta. Ja tällaisia ihmisä on monia. Älkää vähätelkö. Ja itse mokaan. Toivottavasti ko. ihminen ei lisäänny. Tosin ryhmän nimen perusteella vahinko on jo tapahtunut.

      Lainaa

    23. Herrajumala 6.4.2017 8:37
      Tulos: +124 (126 ääntä)
      Totta kai tähänkin ambulanssin tarvii, käsihän pitää selvästi amputoida... Kuuluu samaan kastiin, kun tuttava soitti häkeen päänsärystä, kun ei olis jaksanut lääkäriin kävellä...

      Lainaa

    24. Tulos: +125 (129 ääntä)
      Mua nyt jäi kyll kiinnostamaan, että mitä tapahtui kun ensihoitajat saapuivat paikalle?

      Lainaa

    25. verikammo 6.4.2017 8:59
      Tulos: +47 (77 ääntä)
      Jotenkin liikuttavaa, miten otsikossa varoitetaan verestä, mutta kuva näkyy kuitenkin klikkaamattakin juttua. Itselläni on vähän verikammoa, mutta olen onnistunut hillitsemään sitä jonkin verran, koska tiedän, etten voi välttyä näkemästä verta. Kuitenkin, on huomaavaista varoittaa aiheesta joka on yleinen kammon kohde, mutta vielä huomaavaisempaa olisi tehdä se vielä niin, että kammoisilla on myöd mahdollisuus väistää pelkonsa kohdetta varoituksen jälkeen.

      Lainaa

    26. Tulos: +87 (105 ääntä)
      Kyllä nyt tais olla värikynä käytössä ambulanssin osalta. Ei sitä noin vain tilata, vaan soitetaan hätäpuhelu ja ammattilaiset arvioivat hoidon- ja kuljetuksentarpeen. Ellei sit Enna oo tosiaan soittanu sinne ja sanonu että käsi irtos. Ambulassia ei todellakaan lähetetä paikalle jos potilas pystyy itse toimimaan ja ottamaan vaikka taksin päivystykseen. Oon ite joutunu muutaman kerran soittamaan hätäkeskukseen ku oon ollu onnettomuuspaikalla ja aika kauan saa selostaa ennen kuin tekevät kuljetuspäätöksen. En usko tätä tarinaa.

      Lainaa

    27. Tulos: +106 (108 ääntä)
      Mauster: Kyllä nyt tais olla värikynä käytössä ambulanssin osalta. Ei sitä noin vain tilata, vaan soitetaan hätäpuhelu ja ammattilaiset arvioivat hoidon- ja kuljetuksentarpeen. Ellei sit Enna oo tosiaan soittanu sinne ja sanonu että käsi irtos. Ambulassia ei todellakaan lähetetä paikalle jos potilas pystyy itse toimimaan ja ottamaan vaikka taksin päivystykseen. Oon ite joutunu muutaman kerran soittamaan hätäkeskukseen ku oon ollu onnettomuuspaikalla ja aika kauan saa selostaa ennen kuin tekevät kuljetuspäätöksen. En usko tätä tarinaa.
      Tottakai sieltä päin kysellään paljon ennenkuin sanotaan että auto laitettu matkaan ja uskon että tässä tapauksessa tyttö selittänyt että sormeen leikannut, verta ihan "hulluna" eikä loppua näy niin eihän ne toisessa päässä voi tietää varmaksi miten pahasti se on sitä leikannut niin lähettävät tod. näk. ei niin kiireellisenä tarkistamaan. Loppuunsa aika "pienestä" ne sen lanssin kuitenkin lähettää van sais tulla turhilta soitoille loppu vaikka joku sanktio turhasta tai mitätöntä hoitoa vaativasta asiasta mutta toisaalta saisko se ihmiset sit "pelkäämään" tai aprikoimaan liian kauan soittaako apua..

      Lainaa

    28. It's a deal 6.4.2017 9:33
      Tulos: +139 (143 ääntä)
      "Laittakaa auto tulemaan, postailen tässä kuvia hymiöillä nettiin."

      Lainaa

    29. Asian vierestä 6.4.2017 9:43
      Tulos: -63 (65 ääntä)
      Kiinnittikö kukaan muu huomiota, että tuo veripläntti on ihan kohdussa olevan sikiön muotoinen?

      Lainaa

    30. Kalvo-sinappi 6.4.2017 9:44
      Tulos: -20 (28 ääntä)
      Tää on iha selkee läppä.

      Lainaa

    31. Tulos: -39 (63 ääntä)
      Minulla tulee tästä väistämätä mieleen se, että Ennalla olisi vastikään diagnosoitu verenvuotosairaus. Jos veri ei hyydy normaalisti ja koko homma on itselle uusi juttu, niin ylilyöntejä tapahtuu helposti. Tai sitten ambulanssin tulo oli liioiteltu tarina. Eihän kukaan ambulanssihenkilökunnan jäsen tule tarkastamaan sormessa olevaa haavaa, jos ei siihen ole erityistä syytä!

      Lainaa

    32. Tulos: +48 (50 ääntä)
      Miten tää nyt päättyi..? Tuliko se lanssi vai ei?

      Lainaa

    33. Tulos: +57 (65 ääntä)
      Viime viikolla tein kunnon avohaavan rälläkällä sormeen. Vuosi parisen tuntia, vaikka ympärillä oli kunnon sidekäärö ja pieni kuminauha kiristämässä taipeesta. Käsikin oli sydämen yläpuolella pari tuntia ja täysin kylmä, kun lopulta verenvuoto alkoi tyrehtyä ja laskin käden alas. Edelleen elossa, tosin nyt täytyy kyllä alkaa epäillä tätä asiaa. Jos kuolinkin ja olen nyt zombi, kun en soittanut ambulanssia. Kannattaako asia käydä varmistamassa vaikka päivystyksessä kiireellisenä?

      Lainaa

    34. Tulos: -17 (61 ääntä)
      Mipela: Viime viikolla tein kunnon avohaavan rälläkällä sormeen. Vuosi parisen tuntia, vaikka ympärillä oli kunnon sidekäärö ja pieni kuminauha kiristämässä taipeesta. Käsikin oli sydämen yläpuolella pari tuntia ja täysin kylmä, kun lopulta verenvuoto alkoi tyrehtyä ja laskin käden alas. Edelleen elossa, tosin nyt täytyy kyllä alkaa epäillä tätä asiaa. Jos kuolinkin ja olen nyt zombi, kun en soittanut ambulanssia. Kannattaako asia käydä varmistamassa vaikka päivystyksessä kiireellisenä?
      Paskavammainen tekosyysi räveltää itse tuntitolkulla haavaa umpeen sen sijaan että olisit käynyt vartissa tikkauttamassa umpeen?

      Lainaa

    35. Tulos: +71 (73 ääntä)
      Mauster: Kyllä nyt tais olla värikynä käytössä ambulanssin osalta. Ei sitä noin vain tilata, vaan soitetaan hätäpuhelu ja ammattilaiset arvioivat hoidon- ja kuljetuksentarpeen. Ellei sit Enna oo tosiaan soittanu sinne ja sanonu että käsi irtos. Ambulassia ei todellakaan lähetetä paikalle jos potilas pystyy itse toimimaan ja ottamaan vaikka taksin päivystykseen. Oon ite joutunu muutaman kerran soittamaan hätäkeskukseen ku oon ollu onnettomuuspaikalla ja aika kauan saa selostaa ennen kuin tekevät kuljetuspäätöksen. En usko tätä tarinaa.
      Luulenpa että ero oli siinä että olit todistaja ja siten oletettavasti terve ja kykeneväinen vastaamaan kysymyksiin. Jos joku soittaa itselleen ja kirkuu vain puhelimeen että veri ei lakkaa tms, niin pakkohan niiden on lähettää, ihmisen joka vakavissaan tarvitsee lanssia ei itse voi olettaa kovin selkeästi selittävän miksi. Toivon tosiaankin ettei kenenkään sellaisessa tilanteessa olevan kuljetus viivästynyt tämän taliaivon takia...

      Lainaa

    36. Tulos: +43 (67 ääntä)
      miesflunssa: Tää Enna on just tätä ihmistyyppiä et jos tulee vaikka flunssa niin luultavasti varaa jo hautapaikan.
      Monet miehet tekevät sitä myös (miesflunssa).

      Lainaa

    37. Kouluttaja 6.4.2017 10:43
      Tulos: +31 (33 ääntä)
      Höhö: Mulla oli peruskoulussa opettaja joka pelkäsi verta. Ei tarvinnut kun huutaa “eiiii siitä tulee verta” niin mies valahti ihan valkoiseksi ja pyöryi jos näki vähänkään verta. Ja tällaisia ihmisä on monia. Älkää vähätelkö. Ja itse mokaan. Toivottavasti ko. ihminen ei lisäänny. Tosin ryhmän nimen perusteella vahinko on jo tapahtunut.
      Ei välttämättä ole vielä lisääntynyt, itsekin kuulun ko. ryhmään, mutta ei ole lapsia :) Ihan juurikin viihteen vuoksi, tuolla on ihan kipeitä juttuja välillä :D

      Lainaa

    38. Tulos: +55 (57 ääntä)
      EVVK: Haluaisinpa kuulla mitä palautetta lanssihoitajilta on tullut.
      Ne oli paikannu ton ja sanon et jos ei lopeta vuotamista, nii soita uudestaan :D varmaanki pien sarkasmin kukkanen ollu

      Lainaa

    39. Hipuliskepulis 6.4.2017 11:57
      Tulos: -30 (30 ääntä)
      Tää kuvankaappaus ei nyt kerro koko totuutta...

      Lainaa

    40. Tulos: +37 (39 ääntä)
      Höpöllöpö: Ite oon monesti vetäny juustohöylällä käteen noin, mutta en ole soittanut HäKeen. Pitäisiköhän nyt varmuuden vuoksi soittaa takautuvasti?
      Oletko varma, että olet vielä hengissä? Jos oletkin pelkkä henkiprojisio, joka kirjoittelee internettiin? Moni on juustohöylään elämänsä menettänyt!

      Lainaa

    41. Tulos: +1 (33 ääntä)
      Ei voi olla totta! Putosin hevosen selästä aika kovasta vauhdista.. pienin vamma oli kyseinen vamma mitä aloittajalta.. lanssi ei edes tullu mieleen... turhaa resurssien tuhlaamista. Ellet oo vakavasti sairas, nii ei tuollaisesta kuiviin vuoda :D Selkä/lonkka niin kipeinä ettei pariin viikkoon istuttu tai maattu ilman vitunmoisia kipuja, korviksiarepes, mustat silmät jne.. Ei se ihminen rikki mee pienistä.

      Lainaa

    42. Tulos: +40 (44 ääntä)
      Vuosi sitten leikkelin (vihannes)mandoliinilla tomaatin mukana sormesta aivan samanlaisen palan kuin tässä tapauksessa ja samaan kohtaan sormea. Kyllä siitä verta tuli vielä seuraavanakin päivänä pakettia vaihtaessa mutta myötähäpeä on todella suuri kun mietin tilannetta, jolloin ambulanssi ois kurvannu pihaan ja tullu tapausta hoitamaan.. Ja mitä tosiaan asialle teki? :D .. eihän tuohon oo muuta ratkaisua kuin paketoida..

      Lainaa

    43. Tulos: +32 (46 ääntä)
      Musta on ainakin kohteliaita nuo varotustekstit. Kiitos modeille!

      Lainaa

    44. Tulos: +13 (47 ääntä)
      Oon joskus vetässy mandoliinilla sormenpäästä ihan pikkasen (mielestäni) vaan ja näytti tosi samalta. Vertahan tuli ko teurassiasta ja lanssin soitin ko värinäkö katos. Seuraava muistikuva on et lanssimiehet tuli sisään ko olin pökränny kylppäriin. Tommoi voi olla pahaki vaikkei näyttäs siltä ja mulla oli jotain hermolonkeroita jääny terän uhriks ja siks lähti tajuki. Varsinki jos on yksin ni toi on paha ja voihan se lanssi tulla kiireettömänäkin, eikä näin ollen ole pois keneltäkään. Ja mitä tulee "turhaan lanssinkutsumisen sakkoon" niin musta se on ainaki tosi huono idea kun sit en ainakaa ite uskaltais soittaa ellei oo "oikee hätä" eli kuolemanvaarallinen tilanne. Ja mitä kävis niissä tilanteissa kun ohikulkija auttaa soittamalla lanssin? Kuka arvioi onko se turha soitto vai ei?

      Lainaa

    45. Tulos: -15 (21 ääntä)
      Lenin: Taas yksi syy lisää siihen että Suomen pitäisi olla kommunistinen. Perus opetus olisi parempaa eikä tarvisi joka ikinen kerta muita pyytää apuun.
      Tämä. Kommunismi pelittää

      Lainaa

    46. verenvuototauti 6.4.2017 14:03
      Tulos: +26 (34 ääntä)
      Eihän siinä voi tietää mitä taustalla häkessä. Paniikissa soitettu että käsi irti ja verta tulee.. Mutta voihan tuokin olla varallinen jos on verenhyytymältään ääri heikko, törmännyt käsin vietnamilaiseen myrkkysammakkoon tai hydrauliletku napsahtanu ja öljyä päässyt paineella sisään verenkiertoon..

      Lainaa

    47. Tulos: +8 (22 ääntä)
      Lenin: Tämä. Kommunismi pelittää
      Tais olla fasismiakin huonompi vaihtoehto.. Pelkästään rajan takasessa ihantolassa meni 27 miljoonaa nälkään, kidutukseen ja sortoon mukaanlukien kokonaan hävinneet heimot ja vainotut rodut..

      Lainaa

    48. hepomiesten tietotoimisto 6.4.2017 14:35
      Tulos: -23 (43 ääntä)
      Mitä jengi selittää tässä verikammosta? Ei jutusta käy ilmi, että Enna olisi missään määrin verikammoinen. Hän on pystynyt ottamaan jopa kuvan tuosta vähän verta tihkuvasta pintanaarmustaan. Idiootti Enna sen sijaan on, jos ei ymmärrä laittaa paperia/laastaria tuohon ja tarvittaessa vähän kiristää. Idiootti on ennen kaikkea siksi, jos kuvittelee tuon olevan ambulanssiasia. Vaikuttaa myös siltä, että Enna on kirjaimellisesti kasvanut pumpulissa. Pääytelen ihan siitä, että jos ei tuohon ikään ole kokemusta vähän kauemman verta vuotavista haavoista.

      Lainaa

    49. Soylentgreenikko 6.4.2017 15:27
      Tulos: +31 (33 ääntä)
      Höpöllöpö: Ite oon monesti vetäny juustohöylällä käteen noin, mutta en ole soittanut HäKeen. Pitäisiköhän nyt varmuuden vuoksi soittaa takautuvasti?
      Jos vetää käteen juustohöylää käyttäen, niin suosittelen kyllä sitä lanssia ;)

      Lainaa

    50. Tulos: +2 (38 ääntä)
      : Trolli mikä trolli, mutta selitetään nyt kumminkin: Tavallisessa elämässä ei ole varoituksia, jolloin esim. yhtäkkisiä paniikkikohtauksia tapahtuu. He pärjäävät tavallisessa elämässä niin, että joutuvat välillä kestämään trauman laukaisevia asioita ja niiden fyysisiä ja henkisiä seurauksia, mutta tietenkin välttelevät laukaisevia tilanteita, jos pystyvät. Internetissä on kumminkin niin saakelin helppoa helpottaa tätä trauman laukaisemista varoittamalla esim. verestä, jolloin he osaavat varautua siihen tai jättää lukematta ja inhottava paniikkikohtaus tai muu reaktio jää tulematta. “Yliherkät trigger warning -ihmiset” kärsivät usein traumasta, ahdistuksesta tai masennuksesta, joilla kaikilla on rankat fyysiset vaikutukset ja se elämän kestäminen on välillä oikeasti todella hankalaa. Internetin ja trigger-kulttuurin myötä ongelmaa vähätellään, kuten mielisairauksia usein muutenkin. Ei kyse ole siitä, että kaikkien pitäisi elää pumpulissa, vaan siitä että minimoidaan tarpeettoman haitan teko tilanteissa, joissa se on mahdollista ja helppoa.
      Näissä trigger warning ja safe space asioissa on valitettavasti valtava riski niiden liiallisesta käyttämisestä. Lisäksi vaikuttaa siltä, että osittain kyseisiä työkaluja on käytetty hyvin kyseenalaisesti sananvapauden rajoittamiseen. En tiedä onko tuosta viimeisestä varsinaista tutkimustulosta ja voi olla, että olen väärässä. Lisäksi on selvää näyttöä siitä, että traumasta paranemista helpottaa traumaattisen asian kohtaaminen turvallisesti ja pienissä määrin. Esimerkiksi oletaan, että lapsena verisen onnettomuuden nähnyt tai muutoin kokenut on traumatisoitunut veren näkemiseen. On täysin mahdollista, että hänen olisi parempi siedättää itseään juuri kuvan kaltaisten minimaalisten verikuvien näkemisellä, kuin pyrkiä välttelämään loppuelämänsä veren näkemistä missään muodossa. Jonkinlaisille varoituksille on toki paikkansa, mutta trigger warningit ja safe spacet muodostuvat helposti haitallisiksi jos niiden käytössä ei käytetä järkeä. Peace and love :)

      Lainaa

    51. Tulos: +23 (25 ääntä)
      miesflunssa: Tää Enna on just tätä ihmistyyppiä et jos tulee vaikka flunssa niin luultavasti varaa jo hautapaikan.
      Varmaan enemmän tätä huomionkipeää ja itsekeskeistä ihmistyyppiä.

      Lainaa

    52. Tulos: +9 (25 ääntä)
      zekko: Näissä trigger warning ja safe space asioissa on valitettavasti valtava riski niiden liiallisesta käyttämisestä. Lisäksi vaikuttaa siltä, että osittain kyseisiä työkaluja on käytetty hyvin kyseenalaisesti sananvapauden rajoittamiseen. En tiedä onko tuosta viimeisestä varsinaista tutkimustulosta ja voi olla, että olen väärässä. Lisäksi on selvää näyttöä siitä, että traumasta paranemista helpottaa traumaattisen asian kohtaaminen turvallisesti ja pienissä määrin. Esimerkiksi oletaan, että lapsena verisen onnettomuuden nähnyt tai muutoin kokenut on traumatisoitunut veren näkemiseen. On täysin mahdollista, että hänen olisi parempi siedättää itseään juuri kuvan kaltaisten minimaalisten verikuvien näkemisellä, kuin pyrkiä välttelämään loppuelämänsä veren näkemistä missään muodossa. Jonkinlaisille varoituksille on toki paikkansa, mutta trigger warningit ja safe spacet muodostuvat helposti haitallisiksi jos niiden käytössä ei käytetä järkeä. Peace and love
      Samaa mieltä. Kärsin ahdistushäiriöstä, ja tietyt asiat tietysti aiheuttaa tätä ahdistusta, mutta terapiassa juuri käsketään kohtaamaan niitä ahdistusta aiheuttavia asioita. Välttelemällä se ahdistus ei ainakaan katoa. Tietysti tällaiset nettisivuilla annettavat sisältövaroitukset ovat vielä niin pieni juttu, että eivät ne kenenkään ahdistushäiriön tms. hoitoa tuhoa, mutta siinä kohtaa jos aletaan puhumaan vaikkapa kouluista ja oppituntien sisältövaroituksista, aletaan minusta menemään yli.

      Lainaa

    53. Tulos: -23 (53 ääntä)
      Höhö: Mulla oli peruskoulussa opettaja joka pelkäsi verta. Ei tarvinnut kun huutaa “eiiii siitä tulee verta” niin mies valahti ihan valkoiseksi ja pyöryi jos näki vähänkään verta. Ja tällaisia ihmisä on monia. Älkää vähätelkö. Ja itse mokaan. Toivottavasti ko. ihminen ei lisäänny. Tosin ryhmän nimen perusteella vahinko on jo tapahtunut.
      Kuinkahan tällainen verta pelkäävä nainen pärjää kuukautistensa kanssa? :o

      Lainaa

    54. King Arthur 6.4.2017 18:52
      Tulos: +35 (41 ääntä)
      ymmärtäjä: trigger warning verta hui hyi yhyyy. ei edes oikeasti ollut verta. nyt modet pois sieltä pumpulista :DD
      No voi nyt mun jäätynyt persikka. Vaikka sinä triggeröidyt modernista triggeröitymiskulttuurista niin ihan *perinteisesti* on aina ennen tätä kulttuuria varoitettu mm. verestä, ruumiista ja suolenpätkistä. Vaikka veri olisikin vähäistä. Ota naukku niin höllää vähän.

      Lainaa

    55. Tulos: -3 (15 ääntä)
      diddidii: Mitä jos Enna opettelisi käyttämään laastaria ja tyrehdyttämään moiset pikkuhaavat itse? Jos pelkää verta, niin olisi kysynyt vaikka naapurin Marttaa paikkaamaan eikä olisi soittanut lanssia paikalle. Äly hoi.
      Höhö: Mulla oli peruskoulussa opettaja joka pelkäsi verta. Ei tarvinnut kun huutaa “eiiii siitä tulee verta” niin mies valahti ihan valkoiseksi ja pyöryi jos näki vähänkään verta. Ja tällaisia ihmisä on monia. Älkää vähätelkö. Ja itse mokaan. Toivottavasti ko. ihminen ei lisäänny. Tosin ryhmän nimen perusteella vahinko on jo tapahtunut.
      RouvaP: Miten tää nyt päättyi..? Tuliko se lanssi vai ei?
      Tuli lanssi paikalle ja eihää kuulem ollu liiotellu vaan pikemminkin vähätellyt haavaa ja soitti sinne VAAN kysyäkseen neuvoa, kun oli vartin itse yrittänny tyrehdyttää ja päivystykseen ei vissiin jaksannu odotella (ei selittänny että eikö vastannu toisessa päässä vai kyllästykö odottamaan) ja kotoota ei löytynny laastarii ja hää oli kotona yksin (ilman autoa, koska mies lähtenyt toisen lapsen kanssa asioille heti kun oli kuvat ottanut) 3 vuotiaan lapsen kanssa.

      Lainaa

    56. Ihmettelijä 6.4.2017 21:08
      Tulos: +27 (33 ääntä)
      Emmanuel3: Kuinkahan tällainen verta pelkäävä nainen pärjää kuukautistensa kanssa?
      Siltä varalta, että olit tosissasi. Kommentissa kyllä puhuttiin miesopettajasta ;)

      Lainaa

    57. Tulos: +11 (17 ääntä)
      Tuli vain mieleen, että eikö Enna ole kuullut laastareista? Ei se verenvuoto tietenkään heti saman tien itsestään lakkaa. Sitä pitää ensin tyrehdyttää painamalla sitä haavaa kasaan, ja laastarilla se onnistuu helposti.

      Lainaa

    58. Tulos: +16 (20 ääntä)
      Luomuteurastaja: Mä käytän käteen vetäessä raastinta. Ei ihan sama fiilis, mutta viiltohaavoja tulee vähemmän.
      Kämmenen sisälle rullalle kääritty karkea santapaperi on kans tosi mukava ja helppokäyttönenki verrattuna juustohöplään tai raastimeen. Mut selfsexin suhteen vain taivas on rajana, tai kipukynnys.

      Lainaa

    59. Tulos: +25 (27 ääntä)
      Hmm: Oon joskus vetässy mandoliinilla sormenpäästä ihan pikkasen (mielestäni) vaan ja näytti tosi samalta. Vertahan tuli ko teurassiasta ja lanssin soitin ko värinäkö katos. Seuraava muistikuva on et lanssimiehet tuli sisään ko olin pökränny kylppäriin. Tommoi voi olla pahaki vaikkei näyttäs siltä ja mulla oli jotain hermolonkeroita jääny terän uhriks ja siks lähti tajuki. Varsinki jos on yksin ni toi on paha ja voihan se lanssi tulla kiireettömänäkin, eikä näin ollen ole pois keneltäkään. Ja mitä tulee “turhaan lanssinkutsumisen sakkoon” niin musta se on ainaki tosi huono idea kun sit en ainakaa ite uskaltais soittaa ellei oo “oikee hätä” eli kuolemanvaarallinen tilanne. Ja mitä kävis niissä tilanteissa kun ohikulkija auttaa soittamalla lanssin? Kuka arvioi onko se turha soitto vai ei?
      Jos pystyy faceen postaamaan, niin ei luulis olevan isompaa hätää.

      Lainaa

    60. Tulos: +27 (31 ääntä)
      zekko: Näissä trigger warning ja safe space asioissa on valitettavasti valtava riski niiden liiallisesta käyttämisestä. Lisäksi vaikuttaa siltä, että osittain kyseisiä työkaluja on käytetty hyvin kyseenalaisesti sananvapauden rajoittamiseen. En tiedä onko tuosta viimeisestä varsinaista tutkimustulosta ja voi olla, että olen väärässä. Lisäksi on selvää näyttöä siitä, että traumasta paranemista helpottaa traumaattisen asian kohtaaminen turvallisesti ja pienissä määrin. Esimerkiksi oletaan, että lapsena verisen onnettomuuden nähnyt tai muutoin kokenut on traumatisoitunut veren näkemiseen. On täysin mahdollista, että hänen olisi parempi siedättää itseään juuri kuvan kaltaisten minimaalisten verikuvien näkemisellä, kuin pyrkiä välttelämään loppuelämänsä veren näkemistä missään muodossa. Jonkinlaisille varoituksille on toki paikkansa, mutta trigger warningit ja safe spacet muodostuvat helposti haitallisiksi jos niiden käytössä ei käytetä järkeä. Peace and love
      Mutta eivätkö varoitukset juuri auta kohtaamaan näitä asioita turvallisemmin? Kun tietää mitä on odotettavissa sen sijaan että se vain pläjähtäisi silmille, voi olla valmis diilaamaan asian kanssa ja kohtaamaan "triggerin" rauhallisesti. Toki auttavathan varoitukset välttelyssäkin, mutta tällaista olen kuullut.

      Lainaa

    61. Tulos: +19 (25 ääntä)
      ymmärtäjä: trigger warning verta hui hyi yhyyy. ei edes oikeasti ollut verta. nyt modet pois sieltä pumpulista :DD
      Entä jos otsikko sisälsikin sarkasmia? :O

      Lainaa

    62. Tulos: 0 (10 ääntä)
      Nainen: Monet miehet tekevät sitä myös (miesflunssa).
      kyse onnvakavasta aiheesta. Joka kodissa ei ole soittokelloakaan valmiina.

      Lainaa

    63. Tulos: -3 (7 ääntä)
      Nainen: Monet miehet tekevät sitä myös (miesflunssa).
      kyse on vakavasta aiheesta. Joka kodissa ei ole soittokelloakaan valmiina.

      Lainaa

    64. Tulos: -15 (21 ääntä)
      Shalott: Samaa mieltä. Kärsin ahdistushäiriöstä, ja tietyt asiat tietysti aiheuttaa tätä ahdistusta, mutta terapiassa juuri käsketään kohtaamaan niitä ahdistusta aiheuttavia asioita. Välttelemällä se ahdistus ei ainakaan katoa. Tietysti tällaiset nettisivuilla annettavat sisältövaroitukset ovat vielä niin pieni juttu, että eivät ne kenenkään ahdistushäiriön tms. hoitoa tuhoa, mutta siinä kohtaa jos aletaan puhumaan vaikkapa kouluista ja oppituntien sisältövaroituksista, aletaan minusta menemään yli.
      Itselläni on voimakas sarkasmi-informatiivinen-oireyhtymä, kuulema älykkäiden ihmisten ongelma. Yritän seurata kanssaihmisten hoitotapoja tähän vaivaan ja tapan aivosoluja viikonloppuisin viinan kanssa. Lääkärin mukaan hoidon tulos minun kohdalla saadaan näkyviin 96 vuoden iässä, kun suomalaisen keskivertoihmisen kohdalla sarkasmin korjaushoito voidaan katsoa loppuneeksi jo ennen 30-ikävuotta.

      Lainaa

    65. Tulos: +25 (25 ääntä)
      Pakko tunnustaa että kerran jouduin itse lähtemään hieman vastaavan vekin kanssa päivystykseen. Kyllähän noista pienistä havereista yleensä verenvuoto tyrehtyy itsekseen, mutta kerran onnistuin osumaan johonkin harvinaisen isoon suoneen sormessa tms. sillä se veri valui kuin hanasta jo toista tuntia ja sitten kun oli käytetty kaikki laastarit, siteet ja tyynyliinat eikä tyrehtymisestä ollut merkkiäkään niin pakko oli lähteä liimauttamaan se umpeen. Ja ei ollut tosiaan siis mikään iso haava kyseessä. Suurinpiirtein samoja kokoja tuon kuvan haverin kanssa. Ambulanssin tarvetta toki ei tuolla vielä perustella, mutta halusinpahan vaan huomauttaa että joskus noista tulee verta niin perhanasti.

      Lainaa

    66. Tulos: -1 (19 ääntä)
      Höhö: "Mulla oli peruskoulussa opettaja joka pelkäsi verta. Ei tarvinnut kun huutaa “eiiii siitä tulee verta” niin mies valahti ihan valkoiseksi ja pyöryi jos näki vähänkään verta. Ja tällaisia ihmisä on monia. Älkää vähätelkö. Ja itse mokaan. Toivottavasti ko. ihminen ei lisäänny. Tosin ryhmän nimen perusteella vahinko on jo tapahtunut."
      Ihmettelijä: Siltä varalta, että olit tosissasi. Kommentissa kyllä puhuttiin miesopettajasta
      Luin kommentin ja tiedän, että kyse oli miesopettajasta. Kommentista tuli mieleen, kuinka verikammoinen naispuolinen ihminen pärjää kuukautistensa aikaan, joten kysyin ihan tosissani. Voiko oman kuukautisvuodonkin näkeminen aiheuttaa esim. heikotusta ja pyörtymistä verikammoisessa vai kestääkö sen esimerkiksi siksi, että se on luonnollista ja tulee itsestään eikä jonkun tapaturman seurauksena?

      Lainaa

    67. Tulos: +3 (11 ääntä)
      En ole koskaan soittanut ambulanssia, vaikka kaksi kertaa olenkin joutunut osastolle ja leikkauspöydälle, lääkäriin päästyäni. Ongelmani on nimenomaan omien "vaivojeni" vähättely vaikka kivut olisivat kamalat. =/

      Lainaa

    68. Tulos: +3 (13 ääntä)
      Jaa,a. Voi olla että ton idiootin toiminnan takia joku oikeassa hädässä oleva saattoi jopa kuolla. Mutta eikait siinä, pääasia että Ennan sormi ei enää vuoda. Toivottavasti toi oli läppä. Jos oli niin myönnän, osu ja uppos ja meni niin vitusti tunteisiin.

      Lainaa

    69. Tulos: -9 (19 ääntä)
      : Trolli mikä trolli, mutta selitetään nyt kumminkin: Tavallisessa elämässä ei ole varoituksia, jolloin esim. yhtäkkisiä paniikkikohtauksia tapahtuu. He pärjäävät tavallisessa elämässä niin, että joutuvat välillä kestämään trauman laukaisevia asioita ja niiden fyysisiä ja henkisiä seurauksia, mutta tietenkin välttelevät laukaisevia tilanteita, jos pystyvät. Internetissä on kumminkin niin saakelin helppoa helpottaa tätä trauman laukaisemista varoittamalla esim. verestä, jolloin he osaavat varautua siihen tai jättää lukematta ja inhottava paniikkikohtaus tai muu reaktio jää tulematta. “Yliherkät trigger warning -ihmiset” kärsivät usein traumasta, ahdistuksesta tai masennuksesta, joilla kaikilla on rankat fyysiset vaikutukset ja se elämän kestäminen on välillä oikeasti todella hankalaa. Internetin ja trigger-kulttuurin myötä ongelmaa vähätellään, kuten mielisairauksia usein muutenkin. Ei kyse ole siitä, että kaikkien pitäisi elää pumpulissa, vaan siitä että minimoidaan tarpeettoman haitan teko tilanteissa, joissa se on mahdollista ja helppoa.
      Jos ihminen on herkkä vaikutuksille, hän ei ehkä hakeudu feissarimokien sivustolle. Voisi olettaa näin. Ehkä. Tai ehkä masokistinen herkkä hakeutuu. Ei voi tietää. Mutta tuo kuva ei nyt ole verta, se on haava. Ja pieni sellainen.

      Lainaa

    70. Tulos: +6 (14 ääntä)
      Höpöllöpö: Ite oon monesti vetäny juustohöylällä käteen noin, mutta en ole soittanut HäKeen. Pitäisiköhän nyt varmuuden vuoksi soittaa takautuvasti?
      Tota, eikös juustohöylällä käteenvetäminen oo jo hiukan extremeä..?

      Lainaa

    71. Tulos: +1 (13 ääntä)
      Höpöllöpö: Ite oon monesti vetäny juustohöylällä käteen noin, mutta en ole soittanut HäKeen. Pitäisiköhän nyt varmuuden vuoksi soittaa takautuvasti?
      Miksi masturboit juustohöylällä?

      Lainaa

    72. Tulos: +11 (13 ääntä)
      Emmanuel3: Kuinkahan tällainen verta pelkäävä nainen pärjää kuukautistensa kanssa?
      Mä en pelkää verta, mutta sen näkeminen aiheuttaa pahoinvointia ja joskus huimausta tms, määrästä riippuen. Oman mä kestän (haavat, kuukautiset tms, verikokeissa tai verenluovutuksessa en seuraa tilannetta vaan katselen seinille), mutta toisen veri pienissäkin määrin etoo. Töissä tulee joskus esim. kaatumisesta aiheutuneita päähaavoja ja vastaavia vastaan, näitä tilanteita ei oikein voi välttää ja pärjään niissä kyllä, mut pahaa tekee silti.

      Lainaa

    73. Tulos: +14 (18 ääntä)
      Hmm: sit en ainakaa ite uskaltais soittaa ellei oo “oikee hätä” eli kuolemanvaarallinen tilanne.
      Onnea, olet sisäistänyt sen, miksi hätäkeskukseen soitetaan. Sinne soitetaan silloin kun on hengenhätä. Ei silloin, jos on "semihätä", eli kun pystyy itse itsensä toimittamaan päivystykseen.
      Kuka arvioi onko se turha soitto vai ei?
      Hätäkeskuksen koulutettu ensiapuhoitaja.

      Lainaa

    74. Tulos: +6 (10 ääntä)
      Höpöllöpö: Ite oon monesti vetäny juustohöylällä käteen noin, mutta en ole soittanut HäKeen. Pitäisiköhän nyt varmuuden vuoksi soittaa takautuvasti?
      voit soittaa myös jälkikäteen monen vuodenkin jälkeen. hätä ei lue lakia! ja minä tunsin ihmisen, joka soitti hätänumeroon kun lintu oli tullut sisälle. kun kuulin siitä että oli soittanut, pidin sitä tyhmänä vitsinä. ei ollut vitsi :(

      Lainaa

    75. Tulos: +9 (13 ääntä)
      Tiiviste: Mitenköhän tuo puhelu meni kun lanssia soitettiin
      "apua tulkaa auttamaan, käteni roikkuu melkein irti!!!!! se roiskii verta joka puolelle!!!!! kohta varmaan kuolen verenhukkaan!!!!"

      Lainaa

    76. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Kommentista tuli mieleen, kuinka verikammoinen naispuolinen ihminen pärjää kuukautistensa aikaan, joten kysyin ihan tosissani. Voiko oman kuukautisvuodonkin näkeminen aiheuttaa esim. heikotusta ja pyörtymistä verikammoisessa vai kestääkö sen esimerkiksi siksi, että se on luonnollista ja tulee itsestään eikä jonkun tapaturman seurauksena?
      Kysyin kerran murrosiässä samaa verikammoiselta ystävältäni, kun hänen kuukautisensa alkoivat. Vastaus oli juurikin tuo, että ei menkkaveri häntä järkytä, koska se on luonnollista. Sen sijaan hän saattoi pillahtaa itkuun satutettuaan sormensa, koska siitä voi kuulemma alata tulemaan verta, vaikka iho oli säilynyt ihan ehjänä.

      Lainaa

    77. Tulos: -1 (7 ääntä)
      Hmm: Oon joskus vetässy mandoliinilla sormenpäästä ihan pikkasen (mielestäni) vaan ja näytti tosi samalta. Vertahan tuli ko teurassiasta ja lanssin soitin ko värinäkö katos. Seuraava muistikuva on et lanssimiehet tuli sisään ko olin pökränny kylppäriin. Tommoi voi olla pahaki vaikkei näyttäs siltä ja mulla oli jotain hermolonkeroita jääny terän uhriks ja siks lähti tajuki. Varsinki jos on yksin ni toi on paha ja voihan se lanssi tulla kiireettömänäkin, eikä näin ollen ole pois keneltäkään. Ja mitä tulee “turhaan lanssinkutsumisen sakkoon” niin musta se on ainaki tosi huono idea kun sit en ainakaa ite uskaltais soittaa ellei oo “oikee hätä” eli kuolemanvaarallinen tilanne. Ja mitä kävis niissä tilanteissa kun ohikulkija auttaa soittamalla lanssin? Kuka arvioi onko se turha soitto vai ei?
      Kuinka monta kuvaa postasit onnettomuudesta? Ei voi sattua pahasti jos pystyy vähä näpsimään IMO

      Lainaa

    78. Matti Teppo 11.4.2017 17:33
      Tulos: -1 (11 ääntä)
      Eläinmaailmassa tuollaiset Ennat ovat häviäjiä ja heidät käytetään ravinnoksi.

      Lainaa

    79. Tulos: -1 (5 ääntä)
      pikku myy: Turhista häke-soitoista sais kyllä periä esim. 500€/soitto.
      Samaa mieltä! Olisin halunnu tykätä sata kertaa tästä kommentista :D

      Lainaa

    80. Turhuuksien turhuus 17.4.2017 8:05
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Tiedän että yöpäivistykseen on tuotu ihminen ambulanssilla mm. kipeän finnin vuoksi ja siksi että aikuinen ihminen on nähnyt pahaa unta.

      Lainaa

    81. Tulos: 0 (2 ääntä)
      Sprikles: Onnea, olet sisäistänyt sen, miksi hätäkeskukseen soitetaan. Sinne soitetaan silloin kun on hengenhätä. Ei silloin, jos on “semihätä”, eli kun pystyy itse itsensä toimittamaan päivystykseen. Hätäkeskuksen koulutettu ensiapuhoitaja.
      Missähän koulutetaan noita hätäkeskuksen koulutettuja ensiapuhoitajia?

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kuva, ambulanssi, hätänumero, haava, veri

  • Uusimmat

  • Kategoriat