Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Puskaradio suhisee, osa 100

Laihian kirjastolla on ongelma.
Puskaradio suhisee, osa 100

Puskaradio on suhissut jo sata kertaa! 🥳 Vieläkö muistat, mikä hätätilanne Keravalla oli osassa 14?

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 43 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Kaunis kauris 3.11.2025 23:37
      Tulos: -265 (301 ääntä)
      Kiva että leffa löytyi, mutta mistä lähtien kirjastoihin on palkattu noin huonosti suomen kieltä kirjoittavia ihmisiä?

      Lainaa

    2. Liehuva Liekinvarsi 4.11.2025 0:05
      Tulos: -143 (207 ääntä)
      Kaunis kauris: Kiva että leffa löytyi, mutta mistä lähtien kirjastoihin on palkattu noin huonosti suomen kieltä kirjoittavia ihmisiä?
      Varmaan samoihin aikoihin, kun radioon on alettu palkata uutistenlukijoita, joilla on ongelmia selkeän ja ymmärrettävän puheen tuottamisessa. Yksilön oikeudet menevät yhteisen edun edelle, jotta kukaan ei pahoittaisi mieltään.

      Lainaa

    3. Nerokas kameli 4.11.2025 0:06
      Tulos: +148 (156 ääntä)
      Näissähän oli terävää ja positiivista kommentointia 😁. Hyvän mielen mokat.

      Lainaa

    4. Äänekäs tiikeri 4.11.2025 0:35
      Tulos: +216 (234 ääntä)
      Kaunis kauris: Kiva että leffa löytyi, mutta mistä lähtien kirjastoihin on palkattu noin huonosti suomen kieltä kirjoittavia ihmisiä?
      Mikäs tuossa tekstissä nyt niin huonoa oli? Ihan hyvin tuon ymmärtää ja sisältää tilanteeseen sopivaa huumoriakin.

      Lainaa

    5. Tulos: +112 (114 ääntä)
      Aah, laihialaisvitsit vahvistettu!

      Lainaa

    6. Kuolemanvakava tuhatjalkainen 4.11.2025 5:45
      Tulos: -119 (167 ääntä)
      Äänekäs tiikeri: Mikäs tuossa tekstissä nyt niin huonoa oli? Ihan hyvin tuon ymmärtää ja sisältää tilanteeseen sopivaa huumoriakin.
      Kuuluu kirjoittaa "olisiko jonkun mahdollista", ei "jollain". Lisäksi välimerkkejä ja isoja alkukirjaimia puuttuu.

      Lainaa

    7. Tulos: +184 (198 ääntä)
      Kuolemanvakava tuhatjalkainen: Kuuluu kirjoittaa "olisiko jonkun mahdollista", ei "jollain". Lisäksi välimerkkejä ja isoja alkukirjaimia puuttuu.
      Somessa ei ole vaatimusta kirjoittaa täydellistä kirjakieltä. Itse asiassa se voi kuulostaa jopa turhan jäykältä. Ei tuo niin virallista ole, siinä vain ihminen puhuu toiselle.

      Lainaa

    8. Matkustava kivi 4.11.2025 8:02
      Tulos: +13 (65 ääntä)
      Akrasia: Somessa ei ole vaatimusta kirjoittaa täydellistä kirjakieltä. Itse asiassa se voi kuulostaa jopa turhan jäykältä. Ei tuo niin virallista ole, siinä vain ihminen puhuu toiselle.
        Kirjastolaiselta voisi pyytáä ainakin isoja kirjaimia, mutta toisaalta jos on tolkuton kiire koska hätätilanne päällä, niin ymmärrän. Silti, isot kirjaimet olisivat kivat (tässä viestissä on varmasti joku virhe, koska jos alkaa muita oikaisemaan niin aina on).

      Lainaa

    9. Tyyris kovakuoriainen 4.11.2025 9:11
      Tulos: +32 (54 ääntä)
      Kuolemanvakava tuhatjalkainen: Kuuluu kirjoittaa "olisiko jonkun mahdollista", ei "jollain". Lisäksi välimerkkejä ja isoja alkukirjaimia puuttuu.
      En ymmärrä miksi valittaa. Tekstin voi copypasteta ja korjata itselleen mieleisekseen miten tahtoo. Antakaa meidän löyhämoraalisten nauttia erilaisista tavoista käyttää äidinkieltä ymmärrettävästi.

      Lainaa

    10. Tulos: +60 (66 ääntä)
      Akrasia: Somessa ei ole vaatimusta kirjoittaa täydellistä kirjakieltä. Itse asiassa se voi kuulostaa jopa turhan jäykältä. Ei tuo niin virallista ole, siinä vain ihminen puhuu toiselle.
      Samaa mieltä, tuo on ihan selvästi puhekielessä käytetty, ja erittäin ymmärrettävä, joten ei haittaa minuakaan. Se taas haittaa jos yhdyssanoja ei kirjoiteta yhteen tai kaikki välimerkit puuttuu, koska ne yleensä haittaa myös tekstin ymmärtämistä.
      Ja tämäkin lienee yksilöllistä mikä haittaa ketäkin

      Lainaa

    11. Sammaleeton ananas 4.11.2025 9:20
      Tulos: +12 (32 ääntä)
      Kuolemanvakava tuhatjalkainen: Kuuluu kirjoittaa "olisiko jonkun mahdollista", ei "jollain". Lisäksi välimerkkejä ja isoja alkukirjaimia puuttuu.
      en mä ny tiiä kuinka metsästä oon kotosin mut mä sanon ”onko jollain mahdollista”

      Lainaa

    12. Raivoraitis tonttu 4.11.2025 9:26
      Tulos: +13 (25 ääntä)
      Sammaleeton ananas: en mä ny tiiä kuinka metsästä oon kotosin mut mä sanon ”onko jollain mahdollista”
      Jollain lienee lyhenne ilmaisusta jollakulla. En tiedä kirjoitetaanko se yhteen vai erikseen.

      Lainaa

    13. Käteisvapaa apina 4.11.2025 10:26
      Tulos: +33 (39 ääntä)
      Tyyris kovakuoriainen: En ymmärrä miksi valittaa. Tekstin voi copypasteta ja korjata itselleen mieleisekseen miten tahtoo. Antakaa meidän löyhämoraalisten nauttia erilaisista tavoista käyttää äidinkieltä ymmärrettävästi.
      Jotkut valittavat ihan vain valittamisen ilosta. Päivä on heti parempi jos saa valittaa jostain.

      Lainaa

    14. Olkaimeton alligaattori 4.11.2025 10:27
      Tulos: +26 (30 ääntä)
      P: Samaa mieltä, tuo on ihan selvästi puhekielessä käytetty, ja erittäin ymmärrettävä, joten ei haittaa minuakaan. Se taas haittaa jos yhdyssanoja ei kirjoiteta yhteen tai kaikki välimerkit puuttuu, koska ne yleensä haittaa myös tekstin ymmärtämistä.Ja tämäkin lienee yksilöllistä mikä haittaa ketäkin
      Jep. Itse en edes huomannut mitään erityistä vikaa ennen kuin eka kommentti oli iskenyt kiinni. Ei itsellekään niin väliä kun viestin ymmärtää 👍🏻. J0p4 t45t4 ymmärtää ettei siinä, aivot korjaa paljon. Pahimmat yhdys sana mokat tietty vähän häiritsisi 😅.

      Lainaa

    15. Kristitty leijona 4.11.2025 10:48
      Tulos: +3 (45 ääntä)
      Vaikka ymmärrettävyys on tärkeintä, toisaalta juuri kirjaston pitäisi mielestäni olla laitos (yksi niistä), joka pitää yllä hyvää yleiskieltä.

      Lainaa

    16. Tulos: -33 (37 ääntä)
      Kaunis kauris: Kiva että leffa löytyi, mutta mistä lähtien kirjastoihin on palkattu noin huonosti suomen kieltä kirjoittavia ihmisiä?
      Huutista alapeukuille :D

      Lainaa

    17. Nimekäs pingviini 4.11.2025 12:45
      Tulos: +49 (55 ääntä)
      kekkers: Huutista alapeukuille 😁
      Huutista henkilölle, joka käyttää sanaa huutis.

      Lainaa

    18. Aurattu eläin 4.11.2025 13:03
      Tulos: +27 (33 ääntä)
      Käteisvapaa apina: Jotkut valittavat ihan vain valittamisen ilosta. Päivä on heti parempi jos saa valittaa jostain.
      Jos päivän aikana ei ole päässyt valittamaan mistään, onko sitä ollutkaan? 🧐

      Lainaa

    19. Sysimusta kurkku 4.11.2025 13:27
      Tulos: -18 (30 ääntä)
      Sammaleeton ananas: en mä ny tiiä kuinka metsästä oon kotosin mut mä sanon ”onko jollain mahdollista”
      Sä olet jostain Pohjois-Pohjanmaalta. Tuo on murteellinen ilmaus, mutta ei hyvää suomen kieltä.

      Lainaa

    20. Sysimusta kurkku 4.11.2025 13:29
      Tulos: -18 (22 ääntä)
      Raivoraitis tonttu: Jollain lienee lyhenne ilmaisusta jollakulla. En tiedä kirjoitetaanko se yhteen vai erikseen.
      Olisiko jollekin mahdollista. Ei jollain.

      Lainaa

    21. Sysimusta kurkku 4.11.2025 13:34
      Tulos: -18 (32 ääntä)
      Raivoraitis tonttu: Jollain lienee lyhenne ilmaisusta jollakulla. En tiedä kirjoitetaanko se yhteen vai erikseen.
      Se ei silti ole oikein. "Olisiko jonkun mahdollista" on oikein. Tai "olisiko jollekin mahdollista". Mutta täällä ollaan näköjään yhteisymrryksessä siitä, että on ok kirjoittaa väärin, joten mikäpä siinä sitten.

      Lainaa

    22. Tulos: -24 (28 ääntä)
      Raivoraitis tonttu: Jollain lienee lyhenne ilmaisusta jollakulla. En tiedä kirjoitetaanko se yhteen vai erikseen.
      Jollain. Perusmuoto: joka. Taivutus: jollakin.
      Kulla. Perusmuoto: kuka. Taivutus: kullakin. "Jollakulla" on puhekielen ilmaisu jolla painotetaan asian tärkeyttä. Merkitykseltään hyvin samankaltainen kuin "onko vittu kenelläkään..." mutta ilman voimasanoja. Ymmärtääkseni kirjoitetaan yhteen, mutta en lyö tästä vetoa.

      Lainaa

    23. Kitsas persoona 4.11.2025 14:42
      Tulos: +18 (18 ääntä)
      Nimekäs pingviini: Huutista henkilölle, joka käyttää sanaa huutis.
      Huutista joka tuutista!

      Lainaa

    24. Tulos: +7 (13 ääntä)
      Jos haluaa aloittaa: "Onko jollain..." niin sitten se kolmas sana pitää olla muodossa "mahdollisuutta".

      Lainaa

    25. Raihnas laama 4.11.2025 16:09
      Tulos: +22 (28 ääntä)
      Puuttuu enää teosto kommentoimasta ettei kirjasto saa järjestää elokuvaesityksiä tuolla tavalla.

      Lainaa

    26. Robusti näyttelijä 4.11.2025 17:09
      Tulos: +13 (21 ääntä)
      Kaunis kauris: Kiva että leffa löytyi, mutta mistä lähtien kirjastoihin on palkattu noin huonosti suomen kieltä kirjoittavia ihmisiä?
      Jos tuo oli mielestäsi jotenkin epäselvästi kirjoitettu niin suosittelen luetunymmärtämisen kurssia vaikka kansalaisopistolla. Vika on kyllä lukijassa eikä kirjoittajassa.

      Lainaa

    27. Raju halkomakone 4.11.2025 18:11
      Tulos: +7 (7 ääntä)
      Matkustava kivi:   Kirjastolaiselta voisi pyytáä ainakin isoja kirjaimia, mutta toisaalta jos on tolkuton kiire koska hätätilanne päällä, niin ymmärrän. Silti, isot kirjaimet olisivat kivat (tässä viestissä on varmasti joku virhe, koska jos alkaa muita oikaisemaan niin aina on).
      Joo, onhan siinä. Löysitkö?

      Lainaa

    28. Peruuttamaton riikinkukko 4.11.2025 18:25
      Tulos: +13 (19 ääntä)
      Toj Karin: Jollain. Perusmuoto: joka. Taivutus: jollakin. Kulla. Perusmuoto: kuka. Taivutus: kullakin. "Jollakulla" on puhekielen ilmaisu jolla painotetaan asian tärkeyttä. Merkitykseltään hyvin samankaltainen kuin "onko vittu kenelläkään..." mutta ilman voimasanoja. Ymmärtääkseni kirjoitetaan yhteen, mutta en lyö tästä vetoa.
      Sanan "jollakulla" perusmuoto on "joku." Tarkistin sekä Kielikellosta että Kielitoimiston sanakirjasta.

      Lainaa

    29. Soinniton kyyhky 4.11.2025 19:43
      Tulos: -1 (19 ääntä)
      Laihian kirjastolaiset eivät ilmeisesti tiedä, että kirjastolla on oikeus näyttää omia elokuviaan (mikäli esitysoikeus on maksettu erikseen), ei asiakkaiden. Sääntö pätee vaikka kyseessä olisi sama leffa.

      Lainaa

    30. Pro avokado 4.11.2025 19:52
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      Raihnas laama: Puuttuu enää teosto kommentoimasta ettei kirjasto saa järjestää elokuvaesityksiä tuolla tavalla.
      Jotkut leffat sisältää myös oikeudet esittää niitä kirjastossa. Toki niitä ei ole kenenkään asiakkaan levyssä. En tiedä miten kirjastot näitä yleensä tarkistavat omistavatko oikeuksia leffailtojensa elokuviin. Voi siellä Teostolla olla huomautettavaa.

      Lainaa

    31. Jänskä ankka 4.11.2025 20:03
      Tulos: +16 (18 ääntä)
      Mua ihmetyttää kuinka Laihialla uskalsivat ottaa tuon riskin, että järjestävät leffaillan leffalla, joka on lainassa. Kirjaston työntekijänä pitäisi tietää ettei ne aina palaudu ajoissa. Toisena, he olisivat voineet hyvin ottaa toisen dvd:n kimpan toisesta kirjastosta jos olisivat olleet ajoissa liikkeellä. Eepos-kimppa kun kattaa koko Etelä-Pohjanmaan kirjastot ja vähän sen ulkopuoleltakin.

      Lainaa

    32. Suurin piirtein persoona 4.11.2025 20:14
      Tulos: +7 (13 ääntä)
      DNA - connecting people.

      Lainaa

    33. Säännötön kirjohylje 4.11.2025 20:38
      Tulos: +15 (19 ääntä)
      Kristitty leijona: Vaikka ymmärrettävyys on tärkeintä, toisaalta juuri kirjaston pitäisi mielestäni olla laitos (yksi niistä), joka pitää yllä hyvää yleiskieltä.
      Joo, jos kyse olisi kirjaston omasta tilistä, eikä ilmeisesti yksittäisen työntekijän henkilökohtaisesta tilistä.

      Lainaa

    34. Katsastamaton hauki 4.11.2025 22:18
      Tulos: +6 (12 ääntä)
      Toj Karin: Jollain. Perusmuoto: joka. Taivutus: jollakin. Kulla. Perusmuoto: kuka. Taivutus: kullakin. "Jollakulla" on puhekielen ilmaisu jolla painotetaan asian tärkeyttä. Merkitykseltään hyvin samankaltainen kuin "onko vittu kenelläkään..." mutta ilman voimasanoja. Ymmärtääkseni kirjoitetaan yhteen, mutta en lyö tästä vetoa.
      No...ei. "Jollakulla" on yleiskielinen allatiivi sanasta "joku", kun kyseessä on henkilö. Jonkun puun lehdet – jollain/jollakin puulla on lehdet; jonkun ihmisen vaatteet – jollakulla ihmisellä on vaatteet. "Kullakin" taas tarkoittaa "kummallakin" tai "kaikilla".

      Lainaa

    35. Matkustava kivi 4.11.2025 22:43
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Raju halkomakone: Joo, onhan siinä. Löysitkö?
        En, oman tekstin oikoluku on mahdotonta. Jos tietää, mitä aikoi kirjoittaa, näkee sen, vaikka teksti olisikin muuta. Korjaa ihan rauhassa.

      Lainaa

    36. Tulos: +5 (11 ääntä)
      Peruuttamaton riikinkukko: Sanan "jollakulla" perusmuoto on "joku." Tarkistin sekä Kielikellosta että Kielitoimiston sanakirjasta.
      Weird. En ihmettele yhtään miksi suomea pidetään vaikeana kielenä oppia.

      Lainaa

    37. Alkuperäinen 4.11.2025 23:03
      Tulos: +37 (39 ääntä)
      Olen alkuperäisen tekstin kirjoittaja ja myönnän että siinä käytettiin huonoa suomen kieltä. Tein julkaisun kovassa kiireessä enkä tarkastanut lopputulosta. Kirjastolla on käytössä Leffalisenssi eli teko oli aivan laillinen 🙂.

      Lainaa

    38. Äkkisyvä marsu 5.11.2025 7:02
      Tulos: +15 (19 ääntä)
      Alkuperäinen: Olen alkuperäisen tekstin kirjoittaja ja myönnän että siinä käytettiin huonoa suomen kieltä. Tein julkaisun kovassa kiireessä enkä tarkastanut lopputulosta. Kirjastolla on käytössä Leffalisenssi eli teko oli aivan laillinen 🙂.
      Turha soimata itseäsi! Tänne eksyy aina päänaukojia, aivan kuten oikeisiin puskaradioihin. Se oli hyväntahdon moka, joka ilahdutti lukijoita :)

      Lainaa

    39. Kirpeä Ahven 5.11.2025 7:12
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Käteisvapaa apina: Jotkut valittavat ihan vain valittamisen ilosta. Päivä on heti parempi jos saa valittaa jostain.
      Ei se päivästä parempaa tee, mutta helpottaa eksistentiaaliseen vitutukseen.

      Lainaa

    40. Räkäpää 5.11.2025 8:16
      Tulos: +4 (10 ääntä)
      Voehan ny suatana ku immeiset ossaa nillittää kieliasust vaik kaikki kyl funtsaa mitä tuollahi halutaan tuua esille.

      Lainaa

    41. Täydennetty greippi 6.11.2025 8:52
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Liehuva Liekinvarsi: Varmaan samoihin aikoihin, kun radioon on alettu palkata uutistenlukijoita, joilla on ongelmia selkeän ja ymmärrettävän puheen tuottamisessa. Yksilön oikeudet menevät yhteisen edun edelle, jotta kukaan ei pahoittaisi mieltään.
      Kuulostat persulta. Sössötystä tulee mutta siinä ei ole mitään järkeä, todenmukaista eikä loogista.

      Lainaa

    42. Kahjo keiju 7.11.2025 2:10
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Vain älyllisesti vammaiset kirjottelee tollasia vessan seiniin, piti paikkaansa tai ei.

      Lainaa

    43. Varastettu sateenvarjo 7.11.2025 9:03
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Mokissa ja niiden kommenteissa oli parempi taso kuin näissä feissarimokien kommenteissa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: dna, huijari, kuva, laihia, liittymä, loimaa, maksumuuri, myyjä, puhelinliittymä, vankila, vessa, wc