Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sekalaisia, osa 527

Uskaltaisitko leikkauttaa hiuksesi tässä kampaamossa?

Varoitus: Julkaisu sisältää rasistista kieltä.

Sekalaisia, osa 527

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 74 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Mistr Mistrsss 2.11.2021 0:22
      Tulos: +562 (596 ääntä)
      Alko jotenkin naurattamaan ajatus Päivistä pelaamassa Afrikan tähteä JOKA päivä:D

      Lainaa

    2. Urbaani fretti 2.11.2021 0:31
      Tulos: +533 (541 ääntä)
      Mistr Mistrsss: Alko jotenkin naurattamaan ajatus Päivistä pelaamassa Afrikan tähteä JOKA päivä:D
      Päivi on peliriippuvainen.

      Lainaa

    3. Penseä kenguru 2.11.2021 0:43
      Tulos: -142 (284 ääntä)
      Äh. Nyt nostetaan tällaiset yksittäiset päivit jotka huutelevat solvauksia, niin kohta jengi on valittamassa kuinka "selkeästi tarvitaan rasismikannanottoja Afrikan Tähdestä".

      Lainaa

    4. Tulos: +152 (160 ääntä)
      Kaverin seinältä kopsattu ja kaveri kopsannu Kummelista.

      Lainaa

    5. Ylläoleva papaija 2.11.2021 0:51
      Tulos: +245 (257 ääntä)
      Mitä ne on haistelleet siellä beauty studiolla? MINÄKIN HALUAN HAISTELLA SAMAA

      Lainaa

    6. Tulos: +300 (356 ääntä)
      Tuo mainos ei kyllä houkuttele menemään kyseiselle kampaajalle leikkaukseen. En ymmärrä yhtään hyvää syytä miksi ei voisi leikata lasten tai vahnusten hiuksia ja kahteen jälkimmäiseen ymmärrän vain osaamattomuuden. Jos ei etuhiuksia osaa leikata, tuskin osaa mitään muutakaan.

      Lainaa

    7. Tulos: +199 (203 ääntä)
      Toj Karin: Tuo mainos ei kyllä houkuttele menemään kyseiselle kampaajalle leikkaukseen. En ymmärrä yhtään hyvää syytä miksi ei voisi leikata lasten tai vahnusten hiuksia ja kahteen jälkimmäiseen ymmärrän vain osaamattomuuden. Jos ei etuhiuksia osaa leikata, tuskin osaa mitään muutakaan.
      Vaikuttaa siltä, että siinä oli vain huonoa suomea. "Emme koske lasten hiuksiin..." meinasikin että alennus ei koske lasten hiusten leikkauksia tai muitakaan palveluita, jotka eivät ole normaalihintaisia :).

      Lainaa

    8. King Arthur 2.11.2021 3:30
      Tulos: +391 (397 ääntä)
      Toi mainos on malliesimerkki ihmistyypistä jotka sanoo "mitä välii kyl kaikki tajuu".

      Lainaa

    9. Suureeton hylje 2.11.2021 3:37
      Tulos: +110 (114 ääntä)
      Toj Karin: Tuo mainos ei kyllä houkuttele menemään kyseiselle kampaajalle leikkaukseen. En ymmärrä yhtään hyvää syytä miksi ei voisi leikata lasten tai vahnusten hiuksia ja kahteen jälkimmäiseen ymmärrän vain osaamattomuuden. Jos ei etuhiuksia osaa leikata, tuskin osaa mitään muutakaan.
      Minä ymmärsin niin, että tuo 50% alennus ei koske lapsia, eläkeläisiä ja otsahiuksia.

      Lainaa

    10. Hoidettu omena 2.11.2021 4:22
      Tulos: -56 (162 ääntä)
      Penseä kenguru: Äh. Nyt nostetaan tällaiset yksittäiset päivit jotka huutelevat solvauksia, niin kohta jengi on valittamassa kuinka "selkeästi tarvitaan rasismikannanottoja Afrikan Tähdestä".
      Tämä. Jotenkin se että X ihmiset tekevät typeryyksiä niin heidän takiaan kaikkia ei saa tuomita. Mutta jos Y sattuu tekemään rumasti, niin tämän puheiden perusteella kaikki Y ihmiset saadan niputtaa yhdeksi massaksi.

      Lainaa

    11. Kyvytön haukka 2.11.2021 4:27
      Tulos: -113 (273 ääntä)
      Muutamia vuosia sitten olisin hyvin närkästynyt Päivin tekstistä, mutta kun nykyään ei vain kiinnosta. Kiitoksia vain ihmiset jotka tungette ja näette rasismia kaikkialla.

      Lainaa

    12. Apinaattori 2.11.2021 4:34
      Tulos: +108 (140 ääntä)
      Voi Päivi Päivi. Tuollaislla kommenteilla nämä päivit tekee itsestään niin pässejä ettei mitään rajaa. Toki olin hämmentynyt kohusta ATn ympärillä mutta saahan sitä meteliä pitää jos siltä tuntuu, kaikkia ei ole pakko kuunnella.

      Lainaa

    13. Tuleva eläin 2.11.2021 4:46
      Tulos: +138 (146 ääntä)
      Ylläoleva papaija: Mitä ne on haistelleet siellä beauty studiolla? MINÄKIN HALUAN HAISTELLA SAMAA
      Hahhh hhhahhahaahhha

      Lainaa

    14. Piparjuuri 2.11.2021 5:48
      Tulos: -21 (267 ääntä)
      Heille, joille on epäselvää miksi Afrikan tähteä pidetään rasistisena, suosittelen esim. Iikka Kiven Facebook-kirjoitusta aiheesta: https://mobile.twitter.com/koomikkokivi/status/1265904919468486658?lang=fi Jos taas kaipaat vaihtoehtoista peliä jota pelata lasten kanssa, mieleen tulee ainakin 90-luvun vanha muumipeli, jossa ensimmäisenä hillokellarin avaimen löytänyt ja Muumitaloon takaisin tuonut pelaaja on voittaja - samantyyppinen pelilogiikka ilman ongelmallisuutta.

      Lainaa

    15. Tulos: -18 (220 ääntä)
      No onhan toi Afrikan tähti nyt kuvitukseltaan just sitä stereotyyppistä unga bungaa ja rosvoja (vaikka rosvot olisivatkin vaaleahipiäisiä). Puhumattakaan veritimanteista, joita pelissä lähdetään oikein kilvan ryöst... anteeksi, kaivamaan. :--) ... Mutta onhan se nyt muutenkin ihan huono lautapeli. Ja niin on Monopolikin, vaikka (tai ehkä koska) kapitalismia kuvaakin onnistuneesti. Joutaisihan nuo jo historiaan.

      Lainaa

    16. Hyöttämätön Malteinen 2.11.2021 6:26
      Tulos: -63 (99 ääntä)
      Hoidettu omena: Tämä. Jotenkin se että X ihmiset tekevät typeryyksiä niin heidän takiaan kaikkia ei saa tuomita. Mutta jos Y sattuu tekemään rumasti, niin tämän puheiden perusteella kaikki Y ihmiset saadan niputtaa yhdeksi massaksi.
      Tuhat yksittäistapausta X ryhmältä on vähemmän kuin Y ryhmän kymmenen hengen yksittäistapaukset.
      Se on sitä modernia tasa-arvoa.

      Lainaa

    17. Tulos: -85 (155 ääntä)
      Jos haluaa itselleen julkisuutta, eli tosin sanoa julkisuus huorata, niin varmasti kaikista peleistä pystyy löytämään jotain rasistitsa ja loukkaavaa ja sitten voi uhritua jonkun puolesta, vaikka toinen ei halua ja saada sen hetken julkisuutensa. Esim shakki, miksi valkonen aina aloittaa? Monopoli, miksi monopoliukko on lyhytkasvuinen? jne...

      Lainaa

    18. Kekseliäs hirmulisko 2.11.2021 6:58
      Tulos: +77 (137 ääntä)
      Sam: Jos haluaa itselleen julkisuutta, eli tosin sanoa julkisuus huorata, niin varmasti kaikista peleistä pystyy löytämään jotain rasistitsa ja loukkaavaa ja sitten voi uhritua jonkun puolesta, vaikka toinen ei halua ja saada sen hetken julkisuutensa. Esim shakki, miksi valkonen aina aloittaa? Monopoli, miksi monopoliukko on lyhytkasvuinen? jne...
      Ok. Korkki kiinni.

      Lainaa

    19. Räkäpää 2.11.2021 7:09
      Tulos: +82 (100 ääntä)
      Pitäisikö jonkun kertoa tuolle Päiville, ettei ketään oikeasti kiinnosta koko afrikan tähti-aihe. On elämässä tärkeitäkin asioita olemassa. Koko touhu oli vain muutaman elämässä liian helpolla päässeen purkausta ja lehdistö tarttui siihen, koska jutut olivat vähissä.

      Lainaa

    20. Takkuinen hilleri 2.11.2021 7:24
      Tulos: -22 (56 ääntä)
      Piparjuuri: Heille, joille on epäselvää miksi Afrikan tähteä pidetään rasistisena, suosittelen esim. Iikka Kiven Facebook-kirjoitusta aiheesta: mobile.twitter.com/koomikkokivi/status/1265904919468486658?lang=fi Jos taas kaipaat vaihtoehtoista peliä jota pelata lasten kanssa, mieleen tulee ainakin 90-luvun [...]
      Ei korvaa Muumipelit Afrikan tähden lisäosaa. Huomaa taas suomalaismedian laiskuuden näitä juttuja kirjoittaessaan, kun koko lisäosaa ei ole mainittu missään.

      Lainaa

    21. Tyyni tonttu 2.11.2021 7:26
      Tulos: +76 (98 ääntä)
      Piparjuuri: Heille, joille on epäselvää miksi Afrikan tähteä pidetään rasistisena, suosittelen esim. Iikka Kiven Facebook-kirjoitusta aiheesta:
      Eipä sitä juurikaan pidetä rasistisena.
      Tää viimeisinkin "kohu" syntyi, kun lööppijulkaisut haistoi skuupin ja tekivät jutun asiasta, joka oli herättänyt vain muutaman sadan ihmisen keskustelemaan sosiaalisessa mediassa, eli täysin marginaalinen porukka. Ja kaiken lisäksi koko asia oltiin väärinymmärretty ja väärinymmärrys päätyi lööppeihin asti. 
      No, kohu näytti kääntyvän taas vaihteeksi niin päin, että pelin myyntioikeudet omaava taho sai ilmaista mainosta ja nauraa matkalla pankkiin.

      Lainaa

    22. Merkitsevä sirkka 2.11.2021 7:36
      Tulos: +24 (24 ääntä)
      Toj Karin: Tuo mainos ei kyllä houkuttele menemään kyseiselle kampaajalle leikkaukseen. En ymmärrä yhtään hyvää syytä miksi ei voisi leikata lasten tai vahnusten hiuksia ja kahteen jälkimmäiseen ymmärrän vain osaamattomuuden. Jos ei etuhiuksia osaa leikata, tuskin osaa mitään muutakaan.
      Ajattelin, että niissä olisi joku alennus jo valmiiksi, jolloin tuota ei saisi. Että menis liian halvalla.

      Lainaa

    23. Tympiä sotilas 2.11.2021 7:37
      Tulos: -19 (159 ääntä)
      Piparjuuri: Heille, joille on epäselvää miksi Afrikan tähteä pidetään rasistisena, suosittelen esim. Iikka Kiven Facebook-kirjoitusta aiheesta: mobile.twitter.com/koomikkokivi/status/1265904919468486658?lang=fi Jos taas kaipaat vaihtoehtoista peliä jota pelata lasten kanssa, mieleen tulee ainakin 90-luvun [...]
      Kivi on koomikko eikä hänellä ole kykyä tällaiseen analyysiin. Hän pomppii sen mukana millä kerää eniten irtopisteitä. Eka persu, nyt woke. Vähän sama kuin kysyisit suhteellisuusteoriaan selvennystä Gordon Ramsaylta: paljon äänekästä mölötystä, ei juurikaan substanssia.
      Ja ei, AT ei ole rasistinen. Kun huutaa sutta turhaan, ei kukaan tule apuun kun se susi tuleekin kohdalle.

      Lainaa

    24. Morbidi sarvikuono 2.11.2021 7:41
      Tulos: +40 (76 ääntä)
      Piparjuuri: Heille, joille on epäselvää miksi Afrikan tähteä pidetään rasistisena, suosittelen esim. Iikka Kiven Facebook-kirjoitusta aiheesta: mobile.twitter.com/koomikkokivi/status/1265904919468486658?lang=fi Jos taas kaipaat vaihtoehtoista peliä jota pelata lasten kanssa, mieleen tulee ainakin 90-luvun [...]
      Kiitoksia viestistä. En ikinä ajatellut pelin edustavan kolonismia.

      Lainaa

    25. Paidaton hyeena 2.11.2021 7:47
      Tulos: +158 (202 ääntä)
      Mun mielestä on ihan hyvä juttu, että ihmiset ovat alkaneet enemmän kyseenalaistaa mielipahaa aiheuttavia teemoja ja kuvastoa mediassa. Afrikan Tähti on tyylitelty kolonialistisen ajattelun mukaan, onhan tämä ihan totuus. Kuitenkin aika pieni osa ihmisistä oikeasti sitä peliä vaatii bannatuksi, enemmänkin ajatus on suurimalla osalla se, että osataan tunnistaa nämä asiat ja välttää tulevaisuudessa. Mä luulen, että aika monen vastustajan silmissä tämä väite ei ole "pelissä on rasistista tematiikkaa" vaan "minua kutsutaan rasistiksi, koska tykkään pelistä", jolloin reaktio on tuolla lailla hyökkäävä. Eihän kukaan noin oikeasti ole väittänyt, silmät on vaan haluttu avata sille, miten yleistynyttä tuollainen kuvasto meidän mediassa on.

      Lainaa

    26. karvaturpa 2.11.2021 8:04
      Tulos: -47 (123 ääntä)
      Piparjuuri: Heille, joille on epäselvää miksi Afrikan tähteä pidetään rasistisena, suosittelen esim. Iikka Kiven Facebook-kirjoitusta aiheesta: mobile.twitter.com/koomikkokivi/status/1265904919468486658?lang=fi Jos taas kaipaat vaihtoehtoista peliä jota pelata lasten kanssa, mieleen tulee ainakin 90-luvun [...]
      Iikka Kivi.. Prööt. Suomen tylsin koomikko ja soijasankari extraordinaire.

      Lainaa

    27. King Arthur 2.11.2021 8:34
      Tulos: +78 (102 ääntä)
      Paidaton hyeena: Mun mielestä on ihan hyvä juttu, että ihmiset ovat alkaneet enemmän kyseenalaistaa mielipahaa aiheuttavia teemoja ja kuvastoa mediassa. Afrikan Tähti on tyylitelty kolonialistisen ajattelun mukaan, onhan tämä ihan totuus. Kuitenkin aika pieni osa ihmisistä oikeasti sitä peliä vaatii bannatuksi, [...]
      Hyvin sanottu.

      Lainaa

    28. Piparjuuri 2.11.2021 8:42
      Tulos: +42 (120 ääntä)
      Piparjuuri: Heille, joille on epäselvää miksi Afrikan tähteä pidetään rasistisena, suosittelen esim. Iikka Kiven Facebook-kirjoitusta aiheesta: mobile.twitter.com/koomikkokivi/status/1265904919468486658?lang=fi Jos taas kaipaat vaihtoehtoista peliä jota pelata lasten kanssa, mieleen tulee ainakin 90-luvun [...]
      Olisin varmaan voinut laittaa mukaan edes lyhyen tiivistelmän, mutta ei ihan noin aamutuimaan jaksanut... 
      Pähkinänkuoressa, Afrikan tähden idea on kolonialistinen, sillä siinä ryövätään Afrikasta rikkaudet, kuten historian saatossa on oikeastikin tehty ja mikä on aika ikävä viesti peliä pelaavalle lapselle. Ja joo, ei minullekaan lapsena peliä pelatessa tullut mieleen miettiä asiaa, mikä on osa ongelmaa sillä se normalisoi pelin kolonialistista teemaa  Jos tästä huolimatta haluaa peliä lapsen kanssa pelata, suosittelen että asiasta keskustelee ja asiaa ja käsittelee lapsen kanssa, niin kokemus on sitten edes opettavainen.

      Lainaa

    29. Tulos: +29 (65 ääntä)
      Päivissä elää perussuomalaisuus vahvana.

      Lainaa

    30. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 2.11.2021 9:23
      Tulos: +72 (74 ääntä)
      Kunpa yritykset käyttäisivät enemmän viestintäpalveluja. Phoenixinkin juttu olisi voinut olla ihan mukava kamppis, jos toteutus olisi annettu viestinnän ammattilaiselle. Saisivat kampaajatkin keskittyä kampaamiseen ja viestijät viestimiseen. Jostain syystä "teen ite ja säästän" -mentaliteetti on vahvana kielipalveluiden yhteydessä. Osataanhan me kaikki suomee puhua! Jos olisin diktaattori, loisin laajat kannustimet viestintäpalvelujen käyttöön joko in-housena tai ulkoistettuna. Ehkä tekisin siitä pakollista. Vaan kun en ole, pitää tyytyä netissä jurnuttamiseen.

      Lainaa

    31. Radioton jääkarhu 2.11.2021 9:23
      Tulos: +127 (153 ääntä)
      Afrikan tähti -kohun lyhyt historia: Taustaa: Afrikan tähti on teemaltaan ja kuvitukseltaan kolonialismin aikaan sijoittuva lautapeli, jonka pelimekaniikka on kuitenkin niin yksinkertaistettu, ettei sitä millään mielekkäällä tulkinnalla voi nähdä kolonialismin ihailuna. Jos lapsi sitä pelatessaan kuitenkin saa päähänsä neokolonialistisia ajatuksia, on vanhempien vastuulla selittää lapselleen, että toisen maanosan luonnonvarojen ryöstäminen ei ole ok. TLDR: Kolonialismi oli rasistista, kolonialismista (löyhästi) kertova lautapeli ei ole. Vähän samaan tapaan kuin autojen varastaminen ja poliisien ampuminen on rikollista, mutta Grand Theft Auto-peli ei ole. Varsinainen kohu: Opiskelijajärjestö ottaa bileidensä teemaksi lautapelit ja muutama fuksi pukeutuu Afrikan tähden hahmoiksi: Pelinappuloiksi ja rosvoiksi. Tässäkään ei ole mitään rasistista. Ymmärrettävä väärinymmärrys: Saksalainen vaihto-opiskelija, joka ei tunne Afrikan tähteä, näkee opiskelijabileissä mustaksi maskeeratun henkilön, jota kaksi cowboyksi pukeutunutta henkilöä osoittelee aseilla. Ilman sen kummempaa taustatietoa useimmille ihmisille tulisi tuon näkemisestä mieleen eräällä toisella mantereella harrastettu toinen iloisen rasistinen puuha, ja niin myös kyseiselle vaihto-opiskelijalle tuli mieleen, että tämä ei ehkä ole aivan ok. Typerä toimintatapa: Sen sijaan, että vaihto-opiskelija olisi yrittänyt selvittää asian hyvässä hengessä opiskelijajärjestön kanssa, jolloin hänellekin olisi selvinnyt, että kyseessä oli lautapelin musta pelinappula, jota rosvot olivat ryöstämässä, eikä musta orja parin jenkkicowboyn tönittävänä, hän keksi että voi itsekin hyötyä julkistuksestaan. Sillähän saa kivasti tykkäyksiä ja seuraajia somessa kun bongaa jossain rasismia ja menee twitteriin marisemaan yrittämättäkään tehdä asialle mitään asianosaisten kesken. Näin hänen väärinkäsityksensä siis sai jumalattomasti julkisuutta. Vaikka väärinymmärrys tietysti lopulta selvisi, hauska pieni somemylläkkä ei ihan noin vain laannukaan. Tahallinen väärinymmärrys: Alkuperäisen väärinymmärryksen jälkimainingeissa samaan somemylläkkään luonnollisesti liittyi suuri joukko tahallisia väärinymmärtäjiä, kuten ilmeisesti asiaan nykyään kuuluu. Koska samassa somekeskustelussa on mainittu rasismi ja Afrikan tähti, niin sehän on lukemattakin selvää, että joku yrittää kieltää Afrikan tähden pelaamisen, koska se on rasistista. Tarkkasilmäiselle somekansalaiselle olisi toki selvinnyt, ettei kukaan ole ehdottanut Afrikan tähden kieltämistä, mutta vastustamalla jotain idioottimaista ideaa, jota kukaan muukaan ei kannata ja jota kukaan ei ole edes ehdottanut, saa kivasti tykkäyksiä ja seuraajia somessa. Ja esimerkiksi näin saadaan vain muutamalla hienovaraisella argumentaatiovirheellä aikaan kerta kaikkiaan upea kommentti osaksi kansalaiskeskustelua: Joku täällä kommenteissa puhui GTA:sta ja rikollisuudesta (vai olinkohan se minä itse tuossa pari kappaletta sitten?), joten ilmeisesti joku väittää, että GTA:n pelaaminen on rikollista! Tai vähintäänkin ehdottaa, että siitä pitäisi tehdä rikollista! Tai jotain siihen suuntaan. En nyt viitsi mennä lukemaan kyseistä kohtaa oikeassa kontekstissa, mutta haluan vain sanoa, että VASTUSTAN! Minä olen koko pienen ikäni pelannut GTA:ta enkä ole yhtäkään autoa oikeassa elämässä varastanut. Kyllä on taas monikulttuurisuus pilannut tämän maan kun GTA:ta ollaan julistamassa laittomaksi. Kyllä on taas lihaa syövä valkoinen heteromies ajettu ahtaalle.

      Lainaa

    32. Tulos: +28 (30 ääntä)
      Toj Karin: Tuo mainos ei kyllä houkuttele menemään kyseiselle kampaajalle leikkaukseen. En ymmärrä yhtään hyvää syytä miksi ei voisi leikata lasten tai vahnusten hiuksia ja kahteen jälkimmäiseen ymmärrän vain osaamattomuuden. Jos ei etuhiuksia osaa leikata, tuskin osaa mitään muutakaan.
      Luin tuon mainostekstin pariin kertaan, ja jotenkin tulin siihen päätelmään, että tuo -50% ei koske esim. eläkeläisiä ja otsatukkia, koska ne on niin edullisia leikkuita muuten. Kuten lasten tukatkin. Tosin tässä asia muotoiltu tosi kökösti, mutta tämmöinen tuli kuitenkin mieleen!

      Lainaa

    33. Talvehtiva kolibri 2.11.2021 9:39
      Tulos: +14 (26 ääntä)
      Päivi on Suomen Karen.

      Lainaa

    34. Värjätty hai 2.11.2021 9:47
      Tulos: +44 (68 ääntä)
      Piparjuuri: Olisin varmaan voinut laittaa mukaan edes lyhyen tiivistelmän, mutta ei ihan noin aamutuimaan jaksanut...  Pähkinänkuoressa, Afrikan tähden idea on kolonialistinen, sillä siinä ryövätään Afrikasta rikkaudet, kuten historian saatossa on oikeastikin tehty ja mikä on aika ikävä viesti peliä pelaavalle [...]
      Afrikan tähti on teemaltaan kolonialismista kertova, ei kolonialistinen. Aivan vastaavasti kuin rasismista kertova kirja ei itse (välttämättä) ole rasistinen, eikä kommunismista kertova dokumentti ole kommunistinen.
      Muuten olen kuitenkin samaa mieltä, että oppimistilaisuudet kannattaa käyttää hyödyksi.

      Lainaa

    35. Eheä satuhahmo 2.11.2021 9:59
      Tulos: -36 (50 ääntä)
      Päivin kanssa 100 % samoilla linjoilla.

      Lainaa

    36. Kajoava hylje 2.11.2021 10:13
      Tulos: -3 (59 ääntä)
      Piparjuuri: Heille, joille on epäselvää miksi Afrikan tähteä pidetään rasistisena, suosittelen esim. Iikka Kiven Facebook-kirjoitusta aiheesta: mobile.twitter.com/koomikkokivi/status/1265904919468486658?lang=fi Jos taas kaipaat vaihtoehtoista peliä jota pelata lasten kanssa, mieleen tulee ainakin 90-luvun [...]
      Vihapuheistaan tunnettu Ilkka Kivi onkin paras henkilö puhumaan yhtään mitään rasismista.

      Lainaa

    37. Harmaa kivi 2.11.2021 10:23
      Tulos: +28 (48 ääntä)
      Piparjuuri: Olisin varmaan voinut laittaa mukaan edes lyhyen tiivistelmän, mutta ei ihan noin aamutuimaan jaksanut...  Pähkinänkuoressa, Afrikan tähden idea on kolonialistinen, sillä siinä ryövätään Afrikasta rikkaudet, kuten historian saatossa on oikeastikin tehty ja mikä on aika ikävä viesti peliä pelaavalle [...]
        Afrikan tähti on lautapeli, ja tietenkään sitä ei kukaan ole kieltämässä. On hyvin persullista ajattelua, että joko jokin on ongelmatonta ja ehdottomasti hyvä, tai muuten se pitää kieltää -pelasin Afrikan tähteä lapsena ja opetan sen lapselleni myös. Silti voin sanoa, että se ei ole ongelmaton ollenkaan, ja saa ja pitää puhua siitä, miksei. Aivan hiljattain oli taideprojekti -se oli Voimassa ja helsinkiläisessä galleriassa jonka nimen nyt unohdan -jossa AF oli käännetty Lapin luonnonvarojen ryöstöön. Miten sellainen allegoria pitäisi ymmärtää, ellei tunne koko peliä? Miten me voimme puhua kulttuurimme hämärämmistä kohdista, jos emme edes tiedä niistä?

      Lainaa

    38. Tulos: -28 (86 ääntä)
      Paidaton hyeena: Mun mielestä on ihan hyvä juttu, että ihmiset ovat alkaneet enemmän kyseenalaistaa mielipahaa aiheuttavia teemoja ja kuvastoa mediassa. Afrikan Tähti on tyylitelty kolonialistisen ajattelun mukaan, onhan tämä ihan totuus. Kuitenkin aika pieni osa ihmisistä oikeasti sitä peliä vaatii bannatuksi, [...]
      Samaa mieltä. Ehdottomasti upeaa, että kymmenen valkoista nuorta ristiinnaulitaan somessa kun kehtasivat pukeutua pelinappuloiksi.
      Ainoa mistä en pidä on se, että kuulin heidän saavan ilmaista kriisiapua ja terapiaa yliopistolta. Erottaa heidät olisi pitänyt ja pilata muutenkin heidän tulevaisuutensa oikein urakalla, kun he kehtasivat näin törkeästi osoittaa valkoista etuoikeuttaan ja hieroa kolonialistista asennettaan tämän raukan vaihto-oppilaan naamaan.
      Mielestäni oli loistavaa, että vaihto-oppilas pikkaisen valehteli ja kertoi nuorten pukeutuneen orjan omistajiksi. Vaikka väite ei pitänyt lainkaan paikkaansa, niin pieni liioittelu tavallaan on enemmän totta kuin oikea totuus. Eihän tuossa olisi oikeastaan kukaan huomannut mitään ongelmaa jos ei olisi hiukan liioiteltu.
      Itsekin tiedän esimerkiksi, että naapurini ei pidä yhdestä pihani puusta. Hän loukkasi minua pyytämällä puun kunnon tarkistusta, koska muka pelkää sen kaatuvan talonsa päälle. Tein kuitenkin hänestä rikosilmoituksen varastetusta polkupyörästäni. Tiedän toki, että hukkasin pyörän itse kännissä, mutta rikosilmoitus pyörävarkaudesta oli mielestäni oikeutettu sillä pyörävarkaan leima mielestäni kuvastaa naapuriani hyvin.

      Lainaa

    39. Reseptivapaa dinosaurus 2.11.2021 10:49
      Tulos: +63 (67 ääntä)
      Radioton jääkarhu: Afrikan tähti -kohun lyhyt historia: Taustaa: Afrikan tähti on teemaltaan ja kuvitukseltaan kolonialismin aikaan sijoittuva lautapeli, jonka pelimekaniikka on kuitenkin niin yksinkertaistettu, ettei sitä millään mielekkäällä tulkinnalla voi nähdä kolonialismin ihailuna. Jos lapsi sitä pelatessaan [...]
      Tämä oli varsin oivallinen kooste kohun tapahtumista ja syistä! 
      Pähkinänkuoressa siis media ja trollaajat paisuttelivat mitättömästä inhimillisestä väärinkäsityksestä klikkiotsikkosuman, johon laiskasti lukevat ihmiset tarttuivat oikopäätä, koska onhan se nyt aivan ihanaa pöyristyä jostain ja kokea sitä kautta ylemmyydentunnetta. Koko väitetty kohu on käytännössä vain paljon melua tyhjästä. Keltainen lehdistö osoitti taas kerran, että värissä on aimo annos virtsaa.

      Lainaa

    40. Tulos: +39 (55 ääntä)
      Värjätty hai: Afrikan tähti on teemaltaan kolonialismista kertova, ei kolonialistinen. Aivan vastaavasti kuin rasismista kertova kirja ei itse (välttämättä) ole rasistinen, eikä kommunismista kertova dokumentti ole kommunistinen. Muuten olen kuitenkin samaa mieltä, että oppimistilaisuudet kannattaa käyttää hyödyksi.
      Olen eri mieltä - pelin tavoitteena ei ole kertoa kolonialismista kuten jonkin opettavaiseksi suunnitellun pelin tavoite voisi olla, vaan nimenomaan pelata kolonialistista asetelmaa pelin ideana. 
      Toisaalta rankkakin aineisto voi kertoa vaikka rasismista olematta itse rasistinen - tulee mieleen kun hollantia opiskellessa etsin hollanninkielistä lastenkirjaa ja tuli vastaan Dolf Verroenin 'Hoe mooie wit ik ben' ('miten ihanan valkoinen olen') -kirja, jossa perheen tytär saa lahjaksi mustan orjan. Ensin olin että apua mitä hittoa, mutta tarkemmin katsottuna kyseessä on siis Alankomaiden rasistiseen ja kolonialistiseen historiaan kantaa ottava kirja. Sinänsä oli sen verran rankka etten ihan perheen pienimmille sitä lukisi; kirjassa mm. perheen isä raiskaa yhden perheen naispuolisista orjista, ja äiti iskee korkokengällä(?) tätä orjaa kasvoille, jotta tämä ei olisi enää niin kaunis.Että joo, anteeksi näistä yksityiskohdista, jäänyt vähän turhankin vahvasti mieleen.

      Lainaa

    41. Tulos: +11 (15 ääntä)
      Jozz: Vaikuttaa siltä, että siinä oli vain huonoa suomea. "Emme koske lasten hiuksiin..." meinasikin että alennus ei koske lasten hiusten leikkauksia tai muitakaan palveluita, jotka eivät ole normaalihintaisia :).
      Kuulostaa järkevältä. Ajattelin tuon huonon suomen olevan vain sen toisen tämän päivän mokan kaltainen markkinointikikka, koska mm. "hiusten katkaisu" kuulostaa paljon kauheammalta kuin leikkaus mikä sopii hyvin halloweeniin.

      Lainaa

    42. Eristäytynyt hylje 2.11.2021 11:35
      Tulos: -12 (40 ääntä)
      Pingviini (ent. Soinniton ananas): [...] Jos olisin diktaattori, loisin laajat kannustimet viestintäpalvelujen käyttöön joko in-housena tai ulkoistettuna. Ehkä tekisin siitä pakollista. Vaan kun en ole, pitää tyytyä netissä jurnuttamiseen.
      Just tätä me tarvitaan: lisää sääntelyä. Pienyrittäjälle mainostaminen on muutenkin kallista, niin siihen kun vielä lisää pakolliset kielipalvelut, niin konkurssi on taattu. Eiköhän se ole jokaisen oma vika, jos on nukkunut äikäntunnilla ja oman yrityksen viestintä sitten kärsii seurauksena. Miksi rankaista kaikkia yrittäjiä siitä, että osa ei tehnyt läksyjään? Ja joo, olisin vain ohittanut tämän kommentin vitsinä, jos Sääntö-Suomi ei olisi todellisuutta.

      Lainaa

    43. Tulos: -7 (13 ääntä)
      Räkäpää: Pitäisikö jonkun kertoa tuolle Päiville, ettei ketään oikeasti kiinnosta koko afrikan tähti-aihe. On elämässä tärkeitäkin asioita olemassa. Koko touhu oli vain muutaman elämässä liian helpolla päässeen purkausta ja lehdistö tarttui siihen, koska jutut olivat vähissä.
      Taisi vielä olla sarkastisesti heitetty kommentti kyseisestä pelistä, johon media tarttui, koska siitä saa tehtyä hyviä lööppejä

      Lainaa

    44. Tulos: +16 (32 ääntä)
      Harmaa kivi:   Afrikan tähti on lautapeli, ja tietenkään sitä ei kukaan ole kieltämässä. On hyvin persullista ajattelua, että joko jokin on ongelmatonta ja ehdottomasti hyvä, tai muuten se pitää kieltää -pelasin Afrikan tähteä lapsena ja opetan sen lapselleni myös. Silti voin sanoa, että se ei ole ongelmaton [...]
      Viittanet tähän:
      https://voima.fi/hairikot/artikkeli/lappi-suomen-oma-siirtomaa/
      Ja eihän kukaan olekaan vaatinut Afrikan tähden kieltämistä, vaan sen ongelmallisuuden tiedostamista.

      Lainaa

    45. Valkeahko hämähäkki 2.11.2021 12:02
      Tulos: +28 (52 ääntä)
      Piparjuuri: Olen eri mieltä - pelin tavoitteena ei ole kertoa kolonialismista kuten jonkin opettavaiseksi suunnitellun pelin tavoite voisi olla, vaan nimenomaan pelata kolonialistista asetelmaa pelin ideana.  Toisaalta rankkakin aineisto voi kertoa vaikka rasismista olematta itse rasistinen - tulee mieleen kun [...]
      Ei johonkin ajanjaksoon sijoittuva peli (tai minkä tahansa muu aineisto) syyllisty automaattisesti kaikkiin kyseiselle ajanjaksolle tyypillisiin moraalittomuuksiin vain jos sen asetelma on linjassa kyseisen ajanjakson kanssa.
      Kyllä, eurooppalaiset kolonialisoivat Afrikkaa, ja siihen liittyi mittaamaton määrä rasismia, sadismia ja militarismia.
      Kyllä, Afrikan tähti kuvaa juurikin tuota samaa ajanjaksoa ja samaa ilmiötä (erittäin yksinkertaistetussa muodossa toki, mutta silti).
      Tekeekö se Afrikan tähdestä kolonialistisen, rasistisen, sadistisen tai militaristisen? Ei. Se vain tarkoittaa, että Afrikan tähti tosiaan kuvaa kyseistä ajanjaksoa ja ilmiötä. Jos kolonialismia kuvaavassa pelissä ei kuvattaisi kolonialismia, se ei olisi kolonialismia kuvaava peli.
      Ei ole mitään järkeä kieltää pelejä, kirjoja, elokuvia ja muuta taidetta kuvaamasta historiaa. Pelaajien, lukijoiden ja katsojien tehtäväksi jää ajatella, ymmärtää asiat kontekstissaan, oppia historiasta sekä tietysti viihtyä noiden teosten parissa.

      Lainaa

    46. Harmaa kivi 2.11.2021 12:14
      Tulos: +31 (35 ääntä)
      Valkeahko hämähäkki: Ei johonkin ajanjaksoon sijoittuva peli (tai minkä tahansa muu aineisto) syyllisty automaattisesti kaikkiin kyseiselle ajanjaksolle tyypillisiin moraalittomuuksiin vain jos sen asetelma on linjassa kyseisen ajanjakson kanssa. Kyllä, eurooppalaiset kolonialisoivat Afrikkaa, ja siihen liittyi [...]
        Afrikan tähdestä kyseen ollen, luultavasti pelaajien vanhempien ja opettajien tehtäväksi jää selittää että tilanne on vähän monimutkaisempi kuin miltä näyttää (kiitos, nimimerkki Piparjuuri, ajattelin juuri tuota). Kaikki materiaali pitää mielestäni sallia (paitsi lapsiporno ja muu ilmeisen hirviömäinen), mutta se pitää taustoittaa ja siitä pitää keskustella. Jotkut eivät tunnu ymmärtävän eroa kyseenalaistamisen/ eri lailla tulkitsemisen ja kieltämisen välillä?

      Lainaa

    47. Tulos: +10 (16 ääntä)
      Räkäpää: Pitäisikö jonkun kertoa tuolle Päiville, ettei ketään oikeasti kiinnosta koko afrikan tähti-aihe. On elämässä tärkeitäkin asioita olemassa. Koko touhu oli vain muutaman elämässä liian helpolla päässeen purkausta ja lehdistö tarttui siihen, koska jutut olivat vähissä.
      No älä nyt vedä mattoa Päivin jalkojen alta, kun hän alkoi juuri pelaamaan joka päivä tuota peliä, heti kun kohu alkoi. On ihan ajan hermoilla, mitä siitä että tekee itsestään juntin.

      Lainaa

    48. Jäähdytetty liitu 2.11.2021 12:45
      Tulos: -14 (42 ääntä)
      Tuntuu kyllä niin helvetin naurettavalta että joku voi loukkaantua yhdestä lautapelistä niin paljon että kehtaa vaatia koko maata lopettamaan sen pelaamisen.

      Lainaa

    49. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 2.11.2021 13:01
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Eristäytynyt hylje: Just tätä me tarvitaan: lisää sääntelyä. Pienyrittäjälle mainostaminen on muutenkin kallista, niin siihen kun vielä lisää pakolliset kielipalvelut, niin konkurssi on taattu. Eiköhän se ole jokaisen oma vika, jos on nukkunut äikäntunnilla ja oman yrityksen viestintä sitten kärsii seurauksena. Miksi [...]
      Hei, elähän ala, mähän just puhuin kannustimista. Tarkoitin sillä sitä, että yrittäjällä olis pääsy edullisiin (jos ei täysin valtiorahoitteisiin) tai muuten sumplittuihin viestintäpalveluihin, jolloin konkkaan ei mentäisi, vaikka viestintä olis hyvää. Yrityksen viestinnän kärsiminen diy-viestinnästä on yks osa kokonaisuutta, kieliopista piittaavien silmien sulaminen ja vääjäämättömät terapiakulut on toinen. Jos olisin diktaattori, yritys sais hoitaa oman viestintänsä sitten, kun riittävä kielen ja viestinnän hallinta olis osoitettu. Muuten joka yritykselle osoitettaisiin ammattiviestijä, joka hallinnoi strategiaa yhdessä yrityksen kanssa.

      Lainaa

    50. King Arthur 2.11.2021 13:14
      Tulos: +16 (22 ääntä)
      Radioton jääkarhu: Afrikan tähti -kohun lyhyt historia: Taustaa: Afrikan tähti on teemaltaan ja kuvitukseltaan kolonialismin aikaan sijoittuva lautapeli, jonka pelimekaniikka on kuitenkin niin yksinkertaistettu, ettei sitä millään mielekkäällä tulkinnalla voi nähdä kolonialismin ihailuna. Jos lapsi sitä pelatessaan [...]
      Vielä paremmin sanottu.

      Lainaa

    51. Tupakaton alligaattori 2.11.2021 13:17
      Tulos: +42 (52 ääntä)
      Radioton jääkarhu: Tahallinen väärinymmärrys: Alkuperäisen väärinymmärryksen jälkimainingeissa samaan somemylläkkään luonnollisesti liittyi suuri joukko tahallisia väärinymmärtäjiä, kuten ilmeisesti asiaan nykyään kuuluu. Koska samassa somekeskustelussa on mainittu rasismi ja Afrikan tähti, niin sehän on lukemattakin selvää, että joku yrittää kieltää Afrikan tähden pelaamisen, koska se on rasistista. Tarkkasilmäiselle somekansalaiselle olisi toki selvinnyt, ettei kukaan ole ehdottanut Afrikan tähden kieltämistä, mutta vastustamalla jotain idioottimaista ideaa, jota kukaan muukaan ei kannata ja jota kukaan ei ole edes ehdottanut, saa kivasti tykkäyksiä ja seuraajia somessa.
      Muuten hyvä briiffaus, mutta tämä kohta on väärin.
      Saksalainen vaihto-oppilas käsitti pelin olevan rasistinen, mikä on sinällään ymmärrettävä väärinkäsitys. Hän teki netissä julkaisuja, joissa suoraan syytti Suomea ja suomaisia rasistisiksi rasisteiksi tämän pelin vuoksi (vaikka toki oli jo ennen Afrikan Tähden tapaustakin tehnyt julkaisuja, joissa haukkuu suomalaisia).
      Kun hänelle selitettiin, miten peli oikeasti menee, hän vastasi referoiden: "Kauheaa, en edes lue noin typerää vastausta, pelinne on rasistinen ja te olette rasisteja kun puolustelette sitä!!!1!! Pelin pelaaminen, valmistaminen ja myyminen on lopetettava!"
      Yliopisto pyysi ajattelematonta toimintaansa anteeksi, ja lupasi kriisiapua kaikille osallisille. Vaihto-opiskelija sanoi, että "heille" ei mitkään anteeksipyynnöt kelpaa, vaan "he" vaativat tästä törkeästä rasismista konkreettisia seuraamuksia, eli mm. rasististen opiskelijoiden erottamista. "He" kuulemma neuvottelevat jatkotoimenpiteistä ja tulevat julkaisemaan täyden vaatimuslistansa myöhemmin. Vaihto-opiskelija ei ainakaan vielä silloin täsmentänyt, keitä nämä "he" ovat. 
      Samaan aikaan some alkoi myllyttää kaikkia osallisia heikoiksi ääliöiksi, koska "kuka muka tarvitsee kriisiapua jonkun Afrikan Tähden vuoksi". Oikeasti kriisiavun tarve tuli siitä, että ensimmäisen vuoden opiskelijat joutuivat mediassa "suomalaisen rasismin kasvoiksi" vain siksi, koska olivat leikkineet viatonta leikkiä niin kuin heitä oli käsketty.

      Lainaa

    52. Tulos: +12 (18 ääntä)
      En tarvi kauheita kynsiä, mulla on jo valmiiksi :DD

      Lainaa

    53. Tulos: +6 (42 ääntä)
      Valkeahko hämähäkki: Ei johonkin ajanjaksoon sijoittuva peli (tai minkä tahansa muu aineisto) syyllisty automaattisesti kaikkiin kyseiselle ajanjaksolle tyypillisiin moraalittomuuksiin vain jos sen asetelma on linjassa kyseisen ajanjakson kanssa. Kyllä, eurooppalaiset kolonialisoivat Afrikkaa, ja siihen liittyi [...]
      Mutta AT ei ole pelkästään kolonialismin aikaan sijoittuva peli, vaan (kuten jo monta kertaa sanottiin) pelissä pelaaja asetetaan kolonialistin asemaan ja pelin tarkoitus on toimia kuten kolonialistit. En tietenkään kannata pelin kieltämistä, mutta ei se kyllä pelkästään KUVAA kolonialismia.

      Lainaa

    54. Tulos: +3 (15 ääntä)
      8 pallossa joo, mutta ei muissa. Ja Snookerissa mustasta saa eniten pisteitä. Biljardia kaikki.

      Lainaa

    55. Aiempi kirsikka 2.11.2021 15:16
      Tulos: +17 (47 ääntä)
      S: Mutta AT ei ole pelkästään kolonialismin aikaan sijoittuva peli, vaan (kuten jo monta kertaa sanottiin) pelissä pelaaja asetetaan kolonialistin asemaan ja pelin tarkoitus on toimia kuten kolonialistit. En tietenkään kannata pelin kieltämistä, mutta ei se kyllä pelkästään KUVAA kolonialismia.
      Totta kai pelaaja asetetaan johonkin rooliin, joka on miljöön kannalta olennainen, ja jolla on jotain mielekästä tekemistä.
      GTA:ssa pelaaja asetetaan rikollisen rooliin ja pelin tarkoitus on toimia kuin rikollinen.
      Battlefieldissä pelihahmo on sotilas, jonka on tarkoitus (yllätys yllätys) toimia kuin sotilas.
      Afrikan tähdessä pelaaja asetetaan kolonialismin aikaiseen Afrikkaan ja tarkoitus on lähteä keräämään jalokiviä.
      Tuo on nimenomaan sitä kuvaamista. Jos pelaajan rooli olisi GTA:ssa toimia koulun keittäjänä, niin se ei (luultavasti) kuvaisi kovinkaan hyvin rikollisten elämää. Jos Battlefieldissä pelaajan tehtävä olisi pestä ikkunoita, niin ei sitä kovin moni arvaisi sotapeliksi. Jos Afrikan tähdessä pelaaja olisi koira, joka etsii olohuoneesta makkaranpaloja, niin kai sekin voisi olla aivan viihdyttävää, mutta se olisi teemaltaan ja miljööltään täysin eri peli.

      Lainaa

    56. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Radioton jääkarhu: Afrikan tähti -kohun lyhyt historia: Taustaa: Afrikan tähti on teemaltaan ja kuvitukseltaan kolonialismin aikaan sijoittuva lautapeli, jonka pelimekaniikka on kuitenkin niin yksinkertaistettu, ettei sitä millään mielekkäällä tulkinnalla voi nähdä kolonialismin ihailuna. Jos lapsi sitä pelatessaan [...]
      En ole tarkkasilmäisin somekansalainen joten kysyn että oliko Iltalehden väite siitä että tämä vaihto-opiskelija haluaisi poistaa pelit kaupasta ankka? Vai tarkoitettiinko jutussa poistamisella sitä että ostaisi ne itselleen? Ainakin pelin valmistaja oli kommenttinsa mukaan ymmärtänyt että kyseessä olisi myynnin lopettaminen.

      Lainaa

    57. Beige kurkku 2.11.2021 23:15
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Huoh, tuo kampaamo tekee muutenkin ihan älyvapaita päivityksiä. Ja tosiaan noita kielioppivirheitä tulee koko ajan. Itse siellä käyneenä voin sanoa, että kannattaa kiertää kaukaa... Koko henkilökunta karseeta juorukerhoa. Ja tuntuu, että elävät vielä teinivuosissaan. Ja kyllä, saattaa joku siellä vähän pilveä poltella. Tai käyttää vahvempiakin.

      Lainaa

    58. Ulostava omena 3.11.2021 2:08
      Tulos: -9 (25 ääntä)
      Piparjuuri: Heille, joille on epäselvää miksi Afrikan tähteä pidetään rasistisena, suosittelen esim. Iikka Kiven Facebook-kirjoitusta aiheesta: mobile.twitter.com/koomikkokivi/status/1265904919468486658?lang=fi Jos taas kaipaat vaihtoehtoista peliä jota pelata lasten kanssa, mieleen tulee ainakin 90-luvun [...]
      Ei kiinnosta. Iikka Kivi on paskapää.

      Lainaa

    59. Itseasiassa 3.11.2021 7:21
      Tulos: +8 (18 ääntä)
      Penseä kenguru: Äh. Nyt nostetaan tällaiset yksittäiset päivit jotka huutelevat solvauksia, niin kohta jengi on valittamassa kuinka "selkeästi tarvitaan rasismikannanottoja Afrikan Tähdestä".
      Yksittäistapaus? Näitä ulonoita oli yli viikon taas kaikki kanavat täynnä. Ja yksikään ulisija ei varmasti vaivaantunut lukemaan yhtään selitystä, mikä on kohun juuri. Luin ja opin jotain uutta, ei se tarkoita että Afrikantähti lensi ikkunasta, mutta huomasin taas maailman muuttuneen. 
      Tympiä sotilas: Kivi on koomikko eikä hänellä ole kykyä tällaiseen analyysiin. Hän pomppii sen mukana millä kerää eniten irtopisteitä. Eka persu, nyt woke. Vähän sama kuin kysyisit suhteellisuusteoriaan selvennystä Gordon Ramsaylta: paljon äänekästä mölötystä, ei juurikaan substanssia. Ja ei, AT ei ole rasistinen. [...]
      Rasismi ja suhteellisuusteoria ovat kyllä aika kaukana toisistaan. Empatiaa voi opetella kuka tahansa, sitä voi oppia myös aikuisena. Suhteellisuusteoria taas tarvitsee omat älykkyyden lajinsa ja saattaa suurelle osalle väestöä olla aika vaativaa. En kyllä usko että Päivi oppisi kumpaakaan, saattaa olla myös kiinni halusta.

      Lainaa

    60. Itseasiassa 3.11.2021 7:27
      Tulos: +14 (20 ääntä)
      Piparjuuri: Olisin varmaan voinut laittaa mukaan edes lyhyen tiivistelmän, mutta ei ihan noin aamutuimaan jaksanut...  Pähkinänkuoressa, Afrikan tähden idea on kolonialistinen, sillä siinä ryövätään Afrikasta rikkaudet, kuten historian saatossa on oikeastikin tehty ja mikä on aika ikävä viesti peliä pelaavalle [...]
      Kuvaavaa on myös, että se Afrikan tähti on kuningatar Elisabetin kruunussa. Joten peli kyllä perustuu todellisuuteen, eikä tuo Afrikan hyväksikäyttö ole loppunut tänäkään päivänä.

      Lainaa

    61. Laiha lintu 3.11.2021 8:48
      Tulos: +5 (29 ääntä)
      Sam: Jos haluaa itselleen julkisuutta, eli tosin sanoa julkisuus huorata, niin varmasti kaikista peleistä pystyy löytämään jotain rasistitsa ja loukkaavaa ja sitten voi uhritua jonkun puolesta, vaikka toinen ei halua ja saada sen hetken julkisuutensa. Esim shakki, miksi valkonen aina aloittaa? Monopoli, miksi monopoliukko on lyhytkasvuinen? jne...
      Niin tää loukkaantuja itse oli kyllä ihan tummaihoinen, että taisi loukkaantua ihan omasta puolestaan? Tarttisko meidän etuoikeutettuina valkosina mennä kertoon hälle vähän tarkemmin mistä hänen ei kannata loukkaantua, kun me tiietään nää asiat paremmin? Eiksni?

      Lainaa

    62. Tulos: +2 (18 ääntä)
      Aiempi kirsikka: Totta kai pelaaja asetetaan johonkin rooliin, joka on miljöön kannalta olennainen, ja jolla on jotain mielekästä tekemistä.GTA:ssa pelaaja asetetaan rikollisen rooliin ja pelin tarkoitus on toimia kuin rikollinen.Battlefieldissä pelihahmo on sotilas, jonka on tarkoitus (yllätys yllätys) toimia kuin [...]
      Peli voisi *kuvata* kolonialismia esimerkiksi niin, että pelaaja voisi joutua muuhunkin positioon kuin siihen kolonialistin positioon. Tai riistettyjen ihmisten positio voisi edes jotenkin näkyä. Kun näin ei ole, peli *on* kolonialistinen, ei pelkästään sitä kuvaava.

      Lainaa

    63. Tulos: +3 (23 ääntä)
      Tympiä sotilas: Kivi on koomikko eikä hänellä ole kykyä tällaiseen analyysiin. Hän pomppii sen mukana millä kerää eniten irtopisteitä. Eka persu, nyt woke. Vähän sama kuin kysyisit suhteellisuusteoriaan selvennystä Gordon Ramsaylta: paljon äänekästä mölötystä, ei juurikaan substanssia. Ja ei, AT ei ole rasistinen. [...]
      Afrikan tähti on rasistinen, mutta eri asia on tarviiko sen pelaaminen lopettaa. Ei tarvitse, mutta pitää ymmärtää että peli on aikansa tuote ja tuo aika oli rasistista. Afrikan tähden yhteydessä voi vaikkapa kätevästi käydä rasismi-keskustelu lasten kanssa.
      Ja suden huutaminen ei oikein toimi yhteiskunnallisten ja laajojen ilmiöiden kanssa. Rasismi on enemmänkin jäävuori, jonka näkyvin osa ovat lynkkaukset ja rasistiset lait, mutta veden alapuoliseen osioon kuuluvat kaikki ne arkiset rasismit jotka luovat ja ylläpitävät rasismia.

      Lainaa

    64. Luodinkestävä lisko 3.11.2021 10:39
      Tulos: +32 (46 ääntä)
      S: Peli voisi *kuvata* kolonialismia esimerkiksi niin, että pelaaja voisi joutua muuhunkin positioon kuin siihen kolonialistin positioon. Tai riistettyjen ihmisten positio voisi edes jotenkin näkyä. Kun näin ei ole, peli *on* kolonialistinen, ei pelkästään sitä kuvaava.
      Ensinnäkin, jos lapselle sanotaan, että "löydä Afrikasta timantti", niin lapsi yrittää löytää Afrikasta timantin. Hän ei orjuuta ketään, ei riistä mitään, eikä aiheuta leikkimisellään vahinkoa. Jos hänet käskettäisiin oikeasti tekemään jotain, joka paljastuisi lapselle orjuutukseksi, riistoksi tai vahingonteoksi, niin lapsi luultavasti vetäytyisi tehtävästään.
      Toisekseen, Afrikan Tähdessä pelaajaa ei aseteta mihinkään asemaan. Hänelle ei kerrota, mitä roolihahmoa hän esittää, eikä sitä, miksi hänen täytyy timantti löytää. Ehkä hän on sankari, jonka tehtävä on löytää varastettu timantti, tai afrikkalainen, joka haluaa turvata timantin kolonialisteilta omalle kotimaalleen. Jos lapsen vanhemmat opettavat, että kaikki seikkailut on aina tulkittava pahimman kautta ja kaikesta on aina päätettävä etsiä kurjuutta, niin lapsi on uhri, ja syyllisiä ovat hänen rasistiset vanhempansa, eikä mikään lautapeli.

      Lainaa

    65. Töitä on tehtävä 3.11.2021 11:38
      Tulos: -2 (24 ääntä)
      Kyvytön haukka: Muutamia vuosia sitten olisin hyvin närkästynyt Päivin tekstistä, mutta kun nykyään ei vain kiinnosta. Kiitoksia vain ihmiset jotka tungette ja näette rasismia kaikkialla.
      Eli muutama vuosi sitten sussakin paloi toivon kipinä. Nykyään sitten oletkin umpirasisti.

      Lainaa

    66. Tulos: +12 (12 ääntä)
      Kuka haluaa ripsien pituudesta ja volyymista puolet pois? Tai no, nykyään näkyy kyllä sellaisia viuhkoja porukalla, et vois vaikka oksasaksilla vähän karsia.

      Lainaa

    67. Tarkoitukseton varis 3.11.2021 15:22
      Tulos: +15 (21 ääntä)
      Kiitos kommenttipalsta. Olin tehnyt tietoisen päätöksen, etten anna AT-kohulle yhtään klikkausta. Nyt tuntuu, että olen ajan tasalla.

      Lainaa

    68. Syyntakeeton mustikkamehukeitto 4.11.2021 0:52
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Luodinkestävä lisko: Ensinnäkin, jos lapselle sanotaan, että "löydä Afrikasta timantti", niin lapsi yrittää löytää Afrikasta timantin. Hän ei orjuuta ketään, ei riistä mitään, eikä aiheuta leikkimisellään vahinkoa. Jos hänet käskettäisiin oikeasti tekemään jotain, joka paljastuisi lapselle orjuutukseksi, riistoksi tai [...]
      Tämä summaa pelin aikalailla. Se voisi olla rasistinen peli, varmasti silloin keksimisajankohtanaan olikin siinä mielessä että se pelaajan mielenmaisema muuttaa pelin merkitystä ja silloin asetelma oli todellakin erilainen. Nykymaailmassa, tai edes omassa lapsuudessa 80-luvulla, ei mieleenkään ole tullut, että orjuuttaisin mustia tai kaivelisin veritimantteja kuolleiden kaivostyöläisten kourista. Toisaalta tämä pelihän voisi kuvastaa nykyajan afrikkaa, sillä niitä timantteja kaivellaan edelleen hengen uhalla afrikkalaisvoimin maan uumenista. Onko hyväksyttävämpää sortaa markkinatalouden voimin heikompiosaisia kuin kolonialistien toimesta? Kumpikaan tapa kun ei sitä vaurautta juurikaan jaa paikallisille. Eli otetaanpa uusintapainos, jossa kaupunkien sijaan voitaisiin laittaa vain monikansallisten yhtiöiden nimet karttaan ja ongelma ratkaistu?

      Lainaa

    69. Suomalainen 4.11.2021 20:52
      Tulos: -3 (9 ääntä)
      Biljardi vasta rasistinen onkin. Joka vuorolla lyödään valkoista.

      Lainaa

    70. Pelottava ahma 5.11.2021 1:20
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Piparjuuri: Viittanet tähän: voima.fi/hairikot/artikkeli/lappi-suomen-oma-siirtomaa Ja eihän kukaan olekaan vaatinut Afrikan tähden kieltämistä, vaan sen ongelmallisuuden tiedostamista.
      *viitannet

      Lainaa

    71. Tulos: +5 (5 ääntä)
      Eetti on vasta tehnyt pelistä uuden kriittisemmän version. https://eetti.fi/2021/10/26/alytonpuhelinpeli/ "2020-luvun maailmassa kolonialismi on muuttanut muotoaan, mutta se näkyy edelleen esimerkiksi elektroniikkateollisuuden tuotantoketjuissa. Eli olisiko syytä pelata lautapeliä, joka katsoo kriittisesti tämän hetken maailmaa"

      Lainaa

    72. Tahraton järvisieni 5.11.2021 14:08
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Olipa kauheaa. Melkein ahdistuin.

      Lainaa

    73. Tulos: +10 (14 ääntä)
      Kyvytön haukka: Muutamia vuosia sitten olisin hyvin närkästynyt Päivin tekstistä, mutta kun nykyään ei vain kiinnosta. Kiitoksia vain ihmiset jotka tungette ja näette rasismia kaikkialla.
      Ei ehkä nyt tähän sovi mutta tätäkin kyllä tapahtuu. Itse autoin paljon erästä henkilöä joka on muuttanut Suomeen lähes kirjaimellisesti toiselta puolelta palloa ja melkein aina sain kuulla kuinka mulkkuja rasisteja suomalaiset ovat. Ilmeisesti ei siis tajunnut haukkuvansa minua siinä samalla vaikka olen vapaaehtoisesti sumplimassa hänen kela, sossu ja asunto asioita. Omituinen tilanne joka aina herätti hyvin ristiriitaisia tunteita koska ymmärränhän minä että varmaan kokenut oikeasti rasismia mutta osa jutuista oli niin ettei esim asunto putoa kuin salama kirkkaalta taivaalta ja se on siis rasismia. Eihän kukaan saa parissa päivässä asuntoa eikä siihen vaikuta ihonväri ei nimi eikä murre jota viännät. Tavallaan kiitoksena sain siis kuulla kuinka pahoja me kaikki suomalaiset olemme. Ei ehkä liity mitenkään mihinkään mut tuli vaan niin elävästi mieleen kaikki ne kerrat kun tätä tapahtui.

      Lainaa

    74. Sitkas karjalanpiirakka 6.11.2021 22:12
      Tulos: -1 (9 ääntä)
      Suomalainen: Biljardi vasta rasistinen onkin. Joka vuorolla lyödään valkoista.
      Näin päin tämä on vitsi. Mutta jos pallojen värit olisivat toisinpäin, joku olisi luultavasti väittämässä samaa ihan tosissaan. Ja haukkumassa rasisteiksi kaikki, jota sanovat että sehän on vain pallopeli.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: afrikan tähti, biljardi, halloween, hiukset, kampaamo, kuivausrumpu, kynnet, mainos, rasismi, rasistinen, tarjous