Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kielletään eläinlääkärit

Koiran käyttäminen lääkärissä on eettisesti väärin.
Kielletään eläinlääkärit

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 154 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +2217 (2263 ääntä)
      Oikeesti mitä on tämä? Eli kaikki koirat pitäisi tappaa? Sittenkö me otettaisuun afrikkalaisia lapsia lemmikeiksi?

      Lainaa

    2. Tulos: +1396 (1514 ääntä)
      Oikeesti vittu pistää kiehumaan ton muijan asenne. Lopettais ittensä niin häneen tarkotetut rahat voidaan siirtää Afrikkaan köyhille. JA KYLLÄ OMISTAN KOIRIA!! >:(

      Lainaa

    3. Tulos: +845 (877 ääntä)
      Klaudialla on varmasti ihan helkkarin hauska elämä. Köyhien auttamista, Afrikan pelastamista jne.

      Lainaa

    4. Tulos: +1342 (1352 ääntä)
      Voi vitun Afrikka-kortti saatu vedettyy tähänkin. Veikkaan ettei Klaudia itsekään hirveesti heittele omia rahojaan Afrikan suuntaan.

      Lainaa

    5. Pinkkihinkki 11.8.2016 1:03
      Tulos: +470 (490 ääntä)
      Luulin jo, että selviän tämän päivän feissarimokista ilman ketutusta, mutta mitäs kävikään!

      Lainaa

    6. Tulos: +809 (823 ääntä)
      Klaudia voisi lahjoittaa omaisuutensa pois ja mennä vapaaehtoistyöhön auttamaan niitä köyhiä, sen sijaan että suoltaa tällaista kuraa naamakirjassa.

      Lainaa

    7. Tulos: +595 (623 ääntä)
      Mitä Klaudia täällä Suomessa (oletettavasti) oikein tekee, hus hus äkkiä Afrikkaan savimajoja ilmaiseksi rakentamaan ja vettä kantamaan niin kuin hyvät ihmiset tekevät, eihän noista hyväntekeväisyyskeräyksistä mene kolmasosaakaan perille sinne Afrikkaan.

      Lainaa

    8. Tulos: +198 (214 ääntä)
      Halu tykätä Riinan kommentista.

      Lainaa

    9. Tulos: +417 (447 ääntä)
      Vahva kokemus, että ihmiset, jotka vinkuu "ensin ihmiset" tai "ensin suomalaiset" tai "ensin vanhukset" ja paheksuvat muiden tekemisiä eivät itse tee mitäään kenenkään muiden eteen. Aina löytyy jotain mikä pitää hoitaa eka. Eka mun läheiset, eka mun perhe, eka oma hyvinvointi.

      Lainaa

    10. Tulos: +437 (447 ääntä)
      Toivottavasti Klaudia ei ikinä osta itselleen mitään ylimääräistä, muuten nekin rahat on afrikkalaisilta lapsilta pois!

      Lainaa

    11. totuudensana 11.8.2016 1:18
      Tulos: +349 (373 ääntä)
      Voi vittu kun rupes vituttamaan toi vitun idiootti. Toivottavasti toi ämmä ei sit ite koskaan käy missään elokuvissa esim tai tee mitään muutakaan hauskaa (=turhaa), koska nekin rahat vois antaa Afrikan lapsille. Eihän ihmisen tarvi käydä esim siellä elokuvissa elääkseen. Toivottavasti myös ostaa aina halvinta ruokaa jne eikä koskaan vaikka eineksiä edes töihin evääksi, koska sehän olis ihan vitun itsekästä käyttää rahaa eineksiin, kun paljon halvemmalla saat ite tehtyä safkat. Ja ylijäämärahat afrikkaan jne.

      Lainaa

    12. Tulos: +169 (181 ääntä)
      No ei herranjumala nyt. Klaudialla ei nyt oo kyllä kaikki hyvin.

      Lainaa

    13. Tulos: +242 (252 ääntä)
      Klaudia varmasti itse lahjoittaa joka vuosi huomattavat rahasummat hyväntekeväisyyteen. Omin käsin rakentaa kaivoja Afrikan köyhille.

      Lainaa

    14. Tulos: +141 (169 ääntä)
      Klaudia ei ilmeisesti ymmärrä,että ihminenkin on eläin.

      Lainaa

    15. King Arthur 11.8.2016 2:22
      Tulos: +142 (164 ääntä)
      Ommeksi Klaudian elämä ja olemassaolo ei saastuta edes kotimaamme luontoa, eivätkä hänen vaatteensa ole nähneet globalisaation uhrien lapsityövoimakätösiä. Klaudia on vain puhdas lapsonen joka ostaa lähikaupasta lentokoneella tuotuja elintarvikkeita. Omistan koiran enkä ole rahalla pilattu tässä elämäntilanteessa. Voisin väittää että koira se minut hengessä pitää ja olen valmis laittamaan elämänlaatuuni vähät roponi. Ja juu, olen Amnestyn pikavetoomuslistalla, en ole unhoittanut Afrikan pieniä lapsia myöskään. Hohhoi. Tuliko muuten kellekään muulle mieleen BB-julkkis Claudia? :D

      Lainaa

    16. Tulos: +128 (162 ääntä)
      Ei helvetti sentää mikä tekopyhähuomiohuora. Ei vaa voi ymmärtää et toisen raha-asiat on ainoastaan sen toisen oma asia.

      Lainaa

    17. Perspillu ja hyvät vitut 11.8.2016 2:33
      Tulos: -34 (176 ääntä)
      Klaudia, tapa ittes! Säästyy tonneitain rahaa, jotka voidaan antaa afrikan lapsille.

      Lainaa

    18. Tulos: +124 (166 ääntä)
      Itel ei pokka pysyis, jos noin puhuis omast koirast. Lopettaisin ennemmin Klaudian ja lähettäisin sen koko omaisuuden jonneki Afrikkaa.

      Lainaa

    19. Tulos: -41 (123 ääntä)
      V***u et pistää vihaks.. Klaudia, vedä ittes jojoon. Kiitos.

      Lainaa

    20. Olen ythmö (tyhmä) 11.8.2016 3:11
      Tulos: +203 (213 ääntä)
      Klaudia luulee olevansa hyvä vaikka rahaa menee aivan turhaan internettiin, saman rahan voisi antaa afrikan lapsille.

      Lainaa

    21. Tulos: +85 (95 ääntä)
      "Kaikki koiranomistajat on itsekeskeisiä kusipäitä jotka nauraa afrikkalaisille päin naamaa"...

      Lainaa

    22. Tulos: +34 (40 ääntä)
      Ruma Elsa: “Kaikki koiranomistajat on itsekeskeisiä kusipäitä jotka nauraa afrikkalaisille päin naamaa”…
      Mihin tästä hävisi: Kiitos valvotun yön nauruista, Leo! ja 3 hymiötä? ...Miksen muuten saa hymiöitä näkyviin Feissarimoka-kommenteissa?

      Lainaa

    23. Tulos: +173 (183 ääntä)
      Hassunhauskaahan tästä tekee just se, että ihan saletisti toi Klaudia ite ei oo koskaan edes lahjottanu minnekkään, tai ainakaan kelannu leffalippuja tai suklaalevyä ostettaessa et neki rahat vois mennä Afrikkaan. Nää on just näitä jotka on ehkä joskus laittanu viiskytsenttisen Nälkäpäiväkeräykseen ja nyt ne on ikuisesti pyhimyksiä jotka voi saarnata toisille. Terveisin lemmikinomistaja joka tekee vapaaehtoistyötä ja lahjottaa hyväntekeväisyyteen joka kuukausi, millä ei tietenkään oo mitään merkistystä koska on silti kuluttanu useemman satasen kerrallaan akvaarion ylläpitoon ja kissan eläinlääkäreihin

      Lainaa

    24. Tulos: +58 (138 ääntä)
      En mäkään ymmärrä sitä että ihmiset laittaa hirveitä summia eläinten hoitoon mutta jokaisella on omat rahat ja parempi kai se on tuollaiseen laittaa kun esim. päihteisiin. Mulle ei ole koskaan auennut miten se että lapsi ei syö ruokaansa Suomessa, vaikuttaa Afrikan nälänhätään. Tai tässä tapauksessa koiran hoito Suomessa vaikuttaa jotenkin Afrikan köyhyyteen.

      Lainaa

    25. Tulos: +98 (110 ääntä)
      Fruitmix: Voi vitun Afrikka-kortti saatu vedettyy tähänkin. Veikkaan ettei Klaudia itsekään hirveesti heittele omia rahojaan Afrikan suuntaan.
      Kyllä se jollekki prinssille on jo varmaan tonnin siirtäny. Nyt vaan odotellaan sitä miljoonaa että voi tehdä hyväntekeväisyyttä.

      Lainaa

    26. Tulos: +86 (90 ääntä)
      Olen ythmö (tyhmä): Klaudia luulee olevansa hyvä vaikka rahaa menee aivan turhaan internettiin, saman rahan voisi antaa afrikan lapsille.
      Ite ajattelin samaa. Voihan se toki olla että Klaudia on lainannu kaverinsa konetta, mutta minusta on tosi itsekästä käyttää vapaa-aikansa tollaseen turhaan netissä roikkumiseen, kun voisi olla keräämässä rahaa Afrikan köyhille lapsosille. En vaan vieläkään jaksa ymmärtää sitä miten niin monet jaksaa lähteä jankkaamaan tommosten ihmisten kanssa, Leo olis voinu ajat sitte jättää Klaudian viisaat puheet omaan arvoonsa. Voiskohan Klaudia olla trolli? On kuitenkin jo sen verran yliampuvat jutut naisella.

      Lainaa

    27. Tulos: +142 (148 ääntä)
      Eihän kellään ole säästössä rahaa? Jos on, ne pitää laittaa heti hyväntekeväisyyteen!!! Tosi itsekästä säästää itseään varten.

      Lainaa

    28. Blomsterhattatantta 11.8.2016 7:42
      Tulos: +52 (76 ääntä)
      Jermu: Oikeesti mitä on tämä? Eli kaikki koirat pitäisi tappaa? Sittenkö me otettaisuun afrikkalaisia lapsia lemmikeiksi?
      Vaihdetaan maailman köyhyys päikseen paikasta toiseen.Se tekisi hyvää marisijoille, joiden mielestä Suomessa on ihan kamalaa ja kaikki pielessä. Vaan kun se ei onnistu, sillä afrikkalaisten köyhyys ei suoraan eikä välillisesti johdu siitä, että meillä viedään sairaat eläimet ja mummot lääkäriin. Köyhyys on hitusen monimutkaisempi ongelma ja sen alkusyyt kolonialismi, maanomistussuhteet ja ilmasto. Carolusborgin orjalinnakkeen kautta Länsi-Afrikasta rahdattiin orjia Amerikkaan, ja Ruotsi-Suomen kuningaskunta peri orjista tullin. Tätä pikku detaljia ei peruskoulun hissankirjoissa kerrottu.

      Lainaa

    29. Tulos: +78 (94 ääntä)
      Suhteellisen naurettava mielipide ja jos oikeasti olisi kiinnostunut Afrikan tilanteesta (lukisi asiasta muualta kuin tahoilta jotka keräävät rahaa), niin olisi varmaan törmännyt siihen, että A) Afrikasta viedään enemmän ruokaa, kuin sinne tuodaan avustuksia. B) Afrikan valtiot maksavat korkoja ja lainoja länsivaltioille enemmän kuin sinne tuodaan avustuksia. C) Maailmassa nähdään nälkää vähemmän kuin koskaan ennen (tilastoitua aikaa) ja käyrä on ilmeisesti paranemaan päin. Eihän nuo tarkoita, ettei lahjoituksia kannattaisi omasta pussista ja omasta tahdosta antaa. Aina kannattaa kuitenkin miettiä, että päätyykö siitä 10 eurosta edes 50% sitä tarvitseville.

      Lainaa

    30. Puolikiero_savolainen 11.8.2016 7:51
      Tulos: +85 (93 ääntä)
      Alkoi v*tuttaa tuo Klaudia, mitä se somessa tekee kun Afrikan lapsilla ei ole edes tietokonetta? Tai mitä se ees Suomessa tekee kun vois olla Afrikassa auttamassa? Ps. Vakuutus olisi kannattanut olla koissulle. Pikaista paranemista kaverille!

      Lainaa

    31. klaudiatvoisuksia 11.8.2016 7:56
      Tulos: +77 (103 ääntä)
      Kyllä, laittaisin minäkin koiraani ihan niin paljon rahaa kuin tarvitsee. Ei, en lähetä senttiäkään Afrikkaan.

      Lainaa

    32. Tulos: +95 (105 ääntä)
      Ai perkele,just ostin 500 euron makitan porakoneen sillä minunhan olisi pitänyt lähettää ne rahat afrikkaan,kyllä minä voin poraa vaikka käsiveivillä niitä reikiä...

      Lainaa

    33. Tulos: +108 (132 ääntä)
      Ja mulla ei mene järkeen, että miten jotkut eivät voi ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia arvoja. Minä esimerkiksi laittaisin mieluummin rahaa eläinten hyvinvointiin, katukoirien pelastustyöhön tms kuin niille Afrikan lapsille. Enkä silti vihaa ihmisiä, vaan eläimet sattuu olemaan lähempänä minun sydäntä.

      Lainaa

    34. Tulos: -57 (81 ääntä)
      Hep0: Oikeesti vittu pistää kiehumaan ton muijan asenne. Lopettais ittensä niin häneen tarkotetut rahat voidaan siirtää Afrikkaan köyhille. JA KYLLÄ OMISTAN KOIRIA!!
      Yllätys

      Lainaa

    35. Tulos: +5 (35 ääntä)
      Lapset on lapsia. Lähtee idealismi vähän käsistä

      Lainaa

    36. VaniljaKukkanen 11.8.2016 8:21
      Tulos: +72 (88 ääntä)
      Sen luokan idiotismia ettei oikein enää edes tiedä mitä pitäisi sanoa tai mitä edes kykenisi kirjoittamaan. o__o Vielä kun aika monet ton Afrikka-kommenttinsa jälkeen huutaa tummaihoiselle kadulla että painuis takas sinne mistä on tullutkin... Olen kuullut nämä kaksi ääripäätä joskus melkein samassa lauseessa. o.o Ja mun kavereista ainakin lähtis tuollainen tyyppi joka tulis syyllistämään siitä että on hoitanut velvollisuutensa lemmikin hoidossa. Öööh..samalla logiikalla ihmiset vois jättää omat lapsensakkin hoitamatta kun Afrikassa on joitakin alueita missä nähdään nälkää. Ei, en voi ymmärtää. Mulle kerran yksi sosiaalityöntekijä sanoi päin näköä oikein ilkeän piikittelevästi että minun pitäis pistää kissa piikille jotta jäisi enemmän rahaa ruokaan. (lin lähinnä sivulauseessa maininnut että kissan ruokiinkin on menyt rahaa.) Silloin katsoin ihan vaan hetken leuka lattiassa silmät selällään.

      Lainaa

    37. Tulos: -135 (157 ääntä)
      Kylläpäs on tekopyhä kommenttikenttä tällä kertaa. Heti kun kyse on koirista niin perussuvakki onkin se joka on väärässä. Kyllä täällä rasistia tykätään huudella mutta kun koirista on kyse niin unohtuu eettiset arvot aika nopiaa.

      Lainaa

    38. VaniljaKukkanen 11.8.2016 8:29
      Tulos: +54 (62 ääntä)
      Hevonen: Vahva kokemus, että ihmiset, jotka vinkuu “ensin ihmiset” tai “ensin suomalaiset” tai “ensin vanhukset” ja paheksuvat muiden tekemisiä eivät itse tee mitäään kenenkään muiden eteen. Aina löytyy jotain mikä pitää hoitaa eka. Eka mun läheiset, eka mun perhe, eka oma hyvinvointi.
      Heh, oikeassa olet. :D Mun mutsi on tollanen. Se naamioi kaiken tollasen rankutuksen alle sen että...niin, ensin ihan oma napa. Senkin jälkeen se oma napa. Maailman tappiin asti oma ihana napa. Mun mutsin motto: "Ensin pitää hoitaa ittesä, sitte vasta muut." Ikävä kyllä, hän on reippaasti yli 50 eikä muiden vuoroa ole vieläkään ollut näköpiirissä.

      Lainaa

    39. eivoiymmärtää 11.8.2016 8:42
      Tulos: +68 (92 ääntä)
      Ihmiset sikiää ja tekee pahoja tekoja. Maailmassa on jo muutenkin liikaa ihmisiä. Sitten yks hullu haluaisi tappaa viattomia eläimiä sen vuoksi, että voitais taas lisääntyä paremmalla syyllä. Klaudia voisi lähteä viemään kondomeja kehitysmaihin, jos oikeasti haluaisi auttaa. Eläinvihaajat eivät ymmärrä, että lemmikki on omistajalle kuin lapsi. Uhraisitko oman lapsesi, jotta toinen lapsi saisi elää? Normaali empaattinen ihminen suojelee omiaan. Miksi tollanen ihminen ylipäätään on kenenkään facebook-kavereissa?

      Lainaa

    40. Tulos: +73 (81 ääntä)
      Pitää kyllä sanoa sen verran, että rahalla kyllä ruokkii hetken aikaa, mutta se ei ratkase itse nälänhädän ongelmaa. Paikallisille pitää opettaa maanviljelyä, rakentaa kaivoja, opettaa matkapuhelimen käyttöä (ja täten saada esim. säätietoja), kalastusta, oikeaoppista säilytystä, parantaa poliittisia oloja ja lisätä maan omistusta, ehkäistä aavikoitumista, parantaa naisten oloja, opettaa laitteiden käyttöä jne jne...

      Lainaa

    41. Tulos: +51 (87 ääntä)
      Laittaisin ihan milloin tahansa tilini koirani (= perjeenjäsenen) hoitoon. Afrikkaan sen sijaan en senttiäkään. Sori maailma.

      Lainaa

    42. Tulos: +49 (71 ääntä)
      Kun omalla lemmikillä meni vatsa kipeäksi, niin minä kävin paikalliselta eläinklinikalta kysymässä ohjeita hoitoon ja ostin vatsaystävälliset ruoat ja maitohappobakteerit pienelle. Eipä tullut edes mieleen, että olisin lemmikin hoitamisen sijaan voinut nämäkin roposet käyttää Afrikan lapsille. Voi voi, olen paha ihminen.

      Lainaa

    43. Tulos: +82 (94 ääntä)
      Klaudian logiikan mukaan suomalaisilla ei saa olla mitään koska Afrikassa on köyhiä.

      Lainaa

    44. Saint Klaudia 11.8.2016 9:24
      Tulos: +51 (57 ääntä)
      Fruitmix: Voi vitun Afrikka-kortti saatu vedettyy tähänkin. Veikkaan ettei Klaudia itsekään hirveesti heittele omia rahojaan Afrikan suuntaan.
      No kyllä se muuten mutta ei sillä nyt satu olemaan ylimääräistä ;(

      Lainaa

    45. Tulos: +61 (71 ääntä)
      Täytyy päässä olla jotain vikaa jos ei anna muille eläville olennoille mitään itseisarvoa. Joko Klaudia vuosikymmeniä vanhoissa vaatteissa ja lahjoittaa omat lääkkensäkin Afrikkaan, tai sitten tyyppi ei ole valmis edes likaamaan omia sormiaan saadakseen muille ruokaa mutta on valmis ottamaan toisilta kaiken, mukaan lukien elämän, pois Afrikan lasten nimeen.

      Lainaa

    46. Tulos: +73 (81 ääntä)
      Voisin veikata satasesta vetoa että Klaudia ei oo ikinä tehnyt yhyään hyväntekeväisyystyötä tai lahjottanu mitään. Korkeintaan euron jossai punasen ristin katukeräyksessä. Ja sen jälkeen aatellu et on hyväki ihminen :D "Sietäsit hävetä. Laitat rahaa johonki karvakasaan etkä Afrikan lapsille" "En. Ootko ite lahjottanu?" "No en. Mutta oon tosi surullinen niitten puolesta" :'D

      Lainaa

    47. Tulos: +68 (72 ääntä)
      Tällä Klaudian ajatusmallilla hänen pitäisi pitää itsensä hengissä jollain itsekeitetyllä yrttiuutteella ja asua itse kaivamassaan maakuopassa ilman vaatteita tai muita "luksushyödykkeitä". Näin häneltä jäisi paljon enemmän rahaa lähtettäväksi afrikkaan.

      Lainaa

    48. Tulos: -18 (66 ääntä)
      Lopetetaan ne afrikan lapset ja problem solved, eikö? Samallahan siinä menisi myös Klaudian kaltaiset maailman halaajat joiden mielestä ei voi eikä saa tehdä mitään, koska afrikan lapset.

      Lainaa

    49. Tulos: +26 (28 ääntä)
      Ruma Elsa: Mihin tästä hävisi: Kiitos valvotun yön nauruista, Leo! ja 3 hymiötä? …Miksen muuten saa hymiöitä näkyviin Feissarimoka-kommenteissa?
      Ne pitää tehdä sillai "vanhanaikaisesti" eli esim : ja ) ja ne muuttuu tänne kuvahymiöiks. Puhelimen omat kuvahymiöt ei näy täällä. :)

      Lainaa

    50. Tulos: +55 (59 ääntä)
      Mitenkä Klaudialla on edes varaa omistaa tietokone/älypuhelin/tabletti jolla pääsee nettiin, kun on kamalan kallis hankinta hommata kone/luuri. Senkin rahan olisi voinut Klaudia sijoittaa itsensä sijaan niihin Afrikan lapsiin. Voi mitä tekopyhää paskaa tuo eukko suoltaa.

      Lainaa

    51. Tulos: +60 (64 ääntä)
      Voi miten ihana koira, ja ihana huolehtiva omistaja!Ja Klaudia pimee ämmä :)

      Lainaa

    52. Tulos: +12 (28 ääntä)
      Karstu: Mitenkä Klaudialla on edes varaa omistaa tietokone/älypuhelin/tabletti jolla pääsee nettiin, kun on kamalan kallis hankinta hommata kone/luuri. Senkin rahan olisi voinut Klaudia sijoittaa itsensä sijaan niihin Afrikan lapsiin. Voi mitä tekopyhää paskaa tuo eukko suoltaa.
      Mistäs sitä tietää, voihan sitä Klaudialla vaikka uupuakkin tietokone/älypuhelin/tabletti ja se onkin jostain yllättävästä syystä käyttänyt hyväkseen vaikka kirjaston ilmaista nettiyhteyttä / konetta.

      Lainaa

    53. ahneet lurjukset 11.8.2016 10:57
      Tulos: +5 (39 ääntä)
      Lapset Afrikassa ois voinu syödä sen koiran

      Lainaa

    54. Tulos: +14 (22 ääntä)
      Ihana koira <3 rakastan sammareita

      Lainaa

    55. Tulos: +44 (58 ääntä)
      hmm: Mistäs sitä tietää, voihan sitä Klaudialla vaikka uupuakkin tietokone/älypuhelin/tabletti ja se onkin jostain yllättävästä syystä käyttänyt hyväkseen vaikka kirjaston ilmaista nettiyhteyttä / konetta.
      Sosmedissä kilarointi on aikaa jonka olisi voinut käyttää vaikka vapaaehtoistyössä, tai tehdä huonopalkkaista keikkaduunia lähettääkseen nekin rahat sinne Afrikkaan. Ja olen aika pitkän kokemuksen perusteella tullut siihen tulokseen että empatia ihmisille ja empatia eläimiä kohtaan tuppaavat esiintymään samoissa ihmisissä -ainakin eläinsuojelussa ja SPR'n jms kampanjoissa näkee pitkälti samat naamat. Ja sitten ovat nämä "väärin sammutettu" porukat jotka eivät koskaan tee mitään ihmisten saati eläinten hyväksi, ja jotka saavat raivarin -syyllisyyttä kai -kun joku muu tekee jotain hyvää, vaikkapa kantaa vastuunsa lemmikinomistajana. (Kaikki propsit Leolle, ja Amnesty International ymmärsi kyllä kun jouduin skippaamaan normaalin kuukausilahjoitukseni kun kissa meni ja mursi tassunsa).

      Lainaa

    56. Tulos: +64 (82 ääntä)
      Ei yhtään rahalahjoituksia Afrikkaan! Siellä jyllää niin järkyttävä korruptio, että rahat menevät vain isojen kihojen taskuihin ja kansan tilanne ei muutu miksikään. Parempi antaa jotain konkreettista apua, jota johtajat eivät voi kansalta varastaa. Menkää vapaaehtoistyöläisiksi tai jotain, orvoista huolehtimaan ja vuohia lahjoittamaan. Lukekaa vaikka, mitä Dambisa Moyo asiasta sanoo.

      Lainaa

    57. Tulos: +17 (33 ääntä)
      Ostin juuri 200e:lla käytetyn elektroakustisen, kaipa sekin olisi pitänyt Afrikkaan heittää eikä lainkaan ilahduttaa itseään uudella soittimella.

      Lainaa

    58. Tulos: -51 (87 ääntä)
      Kukin käyttää rahansa juuri niin kuin haluaa, mutta köyhyydestä on lemmikkien omistajien turha valittaa. Tai Suomen huonosta taloudesta, kun lemmikkeihin on varaa käyttää jo yli miljardi euroa vuodessa. Tässä lukuja kolmen vuoden takaa: http://m.taloussanomat.fi/harrastukset/2013/05/13/yle-karvakuonoihin-kaytetaan-lahes-miljardi-euroa-vuodessa/20136737/139

      Lainaa

    59. Tulos: +30 (46 ääntä)
      Jussi: Klaudialla on varmasti ihan helkkarin hauska elämä. Köyhien auttamista, Afrikan pelastamista jne.
      Ja senki Afrikkaan lähettämät rahat (jos se nyt ylipäätään mitään oikeesti sinne lähettää) menee varmaan kaikki enivei välistävetäjille ja ennenku huomaakaa ne on käytetty tuliterään asevarastoon kolmatta maailmansotaa varten.

      Lainaa

    60. Tulos: +36 (44 ääntä)
      Claudia varmaan asuu kadulla ja dyykkaa roskiksista ruokansa, että vaan voi lahjoittaa koko palkkansa tai muut kuukausiansionsa suoraan Afrikkaan.

      Lainaa

    61. Tulos: +69 (83 ääntä)
      Elina: Kukin käyttää rahansa juuri niin kuin haluaa, mutta köyhyydestä on lemmikkien omistajien turha valittaa. Tai Suomen huonosta taloudesta, kun lemmikkeihin on varaa käyttää jo yli miljardi euroa vuodessa. Tässä lukuja kolmen vuoden takaa: http://m.taloussanomat.fi/harrastukset/2013/05/13/yle-karvakuonoihin-kaytetaan-lahes-miljardi-euroa-vuodessa/20136737/139
      Joo, jos mulla menee 40e kuussa elukan ruokaan, elukan mikä pitää mut selväjärkisenä tässä paskassa maailmassa, niin en saa valittaa köyhyydestäni koska olen rikas. Koska yhteensä kaikki eläintenomistajat käyttävät vuodessa miljardin eläimiinsä = jokainen eläintenomistaja on yhtä rikas.

      Lainaa

    62. Tulos: +83 (95 ääntä)
      Elina: Kukin käyttää rahansa juuri niin kuin haluaa, mutta köyhyydestä on lemmikkien omistajien turha valittaa. Tai Suomen huonosta taloudesta, kun lemmikkeihin on varaa käyttää jo yli miljardi euroa vuodessa. Tässä lukuja kolmen vuoden takaa: http://m.taloussanomat.fi/harrastukset/2013/05/13/yle-karvakuonoihin-kaytetaan-lahes-miljardi-euroa-vuodessa/20136737/139
      Sairastin pahan masennuksen noin vuosikymmen sitten, ja ainut asia (terveyskeskuksesta ei tarjottu kuin eiooaikoja) joka piti hengissä oli kissani. Elin kerran viikon vesijohtovedellä että sain ostetuksi kissanruokaa. Toivuin sittemmin täysin, sain koulutukseni kasaan, ja nyt käyn töissä, ansaitsen ihan kivasti, ja maksan verojakin sen mukaan. Eläin ei ole mikään turhake, se voi olla ainut asia mikä estää lopullisesen syrjäytymisen. Vanhan koulukaverini pahan huumeaddiktion paransi koira ja sen pakkoaikataulut, kun uloshan se on vietävä, siinä ei mikään seiniin tuijottelu auta. Epäilemättä itseänikin oksettavat koirien Swarowski-kaulapannat, ei se koira niitä tarvitse tai halua, ja eläintä tulee lähestyä eläimen ehdoilla. Terveydenhoito, kunnon ruoka, ja kunnon hoito sen sijaan ovat pakollisia, ja katson kunnioittavasti ihmistä joka panee omat tarpeensa sivuun tehdäkseen velvollisuutensa.

      Lainaa

    63. Arkkienkeli 11.8.2016 12:04
      Tulos: -8 (22 ääntä)
      Jollakin on nyt säkillinen hiekkaa pottuvarpaiden välissä...

      Lainaa

    64. Tulos: +3 (21 ääntä)
      Jermu: Oikeesti mitä on tämä? Eli kaikki koirat pitäisi tappaa? Sittenkö me otettaisuun afrikkalaisia lapsia lemmikeiksi?
      Kyllä! "Lemmikeiksi"! Vai oliko orjuus kielletty. EI vissiin Klaudiaa kiinnosta...

      Lainaa

    65. Tulos: +41 (51 ääntä)
      Jollain tasolla ymmärrän kyllä täysin, että miten naurettavaa jengin on turhaa rahaa "turhaan" samalla kun maapallo tekee kuolemaa (Luonnonvarat jne) ja köyhien määrä on aika saakelin suuri. Toisaalta siitä vauhkoominen on ihan turhaan, kun tuokin tyttö tekee varmaan itsekkäitä päätöksiä joka päivä joten sinäänsä touhu on tekopyhää. Ei varmaan lahjoita euroakaan afrikkaan tai jos lahjottaa niin vain murto-osan. Kyllä minäkin koirani kuntoon laittaisin jos sille jotain sattuu. 1400 euroa Afrikkaan ja siitä menee varmaan tonni hyväosaisille valkoisille, 200 varastetaan, 100 afrikkalaisille hyväosasille ja satanen siihen apuun.

      Lainaa

    66. Tulos: +18 (24 ääntä)
      Klaudia laittaa kaupan kassalla parikymmentä senttiä keräyslaatikkoon per reissu.

      Lainaa

    67. Säästäväinen 11.8.2016 13:35
      Tulos: +39 (47 ääntä)
      Minä säästän rahaa pahan päivän varalle siitä syystä, että jos tulee hätä, niin voin käyttää omaa rahaa, eikä tarvitse heti mennä pyytämään sossulta, ja näin sitten säästyy valtion (tai kunnan) rahoja. Ehkä olenkin sitten vain itsekäs, kun en lähetä niitä Afrikkaan. :D

      Lainaa

    68. Tulos: +46 (60 ääntä)
      No jo on jollain murheet. Ymmärrän pointin, mutta eläin on perheenjäsen siinä missä ihminenkin. Itse otin juuri eilen perheenjäseneksi kissanpennun, joka löytyi keskeltä metsää. Ikää ei oo montaa viikkoa reppanalla. Tänään sitten sijoitan pentuun pitkän pennin rokotusten muodossa, samoin kaiken muun tarvikkeiden, ruokien yms. muodossa. Ei harmita yhtään. Ei olis tullut mieleenkään jättää oman onnensa nojaan kisulia. Ei olis enää selvinnyt paria päivää pidempään. Nytkin jo lintu härnäsi pentua. Joten rahat pennun pelastamiseen kuin korruptioituneelle afrikalle. Sorke.

      Lainaa

    69. Tulos: -31 (59 ääntä)
      Jermu: Oikeesti mitä on tämä? Eli kaikki koirat pitäisi tappaa? Sittenkö me otettaisuun afrikkalaisia lapsia lemmikeiksi?
      Eiköhän me voida hyvällä omallatunnolla pitää koiramme, kun täällä on holhottavana suurin osa Lähi-Idästä.... ja myös sieltä paljon puhutusta Afrikasta.

      Lainaa

    70. we're cool already 11.8.2016 13:59
      Tulos: +58 (68 ääntä)
      Klaudian asennetta kommentoidakseni, entäs tämä vaihtoehto: koko maailma ei voi tukeutua länsimaiden apuun. Se ei ole edes loogisesti mahdollista. Ja jos puhutaan moraalisesta velasta, siihenkään ei suomalaisten pitäisi mitenkään liittyä kun ei täällä ole orjia markkinoitu (no, ainakaan Afrikasta). Ja muuallakin länsimaissa emämaa-ajasta on jo vierähtänyt muutama sukupolvi. Katsoin jokin aika sitten dokumentin, jossa paikallisia afrikkalaisia ihmismiä haastateltiin Afrikan tilanteesta. Nousi esiin etenkin se asia, että Afrikan tilanteen kehittämisen kannalta keskitytään vääriin asioihin. 1. köyhyys Afrikan alueella on suuressa määrin paikallisten syytä; korruption vaikutuksia ei oteta tosissaan, pidetään useassa maassa jopa välttämättömyytenä. Tämä on osasyynä siihen, että maanosa ei edelleenkään ole noussut ahdingostaan, vaikka siirtomaa-ajasta ja sen aiheuttamista ongelmista on ties kuinka kauan. 2. köyhyys Afrikassa ei johdu siitä, etteivät ihmiset muualta maailmasta antaisi riittävästi avustuksia, vaan siitä, että avustetaan väärällä tavalla. Mm. amerikkalainen kuiva-elintarvikkeiden välittäjä katsomassani dokumentissa vaati, että sen välittämien raaka-aineidon on oltava monopoliasemalla Amerikassa valmistettuja; paikallisväestön viljelymahdollisuuksia Afrikassa ei haluttu avustaa. Jos paikallisia avustettaisiin enemmän omavaraisen toiminnan suuntaan, voisivat yhteisöt oikeasti itsenäistyä ja päästä pois kädestä-suuhun-avustusten kierteestä. Avustusmalli on siis toimimaton, jos sillä keskitytään avustusmaan voittojen maksimointiin (eli avustussuhteen pitkittämiseen) avustuskohteen mahdollisimman nopean itsenäistymisen sijaan. 3. Puuttuu visio siitä, että afrikkalainen yritys voi olla markkinatalouden aktiivinen toimija. Siis sen sijaan, että kehitysoloissa eläviä avustettaisiin kädestä-suuhun-periaatteella, pitäisi painottaa afrikkalaisten firmojen aseman tärkeyttä Afrikan markkinataloudessa. Siis suunnata avustuksessa huomio toimeentulon paranemiseen yritystoiminnan kautta. 4. Afrikalle pitäisi antaa mahdollisuus itsenäisyyteen kehitykseen. Dokumentissa joku haastatelluista oli jopa sitä mieltä, että avustustoiminta on passivoittanut ihmisiä ja vähentänyt itsenäistä vastuun ottamista taloudellisissa asioissa. Länsimaiden olisi hyvä vetäytyä ja antaa maanosan kehittää oma taloudellinen tasapainonsa.

      Lainaa

    71. Vääränvärinen 11.8.2016 14:02
      Tulos: +39 (43 ääntä)
      Kielletään mielummin kansalaisaktivismi niiltä henkilöiltä, joilla suhteellisuuden taju ja mopo ei pysy hallinnassa. Hyväntekeväisyysjärjestössä töitä tehneenä olen tavannut kyseisen kategorian henkilöitä. Tuomitsevat ja pitävät älämölöä sosiaalisessa mediassa ja ympärillään, jotta saavat sen ylemmyyden tunteen, mikä tuosta tulee, mutta senttiäkään eivät laita rahaa järjestöille, jotka veisivät sen avun perille.

      Lainaa

    72. afrikkalaisialapsialemmikiksi 11.8.2016 14:16
      Tulos: +23 (35 ääntä)
      Jermu: Oikeesti mitä on tämä? Eli kaikki koirat pitäisi tappaa? Sittenkö me otettaisuun afrikkalaisia lapsia lemmikeiksi?
      "ÄITI MÄ HALUUN AFRIKKALAISEN LAPSEN! VOIDAANKO OTTAA SELLAINEN?" XDDD

      Lainaa

    73. Tulos: +41 (43 ääntä)
      Minulla on ollut kehno tuuri kattien terveyden kanssa viime vuosina, ja eläinlääkärilaskuihin on kulunut kevyesti monta tonnia. Koetan kyllä hyväntekeväisyyteenkin lahjoittaa, mutta pätkääkään ei kaduta että karvapalloihin menee huomattavasti enemmän ja pitää välillä nuukailla että niiden hoitoon on varaa. Lemmikit ovat perheenjäseniä ja kyllä perheenjäsenet hoidetaan kuntoon hinnalla millä hyvänsä. Klaudia voi suksia kuuseen pahennuksineen.

      Lainaa

    74. kielipoliisi 11.8.2016 15:34
      Tulos: -61 (75 ääntä)
      Sannni: Sairastin pahan masennuksen noin vuosikymmen sitten, ja ainut asia (terveyskeskuksesta ei tarjottu kuin eiooaikoja) joka piti hengissä oli kissani. Elin kerran viikon vesijohtovedellä että sain ostetuksi kissanruokaa. Toivuin sittemmin täysin, sain koulutukseni kasaan, ja nyt käyn töissä, ansaitsen ihan kivasti, ja maksan verojakin sen mukaan. Eläin ei ole mikään turhake, se voi olla ainut asia mikä estää lopullisesen syrjäytymisen. Vanhan koulukaverini pahan huumeaddiktion paransi koira ja sen pakkoaikataulut, kun uloshan se on vietävä, siinä ei mikään seiniin tuijottelu auta. Epäilemättä itseänikin oksettavat koirien Swarowski-kaulapannat, ei se koira niitä tarvitse tai halua, ja eläintä tulee lähestyä eläimen ehdoilla. Terveydenhoito, kunnon ruoka, ja kunnon hoito sen sijaan ovat pakollisia, ja katson kunnioittavasti ihmistä joka panee omat tarpeensa sivuun tehdäkseen velvollisuutensa.
      Voisitko opetella pilkkusäännöt ja sen, milloin "ja" sanan eteen tulee pilkku ja milloin ei. Hyvin rasittavaa lukea tuollaista tekstiä.

      Lainaa

    75. Tulos: +40 (44 ääntä)
      Ihmisten lääkärit maksaa enemmän, mutta sitä tuetaan verorahoilla, niin tollaset tossut ei tajua sitä. Luulevat että eläinlääkäri on kallista.

      Lainaa

    76. Tulos: +41 (51 ääntä)
      Elina: Kukin käyttää rahansa juuri niin kuin haluaa, mutta köyhyydestä on lemmikkien omistajien turha valittaa. Tai Suomen huonosta taloudesta, kun lemmikkeihin on varaa käyttää jo yli miljardi euroa vuodessa. Tässä lukuja kolmen vuoden takaa: http://m.taloussanomat.fi/harrastukset/2013/05/13/yle-karvakuonoihin-kaytetaan-lahes-miljardi-euroa-vuodessa/20136737/139
      Ymmärräthän, ettei jokainen lemmikinomistaja laita tuota summaa erikseen? Miljoona ihmistä kun laittaa sen tonnin vuodessa, niin se on se miljardi. Helposti sitä tonni menee lemmikkiin vuodessa. Ei sitä silti tarvitse olla varakas. Ainoastaan priorisoida hankintansa.

      Lainaa

    77. Tulos: +3 (25 ääntä)
      Blomsterhattatantta: Vaihdetaan maailman köyhyys päikseen paikasta toiseen.Se tekisi hyvää marisijoille, joiden mielestä Suomessa on ihan kamalaa ja kaikki pielessä. Vaan kun se ei onnistu, sillä afrikkalaisten köyhyys ei suoraan eikä välillisesti johdu siitä, että meillä viedään sairaat eläimet ja mummot lääkäriin. Köyhyys on hitusen monimutkaisempi ongelma ja sen alkusyyt kolonialismi, maanomistussuhteet ja ilmasto. Carolusborgin orjalinnakkeen kautta Länsi-Afrikasta rahdattiin orjia Amerikkaan, ja Ruotsi-Suomen kuningaskunta peri orjista tullin. Tätä pikku detaljia ei peruskoulun hissankirjoissa kerrottu.
      Tulihan se "orjalaivojen terva" syyllisyyskin sieltä. Monestako orjalinnakkeesta siellä peruskoulun historiankirjoissa sitten kerrottiin ylipäätään? Miksi juuri siitä olisi pitänyt kertoa?

      Lainaa

    78. Tulos: +27 (39 ääntä)
      En minäkään ole koskaan ymmärtäny miten nälkäpäivänä kouluissa puuroa syömällä autetaan afrikkalaisia ja syyllisestetään niitä jotka eivät syöneet.

      Lainaa

    79. TapioRautaWaara 11.8.2016 20:40
      Tulos: -24 (32 ääntä)
      Kuukerin nelli <3

      Lainaa

    80. Puolikiero_savolainen 11.8.2016 21:11
      Tulos: +29 (37 ääntä)
      we’re cool already: Klaudian asennetta kommentoidakseni, entäs tämä vaihtoehto: koko maailma ei voi tukeutua länsimaiden apuun. Se ei ole edes loogisesti mahdollista. Ja jos puhutaan moraalisesta velasta, siihenkään ei suomalaisten pitäisi mitenkään liittyä kun ei täällä ole orjia markkinoitu (no, ainakaan Afrikasta). Ja muuallakin länsimaissa emämaa-ajasta on jo vierähtänyt muutama sukupolvi. Katsoin jokin aika sitten dokumentin, jossa paikallisia afrikkalaisia ihmismiä haastateltiin Afrikan tilanteesta. Nousi esiin etenkin se asia, että Afrikan tilanteen kehittämisen kannalta keskitytään vääriin asioihin. 1. köyhyys Afrikan alueella on suuressa määrin paikallisten syytä; korruption vaikutuksia ei oteta tosissaan, pidetään useassa maassa jopa välttämättömyytenä. Tämä on osasyynä siihen, että maanosa ei edelleenkään ole noussut ahdingostaan, vaikka siirtomaa-ajasta ja sen aiheuttamista ongelmista on ties kuinka kauan. 2. köyhyys Afrikassa ei johdu siitä, etteivät ihmiset muualta maailmasta antaisi riittävästi avustuksia, vaan siitä, että avustetaan väärällä tavalla. Mm. amerikkalainen kuiva-elintarvikkeiden välittäjä katsomassani dokumentissa vaati, että sen välittämien raaka-aineidon on oltava monopoliasemalla Amerikassa valmistettuja; paikallisväestön viljelymahdollisuuksia Afrikassa ei haluttu avustaa. Jos paikallisia avustettaisiin enemmän omavaraisen toiminnan suuntaan, voisivat yhteisöt oikeasti itsenäistyä ja päästä pois kädestä-suuhun-avustusten kierteestä. Avustusmalli on siis toimimaton, jos sillä keskitytään avustusmaan voittojen maksimointiin (eli avustussuhteen pitkittämiseen) avustuskohteen mahdollisimman nopean itsenäistymisen sijaan. 3. Puuttuu visio siitä, että afrikkalainen yritys voi olla markkinatalouden aktiivinen toimija. Siis sen sijaan, että kehitysoloissa eläviä avustettaisiin kädestä-suuhun-periaatteella, pitäisi painottaa afrikkalaisten firmojen aseman tärkeyttä Afrikan markkinataloudessa. Siis suunnata avustuksessa huomio toimeentulon paranemiseen yritystoiminnan kautta. 4. Afrikalle pitäisi antaa mahdollisuus itsenäisyyteen kehitykseen. Dokumentissa joku haastatelluista oli jopa sitä mieltä, että avustustoiminta on passivoittanut ihmisiä ja vähentänyt itsenäistä vastuun ottamista taloudellisissa asioissa. Länsimaiden olisi hyvä vetäytyä ja antaa maanosan kehittää oma taloudellinen tasapainonsa.
      ^Tämä. Iso peukku hyville arvioille. Omasta mielestäni kehitysapu täytyisi trimmata uudestaan. Jatkuvasti perus-infrat ovat persiillään ja niitä korjaillaan. Afrikkaan tulisi lähettää kapitalismin opettajat maa kerrallaan auttamaan. Maailmassa on hyviä esimerkkejä miten on valtiot vaurastunut määrätietoisella työllä. Esim. Israel nousi keskelle aavikkoa. Korruptio on oma lukunsa, mutta avainasemassa on toimiva ja ennen kaikkea itsenäinen oikeusjärjestelmä. Nyt tilanne on: "älä anna nälkäiselle kalaa, vaan onki" mutta kun siitä ongesta tehdään polttopuita Afrikassa.

      Lainaa

    81. Tulos: +17 (21 ääntä)
      Ja oletettavasti tämä Klaudia antaa kaiken mahdollisen enemmän apua tarvitseville, eikä käytä yhtäkään penninpyörylää itseensä?

      Lainaa

    82. Tulos: -20 (54 ääntä)
      Seuraavan viikon ajan ostan kissalleni aina kaupassa käydessäni vähintään kaksi turhaa asiaa, ihan vain jotta voin ajatella kuinka ansiostani Afrikkalaisia lapsia on taas pari vähemmän. Enkä edes häpeä.

      Lainaa

    83. Aristoteles 11.8.2016 22:31
      Tulos: -45 (65 ääntä)
      Suomi on kyl sellasii rasisteja täynnä et: Koiran henki > Tummaihoisen henki Ja jengi viel suuttuu, jos niille kertoo moraalin puutteesta.

      Lainaa

    84. Tulos: -55 (77 ääntä)
      Kommenteissa vajakit vauhdissa, jos koira arvotetaan ihmisen yläpuolelle. White trashia koko Suomi täynnä.

      Lainaa

    85. Tulos: +54 (58 ääntä)
      Voitaisiinko jo heittää menemään mielikuva Afrikasta maanosana, jossa ei ole muuta kuin köyhyyttä, nälkää, janoa ja savimajoja. Kaikkia sieltä kyllä löytyy, mutta ei siinä mittakaavassa, kuin meidät on ohjeistettu ajattelemaan. Ja antakaa nyt vähän kredittiä afrikkalaisillekin ihmisinä; ihan kuin he oikeasti tarvitsisivat valkoiset heidät pelastamaan. Me emme todellakaan ole niin tärkeitä.

      Lainaa

    86. Tulos: +29 (39 ääntä)
      Mikä tekee ihmisistä arvokkaampia ku esim vaik norsuista??? Ihmiset on Kyl maapallon saastaisin eläin mitä on....

      Lainaa

    87. Tulos: +23 (29 ääntä)
      Vähän kuulosti siltä, että köyhillä neiti viittasi itseensä, mutta ei kehdannut sanoa sitä ja vetosi siksi "niihin köyhiin".

      Lainaa

    88. Tulos: +12 (18 ääntä)
      totuudensana: Voi vittu kun rupes vituttamaan toi vitun idiootti. Toivottavasti toi ämmä ei sit ite koskaan käy missään elokuvissa esim tai tee mitään muutakaan hauskaa (=turhaa), koska nekin rahat vois antaa Afrikan lapsille. Eihän ihmisen tarvi käydä esim siellä elokuvissa elääkseen. Toivottavasti myös ostaa aina halvinta ruokaa jne eikä koskaan vaikka eineksiä edes töihin evääksi, koska sehän olis ihan vitun itsekästä käyttää rahaa eineksiin, kun paljon halvemmalla saat ite tehtyä safkat. Ja ylijäämärahat afrikkaan jne.
      Miksi syödä ylipäätään?! Jos lopettaa syömisen niin jää sekin raha Afrikkaan lähetettäväks ja enemmän ruokaa niille kans! Sit kun kuolee pois niin tilasin on enemmän hei!

      Lainaa

    89. Tulos: +31 (37 ääntä)
      Musta tuntuu että Klaudia on työtön rahaa tarvitseva ihminen, joka on kateellinen kaikille joilla on ns "ylimääräistä". Kun he tuhlaavat rahansa hänen mielestä turhiin asioihin se vituttaa. Klaudia olisi halunnut ostaa tuolla rahalla itselleen uudet vaatteet tai puhelimen - ei oo siis kyse mistään Afrikasta tässä. Näin mä tän päättelin.

      Lainaa

    90. Vääränvärinen 12.8.2016 1:57
      Tulos: +29 (35 ääntä)
      Aliiine: Voitaisiinko jo heittää menemään mielikuva Afrikasta maanosana, jossa ei ole muuta kuin köyhyyttä, nälkää, janoa ja savimajoja. Kaikkia sieltä kyllä löytyy, mutta ei siinä mittakaavassa, kuin meidät on ohjeistettu ajattelemaan. Ja antakaa nyt vähän kredittiä afrikkalaisillekin ihmisinä; ihan kuin he oikeasti tarvitsisivat valkoiset heidät pelastamaan. Me emme todellakaan ole niin tärkeitä.
      Etelä-Afrikassa on keskimäärin tiestön kunto paljon parempi kuin esim meillä täällä Suomessa. Samoin myös useissa muissa Afrikan maissa. Ongelma on myös siinä, että kun niihin köyhiin Afrikan maihin rahdataan esimerkiksi vaatteita konttikaupalla, paikalliset vaatteet eivät luonnollisestikaan mene kaupaksi. Jättäen kyseisen alan ihmiset työttömäksi. Tuo oli yksi ongelma, minkä kanssa painimme entisessä työpaikassani eikä siihen ollut mitään helppoa ratkaisua.

      Lainaa

    91. King Arthur 12.8.2016 1:58
      Tulos: +40 (48 ääntä)
      Pera: Kylläpäs on tekopyhä kommenttikenttä tällä kertaa. Heti kun kyse on koirista niin perussuvakki onkin se joka on väärässä. Kyllä täällä rasistia tykätään huudella mutta kun koirista on kyse niin unohtuu eettiset arvot aika nopiaa.
      Mistä näitä uhriutuvia rasisteja oikein sikiää? Onko teille joku oma leirikoulu?

      Lainaa

    92. Tulos: -19 (35 ääntä)
      Aristoteles: Suomi on kyl sellasii rasisteja täynnä et: Koiran henki > Tummaihoisen henki Ja jengi viel suuttuu, jos niille kertoo moraalin puutteesta.
      Vaihda sana "koiran" sanaksi "eläimen" niin olet juurikin siinä väittämässä joka pitää paikkansa.

      Lainaa

    93. Tulos: +51 (53 ääntä)
      VaniljaKukkanen: Mulle kerran yksi sosiaalityöntekijä sanoi päin näköä oikein ilkeän piikittelevästi että minun pitäis pistää kissa piikille jotta jäisi enemmän rahaa ruokaan. (lin lähinnä sivulauseessa maininnut että kissan ruokiinkin on menyt rahaa.) Silloin katsoin ihan vaan hetken leuka lattiassa silmät selällään.
      Jepjep, ei ole uutta tällaiset kommentit. Syvästi yksinäiselle ja masentuneelle ihmisellekin väläytellään lemmikistä luopumista, jotta jäisi pikkuisen enemmän rahaa käteen. Mutta mitäs kun se lemmikki onkin ainoa sosiaalinen olento asia joka pitää järjissään?

      Lainaa

    94. Tulos: -15 (33 ääntä)
      Vain Suomessa ollaan ylpeitä rasismista. Suomi on juntein paikka maailmassa. Kaikkia vähänkään viisaampia ihmisiä suosittelen lähtemään ulkomaille töihin ja opiskelemaan. Ajattelumaailma laajenee, ei tarvitse sietää negatiivista asenneilmapiiriä ja kateellisuus vähenee.

      Lainaa

    95. Tulos: +17 (19 ääntä)
      Kyllä, juusto on tie saatanaan.

      Lainaa

    96. Tulos: +2 (4 ääntä)
      Riina

      Lainaa

    97. Tulos: +19 (21 ääntä)
      Jos kukaan ei haluis hyötyä lahjotuksista nii must tuntuu, et Afrikan köyhät ois jo "pelastettu" aikoja sitte.

      Lainaa

    98. Tulos: -1 (11 ääntä)
      hmm: Mistäs sitä tietää, voihan sitä Klaudialla vaikka uupuakkin tietokone/älypuhelin/tabletti ja se onkin jostain yllättävästä syystä käyttänyt hyväkseen vaikka kirjaston ilmaista nettiyhteyttä / konetta.
      Meillä päin ainakin ennen kirjaton netti oli 50c puolituntia...

      Lainaa

    99. Tulos: +16 (22 ääntä)
      Klaudia, jos luet tätä niin tahdon kertoa sinulle että maksoin lemmikkini pelastamisesta pitkälle yli kaksi tonnia.

      Lainaa

    100. Huikaisevaa 12.8.2016 13:37
      Tulos: +20 (38 ääntä)
      Maapallolla on yli 7 miljardia ihmistä. 100 vuotta sitten oli alle kaksi miljardia. Uusiutuvat luonnonvarat käytetty jo tältä vuodelta. Ympäristön suojeluun panostavat ihmiset puhuvat kasvihuonekaasuista, veganismista lihansyönnin sijaan ja ties mistä muusta hienolta kuulostavalta tavalta suojella rakasta maapalloamme. Sitten sekaan tulee näitä "anna rahaa näille, koska köyhyys, nälänhätä tms". Miksi kukaan ei missään puhu tavoista vähentää ihmismäärää maapallolla? Jos päästäisiin edes takaisin 70-luvun puolivälin tasoon (4 miljardia), niin monet ympäristöongelmat olisivat historiaa, ruoka riittäisi kaikille jne. Elintila ihmisille vs. luonto olisi paremmin balanssissa. Eikä kukaan mäkättäisi, kun syön pihviä ravintolassa ... Ja ne Afrikan ongelmat saataisiin ehkä ihan oikeasti ratkaistua.

      Lainaa

    101. nykyisyys ja tulevaisuus 12.8.2016 14:50
      Tulos: +23 (31 ääntä)
      Huikaisevaa: Maapallolla on yli 7 miljardia ihmistä. 100 vuotta sitten oli alle kaksi miljardia. Uusiutuvat luonnonvarat käytetty jo tältä vuodelta. Ympäristön suojeluun panostavat ihmiset puhuvat kasvihuonekaasuista, veganismista lihansyönnin sijaan ja ties mistä muusta hienolta kuulostavalta tavalta suojella rakasta maapalloamme. Sitten sekaan tulee näitä “anna rahaa näille, koska köyhyys, nälänhätä tms”. Miksi kukaan ei missään puhu tavoista vähentää ihmismäärää maapallolla? Jos päästäisiin edes takaisin 70-luvun puolivälin tasoon (4 miljardia), niin monet ympäristöongelmat olisivat historiaa, ruoka riittäisi kaikille jne. Elintila ihmisille vs. luonto olisi paremmin balanssissa. Eikä kukaan mäkättäisi, kun syön pihviä ravintolassa … Ja ne Afrikan ongelmat saataisiin ehkä ihan oikeasti ratkaistua.
      Katsos kun kaikki liittyy kaikkeen. Lapsia hankitaan kehitysmaissa paljon nimenomaan sen takia, että ne ovat ks. maissa eläketurva vanhemmille. Ja kun elintaso on mitä on, niin pitää laskea myös sen varaan, että kaikki lapsista eivät ehkä selviä aikuiseksi. Siis ihan turha hakea muutosta heitä syyllistämällä, joille suuri lapsimäärä tosiaan saattaa olla elinehto. Vaan ennemminkin elinoloja parantamalla ja koulutusta lisäämällä. On nimittäin ihan virallista tietoa siitä, että kun elintaso nousee, niin lapsiluku vähenee. Koska paremman elinkeinon saaneet pystyvät panostamaan rahallisesti paremmin sen yhdenkin lapsen hengissä selviämiseen - sekä tietysti turvaamaan oman vanhuutensa. Totta kai myös seksuaalivalistus ja ehkäisymenetelmien käyttöön kannustaminen on osa ongelmaa. Mutta koska nykyiset isot ikäryhmät ovat kehitysmaissa jo syntyneet, tämä on tavallaan "myöhäistä" ennaltaehkäisyä lähitulevaisuutta ajatellen. Joten siihen asti, että saadaan kuitenkin ympäristöä parempaan kuntoon ennen kuin väkimäärä lähtee laskuun kolmansissa maissa, on hyvä pitää silmällä muitakin keinoja ympäristön kuormituksen vähentämiseksi. Näitä keinoja ovat nimenomaan uusiutuvan energian käyttö, lihan käytön vähentäminen, materiaalin entistä parempi kierrättäminen, kulutuskulttuurin vähentäminen jne. Miksi nämä ovat niin "hienoja" keinoja? Siksikö, että ne ovat vielä ihmisille uusia asioita? Vähentääkö se niiden arvoa maapallon resurssien liikakulutuksen vähentämisessä?

      Lainaa

    102. we're cool already 12.8.2016 15:00
      Tulos: +33 (37 ääntä)
      Vääränvärinen: Ongelma on myös siinä, että kun niihin köyhiin Afrikan maihin rahdataan esimerkiksi vaatteita konttikaupalla, paikalliset vaatteet eivät luonnollisestikaan mene kaupaksi. Jättäen kyseisen alan ihmiset työttömäksi. Tuo oli yksi ongelma, minkä kanssa painimme entisessä työpaikassani eikä siihen ollut mitään helppoa ratkaisua.
      Aivan. Jälleen törmätään siihen, että avustetaan avustajamaan ehdoilla, ei avustuskohteen tarpeiden perusteella. Jos länsimaat haluavat avustaa, ensimmäinen ehto pitäisi olla se, että edes kartoitetaan, mitä avustuskohteessa oikeasti tarvitaan. Eikö tämän pitäisi olla maalaisjärkeä?

      Lainaa

    103. Tulos: +5 (15 ääntä)
      En edes kehtaa sanoa tähän sitä, mitä olisin Klaudialle sanonut, jos olisi tullut laukomaan moisia idioottimaisuuksia minulle.

      Lainaa

    104. muumi (kopion kopio) 12.8.2016 15:37
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Meoww: No ei herranjumala nyt. Klaudialla ei nyt oo kyllä kaikki hyvin.
      ei oo kaikki rahat afrikassa

      Lainaa

    105. muumi (kopion kopio) 12.8.2016 15:42
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Ruma Elsa: Mihin tästä hävisi: Kiitos valvotun yön nauruista, Leo! ja 3 hymiötä? …Miksen muuten saa hymiöitä näkyviin Feissarimoka-kommenteissa?
      oon ite huomannu, että kun käyttää hymiöö (puhelimella sen omia hymiöitä), hävii loppu teksti. kerran kirjotin hirveen pitkän sepustuksen (käytin hymiöö ekan lauseen jälkeen) jolloin näkyviin jäi vaan se yks lause. empä jaksanu kirjottaa enään uudestaan.

      Lainaa

    106. muumi (kopion kopio) 12.8.2016 15:55
      Tulos: +13 (19 ääntä)
      Nakka: Voisin veikata satasesta vetoa että Klaudia ei oo ikinä tehnyt yhyään hyväntekeväisyystyötä tai lahjottanu mitään. Korkeintaan euron jossai punasen ristin katukeräyksessä. Ja sen jälkeen aatellu et on hyväki ihminen “Sietäsit hävetä. Laitat rahaa johonki karvakasaan etkä Afrikan lapsille” “En. Ootko ite lahjottanu?” “No en. Mutta oon tosi surullinen niitten puolesta” :’D
      laita sekin satanen afrikan lapsille >:(

      Lainaa

    107. muumi (kopion kopio) 12.8.2016 16:11
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Aliiine: Voitaisiinko jo heittää menemään mielikuva Afrikasta maanosana, jossa ei ole muuta kuin köyhyyttä, nälkää, janoa ja savimajoja. Kaikkia sieltä kyllä löytyy, mutta ei siinä mittakaavassa, kuin meidät on ohjeistettu ajattelemaan. Ja antakaa nyt vähän kredittiä afrikkalaisillekin ihmisinä; ihan kuin he oikeasti tarvitsisivat valkoiset heidät pelastamaan. Me emme todellakaan ole niin tärkeitä.
      itekkin afrikassa käyneenä (pienenä) ihmettelin että missä on kirahvit ja leijonat. myö nähtiin vaan hienoja kerrostaloja ja turistipaikkoja tunisiassa.

      Lainaa

    108. Tulos: -10 (38 ääntä)
      Afrikkalaiset vasta nauraakin meille päin naamaa kun lähetetään ilmasta rahaa vuodesta toiseen sinne.Eikai ne nyt laitakkaan hommaa toimimaan siellä kun ne tietää että sit länkkärit ei lähetä enää massia sinne ja joutuvat tekeen vielä piakkoin töitä.

      Lainaa

    109. Tulos: -13 (27 ääntä)
      Tämä ei ole rasismia!!! Eikö se tulisi halvemmaksi lopettaa ne nälkäänäkevätkin?

      Lainaa

    110. Tulos: -4 (28 ääntä)
      Kewponen: Tämä ei ole rasismia!!! Eikö se tulisi halvemmaksi lopettaa ne nälkäänäkevätkin?
      Oikeesti just näitä on 80% suomalaisista. Todella surullista.

      Lainaa

    111. Vaniljakukkanen 13.8.2016 2:17
      Tulos: +24 (28 ääntä)
      Guu: Jepjep, ei ole uutta tällaiset kommentit. Syvästi yksinäiselle ja masentuneelle ihmisellekin väläytellään lemmikistä luopumista, jotta jäisi pikkuisen enemmän rahaa käteen. Mutta mitäs kun se lemmikki onkin ainoa sosiaalinen olento asia joka pitää järjissään?
      Joo. Kuka uskaltais esimerkiksi lasten vanhemmille mennä sanomaan mitään tuollaista? Tyyliin: "Tapa lapses niin on sitte sitä rahaa." En nyt suoraan ajattele että lemmikki olisi ihmisen jälkeläinen mutta huollettava perheenjäsen nyt kumminkin. Ja joo, kyseinen kissa oli auttanut omalta osaltaan vakavan masennuksen parannuksessa niin empä tullut ajatelleeksikaan että kiittäisin ystävää viemällä piikille kun tarttee uuden shampoo-pullon tai jotain. Ja todellakin, se siinä oli ristikuullustellut että miksi rahat on loppukuuhun päin mennessä finitto. Siinä sitten luettelin että mitä olen kuluttanut huimalla 400 eurolla kolmen viikon aikana. Listan seassa vilahti "...nii ja kissalle ostin kanssa ruokaa.." No mut hey, karma on jossain määrin olemassa oleva asia. Se tantta sössi myöhemmin sen verran pahasti että sai johtajaltaan huudot just ton ilkeilyn ja tarpeettoman kiusaamisen (nöyryyttämisen) takia. Jäi sittemmin hissukseen eläkkeelle.

      Lainaa

    112. Vaniljakukkanen 13.8.2016 2:23
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Kewponen: Tämä ei ole rasismia!!! Eikö se tulisi halvemmaksi lopettaa ne nälkäänäkevätkin?
      Kylläpäs paistaa inhimillisyys ja lämmin rakastava sydän tästä sun kommentistasi. -__- (Samalla kun omani lemuaa sarkasmilta...)

      Lainaa

    113. Vanha kääkkä 13.8.2016 14:52
      Tulos: +24 (30 ääntä)
      Klaudian asenne meni mielestäni överiksi, mutta väitän, että sekin menee överiksi, että häntä käsketään tappamaan itsensä. Jokainen voi mielestäni käyttää lemmikkeihinsä juuri sen verran rahaa kuin katsoo aiheelliseksi. Itse kuitenkin ehdin maatalon tyttärenä tottua jo nuorena siihen, että esim. kissat ja koiratkin olivat hyötyeläimiä, kissat hiirien tuhoina ja koirat metsästyskavereina (meillä nyt ei koiraa ollutkaan, ennen kuin veljeni sellaisen hankki). Siihen aikaan (noin 50 vuotta sitten) ei yksinkertaisesti ollut varaa käyttää 1400 tai 2000 euroa vastaavia summia eläinten lääkärikuluihin - no juu, ehkä siinä tapauksessa, että raha olisi tuottanut itsensä takaisin, koska eläimiä pidettiin nimenomaan hyödyn vuoksi. Toki niitä kohdeltiin hyvin ja vastuullisesti. Niin hyvin, että en itse ole halunnut sitä vastuuta itselleni edes lemmikkieläinten muodossa, niin paljon kuin kissoista ja koirista pidänkin - eihän minulla olisi edes varaa viedä niitä lääkäriin, olipa tarvis vai ei. Siis ymmärrän kuitenkin, että jos perheenjäsen otetaan, se/hän myös hoidetaan, olipa kyseessä eläin tai lapsi (juu, minulla on kaksi aikuista poikaa, ja heidät hoidettiin kuluista riippumatta, mutta se olisi liian pitkä tarina tähän - hoito ei kuitenkaan sisältänyt esim. viimeisimmän muodin mukaisia vaatteita). Muuten: jos koira tai kissa saa pidetyksi masennusta sairastavan ihmisen pään edes miten kuten pinnalla tai kasvatetuksi lapsia vastuuseen, niin silloin on mielestäni kyseessä mitä suurimmassa määrin hyötyeläin. Laskisin sen jopa samaan sarjaan kuin esim. opaskoirat. Siis en vertaisi keskenään lemmikkejä ja Afrikan nälkäisiä, mutta ei se oikeuta menemään henkilökohtaisuuksiin vertaajankaan kanssa (sitähän "tapa ittes" -asenne on mitä suurimmassa määrin).

      Lainaa

    114. Tulos: +5 (21 ääntä)
      Syötetään Klaudia afrikkalaisille.

      Lainaa

    115. Tulos: +20 (24 ääntä)
      Jussi: Klaudialla on varmasti ihan helkkarin hauska elämä. Köyhien auttamista, Afrikan pelastamista jne.
      Kyllä minä niin mieleni pahoitin tästä kommentista. Koska kyllä, "maailmanpelastaminen" voi ihan aidosti olla jonkun mielestä hauskaa. Esim. minun. Poden valtavaa maailmantuskaa, ja vaikka _todellakaan_ en aina muista/pysty/jaksa ajatella eettisesti ja afrikan lapsia, ja vaikka mielestäni todellakin on ok käyttää rahaa itseensä tai koiraansa, on minun pakko päästä välillä tekemään vapaaehtoistöitä (suomessa suomalaisia auttaville tahoille tai sitten siellä afrikassa), muuten en voi kunnolla olla onnellinen. Itse moka oli toki ihan naurettava: ei todellakaan ole mitään järkeä ajatella, että lemmikkieläimeen käytetyt rahat olisivat Afrikan Lapsilta (tm) pois, ja koko keskustelu on absurdi. Ja joo, on sitten eri juttu keskustella Afrikan maiden tilanteesta ja korruptiosta ja kannattaako sitä rahaa ylipäätään lahjoittaa ja jos niin kenelle. Mutta oli pakko ottaa kantaa tähän, että todellakaan vapaaehtoistyöt jne eivät välttämättä ole tylsää elämää.

      Lainaa

    116. Tulos: +4 (6 ääntä)
      Mitä helvettiä oikeesti..? Järki käteen

      Lainaa

    117. Tulos: -19 (41 ääntä)
      Afrikassa lisäännytään siiheen tahtiin, että 99% väestöstä voisi huoletta kärrätä makkaratehtaalle. Näin riittäisi jäljelle jäävälle prosentille tilaa ja ennen kaikkea mielin määrin ihanaa halal pekonimakkaraa.

      Lainaa

    118. Tulos: -11 (27 ääntä)
      Eikös se olisi sama antaa lopetuspiikki niille afrikan nälkäänäkeville lapsillekin, ei rahaa menisi hukkaan

      Lainaa

    119. Lahjoittajan vastuu 14.8.2016 15:17
      Tulos: +9 (21 ääntä)
      Jos Kalaudia lahjoittaa keräykseen 2000€ ja joku Namibialainen terroristi vie lahjoitusvarat ja ostaa niillä rynnäkkökiväreitä ja tappaa ihmisiä, niin pitäisikö Kaludia laittaa vankilaan vai peräti teloittaa? Aika epäloogista syyllistää ihmisiä jotka ovat syyttömiä maailman vääryyksiin.

      Lainaa

    120. apatiatyttö 14.8.2016 15:46
      Tulos: +26 (30 ääntä)
      Voi hyvä luoja. :o Itse nuorempana halusin ja yritinkin joskus kovasti "parantaa maailmaa", sen verran kuin pystyin ja osasin. Vedin itseni ihan loppuun. Romahti siihen, kun tajusin millaiset järjettömät tuulimyllyt on siinä välissä. Afrikan köyhyys on niin monimutkainen ja monisyinen asia, että sitä ei millään hyväntekeväisyydellä eikä pyhällä hengellä saa korjattua, saati nyt yksittäiset tavalliset ihmiset. Täytyy olla poikkeuksellisen tietämätön, jos kuvittelee että yhden koiran eläinlääkärilasku olisi afrikkalaisilta pois, kun edes länsimaiden lähettämät kehitysapurahat eivät siihen riitä. Hyväntekeväisyysjärjestöistä taas on yhtä paljon apua, kuin vesisangollisten heittämisestä palavaan huoneeseen. Monesti tulee huomattua, että ihmiset jotkaa raivoavat muille siitä, että "afrikassa on nälkää ja te kermaperseet törsäätte koiriinne ettäkä syö edes lautasta tyhjäksi", kiukuttelevat oikeasti jostain ihan muusta ja ajavat sillä ihan oman perseensä asioita. Nykyisin keskityn omaan hyvinvointiini; opinnot, parisuhde ja itsestäni huolehtiminen ensisijalle. Minulla on siihen kuitenkin mahdollisuus, toisin kuin monilla. Sehän vasta typerää ja kiittämätöntä olisi, ettei sitä mahdollisuutta ota vastaan, kun sellainen on. Ei mikään estä auttamista siinä sivussa, jos niin tahtoo tehdä.

      Lainaa

    121. Tulos: +12 (16 ääntä)
      Lahjoittajan vastuu: Jos Kalaudia lahjoittaa keräykseen 2000€ ja joku Namibialainen terroristi vie lahjoitusvarat ja ostaa niillä rynnäkkökiväreitä ja tappaa ihmisiä, niin pitäisikö Kaludia laittaa vankilaan vai peräti teloittaa? Aika epäloogista syyllistää ihmisiä jotka ovat syyttömiä maailman vääryyksiin.
      Kalaudia ja Kaludia :D Kauniilta kalskahtavat germaaniset nimet :*

      Lainaa

    122. Tulos: +12 (20 ääntä)
      Kewponen: Tämä ei ole rasismia!!! Eikö se tulisi halvemmaksi lopettaa ne nälkäänäkevätkin?
      Yleensä jos jossain sanotaan "tämä ei ole rasismia", se melko varmasti on rasismia.

      Lainaa

    123. Tulos: +9 (13 ääntä)
      Ompas nätti koira :) Itse mokaan ei mitään sanottavaa, ääliö toi Klaudia

      Lainaa

    124. Tulos: +11 (25 ääntä)
      Lahjoitin juuri rahaa kodittomille eläimille. Ja suoraan sanottuna en tule koskaan lahjoittamaan minkään sortin kehitysmaakeräyksiin. Ensinnäkin eläimet ovat huomattavasti lähempänä sydäntäni kuin tuntemattomat ihmiset ja koen, että rahalahjoitukset eivät niitä kehitysmaita mitenkään kehitä. Olenko nyt sitten itsekäs?

      Lainaa

    125. Paras kohde hyväntekeväisyyteen 15.8.2016 19:40
      Tulos: +26 (28 ääntä)
      Kenelle rahaa voi antaa? Ei rahaa koirille, koska afrikkalaiset nälässä. Ei rahaa Afrikkaan, koska Suomen vanhukset nälässä. Ei rahaa vanhuksille, koska viattomia lapsiakin on nälässä. Ei rahaa nälkäisille lapsille, koska on Suomessa kodittomiakin lapsia. Ei rahaa kodittomille perheille, koska on myös orpoja kodittomia. Lopulta varmasti löydämme yhden kodittoman, orvon, nälkäisen, ramman, syöpäsairaan, hyväksikäytetyn sinisilmäisen lapsirukan, jonka hoitoon KAIKKI yhteiskunnan ja yksityisten ihmisten rahat tulee tuupata. Koska mikä voisi olla tätä tärkeämpi kohde????!!!!111

      Lainaa

    126. Tulos: +7 (19 ääntä)
      Juuri Klaudian kaltaiset ihmiset onkin se syy, miksi minäkin olisin valmis velkaantumaan ennemmin koirien, kun ihmisten pelastamiseksi. Ylipäätään kaikki "paremmat ihmiset".

      Lainaa

    127. Tulos: +8 (14 ääntä)
      Paras kohde hyväntekeväisyyteen: Kenelle rahaa voi antaa? Ei rahaa koirille, koska afrikkalaiset nälässä. Ei rahaa Afrikkaan, koska Suomen vanhukset nälässä. Ei rahaa vanhuksille, koska viattomia lapsiakin on nälässä. Ei rahaa nälkäisille lapsille, koska on Suomessa kodittomiakin lapsia. Ei rahaa kodittomille perheille, koska on myös orpoja kodittomia. Lopulta varmasti löydämme yhden kodittoman, orvon, nälkäisen, ramman, syöpäsairaan, hyväksikäytetyn sinisilmäisen lapsirukan, jonka hoitoon KAIKKI yhteiskunnan ja yksityisten ihmisten rahat tulee tuupata. Koska mikä voisi olla tätä tärkeämpi kohde????!!!!111
      Kukaan ei voi saada työstään palkkaa, koska afrikkalaiset nälässä.

      Lainaa

    128. Suomijuntti 16.8.2016 11:23
      Tulos: +12 (20 ääntä)
      Expat: Vain Suomessa ollaan ylpeitä rasismista. Suomi on juntein paikka maailmassa. Kaikkia vähänkään viisaampia ihmisiä suosittelen lähtemään ulkomaille töihin ja opiskelemaan. Ajattelumaailma laajenee, ei tarvitse sietää negatiivista asenneilmapiiriä ja kateellisuus vähenee.
      Canna/Sannah, sinäkö se olet?

      Lainaa

    129. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Kah, Räsäskä kohtas voittajansa!

      Lainaa

    130. Tulos: -7 (13 ääntä)
      Lopetetaan Klaudia niin valtio voi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen ne rahat, jotka olisivat muuten menneet esim. asumistukeen.

      Lainaa

    131. Tulos: +4 (10 ääntä)
      Tais Klaudian idiotismi kerätä ennätysmäärän kommentteja tähän!

      Lainaa

    132. Tulos: +3 (11 ääntä)
      Montako ateriaa tuosta koirasta olisikaan saatu afrikkalaisille? Eiköhän lähetetä omat koiramme sinne nälkäisille, maailma pelastuu... *huoh*

      Lainaa

    133. Tulos: +4 (6 ääntä)
      Nää viisi feissarimokaa ovat ehkä sivuston historian eniten uskoani tähän lajiimme vieneet..

      Lainaa

    134. Tulos: +9 (17 ääntä)
      Itse lahjoitan luonnonsuojeluun. Olen siis takuuvarmasti paha ihminen koska en lahjoita afrikan nälkäänäkeville lapsille mitään. Eihän sillä ole merkitystä että luonnonsuojelu auttaa välillisesti kaikkia maailman ihmisiä.

      Lainaa

    135. Tulos: +14 (20 ääntä)
      Expat: Vain Suomessa ollaan ylpeitä rasismista. Suomi on juntein paikka maailmassa. Kaikkia vähänkään viisaampia ihmisiä suosittelen lähtemään ulkomaille töihin ja opiskelemaan. Ajattelumaailma laajenee, ei tarvitse sietää negatiivista asenneilmapiiriä ja kateellisuus vähenee.
      En tiedä missä asut, mutta täysin samaa asennetta on myös täällä Briteissä. Ihmiset jaetaan hyviin ja huonoihin maahanmuuttajiin siinä missä Suomessakin. Toisaalla taas on alueita, joihin valkoisilla ei ole mitään asiaa. Yhdenlaista rasismia sekin. Tietysti, jos aina seikkailee niissä omissa ympyröissään ja samanhenkisten ihmisten kanssa, niin eihän sitä huomaa ja on helppo syyllistää suomalaisia. Aivan kuin me oltaisiin jotain täysin uniikkia kansaa, minkä piirteitä ei missään muualla ole. Rasismia ja epäluuloisuutta muita kohtaan on aivan joka maassa. Voithan säkin koittaa muuttaa vaikka Lähi-itään ja katsoa, kuinka sinuun suhtaudutaan, etenkin jos alat toteuttaa omaa kulttuuriasi tai vaikka rötöstelemään.

      Lainaa

    136. Tulos: +4 (12 ääntä)
      Klaudia! Niilläkin rahoilla joilla ostit laitteen jolla selaat Facebookkia, olis voinu ruokkia vaikka miten monta Afrikan lasta!

      Lainaa

    137. Tulos: -5 (19 ääntä)
      Afrikkalaisilla ei olisi nälkä jos eivät lisääntyisi kuin kanit, turha siitä on länsimaalaisia syyttää! Klaudia voi itse mennä paikan päälle vaikka neuvomaan kondomin käytössä.

      Lainaa

    138. Tulos: +2 (12 ääntä)
      Elina: Kukin käyttää rahansa juuri niin kuin haluaa, mutta köyhyydestä on lemmikkien omistajien turha valittaa. Tai Suomen huonosta taloudesta, kun lemmikkeihin on varaa käyttää jo yli miljardi euroa vuodessa. Tässä lukuja kolmen vuoden takaa: http://m.taloussanomat.fi/harrastukset/2013/05/13/yle-karvakuonoihin-kaytetaan-lahes-miljardi-euroa-vuodessa/20136737/139
      Mitä sitten? Eikö se ole vain hyvä asia, että ihmiset huolehtivat lemmikeistään? Itse maksoin isohkon eläinlääkärilaskun osissa, pääasia, että kissa voi nyt hyvin.

      Lainaa

    139. Tulos: +2 (14 ääntä)
      Miksi Klaudialla on tietokone? Tai älypuhelin? Tai nettiyhteys? Niilläkin rahoilla olisi elättänyt vaikka kuinka monta afrikan nälkäistä lasta! Itsekäs kusipää!

      Lainaa

    140. Tulos: -5 (9 ääntä)
      Aley: Miksi Klaudialla on tietokone? Tai älypuhelin? Tai nettiyhteys? Niilläkin rahoilla olisi elättänyt vaikka kuinka monta afrikan nälkäistä lasta! Itsekäs kusipää!
      Ei kai Klaudia sentään syö joka päivä? Niilläkin rahoilla voisi elättää vaikka kuinka monta Afrikan nälkäistä lasta!

      Lainaa

    141. Tulos: +1 (13 ääntä)
      Toivottavasti Klaudia kasvattaa itse oman ruokansa, ettei vain mene liikaa rahaa kaupoille köyhien sijaan. Ja lahjoittaa puolet niistä ikkunalautatomaateistaan myös Afrikkaan.

      Lainaa

    142. Tulos: -3 (11 ääntä)
      ihan yhtä tärkeä on sen koiran kuin ihmisenkin henki...

      Lainaa

    143. Tulos: +3 (13 ääntä)
      Lumikola: Vaihda sana “koiran” sanaksi “eläimen” niin olet juurikin siinä väittämässä joka pitää paikkansa.
      Ja tummaihoinen sanaan ihminen.

      Lainaa

    144. Tulos: -4 (16 ääntä)
      Ei jumankauta mitä porukkaa! Jos tuollaisia summia käyttäisi eläimeen joka ei ole tuotanto eläin vaan joku lemmikki niin täytyy olla pääs jotain vikaa. Parempi vaihtoehto olis ollu vaan lopettaa se koira pois säästyy siinäkin paljo rahaa ja aikaa. Mutta ei voi ku pitää olla niin sekaasin. Eläimet eivät koskaan tule olemaan samanarvoisia kuin ihminen ja hyvä niin.

      Lainaa

    145. Tulos: +5 (9 ääntä)
      aseesa: Ei jumankauta mitä porukkaa! Jos tuollaisia summia käyttäisi eläimeen joka ei ole tuotanto eläin vaan joku lemmikki niin täytyy olla pääs jotain vikaa. Parempi vaihtoehto olis ollu vaan lopettaa se koira pois säästyy siinäkin paljo rahaa ja aikaa. Mutta ei voi ku pitää olla niin sekaasin. Eläimet eivät koskaan tule olemaan samanarvoisia kuin ihminen ja hyvä niin.
      Eivät eläimet olekaan samanarvoisia kuin ihminen, mutta miksei silti saisi kiintyä lemmikkieläimeensä ja hoitaa sitä? Miten se on sinulta pois jos joku tuhlaa omaa rahaansa lemmikkieläimensä hoitamiseen? Ja sitä paitsi lemmikkieläimen heitteillejättö on rikos. En tosin itse omista yhtään lemmikkieläintä, kommentoin vain ulkopuolisen näkökulmasta.

      Lainaa

    146. Tulos: +1 (7 ääntä)
      Klaudia voisi itse lahjoittaa omaisuutensa Afrikkaan ja tulla sitten aukomaan päätänsä. Että ottaa hermoon tollaset

      Lainaa

    147. Tulos: -3 (11 ääntä)
      aseesa: Ei jumankauta mitä porukkaa! Jos tuollaisia summia käyttäisi eläimeen joka ei ole tuotanto eläin vaan joku lemmikki niin täytyy olla pääs jotain vikaa. Parempi vaihtoehto olis ollu vaan lopettaa se koira pois säästyy siinäkin paljo rahaa ja aikaa. Mutta ei voi ku pitää olla niin sekaasin. Eläimet eivät koskaan tule olemaan samanarvoisia kuin ihminen ja hyvä niin.
      Lemmikki on perheenjäsen. Antaisitko oman perheenjäsenesi kuolla että voit itse säästää rahaa? Häpeäisit

      Lainaa

    148. Tulos: -3 (11 ääntä)
      Afrikassa toki tarvitaan tukea mutta liian moni afrikan maa on riippuvainen teollisuusmaiden kehitysavusta

      Lainaa

    149. Tulos: -2 (8 ääntä)
      Kannattiko Klaudiankaan ostaa asunto (oletan että jossain asuu)? Eihän niillä afrikassakaan kaikilla oo asuntoja. Et oisit nyt laittanu ne rahat sinne ni ne ois saanu jo monta kotia sillä hinnalla. Vai onko Klaudian ihmisarvo parempi?

      Lainaa

    150. Tulos: -1 (13 ääntä)
      Ei juma mitä porukkaa... heti suututaan jos joku jotain eläimistä vähän moittii ja sanoo totuuden sanoja.

      Lainaa

    151. Tulos: -9 (11 ääntä)
      Klaudialla o mamumies ja orpokpdista keniasta haettu lapsi. Vapaaehtoisesti hän käy rakentamassa kaivoja. Hän äänestää vihreitä ja laittaa kaikki tulonsa keräyksiin. Spr ja muual tälläsis näitä näkee.hänen kaltasil o usei rastat ja rumat lävärit

      Lainaa

    152. Nimetön kobra 5.8.2021 17:21
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      Klaudia hei! 80-luku soitti ja pyysi argumenttejaan takaisin.

      Lainaa

    153. Tulos: -1 (3 ääntä)
      Jermu: Oikeesti mitä on tämä? Eli kaikki koirat pitäisi tappaa? Sittenkö me otettaisuun afrikkalaisia lapsia lemmikeiksi?
      Eikös apinoiden pito oo villieläiminä suomessa kielletty?

      Lainaa

    154. Äkkijyrkkä jyrsijä 4.2.2023 9:26
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Herra48: Eikös apinoiden pito oo villieläiminä suomessa kielletty?
      Aijoo, täytyypä sun omistajasta tehdä ilmoitus.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: koira, kuva, eläinlääkäri, lasku, Afrikka, nälänhätä, köyhyys