Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sentti venyy ja paukkuu, osa 8

Ostitko jotain tarjouksesta? Tulit huijatuksi.
 Sentti venyy ja paukkuu, osa 8

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 55 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Korpulentti taikuri 14.2.2023 0:06
      Tulos: +175 (277 ääntä)
      No niin Katja, unohdetaanpa ne salaliittoteoriat.

      Lainaa

    2. Kimakka paprika 14.2.2023 0:14
      Tulos: +532 (538 ääntä)
      Tosi ärsyttävää tykätä ite vaan kaurakekseistä ja muroista, mutta ei yhtään ketsupista. Joutuu aina maksaan muiden ketsuppialet herkkuostosten kylkiäisinä.

      Lainaa

    3. Tulos: +295 (329 ääntä)
      Kiinnostaisi kuulla tarkemmin ryhmäläisten rikoksista ja muista pahoista tilanteista. Siis tarkoitan tapauksia, joissa viedään viedään konkreettisesti polkupyöriä tai kaupitellaan laittomia huumausaineita, tai oletko esim. turpaan mättänyt ihmisiä? Ihan tässä muuten vaan kyselen, minäkin oon välillä lakia rikkonut.... Ja haluaisin tietää tarkat päivämäärät myös ja että missä ja kenen seurassa olet nämä rikokset suorittanut ja omaisuusrikoksien kohdalla haluan konkreettisesti tarkan kirjanpidon kaikesta viimeisen 8kk ajalta sähköpostiosoitteeseen hamppuman-at-poliisi. fi

      Lainaa

    4. Vuodatettu haltija 14.2.2023 0:48
      Tulos: +72 (78 ääntä)
      Mitähän kaikkea tossa All In Onessa on? Kultaa?

      Lainaa

    5. Säädytön lehmä 14.2.2023 0:56
      Tulos: -143 (193 ääntä)
      Sinänsä ymmärrän Johannan kysymyksen ryhmässä, siitä että haluaa ns. oikeita kokemuksia. Vaikka sosiaalityöntekijänä kuulee ja näkee kaikenlaista, voi niissä olla mukana myös värikynää.

      Lainaa

    6. Koherentti ankka 14.2.2023 1:09
      Tulos: +313 (327 ääntä)
      Säädytön lehmä: Sinänsä ymmärrän Johannan kysymyksen ryhmässä, siitä että haluaa ns. oikeita kokemuksia. Vaikka sosiaalityöntekijänä kuulee ja näkee kaikenlaista, voi niissä olla mukana myös värikynää.
      Sosiaalityöntekijällä, jos jollain, on pääsy nimenomaan näkemään niitä kirjallisia todisteita: ihmisten tilinauhoja ja -otteita, laskut, tarkat vuokramäärät, lääkekulut ym. Paljon luotettavampia tietolähteitä kuin joku satunnainen Facebook-huutelija. 
      Outoa on Johannan käytös.

      Lainaa

    7. Timmi makkara 14.2.2023 1:16
      Tulos: -79 (111 ääntä)
      Säädytön lehmä: Sinänsä ymmärrän Johannan kysymyksen ryhmässä, siitä että haluaa ns. oikeita kokemuksia. Vaikka sosiaalityöntekijänä kuulee ja näkee kaikenlaista, voi niissä olla mukana myös värikynää.
      Ajattelin kans, että haluaa tietää, että onko kaikki töissä kuullut tarinat ihan oikeesti täysin totta.

      Lainaa

    8. Solmuton orava 14.2.2023 2:14
      Tulos: +109 (111 ääntä)
      Vuodatettu haltija: Mitähän kaikkea tossa All In Onessa on? Kultaa?
      Siinä on ihan KAIKKI :D :D

      Lainaa

    9. Tulos: +50 (52 ääntä)
      Solmuton orava: Siinä on ihan KAIKKI 😁 :D
      Sieltä vaa tursuaa toinen todellisuus. Jos niin olisi, niin tuo hinta olisi halpa 😂

      Lainaa

    10. Tulos: -118 (148 ääntä)
      Tästä Johannasta: En usko, että vapaa-ajan nuuskinta on valiidi keino myötää tai evätä kenenkää tukia. Se vain osoittaa kuinka pihalla nämä "pedagogiikan ammattilaiset" ovat. Juuri eräs opettaja ei osannut tehdä tuntisuunnitelmia ja huhuili valmiita malleja Facessa.

      Lainaa

    11. Brutaali minkki 14.2.2023 6:36
      Tulos: +214 (226 ääntä)
      Anniina: Tästä Johannasta: En usko, että vapaa-ajan nuuskinta on valiidi keino myötää tai evätä kenenkää tukia. Se vain osoittaa kuinka pihalla nämä "pedagogiikan ammattilaiset" ovat. Juuri eräs opettaja ei osannut tehdä tuntisuunnitelmia ja huhuili valmiita malleja Facessa.
      Tämä kommentti osoittaa miten pihalla nämä pedagogiikan ammattilaisista valittavat ovat. Sosionomit eivät lähtökohtaisesti katsoa lukeudu luokkaan pedagogiikan ammattilaiset: heidän koulutuksensa on yhteiskuntatieteellistä, ei kasvatustieteellistä.
      Enkä oikein ymmärrä mitä pahaa esimerkkien ja neuvojen kysymisessä on. Suomessa on kymmeniä tuhansia opettajia, joten miksi ihmeessä jokaisen täytyisi keksiä pyörä uusiksi?

      Lainaa

    12. Nimikoneeni ei toimi 14.2.2023 6:43
      Tulos: +174 (176 ääntä)
      Anniina: Tästä Johannasta: En usko, että vapaa-ajan nuuskinta on valiidi keino myötää tai evätä kenenkää tukia. Se vain osoittaa kuinka pihalla nämä "pedagogiikan ammattilaiset" ovat. Juuri eräs opettaja ei osannut tehdä tuntisuunnitelmia ja huhuili valmiita malleja Facessa.
      En tiennytkään että pedagogiikka kuuluu sosiaalityöntekijän toimenkuvaan.

      Lainaa

    13. Huoleton raparperi 14.2.2023 7:11
      Tulos: +72 (72 ääntä)
      Tais Johannalla nyt mennä Facebook ja vauva.fi sekaisin.

      Lainaa

    14. Säädytön lehmä 14.2.2023 7:21
      Tulos: -8 (50 ääntä)
      Koherentti ankka: Sosiaalityöntekijällä, jos jollain, on pääsy nimenomaan näkemään niitä kirjallisia todisteita: ihmisten tilinauhoja ja -otteita, laskut, tarkat vuokramäärät, lääkekulut ym. Paljon luotettavampia tietolähteitä kuin joku satunnainen Facebook-huutelija.  Outoa on Johannan käytös.
      Ei ne otteet koko elämäntilannetta kerro, miten on esim. ajautunut kyseiseen tilanteeseen. Ja nykyään sosiaalityöntekijät hoitaa vain harkinnanvaraista ja täydentävää toimeentulotukea. 
      Myöskään kaikilla sosiaalityöntekijöillä ei näihin pääsyä ole, riippuu ihan missä on töissä ja mitä palveluita on haettu/tarvittu.

      Lainaa

    15. Luottokelvoton hauki 14.2.2023 7:35
      Tulos: -13 (19 ääntä)
      Vuodatettu haltija: Mitähän kaikkea tossa All In Onessa on? Kultaa?
      Hinta näyttää väärennökseltä. Yksi nolla on erilainen kuin muut.

      Lainaa

    16. Tulos: +82 (104 ääntä)
      Korpulentti taikuri: No niin Katja, unohdetaanpa ne salaliittoteoriat.
      Et tainnut tietää että kaupat kerää bonusjärjestelmiensä kautta dataa tuotteidensa menekistä ja ihan oikeasti säätää hintoja sen mukaan. Tuskin tekevät sitä ihan niin  yksityiskohtaisesti kuin Katja väittää, mutta tekevät kuitenkin. 
      Ovat tehneet aina, jo ennen ensimmäisiä bonusjärjestelmiäkään. Silloin tekivät inventaarion mukaan, mutta nämä tilastot tulivat aina jälkijunassa. Nykyään näkevät menekin reaaliaikaisesti bonusjärjestelmistä ja pystyvät jopa seuraamaan eri ihmisryhmien kulutustottumuksia, eli vähän samaa mistä Katja puhuu. Ei se ole salaliitto. Se on jokapäiväistä kapitalismia.

      Lainaa

    17. Reseptivapaa Dinosaurus 14.2.2023 8:15
      Tulos: +124 (126 ääntä)
      Anniina: Tästä Johannasta: En usko, että vapaa-ajan nuuskinta on valiidi keino myötää tai evätä kenenkää tukia. Se vain osoittaa kuinka pihalla nämä "pedagogiikan ammattilaiset" ovat. Juuri eräs opettaja ei osannut tehdä tuntisuunnitelmia ja huhuili valmiita malleja Facessa.
      Sosiaalityöntekijä ei ole pedagogiikan ammattilainen ja tuntisuunnitelma näkyy olevan niinikään aivan ventovieras käsite sinulle. 
      Valmiiden tuntisuunnitelmamallien käyttö on arkipäivää kokeneelle veteraaniopettajallekin, eikä se tarkoita, että opettaja ei osaisi tehdä sitä itse. Päin vastoin se valmiin mallipohjan käyttö säästää opettajan työpanoksen turhasta manuaalisesta rakennesuunnittelusta siihen, mitä juuri hänen oppilaansa tarvitsevat oppiakseen. Suomalainen opettaja kuitenkin räätälöi joka ikisen oppitunnin omaan opetustyyliinsä ja oppilaihinsa sopivaksi, turha siinä on käyttää aikaa joutaviin, kun valmistakin on saatavilla! 

      Lainaa

    18. Lasitettu haltija 14.2.2023 8:23
      Tulos: +65 (71 ääntä)
      Eivät kaikki sosiaalityöntekijät työskentele ”normaalien” pienituloisten perheiden parissa. Jos esimerkiksi työksesi lähinnä huostaanotat narkkareiden lapsia, etsit vanhuksille loppusijoituspaikkoja tai järjestelet mielekästä kotoutumisohjelmaa maahanmuuttajille, niin olisi melkoinen päättelyvirhe kuvitella tietäväsi vain sen perusteella, millaista elämä pienituloisessa perheessä.

      Lainaa

    19. Pimeä näätä 14.2.2023 8:29
      Tulos: +35 (53 ääntä)
      En pidä salaliittoteorioya yleensä paljon minään, mutta tuo Katjan skenaario vaikuttaa ihan mahdolliselta. Siksihän ne S-, K- ym-kortit on luotu, jotta voitais seurata ostokäyttäytymistä. Koko hoito vie niin paljon rahaa että luulisi että sillä ajetaan takaa muutakin kuin ostosten keskittämistä.

      Lainaa

    20. Tulos: +13 (45 ääntä)
      Ihan yleisenä vinkkinä niin melkein viimeinen asia mihin ylimääräistä rahaa kannattaa laittaa on asuntolainan lyhentäminen. Siis jos nyt ei oikeesti mihinkään muuhun rahaa tarvi niin ehkä sitten.

      Lainaa

    21. Pidätetty joutsen 14.2.2023 9:49
      Tulos: +58 (66 ääntä)
      Toj Karin: Et tainnut tietää että kaupat kerää bonusjärjestelmiensä kautta dataa tuotteidensa menekistä ja ihan oikeasti säätää hintoja sen mukaan. Tuskin tekevät sitä ihan niin  yksityiskohtaisesti kuin Katja väittää, mutta tekevät kuitenkin.  Ovat tehneet aina, jo ennen ensimmäisiä [...]
      Kaikki tietävät sen, eikä asiakasdatan kerääminen ja hyödyntäminen ole mikään salaliitto. Se, että Katja kuvittelee sitä tehtävän noin idioottimaisella tavalla, on se moka.

      Lainaa

    22. Moitteeton henkilö 14.2.2023 9:53
      Tulos: +60 (60 ääntä)
      Luojan kiitos että ovat laittaneet ostorajoituksen tuohon tiskiaineeseen!

      Lainaa

    23. Tulos: +32 (36 ääntä)
      Nimikoneeni ei toimi: En tiennytkään että pedagogiikka kuuluu sosiaalityöntekijän toimenkuvaan.
      Sosiaalipedagogiikka voi kuulua.
      T. Sosionomiopiskelija

      Lainaa

    24. Itseasiassa 14.2.2023 10:54
      Tulos: +72 (74 ääntä)
      Tuolla valkosipulikurkkumäärällä kuvittelisi jo vähän janottavankin.

      Lainaa

    25. It's a deal 14.2.2023 11:27
      Tulos: +39 (43 ääntä)
      Ei ylittänyt henkilökohtaista uutiskynnystä, että kaupat tavoittelevat sisäänvetotarjouksilla voittoa jostain muualta. Pilttihyllyllä kun hymyillen lastaat kuormaa, niin se hymy hyytyy vaippaosastolla.

      Lainaa

    26. Tulos: +19 (35 ääntä)
      Jamppa: Ihan yleisenä vinkkinä niin melkein viimeinen asia mihin ylimääräistä rahaa kannattaa laittaa on asuntolainan lyhentäminen. Siis jos nyt ei oikeesti mihinkään muuhun rahaa tarvi niin ehkä sitten.
      No mutta mites sen sitte saa maksettua? 🤔

      Lainaa

    27. Tulos: +34 (34 ääntä)
      Pimeä näätä: En pidä salaliittoteorioya yleensä paljon minään, mutta tuo Katjan skenaario vaikuttaa ihan mahdolliselta. Siksihän ne S-, K- ym-kortit on luotu, jotta voitais seurata ostokäyttäytymistä. Koko hoito vie niin paljon rahaa että luulisi että sillä ajetaan takaa muutakin kuin ostosten keskittämistä.
      Siiiis... Eihän mainitun tapaisen "anonyymin" ostokäyttäytymisen seuraamiseen mitään bonuskortteja tarvita. Jokaisesta ostoksesta jää kaupalle tiedot, sieltä vaan tilastoimaan minkä ostoksen yhteydessä ostetaan joku toinen tuote. Kyllähän tuollaista on kaupan alalla ja markkinataloudessa tehty varmasti jo ties kuinka kauan. Todellisen uhkan kuluttajalle tuossa aiheuttaa se, että nykyajan nettikaupoissa tollanen on vaan 100 kertaa helpompaa saada toimimaan. Ei se ole tyhmä joka myy vaan se joka ostaa.

      Lainaa

    28. Kirpeä Ahven 14.2.2023 11:57
      Tulos: -8 (14 ääntä)
      Pimeä näätä: En pidä salaliittoteorioya yleensä paljon minään, mutta tuo Katjan skenaario vaikuttaa ihan mahdolliselta. Siksihän ne S-, K- ym-kortit on luotu, jotta voitais seurata ostokäyttäytymistä. Koko hoito vie niin paljon rahaa että luulisi että sillä ajetaan takaa muutakin kuin ostosten keskittämistä.
      K-plussa kertoo selkeämmin sen datan arvon. Niitä plussapisteitä ei kerry montaa euroa vuodessa. S-ryhmällä niissä bonuksissa on mukana osuuskunnan maksupalautusta, eli sitä ei ole tehty pelkästään ostoskäyttäytymisen seurantaa varten. Vaikka siihenkin on hyvä työkalu.

      Lainaa

    29. Kirpeä Ahven 14.2.2023 12:02
      Tulos: +5 (15 ääntä)
      Jamppa: Ihan yleisenä vinkkinä niin melkein viimeinen asia mihin ylimääräistä rahaa kannattaa laittaa on asuntolainan lyhentäminen. Siis jos nyt ei oikeesti mihinkään muuhun rahaa tarvi niin ehkä sitten.
      Ennemmin siis kannattaa lyhentää vuokraisännän asuntolainaa vai? Tai jos tarkoitat yleisesti ottaen että lyhentää mahd. vähän per kk, niin kyllä, siinä olet oikeassa. Ainakin jos on tajunnut ottaa korkosuojauksen, mutta onhan se halpaa rahaa edelleen.

      Lainaa

    30. Tulos: +18 (24 ääntä)
      Kaaleppi: Siiiis... Eihän mainitun tapaisen "anonyymin" ostokäyttäytymisen seuraamiseen mitään bonuskortteja tarvita. Jokaisesta ostoksesta jää kaupalle tiedot, sieltä vaan tilastoimaan minkä ostoksen yhteydessä ostetaan joku toinen tuote. Kyllähän tuollaista on kaupan alalla ja markkinataloudessa [...]
      Juuri näin, ostosten välisen korrelaation saa ihan lyhyellä matikalla eikä vaadi mitään huipputekniikkaa. 
      Kaupan kuuluu yrittää saada voittoa. Se ei ole mikään kansan syöttökaukalo vaan se on kaupankäyntiä. Ja kaupassa joillekin ei näytä aina muistuvan että he ovat itse vastuullisia osapuolia siinä; suostukoot vain niihin diileihin jotka tuntuvat itselle kohtuullisilta, vain siten voi määräytyä se mitä se myyjäosapuoli saa läpi. Ja juuri tämä hinnan määräytyminen (säädettiin sitä sitten miten mikrotarkasti tahansa ostodatan avulla) reiluksi edellyttää vapaata markkinataloutta jossa se kauppa on ihan yhtä oikeutettu säätelemään hintojaan kuin asiakaskin on oikeutettu äänestämään jaloillaan ja ostoskorillaan. 

      Lainaa

    31. Korpulentti taikuri 14.2.2023 12:59
      Tulos: +2 (12 ääntä)
      Toj Karin: Et tainnut tietää että kaupat kerää bonusjärjestelmiensä kautta dataa tuotteidensa menekistä ja ihan oikeasti säätää hintoja sen mukaan. Tuskin tekevät sitä ihan niin  yksityiskohtaisesti kuin Katja väittää, mutta tekevät kuitenkin.  Ovat tehneet aina, jo ennen ensimmäisiä [...]
      Todellakin tiedän, sillä seuraan saman järjestelmän kautta omaa ostoskäyttäytymistä. Olen myös aina ollut hyvin valveutunut siitä mitä mikäkin maksaa ja olisin taatusti huomannut, jos Katjan kuvaamalla tavalla oli toimittu. Toki kaupat käyttää sisäänvetotarjouksia ja sijoittelevat tuotteet kaupassa harkitusti, jotta ihmiset saadaan ostamaan mahdollisimman paljon.

      Lainaa

    32. Kurvikas lammas 14.2.2023 13:31
      Tulos: +61 (61 ääntä)
      Ihmisillä tuntuu olevan hyvin yksisilmäinen käsitys siitä, miten kaupat hyötyvät alennusmyynneistä. Eivät kaupat pelaa tarjouksilla asiakkaitaan vastaan, vaan kilpailijoitaan. Ei sitä hinnanalennuksessa "menetettyä" rahaa tarvitse lisätä muiden tuotteiden hintoihin, vaan voittoa tehdään sillä jos asiakas saadaan tekemään ostoksensa meidän kaupassa kilpailijan sijaan. Harva kuitenkaan jaksaa vaivautua hakemaan erikseen sitä yhtä tarjoustuotetta yhdestä kaupasta ja loput ostokset toisesta, vaan kaikki ostokset tehdään samassa kaupassa. Oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi, että A-market ja B-market ovat normaalisti täsmälleen samanhintaisia keskenään. Jos A-market saa houkuteltua B-marketin asiakkaan tekemään 20€ ruokaostokset tarjoamalla Heinzia 40 sentin alennuksella, se on A-marketille kannattavaa. Ja kuka tässä sitten jää tappiolle? Asiakasko? Ei, koska asiakas sai samat ostokset 40 senttiä halvemmalla kuin olisi saanut B-marketista. Häviäjä on B-market.

      Lainaa

    33. Tulos: +10 (18 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Ennemmin siis kannattaa lyhentää vuokraisännän asuntolainaa vai? Tai jos tarkoitat yleisesti ottaen että lyhentää mahd. vähän per kk, niin kyllä, siinä olet oikeassa. Ainakin jos on tajunnut ottaa korkosuojauksen, mutta onhan se halpaa rahaa edelleen.
      Juurikin sitä että ehdottomasti ennemmin kannattaa olla rahaa itsellä johonkin muuhun käyttöön tai vain hätävaraksi kuin maksaa halpaa lainaa pois ja ottaa sitten ehkä myöhemmin kallista lainaa tilalle kun tulee yhtäkkiä tarve. Joku muukin neropatti kommentoi joten hänelle myös tiedoksi.

      Lainaa

    34. Tulos: -15 (29 ääntä)
      Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö tuolla "Säästäjät"- ryhmässä ole ennemminkin harrastuksena metsästää sitä halvinta, eli se ei ole niinkään pakon sanelema toimenpide? Ihan sairas harrastus, että pyrkii syömään sitä huonolaatuisinta sontaa mitä kaupan hyllystä löytää, koska ei halpaa ostamalla säästä mitään. Silloin ne vaan ostaa enemmän sitä paskaa.

      Lainaa

    35. Nuutunut kivi 14.2.2023 16:56
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Solmuton orava: Siinä on ihan KAIKKI 😁 :D
      Ai niinkuin siinä bagelissa elokuvassa Everything Everywhere All at Once?

      Lainaa

    36. Nuutunut kivi 14.2.2023 16:57
      Tulos: +19 (21 ääntä)
      Lasitettu haltija: Eivät kaikki sosiaalityöntekijät työskentele ”normaalien” pienituloisten perheiden parissa. Jos esimerkiksi työksesi lähinnä huostaanotat narkkareiden lapsia, etsit vanhuksille loppusijoituspaikkoja tai järjestelet mielekästä kotoutumisohjelmaa maahanmuuttajille, niin olisi melkoinen [...]
      Silti tuo kysymys oli hiukan asiaton.

      Lainaa

    37. Loistokas lettu 14.2.2023 22:57
      Tulos: 0 (10 ääntä)
      Korpulentti taikuri: No niin Katja, unohdetaanpa ne salaliittoteoriat.
      Ootko koska kuullut data sciencestä tai Business intelligencestä? Ei firmat turhaan palkkaa analyytikkoja yms. väkeä toimintansa tueksi, vaikka tuo lähti ehkä hieman lennolle. Kenenkään ei ole pakko ostaa sen halvan tuotteen lisäksi muuta, mutta kaupalle riittää että keskimäärin jokin tuoteyhdistelmä ostoskorissa on riittävän yleinen.
      Kyllähän markkinointikin sivuaa vahvasti psykologiaa ja kauppojen hyllyjärjestyksiä on mietitty tarkkaan myynnin maksimoimiseksi, mainoksissa myydään todellisuudessa onnellisuutta/elämäntapaa todellisen tuotteen sijaan, ja harvoin pääsen kaupasta halvalla ulos vaikka sinne olisin sinne mennyt tietyn tuotteen perässä. Nimim. Lidlin uhri 😂

      Lainaa

    38. Loistokas lettu 14.2.2023 23:00
      Tulos: -2 (10 ääntä)
      Jamppa: Ihan yleisenä vinkkinä niin melkein viimeinen asia mihin ylimääräistä rahaa kannattaa laittaa on asuntolainan lyhentäminen. Siis jos nyt ei oikeesti mihinkään muuhun rahaa tarvi niin ehkä sitten.
      Tämä! 
      Käsittämätöntä miten monet tuntemani duunarit pistävät ylimääräiset rahat lainanlyhennykseen. Mutta ehkä toiset ovat syystäkin duunareita. Todellisuudessa mikä tahansa sijoitus joka maksaa lainan korkoa suurempaa tuottoa olisi parempi kohde rahoille.

      Lainaa

    39. Loistokas lettu 14.2.2023 23:10
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Ennemmin siis kannattaa lyhentää vuokraisännän asuntolainaa vai? Tai jos tarkoitat yleisesti ottaen että lyhentää mahd. vähän per kk, niin kyllä, siinä olet oikeassa. Ainakin jos on tajunnut ottaa korkosuojauksen, mutta onhan se halpaa rahaa edelleen.
      Melko harva tuntuu tajuavan kuinka kallis korkokatto kokonaishinnaltaan on. Aika monta vuotta pitäisi olla suuret korot jotta korkosuojauksen tuoma säästö kattaisi sen hinnan. Tämän laskin auki kun oli itselle ajankoista.
      Ja vaikka euribor + marginaali ylittäisivät esim 5% niin ei ole mitenkään ihmeellistä saada suurempaa tuottoa järkevistä sijoituksista. Mikä ihmeen järki muka olisi sitoa pääomaa taloon jos ei ole pakko, ei sillä rahalla saa mitään tuotettua.

      Lainaa

    40. Tulos: +9 (9 ääntä)
      Säädytön lehmä: Sinänsä ymmärrän Johannan kysymyksen ryhmässä, siitä että haluaa ns. oikeita kokemuksia. Vaikka sosiaalityöntekijänä kuulee ja näkee kaikenlaista, voi niissä olla mukana myös värikynää.
      Muuten joo mutta vähän kyseenalaista semmosella alustalla jossa pääsääntöisesti esiinnytään omalla nimellä ja naamalla. Joku anonyymi keskustelupalsta voisi olla tuollaiselle kokemusten kyselemiselle paljon fiksumpi valinta. Voi tietysti olla että Johanna ei vaan tullut ajatelleeksi asiaa.

      Lainaa

    41. Tulos: +4 (6 ääntä)
      Brutaali minkki: Tämä kommentti osoittaa miten pihalla nämä pedagogiikan ammattilaisista valittavat ovat. Sosionomit eivät lähtökohtaisesti katsoa lukeudu luokkaan pedagogiikan ammattilaiset: heidän koulutuksensa on yhteiskuntatieteellistä, ei kasvatustieteellistä. Enkä oikein ymmärrä mitä pahaa esimerkkien [...]
      Ja sosionomit eivät ole sosiaalityöntekijöitä.

      Lainaa

    42. Älä selitä 15.2.2023 1:29
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Rahaa löytyy, sentinvenytys ei nappaa.

      Lainaa

    43. Vähennetty susi 15.2.2023 11:27
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Vuodatettu haltija: Mitähän kaikkea tossa All In Onessa on? Kultaa?
      Helvetin kova neliöhinta ainakin.

      Lainaa

    44. Kirpeä Ahven 15.2.2023 18:24
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Loistokas lettu: Melko harva tuntuu tajuavan kuinka kallis korkokatto kokonaishinnaltaan on. Aika monta vuotta pitäisi olla suuret korot jotta korkosuojauksen tuoma säästö kattaisi sen hinnan. Tämän laskin auki kun oli itselle ajankoista. Ja vaikka euribor + marginaali ylittäisivät esim 5% niin ei ole [...]
      Minulla korkokatto vuoteen 2029 maksoi 0,3 % marginaalin päälle. Loikkasi marraskuussa korot maksimiin eli 1,9 %:iin. Aika järjetöntä olisi ollut jättää ottamatta niin halvalla. Käytännössä on jo maksanut itsensä kokonaan takaisin, kun vältyin 3,5 % koroilta isolla lainasummalla. Olin varma että ne alle 1 % korot oli hyvin harvinainen anomalia.

      Lainaa

    45. Nesteytetty lintu 15.2.2023 18:38
      Tulos: +7 (7 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Minulla korkokatto vuoteen 2029 maksoi 0,3 % marginaalin päälle. Loikkasi marraskuussa korot maksimiin eli 1,9 %:iin. Aika järjetöntä olisi ollut jättää ottamatta niin halvalla. Käytännössä on jo maksanut itsensä kokonaan takaisin, kun vältyin 3,5 % koroilta isolla lainasummalla. Olin [...]
      Meillä on kiinteä 1,8 % korko 30 vuoden ajan. En stressaa, eikä kiinnosta paskaakaan Euriborit. Tiedän sentilleen kuinka paljon maksan joka kuussa, ja se summa tuntuu inflaatioon ja nouseviin palkkoihin suhteutettuna vuosi vuodelta pienemmältä. 
      En myöskään kadehdi muiden nollakorkoja. Olen ostanut mielenrauhaa 30 vuodeksi ja täysin tyytyväinen päätökseen. 

      Lainaa

    46. Lyhyt hamsteri 15.2.2023 19:15
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Loistokas lettu: Ootko koska kuullut data sciencestä tai Business intelligencestä? Ei firmat turhaan palkkaa analyytikkoja yms. väkeä toimintansa tueksi, vaikka tuo lähti ehkä hieman lennolle. Kenenkään ei ole pakko ostaa sen halvan tuotteen lisäksi muuta, mutta kaupalle riittää että keskimäärin jokin [...]
      Mainosmiehet myyvät kuluttajille mielikuvia onnellisuudesta, ja firmoille mielikuvia suurista tuotoista. Kumpaahan ne huijaa enemmän?

      Lainaa

    47. Loistokas lettu 15.2.2023 19:58
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Minulla korkokatto vuoteen 2029 maksoi 0,3 % marginaalin päälle. Loikkasi marraskuussa korot maksimiin eli 1,9 %:iin. Aika järjetöntä olisi ollut jättää ottamatta niin halvalla. Käytännössä on jo maksanut itsensä kokonaan takaisin, kun vältyin 3,5 % koroilta isolla lainasummalla. Olin [...]
      Harkitsin itsekin korkokattoa johonkin 1-2% paikkeille, olisi ollut lisähintaa 0,5%, mutta valitulla kestolla (n.7v) se olisi tehnyt lainaan muistaakseni 2-3k€ lisähintaa. Laskin että vaikka korot olisivat pari vuotta koholla niin olisi ollut suunnilleen tuon katon verran lisäkustannusta. Omasta näkökulmastani korkokatto on varmuudella hävittyä rahaa, jos ei tiedä miten koroille käy.
      Mikäli olisin ottanut selkeästi tiukemman korkokaton niin sen hinta olisi ollut jo sopimusajalle moninkertainen tuohon löysempään nähden.
      Nythän toki korot pomppasivat, mutta tuskinpa kauaa ovat koholla. Inflaatio näillä näkymin alkaa taittua kevään aikana. Jokaiselle lainalle jossain kohtaa lainakautta osuu keskimäärin yksi korkeamman koron kausi, vaikea siltä on välttyä kokonaan..
      Ei sillä ettenkö ymmärtäisi suojauksen tuomaa turvaa joillekin ihmisille, mutta sen kannattavuus on tilanne- ja sopimuskohtaista.

      Lainaa

    48. Kompakti guava 15.2.2023 20:08
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      bdjsknfkf: Ja sosionomit eivät ole sosiaalityöntekijöitä.
      Oli onneksi joku tullut tämän sanomaan. T. Sosiaalityöntekijän koulutusta suunnitteleva nykyinen sosionomi
      Eli joo, ihmiset ovat hyvinkin pihalla näistä.

      Lainaa

    49. Kirpeä Ahven 16.2.2023 0:13
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Loistokas lettu: Harkitsin itsekin korkokattoa johonkin 1-2% paikkeille, olisi ollut lisähintaa 0,5%, mutta valitulla kestolla (n.7v) se olisi tehnyt lainaan muistaakseni 2-3k€ lisähintaa. Laskin että vaikka korot olisivat pari vuotta koholla niin olisi ollut suunnilleen tuon katon verran lisäkustannusta. [...]
      Nimenomaan. Jos käytännössä ilmaiseksi saa turvan siltä että korot ovatkin kohta kaksinumeroisia, niin mielestäni se kannattaa ottaa. En ole yhtään epätodennäköistä että nähtäisiin vielä 15 - 25 % lainakorkojakin, ainakin sitten jos Euroopan talous kunnolla leviää käsiin ja rahaliitto alkaa purkautua.

      Lainaa

    50. Sutjakka ankerias 16.2.2023 9:49
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Säädytön lehmä: Sinänsä ymmärrän Johannan kysymyksen ryhmässä, siitä että haluaa ns. oikeita kokemuksia. Vaikka sosiaalityöntekijänä kuulee ja näkee kaikenlaista, voi niissä olla mukana myös värikynää.
      Ja fb-kommenteissa ei koskaan ole?

      Lainaa

    51. Tulos: +2 (2 ääntä)
      Päivin viestiin sopisi kommentiksi: "Ihanan kallista." "Elämä on."

      Lainaa

    52. Tulos: +2 (2 ääntä)
      Loistokas lettu: Harkitsin itsekin korkokattoa johonkin 1-2% paikkeille, olisi ollut lisähintaa 0,5%, mutta valitulla kestolla (n.7v) se olisi tehnyt lainaan muistaakseni 2-3k€ lisähintaa. Laskin että vaikka korot olisivat pari vuotta koholla niin olisi ollut suunnilleen tuon katon verran lisäkustannusta. [...]
        Se riippuu siitä, mitä haluaa. Kaikki ei ole rahasta kiinni, vaan myös siitä, mitä sillä rahalla saa. Tuttavani matkustaa runkolinjoilla ja metrossa, ja menee liputta, koska tarkastajan näkee ehkä kaksi kertaa vuodessa. Kyllähän siinä säästää, kun kuukausilippu on melkein yhtä paljon kuin tarkastusmaksu. 
        Itse matkustan lipullisena samoilla linjoilla, ja koen maksavani siitä (tai no siitäkin että on rehellistä tehdä niin), mutta lähinnä, etten säpsähdä aina kun näen jonkun sinisessä takissa ja muuten vain kyyläile ympärilleni, vaan voin rauhassa keskittyä lukemiseeni. Lippu ostaa ei vain sakkovapauden, vaan myös monta tuntia ylimääräistä keskittymisaikaa/ viikko. Eli maksan tasaisesta verenpaineesta, "kunnon kansalaisuudesta", ja lukuajasta. 
        Osalle korkokatto on hyvä, koska rauhoittaa. Itse en edes tiedä, koska tämä kämppä menee myyntiin vai meneekö vuokralle ja jos, niin mitä siitä saadaan kuussa, jne. Miehen ura on ulkomaasuuntainen ja arvaamaton. Joten mikään pankki ei voi myydä kolmenkymmenen vuoden mielenrauhaa asumisen suhteen, miksi ostaisin. 

      Lainaa

    53. Kirpeä Ahven 18.2.2023 12:04
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Kivi:   Se riippuu siitä, mitä haluaa. Kaikki ei ole rahasta kiinni, vaan myös siitä, mitä sillä rahalla saa. Tuttavani matkustaa runkolinjoilla ja metrossa, ja menee liputta, koska tarkastajan näkee ehkä kaksi kertaa vuodessa. Kyllähän siinä säästää, kun kuukausilippu on melkein yhtä paljon kuin [...]
      Niin. Ja se mitä moni ei tajua, on että riski on kaksiulotteinen. Korkokatto tulee kalliimmaksi jos pankki ennakoi oikein korkotason. Jos arvelet että pankki aliarvioi korkotason tulevaisuudessa, kannattaa korkosuojaus joka tapauksessa ottaa. Mutta, sitten on se riski. Jos et suojaa lainaa, koska epäilet että korot eivät nouse niin paljoa että se kannattaisi, ja korot sitten ampuvat ylös pidemmäksi aikaa, se voi tuhota koko elämäsi talouden vuosikymmeneksi. Siltähän korkosuojalla ensisijassa suojaudutaan. Sama on sähkösopimuksissa. Olisin ehkä säästänyt toista tuhatta euroa pörssisähköllä 2016-2021. Mutta sittemmin olisi 1,5 enemmän tullut takkiin viimeisen kahden vuoden aikana. Juuri taloudellisesti pahimpaan aikaan.

      Lainaa

    54. Loistokas lettu 18.2.2023 23:01
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Kirpeä Ahven: Niin. Ja se mitä moni ei tajua, on että riski on kaksiulotteinen. Korkokatto tulee kalliimmaksi jos pankki ennakoi oikein korkotason. Jos arvelet että pankki aliarvioi korkotason tulevaisuudessa, kannattaa korkosuojaus joka tapauksessa ottaa. Mutta, sitten on se riski. Jos et suojaa lainaa, [...]
      Ajatteletko todella että jokin ysärilaman kaltainen taantuma tulee joka sotkee talouden vuosikymmeniksi aiheuttaen henkilökohtaisia konkursseja ja pakkohuutokaupppja vai millä? Eiköhän siitä ole opittu, eikä vastaavaa tule. Toivottavasti. 
      Vaikka korot menisivät 4-5% tasoon niin en sillä siltikään saisi talouttani sekaisin edes hetkellisesti, koska olen harkinnut lainaa ottaessani mikä maksukykyni on. Mutta taitaa olla niin että moni on nollakorkojen huumassa ostanut liian kalliin asunnon.

      Lainaa

    55. Liimattu hirmulisko 10.3.2023 16:30
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Jos saisin 20.000, mä varmaan ryyppäisin 15.000 ja tuhlaisin loput.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: alennus, huijaus, kauppa, mainos, mainosvirhe, sosiaalityöntekijä, tarjous, valkosipulikurkut