Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Tapaus Fröbelin palikat

Todellista tilannetajua, vai turhaa mielensäpahoittamista?
Tapaus Fröbelin palikat

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 58 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +264 (406 ääntä)
      Vituttaa tää nykymentaliteetti jossa anteeksi ei saa pyytää mitään vaan pitää korvata se teennäisellä uhriutumisella ja uhoilulla. Jos itse oma-aloitteisesti myöntää tehneensä virheen ja pahoittelee sitä, on säälittävä luuseri. Jos ei itse tajua sitä tehdä ja muut huomauttavat asiasta, nämä muut ovat säälittäviä luusereita. Ja kovan jätkän sinusta tekee tilanteesta uhriutuminen ja sanan vapaudesta[sic] vinkuminen vaikka tilanne ei kosketa itseä millään tavalla.

      Lainaa

    2. Kiero perhonen 20.1.2026 0:11
      Tulos: +133 (149 ääntä)
      Toj Karin: Vituttaa tää nykymentaliteetti jossa anteeksi ei saa pyytää mitään vaan pitää korvata se teennäisellä uhriutumisella ja uhoilulla. Jos itse oma-aloitteisesti myöntää tehneensä virheen ja pahoittelee sitä, on säälittävä luuseri. Jos ei itse tajua sitä tehdä ja muut huomauttavat asiasta, nämä [...]
      Anteeksi

      Lainaa

    3. Mekaanisesti toimiva kettu 20.1.2026 0:43
      Tulos: +11 (243 ääntä)
      Kai sitä pitäisi varalta pyytää anteeksi. Tälle iälle on varmasti ehtinyt pahoittaa kaikkien mielet. Oltiin inkkaria ja länkkäriä, pelättiin mustaa miestä ja oli neljäntuulenhatutkin lapsena vaikka ei olla lappalaisia! Naulattiin lautoja puihinkin majanrakennushommissa ja ajettiin saastutavilla kakstahtimopoilla, suoranaisia luonnontuhoajia. Anteeksi.

      Lainaa

    4. Epäherkkä mäyrä 20.1.2026 1:00
      Tulos: +67 (175 ääntä)
      Me oltiin tehty silein etä tyhmästi tytöile näytety kikkeiä. Anteeksi.

      Lainaa

    5. Urhea pupu 20.1.2026 1:23
      Tulos: -25 (85 ääntä)
      Vinkki valuvista sukkahousuista kärsiville: ostakaa kokoa paria isommat kuin normaali vaatekoko, eivätpähän valu! Mutta koska nyt tahdotaan mielemme pahoittaa, niin sukkismerkkien pitäisi kyllä pyytää anteeksi etteivät ole tätä tajunneet paketteihinsa kirjoittaa, tai sukkiksia jo alkujaan mitoittaa toisella tapaa. Höh.

      Lainaa

    6. Törkiä keiju 20.1.2026 3:33
      Tulos: +19 (119 ääntä)
      Vittu että mä vihaan tuota Raptorin biisiä.

      Lainaa

    7. Tulos: -69 (183 ääntä)
      jos sulla ei leikkaa sen vertaa, miks inkkarileikit ja mustan miehen välttely ei nykymaailmassa enää mee sellaisenaan läpi, äänioikeus pois ja margariinitehtaalle napinpainajaksi

      Lainaa

    8. Itsestäänselvä taistelija 20.1.2026 4:27
      Tulos: +11 (79 ääntä)
      Törkiä keiju: Vittu että mä vihaan tuota Raptorin biisiä.
      No nyt minä mieleni pahoitin tästä!
      Pyydä anteeksi! 
      Raptori on pop aina! 

      Lainaa

    9. Keanno Knowsmuch 20.1.2026 4:54
      Tulos: +3 (41 ääntä)
      Nasa ja sukkahuosujen valmistajat ovat eri porukkaa. Anteeksi siitä.

      Lainaa

    10. Dramallama 20.1.2026 4:58
      Tulos: +73 (91 ääntä)
      Urhea pupu: Vinkki valuvista sukkahousuista kärsiville: ostakaa kokoa paria isommat kuin normaali vaatekoko, eivätpähän valu! Mutta koska nyt tahdotaan mielemme pahoittaa, niin sukkismerkkien pitäisi kyllä pyytää anteeksi etteivät ole tätä tajunneet paketteihinsa kirjoittaa, tai sukkiksia jo alkujaan mitoittaa toisella tapaa. Höh.
      Kaikella kunnioituksella, ei hyvä idea. Ehkä joillekin vartalotyypeille sopii paremmin että sukkahousut ovat liian isot, mutta useimmilla meistä liian isot sukkikset valuvat vielä pahemmin.

      Lainaa

    11. Sekoitettu mäyrä 20.1.2026 5:13
      Tulos: +159 (213 ääntä)
      Nää on pääasiassa median nostattamia kohuja. Revitään kymmeniä otsikoita jostain olemattomasta. Muutama ihminen kommentoi somessa vaikkapa jotain vanhaa tv-ohjelmaa, media tarttuu tähän, ja medialukutaidoton massa alkaa rääkyä, että mitään ei saa enää sanoa. Afrikan tähti-kohu oli hyvä esimerkki. Yhdessä ainoassa päiväkodissa päätettiin poistaa Afrikan tähti-peli käytöstä. Öyhön päässä tämä kääntyi niin, että Afrikan tähti-peli halutaan kieltää. Ja ulina alkoi.

      Lainaa

    12. Urhea pupu 20.1.2026 5:27
      Tulos: +40 (50 ääntä)
      Dramallama: Kaikella kunnioituksella, ei hyvä idea. Ehkä joillekin vartalotyypeille sopii paremmin että sukkahousut ovat liian isot, mutta useimmilla meistä liian isot sukkikset valuvat vielä pahemmin.
      Vissiin oon siis se random-tyyppi, jolle tää nimenomaan toimii! :,) Tosin kaveri tätä suositellut, joten tiedän myös toisen, ja meillä on todella erilaiset vartalot pituudeltaan ja muodoiltaan. Eli ehkä tarkennan omasta kokemuksesta: jos olet pitkäkoipinen ja sukkikset sen takia valuvat haaroista, niin suosittelen lämpimästi kokeilemaan kokoa isompia sukkiksia! Itselle tää oli aikoinaan ratkaiseva kysymys voinko käyttää lainkaan hameita, aiemmin sukkikset oli puolessa reidessä valuneena ja reidet hankasi rikki, nyt pysyvät, teki mitä tahansa kärrynpyöriä.

      Lainaa

    13. Kilokalori 20.1.2026 6:04
      Tulos: +69 (73 ääntä)
      patefani: jos sulla ei leikkaa sen vertaa, miks inkkarileikit ja mustan miehen välttely ei nykymaailmassa enää mee sellaisenaan läpi, äänioikeus pois ja margariinitehtaalle napinpainajaksi
      Onko tämä nyt sellainen työ missä ei tarvita Rikulle kuin peruskoulu ja aivot?

      Lainaa

    14. Järjetön pelikaani 20.1.2026 6:16
      Tulos: +37 (45 ääntä)
      Jos ei halua että sukkikset valuu, niin kannattaa laittaa sukkahousujen päälle tukevat alushousut. Ne pitää hyvin paikoillaan. Jos sukkikset hankaa reidet rikki, niin niiden alle kannattaa laittaa ohuet alushortsit tai pyöräilyshortsit. Siinä on kerrosta kerrallaan kun on alkkarit, shortsit, sukkikset ja taas alkkarit. Pysyypähän lämpimänä.

      Lainaa

    15. Lila herne 20.1.2026 6:43
      Tulos: +90 (116 ääntä)
      "Mitään ei saa enää sanoa eikä tehdä! Kaikesta pahoitetaan nykyään aina mieli" ulisevat aina sellaiset henkilöt, jotka itse pahoittavat mielensä jo siitä, että joku pyytää jotakin anteeksi.

      Lainaa

    16. Nesteytetty kurkku 20.1.2026 6:44
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Järjetön pelikaani: Jos ei halua että sukkikset valuu, niin kannattaa laittaa sukkahousujen päälle tukevat alushousut. Ne pitää hyvin paikoillaan. Jos sukkikset hankaa reidet rikki, niin niiden alle kannattaa laittaa ohuet alushortsit tai pyöräilyshortsit. Siinä on kerrosta kerrallaan kun on alkkarit, shortsit, sukkikset ja taas alkkarit. Pysyypähän lämpimänä.
      Entäs jos sukkikset on liian lyhyet? Kai sillekin joku pirkkaniksi löytyy?

      Lainaa

    17. Tulos: +115 (123 ääntä)
      Joo kuka pyytäisi multa anteeksi sitä että aikuisuus on ihan suolesta. En minä tälläistä aikuisuutta odottanut, joka puolella soditaan ja tuntuu että järjettömyys on uus älykkyys nykyään. Kaikenmaailman trumpit koittaa jakaa maapalloa keskenään, ei en tykkää.

      Lainaa

    18. Mieleni pahoitin. 20.1.2026 6:58
      Tulos: +71 (85 ääntä)
      Toj Karin: Vituttaa tää nykymentaliteetti jossa anteeksi ei saa pyytää mitään vaan pitää korvata se teennäisellä uhriutumisella ja uhoilulla. Jos itse oma-aloitteisesti myöntää tehneensä virheen ja pahoittelee sitä, on säälittävä luuseri. Jos ei itse tajua sitä tehdä ja muut huomauttavat asiasta, nämä [...]
      Molemmilla puolilla pointtinsa ja tässä*KIN* asiassa keskellä paras. _Jos_ ihminen / yhtiö / organisaatio huomaa tehneensä jotain väärin aikanaan, pahoittelu oma aloitteisesti on ok ja siitä nillittäminen on osoitus älyllisestä vajaavuudesta.
      Mutta nykymentaliteetti on perseestä myös siinä, että kaivamalla kaivetaan loukkaantumisen aiheita menneisyydestä. Ja etenkin, kun yleensä loukkaantujat eivät ole niitä, joihin tämä suuri loukkaus edes suoranaisesti kohdistuu, vaan oman sädekehänsä kiillottajia "heikompien" puolustajina.
      Jos ollaan rehellisiä. Kukapa n. 30-vuotiaista ja yli ei olisi koskaan ikinä missään tilanteessa tehnyt tai sanonut jotain, mikä nykymittapuulla tulkitaan rasismiksi. Edes lapsena. Ongelma on sen aikainen kulttuuri ja tiedostamattomuus, jolloin on minun mielestä täysin kohtuutonta kohdistaa vihaa yksittäisiin henkilöihin, (Toki eriytettävä tästä _oikeat_ rikokset, rasismi jne.)

      Lainaa

    19. Valtaisa kookos 20.1.2026 7:04
      Tulos: -26 (56 ääntä)
      Sekoitettu mäyrä: Nää on pääasiassa median nostattamia kohuja. Revitään kymmeniä otsikoita jostain olemattomasta. Muutama ihminen kommentoi somessa vaikkapa jotain vanhaa tv-ohjelmaa, media tarttuu tähän, ja medialukutaidoton massa alkaa rääkyä, että mitään ei saa enää sanoa. Afrikan tähti-kohu oli hyvä [...]
      Apulaispormestari siellä oli käyttämässä työaikaansa sen pohtimiseen, että Afrikan tähdet pitäisi ottaa pois päiväkodeista. Jos kyse oli yhdestä päiväkodista, niin todista se. Kyllä se ihan kaupungin kokoluokkaa oli.

      Lainaa

    20. Valtaisa kookos 20.1.2026 7:06
      Tulos: +63 (67 ääntä)
      Mutta tosiaan, esim. Fröbelin palikat on median nostama kohu. Joku pari tyyppiä heitti läppää aiheesta Jodelissa, kun jakso sopivasti tuli telkkarista. Iltasanomat sitten päivystää ja julkaisee jutun kommenteista ymmärtämättä millainen julkaisukynnys jossain Jodelissa on.

      Lainaa

    21. Matkustava kivi 20.1.2026 7:24
      Tulos: +43 (57 ääntä)
      Mieleni pahoitin.: Molemmilla puolilla pointtinsa ja tässä*KIN* asiassa keskellä paras. _Jos_ ihminen / yhtiö / organisaatio huomaa tehneensä jotain väärin aikanaan, pahoittelu oma aloitteisesti on ok ja siitä nillittäminen on osoitus älyllisestä vajaavuudesta. Mutta nykymentaliteetti on perseestä myös siinä, että kaivamalla kaivetaan [...]
        Maailma oli erilainen silloin, en itse edes olut nähnyt tummaihoista ihmistä kuin 14-vuotiaana, joten tottakai tuijotin. (Nyt asun muualla, joten saan olla kiitollinen, jos he eivät tuijota minua. Usein tuijottavatkin, mutta ei se mitáän, ainakaan valkoisia länsimaisia kohtaan täällä ei ole mitään vihamielisyyttä, vain "mikä ihme tuo on"). 
        Toisaalta, oli maailma ennen #metoota, jossa otin itsepuolustuskursseja, koska se, että miehet käyvät kimppuun ja saat pitää hyvänäsi, oli täysin normi. Maailma on muuttunut, eikä näissá asioissa ollenkaan pahempaan, mutta muuttunut se kuitenkin on, joten ei voi oikein vaatia, että kukaan olisi sitä ennakkoon tiennyt.

      Lainaa

    22. syömätön susi 20.1.2026 7:40
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Sanmperi: Joo kuka pyytäisi multa anteeksi sitä että aikuisuus on ihan suolesta. En minä tälläistä aikuisuutta odottanut, joka puolella soditaan ja tuntuu että järjettömyys on uus älykkyys nykyään. Kaikenmaailman trumpit koittaa jakaa maapalloa keskenään, ei en tykkää.
      Anteeksi

      Lainaa

    23. Odotettu haltija 20.1.2026 8:01
      Tulos: -6 (40 ääntä)
      Äitini lauloi meille lapsille tuota Raptorin biisiä, kuten myös "Reippaina käymme rekkain alle" ja "Halutaan olla neekereitä". Pitäisikö vaatia anteeksipyyntö kaikkien noiden sanoittajilta, vai vain äidiltäni?

      Lainaa

    24. Raoton ananas 20.1.2026 8:02
      Tulos: +52 (94 ääntä)
      Mä ihmettelen edelleen, että miten _aikuiset_ ihmiset ei halua oppia ja kasvaa ihmisinä. Jos joku sanoo, että hei tämä oikeasti loukkaa ihmisryhmää, niin miksi aletaan keksiä sen sata syytä miksei oikeasti näin ole? Toinen on se, että rasismi sanana ei merkitse enää mitään kun kaikki on rasismia. Eli siis sulle hyvin usein sanotaan, että sun sanomiset tai käyttäytyminen on rasistista ja sä päättelit että muut on väärässä? Nurkkaan häpeemään kaikki jotka otti nokkiinsa näistä sanoista. Olet rasisti.

      Lainaa

    25. Epäitsekäs kana 20.1.2026 8:43
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      Parasta tässä on muistutus krääsäkaupasta Malmilla. Olen itsekin lapsena ihmetellyt niitä tunnesormuksia ja muita koruja, mutta ei kyllä ollut varaa ostaa. Ai että

      Lainaa

    26. Pelokas ilves 20.1.2026 9:22
      Tulos: +8 (84 ääntä)
      Silmien venytys ja "ching chongin" huutaminen oli rasistista 90-luvulla ja niin se on vieläkin. 80-luvulla se vielä olisi voinut antaa mennä "no se oli sitä aikaa" -teemalla läpi mutta maailma oli jo erilainen 90-luvulla. Se että siihen ei silloin puututtu ei faktaa muuta. Anteeksipyynnöstä suuttuvat ovat vain rasisteja ei sen kummempaa.

      Lainaa

    27. Työteliäs pohatta 20.1.2026 10:08
      Tulos: -39 (47 ääntä)
      Toj Karin: Vituttaa tää nykymentaliteetti jossa anteeksi ei saa pyytää mitään vaan pitää korvata se teennäisellä uhriutumisella ja uhoilulla. Jos itse oma-aloitteisesti myöntää tehneensä virheen ja pahoittelee sitä, on säälittävä luuseri. Jos ei itse tajua sitä tehdä ja muut huomauttavat asiasta, nämä [...]
      Kannattaa miettiä kirjoitustasi, ei tainnut mennä ihan nappiin.
      Pitäisikö pyytää anteeksi vai oletko vässykkä?

      Lainaa

    28. Ilmeikäs kana 20.1.2026 13:46
      Tulos: +15 (47 ääntä)
      Olen jo pitkään ihmetellyt miksi persutollukat pahoittaa mielensä siitä, että joku on pahoittanut mielensä? Eikö persutollon äly riitä käsittelemään asiaa, vai mistä on kysymys? Toisaalla persut huutavat kurkku suorana ”kun mitään ei saa sanoa” ja ”kun mitään ei saa tehdä”. Outoa sakkia nuo persutollukat.

      Lainaa

    29. Vastaava susi 20.1.2026 15:17
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Valtaisa kookos: Mutta tosiaan, esim. Fröbelin palikat on median nostama kohu. Joku pari tyyppiä heitti läppää aiheesta Jodelissa, kun jakso sopivasti tuli telkkarista. Iltasanomat sitten päivystää ja julkaisee jutun kommenteista ymmärtämättä millainen julkaisukynnys jossain Jodelissa on.
      Eikä Ilta-Sanomatkaan olisi tästä juttua tehnyt, ellei olisi ollut ilmainen tilaisuus kurmuuttaa kilpailevaa mediataloa.

      Lainaa

    30. Sanna-Paprika 20.1.2026 15:18
      Tulos: +32 (34 ääntä)
      Sukkahousuihin liittyen: silmänpaottomat sukkikset on ollut jo olemassa, markkinoiden ensimmäiset nylon-sukkahousut. Niiden myynti jäi vähäiseksi. Nylon-kuitua heikennettiin, jotta yksittäiset asiakkaat ostaisivat useampia sukkahousuja. Suosittelen dokumenttia Hehkulamppuhuijaus. Kertoo tavaroiden suunnitellusta vanhenemisesta, löytyy ainakin youtubesta: https://youtu.be/ozD9MvvbN-Q?si=7Fm8Kg7QqNfcHNQX Kohdalta 26.50 alkaa osuus joka käsittelee sukkahousuja. Löytyy mm. videokuvaa jossa sukkahousuja käytetään vetoköytenä auton hinaamiseen.

      Lainaa

    31. Validi kolibri 20.1.2026 15:27
      Tulos: +7 (61 ääntä)
      patefani: jos sulla ei leikkaa sen vertaa, miks inkkarileikit ja mustan miehen välttely ei nykymaailmassa enää mee sellaisenaan läpi, äänioikeus pois ja margariinitehtaalle napinpainajaksi
      Satasesta vetoa että jos menee ja kysyy "intiaaneilta" onko ok jos lapset viidentuhannen kilometrin päässä leikkii olevansa teidän esi-isiä ja -äitejä, niin vastaus ei ole "lapset ovat rasisteja!". Tämä länsimaalaisten (lähinnä valkoisten) ihmisten vähemmistöjen puolesta loukkaantuminen on kyllä hyvin lähellä rasismia kyseisiä vähemmistöjä kohtaan. Perus sellainen "ei ne ymmärrä loukkaantua näistä loukkaavista asioista joten meidän täytyy loukkaantua heidän puolestaan".

      Lainaa

    32. Vanha marja 20.1.2026 15:46
      Tulos: +19 (37 ääntä)
      Ilmeikäs kana: Olen jo pitkään ihmetellyt miksi persutollukat pahoittaa mielensä siitä, että joku on pahoittanut mielensä? Eikö persutollon äly riitä käsittelemään asiaa, vai mistä on kysymys? Toisaalla persut huutavat kurkku suorana ”kun mitään ei saa sanoa” ja ”kun mitään ei saa tehdä”. Outoa sakkia nuo persutollukat.
      He eivät ole niitä fiksumpia ihmisiä. Kun lukee vaikkapa Jani Mäkelän somepostauksia ei voi kuin ihmetellä miten noilla älynlahjoilla on selvitty aikuiseksi asti.

      Lainaa

    33. Valmistautunut lehmä 20.1.2026 17:55
      Tulos: -3 (39 ääntä)
      Lila herne: "Mitään ei saa enää sanoa eikä tehdä! Kaikesta pahoitetaan nykyään aina mieli" ulisevat aina sellaiset henkilöt, jotka itse pahoittavat mielensä jo siitä, että joku pyytää jotakin anteeksi.
      Se syy on varmaan siinä että mikä ennen oli normaalia ja tänä ei niinkään niin mikä helvetin järki pyytää sellaista joka oli siinä ajassa normaalia? Jos ajat pyörällä ilman kypärää ja kypärä tulee pakolliseksi 30 vuoden päästä niin pyydätkö sinä anteeksi kun et pitänyt nuorempana kypärää päässä? Aika selkärangattomia tahvoja olette, mutta mikäs siinä.

      Lainaa

    34. Huiviin kietoutunut panda 20.1.2026 17:57
      Tulos: -11 (31 ääntä)
      Ilmeikäs kana: Olen jo pitkään ihmetellyt miksi persutollukat pahoittaa mielensä siitä, että joku on pahoittanut mielensä? Eikö persutollon äly riitä käsittelemään asiaa, vai mistä on kysymys? Toisaalla persut huutavat kurkku suorana ”kun mitään ei saa sanoa” ja ”kun mitään ei saa tehdä”. Outoa sakkia nuo persutollukat.
      Miksi se menee noin tunteisiin? Pitäiskö käydä terapiassa?

      Lainaa

    35. Pulssiton sohvaperuna 20.1.2026 18:00
      Tulos: -10 (40 ääntä)
      Pelokas ilves: Silmien venytys ja "ching chongin" huutaminen oli rasistista 90-luvulla ja niin se on vieläkin. 80-luvulla se vielä olisi voinut antaa mennä "no se oli sitä aikaa" -teemalla läpi mutta maailma oli jo erilainen 90-luvulla. Se että siihen ei silloin puututtu ei faktaa muuta. Anteeksipyynnöstä suuttuvat ovat vain rasisteja ei sen kummempaa.
      Jes. Vanha kunnon rasistikortti taas mainittu.

      Lainaa

    36. Vieno gerbiili 20.1.2026 18:43
      Tulos: +12 (36 ääntä)
      Toj Karin: Vituttaa tää nykymentaliteetti jossa anteeksi ei saa pyytää mitään vaan pitää korvata se teennäisellä uhriutumisella ja uhoilulla. Jos itse oma-aloitteisesti myöntää tehneensä virheen ja pahoittelee sitä, on säälittävä luuseri. Jos ei itse tajua sitä tehdä ja muut huomauttavat asiasta, nämä [...]
      Minusta on teennäistä pyytää 20+v vanhoja juttuja.

      Lainaa

    37. Tuuletettu näyttelijä 20.1.2026 20:17
      Tulos: -13 (33 ääntä)
      Raoton ananas: Mä ihmettelen edelleen, että miten _aikuiset_ ihmiset ei halua oppia ja kasvaa ihmisinä. Jos joku sanoo, että hei tämä oikeasti loukkaa ihmisryhmää, niin miksi aletaan keksiä sen sata syytä miksei oikeasti näin ole? Toinen on se, että rasismi sanana ei merkitse enää mitään kun kaikki on [...]
      Jos joku sanoo jotain, niin miksi ihmeessä kukaan on eri mieltä? Lol. Olen sitten "rasisti" kun se kerran nykyään tarkoittaa eri mieltä olemista mielensäpahoittajan kanssa. Ei se haittaa. Olettte käyttäneet haukkumasananne totaalisesti loppuun.

      Lainaa

    38. Tulos: -6 (28 ääntä)
      Validi kolibri: Satasesta vetoa että jos menee ja kysyy "intiaaneilta" onko ok jos lapset viidentuhannen kilometrin päässä leikkii olevansa teidän esi-isiä ja -äitejä, niin vastaus ei ole "lapset ovat rasisteja!". Tämä länsimaalaisten (lähinnä valkoisten) ihmisten vähemmistöjen puolesta loukkaantuminen on kyllä hyvin lähellä [...]
      Satasesta vetoa että jos menee Hämeentielle kyselemään ensiajatuksia intiaaneista, ei vastauksissa mainita esimerkiksi reservaattien ongelmia, kyynelten tietä tai sisäoppilaitoksia. Ongelma ei ole siinä että lapset on rasistisia tarkoituksissaan, vaan että ymmärrys alkuperäiskansoista on tasoa "tummahipiäinen, luonnonläheinen, ääntelee kummallisesti."
      Ja joo aivan varmasti inkkarileikit johtaa toistuvasti siihen, että lapset rupee opiskelemaan eri kansoista ja niiden historioista, ja aivan varmasti inkkarileikkejä seuraavat vanhemmat myös juttelee mielellään alkuperäiskansojen kohtelusta jenkkilässä. Oon kuitenkin vähän skeptinen.

      Lainaa

    39. Itseasiassa 20.1.2026 21:07
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Järjetön pelikaani: Jos ei halua että sukkikset valuu, niin kannattaa laittaa sukkahousujen päälle tukevat alushousut. Ne pitää hyvin paikoillaan. Jos sukkikset hankaa reidet rikki, niin niiden alle kannattaa laittaa ohuet alushortsit tai pyöräilyshortsit. Siinä on kerrosta kerrallaan kun on alkkarit, shortsit, sukkikset ja taas alkkarit. Pysyypähän lämpimänä.
      Toivottavasti tuon kerroshässäkän päällä on jotain, esim. mekko tai hame.

      Lainaa

    40. Itseasiassa 20.1.2026 21:09
      Tulos: +27 (33 ääntä)
      Mieleni pahoitin.: Molemmilla puolilla pointtinsa ja tässä*KIN* asiassa keskellä paras. _Jos_ ihminen / yhtiö / organisaatio huomaa tehneensä jotain väärin aikanaan, pahoittelu oma aloitteisesti on ok ja siitä nillittäminen on osoitus älyllisestä vajaavuudesta. Mutta nykymentaliteetti on perseestä myös siinä, että kaivamalla kaivetaan [...]
      "Jos ollaan rehellisiä. Kukapa n. 30-vuotiaista ja yli ei olisi koskaan ikinä missään tilanteessa tehnyt tai sanonut jotain, mikä nykymittapuulla tulkitaan rasismiksi."
      Joku 25 vuotta sitten kerroin kovasti ääneen julkisella paikalla pari kunnolla rasistista vitsiä. Ja siten huomasin vieressä seisovan henkilön, johon nämä vitsit osuivat. Tämä mies kävelee edelleen säännöllisesti mua vastaan kaupungilla ja edelleen mua hävettää. 
      Anteeksi.

      Lainaa

    41. rottanpää 20.1.2026 21:14
      Tulos: +29 (33 ääntä)
      Raoton ananas: Mä ihmettelen edelleen, että miten _aikuiset_ ihmiset ei halua oppia ja kasvaa ihmisinä. Jos joku sanoo, että hei tämä oikeasti loukkaa ihmisryhmää, niin miksi aletaan keksiä sen sata syytä miksei oikeasti näin ole? 
      Oma veikkaukseni yhdeksi mahdolliseksi syyksi on mustavalkoinen "hyvä/paha ihminen" -ajattelu. Siis että:
      a) ajatellaan jotenkin, että ihmiset ovat hyviä tai pahoja, ja että pahat ihmiset tekevät pahoja ja hyvät ihmiset hyviä tekoja, ja
      b) itseä pidetään hyvänä ihmisenä.
      Tälläinen "hyvät ihmiset tekee hyvää ja pahat tekee pahaa" -ajattelu voi sitten johtaa päätelmään "Olen hyvä ihminen, joten teoissani ei voi olla mitään pahaa." / "Jos teoissani olisi pahaa, olisin paha ihminen." 
      Uskon tähän teoriaan ehkä siksi, että olen törmännyt erilaisiin "Olen mielestäsi siis paha ihminen?" -tyyppisiin vastauksiin niin monesti, vaikkei toinen osapuoli ole sanonut mitään henkilöstä vaan puhunut ainoastaan teoista.
      Tai sitten kyse on vain kognitiivisesta dissonanssista. Valtaosa ihmisistä ei oikein osaa vain olla sen kanssa tai hyväksyä sitä, vaan siitä on päästävä eroon. Henkilö siis itse kyllä kokee tekonsa olevan väärin, mutta koska ei ole halukas muuttamaan tapojaan (ehkä koska se ei ole välttämättä helppoa ja se vaatii vaivannäköä), niin sisäinen ristiriita omien arvojen ja käytöksen välillä on ratkottava sitten jotenkin muuten. Eli tässä tapauksessa sillä, että tekee mielessään väärästä asiasta ei-väärän.

      Lainaa

    42. Sateeton kettu 20.1.2026 22:09
      Tulos: +13 (19 ääntä)
      Ilmeikäs kana: Olen jo pitkään ihmetellyt miksi persutollukat pahoittaa mielensä siitä, että joku on pahoittanut mielensä? Eikö persutollon äly riitä käsittelemään asiaa, vai mistä on kysymys? Toisaalla persut huutavat kurkku suorana ”kun mitään ei saa sanoa” ja ”kun mitään ei saa tehdä”. Outoa sakkia nuo persutollukat.
      Täähän on kokonaisuudessaan yhteiskuntatutkimuksen kannalta aika mielenkiintoinen ilmiö, miten paradoksaalisesti ihmiset ajattelevat.  Just vaikka nämä mainitsemasi esimerkit, jossa aletaan huutamaan että "mitään ei saa enää sanoa" jos saa kritiikkiä johonkin omaan sanomiseen tai johonkin mistä itse sattuu tykkäämään. Miten niin ei saa? Justhan siinä ilmoille sanottiin asioita ja joku vain kommentoi siihen oman näkemyksensä. Kutsutaan vuorovaikutukseksi. Kokonaisuutena monilla ihmisillä on ihan näiden "persutollojen" ulkopuolellakin unohtunut sellainen juttu, että vaikka ihmisellä on oikeus omiin mielipiteisiin, tuoda niitä julki ja toimia haluamallaan tavalla niin siitä huolimatta yksilö ei voi kontrolloida muiden ihmisten reaktioita omaan mielipiteeseen tai elintapoihin.

      Lainaa

    43. Lokasuojaton kauris 21.1.2026 0:23
      Tulos: +16 (20 ääntä)
      Sekoitettu mäyrä: Nää on pääasiassa median nostattamia kohuja. Revitään kymmeniä otsikoita jostain olemattomasta. Muutama ihminen kommentoi somessa vaikkapa jotain vanhaa tv-ohjelmaa, media tarttuu tähän, ja medialukutaidoton massa alkaa rääkyä, että mitään ei saa enää sanoa. Afrikan tähti-kohu oli hyvä [...]
      Tää on niin totta. Koko Afrikan Tähti -kohu oli yhden opiskelijapojan typerä aivopieru, josta kukaan ei olisi kuullut saati välittänyt ellei klikkiotsikkomedia olisi sitä paisuttanut älyttömiin mittasuhteisiin.

      Lainaa

    44. Pulassa oleva riesa 21.1.2026 0:43
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      patefani: jos sulla ei leikkaa sen vertaa, miks inkkarileikit ja mustan miehen välttely ei nykymaailmassa enää mee sellaisenaan läpi, äänioikeus pois ja margariinitehtaalle napinpainajaksi
      Larppaahan aikuisetkin kaiken maailman fantasiahommia ja ne sentään tietää mistä on oikeasti kyse. Lapset ei edes tiedä, hyvä jos Tex Willeriä ovat koskaan vielä nähneetkään. Toisilla pyssyt, toisilla jouskarit ja leikitään villiä länttä. Ei maailman pahin rikos. Mustan miehen pelkäämisleikki on nykyisin "kuka pelkää telian miestä" 😁

      Lainaa

    45. Tulos: -15 (27 ääntä)
      Odotan anteeksipyyntöä jokaiselta tukien saajalta siitä, että mun palkastani otetaan heidän elätykseen rahaa.

      Lainaa

    46. Tulos: +14 (26 ääntä)
      Jotenkin mua hämmentää näissä kommenteissa, että eikö kukaan tajunnut, mistä koko Fröbelin palikat -kohussa oli kyse. Ongelmahan ei ollut se, että vuosikymmeniä sitten oli tehty jotain rasistista huumoria. Sitä tehtiin todella paljon ja se kuului siihen aikaan, onneksi olemme kehittyneet siitä. Ongelma oli, että televisiokanava päätti tänä päivänä lähettää kyseisen ohjelman ja sitä pyydettiin anteeksi. Aivan varmasti, jos jokin radiokanava päättäisi soittaa Raptorin Me halutaan olla n**kereitä tänään, siitä nousisi kohu, koska se on tänä päivänä tehty päätös ja silloin ei voida vedota, että kasarilla ei tiedetty paremmin.

      Lainaa

    47. Keskivaikea susi 21.1.2026 11:21
      Tulos: +8 (16 ääntä)
      Vanha marja: He eivät ole niitä fiksumpia ihmisiä. Kun lukee vaikkapa Jani Mäkelän somepostauksia ei voi kuin ihmetellä miten noilla älynlahjoilla on selvitty aikuiseksi asti.
      Joskus luonnonvalintakin epäonnistuu ja pääsee läpi kaikenlaista 🤷🏻‍♀️

      Lainaa

    48. Rutikuiva kilpikonna 21.1.2026 13:32
      Tulos: -3 (9 ääntä)
      Sekoitettu mäyrä: Nää on pääasiassa median nostattamia kohuja. Revitään kymmeniä otsikoita jostain olemattomasta. Muutama ihminen kommentoi somessa vaikkapa jotain vanhaa tv-ohjelmaa, media tarttuu tähän, ja medialukutaidoton massa alkaa rääkyä, että mitään ei saa enää sanoa. Afrikan tähti-kohu oli hyvä [...]
      Eli syytät tästäkin joitakin öyhöjä, öyhötäthän sinä tässä itsekin.

      Lainaa

    49. Rutikuiva kilpikonna 21.1.2026 13:34
      Tulos: +1 (19 ääntä)
      Pulassa oleva riesa: Larppaahan aikuisetkin kaiken maailman fantasiahommia ja ne sentään tietää mistä on oikeasti kyse. Lapset ei edes tiedä, hyvä jos Tex Willeriä ovat koskaan vielä nähneetkään. Toisilla pyssyt, toisilla jouskarit ja leikitään villiä länttä. Ei maailman pahin rikos. Mustan miehen pelkäämisleikki on nykyisin "kuka pelkää telian miestä" 😁
      Ja kun se "musta mies" oli musta haamu, mitään tekemistä jonkun ihonvärin kanssa. Kuka tässä siis on se rasisti? Noh, ne loukkaantujat.

      Lainaa

    50. Rutikuiva kilpikonna 21.1.2026 13:35
      Tulos: -4 (12 ääntä)
      Tuuletettu näyttelijä: Jos joku sanoo jotain, niin miksi ihmeessä kukaan on eri mieltä? Lol. Olen sitten "rasisti" kun se kerran nykyään tarkoittaa eri mieltä olemista mielensäpahoittajan kanssa. Ei se haittaa. Olettte käyttäneet haukkumasananne totaalisesti loppuun.
      Se on kokenut sanana jo inflaation.

      Lainaa

    51. Karvas kookos 21.1.2026 18:11
      Tulos: +19 (21 ääntä)
      Keskivaikea susi: Joskus luonnonvalintakin epäonnistuu ja pääsee läpi kaikenlaista 🤷🏻‍♀️
      USAn hullun kuninkaan isänkin olisi pitänyt vaan roiskaista reisille tai vaan vetää käteen. Paljolta olisi maailma säästynyt. Tämän takia itsekin vaan runkkaan, eipä tuu kuspiäisiä kakaroita.

      Lainaa

    52. Häjy avokado 22.1.2026 6:13
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Hyviä sukkahousuja saa snag tightsilta. Eivät valu. Hajoavat toki, jos tökkii terävällä, mutta kaikkea ei voi saada. http://snagtights.eu/

      Lainaa

    53. Rentoutunut kani 22.1.2026 22:41
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Nimesi: Odotan anteeksipyyntöä jokaiselta tukien saajalta siitä, että mun palkastani otetaan heidän elätykseen rahaa.
      Odotatko myös tehtaan osakkeenomistajilta anteeksipyyntöä, kun palkastasi otetaan heidän elämyksiin rahaa?

      Lainaa

    54. Kohdullinen oikeusloukattu 27.1.2026 8:17
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Viimeisen sarkasmi hienosti teki pilaa mielensäpahoituskulttuurista.

      Lainaa

    55. Ylikomisario Rautakallio 28.1.2026 13:16
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Vanha marja: He eivät ole niitä fiksumpia ihmisiä. Kun lukee vaikkapa Jani Mäkelän somepostauksia ei voi kuin ihmetellä miten noilla älynlahjoilla on selvitty aikuiseksi asti.
      Ei sitä muuten maailman tyhmimmäksi Janiksi pääsisikään 😂

      Lainaa

    56. Sillisalaattia Sisiliasta 31.1.2026 4:10
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Validi kolibri: Satasesta vetoa että jos menee ja kysyy "intiaaneilta" onko ok jos lapset viidentuhannen kilometrin päässä leikkii olevansa teidän esi-isiä ja -äitejä, niin vastaus ei ole "lapset ovat rasisteja!". Tämä länsimaalaisten (lähinnä valkoisten) ihmisten vähemmistöjen puolesta loukkaantuminen on kyllä hyvin lähellä [...]
      Korotan tonniin vedon ja väitän, että jos menisit Pohjois-Amerikan alkuperäiskansan pariin kertomaan hauskana juttuna, että joo meillä leikitään skalpeeraaja-inkkareita ja good guy-sheriffejä niin reaktio ei olisi positiivinen. 
      Kyllä mielestäni on ihan ok miettiä yleisesti konteksteja soveliaille leikeillekin samalla kun tietoisuus, ymmärtämys ja yhteiskunta ympärillä kehittyy. Tosin putlerin ja MAGA-kultin myötä nykyään yhteiskunnan kehitys menee siihen suuntaan, että lapset voisivat leikkiä vaikka maahanmuuttajaa ja ICE -agenttia pyssyineen ja se olisi ihan ok osalle. 
      Tai otetaan omasta historiasta vaikka talvisota leikin aiheeksi, oppivatpa lapset  varautumaan mahdolliseen Venäjän hyökkäykseen, aivan kuten Venäjällä koululaisia aivopestään Euroopan vihollisiin. Näyttää nimittäin nämä oikeistopropagandat uppoavan osaan kanssakansalaisiini niin, että oikeasti puolustetaan viranomaisen oikeutta teloittaa välittömästi, jos puhallat pilliin keskellä katua ja löytyy oikeasti ihmisiä, jotka ymmärtävät Venäjän tarpeen valloittaa naapurimaansa, vaikka se olisi Suomi.

      Lainaa

    57. Tottunut pomelo 1.2.2026 12:17
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Sillisalaattia Sisiliasta: Korotan tonniin vedon ja väitän, että jos menisit Pohjois-Amerikan alkuperäiskansan pariin kertomaan hauskana juttuna, että joo meillä leikitään skalpeeraaja-inkkareita ja good guy-sheriffejä niin reaktio ei olisi positiivinen.  Kyllä mielestäni on ihan ok miettiä yleisesti konteksteja soveliaille leikeillekin [...]
      Meillä inkkarit ja länkkärit oli tasapuolisia, toisilla pyssyt ja toisilla jouskarit. Niin pienenä ei tiennyt skalpeerauksista mitään, eikä valkoisen miehen sorrosta. Se oli vaan leikki. Ihan sama vaikka olisi ollut muumit vs. hattivatit. Tai telianmiehet vs. elisanmiehet.

      Lainaa

    58. Kierrätetty lohikäärme 1.2.2026 23:30
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Mulla ei ole koskaan valuneet sukkahousut. Anteeksi.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: anteeksi, anteeksipyyntö, esitys, fröbelin palikat, kohu, mtv, rasismi, silmien venyttely, skandaali

  • Uusimmat

  • Kategoriat