Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mitä tänään syötäisiin? Osa 108

"Se rennompi" hiilariryhmä.
Mitä tänään syötäisiin? Osa 108

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 83 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Huvittava vuohi 8.2.2024 0:08
      Tulos: +380 (508 ääntä)
      Kukaan ei oksenna koko yötä rasvan takia mitä pitsassa. Ketouskoivaiset on kyllä raskasta porukkaa. Yllättävän usein ne myös linkittyy koronahörhöihin.

      Lainaa

    2. Maailmankuulu kantojuhta 8.2.2024 0:27
      Tulos: +203 (279 ääntä)
      Huvittava vuohi: Kukaan ei oksenna koko yötä rasvan takia mitä pitsassa. Ketouskoivaiset on kyllä raskasta porukkaa. Yllättävän usein ne myös linkittyy koronahörhöihin.
      Mä oon oksentanut koko yön rasvaisen pitsan takia. Sappikivet aiheuttaa sen että mm. rasvainen ruoka aiheuttaa sappikohtauksen, jossa oksennan noin kuusi tuntia. Senkin jälkeen kun tuntuu että on jo oksentanut kaikki sisuskalunsakin ulos löytyy edelleen jotain nestettä, joka puskee ylös. Perusterve tuskin rasvaisesta pitsasta kärsii koko yötä, mutta jätettään silti mahdollisuus sille, että joku siitä voi kärsiä.

      Lainaa

    3. Ruodoton herne 8.2.2024 0:32
      Tulos: -112 (322 ääntä)
      No siis myönnetäänkö, että jos liityn ryhmään, jossa aiheena on "punaiset autot" ja sinne vallanvasten lisään kuvan sinisestä autosta ja sanon "hei relatkaa vähän", niin kyllähän minä siinä enemmän ongelmana olisin Sama juttu kun sekasyöjiä menee vegaaniryhmiin kertomaan, kuinka he suosittelevat syömään lihaa. Tai sitten joku vegaani menee ehdotteleemaan "tirisevä kokolihapihvi"-ryhmään, kuinka kannattaisi syödä salaattia mieluummin.

      Lainaa

    4. Mädäntynyt sarvikuono 8.2.2024 0:34
      Tulos: +341 (365 ääntä)
      Jos ja todennäköisesti kun tuo ikkunanpuite on Johannan ja miehensä asunnosta, niin on syytä epäillä ettei muukaan siisteys ole parhaalla tolalla 🤢. Ettei siis ihmekään että aina silloin tällöin oksentaa koko yön ja joskus päivänkin 🤮.

      Lainaa

    5. Kehittynyt hanhi 8.2.2024 0:37
      Tulos: +251 (257 ääntä)
      "Ei niin tiukkapipoinen" ja vielä hymiö ryhmän nimessä. Eli suomeksi paikka missä huumori ei kuki ja todellakin banaania tarjotaan jos ei pysy puritaanina.

      Lainaa

    6. Kloorattu pähkinä 8.2.2024 0:46
      Tulos: +196 (206 ääntä)
      Ruodoton herne: No siis myönnetäänkö, että jos liityn ryhmään, jossa aiheena on "punaiset autot" ja sinne vallanvasten lisään kuvan sinisestä autosta ja sanon "hei relatkaa vähän", niin kyllähän minä siinä enemmän ongelmana olisin Sama juttu kun sekasyöjiä menee vegaaniryhmiin kertomaan, kuinka he [...]
      Sen piti olla rento ryhmä. Parempi esimerkki olisi grillausryhmässä että jakaisi kuvan pihveistä, pekonista, makkarasta ja muusta, mutta samalla olisikin myös maissia siinä tulossa. Rennossa ryhmässä ok. Tiukassa "vain liha" -ryhmässä ei.

      Lainaa

    7. Tulos: +50 (92 ääntä)
      Huvittava vuohi: Kukaan ei oksenna koko yötä rasvan takia mitä pitsassa. Ketouskoivaiset on kyllä raskasta porukkaa. Yllättävän usein ne myös linkittyy koronahörhöihin.
      Vhh ja keto on eri asioita, btw.
      ____
      Pizzahommasta tuli mieleen, miten jotkut ihan kykeneväiset ihmiset voi elää suorastaan paskaisessa kodissa - en vaan ymmärrä. Lapsuudenkoti oli ja on yhä sellainen.

      Lainaa

    8. Tulos: -62 (134 ääntä)
      Ottamatta kantaa sen kummemmin siihen että voiko ananasta silloin tällöin syödä vai ei jos on vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, niin ananas ei kyllä kuulu "karppaaja" -nimiseen annokseen sen enempää kuin pihvi "vegetaristi" -nimiseen annokseen.

      Lainaa

    9. Puluparka 8.2.2024 1:04
      Tulos: +246 (252 ääntä)
      Ruodoton herne: No siis myönnetäänkö, että jos liityn ryhmään, jossa aiheena on "punaiset autot" ja sinne vallanvasten lisään kuvan sinisestä autosta ja sanon "hei relatkaa vähän", niin kyllähän minä siinä enemmän ongelmana olisin Sama juttu kun sekasyöjiä menee vegaaniryhmiin kertomaan, kuinka he [...]
      Ei tuo nyt ihan sama ole. Tuossa ananasrinkulassa on hiilareita häthätää 5 grammaa eli sopii vallan mainiosti vähähiilariseen ruokavalioon, jossa päiväsaanti hiilareissa on n. 50 g.

      Lainaa

    10. Uusavuton kana 8.2.2024 2:51
      Tulos: +188 (194 ääntä)
      Ruodoton herne: No siis myönnetäänkö, että jos liityn ryhmään, jossa aiheena on "punaiset autot" ja sinne vallanvasten lisään kuvan sinisestä autosta ja sanon "hei relatkaa vähän", niin kyllähän minä siinä enemmän ongelmana olisin Sama juttu kun sekasyöjiä menee vegaaniryhmiin kertomaan, kuinka he [...]
      Parempi analogia olisi, että sinne "punaiset autot" -ryhmään joku postaa kuvan punaisesta autosta jossa on pieni sininen yksityiskohta. 
      Erja varmaan oli iloinen että ylipäätään sai grilliltä jotain omaan ruokavalioonsa sopivaa. Se ananasrinkula ei ole ideaali, mutta aika kaukana niistä tavallisista riiseistä, perunoista, leivistä sun muista mitä grilliannoksissa usein on. Yhden renkaan ananasta saa hyvin mahdutettua päivittäisiin  hiilareihin vaikka niitä rajoittaa, tai sen voi helposti jättää syömättä. 

      Lainaa

    11. Huvittava vuohi 8.2.2024 4:55
      Tulos: +68 (74 ääntä)
      Akrasia: Vhh ja keto on eri asioita, btw. ____ Pizzahommasta tuli mieleen, miten jotkut ihan kykeneväiset ihmiset voi elää suorastaan paskaisessa kodissa - en vaan ymmärrä. Lapsuudenkoti oli ja on yhä sellainen.
      Sirpan tyylistä vaan voi ihan selkeästi päätellä kyseessä olevan keto-uskovainen.

      Lainaa

    12. Kasuaali riepu 8.2.2024 5:39
      Tulos: +55 (63 ääntä)
      Eikö sen pitäisi olla: Se "rennompi" hiilariryhmä, Ei: "Se rennompi" hiilariryhmä ?

      Lainaa

    13. Vehnätön ylioppilas 8.2.2024 5:54
      Tulos: +66 (72 ääntä)
      Kuinkahan paljon VHH sitten on? Nopealla googlauksella sain ajatusta, että 50-100 g hiilihydraatteja päivässä, mutta en tiedä sitten pitääkö paikkansa. Varsinkin jos tarkoitus on syödä muutakin kuin proteiinipitoista ruokaa. Esim. vihannekset sisältävät aika paljon hiilihydraatteja näin suhteellisesti: 100 g porkkanaa, 10 g hiilihydraatteja, 100 kurkkua, 3 g hiilihydratteja ja vertailuksi 100 g ananasta sisältää 14.1 g hiilihydraatteja; lähteenä USDA. Näin äkkiseltään en osaa juuta enkä jaata sanoa kuuluko ananas yhtään mihinkään, mutta jos se ei kuulu, niin esimerkiksi porkkanta, lantut, punajuuri, punasipuli (ja varmaan merkittävä määrä muitakin ns. "terveellisiä" vihanneksia) eivät myöskään voi kuulua, koska niiden hiilihydraattipitoisuus on samalla kertaluokalla ananaksen kanssa (10-15 % annoksesta). Ja tiedän kyllä, että kaikki hiilihydraatit eivät vastaa toisiaan, mutta sitten pitäisi puhua jostain tarkemmasta termistä esim. sokerittomasta (glukoosi, fruktoosi, laktoosi yms.) ruokavaliosta. Tosin sekin on aika rajattua ruokavaliota, koska esim. glukoosia ja fruktoosia löytyy vaikka mistä.

      Lainaa

    14. Tulos: +163 (169 ääntä)
      Mä olen ennenkin tällä sivulla ihmetellyt tätä karppaajien kammoa hedelmäsokeria kohtaan (jutussa taisi ketoilija pohtia, voiko syödä jonkun hedelmän vai putoaako keho saman tien ketoosista). Jos tavoitteena on pitkäaikainen terveellinen elämäntapa, niin hedelmiä ja kasviksia pitäisi juuri lisätä, ei vältellä

      Lainaa

    15. Tulos: +38 (56 ääntä)
      Huvittava vuohi: Kukaan ei oksenna koko yötä rasvan takia mitä pitsassa. Ketouskoivaiset on kyllä raskasta porukkaa. Yllättävän usein ne myös linkittyy koronahörhöihin.
        "Tilasin pitsan, yllätyin, kun se on rasvainen". 
        Olen tavannut jonkun, joka halusi syödä vähärasvaisesti, joten kuivaili pitsaansa talouspaperilla. Oikeasti, jos haluaa vähärasvaista ruokaa, niin kai sitä voi jotain muutakin tilata? Olisin vähän ryttyyntynyt, jos salaattini olisi niin kastikkeessa ettei vihreitä näy ollenkaan, sitäkin on sattunut. 
        (Mitä tuohon ikkunanreunaan tulee, tosiaan ei ihme jos oksettaa. Meillä on todella sekaista ja tällä hetkellä tavallistakin sekaisempaa -kolme kissaa, yksi pikkulapsi, ja pääasiallinen taloudenhoitaja eli minä ollut turhan sairaana jaksaakseen puunata oikein kunnollisesti. Tiskejä altaassa, metallinkeräys viemättä, keittiön lattia on vähemmän kaunis näky, sellaista. Mutta miten pitkään pitää olla siivoamatta, että saa ikkunanpokan tuollaiseen kuntoon? Vuosi? Viisi?)

      Lainaa

    16. Vajoava flamingo 8.2.2024 7:22
      Tulos: +95 (103 ääntä)
      Hiilarit tekee ihmiselle hyvää. Näkeehän sen jo tuon ryhmän jäsenistäkin.

      Lainaa

    17. Jäätynyt sakaali 8.2.2024 7:43
      Tulos: +30 (54 ääntä)
      Maailmankuulu kantojuhta: Mä oon oksentanut koko yön rasvaisen pitsan takia. Sappikivet aiheuttaa sen että mm. rasvainen ruoka aiheuttaa sappikohtauksen, jossa oksennan noin kuusi tuntia. Senkin jälkeen kun tuntuu että on jo oksentanut kaikki sisuskalunsakin ulos löytyy edelleen jotain nestettä, joka puskee ylös. Perusterve tuskin rasvaisesta [...]
      enemmän ihmetyttää että miksi pitää ostaa sellaisesta pizzapaikasta ruokaa minkä nyt jokainen suomalainen osaa tunnistaa roskaruuaksi ja erittäin rasvapitoiseksi sellaiseksi.

      Lainaa

    18. Huomattava haisunäätä 8.2.2024 7:49
      Tulos: +5 (41 ääntä)
      Vaakku: Mä olen ennenkin tällä sivulla ihmetellyt tätä karppaajien kammoa hedelmäsokeria kohtaan (jutussa taisi ketoilija pohtia, voiko syödä jonkun hedelmän vai putoaako keho saman tien ketoosista). Jos tavoitteena on pitkäaikainen terveellinen elämäntapa, niin hedelmiä ja kasviksia pitäisi juuri lisätä, ei vältellä
      Se kammo johtuu juuri siitä, että koko ruokavalion idea menee jos siinä on hiilareita vähänkään enemmän. Tietenkin hedelmien syönti voisi varmasti olla ihan järkevää, mutta karppausta se ei silloin ole, vaan jotain muuta. VHH ruokavalioon taitaa sentään ainakin pieni määrä marjoja mahtua ja olla jopa suositeltavia, hedelmiä ei varmaan juurikaan, kun hiilarimäärät on siinäkin aika pienet ja tulee melko varmasti jo kasviksista suurilta osin täyteen. Tässä kyseisessä jutussa tosiaan kun oli VHH kyseessä niin ehkä hieman outoa ehkä kommentoida yhtä ananasta, kun eihän kommentoijat tiedä miten paljon hiilareita kyseinen henkilö on kyseisenä päivänä juuri syönyt tai vaikka monen päivänäkin jäänyt hiilarit sallitun ylärajan alle reilusti, niin siinä tuskin yksi ananasrengas paljon haittaa. En ota kantaa kummankaan ruokavalion järkevyyteen tai terveellisyyteen, mutta halusin vaan nostaa esille, että käytännössähän karppaaja joka syö hedelmiä on verrattavissa kuitenkin hieman siihen että veget söisivät silloin tällöin kunnon pihvin. Ihan ok minun puolesta, kun itse syön vaan mitä sattuu huvittamaan, mutta tietty vähän hölmöä olla ruokavaliolla, jota ei kuitenkaan oikeasti noudata.

      Lainaa

    19. Huomattava haisunäätä 8.2.2024 7:58
      Tulos: +145 (147 ääntä)
      Tuli vielä mieleen eräs kaverini, joka on kokeillut varmaan kaikkia mahdollisia ruokavalioita vaihtaen aina kausittain vaan uuteen. Hänen mielestään ei voi olla ihmistä joka ei noudata jotain ruokavaliota. Tuli taannoin puhuttua siitä, kuinka olen alkanut syömään vähän terveellisemmin. Hän tenttasi minua jatkuvasti siitä, miten paljon siis syön hiilareita päivässä ja melkein suuttui kun en osannut sanoa (koska en laskenut mitään hiilareita erikseen, tein vaan parempia valintoja yleisesti eli vaikka täysjyvää pelkän hötön sijaan jne.). Sitten hän vaan päätti, että varmaan sitten olen VHH ruokavaliolla ja vielä siitäkin luetteli sallittuja hiilareiden grammamääriä ja kyseli kuulostaako tämä oikealta. Parasta vielä, kuinka hän edelleen jatkuvasti syyllistää minua siitä, että syön ko. ruokavalioon sopimattomia asioita. Tätä on nyt kestänyt jo vuosia enkä koskaan ole millään erityisellä ruokavaliolla ollut edes.

      Lainaa

    20. Pakkattu timantti 8.2.2024 8:00
      Tulos: +62 (64 ääntä)
      Huomattava haisunäätä: Se kammo johtuu juuri siitä, että koko ruokavalion idea menee jos siinä on hiilareita vähänkään enemmän. Tietenkin hedelmien syönti voisi varmasti olla ihan järkevää, mutta karppausta se ei silloin ole, vaan jotain muuta. VHH ruokavalioon taitaa sentään ainakin pieni määrä marjoja mahtua ja olla jopa suositeltavia, [...]
      Karppausta ei olis joo, se olis jotain muuta. Nimittäin piirun verran terveellisempää elämää.

      Lainaa

    21. Toj Karin 8.2.2024 8:03
      Tulos: +96 (98 ääntä)
      Ruodoton herne: No siis myönnetäänkö, että jos liityn ryhmään, jossa aiheena on "punaiset autot" ja sinne vallanvasten lisään kuvan sinisestä autosta ja sanon "hei relatkaa vähän", niin kyllähän minä siinä enemmän ongelmana olisin Sama juttu kun sekasyöjiä menee vegaaniryhmiin kertomaan, kuinka he [...]
      Ei tuossa annoksesta ole kyse sinisestä autosta, vaan punaisesta autosta jossa on kyljessä kapea sininen vauhtiviiva. Naurettavaa rueta vinkumaan sellaisesta punaisten autojen ryhmässä.

      Lainaa

    22. Tulos: +140 (144 ääntä)
      Maailmankuulu kantojuhta: Mä oon oksentanut koko yön rasvaisen pitsan takia. Sappikivet aiheuttaa sen että mm. rasvainen ruoka aiheuttaa sappikohtauksen, jossa oksennan noin kuusi tuntia. Senkin jälkeen kun tuntuu että on jo oksentanut kaikki sisuskalunsakin ulos löytyy edelleen jotain nestettä, joka puskee ylös. Perusterve tuskin rasvaisesta [...]
      Jos tietää, että on olemassa oleva terveydellinen vaiva, joka estää rasvaisen ruuan syömisen ja sitten tilaa salami-kebabliha-pizzan, josta saa oireita, ei varmaan ole kovin korrektia alkaa mustamaalaamaan pizzan toimittanutta ravintolaa omista valinnoistaan...

      Lainaa

    23. Vuotava pelikaani 8.2.2024 8:54
      Tulos: +42 (58 ääntä)
      Velipoika aloitti karppaamisen silloin reilut kymmenen vuotta sitten kun siitä tuli trendikästä. Söi pekonia ja kananmunia kaksi tai kolme kertaa päivässä, ja parin päivän välein illalliseksi 300g naudanlihapihvin. En muista miten pitkään jatkoi mutta lopputulema oli että painoa tuli ainakin kaksi kiloa enemmän kuin sitä oli ennen "dieetin" aloittamista. Oon sen jälkeen vähän pyöritellyt silmiäni näille kaikille "ihmedieeteille" joiden ansiosta "paino tippuu kuin itsestään". Toki karppaamisessa vissiin kuuluisi syödä muutakin kuin sitä pekonia ja munia että se oli ehkä häneltä vähän huono valinta.

      Lainaa

    24. Subwooferilla höystetty muurahainen 8.2.2024 9:08
      Tulos: +31 (41 ääntä)
      -x-x-: Jos tietää, että on olemassa oleva terveydellinen vaiva, joka estää rasvaisen ruuan syömisen ja sitten tilaa salami-kebabliha-pizzan, josta saa oireita, ei varmaan ole kovin korrektia alkaa mustamaalaamaan pizzan toimittanutta ravintolaa omista valinnoistaan...
      Tästä syystä Feissarimokat voisikin peittää tuon pizzerian nimen mokasta, ettei tule turhaan huonoa mainosta.

      Lainaa

    25. Kaikuva orava 8.2.2024 9:12
      Tulos: +42 (54 ääntä)
      Johan tuon ikkunanpielen näkeminen saa oksentamaan.

      Lainaa

    26. Kaikuva orava 8.2.2024 9:13
      Tulos: -5 (5 ääntä)
      Tarkemmin k

      Lainaa

    27. Kaikuva orava 8.2.2024 9:15
      Tulos: -34 (38 ääntä)
      Tarkemmin kun alkaa katsomaan niin onko tuo sittenkin mikron luukun alareuna? Pöydän pinta on samanlainen kuin itsellä keittiön pinnat ja keittiön työtasoja ei varmaan kovin usein asetella ikkunan eteen.

      Lainaa

    28. Tulos: +30 (32 ääntä)
      Maailmankuulu kantojuhta: Mä oon oksentanut koko yön rasvaisen pitsan takia. Sappikivet aiheuttaa sen että mm. rasvainen ruoka aiheuttaa sappikohtauksen, jossa oksennan noin kuusi tuntia. Senkin jälkeen kun tuntuu että on jo oksentanut kaikki sisuskalunsakin ulos löytyy edelleen jotain nestettä, joka puskee ylös. Perusterve tuskin rasvaisesta [...]
      Kannattaa leikkauttaa sappi!

      Lainaa

    29. Tulos: +54 (60 ääntä)
      Huomattava haisunäätä: Tuli vielä mieleen eräs kaverini, joka on kokeillut varmaan kaikkia mahdollisia ruokavalioita vaihtaen aina kausittain vaan uuteen. Hänen mielestään ei voi olla ihmistä joka ei noudata jotain ruokavaliota. Tuli taannoin puhuttua siitä, kuinka olen alkanut syömään vähän terveellisemmin. Hän [...]
        On kyllä ihme juttu, että herran vuonna 2024 joku ei ole vieläkään kuullut konseptista ruokarauha. En esitä mitään "ennen oli paremmin" kun ei ollut -allergisilla oli koko ajan paha olo jos eivät kuolleet pois kokonaan, vegaanit ja muut saivat syödäkseen suunnilleen porkkanaa, ja kaikilla oli joku täti tai setä, joka katsoi asiakseen ilmoitella että söisit nyt luikkuruikku/ oletpas sinä taas lihonut ja vielä lisää otat. Ja naistenlehdet, sesongeittain, olivat joko ylensyömässä ihanaa joulua tai milloin mitäkin ja sitten ryhtymässä rantakuntoon -oli vaikea erottaa onko kysymys "elämäntyylijournalismista" vai mahdollisesti bulimiasta. 
        Mutta nykyään tosiaan jo luulisi kuuluvan yleistietoon ja tapoihin, ettei muiden syömisiä ole asiallista kommentoida. Jos joku haluaa mielipiteen -onko tämä nyt sopivaa karppaajalle? Mikä on paras vegaaninen makkara? -niin hän kysyy. (Olin eri ketjussa sitä mieltä, että karkin voisi laittaa vaikka ruskeaan paperipussiin, mutta se on enempi sitä, että ylipäänsä ärsyttää keinotekoisten tarpeiden luonti. "Tällä sesongilla pitää välttämättä olla oranssi pusero ja myrkynvihreät housut" on ihan yhtä ärsyttävää, jos ei mitenkään ollut ajatellut tarvitsevansa oranssia puseroa. Eikä pidä, mainostajat hiljaa). 

      Lainaa

    30. Harhaton vadelma 8.2.2024 9:42
      Tulos: +66 (68 ääntä)
      Maailmankuulu kantojuhta: Mä oon oksentanut koko yön rasvaisen pitsan takia. Sappikivet aiheuttaa sen että mm. rasvainen ruoka aiheuttaa sappikohtauksen, jossa oksennan noin kuusi tuntia. Senkin jälkeen kun tuntuu että on jo oksentanut kaikki sisuskalunsakin ulos löytyy edelleen jotain nestettä, joka puskee ylös. Perusterve tuskin rasvaisesta [...]

      Silloin varmaan osaa valita ruoakseen muuta kuin rasvaista pizzaa.

      Lainaa

    31. Tiheä guava 8.2.2024 9:42
      Tulos: +56 (62 ääntä)
      Huvittava vuohi: Ketouskoivaiset on kyllä raskasta porukkaa. Yllättävän usein ne myös linkittyy koronahörhöihin.
      Yhteinen tekijä on se, ettei uskota tiedettä eikä asiantuntijoita. Tehdään "omaa tutkimusta" jossain fb-ryhmissä ja luotetaan vaan siihen.

      Lainaa

    32. Tulos: +61 (63 ääntä)
      No mä syön vhh:n mukaisesti ja silti siihen mahtuu puuroa aamuin ja illoin, marjoja 200g, kasviksia 400g päivässä. Mahtuis varmaan yksi ananasrengaskin.

      Lainaa

    33. Kuteeton leopardi 8.2.2024 9:55
      Tulos: +81 (83 ääntä)
      Osa näistä muotidieeteistä tuntuu menevän jo melkein syömishäiriön puolelle.

      Lainaa

    34. Invariantti kavioeläin 8.2.2024 10:04
      Tulos: +23 (29 ääntä)
      Pakkattu timantti: Karppausta ei olis joo, se olis jotain muuta. Nimittäin piirun verran terveellisempää elämää.
      Kyse oli VHH:sta. Joillekin juuri se on sitä terveellisempää elämää, kun tavallinen ruokavalio ei vain kertakaikkiaan sovi. Esim. mun eksä joutui vaihtamaan VHH:n kun suolisto meni niin kertakaikkisen huonoon kuntoon. Lääkkeitä olisi pitänyt syödä koko loppuelämä, mutta sen sijaan kokeili VHH:ta, ja tilanne korjaantui.

      Lainaa

    35. Peitettävä albatrossi 8.2.2024 10:07
      Tulos: -21 (49 ääntä)
      Vaakku: Mä olen ennenkin tällä sivulla ihmetellyt tätä karppaajien kammoa hedelmäsokeria kohtaan (jutussa taisi ketoilija pohtia, voiko syödä jonkun hedelmän vai putoaako keho saman tien ketoosista). Jos tavoitteena on pitkäaikainen terveellinen elämäntapa, niin hedelmiä ja kasviksia pitäisi juuri lisätä, ei vältellä
      Noudatan itse ketogeenista ruokavaliota. Päivän hiilarit pyrin pitämään alle 20gr päivä. Se miksi ketoilija välttää esim hedelmiä, on juurikin se syy että siitä tulee yhdestä hedelmästä äkkiä koko päivän hiilarit täyteen. Itse haluan ottaa hiilarit lähinnä kasviksista, joita tuleekin syötyä reilu puoli kiloa päivässä, jollei enemmänkin (kuinka moni ns normaaliruokavaliota syövä voi sanoa syövänsä kasviksia tuon suositellun puoli kiloa päivässä ? ) Kasviksista ketoilijat suosivat kaikkia maan päällisiä kasviksia, jotka sis vähemmän hh kun maanalaiset juurekset. Ketogeenista ruokavaliota voi toteuttaa myös kasvisruokavaliolla, toki vaatii paneutumista asiaan. Helpottaa jos voi syödä munia ja maitotuotteita. Ketolla on tarkoitus syödä puhtaasti, ja välttää prosessoituja tuotteita. Hiilarit pidetään minimissä siksi, että keho käyttää energiaksi rasvaa, eikä hiilareita. Parasta tässä ruokavaliossa on se että saa syödä hyvin ja paljon ja hyvää ruokaa, ei tarvitse olla nälässä ja paino vaan tippuu ja elämä hymyilee :)

      Lainaa

    36. Tulos: +44 (54 ääntä)
      Invariantti kavioeläin: Kyse oli VHH:sta. Joillekin juuri se on sitä terveellisempää elämää, kun tavallinen ruokavalio ei vain kertakaikkiaan sovi. Esim. mun eksä joutui vaihtamaan VHH:n kun suolisto meni niin kertakaikkisen huonoon kuntoon. Lääkkeitä olisi pitänyt syödä koko loppuelämä, mutta sen sijaan kokeili VHH:ta, ja tilanne korjaantui.
      En nyt väitä varmaksi, ettei suoliston tila parantunut nimenomaan vähäisten hiilihydraattien takia, mutta tuo kokemus ei missään tapauksessa kerro varmasti, että nimenomaan hiilihydraattien kokonaismäärän vähentäminen aiheutti muutoksen.  Jos VHH:ta noudatetaan järkevästi, ruokavalioon kuuluu paljon kasviksia. Ehkä exäsi ei syönyt ennen riittävästi kasviksia ja lisääntynyt kasviskuitujen määrä auttoi tasapainottamaan suoliston. Ehkä exäsi oli yliherkkä jollekin tietylle hiilihydraattien lähteelle. Oletan, että keliakia oli suljettu pois, mutta esim. ruis aiheuttaa monille suolisto-oireita. Ehkä pelkkä ruisleivän poisjättäminen olisi riittänyt. Voi olla, että teillä on enemmänkin tietoa asiasta, mutta aivan liian usein saa lukea täysin idioottimaisia mutkat suoriksi vedettyjä päätelmiä omista kokemuksistaan, koska ihmiset eivät ymmärrä korrelaation ja kausaliteetin eroa.

      Lainaa

    37. Tervattu alligaattori 8.2.2024 10:37
      Tulos: +28 (32 ääntä)
      Kaikuva orava: Tarkemmin kun alkaa katsomaan niin onko tuo sittenkin mikron luukun alareuna? Pöydän pinta on samanlainen kuin itsellä keittiön pinnat ja keittiön työtasoja ei varmaan kovin usein asetella ikkunan eteen.
      Kyllä niitä ikkunoidenkin eteen laitetaan, eteenkin tommoisten vähän kapeampien. Selvästi puuta nuo puitteet. Mutta on kyllä törkyinen. Miten joitakin ihmisiä ei häiritse?

      Lainaa

    38. Reseptivapaa Dinosaurus 8.2.2024 10:45
      Tulos: +49 (51 ääntä)
      Kuteeton leopardi: Osa näistä muotidieeteistä tuntuu menevän jo melkein syömishäiriön puolelle.
      Eikä edes melkein. Ortoreksia on surullinen sairaus ja näitä ihmedieettejä kun tulee ovista ja ikkunoista, niin kovaa on sitä sairastavan tai siihen taipuvaisen elämä. Läheisen kamppailua vierestä usealle osastoreissulle asti seuranneena en koske näihin ruokatrendeihin pitkällä tikullakaan ja kannan ehkä hieman kaunaa niitä somessa etenkin nuorille mainostaville.

      Lainaa

    39. Pohjaanpalanut leopardi 8.2.2024 10:53
      Tulos: +39 (43 ääntä)
      Akrasia: Vhh ja keto on eri asioita, btw. ____ Pizzahommasta tuli mieleen, miten jotkut ihan kykeneväiset ihmiset voi elää suorastaan paskaisessa kodissa - en vaan ymmärrä. Lapsuudenkoti oli ja on yhä sellainen.
      Paskaisessa kodissa eläjien tapauksessa on yleensä kyse hoitamattomista mielenterveysongelmista, sanon tämän omasta kokemuksesta. Kaikki jaksaminen menee siihen että käyt töissä, joten asunnosta tulee väkisinkin kaaos.

      Lainaa

    40. Itseasiassa 8.2.2024 11:11
      Tulos: +27 (29 ääntä)
      Huomattava haisunäätä: Tuli vielä mieleen eräs kaverini, joka on kokeillut varmaan kaikkia mahdollisia ruokavalioita vaihtaen aina kausittain vaan uuteen. Hänen mielestään ei voi olla ihmistä joka ei noudata jotain ruokavaliota. Tuli taannoin puhuttua siitä, kuinka olen alkanut syömään vähän terveellisemmin. Hän [...]
      Itse olen vetänyt hyvinkin tiukalla linjalla ruuan suhteen. Välillä on ollut pakko ruokarajotteiden, laihdutuksen, terveyden jne. vuoksi (viimeiset kaksi siis esim. kun maksa-arvot ja sokerit olivat koholla, sain normaali lukemiin). Mutta on pakko todeta, että sellaisella löyhällä terveellisellä ruokavaliolla ihminen voi parhaiten. Tämä johtuu siitä että stressi on luokiteltu epätervellisemmäksi kuin huono ravinto. En suosittele huonoa ravintoakaan, sillä saa pitkällä aikavälillä kyllä paljon aikaan. Mutta liian tiukalla ruokakontrollilla yleensä on tarve yrittää hallita elämän perusteita, mikä yleensä johtuu jonkin asteisesta ahdistuneisuushäiriöstä.

      Lainaa

    41. Itseasiassa 8.2.2024 11:16
      Tulos: +45 (47 ääntä)
      Toi loppu on sekava, mutta onko noi pizzat siis olleet tuolla tasolla jo pari päivää? Vai siellä roskiksessa? Mun mielestä toi ei kyllä näytä mitenkään erityisen rasvaisilta, kyllä juustosta ja pepperoneista sitä enemmänkin lähtee.

      Lainaa

    42. Tulos: +40 (42 ääntä)
      Huomattava haisunäätä: Tuli vielä mieleen eräs kaverini, joka on kokeillut varmaan kaikkia mahdollisia ruokavalioita vaihtaen aina kausittain vaan uuteen. Hänen mielestään ei voi olla ihmistä joka ei noudata jotain ruokavaliota. Tuli taannoin puhuttua siitä, kuinka olen alkanut syömään vähän terveellisemmin. Hän [...]
      Syömishäiriön tunnusmerkit alkaa tossa jo täyttyä, se on yhä melko vaiettu aihe miten paljon sitä esiintyy fitness- piireissä 🙁

      Lainaa

    43. Tulos: +30 (32 ääntä)
      Vuotava pelikaani: Velipoika aloitti karppaamisen silloin reilut kymmenen vuotta sitten kun siitä tuli trendikästä. Söi pekonia ja kananmunia kaksi tai kolme kertaa päivässä, ja parin päivän välein illalliseksi 300g naudanlihapihvin. En muista miten pitkään jatkoi mutta lopputulema oli että painoa tuli ainakin [...]
      Noilla proteiini- ja rasvamäärillä keho tarvii myös treeniä, jotta saa poltettua noi kalorit ja kasvatettua lihasta. Eikä se varmaan laihtumiseen auta toi kuidun puutekaan, mikä tuollaisella ruokavaliolla tulee. Varmaan kivat vatsakivut ja ummetus.

      Lainaa

    44. Tulos: +30 (32 ääntä)
      Kasuaali riepu: Eikö sen pitäisi olla: Se "rennompi" hiilariryhmä, Ei: "Se rennompi" hiilariryhmä ?
      Kyllä, mutta ei. Lainauksella viitataan tapaan luoda "se rennompi" -ryhmiä Facebookiin, kuten "Puskaradio Helsinki - Se rennompi", "Vaasan Roskalava - se rennompi". 
      Tosin tällä kertaa oli kyseessä "ei niin tiukkapipoinen", joten vähän ontuu logiikka. 🥴

      Lainaa

    45. Arkkienkeli 8.2.2024 11:55
      Tulos: -3 (23 ääntä)
      Maailmankuulu kantojuhta: Mä oon oksentanut koko yön rasvaisen pitsan takia. Sappikivet aiheuttaa sen että mm. rasvainen ruoka aiheuttaa sappikohtauksen, jossa oksennan noin kuusi tuntia. Senkin jälkeen kun tuntuu että on jo oksentanut kaikki sisuskalunsakin ulos löytyy edelleen jotain nestettä, joka puskee ylös. Perusterve tuskin rasvaisesta [...]
      Et siis noudata lääkärin antamaa ohjetta rasvattomasta ruokavaliosta?

      Lainaa

    46. Tulos: +39 (45 ääntä)
      Huomattava haisunäätä: Tuli vielä mieleen eräs kaverini, joka on kokeillut varmaan kaikkia mahdollisia ruokavalioita vaihtaen aina kausittain vaan uuteen. Hänen mielestään ei voi olla ihmistä joka ei noudata jotain ruokavaliota. Tuli taannoin puhuttua siitä, kuinka olen alkanut syömään vähän terveellisemmin. Hän [...]
      Ansaitsisit jonkun palkinnon siitä et oot jaksanut tuollaista kaverisuhdetta vuosia

      Lainaa

    47. Kampura kirjohylje 8.2.2024 12:40
      Tulos: +41 (43 ääntä)
      Huomattava haisunäätä: Tuli vielä mieleen eräs kaverini, joka on kokeillut varmaan kaikkia mahdollisia ruokavalioita vaihtaen aina kausittain vaan uuteen. Hänen mielestään ei voi olla ihmistä joka ei noudata jotain ruokavaliota. Tuli taannoin puhuttua siitä, kuinka olen alkanut syömään vähän terveellisemmin. Hän [...]
      Mä en kyllä jaksaisi tuollaista kaveria.

      Lainaa

    48. Korrekti hiiri 8.2.2024 12:50
      Tulos: +47 (53 ääntä)
      Kun itse olin (aivan täysin oikein koostetulla, olen kirjani lukenut. Joku siitä kuitenkin huomauttaa ettei ollut tarpeeksi sitä tai oli liikaa tätä önnönnöö) vhh:lla, minusta tuli aivan täysi raivopää ja voin koko ajan myös fyysisesti todella huonosti. Olen aina ollut leppoisa ja huumorintajuinen ihminen. En käsitä sitä muutosta minkä tuo ruokavalio minussa aiheutti. Paino kyllä putosi pikavauhtia, mutta jotenkin se että olisin lopussa halunnut poistua lopullisesti maan päältä kun kaikki oli aina vain niin hirveää, tuntui hiukan liian isolta hinnalta maksaa. Eräälle ystävälleni kävi täysin samoin. Jotenkin noissa keto/vhh/karppi/ynnämuissa ryhmissä näkee ettemme ehkä ole aivan ainoat joille kyseinen ruokavalio aiheuttaa samaa. 😂

      Lainaa

    49. Tulos: +29 (31 ääntä)
      Sadassa grammassa ananasta on noin 14g hiilaria, siihen jos lisäksi syö muutenkin vähän hiilareita päivän aikana niin aivan hyvin yksi ananassiivu menee vielä vähähiilarisella ruokavaliolla.

      Lainaa

    50. Huvittava vuohi 8.2.2024 13:57
      Tulos: -5 (35 ääntä)
      Peitettävä albatrossi: Noudatan itse ketogeenista ruokavaliota. Päivän hiilarit pyrin pitämään alle 20gr päivä. Se miksi ketoilija välttää esim hedelmiä, on juurikin se syy että siitä tulee yhdestä hedelmästä äkkiä koko päivän hiilarit täyteen. Itse haluan ottaa hiilarit lähinnä kasviksista, joita tuleekin syötyä reilu puoli kiloa [...]
      Se on ihan sama mikä ruokavalio on kyseessä, niin painon tippumiseen tarvitaan kalorivaje. Yksi  yleisimmistä peruskusetuksista ketoilussa, että siinä saisi jotenkin enemmän syödä ruokaa, eikä olisi koskaan nälkä. Kyllä se vaan niin yleisesti ottaen on, että jos haluat laihtua on opittava sietämään nälkää.

      Lainaa

    51. Tulos: +27 (29 ääntä)
      Peitettävä albatrossi: Noudatan itse ketogeenista ruokavaliota. Päivän hiilarit pyrin pitämään alle 20gr päivä. Se miksi ketoilija välttää esim hedelmiä, on juurikin se syy että siitä tulee yhdestä hedelmästä äkkiä koko päivän hiilarit täyteen. Itse haluan ottaa hiilarit lähinnä kasviksista, joita tuleekin syötyä reilu puoli kiloa [...]
      Ei se keto ole mikään ihmelääke ylipainoon, vaan rasva ja proteiini nyt vaan pitää nälkää pidempään kuin pelkkä hiilihydraatti -> ihminen syö vähemmän kaloreita -> ihminen laihtuu. Rasvan käyttö polttoaineena hiilarien sijaan on ihan syystä kehon toissijainen strategia, eikä keton terveysvaikutuksista ole mitään pitkän aikavälin todisteita, poislukien epilepsiaa sairastavat lapset, joiden hoitokeinoksi koko ruokavalio on alun alkaen kehitettykin. Erona on toki se, että lääketieteellisenä hoitona käytetyn ruokavalion vaikutuksia ja esim. mahdollisia siitä aiheutuvia puutostiloja seurataan piirun verran tarkemmin terveydenhuollon puolella.

      Lainaa

    52. Pasi Eläin 8.2.2024 15:02
      Tulos: +25 (41 ääntä)
      Mädäntynyt sarvikuono: Jos ja todennäköisesti kun tuo ikkunanpuite on Johannan ja miehensä asunnosta, niin on syytä epäillä ettei muukaan siisteys ole parhaalla tolalla 🤢. Ettei siis ihmekään että aina silloin tällöin oksentaa koko yön ja joskus päivänkin 🤮.
      Kyseisen ravintolan ja sen tarjonnan tuntevana väitän, että Johanna on nyt mustamaalannut ravintolaa ihan turhaan. 
      Täällä asuu näitä sossupummi-Johannoja ja muita rasistisia ammattivalittajia, mutta ravintolan tarjonta on ok ja se on erittäin siisti ja ruoka hyvää.
      Teen pistokokeita sangen tiuhaan ja aina olen ollut tyytyväinen. Tosiaan tuo ikkuna ei voi olla kyseisestä ravintolasta vaan Johannan kotoa ja kertoo henkilön hygieniakäsityksistä. 

      Lainaa

    53. Tulos: -7 (11 ääntä)
      Puluparka: Ei tuo nyt ihan sama ole. Tuossa ananasrinkulassa on hiilareita häthätää 5 grammaa eli sopii vallan mainiosti vähähiilariseen ruokavalioon, jossa päiväsaanti hiilareissa on n. 50 g.
      No se vähän riippuu, kuinka tiukalle haluaa ruokavalion vetää. Ketoilussa ne jää alle 20g/pvä. Mutta toki tuo 50g on ok. Mitä tuohon ananakseen tulee, niin hedelmien kohdalla tuijotetaan sokereita, myös hedelmien omat sokerit sotkevat vhh ruokavaliota. Siksi ne ovat kiellettyjen listalla. Mutta eihän siihen toki kuole, jos harvakseltaan hedelmän syö.

      Lainaa

    54. Tulos: +24 (26 ääntä)
      Ruodoton herne: No siis myönnetäänkö, että jos liityn ryhmään, jossa aiheena on "punaiset autot" ja sinne vallanvasten lisään kuvan sinisestä autosta ja sanon "hei relatkaa vähän", niin kyllähän minä siinä enemmän ongelmana olisin Sama juttu kun sekasyöjiä menee vegaaniryhmiin kertomaan, kuinka he [...]
      Huomasitko, että ryhmän nimessä luki "ei niin tiukkapipoinen"

      Lainaa

    55. Inhottava etana 8.2.2024 18:24
      Tulos: -11 (21 ääntä)
      Rasvainen, lihaisa ja suolainen on erinomaista krapulamättöä, ja miksei muutenkin, täyttää sopivasti. Vähänkö on heikkomahanen ihminen jos oksentaa tollasesta. Sirpa, haista kakka. :D

      Lainaa

    56. Keketsutsu 8.2.2024 23:10
      Tulos: -4 (12 ääntä)
      Akrasia: Vhh ja keto on eri asioita, btw. ____ Pizzahommasta tuli mieleen, miten jotkut ihan kykeneväiset ihmiset voi elää suorastaan paskaisessa kodissa - en vaan ymmärrä. Lapsuudenkoti oli ja on yhä sellainen.
      Ilmeisesti ihan hyvin voi jos teikäläisennin lapsuudenkodissa jo vuosia

      Lainaa

    57. Jälkeenjäänyt susi 8.2.2024 23:46
      Tulos: +25 (31 ääntä)
      Leeppo: No se vähän riippuu, kuinka tiukalle haluaa ruokavalion vetää. Ketoilussa ne jää alle 20g/pvä. Mutta toki tuo 50g on ok. Mitä tuohon ananakseen tulee, niin hedelmien kohdalla tuijotetaan sokereita, myös hedelmien omat sokerit sotkevat vhh ruokavaliota. Siksi ne ovat kiellettyjen listalla. Mutta eihän siihen toki kuole, jos harvakseltaan hedelmän syö.
      Kielletyt listat ja ei hedelmiin kuole jos harvakseltaan syö. Haluaisin vaan kertoa että suhteesi ruokaan on harvinaisen vinksahtanut. Kasvissyönnin ymmärtää vielä että he ei halua tappaa eläimiä, mutta hitto sä puhut ananassiivusta kuin siinä ois jotain syanidia.

      Lainaa

    58. Miellyttävä ilonpilaaja 9.2.2024 7:06
      Tulos: +10 (12 ääntä)
      Voin kertoa kokemuksesta että monessa Järvenpään pizzeriassa on puutteita ruuan laadussa,hygieniassa yms.

      Lainaa

    59. Tulos: -30 (32 ääntä)
      Huvittava vuohi: Kukaan ei oksenna koko yötä rasvan takia mitä pitsassa. Ketouskoivaiset on kyllä raskasta porukkaa. Yllättävän usein ne myös linkittyy koronahörhöihin.
      Eli niihin hörhöihin, jotka vieläkin uskoo niihin kaikkiin valheisiin, joita muun muassa valtamedia levitti jatkuvalla syötöllä?

      Lainaa

    60. Tulos: -22 (24 ääntä)
      Miellyttävä ilonpilaaja: Voin kertoa kokemuksesta että monessa Järvenpään pizzeriassa on puutteita ruuan laadussa,hygieniassa yms.
      Kuka normaali ylipäätänsä käy noissa kebuloissa?

      Lainaa

    61. Liukas paprika 9.2.2024 8:27
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Kloorattu pähkinä: Sen piti olla rento ryhmä. Parempi esimerkki olisi grillausryhmässä että jakaisi kuvan pihveistä, pekonista, makkarasta ja muusta, mutta samalla olisikin myös maissia siinä tulossa. Rennossa ryhmässä ok. Tiukassa "vain liha" -ryhmässä ei.
      No siis grillatahan voi mitä vaan, vaikka maissia tai herkkusieniä. Se on vaan yksi ruuanvalmistuksen tapa. Jos sitten lihaapuritaanit saavat siitä kohtauksen, niin syynä lienee enemmän oman ruokavalion terveysvaarat kuin jonkun toisen ihmisen omassa grillissään valmistamat kasvikset.

      Lainaa

    62. Tulos: +26 (28 ääntä)
      Huvittava vuohi: Se on ihan sama mikä ruokavalio on kyseessä, niin painon tippumiseen tarvitaan kalorivaje. Yksi  yleisimmistä peruskusetuksista ketoilussa, että siinä saisi jotenkin enemmän syödä ruokaa, eikä olisi koskaan nälkä. Kyllä se vaan niin yleisesti ottaen on, että jos haluat laihtua on opittava sietämään nälkää.
      Itse olen kyllä eri mieltä siitä, että laihtuessa on opittava sietämään nälkää. Laihdutusruokavalio on kyllä koostettavissa niin, että ainakaan yhtään pidemmällä tähtäimellä ihmisen ei tarvitse olla nälkäinen. Se mikä on kyllä opittava on nälän ja mielihalun erottaminen toisistaan. Onko oikeasti nälkäinen vai tekisikö vain mieli syödä jotain? Toki, jos on venyttänyt vatsalaukkunsa valtavaksi, vähäisempi ruuan määrä voi tulla keholle shokkina, jos muutos tehdään yht'äkkisesti. Jos on tottunut syömään 7000 kcal päivässä ja pudottaa sen kerralla 1500 kilokaloriin, aivan varmasti on nälkäinen. Siksi muutos pitäisi tehdä rauhassa pala kerrallaan, että se on kestävällä pohjalla. Tietenkin oma lukunsa on, jos paino on niin suuri, että se aiheuttaa akuutin hengenvaaran, mutta ne ovat äärimmäisiä poikkeustapauksia ja niihin tarvitaan sitten radikaalimpia keinoja, mutta normilaihduttaja ei tarvitse niitä.

      Lainaa

    63. Tulos: +14 (16 ääntä)
      Ruodoton herne: No siis myönnetäänkö, että jos liityn ryhmään, jossa aiheena on "punaiset autot" ja sinne vallanvasten lisään kuvan sinisestä autosta ja sanon "hei relatkaa vähän", niin kyllähän minä siinä enemmän ongelmana olisin Sama juttu kun sekasyöjiä menee vegaaniryhmiin kertomaan, kuinka he [...]
      Tuo auto esimerkki on huono eilä vastaa lainkaam kuvan tilannetta. Paremmin kuvaisi jos laittaisit kuvan rivissä olevista punaisista autoista ja joukossa yksi sininen auto, muuten niin täydellisessä punaisessa auto rivissä.

      Lainaa

    64. Tulos: -9 (9 ääntä)
      Pakkattu timantti: Karppausta ei olis joo, se olis jotain muuta. Nimittäin piirun verran terveellisempää elämää.
      Siitä on aikaa kun olen noihin asioihin perehtynyt viimeksi mutta eikö karppauksen idea ole saada keho ketoosiin jolloin (en muista yksityiskohtia) se ei varastoi kaikkea syötyä energiaa. Eli jos jatkuvasti vedät valtavan määrän rasvaista proteiinipitoista ruokaa ja siihen hiilihydraatit päälle niin keho ei mene ketoosiin ja olet takuulla ylipainoinen. Iso ylipaino on karppausta huomattavasti epäterveellisempi vaihtoehto joten saatat olla väärässä. En toki väitä että karppaaminen olisi terveellinen tapa syödä mutta jos sen ruokavalion lisäksi vetää normaalit hiilihydraatit niin hyvin vaikea uskoa että se olisi terveellisempi vaihtoehto. Jos se olen minä joka on väärässä niin korjatkaa ihmeessä.

      Lainaa

    65. Tulos: -13 (13 ääntä)
      Voisi mennä johonkin vegeryhmään heittään, et ei se yksi pihvi mitään haittaa...

      Lainaa

    66. Miellyttävä ilonpilaaja 10.2.2024 14:32
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Jep: Kuka normaali ylipäätänsä käy noissa kebuloissa?
      Tietyt kaverit halusivat baari-illan jälkeen rasvaista mättöä aamuyöllä ja siihen aikaan oli auki vain tietyt kebulat..

      Lainaa

    67. Tulos: +23 (25 ääntä)
      "Se rennompi"han on Facebookin peitekieltä ja tarkoittaa "Vielä tiukkapipoisempi kuin se alkuperäinen ryhmä, jos mahdollista"

      Lainaa

    68. Silko preeriasusi 11.2.2024 3:06
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Juomari: "Se rennompi"han on Facebookin peitekieltä ja tarkoittaa "Vielä tiukkapipoisempi kuin se alkuperäinen ryhmä, jos mahdollista"
      Noin se monesti ilmenee. Alkuperäisessä voi olla paljon sääntöjä minkä mukaan eletään ja keskusteluja moderoidaan. Rennommassa voi olla vähemmän sääntöjä, jos ollenkaan, mutta niissä tapaakin sitten olla mielivaltaiset moderaattorit.

      Lainaa

    69. Roteva hyeena 11.2.2024 5:56
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Jep: Kuka normaali ylipäätänsä käy noissa kebuloissa?
      Kyllä kunnon lihaisaa, rasvaista ja suolaista mättöä pitää olla, nam nam!

      Lainaa

    70. Dorka öykkäri 11.2.2024 8:38
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Juomari: "Se rennompi"han on Facebookin peitekieltä ja tarkoittaa "Vielä tiukkapipoisempi kuin se alkuperäinen ryhmä, jos mahdollista"
      Tai että on vähän eri mieltä ryhmän kattomääritelmästä. Esim. rento feministiryhmä ei heitä suoraan ulos jos sanot sanan "nainen" tai "mies", vaan ensin sua haukutaan akateemisin sanankääntein 30 ihmisen toimesta ja vasta jos vastaat jotain takaisin, lennät ulos. Kun se normi feministiryhmä heittää vaan ulos suoraan.
      Nimikone antoi osuvan 😂 t: akateeminen nainen ja varmaan vaan sellainen 1-2 polven feministi

      Lainaa

    71. Upouusi avokado 11.2.2024 20:42
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Dorka öykkäri: Tai että on vähän eri mieltä ryhmän kattomääritelmästä. Esim. rento feministiryhmä ei heitä suoraan ulos jos sanot sanan "nainen" tai "mies", vaan ensin sua haukutaan akateemisin sanankääntein 30 ihmisen toimesta ja vasta jos vastaat jotain takaisin, lennät ulos. Kun se normi feministiryhmä heittää vaan ulos [...]
      Mut heitettiin rennosta feministiryhmästä suoraan ulos ilman varoituksia, vaikka säännöissä erikseen mainitaan että pari varoitusta annetaan ennen häätöä.

      Lainaa

    72. Särötön hedelmä 12.2.2024 10:54
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Vuotava pelikaani: Velipoika aloitti karppaamisen silloin reilut kymmenen vuotta sitten kun siitä tuli trendikästä. Söi pekonia ja kananmunia kaksi tai kolme kertaa päivässä, ja parin päivän välein illalliseksi 300g naudanlihapihvin. En muista miten pitkään jatkoi mutta lopputulema oli että painoa tuli ainakin [...]
      Jotkut ihmiset käsitti että karppaamalla ei tarvitse välittää siitä ruoan määrästä ollenkaan vaan se riittää, että hiilarit on vähissä. Sitä en sitten ymmärrä, miten tälläinen väärinkäsitys voi syntyä. Yksinkertaisimmillaanhan painonpudotus on energian kulutuksen säätämistä niin, että kroppa ottaa päivän energiantarpeeseen omaa varaenergiaa, eli rasvaa = henkilö laihtuu. Tämä tapahtuu, kun syödään sen verran vähemmän, että ruoasta ei saada päivän energiatarvetta kokonaan.

      Lainaa

    73. Invariantti kavioeläin 13.2.2024 9:24
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      -x-x-: En nyt väitä varmaksi, ettei suoliston tila parantunut nimenomaan vähäisten hiilihydraattien takia, mutta tuo kokemus ei missään tapauksessa kerro varmasti, että nimenomaan hiilihydraattien kokonaismäärän vähentäminen aiheutti muutoksen.  Jos VHH:ta noudatetaan järkevästi, ruokavalioon kuuluu paljon kasviksia. Ehkä [...]
      Itseasiassa noudatti VHH:ta sikäli typerästi ja epäterveellisesti, että ei syönyt paljoakaan kasviksia, joten ei ainakaan siihen liittynyt 🤷🏻‍♀️ Vasta meidän erottua ryhtyi korjaamaan sitä puolta, joten en tiedä miten asia eteni.

      Lainaa

    74. Tulos: -1 (7 ääntä)
      -x-x-: Itse olen kyllä eri mieltä siitä, että laihtuessa on opittava sietämään nälkää. Laihdutusruokavalio on kyllä koostettavissa niin, että ainakaan yhtään pidemmällä tähtäimellä ihmisen ei tarvitse olla nälkäinen. Se mikä on kyllä opittava on nälän ja mielihalun erottaminen toisistaan. Onko oikeasti nälkäinen vai [...]
      VHH tai karppaus ei ole laihdutuskuuri. Se on pysyvä ruokailustrategia, jonka painopisteitä modataan tarpeen mukaan, liittyen omasta tilanteesta ja ruokavalion tarpeen syistä. Tästä syystä VHH-ruokavaliolle lähtevän ois syytä edes jonkin verran tajuta mitä tekee. Ortorektikkojen ja yleensäkin vakavasta syömishäiriöstä kärsivien sitten taas on syytä välttää kaikkea mahdollista syömiseen liittyvää triggeröivää ainesta.  Kaikki "itsekuriin" liittyvä laihduttaminen ja ruokavaliointi on tuomittu epäonnistumaan. Itsetuntemukseen ja itsereflektioon liittyvä toiminta on sitten jo ihan eri juttu. On oleellista muistaa, että monen paino-ongelman takana on syömis- tai muu mielenterveyshaaste, pahojen ylipainotapausten kohdalla mahdollisesti väkivaltatrauma. (Ja tämä on kuulkaas tutkittua juttua.) Erilaiset perussairaudet on hyvä sulkea pois, samoin on hyvä yrittää vähentää stressiä. Stressistä kärsivä keho (johtui se sitten esim. uniapneasta tai jostain muusta) pumppaa ulos kortisolia, joka estää tehokkaasti painon putoamista estämällä insuliinin toimintaa. Myös ongelmat raudan tai varastoraudan kanssa voivat liittyä painoon.  Periaatteessa VHH:een saatetaan laskea mukaan myös "hyväkarppi", johon saattaa alkaa mahtua jo esim. hedelmiä. Yhdessä ananasrenkassahan siis on imeytyviä hiilihydraatteja 3 g  josta glukoosia 0,8g. mikä ei _laskennallisesti_ kaada edes ketokarppausta, vaikeuttaa vain muun ruokailun suunnittelua. Karppaus sopii hyvin kaveriksi pätkäpaastolle, jolloin saattaa tulla vielä lisäkannustinta kaiken sokerisen pois jättämiseen, koska vähähiilihydraattinen ruoka tosiaan pitää paremmin nälkää ja luovuttaa hitaammin energiaa. Joskus sitten taas voi olla joskus mielekästä lisätä hiilihydraattia, mikäli nukkuminen häiriintyy, paljon hiilihydraatteja kuluu liikuntaan tai raskaaseen työhön, tai - mikäli ruokavalion tavoitteena on painonpudotus - kehon tottuminen ketoneihin niin, että painon putoaminen lakkaa.  Koska jokaisen kroppa on vähän omanlaisensa synteesi, se, mitä kunkin kannattaa syödä, on syytä mahdollisuuksien mukaan räätälöidä yksilökohtaisesti. Erilaisissa laihduttamiseen, syömiseen ja erityisruokavaliohin liittyvissä ryhmissä olisi erityisen tärkeää ylläpitää kaikin voimin ruokarauhaa.  Syömiseen, ruokaan ja karppaukseen sisältyy paljon virhekäsityksiä, joista sitten seuraa omituisia näkemyksiä. Eräs oudoista virheellisistä oletuksista on,että kaikki kilokalorit, mitä suusta laitetaan sisään, toimivat kehossa samoin riippumatta niiden lähteestä. (Eihän verensokeri ja insuliinikaan heittelisi eri makroaineiden seurauksena eri tavoin, mikäli näin olisi.)  Osa tuntuu edelleen kuvittelevan, että karppaus on "proteiinidieetti". Näinhän ei ole, vaan käytännössä karppauksessa vaihdetaan - näin krouvisti ilmaisten - makroravinteissa (hh, rasva, proteiini) nimenomaan rasvan ja hiilihydraattien paikkaa. Tavanomaisesti karpatessa proteiinin määrää saatetaan lisätä tai se saattaa lisääntyä hieman. Lihadieetit ovat sitten asia ihan erikseen, ja vaativat oman paneutumisensa ja omat varokeinonsa. Ketokarppauksen toteuttaminen vegaanisena on varsin haasteellista, mutta vähintään hyväkarppaus, todennäköisesti myös vähähiilihydraattinen ruokavalio, onnistuvat kyllä myös vegaanisina. Ovo-laktovege ketokarppaakin sitten jo ihan komiasti. Maanpäällisten kasvisten syönnin määrän pitäisi lisääntyä vähän jokaisella karpilla, ja monilla näin käykin. Maitotuotteiden käyttö saattaa monilla lisääntyä, mutta myös vähentyä: osa painoa VHH:lla pudottavista kokee, että maitosokeri estää heillä painonpudotusta.   Karppaus on siis pitkän aikavälin ruokavalio, joka on syytä "pimpata" itselle sopivaksi, riittävä mikroravinteiden ja kivennäisten saanti huomioiden. ("Söin pelkkää pekonia ja sairastuin" -henkilöille saisi olla joku ihan oma sakotusjärjestelmä.)  Terv. eräs, jolla paino putosi karpilla ilman nälkää, mutta jonka hyvin haastava elämäntilanne ja siihen liittyvät psyyken terveyteen liittyvät asiat suistivat hyvältä ruokavaliolta.

      Lainaa

    75. Käärinliinaton kuguaari 14.2.2024 21:08
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Toi karppaajan annos... en edes kiinnittänyt huomiota ananakseen vaan tohon lihan ympärillä olevaan leivitykseen. Siinä niitä turhia hiilareita on. En siis kannata karppaamista tai vhh:ta ollenkaan, enkä ostaisi ikinä mättöä ilman kaikkea mahdollista rasvaa ja hiilaria, mitä hinnalla saa, mutta sen verran minäkin olen ymmärtänyt, että jauhot ei kuulu niihin hyviin hiilareihin. Ananas on sentään kuitupitoinen tuote itsessään, vaikka onkin säilötty sokeriliemeen ja pitää itsessään sokeria sisällä. Imeytyy kuitenkin eri tavalla, kuin jauhot.

      Lainaa

    76. Kopioitu Metsätonttu 14.2.2024 22:58
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Käärinliinaton kuguaari: Toi karppaajan annos... en edes kiinnittänyt huomiota ananakseen vaan tohon lihan ympärillä olevaan leivitykseen. Siinä niitä turhia hiilareita on. En siis kannata karppaamista tai vhh:ta ollenkaan, enkä ostaisi ikinä mättöä ilman kaikkea mahdollista rasvaa ja hiilaria, mitä hinnalla saa, mutta sen verran minäkin olen [...]
      Samaa ihmettelin myös. Tuo leivityksen käyttö on lisääntynyt kaikenmaailman airfryerietten vai mitä ne oli yleistymisen myötä. Ihan turha juttu levittää jauhoja lihan tai kanan ympärille oli sitten ruokavaliolla tai ei.

      Lainaa

    77. Kopioitu Metsätonttu 14.2.2024 23:06
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Cocoonen: VHH tai karppaus ei ole laihdutuskuuri. Se on pysyvä ruokailustrategia, jonka painopisteitä modataan tarpeen mukaan, liittyen omasta tilanteesta ja ruokavalion tarpeen syistä. Tästä syystä VHH-ruokavaliolle lähtevän ois syytä edes jonkin verran tajuta mitä tekee. Ortorektikkojen ja yleensäkin vakavasta [...]
      Hirveän pitkä teksti, en kaikkea siitä enää muista, mutta piste sulle, kun mainitsit uniapnean aiheuttavan ylipainoa tai ainakin estävän siitä eroon pääsemistä. Useita vuosia lääkäritkin kiusasivat minua ylipainostani, kunnes löytyi vaikea uniapnea, johon sain n. vuosi sitten hengityskoneen ja nyt on alkanut painokin tippumaan lähes itsestään ja muutenkin olo paranemaan ilman mitään muita muutoksia ruokavaliossa tai missään. Ei kaikki lihavat ole laiskoja kaljankittaajia ja herkkujen ahmijoita.

      Lainaa

    78. Purppura ananas 15.2.2024 13:14
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Ruodoton herne: No siis myönnetäänkö, että jos liityn ryhmään, jossa aiheena on "punaiset autot" ja sinne vallanvasten lisään kuvan sinisestä autosta ja sanon "hei relatkaa vähän", niin kyllähän minä siinä enemmän ongelmana olisin Sama juttu kun sekasyöjiä menee vegaaniryhmiin kertomaan, kuinka he [...]
      Eikös toi ryhmä oo vähähiilarinen, eikä hiilariton?

      Lainaa

    79. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Miksi mennä pitseriaan jos ei rasvainen ruoka maistu? Eikö kyseisessä ravintolassa ollut salaattipöytää?

      Lainaa

    80. Pystysuora flamingo 23.2.2024 22:46
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Kopioitu Metsätonttu: Samaa ihmettelin myös. Tuo leivityksen käyttö on lisääntynyt kaikenmaailman airfryerietten vai mitä ne oli yleistymisen myötä. Ihan turha juttu levittää jauhoja lihan tai kanan ympärille oli sitten ruokavaliolla tai ei.
      Haluaisin vain huomauttaa että kana on myös lihaa. Pystyn vielä jotenkin ymmärtämään jos joku sanoo "lihaa ja kalaa", vaikka itse pidän myös merenelävien lihaa lihana, mutta "liha ja kana" on jo aivan järjetön pari. Et varmaan sano myöskään että "kasviksia ja tomaattia". Jos haluat, voit sanoa "punaista ja vaaleaa lihaa".
      Mutta toiseen kommenttiisi liittyen: hieno että uniapnea todettiin ja hoito aloitettiin! Eräällä kaverillani oli ihan vastaava juttu, ja vuosi uniapnean hoidon aloituksen jälkeen painoa oli pudonnut itsestään pitkälle toistakymmentä kiloa. Ylipaino ei todellakaan ole suoraviivainen laiskuusjuttu.

      Lainaa

    81. Tulos: 0 (0 ääntä)
      Cocoonen: VHH tai karppaus ei ole laihdutuskuuri. Se on pysyvä ruokailustrategia, jonka painopisteitä modataan tarpeen mukaan, liittyen omasta tilanteesta ja ruokavalion tarpeen syistä. Tästä syystä VHH-ruokavaliolle lähtevän ois syytä edes jonkin verran tajuta mitä tekee. Ortorektikkojen ja yleensäkin vakavasta [...]
      Totta kai eri ravintoaineet käyttäytyvät eri tavalla, koska ne vaikuttavat eri funktioihin kehossa, mutta mitä oikein kuvittelet kalorin tarkoittavan? Ruokavaliosta puhuttaessa kilokalori ihan yksinkertaisuudessaan on määre sille määrlle energiaa, mikä keholla menee kuluttaa tietty määrä (yleensä laskettu sataa grammaa kohti) jotakin ruokaa tai ravintoainetta. Siinä kalorien määrässä nimenomaan näkyy se, että keho ei kuluta hiilihydraattia, rasvaa tai proteiinia samalla tavalla tai samalla tahdilla. Siitä huolimatta kaikki ovat, usko tai älä, tarpeellisia kehon optimaaliselle toiminnalle.  Tarkkoja prosentteja ei kannata tuijotella, koska eri ihmisten ja samankin ihmisen tarpeet voivat vaihdella esimerkiksi mainitsemiesi metabolismiin vaikuttavien sairauksien ja liikunnan määrän ja rasittavuuden mukaan, mutta esimerkiksi terveet aivot kyllä kaipaavat optimaaliselle toiminnalle enemmän hiilihydraatteja kuin karppauksessa tai ketossa. Keton periaate epilepsian hoidossa perustuu nimenomaan aivojen aktiivisuuden hillitsemiseen - mikä lienee monen ketoflunssien ja -väsymysten taustalla. Jos ketoosi ja rasvan käyttö glukoosin sijasta olisi keholle optimaalinen tapa kuluttaa energiaa, sen ylläpitäminen ei vaatisi terveeltä ihmiseltä tuota määrää kikkailua. Edes epilepsian hoidossa keto ei ole aina pysyvä ratkaisu, vaan ideaalitapauksissa vaikutukset pysyvät yllä ns. normaaliruokavalioon siirtymisen jälkeenkin. Keto epilepsiahoitona on vaihtoehto aiemmin käytetylle paastoamiselle ja sen terveellisyys tässä on nimenomaan verrattuna paastoamiseen, ei ns. tavalliseen ruokavalioon. Siitä kyllä on viitteitä, että keto voi olla toimiva osa muidenkin neurologisten sairauksien hoitoa, mutta siitä kannattanee keskustella lääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa, eikä päätellä itsellään olevan ties mitä suolisto-ongelmia, joita lähtee "hoitamaan" itsenäisesti.

      Lainaa

    82. Eliitti-ihminen 22.5.2024 9:53
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Ruokarauha. Ei ne ramadania fanittavat tätä ymmärrä. Britanniassa muslimit riistivät ei-muslimilta lounaan ramadanin aikaan. Ja ihan sama ruokavalioon hurahtaneiden kanssa. Sinä syöt väärin, minä syön oikein. Sillä lailli, aikuiset? ihmiset.

      Lainaa

    83. Eliitti-ihminen 22.5.2024 9:55
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Typottaminen on sallittua myös eliitti-ihmiselle, sinä lailli-sanasta hekottava 😅

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: ananas, dieetti, hiilarit, hiilihydraatit, istanbul, kuva, likainen, pitsa, pizza, pizzeria, ruoka, ruokavalio, vhh, vähähiilihydraattinen