Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Koiranomistajat, osa 27

Koirallani on tattiongelma. Mikä avuksi?
Koiranomistajat, osa 27

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 68 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Epäreilu riikinkukko 4.5.2021 0:15
      Tulos: +562 (578 ääntä)
      Tatinaa! Nyt oli jo yhtä yhtä hyvä kuin etupylly.

      Lainaa

    2. traumcity 4.5.2021 0:15
      Tulos: -337 (459 ääntä)
      Laki on kaukana mistään faktasta Matti, ja lapsi on mahdollista lopettaa siinä missä koirakin.

      Lainaa

    3. Tulos: +294 (330 ääntä)
      Ei saatana näitä itse keksittyjä sanoja... Eikö sanoa että ”kääk, auttakaa! Mun koiruli kulkee muna pystyssä joka paikassa roiskimassa mälliä” ? Muistuu mieleen jostain vaivafiistä termit ”nunnuttaa” ja ”etupylly”. Nyt on sitten myös tatit ja tatina.

      Lainaa

    4. Pelehtivä Kaali 4.5.2021 0:31
      Tulos: -132 (210 ääntä)
      Mä niin fiilaan Johannan koiraa... Itelläkin aina siemenet purskahtelee tahattomasti juoksussa olevien nartttujen lähellä.

      Lainaa

    5. Mielipuoli piikkisika 4.5.2021 1:10
      Tulos: +350 (382 ääntä)
      "Tattiongelmaan" on erittäin yksinkertanen ratkasu! Kastrointi myös pitää koiran terveempänä ja tyytyväisempänä, myös karkailut (ja sitä myötä ikävät yllätykset niille muillekin vastuuttomille omistajille) vähenee nolliin. Ja mitä ihmettä se betadinella pyyhkiminen auttaa?

      Lainaa

    6. Epäselvä nektariini 4.5.2021 1:44
      Tulos: +256 (260 ääntä)
      Lisähämmennystä tässä aiheuttaa nyt kyllä se, että Johannan uroskoiralla on ilmeisesti useampi tatti. Muokatussa versiossa koira on sentään monistunut.

      Lainaa

    7. Kesyhanhi 4.5.2021 1:57
      Tulos: -73 (119 ääntä)
      Tatina on täällä länsirannikolla ihan tuttu murresana :D

      Lainaa

    8. Tulos: +199 (205 ääntä)
      Montako kikkeliä yhdellä uroskoiralla voi olla?

      Lainaa

    9. Tulos: +138 (186 ääntä)
      Joku: Ei saatana näitä itse keksittyjä sanoja... Eikö sanoa että ”kääk, auttakaa! Mun koiruli kulkee muna pystyssä joka paikassa roiskimassa mälliä” ? Muistuu mieleen jostain vaivafiistä termit ”nunnuttaa” ja ”etupylly”. Nyt on sitten myös tatit ja tatina.
      "Unnuttaa" on kyllä ihan yleinen, jo pitkään (vuosikausia) ammattilaistenkin käytössä ollut sana pienten lasten toiminnalle, jos siitä oli kyse.

      Lainaa

    10. Masentunut kukka (Pluri) 4.5.2021 4:59
      Tulos: +139 (155 ääntä)
      traumcity: Laki on kaukana mistään faktasta Matti, ja lapsi on mahdollista lopettaa siinä missä koirakin.
      Kyllä aikuisenkin voi lopettaa mutta siitä on laissa säädetty rangaistus. Tähän tuossa keskustelussa ilmiselvästi viitattiin.

      Lainaa

    11. Tulos: -31 (95 ääntä)
      Minä aina varmuuden vuoksi lopettelen kaikki vastaantulevat koirat. Ihan hyvää hyvyyttäni vain, etteivät vain vahingossa jää kärsimään. Eihän me nyt sentään missään Jenkeissä tai Floridassa asuta.

      Lainaa

    12. Tulos: +86 (122 ääntä)
      Kesyhanhi: Tatina on täällä länsirannikolla ihan tuttu murresana :D
      Eikä ole

      Lainaa

    13. Laadukas susi 4.5.2021 6:26
      Tulos: -32 (60 ääntä)
      Iso Hoo: Montako kikkeliä yhdellä uroskoiralla voi olla?
      Sillä on useampi uroskoira. Ei niillä sentään yhteinen kikkeli ole, siksi monikko.

      Lainaa

    14. Tulos: +68 (92 ääntä)
      Kesyhanhi: Tatina on täällä länsirannikolla ihan tuttu murresana :D
      Olen asunut elämäni ensimmäiset 20 vuotta tällä mainitulla länsirannikolla enkä ole tuollaista sanaa kuullut.

      Lainaa

    15. Alin muurahainen 4.5.2021 7:13
      Tulos: +73 (81 ääntä)
      Just: Eikä ole
      On kyllä, joskaan ei tarkoita mälliä vaan mitä tahansa epämääräistä tahnaa/möhnää.
      Ainakin täällä Porissa sanaa on käytetty vanhemman polven toimesta vuosikymmenet.

      Lainaa

    16. Toj Karin 4.5.2021 7:40
      Tulos: +6 (20 ääntä)
      Just: Eikä ole
      Peeke: Olen asunut elämäni ensimmäiset 20 vuotta tällä mainitulla länsirannikolla enkä ole tuollaista sanaa kuullut.
      https://www.ratkojat.fi/hae/tatina

      Lainaa

    17. Vinkeä mato 4.5.2021 7:51
      Tulos: +18 (56 ääntä)
      Peeke: Olen asunut elämäni ensimmäiset 20 vuotta tällä mainitulla länsirannikolla enkä ole tuollaista sanaa kuullut.
      Sä olet selvästi vaasalainen. Vaikka Vaasa onkin lännessä ja rannikolla, niin teistä oman elämän sankareista käytetään muita nimiä. Länsirannikko on muutenkin huono termi, koska se on mitä tahansa Oulun ja Tammisaaren välillä. Oikea termi olisi ollut Lounais-Suomi, joka on sama alue kuin Turun- ja Porin lääni.
       

      Lainaa

    18. Itselataava makkara 4.5.2021 8:12
      Tulos: +65 (87 ääntä)
      traumcity: Laki on kaukana mistään faktasta Matti, ja lapsi on mahdollista lopettaa siinä missä koirakin.
      No ei kyllä ole. Jos koira on pahaluontoinen ja hyökkäilee sivullisten päälle, se lopetetaan. Valitettavasti lapsilla sama ei onnistu. Jos koira on parantumattomasti sairas ja kärsii, se lopetetaan. Valitettavasti lapsilla sama ei onnistu.

      Lainaa

    19. Tulos: +6 (26 ääntä)
      "ovad koiraihmised vihaisia nydden!"

      Lainaa

    20. Tulos: +49 (55 ääntä)
      Tatina todellakin on ihan oikea murresana, minkä voi tarkistaa ystävämme Googlen kautta. Ristikkojen ratkojille ainakin pitäisi olla tuttu. Mällikin voi olla tatinaa päätyessään väärään paikkaan, mutta kaikki tatina ei todellakaan ole mälliä.

      Lainaa

    21. Tulos: +51 (75 ääntä)
      Joku: Ei saatana näitä itse keksittyjä sanoja... Eikö sanoa että ”kääk, auttakaa! Mun koiruli kulkee muna pystyssä joka paikassa roiskimassa mälliä” ? Muistuu mieleen jostain vaivafiistä termit ”nunnuttaa” ja ”etupylly”. Nyt on sitten myös tatit ja tatina.
      Jos nunnutus viittaa unnutukseen, niin unnutus on ihan oikea termi.
      "Unnutus

      Unnutus-sana kuvaa pienten lasten itsensä hyväilyä. Se eroaa aikuisen itsetyydytyksestä. Pienille lapsille unnutus on viihtymistä, rauhoittumisen, lohdun ja turvan hakemista.

      Lapset tutustuvat omaan kehoonsa ja tutkivat sitä joka paikasta, myös sukuelimiään. Lapset saattavat huomata, että sukuelimiin koskeminen tuntuu mukavalle. Lapset nauttivat ja ovat ylpeitä kehostaan. Lapsille kaikki kehon osat ovat yhtä arvokkaita ja hyviä. Pyri säilyttämään tämä ajatus lapsilla."

      https://www.vaestoliitto.fi/ammattilaiset/lasten-kehotunnekasvatus/keho-ja-tunteet/lapsen-seksuaalisuus/

      Lainaa

    22. Upouusi albatrossi 4.5.2021 8:24
      Tulos: +58 (58 ääntä)
      Tatina on ristikoistakin tuttu. En ole kyllä ennen sitä spermaan yhdistänyt. Tarkoittaa semmoista töhnää, mönjää, ryönää.

      Lainaa

    23. traumcity 4.5.2021 8:32
      Tulos: -35 (65 ääntä)
      Masentunut kukka (Pluri): Kyllä aikuisenkin voi lopettaa mutta siitä on laissa säädetty rangaistus. Tähän tuossa keskustelussa ilmiselvästi viitattiin.
      Eli se ei ole silloin fakta, kuten jo sanoin. Vai ajatteletko ettei myöskään punaisia päin voi kävellä eikä pilveä voi polttaa?

      Lainaa

    24. Masentunut kukka (Pluri) 4.5.2021 9:11
      Tulos: +44 (66 ääntä)
      traumcity: Eli se ei ole silloin fakta, kuten jo sanoin. Vai ajatteletko ettei myöskään punaisia päin voi kävellä eikä pilveä voi polttaa?
      Jos keskustelija selvästi tarkoittaa sanoillaan lakia niin se on fakta. Löytyy kirjasta jos et usko. Kyllä myös nämä jälkimmäiset asiat löytyvät samasta kirjasta.
      Jos sinä et ymmärrä mitä toinen suhteellisen selkeällä ulosannilla tarkoittaa niin se ei ole minun vika. Tämäkin on fakta vaikkei enää lakia koskekaan. 

      Lainaa

    25. Patalaiska lohikäärme 4.5.2021 9:37
      Tulos: +97 (101 ääntä)
      Nyt jäi hämmentämään, mitä Johanna on putsannut betadinella? sitä nurmikkoa, jota koira nuoleskelee pihalla? vai sitä tattia? miten koiran peniksen putsaamisen betadinella olisi tarkoitus vaikuttaa sukupuolikäyttäytymiseen?

      Lainaa

    26. Tulos: -29 (61 ääntä)
      Masentunut kukka (Pluri): Jos keskustelija selvästi tarkoittaa sanoillaan lakia niin se on fakta. Löytyy kirjasta jos et usko. Kyllä myös nämä jälkimmäiset asiat löytyvät samasta kirjasta. Jos sinä et ymmärrä mitä toinen suhteellisen selkeällä ulosannilla tarkoittaa niin se ei ole minun vika. Tämäkin on fakta vaikkei enää lakia koskekaan. 
      Höpö höpö. 
      Lain mukaan lasta ei saa lopettaa, se on fakta. Lapsia on silti lopetettu joten de facto lapsen voi lopettaa, ja sekin on fakta. Se että lakikirjassa lukee asian X olevan kiellettyä ei tee sen asian tekemisestä mahdotonta.

      Lainaa

    27. Todisteeton kauris 4.5.2021 10:13
      Tulos: -29 (67 ääntä)
      En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka laittavat koiran kaiken edelle. Jopa toisten ihmisten, jopa omien lapsien - lapsien, joita he niin katkerasti vihaavat. Terapiaan tuollaiset.

      Lainaa

    28. Syvä pupu 4.5.2021 10:38
      Tulos: -52 (58 ääntä)
      Patalaiska lohikäärme: Nyt jäi hämmentämään, mitä Johanna on putsannut betadinella? sitä nurmikkoa, jota koira nuoleskelee pihalla? vai sitä tattia? miten koiran peniksen putsaamisen betadinella olisi tarkoitus vaikuttaa sukupuolikäyttäytymiseen?
      No jos niitä mällejä roiskitaan joka paikkaan niin aika varmasti myös sisätiloissa, joissa taas ainakin toivottavasti ihan yleisesti siivotaan mällit sun muut. En tiedä miten tämä niin monelle aiheuttaa näin paljon hämmennystä vaikkei postauksessa sanottukaan missä sitä puhdistusainetta käytetään

      Lainaa

    29. Pööpöö 4.5.2021 11:50
      Tulos: +94 (96 ääntä)
      Syvä pupu: No jos niitä mällejä roiskitaan joka paikkaan niin aika varmasti myös sisätiloissa, joissa taas ainakin toivottavasti ihan yleisesti siivotaan mällit sun muut. En tiedä miten tämä niin monelle aiheuttaa näin paljon hämmennystä vaikkei postauksessa sanottukaan missä sitä puhdistusainetta käytetään
      Ainoa vaan että Betadine on tumman tiilenpunaista desinfiointiainetta, joka värjää herkästi. Mitään sohvaa sillä ei todellakaan voi puhdistaa, eli ainoa selitys joka itselleni käy järkeen on nimenomaan sen tatin puhdistaminen (koska sitä Betadine ei värjää) mutta en itsekään ymmärrä miten se muka vaikuttaisi koiran käyttäytymiseen.

      Lainaa

    30. Kiimainen peräpuikko 4.5.2021 13:34
      Tulos: -2 (24 ääntä)
      Vinkeä mato: Sä olet selvästi vaasalainen. Vaikka Vaasa onkin lännessä ja rannikolla, niin teistä oman elämän sankareista käytetään muita nimiä. Länsirannikko on muutenkin huono termi, koska se on mitä tahansa Oulun ja Tammisaaren välillä. Oikea termi olisi ollut Lounais-Suomi, joka on sama alue kuin Turun- ja Porin lääni. 
      Myös teistä Turkulaisista käytetään muita nimiä.

      Lainaa

    31. Tulos: +39 (53 ääntä)
      traumcity: Laki on kaukana mistään faktasta Matti, ja lapsi on mahdollista lopettaa siinä missä koirakin.
      Kaikki tietää mitä tuolla tarkoitetaan. Kaikki tietää, että esim. kännissä on mahdollista ajaa autoa, mutta siitä huolimatta normaali ihminen ajattelee, että: "voinkohan jo ajaa autoa, kun olen juonut viimeksi x aikaan."
      Ja kaikki myös tietää mitä Matti tarkoitti kommentillaan.
      Sinunlaiset tahallaan väärinymmärtäjät ovat kyllä yksi ärsyttävimpiä ihmistyyppejä tällä pallolla.
      Lisäksi se, että olet aina täällä ensimmäisten joukossa hakemassa miinuksia kommenteillesi ja palaat takaisin päivän mittaan väittelemään muiden kommentoijien kanssa kertoo aika paljon sinusta ihmisenä. Puhumattakaan siitä, miten käytät toisen ihan fiksun kommentoija nimimerkkiä tämän tekemiseen. 
      PS. Ihan turha ainakaan vastata minulle mitään, minä en päivittele sivua odottaen kommentteja muilta vaan luettuani mokat, jatkan elämääni.

      Lainaa

    32. Ilmaapitävä vuohi 4.5.2021 14:30
      Tulos: +26 (28 ääntä)
      Pelehtivä Kaali: Mä niin fiilaan Johannan koiraa... Itelläkin aina siemenet purskahtelee tahattomasti juoksussa olevien nartttujen lähellä.
      Käytä Tenoja.

      Lainaa

    33. Tulos: -39 (55 ääntä)
      Lapsenhan tosin voi laillisesti "lopettaa", kun se on vielä mahassa.

      Lainaa

    34. Tulos: -29 (69 ääntä)
      Kukkuu: Jos nunnutus viittaa unnutukseen, niin unnutus on ihan oikea termi. "UnnutusUnnutus-sana kuvaa pienten lasten itsensä hyväilyä. Se eroaa aikuisen itsetyydytyksestä. Pienille lapsille unnutus on viihtymistä, rauhoittumisen, lohdun ja turvan hakemista.Lapset tutustuvat omaan kehoonsa ja tutkivat sitä [...]
      Saattoi olla myös tuossa muodossa mainittu, mutta myös muistaakseni nunnutus on esiintynyt. Onpa tekopyhää väkisin keksiä sanoja asioille, joille on jo sanat. Tuo itsensä hyväileminen kattaa jo aika paljon, ja jos värkkejä räplätään, niin silloin värkkejä räplätään. Tai voi käyttää myös sanaa runkata. Ei kai toimijan itsensä käsitys (tai se ettei käsitä asiaa) itse tekemistä muuksi muuta.

      Lainaa

    35. Tulos: +17 (19 ääntä)
      Kesyhanhi: Tatina on täällä länsirannikolla ihan tuttu murresana :D
      Niin on täällä hämeessäki, Tattiakin ukot joskus tuppaa hakkaamaan, eikä kyse ole sienestä, eikä kirjaimellisesti hakkaamisesta.

      Lainaa

    36. Arkkienkeli 4.5.2021 16:16
      Tulos: +7 (17 ääntä)
      Epäreilu riikinkukko: Tatinaa! Nyt oli jo yhtä yhtä hyvä kuin etupylly.
      Ei. Kyllä takapillu on parempi.

      Lainaa

    37. Kovalentti banaani 4.5.2021 17:27
      Tulos: +32 (40 ääntä)
      Yllättävän hankalaa Johannalle noiden ymmärrettävien sanojen kanssa. Kuinka vaikeaa on puhua asioista niiden oikeilla nimillä, jos haluaa asiallisia vastauksia. Uroskoiralla on siitin eli penis, ja siitä on tullut ilmeisesti spermaa eli siemensyöksy.

      Lainaa

    38. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 4.5.2021 18:02
      Tulos: -5 (47 ääntä)
      Joku: Saattoi olla myös tuossa muodossa mainittu, mutta myös muistaakseni nunnutus on esiintynyt. Onpa tekopyhää väkisin keksiä sanoja asioille, joille on jo sanat. Tuo itsensä hyväileminen kattaa jo aika paljon, ja jos värkkejä räplätään, niin silloin värkkejä räplätään. Tai voi käyttää myös sanaa [...]
      Mun mielestä Väestöliitolta vähän hassua vain ilmoittaa, että unnutus eroaa aikuisten masturboinnista, muttei selitä miten. Samoja asioita kai aikuisetkin hakevat kuin mitä tuossa on listattu. Tarvitseeko lasten masturbointia tosiaan erotella näin?

      Lainaa

    39. Alennukseton oppilas 4.5.2021 19:10
      Tulos: +26 (32 ääntä)
      Tatinalla taidettiin nyt tarkoittaa sperman sijaan sitä mähmää, mitä monilla uroksilla kertyy peniksen päähän. Ihmisillä kutsuttaisiin varmaan sissijuustoksi, jos se on joillekin tutumpi termi? Se ei kyllä liity pallien toimintaan tai kiimasiin narttuihin mitenkään. Jotkut koirat on aktiivisempia nuolemaan itseään puhtaaksi, sitten taas etenkin vanhemmilla koirilla riittävä itsenäinen puhdistaminen vähenee jolloin voi tulla just sohville ym tahroja. Eli siksi tää varmaan sitä betadinea on käyttänyt.

      Lainaa

    40. Tulos: -4 (38 ääntä)
      Pingviini (ent. Soinniton ananas): Mun mielestä Väestöliitolta vähän hassua vain ilmoittaa, että unnutus eroaa aikuisten masturboinnista, muttei selitä miten. Samoja asioita kai aikuisetkin hakevat kuin mitä tuossa on listattu. Tarvitseeko lasten masturbointia tosiaan erotella näin?
      Jep!
      Veikkaanpa (en väitä tietäväni), että tässä on taustalla joko se, että tuo lasten masturbointi on yleisesti tabu (ei meidän lutunen pikku Pirkko-Eero sellaista likaista touhua...), ja/tai on uskiksille helpommin hyväksyttävää puhua eri sanalla asiasta epäseksualisoiden sen (ja täten ainakin joissain tapauksissa olla tekemättä aiheesta likaista/kiellettyä sekä vahingoittamatta lastensa seksuaalisuutta).

      Lainaa

    41. Masentunut kukka (Pluri) 4.5.2021 20:00
      Tulos: -13 (17 ääntä)
      traumcity: Höpö höpö.  Lain mukaan lasta ei saa lopettaa, se on fakta. Lapsia on silti lopetettu joten de facto lapsen voi lopettaa, ja sekin on fakta. Se että lakikirjassa lukee asian X olevan kiellettyä ei tee sen asian tekemisestä mahdotonta.
      Sinä siis kiistät että Suomessa ei ole lakia koskien näitä lopettamisasioita. Varmaan sitten aika turha jatkaa keskustelua.

      Lainaa

    42. Tatin tatinaa 4.5.2021 20:10
      Tulos: +17 (23 ääntä)
      Pööpöö: Ainoa vaan että Betadine on tumman tiilenpunaista desinfiointiainetta, joka värjää herkästi. Mitään sohvaa sillä ei todellakaan voi puhdistaa, eli ainoa selitys joka itselleni käy järkeen on nimenomaan sen tatin puhdistaminen (koska sitä Betadine ei värjää) mutta en itsekään ymmärrä miten se muka vaikuttaisi koiran käyttäytymiseen.
      Yletön siemennesteen eritys koiralla voi kertoa alkavasta tulehduksesta, siksi Betadine.

      Lainaa

    43. Tulos: -8 (18 ääntä)
      Masentunut kukka (Pluri): Sinä siis kiistät että Suomessa ei ole lakia koskien näitä lopettamisasioita. Varmaan sitten aika turha jatkaa keskustelua.
      En tietenkään kiistä, lainaamassasi viestissäkin minä sanoin että lakikirja ottaa näihin lopettamisasioihin kantaa siten että ihmisten lopettaminen on kiellettyä. .
      Siitähän tässä nyt ei ole kyse mitä laki sanoo, vaan onko kyseisen asian tekeminen mahdollista.

      Lainaa

    44. Mukava Norppa 4.5.2021 21:16
      Tulos: +51 (69 ääntä)
      Pingviini (ent. Soinniton ananas): Mun mielestä Väestöliitolta vähän hassua vain ilmoittaa, että unnutus eroaa aikuisten masturboinnista, muttei selitä miten. Samoja asioita kai aikuisetkin hakevat kuin mitä tuossa on listattu. Tarvitseeko lasten masturbointia tosiaan erotella näin?
      Kyllä ne ihan oikeastikin eroaa ja siten on ihan hyvä erottaa ne myös termein. Aikuisen masturbointi on orgasmihakuista ja selkeästi seksuaalista toimintaa, kun taas lapsi siitä ei todennäköisesti mitään kliimaksia koe ja saattaa jopa ajatuksissaan unnuttaa, jolloin kyse on todellakin eri asiasta. Monet lapset unnuttaa myös esim päiväkodissa rauhoittuakseen tai saadakseen siitä turvaa ja lohtua, mutta ei aikuiset ihmiset ala masturboimaan jossain vieraassa paikassa epävarmuutta tuntiessaan tms.

      Lainaa

    45. Tulos: +4 (6 ääntä)
      Vinkeä mato: Sä olet selvästi vaasalainen. Vaikka Vaasa onkin lännessä ja rannikolla, niin teistä oman elämän sankareista käytetään muita nimiä. Länsirannikko on muutenkin huono termi, koska se on mitä tahansa Oulun ja Tammisaaren välillä. Oikea termi olisi ollut Lounais-Suomi, joka on sama alue kuin Turun- ja Porin lääni. 
      Joudut tulemaan vielä vähän alaspäin kartalla mutta samapa tuo, tuskin olit lapsuuden kulmistani oikeasti kiinnostunut. 
      Oli miten oli, en muista koskaan kuulleeni moista sanaa. Aika vähän tuli vietettyä vanhemman sukupolven kanssa joten jos se sieltä on valunut alaspäin niin ei tähän päähän.

      Lainaa

    46. Nukkuva tonttu 4.5.2021 22:55
      Tulos: +1 (31 ääntä)
      Todisteeton kauris: En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka laittavat koiran kaiken edelle. Jopa toisten ihmisten, jopa omien lapsien - lapsien, joita he niin katkerasti vihaavat. Terapiaan tuollaiset.
      Tämä!! Koirahulluus on oireellista, ihan oikeasti. En edes uskalla sanoa mistä. Ei koira ole mikään lapsi vaan eläin jolla on eläimen tarpeet.

      Lainaa

    47. Tulos: -25 (53 ääntä)
      Mukava Norppa: Kyllä ne ihan oikeastikin eroaa ja siten on ihan hyvä erottaa ne myös termein. Aikuisen masturbointi on orgasmihakuista ja selkeästi seksuaalista toimintaa, kun taas lapsi siitä ei todennäköisesti mitään kliimaksia koe ja saattaa jopa ajatuksissaan unnuttaa, jolloin kyse on todellakin eri asiasta. [...]
      Kyllä se silti teknisesti on sama asia. Se mitä siitä seuraa on fyysisesti kehitysasteeseen sidottua mutta ei kai se asiaa muuta?
      Kalskahtaa siltä että tekopyhät aikuiset pitävät masturbointia pahana asiana ja tämän vuoksi halutaan eri sana lasten toiminnalle, jottei tarvitse ajatella että pikku-piltit tekevät synnnnntiä...

      Lainaa

    48. Pakkosanoo 5.5.2021 2:04
      Tulos: +4 (14 ääntä)
      Tatina ja töhnä kuulostaa jo tosi sairaalta versiolta mällistä. En haluais kuulla et kenenkää kullista tulis töhnää. Oli sit koira tai ihminen.

      Lainaa

    49. Hillitty ananas 5.5.2021 2:10
      Tulos: -4 (12 ääntä)
      Oispa ihmistenkin lopettaminen laillista.

      Lainaa

    50. Mukava Norppa 5.5.2021 8:08
      Tulos: +34 (50 ääntä)
      Joku: Kyllä se silti teknisesti on sama asia. Se mitä siitä seuraa on fyysisesti kehitysasteeseen sidottua mutta ei kai se asiaa muuta?Kalskahtaa siltä että tekopyhät aikuiset pitävät masturbointia pahana asiana ja tämän vuoksi halutaan eri sana lasten toiminnalle, jottei tarvitse ajatella että pikku-piltit tekevät synnnnntiä...
      Psykologisesti sillä on kuitenkin suuri ero, jolloin tekniset seikat eivät merkitse ja on selkeämpi erottaa nämä asiat toisistaan. Mutta turhaa tässä on asiasta vääntää sellaisen kanssa, joka haluaa väkisin tällaisessakin asiassa korostaa omaa seksuaalista vapautuneisuuttaan, vaikkei tällä asialla ole sen kanssa mitään tekemistä.

      Lainaa

    51. Tulos: -19 (39 ääntä)
      Mukava Norppa: Psykologisesti sillä on kuitenkin suuri ero, jolloin tekniset seikat eivät merkitse ja on selkeämpi erottaa nämä asiat toisistaan. Mutta turhaa tässä on asiasta vääntää sellaisen kanssa, joka haluaa väkisin tällaisessakin asiassa korostaa omaa seksuaalista vapautuneisuuttaan, vaikkei tällä asialla ole sen kanssa mitään tekemistä.
      Ei ole pointtinani korostaa vapautuneisuuttani. Lähinnä semantiikasta tässä on kyse. Enemmänkin arvostelen konservatismia niissä tapauksissa kun se ei ole perusteltua. 
      Vaikka k.o. toiminnassa olisi psykologisesti eroa, niin uuden sanan keksiminen ei silti ole perusteltua. Esim. ”itsensä hyväily” sisältää jo keskustelun aiheena olevan  toiminnan, ja terminä se viittaa kaikenlaiseen toimintaan ottamatta kantaa motiiveihin. 
      Mutta perimmiltään tässä sanakikkailussa on kyse siitä että lasten seksuaalisuus on tabu.

      Lainaa

    52. Vyötön unikeko 5.5.2021 12:21
      Tulos: -18 (24 ääntä)
      Tatin tatinaa: Yletön siemennesteen eritys koiralla voi kertoa alkavasta tulehduksesta, siksi Betadine.
      Niitä lähteitä taas kiitos!

      Lainaa

    53. Vyötön unikeko 5.5.2021 12:23
      Tulos: -27 (33 ääntä)
      Kukkuu: Jos nunnutus viittaa unnutukseen, niin unnutus on ihan oikea termi. "UnnutusUnnutus-sana kuvaa pienten lasten itsensä hyväilyä. Se eroaa aikuisen itsetyydytyksestä. Pienille lapsille unnutus on viihtymistä, rauhoittumisen, lohdun ja turvan hakemista.Lapset tutustuvat omaan kehoonsa ja tutkivat sitä [...]
      Enemmän lähteitä, kun kerran niitä on alettu antamaan. Vähintään Pro gradu-tasoista lähdeluetteloa kiitos

      Lainaa

    54. Vyötön unikeko 5.5.2021 12:25
      Tulos: -21 (25 ääntä)
      PIN: Tatina todellakin on ihan oikea murresana, minkä voi tarkistaa ystävämme Googlen kautta. Ristikkojen ratkojille ainakin pitäisi olla tuttu. Mällikin voi olla tatinaa päätyessään väärään paikkaan, mutta kaikki tatina ei todellakaan ole mälliä.
      No kerrankin asiaa Google-akatemian opiskelijalta.

      Lainaa

    55. Vyötön unikeko 5.5.2021 12:29
      Tulos: -22 (32 ääntä)
      Upouusi albatrossi: Tatina on ristikoistakin tuttu. En ole kyllä ennen sitä spermaan yhdistänyt. Tarkoittaa semmoista töhnää, mönjää, ryönää.
      Älä jatkossa selitä näitä auki. Täällä on vallitsevana kulttuurina googletotalitarismi, eli jos et ole ennen kommentointia tehnyt taustatyö, et saa sanoa mitään ilman että ilkeillään.

      Lainaa

    56. Tulos: -9 (15 ääntä)
      Janskuli: Kaikki tietää mitä tuolla tarkoitetaan. Kaikki tietää, että esim. kännissä on mahdollista ajaa autoa, mutta siitä huolimatta normaali ihminen ajattelee, että: "voinkohan jo ajaa autoa, kun olen juonut viimeksi x aikaan."Ja kaikki myös tietää mitä Matti tarkoitti kommentillaan.Sinunlaiset tahallaan [...]
      Mitä Matti sitten tarkoitti kommentillaan? Mä mielsin sen vitsiksi, ainakin toivottavasti. Tyypit puhuu siitä mitä lemmikin ylläpitäminen maksaa, ja Matti sanoo että koira on mahdollista lopettaa. Ai jos ei oo varaa siihen enää niin piikille vaan Musti? 
      Niin mä sen ymmärsin, eli vitsi oli. Mä kirjoitin siihen jotain jatkohassuttelua enkä ollut eri mieltä mistään kenenkään kanssa. Niinkuin yleensäkin.
      Aikamoista mielipidenatseilua avautua noin tuntemattomalle jostain läpän heitosta internetissä! Ei oo pakko tykätä mutta jeezus.

      Lainaa

    57. Tulos: -2 (4 ääntä)
      Just: Eikä ole
      Ei niin

      Lainaa

    58. Vajoava sotilas 5.5.2021 22:36
      Tulos: -8 (10 ääntä)
      traumcity: Laki on kaukana mistään faktasta Matti, ja lapsi on mahdollista lopettaa siinä missä koirakin.
      Voisipa täällä ilmiantaa asiattoman viestin.

      Lainaa

    59. Masentunut kukka (Pluri) 6.5.2021 2:39
      Tulos: +4 (10 ääntä)
      traumcity: En tietenkään kiistä, lainaamassasi viestissäkin minä sanoin että lakikirja ottaa näihin lopettamisasioihin kantaa siten että ihmisten lopettaminen on kiellettyä. . Siitähän tässä nyt ei ole kyse mitä laki sanoo, vaan onko kyseisen asian tekeminen mahdollista.
      Jos ymmärtäisit lukemasi niin Matti viittasi lakiin puhuessaan faktasta. Tarkensi asian toki vasta seuraavassa viestissä.

      Lainaa

    60. Mukava Norppa 6.5.2021 7:40
      Tulos: +22 (38 ääntä)
      Joku: Ei ole pointtinani korostaa vapautuneisuuttani. Lähinnä semantiikasta tässä on kyse. Enemmänkin arvostelen konservatismia niissä tapauksissa kun se ei ole perusteltua. Vaikka k.o. toiminnassa olisi psykologisesti eroa, niin uuden sanan keksiminen ei silti ole perusteltua. Esim. ”itsensä hyväily” [...]
      En tiedä miksi enää vastaan, mutta vastaanpa silti.
      "Lapseni masturboi usein" - kuulija välittömästi muodostaa käsityksen, että kyseessä on vähintään teini-ikäinen lapsi.
      "Lapseni unnuttaa usein" - kuulija ymmärtää heti, että kyseessä on nuorempi lapsi.
      Unnutus ei ole tietoista toimintaa samoin kuin masturbointi. Itsensä hyväilyä ne toki molemmat ovat, mutta juuri asiaa erottamaan on ollut oikeinkin näppärää luoda uusi sana. Kyse ei ole samasta asiasta.
      Jännä, miten joillekin on vaikeaa hyväksyä se, että kieli muuttuu ja kehittyy; uusia sanoja syntyy ja joitain vanhoja tippuu pois. Miksi tämän asian ympärillä olisi sen kummempaa salamyhkäisyyttä, kuin missä tahansa asiassa, jossa on huomattu kieli puutteelliseksi ja tarvittu sana kuvaamaan tietynlaista asiaa tai toimintaa? 

      Lainaa

    61. Tulos: +5 (11 ääntä)
      Joku: Eikö sanoa että ”kääk, auttakaa! Mun koiruli kulkee muna pystyssä joka paikassa roiskimassa mälliä” ?
      Ei. Ei saa käyttää sanaa "koiruli"

      Lainaa

    62. Tulos: -9 (27 ääntä)
      Mukava Norppa: En tiedä miksi enää vastaan, mutta vastaanpa silti. "Lapseni masturboi usein" - kuulija välittömästi muodostaa käsityksen, että kyseessä on vähintään teini-ikäinen lapsi."Lapseni unnuttaa usein" - kuulija ymmärtää heti, että kyseessä on nuorempi lapsi. Unnutus ei ole tietoista toimintaa samoin kuin [...]
      Miksi pitäisi osata sanoa minkä ikäinen lapsi on kyseessä? Ei muillekaan asioille keksitä sanoja sen mukaan minkä ikäinen henkilö on kyseessä.
      Tämän kyseisen sanan kohdalla haiskahtaa vahvasti tekopyhyys siitä että muka kyseessä olisi eri asia. Edelleen, toiminta on samaa toimintaa siitä huolimatta tajuaakin tekijä vai ei.
      Vaikken kovin korkealle seuraavan linkin sivustoa ja keskusteluita arvosta, niin tästä asiasta löytyy keskustelua ja kokemuksia täältä (otsikon aihe ei suoraan liity tähän mutta ketjussa nousee esiin myös ihmisten kokemuksia asiasta ja ne tukevat käsitystä siitä, että kyseessä on tietoinen masturbointi):

      Lainaa

    63. Tilattava tuhatjalkainen 7.5.2021 21:54
      Tulos: +4 (12 ääntä)
      Vyötön unikeko: Älä jatkossa selitä näitä auki. Täällä on vallitsevana kulttuurina googletotalitarismi, eli jos et ole ennen kommentointia tehnyt taustatyö, et saa sanoa mitään ilman että ilkeillään.
      Onko sinulla kaikki hyvin? Toivottavasti saat jotain apua, mitä sitten tarvitsetkaan. Voimia sinulle, ja kaikkea hyvää elämääsi, kyllä se vielä iloksi muuttuu, kun vain jaksat olla kärsivällinen. Kaikilla meillä on huonot hetkemme, mutta pitäisi yrittää muistaa olla purkamatta sitä muihin.

      Lainaa

    64. apinaattori 8.5.2021 6:28
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      Koiraihmset. Ovatkohan he kavereita ihmissusien kanssa?

      Lainaa

    65. Tiukka delfiini 11.5.2021 10:31
      Tulos: +1 (7 ääntä)
      Juu, onneksi ei ole koiraa..kiva varmaan siivota möllejä, Hyi yäk

      Lainaa

    66. Tulos: -4 (6 ääntä)
      Laadukas susi: Sillä on useampi uroskoira. Ei niillä sentään yhteinen kikkeli ole, siksi monikko.
      "Kikkeli" pitäisi silti olla yksikössä. "Koirien kikkelit" olisi oikein vain, jos jokaisella koiralla olisi vähintään kaksi kikkeliä. "Koirien kikkeli" on siis oikea muoto.
      https://www.kielikello.fi/-/painakaa-mieleenne-mieliinne

      Lainaa

    67. Tulos: +7 (15 ääntä)
      Joku: Miksi pitäisi osata sanoa minkä ikäinen lapsi on kyseessä? Ei muillekaan asioille keksitä sanoja sen mukaan minkä ikäinen henkilö on kyseessä. Tämän kyseisen sanan kohdalla haiskahtaa vahvasti tekopyhyys siitä että muka kyseessä olisi eri asia. Edelleen, toiminta on samaa toimintaa siitä huolimatta [...]
      Esim. koska teineiltä odotetaan erilaista käytöstä kuin nuoremmilta lapsilta, ja aikuisiltakin odotetaan erilaista käytöstä lasta kohtaan riippuen lapsen iästä. Ja koska teinin masturbointi on välttämättä seksuaalista, mutta lapsen unnutus voi olla myös ei-seksuaalista, eikä aikuinen oikein ulkoa päin voi tietää kummanlaisesta unnutuksesta on kyse.
      Jos jälkikasvun unnutus/masturbointi on vanhemmalle ongelma, muuttuu ongelman luonne aika paljon riippuen lapsen iästä. Jos vanhempi hakee vinkkejä ja apua siihen, että "lapsi masturboi paljon", on lähestymistapa ihan erilainen kuin silloin, jos aikuinen hakisikin apua lapsensa unnutukseen.
      Lapsen unnutuksessa ongelma voi esimerkiksi olla sosiaalinen: lapsi unnuuttaa julkisesti/muiden läsnä ollessa. Lasta opetetaan unnuttamaan yksityisesti lapsen ikään sopivalla tavalla, johon vanhempi ehkä kaipaa vinkkejä.
      Mutta jos kyseessä onkin teini, ei aktin julkisuus todennäköisemmin ole ongelma, vaan jokin ihan muu. Ongelma voi liittyä vaikkapa likapyykkiin tai epäilykseen, että teini saattaa käyttää perheen yhteistä kosteusvoidetta liukasteena. Teiniä sitten taas opastetaan ihan eri tavalla ja eri aiheista, kuin nuorempaa lasta.
      Oot mielestäni ihan oikeassa siinä, että lapsen ssksuaalisuus on tabu ja siinä, että unnutuskin voi olla seksuaalista.* Mutta se ei mielestäni tarkoita sitä, että "unnutus" olisi sanana turha, saatika, että sen käyttäjät olisivat tekopyhiä tai tahtoisivat välttämättä kieltää lapsen seksuaalisuuden. Ja varsinkin tuo synnin merkitys ei meidän kulttuurissa yleisesti ole kovin vahva. Kristittyjen piirit ovat sitten oma asiansa.
      (*Tai ainakin orgasmihakuista (Tiedän, koska olin itse yksi näistä lapsista. Tosin mulla se oli tapa helpottaa turhautumista.), mikä ei välttämättä ole sama asia, riippuen siitä mitä kaikkea "seksuaalinen" tarkalleen ottaen sisältää. Mutta sen pohtiminen taas menee jo vähän tarpeettoman syvälle semantiikkaan eikä nähdäkseni ole oleellista tässä. Oleellista on, että unnutuskin voi olla orgasmihakuista, ja se, että "unnutus" on sanana siltikin järkevä.)

      Lainaa

    68. Anselmi panda 21.5.2021 13:24
      Tulos: +2 (6 ääntä)
      Olipa p*****ja kommentteja

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: hinta, koirat, kulut, kustannukset, lopettaa, pyöräillä, tatina, tatit, uros