Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Työmarkkinoilla tapahtuu, osa 5

Raskaana olevan työntekijän oikeudet ulkomailla järkyttävät – positiivisella ja negatiivisella tavalla.
Työmarkkinoilla tapahtuu, osa 5

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 78 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +127 (137 ääntä)
      Kenties jos Sepolla seisoo munasillaan, niin muutakin duunia voi löytyä.

      Lainaa

    2. Juoruava simpanssi 30.4.2024 0:18
      Tulos: -45 (227 ääntä)
      Kyllähän se kyseisen yrittäjän pitää ajaa firma konkkaan niin ei tarvitse maksaa mitään ja perustaa uusi myöhemmin 🤷‍♀️. Onpa kyllä oikeasti helkkarin kallista tuo raskaus työnantajalle, en edes tiennyt 🤦‍♀️.

      Lainaa

    3. Elämätön kultakala 30.4.2024 0:18
      Tulos: +313 (333 ääntä)
      Ja tässä syy, miksi juuri insinööriksi valmistuneena & vastikään 30 täyttäneenä naisena ei kukaan palkkaa minua.

      Lainaa

    4. Kynnyksetön sorsa 30.4.2024 0:42
      Tulos: +288 (294 ääntä)
      Miksiköhän sitten 45+ naiset eivät tunnu kelpaavan työmarkkinoille? Perheenlisäyksestä ei ole enää (juurikaan) vaaraa.

      Lainaa

    5. Etsintäkuulutettu sarvikuono 30.4.2024 0:54
      Tulos: -145 (321 ääntä)
      Anteeks vaan, mutta jos jo tuo säälittävä 25000 euron kustannus 9kk ajalta saa yrittäjän lähes sekoamaan, kuinka päin persettä hän firmaansa oikein pyörittää ja ennen kaikkea miten hän tulee reagoimaan niihin oikeisiin vastoinkäymisiin, joita tuolla menolla on takuuvarmasti tiedossa?

      Lainaa

    6. Kilokalori 30.4.2024 0:55
      Tulos: +245 (303 ääntä)
      Juoruava simpanssi: Kyllähän se kyseisen yrittäjän pitää ajaa firma konkkaan niin ei tarvitse maksaa mitään ja perustaa uusi myöhemmin 🤷‍♀️. Onpa kyllä oikeasti helkkarin kallista tuo raskaus työnantajalle, en edes tiennyt 🤦‍♀️.
      Ei maksa. Oikea summa oli jotain 3-5000e. Tuo 25k on tuon yrittäjän omien sanojen mukaan tuon raskaana olevan palkkaa monelta kuukaudelta, jonka hän laskee maksavansa kun luulee ettei raskaana oleva enää tee töitään.
      Ellei työ ole mitään uponneiden hevosten kiskomista suonsilmästä, niin raskaana oleva voi hyvin tehdä työnsä äitiyslomalle asti. Eli yrittäjä väritti tarinaa.
      Noiden nimettömien takia löytyy paljon myös rehtejä pienyrittäjiä, joita ei saisi liittymään yhteenkään yritysjärjestöön tai -verkostoon edes maksamalla tänne päin. En halua kokovartalomulkkuja tavata.

      Lainaa

    7. Kätsä neuvonantaja 30.4.2024 0:55
      Tulos: +195 (199 ääntä)
      Missähän maassa on noin? Suomessa kun tippuu kelan rahalle aika pian jos on saikulla pidempään. Täällä jos työ on fyysistä eikä sitä voi tehdä kirjoitetaan kevennetyn työn suositus jossa lukee ettei voi tehdä esim työtä joka kuormittaa selkää ja sitten jos sellaista hommaa ei ole työnantajalla niin todistus toimii saikkulappuna.

      Lainaa

    8. Lyhennetty tuhatjalkainen 30.4.2024 1:01
      Tulos: +95 (101 ääntä)
      Elämätön kultakala: Ja tässä syy, miksi juuri insinööriksi valmistuneena & vastikään 30 täyttäneenä naisena ei kukaan palkkaa minua.
      Tympeätä hommaa 😕
      Kynnyksetön sorsa: Miksiköhän sitten 45+ naiset eivät tunnu kelpaavan työmarkkinoille? Perheenlisäyksestä ei ole enää (juurikaan) vaaraa.
      Entä jos on johtimet solmussa saako työhaastattelussa näyttää lääkärinlausuntoa asiasta ja sillä toivoa työpaikkaa?

      Lainaa

    9. Tulos: +155 (179 ääntä)
      Etsintäkuulutettu sarvikuono: Anteeks vaan, mutta jos jo tuo säälittävä 25000 euron kustannus 9kk ajalta saa yrittäjän lähes sekoamaan, kuinka päin persettä hän firmaansa oikein pyörittää ja ennen kaikkea miten hän tulee reagoimaan niihin oikeisiin vastoinkäymisiin, joita tuolla menolla on takuuvarmasti tiedossa?
      Että mitä? Säälittävä 25 000 euroa?
      En ihan usko, että tulisi todellisuudessa noin kalliiksi, mutta jos pitää paikkansa niin kyllä siinä oltaisiin monessa pienessä yrityksessä konkurssin partaalla. En tiedä millä planeetalla sarvikuono elää, jos hänen mielestään yrittäjällä, jolla on kaksi osa-aikaista työntekijää, pitäisi olla tuollainen puskuri. Ja vielä käyttää se ilman vitutusta.

      Lainaa

    10. Introvertti kenguru 30.4.2024 1:07
      Tulos: +65 (83 ääntä)
      Kilokalori: Ei maksa. Oikea summa oli jotain 3-5000e. Tuo 25k on tuon yrittäjän omien sanojen mukaan tuon raskaana olevan palkkaa monelta kuukaudelta, jonka hän laskee maksavansa kun luulee ettei raskaana oleva enää tee töitään. Ellei työ ole mitään uponneiden hevosten kiskomista suonsilmästä, niin raskaana oleva voi hyvin tehdä [...]
      No tuo yritys kun ei ole Suomessa, niin mistäs tiedät paljon maksaa ja mitä saa tehdä? (Kyseessä oli muistaakseni painavia paketteja käsittelevä varastotyöntekijä)

      Lainaa

    11. Oppinut bataatti 30.4.2024 1:15
      Tulos: +132 (144 ääntä)
      Kilokalori: Ellei työ ole mitään uponneiden hevosten kiskomista suonsilmästä, niin raskaana oleva voi hyvin tehdä työnsä äitiyslomalle asti.
      Ei helkkari minkä työnkuvan repäisit 🤣. Näin täällä keskellä yötä 🙊

      Lainaa

    12. Hinnakas mato 30.4.2024 1:29
      Tulos: -85 (125 ääntä)
      Kilokalori: Ei maksa. Oikea summa oli jotain 3-5000e. Tuo 25k on tuon yrittäjän omien sanojen mukaan tuon raskaana olevan palkkaa monelta kuukaudelta, jonka hän laskee maksavansa kun luulee ettei raskaana oleva enää tee töitään. Ellei työ ole mitään uponneiden hevosten kiskomista suonsilmästä, niin raskaana oleva voi hyvin tehdä [...]
      Puhui siitä, että fyysinen työ jää pois, koska liian raskasta.
      Ainoa, joka väritti asiaa, olit sinä, joka aloit kirjoittelemaan suohon uponneiden hevosten nostelusta.

      Lainaa

    13. Säädytön lehmä 30.4.2024 1:52
      Tulos: +90 (96 ääntä)
      Lyhennetty tuhatjalkainen: Tympeätä hommaa 😕 Entä jos on johtimet solmussa saako työhaastattelussa näyttää lääkärinlausuntoa asiasta ja sillä toivoa työpaikkaa?
      Saat tottakai! Sinulta vain ei saa kysyä asiaan liittyen mitään, mutta se ei tarkoita ettetkö itse saisi kertoa. Itse aikoinaan myös tehnyt vastaavaa haastattelussa.

      Lainaa

    14. Vajoava liitu 30.4.2024 2:08
      Tulos: +177 (195 ääntä)
      Kynnyksetön sorsa: Miksiköhän sitten 45+ naiset eivät tunnu kelpaavan työmarkkinoille? Perheenlisäyksestä ei ole enää (juurikaan) vaaraa.
      Koska heillä on 20 vuoden aukko työkokemuksessa, kun lisääntymisikäisenä ei ole palkattu mihinkään.

      Lainaa

    15. Vajoava liitu 30.4.2024 2:17
      Tulos: +96 (124 ääntä)
      Hinnakas mato: Puhui siitä, että fyysinen työ jää pois, koska liian raskasta. Ainoa, joka väritti asiaa, olit sinä, joka aloit kirjoittelemaan suohon uponneiden hevosten nostelusta.
      Jos ei jotain ihmeellistä tapahdu, raskaus ei millään tavalla estä fyysistä työtä ensimmäisten 6-7 kk aikana, lukuunottamatta satunnaista pahoinvointia.
      Biologisen trukin 2-3 kk palkka ei tasan varmasti ole lähelläkään 25000 euroa.

      Lainaa

    16. Vajoava liitu 30.4.2024 2:24
      Tulos: +24 (88 ääntä)
      Illu: Että mitä? Säälittävä 25 000 euroa? En ihan usko, että tulisi todellisuudessa noin kalliiksi, mutta jos pitää paikkansa niin kyllä siinä oltaisiin monessa pienessä yrityksessä konkurssin partaalla. En tiedä millä planeetalla sarvikuono elää, jos hänen mielestään yrittäjällä, jolla on kaksi osa-aikaista työntekijää, pitäisi olla tuollainen puskuri. Ja vielä käyttää se ilman vitutusta.
      Kun työnantaja maksaa työntekijälleen palkkaa työkyvyttömyydestä johtuvan poissaolon ajalta, Kela voi yhtäjaksoisen omavastuuajan jälkeen maksaa sairauspäivärahan tai osasairauspäivärahan työnantajalle.
      Eli ihan päästä keksitty, että työnantajalle aiheutuisi kohtuuttomia kuluja työntekijän poissaolosta.

      Lainaa

    17. rottanpää 30.4.2024 3:54
      Tulos: +81 (91 ääntä)
      Vajoava liitu: Kun työnantaja maksaa työntekijälleen palkkaa työkyvyttömyydestä johtuvan poissaolon ajalta, Kela voi yhtäjaksoisen omavastuuajan jälkeen maksaa sairauspäivärahan tai osasairauspäivärahan työnantajalle. Eli ihan päästä keksitty, että työnantajalle aiheutuisi kohtuuttomia kuluja työntekijän poissaolosta.
      Tämän mokan yrityshän ei tainnut olla Suomessa?

      Lainaa

    18. Piiritetty sonni 30.4.2024 5:42
      Tulos: -8 (102 ääntä)
      Naiset ovat aina ilkeimpiä toisille naisille, olen huomannut, T. Mies, Naisvaltaisella alalla.

      Lainaa

    19. Valittu appelsiini 30.4.2024 6:01
      Tulos: +58 (80 ääntä)
      Vajoava liitu: Kun työnantaja maksaa työntekijälleen palkkaa työkyvyttömyydestä johtuvan poissaolon ajalta, Kela voi yhtäjaksoisen omavastuuajan jälkeen maksaa sairauspäivärahan tai osasairauspäivärahan työnantajalle. Eli ihan päästä keksitty, että työnantajalle aiheutuisi kohtuuttomia kuluja työntekijän poissaolosta.
      Itse törmäsin tähän ongelmaan, kun työntekijäni odotti lasta. Tämä yhtäjaksoinen omavastuuaika täyttyy harvemmin, kun välillä yritetään jaksaa töissä ja sitten taas haetaan 5pv sairaslomaa. Mieluummin olisikin hakenut kerralla pidempiä. Toki enemmän löytyy ymmärrystä raskaus pahoinvoinnin/uupumuksen takia saikuttaviin, kuin maanantain krapulasaikkuihin. Molemmat työnantaja pitkälti maksaa.
      Harva pienyritys pitää voi pitää kovin suurta puskuria. 25k kuulostaa aika paljolta, mutta arvioisin omassakin tapauksessa tapauksessa kuluja syntyneen yli 10 000€ raskaus ajalta. Ikävä kyllä tämä riski työnantajalle ei paranna lisääntymisikäisten naisten työllistymis majdollisuuksia.

      Lainaa

    20. Tuottelias soturi 30.4.2024 6:18
      Tulos: +43 (51 ääntä)
      Etsintäkuulutettu sarvikuono: Anteeks vaan, mutta jos jo tuo säälittävä 25000 euron kustannus 9kk ajalta saa yrittäjän lähes sekoamaan, kuinka päin persettä hän firmaansa oikein pyörittää ja ennen kaikkea miten hän tulee reagoimaan niihin oikeisiin vastoinkäymisiin, joita tuolla menolla on takuuvarmasti tiedossa?
      25000 euron bruttolaskutuksella elätän itseäni vuoden. Jos meitä olisi kaksi ja sen toisen kustannus olisi sama ja haluaisin jotain katettakin, sen toisen bruttolaskutuksen pitäisi olla vaikkapa 30000 euroa. Yhteensä 55000. Jos tuosta katoaa 25000, mutta edelleen pitää maksaa toisesta työntekijästä, niin konkurssi tulee ihan heti.

      Lainaa

    21. Lyömätön rätti 30.4.2024 6:19
      Tulos: +38 (40 ääntä)
      Säädytön lehmä: Saat tottakai! Sinulta vain ei saa kysyä asiaan liittyen mitään, mutta se ei tarkoita ettetkö itse saisi kertoa. Itse aikoinaan myös tehnyt vastaavaa haastattelussa.
      Saitko töitä?

      Lainaa

    22. Nafti oppilas 30.4.2024 6:19
      Tulos: -54 (86 ääntä)
      Valittu appelsiini: Itse törmäsin tähän ongelmaan, kun työntekijäni odotti lasta. Tämä yhtäjaksoinen omavastuuaika täyttyy harvemmin, kun välillä yritetään jaksaa töissä ja sitten taas haetaan 5pv sairaslomaa. Mieluummin olisikin hakenut kerralla pidempiä. Toki enemmän löytyy ymmärrystä raskaus pahoinvoinnin/uupumuksen takia [...]
      Miten voi olla, että yrityksen puskuri on vain 25 k€? Kysyn ihan tosissani, en kettuilumielessä. Silloinhan yritys elää jatkuvasti yhden mokan päässä perikadosta. Tuolla rahalla ei hanki edes uutta Hiacea, jos vanha hyytyy. Toimitilaan remontti tai vuokrankorotus, niin hei hei puskurille. Pyöriikö kaikki pienet (tai tämä on kai mikrokokoa) yritykset lainan turvin?

      Lainaa

    23. Lyömätön rätti 30.4.2024 6:19
      Tulos: -18 (58 ääntä)
      Piiritetty sonni: Naiset ovat aina ilkeimpiä toisille naisille, olen huomannut, T. Mies, Naisvaltaisella alalla.
      Näin on.

      Lainaa

    24. Tulos: +80 (84 ääntä)
      Nafti oppilas: Miten voi olla, että yrityksen puskuri on vain 25 k€? Kysyn ihan tosissani, en kettuilumielessä. Silloinhan yritys elää jatkuvasti yhden mokan päässä perikadosta. Tuolla rahalla ei hanki edes uutta Hiacea, jos vanha hyytyy. Toimitilaan remontti tai vuokrankorotus, niin hei hei puskurille. Pyöriikö kaikki pienet (tai tämä on kai mikrokokoa) yritykset lainan turvin?
      Jos pienyrityksen liikevaihto on noin 200 000, niin siinä 25 000 on isoraha. Jos jotain "hajoaa", niin sitä varten saa edullisen yrityslainan. 
      "Toimitila remonttia" ei varmasti tarvitse toteuttaa yhtäkkiä arvaamatta, vaan sen totettamiseen on kyllä aikaa ja ehtii kerryttää rahaa. Jos toimitilassa tapahtuu jotain arvaamatonta, vesivahinko, niin sen korvaa yleensä vakuutus.

      Lainaa

    25. Kahjo hyeena 30.4.2024 7:01
      Tulos: -29 (89 ääntä)
      Tyypillinen yrittäjä. Ei huvita itse kaikkea tehdä mutta palkataan osa-aikainen työntekijä todnäk riistopalkalla. Ja sitten kehdataan itkeä miten raskausaika tulee kalliiksi. Paljonkohan on tuolla osa-aikaisuudella vetänyt itselleen kotiinpäin?

      Lainaa

    26. Painoton patsas 30.4.2024 7:05
      Tulos: -7 (85 ääntä)
      Kilokalori: Ei maksa. Oikea summa oli jotain 3-5000e. Tuo 25k on tuon yrittäjän omien sanojen mukaan tuon raskaana olevan palkkaa monelta kuukaudelta, jonka hän laskee maksavansa kun luulee ettei raskaana oleva enää tee töitään. Ellei työ ole mitään uponneiden hevosten kiskomista suonsilmästä, niin raskaana oleva voi hyvin tehdä [...]
      Onpa aika hurja haitari. Kolmesta eurosta aina viiteen tuhanteen. Miten tuon kaikkein pienimmän summan voi varmistaa?

      Lainaa

    27. Tulos: +28 (42 ääntä)
      Juoruava simpanssi: Kyllähän se kyseisen yrittäjän pitää ajaa firma konkkaan niin ei tarvitse maksaa mitään ja perustaa uusi myöhemmin 🤷‍♀️. Onpa kyllä oikeasti helkkarin kallista tuo raskaus työnantajalle, en edes tiennyt 🤦‍♀️.
      Suomessa palkansaaja on jonossa ennen velkoojia rahan saannissa konkurssitilanteessa. Toki tuo pulju ei ole Suomessa ja säännöt voivat olla erilaiset, mutta oletan sinunkin kommentoivan Suomen lain pohjalta koska muutakaan ei ole saatavilla.

      Lainaa

    28. Mädäntynyt alpakka 30.4.2024 7:38
      Tulos: +40 (50 ääntä)
      Lyhennetty tuhatjalkainen: Tympeätä hommaa 😕 Entä jos on johtimet solmussa saako työhaastattelussa näyttää lääkärinlausuntoa asiasta ja sillä toivoa työpaikkaa?
      Mä kirjoitin aikanaan työhakemukseen taustatietoihin perhetilanteen ja että mies on steriloitu. En tiedä, oliko sillä vaikutusta vai oliko sattuma, mutta joka tapauksessa sain työn hyvin pian sen jälkeen, vaikka sitä ennen etsinkin jonkin aikaa.

      Lainaa

    29. Pulska kameli 30.4.2024 8:10
      Tulos: +81 (85 ääntä)
      Vajoava liitu: Jos ei jotain ihmeellistä tapahdu, raskaus ei millään tavalla estä fyysistä työtä ensimmäisten 6-7 kk aikana, lukuunottamatta satunnaista pahoinvointia. Biologisen trukin 2-3 kk palkka ei tasan varmasti ole lähelläkään 25000 euroa.
      Eihän me tiedetä mikä ala on kyseessä. Esimerkkinä joidenkin kemikaalien kanssa työskenteleville on samantien kielto, kun raskaus on alkanut.

      Lainaa

    30. Itseasiassa 30.4.2024 8:34
      Tulos: +76 (82 ääntä)
      Elämätön kultakala: Ja tässä syy, miksi juuri insinööriksi valmistuneena & vastikään 30 täyttäneenä naisena ei kukaan palkkaa minua.
      Onnea, se työnantajan vihollisena olo jatkuu vielä 40 ikävuoteen asti. Voin kertoa ensivuonna lykästääkö työmarkkinoilla jo paremmin. Yksi meidän kollega kertoi, että hänelle oli työhaastattelussa kerran sanottu, että hänellä on kaikki kompetenssit kohdillaan, mutta pieni firma ja he eivät voi ottaa riskiä, että työntekijä tulee raskaaksi. Laitonta tuo on, mutta eipä sitä millään todista. Molemmilla meillä on kyllä työpaikat, omaani en kehuisi ihanteelliseksi, mutta on jotain löytynyt. Mutta olisi jo syytä siirtää työnantajalta maksut raskaudesta valtiolle, olisi firmoilla ja mahdollisesti raskautuvilla vähemmän stressattavaa.

      Lainaa

    31. Tulos: +28 (32 ääntä)
      Painoton patsas: Onpa aika hurja haitari. Kolmesta eurosta aina viiteen tuhanteen. Miten tuon kaikkein pienimmän summan voi varmistaa?
        No yrittäjä tuossa yllä kertoi, että esim. ketjusaikuttamisella voi aiheuttaa ettei Kela maksa, kun taas jos käy kerrassaan työkyvyttömäksi, niin voi maksaakin. 
        Eli -en ole yrittäjä -tarkistaisin Kelasta miten saa parhaiten ne maksamaan, ja kertoisin sitten työntekijälle, että hän saa kyllä pitää työpaikkansa jos vain lafka pysyy pystyssä, joten voisitko ystävällisesti hoitaa tarvittavat vapaasi näin, niin saan ne jossain maksatetuksi, että lafka tosiaan pysyy pystyssä. En tiedä onko sellainen sallittua, mutta kai se on tyäntekijän ja työnantajan yhteinen toive, että se työpaikka on äitiysloman jälkeen vielä olemassa? (Oma työnantajani maksatti Kelalla näin: "Loistavaa, sinun sopimuksesihan loppuu juuri niihin aikoihin, joten ei jatketa sitä, tule sitten myöhemmin takaisin!" Joo, ei erityisen laillista, mutta se soppari tosiaan oli katkolla puolivuosittain, juuri tästä syystä, ja aina sitä ennen oli jatkettu). 

      Lainaa

    32. Nopea haukka 30.4.2024 8:45
      Tulos: -99 (141 ääntä)
      Olen jo pitkään ollut sitä mieltä että raskautuvien ihmisten edut pitäisi lakkauttaa ettei kaikkien lisääntymisikäisiksi ajateltujen naisten palkkaamista tarvitsisi pelätä. Tosiasiahan on että se äityli jää ensin lorvimaan kotiin kuukausiksi tai vuosiksi, jonka jälkeen se jää lorvimaan kotiin joka kerta kun lapsi aivastaa. Kukaan ei halua sellaisesta maksaa. Jos valtio niin kovin niitä lapsia hinkuu, maksakoon valtio homman. Nykytilanteessa lapsettomat naiset kärsivät täysin aiheetta, kun taas ne jotka valitsevat lisääntyä saavat kaikki edut. Ja niille jotka huokailevat että kyllä naiset on ilkeitä toisilleen. Niin, johtuisiko se siitä että äitylit yrittävät uskotella että heidän edut on muita tärkeämpiä ja kellään muulla ei ole väliä, lapsettomia naisia saa syrjiä vapaasti kunhan äitylit saavat olla kotosalla tekemättä mitään. Oma lehmä ei muuten ole ojassa, itseäni ei ole syrjitty raskauspelkojen takia koska olen työskennellyt maissa joissa raskautuvat tykkäävät häipyä työmarkkinoilta häiritsemästä.

      Lainaa

    33. Itseasiassa 30.4.2024 8:53
      Tulos: +63 (69 ääntä)
      Piiritetty sonni: Naiset ovat aina ilkeimpiä toisille naisille, olen huomannut, T. Mies, Naisvaltaisella alalla.
      No jaa, riippuu paikasta ja ihmisistä. Olen nähnyt mies voittoisia työpaikkoja, joissa joillekin työntekijöille ei puhuta tai haluta ottaa mitään kontakteja. Toisessa paikassa touhu vaikutti jo enemmän fyysiseltä väkivallalta, kun pikkusen tönäistään ohikävellessä ja puhutaan kovan ääneen paskaa samasta henkilöstä. Onneksi tuolla olin vain yhden kesän, kukaan johdosta ei puuttunut asiaan, vaikkei voinut olla tietämättä. Tuolla myös piti vähempi arvoisten seistä taukohuoneessa kunnes tärkeämmät olivat istuneet alas. Sen jälkeen muut saivat vuorollaan ottaa vapaan paikan. Yhdessä paikassa olin taas siivoamassa, henki ei muutenkaan vaikuttanut hyvältä, mutta miesten vessa oli jatkuvasti kustu ja paskottu pöntönreunat, seinät ja lattiat täyteen. Se vasta on kiusaamista, jos ei pysty käydä edes ulostamassa ilman että pakarat ovat työkaverin eritteissä. Ja nämä kaikki nähty siis hyvin mies voittoisissa työpaikoissa.

      Lainaa

    34. Rapee kirsikka 30.4.2024 9:03
      Tulos: +74 (100 ääntä)
      Nopea haukka: Olen jo pitkään ollut sitä mieltä että raskautuvien ihmisten edut pitäisi lakkauttaa ettei kaikkien lisääntymisikäisiksi ajateltujen naisten palkkaamista tarvitsisi pelätä. Tosiasiahan on että se äityli jää ensin lorvimaan kotiin kuukausiksi tai vuosiksi, jonka jälkeen se jää lorvimaan kotiin [...]
      Mielenkiintoista, että sinun mielestäsi uusien veronmaksajien kasvattaminen on lorvimista. Ilman uusia ihmisiä kukaan ei vanhainkodissakaan tule pyyhkimään sinun persettäsi ja vaihtamaan lakanoita, puhumattakaan siitä, että saisit eläkettä, jolla katat tämän täysihoidon kustannukset. Kotona lasten kanssa oleminen ei ole itselleni ainakaan ollut mitään lorvimista vaan täyttä työtä. Ruokaa pitää löytyä 4-6 kertaa päivässä lapsen kitaan, ruokaa pitää rahdata sieltä kaupasta kahden pulkallisen/ pyörän peräkärryllisen verran pari kertaa viikossa kotiin (lasten kanssa), pyykinpesukonetta joutuu pyörittämään joka toinen päivä (kestovaipat) ja samoin pyykin levittäminen kuivumaan ja siitä taas viikkaus kaappeihin. Lelujen keräilyä ja pientä siivousta on päivittäin, ulkoilla pitää pari tuntia joka päivä ja lisäksi lapsen muu viihdyttäminen ja kehittävä leikki, lukeminen, sanojen opettaminen, laskemisen alkeet, lukemisen alkeet, tunnetyöskentely (lapselle sen opettaminen, miten omia tunteita nimetään ja miten niitä ilmaistaan) ja kaikki metatyö, kun lapsi kasvaa kohisten, vaatteita pitää olla joka säälle ja neuvolat ja hammaslääkäritkin on säädettävä.

      Lainaa

    35. Nostettu jyrsijä 30.4.2024 9:06
      Tulos: +14 (44 ääntä)
      Mädäntynyt alpakka: Mä kirjoitin aikanaan työhakemukseen taustatietoihin perhetilanteen ja että mies on steriloitu. En tiedä, oliko sillä vaikutusta vai oliko sattuma, mutta joka tapauksessa sain työn hyvin pian sen jälkeen, vaikka sitä ennen etsinkin jonkin aikaa.
      Eihän miehen sterilointi sun raskautta estä!?

      Lainaa

    36. Räyhäkkä lihapulla 30.4.2024 9:10
      Tulos: -81 (119 ääntä)
      Rapee kirsikka: Mielenkiintoista, että sinun mielestäsi uusien veronmaksajien kasvattaminen on lorvimista. Ilman uusia ihmisiä kukaan ei vanhainkodissakaan tule pyyhkimään sinun persettäsi ja vaihtamaan lakanoita, puhumattakaan siitä, että saisit eläkettä, jolla katat tämän täysihoidon kustannukset. Kotona lasten kanssa oleminen [...]
      Jännää, miten joillekin omista lapsista huolehtiminen on kokopäivätyötä, kun meiltä muilta se onnistuu oikeiden töiden ohessa.
      Pyykinpesu ja kaupassa käyminen ei ole työtä. 🙄

      Lainaa

    37. Kiistelty aprikoosi 30.4.2024 9:48
      Tulos: -80 (116 ääntä)
      Rapee kirsikka: Mielenkiintoista, että sinun mielestäsi uusien veronmaksajien kasvattaminen on lorvimista. Ilman uusia ihmisiä kukaan ei vanhainkodissakaan tule pyyhkimään sinun persettäsi ja vaihtamaan lakanoita, puhumattakaan siitä, että saisit eläkettä, jolla katat tämän täysihoidon kustannukset. Kotona lasten kanssa oleminen [...]
      Tästä kommentista voi kyllä hyvin päätellä sukupuolen. Yksikään tuntemani mies ei laske noita hommia edes työksi, vaan ne ovat mukavaa vapaa-aikaa lasten kanssa. Ainoastaan "koti-äidit" listaavat noita kuin ne olisivat oikeasti jotain työtehtäviä.  Itsekin olen ollut lasten kanssa kotona yhden pätkän kun vaimo kävi töissä ja ihan silkkaa lomailuahan se oli.

      Lainaa

    38. Tulos: -8 (24 ääntä)
      Se on "osaatko sie tehdä muuta duunia kuin seisoa munasillasi", ei "osaatko sie tehdä muuta duunia kuin seisoa munasillaan".

      Lainaa

    39. Huono kirjohylje 30.4.2024 10:06
      Tulos: +15 (27 ääntä)
      Tässä laskelmassa virhe oli se että hän oli laskenut yhtälöön sekä saikulle jäävän täyden palkan, että sijaistajan täyden palkan. Raskausaikana jos ei pystytä töihin, niin silloin jäädään saikulle. Työnantajalta voi kysyä kevennetyn mallin työtä, mutta sitä ei aina ole tarjolla niin silloin vastaus on saikku. Omavastuiden jälkeen sen maksaa valtio. Sijaistajan palkka on sama kuin minkä hän olisi maksanut tälle kyseiselle ihmiselle, jonka kuuluisi tuottaa sama tuotto kuin minkä tämä saikuttaja tuottaa (tämä ei kyllä käytännössä yleensä toteudu) eli tätä tuuraajan palkkaa ei tähän kuuluisi laskea.

      Lainaa

    40. Raudaton kookos 30.4.2024 10:29
      Tulos: +8 (34 ääntä)
      Juoruava simpanssi: Kyllähän se kyseisen yrittäjän pitää ajaa firma konkkaan niin ei tarvitse maksaa mitään ja perustaa uusi myöhemmin 🤷‍♀️. Onpa kyllä oikeasti helkkarin kallista tuo raskaus työnantajalle, en edes tiennyt 🤦‍♀️.
      Kun ei ole. Kyseinen työnantaja on laskenut kulut aivan päin.. sanonko mitä.
      Yrittäjä virheellisesti on laskenut, että koko raskausajan tuleva äiti olisi työkyvytön, mikä ei pidä paikkaansa.

      Lainaa

    41. Raudaton kookos 30.4.2024 10:32
      Tulos: +23 (69 ääntä)
      Mädäntynyt alpakka: Mä kirjoitin aikanaan työhakemukseen taustatietoihin perhetilanteen ja että mies on steriloitu. En tiedä, oliko sillä vaikutusta vai oliko sattuma, mutta joka tapauksessa sain työn hyvin pian sen jälkeen, vaikka sitä ennen etsinkin jonkin aikaa.
      Mitä helvettiä sinä levität toisten yksityistietoja? Jos kyseessä on oma sterilisaatio, niin kerro mitä huvittaa, mutta älä hemmetissä ala joillekin tuntemattomille kertomaan TOISTEN terveystietoja, varsinkaan, kun niillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
      Se että miehesi on steriili, ei sinun raskautta estä.

      Lainaa

    42. Liittoutumaton taikuri 30.4.2024 11:02
      Tulos: +28 (32 ääntä)
      Pulska kameli: Eihän me tiedetä mikä ala on kyseessä. Esimerkkinä joidenkin kemikaalien kanssa työskenteleville on samantien kielto, kun raskaus on alkanut.
      Totta. Entisessä työpaikassa oli hommia, joita ei saanut tehdä, jos edes yritti raskautta, koska riski mahdolliselle alkiolle oli liian suuri. Toki kyseessä oli isompi firma, jossa oli helppo siirtää henkilö toisiin tehtäviin, mutta kai pienemmissäkin firmoissa voi joutua myrkkyjen kanssa tekemisiin.

      Lainaa

    43. Pöllö ilves 30.4.2024 11:18
      Tulos: +15 (37 ääntä)
      Toj Karin: Suomessa palkansaaja on jonossa ennen velkoojia rahan saannissa konkurssitilanteessa. Toki tuo pulju ei ole Suomessa ja säännöt voivat olla erilaiset, mutta oletan sinunkin kommentoivan Suomen lain pohjalta koska muutakaan ei ole saatavilla.
      Emojista päätellen taisi eka rivi olla sarkasmia, tuskin kukaan oikeasti firmaansa konkkaan ajaa ellei nimenomaan nuo kulut romahduta taloutta. Mutta se nyt on, kuten mainittu, yrittäjän huonoutta ettei ole puskuria. Ja tosiaan yleensä veloista ensin maksetaan palkat (ja jos ei riitä niin saa jostain palkkaturvasta, ainakin Suomessa) ja sitten vasta muut velat.

      Lainaa

    44. Suonensisäinen lokki 30.4.2024 11:43
      Tulos: +11 (29 ääntä)
      Illu: Että mitä? Säälittävä 25 000 euroa? En ihan usko, että tulisi todellisuudessa noin kalliiksi, mutta jos pitää paikkansa niin kyllä siinä oltaisiin monessa pienessä yrityksessä konkurssin partaalla. En tiedä millä planeetalla sarvikuono elää, jos hänen mielestään yrittäjällä, jolla on kaksi osa-aikaista työntekijää, pitäisi olla tuollainen puskuri. Ja vielä käyttää se ilman vitutusta.
      Tämä juuri. Pienyrittäjillä, jossa töissä on muutama henkilö, tämmmöiset poissaolot (oli sit raskaus tai sairaus) lyö lujaa. Työt joutuu tekemään joku muu (yleensä itse yrittäjä) ja silti palkka juoksee jossain muodossa.
      Jos olet laskenut että juuri riittää kassa palkkaamaan työntekijän joka jää sitte heti pois niin vituttaahan se. Ikävä asia molemmin puolin (siis sekä pienyrittäjän näkökulmasta että naisten, jotka ovat nkm hedelmällisessä iässä eikä palkata koska pelko raskaudesta)
      Palkkauksessa muutenkin kannattaa muistaa, että 10€ palkankorotus maksaa 20€ työnantajalle.

      Lainaa

    45. Aaltoileva kyyhky 30.4.2024 11:56
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      Valittu appelsiini: Itse törmäsin tähän ongelmaan, kun työntekijäni odotti lasta. Tämä yhtäjaksoinen omavastuuaika täyttyy harvemmin, kun välillä yritetään jaksaa töissä ja sitten taas haetaan 5pv sairaslomaa. Mieluummin olisikin hakenut kerralla pidempiä. Toki enemmän löytyy ymmärrystä raskaus pahoinvoinnin/uupumuksen takia [...]
      Toisaalta omavastuuaika on vain "yksi arkipäivä, jos työkyvyttömyytesi alkaa saman sairauden perusteella uudelleen 30 kalenteripäivän kuluessa edellisen sairauspäiväraha- tai osasairauspäivärahakauden päättymisestä"

      Lainaa

    46. Liittoutumaton taikuri 30.4.2024 12:03
      Tulos: +96 (102 ääntä)
      Kiistelty aprikoosi: Tästä kommentista voi kyllä hyvin päätellä sukupuolen. Yksikään tuntemani mies ei laske noita hommia edes työksi, vaan ne ovat mukavaa vapaa-aikaa lasten kanssa. Ainoastaan "koti-äidit" listaavat noita kuin ne olisivat oikeasti jotain työtehtäviä.  Itsekin olen ollut lasten kanssa kotona yhden pätkän kun vaimo kävi töissä ja ihan silkkaa lomailuahan se oli.
      Väkisinkin herää kysymys siitä, onko miesten mielestä lasten kanssa olo silkkaa lomailua, koska se on silkkaa lomailua, vai koska mies ottaa sen lomailun kannalta ja kaikki työt jäävät kuitenkin äidin kontolle. Aika paljonhan siitä puhutaan, että kotityöt edelleen jakautuvat hyvin epätasaisesti, eikä siinä oteta huomioon kodin ulkopuolella tehtäviä töitä.
      Oletko mahdollisesti keskustellut myös jonkun naispuolisen kanssa siitä onko lapsen kasvatus ja kotityöt myös hänen mielestään silkkaa lomailua?

      Lainaa

    47. Neuvoihin kyllästynyt papukaija 30.4.2024 12:09
      Tulos: +34 (38 ääntä)
      Huono kirjohylje: Tässä laskelmassa virhe oli se että hän oli laskenut yhtälöön sekä saikulle jäävän täyden palkan, että sijaistajan täyden palkan. Raskausaikana jos ei pystytä töihin, niin silloin jäädään saikulle. Työnantajalta voi kysyä kevennetyn mallin työtä, mutta sitä ei aina ole tarjolla niin silloin [...]
      Olihan täällä joku huomannut tuon. Luin epäuskoisena näitä kommentteja, joissa useimmat eivät noteeranneet mitenkään, että tuohon "ylimääräiseen" 25000 euroon oli laskettu raskaana olevan palkan lisäksi myös sijaisen palkka, vaikka noista vaan toinen on oikeasti ylimääräinen kustannus. Toki tuo juttu "byroosta", joka on kieltänyt raskaana olevalta työn kokonaan kuulostaa varsin väritetyltä. Vaikea toisaalta enempää kommentoida tietämättä edes, mistä maasta on kyse.

      Lainaa

    48. Tulos: -18 (26 ääntä)
      Vajoava liitu: Koska heillä on 20 vuoden aukko työkokemuksessa, kun lisääntymisikäisenä ei ole palkattu mihinkään.
      Ei sitten mieleesi tullut, että henkilö on saatettu edellisviikolla irtisanoa jos vaikka työpaikka on mennyt nurin/jouduttu vähentämään työntekijöitä? Sitähän täällä hyvinvointivaltiossa nykyään tapahtuu melkein päivittäin.

      Lainaa

    49. It's a deal 30.4.2024 12:34
      Tulos: +16 (22 ääntä)
      En tiedä mitä nykyään saa työhaastattelussa kysyä, mutta aikoinaan kysyttiin jotenkin "Oletko aikeissa vakiintua ja perustaa mahdollisesti perheen?" Ihmiset olettivat, että se suunnitelma antaa heistä vastuullisemman kuvan ihmisinä ja työntekijöinä, mutta sitähän ei välttämättä kysytty.

      Lainaa

    50. Tulos: +17 (25 ääntä)
      Puolassa ainakin tosiaan porukka häipyy töistä suurin piirtein kaksi viivaa saatuaan. Ei ole minulle koskaan selvinnyt että maksaako työnantaja sen lomailun vai pääseekö silloin jo jollekin äitiysrahalle vai mitä, mutta kyllä älyttömältä tuntuu. Aivan terveet hyvinvoivat ihmiset jäävät kotiin odottamaan puoleksi vuodeksi ennen vauvan syntymää.

      Lainaa

    51. Kohonnut viinirypäle 30.4.2024 13:31
      Tulos: +20 (36 ääntä)
      Pöllö ilves: Emojista päätellen taisi eka rivi olla sarkasmia, tuskin kukaan oikeasti firmaansa konkkaan ajaa ellei nimenomaan nuo kulut romahduta taloutta. Mutta se nyt on, kuten mainittu, yrittäjän huonoutta ettei ole puskuria. Ja tosiaan yleensä veloista ensin maksetaan palkat (ja jos ei riitä niin saa jostain palkkaturvasta, ainakin Suomessa) ja sitten vasta muut velat.
      "Yrittäjän huonoutta ettei ole puskuria" ? Ilmeisesti et käsitä pienyrittäjän realiteetteja. Raha ei kasva puussa. Se "puskuri" täytyy tienata. Voihan yrittäjällä olla vaikka 30 000 euron puskuri, mutta kun siitä nyt menee 25 000 euroa raskauteen, niin kassaan jää 5000 euroa ja kuumottaa. Nyt se puskuri pitää taas jollain taikavoimalla kasvattaa takaisin, ennen kuin jotain käy. Mitä, jos toinenkin työntekijä tulee raskaaksi?

      Lainaa

    52. Perinnötön piikkisika 30.4.2024 13:39
      Tulos: +24 (34 ääntä)
      Menee jotenkin usko peruskouluun kun ihmisten luetun ymmärtäminen on niin olemattomalla tasolla. Siihen että onko tuo juttu tosi, keksitty tai liioiteltu, mutta jos selkeästi sanotaan että ei ole yritys Suomessa, miksi huudetaan että ei mene meidän laki näin, ei voi maksaa noin paljon jne. Paljon hyödyllisempää olisi keskustella siitä miten asioita voisi Suomessa parantaa, esimerkiksi siten ettei yrityksille tule niin paljoa kustannuksia. Voiko valtion budjettia muuttaa ja tukea esimerkiksi näissä kuluissa sen sijaan että tuetaan jotain muuta?

      Lainaa

    53. Homo vesinokkaeläin 30.4.2024 14:15
      Tulos: +45 (49 ääntä)
      Pakko kyllä nyt entisenä taideopiskelijana sanoa että hyvän alaston mallin löytäminen on vaikeaa. Se on paljon fyysisempää kun vaan seisoa munasillaan. Asennon pitäminen, kuumat kohde lamput, ei saa raapia tai muuttaa asentoa, hyvä tasapaino, jne. Jos tehdään lämmittely luonnoksia niin pitää olla koreografia kymmenistä eri asennoista jotka on mielenkiintoisia piirtää useista eri kuvakulmista (jos on luokallinen taideopiskelijoita piirissä ympärillä)

      Lainaa

    54. Kumma sonni 30.4.2024 14:42
      Tulos: +35 (43 ääntä)
      Nanne: Puolassa ainakin tosiaan porukka häipyy töistä suurin piirtein kaksi viivaa saatuaan. Ei ole minulle koskaan selvinnyt että maksaako työnantaja sen lomailun vai pääseekö silloin jo jollekin äitiysrahalle vai mitä, mutta kyllä älyttömältä tuntuu. Aivan terveet hyvinvoivat ihmiset jäävät kotiin odottamaan puoleksi vuodeksi ennen vauvan syntymää.
      Puola nyt on niin katolinen maa että siellä raskaana oleva on neitsyt Mariasta seuraava, joten suojellaan ja vapautetaan töistä. Ettei vaan hanki aborttia mitä ko. maassa on pyritty hankaloittamaan kaikin keinoin. Loppupelissä miesten valtaa naisten kehojen yli.

      Lainaa

    55. Vanhurskas kesyhanhi 30.4.2024 14:58
      Tulos: -22 (44 ääntä)
      On kyllä aika surkeita ja empatiakyvyttömiä ihmisiä taas liikkeellä. Ei yllätä enää nykypäivänä, ihmisroska kun lisääntyy jatkuvasti. Tekisi vähän mieli lähteä kaivelemaan "nimettömän jäsenen" ip-osoitetta jos löytyisi firmakin sieltä taustalta. Tällaiset paljatukset kiinnostavat aina, jos ei viranomaisia niin kanssaihmisiä.

      Lainaa

    56. Soinniton menninkäinen 30.4.2024 15:46
      Tulos: +49 (55 ääntä)
      Liittoutumaton taikuri: Väkisinkin herää kysymys siitä, onko miesten mielestä lasten kanssa olo silkkaa lomailua, koska se on silkkaa lomailua, vai koska mies ottaa sen lomailun kannalta ja kaikki työt jäävät kuitenkin äidin kontolle. Aika paljonhan siitä puhutaan, että kotityöt edelleen jakautuvat hyvin epätasaisesti, eikä siinä oteta [...]
        Mieheni piti isyyslomat ja teki metatyöt, koska en ole sellaisessa lahjakas. Itse iloisena paiskoin duunia parvekkeelle rakennetussa etätoimistossa, otin nyytin toiselle käsivarrelle ruokittavaksi neljän tunnin välein kun tuotiin ja luin sillä välin luettavat. Todellinen vanhemmuus jättää ihmisen rättiväsyneeksi, voi sitä nainenkin työlomailla, jos lapsen isällä on koppi. Yleensä ei ole. Öisin nukuin.

      Lainaa

    57. Saasteeton alokas 30.4.2024 16:11
      Tulos: +19 (31 ääntä)
      Kohonnut viinirypäle: "Yrittäjän huonoutta ettei ole puskuria" ? Ilmeisesti et käsitä pienyrittäjän realiteetteja. Raha ei kasva puussa. Se "puskuri" täytyy tienata. Voihan yrittäjällä olla vaikka 30 000 euron puskuri, mutta kun siitä nyt menee 25 000 euroa raskauteen, niin kassaan jää 5000 euroa ja kuumottaa. Nyt se puskuri pitää taas [...]
      Ja kolmas sairauslomalle tuon tuosta... En tarkoita tässä nyt mitenkään moittia ketään, enkä uhriuttaa ketään toista, mutta kyllä se ihan tosielämän realiteetti on, että pienyrittäjä ottaa kamalan ison henkilökohtaisen riskin henkilökuntaa palkatessaan. Monestihan yrittäjällä saattaa olla omaa henkilökohtaista omaisuutta vielä vakuutena yrityksen lainoissa. En sitten tiedä mikä tähän olisi oikea ratkaisu kaikkien kannalta, en tietysti ihan haluaisi työntekijöidenkään oikeuksia vain tämän takia poistaa. En kuitenkaan viitsi olla ihan heti myöskään maalittamassa yrittäjää, joka näitä asioita miettii. Ne ovat taloudellinen realiteetti hänelle. Summiin en osaa itse ottaa kantaa, voivathan ne olla liioiteltujakin, mutta onhan työntekijästä työnantajalle enemmän kuluja kuin se pelkkä palkka. Joskus harkitsin, että alkaisin tehdä erästä hommaa yrittäjänä, eli ottaisin oman aikaisemman palkkatyöni hoitaakseni yrittäjänä. Tuntui hetken hyvältä idealta, kunnes tajusin, että sairastuessani minun pitäisi etsiä itselleni sijainen, ja se voisi olla käytännössä jopa mahdotonta lyhyellä varoitusajalla. Ja palkata omien lomieni ajaksi sijainen, mutta entä jos se sijainen sairastuisi? Parhaassa tapauksessa minulle tulisi ketjutettuna kuluja seuraavasti: Oma menetetty työtulo lomani ajalta, oman ensisijaisen sijaiseni palkkatulot, mutta jos hän joutuisi jäämään sairauslomalle, päälle tulisi vielä hänen sijaisensa palkkatulot... Joo, en ruvennut yrittäjäksi sitten. Mutta entä jos kaikki ajattelisivat näin? Kukaan ei enää tekisi mitään pienyrittäjähommaa? Sellainenko olisi hyvä yhteiskunta?

      Lainaa

    58. Saasteeton alokas 30.4.2024 16:12
      Tulos: +14 (26 ääntä)
      Vanhurskas kesyhanhi: On kyllä aika surkeita ja empatiakyvyttömiä ihmisiä taas liikkeellä. Ei yllätä enää nykypäivänä, ihmisroska kun lisääntyy jatkuvasti. Tekisi vähän mieli lähteä kaivelemaan "nimettömän jäsenen" ip-osoitetta jos löytyisi firmakin sieltä taustalta. Tällaiset paljatukset kiinnostavat aina, jos ei viranomaisia niin kanssaihmisiä.
      Maalita ihan keskenäsi itseäsi. En tullut lainanneeksi, mutta lukisitko yllä olevan viestini ihan ajatuksen kanssa, ja kertoisit sitten että oletko ihan oikeasti edelleen sitä mieltä.

      Lainaa

    59. Konklaavi tiikeri 30.4.2024 20:07
      Tulos: +13 (23 ääntä)
      Homo vesinokkaeläin: Pakko kyllä nyt entisenä taideopiskelijana sanoa että hyvän alaston mallin löytäminen on vaikeaa. Se on paljon fyysisempää kun vaan seisoa munasillaan. Asennon pitäminen, kuumat kohde lamput, ei saa raapia tai muuttaa asentoa, hyvä tasapaino, jne. Jos tehdään lämmittely luonnoksia niin [...]
      On se vaikeaa. Eikö kelpaisi "isivatsainen" rötjäke makaamassa sohvalla munasillaan? Siihen olisin luonnonlahjakkuus 😂

      Lainaa

    60. Jeesus Putlerilainen 30.4.2024 21:50
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Ehkä Seppo osaa myös istua munasiltaan. Se olisi jo melko monipuolista.

      Lainaa

    61. Hupaisa päärynä 30.4.2024 23:35
      Tulos: +9 (13 ääntä)
      Homo vesinokkaeläin: Pakko kyllä nyt entisenä taideopiskelijana sanoa että hyvän alaston mallin löytäminen on vaikeaa. Se on paljon fyysisempää kun vaan seisoa munasillaan. Asennon pitäminen, kuumat kohde lamput, ei saa raapia tai muuttaa asentoa, hyvä tasapaino, jne. Jos tehdään lämmittely luonnoksia niin [...]
      Joo, tulin komme toimaan tätä samaa!

      Lainaa

    62. Valitettava persoona 1.5.2024 8:43
      Tulos: +16 (22 ääntä)
      Homo vesinokkaeläin: Pakko kyllä nyt entisenä taideopiskelijana sanoa että hyvän alaston mallin löytäminen on vaikeaa. Se on paljon fyysisempää kun vaan seisoa munasillaan. Asennon pitäminen, kuumat kohde lamput, ei saa raapia tai muuttaa asentoa, hyvä tasapaino, jne. Jos tehdään lämmittely luonnoksia niin [...]
      Jep. Eka oma kokemus oli jännittävä: pyörryin. Tavallista reippaasti matalampi verenpaine, huonosti nukuttu yö, tyhjä vatsa ja jännittävä tilanne oli huono yhdistelmä. Muistan vaan kiinnittäneeni huomiota siihen, että näkökenttä meni harmaaksi ja koko kroppaa kihelmöi niin kuin olisin ollut porealtaassa, ja samalla se tuntui raskaalta kuin olisin kivestä tehty. Heräsin lattialta makaamasta ihmisten ympäröimänä. Onneksi pyydettiin sinne uudestaan, en kuulemma ollut ensimmäinen enkä viimeinen, jolle niin käy. Seuraavilla kerroilla osasin varautua. Tosi rankkaa puuhaa, mutta antoisaa. Ja oli hauskaa nähdä niitä piirroksia.

      Lainaa

    63. Lakattu vadelma 1.5.2024 9:12
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Konklaavi tiikeri: On se vaikeaa. Eikö kelpaisi "isivatsainen" rötjäke makaamassa sohvalla munasillaan? Siihen olisin luonnonlahjakkuus 😂
      Sellaisiakin malleja tietysti on. Sohvia harvemmin, mutta välillä esim. pöytä, jolla maata patjan päällä.

      Lainaa

    64. Vararenkaaton hampurilainen 1.5.2024 9:39
      Tulos: -2 (22 ääntä)
      Kannattaisi laiskurin sitten hoitaa itse ne työt, kun on oma firma kyseessä. Ei sitten haittaa muiden raskaudet. Ja sama niille jotka valittaa sairaista työntekijöistä.

      Lainaa

    65. Tulos: 0 (18 ääntä)
      Naisyrittäjä oli siis verotuksen ja muun kikkailun takia rekisteröinyt yrityksen ulkomaille ja sattuikin raskaus työntekijälle. Ihan oikein lusmuyrittäjälle. Karma iski.

      Lainaa

    66. Hoopo ilonpilaaja 1.5.2024 17:05
      Tulos: +8 (12 ääntä)
      Vararenkaaton hampurilainen: Kannattaisi laiskurin sitten hoitaa itse ne työt, kun on oma firma kyseessä. Ei sitten haittaa muiden raskaudet. Ja sama niille jotka valittaa sairaista työntekijöistä.
      Periaatteessa ihan ok yritys provosoida vastakkainasettelua yrittäjien ja työntekijöiden välillä. 
      Kuitenkin pääasiassa työntekijät haluavat työllistyä, joten ei tuo nyt ihan lähde. 

      Lainaa

    67. Norja oppilas 2.5.2024 1:36
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Vanhurskas kesyhanhi: On kyllä aika surkeita ja empatiakyvyttömiä ihmisiä taas liikkeellä. Ei yllätä enää nykypäivänä, ihmisroska kun lisääntyy jatkuvasti. Tekisi vähän mieli lähteä kaivelemaan "nimettömän jäsenen" ip-osoitetta jos löytyisi firmakin sieltä taustalta. Tällaiset paljatukset kiinnostavat aina, jos ei viranomaisia niin kanssaihmisiä.
      Ja mitenköhän sinä kuvittelet anonyymin kommentoijan ip-osoitetta kaivelevasi?

      Lainaa

    68. Häveliäs marja 2.5.2024 7:08
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Vanhurskas kesyhanhi: On kyllä aika surkeita ja empatiakyvyttömiä ihmisiä taas liikkeellä. Ei yllätä enää nykypäivänä, ihmisroska kun lisääntyy jatkuvasti. Tekisi vähän mieli lähteä kaivelemaan "nimettömän jäsenen" ip-osoitetta jos löytyisi firmakin sieltä taustalta. Tällaiset paljatukset kiinnostavat aina, jos ei viranomaisia niin kanssaihmisiä.
      Millähän eväillä sinäkään mitään IP-osoitteita kaivelet.

      Lainaa

    69. Säpevä alligaattori 2.5.2024 7:56
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Etsintäkuulutettu sarvikuono: Anteeks vaan, mutta jos jo tuo säälittävä 25000 euron kustannus 9kk ajalta saa yrittäjän lähes sekoamaan, kuinka päin persettä hän firmaansa oikein pyörittää ja ennen kaikkea miten hän tulee reagoimaan niihin oikeisiin vastoinkäymisiin, joita tuolla menolla on takuuvarmasti tiedossa?
      Kannattaa perustaa joku pienikatteinen ämpärifirma jonka suurin kustannus on työntekijöiden palkkakustannukset. Ota joku saikuttaja töihin ja tule sitten kertomaan kuinka hyvin menee.

      Lainaa

    70. Kiistelty aprikoosi 2.5.2024 9:01
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Häveliäs marja: Millähän eväillä sinäkään mitään IP-osoitteita kaivelet.
      Tuo IP-osoitteen kaivelu oli kyllä sellainen ala-aste -tason heitto, että vastaus tähän varmaan on "Mun isi on töissä Microsoftilla, niin se näkee kaikkien IP-osoitteet"

      Lainaa

    71. Päällystetty muovipussi 2.5.2024 15:04
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Nafti oppilas: Miten voi olla, että yrityksen puskuri on vain 25 k€? Kysyn ihan tosissani, en kettuilumielessä. Silloinhan yritys elää jatkuvasti yhden mokan päässä perikadosta. Tuolla rahalla ei hanki edes uutta Hiacea, jos vanha hyytyy. Toimitilaan remontti tai vuokrankorotus, niin hei hei puskurille. Pyöriikö kaikki pienet (tai tämä on kai mikrokokoa) yritykset lainan turvin?
      Näin tilitoimistoyrittäjänä sanoisin, että ehkä 15-20 prosentilla meidän asiakasyrityksistä on tuon verran puskuria. Yrittäjillä toki voi olla henkilökohtaista puskuria enemmänkin.

      Lainaa

    72. Ompeleeton seppä 3.5.2024 0:26
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Kiistelty aprikoosi: Tuo IP-osoitteen kaivelu oli kyllä sellainen ala-aste -tason heitto, että vastaus tähän varmaan on "Mun isi on töissä Microsoftilla, niin se näkee kaikkien IP-osoitteet"
      Ei ne IP-osoitteet mitään hepreaa ole. Pitkä lista siitä vaan tulee jos pitää kaikki nähdä. 1.0.0.0 - 255.255.255.255 väli sisältää noin 4 miljardia IPv4 osoitetta. Ja nekin tästä maailmasta loppuu kesken, siksi IPv6. Selvitä omasi whatsmyip-palvelusta 👍.

      Lainaa

    73. Kiistelty aprikoosi 3.5.2024 11:05
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Ompeleeton seppä: Ei ne IP-osoitteet mitään hepreaa ole. Pitkä lista siitä vaan tulee jos pitää kaikki nähdä. 1.0.0.0 - 255.255.255.255 väli sisältää noin 4 miljardia IPv4 osoitetta. Ja nekin tästä maailmasta loppuu kesken, siksi IPv6. Selvitä omasi whatsmyip-palvelusta 👍.
      On eri asia nähdä kaikki ip-osoitteet kuin _kaikkien_ ip-osoitteet. Jälkimmäinen viittaa siihen, että mukana on joku tunnistetieto siitä, kenelle kyseinen ip-osoite kuuluu. Kyllähän niitä voi satunnaisia generoida mielinmäärin aivan kuin vaikka puhelinnumeroitakin, mutta ilman tietoa haltijasta ei sillä osoitteella tee oikeastaan mitään.

      Lainaa

    74. Läpinäkymätön gerbiili 5.5.2024 18:31
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Itseasiassa: No jaa, riippuu paikasta ja ihmisistä. Olen nähnyt mies voittoisia työpaikkoja, joissa joillekin työntekijöille ei puhuta tai haluta ottaa mitään kontakteja. Toisessa paikassa touhu vaikutti jo enemmän fyysiseltä väkivallalta, kun pikkusen tönäistään ohikävellessä ja puhutaan kovan ääneen paskaa samasta henkilöstä. [...]
      Ehkä, mutta eihän tuossa kommentissa sanottu "naiset on pahempia kuin miehet" vaan että naiset on pahimpia toisille naisille. Miehet voi myös olla samaan aikaan pahimpia toisille miehille, nämä eivät ole toisiaan poissulkevia väitteitä. Ja olen molempien väitteiden kanssa samaa mieltä. :)

      Lainaa

    75. Lapsivesipyssy 6.5.2024 7:52
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      Kynnyksetön sorsa: Miksiköhän sitten 45+ naiset eivät tunnu kelpaavan työmarkkinoille? Perheenlisäyksestä ei ole enää (juurikaan) vaaraa.
      Miksi eivät työllistä itseään kuten muutkin iäkkäämmät oman alansa asiantuntijat voisivat tehdä?

      Lainaa

    76. Neulottu ilonpilaaja 7.5.2024 5:14
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Kilokalori: Ei maksa. Oikea summa oli jotain 3-5000e. Tuo 25k on tuon yrittäjän omien sanojen mukaan tuon raskaana olevan palkkaa monelta kuukaudelta, jonka hän laskee maksavansa kun luulee ettei raskaana oleva enää tee töitään. Ellei työ ole mitään uponneiden hevosten kiskomista suonsilmästä, niin raskaana oleva voi hyvin tehdä [...]
      Mulla oli tilanne et lääkäri tuumasi meillä olevan sellaiset myrkyt maalaamossa käytettävän, ettei mitään asiaa sinne raskaana. Myös puupöly oli ongelma. Työnantajan kanssa katsottiin toinen työpiste, mihin menen ja loppuajan konttorissa. En muista antoiko lääkäri, neuvola vaiko kela mulle lapun, joka piti työnantajan täyttää siinä vaiheessa kun ei ollut mitään korvaavaa työtä antaa ja kelasta tuli loppu raskausajalle korvaus eikä tuo firmalle maksanut. Ei tullu saikuteltua (kuten muutenkaan).

      Lainaa

    77. Tulos: -2 (2 ääntä)
      Sari: Tahtoisin tarkistaa osaamisesi eli kysymys: Kumpaan suuntaan ruuvia täytyy kääntää kun aukaiset tietokoneen?

      Lainaa

    78. Pikkuvanha hilleri 10.5.2024 22:59
      Tulos: -1 (1 ääni)
      IT-pomo: Sari: Tahtoisin tarkistaa osaamisesi eli kysymys: Kumpaan suuntaan ruuvia täytyy kääntää kun aukaiset tietokoneen?
      Kyllä oli hauska näsäviisastelu! Me kaikki nauramme täällä.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: etätyö, loma, malli, oikeudet, palkka, raskaana, raskaus, työpaikka, työt, töitä, vapaa, äitiysloma