Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Muiden vika

Sen sijaan, että itse auttaisit onnettomuuden uhria, kannattaa syyttää muita Facebookissa.
Muiden vika

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 89 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +1442 (1470 ääntä)
      Ei kiinnosta, kiire töihin! Se on surullista miten moni oikeesti ajattelee näin

      Lainaa

    2. turnipsitonttu 28.5.2013 3:44
      Tulos: +1216 (1242 ääntä)
      Sinunko aikasi on niin äärettömän arvokasta, että ei ole aikaa tarkistaa onko toinen elossa?

      Lainaa

    3. Tulos: +819 (849 ääntä)
      heitteillejättö!

      Lainaa

    4. anonyymitapio 28.5.2013 3:51
      Tulos: +539 (571 ääntä)
      EI helvetti Anniina...

      Lainaa

    5. Tulos: +663 (673 ääntä)
      :( Toivottavasti papalle ei käynyt sen pahemmin, ja kaikki päättyisi hyvin Käy sääliksi, liian moni ihminen ajattelee, että kyllä joku muu auttaa

      Lainaa

    6. Myrkkymuratti 28.5.2013 4:17
      Tulos: +506 (514 ääntä)
      Sivustakatsojaefekti on erittäin mielenkiintoinen juttu. Onneksi ei käynyt huonosti.

      Lainaa

    7. Tulos: +472 (494 ääntä)
      Myrkkymuratti: Sivustakatsojaefekti on erittäin mielenkiintoinen juttu. Onneksi ei käynyt huonosti.
      Jep, mitenhän se tutkimus menikään... Mitä enemmän ihmisiä alueella, sitä varmempi ettei ketään auta, ajattelumaailmalla: ''Kyllä joku noista muista auttaa''

      Lainaa

    8. Tulos: +590 (632 ääntä)
      Mielenkiintoista että oli tulossa rannalta, sitten oli kiire töihin ja kuuden tunnin päästä oli jo iltalenkillä. Joku tässä yhtälössä ei ihan täsmää...

      Lainaa

    9. Tulos: -128 (238 ääntä)
      Pari näistä "puskaveikoista" jota on pysähtynyt auttamaan, on paljastunut juopoiksi. Nämä kohtaamiset on laittaneet itseni ainakin varaantuneemmaksi auttajaksi.

      Lainaa

    10. Tulos: +259 (275 ääntä)
      Siinä mielessä tyttö on oikeassa, että ihmiset ovat tyhmiä, kun eivät auta, mutta eipä hän itsekään antanut muutamaa minuuttia hädässä olevalle. Toivottavasti tytteli edes nyt ymmärtää tehneensä väärin.

      Lainaa

    11. Tulos: +450 (480 ääntä)
      "Nytkö tää on mun vika?" No voi herranjumala. Kyllä se vähän niinku on.

      Lainaa

    12. JackNicholson 28.5.2013 7:55
      Tulos: +309 (315 ääntä)
      "mikä ihmisiä vaivaa?" sais kattoo kyllä peiliin tossa vaiheessa. ja sitten mussutus että "nytkö tää on mun vika?" oliko se ihme, että joku kysyy etteikö se ite voinu jäädä auttamaan jos huutelee tolleen.... hohhoijaa.

      Lainaa

    13. Tulos: +246 (250 ääntä)
      On se kumma ettei kukaan auta! No mut mä meen töihin, lepäile siel tienpenkas...

      Lainaa

    14. Tulos: +141 (147 ääntä)
      Jospa vaikka sen muutaman ohikiitävän sekunnin aikana voisi vilkaista liikkuuko toinen, sen perusteella soittaa sinne hätänumeroon. Ei ole resurssien tuhlaamista, varsinkaan kun on vanha ihminen kyseessä. Meinaan, kaatuessaan saavat paljon pahempia vammoja, etteivätkö ne nuoretkin saattaisi apua kaivata...

      Lainaa

    15. Tulos: -138 (166 ääntä)
      no kylhä ne ambulanssit sentää autto ?

      Lainaa

    16. Tulos: +211 (211 ääntä)
      Auttaminen on kansalaisvelvollisuus, joten sen takia töistä myöhästyminen on varsin hyväksyttävää.

      Lainaa

    17. Tulos: +123 (159 ääntä)
      Kiire TÖIHIN? Ihmeellinen työpaikka, jos ehtii rannalla olla kuuteen ja työpaikassa vaan alle 6 tuntia. Ottaen huomioon, että siitä pois matkat ja koiran lenkkeilytys..

      Lainaa

    18. POIS INTERNETISTÄ 28.5.2013 10:41
      Tulos: +187 (211 ääntä)
      hessu: Pari näistä “puskaveikoista” jota on pysähtynyt auttamaan, on paljastunut juopoiksi. Nämä kohtaamiset on laittaneet itseni ainakin varaantuneemmaksi auttajaksi.
      Jaaaa no sehän selventää asiaa... Eli juopunut voi rauhassa jäädä tienpenkkaan kuolemaan? Kyllä on taas parempia ihmisiä liikenteessä.

      Lainaa

    19. Tulos: +136 (140 ääntä)
      Mitä tekopyhyyttä mä nyt luen?

      Lainaa

    20. Tulos: +180 (186 ääntä)
      Mitähän Anniina itse tuumais tilanteessa, jossa olis kaatunut niin pahasti, että ei pystyis liikkumaan, ja ei olis puhelinta. Sitten ihmiset menee ohi ja huutelee "sori, kiire töihin:" Eivittu oikeesti mikä idiootti.

      Lainaa

    21. Tulos: -96 (152 ääntä)
      Eli kaikista ohikulkeneista ihmisistä kuuden tunnin ajalta juuri Anniina on eniten syyllinen koska kirjoitti siitä facebookissa.

      Lainaa

    22. Tulos: +71 (103 ääntä)
      POIS INTERNETISTÄ: Jaaaa no sehän selventää asiaa… Eli juopunut voi rauhassa jäädä tienpenkkaan kuolemaan? Kyllä on taas parempia ihmisiä liikenteessä.
      Tottakai juopuneitakin tulee auttaa, mutta jos olisi kyse kunnon juoposta, pysyisin ainakin itse kauempana ja tyytyisin soittamaan joko poliisin tai ambulassin paikalle. Ovat nimittäin melko arvaamattomia ja pian oletkin itse sen ambulanssin tarpeessa.

      Lainaa

    23. Tulos: +103 (107 ääntä)
      Jos ei viitsi pysähtyä auttamaan, ni soittais edes apua et joku kävis kattomassa. Itse soitin hätäkeskukseen kun rapussa juoppo makaamassa, en voinut mennä tämän luokse kahden koiran kanssa, joista toinen pelkäsi tätä alkoholilta ja shaibalta haisevaa ukkoa, enkä sitten saanut tätä murisevaa elukkaa mihinkään köytettyäkään. Otin silti luurin käteen, soitin 112:een ja kerroin että nyt tarttis varmaan poliisia ja kerroin et kaveri hengittää mutten voi auttaa muuten.

      Lainaa

    24. Tulos: +37 (63 ääntä)
      Jessica: no kylhä ne ambulanssit sentää autto ?
      ??? Ei autot ole vielä niin viisaita että voisivat auttaa.

      Lainaa

    25. Tulos: +112 (124 ääntä)
      Sivustakatsojaefekti on todellakin mielenkiintoinen juttu, ja sen ymmärtänee vasta kun on itse kokenut. Kerran itse jouduin soittamaan ambulanssin kadulle kaatuneelle vanhukselle. Kun huomasin sen tuupertuvan viereen niin ihan tahdottomasti ensimmäinen ajatus oli "apua, haluan pois". Jossain määrin on ymmärrettävää jos hätääntyy hätätilanteessä eikä osaa toimia oikein, mutta ei SILTIKÄÄN riittävä syy olla tekemättä mitään.

      Lainaa

    26. Tulos: -2 (90 ääntä)
      Anniinaa ehkä pitäisi lyödä, naamaan.

      Lainaa

    27. Tulos: +69 (113 ääntä)
      niinno: Anniinaa ehkä pitäisi lyödä, naamaan.
      Ja jättää se sitten tienpenkkaan.

      Lainaa

    28. Tulos: +10 (32 ääntä)
      Anniina on töissä rannalla.

      Lainaa

    29. Tulos: +77 (85 ääntä)
      kk: Kiire TÖIHIN? Ihmeellinen työpaikka, jos ehtii rannalla olla kuuteen ja työpaikassa vaan alle 6 tuntia. Ottaen huomioon, että siitä pois matkat ja koiran lenkkeilytys..
      Joillain aloilla, kun saattaa olla vain 4 tunnin päiviäkin. T. palvelualalla työskentelevä.

      Lainaa

    30. Tulos: -74 (86 ääntä)
      Mitäs menee kaatuun sillä polkupyörällä. Mä ainaki osaan pysyä pystyssä :D

      Lainaa

    31. Tulos: +33 (45 ääntä)
      diiba: Tottakai juopuneitakin tulee auttaa, mutta jos olisi kyse kunnon juoposta, pysyisin ainakin itse kauempana ja tyytyisin soittamaan joko poliisin tai ambulassin paikalle. Ovat nimittäin melko arvaamattomia ja pian oletkin itse sen ambulanssin tarpeessa.
      No miksi et sitten sanonut niin jos tarkoitit tuota? Ja toisaalta miten se tähän mokaan liittyy? Anniina ei soittanut edes sitä apua!

      Lainaa

    32. Tulos: +45 (55 ääntä)
      turnipsitonttu: Sinunko aikasi on niin äärettömän arvokasta, että ei ole aikaa tarkistaa onko toinen elossa?
      Joo, jää postimerkit nuolematta ja roskikset tyhjentämättä. Katastrofi.

      Lainaa

    33. Tulos: -25 (47 ääntä)
      Outokainen: Ja jättää se sitten tienpenkkaan.
      Ja valella Sorbuksella ja jättää tyhjä pullo kouraan. Vetää vielä kalsarit puolitankoon, niin houkuttelee koko lauman paikalle.

      Lainaa

    34. Tulos: +122 (122 ääntä)
      Muistaakseni maamme lainsäädäntöön on kirjattu "yleinen auttamisvelvollisuus" onnettomuustilanteissa, tulipaloissa, sairauskohtauksissa ym. Sen laiminlyövä syyllistyy tämän lainkohdan rikkomisen lisäksi myös mm. heitteillepanoon, yleisvaaran aiheuttamiseen (jos pappa makaa esim. moottoritiellä). Olkoon miten kiireinen hyypiö tahansa, ihmistä on autettava. Olisiko Anniina kiva, jos oma pappasi makaisi vaikka vuorokauden penkalla ja kuolisi yksin siihen? Kyllä olisit yleisönosastossa tiukkana siitä, miksi ei auteta. olit nytkin, vaikka itse jätit auttamatta... Eihän se ole hauskaa elvyttää ventovierasta, mutta joskus on sinun vuorosi olla elvytettävänä, tai jäädä elvytystä vaille.

      Lainaa

    35. Tulos: +8 (16 ääntä)
      Erkka: .
      Ei nyt aina tarvi liiotella.

      Lainaa

    36. harmaahärpäke 28.5.2013 14:41
      Tulos: +97 (107 ääntä)
      Tästä puuttuu vain se, että Anniina olisi stopannut kuitenkin ottamaan kännykameralla kuvan mennessä ja tullessa tuosta henkilöstä statuspäivityksensä kuvitukseksi... Näitäkin nimittäin sattuu: onnettomuus tai muu vastaava tilanne, ihmiset kaivavat joukoin kännyköitä esille, mutta eivät suinkaan soittaakseen hätänumeroon, vaan ottaakseen kuvia tai videota...

      Lainaa

    37. gfbdfbfhntu 28.5.2013 15:08
      Tulos: +84 (86 ääntä)
      "no olin autolla..". Öööö sitte?

      Lainaa

    38. Tulos: +31 (37 ääntä)
      hessu: Pari näistä “puskaveikoista” jota on pysähtynyt auttamaan, on paljastunut juopoiksi. Nämä kohtaamiset on laittaneet itseni ainakin varaantuneemmaksi auttajaksi.
      Joo. Itse ajelin kerran vanhemman vuosikerran vaalealla autolla johon olin saanut varaosa toisesta ryhmästä siniset ovet... Ei niistä sen enempää. Tuona nimenomaisena kertana näin että pyörätiellä oli joku kaatunut ja joku toinen tyyppi siinä myös patseeraili. Kääntelin takaisin ja kysäisin että tarvitsevatko apua. Nähtävästi oli juopon tuuria molemmilla matkassa koska mahdolliset vammat ei estäneet tulemasta iholle kerjäämään tupakkia ja kyytiä. Kun ne alkoivat tunkemaan autoon, se seisoskeli kysyi että mikäs ihmeen auto tää muuten on, ootko sä joku kyttä? En ole, sanoin, hyppäsin autoon ja kiittelin mielessäni että vaihto-ovissa oli keskuslukon kytkemättä. Häivyin ja soitin poliisin hakemaan umpihumalaiset urpot talteen.

      Lainaa

    39. Tulos: +9 (23 ääntä)
      Kiitti v-tun autocorrect ja ylivilkas viestilomake. Kai tuon ymmärtää noinkin.

      Lainaa

    40. Tulos: +75 (77 ääntä)
      "...kukaan ei ole mennyt auttamaan, mikä ihmisia vaivaa!?" Niin. Sinähän sen varmaan voit kertoa..?

      Lainaa

    41. Tulos: +95 (103 ääntä)
      Surullinen totuus on, että moni kommentoijakin olisi ajanyt tyynesti ohi.

      Lainaa

    42. no voi satan.... 28.5.2013 16:54
      Tulos: -17 (65 ääntä)
      No voi jumalauta että on tekopyhää porukkaa. Ite oon yleensä AINA se joka noita tuupertuneita menee yleensä huhuilemaan ja tarvittaessa nostelemaan (ja joka ikinen kerta kyseessä onki ollu sammunu, vittumainen ja kiittämätön juoppo) . That being said, en todellakaan puuttuisi tilanteeseen, jossa ajaisin itse autolla ohi kiireessä sellaisessa paikassa missä olisi paljon porukkaa ja ei ole mahdollisuutta pysäyttää tai kääntyä, ja näkisin että kävelykadulla joku makaisi maassa. Todennäköisesti en jäisi paikalle, sillä mielestäni ei ole autoilijan tehtävä jäädä auttamaan sellaisella paikalla mistä kävelee ja pyöräilee ihmisiä jatkuvasti (nytkin kyseessä oli ilmeisesti keskusta-alue). Tosin ikinä ei pitäisi jättää vastuuta kenellekään toiselle, sillä näköjään ohikulkijat ovat olleet aivan yhtä ajattelemattomia.

      Lainaa

    43. Tulos: -54 (80 ääntä)
      oscar: Joillain aloilla, kun saattaa olla vain 4 tunnin päiviäkin. T. palvelualalla työskentelevä.
      Toivottovasti myös palkka ja eläke on sitten pienempi, näin reiluuden nimissä.

      Lainaa

    44. Tulos: +19 (37 ääntä)
      Toivottavasti joku Anniinan tuntevista henkilöistä tekee kytille tästä rikosilmoituksen. Kysehän on heitteillejätöstä.

      Lainaa

    45. Tulos: -6 (20 ääntä)
      Urpo: Eli kaikista ohikulkeneista ihmisistä kuuden tunnin ajalta juuri Anniina on eniten syyllinen koska kirjoitti siitä facebookissa.
      Kuulostaa joltain syrjäiseltä tieltä. "tulun rannalta, asemantie, iltalenkillä". Huom siis kuulostaa minusta silt, se tulee ensimmäisenä mieleen nuista.

      Lainaa

    46. Tulos: +59 (65 ääntä)
      En tiedä, onko tämä vain suomalainen ominaisuus vai tapahtuuko tätä muuallakin? Mutta olen kyllä ihmetellyt tätä, miten ihmiset vaan tyynesti sivusta katsoo, kun joku makaa maassa/kaatuu bussissa/tms. Kerran eräs herra (oli juovuksissa, mutta silti) kaatui suorilta jaloilta naamalleen kaupan sisääntuloporttien läheisyydessä. Muistaakseni seitsemän ihmistä meni ovi, vilkaisi maassa makaavaa miestä, eikä yksikään pysähtynyt. Kahdeksas henkilö oli muistaakseni vartija, joka sitten tarkisti, oli henkilö missä kondiksessa. Eräs tuttavani näki puoliksi pyörätiellä, puoliksi pusikossa makaavan miehen n. klo. 8 maissa arkiaamuna. Tuli koko matkan työpaikalle (kyseisestä paikasta ehkä 15 min kävelymatka tms) ja siellä kertoi, mitä oli nähnyt. Kysyin, että eikö tullut mieleen soittaa poliisille(tai katsoa, onko kaveri kondiksessa), niin ko. henkilö katsoi suu auki ja kysyi, että "Ai minäkö olisin soittanut? Miksi?" Mitä hiivattia ihmiset oikeesti?

      Lainaa

    47. pseudoavatar 28.5.2013 21:04
      Tulos: +32 (34 ääntä)
      http://en.wikipedia.org/wiki/Bystander_effect täältä voi lukea aiheesta lisää. Ei ole siis pelkästään suomalainen juttu.

      Lainaa

    48. Tulos: +3 (17 ääntä)
      ilarim: No miksi et sitten sanonut niin jos tarkoitit tuota? Ja toisaalta miten se tähän mokaan liittyy? Anniina ei soittanut edes sitä apua!
      Mielestäni tuo oli ensimmäinen kommenttini tähän mokaan ja se liittyi aikaisempiin kommentteihin. Anteeksi jos keskustelua ei saa jatkaa yhtään mokan ulokopuolelle.

      Lainaa

    49. Tulos: +82 (82 ääntä)
      Paketti: En tiedä, onko tämä vain suomalainen ominaisuus vai tapahtuuko tätä muuallakin? Mutta olen kyllä ihmetellyt tätä, miten ihmiset vaan tyynesti sivusta katsoo, kun joku makaa maassa/kaatuu bussissa/tms. Kerran eräs herra (oli juovuksissa, mutta silti) kaatui suorilta jaloilta naamalleen kaupan sisääntuloporttien läheisyydessä. Muistaakseni seitsemän ihmistä meni ovi, vilkaisi maassa makaavaa miestä, eikä yksikään pysähtynyt. Kahdeksas henkilö oli muistaakseni vartija, joka sitten tarkisti, oli henkilö missä kondiksessa.
      Ööh no mitäs itse teit sillä aikaa kun ne seitsemän ihmistä meni ohi?

      Lainaa

    50. Tulos: +23 (23 ääntä)
      Itse en ole koskaan ehtinyt hätiin, kun olen nähnyt mm. vanhuksen kaatuneena kävelytielle, vanhuksen rollaattorin kanssa jumissa tietyöalueella (asfaltti siis auki kävelytiellä), auton savuamassa moottoritien varressa. Näissä tilanteissa olen itse ollut autolla, ja yrittänyt pysähtyä, mutta joku nopeampi on jo hoitanut tilanteen. Johtuuko asuinpaikasta tai jostain vai silkasta sattumasta. (Autolle en olisi kyllä mitään osannut tehdä! :D)

      Lainaa

    51. Lähettäjä 28.5.2013 22:04
      Tulos: +38 (42 ääntä)
      On toki kamalaa, että Anniina tai kukaan muukaan ei jäänyt auttamaan. Ei kuitenkaan Anniinaa nyt hirtetä, tosiaan valitettavan moni ajattelee, että muut auttaa. Hyvä, että vanhus sai lopulta apua. Koomista tässä tosiaan on se, että Anniinalla on pokkaa päivitellä, että miten kamalia ihmiset ovat, kun eivät auta. Luulis, että viimeistään tuota kirjoittaessaan tajuaa ja tuntee pienen piston sydämessään, mutta ei. Itse jään ihan oikeasti aina auttamaan (tai ainakin kysymään kaipaako apua), ellei paikalla ole jo joku muu. Silloinkin saatan kysäistä, että tarvitseeko vielä apua. Joskus on kyllä ihan viisasta jättää sekin kysymättä. Nimittäin toinen ääripää on se, että KAIKKI pysähtyvät katsomaan ja kyselemään, että mitä on tapahtunut, vaikka esim ambulanssi olisi jo paikalla. Saattavat olla vaan tiellä. Ja ei minua haittaa vaikka autettava olisikin joku kiittämätön juoppo.. En minä minkään kiitoksien tai pakon takia auta, vaan ihan siksi, että selvästi apua tarvitsee. Tiedän kyllä, että usein jopa juoppoja todennäköisesti harmittaa, jos paikalle tulee poliisit ja joutuu vaikka putkaan selviämään, mutta parempi se lopulta niin on kuin paleltua ojaan. Kyllä minuakin saattaisi harmittaa siinä hetkessä, jos olisi vaikka joskus vähän viinanjuonti karannut käsistä ja olisin torkahtanut penkille ja sitten joku olisi soittanut siihen poliisit. Olisinhan minä nyt tästä kohta kotiin itsekin selviytynyt, vaikka vähän väsytti.. Mutta jälkeenpäin ajateltuna ihan hyvä, että huolehditaan, eikä tule vaikka ryöstetyksi tms vaikka muuten ei mitään fyysistä hätää varsinaisesti olisikaan.

      Lainaa

    52. Tulos: -38 (50 ääntä)
      Siellä taas joku spurgu sammunut puskaan, ne tekevät tätä kaiken aikaa ei siinä aina viitsi viranomaista työllistää kun nämä sankarit tekevät sitä jatkuvasti, juovat itsensä jalattomaksi ja olettaa että sitten huolehditaan. Asiahan on eri jos kyseessä on ns. "normi pappa" ja miinuryöppyä odotellessa (:

      Lainaa

    53. Tulos: +35 (35 ääntä)
      kylläh: Toivottovasti myös palkka ja eläke on sitten pienempi, näin reiluuden nimissä.
      Ole huoleti, kyllä on. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin tämän sanoa.

      Lainaa

    54. Tulos: -5 (11 ääntä)
      POIS INTERNETISTÄ: Jaaaa no sehän selventää asiaa… Eli juopunut voi rauhassa jäädä tienpenkkaan kuolemaan? Kyllä on taas parempia ihmisiä liikenteessä.
      En nyt sitä noinkaan tarkoita, mutta nämä parikin tapausta mihin olen törmännyt, olivatkin vääriä hälytyksiä. Tarkoitan että kaikkien (erityisesti maistissa olevien) tilaa ei päältäpäin näe ennen kuin on käynyt varmistamassa.

      Lainaa

    55. Tulos: +4 (40 ääntä)
      Tulee mieleen eräs flashmob, jossa olin osallisena. Olimme Helsingissä, Rauttiksen metroaseman Kompassiaukiolla, ja jutun juju oli, että yhden henkilön huudettua "Vatican Cameos!" kaikki paikallaolijat - meitä oli noin kaksikymmentä ihmistä siroteltuna pitkin aukiota - kaatuvat maahan (referenssin tajuavat saavat kunnioitukseni). Olin maassa ehkä parikymmentä sekuntia: vähintään neljä ihmistä yksinkertaisesti harppoi ylitseni ja yksi astui selkäni päälle. Näin Helsingissä reagoidaan, kun vieressä ollut ihminen kaatuu yhtäkkiä maahan eikä liiku.

      Lainaa

    56. Tulos: +90 (90 ääntä)
      Jep. Mä oon kerran pyörtynyt kaupassa, ja oli vähän wtf-fiilis kun virkosin siitä sitten itekseni hyllyjen välissä ja kattelin, kun ihmisiä kiertelee ympärillä valikoimassa jugurtteja ihan kuin mua ei olis ollut olemassakaan. "Mistäs sitä tietää, jos toi vaikka makoilee huvikseen tuolla kaupan lattialla? Tai jos se on hullu, tai narkkari? Ja onhan täällä myyjiäkin paikalla, minä olen vain asiakas, varmaan joku muu olis jo kiinnittänyt tuohon huomiota jos sillä oikeesti olis joku hätä..." jne.

      Lainaa

    57. Tulos: +45 (45 ääntä)
      "Koomista tässä tosiaan on se, että Anniinalla on pokkaa päivitellä, että miten kamalia ihmiset ovat, kun eivät auta. Luulis, että viimeistään tuota kirjoittaessaan tajuaa ja tuntee pienen piston sydämessään, mutta ei." No näinpä. Jos ei ohiajaessaan tajua pysähtyä ja uudelleen ohi mennessä kuitenkin ihmettelee, että kuinka kukaan ei ole auttanut, niin vähän on kumma ettei itse tajua että se moite kalahtaa myös siihen omaan nilkkaan... Itse voin kyllä rehellisesti sanoa, että olen kyllä valmis auttamaan jos tarve vaatii. Olen myös auttamisen takia myöhästynyt töistä. Töissä asia ymmärrettiin, tottakai, ja rästiin jääneen työajan tein ihan omaan piikkiini takaisin myöhemmin. Kannattaa huomioida, että esim. hätäkeskukseen voi soittaa vaikka kyse ei olisikaan elämästä ja kuolemasta. Se lanssi voidaan hälyttää paikalle myös ei-kiireellisenä, mikäli keskus tilanteen niin arvioi. Tietenkään ihan pilaillen ei soiteta, mutta kiireellisten, henkeä välittömästi uhkaavien isompien hätätilanteiden lisäksi voi soittaa myös silloin, kuin epäilee/huomaa että henkilön terveys on uhattuna ja uskot, ettei hän omin avuin selviäisi turvallisesti esimerkiksi ensiapuun. Siihen riittää vaikka vahva päihtymystila, etenkin talviaikaan. Hätäkeskushan voi hälyttää paikalle myös poliisin, jos antamiesi tietojen perusteella arvioi sen riittäväksi vaihtoehdoksi ambulanssille. Itse olen sitä mieltä, että mieluummin soitan lanssin paikalle vaikka parikin kertaa liian usein, kuin sitä yhtäkään kertaa liian vähän...

      Lainaa

    58. Tulos: -57 (63 ääntä)
      turnipsitonttu: Sinunko aikasi on niin äärettömän arvokasta, että ei ole aikaa tarkistaa onko toinen elossa?
      Jos se on jo kuollu, niin ei se siitä tarkastamalla herää. Todennäköisesti se on kuitenkin joku juoppo, tai huumeiden käyttäjä, eli itse aiheuttanut omat ongelmansa, ja heidän kuolemansa säästää yhteiskunnan varoja. Tokihan se harmittaisi itse jos joutuisi kituvana jossain makaamaan, mutta jos olisi tarpeeksi huumeita tai alkoholia veressä, niin kyllähän se kipua vähentäisi. Ja vaikkei olisikaan, en rupeasi muita syyllistämään, jos nyt ei avuntarve aivan ilmeistä olisi, lopultahan sitä kuolee kuitenkin.

      Lainaa

    59. Tulos: +52 (54 ääntä)
      ^ Eli jos itse kidut ojassa ihan selvinpäin, niin sinua ei yhtään haittaa, että kaikki ohikulkijat ajattelevat sinun olevan "kuitenkin joku juoppo"? Olen kyllä erimieltä tuosta, että kaikki tavalla tai toisella syrjäytyneet olisivat itse aiheuttaneet ongelmansa. Ei p*ska elämä oo oikeesti aina mikään valinta.

      Lainaa

    60. Tulos: -26 (40 ääntä)
      justjoo: ↑ Eli jos itse kidut ojassa ihan selvinpäin, niin sinua ei yhtään haittaa, että kaikki ohikulkijat ajattelevat sinun olevan “kuitenkin joku juoppo”? Olen kyllä erimieltä tuosta, että kaikki tavalla tai toisella syrjäytyneet olisivat itse aiheuttaneet ongelmansa. Ei p*ska elämä oo oikeesti aina mikään valinta.
      P*aska elämä ei ole valinta ei, mutta se miten käsittelet sitä p*askaa, on. Jotkut purkaa ahdistuksensa viinapulloon, minä kuntosalilla käymiseen. :) olen silti samaa mieltä, että oli alkoholisti tai ei, niin samanarvoinen se silti on, vaikka tahtomattani hieman alaspäin sellasia ihmisiä katsonkin toisinaan. :/

      Lainaa

    61. Tulos: +47 (49 ääntä)
      Itse ihan iloisesti vaivaan hätäkeskusta jollen uskalla puuttua (ja aika usein en uskalla, kun kaiken maailman muumeja täälläkin on liikenteessä). "Moi Sannni tässä, tuossa (katu ja katu) on joku nainen tajuttomana, yritin mennä katsomaan mutta vihaiset sekakäyttäjät häätivät pois vannoen ettei eukko ole kuollut ja jos olisikin niin ei minulle kuulu. Jos viitsisitte vilkaista". Ihmiset saavat sairaskohtauksia ilman omaa syytään, eikä täällä toivottavasti ole vielä menty siihen että juopotkaan saisivat kadulle kuolla koska poliisipartion viiden minuutin poikkeama normilenkiltä maksaisi niin paljon liikaa. Kaikilla on se hiton kapula, käyttäkää sitä.

      Lainaa

    62. Tulos: +45 (49 ääntä)
      Minäkin kaaduin kerran rappusissa keskellä kirkasta päivää ja selvinpäin. Enkä mitenkään pikkusen kompastunut, vaan vierin rappuset alas. Ihmiset vaan jatkoivat rappusessa kävelyä ja väistivät, ihme etteivät vielä päälle kävelleet ja potkaisseet siinä matkalla.... Anteeksi, kun makasin rappusissa tiellänne, en toki olisi voinut taittaa niskojani/murtaa luita.. :o Toisen kerran kuuntelin junassa, kun viereisessä vaunussa joku sai järkyttävän yskäkohtauksen. Vieressä istuvat katselivat vaan muualle. Aikani kuunneltua oli pakko mennä katsomaan, tarvitaanko jo oikeasti ambulanssia, ja kun henkilö ei saanut vastattua yskältään minulle alkoi sitä apua löytyä niiltä viereisiltäkin tyypeiltä. Ja osattiin heimlichin otetta ja ensiaputaitoistakin porukkaa löytyi, mulla taas ei ole valitettavasti mitään näistä taidoista ja ekana menin auttamaan. HUOH!

      Lainaa

    63. Tulos: +12 (18 ääntä)
      Pissis laupiaana samarialaisena.

      Lainaa

    64. Tulos: +11 (11 ääntä)
      Minä olen joskus nuorena ollut siivoojana yhdessä kohdessa ja hommaan meni tunti kolme kertaa viikossa. Tein sen päivätyön lisänä. Mutta: Tuli mieleen jotenkin tilanne, jossa joku huutaa hädissään olevan vieressä mitään tekemättä: Auttakaa, miksei kukaan auta. Itse olen muutaman kerran pysähtynyt ja kerran hätä oli oikea, muilla kerroilla kyse oli juopuneesta, joilla ei ollut mitään hätää kun oli lämmin kesäkeli. Kyllä se on vähän pelottavaa yksin mennä noita todennäköisemmin juopuneita hätyytteelemään, mutta ei voi koskaan tietää. Sillä kerralla kun kyseessä oli oikeasti ambulanssin tarve, kyseessä oli naisihminen.

      Lainaa

    65. Tulos: +50 (54 ääntä)
      Neppiina: Tulee mieleen eräs flashmob, jossa olin osallisena. Olimme Helsingissä, Rauttiksen metroaseman Kompassiaukiolla, ja jutun juju oli, että yhden henkilön huudettua “Vatican Cameos!” kaikki paikallaolijat – meitä oli noin kaksikymmentä ihmistä siroteltuna pitkin aukiota – kaatuvat maahan (referenssin tajuavat saavat kunnioitukseni). Olin maassa ehkä parikymmentä sekuntia: vähintään neljä ihmistä yksinkertaisesti harppoi ylitseni ja yksi astui selkäni päälle. Näin Helsingissä reagoidaan, kun vieressä ollut ihminen kaatuu yhtäkkiä maahan eikä liiku.
      Jos minä huomaan, että jossain on menossa jokin performanssi, kierrän kaukaa, enkä todellakaan mene sekaantumaan esitykseen. Turha rinnastaa selkeää suunniteltua esiintymistä hätätilanteeseen. Jos 20 kaatuu kun joku huutaa jotakin kummallista, niin jokainen satunnainen paikallaolija tajuaa, että nyt on taas joku kaheli porukka pitämässä hauskaa ohikulkijoiden kustannuksella, ja koko juttu todennäköisesti löytyy seuraavana päivänä youtubesta. Joten ei, en todellakaan menisi sekaantumaan tällaiseen, vaikka yleisesti ottaen aina pysähdynkin auttamaan myös niitä ojassa makaavia spurguja.

      Lainaa

    66. Tulos: +27 (27 ääntä)
      Paketti: En tiedä, onko tämä vain suomalainen ominaisuus vai tapahtuuko tätä muuallakin? Mutta olen kyllä ihmetellyt tätä, miten ihmiset vaan tyynesti sivusta katsoo, kun joku makaa maassa/kaatuu bussissa/tms.
      Tämä. Tulee itelle mieleen parin vuoden takaa tapaus jossa kaaduin bussin rappuset alas äkkijarrutuksen seurauksena. Nilkka murtuu ja minä voivottelen lattialla, mutta kukaa ei vaivaudu edes kysymään että olenko kunnossa. No, en ollut.

      Lainaa

    67. Sokerikukka 29.5.2013 15:59
      Tulos: +34 (34 ääntä)
      Oli kyseessä juoppo tai ei niin se ei saa mun mielestä vaikuttaa siihen avunantovelvollisuuteen. Itsestäkin tuntui melko paskalta kun kerran fillaroidessani otin vähän osumaa auton kanssa ja sen sijaan että tää kuski ois tullut autosta ulos ja kysynyt onko kaikki ok hän päätti paniikissa painaa kaasua ja ajaa pois. Olin kuitenkin tuolloin 9-vuotias ja tilanteesta selvisin parilla hassulla mustelmalla ja säikähdyksellä. Toinen elävän elämän esimerkki bussista viime syksyltä. Olin tulossa koulusta bussilla kotiin kun mua vastapäätä istunut paikallinen viskisieppo alkoi sitten ensin hölistä sekavia ja sitten alkoi repiä mua paidanhihoista. Luulin ukon ensin seonneen totaalisesti mutta asian oikea laita paljastui siinä vaiheessa kun tää sankari putosi kouristellen penkiltä lattialle. Epilepsiakohtaushan sillä oli eikä kukaan uskaltanut tehdä asialle mitään. Itse marssin sitten kuskin luokse ja pysähdyttiin sitten johonkin tienposkeen soittamaan ambulanssia että saadaan mies hoitoon. Mutta joo, kyseisen päivityksen kirjoittajalta aika tahditonta toimintaa. Miten tyyppi ees kehtaa päivitellä mikä ihmisiä vaivaa kunon itse syyllistynyt ihan samaan tekoon. Siellä ''töissä'' varmasti ymmärretään myöhästyminen tuollaisen syyn takia.

      Lainaa

    68. Tulos: +14 (20 ääntä)
      Tuli muuten mieleen, kun kerran näin kolarin, mutta onneksi mitään ei tapahtunut eikä tarvittu poliisia eikä todistajia. Olin menossa viimeiseen junaan, millä pääsee kotiin asti, 7 tunnin junamatka, ja minulla oli seuraavana päivänä heti aamulla tärkeä meno. Maksaako vakuutus, jos myöhästyy sen takia,, että joutuu soittamaan ambulanssin, odottamaan todistajia ja joutuu menemään vaikkapa taksilla tai jos on ennakkolippu, jota ei pystykään käyttämään? Mulla oli ihan pieni hetki aikaa siinä jäädä katsomaan, että kävikö mitenkään, mutta molemmat osapuolet antoivat luvan mennä. En voinut lähteä ns. hyvissä ajoin, koska olin työtehtävissä ja jouduin joka tapauksessa lähtemään sieltä hiukan etuajassa pois.

      Lainaa

    69. Tulos: -32 (36 ääntä)
      justjoo: ↑ Eli jos itse kidut ojassa ihan selvinpäin, niin sinua ei yhtään haittaa, että kaikki ohikulkijat ajattelevat sinun olevan “kuitenkin joku juoppo”? Olen kyllä erimieltä tuosta, että kaikki tavalla tai toisella syrjäytyneet olisivat itse aiheuttaneet ongelmansa. Ei p*ska elämä oo oikeesti aina mikään valinta.
      Ei mua tarvis kyllä muutenkaan auttaa. Ja kyllä aina itse on niihin omiin ongelmiinsa vähintään vaikuttanut.

      Lainaa

    70. Itkeäkö vai nauraa 29.5.2013 18:12
      Tulos: +39 (41 ääntä)
      P*aska elämä ei ole valinta ei, mutta se miten käsittelet sitä p*askaa, on. Jotkut purkaa ahdistuksensa viinapulloon, minä kuntosalilla käymiseen.
      Et voi olla tosissasi... :D että kyllä minä, miksei tuokin. Jos ihmistä tarpeeksi paljon ahdistaa, ei se kyllä kuntosalille ole ekana lähdössä. Ja kun tarpeeksi paljon ahdistaa, ei ole voimavaroja tai keinoja käsitellä sitä ahdistusta. Pitäs jättää kaikkien ihan suosiolla kyllä noi ahdistukset ja "ahdistukset" vertailematta.

      Lainaa

    71. Tulos: +17 (17 ääntä)
      Youtubesta löytyy "What would you do?" tai "WWYD" -nimisiä videonpätkiä, joissa testataan piilokameroiden avuilla ihmisten käyttäytymisreaktioita eri tilanteissa. Ihan mielenkiintoista katsottavaa.

      Lainaa

    72. Tulos: +13 (13 ääntä)
      Mitäköhän Anniina yrittää selittää? :D Voisi todellakin katsoa peiliin.

      Lainaa

    73. Tulos: +14 (18 ääntä)
      Neppiina: Tulee mieleen eräs flashmob, jossa olin osallisena. Olimme Helsingissä, Rauttiksen metroaseman Kompassiaukiolla, ja jutun juju oli, että yhden henkilön huudettua “Vatican Cameos!” kaikki paikallaolijat – meitä oli noin kaksikymmentä ihmistä siroteltuna pitkin aukiota – kaatuvat maahan (referenssin tajuavat saavat kunnioitukseni).Olin maassa ehkä parikymmentä sekuntia: vähintään neljä ihmistä yksinkertaisesti harppoi ylitseni ja yksi astui selkäni päälle.Näin Helsingissä reagoidaan, kun vieressä ollut ihminen kaatuu yhtäkkiä maahan eikä liiku.
      Tuo on muuten ihan totta! Yksi kaveri on kans joskus pyörtynyt Helsingissä, ihan vilkkaalla paikalla ja ihan itsekseen sai heräillä, eli kukaan ei ollut jäänyt auttamaan vaikka ohikulkijoita oli varmasti kymmeniä! Ja kyseessä siis nuori selväpäinen nainen, eikä varmasti mikään spurgu :O Ihan uskomatonta piittaamattomuutta!

      Lainaa

    74. Tulos: +23 (23 ääntä)
      Täältäkin löytyy omaa kokemusta muiden auttavaisuudesta - tai sen puutteesta. Olin bussissa vaunujen kanssa kädet täynnä ruokasäkkejä ja muita nyssyköitä. Yhtäkkiä bussi kaartoi niin jyrkästi liikenneympyrässä, että horjahdin ja vaununi (jossa nukkui vauva) kaatuivat! Myös ruokakassit levisivät pitkin bussin lattiaa. Aloin paniikissa kaivella lastani ja samalla pysyä itse pystyssä. Arvatkaa auttoiko _kukaan_ puolitäydessä bussissa? Kuskikaan ei viitsinyt hellittää kaasujalkaansa, kurkkasi vaan peilistään minuun päin. Teki mieli huutaa KIITOS VAIN AVUSTA, mutten saanut siinä tilanteessa pala kurkussa sanottua mitään. Tässä nyt ei ollut mikään hengenhätä kyseessä, mutta itselläni ei tulisi mieleenkään jäädä vain hölmönä paikalleen toljottamaan.

      Lainaa

    75. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Hoh, tuohan on rangaistava teko, tuosta kun jää kiinni, se o 3kk ehonalaista vankeutta.

      Lainaa

    76. ammattilainen 31.5.2013 8:58
      Tulos: -14 (24 ääntä)
      "Epilepsiakohtaushan sillä oli eikä kukaan uskaltanut tehdä asialle mitään. Itse marssin sitten kuskin luokse ja pysähdyttiin sitten johonkin tienposkeen soittamaan ambulanssia että saadaan mies hoitoon." Epileptisen kohtauksen takia ei tartte soittaa apua, ellei kohtaus kestä yli 5min tai ellei kohtauksen saanut ole loukannut itseään esim. pudotessaan kohtauksen aikana.

      Lainaa

    77. juuh elikkäs 31.5.2013 11:42
      Tulos: -22 (24 ääntä)
      Mitä jeesustelua täälläkin. Kuinka moni teistä tuomitsijoista olisi jäänyt auttamaan kun on menossa jonnekkin?

      Lainaa

    78. Tulos: -17 (21 ääntä)
      Ei siihen nykyään passaa mennä puuttumaan, siinä voikin olla kyse jostain uskonnollisesta rituaalista ja rapsahtaa kovimman kautta syytteet uskonrauhan rikkomisesta.

      Lainaa

    79. Tulos: +19 (19 ääntä)
      hessu: Pari näistä “puskaveikoista” jota on pysähtynyt auttamaan, on paljastunut juopoiksi. Nämä kohtaamiset on laittaneet itseni ainakin varaantuneemmaksi auttajaksi.
      Mikäs tekee juopon vähemmän apua tarvitsevaksi?

      Lainaa

    80. Tulos: +22 (22 ääntä)
      Joo, olen jäänyt auttamaan ja sen tautta ollut myöhässä luennolta jolta nimenomaan ei saanut olla -vanhempi herrasmies otti lipat pyörällään, olin ensimmäinen paikallesattunut jolla oli puhelin mukana -puhelin tuntuu olevan teemani -ja hätäkeskus ei halunnut lopettaa puhelua joten piti venailla kapulaa takaisin kunnes ambulanssi tuli. Voisi olla eri asia jos edessä tosiaan olisi pitkä matka jonnekin tärkeään lipulla jota ei voi vaihtaa -vihaisille professoreille voi toivoa puhuvansa järkeä, VR'lle ei. Silti, pitää lähteä siltä pohjalta että pahasti voi käydä kenelle tahansa, myös itselle, ja siinä vaiheessa sitä viimeistään toivoo ettei ollut mukana luomassa tilannetta jossa auttamatta jättäminen on normaalia.

      Lainaa

    81. Tulos: +26 (26 ääntä)
      Itse kaatunut keskustassa sokoksen edessä keppien kanssa jalkapaketissa. Kepit kilis ja kopis ihastuttavasti pitkin katua ja siinä käveli about 30 ihmistä vierestä eikä yksikään ees kysynyt voiko auttaa ylös tms. Kyllä siinä yks mummeli mulkoili mua pahasti kun kehtaan kaatua hänen lähellään ja tuhahteli. No olinhan vasta 20v eli ei tarvii auttaa. :)

      Lainaa

    82. Tulos: +20 (22 ääntä)
      En jaksanut lukea kommenteja, anteeksi siitä, mutta yksi kokemus on itsellänikin tuon tapaisesta. Näin kerran lumihangessa makaavan miehen, kun olin kiireellä ajamassa autolla ohi, soitin 112 ja kerroin asian, rehellisesti sanoin myös etten ehdi pysähtyä, niin lähettivät kiireellisenä partion/ambulanssin tai jotain tarkastamaan kaverin vointia. Ja nyt kaikkia varmasti kiinnostaa, miksi en ehtinyt pysähtyä, niin olin kuskaamassa itsetuhoista ystävääni sairaalan päivystykseen.

      Lainaa

    83. Tulos: +7 (9 ääntä)
      nämä ovat näitä ''no en minä mutta muut''-idiootteja. vituttaa!

      Lainaa

    84. Tulos: -3 (9 ääntä)
      Itkeäkö vai nauraa: Et voi olla tosissasi… että kyllä minä, miksei tuokin. Jos ihmistä tarpeeksi paljon ahdistaa, ei se kyllä kuntosalille ole ekana lähdössä. Ja kun tarpeeksi paljon ahdistaa, ei ole voimavaroja tai keinoja käsitellä sitä ahdistusta. Pitäs jättää kaikkien ihan suosiolla kyllä noi ahdistukset ja “ahdistukset” vertailematta.
      No olet oikeassa, että jos vakavaa ahdistusta sairastaa, niin sitten ollaan jo pohjalla. Mutta yleensä omaan mielialaan pystyy itse vaikuttamaan.

      Lainaa

    85. Tulos: -17 (17 ääntä)
      En olisi välttis itsekään pysähtynyt auttamaan, jos olisin autolla liikenteessä ja olisi kiire, sillä ihmisiä nyt kaatuilee vähän väliä millon missäkin ja harvemmin siinä kuitenkaan mitään käy. Ja jos huonolla tuurilla kaatuneelle olisikin käynyt kehnommin, niin on mulla sen verran luottoa muihin ihmisiin, että menevät tarvittaessa apuun. Tietysti jos näkisi jonkun pyörällä katolleen vetäneen jossain, missä ei kauheasti ihmisiä liiku, niin toki menisin jeesailemaan vaikka töistä myöhästyisi. Eli ei A tehnyt mielestäni mitään väärää tuossa tilanteessa.

      Lainaa

    86. Tulos: +8 (8 ääntä)
      Minä kyllä yleensä nähdessäni jonkun makaavan maassa tajuttomana ja avuttomana soitan poliisit ja ambulanssin paikalle. Sen jälkeen jään odottamaan että apu saapuu ja kun se on saapunut, lähden jatkamaan matkaani. Ihme kommentteja täällä muuten, miksi joku juoppo tai spurgu olisi jotenkin vähäarvoisempi kuin muut, ettei sitä tarvitsisi auttaa?

      Lainaa

    87. Ihmettelijä 31.8.2017 23:03
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      Ikivanha juttu, mutta tulinpa lukeneeksi kommentteineen. Ihan pakko vielä pitkän ajan jälkeen kommentoida. Täällä tuli joku käsitys, että toisten mielestä juoppoja ei tarttis auttaa. Kai tuolla taisi joku rölli asialla provota, mutta juttu näytti lähteneen liikkeelle Hessun kommentista:
      hessu: Pari näistä “puskaveikoista” jota on pysähtynyt auttamaan, on paljastunut juopoiksi. Nämä kohtaamiset on laittaneet itseni ainakin varaantuneemmaksi auttajaksi.
      Mielestäni Hessu sai niin suurta väärinymmärrystä osakseen, että pakko vielä kommentoida! Hänhän sanoi tulleensa vain varautuneemmaksi! Se voi olla ihan fiksua. Ei hän sanonut, että ei auttaisi! Itsekin olen auttanut erilaisia ihmisiä eri tilanteissa. Muutaman kerran on nyrkki heilunut ja välillä on pitänyt miettiä, onko toisella jotain terävää tms. Joku nurmikolla "huilaava" ei välttämättä ilahdu,kun toinen tulee herättelemään. Ymmärsin siis Hessun kommenttin niin, että ikävien kokemusten jälkeen ei ihan niin reippain mielin syöksy auttamaan juopuneen oloista. Mutta ei jätä sitä tekemättäkään. Kyllä itsekin olin _erittäin_ varautunut, kun raskaana ollessani löydettiin kaverin kanssa dösäriltä verinen, viinalta löyhkäävä mies. Onneksi oli tää kaveri mukana, se tsekkaili elonmerkkejä, kun mä soitin häkeen. Yksin jos olisin ollut, olisin varmaan vain soittanut!

      Lainaa

    88. Tulos: +1 (1 ääni)
      Eihän tossa olis tarvinnut edes pysähtyä auttamaan, olisi vain soittanut puhelimella hätäkeskukseen, että voisko joku viranomainen käydä tarkistamassa. Pieni teko, iso vaikutus ja vie vain vähän sitä omaa aikaa.

      Lainaa

    89. Tanssiva herne 24.7.2023 10:57
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Johnssoni: Ei kiinnosta, kiire töihin! Se on surullista miten moni oikeesti ajattelee näin
      Juurikin näin! Ite myöhästyin joskus töistä kun näin autosta pyörällä kaatuneen vanhan miehen joka ei päässyt ojasta ylös. Oli vielä kova pakkanen. Pysäytin auton ja lähdin riuhtomaan ukkoa hangesta ja huomasin kuinka touhujani seurailtiin lähitalojen ikkunoista, mutta eipä tullut kukaan apuun. Melkonen homma oli noin 60-kiloisena yrittää nostaa reilu 100-kiloista miestä, jolla oli jalat ylöspäin ja pää ojassa.. Työntantaja ymmärsi kyllä myöhästymisen!

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: vanhus, onnettomuus, ambulanssi, kiire, auttaa, auttamisvelvollisuus

  • Uusimmat

  • Kategoriat