Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Rakkaat naapurit, osa 3

"Ihmisen päivän voi pilata niin monella tapaa."
Rakkaat naapurit, osa 3

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 48 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. ...ääliö 21.5.2013 2:30
      Tulos: +572 (600 ääntä)
      Montakohan promillea ollu veressä arvon taiteilijalla?

      Lainaa

    2. anonyymitapio 21.5.2013 3:00
      Tulos: +253 (277 ääntä)
      Alemmassa on voinut haista...

      Lainaa

    3. Tulos: +510 (522 ääntä)
      Onnea vaan sille talonmies paralle, kuka tuon joutuu siivoamaan...

      Lainaa

    4. Tulos: +293 (303 ääntä)
      Kannattaisi maksaa, näyttää sen verran rajulta uhkaukselta!

      Lainaa

    5. Tulos: -51 (149 ääntä)
      Sörkka*

      Lainaa

    6. Ällön Fani -95 21.5.2013 9:03
      Tulos: +101 (115 ääntä)
      Voi sitä raukkaa, joka joutunu siivoamaan!

      Lainaa

    7. Tulos: +321 (331 ääntä)
      Ja äkkiä minun omat naapurit tuntuvat kovin mukavilta ihmisiltä.

      Lainaa

    8. Tulos: +41 (111 ääntä)
      ihanata asua helsingissä?

      Lainaa

    9. Tulos: +283 (317 ääntä)
      Ensimmäisessä tapauksessahan selkeästi on tullut riitaa siitä, kumpi on parempaa, maksa vai jauheliha. Toinen näistä on sitten sanonut sen viimeisen sanan ja luulis, että on mennyt perille. Meijän porukoissa on hajoteltu ainakin autoja ja roskalaatikoita, poltettu pihakeinuja ja paskottu savupiippuun taistellessa mm. siitä onko Mats Sundin vai Henrik Sedin enemmän homoseksuaali.

      Lainaa

    10. Tulos: +68 (84 ääntä)
      hellou: Onnea vaan sille talonmies paralle, kuka tuon joutuu siivoamaan…
      Onnea sille Lassila & Tikanojan siivoojalle.

      Lainaa

    11. Tulos: -113 (167 ääntä)
      Se ON Sörkka eikä mikään Sörkkä!! Ei jumankuta mikä vaivaa ihmistä joka ei tiedä missä ite asuu... Tuttu Kouvolasta ilmotti kerran puhelimeen metrossa että "ollaan raitsikassa!", paha sanoo kumpi on mokana urpompi

      Lainaa

    12. Tulos: +102 (128 ääntä)
      stadi: paha sanoo kumpi on mokana urpompi
      Sinä olet, todistit sen juuri :)

      Lainaa

    13. Tulos: +118 (170 ääntä)
      stadi: Se ON Sörkka eikä mikään Sörkkä!! Ei jumankuta mikä vaivaa ihmistä joka ei tiedä missä ite asuu… Tuttu Kouvolasta ilmotti kerran puhelimeen metrossa että “ollaan raitsikassa!”, paha sanoo kumpi on mokana urpompi
      Olet väärässä. "Suomen kielessä on kaksi vokaalisarjaa, etuvokaalit ä, ö ja y ja takavokaalit a, o ja u. Vain jommankumman jäseniä voi olla samassa yhdistämättömässä sanassa " Olisi siis suomen kieliopin vastaista ja muutenkin aivan järjetöntä tunkea samaan sanaan "ö" ja "a". Tuttu pääkaupunkiseudulta sanoi kerran "ketä", vaikka tarkoituksena oli käyttää partitiivimuodon sijasta nominatiivimuotoa "kuka". Paha sanoa kumpi on mokana urpompi, sillä Urpo on miehen nimi eikä adjektiivi.

      Lainaa

    14. Tulos: +65 (69 ääntä)
      Juu-u, sympatiat vaan sille siivoojalle joka paskat joutunut siivoamaan. Nimimerkillä kokemusta on... Mikään ei ole oksettavampaa hommaa.

      Lainaa

    15. Tulos: +91 (103 ääntä)
      Muinaiset stadilaiset vääns Sörnäisistä Sörkan, koska aattelivat, että olis pöndeläisille vaikeempi sanoa. Eli siis alunperin Sörnäisten puhekielinen nimi on tosiaan Sörkka. Nykyään tosin myös Sörkkä on ihan yleisesti käytössä. Puhekielessä ei nyt muutenkaan ole mitään sääntöjä, saa kaupunginosia kutsua ihan miten tykkää, kunhan ihmisiet tajuaa. On vähän turhaa hienostelua inistä, että pitää sanoa Sörkka, kun samalla muut Helsingin kaupunginosien slanginimet ovat pitkälti kadonneet nuoren polven tietoisuudesta - en esim. koskaan elämässäni ole tavannut yhtään oman ikäpolveni ihmistä, joka olisi ymmärtänyt mitä tarkoitan, kun sanon asuvani Mosassa.

      Lainaa

    16. Tulos: +30 (44 ääntä)
      stadi: Se ON Sörkka eikä mikään Sörkkä!! Ei jumankuta mikä vaivaa ihmistä joka ei tiedä missä ite asuu… Tuttu Kouvolasta ilmotti kerran puhelimeen metrossa että “ollaan raitsikassa!”, paha sanoo kumpi on mokana urpompi
      Njah.. Kaikki kielet ja murteet ja slangit muuttuu ajan myötä. Stadin slangissa ei ennen ollu vokaalisointua, mutta nyt sitä käyttää iso osa puhujista. Deal with it.

      Lainaa

    17. Tulos: +41 (53 ääntä)
      Atuin: Olet väärässä. “Suomen kielessä on kaksi vokaalisarjaa, etuvokaalit ä, ö ja y ja takavokaalit a, o ja u. Vain jommankumman jäseniä voi olla samassa yhdistämättömässä sanassa ” Olisi siis suomen kieliopin vastaista ja muutenkin aivan järjetöntä tunkea samaan sanaan “ö” ja “a”.
      Stadin slangi on ennen ollut poikkeus: vokaalisoinnun puuttuminen on ruotsin vaikutusta.

      Lainaa

    18. Tulos: +24 (32 ääntä)
      Made: Sörkka*
      Sörkkä -sanaa käytetään myös. Puhekielestä kun on kyse niin molemmat käy. Kirjakielessä vain toinen ja perustelut sille tulikin jo tuolla.

      Lainaa

    19. Tulos: +26 (38 ääntä)
      stadi: Se ON Sörkka eikä mikään Sörkkä!! Ei jumankuta mikä vaivaa ihmistä joka ei tiedä missä ite asuu… Tuttu Kouvolasta ilmotti kerran puhelimeen metrossa että “ollaan raitsikassa!”, paha sanoo kumpi on mokana urpompi
      vakavaaa...

      Lainaa

    20. Tulos: +23 (29 ääntä)
      Dam: Muinaiset stadilaiset vääns Sörnäisistä Sörkan, koska aattelivat, että olis pöndeläisille vaikeempi sanoa. Eli siis alunperin Sörnäisten puhekielinen nimi on tosiaan Sörkka. Nykyään tosin myös Sörkkä on ihan yleisesti käytössä. Puhekielessä ei nyt muutenkaan ole mitään sääntöjä, saa kaupunginosia kutsua ihan miten tykkää, kunhan ihmisiet tajuaa. On vähän turhaa hienostelua inistä, että pitää sanoa Sörkka, kun samalla muut Helsingin kaupunginosien slanginimet ovat pitkälti kadonneet nuoren polven tietoisuudesta – en esim. koskaan elämässäni ole tavannut yhtään oman ikäpolveni ihmistä, joka olisi ymmärtänyt mitä tarkoitan, kun sanon asuvani Mosassa.
      Tämä ei-Mosalainen jopa ymmärtää! :P

      Lainaa

    21. Tulos: +19 (35 ääntä)
      Dam: ......en esim. koskaan elämässäni ole tavannut yhtään oman ikäpolveni ihmistä, joka olisi ymmärtänyt mitä tarkoitan, kun sanon asuvani Mosassa.
      Mä en ees asu Helsingis ja silti osaan päätellä et Mosa tulee Mosabacka --> Tapanila :D oon niin fiksu :3

      Lainaa

    22. Tulos: +4 (26 ääntä)
      Atuin: Olet väärässä. “Suomen kielessä on kaksi vokaalisarjaa, etuvokaalit ä, ö ja y ja takavokaalit a, o ja u. Vain jommankumman jäseniä voi olla samassa yhdistämättömässä sanassa ” Olisi siis suomen kieliopin vastaista ja muutenkin aivan järjetöntä tunkea samaan sanaan “ö” ja “a”. Tuttu pääkaupunkiseudulta sanoi kerran “ketä”, vaikka tarkoituksena oli käyttää partitiivimuodon sijasta nominatiivimuotoa “kuka”. Paha sanoa kumpi on mokana urpompi, sillä Urpo on miehen nimi eikä adjektiivi.
      Muuten hyvä, mutta stadin slangi ei aina noudata vokaalisointua. Se on slangi tai murre, ei kirjakieltä. Esimerkiksi "housut" on slangiksi "byysat".

      Lainaa

    23. Tulos: +10 (40 ääntä)
      Atuin: Olet väärässä. “Suomen kielessä on kaksi vokaalisarjaa, etuvokaalit ä, ö ja y ja takavokaalit a, o ja u. Vain jommankumman jäseniä voi olla samassa yhdistämättömässä sanassa ” Olisi siis suomen kieliopin vastaista ja muutenkin aivan järjetöntä tunkea samaan sanaan “ö” ja “a”. Tuttu pääkaupunkiseudulta sanoi kerran “ketä”, vaikka tarkoituksena oli käyttää partitiivimuodon sijasta nominatiivimuotoa “kuka”. Paha sanoa kumpi on mokana urpompi, sillä Urpo on miehen nimi eikä adjektiivi.
      Entä sana 'tällainen'?

      Lainaa

    24. ...ääliö 21.5.2013 17:57
      Tulos: +47 (57 ääntä)
      lanppu: Entä sana ‘tällainen’?
      Tällainen on lyhenne sanasta tämänlainen. Sanaa voidaan pitää yhdyssanana ja tällöin se ei riko edellä mainittua sääntöä. Lainen voidaan kotuksen mukaan luokitella sanaksi.

      Lainaa

    25. Tulos: +22 (34 ääntä)
      Janne: Ensimmäisessä tapauksessahan selkeästi on tullut riitaa siitä, kumpi on parempaa, maksa vai jauheliha. Toinen näistä on sitten sanonut sen viimeisen sanan ja luulis, että on mennyt perille. Meijän porukoissa on hajoteltu ainakin autoja ja roskalaatikoita, poltettu pihakeinuja ja paskottu savupiippuun taistellessa mm. siitä onko Mats Sundin vai Henrik Sedin enemmän homoseksuaali.
      Naurahdin tälle, kiitos!

      Lainaa

    26. Tulos: +19 (21 ääntä)
      Onneks itellä rauhallisia naapureita. Välillä niiden olemassaolon melkein unohtaa.

      Lainaa

    27. Tulos: +24 (26 ääntä)
      Ei se ole ihmisvihaaja, se on paskanrakastaja.

      Lainaa

    28. Tulos: +21 (25 ääntä)
      Atuin: Olet väärässä. “Suomen kielessä on kaksi vokaalisarjaa, etuvokaalit ä, ö ja y ja takavokaalit a, o ja u. Vain jommankumman jäseniä voi olla samassa yhdistämättömässä sanassa ” Olisi siis suomen kieliopin vastaista ja muutenkin aivan järjetöntä tunkea samaan sanaan “ö” ja “a”. Tuttu pääkaupunkiseudulta sanoi kerran “ketä”, vaikka tarkoituksena oli käyttää partitiivimuodon sijasta nominatiivimuotoa “kuka”. Paha sanoa kumpi on mokana urpompi, sillä Urpo on miehen nimi eikä adjektiivi.
      Ja sitä paitsi, en ole koskaan kuullut kenenkään pääkaupunkiseutulaisen sanovan "ketä" kun tarkoittaa "kuka". Minun kokemukseni perusteella noin puhuvat turkulaiset. Yhtään halventamatta turkulaisia, mutta sen olen pannut merkille. Esimerkiksi kerran olin valokuvaustyöpajassa kuvaamassa malleja. Jälkeenpäin kun lähetin kuvia malleille itselleenkin, niin yksi heistä kiitti kuvista ja lisäsi kysymyksen "Ketä sinä niistä kuvaajista olitkaan?" Kuinka ollakaan, hän asuu Turussa.

      Lainaa

    29. Tulos: +8 (52 ääntä)
      Stadin slangi on jokatapauksessa aivan v...n typerän kuulosta

      Lainaa

    30. Tulos: +19 (19 ääntä)
      foo: Ja sitä paitsi, en ole koskaan kuullut kenenkään pääkaupunkiseutulaisen sanovan “ketä” kun tarkoittaa “kuka”. Minun kokemukseni perusteella noin puhuvat turkulaiset. Yhtään halventamatta turkulaisia, mutta sen olen pannut merkille. Esimerkiksi kerran olin valokuvaustyöpajassa kuvaamassa malleja. Jälkeenpäin kun lähetin kuvia malleille itselleenkin, niin yksi heistä kiitti kuvista ja lisäsi kysymyksen “Ketä sinä niistä kuvaajista olitkaan?” Kuinka ollakaan, hän asuu Turussa.
      Totta, turkulaisena voin varmaksi sanoa et niin täällä sanotaan. Itse kuitenkin puhun vähemmän murretta :D

      Lainaa

    31. Tulos: +36 (38 ääntä)
      noh: Facebookin uusi omistaja →
      Koen aina hämmentäväksi, kun jonkun ihmisryhmän vakiintunutta puhetapaa kutsutaan typeräksi. Suomen alueellisista variaatioista Stadin slangi on erityisen kiinnostavaa siksi, että se ei ole varsinaisesti murre, vaan eri kielten sekoitus. Erikoista se on myös siksi, että se on varta vasten kehitetty vallitsevan sosiaalisen tilanteen tarpeisiin. Stadin slangi on siis melko ainutlaatuinen kielimuoto Suomessa. Typerän kuuloisuuteen liittyen kysyisin myös nimimerkiltä noh, että onko hän todella kuullut alkuperäistä slangia. Itse en ole kuullut sitä kuin nauhalta, koska sen puhujia ei enää juuri ole. Yksittäisiä slangisanoja toki käytetään, ja niiden satunnainen esiintyminen muuten "tavallisessa" puhekielessä saattaa tietysti kuulostaa jonkun mielestä oudolta. Näissäkin tapauksissa sanat kuitenkin kuuluvat käyttäjänsä kieleen; harvoin kyse on siitä, että slangisanoja käytettäisiin, koska ajatellaan niiden olevan jotenkin "cool". Moni (nuorempi) ei-pääkaupunkiseutulainen kun tuntuu luulevan, että helsinkiläiset kuvittelevat olevansa jotenkin parempia, ja tuntee tämän oletuksensa oikeuttamana jonkinlaista alkukantaista inhoa helsinkiläisiä kohtaan.

      Lainaa

    32. Tulos: +19 (19 ääntä)
      …ääliö: Montakohan promillea ollu veressä arvon taiteilijalla?
      Tai ehkä on kuitenkin "nauttinut" jotain muuta kuin alkoa.

      Lainaa

    33. Tulos: -15 (17 ääntä)
      Atuin: Olet väärässä. “Suomen kielessä on kaksi vokaalisarjaa, etuvokaalit ä, ö ja y ja takavokaalit a, o ja u. Vain jommankumman jäseniä voi olla samassa yhdistämättömässä sanassa ” Olisi siis suomen kieliopin vastaista ja muutenkin aivan järjetöntä tunkea samaan sanaan “ö” ja “a”. Tuttu pääkaupunkiseudulta sanoi kerran “ketä”, vaikka tarkoituksena oli käyttää partitiivimuodon sijasta nominatiivimuotoa “kuka”. Paha sanoa kumpi on mokana urpompi, sillä Urpo on miehen nimi eikä adjektiivi.
      Olet melkein oikeassa. Totuus vain nyt on TÄLLAINEN.

      Lainaa

    34. Tulos: -12 (20 ääntä)
      …ääliö: Tällainen on lyhenne sanasta tämänlainen. Sanaa voidaan pitää yhdyssanana ja tällöin se ei riko edellä mainittua sääntöä. Lainen voidaan kotuksen mukaan luokitella sanaksi.
      Lainen voi luokitella sanaksi? Anteeks nyt vaan mut missä voi käyttää yksinään sanaa "lainen"? Luulin olevani hyvä äidinkielessä, mutta jos olet oikeassa, niin olen nyt hyvin ällikällä lyöty.

      Lainaa

    35. Tulos: -1 (17 ääntä)
      stadin slangia puhuu vaan vanhat spurgut ja vanhan liiton kovikset. Muut "omat sanat" joita sanotaan stadissa ei oo enää sitä oikeeta stadin slangia, t. 666 polven stadilainen.

      Lainaa

    36. Tulos: -23 (25 ääntä)
      Atuin: Olet väärässä. “Suomen kielessä on kaksi vokaalisarjaa, etuvokaalit ä, ö ja y ja takavokaalit a, o ja u. Vain jommankumman jäseniä voi olla samassa yhdistämättömässä sanassa ” Olisi siis suomen kieliopin vastaista ja muutenkin aivan järjetöntä tunkea samaan sanaan “ö” ja “a”. Tuttu pääkaupunkiseudulta sanoi kerran “ketä”, vaikka tarkoituksena oli käyttää partitiivimuodon sijasta nominatiivimuotoa “kuka”. Paha sanoa kumpi on mokana urpompi, sillä Urpo on miehen nimi eikä adjektiivi.
      No miten sitten selität Olympialainen -sanan, jos kerran etu- ja takavokaaleja ei voi olla samassa sanassa? Ja en usko että se on yhdistelmäsana! Olympia on nimittäin itsessäänkin sana. Ja joo, tiedän, ei siinä ole "ö" ja "a" mutta kuitenkin on samalla lailla "väärin".

      Lainaa

    37. Tulos: +1 (21 ääntä)
      Dam: On vähän turhaa hienostelua inistä, että pitää sanoa Sörkka, kun samalla muut Helsingin kaupunginosien slanginimet ovat pitkälti kadonneet nuoren polven tietoisuudesta – en esim. koskaan elämässäni ole tavannut yhtään oman ikäpolveni ihmistä, joka olisi ymmärtänyt mitä tarkoitan, kun sanon asuvani Mosassa.
      No, kyllä melkein jokaiselle kaupunginosalle on slanginimet, joita melkein kaikki käyttää. Sanotko oikeesti meneväs Kaivopuistoon tai Kruunuhakaan? Tai Oulunkylään? Ite en oo ainakaan ikinä kuullu. Ja Mosa on Tapanila, oon 15-vuotias hiidisläinen.

      Lainaa

    38. Tulos: +16 (16 ääntä)
      Janne: Ensimmäisessä tapauksessahan selkeästi on tullut riitaa siitä, kumpi on parempaa, maksa vai jauheliha. Toinen näistä on sitten sanonut sen viimeisen sanan ja luulis, että on mennyt perille. Meijän porukoissa on hajoteltu ainakin autoja ja roskalaatikoita, poltettu pihakeinuja ja paskottu savupiippuun taistellessa mm. siitä onko Mats Sundin vai Henrik Sedin enemmän homoseksuaali.
      Ilmeisesti Mialla tullut riitaa naapurin kanssa... http://www.feissarimokat.com/2013/03/gourmet-kokin-vaimo-jatkaa/

      Lainaa

    39. Tulos: +22 (24 ääntä)
      Melody: No miten sitten selität Olympialainen -sanan, jos kerran etu- ja takavokaaleja ei voi olla samassa sanassa? Ja en usko että se on yhdistelmäsana! Olympia on nimittäin itsessäänkin sana. Ja joo, tiedän, ei siinä ole “ö” ja “a” mutta kuitenkin on samalla lailla “väärin”.
      Koska, öö, se on lainasana, toisin kuin Sörkkä/Sörkka? Ja onhan se jo legendaaristakin kuinka vaikeaa suomalaisille on sanoa olympialaiset, tulee ölympialaista ja olumpialaista. Älä ole hölmö (huomaa sanojen etu- ja takavokaalisuus).

      Lainaa

    40. Tulos: +6 (16 ääntä)
      Nonnu: Lainen voi luokitella sanaksi? Anteeks nyt vaan mut missä voi käyttää yksinään sanaa “lainen”? Luulin olevani hyvä äidinkielessä, mutta jos olet oikeassa, niin olen nyt hyvin ällikällä lyöty.
      Asia ei lainen ole näin. Ei laineskaan.

      Lainaa

    41. Tulos: +2 (10 ääntä)
      Atuin: Olet väärässä. Tuttu pääkaupunkiseudulta sanoi kerran “ketä”, vaikka tarkoituksena oli käyttää partitiivimuodon sijasta nominatiivimuotoa “kuka”. Paha sanoa kumpi on mokana urpompi, sillä Urpo on miehen nimi eikä adjektiivi.
      Meillä Turussa käytetään lähes järjestään "ketä"-muotoa nominatiivina, ja kuka kuulostaa hassusti kirjakieliseltä. Ei ole aiheuttanut minkäänlaisia sekaannuksia, vaikka sama muoto käy myös partitiivina. Tai sitten kukaan ei vain ainakaan minulle ole myöntänyt hämmennystään.

      Lainaa

    42. ...ääliö 22.5.2013 20:04
      Tulos: +17 (17 ääntä)
      Nonnu: Lainen voi luokitella sanaksi? Anteeks nyt vaan mut missä voi käyttää yksinään sanaa “lainen”? Luulin olevani hyvä äidinkielessä, mutta jos olet oikeassa, niin olen nyt hyvin ällikällä lyöty.
      Pahoittelen heti alkuun kirjoitusvirhettä, joka on lipsahtanut edelliseen kommenttiini. Kotus olisi pitänyt tietenkin kirjoittaa isolla alkukirjaimella. Kuten kommentissani mainitsin, Kotimaisten kielten keskus on kirjannut, että lainen on suomessa itsenäinen sana. Lainen esiintyy esimerkiksi lauseessa: "Nykyisin ei ole enää Kekkosen laisia henkilöitä." Kuitenkin, kuten Kotus mainitsee, lainen saattaa kuulostaa yksinään töksähtävältä ja se korvataankin usein sanalla kaltainen. Puolestaan, esimerkiksi sanassa kaupunkilainen, -lainen toimii johtimena, eikä muodosta yhdyssanaa. http://www.kotus.fi/?i=462&s=2608

      Lainaa

    43. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Dam: On vähän turhaa hienostelua inistä, että pitää sanoa Sörkka, kun samalla muut Helsingin kaupunginosien slanginimet ovat pitkälti kadonneet nuoren polven tietoisuudesta – en esim. koskaan elämässäni ole tavannut yhtään oman ikäpolveni ihmistä, joka olisi ymmärtänyt mitä tarkoitan, kun sanon asuvani Mosassa.
      En tiedä ikäpolveasi, mutta itse olen 25 ja asunut Helsingissä vasta 4 vuotta. Tänä aikana olen ikäisiltäni oppinut, että Oulunkylä on Ogeli, Sörnäinen on Sörkka ja Tapanila on Mosa. Niin ja keskusta-alue on Stadi.

      Lainaa

    44. Kysympähän vaan 23.5.2013 12:47
      Tulos: -16 (16 ääntä)
      Atuin: Olet väärässä. “Suomen kielessä on kaksi vokaalisarjaa, etuvokaalit ä, ö ja y ja takavokaalit a, o ja u. Vain jommankumman jäseniä voi olla samassa yhdistämättömässä sanassa ” Olisi siis suomen kieliopin vastaista ja muutenkin aivan järjetöntä tunkea samaan sanaan “ö” ja “a”. Tuttu pääkaupunkiseudulta sanoi kerran “ketä”, vaikka tarkoituksena oli käyttää partitiivimuodon sijasta nominatiivimuotoa “kuka”. Paha sanoa kumpi on mokana urpompi, sillä Urpo on miehen nimi eikä adjektiivi.
      Mites "tällainen"- sana?

      Lainaa

    45. Mendariorum 24.5.2013 4:05
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Pakollinen "Joni, maksa velat!"-kommentti

      Lainaa

    46. Tulos: +2 (2 ääntä)
      http://esoteerinenmaantiede.blogspot.fi/2010/01/valihuomio-sorkka-versus-sorkka-kiista.html

      Lainaa

    47. Tulos: +2 (4 ääntä)
      Made: Sörkka*
      Oikeassa olet, ihmiset ei vaan tiedä

      Lainaa

    48. Tulos: +1 (5 ääntä)
      Dam: Muinaiset stadilaiset vääns Sörnäisistä Sörkan, koska aattelivat, että olis pöndeläisille vaikeempi sanoa. Eli siis alunperin Sörnäisten puhekielinen nimi on tosiaan Sörkka. Nykyään tosin myös Sörkkä on ihan yleisesti käytössä. Puhekielessä ei nyt muutenkaan ole mitään sääntöjä, saa kaupunginosia kutsua ihan miten tykkää, kunhan ihmisiet tajuaa. On vähän turhaa hienostelua inistä, että pitää sanoa Sörkka, kun samalla muut Helsingin kaupunginosien slanginimet ovat pitkälti kadonneet nuoren polven tietoisuudesta – en esim. koskaan elämässäni ole tavannut yhtään oman ikäpolveni ihmistä, joka olisi ymmärtänyt mitä tarkoitan, kun sanon asuvani Mosassa.
      Mosabacka eli Tapanila. Nekst pliis!

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kuva, ovi, velka, maksa, uloste, rappu