Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sekalaisia, osa 646

Tein nolon tykkäyksen, eikä sitä voi poistaa!
Sekalaisia, osa 646

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 121 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Albiino mansikka 6.2.2024 0:23
      Tulos: -48 (214 ääntä)
      Mihinköhän perusterve mies tarvitsee terveyspalveluja 2 tuntia vuodessa, kuulostaa jo vähän sairaalta. Itselläni normaalisti 0 tuntia. Hammastarkastuksessa tulee käytyä parin vuoden välein. Lääkärillä olen käynyt ehkä kerran 5 vuodessa, jos sitäkään.

      Lainaa

    2. Pilkuntarkka lisko 6.2.2024 0:28
      Tulos: +548 (590 ääntä)
      Yksi noloimmista asioista, on kehuskella vähillä sairaslomapäivillä. Sitten nuo pellet menee ja tartuttaa muut, koska tosimies ei sairasta

      Lainaa

    3. Huvittava vuohi 6.2.2024 0:30
      Tulos: +323 (337 ääntä)
      Mika on kyllä oman elämänsä sankari. Vain 27 sairaslomapäivää työuralla, nyt on aplodien paikka. Onnea Mika! Mikalle vaan tiedoksi, että on myös muita sairauksia kuin elintasosairaudet. Ja vielä Mikalle varoituksen sana: karma is a bitch.

      Lainaa

    4. Säädytön lehmä 6.2.2024 1:58
      Tulos: +238 (244 ääntä)
      Albiino mansikka: Mihinköhän perusterve mies tarvitsee terveyspalveluja 2 tuntia vuodessa, kuulostaa jo vähän sairaalta. Itselläni normaalisti 0 tuntia. Hammastarkastuksessa tulee käytyä parin vuoden välein. Lääkärillä olen käynyt ehkä kerran 5 vuodessa, jos sitäkään.
      Heikkoutta! Itsehän en ole enää vuosikausiin käynyt edes hammaslääkärissä, kun pyysin lääkäreitä repimään kaikki pois.

      Lainaa

    5. Savolainen raskaustesti 6.2.2024 2:04
      Tulos: +297 (309 ääntä)
      Pilkuntarkka lisko: Yksi noloimmista asioista, on kehuskella vähillä sairaslomapäivillä. Sitten nuo pellet menee ja tartuttaa muut, koska tosimies ei sairasta
      Täällä eräs sankari tartutti 40% firman työntekijöistä, kun ei viitsinyt kertoa, että tällä on korona.
      "Pikkuflunssa samalla tavalla niissäkin töihin tulen"
      Totesi tämän nauravalla naamalla, oltuaan 3pv kipeänä töissä.

      Lainaa

    6. Tullivapaa panda 6.2.2024 2:15
      Tulos: -4 (198 ääntä)
      Tuo Aamulehden tekstaripalstalta otettu kuvakaappaus on tavallaan hyvä idea. Eihän siinä ole mitään järkeä, että valtaosa kansasta on vähintään ylipainoisia ja silti kassalle jonottaessa joutuu seisomaan suklaapatukoiden vieressä. Ja herkkuosastokin on perusprismassa valtava, useita metrejä pelkkää irtokarkkihyllyä, vähintään vastaava pätkä valmiiksi pakatuille karkkipusseille, lisäksi suklaat ja sipsit. Pakkauskoot ovat yleensä tolkuttomia, kuka tarvitsee usean sadan gramman karkkipussin, josta saa puolet koko päivän energiatarpeesta? Pienemmät pakkaukset ja rajallisempi valikoima voisivat vähentää karkkien vaikutusta kansan lihomiseen. Tuo ehdotettu muutos pakkausten ulkonäköön on kuitenkin melko radikaali. Verotuksellakin voisi ohjata kulutusta terveellisempiin vaihtoehtoihin. Jos karkkipussi olisi pienempi, valittava pienemmästä valikoimasta ja maksaisi enemmän, ehkä siitä tulisi erikoistilanteiden herkku sen sijaan, että edes joka viikko söisi pussillisen elokuvaa katsoessaan.

      Lainaa

    7. Tornipöllö 6.2.2024 3:53
      Tulos: +94 (96 ääntä)
      Oliko se nyt Meksiko, missä muropaketeista kiellettiin Toni Tiikerit ja muut hassunhauskat maskotit, jotta epäterveelliset sokerimurot olisivat vähemmän houkuttelevia lapsille. Eli ainakin yksi valtio maailmassa on ollut samaa mieltä nimimerkki Nam nam ja röh röhin kanssa, joskaan ihan noin pitkälle ei sielläkään olla homman kanssa menty. Eri asia lienee, kuinka hyvin kyseinen temppu loppujen lopuksi käytännössä toimii.

      Lainaa

    8. Epäonnistunut metso 6.2.2024 4:29
      Tulos: -13 (97 ääntä)
      Tullivapaa panda: Tuo Aamulehden tekstaripalstalta otettu kuvakaappaus on tavallaan hyvä idea. Eihän siinä ole mitään järkeä, että valtaosa kansasta on vähintään ylipainoisia ja silti kassalle jonottaessa joutuu seisomaan suklaapatukoiden vieressä. Ja herkkuosastokin on perusprismassa valtava, useita metrejä [...]
      Joo mun on vaikee kyl uskoa et kukaan ostaa niitä sipsejä tai karkkeja värikkäiden pakkausten takia. Kyllä jos juustonaksuja tai mässyä tekee mieli ja suunnittelee ostavansa, niitä sitten ostaa, vaikka pussi olisi mikä paskanruskea. Hetkeäkään en suostu uskomaan, että kuluttajat olis niin helposti vietävissä että värikkäät pussit muodostaisi ostopäätöksen. Tällä logiikalla ihmiset seisois karkkihyllyllä miettimässä ei sitä, että tekeekö mieli Panttereita vai Ässä Mixejä vaan sitä, että kumpi pussi on kivemman näköinen. 
      Että sikäli ei kyllä ollut edes tavallaan hyvä idea. 

      Lainaa

    9. Tukintolvana 6.2.2024 5:59
      Tulos: +118 (120 ääntä)
      Mika varmaan haluaa mitalin.

      Lainaa

    10. Veneetön huonekalu 6.2.2024 6:01
      Tulos: +186 (192 ääntä)
      Nuo Mikat on useim pahimpia inisijöitä itse sitten kun sairaus osuu kohdalle. Kaikki pitää saada heti just jonosta muiden ohi ja lääkärit ei osaa mitään kun eivät paranna syöpää yhdellä käyntikerralla.

      Lainaa

    11. Liittoutumaton pussieläin 6.2.2024 6:02
      Tulos: +59 (91 ääntä)
      Jep jep, mikään muuhan ei lihota kuin sipsit ja karkit. Silläkään ei varmasti ole asiaan vaikutusta jos makoilee vaan sohvalla kaiket päivät.

      Lainaa

    12. Vastapuikea meduusa 6.2.2024 6:19
      Tulos: +154 (156 ääntä)
      Albiino mansikka: Mihinköhän perusterve mies tarvitsee terveyspalveluja 2 tuntia vuodessa, kuulostaa jo vähän sairaalta. Itselläni normaalisti 0 tuntia. Hammastarkastuksessa tulee käytyä parin vuoden välein. Lääkärillä olen käynyt ehkä kerran 5 vuodessa, jos sitäkään.
      Itse menen joka perjantai päivystykseen, keksin vaivoja ja tuhlaan verorahoja.

      Lainaa

    13. Tislattu perhonen 6.2.2024 7:01
      Tulos: -52 (66 ääntä)
      Albiino mansikka: Mihinköhän perusterve mies tarvitsee terveyspalveluja 2 tuntia vuodessa, kuulostaa jo vähän sairaalta. Itselläni normaalisti 0 tuntia. Hammastarkastuksessa tulee käytyä parin vuoden välein. Lääkärillä olen käynyt ehkä kerran 5 vuodessa, jos sitäkään.
      Tätähän tosiaan kysyttiin.

      Lainaa

    14. Hempeä koira 6.2.2024 7:14
      Tulos: +150 (152 ääntä)
      Mika on tainnut säästää yhteiskunnan varoja myös koulutuksensa suhteen.

      Lainaa

    15. Simppeli sarvikuono 6.2.2024 7:30
      Tulos: +163 (165 ääntä)
      Säädytön lehmä: Heikkoutta! Itsehän en ole enää vuosikausiin käynyt edes hammaslääkärissä, kun pyysin lääkäreitä repimään kaikki pois.
      Heikkoutta! Minä revin itse.

      Lainaa

    16. Toj Karin 6.2.2024 7:54
      Tulos: +68 (108 ääntä)
      "Irtsarit" kieltoon just heti eikä nyt!

      Lainaa

    17. Sankka kiivi 6.2.2024 8:05
      Tulos: +151 (161 ääntä)
      Mikalle ja muille terveyspalvelujen käytöstä ärsyyntyville haluan antaa sellaisen vinkin, että opetelkaa empatiakykyä. Terveyspalveluja käytetään paljon myös mielenterveysongelmien hoitoon, ja uskallan väittää, että iso osa näistä ongelmista jäisi syntymättä, mikäli ihmiset kohtelisivat toisiaan myötätuntoisesti ja kunnioittavasti.

      Lainaa

    18. Ääkkönen 6.2.2024 8:16
      Tulos: +56 (94 ääntä)
      Huvittaa tällainen tupakan ja etenkin sokerin/rasvan demonisointi, kun suomessa suurimmat välilliset ja välittömät terveyshaitat aiheuttaa alkoholi, tuo suomalaisten pyhä lehmä.

      Lainaa

    19. Maistettu mustikka 6.2.2024 8:16
      Tulos: +180 (184 ääntä)
      Ei mua kyllä vituta yhtään olla maksamassa muiden terveydenhoitokuluja. Kyllä minä ainakin haluan, että täällä voi ihmiset saada hoitoa, kun sitä tarvitsee tulotasosta, yhteiskuntaluokasta ja sairauden tyypistä riippumatta. Aina kun ei mene elämässä nallekarkit tasan. Jännä, että joitain vituttaa enemmän maksaa toisten hoitokuluja kuin siitä, että porukka olisi täysin tai osittain työkyvytöntä hoitamattomien sairauksien takia. Nämä on niitä, jotka pitää asioita liikaa itsestäänselvyytenä. Mitenkähän mahtaisi mielipide muuttua, kun olisikin vaikka oma lapsi joka sairastuisi vakavasti ja siinä sitten omakustanteisesti häntä hoidetaan.

      Lainaa

    20. Kärkäs leopardi 6.2.2024 8:20
      Tulos: +12 (26 ääntä)
      Vittu liibalaaba lässynlää. Saatananperkele.

      Lainaa

    21. Tuleentunut biisoni 6.2.2024 8:47
      Tulos: +85 (99 ääntä)
      Mä olen syönyt karkkia varmaan joka päivä koko ikäni, mutta olen silti ollut aina hoikka. Pääseekö siinä tapauksessa esim. lääkärintodistuksella takahuoneeseen, missä on karkit värillisissä pusseissa?

      Lainaa

    22. Peitettävä albatrossi 6.2.2024 9:03
      Tulos: -33 (59 ääntä)
      Ääkkönen: Huvittaa tällainen tupakan ja etenkin sokerin/rasvan demonisointi, kun suomessa suurimmat välilliset ja välittömät terveyshaitat aiheuttaa alkoholi, tuo suomalaisten pyhä lehmä.
      Eikä ole, vaan prosessoitu, runsaasti hiilihydraattia sisältävä ruoka.

      Lainaa

    23. Koko apina 6.2.2024 9:15
      Tulos: +41 (77 ääntä)
      Tullivapaa panda: Tuo Aamulehden tekstaripalstalta otettu kuvakaappaus on tavallaan hyvä idea. Eihän siinä ole mitään järkeä, että valtaosa kansasta on vähintään ylipainoisia ja silti kassalle jonottaessa joutuu seisomaan suklaapatukoiden vieressä. Ja herkkuosastokin on perusprismassa valtava, useita metrejä [...]
      Olen samaa mieltä, tuo on oikeasti hyvä idea (vaikka nimimerkki onkin ikävä). Ylipaino tuo mukanaan monia terveysongelmia, mutta eihän ylipaino ole ihmisen oma vika. Kukaan ei voi valita, millaiset elämäntapakoulutuksen saa lapsuudessaan, ja joillain ihmisillä ruoasta saatava nautinnon tunne on todellakin niin voimakas, että kukaan ei pystyisi sitä vastustamaan millään "mielenlujuudella" tai "itsekurilla". Ylipainoon puuttuminen olisi kaikkien etu, mutta eihän siitä voi ihmisiä rankaista, eikä ketään voi pakottaa elämäntapamuutokseen, koska kumpikaan näistä toimintatavoista ei johda hyvään lopputulokseen. Oikeasti paras tapa ohjata ihmiset tekemään terveellisempiä valintoja, on poistamalla ne tekijät, jotka vaikeuttavat terveellisiä valintoja, ja luomalla esteitä epäterveellisille valinnoille.
      Eli terveellinen ruoka on tarjottava kaupoissa tehokkaasti mainostettuna, suurena valikoimana, helposti saavutettavana, houkuttelevan näköisenä, helposti käytettävässä muodossa ja halpaan hintaan. Epäterveelliset ruoat on tehtävä vähemmän houkutteleviksi, kalliimmiksi ja vaikeammin saavutettaviksi, ja niitä on mainostettava vähemmän. Tällä tavalla ketään ei rankaista, eikä ketään pakoteta mihinkään, vaan kaikille tehdään tasapuolisesti helpommaksi tehdä parempia valintoja. Ja sipsikarkkileivosvalikoimaa on ihan oikeasti vähennettävä ja reilusti. Ajatus voi tuntua ikävältä, kun olemme jo tottuneet kymmenien metrien värikkäisiin karkkihyllyihin, mutta kun tuota asiaa oikeasti ajattelee, niin onhan se ihan häiriintynyttä, että meille tyrkytetään noin valtavaa määrää toinen toistaan isompia megapusseja ja törkyhalpoja karkkitarjouksia, joita itse kunkin käy vuosi vuodelta vaikeammaksi vastustaa. Joka kerta, kun ihminen näkee tuotteen, jota mainostetaan ja markkinoidaan hänen ryhmälleen, hän tekee valinnan siitä, ostaako kyseisen tuotteen vai ei. Ja ainakaan minun kaupoissani noiden herkkuhyllyjen näkemiseltä ei oikein voi välttyä, mikäli haluaa poistua kaupasta kassan kautta. Esim. juustot, munat, puurohiutaleet, pavut ja säilykkeet ovat kaupan kauimmaisessa nurkassa niin, ettet edes näe niitä, jos et varta vasten mene hakemaan niitä sieltä. Mutta jos kipaiset kaupassa vain nopeasti hakemassa koiranruokaa tai terveyssiteitä, niin sinun on pakko nähdä valtavat karkkivalikoimat. Jokainen kaupassakävijä joutuu päivittäisessä elämässään tekemään epäterveellisistä tuotteista aivan liikaa osto- (tai ostamattajättämis-)päätöksiä.

      Lainaa

    24. Tulos: +31 (45 ääntä)
      Ääkkönen: Huvittaa tällainen tupakan ja etenkin sokerin/rasvan demonisointi, kun suomessa suurimmat välilliset ja välittömät terveyshaitat aiheuttaa alkoholi, tuo suomalaisten pyhä lehmä.
      Tuossa viestissä oli taas aikamoinen määrä älyllistä laiskuutta. Ihmisen terveys on aina kokonaisuus ja hyvin harvoin sieltä pystytään erittelemään yhtä yksittäistä elementtiä, joka aiheuttaa ongelmat. Esimerkiksi alkoholin suurkulutuksen tapauksessa siihen liittyy hyvin usein myös huono ruokavalio ja vähäinen liikunta, vakavammissa tapauksissa myös esim. huono hygienia. Ei ole kuitenkaan mitenkään sanottua, että kyseinen henkilö söisi paremmin tai liikkuisi riittävästi, vaikka käyttäisi alkoholia kohtuudella. Tällaisissa moniongelmatapauksissa on hyvin vaikea väittää, että yksi asia aiheuttaisi kaikki terveysongelmat. Voi hyvin olla, että pohjalla oleva masennus, ahdistus, unettomuus tms. onkin pohjasyynä kaikkiin ongelmiin.  Toisekseen, vaikka oletettaisiinkin faktaksi, että alkoholi olisi suurin ongelma, eikö mielestäsi pidä puuttua ollenkaan toiseksi ja kolmanneksi suurimpiin ongelmiin ennen kuin se pahin on ratkaistu. Varsinkin, jos tiedetään, että se pahin ongelma ei ole yksinkertaisesti ratkaistavissa. Tämä tilanne ei ole kuin onnettomuudessa ollut ihminen, jolla on sydän pysähtynyt ja jalka poikki. Onnettomuustilanteessa on ihan selvää, että ensin käynnistetään sydän ja jalkaa voidaan sitten katsella, kun on paremmin aikaa.

      Lainaa

    25. Mustanpuhuva karpalo 6.2.2024 9:38
      Tulos: -1 (21 ääntä)
      Tullivapaa panda: Tuo Aamulehden tekstaripalstalta otettu kuvakaappaus on tavallaan hyvä idea. Eihän siinä ole mitään järkeä, että valtaosa kansasta on vähintään ylipainoisia ja silti kassalle jonottaessa joutuu seisomaan suklaapatukoiden vieressä. Ja herkkuosastokin on perusprismassa valtava, useita metrejä [...]
      Hyvä idea, mutta käytännössä toimis varmaan yhtä hyvin kuin kieltolaki, eli ei.

      Lainaa

    26. Itseasiassa 6.2.2024 9:38
      Tulos: +55 (61 ääntä)
      Savolainen raskaustesti: Täällä eräs sankari tartutti 40% firman työntekijöistä, kun ei viitsinyt kertoa, että tällä on korona."Pikkuflunssa samalla tavalla niissäkin töihin tulen"Totesi tämän nauravalla naamalla, oltuaan 3pv kipeänä töissä.
      Voiskohan tuon takia antaa jo kenkää? Jos olisin firmassa päättävässä asemassa, ottaisin kyllä selvää.

      Lainaa

    27. Mustanpuhuva karpalo 6.2.2024 9:39
      Tulos: +48 (52 ääntä)
      Hempeä koira: Mika on tainnut säästää yhteiskunnan varoja myös koulutuksensa suhteen.
      Eikä ole kirjaston kirjojakaan tainnut kuluttaa. Lukiessa näet oppii empatiaa.

      Lainaa

    28. Itseasiassa 6.2.2024 9:43
      Tulos: +56 (58 ääntä)
      Mika on oikea sankari. Mä taas oon enemmän antisankari, viime vuonna mun terveydenhoidon käyttö on ollut varmaan 2 tuntia viikossa. Mutta enpä tätä itse valinnut ja ongelmatkin ovat sen verran monitahoisia, että saa rampata jatkuvasti monella eri polilla. Tietenkin juuret näillä on pitkällä, mutta juuri sellaisia mitä ei perusterveyden huollossa tai edes työterveydessä edes tutkita tai todeta ennen kun paska osuu kunnon tuulettimeen ja sitten se olikin menoa. Mutta ainakin olen jo paremmassa kunnossa, vaikkei musta enää koskaan mikaa tulekaan.

      Lainaa

    29. Tulos: +29 (45 ääntä)
      Itseasiassa: Voiskohan tuon takia antaa jo kenkää? Jos olisin firmassa päättävässä asemassa, ottaisin kyllä selvää.
      Kenkää nyt tuskin ainakaan suoraan. Huomautuksen tai varoituksen ehkä, jos muutamat ehdot täyttyvät. Varmasti yrityksellä pitäisi ainakin olla selkeä ohjeistus, että kipeänä ei saa tulla töihin. Lisäksi luulisin, että esimiehen olisi ensin pitänyt määrätä kyseinen työntekijä kotiin, koska muuten esimiehet ovat hyväksyneet kyseisen työntekijän töissä olon. Jos oireet ovat niin lieviä, että työntekijästä ei näe päällepäin, että hän on kipeä, hän on todennäköisesti nykyohjeistuksen mukaan työkuntoinen. Maailma ei pyörisi, jos jokaisesta aivastuksesta, yskähdyksestä tai vuotavasta nenästä jäätäisiin kotiin, varsinkin sellaisissa töissä, joita ei voi tehdä etänä. Monilla on näitä oireita koko talven läpi ja sitten alkaakin allergiakausi...      Ja tämä ei nyt ole puolustuspuheenvuoro sairaana töihin tulemiselle, vaan lähinnä kommentti, että yritysten ja heidän esimiestensä pitää ottaa vastuu siitä, että työntekijät ohjeistetaan toimimaan oikein. Homma ei toimi niin, että työnsankareita palkitaan ahkeruudesta, mutta sitten, jos he sattuvatkin tartuttamaan muut, heidät lynkataan.

      Lainaa

    30. Tulos: +15 (47 ääntä)
      Itsarit 5 euroa kilo. Eikai kukaan oikeesti sano IRTSARIT

      Lainaa

    31. Letkeä riesa 6.2.2024 10:10
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      Tuleentunut biisoni: Mä olen syönyt karkkia varmaan joka päivä koko ikäni, mutta olen silti ollut aina hoikka. Pääseekö siinä tapauksessa esim. lääkärintodistuksella takahuoneeseen, missä on karkit värillisissä pusseissa?
      Jos veriarvot on myös ideaalitilassa, niin ehkä.

      Lainaa

    32. Itseasiassa 6.2.2024 10:15
      Tulos: +41 (43 ääntä)
      -x-x-: Kenkää nyt tuskin ainakaan suoraan. Huomautuksen tai varoituksen ehkä, jos muutamat ehdot täyttyvät. Varmasti yrityksellä pitäisi ainakin olla selkeä ohjeistus, että kipeänä ei saa tulla töihin. Lisäksi luulisin, että esimiehen olisi ensin pitänyt määrätä kyseinen työntekijä kotiin, koska muuten esimiehet ovat [...]
      Tässä tuli jo pointteja, mutta jos tuo tartutti tahallaan 40 % muista työntekijöistä, niin se voi hyvin jo vaarantaa yrityksen toimintakyvyn. Riippuu tietysti alasta, meidän firmassa kiireisyys ja oikea aikaisuus riippuu paljon osastosta ja projektista. Eniten kuitenkin vituttaa niiden muiden työntekijöiden puolesta kirja ovat sitten vielä vieneet taudin koteihinsa. Miten joku voi olla noin itsekäs? No niitähän kyllä nähtiin koko korona-aika, itse kyllä yritin suojella myös muistaa, kun lähipiirissä on useita riskiryhmään kuuluvia.

      Lainaa

    33. Kumma paprika 6.2.2024 10:54
      Tulos: +21 (41 ääntä)
      Epäonnistunut metso: Joo mun on vaikee kyl uskoa et kukaan ostaa niitä sipsejä tai karkkeja värikkäiden pakkausten takia. Kyllä jos juustonaksuja tai mässyä tekee mieli ja suunnittelee ostavansa, niitä sitten ostaa, vaikka pussi olisi mikä paskanruskea. Hetkeäkään en suostu uskomaan, että kuluttajat olis niin helposti vietävissä että [...]
      Niin, samaahan ne tupakastakin sanoo, mutta niin vaan tutkimukset osoittavat, että pakkausten muuttaminen neutraaleiksi tai epämiellyttäviksi vähentää tupakointia. Aivan varmasti sama toimisi karkkien ja sipsien kanssa. En kyllä näkisi tähän tarvetta, mieluummin voisi vähentää pakkauskokoa ja tarvittaessa nostaa verotusta.

      Lainaa

    34. Tulos: -10 (44 ääntä)
      Tullivapaa panda: Tuo Aamulehden tekstaripalstalta otettu kuvakaappaus on tavallaan hyvä idea. Eihän siinä ole mitään järkeä, että valtaosa kansasta on vähintään ylipainoisia ja silti kassalle jonottaessa joutuu seisomaan suklaapatukoiden vieressä. Ja herkkuosastokin on perusprismassa valtava, useita metrejä [...]
      Tai jospa sitä vaan kävellään hyllyjen ohi nappaamatta mitään mukaan? Eihän se kaupan ongelma ole, jos kansalaiset eivät pääse kaupasta ulos, ellei kassissa ole ko tuotteita? Sipsejä myydään pienissä pusseissa, irtokarkkeja vissiin lappaat ihan itse sinne pussiin?

      Lainaa

    35. Koko apina 6.2.2024 11:22
      Tulos: +27 (39 ääntä)
      Leeppo: Tai jospa sitä vaan kävellään hyllyjen ohi nappaamatta mitään mukaan? Eihän se kaupan ongelma ole, jos kansalaiset eivät pääse kaupasta ulos, ellei kassissa ole ko tuotteita? Sipsejä myydään pienissä pusseissa, irtokarkkeja vissiin lappaat ihan itse sinne pussiin?
      Ei se ole kaupan ongelma, päin vastoin, makeisten tyrkyttäminenhän tekee kaupalle lisää kassavirtaa. Mutta kyllä se on kaupan vika, eli toisin sanoen lainsäädännön, verotuksen, kapitalismin tai mitä-nyt-haluatkaan-syyttään vika. Tuo on vähän sama kuin pomosi tarjoaisi sinulle kaksi vaihtoehtoa: joko saat ison palkkabonuksen ja komean työsuhdeauton sillä että rupeat joustamaan lainsäädännöstä ja työskentelemään osittain pimeänä, tai sitten pidät työnkuvasi ennallaan, saat palkanalennuksen, ja lisäksi joudut tästedes kustantamaan itse omat kahvisi taukohuoneeseen. Valinnan teet itse, mutta pomosi tekee väärin kun asettaa sinut tuollaiseen hankalaan tilanteeseen, jossa huonon valinnan tekeminen on sinulle itsellesi houkuttelevampaa. Ihmisellä on luontainen taipumus suosia sellaista ruokaa, joka on suurina määrinä terveydelle haitaksi, ja tehdä tietyissä olosuhteissa impulsiivisia, huonojakin päätöksiä vain saadakseen hetkellistä nautintoa. Markkinoijat, tuotevalmistajat, isot kauppapomot ynnämuut tasan tarkkaan tietävät, miten ihmismieli toimii silloin, kun sen voi manipuloida tuottamaan rahaa. Ruokakaupat on viilattu aivan viimeisen päälle ohjaamaan ihmiset ostamaan enemmän ja nopeammin, varsinkin roskaruokaa kun se on niin tehokas houkutin, ja asiakkaiden hyvinvointia ei ole noissa suunnitelmissa otettu millään lailla huomioon.

      Lainaa

    36. It's a deal 6.2.2024 11:59
      Tulos: +54 (56 ääntä)
      Kärkäs leopardi: Vittu liibalaaba lässynlää. Saatananperkele.
      Vetosit tunteisiini.

      Lainaa

    37. It's a deal 6.2.2024 12:01
      Tulos: +62 (64 ääntä)
      Vastapuikea meduusa: Itse menen joka perjantai päivystykseen, keksin vaivoja ja tuhlaan verorahoja.
      Olen päivystävä lääkäri, poimin sinun kaltaisesi jonon ohi ja juttelen joutavia kolmisen varttia. Oikeasti sairaat ihmiset ovat jotenkin masentavia.

      Lainaa

    38. Lämpenevä sakaali 6.2.2024 12:14
      Tulos: +62 (70 ääntä)
      Epäonnistunut metso: Joo mun on vaikee kyl uskoa et kukaan ostaa niitä sipsejä tai karkkeja värikkäiden pakkausten takia. Kyllä jos juustonaksuja tai mässyä tekee mieli ja suunnittelee ostavansa, niitä sitten ostaa, vaikka pussi olisi mikä paskanruskea. Hetkeäkään en suostu uskomaan, että kuluttajat olis niin helposti vietävissä että [...]
      Ei millään pahalla, mutta olet kyllä aivan täydellisen ymmärtämätön markkinoinnin ja mielikuvamainonnan tehon suhteen. Ihan oikeasti, sille on syynsä miksi brändäykseen ja designiin käytetään hurjia summia rahaa. Totta kai niitä sipsejä ja karkkeja ostettaisiin vaikka ne olisivat mustassa nimettömässä pussissa kassan takana, mutta iso osa heräteostoksista - jotka ovat muuten merkittävä osa tällaisten tuotteiden myyntiä - jäisi aivan varmasti tekemättä ja myynti muutenkin huomattavasti pienemmäksi. Ei kukaan suoraan ajattele, että ostanpa tämän kun on hieno pussi, mutta se mitä näet vaikuttaa alitajuntaasi, mielikuviisi ja mielitekoihisi. Asiasta on valtava määrä sekä psykologista- että markkinointitutkimusta, se ei ole mikään salaisuus. Sen tietää jokainen yritys joka myy yhtään mitään, ja sen ehdottomasti pitäisi olla myös sinun kaltaistesi yksittäisten kuluttajien tiedossa.  En nyt tässä siis varsinaisesti puolustele sitä puheenvuoroa, jonka mukaan kaikki epäterveelliset herkut pitäisi pakata mustiin pusseihin, kommentoin vain tähän visuaalisen markkinoinnin (johon pakkauksetkin kuuluu) tehoon.

      Lainaa

    39. Reseptivapaa Dinosaurus 6.2.2024 12:30
      Tulos: +71 (75 ääntä)
      Jaa, kyllä minä maksan korkeaa veroprosenttia siksi, että nukun yöni paljon paremmin tietäessäni, että olen tehnyt oman osani sen suhteen, että täällä pidetään ihan kaikista huolta mahdollisuuksien mukaan. Mikalle tekisi hyvää opiskella vähän englantia ja käydä reissulla vaikkapa jossain Yhdysvaltain suurkaupungissa katselemassa ympärilleen. Se on aika hurja kokemus, kun paikallisessa mäkkärissä tulee vastaan koditon, joka on päätynyt kadulle ja eroon perheestään lapsensa sairaskulujen takia tai siksi, että ei kykene sotainvalidina työskentelemään ja ympärillä olevat ihmiset vain ajavat tämän pois silmistä. Vielä pahempaa oli, kun ne rahan pyytäjät olivat aivan pieniä lapsia ja saivat saman kohtelun. Opetti kummasti arvostamaan omaa kotimaata ja sen hyvinvointiyhteiskuntaa.

      Lainaa

    40. toni määttänen 6.2.2024 13:16
      Tulos: -4 (8 ääntä)
      Emilia, mitä nyt?

      Lainaa

    41. Eläimetön vaatekappale 6.2.2024 13:36
      Tulos: +20 (38 ääntä)
      Epäonnistunut metso: Joo mun on vaikee kyl uskoa et kukaan ostaa niitä sipsejä tai karkkeja värikkäiden pakkausten takia. Kyllä jos juustonaksuja tai mässyä tekee mieli ja suunnittelee ostavansa, niitä sitten ostaa, vaikka pussi olisi mikä paskanruskea. Hetkeäkään en suostu uskomaan, että kuluttajat olis niin helposti vietävissä että [...]
      Osittain samaa mieltä. Jos himottaa ne juustonaksut niin niitähän ostaa vaikka niitä myytäisiin jätesäkin näköisessä pussissa. Jos ei himota, niin ei osta. Mutta tuossa välissä se tilanne kun on epävarma, niin sen sipsihyllyn ohi mennessä jos silmä sattuu siihen pussiin ja päähän tulviin muistot lapsuusvuosilta kun joskus harvoin sai jotain herkkuja, niin saattaa tulla semmoinen kaiho että jospa ostaisi ja maistelisi taas. Normaalipainoiselle tuo ei tietty ole ongelma jos harvoin mutta jos yrittää vähentää herkkuja, niin tossa voi olla tommoinen pieni riski herkemmin napata. Toisaalta jos kehittää itselleen paremman kyvyn vastustaa mielihaluja niin sitten se taas ei haittaa ja suorastaa tuntuu hyvälle kun ei ottanutkaan, vaikka mieli himoitsikin herkkuja.

      Lainaa

    42. Tulos: +2 (16 ääntä)
      Toi tekstaripalstan teksti mainittiinkin jo Viki ja Köpi showssa :D

      Lainaa

    43. Lauhkea manaatti 6.2.2024 14:00
      Tulos: +34 (36 ääntä)
      Pääsisipä Mikalta kysymään, että onko hänelle tullut koskaan mieleen, että ketä kiinnostaa hänen järkyttävän typerät aivopierupäivityksensä somessa.

      Lainaa

    44. Tulos: +26 (32 ääntä)
      Tislattu perhonen: Tätähän tosiaan kysyttiin.
        Aika huonosti tulee tästä kommenttiosioista mitään, jos ei saa sanoa mitään, ellei kysytä. 
        Tosiaan Mika on naurettava pelle; järkevä ihminen menee lääkäriin jos on aihetta, ennen kuin koko hoito karkaa käpälästä. Olisiko kiva näyttää se luomi nyt -heikkoutta! -vai ihosyöpä vuoden päästä? Ja tietysti sekin, että kiva sitten tartuttaa muita, jos ei ymmärrä vetäytyä kotiin ajoissa. Ja mitä muiden ihmisten terveysongelmiin tulee, kyllä itseäni ainakin kiinnostaa miten ystävät voivat. Ei tietysti tule yllätyksenä, että tuon empatiatason omaavalla ei ole ystäviä. 
        En kuitenkaan voi olla ihan eri mieltä tuosta karkkijutusta. Ihmisten painon vaaniminen on naurettavaa, se on asia heidän ja heidän lääkärinsä välillä, eikä vaanimisesta ole mitään apuakaan. Ketään ei ole vaanittu hoikaksi ikinä. Mutta karkki ei ole terveellistä, oli sitten vartalotyyppi mitä tahansa -se on tyhjää sokeria vaikka olisi miten ihannepainoinen. Sama pätee alkoholin tuputtamiseen -ei siitä saa terveysjuomaa millään, ei vaikka ei olisikaan minkään valtakunnan ongelmaa. Ruskeat paperipussit nyt ehkä ovat vähän liioittelua, mutta jos vaikka poistaisi ne suklaalevyt lasten silmien tasolta kassajonosta niin se olisi jo jotain. Aikuinen kyllä tietää jos haluaa jotain, mutta on eri asia, ettei voi käydä maitopurkkia ostamassa ilman, että joka tuutista oikein tungetaan.

      Lainaa

    45. Natiivi haltija 6.2.2024 15:49
      Tulos: +11 (27 ääntä)
      Tullivapaa panda: Tuo Aamulehden tekstaripalstalta otettu kuvakaappaus on tavallaan hyvä idea. Eihän siinä ole mitään järkeä, että valtaosa kansasta on vähintään ylipainoisia ja silti kassalle jonottaessa joutuu seisomaan suklaapatukoiden vieressä. Ja herkkuosastokin on perusprismassa valtava, useita metrejä [...]
      Tämäpä. Varmasti on moni myös huomannut, kuinka Euroopassa etelämmäs kulkiessa pienenevät myös kauppojen karkkihyllyt. Esim. Italiassa marketin nurkassa on korkeintaan pikkuinen kulmaus, jossa voi valita muutamasta Milkan suklaalevystä, kassan vieressä saattaa olla joitakin Haribon pusseja. Tietysti joulun ja pääsiäisen sesonkituotteet on oma juttunsa. Missään ei ole tarjolla niin järjetöntä karkki- ja einesvalikoimaa kuin Suomessa! Tai Yhdysvalloissa varmaan on, en tiedä kun en ole käynyt. Sinällään ymmärrän, että ennen muinoin nopeaa energiaa on Suomen ilmastossa haluttu, kun on ollut vaikea pysyä lämpimänä, mutta ei kai sen enää pitäis olla ongelma. Vai onko sähkön hinta jo niin korkealla?

      Lainaa

    46. Hedelmällinen pelikaani 6.2.2024 16:25
      Tulos: -17 (25 ääntä)
      Toj Karin: "Irtsarit" kieltoon just heti eikä nyt!
      Ne on möttösiä tai kompiaisia.

      Lainaa

    47. Hävytön kultakala 6.2.2024 16:37
      Tulos: +18 (26 ääntä)
      Kai niissä karkkipusseissa voisi olla läskimahan tai reikähampaan kuva, vähän niinkuin tupakka-askeissa on nykyään varoitukset? Hmm.

      Lainaa

    48. Kuumennettu liitu 6.2.2024 16:47
      Tulos: +54 (58 ääntä)
      Pilkuntarkka lisko: Yksi noloimmista asioista, on kehuskella vähillä sairaslomapäivillä. Sitten nuo pellet menee ja tartuttaa muut, koska tosimies ei sairasta
      Yhden tällaisen sankarin ansiosta sain töistä koronan. Ei mua flunssa haittaa, mutta se vituttaa, että korona aiheutti autoimmuunisairauden puhkeamisen. 
      Ilman koronaa olis todennäköisesti puhjennut vasta 20-30v päästä, jos silloinkaan. Nyt joudun kolmekymppisenä ramppaamaan lääkärissä etsimässä sopivaa hoitoa oireille ja koko loppuiän jatkuu kontrollit. 
      Kalliiksi tuli pikkuflunssa.
      Toki olisin voinut saada koronan mistä tahansa muualtakin joskus muulloin samoin seurauksin eikä sille voi mitään. Mutta kyllä se ärsyttää, kun tietää tulleen välinpitämättömän mulkun takia.

      Lainaa

    49. Miksi aina monni 6.2.2024 17:55
      Tulos: +20 (28 ääntä)
      Epäonnistunut metso: Joo mun on vaikee kyl uskoa et kukaan ostaa niitä sipsejä tai karkkeja värikkäiden pakkausten takia. Kyllä jos juustonaksuja tai mässyä tekee mieli ja suunnittelee ostavansa, niitä sitten ostaa, vaikka pussi olisi mikä paskanruskea. Hetkeäkään en suostu uskomaan, että kuluttajat olis niin helposti vietävissä että [...]
      Kyllä sillä pakkauksellakin on melkoinen vaikutus mielikuvanluomisessa.
      Jos minulla olisi kahdenlaisia tomaattisipsejä, toinen olisi tasaisen harmaassa pussissa, jossa lukee tasapaksulla fontilla "tomaatisipsi"
      Ja toinen pakkaus olisi värikäs ja täynnä kirkkaita kuvia tomaateista ehkä jopa antroformoituna, niin kyllä se jälkimmäinen pussi vain mukaan sattuisi.

      Lainaa

    50. Simppeli sarvikuono 6.2.2024 18:14
      Tulos: -13 (21 ääntä)
      Hävytön kultakala: Kai niissä karkkipusseissa voisi olla läskimahan tai reikähampaan kuva, vähän niinkuin tupakka-askeissa on nykyään varoitukset? Hmm.
      Vois. Lapset nimittäin edelleen luulevat, että rasva lihottaa, ei sokeri.

      Lainaa

    51. Pliisu kameli 6.2.2024 19:44
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      -x-x-: Kenkää nyt tuskin ainakaan suoraan. Huomautuksen tai varoituksen ehkä, jos muutamat ehdot täyttyvät. Varmasti yrityksellä pitäisi ainakin olla selkeä ohjeistus, että kipeänä ei saa tulla töihin. Lisäksi luulisin, että esimiehen olisi ensin pitänyt määrätä kyseinen työntekijä kotiin, koska muuten esimiehet ovat [...]
      Niin no, mitäs se koronatesti maksaa? Euron? Ja testaamisessa kestää se viisi minuuttia. Itselläni oli "pikkuflunssa" viime syksynä, kuume vähän jojoili ja kurkku tosi kipeä. Ajattelin enemmänkin mahdollista angiinaa, mutta teinpä kuitenkin testin ennen kuin palasin töihin ja koronahan se siellä oli. Oli yksi sankari tullut kipeänä töihin ja tartuttanut minut ja viisi muuta tyyppiä. Kuusi työntekijää viikon pakollisella sairaslomalla (kun esihenkilöt sai tietää niin ei ollut duuniin asiaa ennen kuin oli vähintään kaksi täysin kuumeetonta päivää välissä).

      Lainaa

    52. Kuolemanvakava piirroshahmo 6.2.2024 20:11
      Tulos: -16 (22 ääntä)
      Pilkuntarkka lisko: Yksi noloimmista asioista, on kehuskella vähillä sairaslomapäivillä. Sitten nuo pellet menee ja tartuttaa muut, koska tosimies ei sairasta
      Tai sitten saikuttaa lomalla. Ite ainakin mieluummin tuun kipiäks lomalla, niin ei tuu saikkupoissaoloja, muutki koitan pitää niin minimissä ko mahollista.

      Lainaa

    53. Raaka oppilas 6.2.2024 20:49
      Tulos: +32 (34 ääntä)
      Säädytön lehmä: Heikkoutta! Itsehän en ole enää vuosikausiin käynyt edes hammaslääkärissä, kun pyysin lääkäreitä repimään kaikki pois.
      Itsekään en käytä terveyspalveluita lainkaan ja antaakseni muille tasoitusta, käytän lisäksi terveyttä HEIKENTÄVIÄ palveluita satoja tunteja vuodessa!

      Lainaa

    54. Koskematon taistelija 6.2.2024 21:24
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Ääkkönen: Huvittaa tällainen tupakan ja etenkin sokerin/rasvan demonisointi, kun suomessa suurimmat välilliset ja välittömät terveyshaitat aiheuttaa alkoholi, tuo suomalaisten pyhä lehmä.
      Pyhä lehmä? Verotetaan juurikin haittojensa vuoksi erittäin rankasti. Jos suomen alkoholivero puolitettaisiin, oltaisiin edellee eu:n top10 kovimman verottajan joukossa. On toki aivan oikein että kun terveyshaitat hoidetaan julkisista varoista, myös tuotteesta maksetaan haittaveroa.
      Ainahan se voidaan toki kieltää. Käsittääkseni koko ongelma poistuisi kun laissa vain kiellettäisiin alkoholin juominen. Jännä kun kukaan ei ole keksinyt.

      Lainaa

    55. Tulos: +7 (15 ääntä)
      Tullivapaa panda: Tuo Aamulehden tekstaripalstalta otettu kuvakaappaus on tavallaan hyvä idea. Eihän siinä ole mitään järkeä, että valtaosa kansasta on vähintään ylipainoisia ja silti kassalle jonottaessa joutuu seisomaan suklaapatukoiden vieressä. Ja herkkuosastokin on perusprismassa valtava, useita metrejä [...]
      Ei sitä monen sadan gramman pussia ole pakko syödä yksin yhdessä illassa. Mieti, mikä määrä pakkausjätettä tulisi ostaa isompi määrä karkkia vaikka parinkymmenen hengen juhliin jossain 50 gramman pusseissa.

      Lainaa

    56. Tulos: +16 (20 ääntä)
      Simppeli sarvikuono: Vois. Lapset nimittäin edelleen luulevat, että rasva lihottaa, ei sokeri.
      Ylimääräinen energia lihottaa, tuli se mistä lähteestä tahansa.

      Lainaa

    57. Miksi aina monni 6.2.2024 22:54
      Tulos: +2 (12 ääntä)
      just: Ylimääräinen energia lihottaa, tuli se mistä lähteestä tahansa.
      Tämäkään ei ole niin yksiselitteistä, jos tuijottaa pelkkiä pakkausten ilmoitettuja kalorimääriä.
      Pussi pähkinöitä tai rasvainen proteiinipihvi sisältää todellisuudessa paljon vähemmän energiaa, kuin pommikalorimetrin tulos sanoo.
      Proteiinin ruuansulatus mm. Kuluttaa paljon energiaa, ja rasvan ja proteinnin kaikki kalorit eivät imeydy kehoon vaan kulkeutuvat läpi.
      Eli esim jos joskus säikähtää, kuinka paljon pähkinäpussissa oli kaloreita, niin jopa puolet siitä saattaa oikeasti olla pelkkää harhaa.
      Mutta jos syöt sokeria 1000kcal edestä, niin siinä se 1000Kcal pitää aika hyvin paikkaa.

      Lainaa

    58. Hellä mäyrä 7.2.2024 0:11
      Tulos: +3 (15 ääntä)
      Litton: Toi tekstaripalstan teksti mainittiinkin jo Viki ja Köpi showssa 😁
      Täällä ei saa sanoa "Viki ja Köpi". Tulee heti miinusta. Joka kerta. Niin tämän päivän mokissa kuin aiemminkin.

      Lainaa

    59. Tulos: +20 (24 ääntä)
      Toivottavasti luet tämän, Mika. Minulla on krooninen ihosairaus. Yhteiskunta maksaa minulle lääkekuluja noin 11 600 € vuodessa. JA MINÄ NAURAN SINULLE.

      Lainaa

    60. Taidoton kesyhanhi 7.2.2024 3:00
      Tulos: +23 (25 ääntä)
      Ei kai kaksi tuntia terveyspalveluita vuodessa edes ole kovin vähän ihmiselle jolla ei ole mitään perussairauksia. Jos yksi aika on yleensä kahdestakymmenestä minuutista puoleen tuntiin niin mitä noin terve mies kuin Mika siellä parin-kolmen kuukauden välein ravaa, aika säälittävää!

      Lainaa

    61. Metsätön seuraeläin 7.2.2024 10:03
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      Lämpenevä sakaali: Ei millään pahalla, mutta olet kyllä aivan täydellisen ymmärtämätön markkinoinnin ja mielikuvamainonnan tehon suhteen. Ihan oikeasti, sille on syynsä miksi brändäykseen ja designiin käytetään hurjia summia rahaa. Totta kai niitä sipsejä ja karkkeja ostettaisiin vaikka ne olisivat mustassa nimettömässä pussissa kassan [...]
      Tämä juuri! Ihminen haluaa ajatella tekevänsä kaikki valinnat tietoisesti itse, mutta todellisuudessa on niin paljon asioita jotka siihen valintaan vaikuttaa, mitä ihminen ei itse tiedosta. Se ei ole sattumaa, että mäkkärin logon päävärit on punainen ja keltainen. Katsokaa vaikka sipsihyllyä, samat värit toistuu. Ketsuppi ja sinappi - punainen ja keltainen. Koska ne on värejä, jotka herättää ja lisää ruokahalua. Ajatellaan että olet raskaan työviikon jälkeen väsyneenä ja nälkäisenä kaupassa ja silmiin osuu sipsipussihyllyn kirkkaan punakeltaiset pussit. Nälkä kasvaa ja vatsa kurisee. Näet sipsipussin kyljessä kuvia sipseistä ja muistat sen ihanan rousk-äänen. Sun aivot tiedostaa myös, että ne olis tällä hetkellä nopein tapa saada suolaa ja energiaa, koska niitä sä tarvitset sillä hetkellä eniten pysyäksesi hengissä ja se on aivojen tärkein prioriteetti. Nappaat sipsipussin ja mietit että no kyllä nyt voi yhden ostaa ihan perjantain kunniaksi, jos pitäis vaikka leffaillan. Ja sipsien kaveriksi.. no siellä se näkyykin jo, kokispullojen tuttu kirkkaanpunainen väri. Jos siinä olis sen sijaan ollut pitkä hylly täynnä mustia pusseja joissa lukis valkoisella neutraalilla tekstillä "perunalastuja" niin todennäköisemmin sitä olis kävellyt ohi eikä olis huomannut koko hyllyn olemassaoloa.

      Lainaa

    62. Liukas puhveli 7.2.2024 10:10
      Tulos: -18 (20 ääntä)
      Metsätön seuraeläin: Se ei ole sattumaa, että mäkkärin logon päävärit on punainen ja keltainen. Katsokaa vaikka sipsihyllyä, samat värit toistuu. [...]
      Mäkkärin logon värit ovat kylläkin vihreä ja keltainen. 🧐

      Lainaa

    63. Tulos: +4 (6 ääntä)
      Tuleentunut biisoni: Mä olen syönyt karkkia varmaan joka päivä koko ikäni, mutta olen silti ollut aina hoikka. Pääseekö siinä tapauksessa esim. lääkärintodistuksella takahuoneeseen, missä on karkit värillisissä pusseissa?
      Valitettavasti tällä pääsee vain  hammaslääkärin huoneeseen kuuntelemaan saarnaa terveellisistä ruokailutottumuksista. 😔👌

      Lainaa

    64. Koko apina 7.2.2024 13:32
      Tulos: +12 (18 ääntä)
      Liukas puhveli: Mäkkärin logon värit ovat kylläkin vihreä ja keltainen. 🧐
      Minulla on sinulle huonoja uutisia.

      Lainaa

    65. Liukas puhveli 7.2.2024 13:47
      Tulos: -8 (10 ääntä)
      Koko apina: Minulla on sinulle huonoja uutisia.
      Ei, vaan minulla sinulle:

      Lainaa

    66. Koko apina 7.2.2024 13:58
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Liukas puhveli: Ei, vaan minulla sinulle: https://x.com/mcdonaldsfi
      http://tinyurl.com/mphn9jfz Kiva kuitenkin kuulla, ettet olekaan puna-vihersokea. Se olisi ollut ikävä uusi asia itsestään opittavaksi Feissarimokien kommenttiosiossa.

      Lainaa

    67. Liukas puhveli 7.2.2024 14:05
      Tulos: -11 (15 ääntä)
      Koko apina: tinyurl.com/mphn9jfz Kiva kuitenkin kuulla, ettet olekaan puna-vihersokea. Se olisi ollut ikävä uusi asia itsestään opittavaksi Feissarimokien kommenttiosiossa.
      Ahaa, eli puhut Euroopan ulkopuolella käytettävästä logoversiosta. OK, Canna. Minä lähtökohtaisesti oletan, että kun puhutaan Mäkkäristä, Prismasta tai Mars-patukoista, niin tarkoitetaan niitä meille tuttuja suomalaisia versioita, ellei toisin mainita. 

      Lainaa

    68. Koko apina 7.2.2024 14:15
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Liukas puhveli: Ahaa, eli puhut Euroopan ulkopuolella käytettävästä logoversiosta. OK, Canna. Minä lähtökohtaisesti oletan, että kun puhutaan Mäkkäristä, Prismasta tai Mars-patukoista, niin tarkoitetaan niitä meille tuttuja suomalaisia versioita, ellei toisin mainita. 
      Oho :o Sait alle seitsemässä minuutissa selville, minkä värisiä logoja käytetään milläkin geopoliittisilla alueilla, vaikka alun alkaen et edes tiennyt, että on olemassa myös punakeltainen logo! Olet todellinen googletusmestari. Yleensä tosiaan käytetään punakeltaista logoa, tai pelkkää keltaista. Näköjään jossain yhteyksissä on käytössä myös keltavihreä.

      Lainaa

    69. Tulos: +4 (10 ääntä)
      Koskematon taistelija: Pyhä lehmä? Verotetaan juurikin haittojensa vuoksi erittäin rankasti. Jos suomen alkoholivero puolitettaisiin, oltaisiin edellee eu:n top10 kovimman verottajan joukossa. On toki aivan oikein että kun terveyshaitat hoidetaan julkisista varoista, myös tuotteesta maksetaan haittaveroa.Ainahan se voidaan toki kieltää. [...]
        Alkoholia ei voi kieltää. Jos ihmisellä on sokeria, hiivaa, joku ämpäri tai muu purkki, lämmin paikka ja vähän aikaa odotella, niin voi laittaa alkoholia. Sokeria, hiivaa ja ämpäreitä on vähän huono mennä kieltämään. 
        Kannattaisin kyllä alkoholin rajoituksia entisestään. Vero on siitä huono, että se kohtelee eri varallisuusluokan ihmisiä ihan eri lailla: on aika yleinen katsanto, että jos Pera on puistossa mukanaan pari Koffin kolmosta muovipussissa, Peralla on ongelma. Vaan jos Alexander on puistossa mukanaan paketti kalliimpaa viiniä, piknik-kori, ja lasit, ongelmaa ei ole, vaikka mukana olisi oikeastaan kolme kertaa niin paljon alkoholia kuin Peralla. 
        Parempi olisi vaikkapa jos kaikilta kysyttäisiin paperit ja itselleen voisi asettaa ostokiellon, kuten pelaamiseen. Tai jos alkoholi pitäisi tilata vaikka kolme päivää etukäteen, jotta putket ja hetken mielijohteen repsahdukset voitaisiin estää. Varmastikin monella meistä boomerien lapsista on kokemusta siitä, että ongelmaa muka ei ole jos "maistellaan" sivistyneesti single malt -viskejä. vaikka niitä sitten juotaisiinkin kahdeksan yhteen menoon. Sehän on sivistynyttä ja eurooppalaista ja normaalit ruokajuomat... Menisin jopa niin pitkälle, että lasten seurassa oleville ei tarjoiltaisi enempää kuin yksi annos. 

      Lainaa

    70. Räjähdysaltis viikinki 7.2.2024 14:17
      Tulos: +10 (18 ääntä)
      Liukas puhveli: Ahaa, eli puhut Euroopan ulkopuolella käytettävästä logoversiosta. OK, Canna. Minä lähtökohtaisesti oletan, että kun puhutaan Mäkkäristä, Prismasta tai Mars-patukoista, niin tarkoitetaan niitä meille tuttuja suomalaisia versioita, ellei toisin mainita. 
      Mitä jos ensi kerralla Mäkkärin ohi kulkiessasi katsot minkä väriset ne pihalla törröttävät kaaret ovat ja mitä muita värejä logossa näkyy?
      Se mitä värejä käytetään nettisivuilla taustana ja tehosteena on eri asia.

      Lainaa

    71. Tuliterä karhu 7.2.2024 14:22
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Liukas puhveli: Ahaa, eli puhut Euroopan ulkopuolella käytettävästä logoversiosta. OK, Canna. Minä lähtökohtaisesti oletan, että kun puhutaan Mäkkäristä, Prismasta tai Mars-patukoista, niin tarkoitetaan niitä meille tuttuja suomalaisia versioita, ellei toisin mainita. 
      Minä taas lähtökohtaisesti oletan, että kun puhutaan punaisesta ja keltaisesta logosta, niin sillä tarkoitetaan sitä logoa, joka on punainen ja keltainen, eikä sitä, joka on vihreä ja keltainen. Mitä tuo tarkoittaa kun sanot että "ellei toisin mainita", kun sinähän oletit puheen olevan vihreäkeltaisesta logosta vaikka nimenomaan mainittiin toisin, että nyt on puhe punakeltaisesta?

      Lainaa

    72. Liukas puhveli 7.2.2024 15:59
      Tulos: -9 (11 ääntä)
      Räjähdysaltis viikinki: Mitä jos ensi kerralla Mäkkärin ohi kulkiessasi katsot minkä väriset ne pihalla törröttävät kaaret ovat ja mitä muita värejä logossa näkyy? Se mitä värejä käytetään nettisivuilla taustana ja tehosteena on eri asia.
      Mitä jos itse katsoisit.

      Lainaa

    73. Liukas puhveli 7.2.2024 16:04
      Tulos: -12 (14 ääntä)
      Koko apina: Oho 😲 Sait alle seitsemässä minuutissa selville, minkä värisiä logoja käytetään milläkin geopoliittisilla alueilla, vaikka alun alkaen et edes tiennyt, että on olemassa myös punakeltainen logo! Olet todellinen googletusmestari. Yleensä tosiaan käytetään punakeltaista logoa, tai pelkkää keltaista. Näköjään jossain yhteyksissä on käytössä myös keltavihreä.
      Googletin McDonald's green red ja heti selvisi, ei mennyt edes seitsemää minuuttia. Mäkkäri on ollut vihreä+keltainen koko mun elämän ja yhdistän sen niihin väreihin, vaikka punaista välillä käytetään tehosteena joissain pakkauksissa. En tiedä mikä mummo tai maailmanmatkaaja olet, mutta itse olen nähnyt vain vihreitä Mäkkäreitä 🤷🏼‍♀️

      Lainaa

    74. Liukas puhveli 7.2.2024 16:12
      Tulos: -8 (10 ääntä)
      Niin ja vielä tarkistin, niin tästä minua lähimmästä Mäkkäristä ei törrötä punaista yhtään mistään kohtaa: https://www.google.com/maps/@60.2701605,24.805474,3a,75y,235.12h,88.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1sC6spQQVsujaT-0edlouhWQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu Liput on vihreitä, kyltti on vihreä, katto on vihreä. 

      Lainaa

    75. Koko apina 7.2.2024 16:47
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Liukas puhveli: Niin ja vielä tarkistin, niin tästä minua lähimmästä Mäkkäristä ei törrötä punaista yhtään mistään kohtaa: google.com/maps/@60.2701605,24.805474,3a,75y,235.12h,88.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1sC6spQQVsujaT-0edlouhWQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu Liput on vihreitä, kyltti on vihreä, katto on vihreä. 
      Ei ole totta, tuo tismalleen sama Mäkkäri oli myös minun lapsuudessa lähin :D Silloin aikoinaan sekin oli punakeltainen, mutta ajat ovat muuttuneet. Monissa paikoissa käytetään juuri sitä keltaisen ja punaisen yhdistelmää noiden aiemmin mainittujen ruokamarkkinointisyiden vuoksi, mutta kiva nähdä siinäkin vähän vaihtelua.

      Lainaa

    76. Liukas puhveli 7.2.2024 16:51
      Tulos: -11 (15 ääntä)
      Monissa paikoissa käytetään juuri sitä keltaisen ja punaisen yhdistelmää noiden aiemmin mainittujen ruokamarkkinointisyiden vuoksi, mutta kiva nähdä siinäkin vähän vaihtelua.
      Höpöhöpö, Mäkkäri on Suomessa ja Euroopassa keltavihreä, tuo ei ole mikään poikkeus vaan brändin värit. Punainen tausta on ranskiksissa ja Happy Mealissa, muuten vihreä on joka paikassa. Työntekijöiden hatuissa, somelogoissa, mainoksissa, hampurilaislaatikoissa, roskiksissa… Ihan kaikkialla.
      En ymmärrä miksi minua miinustetaan. Katsotte liikaa jenkkileffoja 😊

      Lainaa

    77. Koko apina 7.2.2024 17:09
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Liukas puhveli: Höpöhöpö, Mäkkäri on Suomessa ja Euroopassa keltavihreä, tuo ei ole mikään poikkeus vaan brändin värit. Punainen tausta on ranskiksissa ja Happy Mealissa, muuten vihreä on joka paikassa. Työntekijöiden hatuissa, somelogoissa, mainoksissa, hampurilaislaatikoissa, roskiksissa… Ihan [...]
      Mutta monissa muissa paikoissa käytetään juuri punakeltaista yhdistelmää, kuten USAssa, Aasiassa, Australiassa... Nyky-Eurooppa on tässä asiassa vähemmistössä. Ja puheenaihe oli se, että miksi punakeltaista mainontaa käytetään ruoassa (se on psykologinen temppu jolla kasvatetaan ihmisten ruokahalua huomaamatta). McDonalds oli vain yksi esimerkki punakeltaisen mainonnan käytöstä, vaikka alueellisesti se käyttääkin myös muita värejä brändäyksessään :)

      Lainaa

    78. Liukas puhveli 7.2.2024 17:15
      Tulos: -7 (13 ääntä)
      Koko apina: Mutta monissa muissa paikoissa käytetään juuri punakeltaista yhdistelmää, kuten USAssa, Aasiassa, Australiassa... Nyky-Eurooppa on tässä asiassa vähemmistössä. Ja puheenaihe oli se, että miksi punakeltaista mainontaa käytetään ruoassa (se on psykologinen temppu jolla kasvatetaan ihmisten ruokahalua huomaamatta). [...]
      Niin, mutta kimppuuni hyökättiin, kun korjasin, että McDonald'sin logo on vihreä. Ja sitten yritettiin gaslightata, että olen väärässä. Tänään opin, että jossain ulkomailla se on punainen, mutta omassa mielessäni Mäkkärin logo on vihreällä pohjalla, koska Suomessa se ON.

      Lainaa

    79. Liukas puhveli 7.2.2024 17:23
      Tulos: -12 (14 ääntä)
      Kyseessä on kuitenkin MCDONALD'S 😂 Sellainen löytyy jokaiselta kulmalta, jokaiselta mainoskatkolta ja jokaisen somesta. Sokeakin näkee, että logo on vihreä… ja sen nyt tietää muutenkin kaikki. Miksi minua pidetään hulluna?

      Lainaa

    80. Koko apina 7.2.2024 17:39
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Liukas puhveli: Kyseessä on kuitenkin MCDONALD'S 😂 Sellainen löytyy jokaiselta kulmalta, jokaiselta mainoskatkolta ja jokaisen somesta. Sokeakin näkee, että logo on vihreä… ja sen nyt tietää muutenkin kaikki. Miksi minua pidetään hulluna?
      Minä näen lähinnä punakeltaisia logoja. En pitänyt sinua hulluna, vaan ajattelin, että olet ehkä värisokea, kunnes korjasit, että alueittain todella on käytössä myös keltavihreä brändäys. Sinun kimppuusi ei ole kukaan hyökännyt, kukaan täällä ei ole lyönyt sinua eikä aiheuttanut sinulle mitään haittaa, sinulle on vain kerrottu että punakeltainen markkinointi on yleisempää niin McDonald'sin sisäisesti, kuin myös ruokamarkkinoinnissa yleensä. Minä olen ihan yhtä ihmeissäni kuin sinäkin, koska myös punakeltaisen brändäyksen yleisyys on aivan selkeä fakta, enkä ymmärrä, miksi yrität kiistää sen väittämällä, että niin ei mukamas olisi.

      Lainaa

    81. Liukas puhveli 7.2.2024 17:49
      Tulos: -12 (16 ääntä)
      Koko apina: Minä näen lähinnä punakeltaisia logoja. En pitänyt sinua hulluna, vaan ajattelin, että olet ehkä värisokea, kunnes korjasit, että alueittain todella on käytössä myös keltavihreä brändäys. Sinun kimppuusi ei ole kukaan hyökännyt, kukaan täällä ei ole lyönyt sinua eikä aiheuttanut sinulle mitään haittaa, sinulle on [...]
      Mitä hittoa oikeasti? Etsi yksikin mäkkäri tai mäkkärin juliste, jossa ei ole keltavihreää logoa. Kaikkien mäkkäreiden pihoilla liehuu vihreät liput. Jokaikisen mainoksen kulmassa on vihreä logo. Kaikki sometilit ovat vihreitä. Rakennusten katot ovat AINA vihreitä ja niissä on logo vihreällä pohjalla AINA. Siis Suomessa. Voinhan minäkin vetää tähän jonkin nurinkurisen Subway-logon arabian kielellä, mutta se ei liity meidän eurooppalaiseen todellisuuteen.
      Joo, okei, ranskislaatikko on punainen, ehkä ajattelet sitä? Mutta brändin päävärit ovat keltainen ja VIHREÄ.
      Mäkkäri on niin ikoninen brändi, että olen todella hämmentynyt tästä. 

      Lainaa

    82. Liukas puhveli 7.2.2024 17:55
      Tulos: -12 (14 ääntä)
      Niin, enkä pidä tavasta, jolla tuot trumpmaisesti esille "vaihtoehtoisia faktoja". Faktaa on vihreä logo. Jos näet "lähinnä punakeltaisia logoja", niin et voi asua Suomessa. Piste.

      Lainaa

    83. Koko apina 7.2.2024 18:08
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Liukas puhveli: Mitä hittoa oikeasti? Etsi yksikin mäkkäri tai mäkkärin juliste, jossa ei ole keltavihreää logoa. Kaikkien mäkkäreiden pihoilla liehuu vihreät liput. Jokaikisen mainoksen kulmassa on vihreä logo. Kaikki sometilit ovat vihreitä. Rakennusten katot ovat AINA vihreitä ja niissä on logo vihreällä pohjalla AINA. Siis [...]
      Minä aiemmin laitoin sinulle tuon linkin, että mikä on hakutulos, kun hakee kuvaa Mäkkärin logosta. Sieltä tuli suurimmaksi osaksi punakeltaista settiä. Suurin osa maailman Mäkkäreistä on punakeltaisia. Vain Euroopassa käyttävät vihreää. McDonald's on usalainen yritys, vaikka toimiikin kansainvälisesti, ja sen vuoksi yrityksen markkinointi ei pyöri Suomen- tai Euroopanhaaran ympärillä.  Olet ilmeisesti aika nuori ihminen, omien sanojesi mukaan korkeintaan 15-vuotias kun sanoit, että Mäkkärin vihreä siirtymä on tehty elinaikanasi. Oletko huomannut, että voit itse vaikuttaa siihen, miten toiset puhuvat sinulle? Olet nyt todella järkyttynyt siitä, että sinun kimppuusi on "hyökätty", mutta huomasitko, että sinä itse otit ensimmäisenä esille kärkkään vaativan äänensävyn, jolla julistit kaikkien toisten olevan väärässä? Sinä haukuit minuakin Cannaksi, vaikka en mielestäni tehnyt mitään sinua kohtaan väärin. Tietenkin olisi kivaa, jos sillä ei olisi merkitystä, kuka aloitti ja kuka ei, mutta todellisuudessa ikävään puheensävyyn voi odottaa saavansa vastareaktion. Harvat ihmiset jaksavat vastata ystävällisesti sellaiselle, joka räyhää ilman kunnon syytä. Tässä oli pelkkä väärinkäsitys. Toiset puhuivat McDonald'seista ja mainonnasta yleisesti, ja sinä puhuit vain suomalaisista McDonald'seista. Toiset ovat oikeassa sanoessaan, että yrityksen brändi on yleisesti punakeltainen, ja sinä olet oikeassa sanoessasi, että se on Suomessa keltavihreä. Puhuimme vain eri asioista, emmekä aluksi tajunneet toisen puhuvan eri asiasta kuin itse. Mitään pahaa ei tapahtunut. Ei ole mitään aihetta hätään.

      Lainaa

    84. Koko apina 7.2.2024 18:25
      Tulos: +6 (12 ääntä)
      Liukas puhveli: Niin, enkä pidä tavasta, jolla tuot trumpmaisesti esille "vaihtoehtoisia faktoja". Faktaa on vihreä logo. Jos näet "lähinnä punakeltaisia logoja", niin et voi asua Suomessa. Piste.
      Mitä ihmettä? Ei se ole mitään valetta, että yrityksen brändi on oikeasti punakeltainen kirjaimellisesti koko muualla maailmassa, Eurooppaa lukuun ottamatta. Ja siis ymmärsinkö oikein, että sinulla on jotain ulkosuomalaisia vastaan? Miksi ihmeessä? Siis oletko joku maahanmuuton vastustaja, maastamuuton vastustaja, vai mitä ihmettä? Vastustatko siis sitä, että suomalaiset menevät ulkomaille lisääntymään "likaisten ulkomaalaisten" kanssa? Nyt sanon suoraan, että jos ryhdyt rasistiksi, niin sitten kyllä sietäisitkin joutua oikean hyökkäyksen kohteeksi. Ja näköjään Suomessa ei myöskään ole lupa asua maalla (missä ei ole Mäkkäreitä), ei ole lupa olla käyttämättä somea, ei ole lupa käyttää mainoksenesto-ohjelmaa, ei ole lupa olla katsomatta telkkaria. Ei, vaan jokaisen suomalaisen on asuttava Suomessa, käytävä säännöllisesti mäkkärissä ja istuttava sohvalla telkkarin ääressä katsomassa suomalaisia mäkkimainoksia, niin kuin sinä. Joo, nyt minullakin rupeaa loppumaan kärsivällisyys tuon sinun ikävän, kapeakatseisen ulosantisi kanssa. Turha inistä, että toiset lyövät sinua (netin läpi...), kun itse käyttäydyt tuolla tavalla. Jos itse valitset käyttäytyä huonosti, niin sinun on siedettävä se, että toiset käyttäytyvät sinua itseäsi kohtaan samoin.

      Lainaa

    85. Liukas puhveli 7.2.2024 18:27
      Tulos: -15 (17 ääntä)
      Koko apina: Tässä oli pelkkä väärinkäsitys. Toiset puhuivat McDonald'seista ja mainonnasta yleisesti, ja sinä puhuit vain suomalaisista McDonald'seista. Toiset ovat oikeassa sanoessaan, että yrityksen brändi on yleisesti punakeltainen, ja sinä olet oikeassa sanoessasi, että se on Suomessa keltavihreä. Puhuimme vain eri asioista, emmekä aluksi tajunneet toisen puhuvan eri asiasta kuin itse. Mitään pahaa ei tapahtunut. Ei ole mitään aihetta hätään.
      Tässä on taas se gaslight-meininki 😩 Mielestäni on cannamaista olettaa, että suomalainen, Suomessa asuva henkilö assosioi brändin värit amerikkalaisen logon mukaan ja puhuu mäkkärin mainonnasta "yleisesti" eikä "vain Suomessa". Missä ja miksi hitossa katsoisin heidän jenkkimainontaa?
      Olen myös matkustellut, mutta "vain" Euroopassa, enkä ole koskaan nähnyt kuin vihreitä logoja. Mutta jotenkin olen se tyhmä osapuoli, jonka täytyy avata silmät ja katsoa minkä värinen Mäkkärin logo on sometilin ulkopuolella? Missä maassa minun pitää avata silmäni? Ilmeisesti Euroopan ulkopuolella...
      Anteeksi, mutta mielestäni on erittäin cannamaista olettaa, että olisin jossain nähnyt punaisen McDonald'sin rakennuksen tai automaattisesti tietoinen niiden olemassaolosta. Punaisesta tulee minulle mieleen lähinnä ranskikset.
      Vielä lopuksi, tähän olen tottunut. Terveisiä sinne suurempaan maailmaan.
      Mäkkärin tilauskioski:
      https://i.media.fi/incoming/2686116.jpg/alternates/LANDSCAPE_960/2686116.jpg
      Mäkkärin logo Itiksen katalogissa:
      https://itis.fi/liikkeet/ravintolat/mc-donalds/
      Random Mäkkäri Turussa:
      https://www.google.com/maps/@60.4766003,22.256183,3a,75y,135.76h,100.54t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6_wPR4nklIVVsgA0vQngkg!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
      Rovaniemen McDonald's:
      https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/03/d5/43/df/mcdonald-s-en-el-polo.jpg

      Lainaa

    86. Koko apina 7.2.2024 18:34
      Tulos: +16 (20 ääntä)
      Liukas puhveli: Tässä on taas se gaslight-meininki 😩 Mielestäni on cannamaista olettaa, että suomalainen, Suomessa asuva henkilö assosioi brändin värit amerikkalaisen logon mukaan ja puhuu mäkkärin mainonnasta "yleisesti" eikä "vain Suomessa". Missä ja miksi hitossa katsoisin heidän jenkkimainontaa? Olen myös matkustellut, mutta [...]
      Ja itse yrität kaasuvalottaa kaikki toiset luulemaan, että ei mukamas olisi olemassa punakeltaisia Mäkkäreitä. Tuolla aiemmin tuo yksi henkilö teki näköjään virheen väittäessään, että keltavihreitä ei olisi olemassa, mutta minä olen kyllä huomioinut myös keltavihreiden liikkeiden olemassaolon heti siitä lähtien, kun korjasit, että niitä on olemassa. Sanoin, että ahaa, niin niitä näköjään onkin olemassa, onpa kiva, mutta on myös tosiaan olemassa niitä punakeltaisia Mäkkäreitä, joista tässä oli puhe. Mitä olisit halunnut minun tekevän toisin? Anteeksi, että olen syntynyt ennen vuotta 2009 ja sen vuoksi muistan Suomen punakeltaiset Mäkkärit.

      Lainaa

    87. Liukas puhveli 7.2.2024 18:42
      Tulos: -15 (17 ääntä)
      Koko apina: Ja itse yrität kaasuvalottaa kaikki toiset luulemaan, että ei mukamas olisi olemassa punakeltaisia Mäkkäreitä. [...]
      Missä niitä sitten on? Suomessa?
      Itsekin olen syntynyt ennen vuotta 2009 (vuonna 2007) enkä todellakaan muista muun värisiä. Korjaa toki, jos olen väärässä.
      Olipas muuten törkeää syyttää minua rasistiksi ihan vain sen takia, etten ole päässyt matkustelemaan 😞 Kaiken lisäksi saan jatkuvasti miinusvihaa vaikka olen alusta alkaen ollut oikeassa. Itse en ole miinustanut ketään. 

      Lainaa

    88. Kaunis kavioeläin 7.2.2024 18:46
      Tulos: +13 (17 ääntä)
      Liukas puhveli: Tässä on taas se gaslight-meininki 😩 Mielestäni on cannamaista olettaa, että suomalainen, Suomessa asuva henkilö assosioi brändin värit amerikkalaisen logon mukaan ja puhuu mäkkärin mainonnasta "yleisesti" eikä "vain Suomessa". Missä ja miksi hitossa katsoisin heidän jenkkimainontaa? Olen myös matkustellut, mutta [...]
      Mikä sinussa on vialla?
      Punaiset mäkit olivat Suomessa ihan yhtä yleisiä kuin kaikkialla muuallakin. Kukaan ei oleta sinun tietävän sitä valmiiksi, jos olet syntynyt vasta sen jälkeen kun ne poistuivat katukuvasta, mutta miten se voi olla sinulle noin iso ongelma, että toiset muistavat niiden olemassaolon? Sinulle kerrottiin, että niitä on ollut täällä aiemmin ja monet ihmiset muistavat sen. Olisit ihan hyvin voinut vastata "ahaa, en tiennytkään sitä, kiitos tiedosta", ja jatkaa elämääsi tuon typerän kiukuttelun sijaan.
      "Yhyy minua gaslightataan ja yritetään amerikkalaistaa vasten tahtoani", itkee penska, joka itse yrittää uskotella kaikille toisille, että ulkomaista mainontaa ei ole olemassa, ja käyttää Finglishiä "gaslight-meininki" suomenkielisen "kaasuvalotuksen" sijaan 🙄

      Lainaa

    89. Koko apina 7.2.2024 18:51
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Liukas puhveli: Missä niitä sitten on? Suomessa? Itsekin olen syntynyt ennen vuotta 2009 (vuonna 2007) enkä todellakaan muista muun värisiä. Korjaa toki, jos olen väärässä. Olipas muuten törkeää syyttää minua rasistiksi ihan vain sen takia, etten ole päässyt matkustelemaan 😞 Kaiken lisäksi saan jatkuvasti miinusvihaa vaikka olen alusta alkaen ollut oikeassa. Itse en ole miinustanut ketään. 
      Olen kertonut sinulle nyt lukuisia kertoja, että punakeltaisia McDonald'seja on kirjaimellisesti kaikissa Euroopan ulkopuolisissa maissa, joissa McDonald's operoi. Olet väärässä väittäessäsi, että punakeltaista ruokamainontaa ei olisi olemassa, ja teet väärin kun yrität kaasuvalottaa toiset uskomaan tuota valhetta. Ja jos et hyväksy maahan- ja maastamuuttoa, niin olet todella iljettävän suvaitsematon ihminen. Olin kanssasi kärsivällinen, mutta olet kyllä omilla valinnoillasi ansainnut kaikki ne reaktiot, mitä olet täällä saanut. Jos et siedä saamiasi reaktioita, niin valitse itse käyttäytyä toisella tavalla.

      Lainaa

    90. Liukas puhveli 7.2.2024 18:52
      Tulos: -12 (18 ääntä)
      Kaunis kavioeläin: Mikä sinussa on vialla? Punaiset mäkit olivat Suomessa ihan yhtä yleisiä kuin kaikkialla muuallakin. Kukaan ei oleta sinun tietävän sitä valmiiksi, jos olet syntynyt vasta sen jälkeen kun ne poistuivat katukuvasta, mutta miten se voi olla sinulle noin iso ongelma, että toiset muistavat niiden olemassaolon? Sinulle [...]
      Minulle sanottiin:
      ➡️ "Mitä jos ensi kerralla Mäkkärin ohi kulkiessasi katsot minkä väriset ne pihalla törröttävät kaaret ovat ja mitä muita värejä logossa näkyy? Se mitä värejä käytetään nettisivuilla taustana ja tehosteena on eri asia."
      Kyllä on gaslaittaamista, että nyt tarina muuttuu niin, että:
      ➡️ "Kukaan ei oleta sinun tietävän sitä valmiiksi, jos olet syntynyt vasta sen jälkeen kun ne poistuivat katukuvasta"
      Nämä ovat suoria lainauksia.
      Muutenkin alkaa mennä liian henkilökohtaisuuksiin teidän kommentit.

      Lainaa

    91. Kaunis kavioeläin 7.2.2024 18:58
      Tulos: +5 (17 ääntä)
      Liukas puhveli: Minulle sanottiin: ➡️ "Mitä jos ensi kerralla Mäkkärin ohi kulkiessasi katsot minkä väriset ne pihalla törröttävät kaaret ovat ja mitä muita värejä logossa näkyy? Se mitä värejä käytetään nettisivuilla taustana ja tehosteena on eri asia." Kyllä on gaslaittaamista, että nyt tarina muuttuu niin, että: ➡️ "Kukaan ei [...]
      Tuo henkilö teki virheen, koska väitti, että punakeltaisia olisi vielä Suomessa. Get over it. 
      Ja liian henkilökohtaisuuksiin? Sanoo penska, joka itse aloitti suoran haukkumisen siitä, että joku toinen asuu ulkomailla 🙄 Miksi yrität kaasuvalottaa toiset uskomaan, että heillä ei oke oikeutta haukkua sinua, mutta sinulla on erityisoikeus haukkua heitä?
      Typerä penska.

      Lainaa

    92. Liukas puhveli 7.2.2024 19:01
      Tulos: -11 (19 ääntä)
      Nyt menee niin asiattomaksi, että tämä typerä penska poistuu keskustelusta ja jättää teidät sivistyneet vanhemmat ihmiset rauhaan.

      Lainaa

    93. Koko apina 7.2.2024 19:04
      Tulos: +8 (16 ääntä)
      Liukas puhveli: Nyt menee niin asiattomaksi, että tämä typerä penska poistuu keskustelusta ja jättää teidät sivistyneet vanhemmat ihmiset rauhaan.
      Minunkin olisi varmaan kannattanut lopettaa siinä, kun sinä rupesit suoraan haukkumaan minua Cannaksi. En käsitä, miten voit valittaa siitä, että toiset puhuvat sinulle ikävästi sen jälkeen, kun itse melkeinpä aloitat oman suunvuorosi avoimella paheksunnalla ulkosuomalaisia kohtaan.

      Lainaa

    94. Sopimaton katkarapu 7.2.2024 19:36
      Tulos: +24 (26 ääntä)
      Täällä on nyt kaikilla karannut vähän mopo käsistä 😅 Vanhemmalle väelle näyttää tulleen yllätyksenä, että Mäkkärin logo muuttui vihreäksi jo 15 vuotta(!) sitten. Nuorempi keskustelija ei ilmeisesti ymmärtänyt, että hänen koko elämänsä tuntuu meille muutamalta kuukaudelta ja otti turhaan kierroksia.

      Lainaa

    95. Taukoamaton marsu 7.2.2024 19:38
      Tulos: +6 (16 ääntä)
      Liukas puhveli: Missä niitä sitten on? Suomessa? Itsekin olen syntynyt ennen vuotta 2009 (vuonna 2007) enkä todellakaan muista muun värisiä. Korjaa toki, jos olen väärässä. Olipas muuten törkeää syyttää minua rasistiksi ihan vain sen takia, etten ole päässyt matkustelemaan 😞 Kaiken lisäksi saan jatkuvasti miinusvihaa vaikka olen alusta alkaen ollut oikeassa. Itse en ole miinustanut ketään. 
      Ihan naurettava keskustelu. Tarkoitat varmaan, että olet syntynyt 2019. Miten kukaan voi olla noin sokea omalle sosiaaliselle vaikutukselleen? Ihan 6-7-vuotiaan touhua, että itse räyhätään miten lystää, vaaditaan kaikkia toisia olemaan kivasti, ja mikään sellainen, minkä ei itse tiedä olevan olemassa, ei käytännössä olekaan olemassa (ja kaikkia, jotka muuta kehtaavat väittää, lyödään hiekkalapiolla päähän). Miinustan heti kaikki viestisi, koska todellakin vihaan niitä.

      Lainaa

    96. Toraisa järvisieni 7.2.2024 19:48
      Tulos: +20 (22 ääntä)
      Kuka tässä on niiden rakennusten väreistä, katoista jne. puhunut? Logo eli ne keltaiset kaaret on keltainen ja tässäkin iso logo tikun nokassa sisältää keltaisen alla bonuksena punaisella taustalla valkoisen tekstin: https://lh5.googleusercontent.com/p/AF1QipMRcORbcybbKrbkNTdpmKxhbK82PnLlkn44-bVh Rakennus on ruskea ja kattopellit tumman vihreitä. Sanoisin tuon perusteella että aika pitkälle logo on keltainen ja lisäksi mukana punaista. Samanlaisia tolppia on ympäri maan, osa jopa paljon isompia kuin tuon mäkkärin tolppa. Se että jossakin se keltainen logo on vihreällä taustalla ei tarkoita että se vihreä olisi osa sitä logoa. Toki se voi olla mäkkärin sisäinen tyylisääntö että sitä keltaista logoa ei saa laittaa kuin tiettyjen värisävyjen yhteyteen. Esimerkiksi se punainen ranskalaisrasia ja se tietty vihreä nettisivuilla, seinissä ja pienissä tolpissa. Myös mustan päällä on keltaista nähty. Yrityksillä nämä on tarkkoja juttuja. Keskeistä on että ne on keltaiset kaaret. Tuossa vielä toinen: https://hs.mediadelivery.fi/img/468/9113f02423f254b0408e957032551584.jpg Eli ainakaan ei voi väittää etteikö mäkkäri markkinoisi itseään keltaisella ja punaisella. Se ei poissulje sitä etteikö muitakin värejä voisi käyttää, mutta keltainen on aina mukana.

      Lainaa

    97. Peitettävä alpakka 7.2.2024 20:15
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      Toraisa järvisieni: Kuka tässä on niiden rakennusten väreistä, katoista jne. puhunut? Logo eli ne keltaiset kaaret on keltainen ja tässäkin iso logo tikun nokassa sisältää keltaisen alla bonuksena punaisella taustalla valkoisen tekstin: lh5.googleusercontent.com/p/AF1QipMRcORbcybbKrbkNTdpmKxhbK82PnLlkn44-bVh Rakennus on ruskea ja [...]
      Pakko sen verran huomauttaa, että nuo osittain punaiset kyltit ovat erittäin vanhoja ja historiaan siirtyvä jäänne. Uudet ovat vihreitä. Katukuvaan McDonald's ei enää lätki keltaisia kaaria punaiselle pohjalle. 

      Lainaa

    98. Salamyhkäinen kotka 7.2.2024 20:45
      Tulos: +26 (28 ääntä)
      Just Mäkkärissä istun. Täällä logo on joka paikassa keltainen. Siitä lienee kaikki yhtä mieltä? Tehostevärinä ja taustana näkyy olevan punaista, vihreää, mustaa ja valkoista. Pihalla iso M on keltainen ja alla punaista. Tien varressa pieni tolppa päästä vihreä ja siinä keltainen M. Ranuissa rasia punainen. Kupissa punaisella pohjalla M. Sama hampparirasiassa. Kuten joku jo sanoi niin tehosteväriksi on vaihtumassa vihreä aiemman punaisen tilalle. Itse logo, keltaiset kaaret, edelleen keltainen.

      Lainaa

    99. Pystysuora flamingo 7.2.2024 23:07
      Tulos: +17 (19 ääntä)
      Sopimaton katkarapu: Täällä on nyt kaikilla karannut vähän mopo käsistä 😅 Vanhemmalle väelle näyttää tulleen yllätyksenä, että Mäkkärin logo muuttui vihreäksi jo 15 vuotta(!) sitten. Nuorempi keskustelija ei ilmeisesti ymmärtänyt, että hänen koko elämänsä tuntuu meille muutamalta kuukaudelta ja otti turhaan kierroksia.
      Tuhannesti tämä!
      Näin ysärillä syntyneenä opin tästä keskustelusta että mäkkäri on nykyään keltavihreä. Punavihreä brändi on jäänyt mieleen lapsuudesta ja sen jälkeen en ole juurikaan käynyt mäkkärissä niin en ole kiinnittänyt huomiota muuttuneisiin väreihin. Asia itsessään ei herätä minussa suuria tunteita ja huomasin oman muinaisuuteni katsottuani ensimmäiset esimerkkilinkit, mutta oli aika ikävä lukea vänkäämistä ja haukkumista asiasta jonka olisi voinut kuitata vaan olankohautuksella.

      Lainaa

    100. Aurinkoinen näätä 8.2.2024 2:33
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Sopimaton katkarapu: Täällä on nyt kaikilla karannut vähän mopo käsistä 😅 Vanhemmalle väelle näyttää tulleen yllätyksenä, että Mäkkärin logo muuttui vihreäksi jo 15 vuotta(!) sitten. Nuorempi keskustelija ei ilmeisesti ymmärtänyt, että hänen koko elämänsä tuntuu meille muutamalta kuukaudelta ja otti turhaan kierroksia.
      Puhe oli nyt kuitenkin punaisen ja keltaisen värin markkinointikäytöstä. Ei vihreän ja keltaisen.
      Sitten tapahtui joku pimahdus ja "TE OOTTE KAIKKI JOTAI TYHMII CANNOI JA DONALDTRUMPPEI YHYHYY MIX KAIKKI HAUKKUU MUAAA 😭"

      Lainaa

    101. Aurinkoinen näätä 8.2.2024 2:35
      Tulos: +1 (9 ääntä)
      Liukas puhveli: Nyt menee niin asiattomaksi, että tämä typerä penska poistuu keskustelusta ja jättää teidät sivistyneet vanhemmat ihmiset rauhaan.
      Ja sinä olet ihme heikko luuseri. Jos et kestä haukkumista menemättä siitä rikki, niin älä sitten ala haukkumaan toisia. Sen PITÄISI olla yksinkertaista.

      Lainaa

    102. Epäonnistunut metso 8.2.2024 3:07
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Kumma paprika: Niin, samaahan ne tupakastakin sanoo, mutta niin vaan tutkimukset osoittavat, että pakkausten muuttaminen neutraaleiksi tai epämiellyttäviksi vähentää tupakointia. Aivan varmasti sama toimisi karkkien ja sipsien kanssa. En kyllä näkisi tähän tarvetta, mieluummin voisi vähentää pakkauskokoa ja tarvittaessa nostaa verotusta.
      Pitäis etsiä ja lukee niitä tutkimuksia, että todellako niissä puhutaan kausaatiosta eikä korrelaatiosta, koska mun on kessunkin kohdalla vaikea uskoa et se pakkausten ulkonäkö vaikuttaa – ennemminkin yhteiskunnan ja kanssaihmisten hyvin negatiiviseksi muuttunut asenne tupakkaan ja tupakoiviin, sekä hillittömäksi noussut hinta. 
      Omat tuttavat on toki pieni ja kapea otanta, mutta yksikään tuntemani röökaaja ei ole niiden pakkausten ulkonäöstä juuri muuta mieltä kuin että onhan ne rumia mutta mitä väliä, eikä yksikään tuntemani lopettanut ole maininnut syyksi pakkauksia. Eniten puhutaan terveydestä ja rahasta siinä yhteydessä. 
      Mutta kuten sanottu, se on vaan oma tuttavapiiri, ei laaja otanta. Ne tutkimukset silti kiinnostaa koska kausaatiota kohtaan olen skeptinen,  korrelaatio taas löytyy varmasti. 

      Lainaa

    103. Epäonnistunut metso 8.2.2024 3:42
      Tulos: -4 (6 ääntä)
      Lämpenevä sakaali: Ei millään pahalla, mutta olet kyllä aivan täydellisen ymmärtämätön markkinoinnin ja mielikuvamainonnan tehon suhteen. Ihan oikeasti, sille on syynsä miksi brändäykseen ja designiin käytetään hurjia summia rahaa. Totta kai niitä sipsejä ja karkkeja ostettaisiin vaikka ne olisivat mustassa nimettömässä pussissa kassan [...]
      Saatan olla täydellisen ymmärtämätön joo kun ei markkinointi tippaakaan kiinnosta ja halveksin koko asiaa/alaa, mutta kyllä se mut aika murheelliseksi saa siitä, miten ihmiset oikein muodostaa päätöksiä. Koska eihän tuommoinen sit rajoitu sinne herkkuhyllylle, vaan koskee kaikkea päätöksentekoa. Tuohan käytännössä tekee rationaalisen päätöksenteon mahdottomaksi. En suostu uskomaan että tällaiset halvat temput toimii kaikilla. Sellainen varmasti vaikuttaa, että tuotteet laitetaan kassan taakse, koska se on epäkäytännöllistä ostajan näkökulmasta ja vähentää varmasti niitä ”osui silmään, siispä ostan” -tyyppisiä heräteostoksia. Mutta että nimenomaan pakkauksen värillä olisi joku merkitys jollekin, ja jopa niin suuri merkitys että sen perusteella lopettaisi tuotteen ostamisen, niin sitä on hankala uskoa. Edelleen kiinnostaisi puhuvatko tutkimukset kausaatiosta vai korrelaatiosta. 
      Eläimetön vaatekappale: Osittain samaa mieltä. Jos himottaa ne juustonaksut niin niitähän ostaa vaikka niitä myytäisiin jätesäkin näköisessä pussissa. Jos ei himota, niin ei osta. Mutta tuossa välissä se tilanne kun on epävarma, niin sen sipsihyllyn ohi mennessä jos silmä sattuu siihen pussiin ja päähän tulviin muistot lapsuusvuosilta kun [...]
      No joo, ymmärrän pointtisi. Enkä minä sitä sano etteikö mielikuvat vaikuttaisi – moni varmaan ostaa jonkun verran samoja tuotteita mitä lapsuudenkodissa on ostettu, koska tottumus ja mielikuvat. Mutta on tosi eri asia että pakkaus muistuttaa lapsuudesta, kuin että pakkaus on kivan värinen. Ja siis kun nyt puhutaan vielä pakkauksesta, ei itse tuotteesta jonka triviaaleillakin ominaisuuksilla voi olla suurikin merkitys.

      Lainaa

    104. Epäonnistunut metso 8.2.2024 4:00
      Tulos: -4 (6 ääntä)
      Miksi aina monni: Kyllä sillä pakkauksellakin on melkoinen vaikutus mielikuvanluomisessa. Jos minulla olisi kahdenlaisia tomaattisipsejä, toinen olisi tasaisen harmaassa pussissa, jossa lukee tasapaksulla fontilla "tomaatisipsi"Ja toinen pakkaus olisi värikäs ja täynnä kirkkaita kuvia tomaateista ehkä jopa antroformoituna, niin kyllä se jälkimmäinen pussi vain mukaan sattuisi.
      Jaa. Mulle sattuisi mukaan se kumpi on halvempi. Ja jos hypoteettisesti ei tarttis rahasta huolehtia, niin sit sattuisi mukaan se, jonka tiedän paremman makuiseksi. Joskus oon viinin ostanut kauniin pullon takia, kun halusin säilyttää sen pullon kynttilänjalkana. Mutta miksi ostaa jotain kivan/kauniin pakkauksen takia jos se pakkaus menee roskiin? Siis on se nyt vissiin uskottava, että joillekin tämmöinen tehoaa, mut vähän se ahdistaa et niin on.

      Lainaa

    105. Epäonnistunut metso 8.2.2024 4:41
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Liukas puhveli: Missä niitä sitten on? Suomessa? Itsekin olen syntynyt ennen vuotta 2009 (vuonna 2007) enkä todellakaan muista muun värisiä. Korjaa toki, jos olen väärässä. Olipas muuten törkeää syyttää minua rasistiksi ihan vain sen takia, etten ole päässyt matkustelemaan 😞 Kaiken lisäksi saan jatkuvasti miinusvihaa vaikka olen alusta alkaen ollut oikeassa. Itse en ole miinustanut ketään. 
      Saat niitä miinuksia aggressiivisen tyylisi takia, siksi että ensin itse haukut muita ja sitten syytät muita sinun haukkumisestasi (mikä muuten ihan oikeasti on kaasuvalottamista, toisin kuin täällä myöhemmin antamasi esimerkki), sekä siksi, että jotenkin valtavasti loukkaannuit siitä, että kanssasi ollaan eri mieltä aivan tyhjänpäiväisestä asiasta ja nostit siitä vielä julmetun hässäkän.

      Lainaa

    106. Simppeli sarvikuono 8.2.2024 8:41
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      just: Ylimääräinen energia lihottaa, tuli se mistä lähteestä tahansa.
      En kyllä väittänyt mitään muuta. Sanoin, että lapset luulevat, että sokeri EI lihota. Ja sitä voisi vetää pari kiloa päivässä. Ja sitten leivälle ei haluta rasvaa.

      Lainaa

    107. Pystysuora flamingo 8.2.2024 10:41
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Pystysuora flamingo: Tuhannesti tämä! Näin ysärillä syntyneenä opin tästä keskustelusta että mäkkäri on nykyään keltavihreä. Punavihreä brändi on jäänyt mieleen lapsuudesta ja sen jälkeen en ole juurikaan käynyt mäkkärissä niin en ole kiinnittänyt huomiota muuttuneisiin väreihin. Asia itsessään ei herätä minussa suuria tunteita ja [...]
      Seuraavan päivän kirkkain silmin - punakeltainen siis toki, ei punavihreä 😅

      Lainaa

    108. Pyykkivuoreen hautautunut matelija 8.2.2024 12:00
      Tulos: +4 (12 ääntä)
      Liukas puhveli: Nyt menee niin asiattomaksi, että tämä typerä penska poistuu keskustelusta ja jättää teidät sivistyneet vanhemmat ihmiset rauhaan.
      Erikoista kyllä, tämä kommentti jota kutsuit juuri asiattomaksi, oli ainoa koskaan näkemäni kommentti, joka EI ollut asiaton siitä huolimatta, että siinä haukuttiin sinua.
      Ansaitsetko tulla haukutuksi? Et tietenkään. Mutta ei kukaan muukaan ansaitse, ja minusta tuo kommentti alleviivaa juuri sitä.
      Katso, miten itse reagoit tuohon kommenttiin. Siinä kysyttiin hyvinkin aiheellisesti, että miksi sinulla itselläsi on erityislupa haukkua toisia samalla kun valitat siitä, mihin sävyyn toiset puhuvat sinulle. Mutta sinä et halunnut kuunnella tätä aiheellista puheenvuoroa, koska sen lopussa sinua kutsuttiin typeräksi penskaksi. Et halunnut kuunnella asiapuhetta, kun se esitettiin sinulle epäystävällisellä tavalla.
      Tästä samasta syystä sinua miinustetaan täällä, vastaukseksi siihen kun ihmettelit saamiesi miinusten määrää. Puhut toisille niin ilkeään, hyökkäävään ja aivan tarpeettoman vihaiseen sävyyn, että kukaan ei halua kuunnella sinua, vaikka sanomasi onkin asiasisällöltään korrektia.
      Ymmärrän, että siitä voi aiheutua suurta mielipahaa, jos McDonalsin mainonta on itselle sydämen asia, ja sitten joku toinen tuleekin kertomaan, että omaa lempibrändiä mainostetaan myös sellaisella väriyhdistelmällä, joka ei ole itselle mieluinen. Mutta se on kuitenkin totuus, että monissa paikoissa - menneisyydessä myös Suomessa - logon värit ovat keltainen ja punainen. Jos haluat, voit laittaa siitä asiakaspalautetta firmalle, mutta ketään ei hyödytä, että rähiset asiasta noin jumalattomasti ihmisille, jotka vain kertoivat faktoja.

      Lainaa

    109. Pyykkivuoreen hautautunut matelija 8.2.2024 12:05
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Liukas puhveli:  Olipas muuten törkeää syyttää minua rasistiksi ihan vain sen takia, etten ole päässyt matkustelemaan 😞 Kaiken lisäksi saan jatkuvasti miinusvihaa vaikka olen alusta alkaen ollut oikeassa. Itse en ole miinustanut ketään. 
      Ja sinua ei ymmärtääkseni syytetty rasistiksi, vaan sinulta kysyttiin, että mistä syystä vastustat ajatusta kaikesta ulkomaalaisesta noin voimakkaasti. Siihen lisättiin, että jos perustelusi tälle ulkomaalaisten asioiden vihaamiselle on rasistinen, niin sitten ansaitsetkin kritiikkiä. Mistä olen ihan samaa mieltä.

      Lainaa

    110. Natiivi haltija 8.2.2024 12:21
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Epäonnistunut metso: Saatan olla täydellisen ymmärtämätön joo kun ei markkinointi tippaakaan kiinnosta ja halveksin koko asiaa/alaa, mutta kyllä se mut aika murheelliseksi saa siitä, miten ihmiset oikein muodostaa päätöksiä. Koska eihän tuommoinen sit rajoitu sinne herkkuhyllylle, vaan koskee kaikkea päätöksentekoa. Tuohan käytännössä [...]
      Koskien lausetta "Tuohan käytännössä tekee rationaalisen päätöksenteon mahdottomaksi." : Olet juuri oivaltanut jotain oleellista. Niin markkinointi toimii, valitettavasti. Niin toimii myös poliittinen vaikuttaminen, media ja monesti myös ihan tavallinen keskustelu. Lähes kaikki kommunikointi on manipulointia.

      Lainaa

    111. rottanpää 8.2.2024 17:34
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Koko apina: Ja sipsikarkkileivosvalikoimaa on ihan oikeasti vähennettävä ja reilusti. Ajatus voi tuntua ikävältä - - 
      Haluan nostaa tästä kommentista tän yhden kohdan, koska oma reaktioni olikin päinvastainen. Ajatus kuulostaa mulle helpottavalta! Viime vuosina on tullut niin paljon uusia vegaanisia karkkeja ja sipsejä, että nykyään munkin on vaikea valita, mitä tahtoisin, vaikka valtaosa niistä on edelleen mulle sopimattomia. Ennen valinta oli helppoa, kun ei ollut kuin ihan muutamia vaihtoehtoja. Esim. karkeissa valinta meni aika pitkälle karkkityypin mukaan: suklaata, hedelmäkarkkia, lakua tai salmiakkia. Jokaisessa kategoriassa oli ehkä joku pari vaihtoehtoa, kaupasta riippuen. Sipseissä valinta oli aika lailla maustamattomien, grillisipsien ja hotrodien välillä. Tää kuulostaa ehkä tosi ankeelta, mutta itse asiassa olin aina tosi tyytyväinen mun herkkuihin juuri siksi, ettei vaihtoehtoja ollut paljon. On tosi paljon helpompi olla tyytyväinen siihen, että valitsi hedelmäkarkin suklaan sijaan kuin siihen, että valitsi hedelmäkarkin X sadan muun hedelmäkarkin sijaan.
      Muistelen joskus lukeneeni aiheesta tehdystä tutkimuksestakin, jossa asiaa testattiin muistaakseni jäätelömauilla. Ryhmässä, jossa sai valita ihan muutamasta jätskimausta (oliskohan ollut tyyliin vanilja, suklaa ja mansikka), ihmiset olivat lopuksi keskimäärin paljon tyytyväisempiä jätskiinsä kuin ryhmässä, jossa makuvaihtoehtoja oli paljon. Runsaasta valikoimasta valinneet koehenkilöt jäivät huomattavasti useammin miettimään, että ehkä joku toinen maku olisi sittenkin ollut parempi, minkä takia he sitten kokivat suurempaa tyytymättömyyttä jäätelöönsä.

      Lainaa

    112. Inhottava etana 8.2.2024 18:06
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Mun pituus/painosuhde on 180/130 ja viimeksi varmaan 12-vuotta sitten käyttänyt terveyspalveluja, ei sinne turhaan pidä mennä. :D

      Lainaa

    113. Palkaton riesa 8.2.2024 18:30
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Kaikki haittaverot mahdollisimman minimiin ja ihmisille omaa vastuuta kulutusvalinnoista. Ei kuulu hevonhelvettiä milleen valtiolle ohjailla ketään mihinkään valintoihin. THL, terveysministeriö ja muut hölynpölyt lakkautettava!

      Lainaa

    114. Intiimi peura 8.2.2024 18:41
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Varmaan kohdassa "lisää työkokemus"

      Lainaa

    115. Kunniakas neuvonantaja 10.2.2024 10:56
      Tulos: +10 (16 ääntä)
      Kaikki muut: "Punakeltainen mainonta, jota esim. McDonald's käyttää, on..." Liukas puhveli: McDonald'sin logo on kylläkin keltavihreä." Kaikki muut: "Hetkinen, mitä? Onko niillä senkin värisiä logoja? No mutta joka tapauksessa, nyt puhutaan niistä punakeltaisista logoista, jotka..." Liukas puhveli: "Niillä ON keltavihreitä logoja! Pitää olettaa, että puhe on keltavihreistä, jos ei erikseen mainita, että puhe on punakeltaisista!" Kaikki muut: "Ai kappas, niin näköjään onkin. Enpä ollutkaan kiinnittänyt huomiota, että värit ovat vaihtuneet, kun itse olen käynyt mäkkärissä viimeksi lapsena. Mutta siis kuten sanoimme, haluamme nyt puhua siitä punakeltaisesta mainonnasta, jota käytetään siksi, koska..." Liukas puhveli: "PUNAKELTAISIA LOGOJA EI OLE OLEMASSA. ON VAIN KELTAVIHREITÄ." Kaikki muut: "Hei rauha, Suomen logot ovat nykyään keltavihreitä, mutta me yritimme puhua tuosta punaisesta ja keltaisesta, kun..." Liukas puhveli: "ÄLKÄÄ HUUTAKO MULLE! PUNAISTA VÄRIÄ EI OLE OLEMASSA! MISSÄ MUKA ON PUNAISTA! EI MISSÄÄN! JOS VÄITÄT ETTÄ PUNAISTA ON OLEMASSA, EN HYVÄKSY SINUA SUOMALAISEKSI!" Kaikki muut: "Mitä ihm..." Liukas puhveli: "TÄÄLLÄ TE VAAN YRITÄTTE KAASUVALOTTAA MUA, ETTÄ PUNASTA VÄRII OLIS MUKAMAS OLEMASSA, VAIKKA KAIKKI NÄKEE ETTÄ ON VAAN VIHREÄÄ! TE PUHUTTE IHAN HARHOJA JA YRITÄTTE LAVASTAA MUT NÄYTTÄMÄÄN HULLULTA!" Kaikki muut: "Hei ei ole mitään hätää, tässä oli vain väärinkäsitys. Me halusimme vain puhua punakeltaisen mainonnan käytöstä ja efekteistä." Liukas puhveli: "EI EI EI EI, TE OOTTE NATSEJA! TE OOTTE ADOLF HITLER! TE YRITITTE JUST TAPPAA MUT! TE OOTTE VAAN HAUKKUNU MUA KOKO TÄN KESKUSTELUN AJAN VAIK TE ITE OOTTE KIRJAIMELLISESTI RAAMATULLINEN SAATANA!" Kaikki muut: "Huoh. Luovutamme. Ja ite oot." Liukas puhveli: "NYT TEIDÄN KÄYTÖS KATKAISI KAMELIN SELÄN! TE MENITTE NYT NIIIN ASIATTOMIKSI, ETTÄ MÄ EN KESTÄ ENÄÄ! MUN TÄYTYY LÄHTEE VAIHTAAN MUN VAIPPA, KOSKA TE KAKKASITTE MUN HOUSUUN!" Ihan... mielenkiintoinen trolli. Pakkohan tämän on trolli olla, ei kukaan oikeasti ole näin tyhmä.

      Lainaa

    116. Anti- kvariaatti 11.2.2024 21:39
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Mika polttouuniin heti kun eläke lähenee

      Lainaa

    117. Melko hämähäkki 15.2.2024 0:54
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Hävytön kultakala: Kai niissä karkkipusseissa voisi olla läskimahan tai reikähampaan kuva, vähän niinkuin tupakka-askeissa on nykyään varoitukset? Hmm.
      Tavallaan "hauska" idea. Tosin tupakka on tutkitusti 100% haitallinen ja "kohtuukäyttökin" voi aiheuttaa monenlaista sairautta vaikkei kaikki keuhkosyöpää saisikaan. Sen sijaan perusterve normaalisti liikkuva ja terveellisesti syövä ihminen jos harvakseltaan syö silloin tällöin kohtuullisen määrän karkkia tai sipsejä ei siitä vaurioidu.

      Lainaa

    118. Neulottu ilonpilaaja 18.2.2024 11:54
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Liukas puhveli: Mitä hittoa oikeasti? Etsi yksikin mäkkäri tai mäkkärin juliste, jossa ei ole keltavihreää logoa. Kaikkien mäkkäreiden pihoilla liehuu vihreät liput. Jokaikisen mainoksen kulmassa on vihreä logo. Kaikki sometilit ovat vihreitä. Rakennusten katot ovat AINA vihreitä ja niissä on logo vihreällä pohjalla AINA. Siis [...]
      Mun lähin mäkkäri on n. 100km päässä ja se on kyllä punakeltainen. Mainoksia ei tuu vastaan tai sen hoitaa päänsisäinen add blockeri, joten minä miellän mäkkärin lapsuudestanikin punakeltaiseksi. Lopeta se hikeentyminen siis. Et tolka vouhotuksella tee muuta kuin itsesi naurettavaksi.

      Lainaa

    119. Taskuton alokas 18.2.2024 16:04
      Tulos: -3 (5 ääntä)
      Neulottu ilonpilaaja: Mun lähin mäkkäri on n. 100km päässä ja se on kyllä punakeltainen. Mainoksia ei tuu vastaan tai sen hoitaa päänsisäinen add blockeri, joten minä miellän mäkkärin lapsuudestanikin punakeltaiseksi. Lopeta se hikeentyminen siis. Et tolka vouhotuksella tee muuta kuin itsesi naurettavaksi.
      Missä tämä Mäkkäri on? Takaan, ettei se ole punakeltainen ja olen valmis käymään paikan päällä ottamassa kuvia.

      Lainaa

    120. Silityskuiva pulu 21.2.2024 21:00
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Ei taivas mikä riita 😅 piti googlettaa McDonald's (ja kiitos tämän, saan varmaan mäkkärin mainoksia hautaan asti). Kuvahaussa löytyi niin keltaista, punakeltaista kuin keltavihreää väritystä, varsin tasaisesti kaikkia näistä. Ja jos palataan alkuperäiseen pointtiin, punainen JA keltainen ovat siis molemmat ruokahalua herättäviä värejä. Ainakin toista näistä löytyy mäkkärin logosta. Ja burger kingin. Ja hesen. Ja estrellan ja taffelin. Tarvitseeko jatkaa? Markkinoijat tietävät mikä meihin vetoaa. Tiesittekö muuten, miksi kaupassa tulee aina ekana vastaan hevi-osasto? Eihän siinä ole mitään järkeä, kun sitten banaanit liiskaantuu maitopurkkien alla. Jotta me ostettaisiin niitä enemmän. Markkinoijat ovat huomanneet, että ihmiset täyttävät tyhjän korin mieluiten jollain terveelliseksi koetulla, joten meidät pistetään ensin kävelemään vihannesosaston poikki ja täytettäisiin kori vihanneksilla, oikeuttamaan myöhempää sipsipussin lisäämistä.

      Lainaa

    121. Valtion ei kuulu puuttua 11.5.2024 3:33
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      Palkaton riesa: Kaikki haittaverot mahdollisimman minimiin ja ihmisille omaa vastuuta kulutusvalinnoista. Ei kuulu hevonhelvettiä milleen valtiolle ohjailla ketään mihinkään valintoihin. THL, terveysministeriö ja muut hölynpölyt lakkautettava!
      Kiitos! Joku järkeväkin täällä. Oon vaan pyöritellyt silmiä ihmisten typeryydelle. "Valtion pitää valvoa, että en osta karkkia, kun mieli tekee". Siis apua.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: herkut, joka vuosi aikaisemmin, joulu, jouluvalot, karkit, kauppa, profiili, pussit, sairaus, sääli, tammikuu, terve, tykkää lajista