Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhat hyvät ajat, osa 20

Miksi kaikki oli paremmin 90-luvulla.
Vanhat hyvät ajat, osa 20

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 75 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +167 (193 ääntä)
      Ai ettei ilmastonmuutoksesta muka tiedetty 90-luvulla? (Pahoittelut suomenkielen puutteesta, ei ollu kielivaihtoehdoissa). https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_climate_change_science

      Lainaa

    2. Täysin slaypääntynyt sanahirviö 🙅🏻‍♂️ 7.5.2026 0:55
      Tulos: +48 (82 ääntä)
      Legendaarinen Kultapossukerho. Silloin ei oltu vielä poliittisesti korrekteja 😁.

      Lainaa

    3. Uppoamaton laama 7.5.2026 0:57
      Tulos: +267 (279 ääntä)
      Vaikeina aikoina ei kiristynyt pelkästään vyö, ja kaikki eivät jatkaneet eteenpäin: 90-luvun alun itsemurhamäärät olivat noin kaksinkertaisia nykyiseen verraten.

      Lainaa

    4. Rapea makrilli 7.5.2026 1:16
      Tulos: +129 (133 ääntä)
      Siis nuohan ovat supersankariasusteita, vain oma viitta on oltava.

      Lainaa

    5. Koomimupiov30 7.5.2026 1:38
      Tulos: -157 (251 ääntä)
      90-luvulla oli kaikki paremmin. Ja 80- ja 70-luvuilla. Ei ollut setapervoja kaikkialle. Eikä vegaanipellejä. Eikä kaiken maailman oletettuja. Eikä internettiä kaikille. Vain minulle ja muille hyville ihmisille oli internet Eikä ollut ikuista syyskuuta. Voi kun pääsisi takaisin 40-v. päähän.

      Lainaa

    6. Per Cladenius 7.5.2026 2:42
      Tulos: +126 (144 ääntä)
      Harri tais olla 90-luvulla lapsi tai muuten ihan pihalla.

      Lainaa

    7. Loitsuja manaava majava 7.5.2026 4:00
      Tulos: -94 (208 ääntä)
      Koomimupiov30: 90-luvulla oli kaikki paremmin. Ja 80- ja 70-luvuilla. Ei ollut setapervoja kaikkialle. Eikä vegaanipellejä. Eikä kaiken maailman oletettuja. Eikä internettiä kaikille. Vain minulle ja muille hyville ihmisille oli internet Eikä ollut ikuista syyskuuta. Voi kun pääsisi takaisin 40-v. päähän.
      Ei pyydetty anteeksi 50:en vuoden takaista huumori sketsiä.
      Ei pyydetty anterksi että pyytää anteeksi.
      Ei päässyt eläkkeelle sen takia kun suosikki laulajan hiustyyli muuttunut ja se ahdistaa ettei pysty elään. 
      Et pahoittanut mieltäsi kaikesta. (tästäkin joku pahoittaa mielensä ja tarvii terapiaa)
      Et ollut rasisti tai suvakki vaan kusipää.
      Et lähettäny tekstiviestiä et sori myöhästyn puoli tuntia kun lankapuhelimes oli tapaaminen sovittu että nähdää sillon sielä.
      Ei soitettu häkeen jossei lapsi tullu tarhasta / koulusta kotiin vartissa.
      Ei ollu lapsilla kännyköitä eikä niitä saanu kiinni kun pihalle lähtivät, tulivat kotiin kun nälkä iski.
      Ei tähän jaksa enempää kekkostella, muut voivat litaniaa jatkaa...

      Lainaa

    8. Veikeä kobra 7.5.2026 5:00
      Tulos: +88 (96 ääntä)
      Uppoamaton laama: Vaikeina aikoina ei kiristynyt pelkästään vyö, ja kaikki eivät jatkaneet eteenpäin: 90-luvun alun itsemurhamäärät olivat noin kaksinkertaisia nykyiseen verraten.
      Se vyö kiristettiin kyllä mutta kaulan ympärille

      Lainaa

    9. Meren syvyyksistä nostettu kiivi 7.5.2026 5:52
      Tulos: +145 (185 ääntä)
      Koomimupiov30: 90-luvulla oli kaikki paremmin. Ja 80- ja 70-luvuilla. Ei ollut setapervoja kaikkialle. Eikä vegaanipellejä. Eikä kaiken maailman oletettuja. Eikä internettiä kaikille. Vain minulle ja muille hyville ihmisille oli internet Eikä ollut ikuista syyskuuta. Voi kun pääsisi takaisin 40-v. päähän.
      Ei ollut sosiaalista mediaa, niin ei kaikkea pelkäävät valkoiset heterot päässeet esille. Näitä kutsuttiin myös rehellisesti peräkammarin pojiksi, nyt he loukkaantuvat tästäkin.

      Lainaa

    10. Piilotettu kantojuhta 7.5.2026 5:56
      Tulos: +82 (110 ääntä)
      Loitsuja manaava majava: Ei pyydetty anteeksi 50:en vuoden takaista huumori sketsiä.Ei pyydetty anterksi että pyytää anteeksi.Ei päässyt eläkkeelle sen takia kun suosikki laulajan hiustyyli muuttunut ja se ahdistaa ettei pysty elään. Et pahoittanut mieltäsi kaikesta. (tästäkin joku pahoittaa mielensä ja tarvii terapiaa)Et ollut rasisti tai [...]
      Ei tarvinut piilotella sitä iloa, kun naapurin yrittäjäjä meni konkursiin, menettin kaiken, jäi velkaa ja lopuksi tappoi itsenä ja perheensä.

      Lainaa

    11. Eräsvaan 7.5.2026 6:10
      Tulos: +38 (40 ääntä)
      Tuo vuoden 1976 22,90 markkaa olisi muuten 20,90 euroa vuonna 2025 Tilastokeskuksen rahanarvomuuntimen mukaan. Alkaa nykyiset t-paidan hinnan tuntumaan ihan erilaisilta.

      Lainaa

    12. Sulaton raataja 7.5.2026 6:20
      Tulos: +109 (119 ääntä)
      Per Cladenius: Harri tais olla 90-luvulla lapsi tai muuten ihan pihalla.
      No siis juuri tähän hirveän monen 90-luvun nostalgisointi perustuukin. Oltiin joko lapsia tai just ja just aikuisia eikä vain ymmärretty maailmaa. Ei se lama sitä lasta niinkään haittaa kun ei se tiennyt paremmasta. Ei se naapurin epätoivoissaan suorittama itsemurha jäänyt lapselle mieleen kun hänelle sanottiin vain, että naapuri lähti pois. Ei niitten homojen syrjintä tuntunut lapsella missään kun eihän hän ollut kohteena eikä ymmärtänyt koko asiaa. Elämä oli muutenkin nykyistä helpompaa kun suurin huoli oli tuleva matikankoe ja se, tykkääkö Liisa hänestä kanssa. Nyt sit aikuisena kun koittaa pyörittää itse sitä arkea, pitää kiinni työpaikasta, maksaa laskuja, huolehtia terveydestä, tiedostaa maailman epäkohtia jne ym voi elämä helposti tuntua paljon vaikeammalta. Ja niin sitä kaivataan aikaan jolloin se oli yksinkertaista. Näitä kyllä kaduttaisi jos joutuisivat sinne ysärille aikuisina.

      Lainaa

    13. Aseistettu lihapiirakka 7.5.2026 6:46
      Tulos: -43 (53 ääntä)
      Napael: Ai ettei ilmastonmuutoksesta muka tiedetty 90-luvulla? (Pahoittelut suomenkielen puutteesta, ei ollu kielivaihtoehdoissa). en.wikipedia.org/wiki/History_of_climate_change_science
      Tuskinpa löydät montaa 90-luvulla julkaistua lehtijuttua aiheesta. Saat yhden moraalisen pisteen jokaisesta YLEn tai Hesarin arkistosta löytyvästä jutusta, mikä on julkaistu ennen vuotta 2004. (Aiheen toi yleiseen tietoisuuteen vasta Al Gore ja Epämiellyttävä totuus. Sitä ennen tutkijat yrittivät turhaan saada mediaa kiinnostumaan)

      Lainaa

    14. Yököttävä marsu 7.5.2026 7:12
      Tulos: +96 (122 ääntä)
      Loitsuja manaava majava: Ei pyydetty anteeksi 50:en vuoden takaista huumori sketsiä.Ei pyydetty anterksi että pyytää anteeksi.Ei päässyt eläkkeelle sen takia kun suosikki laulajan hiustyyli muuttunut ja se ahdistaa ettei pysty elään. Et pahoittanut mieltäsi kaikesta. (tästäkin joku pahoittaa mielensä ja tarvii terapiaa)Et ollut rasisti tai [...]
      Kaikki oli aivan saatanan kallista, palkalla eli just ja just Jäljelle jääneet rahat menivät asuntolainan korkoihin Ydinsota oli jatkuvasti ihan nurkan takana Autot hajoili heti kun ne sai liikkeestä ulos Pakokaasujen haju oli karmea, varsinkin bussien ja rekkojen Elektroniikkan taso riitti juuri ja juuri kelloradion pyörittämiseen Vaatteet oli pääasiassa nylonia ja pakkasella sormenpäät iskivät kipinää kuin ukkospilvi Lauantait oli varattava kaupassa käyntiin, sunnuntaina oli turha niiden ovia tempoa Laskujen maksu ja yleensäkin rahaliikenne piti hoitaa arkisin klo 17.15 mennessä, sen jälkeen pankit olivat kiinni Kyllä se aika kultaa muistot.

      Lainaa

    15. Itsesiliävä katkarapu 7.5.2026 7:32
      Tulos: +67 (87 ääntä)
      Koomimupiov30: 90-luvulla oli kaikki paremmin. Ja 80- ja 70-luvuilla. Ei ollut setapervoja kaikkialle. Eikä vegaanipellejä. Eikä kaiken maailman oletettuja. Eikä internettiä kaikille. Vain minulle ja muille hyville ihmisille oli internet Eikä ollut ikuista syyskuuta. Voi kun pääsisi takaisin 40-v. päähän.
      Näitäkö sinä pelkäät? 90 luvulla pelättiin ydinsotaa. Se on kai sitten parempi?

      Lainaa

    16. Räkäpää 7.5.2026 7:41
      Tulos: +65 (69 ääntä)
      Koomimupiov30: 90-luvulla oli kaikki paremmin. Ja 80- ja 70-luvuilla. Ei ollut setapervoja kaikkialle. Eikä vegaanipellejä. Eikä kaiken maailman oletettuja. Eikä internettiä kaikille. Vain minulle ja muille hyville ihmisille oli internet Eikä ollut ikuista syyskuuta. Voi kun pääsisi takaisin 40-v. päähän.
      Nii'i. Ja isäukko ois kuollu tuossa vastikään verisuoniongelmiin vielä työikäisenä kun silloin ei osattu tulppia liottaa ihan yhtä hyvin. Ja ihan samanlaiset hullut oli kyllä joka paikassa kuin nykyään. Maailma on jos jotain niin parantunut siitä.

      Lainaa

    17. Siveä kurkku 7.5.2026 7:48
      Tulos: +47 (59 ääntä)
      Itsesiliävä katkarapu: Näitäkö sinä pelkäät? 90 luvulla pelättiin ydinsotaa. Se on kai sitten parempi?
      90-luvun alussa Neuvostoliitto lakkasi olemasta, kylmä sota oli ohi. Tuskin silloin enää pelättiin ydinsotaa. Pikemminkin kai kuviteltiin, että liberaali demokratia on yhteiskuntajärjestelmänä nyt lopullisesti voittanut diktatuurit ja historia on ns. loppunut.

      Lainaa

    18. Virtaava piirroshahmo 7.5.2026 7:54
      Tulos: +68 (84 ääntä)
      Oispa aikakone niin voitaisiin kerätä nämä "ennen oli paremmim" haihattelijat yhteen ja lähettää kukin omalle vuosikymmenelleen takaisin. Saataisiin joku järki takaisin yhteiskuntaan

      Lainaa

    19. Kaksipäinen kuormaeläin 7.5.2026 7:57
      Tulos: +67 (73 ääntä)
      Per Cladenius: Harri tais olla 90-luvulla lapsi tai muuten ihan pihalla.
      Juu, ihan perus asia että ihmiset haaveilee entisistä ajoista sen mukaan milloin ne oli lapsia/nuoria. 
      Kyllähän se elämä tuntui sillon helpolta kun vanhemmat hoiti kaikki ikävät ja hankalat asiat eikä itse tiennyt niistä mitään. 

      Lainaa

    20. Jykevä robotti 7.5.2026 8:03
      Tulos: +2 (56 ääntä)
      Yököttävä marsu: Kaikki oli aivan saatanan kallista, palkalla eli just ja just Jäljelle jääneet rahat menivät asuntolainan korkoihin Ydinsota oli jatkuvasti ihan nurkan takana Autot hajoili heti kun ne sai liikkeestä ulos Pakokaasujen haju oli karmea, varsinkin bussien ja rekkojen Elektroniikkan taso riitti juuri ja juuri kelloradion [...]
      Tämä lista kuulostaa kyllä enemmänkin 70-luvulta.  90-luvulla oli kuitenkin jo kotitietokoneet yleistymässä, nettikin oli, tosin yleensä ADSL-yhteydellä, mikä aiheutti jumalattomat puhelinlaskut, jos siellä roikkui useampia tunteja. Pakokaasut ovat aina haisseet pahalta, eikö? 80-luvulta alkaen oli liennytyksen aikaa, ei kyllä ydinsodasta puhuttu. Vaatteet pääasiassa nylonia? Höpö höpö. Sunnuntaiaukioloja ei vielä paljon ollut, mutta ilmankin pärjää. Kaupassa voi käydä myös vaikka töiden jälkeen arkipäivisin. Pankit ovat silloiseen verrattuna vielä huonommin avoinna, jos konttorissa tarvitsee asioida. Siitä on glamour kaukana vanhuksilla. Autot hajoili heti? Ostitko mahdollisesti kovinkin vanhoja ja/tai halpoja autoja? 80-luku oli talouden kannalta 90-lukua parempi. Nousukausi päättyi lamaan ja työttömyyttä oli silloinkin paljon.

      Lainaa

    21. Siveä kurkku 7.5.2026 8:27
      Tulos: +75 (77 ääntä)
      Joistakin kommenteista ja niiden saamista äänistä päätellen useimmat täällä ei tosiaan erota 90-lukua 70-luvusta :D Mä olen elänyt 90-luvun eikä mulla ollut koskaan ensimmäistäkään vaatekappaletta, joka olisi ollut nylonia. Ilmastonmuutoksesta tiedettiin (siitä kerrottiin koulussakin jo 80-luvulla, joskin silloin puhuttiin kasvihuoneilmiöstä). Ja se ydinsodan pelko tosiaan oli jo menneisyyttä.

      Lainaa

    22. Kynätön kenguru 7.5.2026 8:34
      Tulos: +65 (77 ääntä)
      90-luvulla alkoi kova lama: ensimmäisiä uutisia leipäjonoista. Kirpputoreja syntyi tyhjiin liiketiloihin, koska ihmisillä ei ollut enää varaa kuin kasarilla. Tissibaarit tulivat, kun baarit kilpailivat olemassaolosta. AIDS tuli uutena, eikä sitä osattu hoitaa. TV:n huumori oli edelleen sitä, että äijäporukat saivat parasta ohjelma-aikaa sovinistisille, rasistisille ja homofobisille vitseilleen, ja se oli normaalia.

      Lainaa

    23. Ahdistava appelsiini 7.5.2026 8:39
      Tulos: +36 (46 ääntä)
      Kyllä on Harri ja osa kommentoijista elänyt eri 90-luvulla kuin itse (olin 14-24-vuotias) tai sitten joillakin aika kultaa muistot vahvasti. Vai ovatko kaikki 90-luvun puolestapuhujat sarkasmin kanssa liikkeellä, enkä itse vain tunnista sitä?

      Lainaa

    24. Myöhä sirkka 7.5.2026 8:58
      Tulos: -33 (47 ääntä)
      Täysin slaypääntynyt sanahirviö 🙅🏻‍♂️: Legendaarinen Kultapossukerho. Silloin ei oltu vielä poliittisesti korrekteja 😁.
      Läskimahaisuus ei liity politiikkaan. Toki läsöjä on eniten porvarioikeistossa ja persuissa  kts. Tynkkynen

      Lainaa

    25. Yritteliäs sakaali 7.5.2026 9:36
      Tulos: +39 (39 ääntä)
      Jykevä robotti: Tämä lista kuulostaa kyllä enemmänkin 70-luvulta.  90-luvulla oli kuitenkin jo kotitietokoneet yleistymässä, nettikin oli, tosin yleensä ADSL-yhteydellä, mikä aiheutti jumalattomat puhelinlaskut, jos siellä roikkui useampia tunteja. Pakokaasut ovat aina haisseet pahalta, eikö? 80-luvulta alkaen oli liennytyksen [...]
      Adsl oli kiinteä liittymä, sekoitat puhelinlinjaan kytkettävään modeemiin.

      Lainaa

    26. Tulos: +42 (44 ääntä)
      Kynätön kenguru: 90-luvulla alkoi kova lama: ensimmäisiä uutisia leipäjonoista. Kirpputoreja syntyi tyhjiin liiketiloihin, koska ihmisillä ei ollut enää varaa kuin kasarilla. Tissibaarit tulivat, kun baarit kilpailivat olemassaolosta. AIDS tuli uutena, eikä sitä osattu hoitaa. TV:n huumori oli edelleen sitä, että äijäporukat saivat [...]
      Muuten se oli hyvin pitkälti noin, mutta AIDS tuli kyllä jo 80-luvulla. Tosin sitä ei silloinkaan osattu hoitaa yhtä hyvin kuin nyt, siinä olet oikeassa.

      Lainaa

    27. Siveä kurkku 7.5.2026 9:43
      Tulos: +36 (36 ääntä)
      Nelli: Muuten se oli hyvin pitkälti noin, mutta AIDS tuli kyllä jo 80-luvulla. Tosin sitä ei silloinkaan osattu hoitaa yhtä hyvin kuin nyt, siinä olet oikeassa.
      HIV tuli 80-luvulla, ja 90-luvulla siihen oli jo hoitojakin.

      Lainaa

    28. Siveä kurkku 7.5.2026 9:51
      Tulos: +60 (64 ääntä)
      Oli 90-luvussa paljon tympeää toki. Nunnuka-huumori oli todella typerää jo silloin, populaarikulttuurissa ihannoitiin laihuutta ja itseltäni jäi täysi-ikäistyessä baareissa käyminen väliin, koska tupakansavun määrä niissä oli sietämätön. Kuitenkin väittäisin, että viimeistään laman jälkeen yleinen ilmapiiri oli Suomessakin toiveikas, maailma vaikutti olevan menossa parempaan suuntaan, hetken aikaa näytti siltä että Venäjästäkin voisi tulla oikea demokratia. Siinä mielessä 90-luku oli paljon valoisampaa aikaa kuin tämä nykyinen.

      Lainaa

    29. Tulos: +34 (40 ääntä)
      Itsesiliävä katkarapu: Näitäkö sinä pelkäät? 90 luvulla pelättiin ydinsotaa. Se on kai sitten parempi?
      Kuka pelkäsi ydinsotaa 90-luvulla kun NL oli jo romahtanut? 1950-1980 -lukujen juttu se oli.

      Lainaa

    30. Turvaisa leijona 7.5.2026 10:18
      Tulos: +22 (28 ääntä)
      Noi uimapuvut ON kyllä melko kuumia

      Lainaa

    31. Sisempi kauris 🐐 7.5.2026 10:23
      Tulos: +28 (28 ääntä)
      Myöhä sirkka: Läskimahaisuus ei liity politiikkaan. Toki läsöjä on eniten porvarioikeistossa ja persuissa  kts. Tynkkynen
      Ei poliittisesti korrekti -sanontaa voi käyttää myös muusta ilman filteriä toimimisesta. Tässä siitä miten lapsille kommunikoidaan

      Lainaa

    32. Sisempi kauris 🐐 7.5.2026 10:29
      Tulos: +52 (54 ääntä)
      Jykevä robotti: Tämä lista kuulostaa kyllä enemmänkin 70-luvulta.  90-luvulla oli kuitenkin jo kotitietokoneet yleistymässä, nettikin oli, tosin yleensä ADSL-yhteydellä, mikä aiheutti jumalattomat puhelinlaskut, jos siellä roikkui useampia tunteja. Pakokaasut ovat aina haisseet pahalta, eikö? 80-luvulta alkaen oli liennytyksen [...]
      Pakokaasut on nykyautoissa lähes hajuttomia eikä semmoisia mustia pilviä. Kiitos katalysaattoreiden ja muiden hiukkassuodattimien. Ja lyijyn poistaminen polttoaineesta oli kans hyvä asia. Tätä ei edes huomaa ennen kuin ajaa jonkun vanhan, ehkä lähes museorekisterissä olevan auton takana. Se käry! Muistuu mieleen lapsena kaupungilla kävely että ne autot tosiaan haisi ja pakokaasu oli tummaa.

      Lainaa

    33. Rönsyilevä norppa 7.5.2026 10:51
      Tulos: +57 (59 ääntä)
      Napael: Ai ettei ilmastonmuutoksesta muka tiedetty 90-luvulla? (Pahoittelut suomenkielen puutteesta, ei ollu kielivaihtoehdoissa). en.wikipedia.org/wiki/History_of_climate_change_science
      90-luvulla se ei vielä ilmentynyt varsinkaan Euroopassa niin suuresti, mutta valitettavasti tämä on yksi syy sille, miksi ilmastomuutosta vastaan taistelu on venynyt näin viimetippaan.
      Ei ketään kiinnosta maailmanlopun profetiat, ennenkuin itse on nilkkoja myöten paskassa, ja valitettavasti liian iso osa vaatii, että se yltää jo suuhun, ennenkuin asiaa edes uskotaan.

      Lainaa

    34. Tulos: +53 (53 ääntä)
      Nelli: Muuten se oli hyvin pitkälti noin, mutta AIDS tuli kyllä jo 80-luvulla. Tosin sitä ei silloinkaan osattu hoitaa yhtä hyvin kuin nyt, siinä olet oikeassa.
      AIDS tuli 80-luvulla, ADSL 90-luvulla, ASMR 2010-luvulla.

      Lainaa

    35. Vesisateeton kala 7.5.2026 11:34
      Tulos: +29 (31 ääntä)
      Ihmiset kokivat tietysti 90-luvun eri lailla, riippuen monista asioista. Mulle henkilökohtaisesti 90-luku oli elämäni parasta aikaa.

      Lainaa

    36. It's a deal 7.5.2026 11:39
      Tulos: +36 (38 ääntä)
      Jos luulee, että devalvaatio satutti rikkaita eniten, ei ole ollut paikalla. Määrällisesti se toki tekikin niin, mutta jos rahan arvosta siivutetaan pois kaikilta sama prosenttiosuus, rikkaat ovat edelleen rikkaita. Siitä hyötyvät eniten ne, joilla on enemmän kiinteää omaisuutta.

      Lainaa

    37. Varhaiskypsä satuhahmo 7.5.2026 11:40
      Tulos: +29 (29 ääntä)
      Aseistettu lihapiirakka: Tuskinpa löydät montaa 90-luvulla julkaistua lehtijuttua aiheesta. Saat yhden moraalisen pisteen jokaisesta YLEn tai Hesarin arkistosta löytyvästä jutusta, mikä on julkaistu ennen vuotta 2004. (Aiheen toi yleiseen tietoisuuteen vasta Al Gore ja Epämiellyttävä totuus. Sitä ennen tutkijat yrittivät turhaan saada mediaa kiinnostumaan)
      Hesari oli sopivasti koonnut näitä juttuun https://kampanjat.hs.fi/ilmastofontti/
      https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000003838153.html
      https://www.hs.fi/suomi/art-2000003498694.html

      Lainaa

    38. Elämätön maito 7.5.2026 11:59
      Tulos: +26 (28 ääntä)
      Aseistettu lihapiirakka: Tuskinpa löydät montaa 90-luvulla julkaistua lehtijuttua aiheesta. Saat yhden moraalisen pisteen jokaisesta YLEn tai Hesarin arkistosta löytyvästä jutusta, mikä on julkaistu ennen vuotta 2004. (Aiheen toi yleiseen tietoisuuteen vasta Al Gore ja Epämiellyttävä totuus. Sitä ennen tutkijat yrittivät turhaan saada mediaa kiinnostumaan)
      Otsonikato ja freonit, ei sitä muusta sillon jauhettu

      Lainaa

    39. Täysin slaypääntynyt sanahirviö 🙅🏻‍♂️ 7.5.2026 12:24
      Tulos: +38 (38 ääntä)
      Siveä kurkku: 90-luvun alussa Neuvostoliitto lakkasi olemasta, kylmä sota oli ohi. Tuskin silloin enää pelättiin ydinsotaa. Pikemminkin kai kuviteltiin, että liberaali demokratia on yhteiskuntajärjestelmänä nyt lopullisesti voittanut diktatuurit ja historia on ns. loppunut.
      Tämä se itsellekin jäi mieleen kun Berliinin muuri kaatui, Saksat yhdistyi, Varsovan liitto purkaantui ja Neuvostoliitto hajosi. Tuntui että Eurooppa nyt ainakin on kauttaaltaan vapaa ja kaikki ollaan mukavaa porukkaa. Paitsi serbit jotka kansanmurhasi Bosniassa. Venäjällä oli saumansa ja kuviteltiin että kun tehdään taloudellisesti sopimuksia niin sillä ylläpidetään rauhaa, mutta siellähän se pikku-P touhusi omalla agendallaan ja "keitti hiljakseltaan sammakkoa" että sai opposition ja vapaan median katoamaan ja mahdollisti Georgian, Krimin, Donbassin ja lopulta koko Ukrainaa koskevan operoinnin. Siihen nähden todellakin 90-luvulla oli puolensa. Poliittinen epävakaus hetkeksi tasaantui ja nyt vasta näkee miten vielä 2010 alkuun asti oli pääasiassa asiat lähes kohtuullisesti. 2014 oli shokki ja olisi pitänyt ottaa enempi tosissaan, koska se pohjusti 2022 tapahtumia. Trumpin eka kausi oli oma shokki mutta ei ehtinyt niin pahasti pilaamaan kaikkea. Toisella kaudella ehti särkeä kaiken. Nyt eletään semmoista aikaa, että 10-20 vuoden päästä katsotaan tätä aikaa että miten tämän päästettiin tapahtumaan.

      Lainaa

    40. Loitsuja manaava majava 7.5.2026 12:44
      Tulos: +33 (37 ääntä)
      Nuoret nauraa vanhuksille kun ei ne tajua tai osaa käyttää älylaitteita ja vanhukset nauraa nuorille ettei ne tajua tai osaa keittää vettä ilman apu videoita :D

      Lainaa

    41. Tietämätön siili 7.5.2026 13:28
      Tulos: +34 (34 ääntä)
      Eräsvaan: Tuo vuoden 1976 22,90 markkaa olisi muuten 20,90 euroa vuonna 2025 Tilastokeskuksen rahanarvomuuntimen mukaan. Alkaa nykyiset t-paidan hinnan tuntumaan ihan erilaisilta.
      Jos näin oikein niin tuo t-paidan materiaali on puuvillamodaalia joka on laadukasta materiaalia. Tänä päivänä laadukas t-paita ei lähde kaupasta parilla kympillä, ellei kyse ole alennustavarasta.

      Lainaa

    42. Ympäripyöreä koala 7.5.2026 14:06
      Tulos: +20 (24 ääntä)
      Jumalauta mie haluun tuon vihreen asun(toinen vasemalta alhaalla) ja nuo aurinkolasit, saiskohan mistään enää nykyään?

      Lainaa

    43. Synkkä ampiainen 7.5.2026 16:48
      Tulos: +37 (43 ääntä)
      Yököttävä marsu: Kaikki oli aivan saatanan kallista, palkalla eli just ja just Jäljelle jääneet rahat menivät asuntolainan korkoihin Ydinsota oli jatkuvasti ihan nurkan takana Autot hajoili heti kun ne sai liikkeestä ulos Pakokaasujen haju oli karmea, varsinkin bussien ja rekkojen Elektroniikkan taso riitti juuri ja juuri kelloradion [...]
      Kaikki on NYT saatanan kallista. En saa edes asuntolainaa, tai siis asuntoa, koska minun on pakko etsiä pyöräilymatkan päästä työpaikastani. Julkiset ei kulje niinkuin ennen ja näillä bensan hinnoilla...
      Ydinsota ei ole enää nurkan takana vaan tuijottaa ihan silmiin. 
      Auton korjaamiseen riitti rautalanka ja pultti. Nykyään jonotat merkkiliikkeeseen kolme viikkoa että joku "korjaa" autosi tietokoneella 10min./450€.
      Elektroniikka oli mitä oli. Ruudun tuijottaminen sijaan käytiin hiihtämässä, kahvilla tutuilla, kävelyllä puistossa, makkaraa paistamassa, lapset askartelevat ja tekivät omia teatteriesityksiä, hirvittävää...
      Vaatteet olivat kotimaassa valmistettuja, villaa ja kestivät alk. 20 vuotta.
      Sunnuntaina ei pääse kauppaan ja laskut voi maksaa lauantai-iltana,jee.  Koska kaupassa käynti ja laskujen maksu ovat elämän kohokohtia...

      Lainaa

    44. Mauton ahven 7.5.2026 16:48
      Tulos: +29 (37 ääntä)
      Vaikka aika kultaa muistot -ilmiölle on myös muita psykologian tieteessä selvitettyjä selityksiä https://en.wikipedia.org/wiki/Rosy_retrospection niin haluan tarjota lisäksi oman keittiöpsykologisen selitykseni. Se kuuluu näin: Vanhoina hyvinä aikoina sinä olit lapsi. Sinun vanhempasi pitivät sinusta huolta ja sinulla ei ollut vastuuta eikä huolta mistään. Tietenkin SINULLA oli kaikki paremmin silloin. Et sinä kaipaa vanhoja hyviä aikoja, vaan sinä haluat olla taas lapsi ja että sinusta pidetään huolta. Niin me kaikki. I feel you bro.

      Lainaa

    45. Sisempi minkki 7.5.2026 17:54
      Tulos: +13 (19 ääntä)
      Synkkä ampiainen: Kaikki on NYT saatanan kallista. En saa edes asuntolainaa, tai siis asuntoa, koska minun on pakko etsiä pyöräilymatkan päästä työpaikastani. Julkiset ei kulje niinkuin ennen ja näillä bensan hinnoilla...
      Ydinsota ei ole enää nurkan takana vaan tuijottaa ihan silmiin. 
      Auton korjaamiseen riitti rautalanka ja pultti. Nykyään jonotat merkkiliikkeeseen kolme viikkoa että joku "korjaa" autosi tietokoneella 10min./450€.
      Elektroniikka oli mitä oli. Ruudun tuijottaminen sijaan käytiin hiihtämässä, kahvilla tutuilla, kävelyllä puistossa, makkaraa paistamassa, lapset askartelevat ja tekivät omia teatteriesityksiä, hirvittävää...
      Vaatteet olivat kotimaassa valmistettuja, villaa ja kestivät alk. 20 vuotta.
      Sunnuntaina ei pääse kauppaan ja laskut voi maksaa lauantai-iltana,jee.  Koska kaupassa käynti ja laskujen maksu ovat elämän kohokohtia...
      Ei kalenteria tarvii kääntää kuin sen 50 vuotta taaksepäin kun kaupassa käynti ja laskujen maksu kirkonkylällä oli niitä elämän kohokohtia ja aktiviteetteja. Ravintolakäynnit ja ulkomaanmatkathan yleistyivät vasta ysärin laman jälkeen, eihän Suomesta edes päässyt ilman viisumirumbaa muualle kuin Ruotsiin ja Norjaan ennen EU:hun liittymistä. Mitä tulee noihin autoihin, niin tottahan se on että nykypäivän auto on paljon vaikeampi itse korjata, mutta samalla pitää huomata että perinteiset huoltoasemat ovat käytännössä kuolleet, koska autot eivät enää hajoile tienvarsille kuten vielä parikymmentä vuotta sitten. Kyllä minäkin sen ajan muistan kun oli arkipäivää että auton temppuilun sai korjattua kun sääti vähän kaasarin läppää kakstoistasella kiintoavaimella, mutten varsinaisesti kaipaa sitä. Se kun piti tehdä käytännössä aina kun kelit muuttui. Asuntojen hinnat ovat toki nousseet, mutta niin on yleinen tulotasokin. Hinnat nousevat aina keskittymissä koska ihmisillä on halu keskittää itsensä pienelle alueelle (ja valtio tätä yrittää vaihtelevalla menestyksellä ja vaihtelevalla tarmolla estää). Mikäänhän ei varsinaisesti estä ketään palaamasta siihen 1970-luvun alun elintasoon. Kaupungistumisen ensimetreillä Suomen maaseudullahan hyvin pitkälti elettiin pellolta pöytään-periaatteella. Eli 16-tuntisen työpäivän palkka oli ruoka-annos. Ei kukaan kaipaa sitä enää takaisin, jos kaipaisi niin maaseudulle haluttaisiin muuttaa. Mutta ei halua. Mielummin halutaan ihan ymmärrettävistä syistä säännölliset työajat, säännölliset tulot ja selkeä ero työn ja vapaa-ajan välille.

      Lainaa

    46. Rypistynyt kesyhanhi 7.5.2026 18:15
      Tulos: +28 (32 ääntä)
      Rönsyilevä norppa: 90-luvulla se ei vielä ilmentynyt varsinkaan Euroopassa niin suuresti, mutta valitettavasti tämä on yksi syy sille, miksi ilmastomuutosta vastaan taistelu on venynyt näin viimetippaan.Ei ketään kiinnosta maailmanlopun profetiat, ennenkuin itse on nilkkoja myöten paskassa, ja valitettavasti liian iso osa vaatii, että se yltää jo suuhun, ennenkuin asiaa edes uskotaan.
      Ei nuo tiedolta itseään suojelevat tule koskaan uskomaan ainakaan sitä, että ilmastonmuutos johtuu ihmisen toiminnasta. Väittävät vielä siihen paskaan itse tukehtuessaan, että se nousi ihan itsetään ja olisi noussut ilman ihmistä, eikä mitään ollut koskaan tehtävissä. Onhan se mukavampi ajatella niin, täytyy vaan osata sopivasti suodattaa kaikki faktat ja todisteet pois.

      Lainaa

    47. Ontto appelsiini 7.5.2026 19:03
      Tulos: +27 (29 ääntä)
      Olen itse syntynyt 90-luvun loppupuolella, joten en siitä paljoa muista. Sen voin kuitenkin sanoa ettei muka voinut rellestää ja puoliso valittiin huolella koska just joo oisi mun vanhemmat voinut vaan olla palaamatta yhteen kauheen riitelyn jälkeen ja hankkia lapsen. Ja sitten jatkaa sitä riitelyä. Ja sitten hankkia vielä lisää lapsia. Tajusivat kyllä aika pian sen jälkeen olla palaamatta enää ikinä yhteen, mutta vahinko oli jo tapahtunut. Ihan vaan jos joku luulee että parisuhteet oli oikeasti parempia 90-luvulla.

      Lainaa

    48. Alistettu undulaatti 7.5.2026 19:34
      Tulos: +27 (33 ääntä)
      En ymmärrä miksi ihmisille on vaikea tunnustaa se tosiasia että aika kultaa muistot. Me muistamme ne hyvät puolet menneistä ajoista, emme huonoja.

      Lainaa

    49. Matti Tervasuo 7.5.2026 20:17
      Tulos: +28 (30 ääntä)
      Napael: Ai ettei ilmastonmuutoksesta muka tiedetty 90-luvulla? (Pahoittelut suomenkielen puutteesta, ei ollu kielivaihtoehdoissa). en.wikipedia.org/wiki/History_of_climate_change_science
      Onhan se kiva, että ilmastonmuutoksesta ei tiedetty. Vähän kuin pistäisi sormet korviinsa ja yrittäisi huutaa, kun joku yrittää kertoa epämiellyttäviä asioita. En tiennyt!

      Lainaa

    50. Helpottunut lammas 8.5.2026 7:12
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Siveä kurkku: 90-luvun alussa Neuvostoliitto lakkasi olemasta, kylmä sota oli ohi. Tuskin silloin enää pelättiin ydinsotaa. Pikemminkin kai kuviteltiin, että liberaali demokratia on yhteiskuntajärjestelmänä nyt lopullisesti voittanut diktatuurit ja historia on ns. loppunut.
      EI ydinsodan uhka mihinkään kadonnut 90-luvulla, vaikka kylmäsota loppuikin. Silloin suurvallat vasta aloitteli aseista riisutimista. Vuosituhannen vahteen jälkeen, ei ole tarvinut ydinsotan syttymistä enää jännittää, niin paljoa.

      Lainaa

    51. Ronski seepra 🦓 8.5.2026 10:21
      Tulos: +24 (24 ääntä)
      Matti Tervasuo: Onhan se kiva, että ilmastonmuutoksesta ei tiedetty. Vähän kuin pistäisi sormet korviinsa ja yrittäisi huutaa, kun joku yrittää kertoa epämiellyttäviä asioita. En tiennyt!
      Pää pensaaseen 🤦🏻‍♀️. Kylmälaitteet meni jossain kohti uusiksi, ilmeisesti silloin ei ollut persuja, magaa ja vastaavia vastustamaan "ilmastohömppää" tai hetkellisesti uskoivat tiedettä ja otsoniaukkoa 🤷🏻‍♀️. Jännästi aikoinaan on saatu lyijy pois bensasta ja DDT ja asbesti kiellettyä. Miten se olikin että joskus asioilla ja faktoilla oli vielä väliä? Nykyisin on noita omien uskomusten pohjalta toimivia ilman että ne kestää tarkastelua yhtään. Yksi pahimmista on RFK, pilasi sukunsa maineen.

      Lainaa

    52. Tulos: +7 (7 ääntä)
      Kynätön kenguru: 90-luvulla alkoi kova lama: ensimmäisiä uutisia leipäjonoista. Kirpputoreja syntyi tyhjiin liiketiloihin, koska ihmisillä ei ollut enää varaa kuin kasarilla. Tissibaarit tulivat, kun baarit kilpailivat olemassaolosta. AIDS tuli uutena, eikä sitä osattu hoitaa. TV:n huumori oli edelleen sitä, että äijäporukat saivat [...]
      AIDS löydettiin kyllä 1980-luvun alkupuolella, ja 1990-luvun puoliväliin mennessä oli jo sen etenemistä ehkäiseviä lääkehoitoja olemassa.

      Lainaa

    53. Ponne Jarkka 8.5.2026 12:41
      Tulos: -8 (8 ääntä)
      Olet. Itselläni tulee aina tarve jatkaa: Helmut Schmidt ja Javier Pérez de Cuéllar.

      Lainaa

    54. Soittamaton papukaija 8.5.2026 13:35
      Tulos: +4 (10 ääntä)
      Koomimupiov30: 90-luvulla oli kaikki paremmin. Ja 80- ja 70-luvuilla. Ei ollut setapervoja kaikkialle. Eikä vegaanipellejä. Eikä kaiken maailman oletettuja. Eikä internettiä kaikille. Vain minulle ja muille hyville ihmisille oli internet Eikä ollut ikuista syyskuuta. Voi kun pääsisi takaisin 40-v. päähän.
      Eikä ollut natseja eikä persuääliöitä.

      Lainaa

    55. Mauton ahven 8.5.2026 13:45
      Tulos: +26 (26 ääntä)
      Elämätön maito: Otsonikato ja freonit, ei sitä muusta sillon jauhettu
      Tämä on koko modernin historian paras osoitus siitä, kuinka kansainvälinen yhteistyö parhaimmillaan voi toimia. Globaali ongelma ratkaistiin muutamassa vuodessa päättäväisellä yhteistyöllä. Kunpa nykyisiinkin ongelmiin tartuttaisiin samalla tarmokkuudella.

      Lainaa

    56. Mauton ahven 8.5.2026 13:47
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      Täysin slaypääntynyt sanahirviö 🙅🏻‍♂️: Tämä se itsellekin jäi mieleen kun Berliinin muuri kaatui, Saksat yhdistyi, Varsovan liitto purkaantui ja Neuvostoliitto hajosi. Tuntui että Eurooppa nyt ainakin on kauttaaltaan vapaa ja kaikki ollaan mukavaa porukkaa. Paitsi serbit jotka kansanmurhasi Bosniassa. Venäjällä oli saumansa ja kuviteltiin että kun [...]
      Kyllä se optimismi taittui jo 2001 kun New Yorkin terrori-iskujen jälkeen Yhdysvallat kääntyi totalitarismiin ja veti puoliväkisin liittolaisensa mukaan "terrorismin vastaiseen sotaan".

      Lainaa

    57. Tulos: -3 (19 ääntä)
      Miehet niin haikailee aikaan jolloin omaa vaimoaan sai raiskata miten huvittaa, onpa yllättävää!

      Lainaa

    58. Metsätön seuraeläin 8.5.2026 15:48
      Tulos: +27 (27 ääntä)
      Kyllähän ilmastonmuutoksesta on puhuttu vuosikymmenet. Aluksi sitä vain kutsuttiin kasvihuoneilmiöksi ja sen jälkeen puhuttiin ilmaston lämpenemisestä. Sitten nähtiin miten isoja muutoksia lämpenemisestä seuraa koko planeetalle ja alettiin puhumaan ilmastonmuutoksesta. Sama ilmiö, monta eri nimeä.

      Lainaa

    59. Itseasiassa 8.5.2026 16:13
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      Synkkä ampiainen: Kaikki on NYT saatanan kallista. En saa edes asuntolainaa, tai siis asuntoa, koska minun on pakko etsiä pyöräilymatkan päästä työpaikastani. Julkiset ei kulje niinkuin ennen ja näillä bensan hinnoilla...Ydinsota ei ole enää nurkan takana vaan tuijottaa ihan silmiin. Auton korjaamiseen riitti rautalanka ja pultti. [...]
      "Koska kaupassa käynti ja laskujen maksu ovat elämän kohokohtia..."
      Laskujen maksaminen oli tylsää, kun joutui odottamaan pankin tuulikaapissa  kun äiti maksoi niitä.

      Lainaa

    60. Saasteeton majava 8.5.2026 21:41
      Tulos: +18 (24 ääntä)
      Sulaton raataja: No siis juuri tähän hirveän monen 90-luvun nostalgisointi perustuukin. Oltiin joko lapsia tai just ja just aikuisia eikä vain ymmärretty maailmaa. Ei se lama sitä lasta niinkään haittaa kun ei se tiennyt paremmasta. Ei se naapurin epätoivoissaan suorittama itsemurha jäänyt lapselle mieleen kun hänelle sanottiin [...]
      Tulee ihan sukulainen mieleen, kun toitottaa aina miten paljon paremmin asiat oli 90-luvulla, kun esimerkiksi syötiin mitä pöytään laitettiin eikä ollut mitään vegaaneja tai muita. Hän oli alle kymmenvuotias 90-luvulla. Silloin on syöty mitä pöytään kannettiin sen takia koska muuten sai olla syömättä. Jos olisi kannettu vegaanisia ruokia pöytään niin ne olisi syöty. Ei sillä ole mitään tekemistä sen vuosiluvun kanssa. Oletan että suurinosa kommenteista 90-luvun paremmuudesta tulee nimenomaan samanlaisilta ihmisiltä.

      Lainaa

    61. Ryhmätön majava 🦫 9.5.2026 2:33
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Mauton ahven: Tämä on koko modernin historian paras osoitus siitä, kuinka kansainvälinen yhteistyö parhaimmillaan voi toimia. Globaali ongelma ratkaistiin muutamassa vuodessa päättäväisellä yhteistyöllä. Kunpa nykyisiinkin ongelmiin tartuttaisiin samalla tarmokkuudella.
      Ei enää pysty. Populismi, oma kansa ensin ja kaikki resurssit ja rahat itselle -ajattelu kukoistaa. Joskus ymmärrettiin että tämä Maaksi kutsuttu avaruusalus on kuitenkin yhteinen, kannattaa pitää kunnossa.

      Lainaa

    62. Kiero maksamakkara 9.5.2026 8:08
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Mauton ahven: Vaikka aika kultaa muistot -ilmiölle on myös muita psykologian tieteessä selvitettyjä selityksiä en.wikipedia.org/wiki/Rosy_retrospection niin haluan tarjota lisäksi oman keittiöpsykologisen selitykseni. Se kuuluu näin: Vanhoina hyvinä aikoina sinä olit lapsi. Sinun vanhempasi pitivät sinusta huolta ja sinulla ei [...]
      Tämähän se. Itsekin ysärin lapsia ja lama iski omaan perheeseen pahasti. Molemmat vanhemmat työttömänä ja välillä otliin ilman ruokaa kun ei ollut rahaa. Silti sitä joskus kaipaa niitä aikoja ja tekee mieli elää lapsuuden viikonloppuja uusiksi; ostaa karkkia (jotka ysärillä haettiin myymäläautosta), pistää Pokèmon pyörimään, käydä päivällä uimassa ja tehdä ysärin ruokia ruoaksi illalla.

      Lainaa

    63. Viehättävä viikuna 9.5.2026 20:02
      Tulos: +8 (12 ääntä)
      Itse en kyllä halua aikaan ennen verkkopankkia, hakukoneita tai navigaattoreita. Ja 90-luvulla syntyneenä muistan nämä lapsena. Muistan, kun väritin pankissa taas kerran samoja kuvia äidin maksaessa laskuja. Tietosanakirjasarjan. Ei voinut tietää, onko kioski äitienpäivänä auki, vaan piti käydä katsomassa ja lähteä kotiin ilman irtokarkkeja. Isä lukemassa karttaa ajaessa ja sit kuitenkin ajettiin siitä tärkeästä risteyksestö ohi 5km sitten. Ja kyllä koulussa kerrottiin otsonikadosta, sukupuuttoaallosta ja kasvihuoneilmiöstä ja ne ahistivat minua paljon, etenkin jos söpöt eläimet oli vaarassa.

      Lainaa

    64. Säikky harakka 10.5.2026 9:51
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Sisempi minkki: Ei kalenteria tarvii kääntää kuin sen 50 vuotta taaksepäin kun kaupassa käynti ja laskujen maksu kirkonkylällä oli niitä elämän kohokohtia ja aktiviteetteja. Ravintolakäynnit ja ulkomaanmatkathan yleistyivät vasta ysärin laman jälkeen, eihän Suomesta edes päässyt ilman viisumirumbaa muualle kuin Ruotsiin ja Norjaan [...]
      Viisumirumbaa? En muista viimeisten 50 vuoden aikana tarvinneeni viisumia mihinkään Länsi-Euroopan maahan, enkä ainakaan enää 1990-luvun alussa kovin moneen muuhunkaan maahan. Passi toki vaadittiin muualla kuin Pohjoismaissa. Neuvostoliitto/Venäjä oli sitten eri juttu, sinne matkustaminen oli hankalaa. EU:n ja Schengen-alueen merkitys on jäänyt matkustusasiakirjojen kannalta aika vähäiseksi, kun passi pitää kuitenkin olla hankittuna Schengenin ulkopuolelle matkustamista varten.

      Lainaa

    65. Tulos: +3 (11 ääntä)
      Harrin mielestä lesboparit ovat ihan OK kunhan pitävät lesboutensa visusti salassa.

      Lainaa

    66. Alikehittynyt piimä 10.5.2026 14:23
      Tulos: +12 (12 ääntä)
      Ahdistava appelsiini: Kyllä on Harri ja osa kommentoijista elänyt eri 90-luvulla kuin itse (olin 14-24-vuotias) tai sitten joillakin aika kultaa muistot vahvasti. Vai ovatko kaikki 90-luvun puolestapuhujat sarkasmin kanssa liikkeellä, enkä itse vain tunnista sitä?
      Lapsena tuo ysäri oli kyllä ihan hyvää aikaa, kun ei vielä tiennyt maailman menosta. Oli Muumit ja Pikku Kakkonen.

      Lainaa

    67. Tulos: +9 (11 ääntä)
      Ihan mielenkiintoista keskustelua täällä. Itse olen syntynyt 80-luvun loppupuolella ja olen useasti pohtinut että olen syntynyt täydelliseen aikaan. Olin pieni lapsi lama-aikana jolloin sen ikävät puolet eivät vaikuttaneet minuun siten että olisin ymmärtänyt. Lapsuudessa oli jo sadepäiville pelikonsolit ym. mutta paljolti leikittiin ja urheiltiin pihalla. Silloin kun meni iltaisin jäälle siellä oli lähes aina pelit pystyssä. Ainoat ongelmat oli kouluissa joissa oli vielä vanhemman sukupolven opettajat joiden mielestä kunnioitus tulee aseman mukana eikä sitä tarvi ansaita. Tai ainakin itselle se oli ongelma, tuskin suurimmalle osalle muista. Eli olen kiitollinen että olin lapsi juuri tuossa kohtaa teknologista kehitystä eikä lapsuuttani tai nuoruuttani haitanneet koronasta kohtuvat rajoitukset jotka olisivat olleet tällä mentaliteetillä todellinen ongelma. Ei se nyt toki putkeen mennyt itselläni vanhemmallakaan iällä mutta parempi silti näin kuin lapsuuden menetetyt synttärijuhlat tai nuoruuden menetetyt festarit ja kylillä heilumiset. Olen kiitollinen nykypäivän teknologiasta joka mahdollistaa kaiken tarpeellisen äärimmäisen helposti sekä rajattomat tiedonlähteet. Olen kiitollinen eurosta koska se pitää matkustelun edullisena vaikka sen vaikutuksesta kansantalouteen voidaan olla montaakin mieltä. On kuitenkin ollut aikoja jolloin valuutan arvon keinotekoisella kikkailulla olisi voinut olla iso hyöty kilpailukyvyn kannalta. Toisaalta valuutan vakaus on ollut joissain tilanteissa myös isoksi hyödyksi mutta ei siitä sen enempää. Haluaisinko elää ysäriä nyt aikuisena? En. Haluaisin sieltä tietenkin sen aikakauden hyvät puolet mutta en silti olisi valmis luopumaan kädessäni kimaltavasta jumalolennosta.

      Lainaa

    68. Sitkas hyttynen 11.5.2026 5:52
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Alistettu undulaatti: En ymmärrä miksi ihmisille on vaikea tunnustaa se tosiasia että aika kultaa muistot. Me muistamme ne hyvät puolet menneistä ajoista, emme huonoja.
      Synnytyksessä on vähän samaa. Vaikka itse synnytys olisi rankkakin, niin pian äiti "unohtaa" sen rankkuuden. Tutkimuksissa on havaittu, että ihminen muistaa rankat kokemukset jälkikäteen lievempinä kuin ne olivat. Synnytyksessä siihen yhdistyy vielä vauvan syntymän emotionaalinen palkitsevuus (oksitosiini ja endorfiinit). Jos synnytyksestä jäisi vain se tuskaisin osa mieleen, sehän olisi biologian kannalta tuhoisaa. Ja näkeehän sen, että jos jollain on traumaattinen kokemus synnytyksestä, niin harvemmin hän enää lapsia tekee.
      Synnyin itse 1989, ja ja lapsuuteni koen edelleen olevan onnellinen. Oikeastaan vasta paljon myöhemmin tajusin, miten rankkaa se aika oli vanhemmilleni. 
      Me muutettiin usein - väestörekisterin mukaa 90-luvulla 12 kertaa. Meille uusien kotien katsominen oli jopa harrastus (ja ehkä se oli syy, miksi itse rakastuin kiinteistövälitysalaan). Asuntoesittelyt olivat minusta jännittäviä, minä ja sisarukset aina heti “varattiin” tulevista asunnoista omat huoneemme ja kuviteltiin, millaista elämä siellä olisi.
      Vasta aikuisena ymmärsin, että kaiken taustalla olivat 90-luvun laman korot, työttömyys ja jatkuva talouspaine. Vanhemmat joutuivat myymään kodin pakon edessä, muuttamaan halvempaan ja käytännössä selviytymään tilanteesta yksi askel kerrallaan. Toisaalta he onnistuivat aina jotenkin järjestämään asiat niin, että asuntojen myynneistä jäi vähän rahaa velkojen lyhentämiseen, ja molemmat saivat uudet työt nopeasti. 
      Haittapuolena se, että kotona eivät juurikaan olleet. Isä oli hitsaajana aina ulkomaan komennuksilla päästäkseen "hyville rahoille" ja äiti oli siivoojana kahdessa eri työpaikassa. Meitä kaitsi milloin isovanhemmat milloin naapuri. Ruokaakaan ei aina ollut, leipä oli edullista tehdä ja sitä syötiin paljon. Kouluruokaa liekö siksi olen aina arvostanut ja olen aina syönyt hyvällä ruokahalulla.
      Vasta joskus 2005 paikkeilla heidän elämässään alkoi oikeasti näkyä helpotuksen merkkejä, eli velat pysyi mukana elämässä pitkään. 
      Ehkä juuri siksi tämä on ollut itselle jälkeenpäin jotenkin pysäyttävä oivallus: lapsena pystyy kokemaan ajan turvallisena ja onnellisena, vaikka vanhemmat eläisivät samaan aikaan valtavan stressin keskellä. Lapsi ei ymmärrä korkoja, velkoja tai toimeentulohuolia, hän muistaa tunnelman, leikit ja sen, että perhe pysyi kasassa.

      Lainaa

    69. Kesy leppäkerttu 🐞 11.5.2026 10:17
      Tulos: +7 (7 ääntä)
      Loitsuja manaava majava: Nuoret nauraa vanhuksille kun ei ne tajua tai osaa käyttää älylaitteita ja vanhukset nauraa nuorille ettei ne tajua tai osaa keittää vettä ilman apu videoita 😁
      Vedenkeitto vois onnistua perinteisellä tylsällä tavalla, mutta se pitääkin tehdä trendikkäästi niinkuin someinfluensseri ja kuvata tietty itsekin se nettiin 😁

      Lainaa

    70. Kesy leppäkerttu 🐞 11.5.2026 10:28
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Pluri: Ihan mielenkiintoista keskustelua täällä. Itse olen syntynyt 80-luvun loppupuolella ja olen useasti pohtinut että olen syntynyt täydelliseen aikaan. Olin pieni lapsi lama-aikana jolloin sen ikävät puolet eivät vaikuttaneet minuun siten että olisin ymmärtänyt. Lapsuudessa oli jo sadepäiville [...]
      Itse olen kasarin alusta ja mieleen lamasta jäi, että Esko Aho ja Iiro Viinanen olivat suurin saatana mitä vihata. Tehdasduunareiden lapsena myöhemmin toki ymmärsi tämän vasemmisto vs. oikeisto -kuvion. Porvarit riistää työväkeä jne. Ja myöhemmin toki ymmärsi myös ettei se lama Eskon ja Iiron syytä ollut. Mieleen jäi myös Lapinlahden Lintujen sketsi silloin tuoreesta arvonlisäverosta miten kaikki pienyrittäjät ajettiin sillä konkurssiin.

      Lainaa

    71. Hellä maahinen 11.5.2026 23:07
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Itsesiliävä katkarapu: Näitäkö sinä pelkäät? 90 luvulla pelättiin ydinsotaa. Se on kai sitten parempi?
      Yläpeukkua mutta onhan ydinsota nykyään todennäköisempi vaara kuin edes Neuvostoliiton kuolinkorinoissa. Ainakin Tuomionpäivänkello näin arvioi. Sinänsä kiva, että se on ehkä vähemmän mieiessä.

      Lainaa

    72. Hellä maahinen 11.5.2026 23:10
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Siveä kurkku: 90-luvun alussa Neuvostoliitto lakkasi olemasta, kylmä sota oli ohi. Tuskin silloin enää pelättiin ydinsotaa. Pikemminkin kai kuviteltiin, että liberaali demokratia on yhteiskuntajärjestelmänä nyt lopullisesti voittanut diktatuurit ja historia on ns. loppunut.
      Fukuyamahan näin ajatteli ja sai paljon huomiota, koska se oli varsinkin USAlle kivan legitimoiva ajatus. Historian ja yhteiskuntatieteiden taitajat varmaan pitkälti naureskelivat ajatukselle.

      Lainaa

    73. Hellä maahinen 11.5.2026 23:14
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      Ahdistava appelsiini: Kyllä on Harri ja osa kommentoijista elänyt eri 90-luvulla kuin itse (olin 14-24-vuotias) tai sitten joillakin aika kultaa muistot vahvasti. Vai ovatko kaikki 90-luvun puolestapuhujat sarkasmin kanssa liikkeellä, enkä itse vain tunnista sitä?
      Itse elin lapsuuden ysärillä ja pakko sanoa, että aika huonoa aikaahan se oli, vaikka en tuolloin paremmasta tiennytkään. Sentään saatiin Nintendo 64 ja PlayStation tuolloin, muuta hyvää tuskin jäi sieltä käteen.

      Lainaa

    74. Höylätty albatrossi 12.5.2026 13:56
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Uppoamaton laama: Vaikeina aikoina ei kiristynyt pelkästään vyö, ja kaikki eivät jatkaneet eteenpäin: 90-luvun alun itsemurhamäärät olivat noin kaksinkertaisia nykyiseen verraten.
      Mutta se on ihan ok kun elämä ei  ole ikuista. Ysärillä tajuttiin kuolla kunnolla eikä turhasta valitettu.

      Lainaa

    75. Itselatautuva lihapulla 13.5.2026 21:29
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Näissäkin kommenteissa setapellet ǰa pilvihampuusit inisee. 90 parempi.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: 90-luku, aika kultaa muistot, anttila, heterot, homot, jos ei liikunta kiinnosta lain, kultapossukerho, kuvasto, lama, läskimahana pysytkin ain, nostalgia, postimyynti, postipankki, vaatteet, valtakunnansovittelija jorma reini

  • Uusimmat

  • Kategoriat