Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhempainilta, osa 153

Oletteko huomanneet, että koulukiusaaminen on huolestuttavasti vähentynyt?
Vanhempainilta, osa 153

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 77 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Laiska lohikäärme 21.11.2024 0:09
      Tulos: -46 (98 ääntä)
      Voisikohan silmänvärigeeniin tulla joku harvinainen mutaatio ja sinisilmäiset saisivat ruskeasilmisen lapsen?

      Lainaa

    2. Sipulinhajuinen aasi 21.11.2024 0:15
      Tulos: +186 (214 ääntä)
      Olen kiusaamista vastaan, mutta Maiju kyllä ansaitsisi tulla kiusatuksi

      Lainaa

    3. Laadukas kurkku 21.11.2024 0:18
      Tulos: +178 (262 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Voisikohan silmänvärigeeniin tulla joku harvinainen mutaatio ja sinisilmäiset saisivat ruskeasilmisen lapsen?
      Ei siihen tarvita edes mutaatiota, riittää että aiemmista sukupolvista löytyy joku ruskeasilmäinen. Jos ruskeasilmäisen ja sinisilmäisen lapsi saa siniset silmät, kantaa hän silti pienen palan sitä ruskeiden silmien geeniä, joka voi sitten periytyä seuraavaan sukupolveen.

      Lainaa

    4. Itara pelikaani 21.11.2024 0:19
      Tulos: +203 (223 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Voisikohan silmänvärigeeniin tulla joku harvinainen mutaatio ja sinisilmäiset saisivat ruskeasilmisen lapsen?
      Voisi kai, mutta jos näyttää muutenkin Vietnamilaiselta exältä, niin olisi vähän liian monta sattumaa kehissä.

      Lainaa

    5. Itkevä salaatti 21.11.2024 0:20
      Tulos: +198 (202 ääntä)
      Sipulinhajuinen aasi: Olen kiusaamista vastaan, mutta Maiju kyllä ansaitsisi tulla kiusatuksi
      Ilmeisesti ei ole ollut koulukiusattu kun niin kevyesti ottaa. Nimittely on perseestä. Ei Maijukaan varmaan arvostaisi jos porukka rupeaisi sitä horottelemaan aina tavatessa.

      Lainaa

    6. Lentävä maksamato 21.11.2024 0:32
      Tulos: +243 (247 ääntä)
      Lukion biologiassa näitä väännettiin ainakin silloin muinoin kun itse olin lukiossa. Taitaa kuitenkin todellisuus olla hieman monimutkaisempi, eli silmän väriäkään ei ymmärtääkseni todellisuudessa määrää vain yksi geeni. Siksi kai niitä sävyjäkin on useita, eikä vain yksi tietty sinisen, ruskean ja vihreän sävy.

      Lainaa

    7. Lentävä maksamato 21.11.2024 0:42
      Tulos: +97 (101 ääntä)
      Tässä vielä kiinnostuneille wikipedia-artikkeli aiheesta. Eli kyseessä tosiaan on monigeeninen ominaisuus. https://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color

      Lainaa

    8. Talvehtiva hyönteinen 21.11.2024 1:04
      Tulos: -8 (84 ääntä)
      Laadukas kurkku: Ei siihen tarvita edes mutaatiota, riittää että aiemmista sukupolvista löytyy joku ruskeasilmäinen. Jos ruskeasilmäisen ja sinisilmäisen lapsi saa siniset silmät, kantaa hän silti pienen palan sitä ruskeiden silmien geeniä, joka voi sitten periytyä seuraavaan sukupolveen.
      Eikö ruskeat silmät aiheuttava geeni ole dominantti? Eli sinisilmäinen vanhempi ei voi antaa ruskeaa alleelia eteenpäin, koska tarvitsee itse kaksi sinisilmäistä alleelia, mutta ruskea silmäisellä voi olla yksi sinisilmäinen ja yksi ruskeasilmäinen geeni

      Lainaa

    9. Lentävä maksamato 21.11.2024 1:14
      Tulos: +157 (159 ääntä)
      Talvehtiva hyönteinen: Eikö ruskeat silmät aiheuttava geeni ole dominantti? Eli sinisilmäinen vanhempi ei voi antaa ruskeaa alleelia eteenpäin, koska tarvitsee itse kaksi sinisilmäistä alleelia, mutta ruskea silmäisellä voi olla yksi sinisilmäinen ja yksi ruskeasilmäinen geeni
      Tuosta ylle linkatusta wikipedia-artikkelista:
      "The earlier belief that blue eye color is a recessive trait has been shown to be incorrect, and the genetics of eye color are so complex that almost any parent-child combination of eye colors can occur."
      Eli vaikka aikanaan (minullekin) on koulussa opetettu juuri noin kuin sanoit, niin se käsitys on sittemmin osoittautunut vääräksi. Kyseessä on perinnöllisyysmekanismeiltaan paljon monimutkaisempi ominaisuus.

      Lainaa

    10. Kujeileva apina 21.11.2024 1:16
      Tulos: +69 (75 ääntä)
      Mutta eikös silmien värikin voi periytyä sukupolvien takaa? Samalla tavalla kuin vaaleaihoiset vanhemmat voivat saada tummaaihoisen lapsen, jos toisen joku isoisoisoäiti tai muu esivanhempi. on ollut vaaleaihoinen? En ymmärrä genetiikasta paljoa, mutta luulisin, että kai se sama pätee silmiinkin. 🤔

      Lainaa

    11. Intiimi peura 21.11.2024 1:45
      Tulos: +90 (96 ääntä)
      Nämä luvut ovat suuntaa antavia arvioita ja se mahdollisuus ei ole 0 % vaan "hyvin hyvin pieni". Omissa silmissä on niin paljon eri sävyjä että kun kysyy ihmisiltä minkä väriset silmäni ovat, on vastaus joko "siniset", "vihreät" tai "no nyt en osaa sanoa". Eikö haukkumista muka kutsuttu ennen koulukiusaamiseksi?

      Lainaa

    12. Matala riesa 21.11.2024 1:45
      Tulos: -106 (126 ääntä)
      Kujeileva apina: Mutta eikös silmien värikin voi periytyä sukupolvien takaa? Samalla tavalla kuin vaaleaihoiset vanhemmat voivat saada tummaaihoisen lapsen, jos toisen joku isoisoisoäiti tai muu esivanhempi. on ollut vaaleaihoinen? En ymmärrä genetiikasta paljoa, mutta luulisin, että kai se sama pätee silmiinkin. 🤔
      Dominoiva geeni (esim. ruskeasilmäisyys) ei voi periytyä piilevänä sukupolven yli. Jos sinulla on siniset silmät, olet saanut sinisilmäisyysgeenin _molemmilta_ vanhemmiltasi, joten sinä et voi antaa ruskeasilmäisyysgeeniä omalle lapsellesi. Jos myös puolisosi on sinisilmäinen, lapsesi ei voi saada ruskeasilmäisyysgeeniä siltäkään puolelta, joten hänestä ei voi tulla ruskeasilmäistä (kun tarjolla on vain sinisilmäisyysgeenejä).

      Lainaa

    13. Tulos: +68 (78 ääntä)
      Tästä silmäkeskustelusta tuli mieleen, kun joskus näkee niitä harvinaisuuksia, että on tumma iho ja siniset silmät. Hitsit että se näyttää upealta!

      Lainaa

    14. Tulos: +17 (57 ääntä)
      Sipulinhajuinen aasi: Olen kiusaamista vastaan, mutta Maiju kyllä ansaitsisi tulla kiusatuksi
        No, ansaitsemisesta en tiedä, mutta ei ketään voi kiusata järkiinsä yhtään sen enempää kuin ketään voi kiusata laihaksi. Kiusaamisella ei saa aikaan kuin myrkyttyneen ilmapiirin ja kaiken sen kivan, mitä siitä seuraa (uhreja eivät välttämättä ole vain kiusattu ja mahdollisesti kiusaaja, sivullisillekin voi tulla tunne, että täällä ei ole turvallista eikä oikeudenmukaista, kun sellaista menoa katsoo). Paska koulu joka ei puutu ja estä sellaista.
        Mitä vietnamilaiseen eksään tulee, Itara Pelikaani, niin itse en viitsisisi epäillä. Lapsesta tulisi kuitenkin sen verran eri näköinen, että se olisi äidiltä vähän samaa kuin lähteä töihin kännissä paikkaan jossa puhallutetaan varmasti: kiinni jäämisen riski olisi niin melkein varma, että varmaan moraalitonkin nainen kävisi kaikessa hiljaisuudessa tekemässä abortin ja yrittämässä uudestaan. Jos oletetaan, että pettäisin miestäni (en), ilman suojausta (vielä enemmän en), niin en vielä menisi tekemään sitä etnisesti eritaustaisen miehen kanssa, se nyt on jo ihan vaikeuksien kerjäämistä. 
       (Olen joskus miettinyt noita miehiä, jotka luulevat, että naiset ovat jatkuvasti tuuppaamassa pesään toisen miehen lasta: sehän olisi järjetön riski? Ei tarvitse olla kuin mies, jolla on väärä verityyppi tai omalle suvulle tuntematon perinnöllinen tauti, ja hoplaa, kiinnijäänti taattu. Vai luulevatko ne, että "alfamiehet" kiertelevät baareissa mukanaan täydellinen seloste vanhempiensa taustoista ja omista sairauksistaan, tuore sukupuolitautitesti mukaanlukien, etsimässä alfaspermalleen kantajia? :D )

      Lainaa

    15. Päivänpolttava kettu 21.11.2024 5:57
      Tulos: +116 (124 ääntä)
      Matala riesa: Dominoiva geeni (esim. ruskeasilmäisyys) ei voi periytyä piilevänä sukupolven yli. Jos sinulla on siniset silmät, olet saanut sinisilmäisyysgeenin _molemmilta_ vanhemmiltasi, joten sinä et voi antaa ruskeasilmäisyysgeeniä omalle lapsellesi. Jos myös puolisosi on sinisilmäinen, lapsesi ei voi saada [...]
      Tää oli se vanha uskomus, vanhentunutta tietoa. Kuten joku tuossa yllä sanoi, nykytiedon valossa ei ole näin, vaan silmien värin periytyminen/määräytyminen on paljon monimutkaisempaa, ja mikä tahansa värikombo on mahdollinen.

      Lainaa

    16. Tulos: +28 (38 ääntä)
      Hyvä Ninni, ei pidä alkaa kiukuttelemaan julkisesti pojankloppien touhuista, vaan nimenomaan piilo vi... on parasta näille ;) Huomaavat, et ei se täti alakkaan kiukuttelemaan meille, vaan ihan muuta :(

      Lainaa

    17. Tulos: +132 (134 ääntä)
      Viimeksi juuri tänään aamulla nähdessäni heijastukseni ikkunalasista muistin ilkeät herjat, joita olen yläasteella saanut ulkonäöstäni kuulla yli 20 vuotta sitten. En tiedä kuinka paljon niissä on ollut totuutta taustalla, mutta ainakaan en ollut ennen yläastetta edes huomannut itsessäni näitä piirteitä, joista minua on pilkattu. En siis ole varma, kuinka paljon oikeasti näytän siltä, millaisena itseni nyt näen, ja kuinka paljon minäkuvani on vain vääristynyt haukkumisen myötä. En oikein ymmärrä, miksi minun on tuota totuutta tai "totuutta" pitänyt kestää. En minä ulkonäölleni mitään voi. Minun kohdallani kyse ei ole ollut lihavuudesta, mutta en minä kyllä lihavuudesta kiusaamiseenkaan puuttuisi toteamalla, että ongelma ratkaistaan kun kiusaamisen uhri laihduttaa. Kaikille lienee sanomattakin selvää, miksi asia on näin, mutta haluaisin vielä korostaa sellaista seikkaa, että lihavaksi haukuttu ei aina välttämättä edes ole lihava. Kuitenkin kiusaajat voivat käytöksellään saada uhrinsa uskomaan olevansa lihava, ja stressaamaan syömisestään pahimmillaan koko loppuelämänsä ajan. Myöskin aiemmin lihava, joka on kiusaamisen vuoksi laihduttanut itsensä alipainoiseksi, saattaa edelleen nähdä itsensä peilissä lihavana satuttavien kokemustensa vuoksi, jotka ovat vääristäneet uhrin kehonkuvaa. Jos palaan vielä jälleen itseeni, niin olen myöhemmin havainnut itsessäni ihan itsekin joitakin piirteitä, jotka eivät välttämättä ole niin kauniita tai kauneusihanteiden mukaisia. Ne eivät minua kuitenkaan häiritse, koska niistä ei kukaan ole koskaan keksinyt minua kiusata. En siis ole mitenkään pinnallinen, enkä tavoittele mitään täydellistä kauneutta (vaikka on minua siitäkin joskus syytetty, kun olen jollekin kipeistä muistoistani ja epävarmuuksistani avautunut), mutta sanallinenkin kiusaaminen voi jättää niin syvät arvet, että vieläkin on vaikea katsoa itseään peilistä, kun muistaa kaikki kuulemansa ilkeät kommentit ulkonäöstään. Siitäkin huolimatta, ettei oikeastaan edes jaksa enää välittää siitä, miltä näyttää.

      Lainaa

    18. Verraton nauta 21.11.2024 8:01
      Tulos: +83 (83 ääntä)
      Lila herne: Viimeksi juuri tänään aamulla nähdessäni heijastukseni ikkunalasista muistin ilkeät herjat, joita olen yläasteella saanut ulkonäöstäni kuulla yli 20 vuotta sitten. En tiedä kuinka paljon niissä on ollut totuutta taustalla, mutta ainakaan en ollut ennen yläastetta edes huomannut itsessäni [...]
      Ottamatta edes sen enempää kantaa siihen miten typerää jo lähtökohtaisesti tietenkin on toisen haukkuminen yhtään mistään syystä, niin ongelmana näissä "totuuksien" huuteluissa on vielä se, että totuushan toisen ominaisuuksista ja niiden miellyttävyydestä on täysin katsojan silmissä. Jos jonkun mielestä sinulla on vaikkapa ruma tukka tai olet lihava niin ethän sinä välttämättä jonkun muun mielestä ole. Onko silloin totuuden sanomista se, että se yksi joka oikeasti näkee sinut mielestään lihavana sanoo siitä? Useimmiten kun kuitenkin nämä haukkujat tarrautuvat vaan väkisin siihen tiettyyn asiaan millä syystä tai toisesta saavat omaa egoaan pönkitettyä ja sillä ei silloin välttämättä ole minkäänlaisen totuuden kanssa mitään tekemistä. On minuakin muinoin haukuttu läskiksi, kun oli alipainon rajoilla ja toisaalla sitten toiset haukkuivat luuviuluiksi samaan aikaan. Esimerkiksi minulla on varmaan vähän poikkeava ulkonäkömieltymys yleisesti ihmisistä (ja vaikkei joku mieltymyksiäni vastaisikaan niin en missään nimessä ikinä haukkuisi!) ja tykkään varmasti monesta sellaisesta mitä moni muu pitää jotenkin epämiellyttävänä. Esimerkiksi eräs tuttavapiirini mieshenkilö - omasta mielestäni hän oli oikein miellyttävän, ystävällisen näköinen tyyppi, kun siskoni mielestä hän oli suorastaan rumuuden ilmentymä. Ihmisiä vaan on niin erilaisia ja näiltä haukkujilta puuttuu kyky ymmärtää ja hyväksyä se.

      Lainaa

    19. Tulos: +45 (49 ääntä)
      Intiimi peura: Nämä luvut ovat suuntaa antavia arvioita ja se mahdollisuus ei ole 0 % vaan "hyvin hyvin pieni". Omissa silmissä on niin paljon eri sävyjä että kun kysyy ihmisiltä minkä väriset silmäni ovat, on vastaus joko "siniset", "vihreät" tai "no nyt en osaa sanoa". Eikö haukkumista muka kutsuttu ennen koulukiusaamiseksi?
      Yksi mikä siitä tekee hankalaa on että vaaleiden silmien väri ei oikeasti johdu siitä minkä väristä pigmenttiä sinulla on silmissä. Ainoastaan ruskea vari tulee pigmentistä, mutta sininen ja vihreä tulee valon optisesta hajonnasta (rayleigh scattering sekä tyndall scattering) iiriksen molekyylirakenteessa. Sen takia mm. vaaleammat silmät vaihtavat helposti väriä sen mukaan minkälaisessa valossa niitä katsoo.

      Lainaa

    20. KissaKuustinen 21.11.2024 8:45
      Tulos: -52 (52 ääntä)
      Miten kukaan voi tietää pitääkö noi paikkansa? Mistä voit tietää, että olet saanut 50% todennäköisyydellä ruskeat silmät? Ja ehe-ehet sanoo, että se on just se 50% että joko saa tai ei, mutta kysymys on aika tyhmä.

      Lainaa

    21. Altis hirmulisko 21.11.2024 9:09
      Tulos: -77 (87 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Voisikohan silmänvärigeeniin tulla joku harvinainen mutaatio ja sinisilmäiset saisivat ruskeasilmisen lapsen?
      Sinisilmäiset eivät koskaan voi saada ruskeasilmäistä lasta, sillä heillä on vain sinisiä geenejä. Ruskea on dominoiva peittää aina sinisen alleen, eli yhdellä ruskealla ja yhdellä sinisellä saat ruskeat silmät, molemmilta vanhemmilta peritään yksi. Kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen, mikäli molempien toinen vanhempi on sinisilmäinen. Minulla on isältäni ruskea geeni (alleeli) ja äidiltäni sininen, eli voin saada sinisilmäisen lapsen, mikäli lapsen toisellakin vanhemmalla on vähintään yksi sininen geeni. Mutta kaksi ruskeasilmäistä joiden molemmilla vanhemmilla on ruskeat silmät, eivät voi saada sinisilmäistä lasta. Taulukko on aika yksinkertaistettu.

      Lainaa

    22. Altis hirmulisko 21.11.2024 9:10
      Tulos: +4 (28 ääntä)
      KissaKuustinen: Miten kukaan voi tietää pitääkö noi paikkansa? Mistä voit tietää, että olet saanut 50% todennäköisyydellä ruskeat silmät? Ja ehe-ehet sanoo, että se on just se 50% että joko saa tai ei, mutta kysymys on aika tyhmä.
      Kannattaa googlata perinnöllisyysbiologia, voit itse laskea todennäköisyydet.

      Lainaa

    23. Nidottu puuma 21.11.2024 9:59
      Tulos: +54 (60 ääntä)
      Altis hirmulisko: Kannattaa googlata perinnöllisyysbiologia, voit itse laskea todennäköisyydet.
      Itse taas voisit lukea aiemmat kommentit. Kuten jo pari henkilöä sanoi, silmien värien periytyminen ei ole niin simppeli asia kuin ennen uskottiin.

      Lainaa

    24. Vaivaton vuohi 21.11.2024 10:00
      Tulos: +38 (40 ääntä)
      kivi:   No, ansaitsemisesta en tiedä, mutta ei ketään voi kiusata järkiinsä yhtään sen enempää kuin ketään voi kiusata laihaksi. Kiusaamisella ei saa aikaan kuin myrkyttyneen ilmapiirin ja kaiken sen kivan, mitä siitä seuraa (uhreja eivät välttämättä ole vain kiusattu ja mahdollisesti kiusaaja, sivullisillekin voi tulla [...]
      En usko, että peruspettäjä on noin laskelmoiva, tiedostava ja älykäs. "Se vain tapahtui." Ei siinä kysellä sukupuuta tai edes sukupuolitauteja.
      Minulla on kolme lasta samalle miehelle ja jos joskus saisin lapsen jollekin muulle (pettämällä tai eron tai leskeytymisen jälkeen), niin luultavasti sisarus olisi kuitenkin hyvin paljon saman näköinen kuin nämä kolme lasta. Silmien ja hiusten värit vaihtelevat kaikilla, koska vanhemmista toinen on vaalea ja toinen tumma ja on ruskeat ja vihreät silmät ja isovanhemmilla myös kaiken värisiä, mutta kasvonpiirteet ovat aika samanlaisia. Jopa lasten serkut ovat hyvin samannäköisiä.
      Toki jos ryhtyisi vauvan tekoon jonkun ihan eri etnistä taustaa olevan kanssa, niin sitten eron huomaisi, mutta muuten tuskin, eli usein noista vieraista lapsista ei varmaan jää kiinni. Mukana on vielä se pettäjän etu, että petetty ei varmaan halua uskoa tulleensa petetyksi ja ettei lapsi ole oma. Tuollaista raskasta ja surullista totuutta ei tahdo hyväksyä itselleen vaan suojelee mieltään siltä jopa jollain itsepetoksella.

      Lainaa

    25. Altis hirmulisko 21.11.2024 10:02
      Tulos: -26 (34 ääntä)
      Päivänpolttava kettu: Tää oli se vanha uskomus, vanhentunutta tietoa. Kuten joku tuossa yllä sanoi, nykytiedon valossa ei ole näin, vaan silmien värin periytyminen/määräytyminen on paljon monimutkaisempaa, ja mikä tahansa värikombo on mahdollinen.
      Silti edelleen on todennäköisyydet olemassa, eikä ne täysin randomilla tule vieläkään. Ja nykyään mukana on vihreäkin geeni, eli niitä on kolme. Toki ne muut vaikuttavat asiat kuten melaniini, mutta sekään ei muuta sinisiä silmiä ruskeiksi vaan tummansinisiksi, kuten esimerkiksi veljelläni. Toisella veljellä melaniinia ei ole paljoakaan, sillä hänen silmänsä ovat todella vaaleat. Mutta kumpikaan heistä ei saanut ruskeaa geeniä, ne ovat edelleen olemassa vaikka on tullut lisää asioita jotka väriin vaikuttaa. Ja minäkään en saanut sinisiä silmiä, koska perin toiselta vanhemmaltani sen ruskean joka peittää sen sinisen geenini. Sini- ja ruskeasilmäisillä on edelleen aika helppoa laskea todennäköisyyksiä, vihreä vähän sekoittaa jo pakkaa, samoin kun muunnokset näistä kolmesta väristä. Mutta on silti hyvin epätodennäköistä että jos vanhemmat ja isovanhemmat ovat täysin ruskeasilmäisiä, tulisi mitään muuta väriä, vaikka eri sävyjä voi hyvinkin tulla. On myös olemassa keltaisia ja turkooseja, sekä lilaan taitavaa (tummansininen), ja jopa punertavia, ne ovat sitten jo paljon monimutkaisempia. Kuitenkin nykytiedonkin valossa kaikki silmien värit ovat muunnoksia joko sininestä, ruskeasta tai vihreästä.

      Lainaa

    26. Kuumeneva meduusa 21.11.2024 10:04
      Tulos: +34 (36 ääntä)
      Toj Karin: Yksi mikä siitä tekee hankalaa on että vaaleiden silmien väri ei oikeasti johdu siitä minkä väristä pigmenttiä sinulla on silmissä. Ainoastaan ruskea vari tulee pigmentistä, mutta sininen ja vihreä tulee valon optisesta hajonnasta (rayleigh scattering sekä tyndall scattering) iiriksen molekyylirakenteessa. Sen takia [...]
      Kiitos! Lopultakin joku selittää edes vähän tätä asiaa. 
      Itse en ole koskaan osannut sanoa, minkä väriset omat silmäni ovat. Niissä näkyy vihreitä, ruskeita ja harmaita pilkkuja sekaisin, eri verran joka kerta kun oikein läheltä tarkastelen. Kysyttäessä vastaan, että minulla epämääräisen väriset silmät.

      Lainaa

    27. Urhea Pussieläin 21.11.2024 10:31
      Tulos: +69 (69 ääntä)
      Tuo koulukiusaaminen on ikävä asia, eikä sitä voi valitettavasti estää " vaan laihduttamalla". Meillä ainakin luokalla oli rillipöllöjä, läskejä, hikareita, nössöjä, väärän mittaisia hiuksia ja vaikka mitä. Jos kiusaaja halusi kiusata, niin aina löytyi joku syy. Ainoa yhdistävä tekijä näille kiusaamistapauksille oli ainakin omassa koulussani kiusaajan henkilöllisyys. Kiusaajat oli aina samoja, oli kiusaamisen syy/kohde mikä tahansa. Niin paljon kun kiusaaminen kouluvuosina itseäni ahdistikin, niin nykyään lähinnä säälin noita kiusaajia, jotka tuntuvat muita mollaamalla yrittävän nostaa omaa olematonta itsetuntoaan. Omaa kiusaajaani olen nähnyt vielä aikuisellakin iällä ja sama meno jatkuu edelleen. Kiusaaja on vaihtanut työpaikkaa useasti, kun on aina saanut kenkää. Ei meilläkään kukaan noin sadasta työntekijästä halunnut/pystynyt tämän yksilön kanssa töitä tekemään (koska vain hän oli aina oikeassa ja muut ei tajunnu mistää mitää) ja lopulta taas irtisanottiin. Parisuhteet ei oikein kestä ja niissäkin vähissä on lähinnä joutunut vain taloudellisesti hyväksikäytetyksi ja petetyksi. Karma is a bitch? Siltikin tunnen vain sääliä tätä yksilöä kohtaan. Itse on tiensä valinnut, kun ei koskaan suostunut kaikesta asiallisestakaan palautteesta huolimatta itseään kriittisesti tarkastelemaan. Vielä silläkään hetkellä muut ei vaan ymmärtäneet mistään mitään, vaan hänen yksilönvapauttaan vain loukattiin, kun ei töissä saanut olla oma itsensä. Hyvät ihmiset, jos te saatte negatiivista palautetta, niin ei siitä tarvi automaattisesti suuttua. Kaikki meistä tekee virheitä ja on joskus laiskuuttaan tahallaan typeriä. Se on inhimillistä. Jos syytös on perätön, niin sen voi jättää huomioimatta, tai vastata asiallisesti omasta näkökulmasta. Aina tulisi kuitenkin ottaa huomioon myös se vaihtoehto, että entä jos se toinen olikin oikeassa ja minä todella tein väärin? Autokoulussakin opettaja sanoi, että huono kuski ei koskaan tee virheitä. Hyvä kuski oppii niistä.

      Lainaa

    28. Mäsä hevonen 21.11.2024 10:42
      Tulos: +59 (61 ääntä)
      Koulukiusaaminen voi täyttää rikoksen tunnusmerkistön helposti. 15v on jo rikosoikeudellisessa vastuussa. Lapdet ja nuoret sietävät koulussa paljon sellaista, mitä aikuiset olisivat puimassa heti psykoterapeutin ja HR:n kriisipalaverissa muutaman päivän saikun jälkeen. Mutta kouluun mennään väkisin. Alaikäisetkin ovat ihmisiä.

      Lainaa

    29. Mädäntynyt alpakka 21.11.2024 10:54
      Tulos: +39 (45 ääntä)
      Yksittäisiä haukkumisia ei määritelläkään koulukiusaamiseksi. Koulukiusaaminen on järjestellisempää. Kaikkien täytyy kestää jonkin verran haukkumista koko elämänsä ajan, sitä vain tulee. Kenenkään ei pitäisi kestää jatkuvaa maalittamista, oli syy mikä tahansa. Itse olen koko elämäni kokenut enemmän tai vähemmän lihavuuskompleksia peruskouluaikaisen haukkumisen takia. Olen ollut silloin 165 cm ja 55 kg. Kaiken järjen mukaan en lainkaan ylipainoinen, joten en ymmärrä, mistä haukkuminen johtui. Vanhoja koulukuvia katsoessani huomaan, että moni luokallamme oli minua isokokoisempi, vaikka siihen aikaan varsinaisesti lihavia lapsia oli vähän. Yksi lihava lapsi meidän luokalla kyllä oli, häntä ei haukuttu. Kuten joku jo sanoi, kiusaamiseen löytyy aina syy, jos kiusata halutaan. Kiusaamisen syy ei koskaan ole kiusatun vika. Tosin oma käytös voi vaikuttaa siihen siten, että jos itse kohtelet muita huonosti, saat helposti samanlaista kohtelua takaisin.

      Lainaa

    30. Intiimi peura 21.11.2024 11:20
      Tulos: +5 (21 ääntä)
      kivi:   No, ansaitsemisesta en tiedä, mutta ei ketään voi kiusata järkiinsä yhtään sen enempää kuin ketään voi kiusata laihaksi. Kiusaamisella ei saa aikaan kuin myrkyttyneen ilmapiirin ja kaiken sen kivan, mitä siitä seuraa (uhreja eivät välttämättä ole vain kiusattu ja mahdollisesti kiusaaja, sivullisillekin voi tulla [...]
      "Lähteä töihin kännissä paikkaan jossa puhallutetaan varmasti", vaikkapa jos poliisi menisi töihin kännissä? Sitähän ei olekaan koskaan ennen tapahtunut. Ei se pettäjä muutenkaan mieti miltä mahdollinen lapsi näyttäisi sillä ei heillä yleensä ole tarkoitus tehdä lasta. Ja kaikki kun ei aborttiin suostu niin ei auta kuin toivoa ettei lapsi näytä liian erilaiselta. 
      Seuraavaan kappaleeseen viitaten: Ei kukaan mies luule että naiset olisivat tätä jatkuvasti tekemässä. He vain tietävät että niin on tapahtunut ennenkin, vaikka ja juuri siitä syystä, että on olemassa kiinnijäämisen riski. 

      Lainaa

    31. Tulos: -14 (20 ääntä)
      Jäin miettimään tuota Petrin kommenttia.Olisko vaimo käynyt vieraissa vai onko sittenkin vain sattumaa?

      Lainaa

    32. Tietämätön siili 21.11.2024 12:02
      Tulos: -5 (23 ääntä)
      Laadukas kurkku: Ei siihen tarvita edes mutaatiota, riittää että aiemmista sukupolvista löytyy joku ruskeasilmäinen. Jos ruskeasilmäisen ja sinisilmäisen lapsi saa siniset silmät, kantaa hän silti pienen palan sitä ruskeiden silmien geeniä, joka voi sitten periytyä seuraavaan sukupolveen.
      • Jos kummallakin vanhemmalla on siniset silmät, mahdollisuus ruskeisiin silmiin on minimaalinen, sinisten silmien mahdollisuus on 99 prosenttia ja vihreiden silmien mahdollisuus on vain prosentti. -Tieteen Kuvalehti https://tieku.fi/ihminen/genetiikka/silmien-vari-mika-maaraa-lapsen-silmien-varin

      Lainaa

    33. Aikamoinen epeli 21.11.2024 12:11
      Tulos: +75 (79 ääntä)
      Minä vihaan Maijua. En tunne häntä, mutta tuo mielipide aiheutti sen että vihaan. Minua haukuttiin yläasteella kolme vuotta putkeen joka päivä läskiksi ja rupinaamaksi ja ties miksikä muuksi, nuo kaksi olivat yleisimmät. Olinko silloin lihava? En. Olin toki painavampi kuin alle 40 kiloa painavat urheilijaheinäsirkat, mutta kaikki oli lihasta ja olin todella hyvässä kunnossa. Jatkuva haukkuminen aiheutti sen että laihduin ja minusta tuli kaunis. Näin Maiju varmasti kuvittelee sen toimivan. Paskat. Aloin pelätä kouluun menemistä ja lintsasin minkä pystyin ja arvosanani putosivat. Itsetuntoni mureni, omasta mielestäni olin silkkaa ihmissaastaa jonka olisi parasta kuolla. En päässyt haluamaani toisen asteen oppilaitokseen koska keskiarvo oli niin huono. Se minne pääsin oli mulle täysin väärä ala ja toinen yläasteen piinaaja tuli samalle luokalle. Hän uhkasi tappaa minut ja lopetin koulun kesken. Alkoholisoiduin. Masennuin. Sairastuin ahmimishäiriöön. Itsemurhayrityksiin ei kanttia riittänyt mutta yritin useita kertoja juoda itseni hengiltä. En onnistunut kouluttautumaan koska toisessakin oppilaitoksessa (jonka ala olisi ollut minulle sopiva) jäin toisista jälkeen ja jouduin lopettamaan. Koska olen kouluttamaton, en ole tietenkään myöskään työelämässä eikä mulle makseta korvauksia mistään. Elän mieheni siivellä ja tunnen jatkuvasti huonoa omaatuntoa siitä että olen hänellekin vain painolasti vaikka laitan ruuat ja pidän talon kunnossa.

      Lainaa

    34. Aikamoinen epeli 21.11.2024 12:17
      Tulos: +75 (75 ääntä)
      Karkasi kesken kaiken oikolukiessa tuo kommentti. Olen käynyt terapiassa työstämässä ongelmiani ja olen yrittänyt päästä yli koulukiusaamisen, anteeksi, tarkoitan siis toki hyödyllisen haukkumisen aiheuttamista traumoista mutta turhaan. Olen edelleen mielestäni täysin turha ja arvoton ihminen jonka olisi parasta kuolla pois. Sitä kuulee sanottavan ettei toinen ihminen voi toista rikkoa jos tämä ei sitä salli ja se on silkkaa paskapuhetta. Toisen todellakin voi rikkoa, murentaa aivan täysin ja kukaan toinen ei niitä jälkiä voi koskaan korjata vaan sen rikotun pitäisi itse pystyä siihen. Jotkut pystyvät mutta aivan liian monet eivät. Haukkuminen ei KOSKAAN ole hyödyllistä ja kiusaajien sanat eivät perkele ole totuuksia sen enempää kuin muidenkaan "totuuden torvien" toitotukset. Ne ovat mielipiteitä joita nämä vajaa-aivoiset idiootit eivät pysty pitämään sisällään ja levittävät sillä tavoin omaa sisäistä oksennustaan kaikkien päälle pilaten toisten elämän sillä jopa lopullisesti. Haista vittu Maiju. Sinä et ymmärrä mistään mitään.

      Lainaa

    35. Räkäpää 21.11.2024 12:41
      Tulos: +49 (49 ääntä)
      Pitääkö Maijulle nyt sanoa siis samaa kuin omille lapsille? Eli sitä, että asiat saa ja kannattaa todellakin sanoa suoraan. Ja sitten tuleekin käytöstavat ja se että mitkä asiat kuuluvat kenenkin kommentoitaviksi? Asiat voidaan sanoa suoraan ja asiallisesti. Kohteliaasti. Hyväntahtoisesti. Toisten ulkonäköä jne ei yksiselitteisesti arvostella. Oikeista epäkohdista, kuten typeryyksiä laukovista ihmisistä sen sijaan kuuluu huomauttaa.

      Lainaa

    36. Aikamoinen epeli 21.11.2024 13:17
      Tulos: +1 (9 ääntä)
      Aikamoinen epeli: Karkasi kesken kaiken oikolukiessa tuo kommentti. Olen käynyt terapiassa työstämässä ongelmiani ja olen yrittänyt päästä yli koulukiusaamisen, anteeksi, tarkoitan siis toki hyödyllisen haukkumisen aiheuttamista traumoista mutta turhaan. Olen edelleen mielestäni täysin turha ja arvoton [...]
      Saapa nyt sitten nähdä julkaistuuko se ensimmäinen, kesken jäänyt kommentti koskaan... 😆

      Lainaa

    37. Torkahteleva rotta 21.11.2024 14:00
      Tulos: +33 (35 ääntä)
      Petrin kannattaa käydä tekemässä isyystestit jos kerran noin paljon mietityttää. Ei ole olemassa sen varmempaa keinoa selvittää. Silmien väri määräytyy niin monella eri tavalla että ei sen perusteella kyllä vanhempia pysty selvittämään.

      Lainaa

    38. kierteinen kirsikka 21.11.2024 14:01
      Tulos: +6 (22 ääntä)
      Intiimi peura: Nämä luvut ovat suuntaa antavia arvioita ja se mahdollisuus ei ole 0 % vaan "hyvin hyvin pieni". Omissa silmissä on niin paljon eri sävyjä että kun kysyy ihmisiltä minkä väriset silmäni ovat, on vastaus joko "siniset", "vihreät" tai "no nyt en osaa sanoa". Eikö haukkumista muka kutsuttu ennen koulukiusaamiseksi?
      Kaikki joiden silmät vaihtavat väriä auringon- tai sähkövalon mukaan, ja jotka eivät tiedä silmiensä väriä, ovat vihreäsilmäisiä. Vihreä iiris muuttaa eniten väriään valaistuksessa.

      Lainaa

    39. Aseeton kobra 21.11.2024 14:04
      Tulos: +6 (20 ääntä)
      Itkevä salaatti: Ilmeisesti ei ole ollut koulukiusattu kun niin kevyesti ottaa. Nimittely on perseestä. Ei Maijukaan varmaan arvostaisi jos porukka rupeaisi sitä horottelemaan aina tavatessa.
      Itse taas veikkaan että Maiju on hyvinkin voinut olla koulukiusattu ja tämän takia ajattelee että muidenkin pitää kärsiä koska hänkin on joutunut kärsimään.

      Lainaa

    40. kierteinen kirsikka 21.11.2024 14:04
      Tulos: +8 (16 ääntä)
      Kuumeneva meduusa: Kiitos! Lopultakin joku selittää edes vähän tätä asiaa.  Itse en ole koskaan osannut sanoa, minkä väriset omat silmäni ovat. Niissä näkyy vihreitä, ruskeita ja harmaita pilkkuja sekaisin, eri verran joka kerta kun oikein läheltä tarkastelen. Kysyttäessä vastaan, että minulla epämääräisen väriset silmät.
      = Sinulla on vihreät silmät, maailman harvinaisin ja upein silmien väri. 😀

      Lainaa

    41. kierteinen kirsikka 21.11.2024 14:16
      Tulos: +10 (14 ääntä)
      Toj Karin: Yksi mikä siitä tekee hankalaa on että vaaleiden silmien väri ei oikeasti johdu siitä minkä väristä pigmenttiä sinulla on silmissä. Ainoastaan ruskea vari tulee pigmentistä, mutta sininen ja vihreä tulee valon optisesta hajonnasta (rayleigh scattering sekä tyndall scattering) iiriksen molekyylirakenteessa. Sen takia [...]
      Tämä: "vaaleat silmät vaihtavat helposti väriä sen mukaan minkälaisessa valossa niitä katsoo." 
       Etenkin vihreäsilmäiset ovat tällaisia kameleontteja.

      Lainaa

    42. It's a deal 21.11.2024 14:20
      Tulos: +24 (32 ääntä)
      Itkevä salaatti: Ilmeisesti ei ole ollut koulukiusattu kun niin kevyesti ottaa. Nimittely on perseestä. Ei Maijukaan varmaan arvostaisi jos porukka rupeaisi sitä horottelemaan aina tavatessa.
      Pitäisi arvostaa, sillä "Useinhan taustalla on edes jonkin verran totuutta" kattaa nekin tapaukset, joissa mitään totuusperää ei edes ole. Osa meistä vaan on suorapuheisia ja se on vain heidän mielipiteensä jne. 
      Omassa suvussa on yksi, joka ei pysty olemaan sanomatta ääneen, jos jollakulla on hänen mielestään esim. halvat ja rumat kengät. "Siis ei millään pahalla, vaan mun mielestä."

      Lainaa

    43. Tulos: +46 (46 ääntä)
      Aikamoinen epeli: Karkasi kesken kaiken oikolukiessa tuo kommentti. Olen käynyt terapiassa työstämässä ongelmiani ja olen yrittänyt päästä yli koulukiusaamisen, anteeksi, tarkoitan siis toki hyödyllisen haukkumisen aiheuttamista traumoista mutta turhaan. Olen edelleen mielestäni täysin turha ja arvoton [...]
      Haluan vaan sanoa, että olen pahoillani siitä miten sinulle on käynyt ja toivon, että löydät vielä joskus arvostuksen itseäsi kohtaan 🩷

      Lainaa

    44. Kujeileva apina 21.11.2024 15:15
      Tulos: +26 (38 ääntä)
      Lapset ottaa käytösmallinsa kotoa. Jos lapsi koulukiusaa, niin kotona on jotain vinksallaan. Mun isosisko kertoi kerran, että hänen luokkakaveriaan kiusattiin koulussa ja tämän silmälasit hajoitettiin. Kun kiusaajan kaverit kysyivät kiusaajalta, mitä vanhemmat oli kotona sanonut, oli kiusaja naureskellen sanonut: "No kyl iskä piti jonkun saarnan, mutta äidin kanssa sovittiin, että lähdetään lomalla etelänmatkalle!" Eli yälle kiusaajalle näennäisesti motkotettiin, mutta tyttö naureskeli kavereilleen sitä, että sai toiminnastaan palkinnoksi lomamatkan.

      Lainaa

    45. Tulos: +17 (25 ääntä)
      Lila herne: Viimeksi juuri tänään aamulla nähdessäni heijastukseni ikkunalasista muistin ilkeät herjat, joita olen yläasteella saanut ulkonäöstäni kuulla yli 20 vuotta sitten. En tiedä kuinka paljon niissä on ollut totuutta taustalla, mutta ainakaan en ollut ennen yläastetta edes huomannut itsessäni [...]
        Tarttui silmään tuo "heijastus ikkunalasista" -itse näen itseni joka aamu peilistä. Ihana kapine, peili. (Aloin katsoa siihen siksi, koska nuorena aloin minipunkkariksi -en sopinut "suosittujen tyttöjen" joukkoon -en siksi, että olisin luullut itseäni kaunottareksi. Päin vastoin, tiesin ainakin sen, mitä "suositut tytöt" asiasta ajattelivat. Mutta peiliin on katsominen, jos ei halua sohaista itseään kajalilla silmään). 
        Omaan naamatauluunsa ensin tottuu, ja sitten siitä alkaa tykätä. Ei siksi, että tulisi parantumattomasti pinnallikseksi, vaan siksi, että se on tuttu. Luulisin, että lapset totutetaan samalla tavoin maistelemaan ruokia, ja vielä aikuisenakin lapsuuden ruoat ovat usein "lohturuokia". Ei siksi, että sitäkään luulisi suureksi gourmet-esitykseksi, vaan koska se on tuttua. "Huomenta, vanha kunnon minä".
        Kaunotar en tietääkseni ole (paha sanoa, kun makuasia), mutta eipä sillä väliä. Ystävilleni ulkomuotoni näkyisi kelpaavan, ja mieheltäni jos kysytte, olen kaunotar (hän on luullakseni vilpittömästi sitä mieltä. Sellaista rakkaus tekee). 
        Tarttukaa kaikki tyynni peiliin, jokaisella on oikeus olla oman pärstänsä kanssa sovussa. Maiju on eri mieltä; Maiju on niin väärässä, että saavuttaa nyt internetkuuluisuutta ihan vain olemalla poikkeuksellisen pahasti väärässä. 

      Lainaa

    46. Lakiton sankari 21.11.2024 15:54
      Tulos: +57 (57 ääntä)
      Urhea Pussieläin: Tuo koulukiusaaminen on ikävä asia, eikä sitä voi valitettavasti estää " vaan laihduttamalla". Meillä ainakin luokalla oli rillipöllöjä, läskejä, hikareita, nössöjä, väärän mittaisia hiuksia ja vaikka mitä. Jos kiusaaja halusi kiusata, niin aina löytyi joku syy. Ainoa yhdistävä tekijä [...]
      En menisi tekemään sitä virhettä, että säälisin koulukiusaajia. Monet heistä eivät ole kuvaamasi kaltaisia elämässään epäonnistuneita surkimuksia, vaan enemmänkin on vaikuttanut siltä, että useimmiten samat kusipäät menestyvät elämässä ja hakeutuvat valta-asemiin, joissa voivat joko jatkaa käytöstään tai onnellisesti unohtaa nuoruutensa käytöksen kärsimättä siitä mitään seuraamuksia. 
      Kun taas kiusatut usein eivät menesty elämässä, koska monella meistä kiusaamisen seurauksena on romuttunut itsetunto ja mielenterveys, josta seuraa yleensä esim. päihdeongelmia, huonoa menestystä opiskelussa, vaikeuksia työuralla, kyvyttömyyttä muodostaa terveitä ihmissuhteita.
      Olen liian usein katsonut, kun entiset kiusaajat ovat menestyneet elämässä kärsimättä mitään seurauksia omasta toiminnastaan. Maailma on ihan vitun epäreilu paikka, kun kusipäisyydestä palkitaan ja uhrit vaan ajautuvat syvemmälle suohonsa.

      Lainaa

    47. Sukukypsä kärpänen 21.11.2024 17:07
      Tulos: +8 (16 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Voisikohan silmänvärigeeniin tulla joku harvinainen mutaatio ja sinisilmäiset saisivat ruskeasilmisen lapsen?
      Miksi olet saanut alapeukkuja? Googletin, niin on olemassa mutaatio, mikä aiheuttaa ruskeat silmät vanhempien geeneistä viis.

      Lainaa

    48. Tulos: +12 (30 ääntä)
      Altis hirmulisko: Sinisilmäiset eivät koskaan voi saada ruskeasilmäistä lasta, sillä heillä on vain sinisiä geenejä. Ruskea on dominoiva peittää aina sinisen alleen, eli yhdellä ruskealla ja yhdellä sinisellä saat ruskeat silmät, molemmilta vanhemmilta peritään yksi. Kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen, mikäli molempien [...]
      Puolisollani on ruskeat silmät, itselläni siniset. Kahdella lapsella, arvasit oikein, molemmilla siniset. Eli ei pidä paikkaansa.

      Lainaa

    49. Hajoamaton paprika 21.11.2024 18:04
      Tulos: +35 (39 ääntä)
      Oikea vastaus olisi ollut että älä luota taulukkoon joka on korkeintaan hyvän päivän tuttuja todellisuuden kanssa. Kuinkahan monet perheriidat tuokin silmäkuva aiheuttanut

      Lainaa

    50. Raukea satuhahmo 21.11.2024 18:06
      Tulos: +26 (28 ääntä)
      Lentävä maksamato: Tuosta ylle linkatusta wikipedia-artikkelista: "The earlier belief that blue eye color is a recessive trait has been shown to be incorrect, and the genetics of eye color are so complex that almost any parent-child combination of eye colors can occur." Eli vaikka aikanaan (minullekin) on koulussa opetettu juuri noin [...]
      Kuinkahan monta avioeroa tuo uskomus ehti aiheuttaa?

      Lainaa

    51. Tulos: -11 (19 ääntä)
      Pöljä: Jäin miettimään tuota Petrin kommenttia.Olisko vaimo käynyt vieraissa vai onko sittenkin vain sattumaa?
      On se...

      Lainaa

    52. Tulos: -8 (20 ääntä)
      Torkahteleva rotta: Petrin kannattaa käydä tekemässä isyystestit jos kerran noin paljon mietityttää. Ei ole olemassa sen varmempaa keinoa selvittää. Silmien väri määräytyy niin monella eri tavalla että ei sen perusteella kyllä vanhempia pysty selvittämään.
      No jos näyttää aasialaiselta niin eiköhän tuo oo selvä keissi.

      Lainaa

    53. Hullu riikinkukko 21.11.2024 22:07
      Tulos: +41 (41 ääntä)
      Lentävä maksamato: Lukion biologiassa näitä väännettiin ainakin silloin muinoin kun itse olin lukiossa. Taitaa kuitenkin todellisuus olla hieman monimutkaisempi, eli silmän väriäkään ei ymmärtääkseni todellisuudessa määrää vain yksi geeni. Siksi kai niitä sävyjäkin on useita, eikä vain yksi tietty sinisen, ruskean ja vihreän sävy.
      Mulle biologian opettaja ihan suoraan sanoi että äiti on pettänyt ja minun veli ei voi olla isän lapsi, ja minut on adoptoitu koska en vois olla kummankaan vanhemman lapsi :D Ihan perheeksi kuitenkin tunnistaa muista piirteistä, ope oli vain vanhan tiedon varassa syyttelemässä lapsia valehtelijoiksi.

      Lainaa

    54. Lommoton roska 21.11.2024 23:49
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Lentävä maksamato: Lukion biologiassa näitä väännettiin ainakin silloin muinoin kun itse olin lukiossa. Taitaa kuitenkin todellisuus olla hieman monimutkaisempi, eli silmän väriäkään ei ymmärtääkseni todellisuudessa määrää vain yksi geeni. Siksi kai niitä sävyjäkin on useita, eikä vain yksi tietty sinisen, ruskean ja vihreän sävy.
      Lukiossa opetettiin aikoinaan tuo helppo yksinkertaistettu malli. Monella geenillä se toimii noin (dominoiva ja resessiivinen alleeli) mutta sittemmin on löydetty lisää vaikuttavia geenejä esim. tuohon silmän värin periytymiseen. Ja pakkohan se on olla kun värisävyjäkin on monenlaisia että joku muukin siihen vaikuttaa kuin yksi arvonta. Mutta sitkeästi jotkut tuon muistaa, ja pitihän se silloin muistaakin jos aikoi bilsasta kirjoittaa :D Tieto on vaan lisääntynyt sen jälkeen. Tiedetäänhän niitä syöpägeenejäkin osa, mutta ei kaikkia. Niistä on voitu laskea todennäköisyyksiä riskin kohoamiselle eli kannattaa käydä tutkimuksissa tiiviimmin kuin muut, mutta ei se takaa mitään suuntaan tai toiseen. Ja geenejä on niin paljon että ihme jos koskaan ne kaikki saadaan tutkittua.

      Lainaa

    55. Tulos: -26 (32 ääntä)
      Tuo sinisilmäisten "vanhempien" ruskeasilmäinen lapsi on yhtä hauska juttu kuin se, että äidillä on 0+ veriryhmä ja "isällä" 0- veriryhmä ja lapsi on sitten vaikka A tai B veriryhmää. Ei tarvi kummoinen sherlokki olla ymmärtääkseen, että lapsi on jonkun muun siittämä kuin sen "isä oletetun".

      Lainaa

    56. Lentävä maksamato 22.11.2024 0:31
      Tulos: +26 (32 ääntä)
      Aisuri: Tuo sinisilmäisten "vanhempien" ruskeasilmäinen lapsi on yhtä hauska juttu kuin se, että äidillä on 0+ veriryhmä ja "isällä" 0- veriryhmä ja lapsi on sitten vaikka A tai B veriryhmää. Ei tarvi kummoinen sherlokki olla ymmärtääkseen, että lapsi on jonkun muun siittämä kuin sen "isä oletetun".
      Tämä asia on näissä kommenteissa selitetty jo ties kuinka monta kertaa. Myös googlettamalla saisit oikean tiedon sekunneissa. Mutta eihän sinua tosiasiat kiinnostakaan, vaan trollaaminen.

      Lainaa

    57. Ymmärretty hyeena 22.11.2024 5:18
      Tulos: -6 (18 ääntä)
      Hyvä Maiju! Vaaka ei näytä sinulle kuinka läski olet. Vaaka näyttää painon, ei mielentilaa. Sinun mainitsemasi solakka voi olla ihan yhtä läski tai jopa läskimpi kun hieman ylipainoinen ihminen. Oletko ikinä ajatellut, että esim. geenit on suuri vaikuttava tekijä painossa ja vaikka söisit terveellisesti ja liikut, et välttämättä laihdu tai kun mainitsemasi solakka makaa sängyssä sipsipussi kainalossa, eikä liho niin voisiko hän olla läski? Oli miten oli, niin haukkumista ei tarvi kenenkään kestää. Haukkujan pitäisi kestää se, että kaikki ei ole samanlaisia, eikä toisia kiinnosta oletko 50 vai 150 kiloinen, kun kuoren alla on itse ihminen.

      Lainaa

    58. Väkevä panda 22.11.2024 10:16
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Kuumeneva meduusa: Kiitos! Lopultakin joku selittää edes vähän tätä asiaa.  Itse en ole koskaan osannut sanoa, minkä väriset omat silmäni ovat. Niissä näkyy vihreitä, ruskeita ja harmaita pilkkuja sekaisin, eri verran joka kerta kun oikein läheltä tarkastelen. Kysyttäessä vastaan, että minulla epämääräisen väriset silmät.
      Minä vastaan kysyttäessä, että minulla on vaaleat, tai ei minkään väriset silmät. En osaa määrittää väriä. Väri tuntuu vaihtelevan valaistuksen ja myös esim. paidan värin mukaan.

      Lainaa

    59. Intiimi peura 22.11.2024 10:46
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      kierteinen kirsikka: Kaikki joiden silmät vaihtavat väriä auringon- tai sähkövalon mukaan, ja jotka eivät tiedä silmiensä väriä, ovat vihreäsilmäisiä. Vihreä iiris muuttaa eniten väriään valaistuksessa.
      Okei, mutta silmäni ovat ulkokaarestaan siniset ja sisäkaarestaan vihreät näiden väliin jäädessä useita eri sävyjä.

      Lainaa

    60. Aikamoinen epeli 22.11.2024 12:23
      Tulos: +20 (20 ääntä)
      Nimi: Haluan vaan sanoa, että olen pahoillani siitä miten sinulle on käynyt ja toivon, että löydät vielä joskus arvostuksen itseäsi kohtaan 🩷
      Kiitos. ❤️ Samaa toivon itsekin.

      Lainaa

    61. Kypsynyt kana 23.11.2024 16:40
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Voisikohan silmänvärigeeniin tulla joku harvinainen mutaatio ja sinisilmäiset saisivat ruskeasilmisen lapsen?
      Voi. Olen todistetusti vanhempieni lapsi. Mulla on ruskeasilmäisyyden geeni, mutta fenotyyppi sinisilmäinen. Lapseni isällä on vihreät silmät ja lapsellani ruskeat. Lapsi on varmasti isänsä lapsi. Syynä tähän on, että olen "oikeasti" ruskeasilmäinen ja jostain syystä kohdallani on tullut virhe ja ruskea on pelkkä viiru silmässä ja sininen onkin vallitseva.

      Lainaa

    62. Kohtisuora aprikoosi 24.11.2024 0:31
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Eikö ketään ihmetytä, että miksi Anetella on siniset silmät vaikka hänen vanhemmillaan ne ovat surkeat?

      Lainaa

    63. Kumara järvisieni 24.11.2024 0:55
      Tulos: +16 (16 ääntä)
      Kujeileva apina: Lapset ottaa käytösmallinsa kotoa. Jos lapsi koulukiusaa, niin kotona on jotain vinksallaan. Mun isosisko kertoi kerran, että hänen luokkakaveriaan kiusattiin koulussa ja tämän silmälasit hajoitettiin. Kun kiusaajan kaverit kysyivät kiusaajalta, mitä vanhemmat oli kotona sanonut, oli kiusaja naureskellen sanonut: "No [...]
      Ehkä vähän tylyä mutta joskus sitä toivoisi että karma nostaisi näille kiusaajille. Voisi vaikka siellä palkintolomalla sattua jotain ikävää. Semmoista että vanhemmistakin tuntuisi paskalle että miettisivät kannattiko näin lepsusti toimia ja vielä palkita. Ei muuten opi.

      Lainaa

    64. Kumara järvisieni 24.11.2024 3:31
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Kumara järvisieni: Ehkä vähän tylyä mutta joskus sitä toivoisi että karma nostaisi näille kiusaajille. Voisi vaikka siellä palkintolomalla sattua jotain ikävää. Semmoista että vanhemmistakin tuntuisi paskalle että miettisivät kannattiko näin lepsusti toimia ja vielä palkita. Ei muuten opi.
      Po. kostaisi. Prkl autocorrect.

      Lainaa

    65. Tulos: +2 (2 ääntä)
      Raukea satuhahmo: Kuinkahan monta avioeroa tuo uskomus ehti aiheuttaa?
       Kysyin kerran eksältäni -hyvä tyyppi -jonka kanssa etäsuhde, että jos tulisin raskaaksi silloin, kin olemme erossa. "Pyytäisin testin. Neitseellinen raskaus on mahdollisuus muutamasta miljardista ja lapsi on sitten äitinsä klooni, mutta antaisin sinun todistaa että olet se yksi miljardeista". Ja en ollut edes vaimo... Luottamus on kiva. (En pettänyt enkä tullut raskaaksi, joten mitään sen raflaavampaa ei sattunut).

      Lainaa

    66. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Intiimi peura: "Lähteä töihin kännissä paikkaan jossa puhallutetaan varmasti", vaikkapa jos poliisi menisi töihin kännissä? Sitähän ei olekaan koskaan ennen tapahtunut. Ei se pettäjä muutenkaan mieti miltä mahdollinen lapsi näyttäisi sillä ei heillä yleensä ole tarkoitus tehdä lasta. Ja kaikki kun ei aborttiin suostu niin ei auta [...]
        No onhan toki, siis tapahtunut, että joku menee kännissä töihin paikalle, jossa puhallutetaan. On tiedettyä, että humalassa ihminen tekee kaikenlaista typerää. 
        Mutta raskauden voi keskeyttää johonkin asti, ja harva niin kauan on kännissä. Kaikki eivät hyväksy aborttia, totta, mutta aika harvassa taitaa olla nainen, joka _oikeasti_ ei hyväksy aborttia, mutta hyväksyy kuitenkin miehelle valehtelun noin äärimmäisen tärkeässä asiassa. (Sanon _oikeasti_, koska joku teki tutkimuksen haastattelemalla naisia aborttiklinikalla, ja sai selville, että paikalla oli asiakkaana aivan turhan paljon abortin äänekkäitäkin vastustajia -tämä oli tosin Yhdysvalloissa, jossa on paljon enemmän sekä abortin äänekkäitä vastustajia että abortin tekijöitä -Suomessa molempia on onneksi paljon vähemmän. Käsitys oli, että muut tekevät abortteja moraalittomuuttaan ja kevein perustein, mutta omalla kohdalla kyseessä on elämään vaikuttava hätätapaus, joka oikeuttaa säännöstä poikkeamisen. Eli vanha kunnon kaksinaismoralismi -muuten inhottavaa, mutta ainakin lähettäisi sen petollisen naisen aborttia hakemaan pikimiten, oli "vakaumus" asiassa mikä vain).
        Oikeasti aborttia vastustava nainen vastustaisi sitä myös, kun seuraukset omalla kohdalla ovat tosi ikävät -luultavasti avioliiton hajoaminen -ja olisi siinä mielessä, joskin omasta mielestäni erehtynyt, ainakin suoraselkäinen ihminen. Ja olisihan se outoa jos yhdessä asiassa suoraselkäinen olisi ihan mutkalla toisessa -ie: "Abortti on aina moraaliton, en koskaan tee moraalittomia asioita vaikka tilanne olisi mikä, kuitenkin aion ensin pettää miestäni ja sitten tuupata hänelle käenpojan" -ei kuulosta todennäköiseltä yhdistelmältä.
        (Enkä pidä abortinvastustajia jotenkin suoraselkäisinä, jos joku nyt lukee tämän niin -vaan heitä, jotka pysyvät vakaumuksessaan myös, jos hinta heille itselleen on kallis. Vakaumuksena abortin vastustaminen on sinänsä pöhkö, eihän niitä kukaan, käsittääkseni, ilokseen tee). 

      Lainaa

    67. Tulos: +3 (3 ääntä)
      Lentävä maksamato: Tuosta ylle linkatusta wikipedia-artikkelista: "The earlier belief that blue eye color is a recessive trait has been shown to be incorrect, and the genetics of eye color are so complex that almost any parent-child combination of eye colors can occur." Eli vaikka aikanaan (minullekin) on koulussa opetettu juuri noin [...]
      Oho! Opin jotain uutta 😮 Mäkin oon oppinut vanhan resessiiviset VS dominantit alleelit -jutun.

      Lainaa

    68. Sinkitön hylje 25.11.2024 18:27
      Tulos: -5 (5 ääntä)
      Torkahteleva rotta: Petrin kannattaa käydä tekemässä isyystestit jos kerran noin paljon mietityttää. Ei ole olemassa sen varmempaa keinoa selvittää. Silmien väri määräytyy niin monella eri tavalla että ei sen perusteella kyllä vanhempia pysty selvittämään.
      No todennäköisyys että on oma on niin tavattoman mitättömän pieni, että testi kannattaa tehdä ja isyys pikimmiten mitätöidä.

      Lainaa

    69. Tulos: -7 (7 ääntä)
      Laiska lohikäärme: Voisikohan silmänvärigeeniin tulla joku harvinainen mutaatio ja sinisilmäiset saisivat ruskeasilmisen lapsen?
      Eiköhän sitä kutsuta pettämiseksi

      Lainaa

    70. Neuloutuva sohvaperuna 26.11.2024 11:03
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Mimmi: Puolisollani on ruskeat silmät, itselläni siniset. Kahdella lapsella, arvasit oikein, molemmilla siniset. Eli ei pidä paikkaansa.
      Dominoiva geeni ei tarkoita että yksi ruskeasilmäinen vanhempi automaattisesti tekisi kaikki lapset ruskeasilmäiseksi, vaan että jos henkilöllä on molemmat geenit, niin se dominoiva näkyy päällepäin; mutta edelleen kumpi vaan geeni voi periytyä eteenpäin. Siinä yksinkertaistetussa versiossa, mitä kouluissa on opetettu, niin ruskeasilmäisellä vanhemmalla on kaksi silmägeeniä: RR (ruskea+ruskea) tai RS (ruskea+sininen). Kun tämä vanhempi saa lapsen, hän antaa vain _yhden_ näistä geeneistä sille lapselle, eli yksi R tai yksi S. Toisen geenin lapsi saa SS-silmäiseltä vanhemmalta. Jos vanhemmat on RR ja SS, niin lapsesta tulee automaattisesti RS; mutta jos vanhemmat onkin RS ja SS, niin lapsesta voi tulla RS tai SS. Eli sinun puolisollasi on juuri nämä RS-geenit ja teidän lapset on saaneet häneltä vain sen S-geenin.

      Lainaa

    71. Tulos: +5 (5 ääntä)
      Lakiton sankari: En menisi tekemään sitä virhettä, että säälisin koulukiusaajia. Monet heistä eivät ole kuvaamasi kaltaisia elämässään epäonnistuneita surkimuksia, vaan enemmänkin on vaikuttanut siltä, että useimmiten samat kusipäät menestyvät elämässä ja hakeutuvat valta-asemiin, joissa voivat joko jatkaa käytöstään tai onnellisesti [...]
      Minun entinen kiusaajani on muuten nykyään tyyliin joku lähihoitaja ja näyttää vielä erikoistuneen työskentelyyn lasten parissa. 🫣 Sellainen laskelmoiva ihminen, joka osasi kyllä esittää empaattista ja hurmaavaa oikeissa tilanteissa, mutta sai samalla koko luokan kääntymään yhtä vastaan.

      Lainaa

    72. Alentuva vihannes 27.11.2024 10:41
      Tulos: -3 (3 ääntä)
      Itkevä salaatti: Ilmeisesti ei ole ollut koulukiusattu kun niin kevyesti ottaa. Nimittely on perseestä. Ei Maijukaan varmaan arvostaisi jos porukka rupeaisi sitä horottelemaan aina tavatessa.
      Muista, että Maijua horotellessa pitää asian olla ainakin osin totta.

      Lainaa

    73. Kohtelias viinirypäle 27.11.2024 19:34
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Oonko ainoa, jolle opetettiin koulussa, että silmien värin määrittää moni eri geeni, jolloin tuo yksinkertaistettu taulukko ei ole koko totuus?

      Lainaa

    74. Käteisvapaa hauki 27.11.2024 19:45
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Alentuva vihannes: Muista, että Maijua horotellessa pitää asian olla ainakin osin totta.
      Kiusaaminen ei tarvi mitään oikeaa syytä. Jos joutuu silmätikuksi ja porukka alkaa nimittelemään, niin eipä sille mitään voi.

      Lainaa

    75. Pulmaton vadelma 3.12.2024 21:26
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Aseeton kobra: Itse taas veikkaan että Maiju on hyvinkin voinut olla koulukiusattu ja tämän takia ajattelee että muidenkin pitää kärsiä koska hänkin on joutunut kärsimään.
      Veikkaat väärin! Todella leimaava ja syyllistävä ajattelutapa. Itse en ole kiusannut koskaan ketään vaikka itse olen joutunut lapsena koulukiusatuksi. En ikimaailmassa haluaisi kenenkään joutuvan kokemaan samaa kärsimystä kuin itse lapsena koin!

      Lainaa

    76. Intiimi peura 5.12.2024 15:09
      Tulos: +1 (1 ääni)
      kivi:   No onhan toki, siis tapahtunut, että joku menee kännissä töihin paikalle, jossa puhallutetaan. On tiedettyä, että humalassa ihminen tekee kaikenlaista typerää.    Mutta raskauden voi keskeyttää johonkin asti, ja harva niin kauan on kännissä. Kaikki eivät hyväksy aborttia, totta, mutta aika harvassa taitaa olla [...]
      Se poliisiesimerkki perustui siihen kun kerroit ettet edes epäilisi koska mielestäsi ihmiset eivät tee epäloogisia asioista. Kyllä tekee, hämmentävää ettei noinkin looginen ihminen ole sitä huomannut.

      Lainaa

    77. painepesuri 9.12.2024 19:34
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Itara pelikaani: Voisi kai, mutta jos näyttää muutenkin Vietnamilaiselta exältä, niin olisi vähän liian monta sattumaa kehissä.
      Entäs talonmies tai postinjakaja ?

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: geenit, haukkua, juusto, koulukiusaaminen, koulukiusaus, kuva, läskit, nimittely, ruskeat, silmien väri, silmät, siniset, vietnam