Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Ongelmana vegaanin kissa

Polttavana puheenaiheena vegaanin kissan ruokavalio.
Ongelmana vegaanin kissa

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 100 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Laksatiivitaavi 31.1.2019 1:15
      Tulos: +662 (726 ääntä)
      En tahtoisi olla Tarjan lapsi ja uhmaikäisenä ilmoittaa tahtovani syödä lihaa.

      Lainaa

    2. Tulos: +468 (492 ääntä)
      Kissat varmaan vetäiskin innolla parsakaalia ja eläis pitkään. Ei eläinrääkkäystä.

      Lainaa

    3. Tulos: +471 (487 ääntä)
      Laksatiivitaavi: En tahtoisi olla Tarjan lapsi ja uhmaikäisenä ilmoittaa tahtovani syödä lihaa.
      Loppuis se lihansyönti vikkelään, kun mamma tuo kotiin leikellyn sammakon suoraan bilsan luokasta.

      Lainaa

    4. Tulos: +330 (340 ääntä)
      Parasta olis, jos Tarja vielä loppuun toteaisi, ettei itse edes ole vegaani. :D

      Lainaa

    5. Mustalaisnaamio 31.1.2019 1:45
      Tulos: +249 (271 ääntä)
      Söpö kisu. :)

      Lainaa

    6. Tulos: +190 (192 ääntä)
      Olisi mielenkiintoista tietää miten Tarja määrittelee 'kornin'..

      Lainaa

    7. Tulos: -358 (598 ääntä)
      Ihan oikeassa Tarja on. Vegaani joka vastustaa lihateollisuutta mutta silti omistaa lihansyöjälemmikin on kyllä ironian huippu.

      Lainaa

    8. Tulos: +476 (510 ääntä)
      Noria: Ihan oikeassa Tarja on. Vegaani joka vastustaa lihateollisuutta mutta silti omistaa lihansyöjälemmikin on kyllä ironian huippu.
      Elias ei kyllä missään vaiheessa sano vastustavansa lihateollisuutta.

      Lainaa

    9. Tulos: -262 (380 ääntä)
      Traumcity: Elias ei kyllä missään vaiheessa sano vastustavansa lihateollisuutta.
      Puhun ihan yleisesti. Ja miinustakaa vaan, se ei tätä tosiasiaa muuta.

      Lainaa

    10. Tulos: +401 (477 ääntä)
      Noria: Puhun ihan yleisesti. Ja miinustakaa vaan, se ei tätä tosiasiaa muuta.
      Puhu kuinka yleisellä tasolla haluat, faktojen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Jos on vegaani vaikka allergioiden vuoksi, tai ei vaan tykkää lihan mausta, niin siinä on sun mielestä jotain ironista että omistaa kissan? Logiikka soitti, se haluaa lainata sulle ripauksen.

      Lainaa

    11. Tulos: +34 (48 ääntä)
      Mun aivot nyrjähti. :D

      Lainaa

    12. abort mission 31.1.2019 2:43
      Tulos: +338 (340 ääntä)
      Saa ahkerasti kiertää bilsan luokkia, jos aikoo niiden antimilla ruokkia kissan joka päivä

      Lainaa

    13. Tulos: +413 (441 ääntä)
      Eiköhän me jokainen tehdä omat valinnat millä osin esim ilmastoasioihin vaikutetaan. Minä kierrätän jätteet, mutta en ole vege vaikka tiedän sen olevan ilmastolle parempi juttu, enkä koe olevani tekopyhä. Elias taas on vegaani, mutta haluaa pitää kissaa lemmikkinä ruokkien sitä kuin kissaa kuuluu. Ihan samanlainen valinta, eikä tee Eliaksesta tekopyhää. Miksi vegaaneilta tulisi vaatia mitään sen enempää kuin muiltakaan? Ihan samanlaisia ihmisiä ovat kuin muutkin, syövät vain vähän eritavoin.

      Lainaa

    14. Tulos: +303 (329 ääntä)
      Mä jo kuvittelin että Elias syöttää kissallensa vain kasviksia, mutta sehän oli keskustelun fiksuin ihminen. Jes

      Lainaa

    15. Tulos: +136 (236 ääntä)
      Mikä pointti multa meni ohi, ei voi antaa kalaa kissalleen koska on vegaani, mut siipikarjassa ei oo mitään vikaan? Kala nyt on paljo eettisempää ruokaa kui joku kana...

      Lainaa

    16. Tulos: +91 (109 ääntä)
      Häh: Mikä pointti multa meni ohi, ei voi antaa kalaa kissalleen koska on vegaani, mut siipikarjassa ei oo mitään vikaan? Kala nyt on paljo eettisempää ruokaa kui joku kana…
      Jep, rehevöityneistä järvistä kalastetaan poi "roska"kalaa, olisi ihan hyvä jos edes kissat söis.

      Lainaa

    17. Tulos: +97 (133 ääntä)
      Häh: Mikä pointti multa meni ohi, ei voi antaa kalaa kissalleen koska on vegaani, mut siipikarjassa ei oo mitään vikaan? Kala nyt on paljo eettisempää ruokaa kui joku kana…
      Ei sanonut olevansa vegaani eettisistä syistä.

      Lainaa

    18. Tulos: -199 (247 ääntä)
      Tarja on täysin oikeassa! Elias varmaan pitää vielä kissaansa ulkona, jossa se tuhoaa Suomen alkuperäistä lajistoa ja sekoittaa luonnon kiertokulkua. Kaupunkivegaani lemmikillä on naurettavuuden huippu!

      Lainaa

    19. Tulos: +203 (209 ääntä)
      Häh: Mikä pointti multa meni ohi, ei voi antaa kalaa kissalleen koska on vegaani, mut siipikarjassa ei oo mitään vikaan? Kala nyt on paljo eettisempää ruokaa kui joku kana…
      Jäin jotenkin ymmärrykseen että vegaaniuden vuoksi pakastetilaa vähän, joten kalaa ei sinne mahtuisi säilytykseen. Hivenen sekin hassulta tuntuu, mutta sellainen kuva tuosta jäi.

      Lainaa

    20. Tulos: +155 (179 ääntä)
      Jos ei haluaisi elää ilman kissaa tai koiraa mutta tahtoisi vähentää omaa hiilijalanjälkeään / tuotantoeläinten kärsimystä sieltä mistä voi niin mikä ongelma? Tarja ei itse taida olla vegaani jos tuollaiset arvot omistavana luuhaa kissaryhmässä, kunhan omaa perskipeyttään haluaa haastaa riitaa. Ja onhan kanit ja hamsterit ihan söpöjä, mutta todella erilaisia eläimiä kuin vaikka kissa, kysyisi vaikka niiltä biologikollegoiltaan. Enpä usko kenenkään valitsevan lemmikkiä ensisijaisesti ruokavalion perusteella. Nyt mietityttää, mitenköhän käy omien biologikollegoiden kun suuri osa omistaa kissan, koiran tai molemmat, vaikka ovatkin usein itse vegaaneja tai kasvisruokaa suosivia? Tarjan inkvisitio tulee ja puhdistaa?

      Lainaa

    21. Tulos: +157 (169 ääntä)
      Laksatiivitaavi: En tahtoisi olla Tarjan lapsi ja uhmaikäisenä ilmoittaa tahtovani syödä lihaa.
      En haluaisi olla Tarjan lapsi koskaan. Mutta Tarjahan ei siis ole vegaani, häntä vaan kiukuttaa, että vegaanilla on kissa.

      Lainaa

    22. Tulos: +100 (112 ääntä)
      Murmeli: Jäin jotenkin ymmärrykseen että vegaaniuden vuoksi pakastetilaa vähän, joten kalaa ei sinne mahtuisi säilytykseen. Hivenen sekin hassulta tuntuu, mutta sellainen kuva tuosta jäi.
      Oiskohan siinä ajatuksena se, että sitä kalaa ei tule itseä varten hankittua, koska on vegaani? Eli kissanomistaja, joka itsekin syö kalaa, antaa luultavasti kissalleen kalaa, jota itsekin syö, etenkin kun kyse oli kypsennetystä kalasta. Vegaani/kala-allergikko/kalanvihaaja ei hanki pakastimeen kalaa muutenkaan, niin ei sitten tule kissallekaan hankkineeksi. Näin tämän järkeilin. Mutta toisaalta hankkii se näköjään niitä muita eläinperäisiä ruokia kissaa varten.

      Lainaa

    23. Tulos: +64 (70 ääntä)
      mAuno: Olisi mielenkiintoista tietää miten Tarja määrittelee ‘kornin’..
      Tarja yritti vaan keksiä sellaista kiertoilmaisua tyhmälle, joka saisi hänet kuulostamaan vähemmän tyhmältä. Yritykseksi jäi.

      Lainaa

    24. Näintäämenee 31.1.2019 7:43
      Tulos: +62 (68 ääntä)
      Ohiksena. Jotkut sanoo, ettei kala kuulu kissan luonnolliseen ruokavalioon. Kissa syö kyllä kalan, jos kiinni saa, mutta ei vain tykkää mennä veteen. Kissa osaa päättää pääsääntöisesti ruokavaliostaan itse, eli ei syö, jos ei tykkää.

      Lainaa

    25. Tulos: +107 (133 ääntä)
      Jotenkin nurinkurista, ettei eläinrakkaudesta vegaaniksi ryhtynyt saisi esim. pelastaa kissaa ja sitten toteuttaa pelastamansa kissan luonnollista ruokavaliota. Ja juu, se on 99-prosenttisesti lihaa mitä kissa syö, mutta siitä huolimatta paljon pienempiä määriä kuin ihminen, eikä kissanruoka ole hinnalla pilattu. Jos ihmisen vaikutus lihan tehotuotantoon kuluttajan roolissa on pisara, niin kissan omistamisen vaikutus lienee pisaran pisara.

      Lainaa

    26. Tulos: +60 (72 ääntä)
      Internetbingossa on tuo Tarjan "vegaanina sinun pitäisi olla tällainen, että olisit tarpeeksi hassu vegaani minun mielestäni" rivinä nro 17: "Kerro vastaväittelijälle, millainen hänen sinun mielestäsi pitäisi olla." http://www.designvictim.org/kuinka-voittaa-internet/

      Lainaa

    27. niimpä niin 31.1.2019 8:26
      Tulos: -68 (136 ääntä)
      Mielestäni on älytyöntä, että itseään vegaaniksi kutsuvat asuvat teollisesti tuotetuissa asunnoissa. Tai ajavat/kulkevat teollisesti tuotetuissa autoissa tai junissa. Tai käyttävät teollisesti tuotettua sähköä....

      Lainaa

    28. Tulos: +34 (54 ääntä)
      Traumcity: Loppuis se lihansyönti vikkelään, kun mamma tuo kotiin leikellyn sammakon suoraan bilsan luokasta.
      Elimiä, ei eläimiä. Suomessa ei luojan kiitos leikellä bilsantunneilla turhan takia eläimiä.

      Lainaa

    29. Tulos: +77 (83 ääntä)
      Biologikollegat varmaan osaisivat kertoa, ettei labraeläinten ruhoja luovuteta eteenpäin lois- ja tautiriskin takia. Tiedän, koska kysäisin kerran biologikaverilta.

      Lainaa

    30. Tulos: +31 (35 ääntä)
      Näintäämenee: Ohiksena. Jotkut sanoo, ettei kala kuulu kissan luonnolliseen ruokavalioon. Kissa syö kyllä kalan, jos kiinni saa, mutta ei vain tykkää mennä veteen. Kissa osaa päättää pääsääntöisesti ruokavaliostaan itse, eli ei syö, jos ei tykkää.
      Kalassa on vitamiineja tuhoavaa entsyymiä, jonka vuoksi (raakaa) kalaa ei tulisi syöttää kuin kerran-pari viikossa. Tokikaan satunnaisesta kalansyönnistä ei ole haittaa, ja kissalle on ihan hyvä saada omega3/6:tta.

      Lainaa

    31. Tulos: +27 (37 ääntä)
      Häh: Mikä pointti multa meni ohi, ei voi antaa kalaa kissalleen koska on vegaani, mut siipikarjassa ei oo mitään vikaan? Kala nyt on paljo eettisempää ruokaa kui joku kana…
      Varmaan tarkoitti että kun ei itse syö kalaa, niin siitä ei jää tähteitä kissallekaan, joten ei ole vaan tullut testattua söisikö katti sitä

      Lainaa

    32. Tulos: -41 (107 ääntä)
      Hauskaa sinänsä tämä vanha klisee, että jotenkin se vegaanius pitää päästä ilmaisemaan. Miksei Elias olisi voinut sanoa vain, ettei itse syö kalaa?

      Lainaa

    33. Tulos: +111 (135 ääntä)
      Hämmentävä ajattelutapa tämä, että jos olet vegaani niin et saa tehdä mitään mikä siitä poikkeaa. Sekasyöjä voi ajella autolla töihin joka päivä hiljaisuudessa, mutta kas kun olet julkisesti vege ja lennät vaikka balille niin johan on vahingoniloisia huutelijoita kaikkialla, että ”se siitä hippikulissista!”

      Lainaa

    34. Tulos: -47 (59 ääntä)
      Mistä se kanaa saa? Kun erikseen mainitsee kanan ja broilerin. Jonkun munijanko se on ostannu tuottajalta? Kaupassa kun ei kanaa myydä.

      Lainaa

    35. Tulos: -112 (142 ääntä)
      Huomaa, mitä veganismi on tehnyt Eliaksen aivoille. Siis, kalaa heillä ei syödä koska hän on VEGAANI, mutta kanat, broilerit ja pulut menee kyllä. Tämmöinen idioottimaisuus alkaa sattua päähän....

      Lainaa

    36. Tulos: +47 (63 ääntä)
      Itse olen (eettisestä) veganismista ymmärtänyt, ettei siinä vastusteta lihan syömistä universaalisti vaan vain ihmisen osalta sillä perusteella, että ihminen voi valita. Siitähän tässä tarjalle nauretaan, että kissalla ei ole samaa valinnanvapautta. Tarja on kieltämättä täysi pöhkö kommenteissaan, mutta eikö hänen perin tarkoituksensa kuitenkin ole enemmänkin vastustaa tehotuotetun lihan syöttämistä kissalle, kuin minkä tahansa lihan? Ymmärrän hyvin sen, että vegaanilla on lihansyöjälemmikki, mutta ymmärrän myös hyvin sen että vegaanin luulisi etsivän lihansyöjälemmikilleen kuitenkin eettisintä mahdollista lihaa perushalppisvalikoiman sijaan.

      Lainaa

    37. PäteePieremällä 31.1.2019 11:20
      Tulos: +79 (97 ääntä)
      Eläinsuojelu- ja -oikeusasiat ovat lähellä sydäntäni ja pyrin elämään ekologisesti mm. jättämällä lihan pois ruokavaliosta, kulkemalla jalan tai bussilla ja kierrättämällä, mutta mulla on kissa ja siitä en prkl luovu vaikka kuka sanois mitä. Jos se tekee musta jonkun mielestä huonon ihmisen, että adoptoin kodittoman reppanan, joka ilmestyi mun oven taakse takkuisena ja nälkäisenä, niin se joku voi mennä itseensä ja miettiä mitä vikaa omassa ajattelussa on. Se kissa on ollut oikea taivaan lahja mulle, niin fiksu ja ihana olento että.

      Lainaa

    38. Tulos: +7 (69 ääntä)
      Kyllähän Tarja nyt oli tässä se täys urpo, mutta Elias myös sortu siihen vegaanien suuripaan stereotypiaan, eli se oma vegaanius on pakko ilmoittaa vaikka ei liity asiaan. Ja miten se kala vie enemmän tilaa pakkasesta kuin kana? Ei sillä että Eliakselta perusteluja tarvitaan, mutta noissa ei oo järkeä.

      Lainaa

    39. Tulos: 0 (8 ääntä)
      Tarja taitaa olla sama kuin mokassa Pakko päästä sanomaan

      Lainaa

    40. Tulos: +49 (59 ääntä)
      Elukka: Kyllähän Tarja nyt oli tässä se täys urpo, mutta Elias myös sortu siihen vegaanien suuripaan stereotypiaan, eli se oma vegaanius on pakko ilmoittaa vaikka ei liity asiaan. Ja miten se kala vie enemmän tilaa pakkasesta kuin kana? Ei sillä että Eliakselta perusteluja tarvitaan, mutta noissa ei oo järkeä.
      On niissä. Katsoppas kun kala, varsinkaan pakastesei, ei ole kissalle erityisen ravintorikasta. Lähes kaikki muut ravinteet joita kissa tarvitsee saa järkevämmin muusta lihasta. D-vitamiinia ja omegaa ei saa, mutta silakkaa (paras D:n lähde) myydään usein vain kausittain, joten sekin on helpompi antaa kalanmaksaöljynä tai muuten purkista. Toinen syy on tosiaan tiaminaasi, joka kyllä tuhoutuu kypsennettäessä mutta niin myös iso osa kissalle tärkeitä ravinteita (aminohapot). Eliaksen logiikka siis - koska kissa ei kalaa tarvitse, eikä itsekään vegaaniuden vuoksi tule ostettua, ja pakastin on jo täynnä parempaa raakaruokaa, ei ole kalaa edes kokeiltu ostaa ja syöttää.

      Lainaa

    41. Tulos: -21 (55 ääntä)
      Mia: Ei sanonut olevansa vegaani eettisistä syistä.
      No joo mut miksi se piti edes mainita? Miten se liittyy kissan ruokintaan jos itse on vegaani?

      Lainaa

    42. Tulos: -37 (85 ääntä)
      Minulle on ihan sama, onko joku vegaani vai ei. En siis arvostele kenenkään valintoja. Mutta minä olen ymmärtänyt, että vegaanin määritelmään kuuluu, ettei syö, osta, käytä tai millään tavalla tue eläinten käyttöä ruokana tai hyödykkeenä. Näin ollen, jos ostaa kissalleen eläinperäisiä tuotteita, ei ole vegaani. Silloin ei täytä vegaanin määritelmää. Se on tietysti ihan ok ja oma valinta, eikä tee kenestäkään yhtään huonompaa ihmistä. Minulle on kyllä ihan sama sekin, vaikka joku käyttää itsestään väärää nimitystä ja haluaa ajatella olevansa vegaani, vaikka käyttääkin eläinperäisiä tuotteita. Mutta silloin ei pidä hermostua, jos joku saa väärän käsityksen asiasta.

      Lainaa

    43. Tulos: +40 (52 ääntä)
      Ymmärsinkö nyt oikein, että Tarja ei kaiken kaikkiaan pidä kissojen pitämistä oikein hyväksyttävänä, mutta on kissaryhmässä kommentoimassa? :D Voi olla myös, että itse ei-vegaanina kuitenkin kritisoi sitä että Elias ei käyttäydy tarpeeksi vegaanisti vegaaniksi, mutta tämäkin vaihtoehto tuntui melkoisen kummalliselta.

      Lainaa

    44. Tulos: +50 (60 ääntä)
      Kauhuissani odotin, että joku vegaani on alkanut syöttämään kissallekin kasvisruokaa. Onneksi oli muunlainen moka.

      Lainaa

    45. Tulos: +66 (84 ääntä)
      Minäminä: Minulle on ihan sama, onko joku vegaani vai ei. En siis arvostele kenenkään valintoja. Mutta minä olen ymmärtänyt, että vegaanin määritelmään kuuluu, ettei syö, osta, käytä tai millään tavalla tue eläinten käyttöä ruokana tai hyödykkeenä. Näin ollen, jos ostaa kissalleen eläinperäisiä tuotteita, ei ole vegaani. [...]
      Miksi vegaanin nimikkeelle täytyy laittaa niin suuri ja ehdoton arvo? Jos elää muuten kuin vegaani, mutta erehdyt kerran tekemään kaverille villasukat, et ole enää vegaani. Eikö veganismi kuulu omaan arvomaailmaan samalla tavalla kuin vaikka kristinusko. Kristitytkin saattavat poiketa kymmenestä käskystä, mutta ei se heidän kristiyttä pois vie. Tietenkin on myös näitä Feissarimokissakin nähtyjä metukan imeskelijöitä, joilla ei ole mitään tekemistä vegaaniuden kanssa. Mutta veikkaisin, etteivät he edes ymmärrä koko ajatusmaailmaa ja syytkin ryhtyä siihen pursuaa jostain aivan muualta.

      Lainaa

    46. Tulos: +50 (56 ääntä)
      Hihi: Jotenkin nurinkurista, ettei eläinrakkaudesta vegaaniksi ryhtynyt saisi esim. pelastaa kissaa ja sitten toteuttaa pelastamansa kissan luonnollista ruokavaliota. Ja juu, se on 99-prosenttisesti lihaa mitä kissa syö, mutta siitä huolimatta paljon pienempiä määriä kuin ihminen, eikä kissanruoka ole hinnalla pilattu. [...]
      Ja kermana kakun päällä: suurin osa eläimille myytävästä lihasta on lähinnä teurasjätettä, jolloin se maksimoi lihatuotannon hyötykäytön.

      Lainaa

    47. Tulos: -37 (63 ääntä)
      Elias ei ole vegaani. Kasvissyöjä ehkä, mutta ei vegaani.

      Lainaa

    48. Tataariukko 31.1.2019 15:15
      Tulos: -22 (66 ääntä)
      Vegaani on aate, ei pelkästään lihansyöntiä vastustava: "Vegaani ei myöskään osta eläinperäisiä vaatteita, kuten nahkaa ja villaa, eikä tue palveluita, jotka perustuvat eläinten riistoon." Eli Elias ei ole vegaani vaan kasvissyöjä. Noria ei vain osannut selittää tätä.

      Lainaa

    49. Tulos: +35 (41 ääntä)
      Jyrki: Kauhuissani odotin, että joku vegaani on alkanut syöttämään kissallekin kasvisruokaa. Onneksi oli muunlainen moka.
      Tässä onkin melkein kyse siitä että Tarja järkyttyi kun vegaani ei syötä kissalleen kasvisruokaa.

      Lainaa

    50. Tulos: 0 (46 ääntä)
      hmm: Miksi vegaanin nimikkeelle täytyy laittaa niin suuri ja ehdoton arvo? Jos elää muuten kuin vegaani, mutta erehdyt kerran tekemään kaverille villasukat, et ole enää vegaani. Eikö veganismi kuulu omaan arvomaailmaan samalla tavalla kuin vaikka kristinusko. Kristitytkin saattavat poiketa kymmenestä käskystä, mutta ei [...]
      Kuten sanoin, minulle on ihan sama, millä nimikkeellä itseään haluaa kutsua. Mutta jos käyttää sanoja samassa merkityksessä kuin ne on yleisessä käytössä, niin tulee paremmin ymmärretyksi. Kristityt taidetaan määritellä lähinnä sen perusteella, maksaako kirkollisveroja vai ei, mutta jos antaa ymmärtää noudattavansa kymmentä käskyä, niin onhan se harhaanjohtavaa, jos ei niitä sitten noudatakaan. Ymmärrän senkin, että joku melkein vegaani yksinkertaistamisen vuoksi sanoo olevansa vegaani, kun esimerkiksi on menossa syömään jonnekin, mutta jos samassa lauseessa sanoo olevansa vegaani ja käyttävänsä eläinperäisiä tuotteita, niin silloin ristiriita pomppaa silmille. En minä pitäisi ketään absolutistinakaan, vaikka hän ei joisi yhtään alkoholia, jos hän säännöllisesti laittaisi sitä ruiskulla suoraan suoneen. Mutta jälleen kerran, ihan sama mitä muut ovat tai sanovat olevansa, en minä alkaisi siitä inttää Facessa tms.

      Lainaa

    51. Tulos: +19 (41 ääntä)
      Syötän vain mureimpia vegaaneja kissalleni. Koska kissani on sen arvoinen.

      Lainaa

    52. Tulos: -24 (62 ääntä)
      Hihi: Jotenkin nurinkurista, ettei eläinrakkaudesta vegaaniksi ryhtynyt saisi esim. pelastaa kissaa ja sitten toteuttaa pelastamansa kissan luonnollista ruokavaliota. Ja juu, se on 99-prosenttisesti lihaa mitä kissa syö, mutta siitä huolimatta paljon pienempiä määriä kuin ihminen, eikä kissanruoka ole hinnalla pilattu. [...]
      Jotenkin nurinkurista, että eläinrakas ihminen hankkisi lemmikikseen nimenomaan lihansyöjän. Paljon enemmän eläimiä kuitenkin saa pelastettua olemalla hankkimatta kissaa. Olisi kiva tietää lähteitä usein esitetyille väitteille, että lemmikkien ruoka tehdään teurasjätteistä. Ainakin mainoksissa lupaillaan että ruoka on tehty "parhaista paloista" tms. Usa:ssa kuulemma neljäsosa lihantuotannosta menee lemmikeille. Että olkoonpa ihminen eläinrakas vegaani tai sekasyöjä, kissan omistaminen tekee kyllä sen eläinrakkauden tyhjäksi.

      Lainaa

    53. Tulos: -5 (33 ääntä)
      Eliaksen logiikka = Tämä on oikein koska joku muu tekisi sen sitten.

      Lainaa

    54. Tulos: -24 (58 ääntä)
      Siis en ole vegaani ja mielestäni vegaaniksi ryhtyminen on oikein jos oikeasti haluaa vaikuttaa asioihin yhteiskunnassa. Mutta se että ihminen omistaa lemmikin jonka ruokavalio koostuu yksinomaan lihasta on todella ristiriitaista. Jos ihminen haluaa vaikka ekologisista syistä tai eläinoikeuksien takia ryhtyä vegaaniksi niin koiran tai kissan omistaminen vetää kyllä sen oman vegaaniuden hyödyt suoraan viemäristä alas. Joskus luin tutkimuksesta jonka mukaan lemmikkikoiran ilmastovaikutukset ovat yhtä suuret kuin maastoauton juuri lihansyönnin takia.

      Lainaa

    55. Tulos: +31 (47 ääntä)
      Minäminä: Kuten sanoin, minulle on ihan sama, millä nimikkeellä itseään haluaa kutsua. Mutta jos käyttää sanoja samassa merkityksessä kuin ne on yleisessä käytössä, niin tulee paremmin ymmärretyksi. Kristityt taidetaan määritellä lähinnä sen perusteella, maksaako kirkollisveroja vai ei, mutta jos antaa ymmärtää noudattavansa [...]
      Joku voi noudattaa vegaanista ruokavaliota ympäristösyistä (esim. pyrkiäkseen omalta osaltaan torjumaan ilmastonmuutosta) ja samalla käyttää vaatteissaan esim. villaa ja silkkiä, koska niiden valmistus kuluttaa vähemmän vettä kuin puuvillan ja loppusijoitus on ympäristöystävällisempää kuin keinokuitujen. Mielestäni tällöin on ihan ok vastata ruokavaliokysymyksiin olevansa vegaani, siis välttävänsä ruokavaliossaan eläinperäisiä tuotteita. Jotkut vegaanit muuten syövät myös esim. hunajaa, koska mehiläisiä ei rääkätä ja niiden olemassaolo ja hyvinvointi on muillekin lajeille elinehto. Jotkut taas eivät koe sitäkään eettisenä.

      Lainaa

    56. Tulos: +49 (69 ääntä)
      Voi että mua vituttaa nuo kaiken maailman Tarjat, jotka tietää paremmin, kuinka kasvissyöjän (tässä tapauksessa vegaanin) pitää syödä ja elää. Itse ei tee elettäkään eettisten arvojen suhteen, mutta kasvissyöjän pitää tehdä kaikki. Onko sen pakko olla kaikki tai ei mitään? Harva kasvissyöjä on väittänytkään olevansa täydellinen! Mutta yrittää edes pienentää sitä samperin tuhkamononjälkeä niiltä osin kuin pystyy. Toisin kuin Tarja.

      Lainaa

    57. Tulos: +29 (35 ääntä)
      Muhveli: Ymmärsinkö nyt oikein, että Tarja ei kaiken kaikkiaan pidä kissojen pitämistä oikein hyväksyttävänä, mutta on kissaryhmässä kommentoimassa? Voi olla myös, että itse ei-vegaanina kuitenkin kritisoi sitä että Elias ei käyttäydy tarpeeksi vegaanisti vegaaniksi, mutta tämäkin vaihtoehto tuntui melkoisen kummalliselta.
      Luulen että kyse on juurikin jälkimmäisestä. Kun on kerran saanut päähänsä että kaikki vegaanit ovat kilipäitä jotka "eläinrakkaussyistä" syöttävät kissalle parsaa kunnes se kuolee nälkään, niin ottaa suunnattomasti päähän kun törmääkin sellaiseen joka omasta ruokavaliostaan huolimatta ei ole päästään sekaisin ja ymmärtää että kissan täytyy syödä lihaa. On niin paljon helpompaa nauraa kilipäävegaaneille kuin myöntää että vaikka kissan tosiaan on pakko syödä lihaa, niin se ei tarkoita että ihmisen pitäisi vetää paketti nautasikaa joka päivä. Maailma on jo enemmän kuin täynnä kesykissoja. Jos vegaanin tielle tulee nälkäinen, koditon kissa, niin kyse ei ole siitä kuoleeko eläin -eläin kuolee kuitenkin. Täytyy vain valita mikä eläin kuolee. Maailma on sillälailla aika epätäydellinen paikka, ja on aikamoista perseilyä yrittää hiljentää omaa huonoa omatuntoaan iloitsemalla siitä ettei täällä kukaan täydellinen ole. (Vegaania joka teettäisi tahallaan kissalla pentuja hiukan kummastelisin).

      Lainaa

    58. Tulos: +41 (51 ääntä)
      Miten voi ihmisiä hämmästyttää vegaanin kissa? Eliaskin taisi mokassa asiasta mainita, mutta voihan olla että lemmikki on ollut ennen vegaaniutta. Eli onko joidenkin mielestä asia niin, että et voi muuttaa omaa elämäntapaasi, jos omistat kissan? Tai kissa on lopetettava tai laitettava mäkeen, jotta itse voit ryhtyä vegaaniksi? Ihmiset muuttuvat ja muuttavat mielipiteitään, mutta lemmikistä on huolehdittava koko sen ikä! Muuttui oma ruokavalio ja eettinen elämänkatsomus suuntaan tai toiseen.

      Lainaa

    59. Leipäressu 31.1.2019 23:22
      Tulos: +18 (28 ääntä)
      eusmilus: Jotenkin nurinkurista, että eläinrakas ihminen hankkisi lemmikikseen nimenomaan lihansyöjän. Paljon enemmän eläimiä kuitenkin saa pelastettua olemalla hankkimatta kissaa. Olisi kiva tietää lähteitä usein esitetyille väitteille, että lemmikkien ruoka tehdään teurasjätteistä. Ainakin mainoksissa lupaillaan että ruoka [...]
      "...kissan omistaminen tekee kyllä sen eläinrakkauden tyhjäksi." Eikö siis oikeasti eläinrakas ihminen voi pitää tiikereistä, pöllöistä, susista, sillä nämä tappavat ja syövät niitä rakkaita kasvissyöjä-eläimiä? Enpä millään usko, että kissanruokapurkeissa on sisäfilettä tai muitakaan paloja, jotka menisivät kaupaksi ihmisruokana.

      Lainaa

    60. Tulos: -6 (40 ääntä)
      En vain ymmärrä tuota logiikkaa, että kalkkuna, broileri ja sisäelimet mahtuvat pakkaseen, mutta kala ei, koska "olen vegaani". Piti varmaan päästä vain leuhkimaan omalla vegaaniudella, koska mitään logiikan hiventäkään tuossa ei ole. Ainakin ekologisesti ajateltuna ja tehotuotannonkin kannalta (joiden vuoksi yleensä ollaan vegaaneja) se kala olisi parempi vaihtoehto.

      Lainaa

    61. Ihmettelen vaan 31.1.2019 23:30
      Tulos: -9 (35 ääntä)
      Arvasin otsikon nähdessäni ettei ongelma ole oikeasti kissa vaan vegaani.

      Lainaa

    62. Tulos: +21 (21 ääntä)
      Just: Biologikollegat varmaan osaisivat kertoa, ettei labraeläinten ruhoja luovuteta eteenpäin lois- ja tautiriskin takia. Tiedän, koska kysäisin kerran biologikaverilta.
      Nyt oli kyse lukion bilsasta ja elintarvikkeina myydyistä sisäelimistä. Meiltä ne menivät luokan kissanomistajille. Laboratoriossa hiiret ja muut koe-eläinlakien alaiset eläimet hävitetään säännösten mukaisesti, useimmiten polttamalla. Ei sentään loisriskin takia, vaan infektio ja geneettisen materiaalin riskien takia. Terv. Tutkija

      Lainaa

    63. Tulos: +15 (35 ääntä)
      Just. Aloituksessa kysyttiin että kuinka usein ihmiset antaa kissoilleen kalaa. Elias tuli sitten huutelemaan että kissansa syö kalaa koska hän on itse vegaani. Miksi sitten vastasi keskusteluun jos hänen kissa ei syö kalaa? Vain päästäkseen sanomaan että hän on vegaani?

      Lainaa

    64. Tulos: -6 (22 ääntä)
      Leipäressu: “…kissan omistaminen tekee kyllä sen eläinrakkauden tyhjäksi.” Eikö siis oikeasti eläinrakas ihminen voi pitää tiikereistä, pöllöistä, susista, sillä nämä tappavat ja syövät niitä rakkaita kasvissyöjä-eläimiä? Enpä millään usko, että kissanruokapurkeissa on sisäfilettä tai muitakaan paloja, jotka menisivät kaupaksi ihmisruokana.
      Ymmärsit varmasti että puhuin niistä ruoaksi joutuvista eläimistä. Kun ihminen lusikoi tapetun eläimen kappaleita lemmikkinsä ruokakuppiin, se ei ole rakkaudellista sitä tapettua eläintä kohtaan.

      Lainaa

    65. Leipäressu 1.2.2019 0:13
      Tulos: -7 (19 ääntä)
      eusmilus: Ymmärsit varmasti että puhuin niistä ruoaksi joutuvista eläimistä. Kun ihminen lusikoi tapetun eläimen kappaleita lemmikkinsä ruokakuppiin, se ei ole rakkaudellista sitä tapettua eläintä kohtaan.
      Myönnän, se ei ole rakkaudellista tapettua eläintä kohtaan. Lemmikin ruokkiminen on rakkaudellista lähinnä sitä lemmikkiä kohtaan. Itse kannatankin sitä, että saalistava eläin mahdollisuuksien mukaan saalistaa ruokansa itse.

      Lainaa

    66. Tulos: +28 (38 ääntä)
      Ossi: Siis en ole vegaani ja mielestäni vegaaniksi ryhtyminen on oikein jos oikeasti haluaa vaikuttaa asioihin yhteiskunnassa. Mutta se että ihminen omistaa lemmikin jonka ruokavalio koostuu yksinomaan lihasta on todella ristiriitaista. Jos ihminen haluaa vaikka ekologisista syistä tai eläinoikeuksien takia ryhtyä [...]
      Musta on jotenkin niin hauskaa, että tuo vegaanius herättää ihmisissä niin isoja tunteita, että ei tartte kun mainita sitä täälläkään, niin koko kommenttikenttä ihan räjähtänyt käsiin. Heh. No mutta. Itsehän en voi mitenkään kutsua itseäni vegaaniksi, mutta lihaa en syö ollenkaan, ja kaikkia muitakin eläinperäisiä tuotteita pyrin käyttämään mahdollisimman vähän. (Ja anteeksi nyt kaikille joita loukkaa se että tämän sanon ääneen, mutta mielestäni maininta on relevantti kommenttini koko sisältöä ajatellen.) Eli: ei täysvegaani, mutta kasvissyöjä, joka pyrkii pitämään eläinperäiset tuotteet minimissä. Kuitenkin minulla on kolme kissaa. Minulta on tätä oikeastaan ihan ihmiset kysyneetkin tätä samaa asiaa, että miten voit olla kasvissyöjä ja silti omistaa lihaasyöviä lemmikkejä. Minusta vastaus on aika selkeä. Jos ajatellaan lihantuotannon ja -syönnin ympäristövaikutuksia, ei mielestäni (tai tutkimuksenkaan valossa) liha- ja eläinperäisten tuotteiden syömisestä tarvitse luopua kokonaan. Pointti ilmaston kannalta olisi se, että näitä tulisi vähentää huomattavasti. Mitä tulee sitten eläinten oikeuksiin ja esim tehotuotannon eettisiin kysymyksiin, on selvää, että niissä on suuria ongelmia. Toisaalta eikö tehotuotannon ongelmista olisi mahdollista päästä eroon, jos ihmiset yksinkertaisesti kuluttaisivat lihaa huomattavasti nykyistä vähemmän? Joka tapauksessa. Minä olen ihminen, ja näin kyvykäs harjoittamaan eettistä pohdintaa ja näin tekemään sen suhteen valintoja. Ihmisenä olen myös sekasyöjä. Kissani taas ovat kissoja. Ne eivät mieti eettisiä kysymyksiä, lisäksi ne ovat täysin lihansyöjiä. Näin ollen minusta on aika selvää, että voin samaan aikaan tehdä eettisten valinnan kuluttaa itse eläinperäisiä tuotteita mahdollisimman vähän, ja kuitenkin samaan aikaan huolehtia kissojeni lajityypillisestä ruokavaliosta. Ajatuskoe: Jos kaikki ihmiset vähentäisivät eläinperäisten tuotteiden käytön minimiin, mutta ostaisivat koirilleen ja kissoilleen yhä lihaa, luulisin, että lihantuotannon ympäristöhaitat pienenisivät valtavasti. Ehkä jopa tehotuotannosta voitaisiin siirtyä johonkin eettisempään, humaanimpaan tuotantotapaan, kun lihaa ei tarvitsisi enää tuottaa niin valtavia määriä. Kommenttiketjussa myös on mainittu se, ettei eläintenruuissa olisi juurikaan ihmisille kelpaavia lihoja tai ruhonosia, ja että tällä kasvissyöjät ja vegaanit perustelevat tätä, mitä osa pitää ristiriitana.

      Lainaa

    67. Tulos: -2 (22 ääntä)
      Tataariukko: Vegaani on aate, ei pelkästään lihansyöntiä vastustava: “Vegaani ei myöskään osta eläinperäisiä vaatteita, kuten nahkaa ja villaa, eikä tue palveluita, jotka perustuvat eläinten riistoon.” Eli Elias ei ole vegaani vaan kasvissyöjä. Noria ei vain osannut selittää tätä.
      Veganismi on pääsääntöisesti ihan vaan ruokavalio siitä huolimatta, mitä Wikipedia sanoo. Ei vegaaninen ruoka ole "aatteellista ruokaa". Useat vegaanit syövät hunajaa, jota tekevät mehiläiset, jotka ovat eläimiä. Vegaani ei myöskään muutu sekaaniksi, jos hänellä on esim. sekaanielämänvaiheessa hankitut tai kaverilta saadut nahkakengät. Kasvissyöjä on synonyymi vegetaristille, ja vegetaristi voi vetää vaikka maitoa, kalaa tai munia olematta sekaani.

      Lainaa

    68. Niin se aika muuttuu 1.2.2019 8:29
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Elias on vegaani, eikä pakkasessa ole seitä, mutta hiiriä ja sisälmyksiä kyllä löytyy. Joilekkin tuntuu olevan järkytys että kaikki ei ole vakaumuksellisia vegaaneja ja voi joskus jopa joustaa ja syödä jotain eläinperäistä.

      Lainaa

    69. Tulos: +24 (28 ääntä)
      Häh: Mikä pointti multa meni ohi, ei voi antaa kalaa kissalleen koska on vegaani, mut siipikarjassa ei oo mitään vikaan? Kala nyt on paljo eettisempää ruokaa kui joku kana…
      Kysymys: Annatteko kissallenne koskaan kypsennettyä kalaa? Vastaus: En, olen vegaani enkä valmista kalaa ruuaksi.

      Lainaa

    70. Tulos: -11 (27 ääntä)
      abort mission: Saa ahkerasti kiertää bilsan luokkia, jos aikoo niiden antimilla ruokkia kissan joka päivä
      Eihän peruskoulussa tai lukiossa edes leikellä mitään eläimiä, tai ainakaan minun ollessani ei leikelty. Tarja on varmaan oppinut tuon amerikkalaisista elokuvista/TV-sarjoista. Olen kyllä sinänsä Tarjan kanssa samaa mieltä, että kissa on iuto lemmikkivalinta vegaanille. Veganismiinhan kuuluu muutakin kuin pelkkä kasvisruokavalio (pelkkä kasvisruokavalio=kasvissyöjä), vegaani ei esim. käytä eläimestä tehtyjä vaatteita, huonekaluja tms, ja kissa kun ei ilman eläinperäistä ruokaa pärjää niin ainakin omasta mielestäni se ei vagaaniseen elämäntapaan sovi. Elias tosin sanoo, että omisti kissan jo ennen kuin ryhtyi vegaaniksi, ja onhan se ihan ymmärrettävää ettei lemmikistään halua luopua, mutta jos vegaani ottaisi uudeksi lemmikiksi kissan niin olisihan se vähän hassua

      Lainaa

    71. Tulos: -14 (22 ääntä)
      Tämän vegaanin mukaan petoeläimelle 100% lihansyöjälle eli karnivoorille pitäisi syöttää vissiin soijaa.

      Lainaa

    72. Tulos: -5 (37 ääntä)
      Salama: Eihän peruskoulussa tai lukiossa edes leikellä mitään eläimiä, tai ainakaan minun ollessani ei leikelty. Tarja on varmaan oppinut tuon amerikkalaisista elokuvista/TV-sarjoista. Olen kyllä sinänsä Tarjan kanssa samaa mieltä, että kissa on iuto lemmikkivalinta vegaanille. Veganismiinhan kuuluu muutakin kuin pelkkä [...]
      Vegaaniseen elämäntapaan, anna mun kaikki kestää :D Suomessa pellot kyllästetään sianulosteella eli kaikki saa elimistöönsä sikapartikkeleita oli vege tai sekäsyöjä. Tiesitkö muuten, että tekonahka on pahinta luonnonmyrkkyä eli pvc:tä? On paljon ekologisempaa käyttää aitoa nahkaa joka dumbataan muuten kaatopaikalle. Myös vaatteissa/kengissä käytetty nahka on kestävää toisin kuin tekonahka. Siinä vaiheessa kun lapsen tehnyt vegaani alkaa paasaamaan ekologiasta jätän kommentoimatta mitään.

      Lainaa

    73. Tulos: +1 (11 ääntä)
      Leipäressu: “…kissan omistaminen tekee kyllä sen eläinrakkauden tyhjäksi.” Eikö siis oikeasti eläinrakas ihminen voi pitää tiikereistä, pöllöistä, susista, sillä nämä tappavat ja syövät niitä rakkaita kasvissyöjä-eläimiä? Enpä millään usko, että kissanruokapurkeissa on sisäfilettä tai muitakaan paloja, jotka menisivät kaupaksi ihmisruokana.
      Jaa-a, minä ostan kissoille lähes aina ihan filettä jonka pilkon paloiksi. Paras ateriahan näille olisi hiiri, mutta kun kaupungissa asutaan niin ei voi mitään.

      Lainaa

    74. Tulos: -18 (32 ääntä)
      Koivu: Tarja on täysin oikeassa! Elias varmaan pitää vielä kissaansa ulkona, jossa se tuhoaa Suomen alkuperäistä lajistoa ja sekoittaa luonnon kiertokulkua. Kaupunkivegaani lemmikillä on naurettavuuden huippu!
      Juu ne tosiaan tappavat pieniä määriä pikkulintuja. Tiesitkö, että se määrä mitä niitä tappavat on häviävän pieni verrattuna esim. näätäeläinten tappamiin? Ranskassa syksyisin verkotetaan täällä meillä pesineiden pikkulintujen poikasia ruoaksi..aiotko mennä sinne paasaamaan? Se on sentään oikeasti erittäin epäeettistä toimintaa.

      Lainaa

    75. Tarjan auktoriteetti 1.2.2019 16:37
      Tulos: +21 (31 ääntä)
      Niin että jos hankit lihansyöjäkissojesi lihan ympäri kaupunkia juoksemalla ja dyykkaamalla ja anot anteeksiantoa kaikilta maailman jumalilta ja ruoskit itsesi vielä iltaisin tämän synnin vuoksi niin sitten saat Tarjalta armollisen luvan pitää kissoja. Että meitä ihmisiä välillä :/

      Lainaa

    76. tulkitsinko oikein? 1.2.2019 16:41
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Leipäressu: Myönnän, se ei ole rakkaudellista tapettua eläintä kohtaan. Lemmikin ruokkiminen on rakkaudellista lähinnä sitä lemmikkiä kohtaan. Itse kannatankin sitä, että saalistava eläin mahdollisuuksien mukaan saalistaa ruokansa itse.
      Eli kissat vapaaksi? Eipä ole kovinkaan rakkaudellista sekään, kissoja kuten ei luonnon eläimiäkään kohtaan...

      Lainaa

    77. Tulos: +14 (26 ääntä)
      efe: Vegaaniseen elämäntapaan, anna mun kaikki kestää Suomessa pellot kyllästetään sianulosteella eli kaikki saa elimistöönsä sikapartikkeleita oli vege tai sekäsyöjä. Tiesitkö muuten, että tekonahka on pahinta luonnonmyrkkyä eli pvc:tä? On paljon ekologisempaa käyttää aitoa nahkaa joka dumbataan muuten kaatopaikalle. Myös [...]
      Mitä tekemistä ekologisuudella on veganismin kanssa? Sama kuin ihmettelisit miksi lasten oikeuksien puolesta taisteleva tahtoo suojella niitä lapsia, vaikka ekologisempaa olisi antaa heidän kuolla.

      Lainaa

    78. Tulos: +11 (17 ääntä)
      Noria: Puhun ihan yleisesti. Ja miinustakaa vaan, se ei tätä tosiasiaa muuta.
      Vaikka se onkin kaikkien oma päätös mitä syö, eläin ei ole valinnut samaa. Eläimen kuuluu syödä nii kuin sillä on luontaista. Vaikka itse olisikin vegaani, ei tarkoita ettei voi antaa eläimelle/ lapselle / puolisolle / vanhemmille/ naapurille lihasta tehtyä ruokaa.

      Lainaa

    79. Tulos: -14 (20 ääntä)
      Hihi: Jotenkin nurinkurista, ettei eläinrakkaudesta vegaaniksi ryhtynyt saisi esim. pelastaa kissaa ja sitten toteuttaa pelastamansa kissan luonnollista ruokavaliota. Ja juu, se on 99-prosenttisesti lihaa mitä kissa syö, mutta siitä huolimatta paljon pienempiä määriä kuin ihminen, eikä kissanruoka ole hinnalla pilattu. [...]
      Minä olen sitten todella eläinrakas vegaani, kun rakastan tuotantoeläimiä ja itseäni ja siksi noudatan luonnollista ruokavaliota. Jotenkin tuntuu, että "vegaani" == "mä olen hyperekologinen hipsteri, sä et oo".

      Lainaa

    80. Tulos: -17 (31 ääntä)
      LJC: Musta on jotenkin niin hauskaa, että tuo vegaanius herättää ihmisissä niin isoja tunteita, että ei tartte kun mainita sitä täälläkään, niin koko kommenttikenttä ihan räjähtänyt käsiin. Heh. [...]
      Kasvisruokavalio ei minusta ole kovinkaan ihmeellinen juttu, mikäs siinä. Se onkin sen ongelma, ketään ei kiinnosta. Mutta veganismi, joka vastustaa liivatettakin, on jo naurettava. Erittäin naurettava jos lihaa syöviä lemmikkejä pitää: "minä en osta nahkakenkiä eettisistä syistä mutta menenpä nyt pari prosessoitua lihavalmistetta ostamaan". Kuten sanottua, ainoa syy olla vegaani (eikä pelkästään kasvissyöjä) näyttää olevan "mä olen nyt edistyksellinen ja siksi parempi kuin sinä".

      Lainaa

    81. Tulos: -17 (37 ääntä)
      Noria: Ihan oikeassa Tarja on. Vegaani joka vastustaa lihateollisuutta mutta silti omistaa lihansyöjälemmikin on kyllä ironian huippu.
      Ihan oikeassa Tarja on. Vegaani joka vastustaa lihateollisuutta mutta silti omistaa lihansyöjälemmikin on kyllä ironian huippu.

      Lainaa

    82. Tulos: -2 (16 ääntä)
      PäteePieremällä: Eläinsuojelu- ja -oikeusasiat ovat lähellä sydäntäni ja pyrin elämään ekologisesti mm. jättämällä lihan pois ruokavaliosta, kulkemalla jalan tai bussilla ja kierrättämällä, mutta mulla on kissa ja siitä en prkl luovu vaikka kuka sanois mitä. Jos se tekee musta jonkun mielestä huonon ihmisen, että adoptoin kodittoman [...]
      Ei tuo tee sinusta huonoa ihmistä, päin vastoin! Mutta jos paasaat lihatuotannon hirvittävyyksistä ja kuinka et sen takia voi ostaa nahkatuotteita jne, mutta kuitenkin ostat prosessoituja lihatuotteita, niin kyllä ainakin minä saan kuvan hieman naiivista yhden asian ihmisestä. En varmasti pubissa sanoisi mitään, hymyilisin vain sisäänpäin, pahempaakin olen kuullut.

      Lainaa

    83. Tulos: -9 (21 ääntä)
      Lol: Vaikka se onkin kaikkien oma päätös mitä syö, eläin ei ole valinnut samaa. Eläimen kuuluu syödä nii kuin sillä on luontaista. Vaikka itse olisikin vegaani, ei tarkoita ettei voi antaa eläimelle/ lapselle / puolisolle / vanhemmille/ naapurille lihasta tehtyä ruokaa.
      Ethän sinä sitten enää ole lihateollisuutta ja eläinten tappamista vastustava hipsteri-vegaani, sinä olet "vain" ihan tavallinen kasvissyöjä. Et sen enempää, et vähempää.

      Lainaa

    84. Tulos: -20 (36 ääntä)
      Kyllä näkee jotta jos on vekaani tai muuten vaan vastustaa lihan syöntiä niin kyllä näkee jotta järki on karannu jonnekkin hyvin kauvas. Parempi olis vaan syörä sitä lihaa.

      Lainaa

    85. Tulos: +16 (36 ääntä)
      Hauskaa, miten kaikki kommentoijat ovat missanneet olennaisen pointin. Kaikki vegaanit eivät ole vegaaneja eettisistä tai ekologisista syistä. Eräskin tuttuni on tiukasti vegaani koska vegaaniruokavalio sai helpottaa psoriasista. Mikä ongelma tällaiselle tyypille on antaa kissalleen lihaa? Veganismi on edelleen ihan vain ruokavalio, ei uskonto. Sitä ei saa vegaanijumalan vihoja päälleen jos joskus koskee lihaa tai ostaa kissanruokaa.

      Lainaa

    86. Tulos: -9 (17 ääntä)
      Olen vegaani. Eipä mulla muuta.

      Lainaa

    87. Tulos: +9 (17 ääntä)
      Niisku: Eräskin tuttuni on tiukasti vegaani koska vegaaniruokavalio sai helpottaa psoriasista. Mikä ongelma tällaiselle tyypille on antaa kissalleen lihaa? Veganismi on edelleen ihan vain ruokavalio, ei uskonto. Sitä ei saa vegaanijumalan vihoja päälleen jos joskus koskee lihaa tai ostaa kissanruokaa.
      Mistä tuttusi voi löytää tällä hetkellä? Vegaani-inkvisition ja Suomen veganistisen kirkon teloittajan puolesta kyselen.

      Lainaa

    88. Hattarapilvi 3.2.2019 23:35
      Tulos: 0 (8 ääntä)
      Toivon sieluni pohjasta että Tarjalla ei ole lemmikkiä, yhtäkään, eikä tule koskaan olemaan.

      Lainaa

    89. Tulos: +9 (13 ääntä)
      Jos yhtään on FB-ryhmissä seurannut Tarjan kommentointia, niin tietää, että Tarja on sekasyöjä, joka ei syö kanaa, koska pitää kanoja lemmikkinään.

      Lainaa

    90. Tulos: +13 (19 ääntä)
      Ace: Parasta olis, jos Tarja vielä loppuun toteaisi, ettei itse edes ole vegaani.
      Siis toi on Siipikarja-Tarjana tunnettu tyyppi, joka EI ole vegaani. Sen profiilista löytyy mm. kun tyyppi on vauhkonnu siitä, et joku kunta ei suostunu tarjoo sen pienokaiselle punaista lihaa siipikarjapäivänä. Ja sitä kiinnostaa siis vain ja ainoastaan lintujen oikeudet.

      Lainaa

    91. Tulos: -3 (9 ääntä)
      Häh: Mikä pointti multa meni ohi, ei voi antaa kalaa kissalleen koska on vegaani, mut siipikarjassa ei oo mitään vikaan? Kala nyt on paljo eettisempää ruokaa kui joku kana…
      Samaa mietin. Pelottavaa että tuossa keskustelee 2 ihmistä jotka molemmat taidettaisiin todeta oikeustoimikelvottomiksi.

      Lainaa

    92. Tulos: +7 (9 ääntä)
      Leipäressu: “…kissan omistaminen tekee kyllä sen eläinrakkauden tyhjäksi.” Eikö siis oikeasti eläinrakas ihminen voi pitää tiikereistä, pöllöistä, susista, sillä nämä tappavat ja syövät niitä rakkaita kasvissyöjä-eläimiä? Enpä millään usko, että kissanruokapurkeissa on sisäfilettä tai muitakaan paloja, jotka menisivät kaupaksi ihmisruokana.
      Sisäfile ei edes kissan kannalta olisi niitä parhaita paloja. Luinen liha, sisäelimet ja rasva on kissalle (oikeassa suhteessa) paljon parempi kuin yksipuolinen pihvin popsiminen.

      Lainaa

    93. Tulos: +8 (14 ääntä)
      efe: Vegaaniseen elämäntapaan, anna mun kaikki kestää Suomessa pellot kyllästetään sianulosteella eli kaikki saa elimistöönsä sikapartikkeleita oli vege tai sekäsyöjä. Tiesitkö muuten, että tekonahka on pahinta luonnonmyrkkyä eli pvc:tä? On paljon ekologisempaa käyttää aitoa nahkaa joka dumbataan muuten kaatopaikalle. Myös [...]
      Koska maailmassa ei tunnetusti ole muita materiaaleja kuin nahka ja PVC.

      Lainaa

    94. Arthur Brown 5.2.2019 22:56
      Tulos: -3 (11 ääntä)
      Noria: Ihan oikeassa Tarja on. Vegaani joka vastustaa lihateollisuutta mutta silti omistaa lihansyöjälemmikin on kyllä ironian huippu.
      Tämä. ...jos motivaationa on moraalinen lihansyönnin välttäminen: Tehotuotanto, eläinten kärsimys tai ilmastonmuutos joko ovat tärkeitä motivaatioita tai sitten eivät ole. Se että pitää Suomen luonnon kannalta vierasta eläintä vangittuna ja syöttää sille pieneläimiä oman huvin vuoksi ei sovi edelliseen mitenkään. Jos veganismi taas lähtee esim. mausta ja tekstuurista, niin go for it. Samalla voi ymmärtää kissan arvon lemmikkinä ja kotieläimenä.

      Lainaa

    95. Kiinnostaa kyllä 7.2.2019 18:44
      Tulos: -4 (8 ääntä)
      efe: Juu ne tosiaan tappavat pieniä määriä pikkulintuja. Tiesitkö, että se määrä mitä niitä tappavat on häviävän pieni verrattuna esim. näätäeläinten tappamiin? Ranskassa syksyisin verkotetaan täällä meillä pesineiden pikkulintujen poikasia ruoaksi..aiotko mennä sinne paasaamaan? Se on sentään oikeasti erittäin epäeettistä toimintaa.
      Kissa on pahin peto, tappaa eniten.

      Lainaa

    96. Tulos: +7 (9 ääntä)
      Tiedän tuon Tarjan. Hänelle kanat ja muutkin lintueläimet ovat erityisen sydäntä lähellä. Ei ole vegaani vaan syö mielellään kyllä tehotuotettua nisäkästä ja maitotuotteita, mutta kanat ja kananmunat on hälle pyhiä. Harrastaa trollailua erilaisissa eläinoikeusryhmissä tuomiten kaikki muut eläinten oikeuksien puolesta jotain tekevät, jos nämä eivät ota omaksi suojelun kohteekseen nimenomaan lintuja. Ja tämä tyyppi on muuten sitten vielä opettaja ;)

      Lainaa

    97. Tulos: -9 (15 ääntä)
      Aika nolo tapaus Elias. No jokainen tyylillään. En ymmärrä miksi täällä Tarjan kimppuun hyökätään.

      Lainaa

    98. Kiistelty raadonsyöjä 8.9.2022 17:05
      Tulos: -2 (2 ääntä)
      En ole vegaani mutta tuohan on ihan totta että onhan siinä helvetinmoinen ristiriita olla vegaani ja pitää petoa lemmikkinä.

      Lainaa

    99. Internetitön vesinokkaeläin 5.4.2023 9:09
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      No, niin kuin Elias itsekin sanoi, ei johdu aina eettisistä syistä, jos on vegaani. Joten tämä kommenttiosio on räjähtänyt käsiin, kun joka toinen kommentti paasaa eettisyydestä.

      Lainaa

    100. Internetitön vesinokkaeläin 5.4.2023 9:11
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Kiistelty raadonsyöjä: En ole vegaani mutta tuohan on ihan totta että onhan siinä helvetinmoinen ristiriita olla vegaani ja pitää petoa lemmikkinä.
      Mihin se lemmikki pitää heivata? Kissat elää kuitenkin usein yli 15v, eikö ihminen saa muuttua sinä aikana?

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kissat, kissa, vegaanit, kasvisruoka, liha, ruoka, eläimet, kuva, kanat