Parisuhdeterapiaa, osa 60
Yhteinen lapsi ja toinen tulossa – mutta selviämmekö tästä kriisistä?
Seuraava
Erittäin aiheellinen tarkennus. Edellinen
Motivoiva kivimaalaus ja rehellinen monitoimikone.
Erittäin aiheellinen tarkennus. Edellinen
Motivoiva kivimaalaus ja rehellinen monitoimikone.
108 kommenttia
-
Paperista itsestään irtoaa kemikaaleja enemmän kuin mitä siitä laitteesta. Kaikkia talouspapereitahan ei saisi edes elintarvike käytössä käyttää. Perus nainen eli väärässä
-
Säväyttävä leopardi: Paperista itsestään irtoaa kemikaaleja enemmän kuin mitä siitä laitteesta. Kaikkia talouspapereitahan ei saisi edes elintarvike käytössä käyttää. Perus nainen eli väärässä
Tunnettu palo- ja ruokaturvallinen talouspaperi siellä voileipägrillissä varmasti oli, ei esimerkiksi leivinpaperi, joka oikeasti on tarkoitettu kestämään kuumia olosuhteita ja olemaan turvallinen ruoanvalmistuksessa. Perus mies eli väärässä... -
-
En kyllä itse pystyisi noin rajallista ja stressaavaa elämää elämään. Koko ajan pitäisi olla varuillaan mitä suuhun laittaa, siinä se elämä meneekin pelätessä ja kuolinvuoteella huomaat että lähtö se näköjään tuli kumminkin. Mutta en tuomitse, jokainen tavallaan
-
Harmillista että miehesi haluaa myrkyttää lapset ja itse et. Nyt on kuitenkin niin, että olisi suvaitsematonta olla suvaitsematta muiden mielipiteitä, joten jos miehenne haluaa myrkyttää tai vaikka tappaa lapset niin hänellä on siihen oikeus. Pitää kato suvaita muutkin kuin ne omat mielipiteet hei, eiks nii
-
Jos mulla olisi tuollainen akka, joka valvoo leipienkin tekoa, niin en olisi tehnyt ekaakaan muksua hänen kanssaan, vaan juossut pois ja lujaa.
-
Heh, luin ensin ton NH jutun otsikon, että joku kakkaa miehen housuun 😁. Jospa ton miehellä on menossa ne viimeiset 3 vuotta sitten? Ainakin tossa liitossa 🙄
-
-
Miehillä tuo sharttien (suomeksi pieskojen?) päästely on paljon tavallisempaa kuin naisilla, monesta paikasta siitä elämän aikana lukenut. En muista selitystä jos sellainen ylipäätään on.
-
Tupakaton ämpäri: En kyllä itse pystyisi noin rajallista ja stressaavaa elämää elämään. Koko ajan pitäisi olla varuillaan mitä suuhun laittaa, siinä se elämä meneekin pelätessä ja kuolinvuoteella huomaat että lähtö se näköjään tuli kumminkin. Mutta en tuomitse, jokainen tavallaan
Ei se ole stressaavaa, kun on jo selvittänyt kertaalleen ne asiat, tai oikeastaan ne on tulleet tietoon erikseen selvittelemättä. Ei se vaadi arjessa mitään erikoisia toimenpiteitä, että käyttää niitä kotiin jo hankittuja paistinpannuja ja ruuanlaittovälineitä, eikä hanki haitallisia tilalle.Kun asia muodostuu rutiiniksi, ei se vaadi mitään ponnisteluja. Eri asia on, jos samassa taloudessa toinen aikuinen ei olekaan samoilla linjoilla. Toki se oikeus hänellä on. Mutta kun on kyse lapsista, niin kannattaa muistaa termi ”ikuisuuskemikaalit”. Vanhempana en katso oikeudekseni tietoisesti tärvellä lasteni tulevaisuutta, kun voin sen olla myös tekemättä. Ihan takuulla kuitenkin teen asioita väärin, koska en tiedä siitä. Miksi siks tekisin tietoisesti väärin heitä kohtaan?Onneksi oma puoliso ymmärtää asian samalla tavalla, eli voileipägrilliä meillä ei ole, eikä meille sellaista tule. Paitsi ehkä sitten, jos löytyisi teflonvapaa malli. Ja joku sellaista muuten kaipaisi. -
Raskaana ollessa monet asiat aiheutti riitoja. Myös tapa tehdä leipiä. Mies jätti voiveitsen pöydälle, koska saattaa käyttää sitä vielä. Seuraavana aamuna se oli edelleen siinä. Itkin hillittömästi. Been there, done that.
-
Tämä sai miettimään nyt vähän oman voileipägrillin turvallisuutta, sillä siinä pinta ainakin on jo kulunut. 😄
-
Okei. Eli on mahtavaa kuulla että haluaa että mitä syö on puhdasta ja oikeasti ajattelee mitä syö. Sekin että on mahdollisimman puhtaita ja luontoa kuormittamattomia pesuaineita on todellakin plussaa. Ei sitä kumminkaan kannata ihan näin yli vetää. Ei siihen välttämättä kuole että välillä altistuu asioille varsinkin jos ne asiat on jo kuluttajakäyttöön hyväksytty. Anna ukon syödä mitä syö ja miten syö. Melkolailla pisara meressä tuommonen kun miettii mille kaikelle altistuu ihan liikkumalla ulkona ja varsinkin jos asuu kaupunkialueella.
-
-
Oliivinvihreä omena: Miehillä tuo sharttien (suomeksi pieskojen?) päästely on paljon tavallisempaa kuin naisilla, monesta paikasta siitä elämän aikana lukenut. En muista selitystä jos sellainen ylipäätään on.
Ei oo peräpäässä kyllä kaikki kunnossa jos tulee pierujen mukana aina lusikallinen. -
Pitkänhuiskea lepakko: Ei se ole stressaavaa, kun on jo selvittänyt kertaalleen ne asiat, tai oikeastaan ne on tulleet tietoon erikseen selvittelemättä. Ei se vaadi arjessa mitään erikoisia toimenpiteitä, että käyttää niitä kotiin jo hankittuja paistinpannuja ja ruuanlaittovälineitä, eikä hanki haitallisia tilalle. Kun asia muodostuu [...]
Nimenomaan ne vanhemmat kotiin jo hankitut päällystetyt pannut oli sitä pahaa teflonia. Sitä sanaa käytetään vieläkin, vaikka pinnoitus on nykyään ihan eri materiaalia suurimmassa osassa. -
Pitkänhuiskea lepakko: Ei se ole stressaavaa, kun on jo selvittänyt kertaalleen ne asiat, tai oikeastaan ne on tulleet tietoon erikseen selvittelemättä. Ei se vaadi arjessa mitään erikoisia toimenpiteitä, että käyttää niitä kotiin jo hankittuja paistinpannuja ja ruuanlaittovälineitä, eikä hanki haitallisia tilalle. Kun asia muodostuu [...]
Tiedäthän, että niitä kutsutaan ikuisuuskemikaaleiksi siksi, että ne eivät oikein halua hajota minkään reaktion kautta? Eivät mekaanisesti, mikrobien syöminä tai kemiallisesti. Sellaiset ovat ihmisessäkin varsin reagoimattomia ja menevät läpi (tai aiheuttavat tukoksen). -
Kemikaalipelkoisten pelko ei useinkaan edes perustu oikeaan tieteeseen. Esim. vain 7 vuotta vanhassa voileipägrillissä, jos se on EU-alueelta uutena hankittu, ei voi olla mitään kovin vaarallista pinnoitetta.
-
Säväyttävä leopardi: Paperista itsestään irtoaa kemikaaleja enemmän kuin mitä siitä laitteesta. Kaikkia talouspapereitahan ei saisi edes elintarvike käytössä käyttää. Perus nainen eli väärässä
Mistä saitkin mieleesi talouspaperin, tähän käytetään tietenkin leivinpaperia.Itse en tosin laita, ei ole käynyt mielessä pelätä teflonpintoja😁 -
"THL:n mukaan PFAS-kemikaaleja kertyy ihmisen elimistöön, kuten veren proteiiniin, munuaisiin ja maksaan. Se voi aiheuttaa lukuisia terveysongelmia, kuten hormonaalisia toimintahäiriöitä tai heikentynyttä immuunivajetta, jota on havaittu erityisesti lapsilla." Raskaana ollessa sitä saattaa olla henkilöä lapsen terveyteen vaikuttavien asioiden kanssa.
-
Siellä kihistään varmaan päivät pitkät K-Piikeistä ja Fazerina kakuista.
-
Housuun on paskottu jo tammikuussa 2025: https://www.feissarimokat.com/2025/01/parisuhdeterapiaa-osa-41/
-
Pilvetön keiju: "THL:n mukaan PFAS-kemikaaleja kertyy ihmisen elimistöön, kuten veren proteiiniin, munuaisiin ja maksaan. Se voi aiheuttaa lukuisia terveysongelmia, kuten hormonaalisia toimintahäiriöitä tai heikentynyttä immuunivajetta, jota on havaittu erityisesti lapsilla." Raskaana ollessa sitä saattaa olla henkilöä lapsen terveyteen vaikuttavien asioiden kanssa.
Sitten kun vielä selvittäisit mistä ne kemikaalit sinne elimistöön päätyy, eli pääosin ruoan kautta. Ja nimenomaan sen ruoan, eikä paistinpannun. Noita löytyy esim. kalasta ja hedelmistä. Huonepölystäkin noita kertyy elimistöön ihan hengittäessä, koska moisia kemikaaleja on käytetty vähän kaikessa. Älkää rapsutelko teflonpannun pintaa ja vaihtakaa se muutaman vuoden välein. Njet problem. -
-
Vilpitöntikutaku7228, Hyvä, että tajuat sinun oman jäykkyytesi asiassa. Rentoutuminen asian suhteen olisi järkevää. Pohdit lasten hyvinvointia. Se on tärkeää, mutta voivatko lapset hyvin, jos heidän vanhempiensa avioliitto kariutuu tuollaiseen asiaan? Jos tämä on sinulle ylitsepääsemätön asia, joka vaivaa arkeasi ja tuhoaa ihmissuhteesi, hae apua.
-
Puutun ehkä epäolennaisuuksiin, mutta minua ihmetyttää tuossa viimeisessä eniten se, miten joku haluaa olla parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa, jonka arvomaailma eroaa omasta. Ja tuota suhdetta oli vielä kestänyt vuosikausia. Eikö olisi kannattanut etsiä samanlaisen arvomaailman omaava ihminen?
-
Ensin tunnustaa kakkaavansa itse miehen housuun ja sitten syyttää siitä miestä? Taitaa vain olla todella heikko pyllynpyyhintä ja pesu. Kyllä siitä voi keskustella.
-
Pitkänhuiskea lepakko: Ei se ole stressaavaa, kun on jo selvittänyt kertaalleen ne asiat, tai oikeastaan ne on tulleet tietoon erikseen selvittelemättä. Ei se vaadi arjessa mitään erikoisia toimenpiteitä, että käyttää niitä kotiin jo hankittuja paistinpannuja ja ruuanlaittovälineitä, eikä hanki haitallisia tilalle. Kun asia muodostuu [...]
Oliko sinun oma lapsuutesi kemikaalivapaa ja oletko selvinnyt hengissä? -
Miksi kaukosäädintä on kuivattu riisipussissa? Paremmin se olisi kuivanut ihan vaan antamalla kuivua jossain ei-kosteassa paikassa.
-
Nelli: Puutun ehkä epäolennaisuuksiin, mutta minua ihmetyttää tuossa viimeisessä eniten se, miten joku haluaa olla parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa, jonka arvomaailma eroaa omasta. Ja tuota suhdetta oli vielä kestänyt vuosikausia. Eikö olisi kannattanut etsiä samanlaisen arvomaailman omaava ihminen?
Ihmisten arvomaailmat muuttuu vuosien mittaan, etenkin vanhemmuus monesti muuttaa ajatuksia. Ja toisaalta harvoin sitä 100% täsmäävää mutta silti muuten siedettävää ihmistä kohdalle osuu. -
Peiton alla piileksivä susi: Housuun on paskottu jo tammikuussa 2025: feissarimokat.com/2025/01/parisuhdeterapiaa-osa-41
Kiitos, vaivasi tämä deja vu-elämys kun mielestäni olen lukenut saman paskajutun ennenkin 😄 -
Näin vanhana herrasmiehenä jolla useampi ruoka-aine aiheuttaa hirveitä ilmavaivoja: Ei ole kyllä paskaa taikka jarruraitoja ollut sitten kuin ihan pikkupoikana. Miehen olisi kyllä syytä käydä lääkärissä.
-
Housuun kakkaajan puoliso voisi laittaa housuun kakkaajan huolehtimaan itse kakkapyykistään. Miksi ihmeessä puolison pitäisi niihin edes koskea? Ja mihin tämä kakkaaja riisuu ja jättää nämä likaiset kalsarinsa, jos puoliso on kyllästynyt niitä pesemään ja heittelee pois? Kakkamies voi hommata oman nimellä varustetun pikku pyykkikorin haisupyykeilleen vaikka oman työpisteen tai sängynpuoliskon viereen, jotta tuoksu ehkä muistuttaisi tekemään asialle jotain. Nyt kakkamiestä ei haittaa housuun kakkaaminen, kun ei tarvitse itse huolehtia asiasta.
-
Tuju norppa: Nimenomaan ne vanhemmat kotiin jo hankitut päällystetyt pannut oli sitä pahaa teflonia. Sitä sanaa käytetään vieläkin, vaikka pinnoitus on nykyään ihan eri materiaalia suurimmassa osassa.
Niin siis en omista mitään teflonisia ruuanvalmistuksessa käytettäviä astioita, laitteita, pannuja tai kattiloita. Vain ruostumatonta terästä, hiiliterästä ja valurautaa.Pyrin minimoimaan muovit ruuanlaitossa, ja rasvaisten ruokien kanssa muovit eivät saa olla tekemisissä. Säilytän valmistetun ruuan lasi- tai teräsastioissa.Pinnoitteita on tosiaan erilaisia, mutta koska en niihin ole perehtynyt, ja pidän nykyisistä pannuistani ja kattiloistani, niin en lähes myöskään kokeilemaan jotain keraamisia pinnoitteita. Ja kyllä sitä nimenomaista Tefloniakin vielä myydään. -
-
Likvidi preeriasusi: Oliko sinun oma lapsuutesi kemikaalivapaa ja oletko selvinnyt hengissä?
Selvinnyt hengissä ei ihan riitä.Kemikaalialtistus voi vaikuttaa ja yleensä vaikuttaa hitaasti, ja voi vaikka vaikuttaa useampaan sukupolveen asti.On ihan totta, että omassa lapsuudessani oli jossakin määrin varmaan pahempia kemikaaleja, mutta toisaalta myös vähemmän kemikaaleja. Äitini lapsuudessa ei juuri kemikaaleja sitten ollutkaan, mitä nyt jotain palasaippuaa. Ja hänen äitinsä lapsuudessa todellakin vain sitä palasaippuaa, jos sitäkään.Tarkoitan, että kemikaalit on ihmiselle aika uusi juttu päivittäisenä altistuksena.Ja niin, ne omat kemikaalialtistukset. Onhan mulla kaikenlaisia sairauksia, joille ei ole selkeää syytä. Ja elinaikaa vielä jäljellä.Lasten kanssa en lähde kokeilemaan. Joka tapauksessa altistuu. Miksi tietoisesti lisätä kuormaa?Esim. vauvoille varsinkin maailmalla markkinoidaan hirveää määrää kaikenlaista pesuainetta, voidetta ja ties mitä. Ne ovat ihan turhia, enimmäkseen pelkkä vesi riittää. Ja jos jotain ainetta tarvitaan, niissäkin on vaihtoehtoja. -
Tuju norppa: Nimenomaan ne vanhemmat kotiin jo hankitut päällystetyt pannut oli sitä pahaa teflonia. Sitä sanaa käytetään vieläkin, vaikka pinnoitus on nykyään ihan eri materiaalia suurimmassa osassa.
Niistä viime vuosituhannen ensimmäisistä tefloneista alkoi pinta rispaantumaan jo kauan sitten ja menivät metallikierrätykseen. Pinnat ovat tosiaan kehittyneet. -
Ketterä raparperi: Siellä kihistään varmaan päivät pitkät K-Piikeistä ja Fazerina kakuista.
Mitä vikaa Fazerina-kakussa? Vai onko tuo joku kiertoilmauuni jollekin salaliittoteorialle? -
Oranssin mie.. poikaystävä vaikuttaa siltä että se ei pese suihkussakaan itseään vyötärön alapuolelta koska "vesi ja saippua valuu sinne ja pesee itsestään, ja peräaukon ja peniksen koskettaminen on homoa". Hitto että ällöttää tuollaiset ihmiset, vaikka en itsekään ole sellainen että kävisin edes joka toinen päivä säännöllisesti suihkussa. Chipmunkille sanon vain että 100% koko kehostasi ja siitä mitä sinne työnnät koostuu kemikaaleista.
-
On kyllä naisella oma arvomaailma täysin pielessä, jos kemikaalipelkonsa takia miettii eroa ja perheen rikkomista. Kuulostaa siltä, että tämän naisen kemikaalipelko on mennyt täysin yli, ja mies ei jaksa ottaa sitä enää kovinkaan tosissaan. Mikä helvetti se on, että muutama kymmenen vuotta taaksepäin ihmiset pysyivät yhdessä, mutta nyt rikotaan perheet ja avioliitot pienimmistäkin asioista. Väitän feminismillä olevan tämän kanssa paljon tekemistä. Tämä kolmannen aallon "uusi"feminismi on tuhonnut niin naiset kuin miehetkin. Kaikki tietää sen sisimmissään, mutta kukaan ei uskalla sanoa sitä ääneen.
-
Pitkänhuiskea lepakko: Tarkoitan, että kemikaalit on ihmiselle aika uusi juttu päivittäisenä altistuksena.
Riippunee varmaan vähän siitä, miten 'kemikaali' termin määrittelee. Kun ottaa sen oikean määritelmän kemikaalille. Kemistinä kyseinen termi tarkoittaa kaikkia kemian aineita. Joten aika väärässä olet, koska vesi ja happi ja kaikki muukin alkuaineista tehty ovat kemikaaleja! Mutta kielitoimiston määritelmä "kemikaali on kemiallinen aine, joka on kemiallinen valmiste eli kemian teollisuuden tuote" tietenkin muuttaa näkökulmaa ja tästä näkökulmasta voisi pitää paikkansa mitä sanoit. Mutta miten on lyijy ja muidenkin raskasmetallien myrkytystaustat esimerkiksi meikin suhteen renesanssin ajalta ja aikaisemminkin? Esimeriksi Rooman valtakunnan lyijyongelmat. Eikö nämä ole kemikaalialtistumia? Toki tietysti näkökulmana, kaikki mikä on tapahtunut viimeisen 10 000 vuoden aikan ihmiselle on 'lähihistoriaa'.Sitten on vielä kauppakielen variaatio kemikaallille, eli teollisesti valmistettuja tuotteita tai niiden raaka-aineita (Eskola & al. Sivistyssanakirja, 9. painos, 2000.). Mikä taas muuttaa näkökulmaa, koska esimerkiksi teollisesti puhdistettu vesi voidaan kuvitella sopivan määritelmään. Ja vielä yleiskielen variaatio Duodecim Terveyskirjaston artikkelista "Mitä kemikaaleilla tarkoitetaan?" vastaa pitkälti mitä ainakin minä suosisin ei-kemistien keskuudessa. Mikä tämän kaiken pointti on? Se, että kemikaali on sanana turhan ympäripyöreä ja jos oikeasti haluaa asiasta olla tarkka ja puhua järkevästi, sana kannattaa vaihtaa toiseen, sopivampaan tapaukseen. Etenkin jos niiden myrkkyllisyyksistä ja haitta-vaikutuksista on tavalla tai toisella huolissaan, kannattaa mieluummin keskittyä esimerkiksi tutkittuun LD50 dataan ja vastaaviin määreisiin. Kuten sanonta "The dose makes the poison" englanniksi kulkee, altistuma ei itseisarvoisesti ole ongelma, vaan annoskoko ja annoksien aikatiheys ovat ne oikeat onglemat kaikkien kemiallisten aineiden kanssa. Myös veden ja hapen. -
Mitään hyvää syytä käyttää teflonisia välineitä ei ole. Kaikki vain roskikseen ja teräksiset tilalle. Toki siinäkin pitää olla tarkkana, että ei osta mitään kiinalaista. Varmaan maahantuojien pitäisi nuokin tutkia, mutta en terveyttäni löisi vetoa asiasta. Kiinassa säästetään joka asiassa, siksi tuotteet ovat halpoja. Joten teräs on jotain jäteterästä, jossa voi olla erittäin paljon vaikka mangaania, kromia yms. muita aineita, joita elintarvikekäytössä ei saisi olla. Kiinalaisten valmistajien ratkaisu asiakkaiden valituksiin on lisätä pintaan kevyt käsittely, jolla saadaan huijattua testeissä.
-
Hän on siis huolissaan teflonpinnoitetusta grillistä, josta syystä haluaa laittaa sinne väliin silikonoitua leivinpaperia?
-
Nelli: Puutun ehkä epäolennaisuuksiin, mutta minua ihmetyttää tuossa viimeisessä eniten se, miten joku haluaa olla parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa, jonka arvomaailma eroaa omasta. Ja tuota suhdetta oli vielä kestänyt vuosikausia. Eikö olisi kannattanut etsiä samanlaisen arvomaailman omaava ihminen?
Ensinnäkin, kysymys on jostain leipägrillistä. Voitko rehellisesti väittää uskovasi, että kukaan tenttaa treffeillä millä vastapuoli leipänsä grillaa, saati antaa sen vaikuttaa ainakaan suhteen alkuvaiheessa. Toiseksi, minusta haiskahtaa siltä, että nuo näkemyserot ja naisen supertietoisuus kemikaaleista ym. on syntynyt vasta suhteen aikana. Noi on kuitenkin ollut yhdessä 7 vuotta. Haloo? Eiköhän totuus ole että nainen on kyllästynyt, haluaa lopettaa suhteen ja kaivelee syitä siihen ihan mistä tahansa. -
Veikkaan että ei se jarruraitamies sharttaa, vaan ei vaan pyyhi pyllyään paskalla käydessään. Mieslapsi roskiin.
-
Kakkahousulle terveisiä, että kannattaa tosiaan tarkistaa ekana ruokavalio, maitohappobakteerien tarve yms. Jos jokainen pieru jättää jäljen, ei suolisto ole ihan ok. Pidemmällä aikavälillä tuo isompia ongelmia, eikä ihokaan kakkajäljistä tykkää. Kakkahousun ja leipälassen puolisoille: Toista ei voi muuttaa, vain itseään. Jos et jaa samoja perusarvoja kumppanin kanssa, yhteiselo harvoin toimii ja harvemmin muuttuu muuta kuin huonommaksi ajan kanssa. Toki nämä asiat kannattaisi selvittää ennen perheen perustamista... Mutta jos hama on päässyt käymään, pitää joko tyytyä tai lähteä.
-
Katkaistu haisunäätä: Kommenteista päättelin, että on raskaana. Miten kaikki muut paitsi me tajusi tuon koodin? LA laskettu aika, seuraavan on se vauva, 8.8 en tiedä onko siis 8. elokuuta vai 8,8kk raskaana.
Raskaana olevat yleensä ilmoittavat raskauden keston viikkoina, ei koskaan -pilkku jotain-. -
K-Piikkicitymarket: Mitä vikaa Fazerina-kakussa? Vai onko tuo joku kiertoilmauuni jollekin salaliittoteorialle?
Oho mikä autocorrect-moka 😁 Varmaan piti olla kiertoilmaisu 🤣 -
-
Täytyy myöntää että heti syöpähoitojen alussa heitin teflon pannun ja kaikki muovikipot kierrätysasemalle. Nyt on teräspannu ja kun sitä (pienten virheiden jälkeen) oppi käyttämään oikein, se on mielestäni jopa parempi. 😅 Ps. Ton housuun kakkaajan olis hyvä käydä lääkärissä. Ei ole hyvä merkki jos peräaukosta on tunto pois ja ulostetta karkailee joka päivä.
-
K-Piikkicitymarket: Mitä vikaa Fazerina-kakussa? Vai onko tuo joku kiertoilmaus jollekin salaliittoteorialle?
Lääkäri teki videon kakun haitallisista ainesosista. Hänen käytöksensä kaupassa oli niin omituista, että paikalle soitettiin poliisit, jotka toimittivat hänet lääkäriin. Tämä puolestaan toimitti miehen tarkkailulähetteellä mielenterveysosastolle. Joitain hänen sometilejään suljettiin, koska sisältö katsottiin valheelliseksi. Lääkärinlupia yritetään ehkä perua.Salaliittona se, että Fazer järjesti tuon kaiken, koska jotain suurta oli paljastettu. -
Kokenut kirjohylje: Housuun kakkaajan puoliso voisi laittaa housuun kakkaajan huolehtimaan itse kakkapyykistään. Miksi ihmeessä puolison pitäisi niihin edes koskea? Ja mihin tämä kakkaaja riisuu ja jättää nämä likaiset kalsarinsa, jos puoliso on kyllästynyt niitä pesemään ja heittelee pois? Kakkamies voi hommata [...]
Itse en kyllä suostuisi edes asumaan ihmisen kanssa, jonka hygienia on tällä tasolla. Ja sit nää sankarit vielä on vonkaamassa seksiä... (Terveysongelmat on oma asiansa mutta eihän nää edes tahdo yleensä selvittää asiaa.) -
Voileipä- tai parilagrillissä kannattaa käyttää leivinpaperia, koska grilli pysyy puhtaana. Toimii siis parhaiten toastien tai vaikka paninien lämmityksessä. Paistotulokseen ei vaikuta.
-
Teflonpinnoitteesta ei kyllä irtoa mitään syöpää aiheuttavia kemikaaleja tai muita ainesosia jos se ei ole rikki. Oon viimeisten parin kuukauden aikana löytänyt useita amerikkalaisia "terveys-bloggaajia" ja kaikenmaailman tiktokkaajia jotka hokee tuota samaa, että teflon on pahinta myrkkyä koskaan, ja sitten ne pohjaa väitteensä siihen tutkimukseen jossa todetaan että se teflonpinnoite on vaarallista vain rikkinäisenä. Rouvalla nyt varmaan on hormonit ylikierroksilla raskauden takia, tai näin ainakin toivon, kun uskoo kaikenlaisiin teorioihin joilla ei ole juuri mitään todellisuuspohjaa.
-
Anne oli aika oikeassa. Mutta siis ainoa oikea tapa on sinnitellä käyttämättä kaukosäädintä. Sitten puoliso yrittää käyttää sitä ja pohtii että mikäs tässä nyt? Ei toimi. Silloin tullaan paikalle sillai: kyllä se mulla toimi. No mitä sä teit sille? Painoitko jotain vääriä nappeja? Tiputitko sen?
-
Kaaleppi: Ensinnäkin, kysymys on jostain leipägrillistä. Voitko rehellisesti väittää uskovasi, että kukaan tenttaa treffeillä millä vastapuoli leipänsä grillaa, saati antaa sen vaikuttaa ainakaan suhteen alkuvaiheessa. Toiseksi, minusta haiskahtaa siltä, että nuo näkemyserot ja naisen supertietoisuus kemikaaleista ym. on [...]
En nyt kauheasti voileipägrilleistä stressaa, mutta jos mieheni ei ollenkaan olisi kiinnostunut siitä, mikä on minulle syystä tai toisesta tosi tärkeää, olisin huolissani, Ei siksi, että kaikki päähänpistoni olisivat välttämáttä loistavia, eivät ne ole, vaan siksi, että jos nyt keksisin että lapsen henki on vaarassa jos emme syö puulusikoin, hän varmaan mieluummin káyttäisi puulusikkaa kuin näkisi minut ahdistuksesta puolikuolleena, vaikka sitten arvelisi, että erehdyn. Teen minäkin useimmat asiat kuten hán toivoo, jos ei ole painavaa syytä tehdä muuten, ja yhteiselo on aika lailla helpompaa niin. Jos joku asia on kumppanillle tärkeä, se vähintään otetaan huomioon, muu on aika tunteetonta. Ja sen pitäisi kyllä selvitä jo tapailun alkuvaiheessa, että toinen on kiltti tai ainakin pyrkii olemaan.(Toki tärkeissä asioissa kissa nostetaan pöydälle, mutta jos joku nyt haluaisi paperin grilliin tai päivä on pilalla, ihan sama, voin laittaa sellaisen vaikken tajuaisi miksi). -
Kädetön ylioppilas: Anne oli aika oikeassa. Mutta siis ainoa oikea tapa on sinnitellä käyttämättä kaukosäädintä. Sitten puoliso yrittää käyttää sitä ja pohtii että mikäs tässä nyt? Ei toimi. Silloin tullaan paikalle sillai: kyllä se mulla toimi. No mitä sä teit sille? Painoitko jotain vääriä nappeja? Tiputitko sen?
Miksipä hankkia uutta kaukosäädintä, kun vähällä vaivalla voi valehdella ja vasta sen jälkeen hankkia sellaisen. -
Pilvetön keiju: "THL:n mukaan PFAS-kemikaaleja kertyy ihmisen elimistöön, kuten veren proteiiniin, munuaisiin ja maksaan. Se voi aiheuttaa lukuisia terveysongelmia, kuten hormonaalisia toimintahäiriöitä tai heikentynyttä immuunivajetta, jota on havaittu erityisesti lapsilla." Raskaana ollessa sitä saattaa olla henkilöä lapsen terveyteen vaikuttavien asioiden kanssa.
Loistava lainaus. Lähde vain puuttuu eli se, kuka sanoo THL:n sanovan, ja missä. -
-
Tupakaton ämpäri: En kyllä itse pystyisi noin rajallista ja stressaavaa elämää elämään. Koko ajan pitäisi olla varuillaan mitä suuhun laittaa, siinä se elämä meneekin pelätessä ja kuolinvuoteella huomaat että lähtö se näköjään tuli kumminkin. Mutta en tuomitse, jokainen tavallaan
En minäkään, mutta kyllä hänellä on oikeus elää niin kuten uskoo, koska se ei vahingoita ketään. -
Nelli: Puutun ehkä epäolennaisuuksiin, mutta minua ihmetyttää tuossa viimeisessä eniten se, miten joku haluaa olla parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa, jonka arvomaailma eroaa omasta. Ja tuota suhdetta oli vielä kestänyt vuosikausia. Eikö olisi kannattanut etsiä samanlaisen arvomaailman omaava ihminen?
Yleensä näihin foliohattuhommiin hurahdetaan jossain vaiheessa. Suhteen alussa varmaan ollut normaali. -
It's a deal: Lääkäri teki videon kakun haitallisista ainesosista. Hänen käytöksensä kaupassa oli niin omituista, että paikalle soitettiin poliisit, jotka toimittivat hänet lääkäriin. Tämä puolestaan toimitti miehen tarkkailulähetteellä mielenterveysosastolle. Joitain hänen sometilejään suljettiin, koska sisältö katsottiin [...]
🤯 Ei se tutkintoon ja ammattiin katso kun iskee psykoosi 🙄 -
Ei hitto.: On kyllä naisella oma arvomaailma täysin pielessä, jos kemikaalipelkonsa takia miettii eroa ja perheen rikkomista. Kuulostaa siltä, että tämän naisen kemikaalipelko on mennyt täysin yli, ja mies ei jaksa ottaa sitä enää kovinkaan tosissaan. Mikä helvetti se on, että muutama kymmenen vuotta [...]
Mites se feminismi tuon housuunkakkaajan kanssa? Saako nainen kieltäytyä pesemästä aikuisen miehen vaatteita vai onko sekin liian feminististä? -
Mistä tietää milloin elämän viimeiset kolme vuotta alkaa ja saa taas ruveta kakkaamaan housuun?
-
Vehnätön ylioppilas: Riippunee varmaan vähän siitä, miten 'kemikaali' termin määrittelee. Kun ottaa sen oikean määritelmän kemikaalille. Kemistinä kyseinen termi tarkoittaa kaikkia kemian aineita. Joten aika väärässä olet, koska vesi ja happi ja kaikki muukin alkuaineista tehty ovat kemikaaleja! Mutta kielitoimiston määritelmä [...]
Mikä sitten olisi sopiva yleistajuinen termi niille aineille, joita tässä tarkoitetaan?Luin muuten juuri tänään jostain, että hajuvesien liiallinen käyttö nuorisossa herättää huolta, koska hajuvesien molekyylejä on löytynyt jossakin tutkimuksessa munasarjoista. Vaikeaa varmaan näyttää toteen lapsettomuuden ja hajuvesien yhteyttä aukottomasti, pitäisi varmaan olla pitkä seurantatutkimus, ja mistä löytyy ne verrokit, jotka eivät altistu koskaan hajuvesille, edes nuorena?Ps. Eiköhän veden kanssa ongelmallisinta ole se, mihin kohtaan sitä kehossa päätyy. Luulisin, että en sinänsä vesialtistukseen kuolisi, vaikka lilluisin paljussa miten pitkään. Keuhkoissa vesi taas on ongelma aika äkkiä. (Vaikka tekstisi oli täyttä faktaa, niin osa siitä oli vähän samantyyppistä kuin tämä tekstini. Ei millään pahalla, ymmärrän kyllä.) -
Vehnätön ylioppilas: Riippunee varmaan vähän siitä, miten 'kemikaali' termin määrittelee. Kun ottaa sen oikean määritelmän kemikaalille. Kemistinä kyseinen termi tarkoittaa kaikkia kemian aineita. Joten aika väärässä olet, koska vesi ja happi ja kaikki muukin alkuaineista tehty ovat kemikaaleja! Mutta kielitoimiston määritelmä [...]
Mikä sitten olisi sopiva yleistajuinen termi niille aineille, joita tässä tarkoitetaan?Luin muuten juuri tänään jostain, että hajuvesien liiallinen käyttö nuorisossa herättää huolta, koska hajuvesien molekyylejä on löytynyt jossakin tutkimuksessa munasarjoista. Vaikeaa varmaan näyttää toteen lapsettomuuden ja hajuvesien yhteyttä aukottomasti, pitäisi varmaan olla pitkä seurantatutkimus, ja mistä löytyy ne verrokit, jotka eivät altistu koskaan hajuvesille, edes nuorena?Ps. Eiköhän veden kanssa ongelmallisinta ole se, mihin kohtaan sitä kehossa päätyy. Luulisin, että en sinänsä vesialtistukseen kuolisi, vaikka lilluisin paljussa miten pitkään. Keuhkoissa vesi taas on ongelma aika äkkiä. (Vaikka tekstisi oli täyttä faktaa, niin osa siitä oli vähän samantyyppistä kuin tämä tekstini. Ei millään pahalla, ymmärrän kyllä.) -
Pelokas ilves: Näin vanhana herrasmiehenä jolla useampi ruoka-aine aiheuttaa hirveitä ilmavaivoja: Ei ole kyllä paskaa taikka jarruraitoja ollut sitten kuin ihan pikkupoikana. Miehen olisi kyllä syytä käydä lääkärissä.
Huonosti vaan pyyhkii eikä käytä bideetä -
Toi "miehen housuun kakkaaminen" tarina on redditistä peräisin, vanha tarina. Noloo esittää naistenhuoneella et olis oma mies
-
Juokseva robotti: Mistä tietää milloin elämän viimeiset kolme vuotta alkaa ja saa taas ruveta kakkaamaan housuun?
Ehkä, kun alkaa kakkaamaan housuun, niin se siitä se kolme viimeistä vuotta alkaa. -
Matkustava kivi: En nyt kauheasti voileipägrilleistä stressaa, mutta jos mieheni ei ollenkaan olisi kiinnostunut siitä, mikä on minulle syystä tai toisesta tosi tärkeää, olisin huolissani, Ei siksi, että kaikki päähänpistoni olisivat välttämáttä loistavia, eivät ne ole, vaan siksi, että jos nyt keksisin että lapsen henki on [...]
Juuri näin. Jos itselläsi ei ole mitään syytä olla tekemättä, kuten puolisosi toivoo, eikö sitä voi vaan tehdä?Näin meillä toimitaan, rauha taattu.Exä taasen pisti kampoihin kaikenlaisessa pienessä asiassa, kuten kun toivoin pienten lasten takia ylhäällä kaapissa säilytettävien terävien keittiöveisten laittamista niin päin, että me molemmat oikeakätiset saadaan tartuttua kahvaan satuttamatta itseämme väärinpäin oleviin veitsiin. Mulla oli siis perusteltu syy haluta tätä. Hänen perustelunsa vastustaa asiaa oli tyyliin "taas näitä sun turhia kotkotuksia, en jaksa ruveta kattoo miten ne sinne heitän". -
Ja kuten yllättävän vähäinen osa kommentoijista jo maininnut, ne jokapäiväiset paskajäljet pöksyissä tulee siitä kun ei viiti pyyhkiä.
-
JJ: Jos mulla olisi tuollainen akka, joka valvoo leipienkin tekoa, niin en olisi tehnyt ekaakaan muksua hänen kanssaan, vaan juossut pois ja lujaa.
Ikävä kyllä tuo vaikuttaa enemmän siltä että nimenomaan vasta lapset saatuaan on mennyt sekaisin kemikaalien pelosta. Jos huolettaa nykypäivän kenikaalikuorma, niin kannattaa miettiä miten vanhaksi 60-80 syntyneet elävät ja ovat eläneet. Se eri myrkkyjen kuorma on ollut aika moninkertainen nykypäivään verrattuna -
Pitkänhuiskea lepakko: Mikä sitten olisi sopiva yleistajuinen termi niille aineille, joita tässä tarkoitetaan? Luin muuten juuri tänään jostain, että hajuvesien liiallinen käyttö nuorisossa herättää huolta, koska hajuvesien molekyylejä on löytynyt jossakin tutkimuksessa munasarjoista. Vaikeaa varmaan näyttää toteen lapsettomuuden ja [...]
Kielet on siitä hauskoja vekottimia, että termien eteen voi aina heittää jotain tarkentavaa sanaa apuriksi rajaamaan tarkoitettua kohdetta. Suomenkielen kohdalla tämä usein tapahtuu yhdyssanoin, esimerkiksi auto -> kuorma-auto tai seinä -> puuseinä. Samaa siis voi soveltaa kemikaalisanalle, jos ei muuta keksi.Mutta sen lisäksi mainitsinkin ihan tarkoituksella raskasmetallit. Ne ovat alalaji haitallisista kemian yhdisteistä, joita on pyritty välttämään jo vuosikymmeniä erinäisissä yhteyksissä yleismaailmallisesti. Esimerkiksi kotitaloustunneilla minulle opettiin muinoin, että vesihanasta ei ruuanlaittoon saa käyttää kuumaa vettä suoraan, sillä se kuuma vesi saattaa tuoda mukanaan raskasmetallikertymiä putkistosta. Samankaltaisia alakategorioita on kemia täynnä ja niiden soveltaminen on suhteellisen yleistajuista, sillä ainakin minulle opetettiin näitä jo 5. luokalla.Jos eritoten on huolestunut PFAS-yhdisteistä, niin tässäpä termi myös välttämään kemikaali-sanan käyttöä. Muutenkin suosin kemian termiä 'yhdiste', kun puhutaan molekyyleistä tai suoloista yms. vastaavista, sillä termi on neutraalimpi ja yhdisteitä on hyviä ja pahoja ja sillä ole samankaltaista stigmaa kuin kemikaallilla. Ja vastaavasti jos kyseessä ei ole yhdiste (eli molekyyli, suola tai vastaava), alkuaine käy hyvin. Näillä sanoilla myös hyvin saa näkyviin miksi ajatukset "kemikaalivapaasta" ympäristöstä kuulostavat tyhmiltä. "Molekyylivapaa" ympäristö olisi mielenkiintoinen, koska edes ulkoavaruus ei teknisesti tätä ole, kun tarpeeksi suurta tilavuutta tutkitaan.PS. Totta kai veden kanssa on muitankin ongelmia kuin myrkytys, sillä veden LD50 on hyvinkin korkea. Mutta, vesimyrkytys on oikea ongelma ja siitä kannattaa lukea, sillä varsinkin helteiden lähestyessä ja veden juomisen lisääntyessä, tämä voi nuosta vaaratekijäksi itse kullakin.Pääasiassa mainitsin sen siksi, että tuota myrkkyllisyyden oikeaoppinen näkökulma on keskeinen vaatimus ymmärtääkseen mikä tekee yhdisteitä ja alkuaineista vaarallisia. Eri yhdisteet ovat vaarallisia eri määrissä ja aikatiheyksissä, mutta loppujen lopuksi _kaikki_ kemian yhdisteet ovat myrkyllisiä, kun me nostamme annoskokoa ja/tai annosten määrää aikayksikössä tarpeeksi. -
Tupakaton ämpäri: En kyllä itse pystyisi noin rajallista ja stressaavaa elämää elämään. Koko ajan pitäisi olla varuillaan mitä suuhun laittaa, siinä se elämä meneekin pelätessä ja kuolinvuoteella huomaat että lähtö se näköjään tuli kumminkin. Mutta en tuomitse, jokainen tavallaan
Varmaan tuommoset rajaukset toimii ihan kun saa keskenään olla ja kaupastakin ostaa niitä mitä just haluaa ja on siihen itse tottunut, mutta jos taloudessa on toinen täysin päinvastainen niin sitten varmasti stressaavaa. Varsinkin jos kokee että pitää puuttua toisen leipägrillinkin käyttöön vaikka se toinen tekis itselleen leipää.Nainen kuitenkin kysyy vaihtoehtona ”miten itse opin relaamaan”, joten ehkä tuossa jotain toivoa olis, mutta kumma kun tuota miestäkin ei jo stressaa niin paljon että ero kyselemättä selvä. -
Tuju norppa: Nimenomaan ne vanhemmat kotiin jo hankitut päällystetyt pannut oli sitä pahaa teflonia. Sitä sanaa käytetään vieläkin, vaikka pinnoitus on nykyään ihan eri materiaalia suurimmassa osassa.
En usko että tuon naisen vanhat pannut on mitään teflonia. -
-
Nelli: Puutun ehkä epäolennaisuuksiin, mutta minua ihmetyttää tuossa viimeisessä eniten se, miten joku haluaa olla parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa, jonka arvomaailma eroaa omasta. Ja tuota suhdetta oli vielä kestänyt vuosikausia. Eikö olisi kannattanut etsiä samanlaisen arvomaailman omaava ihminen?
Tämä on nimenomaan olennaista. -
Toj Karin: Oranssin mie.. poikaystävä vaikuttaa siltä että se ei pese suihkussakaan itseään vyötärön alapuolelta koska "vesi ja saippua valuu sinne ja pesee itsestään, ja peräaukon ja peniksen koskettaminen on homoa". Hitto että ällöttää tuollaiset ihmiset, vaikka en itsekään ole sellainen että kävisin [...]
Muakin aina ärsyttää tämä kemikaali-sanan holtiton käyttö, mutta sillä ilmeisesti tarkoitetaan synteettisiä kemikaaleja. -
Toj Karin: Oranssin mie.. poikaystävä vaikuttaa siltä että se ei pese suihkussakaan itseään vyötärön alapuolelta koska "vesi ja saippua valuu sinne ja pesee itsestään, ja peräaukon ja peniksen koskettaminen on homoa". Hitto että ällöttää tuollaiset ihmiset, vaikka en itsekään ole sellainen että kävisin [...]
Muakin aina ärsyttää tämä kemikaali-sanan holtiton käyttö, mutta sillä ilmeisesti tarkoitetaan synteettisiä kemikaaleja. -
Vehnätön ylioppilas: Riippunee varmaan vähän siitä, miten 'kemikaali' termin määrittelee. Kun ottaa sen oikean määritelmän kemikaalille. Kemistinä kyseinen termi tarkoittaa kaikkia kemian aineita. Joten aika väärässä olet, koska vesi ja happi ja kaikki muukin alkuaineista tehty ovat kemikaaleja! Mutta kielitoimiston määritelmä [...]
Juu juu, mutta Rooman aikoina liene moiset melko paikallisia ongelmia, nyt ne ongelmat on globaaleja. Meidän hanavesikin on täynnä kaikenlaista (juu en itse viitsi suodattaa juomavettä ja kyllä juon hanavettä ihan huolella). -
Kireä mestari: Oho mikä autocorrect-moka 😁 Varmaan piti olla kiertoilmaisu 🤣
Kiertoilmauuni on just hyvä. Sehän on kiertoilmaisu kiertoilmaisulle! -
Matkustava kivi: En nyt kauheasti voileipägrilleistä stressaa, mutta jos mieheni ei ollenkaan olisi kiinnostunut siitä, mikä on minulle syystä tai toisesta tosi tärkeää, olisin huolissani, Ei siksi, että kaikki päähänpistoni olisivat välttämáttä loistavia, eivät ne ole, vaan siksi, että jos nyt keksisin että lapsen henki on [...]
Oot ihana ❤️ -
Vehnätön ylioppilas: Kielet on siitä hauskoja vekottimia, että termien eteen voi aina heittää jotain tarkentavaa sanaa apuriksi rajaamaan tarkoitettua kohdetta. Suomenkielen kohdalla tämä usein tapahtuu yhdyssanoin, esimerkiksi auto -> kuorma-auto tai seinä -> puuseinä. Samaa siis voi soveltaa kemikaalisanalle, jos ei muuta keksi. Mutta [...]
Eli et keksinyt mitään. Ok.Alan puhua haitallisista aineista.Tietysti sekään ei varmaan käy, kun kaikk aineet… Luulen ymmärtäväni ihan riittävällä maallikkotasolla tuon kerta-annoksen ja altistusajan vaikutuksen asiaan. Nyt kuitenkin puhutaan yleiskielestä ja arkisista maallikkokeskusteluista. Ihan hyvä, että tieteen kansantajuistamiseen panostetaan nykyään. -
Vehnätön ylioppilas: Kielet on siitä hauskoja vekottimia, että termien eteen voi aina heittää jotain tarkentavaa sanaa apuriksi rajaamaan tarkoitettua kohdetta. Suomenkielen kohdalla tämä usein tapahtuu yhdyssanoin, esimerkiksi auto -> kuorma-auto tai seinä -> puuseinä. Samaa siis voi soveltaa kemikaalisanalle, jos ei muuta keksi. Mutta [...]
Eli et keksinyt mitään. Ok.Alan puhua haitallisista aineista.Tietysti sekään ei varmaan käy, kun kaikk aineet… Luulen ymmärtäväni ihan riittävällä maallikkotasolla tuon kerta-annoksen ja altistusajan vaikutuksen asiaan. Nyt kuitenkin puhutaan yleiskielestä ja arkisista maallikkokeskusteluista. Ihan hyvä, että tieteen kansantajuistamiseen panostetaan nykyään. -
Katkaistu haisunäätä: Ehkä, kun alkaa kakkaamaan housuun, niin se siitä se kolme viimeistä vuotta alkaa.
Oisko niin, että kun alkaa kakkaamaan housuun, eikä välitä tehdä asialle mitään, on dementoitunut tai todellisuudentajultaan vääristynyt. -
Punahilkka perhonen: Juu juu, mutta Rooman aikoina liene moiset melko paikallisia ongelmia, nyt ne ongelmat on globaaleja. Meidän hanavesikin on täynnä kaikenlaista (juu en itse viitsi suodattaa juomavettä ja kyllä juon hanavettä ihan huolella).
Globaalissa maailmassa kaikki on globaalia. Ehkäpä yllätten! Mutta aikoinaan Rooma oli maailma. Ainakin suurinpiirtein. Ja eipä sillä väliä vaikka ongelmat olisivat lokaaleja, sillä ihmiset (ja muut eläimet, kasvit, sienet yms.) kärsivät kuitenkin.Ajatuksenani kuitenkaan ei ollut vähätellä ongelmia esimerkiksi asbestin tai PFAS-yhdisteiden suhteen. Ne ovat tärkeitä kysymyksiä nykyisyyden sekä tulevan suhteen (kun esimerkiksi muovit korvataan jollain, pitäisi tutkia ensin että onko korvaavat materiaalit hankalia tai ongelmallisempia).Sen sijaan, kritiikki kohdistuu sanaan 'kemikaali' ja kuinka se on demonisoitu syyttä suotta kun ihmiset eivät käytä käsitteitä oikein (vertaen "luonnollinen"/"luomu" vs. jokin muu). -
Pitkänhuiskea lepakko: Eli et keksinyt mitään. Ok. Alan puhua haitallisista aineista. Tietysti sekään ei varmaan käy, kun kaikk aineet… Luulen ymmärtäväni ihan riittävällä maallikkotasolla tuon kerta-annoksen ja altistusajan vaikutuksen asiaan. Nyt kuitenkin puhutaan yleiskielestä ja arkisista maallikkokeskusteluista. Ihan hyvä, että tieteen kansantajuistamiseen panostetaan nykyään.
Elit et lukenut mitä kirjoitin. Tai et osaa luetunymmärtämistä. Ok.Kerran kun lähdetään tälle linjalle kommunikaatiossa, niin vastavuoroisesti samalla mitalla... -
Punahilkka perhonen: Muakin aina ärsyttää tämä kemikaali-sanan holtiton käyttö, mutta sillä ilmeisesti tarkoitetaan synteettisiä kemikaaleja.
Synteettinen kemikaali on täsmälleen sama aine kuin ilman ihmisen vaikutusta muodostunut kemikaali. -
Hylamansikki: Mistä saitkin mieleesi talouspaperin, tähän käytetään tietenkin leivinpaperia. Itse en tosin laita, ei ole käynyt mielessä pelätä teflonpintoja😁
Mä olen laiska leipägrillin siivooja, niin leivinpaperin kanssa grilli pysyy puhtaana. Eikä haittaa jos pinnat on vähän kulahtaneet. -
Yllätti kommentoijien asenne tätä teflon keskustelua kohtaan. Luulin, että henkilökohtaisen kemikaalikuorman keventäminen on asia johon useampi pyrkisi. En ymmärrä miten henk.koht. kemikaalikuormituksen keventäminen olisi foliohattuilia varsinkin kun niitä kuitenkin tulee niin monesta lähteestä nykyään. Ei teräspannun käyttö tarkoita että ei usko rokotuksiin. Vähän samaa keskustelua käydään kun kertoo jollekulle että välttelen prosessoitua ruokaa ja he vastaavat "Oliiviöljy on prosessoitua!". Silleen kyllä, mutta ymmärsit varmaan mitä tarkoitin vaikka sana "ultra" jäikin termin edestä pois. Vähänniinkuin tahallaan väärinymmäretään toisen ihmisen pointti jotta sitä ei tarvisi kuunnella. Harmi, sillä mielestäni nämä ovat tärkeitä keskusteluja kun pysyvät asiallisina.
-
Vivahteeton leijona: Yllätti kommentoijien asenne tätä teflon keskustelua kohtaan. Luulin, että henkilökohtaisen kemikaalikuorman keventäminen on asia johon useampi pyrkisi. En ymmärrä miten henk.koht. kemikaalikuormituksen keventäminen olisi foliohattuilia varsinkin kun niitä kuitenkin tulee niin monesta [...]
Tässäkin olisi hyvä, jos olisi se yleistajuinen, yksiselitteinen termi käytössä. Ja sellainenhan tässä sattuukin jo olemaan. Todennäköisesti välttelet valmisruokia.Toki joku voi alkaa sitten tässä halkomaan pilkkua ja osoitella valmisruuiksi luettavista jotain terveellistä.Normaalit ihmiset kuitenkin ymmärtävät pointin, ja ne, jotka ymmärtävät enemmänkin, voivat olla fiksuja, ja olla leikkimättä täysin ymmärtämätöntä. -
Vivahteeton leijona: Yllätti kommentoijien asenne tätä teflon keskustelua kohtaan. Luulin, että henkilökohtaisen kemikaalikuorman keventäminen on asia johon useampi pyrkisi. En ymmärrä miten henk.koht. kemikaalikuormituksen keventäminen olisi foliohattuilia varsinkin kun niitä kuitenkin tulee niin monesta [...]
Samaa mietin tästä kemikaalikuormasta, että eikö ihmisiä kiinnosta?Varsinkin lapsia aikovien naisten kohdalla erittäin tärkeä aihe: tyttöä odottavan äidin kaikki valinnat vaikuttavat myös tyttösikiön munasoluihin, jotka muodostuvat jo kohdussa.Eli sinun terveyteesi ovat vaikuttaneet sekä äitisi että isoäitisi valinnat sekä silloiset ympäristöaltistukset. Ei mielestäni ole ihme, että nykyään suurin piirtein joka toisella on atooppinen iho / keliakia tai molemmat -
Tietämätön vuohi: Synteettinen kemikaali on täsmälleen sama aine kuin ilman ihmisen vaikutusta muodostunut kemikaali.
Miksi esanssit sitten tuoksuvat ja maistuvat joltain aivan muulta kuin siltä mitä yrittävät jäljitellä? -
Ei hitto.: On kyllä naisella oma arvomaailma täysin pielessä, jos kemikaalipelkonsa takia miettii eroa ja perheen rikkomista. Kuulostaa siltä, että tämän naisen kemikaalipelko on mennyt täysin yli, ja mies ei jaksa ottaa sitä enää kovinkaan tosissaan. Mikä helvetti se on, että muutama kymmenen vuotta [...]
Haluatko vähän avata tätä syy-seuraus -kelaasi? :O -
Valkaistu ampiainen: Miksi esanssit sitten tuoksuvat ja maistuvat joltain aivan muulta kuin siltä mitä yrittävät jäljitellä?
Osa lähemmäksi, osa ei. Mutta silloin ne ei ole oikeasti synteettinen versio luonnollisesta, niin kuin molekyylitasolla. Enempi simulaatio. Mikäs se majavan perseestä saatava olikaan? Monelle kelpaa siitä synteettinenkin versio 😅 -
Valkaistu ampiainen: Miksi esanssit sitten tuoksuvat ja maistuvat joltain aivan muulta kuin siltä mitä yrittävät jäljitellä?
Koska ne ovat kemiallisesti paljon yksinkertaisempia kuin oikeat raaka-aineet. Esimerkiksi vanilliini muodostaa suuren osan vaniljan mausta, mutta aidossa vaniljassa on lisäksi satoja tai jopa tuhansia muita aromaattisia yhdisteitä. -
Nimettömän kakkahousun mies ei varmaankaan osaa pyyhkiä kunnolla. Ja luultavasti on karvainen rako, johon paska jää kiinni ja siitä siirtyy housuihin. Harvempi aikuinen mies housuunsa paskoo säännöllisesti.
-
Näkisin näiden naisten ratkaisuksi vaihtaa puolisoita keskenään. Toinen ilahtuisi, kun mies olisi niin naturelli ettei saippuaa tai muutakaan kemikaaleja käyttäisi, ja toinen ilahtuisi, kun mies osaisi tehdä hyviä leipiä eikä ehkä kakkais housuunsa.
-
Maksukyvytön kani: Näkisin näiden naisten ratkaisuksi vaihtaa puolisoita keskenään. Toinen ilahtuisi, kun mies olisi niin naturelli ettei saippuaa tai muutakaan kemikaaleja käyttäisi, ja toinen ilahtuisi, kun mies osaisi tehdä hyviä leipiä eikä ehkä kakkais housuunsa.
Nerokasta. Swingers for real! -
Mielestäni ei voi väittää suolistosairautta pahaksi jos ei oo kertaakaan tullut paskat housuun. Terveisin haavainen paksusuolen tulehdus vuodesta 2013.
-
Vähennetty kotka: Tiedäthän, että niitä kutsutaan ikuisuuskemikaaleiksi siksi, että ne eivät oikein halua hajota minkään reaktion kautta? Eivät mekaanisesti, mikrobien syöminä tai kemiallisesti. Sellaiset ovat ihmisessäkin varsin reagoimattomia ja menevät läpi (tai aiheuttavat tukoksen).
Eikö se juttu ollut, että nämä ikuisuuskemikaaleiksi kutsutut PFAS-yhdisteet eivät menekään läpi, vaan kertyvät elimistöön ja sitten aiheuttavat terveyshaittoja? -
Karkaileva kettu: Samaa mietin tästä kemikaalikuormasta, että eikö ihmisiä kiinnosta? Varsinkin lapsia aikovien naisten kohdalla erittäin tärkeä aihe: tyttöä odottavan äidin kaikki valinnat vaikuttavat myös tyttösikiön munasoluihin, jotka muodostuvat jo kohdussa. Eli sinun terveyteesi ovat vaikuttaneet sekä äitisi että isoäitisi [...]
Samaa ihmettelen, kemikaalikuorman vähentämiseen pyrkiminen on kuitenkin nykyisin ihan yleisesti tiedotettu suositus. Ihminen altistuu todellakin niin monille yhdisteille nykyisin, että mitään järkevää syytä ei sille naureskeluun ole vaikkei itse koe siihen pystyvänsäkään. Ne kemikaalit kuormittaa lisäksi luontoa, vaikkei liukenisikaan esim mikrossa lämmittäessä ruokaan.Näitä arvovalintoja tulee parisuhteessa lasten suhteen muitakin: ostetaanko lapselle turvallisin turvaistuin (tai pidetäänkö ylipäätään turvavöitä) vai luotetaanko siihen että ei olla ennenkään kolaria ajettu. Pidetäänkö lapsella pyöräillessä kypärää, kaikkihan kaatuu joskus ja harva kuolee. Viritetäänkö teinille mopo/sähköpotkulauta, koska pojat on poikia ja pitäähän sitä saada rällätä. Yllättävän monelle tuo lapselle turvallisin vaihtoehto näyttäytyy enemmän uhkana ja toinen vanhempi on se nalkuttava ja rasittavan ylihuolehtivainen, riippumatta siitä mitä lakikin sanoo. -
Miksi niitä teflonlaitteita sitten edes myydään? Tuolla logiikalla noi olisi kielletty heti, ainakin Suomessa.
-
Kyseenalainen raadonsyöjä: Miksi niitä teflonlaitteita sitten edes myydään? Tuolla logiikalla noi olisi kielletty heti, ainakin Suomessa.
Rispaantuneet vanhat voi olla riski. Eikai ehyestä alle 20 vanhasta pitäisi mitään tulla. -
Ei hitto.: On kyllä naisella oma arvomaailma täysin pielessä, jos kemikaalipelkonsa takia miettii eroa ja perheen rikkomista. Kuulostaa siltä, että tämän naisen kemikaalipelko on mennyt täysin yli, ja mies ei jaksa ottaa sitä enää kovinkaan tosissaan. Mikä helvetti se on, että muutama kymmenen vuotta [...]
Voin toki olla väärässäkin, mutta itse uskon, että nämä tällaisten asioiden takia eroavat ovat muutenkin tyytymättömiä elämäänsä eivätkä vain oikein ymmärrä miksi. Sitten on helppo fiksaatoitua yhteen asiaan ja ottaa esim. se ero ajatuksella, että tästä kaikki sitten korjaantuu.Feminismillä ei ole tämän kanssa mitään muuta tekemistä kuin että osaltaan sen takia nainen ei ole enää miehen omaisuutta ja voi ottaa eron, josta tilanteesta riippuen on sitten enemmän hyviä tai huonoja seurauksia. Olen samaa mieltä, että monesti on todella hyvä olla vähän sinnikkäämpi, mutta ei sekään aina auta eikä menneen ajan romantisointikaan ole hyvä asia. Esim. omille isovanhemmilleni ero olisi ollut enemmän kuin suositeltava asia. Siinä vaiheessa, kun vedetään vuosien mykkäkoulua, kun yhdessä on niin hirveetä, sitä toivoisi, että menneetkin sukupolvet olisi kasvatettu niin, että ero ei ole maailmanloppu.

Kommentti