Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhempainilta, osa 202

Lapseni kävi Korkeasaaressa…
Vanhempainilta, osa 202

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 92 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Harmaa norsu 22.4.2026 23:28
      Tulos: +95 (143 ääntä)
      Oon lukenut tuon Hennan tekstin jo monen monta kertaa aikaisemminkin, ikivanha juttu. Miksi täytyy väittää omaksi :D

      Lainaa

    2. Pysyvästi puuma 🐆 23.4.2026 0:40
      Tulos: +188 (208 ääntä)
      Kotsa tai köksä, sama asia 🤷🏻‍♀️. Meillä se oli köksä ja kotsaa pidettiin päässä, mutta ymmärrän paikkakuntakohtaiset erot 🕵🏻‍♂️.

      Lainaa

    3. Höskä banaani 23.4.2026 1:19
      Tulos: -139 (245 ääntä)
      Tietenkin se on kotsa. Onhan äidinkielikin äikkä eikä mikään moderi (ruotsiksi siis modersmål).

      Lainaa

    4. Uskomaton sotilas 23.4.2026 1:52
      Tulos: +96 (110 ääntä)
      Myös meillä Kainuussa kutsuttiin kotitaloutta kotsaksi, 00-luvun loppupuoliskolla. Mutta muistaakseni tiesin jo tuolloin, että jotkut kutsuu sitä köksäksi. Ei siinä ollu mitään logiikkaa mun mielestä, mutta jos se oikeasti tulee tuosta kök-sanasta niin ihan ymmärrettävää.

      Lainaa

    5. Valehtelematon flamingo 23.4.2026 2:03
      Tulos: +168 (172 ääntä)
      Hemmetin Runeberg, mennyt kuolemaan jo ajat sitten ja vieläkin porukkaa lappaa kyläilemässä.

      Lainaa

    6. Autuas lammas 23.4.2026 3:14
      Tulos: -70 (142 ääntä)
      Pysyvästi puuma 🐆: Kotsa tai köksä, sama asia 🤷🏻‍♀️. Meillä se oli köksä ja kotsaa pidettiin päässä, mutta ymmärrän paikkakuntakohtaiset erot 🕵🏻‍♂️.
      Köksä on aika huono. Viittaa keittiöön mut kotitalousopintoihin kuului ainakin mun kouluaikaan muutakin kuin keittiössä tapahtuvat toiminnot kuten siivous ja pyykinpesu. Kotsa on parempi.

      Lainaa

    7. Kuutamokka 23.4.2026 3:45
      Tulos: +53 (73 ääntä)
      Köksä tai kotsa, ihan miten vain. Vai olisiko jopa kottari. Niin meilläpäin jotkut sanoivat

      Lainaa

    8. Tulos: -15 (133 ääntä)
      Kotsa on hattu ja köksä on kotitaloutta. Joka muuta väittää on ite se. Olen +50v ja näin on minun peruskouluaikana ollut aina.

      Lainaa

    9. Nostettu vuohi 23.4.2026 6:48
      Tulos: +80 (86 ääntä)
      Kuutamokka: Köksä tai kotsa, ihan miten vain. Vai olisiko jopa kottari. Niin meilläpäin jotkut sanoivat
      Kottari on kottikärry.

      Lainaa

    10. Saamaton nektariini 23.4.2026 7:25
      Tulos: +29 (47 ääntä)
      Meillä savossa päin sanottiin köksä. En kyllä tiennyt, että se johtui sanasta kök!

      Lainaa

    11. Rönsyilevä norppa 23.4.2026 7:38
      Tulos: -1 (83 ääntä)
      En koskaan kuullut puhuttavan köksästä yläasteella, se oli aina kotsaa.

      Lainaa

    12. Kuumennettu luumu 23.4.2026 7:58
      Tulos: +11 (35 ääntä)
      Heitän kierrepallon: meillä kotitalous oli kottari.

      Lainaa

    13. Intiimi peura 23.4.2026 8:01
      Tulos: +110 (116 ääntä)
      On niin typerää kinastella siitä kumpi synonyymi on oikein.

      Lainaa

    14. Povekas hevonen 23.4.2026 8:02
      Tulos: +6 (20 ääntä)
      Uskomaton sotilas: Myös meillä Kainuussa kutsuttiin kotitaloutta kotsaksi, 00-luvun loppupuoliskolla. Mutta muistaakseni tiesin jo tuolloin, että jotkut kutsuu sitä köksäksi. Ei siinä ollu mitään logiikkaa mun mielestä, mutta jos se oikeasti tulee tuosta kök-sanasta niin ihan ymmärrettävää.
      taitaa tulla nuapurimuan slangista, kök eli kitchen eli keittiö

      Lainaa

    15. Intiimi peura 23.4.2026 8:03
      Tulos: +34 (56 ääntä)
      Harmaa norsu: Oon lukenut tuon Hennan tekstin jo monen monta kertaa aikaisemminkin, ikivanha juttu. Miksi täytyy väittää omaksi 😁
      Et voi tietää onko Hennalle käynyt näin vai ei. Samanlaisen tarinan kuuleminen aikaisemmin ei todista mitään.

      Lainaa

    16. Rujo mustikka 23.4.2026 8:20
      Tulos: -45 (75 ääntä)
      Intiimi peura: On niin typerää kinastella siitä kumpi synonyymi on oikein.
      En lähtisi kinastelemaan, mutta kyllä se heti kertoo ihmisestä jotain, jos se käyttää sanaa "kotsa".

      Lainaa

    17. Pätemätön vuohi 23.4.2026 8:45
      Tulos: +21 (33 ääntä)
      Rönsyilevä norppa: En koskaan kuullut puhuttavan köksästä yläasteella, se oli aina kotsaa.
      Meillä ysärillä koillismaalla täysin päin vastoin. Kotsa kuului päähän (toki miksei sana vois tarkoittaa kahta eri asiaa). Kotsa on kyllä loogisempi, ja ikuisena ruotsinkielen vihaajana olisin teininäkin tykännyt siitä sanasta enemmän jos olis ollut tarjolla. Mut ei tullut edes mieleen.

      Lainaa

    18. Tulos: +14 (56 ääntä)
      Itselleni sattuu noin viikoittain, että lapseni julistaa niin kovaan ääneen kuin mahdollista ”I hate Chinese”. Tarkoittaa siis, ettei tykkää mandariinikiinan kotiläksyistä, kun kumpikaan vanhempi ei osaa auttaa, ymmärrän sen, mutta jos et sanoittaisi sitä noin? Tai sanoisit suomeksi edes, ”kiinaa” olisi parempi kuin ”kiinalaisia”. Laita lapsesi opiskelemaan kieliä, avaa madollisuuksia, aivan... (ja tiedän, että tarkasti ottaen se olisi ”the Chinese”.Toivon vain, että kiinalaisetkin tietävät). Lapsilla on outo taipumus sanoa älyttōmyyksiä, lapsettomana itsekin luulin, että vanhemmat ovat siitä jotenkin vastuussa, jostainhan ne on opittu, vaan ilmeisesti ”äiti toivoo, että opin mandariinia ja englantia, itse pelaisin sen ajan Minecraftia” vääntyy muotoon ”olen kieliopillisesti kyseenalainen minirasisti”.

      Lainaa

    19. Intiimi peura 23.4.2026 8:55
      Tulos: +35 (43 ääntä)
      Rujo mustikka: En lähtisi kinastelemaan, mutta kyllä se heti kertoo ihmisestä jotain, jos se käyttää sanaa "kotsa".
      Sen, että tykkää käyttää lyhenteitä?

      Lainaa

    20. Kookas appelsiini 23.4.2026 9:10
      Tulos: +77 (81 ääntä)
      Entisenä 3v/6v lapsena komppaan että pallomeret on mahtavia

      Lainaa

    21. Nurja jyrsijä 23.4.2026 9:18
      Tulos: -16 (92 ääntä)
      Kotitalouden sanominen kotsaksi on sama kuin sanoisi liikuntaa lippikseksi. Kotsa on hattu.

      Lainaa

    22. Saasteeton peruna 23.4.2026 9:55
      Tulos: +22 (38 ääntä)
      Harmaa norsu: Oon lukenut tuon Hennan tekstin jo monen monta kertaa aikaisemminkin, ikivanha juttu. Miksi täytyy väittää omaksi 😁
      Itselläkin heti iski silmään, että vanha vitsi, mutta miksi pitää esittää, että itselle tapahtunut. Kun vieläpä sana tarkkaan kopioitu vitsistä. Muista vitsin siksi kun lapsena meillä oli vitsi kasetti ja tämä on juuri siinä niin kuullut muutaman kerran. Siinä vaan lapsi sanoi että tuosta nenästä puhutaan kotona.

      Lainaa

    23. Tallentumaton leopardi 🐆 23.4.2026 10:19
      Tulos: +50 (54 ääntä)
      Saamaton nektariini: Meillä savossa päin sanottiin köksä. En kyllä tiennyt, että se johtui sanasta kök!
      Eipä sitä tule ajateltua, sitä käytetään mitä opettajat ja aiemmat sukupolvet ko. koululla ovat käyttäneet. Ns. perintötietoa. Ja köökki on ihan suomalainen murresana, ainakin tietyssä suunnassa Suomea. Toki tulee juurikin ruotsista. Vääntyy joillakin alueella kyökiksi. Enimmäkseen siellä köksässä ruoan kanssa touhuttiin, se muu homma oli siinä ohessa että ei olisi ihan tumpelo muissa kotitalousasioissa.

      Lainaa

    24. Rooliasua kantava lihapiirakka 23.4.2026 10:29
      Tulos: +31 (33 ääntä)
      Köksästä puhuttiin meilläkin Kymenlaaksossa 80-luvulla ja kotsa eli lätsä oli hattu. Nykykäytännöistä ei ole tietoa.

      Lainaa

    25. Käteisvapaa norsu 23.4.2026 10:43
      Tulos: +12 (22 ääntä)
      Nostettu vuohi: Kottari on kottikärry.
      Se on kottis

      Lainaa

    26. Nukkuva haisunäätä 23.4.2026 10:51
      Tulos: +27 (31 ääntä)
      Meillä Kanta-Hämeessä vuosituhannen taitteessa kotitalous oli myös köksä. En muista että kukaan olisi koskaan vakavalla naamalla käyttänyt sanaa "kotsa", mutta hatuksi se olisi tulkittu. Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi mistä kummankaan sanan etymologia juontaa juurensa, opin siis tänäänkin jotain uutta!

      Lainaa

    27. Holtiton lohikäärme 23.4.2026 10:56
      Tulos: +28 (36 ääntä)
      Autuas lammas: Köksä on aika huono. Viittaa keittiöön mut kotitalousopintoihin kuului ainakin mun kouluaikaan muutakin kuin keittiössä tapahtuvat toiminnot kuten siivous ja pyykinpesu. Kotsa on parempi.
      Ysärin lopussa Helsingissä se oli köksä, enkä kyllä muista juuri mitään muuta kuin leivonnan ja ruoanlaiton opetusta ko. oppiaineessa. Siivousta nyt ainakaan opetettu, muussa kontekstissa kuin että keittiö piti tunnin lopuksi siivota ja astiat tiskata.
      Joku yksittäinen pöytäetikettitunti taisi olla, koska mikä olisikaan relevantimpaa modernissa maailmassa kuin tietää mikä on salaattihaarukka.

      Lainaa

    28. Pliisu sika 23.4.2026 11:49
      Tulos: +17 (21 ääntä)
      Valehtelematon flamingo: Hemmetin Runeberg, mennyt kuolemaan jo ajat sitten ja vieläkin porukkaa lappaa kyläilemässä.
      Ja varmaan ottavat vielä maksun käynnistä 😁. Sikamaista.

      Lainaa

    29. Pilkkopimeä haltija 23.4.2026 11:53
      Tulos: +37 (43 ääntä)
      Rooliasua kantava lihapiirakka: Köksästä puhuttiin meilläkin Kymenlaaksossa 80-luvulla ja kotsa eli lätsä oli hattu. Nykykäytännöistä ei ole tietoa.
      Köksässä opitaan että ruokapöydässä istuessa otetaan kotsa pois päästä 🙂

      Lainaa

    30. Sisin lisko 23.4.2026 11:55
      Tulos: +32 (36 ääntä)
      Kookas appelsiini: Entisenä 3v/6v lapsena komppaan että pallomeret on mahtavia
      Minä en päässyt ikinä lapsena pallomereen. Olen 48 ja edelleen katkera 😞

      Lainaa

    31. Korkeasaari 23.4.2026 13:00
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      Vissiin taso vähän tippunut korkeasaaressa? XD

      Lainaa

    32. Tulos: -27 (43 ääntä)
      En ole ihan varma mitä pitäisi ajatella siitä että (oletettavasti) hyvin nuori lapsi haluaa puhua avoimesti seksistä ja kehua ihmisten tissejä. Yleensä nuo asiat eivät vielä pyöri lasten päässä siinä määrin että puhuisi niistä tuolla tavalla.

      Lainaa

    33. It's a deal 23.4.2026 13:22
      Tulos: +52 (56 ääntä)
      Aleksis Kiven mielenterveysongelmat ovat ainoa selitys sille, että hän muutti paikkaan, jonka nimi on "Aleksis Kiven kuolinmökki".

      Lainaa

    34. Virkeä karhu 23.4.2026 13:22
      Tulos: +29 (33 ääntä)
      Jyväskylässä 80-luvulla kotitalous oli kotsa. Muuttaessani Tampereelle opin, että jotkut puhuvat köksästä. Nyt asun Etelä-Pohjanmaalla ja täällä se on köksä. Molemmat sanat ovat mielestäni ok, mutta puolustan kotsaa, koska ole oppinut sen ensin. OT: Siihen nähden, kuinka paljon eteläpohjalaiset vihaavat ruotsin kieltä ja "rantaruåttalaasia", täällä on käytetään todella paljon ruotsin kielestä tulleita sanoja.

      Lainaa

    35. Tuulenpitävä opas 23.4.2026 13:39
      Tulos: +30 (40 ääntä)
      Miten sen niin tarkasti ulkonäön perusteella tietää, että joku painaa suunnilleen just 160 kg? Eikä noin 140 tai 170? Itsellä ol vaikeuksia arvioida painoja ihan kaikilta, ja erityisen hankalaa se on, jos sitä on tosi paljon.

      Lainaa

    36. Peruuttamaton riikinkukko 23.4.2026 14:22
      Tulos: +13 (25 ääntä)
      Virkeä karhu: Jyväskylässä 80-luvulla kotitalous oli kotsa. Muuttaessani Tampereelle opin, että jotkut puhuvat köksästä. Nyt asun Etelä-Pohjanmaalla ja täällä se on köksä. Molemmat sanat ovat mielestäni ok, mutta puolustan kotsaa, koska ole oppinut sen ensin. OT: Siihen nähden, kuinka paljon eteläpohjalaiset vihaavat ruotsin [...]
      90-luvullakin se oli vielä kotsa. Ja ysiluokalla oli sellainen oppiaine kuin perhekasvatusoppi, joka sais kyllä olla edelleen olemassa. Nimestä huolimatta ei kasvatettu perheitä, vaan opeteltiin kaikkea yleistä elämään liittyvää mm. vakuutuksista, muuttamisesta, laskujen maksamisesta, rahataloudesta, kodin piiriin liittyvistä tehtävistä jne.

      Lainaa

    37. Itseasiassa 23.4.2026 14:58
      Tulos: +6 (18 ääntä)
      Pysyvästi puuma 🐆: Kotsa tai köksä, sama asia 🤷🏻‍♀️. Meillä se oli köksä ja kotsaa pidettiin päässä, mutta ymmärrän paikkakuntakohtaiset erot 🕵🏻‍♂️.
      Köksä on nyt voitolla 67% vastaan 24 %, joten tämä on aika selvä peli. No, todellisuudessa meilläkin se on köksä, mutta en mene arvostelemaan, jos mulla on oma lempinimensä sille.

      Lainaa

    38. Itseasiassa 23.4.2026 15:15
      Tulos: +31 (37 ääntä)
      Korkeasaari: Vissiin taso vähän tippunut korkeasaaressa? XD
      Eikö se ole noussut, jos lapsi on katsellut vain taivaalle?
      Oikeasti, lapset kannattaa istuttaa johonkin julkiseen kulkuvälineeseen, käydä jossain paikassa, jossa on hiekkalaatikko ja muurahaisia syömässä pikkusen hajonneet sitruunapullat ja juomassa tripit. Ja sen jälkeen matkustaa julkisella takaisin kotiin. Perfect day.

      Lainaa

    39. Itseasiassa 23.4.2026 15:20
      Tulos: +35 (45 ääntä)
      Toj Karin: En ole ihan varma mitä pitäisi ajatella siitä että (oletettavasti) hyvin nuori lapsi haluaa puhua avoimesti seksistä ja kehua ihmisten tissejä. Yleensä nuo asiat eivät vielä pyöri lasten päässä siinä määrin että puhuisi niistä tuolla tavalla.
      Pyörivät ne. Mun pikkusisarus ainakin ihaili Barbien ja naisten tissejä. Muistan itse lapsuudesta, kun jo pieniä kiinnosti kaikkien jalkoväliin vehkeet ja ihmeteltiin mistä lapset tulevat. Siskon lapset myös kyselivät asioista jo muutaman vuoden ikäisinä. Lapsi kyllä kuulee kaikenlaista ja varsinkin jos siihen kuuluu jotain salamyhkäistä ja aikuisille selkeästi vähän hyssyteltävä aihe, niin kiinnostus vain kasvaa. Ja kun noilla ei oikein vielä suodattimet toimi, niin niistä halutaan keskustella ihan missä vain.

      Lainaa

    40. Mieto hampurilainen 23.4.2026 15:22
      Tulos: +16 (24 ääntä)
      Sanmperi: Kotsa on hattu ja köksä on kotitaloutta. Joka muuta väittää on ite se. Olen +50v ja näin on minun peruskouluaikana ollut aina.
      Kotsa on slangia, oli sen merkitys sitten hattu tai kotitalous, ja kielitoimiston sanakirjassa on mainittu molemmat merkitykset:
      https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/Kotsa?searchMode=all
      Ei sinun korkea ikäsi vaikuta tähän.

      Lainaa

    41. Tulos: +29 (33 ääntä)
      Itseasiassa: Eikö se ole noussut, jos lapsi on katsellut vain taivaalle? Oikeasti, lapset kannattaa istuttaa johonkin julkiseen kulkuvälineeseen, käydä jossain paikassa, jossa on hiekkalaatikko ja muurahaisia syömässä pikkusen hajonneet sitruunapullat ja juomassa tripit. Ja sen jälkeen matkustaa julkisella takaisin kotiin. Perfect day.
      Mietin pitkään, miksi on tärkeää että ne muurahaiset on syömässä pikkusen hajonneita sitruunapullia, mutta sitten hoksasin. Olet ihan oikeassa.

      Lainaa

    42. Tulos: +19 (21 ääntä)
      P.S. Suomi on ihana kieli. Köksä. Kotsa. Kottari. Kottis. Kotitalous. Kyökki. Kottikärryt. Hattu. Mitä näitä on.

      Lainaa

    43. Iso-Britannian paras kotiviemäri 23.4.2026 16:05
      Tulos: -14 (22 ääntä)
      Molemmilla kotitalousvänkääjillä on vähän aukkoja logiikassa. Kartsun mukaan keittiö = kök eli sana on suomalaisittain köksä, vaikka hän juuri esitti, että se on jonkin muun maan tyylillä kök ja suomalaisittain keittiö. Joo, Suomen toinen virallinen kieli on ruotsi ja ruotsin kielestä on valtavasti lainasanoja, mutta silti hassusti ilmaistu. Hupin korostamista kirjaimista tulee puolestaan KOTAS eikä kotsa.

      Lainaa

    44. Huoltovapaa kultakala 23.4.2026 16:10
      Tulos: +33 (41 ääntä)
      Aika turha kommentoida jotain "kotsa on puhekielessä hattu eikä mikään kotitalous", kun samalla periaatteella voisi sanoa että "kuusi on itseasiassa puu, joten ei se voi olla numero yhtä aikaa". Meillä se oli "Kotsa" Pohjois-Savossa, ja uusioperheen puolisisaruksilla se oli "Köksä" kun asuivat pääkaupunkiseudulla. Veikkaan että nykyään se on köksä vähän muuallakin, samalla tavalla kuin mutsi ja faija siihen aikaan oli enemmän tuota etelän sanastoa ja nykyään niitä käytetään kaikkialla.

      Lainaa

    45. It's a deal 23.4.2026 16:22
      Tulos: +24 (28 ääntä)
      Asiayhteydestä voi usein päätellä merkityksen, jos ei tahallaan ymmärrä väärin. Kun sanoin Imatralla, etten ymmärrä kaikkia heidän murresanojaan, sain osakseni suolattomia mulkaisuja.

      Lainaa

    46. Olematon hamsteri 23.4.2026 17:19
      Tulos: -4 (14 ääntä)
      3 ja 6 vuotiaat ovat mielellään siellä pallomeressä, kuin että tuijottaa auton ikkunasta ulos.

      Lainaa

    47. Arveluttava lokki 23.4.2026 18:26
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Nauroin ihan liikaa tolle "lokki Korkeasaaressa" -jutulle. Ei se edes ollut niin hauska. Vieläkin hymyilen.

      Lainaa

    48. Tulos: +27 (35 ääntä)
      Onhan noita. Meillä oli amis, toisilla amiska, mikä tietenkin särähtää omaan korvaan. On bussia ja dösää, mut sitten joillekin se on linkki, mikä minulle tarkoittaa ihan muuta. Mut niin se on ha mitä sitten? Ja mitä sillä vänkäämisellä on tarkoitus saavuttaa? Jos annettais nyt vaan olla.

      Lainaa

    49. Karkaileva kettu 23.4.2026 19:23
      Tulos: +15 (19 ääntä)
      Savossa se on kotsa ja linja-auto on linkki. Kuulija sitten joko ymmärtää tahi ei

      Lainaa

    50. Suosittu orja 23.4.2026 19:42
      Tulos: -11 (25 ääntä)
      Ai että kun meitä kaikkia taas nauratti nämä väkisin väännetyt "lapsi sanoi" jutut. Hennan "tästä puhutaan kotona" oli vanha jo 90-luvulla.

      Lainaa

    51. Riitaisa käärme 🐍 snek snek 23.4.2026 21:24
      Tulos: +12 (22 ääntä)
      Nurja jyrsijä: Kotitalouden sanominen kotsaksi on sama kuin sanoisi liikuntaa lippikseksi. Kotsa on hattu.
      Lippis on ysärin yksi halvimmista valkoviineistä, Liebfraumilch. Alle 30 markkaa pullo 🍾. Ei taida enää olla Alkossa, on 3 litran kyykkyviinitonkat syrjäyttäneet halvat pullot.

      Lainaa

    52. Riitaisa käärme 🐍 snek snek 23.4.2026 21:28
      Tulos: -12 (28 ääntä)
      Peruuttamaton riikinkukko: 90-luvullakin se oli vielä kotsa. Ja ysiluokalla oli sellainen oppiaine kuin perhekasvatusoppi, joka sais kyllä olla edelleen olemassa. Nimestä huolimatta ei kasvatettu perheitä, vaan opeteltiin kaikkea yleistä elämään liittyvää mm. vakuutuksista, muuttamisesta, laskujen maksamisesta, rahataloudesta, kodin piiriin liittyvistä tehtävistä jne.
      Kai tuo perhekasvatusippi oli lyhennetty sitten perse? 😆 Nykyään siellä tyttöjen liikunnassa/lippiksessä taidetaankin kasvattaa sitä persettä 🍑

      Lainaa

    53. Kannettava katkarapu 23.4.2026 22:00
      Tulos: +5 (15 ääntä)
      Toj Karin: En ole ihan varma mitä pitäisi ajatella siitä että (oletettavasti) hyvin nuori lapsi haluaa puhua avoimesti seksistä ja kehua ihmisten tissejä. Yleensä nuo asiat eivät vielä pyöri lasten päässä siinä määrin että puhuisi niistä tuolla tavalla.
      Olet muuten ihan oikeassa, mutta olet vain täysin väärässä.

      Lainaa

    54. Kolari Pussimäyrä 23.4.2026 22:31
      Tulos: +26 (32 ääntä)
      Huoltovapaa kultakala: Aika turha kommentoida jotain "kotsa on puhekielessä hattu eikä mikään kotitalous", kun samalla periaatteella voisi sanoa että "kuusi on itseasiassa puu, joten ei se voi olla numero yhtä aikaa". Meillä se oli "Kotsa" Pohjois-Savossa, ja uusioperheen puolisisaruksilla se oli "Köksä" kun [...]
      Tätä perustelua itsekin aina ihmetellyt. Kyllähän myös esimerkiksi sana "luuttu" tarkoittaa sekä sitä soitinta että siivousrättiä. Suomen kieli on täynnä sanoja, joilla on monia merkityksiä.

      Lainaa

    55. Laho preeriasusi 23.4.2026 23:13
      Tulos: +8 (14 ääntä)
      It's a deal: Aleksis Kiven mielenterveysongelmat ovat ainoa selitys sille, että hän muutti paikkaan, jonka nimi on "Aleksis Kiven kuolinmökki".
      Ei sitten havainnut pahoja enteitä 😄. Tai ei vaan välittänyt ellei jopa tätä hakenutkin 🤷🏻‍♂️.

      Lainaa

    56. Vuoden kolibri 23.4.2026 23:14
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Sisin lisko: Minä en päässyt ikinä lapsena pallomereen. Olen 48 ja edelleen katkera 😞
      Vieläköhän olisi jossain Mäkkäri jossa voi järkätä synttärit? Joissakin on ollut pallomerikin. Semmoinen vaan varaukseen ja sinne peuhaamaan 😅

      Lainaa

    57. Kursivoitu henkilö 23.4.2026 23:14
      Tulos: +1 (11 ääntä)
      Saasteeton peruna: Itselläkin heti iski silmään, että vanha vitsi, mutta miksi pitää esittää, että itselle tapahtunut. Kun vieläpä sana tarkkaan kopioitu vitsistä. Muista vitsin siksi kun lapsena meillä oli vitsi kasetti ja tämä on juuri siinä niin kuullut muutaman kerran. Siinä vaan lapsi sanoi että tuosta nenästä puhutaan kotona.
      Jep. Jo kasikytluvun vitsikirjoissa loppuun kulutettu vitsi.

      Lainaa

    58. Peseytymätön lehmä 23.4.2026 23:16
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Kookas appelsiini: Entisenä 3v/6v lapsena komppaan että pallomeret on mahtavia
      Penskana laivalla niin odotti semmoista valtavaa pallomerta. Vitut, sehän oli ihan pieni. Palloja toki täynnä. En varmaan montaa minuuttia ollut kun alkoi kyllästyttää se pieni pallokylpyamme. Mutta onpa ämpärilistalta viivattu yli.

      Lainaa

    59. Ilmeikäs puuma 23.4.2026 23:39
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Sisin lisko: Minä en päässyt ikinä lapsena pallomereen. Olen 48 ja edelleen katkera 😞
      Sama ikä ja myöskin katkera. Toinen on pomppulinna. 
      Kaikki kiva tuli kylille vasta, kun oli niihin yli-ikäinen. 
      Mutta ehdin nähdä elefantteja sirkuksessa. Siitä ei tosin kannata kenenkään olla kateellinen . 

      Lainaa

    60. Aallokas puhveli 23.4.2026 23:39
      Tulos: +20 (22 ääntä)
      Miksi juuri tuosta "kotsasta" pitää aina niin innostua ja ylemmyydentuntoisesti selittää että "meillä ainakin korkeintaan vitsinä pidettiin kyseistä sanaa kun oikeesti se on köksä". Kyllä meillä päin ysärillä ihan vitsinä pidettiin sanoja "mä" ja "sä" ja käytettiin niitä lähinnä silloin kun haluttiin esittää jotain ärsyttävää tyyppiä, mikä tietysti tarkoittaa ettei ne mitään oikeaa puhekieltä ole missään vaan "mie" ja "sie" on ainoat oikeat vastineet.

      Lainaa

    61. Korkea puuma 24.4.2026 0:42
      Tulos: +8 (18 ääntä)
      Kolari Pussimäyrä: Tätä perustelua itsekin aina ihmetellyt. Kyllähän myös esimerkiksi sana "luuttu" tarkoittaa sekä sitä soitinta että siivousrättiä. Suomen kieli on täynnä sanoja, joilla on monia merkityksiä.
      Meillä se on luutu ja sillä luututaan. Luuttua taas rämpytetään mutta sitä meillä ei ole.

      Lainaa

    62. Tulos: -1 (13 ääntä)
      Henna ja by. Miksi väittää omiksi juttuja, jotka löytyivät jo viime vuosituhannella vitsikirjasta? N o l o a.

      Lainaa

    63. Sulaton raataja 24.4.2026 7:17
      Tulos: +12 (20 ääntä)
      Mene pienten lasten kanssa reissuun. Ylläty, kun lapset muistavat parhaiten sen asian, josta lapset pitävät. Joka kerta. Voi ilmankin niitä lapsia mennä reissuun, tai sitten vain hyväksyy sen, ettei niitä kiinnosta kulttuurielämykset yhtä paljon kuin joku satunnainen pallomeri.

      Lainaa

    64. Tulos: +14 (14 ääntä)
      Ilmeikäs puuma: Sama ikä ja myöskin katkera. Toinen on pomppulinna. Kaikki kiva tuli kylille vasta, kun oli niihin yli-ikäinen.  Mutta ehdin nähdä elefantteja sirkuksessa. Siitä ei tosin kannata kenenkään olla kateellinen . 
        Olen päässyt pomppulinnaan: sukulainen järjesti isot häät kotonaan, kun asuvat kaukana maalla ja nuorempien lasten huviksi vuokrasivat sellaisen. Lasten mentyä nukkumaan, aikuiset päättelivät miksei, kun se oli tehdaskokoa ja painoraja joku.  suuri. Oli oikein kivat häät ja pidän parista paljon, ja silti se linna oli kohokohta. Ei koskaan pidä sanoa ei koskaan!
        Toj Karin: kyllä lapset höpisevät tisseistä jatkuvasti, mutta ei ole tullut mieleenikään, että sen voisi väärin tajuta. Äidillä on isot tissit ja pehmeä massu!! = sylissä on mukava. Jos nyt ei ole ihan freudilaisen psykologian uhri, niin ei kai kukaan luule, että pieni lapsi olisi vanhemmistaan kiinnostunut aikuismielessä -hoivantarjoajan käyttömukavuutta siinä kehutaan. He vain eivät vielä tiedä, että aikuispuhe voisi tarkoittaa muuta, samoin kun itse en  ajattelisi, että jos aikuinen kehuu tyynyä samaan tapaan, kyseessä olisi tyynyfetissi. 

      Lainaa

    65. Keanno Knowsmuch 24.4.2026 11:35
      Tulos: -11 (25 ääntä)
      100% "lapsi sanoi kassajonossa"- jutuista on ihan paskapuhetta.

      Lainaa

    66. Pysäyttävä tomaatti 24.4.2026 13:51
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Rujo mustikka: En lähtisi kinastelemaan, mutta kyllä se heti kertoo ihmisestä jotain, jos se käyttää sanaa "kotsa".
      joo, kertoo ihmisestä sen et on fiksumpi kuin tää kommentti

      Lainaa

    67. Verkkaisa riesa 24.4.2026 15:29
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Meillä päin kotitalous on kotsa ja hattu on kotsa. Kyllä me ymmärretään, kummasta on kulloinkin kyse.

      Lainaa

    68. Vaikuttava kissa 24.4.2026 17:52
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      It's a deal: Asiayhteydestä voi usein päätellä merkityksen, jos ei tahallaan ymmärrä väärin. Kun sanoin Imatralla, etten ymmärrä kaikkia heidän murresanojaan, sain osakseni suolattomia mulkaisuja.
      Tuimia 😊

      Lainaa

    69. Tulos: +13 (17 ääntä)
      Harmaa norsu: Oon lukenut tuon Hennan tekstin jo monen monta kertaa aikaisemminkin, ikivanha juttu. Miksi täytyy väittää omaksi 😁
      Vitsi on ikivanha, mutta toisaalta, jos näin ohjeistat pientä lasta, niin tämä on melkein takuuvarma lopputulos. Varmaan tapahtunut tosielämässä useassakin perheessä.

      Lainaa

    70. Kullattu seepra 24.4.2026 20:25
      Tulos: -2 (12 ääntä)
      Aallokas puhveli: Miksi juuri tuosta "kotsasta" pitää aina niin innostua ja ylemmyydentuntoisesti selittää että "meillä ainakin korkeintaan vitsinä pidettiin kyseistä sanaa kun oikeesti se on köksä". Kyllä meillä päin ysärillä ihan vitsinä pidettiin sanoja "mä" ja "sä" ja käytettiin niitä lähinnä silloin kun [...]
      Ookko nää ihan pölijä? Se on "köksä", ja "mää/nää" on oikiat muovot! Lukkiikko nää nuo netistä vai misä nuin lukkee? Sannooko joku oikiasti muka nuin, ookko nähäny tai kuulikko nää jonku ihimisen ilimasevan ittiä nuin? 
      Oha näistä makia vasiten porista vaikka kahavitauvolla, mutta jos ruukaa juua kahavia samalla ko kävelee tai ajjaa autua, nii pittää varua ettei aja/kävele pahki mihinkään!

      Lainaa

    71. Metallia niellyt monni 🐟 25.4.2026 13:42
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Pliisu sika: Ja varmaan ottavat vielä maksun käynnistä 😁. Sikamaista.
      Ja varmasti tietävät että hra ja rva Runeberg eivät ole kotona 😂

      Lainaa

    72. Metallia niellyt monni 🐟 25.4.2026 13:51
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Peseytymätön lehmä: Penskana laivalla niin odotti semmoista valtavaa pallomerta. Vitut, sehän oli ihan pieni. Palloja toki täynnä. En varmaan montaa minuuttia ollut kun alkoi kyllästyttää se pieni pallokylpyamme. Mutta onpa ämpärilistalta viivattu yli.
      Joo ei ollut kuten nainoskuvissa. Pienenä ei tiennyt että "se vain mainos" 😆

      Lainaa

    73. Metallia niellyt monni 🐟 25.4.2026 13:54
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Ilmeikäs puuma: Sama ikä ja myöskin katkera. Toinen on pomppulinna. Kaikki kiva tuli kylille vasta, kun oli niihin yli-ikäinen.  Mutta ehdin nähdä elefantteja sirkuksessa. Siitä ei tosin kannata kenenkään olla kateellinen . 
      Osta itselle, ei ne paljoa maksa. Jos oma niin omat säännöt ja voi pomppia sen vaikka paskaksi 😄. Jos on lapsia niin ostaa semmoisen synttäreille ja käy niiden jälkeen yöllä pomppimassa sydämensä kyllyydestä.

      Lainaa

    74. Metallia niellyt monni 🐟 25.4.2026 13:56
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Vaikuttava kissa: Tuimia 😊
      Eli suolaista 😁. Meilläpäin 😅.

      Lainaa

    75. Sisällötön vesinokkaeläin 25.4.2026 21:17
      Tulos: 0 (6 ääntä)
      Höskä banaani: Tietenkin se on kotsa. Onhan äidinkielikin äikkä eikä mikään moderi (ruotsiksi siis modersmål).
      Nykyään sukki eli suomen kieli.

      Lainaa

    76. Empivä minttu 25.4.2026 21:40
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Intiimi peura: On niin typerää kinastella siitä kumpi synonyymi on oikein.
      Eikä nyt mitään typerää käytetä kun se on tyhmää!😝

      Lainaa

    77. Viiksikäs peto 25.4.2026 21:40
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Metallia niellyt monni 🐟: Osta itselle, ei ne paljoa maksa. Jos oma niin omat säännöt ja voi pomppia sen vaikka paskaksi 😄. Jos on lapsia niin ostaa semmoisen synttäreille ja käy niiden jälkeen yöllä pomppimassa sydämensä kyllyydestä.
      Pomppulinnojen ikärajat eivät yleensä ole sääntökysymys, vaan ihan painosta kiinni. Paskaksi se siis meneekin jos liian iso kaveri sinne hyppää. Toki jos on aikuisenakin pienikokoinen niin sitten...

      Lainaa

    78. Säikky harakka 25.4.2026 22:54
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Hämeessä 80-luvulla kotitalous oli köksää, mutta sen lisäksi ainakin vanhemmat ihmiset kutsuivat keittäjää köksäksi. Sanojen merkitykset voivat muuttua ajan mittaan.

      Lainaa

    79. Kiittämätön katkarapu 25.4.2026 23:51
      Tulos: +13 (13 ääntä)
      Valehtelematon flamingo: Hemmetin Runeberg, mennyt kuolemaan jo ajat sitten ja vieläkin porukkaa lappaa kyläilemässä.
      Valehtelematon flamingo: Hemmetin Runeberg, mennyt kuolemaan jo ajat sitten ja vieläkin porukkaa lappaa kyläilemässä.
      On se jumankauta kumma kun edes kuolemall ei pääse vieraista eroon.

      Lainaa

    80. Trendikäs päärynä 🍐 26.4.2026 1:07
      Tulos: +11 (11 ääntä)
      Viiksikäs peto: Pomppulinnojen ikärajat eivät yleensä ole sääntökysymys, vaan ihan painosta kiinni. Paskaksi se siis meneekin jos liian iso kaveri sinne hyppää. Toki jos on aikuisenakin pienikokoinen niin sitten...
      Just sen takia ostaa itselle niin ei haittaa. Pomppii niin kauan kuin se kestää. Eikä se heti hajoa. Kompura pumppaa ilmaa kyllä, katsoo vaan että sitä on riittävästi niin ei tömähdä maahan ettei se nyt niin surkea linna ole. Ja vaarallisintahan tuossa on pomppia niin että lentää linnan oviaukosta pihalle.

      Lainaa

    81. Uneton meduusa 26.4.2026 11:15
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Ysärillä Lounais-Suomessa kotitalous oli kotsa. Köksän olen kuullut vasta aikuisena, ehkä PK-seudulla.

      Lainaa

    82. Ohuehko pupu 26.4.2026 16:19
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      Riitaisa käärme 🐍 snek snek: Lippis on ysärin yksi halvimmista valkoviineistä, Liebfraumilch. Alle 30 markkaa pullo 🍾. Ei taida enää olla Alkossa
       Meilläpäin Liebfraumilch oli Lippe. Oatettiin pari pulloa, niin kolme nuorta likkaa oli yökerhokunnossa.🪩🎶

      Lainaa

    83. Kannattamaton mäyrä 27.4.2026 3:55
      Tulos: +2 (6 ääntä)
      Peruuttamaton riikinkukko: 90-luvullakin se oli vielä kotsa. Ja ysiluokalla oli sellainen oppiaine kuin perhekasvatusoppi, joka sais kyllä olla edelleen olemassa. Nimestä huolimatta ei kasvatettu perheitä, vaan opeteltiin kaikkea yleistä elämään liittyvää mm. vakuutuksista, muuttamisesta, laskujen maksamisesta, rahataloudesta, kodin piiriin liittyvistä tehtävistä jne.
      Satakunnasta kotoisin ja myös suellä kotitalous oli kotsa ja vihasin köksä sanaa jonka kuuli lähinnä jostain netin palstoilta puhuttavan. 90-00 taitteessa tämä.

      Lainaa

    84. Obskuuri hilleri 27.4.2026 5:21
      Tulos: +7 (7 ääntä)
      Uskomaton sotilas: Myös meillä Kainuussa kutsuttiin kotitaloutta kotsaksi, 00-luvun loppupuoliskolla. Mutta muistaakseni tiesin jo tuolloin, että jotkut kutsuu sitä köksäksi. Ei siinä ollu mitään logiikkaa mun mielestä, mutta jos se oikeasti tulee tuosta kök-sanasta niin ihan ymmärrettävää.
      Savossa myös kotsasta puhuttiin ainakin vuoteen 2005 asti, kun peruskoulun lopetin.
      Nyt vasta tuon kök-yhteyden kuulin. Tekee "köksästä'" loogisen, mutta toisaalta miksi ainakaan Itä-Suomessa käytettäisiin ruotsin kielestä suomalaiseen suuhun väännettyä sanaa. 
      Noh, ylipäätään miksi iää murresnoista tapella. Minä puhuin kerran amiskasta eri maakunnassa ja kanssakuulija oli ihan kauhuissaan että anteeksi mikä, sehän on amis, ja kamala poru siitä miten amiska on väärin. 

      Lainaa

    85. Viettävä koala 27.4.2026 8:13
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Riitaisa käärme 🐍 snek snek: Lippis on ysärin yksi halvimmista valkoviineistä, Liebfraumilch. Alle 30 markkaa pullo 🍾. Ei taida enää olla Alkossa, on 3 litran kyykkyviinitonkat syrjäyttäneet halvat pullot.
      Se oli Libis.

      Lainaa

    86. Järisyttävä kärpänen 🪰 27.4.2026 10:39
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      Viettävä koala: Se oli Libis.
      Rakkaan rouvan maidolla monta nimeä 🙂. Lippis meillä päin.

      Lainaa

    87. Järisyttävä kärpänen 🪰 27.4.2026 10:44
      Tulos: +7 (7 ääntä)
      Obskuuri hilleri: Savossa myös kotsasta puhuttiin ainakin vuoteen 2005 asti, kun peruskoulun lopetin.Nyt vasta tuon kök-yhteyden kuulin. Tekee "köksästä'" loogisen, mutta toisaalta miksi ainakaan Itä-Suomessa käytettäisiin ruotsin kielestä suomalaiseen suuhun väännettyä sanaa.  Noh, ylipäätään miksi iää murresnoista tapella. Minä [...]
      No Suomessa puhuttiin vuosisatoja ruotsia läpi maan. Oulun murteessakin on paljon köökki, hantuuki tms. ruotsista lainattuja ja suuhun sopivaksi väännettyjä sanoja mitkä ovat olleet pitkään osa suomen kieltä ja varmasti levinneet myös maakuntiin. Älä ajattele siis ruotsin kök vaan suomen köökki mistä tuo on voitu vääntää.

      Lainaa

    88. Tulos: +6 (6 ääntä)
      Kivi:   Olen päässyt pomppulinnaan: sukulainen järjesti isot häät kotonaan, kun asuvat kaukana maalla ja nuorempien lasten huviksi vuokrasivat sellaisen. Lasten mentyä nukkumaan, aikuiset päättelivät miksei, kun se oli tehdaskokoa ja painoraja joku.  suuri. Oli oikein kivat häät ja pidän parista paljon, ja silti se linna [...]
      Tuo kuulostaa melko järkevältä selitykseltä.

      Lainaa

    89. Varjoissa hiipivä varis 28.4.2026 21:22
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Järisyttävä kärpänen 🪰: No Suomessa puhuttiin vuosisatoja ruotsia läpi maan. Oulun murteessakin on paljon köökki, hantuuki tms. ruotsista lainattuja ja suuhun sopivaksi väännettyjä sanoja mitkä ovat olleet pitkään osa suomen kieltä ja varmasti levinneet myös maakuntiin. Älä ajattele siis ruotsin kök vaan suomen köökki mistä tuo on voitu vääntää.
      Tästäkin voidaan vääntää: se on kyökki eikä köökki! 😄 tuo esimerkkinä käyttämäsi Oulu on varsin lännessä Savoon ja Pohjois-Karjalaan verrattuna.

      Lainaa

    90. Varjoissa hiipivä varis 28.4.2026 21:25
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      ...joten vaikka varmasti ruotsista peräisin olevia lainasanoja löytyy varmasti myös idästä, veikkaisin että paljon vähemmän kuin länsimurteista. (Klassinen rähmäkäpälä lipsahti lähetä-painikkeelle ennen aikojaan)

      Lainaa

    91. Syyntakeeton mustikkamehukeitto 2.5.2026 0:51
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Ida: Vitsi on ikivanha, mutta toisaalta, jos näin ohjeistat pientä lasta, niin tämä on melkein takuuvarma lopputulos. Varmaan tapahtunut tosielämässä useassakin perheessä.
      Nämä on varmaan sellaisia juttuja, että pitää kokea itse tietyn temperamentin omaavan lapsen kyselyikä ja sen hillitsemiseksi tehdyt sopimukset.
       Nimittäin siskonlapsen kanssa kokenut tämän "vitsin" itse samankaltaisessa tilanteessa eli todella isokokoinen ihminen tuli kauppakeskuksessa vastaan ja oikein aistin sellaiset ⁉️lapsen olemuksesta jo etukäteen. Koitln hämätä ohjaamalla huomiota johonkin muuhun, kun olimme kohtausetäisyydellä ettei lapsi olisi kovin silmiinpistävästi tuijottanut ja pelkäsin koko ajan mitä suun kautta tulee. Ja sieltä se sitten tulikin, että "Mulla on yks juttu mistä pitää jutella sitten kotona" ja silmät lautasen kokoiset ihmetyksestä. Juteltiin kyllä sitten jo autossa. 
      Kyllähän tämän tarinan voisin jossain toisessa yhteydessä vähän vitsikkäämmin kertoa ja olisi ihmiset jonossa sanomassa, että miksi vitsikirjan vitsit pitää esittää omanaan. Ehkä kääntäisin tämän toisinpäin: vitsikirjan vitsit on luultavasti tapahtunut jollekin jossain muodossa joskus ja tulee tapahtumaan toisille jossain muodossa joskus myöhemminkin. 
      Omalle lapselle en ole käyttänyt tuota fraasia että ei saa kysellä julkisesti toisiin ihmisiin liittyviä asioita. Hän onkin vähän erityyppinen lapsi , joka pohtii yleensä itsekseen hetken ja kysyy sitten myöhemmin. jolloin kiusallisia ja toisille jopa loukkaavia tilanteita ei ole päässyt syntymään. 

      Lainaa

    92. Varastettu sammakko 5.5.2026 22:56
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Kotsa on kotiviini daa

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: korkeasaari, kotitalous, kotitehtävä, kotsa, koulu, kuva, köksä, lapset, läksyt, pallomeri, runeberg, uimahalli, vanhemmat

  • Uusimmat

  • Kategoriat