Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sentti venyy ja paukkuu, osa 11

4500 euroa kuussa ei riitä elämiseen, millään.
Sentti venyy ja paukkuu, osa 11

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 77 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Kulunut henkilö 18.5.2023 1:45
      Tulos: -532 (602 ääntä)
      Tuohon viimeiseen liittyen, ollaan kaverin kanssa jo sovittu etukäteen, että eräälle keikalle mentäisiin autolla porukalla. Tästä syystä junalipun otin vain kaverin paikkakunnalle viimeisen määränpään sijaan. Nyt kaveri sanoi, että bensathan maksetaan 50/50, kun tämän kyydillä tulen... En taida maksaa ja taidan ottaa vain erillisen junalipun määränpäähän... kaveri saa maksaa bensansa ihan itse.

      Lainaa

    2. Tulos: +123 (131 ääntä)
      Tädin uudella hienolla nupukki tms sohvalla ei saanut istua farkuissa ettei se kulu. Ja kaverin tietokonetta sai pelata vain kaksi tyyppiä kerrallaan koska muuten sen saattaa rikkoa. Onhan näitä mutta parempia ei muistu mieleen keskellä yötä. Vaikka käytänkin rohkeasti olemassa olevaa sälää niin jotenkin voisin kuvitella flippaavani just tollee vanhemmiten. Toivottavasti ei, mutta vois kai sitä huonomminkin mennä.

      Lainaa

    3. Tulos: +564 (578 ääntä)
      Kulunut henkilö: Tuohon viimeiseen liittyen, ollaan kaverin kanssa jo sovittu etukäteen, että eräälle keikalle mentäisiin autolla porukalla. Tästä syystä junalipun otin vain kaverin paikkakunnalle viimeisen määränpään sijaan. Nyt kaveri sanoi, että bensathan maksetaan 50/50, kun tämän kyydillä tulen... En [...]
      Täh? Mitä mä nyt en tässä ymmärrä kun eiks se nyt oo aika normaali käytäntö että bensakulut jaetaan matkustajien kesken?

      Lainaa

    4. Uljas metso 18.5.2023 4:11
      Tulos: +422 (438 ääntä)
      Kulunut henkilö: Tuohon viimeiseen liittyen, ollaan kaverin kanssa jo sovittu etukäteen, että eräälle keikalle mentäisiin autolla porukalla. Tästä syystä junalipun otin vain kaverin paikkakunnalle viimeisen määränpään sijaan. Nyt kaveri sanoi, että bensathan maksetaan 50/50, kun tämän kyydillä tulen... En [...]
      Mitä ihmettä? Miten tulee edes mieleen olla maksamatta omaa osuutta bensoista? Kohteliasta olisi lisäksi ihan itse tarjoutua maksamaan eikä odottaa että toisen pitää niitä pyytää.

      Lainaa

    5. Jäykkä sotilas 18.5.2023 4:42
      Tulos: +84 (122 ääntä)
      En minäkään lainaisi puhelintani pelaamiseen. Pelatkoon omallaan. Jos sillä on akku loppu, eikä latausmahdollisuutta ole, niin enhän minäkään saa omaani ladattua, jos akun kuluttaa pelaamiseen. Itse ainakin haluan pitää puhelimeni toimintakuntoisena. Mun puhelinta saa olla joka päivä lataamassa, vaikka ei juuri mitään ylimääräistä tekisi.

      Lainaa

    6. Ilmeisesti Tööttänä 18.5.2023 6:41
      Tulos: -43 (161 ääntä)
      Kulunut henkilö: Tuohon viimeiseen liittyen, ollaan kaverin kanssa jo sovittu etukäteen, että eräälle keikalle mentäisiin autolla porukalla. Tästä syystä junalipun otin vain kaverin paikkakunnalle viimeisen määränpään sijaan. Nyt kaveri sanoi, että bensathan maksetaan 50/50, kun tämän kyydillä tulen... En [...]
      Meinasin kanssa jo alapeukkua laittaa, mutta luinkin uudestaan.
      Eli tilanne on se, että pääsisit samalla junalla (oletettavasti lähes samaan hintaan) perille asti? Mutta kaverin, vai sinun? tahdosta kuljetkin kaverin kyydissä loppupätkän josta joudut maksamaan bensat?
      Jos kaverin tahtoo, että olet matkaseurana = kaveri maksaa. Jos sinun aloite jostain syystä kulkea loppupätkä yhdessä = 50/50
      Kummassakaan tapauksessa en itse kyllä kehtaisi kaverinasi vaatia rahaa tai sinuna olla maksamatta. Tuskin niin isosta bensarahasta on kyse, ettäkö siitä kannattaa yöuniaan menettää, saatika kaverisuhteita pilata.

      Lainaa

    7. Itseasiassa 18.5.2023 8:23
      Tulos: +98 (114 ääntä)
      Ilmeisesti Tööttänä: Meinasin kanssa jo alapeukkua laittaa, mutta luinkin uudestaan. Eli tilanne on se, että pääsisit samalla junalla (oletettavasti lähes samaan hintaan) perille asti? Mutta kaverin, vai sinun? tahdosta kuljetkin kaverin kyydissä loppupätkän josta joudut maksamaan bensat? Jos kaverin tahtoo, että olet matkaseurana = [...]
      Näissä voi joskus kyllä olla sillä kuskilla rahantienaaminen mielessä. Joskus aikoinaan mentiin kaveriporukalla toiseen kaupunkiin 250 km:n päähän ja oltiin sovittu bensarahoihin osallistumisesta. Meitä oli autossa 5 matkustajaa, mutta jotenkin kuski sai jaettua bensarahat niin, että me lopulta poikakaverin kanssa maksettiin tuplasti junalippujenhinnat. Ei tullut ajatelleeksi enempää, kun oltiin vielä opiskelija-alennuksilla, mutta myöhemmin puhuttiin ettei meidän maksamaa summaa ole ikinä mennyt oman auton tankkiin, kun ollaan se väli ajettu. Ei mitää hajua, miten kuski pääsi siihen lopputulokseen, vissiin laskutti vain meiltä kolmelta takapenkiltä bensat, laskien ulos itsensä ja puolisonsa, ja laittoi vielä pikkuisen auton kulumismaksuja päälle. Kyseessä ei siis ollut mikään katumaasturi, oli sen verran ahdasta, että todennäköisesti joku Toyota corolla.

      Lainaa

    8. Itseasiassa 18.5.2023 8:30
      Tulos: +178 (196 ääntä)
      Nimetön jäsen voi olla tuttuni, mutta tuo olisi liian hyvin kirjoitettu hänen tekstikseen. Valitettavasti näitä raukkoja löytyy, jotka joutuvat maksamaan "laittomia" elareita. Oma isänikin oli niitä, maksoi vielä pienimmän mahdollisimman summan ja koko sen maksujen aikana ei edes nostettu indeksikorotuksia. Pahinta avioerossa sille taisi olla, että joutui maksamaan omien lapsien elämisestä, meidän kanssa kun ne rahat menivöt tärkeämpiin asioihin, eli hänen harrastuksiinsa, kaljaan ja tupakkaan. Näitä vastuuttomia tapauksia kyllä riittää, tuo yksi tuntemani isä ei halua maksaa elareita ja on käyttänyt lapsen lahjaksi saamia rahoja tuhansia euroja omiin velkoihinsa. Ei edes omista esim. asuntoa tai sellaista autoa, mihin sellaiset rahat saisi menemään. Toivottavasti en anna kenellekään ideoita, mutta omalta lapselta saa varastaa ilman että siihen pystyy kukaan puuttumaan.

      Lainaa

    9. Tarkentuva menninkäinen 18.5.2023 8:40
      Tulos: +48 (66 ääntä)
      Ilmeisesti Tööttänä: Meinasin kanssa jo alapeukkua laittaa, mutta luinkin uudestaan. Eli tilanne on se, että pääsisit samalla junalla (oletettavasti lähes samaan hintaan) perille asti? Mutta kaverin, vai sinun? tahdosta kuljetkin kaverin kyydissä loppupätkän josta joudut maksamaan bensat? Jos kaverin tahtoo, että olet matkaseurana = [...]
      On tähän helppo ja tasapuolinenkin ratkaisu, eli bensoihin osallistuu maksamalla kuskille puolet junalippujen hinnanerosta (perille ja kaverille asti). Win-win, molemmille rahallisesti sama säästö, kyytiläinenhän ei vaikuta bensankulutukseen tai renkaiden kulumiseen käytännössä mitenkään.

      Lainaa

    10. Ummikko norsu 18.5.2023 8:49
      Tulos: +75 (103 ääntä)
      Tuli tuosta telkkarinkatsomiseen menevää sähköä vahdanneesta papasta mieleen, että vanhoilla ihmisillä saituus on hyvin ymmärrettävää. He ovat eläneet muutakin kuin tähän nykyisen yltäkylläisyyden ajan. Maapallon takia resurssien liikakulutusta pitäisi hillitä, mutta toisaalta taloutta ei pitäisi ajaa kuralle liialla säästelyllä. Hankala kombo, mutta ei mahdoton, kun ohjaa kulutustaan kestävämmäksi.

      Lainaa

    11. Loskasta märkä unikeko 18.5.2023 8:50
      Tulos: +41 (61 ääntä)
      Kulunut henkilö: Tuohon viimeiseen liittyen, ollaan kaverin kanssa jo sovittu etukäteen, että eräälle keikalle mentäisiin autolla porukalla. Tästä syystä junalipun otin vain kaverin paikkakunnalle viimeisen määränpään sijaan. Nyt kaveri sanoi, että bensathan maksetaan 50/50, kun tämän kyydillä tulen... En [...]
      Niin että haluat että hän maksaa matkasi, ja se ei ole liikaa pyydetty? Kuulostaa reilulta..

      Lainaa

    12. Lihava Tiikeri 18.5.2023 8:58
      Tulos: -8 (72 ääntä)
      Jäykkä sotilas: En minäkään lainaisi puhelintani pelaamiseen. Pelatkoon omallaan. Jos sillä on akku loppu, eikä latausmahdollisuutta ole, niin enhän minäkään saa omaani ladattua, jos akun kuluttaa pelaamiseen. Itse ainakin haluan pitää puhelimeni toimintakuntoisena. Mun puhelinta saa olla joka päivä lataamassa, vaikka ei juuri mitään ylimääräistä tekisi.
      Jäin itsekin miettimään tuota puhelimella pelaamista ja videoiden katselua tarkoituksen mukaisena käyttönä. Oma puhelin on 100% puheluita ja tekstiviestejä varten, liittymässä ei ole data pakettia enkä käytä puhelimella nettiä ellei ole oikeasti pakko (esim. vieraassa paikassa reittiohjeiden etsimiseen). Jos joku haluaa pelata, katsella videoita ja somettaa niin tehköön sen omalla puhelimellaan ja omaan laskuunsa.

      Lainaa

    13. Tulos: +129 (139 ääntä)
      Kyllä minustakin puhelin on sen verran henkilökohtainen kapistus, että en luovuttaisi sitä muille pelaamista tai videonkatselua varten. Ihan yhtä oudolta tuntuisi jos joku haluaisi käyttää toisen silmälaseja kun ne ovat näkemistä varten. No joo, niin ovat, mutteivät sinun näkemistäsi varten. Kauhistuttaakin ajatus, että joku latailisi mun puhelimeen mitä lie pelejä kun siitä ei yhtäkään ole valmiina.

      Lainaa

    14. Kulunut henkilö 18.5.2023 10:47
      Tulos: -15 (73 ääntä)
      Keepo: Täh? Mitä mä nyt en tässä ymmärrä kun eiks se nyt oo aika normaali käytäntö että bensakulut jaetaan matkustajien kesken?
      Pointtina oli, että olisin päässyt suoraan junalla perille, mutta kaveri pyysi tämän kyydillä menemään puoli matkaa, todennäköisesti vain säästääkseen bensassa.

      Lainaa

    15. Tuttu sateenvarjo 18.5.2023 11:17
      Tulos: +20 (66 ääntä)
      Keepo: Täh? Mitä mä nyt en tässä ymmärrä kun eiks se nyt oo aika normaali käytäntö että bensakulut jaetaan matkustajien kesken?
      Jos mä pyydän kaverin mukaan johonkin, niin en helvetissä odota että kyseinen kaveri maksaa mitään bensoja.

      Lainaa

    16. Jakaantunut pussieläin 18.5.2023 11:25
      Tulos: +72 (74 ääntä)
      Meidän naapurin mies oli rakentanut talonsa itse. Olohuoneeseen ei kuulemma lapset saaneet mennä ilman lupaa, ja vanhemmatkin olivat siellä vain rajoitetun ajan iltapäivisin. Kohtalon oikkuna tämä pariskunta kuoli sinne olohuoneeseen, mikä piti kosteusvaurioiden takia purkaa kokonaan.

      Lainaa

    17. Tulos: +40 (48 ääntä)
      Yritin pyyhkästä mokan lopuissa oikeella näkyvän "roskan" pois näytöltä

      Lainaa

    18. Tulos: +56 (66 ääntä)
      Kulunut henkilö: Pointtina oli, että olisin päässyt suoraan junalla perille, mutta kaveri pyysi tämän kyydillä menemään puoli matkaa, todennäköisesti vain säästääkseen bensassa.
      Tarina muuttui matkalla. "Ollaan sovittu etukäteen" on ihan eri asia kuin "kaveri pyysi". Eiköhän kumpikin ajatellut omaa etuaan. Jos asiasta on jommallekummalle jotain haittaa enemmän kuin etua, ei kannata kimppaan ryhtyä.

      Lainaa

    19. Tulos: -23 (33 ääntä)
      Tarkentuva menninkäinen: On tähän helppo ja tasapuolinenkin ratkaisu, eli bensoihin osallistuu maksamalla kuskille puolet junalippujen hinnanerosta (perille ja kaverille asti). Win-win, molemmille rahallisesti sama säästö, kyytiläinenhän ei vaikuta bensankulutukseen tai renkaiden kulumiseen käytännössä mitenkään.
      Mitä tarkoittaa "käytännössä mitenkään"? Kaikki on suhteellista. Kilometrikorvaus ilman korotuksia on 0,53€/km ja lisämatkustajasta tulee 0,04€/km. Mikäli käyttöetu, on verotusarvo on 0,14€/km. Tuosta voi helposti laskea lisämatkustajan POLTTOAINEkustannuken matkalle, mikäli haluaa vähentää ajoneuvoverot, vakuutukset, renkaat, huollot, arvonalemiset yms. oman auton kilsakorvauksen ja käyttöedun kilsakorvauksen erotuksella.
      Ja kyllähän 1000kg painavassa autossa 100kg painava ihminen nostaa auton massaa 10%. Neljä kyytiläistä nostaa 40%.

      Lainaa

    20. Inhimillinen eläin 18.5.2023 12:32
      Tulos: +77 (81 ääntä)
      "omalta lapselta saa varastaa ilman että siihen pystyy kukaan puuttumaan" Ei saa varastaa. Se on kavallus, jos rahat on lapsen muualta saamia lahjoja, korvauksia tai lapsen itse tienaamia. Tapauksia ja tuomioita löytyy lukuisia. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ce0ee5e8-c6d0-4e69-8c20-012414b38dac

      Lainaa

    21. Asiallinen lehmä 18.5.2023 12:58
      Tulos: +85 (87 ääntä)
      Minä tajusin tuon puhelinjutun niin, että kertoja vain kummeksui ettei joku tuttunsa raaskinut itse käyttää puhelintaan pelaamiseen tai videoiden katsomiseen tai mihinkään ns ylimääräiseen. Siis "Vanhan tutun kodissa ei saanut matolle astua. Toisen [tutun] puhelinta ei voinut käyttää [...]". Ei kai yhtään kukaan ylipäätään lainaile keltään puhelimia pelaamiseen.

      Lainaa

    22. Kompakti metsämarja 18.5.2023 13:02
      Tulos: -177 (227 ääntä)
      Muistutus, että seksin harrastaminen ei yleensä tarkoita halua tulla vanhemmaksi. Nainen päättää viime kädessä, syntyykö lapsi. Elatusvelvollisuuden tulee olla henkilöllä tai henkilöillä, jotka ovat päättäneet pitää lapsen. Ei henkilöllä, jota on huijattu.

      Lainaa

    23. Tulos: +74 (86 ääntä)
      En tiedä onko tätä muissa huvipuistoissa kun Powerparkissa missä törmäilyautoissa törmäily on ehdottomasti kielletty. :D

      Lainaa

    24. Möyheä kultakala 18.5.2023 14:22
      Tulos: +93 (99 ääntä)
      Moni taisi ymmärtää tuon Eijan kertoman puhelimen käyttöjutun väärin. Minäkin tunnen ihmisiä (mm. appivanhempani), joilla on hienot älypuhelimet, mutta eivät ITSE suostu käyttämään niitä ollenkaan esim. videoiden katsomiseen tai kuvaamiseen, uutisten lukemiseen, somettamiseen, musiikin kuunteluun jne. "ettei puhelimen akku mene pilalle". Sen sijaan pitävät kotona pöytätietokonetta aina käynnissä että voi tarkistaa mitäs se naapurin Markku kertoikaan Facebookissa, ja raahaavat hotellilomalle radion mukaan että voi huoneessa kuunnella Novaa. Eli Eija ei ihmetellyt sitä, että tuttu ei suostunut lainaamaan hänelle puhelintaan kyseisiä aktiviteetteja varten, vaan sitä ettei tuttu itse voi käyttää ollenkaan puhelintaan kyseisiin asioihin.

      Lainaa

    25. Peloton riesa 18.5.2023 14:42
      Tulos: +139 (155 ääntä)
      Kompakti metsämarja: Muistutus, että seksin harrastaminen ei yleensä tarkoita halua tulla vanhemmaksi. Nainen päättää viime kädessä, syntyykö lapsi. Elatusvelvollisuuden tulee olla henkilöllä tai henkilöillä, jotka ovat päättäneet pitää lapsen. Ei henkilöllä, jota on huijattu.
      Sitten kannattaa harrastaa vain sooloseksiä

      Lainaa

    26. Ikääntyvä ankerias 18.5.2023 15:20
      Tulos: +181 (195 ääntä)
      Kompakti metsämarja: Muistutus, että seksin harrastaminen ei yleensä tarkoita halua tulla vanhemmaksi. Nainen päättää viime kädessä, syntyykö lapsi. Elatusvelvollisuuden tulee olla henkilöllä tai henkilöillä, jotka ovat päättäneet pitää lapsen. Ei henkilöllä, jota on huijattu.
      Muistutus, että suojaamattoman seksin harrastaminen yleensä tarkoittaa mahdollisuutta tulla vanhemmaksi. Mies päättää viime kädessä, lentääkö siemenet kondomiin vai kohti toisen sukusoluja. Jos harrastaa tietoisesti suojaamatonta seksiä, ei kukaan ole huijattu jos lopputuloksena on lapsi.

      Lainaa

    27. Tulos: +117 (137 ääntä)
      Kompakti metsämarja: Muistutus, että seksin harrastaminen ei yleensä tarkoita halua tulla vanhemmaksi. Nainen päättää viime kädessä, syntyykö lapsi. Elatusvelvollisuuden tulee olla henkilöllä tai henkilöillä, jotka ovat päättäneet pitää lapsen. Ei henkilöllä, jota on huijattu.
        Olen samaa mieltä, jos joku on käynyt pistelemässä reikiä kondomeihin saadakseen aikaiseksi "vahinko" raskauden. Itsellänihän oli tapana, kun olin nuori ja villi, puhaltaa käytetty kondomi ilmapalloksi tarkistaakseni, ettei siinä ollut mikrorepeämiä -sellaisia tiedetään sattuneen, näkymätön mikrorepeämä joten ei tajuttu ajoissa että nyt plan B. Olen nainen, mutta en tiedä, miksei mies voisi tehdä samoin, ja reagoida sitten heti, jos kortsusta löytyy kolo, joka vaikuttaa vasiten tehdyltä. Sehän on raiskaus, jos toinen suorittaa seksuaalisen teon johon ei ole suostuttu, vaikka muuhun suostumus olisikin, joten sen kortsun voisi sitten viedä oikeuslääkärille tms, ja ilmoittaa että todellakaan en maksa. 
        Mutta ei tiedetä sattuneen, luultavasti siksi, ettei sellaista kondomineulailua juurikaan tapahdu. Ja pelkkä puutaheinän puhuminen saadakseen seksiä ei ole rikos -jos olisi, varmaan kaikki voisimme haastaa oikeuteen teini-iän poikaystävämme: "joo kyllä kulta, rakastan sinua ikuisesti" jne. Jos mies ei itse tajua käyttää ehkäisyä ja tarkistaa, että se on kunnossa, niin häntä ei ole huijannut kukaan muu kuin oma häntänsä. Naiset ovat sisäistäneet tämän jo kauan sitten, miestenkin olisi aika: huolehdi ehkäisystä itse, muihin ei voi luottaa.
        Mutta jostain syystä miehet vielä herran vuonna 2023 luulevat, että ehkäisy olisi jotenkin naisten juttu. Kyllä, meillä on pillerit ja kierukat, mutta ei se takaa, että muistamme ne ottaa tai ettei kierukka lipsahda paikoiltaan. Jos panit ilman kondomia, jonka olet itse tarkistanut, olet potentiaalinen isä, niin se vain on.

      Lainaa

    28. Itseasiassa 18.5.2023 15:26
      Tulos: +24 (36 ääntä)
      Inhimillinen eläin: "omalta lapselta saa varastaa ilman että siihen pystyy kukaan puuttumaan" Ei saa varastaa. Se on kavallus, jos rahat on lapsen muualta saamia lahjoja, korvauksia tai lapsen itse tienaamia. Tapauksia ja tuomioita löytyy lukuisia. iltalehti.fi/kotimaa/a/ce0ee5e8-c6d0-4e69-8c20-012414b38dac
      Tämän lapsen äiti on ammatin puolesta laista hyvin tietoinen. Isä oli nostanut lapsen tililtä rahat (ei se voinut olla kukaan muu, koska pelkästään vanhemmilla oli käyttöoikeus) ja pankki levitteli vain käsiään, koska he eivät voi antaa mitään todisteita rahojen käyttäjästä. Äiti ei keksinyt mitään lakipykälää, ehkä olisi pitänyt ilmoittaa poliisille isä ja itsensä samalla kertaa. Isältä ei voinut ottaa lapsen tilin käyttöoikeuksia pois, koska hän on myös lapsen huoltaja.
      Tämän enempää en asiasta tiedä, mutta luotan tuon äidin tehneen asian osalta tarpeeksi. 

      Lainaa

    29. Itseasiassa 18.5.2023 15:32
      Tulos: +84 (98 ääntä)
      Kompakti metsämarja: Muistutus, että seksin harrastaminen ei yleensä tarkoita halua tulla vanhemmaksi. Nainen päättää viime kädessä, syntyykö lapsi. Elatusvelvollisuuden tulee olla henkilöllä tai henkilöillä, jotka ovat päättäneet pitää lapsen. Ei henkilöllä, jota on huijattu.
      Ihminen on kypsä harrastamaan yhdyntöjä kun ymmärtää että sillä voi olla seurauksia. Muuten vaihtoehtoina on seksi ilman koitusta, oikeaoppinen ehkäisyn käyttö (ei 100 % varma) tai olla harrastamatta seksiä muiden ihmisten kanssa. Jos on vaarassa tulla huijatuksi, niin kannattaa olla osallistumatta siihen yhdyntään. Ei ole vaaraa elatusvelvollisudesta.

      Lainaa

    30. Höperö hämähäkki 18.5.2023 15:47
      Tulos: +60 (68 ääntä)
      Kulunut henkilö: Tuohon viimeiseen liittyen, ollaan kaverin kanssa jo sovittu etukäteen, että eräälle keikalle mentäisiin autolla porukalla. Tästä syystä junalipun otin vain kaverin paikkakunnalle viimeisen määränpään sijaan. Nyt kaveri sanoi, että bensathan maksetaan 50/50, kun tämän kyydillä tulen... En [...]
      Ihan normaaleihin käytöstapoihin kuuluu, että tarjoaa jotain bensakorvausta kyydistä. Se on sitten kyyditsijästä itsestään kiinni, että ottaako vastaan vai ei, mutta kohteliasta on vähintään tarjota. Jos pääsee junalla halvemmalla kuin puolet bensasta maksamalla, niin menee sitten ihan suosiolla sillä junalla, tai jos mieluummin menee kaverin kyydillä niin ehdottaa sitten vaikka että maksaa max sen junalipun verran. Yleensä puhumalla aika moni asia selviää.

      Lainaa

    31. Tuottelias kesyaasi 18.5.2023 16:30
      Tulos: +4 (14 ääntä)
      Ikääntyvä ankerias: Muistutus, että suojaamattoman seksin harrastaminen yleensä tarkoittaa mahdollisuutta tulla vanhemmaksi. Mies päättää viime kädessä, lentääkö siemenet kondomiin vai kohti toisen sukusoluja. Jos harrastaa tietoisesti suojaamatonta seksiä, ei kukaan ole huijattu jos lopputuloksena on lapsi.
      Jos olis päätetty käteen, niin koko ongelmaa ei ylipäätään olisi.

      Lainaa

    32. Etsintäkuulutettu hirvi 18.5.2023 16:58
      Tulos: -110 (136 ääntä)
      Itseasiassa: Ihminen on kypsä harrastamaan yhdyntöjä kun ymmärtää että sillä voi olla seurauksia. Muuten vaihtoehtoina on seksi ilman koitusta, oikeaoppinen ehkäisyn käyttö (ei 100 % varma) tai olla harrastamatta seksiä muiden ihmisten kanssa. Jos on vaarassa tulla huijatuksi, niin kannattaa olla osallistumatta siihen yhdyntään. Ei ole vaaraa elatusvelvollisudesta.
      Tämä on todella vanhanaikainen näkemys, jossa törkeä petos laillistetaan. Miehelle annetaan mahdollisuutena vain tulla hyväksikäytetyksi tai olla harrastamatta seksiä. Todella 1900-lukua. Jokaisella täytyy olla mahdollisuus seksuaalisuuteen ja sen ilmentymiseen ilman, että joutuu vasten tahtoaan elatusvelvolliseksi.

      Lainaa

    33. Etsintäkuulutettu hirvi 18.5.2023 17:07
      Tulos: -105 (127 ääntä)
      Kivi:   Olen samaa mieltä, jos joku on käynyt pistelemässä reikiä kondomeihin saadakseen aikaiseksi "vahinko" raskauden. Itsellänihän oli tapana, kun olin nuori ja villi, puhaltaa käytetty kondomi ilmapalloksi tarkistaakseni, ettei siinä ollut mikrorepeämiä -sellaisia tiedetään sattuneen, näkymätön mikrorepeämä joten ei [...]
      Nainen viimekädessä päättää, pitääkö lapsen vai ei. Siihen ei mies voi vaikuttaa. Siinä nainen tällä hetkellä tekee valtavan suuren päätöksen myös miehen elämässä. Seksin harrastaminen ei tarkoita halua tulla vanhemmaksi. Toki ehkäisystä on hyvä huolehtia, mutta se ei poista yhtälöä. Mieti omalle kohdalle, kun joku satunnainen pano päättäisi, että hän haluaakin tulla raskaaksi ja lähettää noin sadantuhannen euron laskun. Tämä on arkipäivää tuhansille miehille - ja yksi syy siihen, miksi syntyvyys on laskenut. Miehet eivät luota siihen, että oikeus tapahtuisi heidän kohdallaan, heidän ylitseen vain kävellään. Ainut keino miehelle välttyä tältä on joko katkaista piuhat tai pidättäytyä seksistä kokonaan. Tällaisia keinoja ei kukaan ehdottaisi naisille. Lapset tehdään vain yhteisellä päätöksellä tai miehellä ei pitäisi olla velvollisuutta elättää lasta.

      Lainaa

    34. Tulos: +31 (41 ääntä)
      Etsintäkuulutettu hirvi: Nainen viimekädessä päättää, pitääkö lapsen vai ei. Siihen ei mies voi vaikuttaa. Siinä nainen tällä hetkellä tekee valtavan suuren päätöksen myös miehen elämässä. Seksin harrastaminen ei tarkoita halua tulla vanhemmaksi. Toki ehkäisystä on hyvä huolehtia, mutta se ei poista yhtälöä. Mieti omalle kohdalle, kun joku [...]
      >tai miehellä ei pitäisi olla velvollisuutta elättää lasta. No, näin ei nyt kuitenkaan minkään länsimaan (tai monen muunkaan maan) oikeuskäytännön mukaan toimita, eikä tilanne taida olla ihan heti muuttumassa.

      Lainaa

    35. Kuohittu maksamakkara 18.5.2023 18:38
      Tulos: +47 (49 ääntä)
      Yhden lapsuudenkaverin ulko-ovea ei kuulemma saanut availla liian usein ettei saranat kulu

      Lainaa

    36. Hissitön ankerias 18.5.2023 19:15
      Tulos: +17 (25 ääntä)
      Kulunut henkilö: Pointtina oli, että olisin päässyt suoraan junalla perille, mutta kaveri pyysi tämän kyydillä menemään puoli matkaa, todennäköisesti vain säästääkseen bensassa.
      Joo, vähän kallistun saman teorian puoleen. Hyvän matkaseuran kanssa mukavan ajanvieton takia ainakaan tuskin pyysi.

      Lainaa

    37. Tulos: +123 (133 ääntä)
      Etsintäkuulutettu hirvi: Nainen viimekädessä päättää, pitääkö lapsen vai ei. Siihen ei mies voi vaikuttaa. Siinä nainen tällä hetkellä tekee valtavan suuren päätöksen myös miehen elämässä. Seksin harrastaminen ei tarkoita halua tulla vanhemmaksi. Toki ehkäisystä on hyvä huolehtia, mutta se ei poista yhtälöä. Mieti omalle kohdalle, kun joku [...]
        Missä kohdassa se "hanki oma kondomi, pidä sen kunnosta ja turvallisuudesta huoli, käytä sitä aina" meni ohitse? Kondomi ei ole ihan satavarma, mutta oikein käytettynä hyvin läheltä. 
        Ne elatusmaksut eivät mene naiselle, ne menevät lapselle. Naisella on epäilemättä sellainen parin viikon ikkuna, jossa asialle voi tehdä jotain (jos sattuu saamaan asiasta ajoissa selville, suinkaan kaikki eivät saa). Kun se ikkuna on ohitettu, nainen on tasan yhtä jumissa huolehtimassa lapsensa elatuksesta kuin mieskin. Plus, hänen on pakko selviytyä raskauden loppuosasta sekä synnytyksestä, vaikkei haluaisi: jos ei hanki aborttia hyvin aikaisin, sitä ei sosiaalisista syistä enää saa. 
        Eli naisella on pakko elättää omat lapsensa, aivan täsmälleen samoin kuin miehelläkin. Hänellä on hyvin pieni ikkuna, jossa tästä voisi päästä eroon. Se ikkuna on muutamia viikkoja -jos siinä ajassa ei onnistu, niin joutuu maksamaan saman verran kuin mieskin (kai se jotenkin suhteutetaan tuloihin, en tiedä, kun oma aviomieheni elättää lapsensa ihan vapaaehtoisesti). Sen lisäksi nainen joutuu biologiseen prosessiin joka on aina vaikea ja joskus tappava, ehkä vastoin tahtoaan, eikä sillekään mitään voi. 
        Heteroyhdynnällä voi olla tällaisia seurauksia. Kaikille. Jos et pärjää kuin aikuinen, niin en voi suositella kuin että jätät väliin. 

      Lainaa

    38. Hissitön ankerias 18.5.2023 19:26
      Tulos: +3 (13 ääntä)
      Kilahtiko Nimikone vai miksi useammankin aiemman kommentoijan avatar on täsmälleen sama kuin minulla?

      Lainaa

    39. Syyntakeeton mustikkamehukeitto 18.5.2023 19:37
      Tulos: +62 (106 ääntä)
      Etsintäkuulutettu hirvi: Tämä on todella vanhanaikainen näkemys, jossa törkeä petos laillistetaan. Miehelle annetaan mahdollisuutena vain tulla hyväksikäytetyksi tai olla harrastamatta seksiä. Todella 1900-lukua. Jokaisella täytyy olla mahdollisuus seksuaalisuuteen ja sen ilmentymiseen ilman, että joutuu vasten tahtoaan elatusvelvolliseksi.
      Ei. Miehellä on mahdollisuus huolehti ehkäisystä. Jopa e-pillereitä oli alun alkaen miehille, mutta kun niistä tuli ikäviä sivuvaikutuksia niin laitettiin vain naiset niitä popsimaan. On olemassa myös esim. ehkäisyvaahtoa, jota voisi käyttää kondomin lisäksi turvaamaan sitä 3% vahinkomahdollisuutta. Keinoja on miehillä välttää tämä vahinko omalta osaltaan, eri asia on kuinka moni jaksaa miettiä edes sitä että se kortsu löytyy! Ja "paljaalla on paljon parempi". 
      On törkeää vaatia tappamaan sikiö siksi että ei halua maksaa siitä, se päätös on ihan eri asia tehdä henkilönä, jolla se solurypäs on jo muodostunut kohtuun. Sekin päätös voisi olla vaikeampi tehdä, jos miehet itse joutuisivat sen keskeytyksen kokemaan ja näkemään sen jo tunnistettavan sikiön tipahtavan vessanpyttyyn. 

      Lainaa

    40. Rakas paprika 18.5.2023 21:28
      Tulos: +69 (103 ääntä)
      Etsintäkuulutettu hirvi: Nainen viimekädessä päättää, pitääkö lapsen vai ei. Siihen ei mies voi vaikuttaa. Siinä nainen tällä hetkellä tekee valtavan suuren päätöksen myös miehen elämässä. Seksin harrastaminen ei tarkoita halua tulla vanhemmaksi. Toki ehkäisystä on hyvä huolehtia, mutta se ei poista yhtälöä. Mieti omalle kohdalle, kun joku [...]
      Lopeta tuo säälittävä ruikutus. Seksin harrastamisessa on aina riskinsä. Se voi olla suunnittelematon raskaus tai se voi olla vaikkapa seksitauti.
      Et varmaan tiedä minkälaista on kokea varhainen keskenmeno? Sellainen joka tapahtuu niin aikaisin, että vasta hieman aavistit olevasi raskaana, kun sitten runsaan veren vuodon mukana tulee ulos jokin pieni säälittävä rääpäle, joka olisi voinut olla lapsesi. Helpolla laskutoimituksella voit päätellä, mikä olisi ollut hänen syntymäpäivänsä, jos hän olisi saanut elää. Yritä siinä sitten olla vielä ajattelematta, olisiko hän perinyt sinun silmiäsi, hiusten värisi jne.
      No mutta, mitäpä sitä tunteilemaan. Kyllähän se naisen pitää abortti tehdä, että sinä saat heilutella paljaalla menemään ilman että joutuisit kantamaan vastuuta lapsista tai ehkäisystä.

      Lainaa

    41. Tulos: +25 (37 ääntä)
      Tuttu sateenvarjo: Jos mä pyydän kaverin mukaan johonkin, niin en helvetissä odota että kyseinen kaveri maksaa mitään bensoja.
      Minä pyysin kaverin mukaan ulkomaille erään båndin keikalle. Lentokoneella matkustettiin. Ei edes käynyt mielessä maksaa kaverin lentoja, jokainen maksaa itse.

      Lainaa

    42. Tulos: +106 (116 ääntä)
      Kompakti metsämarja: Muistutus, että seksin harrastaminen ei yleensä tarkoita halua tulla vanhemmaksi. Nainen päättää viime kädessä, syntyykö lapsi. Elatusvelvollisuuden tulee olla henkilöllä tai henkilöillä, jotka ovat päättäneet pitää lapsen. Ei henkilöllä, jota on huijattu.
      Jokainen, joka harrastaa heteroseksiä ja jättää ehkäisyn jonkun toisen tehtäväksi, haluaa tulla vanhemmaksi. Jos et halua tulla vanhemmaksi, hoidat ehkäisyn itse.

      Lainaa

    43. Tulos: +74 (84 ääntä)
      Etsintäkuulutettu hirvi: Nainen viimekädessä päättää, pitääkö lapsen vai ei. Siihen ei mies voi vaikuttaa. Siinä nainen tällä hetkellä tekee valtavan suuren päätöksen myös miehen elämässä. Seksin harrastaminen ei tarkoita halua tulla vanhemmaksi. Toki ehkäisystä on hyvä huolehtia, mutta se ei poista yhtälöä. Mieti omalle kohdalle, kun joku [...]
      En ole ikinä harrastanut seksiä sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa en voisi tulla vanhemmaksi. Suosittelen sinullekin samaa.

      Lainaa

    44. Kulunut henkilö 19.5.2023 0:47
      Tulos: +17 (29 ääntä)
      Ilmeisesti Tööttänä: Meinasin kanssa jo alapeukkua laittaa, mutta luinkin uudestaan. Eli tilanne on se, että pääsisit samalla junalla (oletettavasti lähes samaan hintaan) perille asti? Mutta kaverin, vai sinun? tahdosta kuljetkin kaverin kyydissä loppupätkän josta joudut maksamaan bensat? Jos kaverin tahtoo, että olet matkaseurana = [...]
      Ehkä itsellänikin oli hieman töksähtävä tyyli kirjoittaa asiasta. Tosiaan alkuperäinen suunnitelma oli, että menen junalla edeltä ja kaveri ajaisi autollaan perässä ja tavattaisiin hotellilla jossa tarkoitus yöpyä. 
      Sitten kaveri kuitenkin kysyi, että jos jäisin jo junasta pois kaverin paikkakunnalla, ja loppumatka mentäisiin porukassa tämän autolla. 
      Sitten kuitenkin sanoi että bensat voisi maksaa 50/50.
      Syy miksi alunperin kiihdyin asiasta, oli se, että koska kaveri noin suoraan mainitsi bensat. Minulle tuli ensiajatuksena, että kaveri haluaa minut kyytiin vain bensanmaksajaksi, eikä suinkaan matkaseuraksi. Tässä nyt yöunien jälkeen toivoisi melkein, että alkuperäisen kommentin voisin poistaa tai edes muokata vähemmän "itsekkään" kuuloiseksi :D

      Lainaa

    45. Tulos: +85 (91 ääntä)
      Kompakti metsämarja: Muistutus, että seksin harrastaminen ei yleensä tarkoita halua tulla vanhemmaksi. Nainen päättää viime kädessä, syntyykö lapsi. Elatusvelvollisuuden tulee olla henkilöllä tai henkilöillä, jotka ovat päättäneet pitää lapsen. Ei henkilöllä, jota on huijattu.
      Seksin harrastaminen ilman että huolehtii ehkäisystä tarkoittaa että lapsi saattaa olla lopputulos vaikkei sitä haluaisikaan. Ei pitäisi olla tässä yhteiskunnassa yllätys kenellekään hedelmällisessä iässä olevalle ja jos on niin silloin ei itse ole ollut kuulolla kun asiasta on kerrottu. Jos vetää paljaalla ottaa tietoisen riskin. Uskomatonta että joku voi ulkoistaa syyt omasta välinpitämättömyydestä jollekin muulle.

      Lainaa

    46. Kilokalori 19.5.2023 7:34
      Tulos: +72 (82 ääntä)
      Etsintäkuulutettu hirvi: Tämä on todella vanhanaikainen näkemys, jossa törkeä petos laillistetaan. Miehelle annetaan mahdollisuutena vain tulla hyväksikäytetyksi tai olla harrastamatta seksiä. Todella 1900-lukua. Jokaisella täytyy olla mahdollisuus seksuaalisuuteen ja sen ilmentymiseen ilman, että joutuu vasten tahtoaan elatusvelvolliseksi.
      Sanoitko sä just syntyvää lasta "törkeäksi petokseksi"?
      Muista toisessa ketjussa sitten myös valittaa, miten suomalaisia lapsia ei synny tarpeeksi, naiset ei anna, väestönvaihdos ja mitä näitä idiotismeja on. Vaikutat just sellaiselta jankkaajalta.

      Lainaa

    47. Shokeeraava pomelo 19.5.2023 7:39
      Tulos: 0 (20 ääntä)
      Mun mielestä ihan ymmärrettävää, ettei lainaa puhelinta kaverille muuta kuin ihan akuutissa tapauksessa, jos kaverin pitää vaikka soittaa tai katsoa joku tärkeä tieto netistä, eikä kaverin puhelin toimi. Puhelin on suurimmalle osalle meistä todella henkilökohtainen kapistus. Ihan hyvin kesken pelailun tai videoiden katsomisen aikana kännykän näytölle voi tulla todella henkilökohtainen viesti, jonka ei haluaisi päätyä kaverin luettavaksi. Aika juntti, joka pyytää toisen kännykän käyttöönsä ilman mitään erityisen painavaa syytä.

      Lainaa

    48. Räkäpää 19.5.2023 9:02
      Tulos: +58 (66 ääntä)
      Etsintäkuulutettu hirvi: Tämä on todella vanhanaikainen näkemys, jossa törkeä petos laillistetaan. Miehelle annetaan mahdollisuutena vain tulla hyväksikäytetyksi tai olla harrastamatta seksiä. Todella 1900-lukua. Jokaisella täytyy olla mahdollisuus seksuaalisuuteen ja sen ilmentymiseen ilman, että joutuu vasten tahtoaan elatusvelvolliseksi.
      Hah. Minulla on kuusi lasta yhden naisen kanssa ja minäkin tiedän että kumi ja muut ehkäisyvehkeet on olemassa. Vaihtoehtoja todellakin on. :D Jos lapsia ei tahdo ja huvittaa panna ympäriinsä -> Käytä sitä ehkäisyä, pelle.

      Lainaa

    49. Pekka Kana 19.5.2023 9:47
      Tulos: -65 (69 ääntä)
      Itsehän en mitään kumeja käyttele, paljaalla aina mennään. Jos vahinko sattuisi, minimieläkkeellä ollessa ei tarvitsisi itse maksaa euroakaan. Joten ei tarvitse huolehtia.

      Lainaa

    50. Tulos: -28 (46 ääntä)
      Hyvä laskelma siitä, että kannattaa miettiä kahdesti jos aikoo niitä persehedelmiä jonkun kanssa tehdä. Äpärän kustannukset eron jälkeen saattavat miestä alkaa kaduttamaan.

      Lainaa

    51. Laajahko hampurilainen 19.5.2023 10:20
      Tulos: +40 (42 ääntä)
      Kaverin isä piti sohvan päällä muovista kuljetussuojaa, joka oli tullut ostettaessa mukaan. Vuosien ajan. Ettei sohva likaannu ja kulu.

      Lainaa

    52. Tulos: +6 (20 ääntä)
      Kulunut henkilö: Tuohon viimeiseen liittyen, ollaan kaverin kanssa jo sovittu etukäteen, että eräälle keikalle mentäisiin autolla porukalla. Tästä syystä junalipun otin vain kaverin paikkakunnalle viimeisen määränpään sijaan. Nyt kaveri sanoi, että bensathan maksetaan 50/50, kun tämän kyydillä tulen... En [...]
      Et oo tainnut ihan ymmärtää kimppakyydin ideaa.

      Lainaa

    53. Tulos: +65 (73 ääntä)
      Kompakti metsämarja: Muistutus, että seksin harrastaminen ei yleensä tarkoita halua tulla vanhemmaksi. Nainen päättää viime kädessä, syntyykö lapsi. Elatusvelvollisuuden tulee olla henkilöllä tai henkilöillä, jotka ovat päättäneet pitää lapsen. Ei henkilöllä, jota on huijattu.
      Miten toinen huijataan seksiin? Haluan ainakin uskoa, että suuri osa sukukypsistä ihmisistä tietää miten lapsia tehdään ja että ainoa 100% varma ehkäisy on pidättäytyminen.

      Lainaa

    54. Vallaton pulu 19.5.2023 12:13
      Tulos: +16 (20 ääntä)
      Tarkentuva menninkäinen: On tähän helppo ja tasapuolinenkin ratkaisu, eli bensoihin osallistuu maksamalla kuskille puolet junalippujen hinnanerosta (perille ja kaverille asti). Win-win, molemmille rahallisesti sama säästö, kyytiläinenhän ei vaikuta bensankulutukseen tai renkaiden kulumiseen käytännössä mitenkään.
      Oma kaveri oli ajamassa mun kodin ohi (koti 70km päässä ja kaverilla 4km koukkaus omalta reitiltä ) ja junalippu ois ollu 15€+miehen ois pitäny hakea mut 7km päästä kotoa juna-asemalta ni tarjouduin maksaa kaverille 15€ kyydistä kotiin, minusta reilua kun sama raha kaverille vs juna eikä tarvi miestä vaivata, kaverille kelpas hyvin 😊

      Lainaa

    55. Tulos: +83 (89 ääntä)
      Poikien isänä olen pitänyt erittäin tarkkaan huolta, että he ymmärtäisivät yksinkertaisen yhtälön. 1. Oma kondomi aina mukana, kun ollaan tilanteessa jossa yhdyntään on edes jokin mahdollisuus. 2. Jos kohta 1. ei ole toteutettavissa niin sitten yhdyntä pitää vain yksinkertaisesti jättää väliin. 3. Kohdan 1. saa jättää huomiotta tasan tarkkaan silloin kun halutaan yhdyntäkumppanin kanssa lapsia. 4. Jos em. kohdissa mogataan niin tulee muistaa, että se ei ole tulevien lasten syytä. Vaikka äiti olisi millainen pöpi niin lapsia rakastetaan, niitten menot maksetaan kiltisti ja muutenkin ollaan isänä mukana niiden elämässä. Lista ei ole vaikea ja aivan turha kitistä jos joutuu elatusmaksuja maksamaan. Lapset tarvitsevat ne elääkseen ja mikä on muka sen tärkeämpää. Jotku v´´tun jarrukengät? Ärsyttää tollaiset luuserit.

      Lainaa

    56. Toimimaton nimikone 19.5.2023 17:18
      Tulos: +30 (38 ääntä)
      Mieheni entisellä naisystävällä oli sellainen sääntö, ettei sisustustyynyillä saanut "röhnöttää". Sohvalla olevilla tyynyillä ei siis saanut makoilla, tai käyttää niitä tyynyinä. Kuulemani perusteella oli muutenkin aika mielenkiintoinen tapaus, mm. valitsi itselleen lahjat ja jopa kortit, kerran oli suuttunut ja mököttänyt kun mies oli ostanut ominpäin hänelle synttärikortin, eikä se sattunut olemaan just se, minkä hän oli valinnut itsellensä valmiiksi. Tiskiharja piti laittaa tietynsuuntaisesti roikkumaan tiskialtaan ylle, jotta ulko-ovelle näkyvä harja ei näyttäisi epäsiistiltä. Heidän eron jälkeen hän jaksoi tovin vielä laitella miehelleni viestiä, meidän jo ollessa kimpassa. Kutsui mm. meidän yhdessäoloa "onnellisuusesitykseksi" ja oli aivan varma, että miehen atooppinen iho olikin somaattisia oireita heidän eron tuomasta mielipahasta ja ikävästä. Muuta ei nyt tule mieleen.

      Lainaa

    57. Daiju gaselli 19.5.2023 20:44
      Tulos: -17 (31 ääntä)
      Oho: Miten toinen huijataan seksiin? Haluan ainakin uskoa, että suuri osa sukukypsistä ihmisistä tietää miten lapsia tehdään ja että ainoa 100% varma ehkäisy on pidättäytyminen.
      Sepä vaan kun joskus voi påissään páneettaa niin että se järki jää narikkaan. Teoriassahan se onkin muuten helppo järkeillä, ettei pénistä laiteta vàginaan jos halutaan välttää riskejä. Tai sitten pitää suorittaa asiat toisilla tavoilla.

      Lainaa

    58. Kuha sanoo 20.5.2023 8:54
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Kulunut henkilö: Ehkä itsellänikin oli hieman töksähtävä tyyli kirjoittaa asiasta. Tosiaan alkuperäinen suunnitelma oli, että menen junalla edeltä ja kaveri ajaisi autollaan perässä ja tavattaisiin hotellilla jossa tarkoitus yöpyä.  Sitten kaveri kuitenkin kysyi, että jos jäisin jo junasta pois kaverin paikkakunnalla, ja loppumatka [...]
      Minulla kävi mielessä, että tarvitaanko sitä autoa kuitenkin perillä joihinkin siirtymiin tai tarvitaanko sitä tavaroitten kuljettamiseen. Kun se kaveri edes lähti autolla, vaikka junallakin olisi päässyt. Sehän olisi selittänyt bensakulujen maksamistakin, jos yhteisten tarpeitten takia se auto piti mukaan ottaa.

      Lainaa

    59. Kuha sanoo 20.5.2023 8:54
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Kulunut henkilö: Ehkä itsellänikin oli hieman töksähtävä tyyli kirjoittaa asiasta. Tosiaan alkuperäinen suunnitelma oli, että menen junalla edeltä ja kaveri ajaisi autollaan perässä ja tavattaisiin hotellilla jossa tarkoitus yöpyä.  Sitten kaveri kuitenkin kysyi, että jos jäisin jo junasta pois kaverin paikkakunnalla, ja loppumatka [...]
      Minulla kävi mielessä, että tarvitaanko sitä autoa kuitenkin perillä joihinkin siirtymiin tai tarvitaanko sitä tavaroitten kuljettamiseen. Kun se kaveri edes lähti autolla, vaikka junallakin olisi päässyt. Sehän olisi selittänyt bensakulujen maksamistakin, jos yhteisten tarpeitten takia se auto piti mukaan ottaa.

      Lainaa

    60. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Mulla oli joskus kaveri joka oli todella pihi. Kun se muutti ekaa kertaa omilleen porukoiltaan, hänelle ostettiin uus sohva. Se oli vaalean beigen värinen, mut ihmettelin joskus, miksei sohvan väri pääse koskaan vieraiden ihailtavaksi, siinä oli nimittäin iso vaaleansininen lakana peittona. Jossain vaiheessa tajusin, että kaverini yksinkertaisesti pelkäsi sohvan kuluvan ja siksi piti siinä päällä lakanaa.

      Lainaa

    61. Muoviton undulaatti 21.5.2023 10:12
      Tulos: -32 (40 ääntä)
      Nimesi: Jokainen, joka harrastaa heteroseksiä ja jättää ehkäisyn jonkun toisen tehtäväksi, haluaa tulla vanhemmaksi. Jos et halua tulla vanhemmaksi, hoidat ehkäisyn itse.
      Melkoinen ajatustenlukija siellä. Tiedät kaikkien, siis IHAN KAIKKIEN heteroseksin harrastajien vanhemmuushalut. Nyt se korkki kiinni siellä.

      Lainaa

    62. Estynyt kani 21.5.2023 10:15
      Tulos: +3 (7 ääntä)
      Henri: Mitä tarkoittaa "käytännössä mitenkään"? Kaikki on suhteellista. Kilometrikorvaus ilman korotuksia on 0,53€/km ja lisämatkustajasta tulee 0,04€/km. Mikäli käyttöetu, on verotusarvo on 0,14€/km. Tuosta voi helposti laskea lisämatkustajan POLTTOAINEkustannuken matkalle, mikäli haluaa vähentää ajoneuvoverot, [...]
      Sulla on puurot ja vellit niin täydellisesti sekaisin että odotin jonkun korjaavan edes isommat linjanvedot. Minä en ainakaan jaksa.

      Lainaa

    63. It's a deal 22.5.2023 11:38
      Tulos: +17 (19 ääntä)
      Räkäpää: Hah. Minulla on kuusi lasta yhden naisen kanssa ja minäkin tiedän että kumi ja muut ehkäisyvehkeet on olemassa. Vaihtoehtoja todellakin on. 😁 Jos lapsia ei tahdo ja huvittaa panna ympäriinsä -> Käytä sitä ehkäisyä, pelle.
      Nimimerkkisi hämää, selvästi olet ampunut kovilla. :D

      Lainaa

    64. Tulos: +28 (30 ääntä)
      Kivi:   Olen samaa mieltä, jos joku on käynyt pistelemässä reikiä kondomeihin saadakseen aikaiseksi "vahinko" raskauden. Itsellänihän oli tapana, kun olin nuori ja villi, puhaltaa käytetty kondomi ilmapalloksi tarkistaakseni, ettei siinä ollut mikrorepeämiä -sellaisia tiedetään sattuneen, näkymätön mikrorepeämä joten ei [...]
      Hyvin sanottu! Ja lisäisin vielä että jos tiedät ettet ✨ikinä✨ halua lapsia, sterilisaatio! Joo, suomessa valitettavasti joutuu odottamaan että täyttää 30, mutta sit voi käydä kokeilemassa vaikka muissa pohjoismaissa. Esim Tanskassa ikäraja on 18. 
      (Toki vasektomian jälkeenkin kannattaa sitä kumia käyttää, jos on useita kumppaneita ja/tai ette ole vielä käyneet tautitesteissä)

      Lainaa

    65. Tulos: +12 (20 ääntä)
      Pekka Kana: Itsehän en mitään kumeja käyttele, paljaalla aina mennään. Jos vahinko sattuisi, minimieläkkeellä ollessa ei tarvitsisi itse maksaa euroakaan. Joten ei tarvitse huolehtia.
      No hyi helvetti 😡

      Lainaa

    66. Tulos: -9 (23 ääntä)
      Elatusmaksu ei aina johdu "harkitsemattomasta kikkelinheilutuksesta", vaan taustalla voi olla myös ihan harkittu ero parisuhteesta esimerkiksi mielenterveyden, päihteiden tai fyysisen tai henkisen väkivallan vuoksi. Nämä ovat aina raskaita asioita, joissa viranomaisella on harvoin todellista toimivaltaa tai kykyä nähdä kokonaisuutta objektiivisesti. Jos on eron jälkeen laittanut hyvässä uskossa nimensä elatussopimukseen, se antaa toiselle (maksun saavalle osapuolelle) täyden oikeuden vaatia maksua ulosoton kautta riippumatta taloudellisen tilanteen muuttumisesta. Jos jää työttömäksi, se ei automaattisesti katkaise elatusmaksua ellei toinen osapuoli sitä hyväksy. Lastenvalvojalla ja tuomioistuimella on teoriassa mahdollisuus todeta toisen varattomuus ja katkaista elatusmaksu, mutta viranomaiset ovat vain ihmisiä, ja erityisesti sosiaalipuolella päätösten kirjo tuntuu olevan melko vaihteleva. Jos virallista päätöstä elatusmaksun katkeamisesta ei synny seuraavaan maksupäivään mennessä, ON maksava osapuoli velvollinen maksun suorittamaan. Tämä periaatteessa mahdollistaa tilanteen hyväksikäytön maksun saajan näkökulmasta: Jos hän ei hyväksy elatusmaksun katkeamista, joutuu maksaja osoittamaan varattomuutensa joko epäselvän ja pitkiä jonoja sisältävän byrokratian kautta tai kalliisti (ja yhtä lailla hitaasti) oikeusteitse. Elatusmaksulla on siis mahdollista tehdä taloudellista väkivaltaa toiselle osapuolelle, eikä tämän kohteeksi joutunut mahda asialle paljon mitään. En tiedä, onko mokan henkilö joutunut taloudellisen väkivallan kohteeksi vai onko hän ollut vain ns. tyhmä, mutta mielestäni mokassa ei ole riittävästi tietoa kummankaan johtopäätöksen tekemiseen, joten suosittelen myös muita olemaan tekemättä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

      Lainaa

    67. Hellittämätön hirmulisko 22.5.2023 20:04
      Tulos: +2 (12 ääntä)
      Kulunut henkilö: Tuohon viimeiseen liittyen, ollaan kaverin kanssa jo sovittu etukäteen, että eräälle keikalle mentäisiin autolla porukalla. Tästä syystä junalipun otin vain kaverin paikkakunnalle viimeisen määränpään sijaan. Nyt kaveri sanoi, että bensathan maksetaan 50/50, kun tämän kyydillä tulen... En [...]
      Itseasiassa reiluinta olisi, että matkustajat maksaisivat bensat. Auton omistaja ei maksaisi mitään, koska hänen autoaan kulutetaan matkan verran ja jälleenmyyntiarvo laskee. Lisäksi hän on huolehtinut renkaista, veroista, vakuutuksista, katsastuksista, tuulilasinpesunesteestä, öljyistä...
      Jos bensat maksetaan 50/50, diili on paljon reilumpi matkustajalle. Asiasta saa hyvän käsityksen, kun ajattelee tilannetta, jossa kaveri kysyy, että mennäänkö samalla autolla festareille. Bensat puokkiin. Otetaanko sun vai mun auto? Jos autot ovat yhtä mukavia matkustaa, niin kuka valitsisi oman autonsa, kun kaveri on valmis kuluttamaan omaansa?

      Lainaa

    68. Kolmas Peruna 23.5.2023 8:29
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Hellittämätön hirmulisko: Itseasiassa reiluinta olisi, että matkustajat maksaisivat bensat. Auton omistaja ei maksaisi mitään, koska hänen autoaan kulutetaan matkan verran ja jälleenmyyntiarvo laskee. Lisäksi hän on huolehtinut renkaista, veroista, vakuutuksista, katsastuksista, tuulilasinpesunesteestä, öljyistä... Jos bensat maksetaan 50/50, [...]
      Joku selvästi on tota porukkaa joka jättää sohvalle suojamuovit vuosikymmeneksi ja kieltää käyttämästä niitä jalkalenksuja lasten haalarissa. Yhyy, jälleenmyyntiarvo.

      Lainaa

    69. Häveliäs näätä 23.5.2023 12:16
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Isä nikkaroi meille aikoinaan leikkimökin, jossa ei saanut leikkiä.

      Lainaa

    70. Mietitty tyyny 23.5.2023 14:18
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Toimimaton nimikone: Mieheni entisellä naisystävällä oli sellainen sääntö, ettei sisustustyynyillä saanut "röhnöttää". Sohvalla olevilla tyynyillä ei siis saanut makoilla, tai käyttää niitä tyynyinä. Kuulemani perusteella oli muutenkin aika mielenkiintoinen tapaus, mm. valitsi itselleen lahjat ja jopa kortit, [...]
      Äidilläni on myös tämä juttu koristetyynyjen suhteen! Varmaaan myös muita vastaavia juttuja joita en itse edes näe outona koska olen marinoitunut niissä. Lapsuuden kaveri muisti, että äitini valitti aina lastenkutsujen rasittavuutta siksi, että lapset koskevat ikkunoihin ja seiniin ja niihin tulee jälkiä. Myöskään kaapin oviin ei saanut koskea, vain ovenkahvoihin että ei tule sormenjälkiä. Lisäksi ruokailu ja välipalat piti suorittaa rituaalilla, jolla pöydälle asetettiin aina pöytätabletti ennen astioiden asettamista. Ruokailun jälkeen tämä tabletti piti pestä ja laittaa kuivumaan, ettei siihen jää muruja tai jälkiä. Itse en saanut edes myöhäisteini-ikäisenä valmistaa ruokaa tai täyttää tiskikonetta, koska "tekisin sen kuitenkin väärin, kalliit ruoka-aineet menisivät pilalle ja tiskit pitäisi tiskata uudelleen". Emme ole kovin läheisiä nykyään ts ollenkaan tekemisissä.

      Lainaa

    71. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Keepo: Täh? Mitä mä nyt en tässä ymmärrä kun eiks se nyt oo aika normaali käytäntö että bensakulut jaetaan matkustajien kesken?
      Varmaan se siis että kun luultavasti aloittaja pääsisi samaan hintaan/halvemmalla/pikkasen kalliimmalla suoraan helposti junalla määränpäähän, hänen pitäisi jäädä etukäteen pois kyydistä ja hypätä kaverin kyytiin maksamaan osan tämän bensoista.

      Lainaa

    72. Tulos: -1 (5 ääntä)
      Pluri: Seksin harrastaminen ilman että huolehtii ehkäisystä tarkoittaa että lapsi saattaa olla lopputulos vaikkei sitä haluaisikaan. Ei pitäisi olla tässä yhteiskunnassa yllätys kenellekään hedelmällisessä iässä olevalle ja jos on niin silloin ei itse ole ollut kuulolla kun asiasta on kerrottu. Jos vetää paljaalla ottaa [...]
      Ei pidä paikkansa aina.  Ei ainakaan homoilla ja lesboilla.

      Lainaa

    73. Tulos: -13 (19 ääntä)
      Ruokomaksut välttää hienosti kun ei omalla kotiseudulla paneskele ja vieraillamaillla väärällä nimellä. Jos nainen on typerys ettei hoida ehkäisyä niin itseppä äpäränsä hoitaa (tai sijaisvainhempa tai lastenkoti tms.)

      Lainaa

    74. Epäreilu sotilas 26.5.2023 14:29
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Kuutamokka: Yritin pyyhkästä mokan lopuissa oikeella näkyvän "roskan" pois näytöltä
      Sama, sitten pelästyin että se on kuollut pikseli

      Lainaa

    75. survivor303 27.5.2023 13:13
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Tuttu sateenvarjo: Jos mä pyydän kaverin mukaan johonkin, niin en helvetissä odota että kyseinen kaveri maksaa mitään bensoja.
      Juuri näin ja muutrnkin, jos määränpää on sama ja kaverin voi helposti napata matkaan mukaan, ei siitä hälle mitään maksuvaateita tule :) harvemmin itse kuitenkaan jätän maksamatta, tulee sitten mobilepay yllätys, niin eipä voi kieltäytyä :)

      Lainaa

    76. Rapee kirsikka 19.1.2024 20:53
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Etsintäkuulutettu hirvi: Nainen viimekädessä päättää, pitääkö lapsen vai ei. Siihen ei mies voi vaikuttaa. Siinä nainen tällä hetkellä tekee valtavan suuren päätöksen myös miehen elämässä. Seksin harrastaminen ei tarkoita halua tulla vanhemmaksi. Toki ehkäisystä on hyvä huolehtia, mutta se ei poista yhtälöä. Mieti omalle kohdalle, kun joku [...]
      Mikä ongelma on sitten katkaista ne piuhat? Jos ei halua "joutua huijatuksi" niinkuin asian tuossa kuvaat niin paras tapa välttää huijaus on vasektomia ja toimenpiteen jälkeinen siemennesteen tutkimus. Muista kuitenkin käyttää myös kondomia estääksesi seksitautien tarttuminen!

      Lainaa

    77. Merkitön sohvaperuna 14.7.2024 19:19
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Laura: No hyi helvetti 😡
      Älä pelkää, sinä et varmasti ole "listalla".

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: elatusmaksut, haalari, kulua, kuminauha, matto, muumimuki, nuuka, palkka, pihi, sohva, säästää, ulosotto