Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Ette ymmärrä: Alaikäisyys on vaikeaa

Klassinen teiniangsti iskee.
Ette ymmärrä: Alaikäisyys on vaikeaa

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 128 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +2677 (2697 ääntä)
      Ehkä ihan hyvä et Julius ei pääse vielä baariin vetämään vapaasti viskiä.

      Lainaa

    2. Tulos: +1239 (1299 ääntä)
      mitä kettua, onko Jonneja *oikeasti* olemassa, luulin että ne on vaan Internet -legenda/meemu

      Lainaa

    3. Tulos: +718 (756 ääntä)
      Voi ei. Ei oo edessä kovin loistava tulevaisuus.

      Lainaa

    4. Raakakauppa 26.1.2016 0:38
      Tulos: +1537 (1551 ääntä)
      Käviköhän Jullella mielessä että juuri tuo asenne voisi olla syynä alaikäisten rajoituksille?

      Lainaa

    5. Tulos: +977 (1029 ääntä)
      On se rankkaa... Olis just mahtavaa olla vielä alaikänen ja velvollisuuksista suhtkoht vapaa.

      Lainaa

    6. Tulos: +909 (923 ääntä)
      Ei hätää, ei se baari niin kummonen paikka oo.

      Lainaa

    7. Tulos: +1014 (1022 ääntä)
      Enää vain vuosi ja sitten Julius on vapaa kaikista rajoituksista ja velvollisuuksista..... ;)

      Lainaa

    8. Tulos: +261 (319 ääntä)
      No on se hyvä että vuoden päästä menee veroista tonki elättämisee. Koska kuka sitä nyt töitä jaksaa tehä ku voi pelaa ja vetää massii kelast. (Koska kun täyttää 18 se vaa tarkottaa että voi tehä vaan noita juttuja joita ei tällä hetkellä saa mutta vastuu ei varmasti myöskään kasva) Vai miten se meni? :O

      Lainaa

    9. Tulos: +620 (630 ääntä)
      Heiluttelen täällä kahta kättä täysi-ikäisenä, hahaa!

      Lainaa

    10. Tulos: +513 (533 ääntä)
      Kertoo jotain elämästä jos ei oo muuta ku oottaa et täyttää 18 ja pääsee vetää pään täyteen baarissa

      Lainaa

    11. Tulos: +274 (312 ääntä)
      Onkohan Juliuksen vanhemmat ylpeitä tulevasta juoppopojastaan?

      Lainaa

    12. Tulos: +61 (91 ääntä)
      *heavy breathing*

      Lainaa

    13. Tulos: +392 (416 ääntä)
      Loistavaa, alkoholiongelma on puhkennut jo ennen baarielämän aloittamistakaan.

      Lainaa

    14. Tulos: +515 (519 ääntä)
      Voi Julius. Saattaa tulla hieman rude awakening, kun tajuaa, mitä kaikkea aikuisena joutuukaan kestämään.

      Lainaa

    15. Tulos: +512 (526 ääntä)
      Pitäis olla joku kypsyys-/älykkyystesti, jonka suorittamalla tulis vasta täysikäseks ja sais ajokortin/äänestysoikeuden/pääsis baareihin.

      Lainaa

    16. Tulos: +686 (696 ääntä)
      En saa viettää iltaa myöhään. Eli pitää mennä nukkuman niinkuin lapset. Jotenkin söpöö. Meidän yhdeksänvuotias valittaa samasta asiasta.

      Lainaa

    17. Tulos: -26 (200 ääntä)
      Mene nyt poika väärillä papereilla baariin. Niin ne kaikki toisetkin tekevät.

      Lainaa

    18. Tulos: +157 (181 ääntä)
      Ajokortti oli itsellä se asia jonka takia eniten odotin 18v synttäreitä.

      Lainaa

    19. Tulos: +192 (332 ääntä)
      Yksi 18v syntymäpäiväni huippukohdista oli se kun sain erota kirkosta.

      Lainaa

    20. Tulos: +536 (536 ääntä)
      Haluaisin nähdä Juliuksen naaman kun se tajuaa ettei siihen viskiin kaikkien laskujen jälkeen ookkaan varaa.. ;)

      Lainaa

    21. Tulos: +292 (296 ääntä)
      ...ja sitten tajusin että aikuisuus ei ollutkaan mahtavaa

      Lainaa

    22. Tulos: +339 (343 ääntä)
      Nii ja sit kun on sen 18 kiroaa sitä kuinka paska maailma on, kun kaikki on niin kallista, viski maksaa paljon ja ei oo rahaa...

      Lainaa

    23. Tulos: +185 (241 ääntä)
      En oo koskaan ees harkinnut tätä, mutta pitäskö alkoholin suojaikäraja nostaa sinne 20?

      Lainaa

    24. Tulos: -144 (342 ääntä)
      Meerkat: Yksi 18v syntymäpäiväni huippukohdista oli se kun sain erota kirkosta.
      Ja kirkko on tietysti tuotava mukaan joka keskusteluun. *huoh* Pakottiko vanhemmat rippikouluun, vai mikset eronnut jo 15 vuotiaana? Otitko kuitenkin rippilahjat vastaan mielissäsi vai sanoitko ettet voi vastaan ottaa lahjoja, koska koko juttu on vastoin vakaumustasi?

      Lainaa

    25. Tulos: +219 (221 ääntä)
      Ja just tästä syystä kiva, ettei ollut facebookkia kun mää olin 16v. :D

      Lainaa

    26. Tulos: +146 (148 ääntä)
      Mäkin 16v luulin, että kun on 18 on kuulia ku voi kruisailla kaupungissa jne jne jne. Olihan se kuulia pyöräillä yhdelle ku useampaan ei ollut varaa.

      Lainaa

    27. Tulos: +72 (84 ääntä)
      Kun itse täytin 18, huomasin sen vasta, kun pankista soitettiin...

      Lainaa

    28. Tulos: +57 (81 ääntä)
      Ihan normaalia ajatteluahan tuo on. Juurikin sen takia on alaikäisyys (tosin valitettavasti 18v ei nyt välttämättä aina tarkoita ihan kypsää, itsenäistä aikuista).

      Lainaa

    29. Tulos: -85 (189 ääntä)
      MoniQ: En oo koskaan ees harkinnut tätä, mutta pitäskö alkoholin suojaikäraja nostaa sinne 20?
      Vitut. Ite sekoilin sekoiluni teininä ja kävin baareissa 16 vuotiaasta asti. Ja kas kummaa, täytettyäni 18, en enää jaksanut käydä baareissa vaan panostin mielummin töihin ja siihen, että löydän oman alani. Nyt päälle parikymppisenä opiskelen yliopistossa unelma-alaani ja toisinkuin ryhmämme "junnut" eli 19-20 vuotiaat, keskityn nimenomaa opiskeluun, en kaikenmaailman opiskelijabileisiin ;)

      Lainaa

    30. NatsoNopsa 26.1.2016 6:59
      Tulos: +85 (93 ääntä)
      Julius, kasva aikuiseksi mieleltäsi ennen kuin iältäsi...

      Lainaa

    31. Mother of Vile Excrement 26.1.2016 7:04
      Tulos: +155 (187 ääntä)
      Marina: Ja kirkko on tietysti tuotava mukaan joka keskusteluun. *huoh* Pakottiko vanhemmat rippikouluun, vai mikset eronnut jo 15 vuotiaana? Otitko kuitenkin rippilahjat vastaan mielissäsi vai sanoitko ettet voi vastaan ottaa lahjoja, koska koko juttu on vastoin vakaumustasi?
      Olipa tosiaan osuva tuo nimimerkkisi.

      Lainaa

    32. Tulos: +98 (208 ääntä)
      Kuka kertoo Juliukselle, että viskiä hän pääsee siemailemaan vasta täytettyään 20?

      Lainaa

    33. Tulos: -27 (53 ääntä)
      Meerkat: Yksi 18v syntymäpäiväni huippukohdista oli se kun sain erota kirkosta.
      Meinaatko ettei aiemmin voi, vai että onnistuu alaikäisenä vain jos vanhemmat suostuvat?

      Lainaa

    34. Tulos: +91 (175 ääntä)
      Marina: Ja kirkko on tietysti tuotava mukaan joka keskusteluun. *huoh* Pakottiko vanhemmat rippikouluun, vai mikset eronnut jo 15 vuotiaana? Otitko kuitenkin rippilahjat vastaan mielissäsi vai sanoitko ettet voi vastaan ottaa lahjoja, koska koko juttu on vastoin vakaumustasi?
      Älä ny viitti, tuo oli hyvä kommentti. Uskonnot kuolevat, kun maailma kehittyy/sivistyy jota taas tapahtuu tietysti nuorten ansiosta. Lapsi ei ole syntyjään uskovainen, joten olisi vain hyvä ettei lapsi saisi kuulua mihinkään uskontoon alaikäisenä.

      Lainaa

    35. Tulos: +109 (171 ääntä)
      Kun Julius täyttää 18 ja menee baariin, alkaa se kitinä kun pitää vielä odottaa kaksi vuotta että saisi ostaa väkeviä.

      Lainaa

    36. Tulos: +291 (291 ääntä)
      Viime keväänä just kuuntelin, kun 16-vuotias kummityttö odotti pääsyä omaan kotiin, kun kotona äiti pakottaa tekemään kotitöitä. Tytön tehtävänä oli siis roskien vienti, ei muuta. Syksy koitti ja opiskelupaikan myötä myös oma koti. Jokohan olis aina kaiken ilmaiseksi saaneelle tytölle totuus selvinnyt?

      Lainaa

    37. Tulos: +94 (94 ääntä)
      Miksi teiniangsti ja sosiaalinen media eivät svi yhteen?

      Lainaa

    38. Tulos: +91 (133 ääntä)
      Marina: Ja kirkko on tietysti tuotava mukaan joka keskusteluun. *huoh* Pakottiko vanhemmat rippikouluun, vai mikset eronnut jo 15 vuotiaana? Otitko kuitenkin rippilahjat vastaan mielissäsi vai sanoitko ettet voi vastaan ottaa lahjoja, koska koko juttu on vastoin vakaumustasi?
      Miksi lahjojen vastaanottaminen olisi jonkun vakaumusta vastaan? Minä kävin riparin, otin lahjat vastaan ja toimin vielä 5 vuotta isosena/yökkönä vaikka olen käytännössä satanisti. Ei siihen kirkkoa tarvita että osaa olla apuna ja tukena nuorille tai vastaanottaa lahjoja :D

      Lainaa

    39. Tulos: +135 (143 ääntä)
      Miu: Kun Julius täyttää 18 ja menee baariin, alkaa se kitinä kun pitää vielä odottaa kaksi vuotta että saisi ostaa väkeviä.
      Ei kai se baaria koske? Vai onko asiat muuttuneet kymmenessä vuodessa? Kyllä minä join Jekkua baarissa alle kakskymppisenä.

      Lainaa

    40. Tulos: +78 (88 ääntä)
      Näin täysi ikäisenä välillä toivon että voisin olla taas alaikäinen eikä olisi näitä täysi ikäisyyden tuomia vastuitaja murheita. Ei ollut murheita että miten palkka riittää asumiseen, ruokaan, laskuihin ja muihin menoihin. Voi melkein sanoa että elämä oli helppoa alaikäisenä kun oli ne vanhemmat jotka auttoivat rahallisesti jos tarve vaati. Nyt tuntuu että vaikka kuinka käyn töissä niin rahat eivät meinaa riittää elämisen ylläpitämiseen. Ei taida tämä kyseinen henkilö ymmärtää miten paljon vastuuta ja työtä se vaatii aloittaa oma elämä omassa asunnossa. Vaikka vaikuttaa siltä että tämä henkilö tulee olemaan sossun

      Lainaa

    41. Tulos: +193 (197 ääntä)
      Miu: Kun Julius täyttää 18 ja menee baariin, alkaa se kitinä kun pitää vielä odottaa kaksi vuotta että saisi ostaa väkeviä.
      Öh? Kyllä baarissa saa 18v ostaa väkeviä. Alkosta ei saa. Juliukselle tosin käy sillein, että huomaa viskin olevan baarissa niin kallista ettei ole varaa. Menee alkosta sitä hakemaan ja ei saakkaan kun ei ole 20 :D

      Lainaa

    42. Tulos: +59 (67 ääntä)
      Vakioasiakas ja kuvittelee että kela ja sossu totta kai maksaa kaiken tämän baarissa käymisen yms. Kyllä se karu totuus iskee vielä päin kasvoja että se täysi ikäisyys ei todellakaan ole nii helppoa.

      Lainaa

    43. Asennevamma 26.1.2016 8:06
      Tulos: +186 (186 ääntä)
      Mirjam: En saa viettää iltaa myöhään. Eli pitää mennä nukkuman niinkuin lapset. Jotenkin söpöö. Meidän yhdeksänvuotias valittaa samasta asiasta.
      Haha, ihana. :D Itse oikein odotan että saa mennä nukkumaan niin kun lapset. Nukun päiväuniakin. Tulispa joku vielä peittelemään.

      Lainaa

    44. Tulos: +132 (174 ääntä)
      1. Rööki maistuu pahalta ja maksaa liikaa. 2. Bisse maistuu pahalta ja maksaa liikaa. 3. Baarissa ei edes ole hauskaa ja maksaa liikaa. 4. Rahapelit ovat rahantuhlausta. 5. Nukkuminen on helvetin kivaa ja tarpeellista. Mene sinäkin vaan nauttien nukkumaan kun äiti käskee. Täysi-ikäisyys on glamouria täynnä. PS. Älä Julius ole tommonen scrublord, git gud niin pärjäät varmaan siinä CoDissakin.

      Lainaa

    45. Tulos: -12 (50 ääntä)
      Sssssss: Haluaisin nähdä Juliuksen naaman kun se tajuaa ettei siihen viskiin kaikkien laskujen jälkeen ookkaan varaa..
      Tai sen kun se tajuaa, että väkevillä onkin eri ikäraja kuin miedoilla alkoholijuomilla.

      Lainaa

    46. Tulos: +77 (83 ääntä)
      Baarissa ei ole erikseen drinkkikohtaisia ikärajoja. 18- vuotiaana saat baarissa juoda kaikkea mitä löytyy.

      Lainaa

    47. Tulos: -25 (73 ääntä)
      mehmä: Älä ny viitti, tuo oli hyvä kommentti. Uskonnot kuolevat, kun maailma kehittyy/sivistyy jota taas tapahtuu tietysti nuorten ansiosta. Lapsi ei ole syntyjään uskovainen, joten olisi vain hyvä ettei lapsi saisi kuulua mihinkään uskontoon alaikäisenä.
      Minähän vain ihmettelin miksei eronnut jo 15 vuotiaana, miksi odotti 18 vuoteen.

      Lainaa

    48. Tulos: +107 (107 ääntä)
      Kovasti olisi kyllä nuo kommentitkin kiinnostanu, minkälaisia kavereita meidän alaikäisellä Juliuksella on.

      Lainaa

    49. Tulos: +144 (144 ääntä)
      "Hankin oman kämpän...haistakaa paska kaikki ketkä rajoitti mun elämää ennen kuin täytin 18..." Rakas angstinen teini, mitäpä jos muutat omaan kämppään, maksat itse laskusi, ostat itse ruokasi/vaatteesi, laitat itse pöperösi ja siivoat itse kämppäsi. Tee se nyt heti kun vielä tiedät kaikesta kaiken. :-)

      Lainaa

    50. Tulos: +129 (143 ääntä)
      blur: Voi ei. Ei oo edessä kovin loistava tulevaisuus.
      18-vuotispäivänään Julle vetää lärvit, herää putkasta ja huomaa, että on rikosvastuussa kaikesta sähläämisestään, eikä iskän ja äiskän ole pakko enää päästää häntä kotiin pelaamaan Call of Dutyä, vaan kamat on kannettu pihalle pressun alle, lukot vaihdettu ja ovessa lappu: hanki asunto ja työpaikka.

      Lainaa

    51. Tulos: -14 (86 ääntä)
      Marina: Minähän vain ihmettelin miksei eronnut jo 15 vuotiaana, miksi odotti 18 vuoteen.
      Aika kriittisesti kysyit kuitenkin! Itse esim kävin riparin vaan sen rahan takia ja kavereiden takia. Yhessä pyöritettiin silmiä ja haukoteltiin rukouksille

      Lainaa

    52. Tulos: -11 (55 ääntä)
      Huomaa taas suomalaisuuden... heti kun täyttää 18 pitää alottaa se >Alkoholi >Bisse >Pää täyteen Ps. oiskin rahaa käydä baareissa :-D

      Lainaa

    53. Tulos: +104 (110 ääntä)
      Ajatelkaa, hän saa pian äänestää vaaleissa.

      Lainaa

    54. Tulos: -13 (61 ääntä)
      Meerkat: Yksi 18v syntymäpäiväni huippukohdista oli se kun sain erota kirkosta.
      Mitä varten sä niin kauan odotit? Ei sitä varten tarvitse täysi-ikäinen olla.

      Lainaa

    55. Tulos: +47 (127 ääntä)
      No voi hellanlettas sentään, Juliushan on ihan tavallinen angstaava teini ja täällä itketään kuorossa että onpa siinä meillä alkoholisti ja luuseri ja herraties mitä. Kuka muka ei ole itse tuskaillut täysi-ikäsyyden kynnyksellä että voi kun olis jo ikää siihen ja siihen? Kaikki ovat, tosin kaikki eivät ole sitä julkisesti somessa julistaneet, mutta ihan peruspoika tuo Julius on. Teineillä on teinien murheet ja niin kuuluu ollakin. Ehtii niitä aikuisten juttuja miettiä sitten kun niiden aika on.

      Lainaa

    56. Tulos: +17 (33 ääntä)
      Omien reilun 15 vuoden takaisten muistikuvieni mukaan ainut asia, mikä alaikäisyydessä ärsytti oli se, ettei ollut ajokorttia. Joskus tympäsi meinaan mennä töihin lauantai tai sunnuntai aamuna / arki iltana kävellen / bussilla kun molemmissa päissä sai kävellä pari kilometriä rännässä / loskassa / sateessa. Hyvällä kelillä homma oli ihan ok, kun pääsi skoballa ovelta ovelle. Lisäksi olin vielä töissä varaosaliikkeessä, jossa kaikki olivat enemmän tai vähemmän automiehiä joten auton omistaminen olisi ollut ihan mukavaa porukkaan sulautumisen takia. Korjasin kyllä asian heti kortin saatuani.

      Lainaa

    57. Tulos: +100 (102 ääntä)
      noppa: Pitäis olla joku kypsyys-/älykkyystesti, jonka suorittamalla tulis vasta täysikäseks ja sais ajokortin/äänestysoikeuden/pääsis baareihin.
      Joo, ja lastenhankkimiseen vielä joku ekstratesti..

      Lainaa

    58. Seppo Saviniemi 26.1.2016 9:46
      Tulos: +76 (76 ääntä)
      Ei se elämä aina mene just niin kuin haluaa aikuisenakaan.

      Lainaa

    59. Tulos: +30 (50 ääntä)
      Juu eiköhän meistä monella ole teininä ollut mielialojen heittelyä puolin ja toisin. Juliukselle paljon tsemppiä, kyllä se siitä! Aika tuntuu tuossa iässä kuluvan niin hitaasti mutta on se sen arvoista, koita nauttia kaikesta siitä mitä sinulla nyttenkin on.

      Lainaa

    60. Tulos: +82 (86 ääntä)
      Just eilen illalla mietin ennen nukkumaan menoa sitä, että miten kakara sitä oli vielä 18-vuotiaana tai oikeastaan vielä parikymppisenäkin. Toisaalta ihmettelin myös miten helvetin nopeasti aika on kulut sen jälkeen, kun täytti viimein sen 18. Rehellisyyden nimissä pitää myöntää, että kyllähän sitä itsekin odotti kovasti tulevansa "aikuiseksi" ja ihan samanlaiset asiat sitä itseäkin harmitti joskus. Olin väärässä. Voi kun sitä olisikin edelleen huolet sillä tasolla, ettei pärjää Call Of Dutyssa tai ettei pääse baariin. Olkaa nyt ihmiset lapsia vielä kun voitte, se on loppujen lopuks aika lyhyt aika se.

      Lainaa

    61. Tulos: +50 (62 ääntä)
      Marina: Ja kirkko on tietysti tuotava mukaan joka keskusteluun. *huoh* Pakottiko vanhemmat rippikouluun, vai mikset eronnut jo 15 vuotiaana? Otitko kuitenkin rippilahjat vastaan mielissäsi vai sanoitko ettet voi vastaan ottaa lahjoja, koska koko juttu on vastoin vakaumustasi?
      Kirkosta ei erota 15-vuotiaana ilman vanhempien lupaa.

      Lainaa

    62. Tulos: -8 (34 ääntä)
      NatsoNopsa: Julius, kasva aikuiseksi mieleltäsi ennen kuin iältäsi…
      ymmärtäähän sen, ettei se ole mieleltään kasvanut samaa tahtia mitä iältään. Kun pelailee CoD:ia alaikäisenä.

      Lainaa

    63. Tulos: +17 (67 ääntä)
      onfb: …ja sitten tajusin että aikuisuus ei ollutkaan mahtavaa
      Miten ei ole? Tuo Juliuksen nillitys baariin pääsystä on epäilemättä hiukan huvittava/ omalaatuinen pakkomielle, mutta en ymmärrä miksi tuo "oi ihana vapaa lapsuus" olisi yhtään järkevämpää. Kyllä itse ainakin käyn ihan mielelläni töissä sen kahdeksan tuntia että loput 16 saan tehdä ihan mitä hittoa vain ikinä haluan. Kouluaan ei ainakaan omana aikanani saanut valita; työpaikkansa saa. Asuinpaikkaansa ei lapsena saa valita, aikuisena saa. Ja sen kenen kanssa asuu, ja sen mitä syö, tai mitä tekee illalla, tai minne menee lomalle -pitää olla patologisen patalaiska tai harvinaisen avuton että halutakseen luopua itsemääräämisoikeudestaan vain siksi ettei tarvitsisi huolehtia laskuista.

      Lainaa

    64. Tulos: +9 (25 ääntä)
      Voi raukka :/ Jaxuhali <3

      Lainaa

    65. Tulos: +24 (40 ääntä)
      Olisinki vielä alaikänen. Vanhemmat maksais laskut, ei tarttis huolehtia kuinka raha ei riitä kun töitä ei meinaa saada tarpeeksi elättääkseen itteään. On se niin rankkaa lapsena ollu taas...

      Lainaa

    66. Tulos: +56 (68 ääntä)
      Marina: Ja kirkko on tietysti tuotava mukaan joka keskusteluun. *huoh* Pakottiko vanhemmat rippikouluun, vai mikset eronnut jo 15 vuotiaana? Otitko kuitenkin rippilahjat vastaan mielissäsi vai sanoitko ettet voi vastaan ottaa lahjoja, koska koko juttu on vastoin vakaumustasi?
      Alaikäisenä ei voi erota ilman huoltajien suostumusta. Minut pakotettiin tosiaan vastoin vakaustani käymään rippikoulu. Vanhemmilleni oli tärkeämpää se, miltä me suvun silmissä näytetään, kuin omatuntoni. Kun aneluni ei toiminut, niin tyydyin kohtalooni - aloin uskomaan heidän puheitaan että joutuisimme sukumme paheksumaksi ja hylkäämäksi jos en riparia kävisi. Lahjukset eivät painaneet päätöksenteossani yhtään. Otin ne kuitenkin vastaan, koska en uskaltanut tulla "ulos kaapista".

      Lainaa

    67. tuleva rakennusmestarinainen 26.1.2016 10:35
      Tulos: +36 (42 ääntä)
      Kyllä. On se elämä vaikeeta. Ja Call of Dutyn vika se vasta onki että kaikki mennee päin vittua.

      Lainaa

    68. Raakakauppa 26.1.2016 10:43
      Tulos: +31 (41 ääntä)
      Marina: Ja kirkko on tietysti tuotava mukaan joka keskusteluun. *huoh* Pakottiko vanhemmat rippikouluun, vai mikset eronnut jo 15 vuotiaana? Otitko kuitenkin rippilahjat vastaan mielissäsi vai sanoitko ettet voi vastaan ottaa lahjoja, koska koko juttu on vastoin vakaumustasi?
      Alle 18-vuotias tarvitsee vanhempien suostumuksen kirkosta eroamiseen, ja jotkut eivät sitä suostu antamaan. En kyseisestä tyypistä tiedä, mutta minä en ainakaan käynyt rippikoulua koska se on vastoin vakaumuksiani. Kuuluin kuitenkin kirkkoon kunnes täytin 18, ja samana päivänä erosin.

      Lainaa

    69. Tulos: +33 (57 ääntä)
      Voin täysin vilpittömästi myöntää olleeni lähes samanlainen 16-vuotiaana. Kyllä, odotin baariin pääsyä ja omaan kotiin muuttamista. Kyllä, se oli jännää sitten, kun se päivä lopulta koitti ja kyllä, kävin baarissa runsaasti. Silti minusta kasvoi ihan kunniallinen kansalainen enkä käy enää baareissakaan. :D Totta kai sitä ns. aikuistumista odottaa ja tuossa iässä suuri osa ihmisistä on angstisia teinejä, jolloin ottaa vähän liikakierroksia ties mistä. En ees uskalla ajatella mitä nolouksia silloin kirjoiteltiin johonkin irc-galleriaan. Että eipäs nyt tuomita nuorta poikaa alkkikseksi ja luuseriksi normaalin teineilyn takia. Kyllä se vielä huomaa, ettei se viskin kittaaminen ja baarissa istuminen lopulta niin hehkeää ole.

      Lainaa

    70. Tulos: +39 (39 ääntä)
      näkispä kommentit :D

      Lainaa

    71. yli opisto hörho 26.1.2016 11:17
      Tulos: +57 (63 ääntä)
      Julius ei nyt taida ihan käsittää mitä kaikkea siihen "aikuisuuteen" liittyy. Joo, se on juuri sitä että muutat omaan kämppään ja vedät vaan viskiä baarissa.

      Lainaa

    72. Tulos: -51 (67 ääntä)
      Mä pääsin baareihin sisään jo 14 vuotiaanan. Hauskaa on ollut ja naisia piisannut. :D

      Lainaa

    73. Tulos: +13 (27 ääntä)
      Jätkä tulee yllättymään kun täyttää 25 vuotta, ei se ihan niin menekään. Voi kunpa voisikin palata huolettomaksi alaikäiseksi.

      Lainaa

    74. Tulos: -2 (36 ääntä)
      Njäh: Ajatelkaa, hän saa pian äänestää vaaleissa.
      Ja varmasti menee kokoomukselle tai demareille ääni.

      Lainaa

    75. Tulos: +24 (26 ääntä)
      Kyllä on vaikeeta teinin elämä.

      Lainaa

    76. Tulos: +22 (30 ääntä)
      Timppa: Kuka kertoo Juliukselle, että viskiä hän pääsee siemailemaan vasta täytettyään 20?
      Miten niin? Kyllähän sitä baarissa saa jo 18-vuotiaana.

      Lainaa

    77. kansalainen 26.1.2016 13:10
      Tulos: +9 (35 ääntä)
      Raakakauppa: Alle 18-vuotias tarvitsee vanhempien suostumuksen kirkosta eroamiseen, ja jotkut eivät sitä suostu antamaan. En kyseisestä tyypistä tiedä, mutta minä en ainakaan käynyt rippikoulua koska se on vastoin vakaumuksiani. Kuuluin kuitenkin kirkkoon kunnes täytin 18, ja samana päivänä erosin.
      Alaikäisenä ei tarvitse myöskään maksaa kirkollisveroa joka on se ainut ei-hengellinen haitta kirkkoon kuulumisesta ja itse en halunnut edes keskustella koko eroamis asiasta vanhempieni kanssa joten odotin 18v ja itseasiassa oli muutenkin mielestäni fiksumpaa odottaa siihen 18v koska minusta uskontoihin ei saisi edes alaikäisiä liittää ja aivopestä jo hyvin nuoresta.

      Lainaa

    78. Tulos: +22 (24 ääntä)
      Kun 12v vuotta taaksepäin muistelee eli alaikäisyyteen, niin ei ollut kovin ihanaa aikaa se. Mutta perustelut vähän erilaiset kuitenkin mitä hällä... :D

      Lainaa

    79. Tulos: +57 (57 ääntä)
      Toivottavasti joku postaa Juliuksen kokemuksia tänne hänen täytettyään 18! Stay tuned!

      Lainaa

    80. Tulos: +8 (20 ääntä)
      Hei valivali. Muuta britteihin. Siellä saat ajokortin,pääset baareihin ja saat ostaa sitä röökiäs 16v.

      Lainaa

    81. Tulos: +21 (33 ääntä)
      En halua mitenkään masentaa Juliusta, mutta ei se vielä välttämättä 18-vuotiaanakaan pääse kaikkiin baareihin (ainakin yökerhoihin taitaa olla ikäraja vähintään 20), eikä saa ostaa viinaa (paitsi niissä harvoissa baareissa, joihin se pääsee). Sitten kun se täyttää 18, se varmaan rupeaa riekkumaan muista asioista, koska 18-vuotiaallakaan ei vielä ole rajattomia aikuisten oikeuksia. Olisi mukava nähdä, mitä hän päivittelee sitten, kun se maaginen ikä on saavutettu.

      Lainaa

    82. Tulos: +23 (33 ääntä)
      No onnea että on edes jotain mitä odottaa täyikäsyydessä. Iteku en tykkää juoda enkä polttaa ja mut käytännös raahattiin autokouluun vasten tahtoa joten loppujenlopuksi kaikki mitä jäi oli vaan ne täysikäsyyden velvollisuudet. :D P.S. ja koska asun yhä kotona on mullaki vaan vielä ne nukkumaanmenoajat vaikka täysi-ikäinen oonki :D:

      Lainaa

    83. Verenkeitin 26.1.2016 14:51
      Tulos: +7 (27 ääntä)
      Marina: Ja kirkko on tietysti tuotava mukaan joka keskusteluun. *huoh* Pakottiko vanhemmat rippikouluun, vai mikset eronnut jo 15 vuotiaana? Otitko kuitenkin rippilahjat vastaan mielissäsi vai sanoitko ettet voi vastaan ottaa lahjoja, koska koko juttu on vastoin vakaumustasi?
      Sori mä olin sillon teininä kamala ihminen ja kävin riparin vaan muiden odotusten ja lahjojen takia. Lahjarahoilla ostin itelleni astiaston ja vuoden päästä muutin kotoa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. 18-vuotiaana erosin kirkosta. No regrets.

      Lainaa

    84. Tulos: +16 (24 ääntä)
      Masa: No voi hellanlettas sentään, Juliushan on ihan tavallinen angstaava teini ja täällä itketään kuorossa että onpa siinä meillä alkoholisti ja luuseri ja herraties mitä. Kuka muka ei ole itse tuskaillut täysi-ikäsyyden kynnyksellä että voi kun olis jo ikää siihen ja siihen? Kaikki ovat, tosin kaikki eivät ole sitä julkisesti somessa julistaneet, mutta ihan peruspoika tuo Julius on. Teineillä on teinien murheet ja niin kuuluu ollakin. Ehtii niitä aikuisten juttuja miettiä sitten kun niiden aika on.
      Aivan samaa mieltä. Tuohan on tavallaan hellyttävää, itse angstailin 17-vuotiaana ihan samalla lailla, kun melkein kaikki kaverit ehtivät täyttää 18 ennen minua. Silloin ei vain ollut somea, jonne tuskaansa olisi purkanut, mutta kyllä ne meikäläisen päiväkirjatekstit tuolta ajalta ovat ihan saman tyyppisiä. Sitten kun se suuri päivä koitti että pääsi luvalla baariin ostamaan sen oluttuopin, niin olihan se hienoo, mutta ei se innostus niin kauaa kestänyt :).

      Lainaa

    85. kiikiiconfused 26.1.2016 15:25
      Tulos: +11 (21 ääntä)
      Ite täytin just 22 ja haluisin niin kovasti olla taas 15...

      Lainaa

    86. Tulos: +25 (25 ääntä)
      No mieli muuttuu, kun baariin pääsee... Sit alkaa vituttamaan se kun piti mennä baariin. Rahat loppu jne..

      Lainaa

    87. Älyn jättiläinen 26.1.2016 16:02
      Tulos: +30 (32 ääntä)
      Sitten kun Julius täyttää 18, Julius hankkii oman kämpän. Tai sitten ei.

      Lainaa

    88. Tulos: -54 (66 ääntä)
      Pekka: Miksi lahjojen vastaanottaminen olisi jonkun vakaumusta vastaan? Minä kävin riparin, otin lahjat vastaan ja toimin vielä 5 vuotta isosena/yökkönä vaikka olen käytännössä satanisti. Ei siihen kirkkoa tarvita että osaa olla apuna ja tukena nuorille tai vastaanottaa lahjoja
      Olen kyllä pahoillani sun puolesta sekä kaikkien niiden lasten puolesta, joiden isosena toimit. Tuollainen teeskentely ei auta tai tue ketään! Satanismi on nimensä mukaan saatanasta, joka taas tarkoittaa sielun vihollista. Älä valitse pahaa vaan hyvä!

      Lainaa

    89. Tulos: +20 (22 ääntä)
      Voi Julius kun sinne baariin sitte menet vajaan vuoden päästä tilaamaan ensimmäisen viskis, niin ystävällisen baarimikkomillan sanottua paljonko siitä olet velkaa, huomaat tilaavas seuraavan viskos sitte kymmenen vuoden päästä...

      Lainaa

    90. Tulos: -3 (27 ääntä)
      Mutta mutta... Eihän sitä viinaa iällä juoda, kuten ei autoa kortilla ajeta. Pyytäis nyt hyvä mies kavereitaan hakemaan korin, tai vaikka useammankin, bisseä, kun kerran niin mieli tekee! :D

      Lainaa

    91. Tulos: -11 (17 ääntä)
      Sssssss: Haluaisin nähdä Juliuksen naaman kun se tajuaa ettei siihen viskiin kaikkien laskujen jälkeen ookkaan varaa..
      Eikä sitä muuten ees osteta 18v...

      Lainaa

    92. Tulos: +20 (26 ääntä)
      Tulee mieleen Apulannan laulun sanat: "Tahtoisin olla se joka olin silloin kun kuollakseni halusin tulla sellaiseksi kuin nyt olen noin tuhat vuotta taaksepäin"

      Lainaa

    93. Piilevä kyky 26.1.2016 18:56
      Tulos: +12 (20 ääntä)
      Kyllä aikuisena on paljon mukavampaa kuin teini-iän epävarmuudessa ja tunnemyrskyissä, mutta ei se liity mitenkään siihen että pääsee baareihi, saa ostaa röökiä ja bissee jne. Itse muutin omaan asuntoon (vuokralle toki) 17 vuotiaana (elelin opintotuella ja -lainalla, osa-aikatöillä jne.) mutta nykyteineillä ei taida onnistua vaan vanhempien on kustannettava kaikki 18 vuotiaaksi saakka. No mikäs siinä, hyvä kai se on. Faija on ollut "miesten töissä" jo alta 10 vuotiaasta, palkka tosin meni vanhempien pussiin. Maailma muuttuu.

      Lainaa

    94. Tulos: +12 (26 ääntä)
      mielipide: Olen kyllä pahoillani sun puolesta sekä kaikkien niiden lasten puolesta, joiden isosena toimit. Tuollainen teeskentely ei auta tai tue ketään! Satanismi on nimensä mukaan saatanasta, joka taas tarkoittaa sielun vihollista. Älä valitse pahaa vaan hyvä!
      En valitse pahaa enkä hyvää vaan parhaan. Suotta kenenkään puolesta olet pahoillasi. Tutustu asioihin ennenkuin puhelet mitä sattuu.

      Lainaa

    95. Tulos: +10 (16 ääntä)
      Jaajozzi: Omien reilun 15 vuoden takaisten muistikuvieni mukaan ainut asia, mikä alaikäisyydessä ärsytti oli se, ettei ollut ajokorttia. Joskus tympäsi meinaan mennä töihin lauantai tai sunnuntai aamuna / arki iltana kävellen / bussilla kun molemmissa päissä sai kävellä pari kilometriä rännässä / loskassa / sateessa. Hyvällä kelillä homma oli ihan ok, kun pääsi skoballa ovelta ovelle. Lisäksi olin vielä töissä varaosaliikkeessä, jossa kaikki olivat enemmän tai vähemmän automiehiä joten auton omistaminen olisi ollut ihan mukavaa porukkaan sulautumisen takia. Korjasin kyllä asian heti kortin saatuani.
      Miksei sateella voinut ajaa skoballa?

      Lainaa

    96. Tulos: -5 (11 ääntä)
      Piilevä kyky: Kyllä aikuisena on paljon mukavampaa kuin teini-iän epävarmuudessa ja tunnemyrskyissä, mutta ei se liity mitenkään siihen että pääsee baareihi, saa ostaa röökiä ja bissee jne. Itse muutin omaan asuntoon (vuokralle toki) 17 vuotiaana (elelin opintotuella ja -lainalla, osa-aikatöillä jne.) mutta nykyteineillä ei taida onnistua vaan vanhempien on kustannettava kaikki 18 vuotiaaksi saakka. No mikäs siinä, hyvä kai se on. Faija on ollut “miesten töissä” jo alta 10 vuotiaasta, palkka tosin meni vanhempien pussiin. Maailma muuttuu.
      Niinno, itse oon maksanu omat menoni 15 vuotiaasta saakka, vaikka vanhemmilla asuin. Äiti maksoi ainoastaan kouluun ja harrastuksiin liittyvät kulut, joita ei tullut paljoa.

      Lainaa

    97. Alaikäisyys jee! 26.1.2016 20:29
      Tulos: +10 (18 ääntä)
      Alle 18-vuotiaana sitä odotti ja odotti, että täysikäisyys tulee kohdalle. Nyt vasta vähän alle 30 toivoisin olevani alaikäinen taas. Kaikki biletykset biletin jo niin aikaisin, ettei kiinnosta. Laskut sun muut asuinkustannukset, sanonko mitä! Pääisipä taas nauttimaan äidn keitoksista joka päivä tuntematta oloaan saamattomaksi ja laiskaksi

      Lainaa

    98. Tulos: +8 (8 ääntä)
      Newshoes: Aivan samaa mieltä. Tuohan on tavallaan hellyttävää, itse angstailin 17-vuotiaana ihan samalla lailla, kun melkein kaikki kaverit ehtivät täyttää 18 ennen minua. Silloin ei vain ollut somea, jonne tuskaansa olisi purkanut, mutta kyllä ne meikäläisen päiväkirjatekstit tuolta ajalta ovat ihan saman tyyppisiä. Sitten kun se suuri päivä koitti että pääsi luvalla baariin ostamaan sen oluttuopin, niin olihan se hienoo, mutta ei se innostus niin kauaa kestänyt :).
      mä olin kaveriporukasta ensimmäisiä kuka pääs baariin (alkuvuodesta syntynyt) ni harmitti, vaikka ite pääs baariin, ei ollu ketään kenen kaa mennä. oli varmaan kuukaus siitä ku olin täyttäny 18, ku menin ekaa kertaa baariin. kyllähän sitä tuli sillon ravattua se joka vkl, mutta nyt hyvä jos kerran kuussa tai parissa käyn.

      Lainaa

    99. Tulos: -5 (13 ääntä)
      Jooo-oh. Olin ihan samanlainen pahanen angstaava teini. Otti päähän aivan suunnattomasti kun oli ne rajat mut myöskin se, etten saanut olla vastuussa omasta elämästäni. Tehdä omat virheeni ja oppia niistä. En halunnu elää elämää, joka on mun puolesta valmiiks "kirjotettu". Kyllä mä sen ymmärsin, että hyvää ne vaan tahtoo ja ei taho että teen niitä virheitä. Mut ku just niiden virheiden takii ihminen kasvaa ihmisenä ja oppii elämästä. 16 vuotiaana, parii kuukautta ennen kuin täytin 17, mä sitten viimein ja vihdoin otin ja lähin. Hankin oman vuokrayksiön. Ja hitto, että mä olin onnellinen, kun sain itse päättää mitä maitoa, mitä margariinia jne mä saan käyttää. Olin onnellinen, että mä sain ite päättää kenen kanssa vietän aikaa ja milloin. Ei mua harmittanu yhtään niin paljoo maksaa jotain laskuja, mitä se harmitti, etten ollu ite vastuussa tekemisistäni ja elämästäni. 18 vuotiaana, myönnän. Kaljaa meni paljon. Liian paljon. Siihen ne rahat meni, mikkä laskuista jäi. Mut kyllähän ihmisellä on oikeus se biletysvaihekin elämässään läpikäydä ja mielummin just nuorena. Kyllä mä toisinaan oon silleen, että "voi ko oli helppoo kun oli sen ja sen ikänen ei tarvinnu sitä ja tätä", mut kyllä mä ihan oikeesti oon mielummin 23 ja stressaan miten mun rahat riittää ruokaan ja laskuihin ja miten säästää jos haluu itelleen jotain kivaakin. Ei se niin kivaa ollut olla 15 vuotias teiniangstinen, rajoituksineen. Enkä mä ees saanu sillonkaan mitään ilmaseks. Mä maksoin vaatteeni, puhelinlaskuni, hygieniatuotteeni itse. Ruokaa jos halusin niin itse piti tehdä, ei sitä kukaan mulle tarjottimella kantanu. Rahaa sain sillä, jos pidin huoneeni siistinä ja tiskasin 2x viikko. 5e/vko. Mummulasta sain 10e koko kämpän siivouksesta. Jne.

      Lainaa

    100. Tulos: +12 (14 ääntä)
      Onkohan Julius saanut voimaa kestää näinkin pitkälle? Ottaen huomioon että vuoden vaihtuminen pillimehun voimin on varmana ollut yksi elämän rankemmista kokemuksista...

      Lainaa

    101. Tulos: +5 (7 ääntä)
      Saispa vaikka parin viikon loman alaikäisenä...

      Lainaa

    102. Tulos: -1 (5 ääntä)
      Ja mä taas toivoisin olevani viel se 16-18v se oli kyl elämän parasta aikaa xd t.25 v

      Lainaa

    103. Tulos: +24 (24 ääntä)
      Puolensa molemmissa, lapsuudessa ja aikuisuudessa. Näin päälle kolmenkymmenen iässä huomaan lapsuudenkodissani käydessä, miten ensin tuntuu ihanalta, kun saa ruoan valmiina pöytään, ilmaisen lapsenvahdin jne, mutta mahtavaa on taas palata omaan kotiin, jossa itse päättää päivärytmistä, syömisistä ja kaikesta muustakin. Yhtenä päivänä palas vahvasti ala-astemuistot mieleen (sää oli jotenkin lapsuudesta tuttu) ja tuntui kuin oisin kävelemässä koulusta bussipysäkille. Silloin aina haaveilin, että saisin karkkia. Oikein siitä ilosta, että nyt oon aikuinen ja mulla on omat palkkatulot, kävelin karkkikauppaan.

      Lainaa

    104. Tulos: -5 (9 ääntä)
      Sssssss: Haluaisin nähdä Juliuksen naaman kun se tajuaa ettei siihen viskiin kaikkien laskujen jälkeen ookkaan varaa..
      Niin.. ja mä haluisin nähä Juliuksen ilmeen, kun tajuaa etyä viskion k20

      Lainaa

    105. Tulos: +10 (14 ääntä)
      kolmikymppisenä asuntovelallisena 4 lapsen isänä voisin aloittaa loputtoman itkun facessa siitä kuinka haluaisin olla taas 16vuotias.

      Lainaa

    106. Patterimunnu 27.1.2016 17:04
      Tulos: +16 (20 ääntä)
      Ja miten ihania päivityksiä saammekaan sitten sieltä baarista viskilasillisen ääreltä: huonoa musiikkia, viereisessä pöydässä huudetaan ja kalja on kallista - puhumattakaan sit muista täysikäisyyteen liittyvistä jutuista. Jos ihan totta puhutaan, kaikki elämänvaiheet on vähän perseestä.

      Lainaa

    107. Tulos: +10 (14 ääntä)
      Täysi-ikäisyyden pitäis olla harkinnanvaraista. Tällaisen asenteen perusteella pamahtaisi kahden vuoden karenssi, ja sitten katsottaisiin uudestaan, onko henkilö riittävän kypsä ajamaan autoa, äänestämään ja käymään baarissa.

      Lainaa

    108. Tulos: +7 (9 ääntä)
      Joo-o. 25-vuotias oon ja käyn töissä 5-6 päivää viikossa 12 tuntia päivässä. Baarissa käyny viimeks joskus viime keväänä. On tää täysi-ikäisyys hienoa!

      Lainaa

    109. Tulos: +8 (10 ääntä)
      Vihapulla: kyllä mä ihan oikeesti oon mielummin 23 ja stressaan miten mun rahat riittää ruokaan ja laskuihin ja miten säästää jos haluu itelleen jotain kivaakin. Ei se niin kivaa ollut olla 15 vuotias teiniangstinen, rajoituksineen.
      Sama, paitsi että olen 27. Mulla kaiken muun lisäksi rajoitti siihen aikaan pahasti alkoholisoitunut äiti vainoharhoineen, joiden takia kotona alaikäisenä asuminen oli välillä yhtä helvettiä. Monet kaverit siihen aikaan sanoivat, ettei se nyt NIIN hienoa ole olla 18, mutta mä olen ikionnellinen saadessani olla täysi-ikäinen. Vieläkin. Plus mun rahat riittää nykyään laskuihin, ruokaan, vuokraan, kaljaan, ja myös siihen muuhun kivaan. Asiat helpottuu ajan kanssa.

      Lainaa

    110. KaroliinaCZ 28.1.2016 1:44
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Masa: No voi hellanlettas sentään, Juliushan on ihan tavallinen angstaava teini ja täällä itketään kuorossa että onpa siinä meillä alkoholisti ja luuseri ja herraties mitä. Kuka muka ei ole itse tuskaillut täysi-ikäsyyden kynnyksellä että voi kun olis jo ikää siihen ja siihen? Kaikki ovat, tosin kaikki eivät ole sitä julkisesti somessa julistaneet, mutta ihan peruspoika tuo Julius on. Teineillä on teinien murheet ja niin kuuluu ollakin. Ehtii niitä aikuisten juttuja miettiä sitten kun niiden aika on.
      Kuka muka ei ole itse tuskaillut täysi-ikäsyyden kynnyksellä että voi kun olis jo ikää siihen ja siihen? Masa, minä esimerkiksi ja monet mun kaverit. Tiedän, että se kuulostaa uskomattomalta, mutta joillakin teineillä on ihan elämää, opiskelu, harrastukset, eikä erityisesti kiinnosta baarit, tupakointi tai peliautomaatit. Ja jotkut teinit jopa tajuaa, ettei täysikäisyys tuo vain vapautta, vaan että velvollisuudetkin tulee. Itse olisin aika huolissani, jos tämä on peruspoika-asenne.

      Lainaa

    111. Tulos: -6 (14 ääntä)
      Samanikäisenä [17] absolutistina voin kertoa, ettei kyseisen thuqlife nuoren muutenkin hälyttävän pienelle älykkyysosamäärälle ja rajalliselle aivokapasiteetille viina, bisse, tai alkoholi ylipäätänsäkään hirveän hyvää jälkeä saa aikaan. Jos kyseinen angstikakara osaisi hyödyntää niinkutsuttua ihmisen älykkyyttään muuhunkin kun lisääntymiseen, kankkusessa sohvalla piereskelyyn, tai facebookissa jeesusteluun, tulisi hänestäkin varmasti ylpeydenaihe vanhemmille. Tunnen hyvin paljon ikätovereitani, ja valitettavasti joudun toteamaan, ettei tämä kaveri ole ainoata laatuaan. Kuten sanoin, jos edes puolilla nuorista koulutus tai muu yleellinen sivistys kiinnostaisi vitun vertaa, Suomellakin voisi olla hieman valoisampi tulevaisuus. Inhottaa sanoa, mutta näyttää siltä, että vanhempi sukupolvi on oikeessa, sanotessaan ettei tällä pullamössösukupolvi kokoonpanolla makseta edes tulevaisuudessa terveydenhuolto palveluja.

      Lainaa

    112. Rajat on rakkautta 28.1.2016 17:25
      Tulos: 0 (12 ääntä)
      Tämä Julius ilmentää osuvasti alaikäisten sielunmaisemaa. Juuri tällä lailla enemmistö alaikäisistä ajattelee, oli kyse sitten tupakasta, alkoholista, ym päihteistä, seksistä, ajokortista, rahapeleistä, aikuisviihteestä, sun muusta K-18 materiasta. Nuorten itsetunto ja etenkin itsekuri on niin olematonta, että ei juuri kukaan uskalla käyttäytyä arvokkaasti ja noudattaa ikärajoja. Ja kyllä, minulla on todella ankarat vanhemmat, koulussa on kiusattu, kaikki K18 on ollut K18, mutta olenko kärsinyt siitä? Olen 22v ukkomies, teen kahta työtä ja harrastuksiakin on lähes joka sormelle. Ai moraalinvartijatko ei pärjää elämässä?

      Lainaa

    113. Tulos: +1 (3 ääntä)
      topotin: ikäsyyden
      Ihan sama 18 se ikäraja noihin on Briteissäkin nykyään.

      Lainaa

    114. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Ei mene kauaa kun tämäkin jalli haluaa takaisin alaikäiseksi

      Lainaa

    115. Tulos: -5 (7 ääntä)
      Tol teinil taitaa olla alkoholiongelma jo nyt. Ja masennus.

      Lainaa

    116. Tulos: +1 (7 ääntä)
      On se elämä taas ihan pilalla. Joillakin toisilla on vaan asiat vielä huonommin, mutta kaikista tärkeintä on se että juliuksen pitää päästä ryyppäämään baareihin koska se on aivan helevtin tärkeää.

      Lainaa

    117. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Ihan niinku te ihmiset ette olis käyny halvoissa räkälöissä, jossa joku peruskämänen viski maksaa suunnilleen saman verran ku muutkin drinkit. Sellaiseen varmaan Juliuskin sitten menee, tilaa jonku jackin tai jamesonin ja juo sen naama irvessä.

      Lainaa

    118. Tulos: +11 (13 ääntä)
      Mitä ihmeellist täs on? Samalla tavalla suurin osa varmaa ajattelee, ite ainakin. 16v aina mietti, et on siel baaris oltava kivaa, ku kaikki sinne aina menee. 18v ku oli jossain välkkyvis valoissa, sit meni tytöille yrittää jutella, mut ne ignooras. Katto ku joku vanha (sillo ehkä 25v) tyyppi kävi pyydystääs tytöt mukaan. Sillo aatteli, et olisinpa jo noi vanha, sitku oli, ja katto sellasii 18-20 tyttöi, ni näki vaan lapsia. Ainoo ero, et sillo ei ollu facebookkii, vaa mentii kavereitte luo valittaan asiasta. Hiihtämällä kesät talvet, ja aina oli -20 astetta pakkasta. PRKL Taidanpa ottaa viskii

      Lainaa

    119. Lunkirotta 4.2.2016 14:13
      Tulos: -1 (13 ääntä)
      Lopettas tuon viinan ihannoinnin ja sytyttäs jointin niinku ne fiksut ihmiset tekee....

      Lainaa

    120. Tulos: +1 (3 ääntä)
      Kyllä on toi ihmisen elämä niin hankalaa... Oikeen itku melkeen tulee kun käy niin sääliksi...

      Lainaa

    121. Tulos: +5 (7 ääntä)
      Marina: Ja kirkko on tietysti tuotava mukaan joka keskusteluun. *huoh* Pakottiko vanhemmat rippikouluun, vai mikset eronnut jo 15 vuotiaana? Otitko kuitenkin rippilahjat vastaan mielissäsi vai sanoitko ettet voi vastaan ottaa lahjoja, koska koko juttu on vastoin vakaumustasi?
      En ole alkuperäinen kommentoija, mutta itse olin vielä rippikouluiässsä ainakin tapauskovainen. Täysi-ikäisyyteen mennessä olin kuitenkin jo agnostikko. Mielipiteet ja vakaumukset voivat muuttua.

      Lainaa

    122. Tulos: +1 (7 ääntä)
      mehmä: Meinaatko ettei aiemmin voi, vai että onnistuu alaikäisenä vain jos vanhemmat suostuvat?
      Erosin kirkosta 16-vuotiaana vuonna 1986, tuttu täysi-ikäinen allekirjoitti silloin eropaperin. Ei tarvittu vanhempien lupaa/ mielipidettä. Halusin että iltatöistä jää hiukan enemmän rahaa käteen. Liityin takaisin kirkkoon kun sain lapsen.

      Lainaa

    123. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Mitäköhän tälle tyypille kuuluu nyt?

      Lainaa

    124. fjdghdfglhfdsg 25.4.2018 10:58
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      blur: Mitäköhän tälle tyypille kuuluu nyt?
      Tai nyt?

      Lainaa

    125. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Naskali: Kun itse täytin 18, huomasin sen vasta, kun pankista soitettiin…
      Et tiennyt omasta syntymäpäivästäsi?

      Lainaa

    126. Rutut oikiaa kyllä 12.4.2019 20:58
      Tulos: +1 (7 ääntä)
      Itteäki vitutti tosi kovasti viimeset 12 kk ennen täysi-ikäistymistä. Syy oli tosin se, että harrastan larppaamista ja yllättävän moni larppi on k18 esim. alkoholitarjoilun tai rankkojen teemojen takia. Larppiharrastus lähti kunnolla käyntiin vasta kun täytin 18 ja saatavilla olevien pelien määrä tuplaantui. :D

      Lainaa

    127. Vakaa nauta 29.8.2020 9:40
      Tulos: +10 (12 ääntä)
      Julius on nyt n.21vee, onkohan polte jo helpottanut

      Lainaa

    128. Karvas raadonsyöjä 3.10.2022 23:48
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      blur: Mitäköhän tälle tyypille kuuluu nyt?
      Tai nyt?

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: ikä, täysi-ikäinen, alaikäinen, viina, baarit, alkoholi, angsti