Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhempainilta, osa 93

Onko tämä kouluruoka ihan asiallista?
Vanhempainilta, osa 93

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 59 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Oikukas sitruuna 15.11.2022 0:12
      Tulos: +247 (311 ääntä)
      Sattuipa sopivasti että ensimmäinen teinilikalle lähetetty viesti olikin hassun hauska moka...

      Lainaa

    2. Viileä bataatti 15.11.2022 0:38
      Tulos: +208 (272 ääntä)
      Puurohan on just parasta ja vielä rieskaa. Mitä ois pitäny olla, Big Mac -ateria?

      Lainaa

    3. Oletettava taistelija 15.11.2022 1:05
      Tulos: +160 (252 ääntä)
      Noi WA "mokat" voi samantien vetää roskakoriin, keksittyä paskaa, eikä ketään kiinnosta typoilut enää 2022

      Lainaa

    4. Liila Laiskiainen 15.11.2022 1:12
      Tulos: -12 (152 ääntä)
      Jotenkin ymmärrän aistiyliherkkänä että, harmittaa, jos ruoka ei ole sellaista, mitä itse pystyy syödä, kun se ei vaan sovi omaan suuhun maun tai koostumuksen takia, ja voi aiheuttaa oksennusrefleksin, mille ei oikein voi mitään. Mäkään en pysty syömään puuroa. Mutta aina ei ole mahdollista, että olisi useampaa vaihtoehtoa tarjolla, ja saisi valikoida. Eri asia, jos on allerginen jollekin ruoalle, tai erikoisruokavalio. Silloin sopiva ruoka tulisi järjestää koulun toimesta. Jos olisi etukäteen ilmoittanut erikoisruokavaliosta, tai olisi esittänyt koululle toiveen, mutta jos ei ole tehnyt asialle itse mitään, niin eihän se ole koulun vika. Eikä se ole maailmanloppu, jos joutuu tekemään omat eväät yhtenä päivänä. Sitten se alkaa olla ongelma, jos joka päivä olisi tarjolla ruokaa, jota ei pysty syödä.

      Lainaa

    5. Tulos: +38 (58 ääntä)
      Oletettava taistelija: Noi WA "mokat" voi samantien vetää roskakoriin, keksittyä paskaa, eikä ketään kiinnosta typoilut enää 2022
      Varsinkin kun vietin voi poistaa ja kirjoittaa uudelleen.

      Lainaa

    6. Kuumeeton kenguru 15.11.2022 4:31
      Tulos: -5 (221 ääntä)
      Mie ymmärsin et puuromoka ei ole siinä, että hyi puuroa vaan puuro on itselle ainakin enemmän aamupala kuin lounas. Ei proteiinia eikä mitään mikä pitäisi nälkää. Hiilaria puurona ja rieskana. Puuro ja rieska itsessään toki maittavia.

      Lainaa

    7. Juokseva karjalanpiirakka 15.11.2022 4:36
      Tulos: +38 (46 ääntä)
      Petteri voikin tästä lähtien alkaa kiinnittämään huomiota niiden lasten opetukseen ja koulumenestykseen.

      Lainaa

    8. Punerva puuma 15.11.2022 4:40
      Tulos: +36 (126 ääntä)
      Ymmärrän toki että parhaimmassa kasvuvauhdissa oleva teini ei välttämättä pärjää lounaspuurolla ja rieskalla koko päivää. Siksi on aamupala, välipala ja päivällinen. Pauli yrittää ulkoistaa lapsensa ravitsemuksen koululle ja kehtaa vielä yrittää vetää muita mukaansa. Hyi Pauli.

      Lainaa

    9. Siivo vihannes 15.11.2022 5:08
      Tulos: +85 (93 ääntä)
      Itselleni kävi lapsena tuo Petterin tapaus. Äiti antoi kympin. Otin sen ja annoin pikkusiskolleni, joka oli jo 9- vuotias, 5 markkaa. Heti alkoi itku: "Miks mää sain vain viitosen, kun toi sai kympin". Kesti tovi selittää ja lopulta äiti joutui ottamaan kympin takaisin ja käymään rikkomassa sen kaupassa.

      Lainaa

    10. Jakoon laitettu hilleri 15.11.2022 6:23
      Tulos: +95 (125 ääntä)
      Mitä nämä kouluruuasta valittajat mahtais sitte sanoa kun koulut ei tarjoa enää mitään ruokaa esim. Säästösyistä ja pitäisi ottaa joka päivä omat ruuat mukaan🤔 saisipahan ainakin mieleistä evästä..ehkä

      Lainaa

    11. Jäätynyt joutsen 15.11.2022 6:33
      Tulos: +72 (108 ääntä)
      Ei Pauli, ei ole asiallista. Ei ole ollenkaan asiallista että olet kasvattunut lapsestasi tuollaisen valittavan nirppanokan. Eikä ole ollenkaan asiallista että yrität saada muita mukaan huonoihin kasvatusmenetelmiisi. Toki pidän mahdollisena sitäkin, että jos mitään lasta edes on olemassa, niin hän ei ole tuosta asiasta valittanut tai mieltään pahoittanut, vaan se on ainoastaan Pauli. Pauli, joka käyttää tuota lasta (keksittyä tai oikeaa) keppihevosena. Ja ei Pauli, sekään ei ole asiallista.

      Lainaa

    12. Painoton lammas 15.11.2022 7:25
      Tulos: +89 (107 ääntä)
      Älkää antako lapselle 2€ hedelmäpeliin jos lapsi on sen ikäinen ettei sillä omaa rahaa vielä ole. En usko porttiteoriaan rahapeliriippuvaisuudesta mutta tuo jos joku antaa rahan arvosta täysin väärän käsityksen joka olisi lapselle äärimmäisen tärkeä taito. Nimim. kesti 30 vuotta ymmärtää ettei raha kasva puissa.

      Lainaa

    13. Hempeä bataatti 15.11.2022 7:34
      Tulos: +15 (39 ääntä)
      Oletettava taistelija: Noi WA "mokat" voi samantien vetää roskakoriin, keksittyä paskaa, eikä ketään kiinnosta typoilut enää 2022
      Eikös se moka ollutkaan, ettei teinilikalla ole omaa harjaa ja varsinkin dödöä

      Lainaa

    14. Kisakireä orava 15.11.2022 8:00
      Tulos: +57 (109 ääntä)
      Punerva puuma: Ymmärrän toki että parhaimmassa kasvuvauhdissa oleva teini ei välttämättä pärjää lounaspuurolla ja rieskalla koko päivää. Siksi on aamupala, välipala ja päivällinen. Pauli yrittää ulkoistaa lapsensa ravitsemuksen koululle ja kehtaa vielä yrittää vetää muita mukaansa. Hyi Pauli.
      Aivan varmasti pärjää kuka tahansa yhden koulupäivän puurolla ja rieskalla. Itse menin yhdeksänen luokan ja koko lukion syömättä koulussa yhtään mitään päivän aikana (en pystynyt syömään muiden nähden, en edes tiedä miksi).

      Lainaa

    15. Laatuunkäypä viikuna 15.11.2022 8:04
      Tulos: +97 (127 ääntä)
      Kuumeeton kenguru: Mie ymmärsin et puuromoka ei ole siinä, että hyi puuroa vaan puuro on itselle ainakin enemmän aamupala kuin lounas. Ei proteiinia eikä mitään mikä pitäisi nälkää. Hiilaria puurona ja rieskana. Puuro ja rieska itsessään toki maittavia.
      Puurossa ei ole proteiinia? Kyllä on. Samoin maidossa, juustossa jne, mitä on puuron lisukkeena. Esimerkiksi ohrapuuro pitää kyllä hyvin nälkää, sitä on kouluissa vieläkin.

      Lainaa

    16. Tulos: +47 (73 ääntä)
      Puurojutusta ei puuttunut, kuin joku tajuamaan että kyseessähän on vielä kasvisruoka... Aikoinaan puuropäivä oli kouluruokalan parhaita ruokia maun suhteen.

      Lainaa

    17. Tulos: +56 (64 ääntä)
      Liila Laiskiainen: Jotenkin ymmärrän aistiyliherkkänä että, harmittaa, jos ruoka ei ole sellaista, mitä itse pystyy syödä, kun se ei vaan sovi omaan suuhun maun tai koostumuksen takia, ja voi aiheuttaa oksennusrefleksin, mille ei oikein voi mitään. Mäkään en pysty syömään puuroa. Mutta aina ei ole mahdollista, [...]
      Aistiyliherkkä itsekin. En esim. pysty vieläkään syömään peruna- tai pinaattivelliä paria lusikallista enempää, ja ikää 30+. 😑
      Miulle sanottiin kuitenkin aina, että otat mitä annetaan ja jos ei kelpaa, ole syömättä. Kyllähän se tarkoitti, että olin nälkäisenä hyvinkin usein, mutta toisaalta on varmaan ihan fiksua opettaa lapselle, ettei aina yksinkertaisesti saa mitä haluaa ellei tee itse. Aika monelta se nöyryys tuntuu puuttuvan.
      Omanarvontunnon kasvattaminen on tottakai tärkeää, mutta kyllä jokaisen mukelon pitäisi myös tajuta, ettei kukaan ole kenenkään yläpuolella eikä yksinkertaisesti voi vaatia erikoiskohtelua, ellei nyt oikeasti ole mieltymystä vakavampaa perustelua. (Paha allergia, keliakia, IBS, laktoosi-intoleranssi tms)

      Lainaa

    18. Reseptivapaa Dinosaurus 15.11.2022 8:39
      Tulos: +48 (64 ääntä)
      Se toinen Pauli, joka puhui pingviineistä, oli parempi! Voidaanko saada mieluummin se?

      Lainaa

    19. Poistuva kameli 15.11.2022 8:40
      Tulos: +24 (50 ääntä)
      Olen 35v ja kyllä meilläkin peruskoulussa oli noita puuropäiviä. Ja aikuisenakin silloin tällöin syön lounaaksi puuron ja jonkun leivänkannikan. Kivaa vaihtelua ja tykkään puurosta muutenkin. Teininähän nyt on usein tapana olla "hyiiii koulussa on oikeasti sitä tätä ja tuota", vaikkei mitään syytäkään olisi. Itselle kelpasi aivan kaikki, mutta muutama kaveri oli, joiden mielestä oli jotenkin cool vastustaa tiettyjä ruokia. Yleensä porukka vaan kasvaa sellaisesta ulos, Pauli on ilmeisesti poikkeus.

      Lainaa

    20. Relevantti albatrossi 15.11.2022 8:42
      Tulos: -23 (23 ääntä)
      Mikä tuossa viimmeisessä oli moka??

      Lainaa

    21. Sähkötön hanhi 15.11.2022 8:58
      Tulos: -70 (78 ääntä)
      Liila Laiskiainen: Jotenkin ymmärrän aistiyliherkkänä että, harmittaa, jos ruoka ei ole sellaista, mitä itse pystyy syödä, kun se ei vaan sovi omaan suuhun maun tai koostumuksen takia, ja voi aiheuttaa oksennusrefleksin, mille ei oikein voi mitään. Mäkään en pysty syömään puuroa. Mutta aina ei ole mahdollista, [...]
      Kuole nälkään siiviläkurkku

      Lainaa

    22. Itseasiassa 15.11.2022 9:17
      Tulos: +62 (76 ääntä)
      Kuumeeton kenguru: Mie ymmärsin et puuromoka ei ole siinä, että hyi puuroa vaan puuro on itselle ainakin enemmän aamupala kuin lounas. Ei proteiinia eikä mitään mikä pitäisi nälkää. Hiilaria puurona ja rieskana. Puuro ja rieska itsessään toki maittavia.
      Viljoissa on yllättävän paljon proteiinia, Leipätiedotuksen mukaan 10-15 %. Lisäksi jos juo maitoa tai kasvijuomia, niissä on lisää ja tietysti puuroon ja rieskaan on lisätty rasvaa. Normaalin lapsen kyllä pitäisi selvitä tuolla. Jos Paulin mielestä syödään väärään aikaan väärää ruokaa, niin ehkä on aika korjata asennetta ja olla siirtämättä niitä omille lapsilleen. Voin kuvitella Paulin itkun joka kerta kun koulussa on kasvisruokaa.

      Lainaa

    23. Rutikuiva monni 15.11.2022 10:07
      Tulos: +44 (50 ääntä)
      Punerva puuma: Ymmärrän toki että parhaimmassa kasvuvauhdissa oleva teini ei välttämättä pärjää lounaspuurolla ja rieskalla koko päivää. Siksi on aamupala, välipala ja päivällinen. Pauli yrittää ulkoistaa lapsensa ravitsemuksen koululle ja kehtaa vielä yrittää vetää muita mukaansa. Hyi Pauli.
      Niin jospa tämä lapsi tarkoittikin eväillä välipalaa, että jaksaa loppupäivän. 
      Teini saattaa tarvita venyessään valtavia määriä ruokaa. Isossa koulussa ruokailu voi olla porrastettu niin, että lounas on 10.30, koulupäivä päättyy neljältä ja jos asuu kovin korvessa, matka siihen päälle. Kyllä voi olla nälkä!

      Lainaa

    24. Sovelias järvisieni 15.11.2022 10:10
      Tulos: -12 (42 ääntä)
      Vissiin kenelläkään kommentoijista ei ole mitään inhokkiruokaa ja kaikki kelpaa? Onhan se niin, että se ruoka syödään tai sitten ollaan nälissään, mutta meidän koululla oli välipalakioski myös auki, mistä sai sitten välipalaa, jos pelkällä liunaalla ei pärjännyt. Tai sitten ostaa kaupasta evästä. Itse tokaluokkalaisena en tykännyt sitruunakalasta, koska siinä oli tosi vahvasti sitruunaa ja pippuria. Opettaja pakotti syömään sen ja piti istua ruokalassa, vaikka tuntikin oli jo alkanut. En ole syönyt sitruunakalaa tämän jälkeen. Mutta sentään olin ikäluokkani ainoa, joka tykkäsi kaurapuurosta.

      Lainaa

    25. Harmaa kivi 15.11.2022 10:22
      Tulos: +50 (64 ääntä)
      Itseasiassa: Viljoissa on yllättävän paljon proteiinia, Leipätiedotuksen mukaan 10-15 %. Lisäksi jos juo maitoa tai kasvijuomia, niissä on lisää ja tietysti puuroon ja rieskaan on lisätty rasvaa. Normaalin lapsen kyllä pitäisi selvitä tuolla. Jos Paulin mielestä syödään väärään aikaan väärää ruokaa, niin [...]
        Tuo koulujen kasvisruuista itkeminen kyllä jaksaa hämmästyttää -oma äitini on kertonut kouluruoastaan, ja se oli järjestään puuroa ja mehukeittoa. Kotiruokanakin lihaa oli tyyliin kanapaisti sunnuntaina ja kanakeitto (sen kanan rippeistä) maanantaina, ja se siinä. Eivät he kasvissyöjiä tai muodikkaita fleksaajia olleet; tämä lihaa joka aterialla on vasta kasarilta kotoisin, varsin uusi juttu. Kuten on nuorten ylipainoisuuskin, varmaankin ihan sattumalta? (Omana aikanani pinaattiletut olivat kestosuosikki; tillilihaa ja silakkalaatikkoa en saa alas, ei mitenkään. Kasvisruoassa on sekin hyvä puoli, että lihan jos sössii valmistaessaan, niin siitä tulee aidosti oksettavan pahaa. Puurosta, jos ei osaa, vain tylsää). 

      Lainaa

    26. Pinkki karhu 15.11.2022 10:34
      Tulos: +23 (31 ääntä)
      Muistan aina ja ikuisesti ala-asteen pakkoruokailun... Ohrapuuropäivä oli painajainen, koska se aiheutti oksennusrefleksin. En tiedä, johtuiko mausta vai koostumuksesta. Lautasella oli ruokalusikallinen puuroa ja muuten täynnä mehukeittoa. Ja perään muutama näkkileipä. Yläasteella ja lukiossa ei onneksi ollut enää pakkoruokailua, joten silloin mentiin mehukeitolla ja näkkileivällä.

      Lainaa

    27. Tulos: +39 (41 ääntä)
      Relevantti albatrossi: Mikä tuossa viimmeisessä oli moka??
      Miten on mahdollista, että vieläkin joku luulee et Feissarimokissa on vain ja ainoastaan mokia?

      Lainaa

    28. Heiluva ilves 15.11.2022 11:14
      Tulos: -16 (50 ääntä)
      Puuro on toki hyvää, mutta sellaisenaan, ilman proteiinia lisänä se ei pitkään pidä nälkää. Meillä syödään mielellään puuroa aamuisin ja monesti myös illalla, mutta aina siinä on esim. maapähkinävoita ja raejuustoa marjojen lisäksi. Ja ymmärrän myös sen, että jos aamupalalla vedetään kotona puuroa, niin lounaalla olisi hyvä olla jotain ravitsevampaa.

      Lainaa

    29. Tulos: -16 (50 ääntä)
      Olen ittsekin vihannut puuropäiviä yläasteelta ammattikorkeaan asti. Pikkunatiasena puurola pärjäsi koulupäivän, mutta ei enää nuorena ja siitä eteenpäin. Koulupuurot on niin vetisiä että sieltä saa etsimällä etsiä niitä hiilareita. Ja ylipäätään kun tämmöisinä päivinä on ruokana pelkkää hiilaria, ei se todellakaan pidä pitkään nälkää. Perunavellipäivät on muuten ihan samanlaisia, mutta pelkästään se yksi tai kaksi kanamunaa mukana auttaa pitämään paljon paremmin nälkää poissa. Ihan oikeassa Pauli on ja lisäksi esittää asiansa täysin asiallisesti, toisin kuin monet eri mieltä olevat jotka puhuvat Paulista kuin se kuuluisi helvetin syvimpään rakoon.

      Lainaa

    30. Hämärä maahinen 15.11.2022 11:49
      Tulos: +46 (48 ääntä)
      Saatiin pikkuveljen kanssa isovanhemmilta rahaa 40€ per naama. Oli iso raha meidän köyhälle perheelle ja äiti oli innoissaan kans että me lapset voitiin ostaa mitä oltiin pitkään haluttu. Pikkuveli innostu vähän turhankin paljon ja meni avoimeen ikkunaan heiluttelemaan seteleitä että hän on nyt rikas. Setelit lähti tuulen mukana ja äitiä ei naurattanut, mua nauratti.

      Lainaa

    31. Nuhaton siili 15.11.2022 11:50
      Tulos: +23 (31 ääntä)
      Oletettava taistelija: Noi WA "mokat" voi samantien vetää roskakoriin, keksittyä paskaa, eikä ketään kiinnosta typoilut enää 2022
      Olen aina ollut samaa mieltä, että nuo typomokat on turhimpia mitä löytyy.

      Lainaa

    32. Harmaa kivi 15.11.2022 13:47
      Tulos: +4 (28 ääntä)
      Heiluva ilves: Puuro on toki hyvää, mutta sellaisenaan, ilman proteiinia lisänä se ei pitkään pidä nälkää. Meillä syödään mielellään puuroa aamuisin ja monesti myös illalla, mutta aina siinä on esim. maapähkinävoita ja raejuustoa marjojen lisäksi. Ja ymmärrän myös sen, että jos aamupalalla vedetään kotona [...]
        Jos tietää, ettei koulun ruoka riitä, niin sitten jotain ravitsevampaa aamulla? Linjastoruokailujen on kuitenkin tarkoitus kattaa vain kolmannes päivän kaloritarpeesta, loput katetaan itse. Kesällä erityisruokavalioisella lapsellani ei katettu sitäkään, sanottiin suoraan, ettei tarhassa ole henkilökuntaa tällaiseen, pakatkaa omat (pakkasin). Ymmärtäisin, jos on jollain toimeentulotuella, ettei ole varaa, mutta muuten voisi mielestäni lähteä siitä, että omaa lasta voi ruokkia kuten hyväksi näkee, koulussa puuro on ihan hyvä. (Puuro on varsin proteiinipitoista; tiedän kyllä miten jotkut teinit syövät. Mummo kertoi juttuja miten sedät, sen sijaan että olisivat leikanneet limppuja viipaleiksi, laittoivat ne pitkittäin halki, voita väliin, ja julistivat sen voileiväksi. Hyvin kasvoivat. Itse treenasin nuorena; söin aamupalan -puuroa ja hilloa -ennen salille lähtöä, ja palattuani aamupalan 2 -lisää puuroa. Sen treenikesän lopussa voitin poikaystäväni kädenväännössä, joten ei puuro ihan onnetonta voi olla =D )

      Lainaa

    33. Asuttu pöllö 15.11.2022 14:15
      Tulos: -22 (46 ääntä)
      Jäätynyt joutsen: Ei Pauli, ei ole asiallista. Ei ole ollenkaan asiallista että olet kasvattunut lapsestasi tuollaisen valittavan nirppanokan. Eikä ole ollenkaan asiallista että yrität saada muita mukaan huonoihin kasvatusmenetelmiisi. Toki pidän mahdollisena sitäkin, että jos mitään lasta edes on olemassa, [...]
      Mitäpä, jos Paulin lapsi on kasvava, paljon urheileva teini? Jolla on tuon aterian jälkeen yhä nälkä. Niin on niillä muillakin, jos tunteja jatkuu vielä yli 2 tuntia. Koululounaan pitäisi riittää kotivälipalaan asti ilman, että tarvitsee jääkaappia eväilleen koulussa. 
      Hiilaria hiilarilla, ei mitään, mikä pitäisi nälkää. Puuropäivät ovat kouluissa lasten kesken suosittuja, aikuiset välttelevät niitä.

      Lainaa

    34. Tuottamaton susi 15.11.2022 14:59
      Tulos: +3 (17 ääntä)
      Sähkötön hanhi: Kuole nälkään siiviläkurkku
      Nauratti, mut miinustin.

      Lainaa

    35. Tulos: +10 (14 ääntä)
      Puuro oli ainoa ruoka koulun ruokalistalla jota en saanut nieltyä :D Olisinpa ollut yläasteella ja lukiossa niin fiksu että oisin tajunnu tuoda omat eväät ku ei enää joka lusikallista vahdattu opettajien toimesta niin tarkkaan niinku ala-asteella. Sen sijaan sitten pärjättiin sillä leivällä.

      Lainaa

    36. Heiluva ilves 15.11.2022 15:44
      Tulos: +1 (29 ääntä)
      Harmaa kivi:   Jos tietää, ettei koulun ruoka riitä, niin sitten jotain ravitsevampaa aamulla? Linjastoruokailujen on kuitenkin tarkoitus kattaa vain kolmannes päivän kaloritarpeesta, loput katetaan itse. Kesällä erityisruokavalioisella lapsellani ei katettu sitäkään, sanottiin suoraan, ettei tarhassa [...]
      Vaikka mitä söisi aamulla kotona, niin se runsaskaan aamupala ei riitä koko koulupäivän ajaksi. Klo 7:00 syöty mahdollisimman ravitseva ja runsas aamupala ja 11:00 aikaan lounaalla syöty puuro + mehukeitto ja leivät päälle ei pidä monilla nuorilla nälkää siihen asti, kun ovat kotona koulusta vasta kolmen neljän aikaan. Toki jos leivän päälle saa vaikka juustoa, tulee siitä heti vähän ruokaisampaa. Minäkään en pelkällä puurolla ja mehukeitolla pärjää kuin reilun tunnin, vaikken enää kasvuikäinen olekaan...
      Meidän kouluissa ongelma on onneksi ratkaistu niin, että pitkinä päivinä opettaja antaa iltapäivällä syödä kotoa otetut eväät. Kuulemma vaikuttaa selvästi positiivisesti nuorten jaksamiseen iltapäivätunneilla.

      Lainaa

    37. Pöyhkeä nauta 15.11.2022 16:21
      Tulos: +40 (50 ääntä)
      Suoraan sanottuna vituttaa lukea tuota puurosta itkemistä kun se perustelu on tyyliin "ei ennenvanhaan koulussa puuroa syöty", enkä tiedä mikä on näiden vanhempien "ennenvanhaan" kun puuroa on satunnaisesti ollut koulussa ruokana varmasti siitä asti kun ylipäänsä on ollut ilmaiset sapuskat koululaisille. Siis monta kymmentä vuotta. Omat vanhempanikin muistavat että on ollut alakoulussa puuroa ja mehukeittoa ja joulun aikaan riisipuuroa kanelilla ja sokerilla (plus maidolla), kuten omanakin aikanani 90-luvulla.

      Lainaa

    38. Suvaitsematon muurahainen 15.11.2022 16:29
      Tulos: +18 (32 ääntä)
      Puuro on abouttiarallaa yhtä ravitsevaa ku joku vetinen keitto mitä kouluissa myös tarjoillaan harvasen päivä, joten en tiiä mikä ongelma se puuro yksinään on.

      Lainaa

    39. Tulos: -12 (32 ääntä)
      Viileä bataatti: Puurohan on just parasta ja vielä rieskaa. Mitä ois pitäny olla, Big Mac -ateria?
      Mieluusti jotain proteiinipitoista ja mahdollisesti joku hedelmä tai salaatti. Hiilarit ei ole saatanasta eikä epäterveellisiä (vaikka ketofitnessinfluensserit sanoisi mitä), mutta on ihan terveellistä syödä jotain muutakin samalla aterialla. Pysyy kylläisenäkin sen päivän ajan.

      Lainaa

    40. Tulos: +1 (3 ääntä)
      jukkapalmu: Varsinkin kun vietin voi poistaa ja kirjoittaa uudelleen.
      Just, jarrua vaan!

      Lainaa

    41. Nuutunut kivi 15.11.2022 17:55
      Tulos: -1 (11 ääntä)
      Juokseva karjalanpiirakka: Petteri voikin tästä lähtien alkaa kiinnittämään huomiota niiden lasten opetukseen ja koulumenestykseen.
      Petterin lasten ikää ei kerrottu. Voivat olla molemmat tai ainakin toinen alle kouluikäinen.

      Lainaa

    42. Koherentti ankka 15.11.2022 18:00
      Tulos: +29 (29 ääntä)
      Neljän viljan puuro on hyvää, mutta mulle se tarkoittaa että tunnin päästä on paljon pahempi nälkä kuin jos olisin jättänyt syömättä. Älkää kysykö miks, silleen se vaan menee. Maitopohjaiset puurot toimii paremmin. Ja siis mä olen ihminen joka saattaa unohtaa kokonaan syödä, koska en tunne nälkää. Paitsi sen puuroaterian jälkeen. Mut siis sillä nuorellahan oli tosi hyvä keino - kyllä kouluun saa eväät ottaa!

      Lainaa

    43. Käristetty hirvi 15.11.2022 19:03
      Tulos: +7 (19 ääntä)
      Tuija opettaa lapsensa pelaamaan uhkapelejä? Vaikeaa keksiä huonompaa tapaa kasvattaa lapsia. Uhkapelit aiheuttaa hyvin samanlaista riippuvuutta kuin esimerkiksi alkoholi ja huumeet. tämä ei ole minun mielipide vaan tieteellinen fakta. Siinä on sitten ihan tuijan oma vika että kaikki rahat menee koko perheeltä. Kenellä tuli yllätyksenä että uhkapeleihin menee loputtomasti rahaa?

      Lainaa

    44. Tulos: -4 (14 ääntä)
      Eikö ketään muuta häiritse, että Paulin kommentissa "4 viljan puuro" on kirjoitettu virheellisesti yhdysmerkillä? Varmaan häntä (tai alkuperäisen ruokalistan kirjoittajaa, josta hän ottaa mallia) hämää se, että yhdyssana "neliviljainen" kirjoitettaisiin numerolla "4-viljainen", mutta ilmauksessa "neljän viljan puuro" ei ole yhdyssanaa, joten yhdysmerkkiä ei käytetä.

      Lainaa

    45. Kimakka paprika 15.11.2022 22:02
      Tulos: +9 (19 ääntä)
      Jakoon laitettu hilleri: Mitä nämä kouluruuasta valittajat mahtais sitte sanoa kun koulut ei tarjoa enää mitään ruokaa esim. Säästösyistä ja pitäisi ottaa joka päivä omat ruuat mukaan🤔 saisipahan ainakin mieleistä evästä..ehkä
      En ole valittaja, mutta tuossa vaiheessa entistä enemmän kiinnostaisi, mihin kaikki kerätyt verot kuluvat. 
      Mulle on ihan sama, poltetaanko Kirgisiassa tupakkaa, saako taiteilijat apurahaa tai riittääkö kaikille aluevaltuutetuilke kampaviinereitä, mutta kyllä koululaisille pitää olla kunnon ruokaa tarjolla. Niin kurjalta kuin se kuullostaakin, niin se voi todella olla toisille päivän ainoa kunnollinen ruoka perheen rahatilanteen tai jaksamisen vuoksi. Suodaan lapsille edes lukukausien ajan ravitsevaa ruokaa, ettei tarvitse koko ajan olla nälässä. 

      Lainaa

    46. Sävyisä hai 15.11.2022 23:51
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Tuijan olisi pitänyt tietysti sanoa, että niillä voitoilla pelaat lisää, jos haluat. Missään nimessä ei ainakaan antaa lisää rahaa.

      Lainaa

    47. Sitoutumaton hampurilainen 16.11.2022 7:53
      Tulos: -1 (9 ääntä)
      muistelen kauhulla peruskoulun puuropäiviä. ei siinä, puuro on hyvää ja silleen mutta ei se klo 11 syöty puuro paljoa enää lämmitä kun kello tulee 16. 3 lautasellista ruokaa oli rajana ja 2 leipää että ei voinu ahtaa itteänsä niillä niin täyteen kuin voi. ja ei, ei ollu mitään välipaloja tai oikeutta syödä eväitä. oma peruskoulu ei tarjonnut ollenkaan tilaisuuksia syödä muinakin aikoina kuin ruokatauolla. jostain syystä aamupala oli olemassa välipalalippuja vastaan.

      Lainaa

    48. Typerä ylioppilas 16.11.2022 11:36
      Tulos: +3 (11 ääntä)
      Kuitenkin koomista tuo puurosta tai kasvisruuasta itkeminen. Tosiasia kun on, että lapset nirsoilevat kouluruuan suhteen jatkuvasti. "Jauheliha-perunasoselaatikkoa, hyi! En syö!" "Hernekeittoa, hyi! En syö!" "Lindströmin pihvejä, hyi! En syö" "Kinkkukiusausta, hyi! En syö!" Sitten kun on uunimakkaraa tai lihapullia niitä otetaan enemmän kuin saisi. Osa porukasta hamstraa vaivihkaa kymmeniä lihapullia ja jopa kisailee niiden syömisessä. Loput sitten nakataan roskikseen, kun 19 lihapullaa olikin liikaa. Viimeisille syömään tulijoille ruokaa ei riitäkään. Ihan sama vaikka opettaja huomaisi hamstrauksen, ei niitä lautaselle otettuja pullia enää tarjoiluastiaan palauteta, joten ne ovat mennyttä. Kouluruokailu osoittaa monen lapsen kohdalla täydellistä aliarvostusta ruokaa kohtaan. Olisi ihan hyvä pohtia siitä luopumista ja verovarojen suuntaamista muuhun. Saattaisi muuttua ääni kellossa niin lapsilla kuin huoltajillakin.

      Lainaa

    49. Tulos: +17 (19 ääntä)
      Kuumeeton kenguru: Mie ymmärsin et puuromoka ei ole siinä, että hyi puuroa vaan puuro on itselle ainakin enemmän aamupala kuin lounas. Ei proteiinia eikä mitään mikä pitäisi nälkää. Hiilaria puurona ja rieskana. Puuro ja rieska itsessään toki maittavia.
      4-viljan puurossa on Finelin mukaan proteiinia 14%. Ei vilja nyt pelkkää hiilaria ole…

      Lainaa

    50. Symppis hämähäkki 16.11.2022 17:05
      Tulos: +4 (12 ääntä)
      Heiluva ilves: Vaikka mitä söisi aamulla kotona, niin se runsaskaan aamupala ei riitä koko koulupäivän ajaksi. Klo 7:00 syöty mahdollisimman ravitseva ja runsas aamupala ja 11:00 aikaan lounaalla syöty puuro + mehukeitto ja leivät päälle ei pidä monilla nuorilla nälkää siihen asti, kun ovat kotona koulusta [...]
       Miten opettaja voisi olla antamatta syödä? En ole ollut koulussa enää vuosiin, eikä mini-me ole vielä, mutta muistelen että tuntia oli 45 min kerrallaan ja loput taukoa. Onko jossain muka opettajia jotka nappaavat voileivät lasten käsistä jos he tauolla safkaavat? Saati sitten paluumatkalla bussissa, jos on pitkä matka. Tietysti lapsiperheköyhyys on kamala asia, mutta jossain muualla on kyllä vika, jos lapset ovat nälkäisinä koulussa -sossussa kai. Tai mahdollisesti jopa vanhemmissa. (Kannatan täysin, että jokaisen köyhän vanhemman pitäisi saada korotettu lapsilisä tai vaikka ruokakuponki, pitäähän lapset ruokkia. Mutta aika outoa, jos koulussa pitäisi olla Raxin buffettarjoilu ettei nääntyminen uhkaa).

      Lainaa

    51. heimosenkeimo 17.11.2022 2:15
      Tulos: -12 (12 ääntä)
      Viileä bataatti: Puurohan on just parasta ja vielä rieskaa. Mitä ois pitäny olla, Big Mac -ateria?
      Puuroa joutu syömään lapsuudessa ihan tarpeeks ja se maistuu aivan paskalle. Ehkä päivinä jolloin oli pinaattikeittoa niin olisin voinut tyytyä puuroon mut muulloin se aina vitutti. Kuitenkin kun verot maksetaan josta tarjoillaan kouluruoka niin soisi sen olevan jotain muuta kuin pula-ajan mössöjä.

      Lainaa

    52. Sievistelevä mansikka 17.11.2022 2:36
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Painoton lammas: Älkää antako lapselle 2€ hedelmäpeliin jos lapsi on sen ikäinen ettei sillä omaa rahaa vielä ole. En usko porttiteoriaan rahapeliriippuvaisuudesta mutta tuo jos joku antaa rahan arvosta täysin väärän käsityksen joka olisi lapselle äärimmäisen tärkeä taito. Nimim. kesti 30 vuotta ymmärtää ettei raha kasva puissa.
      Lapsihan nimenomaan tietää sen rahan arvon, kun tajuaa olla haaskaamatta omia rahojansa hedelmäpeliin. Mutta jos kerran ilmaiseksi saa jonkun muun laskuun pelata ja pitää voitot niin kannattaahan se.

      Lainaa

    53. Tulos: +15 (19 ääntä)
      En käsitä, miksi jonkun mielestä puuro olisi jotenkin vähemmän ruokaa kuin joku muu. Ruoka on energiaa, ja jos kauhallinen puuroa sisältää 100 kilokaloria niin neljä kauhallista sisältää 400 kilokaloria. Ota niin monta kauhallista kuin tarvitset. Nälkä lähtee syömällä, ei se sen vaikeampaa ole.

      Lainaa

    54. Tulos: +5 (7 ääntä)
      En ymmärrä. Miksi tuo Niko joutuisi maksamaan lapselle A 10€? Jos kerran antoi jo sen 10€ diskoon, mutta lapsi ei sitä käyttänyt (eikä sitä myöskään vaadittu häneltä takaisin) - niin silloinhan hän osti joulukalenterin omilla, diskosta ylijääneillä rahoillaan. .. Ja voitko maksaa sille lapsi B:lle takaisin, kiitos.

      Lainaa

    55. Tilaton lihapulla 17.11.2022 18:32
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Kyse ei ollut lasten välisestä 10€ lainasta. Vanhempi lainasi B-lapselta 10€ ja antoi sen A-lapselle. Tarina ei kerro kuuluiko sopimukseen, että raha palautuu, jos sitä ei käytä. Oletan että ei palaudu. Eli tässä vaiheessa Niko on velkaa 10€ B-lapselle. Sitten A-lapsi maksoi omalla rahallaan kalenterin. Jos oli sovittu kalenterin hankkimisesta vanhemman rahalla, niin Niko maksaa 10€ myös A-lapselle. Jos taas lapsi omavaltaisesti halusi käyttää 10€ omaa rahaa kalenteriin, niin siinäpähän käytti.

      Lainaa

    56. Melko vaatekappale 17.11.2022 23:25
      Tulos: -10 (16 ääntä)
      Yllättävää, miten moni pitää puuroa ihan kelpo lounaana. Itse olin kouluruoan suhteen kaikkiruokainen, mutta puuropäivistä on jäänyt trauma. Lounas oli jo ennen 11, ja koulua jatkui yleensä kolmeen tai neljään. Vaikka puuroa söi kuinka ison annoksen ja leivät ja leikkeet (1 leikkele per oppilas), niin ainakaan minulla se ei koskaan pitänyt nälkää yli 2 tuntia. Muina päivinä samaa ei käynyt. Ja niille, jotka kehuvat että puurossa on kyllä proteiinia, niin se 13-14% on toki vähän enemmän kuin tomaatissa tai perunassa (10%)mutta vähemmän kuin makaronissa (16%), jotka nyt eivät ehkä mikään ole yksinään kenenkään ensimmäinen mielikuva proteiinipitoisesta tai täysipainoisesti ateriasta. En myöskään usko, että puuropäivästä valittamisesta voi vetää mitään johtopäätöksiä kasvisruoan arvostuksesta. Puuropäivä on olemassa säästösyistä, kun taas oikea kasvisruoka kouluissa on todennäköisesti sekä monipuolista että hyvää, toisin kuin puuro.

      Lainaa

    57. Tulos: +1 (1 ääni)
      voi puurot vellit ja sörselit...😂

      Lainaa

    58. Häjy puuma 20.11.2022 13:50
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Asuttu pöllö: Mitäpä, jos Paulin lapsi on kasvava, paljon urheileva teini? Jolla on tuon aterian jälkeen yhä nälkä. Niin on niillä muillakin, jos tunteja jatkuu vielä yli 2 tuntia. Koululounaan pitäisi riittää kotivälipalaan asti ilman, että tarvitsee jääkaappia eväilleen koulussa. Hiilaria hiilarilla, ei [...]
      Jos ammatti-ihmisten laskemat ravintoarvot eivät riitä Paulin nirsoilijalapselle, niin Pauli laittaa hänelle omat eväät mukaan. Se on niin helppoa.

      Lainaa

    59. Ikkunasta kurkisteleva karpalo 20.11.2022 13:58
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      Melko vaatekappale: Yllättävää, miten moni pitää puuroa ihan kelpo lounaana.
      Kyse ei ole siitä pidätkö sinä siitä tai et, vaan siitä että se on riittävä lounas lapselle. Sen ei ole tarkoitus riittää koko päiväksi, vaan se tarjoaa suunnillen kolmasosan päivän ravinnontarpeesta. Ja jos teillä on kestänyt koulupäivä neljään, niin teillä on ollut mahdollisuus välipalaan. Joko tarjottuun tai itse tuotuun. Turha keksiä tuollaisia satuja, että olisi pitänyt viisikin tuntia jollain puurolautasellisella elää. Vai oliko niin, että kun välipalaksikaan ei saanut hamppareita, niin se ei kelvannut sinulle?

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: disco, disko, joulukalenteri, kiisseli, kirjoitusvirhe, kouluruoka, laina, lounas, myyjäiset, puuro, raha, teinit