Vanhempainilta, osa 205
Koevastaukset, jotka yllättivät opettajankin.
Seuraava
Uusi elämä sohvalle ei ala tästä. Edellinen
Menneisyyden minä ei olisi ylpeä ihmisestä, joksi muutuin.
Uusi elämä sohvalle ei ala tästä. Edellinen
Menneisyyden minä ei olisi ylpeä ihmisestä, joksi muutuin.
33 kommenttia
-
Tuo vaalisalaisuushan oli hyvä. Tuntematon presidentti niin ei ole vaarassa 😁
-
-
Kotona odottava koiranruoka: Olisi kysynyt "Mikä on lähetyssaarnaaja?" 😆
Huomaa sun miinuksista, ettei uskonnon tunnilla ole kuunneltu -
Ryhmätön majava 🦫: Tuo vaalisalaisuushan oli hyvä. Tuntematon presidentti niin ei ole vaarassa 😁
...mä nyt en näe hyvää tai hauskaa siinä että ysi eli 16-vuotias ei tiedä mikä on vaalisalaisuus. 9 vuotta koulua hukattu kun ollaan sen ekaluokkalaisen tasolla -
Jäävi mustikka: ...mä nyt en näe hyvää tai hauskaa siinä että ysi eli 16-vuotias ei tiedä mikä on vaalisalaisuus. 9 vuotta koulua hukattu kun ollaan sen ekaluokkalaisen tasolla
Yhteiskuntaoppi alkoi ainakin aikoinaan vasta seiskaluokalla, että en nyt oikein tiedä minkälaisella matikalla siinä hukataan yhdeksän vuotta koulua. -
Pelkkä kana: Yhteiskuntaoppi alkoi ainakin aikoinaan vasta seiskaluokalla, että en nyt oikein tiedä minkälaisella matikalla siinä hukataan yhdeksän vuotta koulua.
Hyvä ope ottaa puheeksi jo ala-asteella, esim. jos on joku luokan äänestys vaikkapa siitä mitä biisejä soitetaan luokan omassa hittilistassa vappuaattona. Samalla voi käydä läpi sen, ettei toisia saa painostaa ja jokaisen pitää ihan itse tehdä päätös eikä sen mukaan mitä joku toinen päättää. -
-
Pelkkä kana: Yhteiskuntaoppi alkoi ainakin aikoinaan vasta seiskaluokalla, että en nyt oikein tiedä minkälaisella matikalla siinä hukataan yhdeksän vuotta koulua.
Näin. Matikka alkoi kuitenkin jo ekaluokalla 😆Kaikkivaltias rätti: Huomaa sun miinuksista, ettei uskonnon tunnilla ole kuunneltu
Kuunteleeko siellä joku? 😅 Silloin kun minä uskonnontunneilla olen ollut, se oli ev.lut. tunnustuksellista promottamista 95% ja loppuajasta lähinnä esiteltiin lyhyesti että on ne väärätkin tavat uskoa. Valitsin olla uskomatta kokonaan vaikka nimellisesti kansankirkossa jäsenenä koska siihen aikaan ei ollut rohkeutta poistua 🤷🏻♀️. Ja olisi saanut kotona piiskaa siitä hyvästä. Ehkä alaikäisenä ei olisi edes itse päässytkään pois. -
Aikoinaan historian opettaja kertoi muotoilleensa kysymyksen kokeeseen "Tiedätkö sen ja sen". Oppilas oli vastannut en tiedä. "Minun täytyi antaa täydet pisteet, koska vastaus oli oikein"
-
Pelkkä kana: Yhteiskuntaoppi alkoi ainakin aikoinaan vasta seiskaluokalla, että en nyt oikein tiedä minkälaisella matikalla siinä hukataan yhdeksän vuotta koulua.
Siten että koulussa opetetaan päättelemään ja perustelemaan asioita ihan ensimmäisestä luokasta lähtien. Jos 9-luokkalainen ei osaa päätellä siitä että koska itse tietää helposti kaikkien ulkomaiden johtajat, tai vähintäänkin on helppo googlata, ei vaalisalaisuus voi millään tarkoittaa tuota. Jos päättelykyky on noin huonoa tuossa iässä, siinä on todellakin mennyt koko 8 edellistä lukuvuotta hukkaan. -
Pelkkä kana: Yhteiskuntaoppi alkoi ainakin aikoinaan vasta seiskaluokalla, että en nyt oikein tiedä minkälaisella matikalla siinä hukataan yhdeksän vuotta koulua.
No, minä opetin joskus eskarilaisia ja puhuin jo heidän kanssaan vaalisalaisuudesta, kun järjestimme äänestyksen seuraavasta lukukirjasta. Ei perusopetuksessakaan oppiaineet tarkoita sitä, että tietyn aineen asioista voi puhua vain juuri sen oppiaineen tunnilla. -
Tuijottava panda: Hyvä ope ottaa puheeksi jo ala-asteella, esim. jos on joku luokan äänestys vaikkapa siitä mitä biisejä soitetaan luokan omassa hittilistassa vappuaattona. Samalla voi käydä läpi sen, ettei toisia saa painostaa ja jokaisen pitää ihan itse tehdä päätös eikä sen mukaan mitä joku toinen päättää.
Juuri näin. Huonot opettajat käyvät antamassa plussaa tuolle ”yhteiskuntaoppi alkaa vasta seiskalla” -tyypille. 😆 -
Kotona odottava koiranruoka: Olisi kysynyt "Mikä on lähetyssaarnaaja?" 😆
Miksi? -
-
Pelkkä kana: Yhteiskuntaoppi alkoi ainakin aikoinaan vasta seiskaluokalla, että en nyt oikein tiedä minkälaisella matikalla siinä hukataan yhdeksän vuotta koulua.
Pointti on kuitenkin että pitäisi sen ikäisenä tuollaisen asian kuin vaalisalaisuus olla jo itsestäänselvä -
Kotona odottava koiranruoka: Olisi kysynyt "Mikä on lähetyssaarnaaja?" 😆
Ainakin ysiluokkalaiset olisi tienneet hyvän vastauksen tuohon. -
Pelkkä kana: Yhteiskuntaoppi alkoi ainakin aikoinaan vasta seiskaluokalla, että en nyt oikein tiedä minkälaisella matikalla siinä hukataan yhdeksän vuotta koulua.
Itselläni yhteiskuntaoppi alkoi vasta yhdeksännellä. Yläasteen kaksi ekaa vuotta meni historiaa päntäten, jonka tilalle yhteiskuntaoppi tuli ysillä. -
Jäävi mustikka: ...mä nyt en näe hyvää tai hauskaa siinä että ysi eli 16-vuotias ei tiedä mikä on vaalisalaisuus. 9 vuotta koulua hukattu kun ollaan sen ekaluokkalaisen tasolla
Montako vuotta olet itse hukannut koulua, kun looginen ajattelu on tuolla tasolla? -
Kristitty leijona: No, minä opetin joskus eskarilaisia ja puhuin jo heidän kanssaan vaalisalaisuudesta, kun järjestimme äänestyksen seuraavasta lukukirjasta. Ei perusopetuksessakaan oppiaineet tarkoita sitä, että tietyn aineen asioista voi puhua vain juuri sen oppiaineen tunnilla.
Kuinkahan moni niistä sun eskarilaisista muisti sen vuosia myöhemmin? Vaikka tieto olisi opetettu jo aiemmin, ei se takaa sitä, että sitä enää myöhemmin muistettaisiin. Opetan itse äidinkieltä yläkoulussa. Vaikka esim. sanaluokkia ja yhdyssanoja käydään alakoulussa jokaisella luokka-asteella läpi jollain tavalla, silti törmään vuosittain moniin seiskaluokkalaisiin, jotka eivät ole kuulemma koskaan kuulleetkaan substantiiveista tai yhdyssanojen oikeinkirjoituksesta. Osa oppitusta jää mieleen, suurin osa unohtuu. -
Punasteleva unikeko: Kuinkahan moni niistä sun eskarilaisista muisti sen vuosia myöhemmin? Vaikka tieto olisi opetettu jo aiemmin, ei se takaa sitä, että sitä enää myöhemmin muistettaisiin. Opetan itse äidinkieltä yläkoulussa. Vaikka esim. sanaluokkia ja yhdyssanoja käydään alakoulussa jokaisella luokka-asteella läpi jollain tavalla, [...]
Olet ihan oikeassa siinä, että monet asiat unohtuvat. Minun ajatukseni oli kuitenkin se, että yläluokkalaista nuorempikin voi olla kuullut vaalisalaisuudesta, ja toisaalta mitä useammin asiasta kuulee, sitä varmemmin se mieleen jää (eli jos jo eskarissa aloitetaan, on todennäköistä, että yläluokkalainen on kuullut vaalisalaisuudesta monta kertaa). (Lisäksi sanoisin, että vaalisalaisuuden käsite on jossakin määrin helpompi muistaa kuin vaikkapa mikä on substantiivi tai kirjoitetaanko ”nimenomaan” yhteen vai erikseen.) -
Totean vain, että nykyään yhteiskuntaoppi alkaa jo neljännellä luokalla. Vaalisalaisuus oli kuitenkin käsitelty jo aiemmin oppilaskunnan vaalien yhteydessä, jokaisena vuonna ykkösluokalta alkaen.
-
Aina tuo yksi vitun sama kirkkaalla ja kuuluvalla äänellä. Aivan kuin sillä pirjopetterillä olisi pallit laskeutunut polviin ja ääni olisi verrattavissa Jaakko Ryhäsen bassoon.
-
Kirpeä Ahven: Pointti on kuitenkin että pitäisi sen ikäisenä tuollaisen asian kuin vaalisalaisuus olla jo itsestäänselvä
Ei se tunnu olevan itsestään selvää monille aikuisillekaan. Pelottavanmoni luulee sen tarkoittavan sitä, ettei _saa_ kertoa, ketä äänesti. -
-
Eiköhän jokainen ysiluokkalainen tiedä, mikä on vaalisalaisuus. Se, että vastataan jotain typerää, mutta hauskaa, ei tarkoita, ettei oikeaa vastausta tiedetä, vaan että nyt ollaan humoristisella tuulella. Ja ysiluokkalaiset on sitä aina.
-
Stabiili pomelo: Aina tuo yksi vitun sama kirkkaalla ja kuuluvalla äänellä. Aivan kuin sillä pirjopetterillä olisi pallit laskeutunut polviin ja ääni olisi verrattavissa Jaakko Ryhäsen bassoon.
En kyllä sanoisi Ryhäsen ääntä kirkkaaksi, ennemminkin möreä. Voimakas ja kuuluva se kyllä on. Kirkkaastä äänestä tulee mieleen lapsen ääni, pojilla ennen äänenmurrosta "kun pallit ei ole vielä laskeutuneet" 😆 -
Yeah right, Mirja. Muuten hyvä mutta lapsen "suun vääntyminen suruun ja kyynelkin silmäkulmasta valui" meni jo yli, plus miksi lapsi olisi itkenyt kun jo tiesi, että ei saa koiranruokaa. Ei oo lapset noin tyhmiä. Joten bullshit.
-
Hampaaton sika: Eiköhän jokainen ysiluokkalainen tiedä, mikä on vaalisalaisuus. Se, että vastataan jotain typerää, mutta hauskaa, ei tarkoita, ettei oikeaa vastausta tiedetä, vaan että nyt ollaan humoristisella tuulella. Ja ysiluokkalaiset on sitä aina.
Mutta läheskään kaikki somenkäyttäjät ei tiedä mitä on huumori. Tulee mieleen se Aku Ankan "mitä hauskaa tässä muka on" -mainos. Parhaat tosikot myöntävät ääneen että "minulle ei vitsejä ole": https://www.feissarimokat.com/2024/06/mielensapahoittajat-osa-111/ -
Hampaaton sika: Eiköhän jokainen ysiluokkalainen tiedä, mikä on vaalisalaisuus. Se, että vastataan jotain typerää, mutta hauskaa, ei tarkoita, ettei oikeaa vastausta tiedetä, vaan että nyt ollaan humoristisella tuulella. Ja ysiluokkalaiset on sitä aina.
Näin. Itellä oli aikoinaan pari opettajaa joiden koetehtäviin kirjoittelin kaikkea päätöntä. En vaan jaksanut keskittyä yli puolta tuntia, alkupään kysymyksiin yritin laittaa asiallisen vastauksen mutta sit lähti laukalle. Opettaja sit kirjoitti korjatessaan että "ehe ehe" tai "ei kai". -
Hampaaton sika: Eiköhän jokainen ysiluokkalainen tiedä, mikä on vaalisalaisuus. Se, että vastataan jotain typerää, mutta hauskaa, ei tarkoita, ettei oikeaa vastausta tiedetä, vaan että nyt ollaan humoristisella tuulella. Ja ysiluokkalaiset on sitä aina.
En ole koskaan ajatellut että oikeasti joku noin toimii... Itseasiassa se selittääkin paljon. Tuohan nyt on vielä typerämpää kuin se, ettei oikeasti tietäisi vastausta. -
Kirpeä Ahven: En ole koskaan ajatellut että oikeasti joku noin toimii... Itseasiassa se selittääkin paljon. Tuohan nyt on vielä typerämpää kuin se, ettei oikeasti tietäisi vastausta.
Etkö ole ollut koskaan teinien kanssa tekemisisssä? Tai itse teini-ikäinen?Itsellä on ysiluokkalainen kotona, ja aina, jos kysyn häneltä jotain hänen mielestään itsestäänselvää, niin vastaus on ihan mitä sattuu. -

Kommentti