Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kissaihmiset, osa 70

Onko kissasi jo valmistautunut tulevaisuuteen?
Kissaihmiset, osa 70

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 100 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Rönsyilevä norppa 1.9.2025 23:41
      Tulos: +131 (141 ääntä)
      Porukoiden koko 7v iän täysin sisäkissana ollut katti pääsi karkaamaan vahingossa, ja eipä tuon menoa tuo sisäkissailu ulkona haitannut. Etsittiin kissojen ja koirien kanssa, mutta kolmen päivän kuluttua tämä oli raapimassa ulko-ovea aamu 5 tienoilla, aivan kuin olisi ollut ulkokissa koko ikänsä.

      Lainaa

    2. Sopiva lihapulla 2.9.2025 0:07
      Tulos: +220 (222 ääntä)
      Kissa tietää, että hiekalle tehdään tarpeet, jos omistaja ei laita hiekkaa, ni on laitettava ite.

      Lainaa

    3. Kävelevä varis 2.9.2025 0:23
      Tulos: -335 (435 ääntä)
      "Taas on keksitty uusi tekosyy, miksi kissojen vapaana pito ois ok." Jästipäät ei halua niellä sitä tosiasiaa, että Suomen järjestyslain mukaan kotikissojen vapaa ulkoilu on sallittu koko maassa. On se kovaa, kun ei saa kontrolloida luontoa ja muita ihmisiä. 😮‍💨 Taajamassa ei tietenkään ole syytä ulkoiluttaa kissaa ilman valjaita. Meillä maalla se on ok. Ja se vanha urbaanilegenda: pikkulinnut kuolevat oravien hampaisiin ja rekantappiin - ei kotikissojen kynsiin.

      Lainaa

    4. Paranormaali kiivi 2.9.2025 1:03
      Tulos: +119 (141 ääntä)
      Kävelevä varis: "Taas on keksitty uusi tekosyy, miksi kissojen vapaana pito ois ok." Jästipäät ei halua niellä sitä tosiasiaa, että Suomen järjestyslain mukaan kotikissojen vapaa ulkoilu on sallittu koko maassa. On se kovaa, kun ei saa kontrolloida luontoa ja muita ihmisiä. 😮‍💨 Taajamassa ei tietenkään ole syytä [...]
      Traumcity?

      Lainaa

    5. Kissakujan kiss kis kissa 2.9.2025 1:15
      Tulos: +84 (94 ääntä)
      Keskikatu? 😲 Eikös täällä ruukaa olla aina Kissakuja? 🤔

      Lainaa

    6. Tulos: +189 (233 ääntä)
      Muistan sen hetken kun tajusin kuinka piittaamattomia kissoja vapaana pitävät ihmiset ovat; ensimmäinen kerta kun jouduin hakemaan kissan ruumiin tienvarresta. (Tein vapaaehtoistyötä eläinyhdistykselle.) Itkin katkerasti kun käärin kissan pyyhkeeseen ja kannoin autoon. Ja omistajalle ilmoittaessa... tyyppi ei ollut edes surullinen. Kissan vapaasta ulkoilusta saa olla monta mieltä. Mutta yksi tosiasia on ja pysyy: omistaja AINA ottaa tietoisen riskin siitä että kissa ei ehkä palaa kotiin enää koskaan vaan kärsii kivuliaan kuoleman kadun varressa.

      Lainaa

    7. Kävelevä varis 2.9.2025 2:05
      Tulos: -253 (299 ääntä)
      Duocorn: Muistan sen hetken kun tajusin kuinka piittaamattomia kissoja vapaana pitävät ihmiset ovat; ensimmäinen kerta kun jouduin hakemaan kissan ruumiin tienvarresta. (Tein vapaaehtoistyötä eläinyhdistykselle.) Itkin katkerasti kun käärin kissan pyyhkeeseen ja kannoin autoon. Ja omistajalle ilmoittaessa... tyyppi ei ollut [...]
      "Kissan vapaasta ulkoilusta saa olla monta mieltä mutta..."
      Sokeako olet? Kissojen vapaa ulkoilu on Suomen järjestyslain mukaan SALLITTU. 
      Itsepäinen mielipiteesi on Sinun omasi, mutta se ei muuta Suomen lakia.

      Lainaa

    8. Liila banaani 2.9.2025 2:40
      Tulos: +91 (113 ääntä)
      Kävelevä varis: "Taas on keksitty uusi tekosyy, miksi kissojen vapaana pito ois ok." Jästipäät ei halua niellä sitä tosiasiaa, että Suomen järjestyslain mukaan kotikissojen vapaa ulkoilu on sallittu koko maassa. On se kovaa, kun ei saa kontrolloida luontoa ja muita ihmisiä. 😮‍💨 Taajamassa ei tietenkään ole syytä [...]
      Ei siinä sanota että kissaa saa pitää ulkona.  $14  "1)

      pidettävä koira taajamassa kytkettynä;" Kohdassa 2 luetellaan paikkoja joihin koiraa, ei saa päästää, esim. lasten leikkipaikka. Ja myöhemmin vielä erikseen sanotaan, että se kohta 2 koskee myös kissaa. Ei sanota että kohta 1 koskisi kissoja, mutta jos kissakin on kerran pidettävä pois kohdassa 2 mainituista luvattomista paikoisista, jää vähän tulkinnanvaraiseksi voiko sitäkään pitää valvomatta ulkona. https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2003/612?language=fin

      Lainaa

    9. Tulos: +203 (231 ääntä)
      Kävelevä varis: "Kissan vapaasta ulkoilusta saa olla monta mieltä mutta..."Sokeako olet? Kissojen vapaa ulkoilu on Suomen järjestyslain mukaan SALLITTU. Itsepäinen mielipiteesi on Sinun omasi, mutta se ei muuta Suomen lakia.
      "Lainsäädäntö kieltää kissan päästämisen esimerkiksi uimarannoille, lasten leikkipaikoille, toisten pihoille tai toreille. Tätä lakia voi noudattaa vain valvotulla ulkoilulla, eli kissaa ei saa pitää vapaana ilman valvontaa."
       
      Aika ironista että itse yrität täällä valehdella että mielipiteesi on fakta, kun se on helposti todistettu ettet ole oikeassa,

      Lainaa

    10. Tulos: +120 (158 ääntä)
      Kissat ei kuulu vapaana ulos! #kissanarvo

      Lainaa

    11. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 4:53
      Tulos: -145 (211 ääntä)
      Duocorn: Muistan sen hetken kun tajusin kuinka piittaamattomia kissoja vapaana pitävät ihmiset ovat; ensimmäinen kerta kun jouduin hakemaan kissan ruumiin tienvarresta. (Tein vapaaehtoistyötä eläinyhdistykselle.) Itkin katkerasti kun käärin kissan pyyhkeeseen ja kannoin autoon. Ja omistajalle ilmoittaessa... tyyppi ei ollut [...]
      Mikä ihme saa ihmisen kuvittelemaan, että mikään eläin olisi luonnollisessa elinympäristössään tai onnellinen eläessään koko elämänsä vankina yhdessä asunnossa? Mikä ihme saa ihmisen kuvittelemaan, että kuolema ei olisi osa elämää?
      Piittaamattomia ja julmia ovat ne, jotka pitävät mitään eläintä vankina.

      Lainaa

    12. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 4:54
      Tulos: -131 (177 ääntä)
      Ufo hai: Kissat ei kuulu vapaana ulos! #kissanarvo
      Kokeile itse olla poistumatta kotoasi _koskaan_.

      Lainaa

    13. Pekka Kana 2.9.2025 5:13
      Tulos: +83 (125 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Kokeile itse olla poistumatta kotoasi _koskaan_.
      Tuohan ei ole mikään ongelma. Ruokaa saa tilattua netitse ja viihdykettä löytyy kotona yllin kyllin. Usein tulee oltua viikkoja poistumatta mihinkään. Jos ei olisi välillä pakko jossain käydä asioita hoitamassa niin en poistuisi koskaan.

      Lainaa

    14. Kaarnasta veistetty käärme 2.9.2025 6:50
      Tulos: -103 (135 ääntä)
      Pekka Kana: Tuohan ei ole mikään ongelma. Ruokaa saa tilattua netitse ja viihdykettä löytyy kotona yllin kyllin. Usein tulee oltua viikkoja poistumatta mihinkään. Jos ei olisi välillä pakko jossain käydä asioita hoitamassa niin en poistuisi koskaan.
      Ja veronmaksajat maksavat sinunkin hoitosi. Varmaan nuorena vielä jaksaakin, mutta kyllä ne kivut sieltä tulee, kun on tarpeeks liikkumatta. Sisäilmakin on huonompaa jopa keskellä kaupunkia. Olen hyvin surullinen puolestasi.

      Lainaa

    15. Mittaamattoman arvokas susi 2.9.2025 7:33
      Tulos: +29 (65 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Mikä ihme saa ihmisen kuvittelemaan, että mikään eläin olisi luonnollisessa elinympäristössään tai onnellinen eläessään koko elämänsä vankina yhdessä asunnossa? Mikä ihme saa ihmisen kuvittelemaan, että kuolema ei olisi osa elämää? Piittaamattomia ja julmia ovat ne, jotka pitävät mitään eläintä vankina.
      Niin. Ei lemmikkikissa mikään järkevä konsepti olekaan. Itse en ottaisi, koska ulkoilemaan ei voi päästää, ja sisälläpitokin on ankea valinta. Silti ihmiset ajattelevat enemmän itseään, kuin sitä rakasta lemmikkiään. 
      Kissojen ulkoilu ei ole maalla sen enempää OK kuin muuallakaan. Ei ne pysy omissa pihoissa, mutta lain mukaan kissaa ei voi päästää vapaaksi toisen pihalle. Siinä sitä onkin dilemmaa. Lisäksi metsissä ja omassakin pihassa kissa aiheuttaa ongelmia, kun se tosiaan tappaa niitä lintuja. Toki omaa, nyttemmin jo (vanhuuden vaivoihin eläinlääkärin lopettamaa) kissaa oli lintujen myös hauskaa kiusata nappailemalla sen selästä karvatuppoja, kun se käveli pihamaalla. Että kai se kiusa oli jossain määrin molemminpuolista. Mutta olen muuttanut mieleni kissan vapaan ulkoilun suhteen. 
      Ne myös levittää toksoplaamoosiulosteitaan lasten hiekkalaatikoihin, mikä ei ole toivottavaa. 

      Lainaa

    16. Lohduton simpanssi 2.9.2025 7:40
      Tulos: +52 (82 ääntä)
      Kävelevä varis: "Taas on keksitty uusi tekosyy, miksi kissojen vapaana pito ois ok." Jästipäät ei halua niellä sitä tosiasiaa, että Suomen järjestyslain mukaan kotikissojen vapaa ulkoilu on sallittu koko maassa. On se kovaa, kun ei saa kontrolloida luontoa ja muita ihmisiä. 😮‍💨 Taajamassa ei tietenkään ole syytä [...]
      Asutaan maalla, meillä on kolme vapaasti ulkoilevaa kissaa ja ne todellakin tappavat sekä pikkulintuja että käytännössä kaikki piha-alueen oravat. Osa linnuista on vaikeammin saalistettavia, mutta kissa on äärettömän taitava peto. Kissoillamme on pannoissa kulkuset, jotta saaliseläimillä olis edes hiukan tasoitusta. Pesintä-aikaan kissat eivät pääse ulkoilemaan vapaasti, koska osaavat kyllä vaania vaikka pöntön katolla ja odottaa siinä saalista.
      Rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että kissat pitävät kurissa myös hiiri-, myyrä- ja rottakantaa ja tyttökissamme jahtaa jopa kyykäärmeitä. Pihaltamme on saanut kissoilta lähtöpassit niin näätä kuin kanoja mielinyt kettukin ja ainoa sopivan kokoinen eläin, jota en ole nähnyt niiden saalistavan taitaa olla rupikonna.
      Omassa painoluokassaan kissa on erittäin tehokas tappaja, joka ei tee eroa siinä onko saalis pikkulintu, sisilisko tai jyrsijä. Vapaana oleva kissa vaikuttaa negatiivisesti reviirinsä pikkulinnustoon, sitä ei voi mitenkään kiistää.

      Lainaa

    17. Tulos: -40 (54 ääntä)
      Paranormaali kiivi: Traumcity?
      Oliski. Ikävä on kova.

      Lainaa

    18. Tulos: +97 (121 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Mikä ihme saa ihmisen kuvittelemaan, että mikään eläin olisi luonnollisessa elinympäristössään tai onnellinen eläessään koko elämänsä vankina yhdessä asunnossa? Mikä ihme saa ihmisen kuvittelemaan, että kuolema ei olisi osa elämää? Piittaamattomia ja julmia ovat ne, jotka pitävät mitään eläintä vankina.
      Mikä tilaisuus saivarrella! Eli koirat, hevoset ja muut pitää myös päästää valvomatta ulos, luonnolliseen elinympäristöönsä? Koska hihnassa tai aitauksessa ne ovat vankeina, ja siksi kissaakaan ei voi ulkoiluttaa näillä tavoilla?
      Lisäksi tämän kommentin perusteella kiinnostaa mielipiteesi tuotantoeläinten elinoloista.

      Lainaa

    19. Stydi kovakuoriainen 2.9.2025 8:15
      Tulos: +94 (108 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Kokeile itse olla poistumatta kotoasi _koskaan_.
      Eihän tämä ole todellakaan ainoa vaihtoehto. Täälläkin on monesti mainittu avainsana, valvottu ulkoilu.

      Lainaa

    20. Toj Karin 2.9.2025 8:46
      Tulos: -26 (40 ääntä)
      Mikko kusi homman ihan itse tiputtamalla pussin lattialle ja syyttää kissaa. Kukaan ei säilytä tuollaisia asioita noin keskellä lattiaa.

      Lainaa

    21. Kynätön kenguru 2.9.2025 8:48
      Tulos: -56 (88 ääntä)
      Meillä on talo maalaistaajaman laidalla. Ottaisin kissan ja päästäisin ovesta ulkoilemaan, mutta puoliso ei suvaitse vapaita kissoja. Jää se sitten ottamatta. En toisaalta jaksaisi sitä haisevaa kakkalaatikkoa ja ikävystynyttä, seinille hyppivää pikkupetoa sisätiloissa. Se saisi luonnolliset virikkeensä pellonlaidassa myyriä jahdaten.

      Lainaa

    22. Keskellä ei-mitään viihtyvä peura 2.9.2025 8:54
      Tulos: +88 (102 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Kokeile itse olla poistumatta kotoasi _koskaan_.
      Kyllä me ainakin kissojen kanssa poistutaan kotoa ja aina se on onnistunut ihan valvotusti. On tilava ulkohäkki, valjaat joiden kanssa käydä vähän pidemmällä haisteluretkellä naapurustossa ja jotkut jopa ihan reissaa kissojen kanssa, jos vaan kissa sattuu siitä tykkäämään. Samoin kissojen luontaisia vaistoja tyydytetään leikkihetkillä päivittäin. Naapurilla koirat ovat ulkohäkissä, lenkkeilevät narussa, reissaavat ja leikkivät niiden kanssa. Muutoin nekin kököttää sisällä talossa. En nyt hirveästi näe eroa näiden välillä.

      Lainaa

    23. Maankuulu orja 2.9.2025 9:08
      Tulos: +49 (73 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Mikä ihme saa ihmisen kuvittelemaan, että mikään eläin olisi luonnollisessa elinympäristössään tai onnellinen eläessään koko elämänsä vankina yhdessä asunnossa? Mikä ihme saa ihmisen kuvittelemaan, että kuolema ei olisi osa elämää? Piittaamattomia ja julmia ovat ne, jotka pitävät mitään eläintä vankina.
      Kuolema on kyllä osa elämää, mutta sen kuoleman ei tarvitse olla heitteillejätöstä johtuen kiduttavan tuskallinen. Vaikka hirveän kiva ois pienessä mielessään ajatella, että se on aina naps vain ja elämä päättyi niin läheskään kaikissa tilanteissa se ei siellä luonnossa sellainen ole vaan kissa ensin loukkaantuu pahoin ja menee odottamaan kuolemaa johonkin piiloon tuskallisen hidasta kuolemaansa. Voisin kertoa tästä pari aika rumaakin tositarinaa vanhempieni kotoa maalta, missä kuulemma ei ole mitään väliä onko se kissa pyörimässä vapaasti ulkona, mutta itseä puistattaa ajatellakin niitä. Tietenkin kun ne kissat potkaistaan sinne ulos "toteuttamaan luontaisia vaistojaan" niin pääseehän siinä helpolla, kun ei tarvitse miettiä eikä nähdä sitä kärsimystä itse saati että veisi hoitoon tai lopetettavaksi ettei kärsisi enempää. Sen kun hakee uuden kissan tilalle.

      Lainaa

    24. Sovelias viinirypäle 2.9.2025 9:21
      Tulos: +43 (61 ääntä)
      Kävelevä varis: "Kissan vapaasta ulkoilusta saa olla monta mieltä mutta..."Sokeako olet? Kissojen vapaa ulkoilu on Suomen järjestyslain mukaan SALLITTU. Itsepäinen mielipiteesi on Sinun omasi, mutta se ei muuta Suomen lakia.
      Sokeako olet ? Vaikka kissojen vapaa ulkoilu olisi järjestyslain mukaan sallittu, siitä voi silti olla montaa mieltä. Lastenkaan vapaata ulkoilua ei järjestyslaissa kielletä mutta silti jotkut vanhemmat eivät päästä hyvin nuoria lapsia pois kotipiiristä ilman vanhempien seuraa varsinkaan yöllä.

      Lainaa

    25. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 9:52
      Tulos: -54 (90 ääntä)
      Pekka Kana: Tuohan ei ole mikään ongelma. Ruokaa saa tilattua netitse ja viihdykettä löytyy kotona yllin kyllin. Usein tulee oltua viikkoja poistumatta mihinkään. Jos ei olisi välillä pakko jossain käydä asioita hoitamassa niin en poistuisi koskaan.
      Sinulla on nyt ilmeisiä vaikeuksia ymmärtää lukemaasi tai edes haluta ymmärtää lukemaasi. Minä kirjoitin, että kokeilisi olla poistumatta kotoaan KOSKAAN. Se ei tarkoita sitä, että erakoidut pariksi viikoksi kotiisi. Se tarkoittaa sitä, että elät koko hemmetin elämäsi yhdessä ja samassa asunnossa. Et käy ulko-ovea pidemmällä. Et käy viemässä roskia roska-astiaan. Et koskaan mene ulos paitsi parvekkeelle, jos sellainen on ja se on lasitettu niin, että sinä et sitä saa auki. Koko elämäsi. Koko hemmetin elämäsi, ei kahta viikkoa. Koeta nyt edes hiukan asettua jonkin muun lajin asemaan kuin vain omasi. Ei ihminen voi olla niin torvi, että se kuvittelee minkään olevan onnellinen vankina. Ihminen voi valehdella itselleen, mutta niin tyhmä se ei voi olla, että se oikeasti uskoo elinkautisvangin olevan onnellinen tai järjissään.

      Lainaa

    26. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 9:52
      Tulos: -36 (58 ääntä)
      Suffeli: Oliski. Ikävä on kova.
      Hyi vittu. Kiikkukoon rauhassa köytensä jatkona.

      Lainaa

    27. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 9:56
      Tulos: -60 (82 ääntä)
      Miumau: Mikä tilaisuus saivarrella! Eli koirat, hevoset ja muut pitää myös päästää valvomatta ulos, luonnolliseen elinympäristöönsä? Koska hihnassa tai aitauksessa ne ovat vankeina, ja siksi kissaakaan ei voi ulkoiluttaa näillä tavoilla? Lisäksi tämän kommentin perusteella kiinnostaa mielipiteesi tuotantoeläinten elinoloista.
      Miten niin saivarrella? Täällä on lauma hulluja, joiden mielestä "kissa ei kuulu luontoon". Sehän on täysin mielenvikainen väite. Väite on yhtä hullu kuin "puu ei kuulu metsään". Mikä ihmeen saivartelu? Sinua ilmeisesti vain ottaa päähän se, että pohjimmiltasi tiedät minun olevan oikeassa. Kissa ei ole vanki, eikä mikään muukaan eläin. Kerro minulle, missä sinä näet saivartelua. Minä kerron sinulle sitten, että luet jotain muuta tekstiä kuin sitä, mitä minä kirjoitan. Saivartele keskenäsi. Ja kyllä: luontokappaleiden tehtävä ei ole olla ihmisten vankeina. Eikä "tuotantoeläiminä". Joka muuta väittää on kristillisdemokraatti tai muu fundamentalisti, joka ottaa oppinsa Raamatusta, jonka mukaan ihminen on luomakunnan herra. Käsittämättömiä torveja kaikki kaltaisesi.

      Lainaa

    28. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 10:04
      Tulos: -60 (82 ääntä)
      Keskellä ei-mitään viihtyvä peura: Kyllä me ainakin kissojen kanssa poistutaan kotoa ja aina se on onnistunut ihan valvotusti. On tilava ulkohäkki, valjaat joiden kanssa käydä vähän pidemmällä haisteluretkellä naapurustossa ja jotkut jopa ihan reissaa kissojen kanssa, jos vaan kissa sattuu siitä tykkäämään. Samoin kissojen luontaisia vaistoja [...]
      Tiedätkö, miltä tämä sinun kertomuksesi kuulostaa? Siitä on tehty kirjakin. Sen nimi on Uljas uusi maailma. Siinä karja eli ihmiset pidetään tyytyväisinä huumeilla, vankeina. Sinä juuri kuvailit samaa tilannetta: miten tyydytät kissan luontaisia vaistoja leikkihetkillä, miten kissa saa vapautensa olemalla häkissä tai valjaissa ja jopa kuinka ihan saa haistellakin! Luonnosta näin totaalisesti vieraantuneita ihmisiä on ilmeisesti hyvin paljon. Ei ihme, että maailma hukkuu muoviin, että kaupasta saa kuollutta eläintä halvemmalla kuin kasvista ja että keitämme itseämme hengiltä.

      Lainaa

    29. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 10:21
      Tulos: -59 (79 ääntä)
      Ja hyvinhän täällä näkyy kyllä se, miten vieraantuneita puolet kommentoijista luonnosta on. Mustikkagallupin tuloksissa on nyt 48 % ihmisiä, jotka eivät ole koskaan, siis koskaan, keränneet vähintään ämpärillistä mustikoita. Ei näistä kommenteista oikein muuta saa irti kuin epäuskoa ja pään pudistelua. Eläimet vankeina ja ruokaa saa kaupasta. Ja mielihyvää soijalatesta.

      Lainaa

    30. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 10:22
      Tulos: -46 (68 ääntä)
      Stydi kovakuoriainen: Eihän tämä ole todellakaan ainoa vaihtoehto. Täälläkin on monesti mainittu avainsana, valvottu ulkoilu.
      Kuvailet vankilaa. Sielläkin pääsee ulkoilemaan valvotusti. Kokeile itse elää koko elämäsi niin, että ulos pääset vain karkaamalla tai hihnaan kytkettynä. Ei kahta viikkoa katsoen suoratoistopalvelun antimia vaan koko hemmetin elämä.

      Lainaa

    31. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 10:49
      Tulos: -43 (83 ääntä)
      Maankuulu orja: Kuolema on kyllä osa elämää, mutta sen kuoleman ei tarvitse olla heitteillejätöstä johtuen kiduttavan tuskallinen. Vaikka hirveän kiva ois pienessä mielessään ajatella, että se on aina naps vain ja elämä päättyi niin läheskään kaikissa tilanteissa se ei siellä luonnossa sellainen ole vaan kissa ensin loukkaantuu [...]
      Anteeksi, mutta mistä ihmeen "heitteillejätöstä"? Meillä homma toimii niin, että kissat tulevat kotiin, kun tulevat kotiin, ja pyytävät ulos, kun haluavat ulos. Yleensä ne oleilevat meidän tontilla, mutta useasti myös viereisellä maatilalla, koska siellä on enemmän myyriä ja hiiriä. Kissoilla on katto päänsä päällä, ruokaa sekä itse napattua noutoruokaa että meillä tarjoiltua teollista ruokaa, terveydenhuolto pelaa ja rakkautta riittää. Kerro sinä minulle, missä sinä näet tässä heitteillejätön. Minä kerron sinulle sitten, mistä sinä löydät luonnosta vieraantuneen kaupunkilaisen. Mitä tulee kuoleman nopeuteen: se on sen, mitä se on. Joskus se on kitumista kuoliaaksi, joskus se on kerrasta poikki. Mutta se on osa elämää. Elämä ei ole reilua, jos kohta elämä ei ole epäreiluakaan.

      Lainaa

    32. Tulos: -45 (69 ääntä)
      Tämä kissojen vapaanapito taitaa olla monelle se kaikista tärkein asia maailmassa. Mistään en vastaavaa tunteiden paloa ole nähnyt. Kai niistä jossain maaseudulla on harmia, mutta kaupungissa vain hyötyä. Valitettavasti meidänkin kulmille on pesiytynyt näitä mukahyviä kissan loukuttajia ja upeasti kissojaan hoitavat omistajat eivät enää uskalla päästä lemmikkejään rottajahtiin. Surullisia aikoja.

      Lainaa

    33. Tulos: +66 (68 ääntä)
      En jaksa aina uudestaan tätä kissakeskustelua. Vituttaa jo valmiiks kun näkee, että seuraavana on kissamokia tulossa.

      Lainaa

    34. Tulos: +21 (27 ääntä)
      Stydi kovakuoriainen: Eihän tämä ole todellakaan ainoa vaihtoehto. Täälläkin on monesti mainittu avainsana, valvottu ulkoilu.
      Sopisi monelle ihmisellekin, niin itse ulkoiluun kuin Internetin käyttöön 😆

      Lainaa

    35. Tulos: -6 (38 ääntä)
      Kävelevä varis: "Kissan vapaasta ulkoilusta saa olla monta mieltä mutta..."Sokeako olet? Kissojen vapaa ulkoilu on Suomen järjestyslain mukaan SALLITTU. Itsepäinen mielipiteesi on Sinun omasi, mutta se ei muuta Suomen lakia.
      Luuletko, että lait ovat jotain ikuista, muuttumatonta ja aina objektiivisesti oikeassa?

      Lainaa

    36. Tulos: +47 (63 ääntä)
      Anne kysyy: "eli vasta kun tulee sota niin ne saa jättää avuttomina kuolemaan kun eivät pärjää luonnossa?" Joten Anne päättää ne avuttomina kuolemaan jo ennen sotaa! Annen opiskelulogiikka toimisi, jos Anne ulkoilisi kissojen kanssa opettaen niille vapaana ulkona pärjäämistä. Nythän Anne päästää kissan yksinään ulos niin kuin olisi jo sota.

      Lainaa

    37. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 12:50
      Tulos: -22 (50 ääntä)
      Zekko: Tämä kissojen vapaanapito taitaa olla monelle se kaikista tärkein asia maailmassa. Mistään en vastaavaa tunteiden paloa ole nähnyt. Kai niistä jossain maaseudulla on harmia, mutta kaupungissa vain hyötyä. Valitettavasti meidänkin kulmille on pesiytynyt näitä mukahyviä kissan loukuttajia ja [...]
      Maaseudulla kissoista on hyötyä. Pitävät jyrsijäkannat kurissa. Kaupungissa kissoilla ei ole hyvä olla eikä kissojen kuulu siellä asua.

      Lainaa

    38. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 12:52
      Tulos: -31 (53 ääntä)
      Lala: Anne kysyy: "eli vasta kun tulee sota niin ne saa jättää avuttomina kuolemaan kun eivät pärjää luonnossa?" Joten Anne päättää ne avuttomina kuolemaan jo ennen sotaa! Annen opiskelulogiikka toimisi, jos Anne ulkoilisi kissojen kanssa opettaen niille vapaana ulkona pärjäämistä. Nythän Anne päästää kissan yksinään ulos niin kuin olisi jo sota.
      Minkälainen luonnosta vieraantunut olento kuvittelee, että kissa on ulkona ollessaan avuton?

      Lainaa

    39. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 12:52
      Tulos: -24 (44 ääntä)
      Akrasia: En jaksa aina uudestaan tätä kissakeskustelua. Vituttaa jo valmiiks kun näkee, että seuraavana on kissamokia tulossa.
      Aamen.

      Lainaa

    40. Tanakka raparperi 2.9.2025 13:08
      Tulos: +35 (55 ääntä)
      Kävelevä varis: "Kissan vapaasta ulkoilusta saa olla monta mieltä mutta..."Sokeako olet? Kissojen vapaa ulkoilu on Suomen järjestyslain mukaan SALLITTU. Itsepäinen mielipiteesi on Sinun omasi, mutta se ei muuta Suomen lakia.
      Paitsi ei ole sallittu uimarannoilla, lastenleikkipaikolla tai torilla toriaikaan. Jos kissasi vapaasti ulkoillessaan oleskelee näillä alueilla rikot lakia. 
      Mitenkä varmistat, ettei kissasi päädy näille alueille eli että et ole lainrikkoja?

      Lainaa

    41. Tanakka raparperi 2.9.2025 13:11
      Tulos: -14 (48 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Kuvailet vankilaa. Sielläkin pääsee ulkoilemaan valvotusti. Kokeile itse elää koko elämäsi niin, että ulos pääset vain karkaamalla tai hihnaan kytkettynä. Ei kahta viikkoa katsoen suoratoistopalvelun antimia vaan koko hemmetin elämä.
      Sillä lailla koirat elää ja kokemani mukaan varsin tyytyväisinä. Ero taitaa olla siinä, että ihmiset oikeasti viettävät aikaa koiriensa kanssa, harrastavat ja tarjoavat mielekästä tekemistä. Toisin kuin kissanomistajat, joita laiskempaa ja välinpitämättömämpää sakkia saa hakea.

      Lainaa

    42. Tanakka raparperi 2.9.2025 13:12
      Tulos: +48 (66 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Sinulla on nyt ilmeisiä vaikeuksia ymmärtää lukemaasi tai edes haluta ymmärtää lukemaasi. Minä kirjoitin, että kokeilisi olla poistumatta kotoaan KOSKAAN. Se ei tarkoita sitä, että erakoidut pariksi viikoksi kotiisi. Se tarkoittaa sitä, että elät koko hemmetin elämäsi yhdessä ja samassa asunnossa. Et käy ulko-ovea [...]
      Vie se kissasi sitten ulos jos noin ahdistaa. Mutta valvotusti. Jotenkin koiratkin pärjää vallan mainiosti vaikkei niitä heitetä ovesta ulos yksinään kulkemaan.

      Lainaa

    43. Puhekyvytön tomaatti 🍅 2.9.2025 14:02
      Tulos: +47 (63 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Aamen.
      Mitä sinä siinä aamentelet? Olet yksi jauhamisen pääsyyllisistä.

      Lainaa

    44. Nidottu puuma 2.9.2025 14:26
      Tulos: +58 (74 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Aamen.
      Sinun kaltaiset ihmiset on juuri se syy, miksi kukaan ei halua lukea kissamokia. Höpötät eläinten hyvinvoinnista, mutta sinua ei paskaakaan kiinnosta se, että kissasta on haittaa muiden luonnon eläinten hyvinvoinnille. Kissa on vieraslaji Suomen luonnossa, ja päästämällä kissasi vapaaksi ulkoilemaan aiheutat haittaa ympäristölle. Jos et pysty pitämään kissoja lain puitteissa, älä ota kissaa. Sinulla ei ole mitään erivapauksia.

      Lainaa

    45. Tuenalainen muovipussi 2.9.2025 14:36
      Tulos: +26 (44 ääntä)
      Lohduton simpanssi: Asutaan maalla, meillä on kolme vapaasti ulkoilevaa kissaa ja ne todellakin tappavat sekä pikkulintuja että käytännössä kaikki piha-alueen oravat. Osa linnuista on vaikeammin saalistettavia, mutta kissa on äärettömän taitava peto. Kissoillamme on pannoissa kulkuset, jotta saaliseläimillä olis edes hiukan tasoitusta. [...]
      Tuossa luettelit aikamoisen kasan rauhoitettuja eläimiä. Laissa sanotaa, että henkilö voi syyllistyä ympäristörikokseen myös törkeällä huolimattomuudella. Voisikohan joku oikeusoppinut testata oikeudessa, onko kissan vapaana pitäminen ilman valvontaa törkeää huolimattomuutta

      Lainaa

    46. Sarvekas ananas 2.9.2025 15:32
      Tulos: +4 (30 ääntä)
      Kävelevä varis: "Taas on keksitty uusi tekosyy, miksi kissojen vapaana pito ois ok." Jästipäät ei halua niellä sitä tosiasiaa, että Suomen järjestyslain mukaan kotikissojen vapaa ulkoilu on sallittu koko maassa. On se kovaa, kun ei saa kontrolloida luontoa ja muita ihmisiä. 😮‍💨 Taajamassa ei tietenkään ole syytä [...]
      Suomen järjestyslaissa lukee myös että valtion tulee kustantaa minulle Kuu-matka jos niin satun haluamaan! Ai mikä lähde? No siellä ne on luettavissa senkus menet etsimään, mitä minun muka pitäisi todistella sanomisiani kellekään..

      Lainaa

    47. Tottelematon simpanssi 2.9.2025 15:46
      Tulos: +33 (47 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Ja hyvinhän täällä näkyy kyllä se, miten vieraantuneita puolet kommentoijista luonnosta on. Mustikkagallupin tuloksissa on nyt 48 % ihmisiä, jotka eivät ole koskaan, siis koskaan, keränneet vähintään ämpärillistä mustikoita. Ei näistä kommenteista oikein muuta saa irti kuin epäuskoa ja pään [...]
      Sulla ei ole pienintäkään käsitystä Suomen luonnosta, eikä minkään näköistä kunnioitusta sitä kohtaan. On kyllä aika ironista syyttää muita ihmisiä luonnosta vieraantuneiksi.

      Lainaa

    48. Stydi kovakuoriainen 2.9.2025 16:02
      Tulos: +3 (21 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Kuvailet vankilaa. Sielläkin pääsee ulkoilemaan valvotusti. Kokeile itse elää koko elämäsi niin, että ulos pääset vain karkaamalla tai hihnaan kytkettynä. Ei kahta viikkoa katsoen suoratoistopalvelun antimia vaan koko hemmetin elämä.
      Ihminen ei ole ymmärrystasoltaan kissa. Vertaus ei niiltä osin toimi millään tasolla. Meillä on ihan riittävästi kärsiviä insestipopulaatiota epämuodostumineen ja tauteineen, jotta siihen ei tarvitse ruokkia lisää. Virikkeet tekevät varsin hyvää myös sille lemmikille, ongelmana on enemmän laiskat omistajat tai ruokapuolella kulutusvaateet ja marginaalit. Myöskään se kissan teollinen ruoka ei ole erityisen vapaata ja hyvää, jos näihin lähdetään. Etenkään kombona, kun ruoka saadaan tehotuotetusta jämästä ja sitten virikkeenä käytetään luonnon eläimiä. Siksi tällainen puolihuollettu kissa ei todella kuulu Suomen luontoon. Mutta eipä tää varsinaisesti kannata viestien perusteella, kun kaikesta huudetaan vieraantumista

      Lainaa

    49. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 18:23
      Tulos: -43 (59 ääntä)
      Tottelematon simpanssi: Sulla ei ole pienintäkään käsitystä Suomen luonnosta, eikä minkään näköistä kunnioitusta sitä kohtaan. On kyllä aika ironista syyttää muita ihmisiä luonnosta vieraantuneiksi.
      Ja mikä vitun jumala sinä olet, joka päättää, mikä kuuluu Suomen luontoon ja mikä ei? Aiotko seuraavaksi päättää myös, minkäväriset ihmiset kuuluvat Suomeen? Jumalallisella totuudellasi? Mikä ajatustenlukija tai väärinymmärtäjä olet, joka tietää toista paremmin, mitä toinen kunnioittaa ja mitä ei? Minä veikkaan, että sinä olet kissoja vihaava kaupunkilainen, jolla ei ole mitään käsitystä siitä, miten kissat oikeasti elävät.

      Lainaa

    50. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 18:25
      Tulos: -38 (56 ääntä)
      Nidottu puuma: Sinun kaltaiset ihmiset on juuri se syy, miksi kukaan ei halua lukea kissamokia. Höpötät eläinten hyvinvoinnista, mutta sinua ei paskaakaan kiinnosta se, että kissasta on haittaa muiden luonnon eläinten hyvinvoinnille. Kissa on vieraslaji Suomen luonnossa, ja päästämällä kissasi vapaaksi ulkoilemaan aiheutat haittaa [...]
      Ei sulla käynyt mielessä, että eläimiä on paljon saalistavia ja sitten sellaisia, joita saalistetaan? Ei ole tähän mennessä kissat onnistuneet sen paremmin Suomessa kuin missään muussakaan maassa tuhoamaan luontoa. Ei, kyllä siihen tarvitaan ihminen. Ja mikä vittu antaa sinulle oikeuden päättää, mitä mieltä minä olen muiden lajien hyvinvoinnista? Älä projisoi omia vääristymiäsi. Lue lukemasi älä vittu tunge sanoja muiden suuhun.

      Lainaa

    51. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 18:26
      Tulos: -40 (56 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Mitä sinä siinä aamentelet? Olet yksi jauhamisen pääsyyllisistä.
      Ai? Ei suinkaan se kurkku suorana huutava lauma hulluja täällä, joiden mielestä kissa ei kuulu luontoon? Ikään kuin kissa olisi epäluonnollinen, synteettinen asia. Anteeksi, mutta väittämä on täysin mielenvikainen.

      Lainaa

    52. Tulos: +29 (45 ääntä)
      Voi olla, että olen luonnosta vieraantunut -poimin mustikoita omaan käyttöön enkä saisi niitä sankotolkulla syödyksi -mutta en sentään niin vieraantunut, että laskisin tahallani luontoon pikkupetoja tekemään sanotusta luonnosta selvää. Tosin ratkaisin koko ongelman hankkimalla kissani rescuena: sillä oli ulkona niin kylmä ja kurja, ettei se halua ulko-ovesta kuullakaan. Leikittää toki sitten pitää enemmän, ettei otusraukka juurru sohvaan... Kaipa sillä on aika samanlaista kuin ihmisillä korona-aikana: aika ikävää varmaan kun en ole kotona, mutta jos olettaa (tai itse asiassa molemmissa tapauksissa, tietää) kylillä olevan vaarallista, niin ei sinne silti halua.

      Lainaa

    53. Huumorintajuinen pomelo 2.9.2025 18:36
      Tulos: -39 (55 ääntä)
      Stydi kovakuoriainen: Eihän tämä ole todellakaan ainoa vaihtoehto. Täälläkin on monesti mainittu avainsana, valvottu ulkoilu.
      Tiedäthän, että täällä on monesti mainittu myös harhainen dogma "kissa ei kuulu luontoon" ja annettu ymmärtää, että on tasan kaksi vaihtoehtoa: 1 )joko kissa on aina valvottuna tai sitten 2) kissa tappaa kaiken ulkona näkemänsä ja lopulta kuolee kituliaan kuoleman. Tiedäthän, täällä ei ole kissoja vihaavilla edes yritystä ymmärtää, että ääripäiden välissä on myös tilanteita? Minä pahoin pelkään, että nämä kirjoittajat eivät oikein ymmärrä, miten luonto toimii. Niiden mielestä ilmeisesti kaikkia luontokappaleita pitäisi valvoa ja suojella – luonnolta. Tai ehkä nämä kirjoittajat ovat niitä, jotka kuullessaan sudesta ihan missä päin Suomea vain lähtevät joukolla tappamaan kaikkea liikkuvaa, kuten joutsenia, jotta "susi ei syö pilttiä". Onneksi minun ei tarvitse olla sinun eikä sinun kaltaistesi kanssa tekemisissä. Ihme kontrollifriikkejä. Mene. Pelasta luontokappaleet luonnolta.

      Lainaa

    54. Punerva laama 2.9.2025 19:09
      Tulos: +42 (56 ääntä)
      Luulin, että toi pomelo oli trolli, mutta sillä meni itsellä niin tunteisiin että taisikin olla vaan tavan tampio :D

      Lainaa

    55. Tilava delfiini 2.9.2025 19:19
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Kissakujan kiss kis kissa: Keskikatu? 😲 Eikös täällä ruukaa olla aina Kissakuja? 🤔
      Jos se kissakuja on nyt oikea osoite, niin sehän pitää muuttaa. ;)

      Lainaa

    56. Epäkohtelias herne 2.9.2025 19:38
      Tulos: +21 (37 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Kokeile itse olla poistumatta kotoasi _koskaan_.
      Orava ei ole lentokone. Hiukkaskiihdytin ei ole lihapulla. Kissa ei ole ihminen.

      Lainaa

    57. Törkiä nauta 2.9.2025 19:57
      Tulos: +37 (53 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Tiedäthän, että täällä on monesti mainittu myös harhainen dogma "kissa ei kuulu luontoon" ja annettu ymmärtää, että on tasan kaksi vaihtoehtoa: 1 )joko kissa on aina valvottuna tai sitten 2) kissa tappaa kaiken ulkona näkemänsä ja lopulta kuolee kituliaan kuoleman. Tiedäthän, täällä ei ole kissoja vihaavilla edes [...]
      Kotikissa ei ole luonnonvarainen eläin. Kotikissa on pitkään ihmisen rinnalla elänyt domestikoitunut kotieläin, joka, yllätys yllätys, ei kuulu vapaana luontoon. Kotikissan rinnastaminen villieläimiin ja niiden tarpeisiin on ontuva argumentti, sillä kotikissa on kaukana villeistä esi-isistään, jotka oikeasti olivat ja ovat luonnonvaraisia. Kotikissa voi osata metsästää tai oppia metsästämään oman ruokansa, tai sitten ei, koska osa on tässä vaiheessa jo vieraantunut luonnosta itsekin; itselläni oli kissa, jonka metsästysvaisto oli käytännössä olematon, ja kyseinen kissa oli vieläpä rescue, joka tavalla tai toisella oli eksynyt luontoon eikä siellä olisi pidemmän päälle pärjännyt.
      Kotikissa on Suomessa kaiken lisäksi haitallinen vieraslaji, jos pääsee valtoimenaan luontoon. On ihmisen vastuulla pitää kissansa niin, ettei se aiheuta haittaa ympäristölleen tai itselleen. Siitä voi olla muutamaa mieltä, onko moraalisesti oikein ylipäätään pitää lemmikkieläimiä, mutta mikäpä sitten vaihtoehtoiseksi ratkaisuksi? Lemmikeistä on paljon iloa ihmisille, eikä niiden elämä ole kärsimystä, jos omistaja vain on vastuuntuntoinen ja tietää, mitä eläin tarvitsee. Kotikissan ei ihan oikeasti tarvitse metsästää tai liikuskella ulkona omin päin ollakseen elämäänsä tyytyväinen ja onnellinen aiemmin mainitun domestikaation takia.
      Niin tai näin, kunpa kissansa vapaana ulos päästävät edes leikkauttaisivat ne lemmikkinsä, jotta vältyttäisiin pahimmillaan vakavasti sisäsiittoisilta kissapopulaatioilta! Ne sairauksien runtelemat rähmäsilmät eivät ainakaan ole lyhyen elämänsä aikana onnellisia, elivätpä kuinka luonnonmukaisissa oloissa tahansa. Ja valitettava fakta on, että näitä populaatioita syntyy aina ihmisten piittaamattomuuden takia.

      Lainaa

    58. Kävelevä varis 2.9.2025 21:20
      Tulos: -15 (31 ääntä)
      Sarvekas ananas: Suomen järjestyslaissa lukee myös että valtion tulee kustantaa minulle Kuu-matka 
      Mitä? Et löydä mistään tietoa Suomen järjestyslaista?
       Ja Kuu-matka on mielessä... Taidat olla vähän häiriintynyt. 🤡

      Lainaa

    59. Kävelevä varis 2.9.2025 21:29
      Tulos: -14 (26 ääntä)
      Sarvekas ananas: Suomen järjestyslaissa lukee minulle Kuu-matka
       Tässä yksi linkki aiheesta, oi sarvipää idiootti:
         
         https://www.facebook.com/share/p/17EVGEo6Z3/
        

      Lainaa

    60. Neiti Knatterton 2.9.2025 22:04
      Tulos: -15 (27 ääntä)
      Kävelevä varis:  Tässä yksi linkki aiheesta, oi sarvipää idiootti:       facebook.com/share/p/17EVGEo6Z3  
        Muualla Euroopassa kotikissoja ja esim. susia ei hätyytetä, loukuteta tai ammuta niin hysteerisesti, kuten Suomessa.
        Tässä englannin pääministerin kissa Larry, joka liikkuu vapaana, vieläpä Lontoossa (sic!):
        
         https://www.politico.eu/article/westminster-political-cats-britain-prime-minister-pets/  
         
          

      Lainaa

    61. Neuloutuva sohvaperuna 2.9.2025 22:07
      Tulos: -9 (17 ääntä)
      Kävelevä varis: "Kissan vapaasta ulkoilusta saa olla monta mieltä mutta..."Sokeako olet? Kissojen vapaa ulkoilu on Suomen järjestyslain mukaan SALLITTU. Itsepäinen mielipiteesi on Sinun omasi, mutta se ei muuta Suomen lakia.
      Laeista saa olla eri mieltä, ja lakeja voi muuttaa kun yleinen mielipide muuttuu riittävästi. Toivottavasti pian.

      Lainaa

    62. Karkaileva kettu 2.9.2025 22:12
      Tulos: +1 (11 ääntä)
      Zekko: Tämä kissojen vapaanapito taitaa olla monelle se kaikista tärkein asia maailmassa. Mistään en vastaavaa tunteiden paloa ole nähnyt. Kai niistä jossain maaseudulla on harmia, mutta kaupungissa vain hyötyä. Valitettavasti meidänkin kulmille on pesiytynyt näitä mukahyviä kissan loukuttajia ja [...]
      Et liene ilmeisesti lukenut koirankakkakeskusteluja?
      (Viittaan tunteiden paloon. Harmittaa myöskin tämä kissakeskustelun sävy :< )

      Lainaa

    63. Taskulämmin menninkäinen 2.9.2025 22:32
      Tulos: +33 (49 ääntä)
      Yhtä asiaa olen aina koittanut kysyä näiltä "kyllä kissan pitää päästä toteuttamaan luontaisia vaistojaan ulkona vapaana" -ihmisiltä enkä ole koskaan saanut vastausta: Mikä tekee kissasta niin paljon muita ihmisen pitämiä eläimiä paremman, että vain sille tulee sallia tämä vapaus? Miksei koiria saa päästää ovesta vapaasti kulkemaan katukoiralaumoina? Miksei hevosia saa pitää vapaana laiduntamassa naapurin viljapellossa? Tai lehmiä, sikoja, mitä nyt ikinä ihminen hoidossaan pitää. Miksi juuri kissa on se ainoa eläin, jolle tämä pitää sallia? Kissa on täysin mahdollista pitää hyvin niin, että se ei ulkoile vapaana. Kissan kanssa voi ulkoilla valjaissa ja lenkkeillä kuin koirankin kanssa. Kissalle voi myös rakentaa ulkotarhan. Kissan kanssa voi leikkiä ja sitä voi kouluttaa sisällä ihan kuin koiraakin. Vapaana ulkoileva kissa on eläimistä piittaamattoman ihmisen lemmikki. Jyrsijöiden torjuntaan on paljon muitakin keinoja kuin se irtokissa. Rottakoira esimerkiksi on huomattavasti kissaa tehokkaampi.

      Lainaa

    64. Stydi kovakuoriainen 2.9.2025 23:42
      Tulos: +18 (30 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Ei sulla käynyt mielessä, että eläimiä on paljon saalistavia ja sitten sellaisia, joita saalistetaan? Ei ole tähän mennessä kissat onnistuneet sen paremmin Suomessa kuin missään muussakaan maassa tuhoamaan luontoa. Ei, kyllä siihen tarvitaan ihminen. Ja mikä vittu antaa sinulle oikeuden päättää, mitä mieltä minä [...]
      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lyall%27s_wren Toki kotikissojen tuhot on osaltaan ihmisaiheutettuja, nehän niitä päästävät. Monin paikoin toki suurempia kuin vaikka liikennevahingot. Nämä eivät rajoitu suoraan saalistukseen ja siitä johtuviin kuolemiin, vaan esimerkiksi saalistajiin. Jokainen kissojen viriketappo on pois luonnonvaraisten saalistajien ruokapotentiaalista. Tämä on noussut ongelmaksi esim. Madagaskarilla. Ruokitut kissat kun eivät kilpailustakaan kärsi. Myös petoeläimen läheisyys itsessään voi estää esimerkiksi pesintää tai muuta alueen eliöstöä. Näistä on suhteellisen paljon tutkimusta. Loukkaukset ja kummalliset oletukset voinee jättää välistä. Etenkin, jos samalla valittaa sanojen suuhun laittamisesta.

      Lainaa

    65. Kävelevä varis 2.9.2025 23:44
      Tulos: -31 (45 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo:  ...kurkku suorana huutava lauma hulluja täällä, joiden mielestä kissa ei kuulu luontoon? Ikään kuin kissa olisi epäluonnollinen, synteettinen asia. Anteeksi, mutta väittämä on täysin mielenvikainen.
      Nämä "sisäkissoja" kannattavat pölykeuhkot ja pölypäät on kauheita ihmisiä.  Älä menetä toivoasi, Pomelo. Täällä on vielä hyviäkin ihmisiä. ❤️

      Lainaa

    66. Kävelevä varis 2.9.2025 23:50
      Tulos: -19 (33 ääntä)
      Tottelematon simpanssi: Sulla ei ole pienintäkään käsitystä Suomen luonnosta
       On kyllä aika ironista syyttää muita ihmisiä luonnosta vieraantuneiksi.
      Sinä todellakin olet luonnosta vieraantunut.
       Pomelo on oikeassa: kissalle on hyväksi liikunta, lihapitoinen ruoka, sterilointi miel. alle 3v, aiemminkin, ellei/ kun sitä ei pennuta. 
      Kissa viihtyy korkealla: telineissä, hyllyssä, puussa tms.; omassa kodissaan eläinrakas ihminen antaa kissan oleilla pöydilläkin,
      ja hankkii kissalle seurantapannan, jonka avulla kissan löytää aina ulkoa. Ne vain ovat vielä toistaiseksi isohkoja, kalliita & irtoavat helposti.

      Lainaa

    67. Kävelevä varis 2.9.2025 23:54
      Tulos: -29 (43 ääntä)
      Nidottu puuma: Sinun kaltaiset ihmiset on juuri se syy, miksi kukaan ei halua lukea kissamokia. Höpötät eläinten hyvinvoinnista, mutta sinua ei paskaakaan kiinnosta se, että kissasta on haittaa muiden luonnon eläinten hyvinvoinnille. Kissa on vieraslaji Suomen luonnossa, ja päästämällä kissasi vapaaksi ulkoilemaan aiheutat haittaa [...]
      Älä valehtele. Sinä et välitä kissoista rotanpaskaa, vain omasta itsestäsi. 
         Kissoista ei ole häiriötä luonnolle - oravista ja maantieautoilusta sen sijaan on.
        Ps. Sellaista rotua kuin "sisäkissa" ei ole olemassa. Niillä rääkätyillä raukoilla ei ole lihaksia, ei elämäniloa, eikä happea keuhkoissaan.

      Lainaa

    68. Höhlä pelikaani 3.9.2025 0:54
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Tilava delfiini: Jos se kissakuja on nyt oikea osoite, niin sehän pitää muuttaa. 😉
      Se. Tai sitten eivät kehdanneet laittaa Kissakujaa kun oli kyse kissasta 🤣

      Lainaa

    69. Istuva biisoni 3.9.2025 1:05
      Tulos: -14 (26 ääntä)
      Tanakka raparperi: Ei ole sallittu uimarannoilla, lastenleikkipaikolla tai torilla.  Mitenkä varmistat, ettei kissasi päädy näille alueille että et ole lainrikkoja?!!!!!?
         Joko poistit varmistimen pistoolistasi?  ...muka eläinrakas luonnonystävä, my ass. 😑

      Lainaa

    70. Neiti Knatterton 3.9.2025 1:15
      Tulos: -16 (30 ääntä)
      Miksi kannanottoani ei julkaistu 2h sitten? Muualla Euroopassa; mm. Englannissa ei hätyytetä, loukuteta tai ammuta kotikissoja ja esim. susia niin innokkaasti, kuin Suomessa. Ohessa linkki Englannin pääministerin kissaan, siis vapaasti ulkoilevaan valtakunnan kissaan, Larryyn, joka asustaa Lontoossa(sic!). Here’s Larry! Why Westminster’s political cats matter more than you think – POLITICO https://share.google/WqYpt1ho9glnEdP3s

      Lainaa

    71. Kävelevä Varis 3.9.2025 2:28
      Tulos: -24 (40 ääntä)
      Zekko: Tämä kissojen vapaanapito taitaa olla monelle se kaikista tärkein asia maailmassa. Mistään en vastaavaa tunteiden paloa ole nähnyt. Kai niistä jossain maaseudulla on harmia, mutta kaupungissa vain hyötyä. Valitettavasti meidänkin kulmille on pesiytynyt näitä mukahyviä kissan loukuttajia ja [...]
      Loukutus ja kyyditys johonkin kamalaan eläinsuojaan traumatisoi kotikissan pitkäksi aikaa, + lyhentää sen elinikää 10 vuodella.
        Kissan"suojelijat" todellisuudessa rääkkäävät kissoja, vahingoittavat niitä.  Meidän vapaastiulkoilevien kissojen puolestapuhujien kantaäiti on ihana Miina Äkkijyrkkä.💓

      Lainaa

    72. Lähempi kirsikka 3.9.2025 3:09
      Tulos: +22 (38 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Mikä ihme saa ihmisen kuvittelemaan, että mikään eläin olisi luonnollisessa elinympäristössään tai onnellinen eläessään koko elämänsä vankina yhdessä asunnossa? Mikä ihme saa ihmisen kuvittelemaan, että kuolema ei olisi osa elämää? Piittaamattomia ja julmia ovat ne, jotka pitävät mitään eläintä vankina.
      Kesylajeille kuten kotikissalle ja koiralle ei ole olemassa "luonnollista elinympäristöä" koska ne eivät ole luonnonvaraisia. Julmaa on kieltämättä tuottamalla tuottaa eläimiä vangeiksi, mutta kun se on kerran vangiksi syntynyt ja sille ei ole olemassa luonnollista elinympäristöä, niin vankina sen täytyy myös elää. Älä siis osta lemmikkiä vaan adoptoi tai jätä hankkimatta.

      Lainaa

    73. Harhaanjohtava kameli 3.9.2025 3:14
      Tulos: +21 (33 ääntä)
      Kävelevä varis: Kissoista ei ole häiriötä luonnolle - oravista ja maantieautoilusta sen sijaan on.
      Orava on villieläin bruh xD nyt kirjastoon siitä ja ala-asteen bilsankirja auki

      Lainaa

    74. Parantumaton etana 3.9.2025 3:14
      Tulos: +13 (29 ääntä)
      Tääl taitaa kyl olla joku traumcityn oma pikku juhla meneillään, ehkä sillä on syntymäpäivät

      Lainaa

    75. Huumorintajuinen pomelo 3.9.2025 8:43
      Tulos: -19 (33 ääntä)
      Taskulämmin menninkäinen: Yhtä asiaa olen aina koittanut kysyä näiltä "kyllä kissan pitää päästä toteuttamaan luontaisia vaistojaan ulkona vapaana" -ihmisiltä enkä ole koskaan saanut vastausta: Mikä tekee kissasta niin paljon muita ihmisen pitämiä eläimiä paremman, että vain sille tulee sallia tämä vapaus? Miksei koiria saa päästää ovesta [...]
      Vastaan kysymykseen: kysymyksesi on vittuilevaa, tahallista väärin ymmärtämistä.
      Kerro, missä olen edellä väittänyt, että vain kissalla pitäisi olla vapaus. Kysy sitten uudestaan, ilman vittuilua ja ajatusten tunkemista muiden suihin, jos on tarve.
      Vinkki: minä olen sitä mieltä, että kissa ei ole parempi kuin muut ihmisten vankeinaan pitämät lajit, enkä ole sanonut, että vain kissalla pitäisi olla vapaus. Toki eihän kissoja sairaalloisesti vihaavalta voikaan odottaa lukutaitoa.

      Lainaa

    76. Huumorintajuinen pomelo 3.9.2025 8:46
      Tulos: -15 (29 ääntä)
      Stydi kovakuoriainen: en.m.wikipedia.org/wiki/Lyall's_wren Toki kotikissojen tuhot on osaltaan ihmisaiheutettuja, nehän niitä päästävät. Monin paikoin toki suurempia kuin vaikka liikennevahingot. Nämä eivät rajoitu suoraan saalistukseen ja siitä johtuviin kuolemiin, vaan esimerkiksi saalistajiin. Jokainen kissojen viriketappo on pois [...]
      Kummallinen oletus on se, että ulos halutessaan pääsevä kissa on aina ulkona tai heitteille jätetty tai muita parempi luontokappale.

      Lainaa

    77. Huumorintajuinen pomelo 3.9.2025 8:50
      Tulos: -12 (26 ääntä)
      Lähempi kirsikka: Kesylajeille kuten kotikissalle ja koiralle ei ole olemassa "luonnollista elinympäristöä" koska ne eivät ole luonnonvaraisia. Julmaa on kieltämättä tuottamalla tuottaa eläimiä vangeiksi, mutta kun se on kerran vangiksi syntynyt ja sille ei ole olemassa luonnollista elinympäristöä, niin vankina sen täytyy myös elää. Älä siis osta lemmikkiä vaan adoptoi tai jätä hankkimatta.
      Vain eläimiä halveksuva ostaa eläimen. Eläimiä arvostava ottaa, jos hyvän ympäristön voi tarjota, ilmaiseksi eläimen. Eikä mitään sairaaksi jalostettua näyttelyesinettä.

      Lainaa

    78. Epäherkkä kuguaari 3.9.2025 9:40
      Tulos: +11 (25 ääntä)
      Kävelevä varis: "Kissan vapaasta ulkoilusta saa olla monta mieltä mutta..."Sokeako olet? Kissojen vapaa ulkoilu on Suomen järjestyslain mukaan SALLITTU. Itsepäinen mielipiteesi on Sinun omasi, mutta se ei muuta Suomen lakia.
      https://yle.fi/a/74-20104897
      Millä todistat, että maalla pihallesi tullut vieras kissa ei ole villiintynyt? Näitä populaatioita on Suomessa vielä surullisen paljon, vaikka ovatkin vähentyneet 90-luvulta. 
      Ja ymmärrän, että sinunlaisesi tollot eivät usko tutkittua tietoa, koska ”minä en ole ikinä nähnyt/kokenut tai edes naapuri ei ole puhunut niin ei voi olla totta!” tyylinen ajatusmaailma nyt vaan voittaa kaikki tieteelliset julkaisut. Ihan sama, jos kävisi väittelyä 5-vuotiaan kanssa. 

      Lainaa

    79. Tittelintuure 3.9.2025 9:41
      Tulos: -5 (17 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Kokeile itse olla poistumatta kotoasi _koskaan_.
      Itse asiassa tämä on mielestäni ongelma. Ja syy, miksi itselläni ei ole kissoja, vaikka pidänkin niistä. Ymmärrän ja uskon, että ihmiset rakastavat lemmikkejään, mutta käytännössä kaikkien muiden kohdalla kuin koirien ja vapaana liikkuvien maatiaiskissojen kohdalla omistaja on eläimen vanginvartija.  (Enkä innostu vapaista maatiaiskissoistakaan, koska kissa on pikkulintujen tappokone.)

      Lainaa

    80. Huumorintajuinen pomelo 3.9.2025 11:08
      Tulos: -6 (16 ääntä)
      Parantumaton etana: Tääl taitaa kyl olla joku traumcityn oma pikku juhla meneillään, ehkä sillä on syntymäpäivät
      Jos välittäisit lukea, tietäisit, että se urpo vihaa kissoja.

      Lainaa

    81. Vikuri sitruuna 3.9.2025 11:58
      Tulos: -13 (27 ääntä)
      Rönsyilevä norppa: Porukoiden koko 7v iän täysin sisäkissana ollut katti pääsi karkaamaan vahingossa, ja eipä tuon menoa tuo sisäkissailu ulkona haitannut. Etsittiin kissojen ja koirien kanssa, mutta kolmen päivän kuluttua tämä oli raapimassa ulko-ovea aamu 5 tienoilla, aivan kuin olisi ollut ulkokissa koko ikänsä.
      Itsellänikin maaseudulle adoptoitu kerrostalokissa lähti ensimmäisenä kesänään tutkimusmatkalle pariksi viikoksi. Ajattelinkin, että seudulla liikkuvat ilvekset on sen syöneet, mutta niin vain yhtenä aamuna istui rapun kaiteella ihan muina kissoina pesten itseään. Ei ollut edes laihtunut, enkä ihmettele kun oli jo osoittautunut erittäin hyväksi hiirikissaksi. Sohvan koristeena kissan elämä ja kissuus menee hukkaan.

      Lainaa

    82. Vikuri sitruuna 3.9.2025 12:12
      Tulos: -8 (24 ääntä)
      Tanakka raparperi: Paitsi ei ole sallittu uimarannoilla, lastenleikkipaikolla tai torilla toriaikaan. Jos kissasi vapaasti ulkoillessaan oleskelee näillä alueilla rikot lakia.  Mitenkä varmistat, ettei kissasi päädy näille alueille eli että et ole lainrikkoja?
      Tottahan se on, että järjestyslaki kieltää kissojen ja koirien oleskelun yleisillä uimarannoilla, mutta harvemminpa kissat tai koirat niille tunkevatkaan. Joten huolesi on aika turha. Enemmänkin pitää olla huolissaan siitä, että puistoissa ja uimarannoilla on ainoastaan kissalla ja pienellä koiralla on mahdollisuus kävellä astumatta hanhenpaskaan. Eli terveiset Birdlifelle, että menkääpä siivoamaan paskanne pois yleisiltä paikoilta.

      Lainaa

    83. Pelottava ahma 3.9.2025 14:28
      Tulos: +6 (18 ääntä)
      Täällä joku kaipaili Traumcityä; musta vaikuttaa noiden Pomelon ja Variksen samassa ketjussa muuttuvien avatarien perusteella että sama Traumcityn taustalla ollut porukka on kyllä yhä keskuudessamme 🤔

      Lainaa

    84. Kävelevä varis 3.9.2025 16:03
      Tulos: -10 (20 ääntä)
      Pelottava ahma: Täällä joku kaipaili Traumcityä; musta vaikuttaa noiden Pomelon ja Variksen samassa ketjussa muuttuvien avatarien perusteella että sama Traumcityn taustalla ollut porukka on kyllä yhä keskuudessamme 🤔
      Joo ei tule susta salapoliisia. 😛

      Lainaa

    85. Kävelevä varis 3.9.2025 16:34
      Tulos: -8 (26 ääntä)
      Harhaanjohtava kameli: Orava on villieläin bruh xD 
      Ja kissa on kotieläin, paitsi kissaeläin nimeltä ilves elää Suomen luonnossa. 
       "bruh"?

      Lainaa

    86. Kävelevä varis 3.9.2025 16:38
      Tulos: -14 (26 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Kummallinen oletus on se, että ulos halutessaan pääsevä kissa on aina ulkona tai heitteille jätetty tai muita parempi luontokappale.
       Juuri näin! Kuulee täälläkin näköjään järjen ääntä.🫡   
       Nämä nokka pystyssä kulkevat, muita mollaavat sisäkissan omistajat täällä alkaa jo masentamaan. 

      Lainaa

    87. Avulias pähkinä 3.9.2025 20:36
      Tulos: +14 (20 ääntä)
      Kävelevä varis: Ja kissa on kotieläin, paitsi kissaeläin nimeltä ilves elää Suomen luonnossa.  "bruh"?
      Niin siis, kotikissa (felis catus) on kissalaji ja ilves (lynx lynx) on toinen kissalaji. Leopardi (panthera pardus) ja puuma (puma concolor, aiemmin felis concolor) ovat kolmas ja neljäs kissalaji. Kissaeläimiä on monta. Kesyjä niistä on ainoastaan kotikissa eli kesykissa eli felis catus.

      Lainaa

    88. Kävelevä varis 3.9.2025 21:31
      Tulos: -15 (21 ääntä)
      Mittaamattoman arvokas susi: Niin. Ei lemmikkikissa mikään järkevä konsepti olekaan. Itse en ottaisi, koska ulkoilemaan ei voi päästää, ja sisälläpitokin on ankea valinta. Silti ihmiset ajattelevat enemmän itseään, kuin sitä rakasta lemmikkiään.  Kissojen ulkoilu ei ole maalla sen enempää OK kuin muuallakaan. Ei ne pysy omissa pihoissa, mutta [...]
      "Ne levittää toksoplaamoosiulosteitaan lasten hiekkalaatikoihin". 
      Ei levitä, se on urbaanilegendaa.
      Ihminen saa toksoplasmoosin raa'asta lihasta - ei kissoista. 
       Minulla on ollut töissä pari toksoplasmoositapausta menneisyydessä - kumpikin tarttui raa'an jauhelihan syömisestä, toiselta meni näkö toisesta silmästä. 
      Viattomien eläinten syyttely on sukua sille kissavihaajien väittämälle, miten kissat muka tehtailevat aina ilkitöitä ulkona ollessaan. 

      Lainaa

    89. Huumorintajuinen pomelo 3.9.2025 22:51
      Tulos: -15 (19 ääntä)
      Pelottava ahma: Täällä joku kaipaili Traumcityä; musta vaikuttaa noiden Pomelon ja Variksen samassa ketjussa muuttuvien avatarien perusteella että sama Traumcityn taustalla ollut porukka on kyllä yhä keskuudessamme 🤔
      Oisko kyse pomelon osalta siitä, että kirjoitan räveltimellä ja tietokoneella, eikä niissä ole samoja evästeitä. Varis ei ole minä. En tiedä, kuka on. Aivot sillä on ja toimii. Ja sydän kohdallaan.
      En ole trolli. Ajan eläinten oikeuksia. Normi-ihmiselle voi olla liian vaikeaa myöntää, että se oma kullannuppu (lemmikki) onkin vanki. Se vaatisi oman eettisesti väärän toiminnan eettisen vääryyden myöntämistä, ja siihen ei enemmistö ihmisistä koskaan taivu.

      Lainaa

    90. Nidottu puuma 4.9.2025 0:06
      Tulos: +9 (15 ääntä)
      Varis/Pomelo on aika laiska trolli.

      Lainaa

    91. Neuloutuva sohvaperuna 4.9.2025 0:40
      Tulos: +13 (17 ääntä)
      Kävelevä varis: "Ne levittää toksoplaamoosiulosteitaan lasten hiekkalaatikoihin". Ei levitä, se on urbaanilegendaa.Ihminen saa toksoplasmoosin raa'asta lihasta - ei kissoista.   Minulla on ollut töissä pari toksoplasmoositapausta menneisyydessä - kumpikin tarttui raa'an jauhelihan syömisestä, toiselta meni näkö toisesta [...]
      "Toksoplasmoosi Toxoplasma gondii on kissassa elävä loinen, jonka tartuttavat ookystat siirtyvät kissan eritteiden välityksellä maaperään ja siitä edelleen kasviksiin ja nautaeläimiin. Ihminen voi saada toksoplasmoosin syömällä huonosti kypsennettyä naudan, sian tai lampaan lihaa tai kontaminoituneita vihanneksia, marjoja tai vettä. Tartunta käsien välityksellä kissan hiekkalaatikosta, maasta tai kasveista on myös mahdollinen. Raskaudenaikaisia toksoplasmoosi-infektioita todetaan vuosittain noin 130:llä äidillä." Lähde: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01143 Musta jotenkin tuntuu että raskaana olevat äidit viettää enemmän aikaa niillä lasten tai kissojen hiekkalaatikoilla kuin syövät raakaa jauhelihaa.

      Lainaa

    92. Kävelevä varis 4.9.2025 4:12
      Tulos: -13 (15 ääntä)
      Neuloutuva sohvaperuna: "Toksoplasmoosi Toxoplasma gondii on kissassa elävä loinen, jonka tartuttavat ookystat siirtyvät kissan blaavlaablaa...
      Osaat käyttää Googlea, wau! 😃 
        Mitään kokemusta sairaalasta työympäristönä sinulta ei löydy, mutta huutp on kova.

      Lainaa

    93. Kävelevä varis 4.9.2025 4:14
      Tulos: -5 (11 ääntä)
      Nidottu puuma: Varis/Pomelo on aika laiska trolli.
      Nämä sinun nikkisi ei hämää ketään, avatar vaihtuu, mutta samat inhat jutut jatkuu.

      Lainaa

    94. Neulottu ilonpilaaja 4.9.2025 6:37
      Tulos: -5 (9 ääntä)
      Huumorintajuinen pomelo: Mikä ihme saa ihmisen kuvittelemaan, että mikään eläin olisi luonnollisessa elinympäristössään tai onnellinen eläessään koko elämänsä vankina yhdessä asunnossa? Mikä ihme saa ihmisen kuvittelemaan, että kuolema ei olisi osa elämää? Piittaamattomia ja julmia ovat ne, jotka pitävät mitään eläintä vankina.
      Käyppä sitten sen kattis kanssa lenkillä saatanan läski!

      Lainaa

    95. Kävelevä varis 4.9.2025 13:58
      Tulos: -9 (9 ääntä)
      Neulottu ilonpilaaja: Käyppä sitten sen kattis kanssa lenkillä saatanan läski!
      Menikö hermot?  Näytit vahingossa oikean luontosi. 
      Näin se roskasakin sivistyneisyys karisee, kun hiukan raaputtaa pintaa. 😂

      Lainaa

    96. Valtaapitävä persekärpänen 4.9.2025 14:43
      Tulos: -10 (10 ääntä)
      Pekka Kana: Tuohan ei ole mikään ongelma. Ruokaa saa tilattua netitse ja viihdykettä löytyy kotona yllin kyllin. Usein tulee oltua viikkoja poistumatta mihinkään. Jos ei olisi välillä pakko jossain käydä asioita hoitamassa niin en poistuisi koskaan.
      Muuttuisiko mielipide  jos et pääsisi pois asunnosta vaikka haluaisit? Jos vastaat "Ei" niin miksi et ole vankilassa jolloin sinun ei tarvitsisi maksaa vuokraa ja ruokaa?

      Lainaa

    97. Punerva laama 4.9.2025 15:42
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Pahoin pelkään, että joku ulkokissojen asialla oleva on jakanut tämän ketjun kyseisen kultin omiin ryhmiin ja sieltä on nyt tultu tänne näppissankaroimaan. Feissarimokien peruslukija ei ehkä tiedäkään, miten äänekäs porukka ja miten sekaisin ne on. Paljonhan niitä ei ole, vaikka kuvittelevat edustavansa suurtakin osaa suomalaisista, niillä vain on aktiiveja, joilla on aikaa trollata ja levittää vihaa mm. eläinsuojeluyhdistysten ja muiden kissoja auttavien tahojen sivuilla. Hyvän maistiaisen heidän ajattelumaailmastaan saa esim. Kissojen oikeudet -porukan julistuksesta siitä, mitä kaikkia "oikeuksia" kissalla pitäisi olla.

      Lainaa

    98. Punerva laama 4.9.2025 20:34
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Punerva laama: Pahoin pelkään, että joku ulkokissojen asialla oleva on jakanut tämän ketjun kyseisen kultin omiin ryhmiin ja sieltä on nyt tultu tänne näppissankaroimaan. Feissarimokien peruslukija ei ehkä tiedäkään, miten äänekäs porukka ja miten sekaisin ne on. Paljonhan niitä ei ole, vaikka kuvittelevat [...]
      Kappas, joko siellä on siivottu julistusta tai kyseessä oli eri porukka. Muistamani julistus sisälsi sellaisia väitteitä, että kissan tulisi olla Jumalasta seuraava tai kenties edellinen, ja se meni johonkin ihan eri sfääreihin kuin kissan arvo tai kissan ns. vapaus.

      Lainaa

    99. Vikuri sitruuna 5.9.2025 0:36
      Tulos: -6 (8 ääntä)
      Lohduton simpanssi: Asutaan maalla, meillä on kolme vapaasti ulkoilevaa kissaa ja ne todellakin tappavat sekä pikkulintuja että käytännössä kaikki piha-alueen oravat. Osa linnuista on vaikeammin saalistettavia, mutta kissa on äärettömän taitava peto. Kissoillamme on pannoissa kulkuset, jotta saaliseläimillä olis edes hiukan tasoitusta. [...]
      Ei pidä paikkaansa, että kissa vaikuttaisi negatiivisesti pikkulinnustoon, kuin ei isoihin lintuihinkaan.  Kissa eliminoi rottia ja joskus oravia, nämä ovat kovia pesärosvoja. Miksi pikkulinnut keväästä toiseen hakeutuisivat maatilojen pihapiireihin pesimään, jos kissa olisi niille uhka.

      Lainaa

    100. Vanhahtava mandariini 14.9.2025 15:32
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Neiti Knatterton: Miksi kannanottoani ei julkaistu 2h sitten? Muualla Euroopassa; mm. Englannissa ei hätyytetä, loukuteta tai ammuta kotikissoja ja esim. susia niin innokkaasti, kuin Suomessa. Ohessa linkki Englannin pääministerin kissaan, siis vapaasti ulkoilevaan valtakunnan kissaan, Larryyn, joka asustaa Lontoossa(sic!). [...]
      Englannilla ei ole pääministeriä. Jos tarkoitat Yhdistyneiden kuningaskuntien pääministeriä, hänellä ei ole kissaa, kissa vain asuu samassa talossa riippumatta siitä kuka on pääministerinä.
      Toki ei voi odottaa kovin järkeviä lausuntoja ihmiseltä joka alkaa vinkua kun ylläpitäjät eivät ole kokonaiseen kahteen tuntiin käyneet kyttäämässä onko joku nokkela käynyt jättämässä kommentin joka on viipymättä hyväksyttävä.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: harjoitella, kinkku, kissat, kuollut, kuva, sota, sotku, vapaana, väestönsuoja