Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhempainilta, osa 158

Yllättävän toimiva vinkki välttää perheriidat.
Vanhempainilta, osa 158

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 59 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Kuumennettu hyttynen 31.12.2024 0:08
      Tulos: +371 (405 ääntä)
      Toivottavasti tämä Elsin postaus tavoittaa lahjan antajan ja ei enää ikinä näe vaivaa noin kiittämätöntä perhettä kohtaan. Sain vähän samantyyliset tyypit ex-anopilta yksi joulu ja ne on edelleen joka joulu koristeena esillä kun on niin sympaattiset ja muistuttaa joulusta.

      Lainaa

    2. Tulos: +114 (122 ääntä)
      Arvostin Pitkä kuuma kesä viittausta

      Lainaa

    3. Mukava maksamakkara 31.12.2024 0:14
      Tulos: +210 (236 ääntä)
      Täytyy myöntää etten tiedä mitä eläintä noiden makkaroiden on tarkoitus esittää, mutta mä rakastan niitä siitä huolimatta. Ihan huikeet!

      Lainaa

    4. Valtionhoitaja 31.12.2024 0:14
      Tulos: +110 (132 ääntä)
      On totta, että useimmat riidat ovat niin turhista asioista, ettei niillä ole seuraavana päivänä väliä. Minnan kikka voisi toimiakin, jos jollakulla on ongelmia riitelyn kanssa.

      Lainaa

    5. Haihtuva bändäri 31.12.2024 0:53
      Tulos: -30 (112 ääntä)
      Mikä noissa Marianne-karkeissa oikein on? Ne kelpaa perheriitojen ratkaisuun ja Kaija Koolle bändeineen perseeseen? 😂 Pitäisi varmaan itsekin kokeilla. Oraalisesti siis 😅.

      Lainaa

    6. Tiheähkö piikkisika 31.12.2024 0:58
      Tulos: +178 (180 ääntä)
      Valtionhoitaja: On totta, että useimmat riidat ovat niin turhista asioista, ettei niillä ole seuraavana päivänä väliä. Minnan kikka voisi toimiakin, jos jollakulla on ongelmia riitelyn kanssa.
      Kunhan nyt edes joku päivä on varattuna kitinän kuunteluun eikä vaan vaimenneta kaikkia huolia marianne-karkeilla.

      Lainaa

    7. Sotaisa kantojuhta 31.12.2024 1:00
      Tulos: +115 (137 ääntä)
      Ei nyt tulisi ekana mieleen kritisoida toisen antamaa (ja tekemää!) lahjaa. Plus noi on symppikset. Ei kyllä itse pystyisi myöskään lahjaa antamaan pois noin vain, koska lahja.

      Lainaa

    8. Armoton aasi 31.12.2024 1:02
      Tulos: +51 (73 ääntä)
      Nanne: Arvostin Pitkä kuuma kesä viittausta
      Minulta meni ohi. Mikä viittaus? Kappaleeseen vai elokuvaan? 😬

      Lainaa

    9. Tiheähkö piikkisika 31.12.2024 1:02
      Tulos: +119 (125 ääntä)
      Jos noi makkarat on Elsin itsensä tekemiä voisin ketjun aloituksen ymmärtääkin. Sinänsä näyttää olevan taitavasti tehty ja hyvin sympaattiset otukset.

      Lainaa

    10. Trendikäs sakaali 31.12.2024 1:38
      Tulos: +93 (95 ääntä)
      Tiheähkö piikkisika: Kunhan nyt edes joku päivä on varattuna kitinän kuunteluun eikä vaan vaimenneta kaikkia huolia marianne-karkeilla.
      Keskiviikkona kitistään 😆

      Lainaa

    11. Sulatettu mustikka 31.12.2024 1:43
      Tulos: +91 (157 ääntä)
      Tuo puremisen kestävä hiha on tarkoitettu erityislasten kanssa työskentelyyn. Ei siis koko maan jokaiseen peruskouluun joka opettajalle. Terho (aika varmasti ps) halunnut vain öyhöttää. Eikä edes ole EU:n vika.

      Lainaa

    12. Puuhakanisteri 31.12.2024 2:18
      Tulos: +82 (92 ääntä)
      Ois mahtavaa ku noista käsitöistä tulisi maailmanlaajuinen meemi, ja näiden hinta hyppäis tuhansiin euroihin. Tekijänoikeus jäisi hyväntahtoiselle lahjoittajalle.

      Lainaa

    13. Lyhyehkö paimen 31.12.2024 2:52
      Tulos: +52 (58 ääntä)
      Armoton aasi: Minulta meni ohi. Mikä viittaus? Kappaleeseen vai elokuvaan? 😬
      Paskoja vihanneksija 😁

      Lainaa

    14. Sukukypsä kärpänen 31.12.2024 4:05
      Tulos: -41 (75 ääntä)
      Luin "Ei suihinottoa sunnuntaisin" ja mietin mikä Alabamaperhe tässä on kyseessä D:

      Lainaa

    15. Valitettava ananas 31.12.2024 5:07
      Tulos: -52 (118 ääntä)
      Sulatettu mustikka: Tuo puremisen kestävä hiha on tarkoitettu erityislasten kanssa työskentelyyn. Ei siis koko maan jokaiseen peruskouluun joka opettajalle. Terho (aika varmasti ps) halunnut vain öyhöttää. Eikä edes ole EU:n vika.
      Siinä olet oikeassa ettei asialla ole mitään tekemistä EU:n kanssa. Mutta kyllä nuo välineet on ihan normaaleihin päiväkoteihin tai kouluihin, joissa ennen selvittiin jopa niistä erityislapsista ilman väkivaltaa. Toki niitä silloin oli vähemmän ja jopa erityislasta sai kasvattaa. Nyt ei saa kasvattaa minkäänlaista lasta ettei se mene rikki. Parempi että puree opettajaa, siitä menee rikki vain opettaja.

      Lainaa

    16. Tulos: +54 (58 ääntä)
      Mukava maksamakkara: Täytyy myöntää etten tiedä mitä eläintä noiden makkaroiden on tarkoitus esittää, mutta mä rakastan niitä siitä huolimatta. Ihan huikeet!
      Kontiaisia?

      Lainaa

    17. Risteytetty simpanssi 31.12.2024 6:15
      Tulos: +24 (46 ääntä)
      Jos lasten/nuorten käytös on koulussa tuota, mitä se on kotona?

      Lainaa

    18. Kärkäs matelija 31.12.2024 7:04
      Tulos: +84 (102 ääntä)
      Risteytetty simpanssi: Jos lasten/nuorten käytös on koulussa tuota, mitä se on kotona?
      Kotona voi olla se tilanne että arki silotetaan sellaiseksi ettei konflikteja tule. Päiväkodissa ja koulussa pitää joskus tehdä asioita mitä ei halua ja se voi aiheuttaa kiukkua. 
      Osa vanhemmista on tilanteen luonut itse kaverivanhemmuudella.

      Lainaa

    19. Terve pohatta 31.12.2024 7:17
      Tulos: +40 (46 ääntä)
      Nää on jänniä nämä ihmiset, jotka ei tajua että muutkin on julkisissa ryhmissä. Eikös täällä mokissakin joskus ollut joku juttu kun joku suuttui siitä että naapuri tai sukulainen on samassa ryhmässä? Jännä sekin kun ryhmässä jossa on 15 000 jäsentä kysyy asian josta toiset voi huomata että tuntee jonkun niin tulee hämmästyneitä kommentteja ai tekö tunnette toisenne? No joo, jos on sama harrastus johon koko ryhmä liittyy ja asuu samalla paikkakunnalla, niin tunteminen on enemmän kuin todennäköistä. No tämä tuntemani on ihan fiksu. Kysymys oli suunnilleen tyyliä "ostitko tuon siitä sun viereisestä kaupasta", ei näin mutta tämän tyylinen.

      Lainaa

    20. Löysä banaani 31.12.2024 7:31
      Tulos: -9 (29 ääntä)
      Siis eikö nuo ole bataatteja? Onko? Eikö?

      Lainaa

    21. Onnistunut lehmä 31.12.2024 7:53
      Tulos: +50 (76 ääntä)
      Valitettava ananas: Siinä olet oikeassa ettei asialla ole mitään tekemistä EU:n kanssa. Mutta kyllä nuo välineet on ihan normaaleihin päiväkoteihin tai kouluihin, joissa ennen selvittiin jopa niistä erityislapsista ilman väkivaltaa. Toki niitä silloin oli vähemmän ja jopa erityislasta sai kasvattaa. Nyt ei saa kasvattaa minkäänlaista [...]
      Ei vaan nimenomaan pitäisi kasvattaa. Niiden vanhempien nimittäin. Mutta kun ei osata eikä haluta oppia keinoja kasvattaa lapsia ilman väkivaltaa, helpompi vaan päiväkoti- tai kouluikään istuttaa telkkarin tai tabletin ääreen ja vältellä kaikkia mahdollisia tilanteita mistä voi tulle paha mieli tai mikä on vanhemmille hankalaa ja sen jälkeen sysätään jollekin muulle odottaen, että he kasvattavat vanhempien puolesta sen jo kotona pilatun lapsen.

      Lainaa

    22. Kumma alpakka 31.12.2024 8:56
      Tulos: +36 (56 ääntä)
      Koulumaailma heijastelee lasten arkea kodeissa. Ilmiöt eivät synny tyhjiössä. Lapsiaan ei voi valita, eli onhan uuden elämän luominen aina eräänlaista lottoa. Jos lisääntyy, "sieltä" voi tulla mitä vaan. Ja se on vanhempana pakko hyväksyä, kun vastuun on itselleen valinnut. Kasvattaa voi yrittää, mutta se ei ole tae onnistumisesta. Tilastojen mukaan Suomessa tehdään n. 150 rikosta 1000 ihmistä kohden. Nekin on jonkun lapsia. Jos normaali hyvä kasvatus estäisi rikokset, rikollisuus olisi lähellä nollaa. Lasten kannalta tietysti ikävää, jos vanhemmat haluavat lapsestaan lääkäri-pankkiiria, mutta lapsella on omat unelmansa, jolloin vanhemmat suuttuvat, osoittavat katumusta lapsen hankkimisesta ja purkavat kiukkunsa lapseen. Jos ei kestä, että lapsi on ihminen omine valintoineen, ei kannata tehdä lapsia.

      Lainaa

    23. Sovittamaton riepu 31.12.2024 9:03
      Tulos: +69 (77 ääntä)
      Jos riitoihin ei puututa heti, riidat voittaa aina röyhkein. Riitojen piilottaminen hyödyttää eniten niitä, jotka kohtelevat toisia epäkunnioittavasti, koska he eivät jää kiinni teoistaan.

      Lainaa

    24. Pelottava ahma 31.12.2024 9:29
      Tulos: +69 (71 ääntä)
      Tiheähkö piikkisika: Kunhan nyt edes joku päivä on varattuna kitinän kuunteluun eikä vaan vaimenneta kaikkia huolia marianne-karkeilla.
      Ei mussutusta maanantaisin
      Ei tappeluita tiistaisin
      Ei kiistelyä keskiviikkoisin 
      Ei torailua torstaisin
      Ei perheriitoja perjantaisin 
      Ei länkytystä lauantaisin
      Ei suunsoittoa sunnuntaisin
      Ei ahdistusta arkisin, ei vänkäämistä viikonloppuna.
      Kuukauden kolmantena keskiviikkona kitistään kaikki kaunat kerralla.
      Luoja, miten paljon Marianne-karkkeja meillä meniskään! 😅

      Lainaa

    25. Tulos: +96 (100 ääntä)
      Sovittamaton riepu: Jos riitoihin ei puututa heti, riidat voittaa aina röyhkein. Riitojen piilottaminen hyödyttää eniten niitä, jotka kohtelevat toisia epäkunnioittavasti, koska he eivät jää kiinni teoistaan.
      Se on juuri näin. Tiedän tämän henkilökohtaisesti erittäin hyvin siitä syystä, että minut on kasvatettu opeilla, joiden mukaan aikuiset eivät saisi puuttua lasten riitoihin, vaan lasten olisi opittava itse ratkomaan konfliktinsa (terveisiä 80-luvulta!). Tällaisessa ilmapiirissä oli varsin ikävä kasvaa nuorempana ja pienempänä sisaruksena, kun vanhempana sisaruksena oli isompi ja vahvempi henkilö, joka sai jonkinlaista sadistista nautintoa pienempiensä pahoinpitelystä ja muusta kiusanteosta ja alistamisesta. Vanhemmilta oli turha pyytää apua, kun reaktio oli vähän samankaltainen kuin ensimmäisen mokan Minnalla, paitsi että karkkia ei saanut, eikä "länkytystä" ja "suunsoittoa" saanut harjoittaa yhtään minään päivänä. Riitoja siis ei piilotettu sillä, että olisi puututtu kiusaamiseen, vaan sillä, että kiusaamisen uhri hiljennettiin.
      Ja kyllä, ne tunteet todellakin patoutuivat. Minä olen onneksi onnistunut pääsemään ammattiauttajalle käsittelemään näitä patoutumia, mutta eivät nuo traumat koskaan täysin parane. En yhtään ihmettele, miksi nykypäivänä neuvotaan, että lasta ei saisi jättää yksin vaikeiden tunteiden kanssa. 

      Lainaa

    26. Tulos: +71 (91 ääntä)
      Veikkanpa, että Minnan lapset tulevat aikuisuudessa kamppailemaan syömistapojensa kanssa, sillä paha mieli "parannettu" karkilla. Eivät myöskään todennäköisesti osaa käsitellä tunteitaan tahi opettaa sellaista omille lapsilleen. Pelottavaa.

      Lainaa

    27. Laiska lohikäärme 31.12.2024 10:00
      Tulos: +56 (60 ääntä)
      Ajattelin, että nuo pötkylät ovat sellaisia nurkkiin ja ovienpieliin laitettavia tyynyjä, jotka estää vedon. Sellaset on käteviä.

      Lainaa

    28. Nätti papaija 31.12.2024 10:24
      Tulos: +25 (47 ääntä)
      Sovittamaton riepu: Jos riitoihin ei puututa heti, riidat voittaa aina röyhkein. Riitojen piilottaminen hyödyttää eniten niitä, jotka kohtelevat toisia epäkunnioittavasti, koska he eivät jää kiinni teoistaan.
      Ikävä kyllä totta. Ja jos yrität kasvattaa lapsestasi ystävällisen, ymmärtäväisen ja hyäntahtoisen, se on hänelle melkeinpä karhunpalvelus, sillä nämä röyhkeät ihmiset tulevat jyräämään hänet.

      Lainaa

    29. Tympiä sirkka 31.12.2024 10:40
      Tulos: +42 (46 ääntä)
      Kapu: Veikkanpa, että Minnan lapset tulevat aikuisuudessa kamppailemaan syömistapojensa kanssa, sillä paha mieli "parannettu" karkilla. Eivät myöskään todennäköisesti osaa käsitellä tunteitaan tahi opettaa sellaista omille lapsilleen. Pelottavaa.
      Pari Mariannea viikossa ei oo paha, mutta toki helposti opettaa siihen, että tahallaan aiheuttaa riitaa että saa karkin.
      Se on kyllä totta että aikuisetkin paikkaa mielialaa herkuilla. Itsekin tunnesyön ja sen kyllä näkee. En kyllä lapsena saanut herkkuja kuin harvoin että itte myöhemmin keksitty homma.

      Lainaa

    30. Vehnätön ylioppilas 31.12.2024 11:38
      Tulos: +16 (34 ääntä)
      Nätti papaija: Ikävä kyllä totta. Ja jos yrität kasvattaa lapsestasi ystävällisen, ymmärtäväisen ja hyäntahtoisen, se on hänelle melkeinpä karhunpalvelus, sillä nämä röyhkeät ihmiset tulevat jyräämään hänet.
      Ehkäpä siis olisikin hyvä kasvattaa lapsesta juurikin ystävällisen, ymmärtäväisen ja hyväntahtoisen, kun vastassa on vastaavanlainen ihminen. Ja sitten kun ei ole vastaavaa ihmistiä vastassa, onkin toiset opit käytössä. Ei tässä maailmassa mikään asia ole avain kaikkiin oviin tai lukkoihin, joten parempi kantaa mukana useampia avaimia, joita voi oikein opittuna soveltaa eri tavoin eri tilanteisiin.
      Kuten jostain muistan lukeneeni, harmiton tai vaaraton ihminen ei saa olla. Ihmisen pitää olla toisille ihmisille vaarallinen, mutta tämä vaarallisuus pitää hallita esimerkiksi käytöstavoin, ymmärryksen, rauhallisuuden, maltillisuuden ja hyväntahtoisuuden avulla. 

      Lainaa

    31. Tulos: +47 (53 ääntä)
      Risteytetty simpanssi: Jos lasten/nuorten käytös on koulussa tuota, mitä se on kotona?
      Siellä varmaan toimitaan kuten Minnan huushollissa; karkkia vänkääjän suuhun viikonloppuisin jotta ovat hiljaa. Johan siinä kerkeää tulla monen päivän edestä patoutumia jotka voi sitten koulussa purkaa opettaja parkoihin.

      Lainaa

    32. Tulos: +62 (62 ääntä)
      Joo mulla on ainakin sen verran kekseliäs ja karkin perään oleva lapsokainen, että johan se ois riitelemässä joka sekunti jos siitä saisi palkaks karkkia.

      Lainaa

    33. Tulos: +52 (54 ääntä)
      Oli syy kotona, koulussa, erityislapseudessa tai vaikka EU:ssa, eikö ole ihan hyvä, että opettajilla on jotain välineitä suojautua tilanteessa? Voisin kuvitella, että se vähentäisi ylilyöntejä myös kurinpitotoimissa ja tietysti parantaa opettajan turvallisuutta.

      Lainaa

    34. Kujeileva apina 31.12.2024 18:24
      Tulos: +38 (42 ääntä)
      Mun vinkki, sopii lähennä aikuisiin, mutta jos haluat pysyä mahdollisimman hyvissä väleissä porukoihisi ja sisaruksiisi, muuta riittävän kauas ja tapaa heitä niin harvoin, ettet silloin viitsi tuhlata aika riitelyyn. 😅 Nimim. Mun ja porukoiden välit oli aikanaan niin sotaisia, että kun välimatka lopulta piteni ja tapaamiset harveni 1 kertaan vuodessa, ei sitä viitti tuhlata riitelyyn. 😁

      Lainaa

    35. Jäykkä henkilö 31.12.2024 18:53
      Tulos: +26 (28 ääntä)
      Kujeileva apina: Mun vinkki, sopii lähennä aikuisiin, mutta jos haluat pysyä mahdollisimman hyvissä väleissä porukoihisi ja sisaruksiisi, muuta riittävän kauas ja tapaa heitä niin harvoin, ettet silloin viitsi tuhlata aika riitelyyn. 😅 Nimim. Mun ja porukoiden välit oli aikanaan niin sotaisia, että kun [...]
      Meillä sotatilanteen päättymiseen riitti ihan se, että kaikki neljä ydinperheen jäsentä muuttivat omiin osoitteisiinsa. Toki eronneet vanhemmat eivät enää tapaa toisiaan, mutta muuten ei tule riideltyä silloin kuin tulee nähtyä tai ainakin voi pitää taukoa, jos alkaa ärsyttää 😅

      Lainaa

    36. Veikeä hedelmä 31.12.2024 19:58
      Tulos: +22 (22 ääntä)
      Kujeileva apina: Mun vinkki, sopii lähennä aikuisiin, mutta jos haluat pysyä mahdollisimman hyvissä väleissä porukoihisi ja sisaruksiisi, muuta riittävän kauas ja tapaa heitä niin harvoin, ettet silloin viitsi tuhlata aika riitelyyn. 😅 Nimim. Mun ja porukoiden välit oli aikanaan niin sotaisia, että kun [...]
      Just näin! 1x/vuosikin on liikaa, jos perhepiiri on tarpeeksi ilkeää. No contact / low contact => suositus

      Lainaa

    37. Tarkoitukseton nauta 31.12.2024 21:08
      Tulos: +31 (35 ääntä)
      Jäykkä henkilö: Meillä sotatilanteen päättymiseen riitti ihan se, että kaikki neljä ydinperheen jäsentä muuttivat omiin osoitteisiinsa. Toki eronneet vanhemmat eivät enää tapaa toisiaan, mutta muuten ei tule riideltyä silloin kuin tulee nähtyä tai ainakin voi pitää taukoa, jos alkaa ärsyttää 😅
      Tämä on usein se syy, miksi vanhainkodit ovat hiljaisia paikkoja. Vanhemmat saavat sen aikaan ihan itse omalla sekoilulla, parentifikaatiolla, kaltoinkohtelulla, julmuudella, alkoholilla, heitteillejätöllä, sisarusten suosimisella,  jne... Mutta tietysti ulkopuolisille vanhempien pitää esittää uhrinarratiivia. "Lapset ovat hyljänneet minut eivätkä käy katsomassa, olen uhri, nyyh." ... Niin...mistähän voisi johtua? xD

      Lainaa

    38. Monenlaenen dinosaurus 1.1.2025 10:34
      Tulos: +18 (26 ääntä)
      Valitettava ananas: Siinä olet oikeassa ettei asialla ole mitään tekemistä EU:n kanssa. Mutta kyllä nuo välineet on ihan normaaleihin päiväkoteihin tai kouluihin, joissa ennen selvittiin jopa niistä erityislapsista ilman väkivaltaa. Toki niitä silloin oli vähemmän ja jopa erityislasta sai kasvattaa. Nyt ei saa kasvattaa minkäänlaista [...]
      Ennenvanhaan selvittiin sillä, että laitettiin erityislapset eturiviin ja otettiin silmätikuksi. Muuta mahdollisuutta ei ilmeisesti ollut yli 30 lapsen luokassa. Sitten pidettiin kurissa pilkkaamalla ja alistamalla. Sekö sitten oli toimivaa kasvatusta? No ei tod. 
      Tavallisetkin lapset on nykyään ihan erilaisia kuin mun kouluaikana 80-luvulla, paljon röyhkeämpiä (/rohkeampia?). Sanovat ja tekevät sellasta, mitä ei olis ikinä mun lapsuudessa päästetty suusta tai tehty open kuullen. 

      Lainaa

    39. kapulehmä 1.1.2025 13:28
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Väsynyt: Kontiaisia?
      Ei näytä yhtään. Enemmän muistuttavat siilejä muodoltaan, tosin piikit vaan puuttuu. Voi ne silti olla siilejä, ne piikit voi kuvitella niille.

      Lainaa

    40. Paljasjalkainen hyttynen 1.1.2025 14:46
      Tulos: +3 (11 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Ajattelin, että nuo pötkylät ovat sellaisia nurkkiin ja ovienpieliin laitettavia tyynyjä, jotka estää vedon. Sellaset on käteviä.
      Siis mitä? Alkoi heti vanhan talon omistajana kiinnostaa, että mitä ovat sellaset vasitut vedonestopötkylät?

      Lainaa

    41. Keksejä naposteleva apina 1.1.2025 15:11
      Tulos: +28 (28 ääntä)
      Paljasjalkainen hyttynen: Siis mitä? Alkoi heti vanhan talon omistajana kiinnostaa, että mitä ovat sellaset vasitut vedonestopötkylät?
      Viimamakkaroita, niitä on kätevä tehdä jämälangoista ja täyttää vaikka reikäsellä lakanalla 😁

      Lainaa

    42. Kyydittävä tyyny 1.1.2025 16:00
      Tulos: +38 (40 ääntä)
      Toi Minnan tapa kuulostaa tosi pahasti siltä, että toksisella positiivisuudella hiljennetään muiden perheenjäsenten vastalauseet Minnan omille mielipiteille. Pahimmillaan hyvin raastavaa henkistä väkivaltaa.

      Lainaa

    43. Kankea kuguaari 1.1.2025 16:11
      Tulos: +36 (38 ääntä)
      En tykkää turhasta romusta, mutta on kyllä todella törkeää ja kiittämätöntä postata toisen antama lahja julkisesti haukuttavaksi. Vieläpä lahja johon on selvästi mennyt aikaa ja vaivaa.

      Lainaa

    44. Söpö kärpänen 2.1.2025 0:53
      Tulos: +18 (18 ääntä)
      Noi kudotut pötkylät (hiiret, kontiaiset?) on ihanat! Jotenkin hauskat ja ilmeikkäät noi nappisilmät ja viikset.

      Lainaa

    45. Iso-Britannian paras kotiviemäri 2.1.2025 2:36
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Minnalla on kiinnostava tyyli. Mä kokisin ahdistavana, jos ei voisi käsitellä omia tunteitaan keskustelemalla vaivaavista asioista. Tollaset länkytykset ja suunsoitot kuulostaa aika vähätteleviltä, jos joku asia suhteessa tai muuten vaivaa. Mut en tiedä miten tosissaan toi on kirjoitettu, ja voihan se ehkä toimiakin joidenkin suorempien ja vähemmän herkkien ihmisten kotitaloudessa.

      Lainaa

    46. Turvaisa mandariini 2.1.2025 3:15
      Tulos: +26 (26 ääntä)
      Meilläkään ei saanut kotona riidellä aikoinaan. Karkkia ei saatu, usein vaan sanottiin että suut suppuun nyt. Eihän se niitä riitoja tietenkään pois vienyt, opittiin sisarusten kanssa vain murjottamaan ja pitämään mykkäkoulua toisillemme. Samalla jäi oppimatta pahasta mielestä puhuminen ja lopulta anteeksipyytäminen. Olihan se tietysti yksinhuoltajalle helpompaa vain käskeä lapset hiljaa, mutta aika paljon tunne-elämän taitoja jäi oppimatta.

      Lainaa

    47. Taltioitu päärynä 2.1.2025 7:30
      Tulos: -5 (5 ääntä)
      Kuumennettu hyttynen: Toivottavasti tämä Elsin postaus tavoittaa lahjan antajan ja ei enää ikinä näe vaivaa noin kiittämätöntä perhettä kohtaan. Sain vähän samantyyliset tyypit ex-anopilta yksi joulu ja ne on edelleen joka joulu koristeena esillä kun on niin sympaattiset ja muistuttaa joulusta.
      Lahjan antajahan oli tuossa ketjussa.

      Lainaa

    48. Kämänen kala 2.1.2025 7:33
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Valtionhoitaja: On totta, että useimmat riidat ovat niin turhista asioista, ettei niillä ole seuraavana päivänä väliä. Minnan kikka voisi toimiakin, jos jollakulla on ongelmia riitelyn kanssa.
      Tunteet karkilla kurkusta alas pikkulapsi-iästä alkaen.
      Mikä voisikaan mennä pieleen?

      Lainaa

    49. Suosittu orja 2.1.2025 12:30
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Elsi on kyllä hyvin ikävä ihminen. Nuohan on söpöt kaljurotat ❤️

      Lainaa

    50. Uneton meduusa 2.1.2025 21:53
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      ...Ei, Terho, ei niin kyllä sanottu ennen wanhaan. Mitä helvettiä nyt.

      Lainaa

    51. Pinkee Hemppi 3.1.2025 4:27
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      "vihanneksija" 🤦

      Lainaa

    52. Tulos: +4 (4 ääntä)
      Turvaisa mandariini: Meilläkään ei saanut kotona riidellä aikoinaan. Karkkia ei saatu, usein vaan sanottiin että suut suppuun nyt. Eihän se niitä riitoja tietenkään pois vienyt, opittiin sisarusten kanssa vain murjottamaan ja pitämään mykkäkoulua toisillemme. Samalla jäi oppimatta pahasta mielestä puhuminen ja [...]
      Riitelyn kieltäminen on ihmisoikeuksien ja  sananvapauden riistoa. Ellei lapset opi kotona riitelemään ja sopimaan niin niistähän tulee tiktok-hahmoja joiden itsetunto ei kestä mitään siitä mitä elämä tuo tullessaan. Katsokaa eduskunnan kyselytunti niin näette millasia ihmisiä niistä tulee. Mutta onhan se ongelma jos isukki ja äityliini riitelevät lasten nähden ja sitten aamuun mennessä ovat tehneet taas sovinnon peiton alla tai sängynpäätyyn sidottuna. Pitäis olla se periaate että jos riidellään lasten nähden, sovitaankin lasten nähden (ja tieysti tavalla mikä sopii lasten nähtäväksi). Syntyy käytäntö että riitelykin hoidetaan useimmiten lasten katseiden ulottumattomissa jotta se sovintokin voidaan tehdä sillä kivalla tavalla.

      Lainaa

    53. Makaaberi kivi 3.1.2025 13:24
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Tulipa ihan älyttömän paha mieli lahjanantajan puolesta! En arvosta mitään niin paljoa kuin itse tehtyjä lahjoja, ja nuo otukset vieläpä ovat ihan äärettömän hellyyttävät, ihanat ja symppikset! Käsitöiden tekeminen vaatii vielä ihan valtavasti aikaa ja vaivaakin, harmittaa aina jos joku ei sitä vaivannäköä arvosta vaan arvottaa automaattisesti kaupasta ostetun itse tehtyä korkeammalle.

      Lainaa

    54. Alentuva sammakko 3.1.2025 18:02
      Tulos: +1 (7 ääntä)
      Iso-Britannian paras kotiviemäri: Minnalla on kiinnostava tyyli. Mä kokisin ahdistavana, jos ei voisi käsitellä omia tunteitaan keskustelemalla vaivaavista asioista. Tollaset länkytykset ja suunsoitot kuulostaa aika vähätteleviltä, jos joku asia suhteessa tai muuten vaivaa. Mut en tiedä miten tosissaan toi on kirjoitettu, ja [...]
      Eihän tuossa keskustelua ole kielletty, vaan riitely. Mitäpä jos siinä onkin käynyt niin, että perheenjäsenet ovat huomanneet, että on kiva olla riitelemättä, onko se siltikin niin väärin kuin täällä ajatellaan?

      Lainaa

    55. Miksi aina roska 4.1.2025 11:55
      Tulos: -3 (13 ääntä)
      Sulatettu mustikka: Tuo puremisen kestävä hiha on tarkoitettu erityislasten kanssa työskentelyyn. Ei siis koko maan jokaiseen peruskouluun joka opettajalle. Terho (aika varmasti ps) halunnut vain öyhöttää. Eikä edes ole EU:n vika.
      Aina valitetaan sanomalla, että mies öyhöttää ja varmaan PS. Saa ainakin iisisti veikattua sinut vassariaktivistiksi, joka kannattaa miesvihaa, olit sitten itseäsi vihaava mies tai katkera nainen. Toki saatat myös teeskennellä vastakkaista sukupuolta tai leikkiä niitä olevan enemmän, kuin kaksi.

      Lainaa

    56. Liinaton ahven 4.1.2025 15:16
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Makaaberi kivi: Tulipa ihan älyttömän paha mieli lahjanantajan puolesta! En arvosta mitään niin paljoa kuin itse tehtyjä lahjoja, ja nuo otukset vieläpä ovat ihan äärettömän hellyyttävät, ihanat ja symppikset! Käsitöiden tekeminen vaatii vielä ihan valtavasti aikaa ja vaivaakin, harmittaa aina jos joku ei [...]
      Kaikki ei välitä kummista käsityöpötkylöistä nurkissa pölyttymässä. Käsityöt on vähän vaikea lahja koska pitää tunte lahjansaajan tyyli ja maku. Parhaiten onnistuu kun kysyy ja tekee tarpeeseen. Ei kaikkea itsetehtyä tarvitse arvostaa ja säilyttää muistona, jos niitä ei tarvitse eikä tule käyttöön.
      Makuja on monia. Toki julkinen haukkuminen on moukkamaista. Huonon lahjan jos saa, se kannattaa vaan vähin äänin hävittää. 

      Lainaa

    57. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Tarkoitukseton nauta: Tämä on usein se syy, miksi vanhainkodit ovat hiljaisia paikkoja. Vanhemmat saavat sen aikaan ihan itse omalla sekoilulla, parentifikaatiolla, kaltoinkohtelulla, julmuudella, alkoholilla, heitteillejätöllä, sisarusten suosimisella,  jne... Mutta tietysti ulkopuolisille vanhempien pitää esittää uhrinarratiivia. [...]
      Kyllä niitä kusipäitä ja luusereita sen verran tasaisesti syntyy joka sukupolveen, ettei kannata lähteä automaattisesti oletuksesta, että välien katkeamisen vika olisi vanhemmassa sukupolvessa.

      Lainaa

    58. Reitevä kauris 6.1.2025 22:40
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Mukava maksamakkara: Täytyy myöntää etten tiedä mitä eläintä noiden makkaroiden on tarkoitus esittää, mutta mä rakastan niitä siitä huolimatta. Ihan huikeet!
      Sanoisin että katkarapuja.

      Lainaa

    59. Tulos: -1 (3 ääntä)
      Lila herne: Se on juuri näin. Tiedän tämän henkilökohtaisesti erittäin hyvin siitä syystä, että minut on kasvatettu opeilla, joiden mukaan aikuiset eivät saisi puuttua lasten riitoihin, vaan lasten olisi opittava itse ratkomaan konfliktinsa (terveisiä 80-luvulta!). Tällaisessa ilmapiirissä oli varsin ikävä kasvaa nuorempana ja [...]
        Ah, toinenkin kasarin lapsi. Mita ihmetta aikuiset ajattelivat, lapset eivat ole ihmisia? Kylla siihen puututaan aika nopeaan jos yksi aikuinen hakkaa toista paskaksi, mutta lapsilla tama oli siihen aikaan ihan ok. 
        Toisaalta aikuiset hakkasivat lapsia myos, se oli ollut laitonta niin vahan aikaa, etta moni viela ajatteli sen ihan validiksi kasvatustavaksi. /
        Jos pienena oppii "jos ketuttaa, lyo ketutuksen aihetta mahdollisimman kovaa" niin miten, oi miten, taman opin on tarkoitus toimia aikuisten maailmassa? Ellei sitten ole ihan suoraan kasvattamassa linnakundeja.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: ei perheriitoja perjantaisin, joulu, joululahjat, kasvatus, kauheimmat joululahjat, perjantai, riidellä, säännöt, vanhemmat, viikonloppu