Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sekalaisia, osa 720

Yritin kertoa hirvistä ulkomaalaisille.
Sekalaisia, osa 720

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 64 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Sanavalmis metso 13.1.2026 0:53
      Tulos: +221 (233 ääntä)
      Repesin hirvijutulle 😁

      Lainaa

    2. Kovalentti kovakuoriainen 13.1.2026 1:24
      Tulos: -139 (155 ääntä)
      Tarkoittaako "elää koiriksi" yhtään mitään?

      Lainaa

    3. Pahviton oliivi 13.1.2026 1:32
      Tulos: +53 (59 ääntä)
      Sanavalmis metso: Repesin hirvijutulle 😁
      Voi elf parat...

      Lainaa

    4. Pyöristynyt Tauno 13.1.2026 1:34
      Tulos: +57 (67 ääntä)
      Maximin pitäisi muistaa käydä ilmoittautumassa Lahden kirjastossa. Ja muistaa pitää karvalakin (NV) läpät ylhäällä, ei mitään härövarustusta 🫡.

      Lainaa

    5. Arvaamaton haltia hirviaidalla 13.1.2026 1:46
      Tulos: +194 (196 ääntä)
      Kovalentti kovakuoriainen: Tarkoittaako "elää koiriksi" yhtään mitään?
      Olen varma, että tapailumiehen koira ymmärtää fraasin juuri oikein.

      Lainaa

    6. Tulos: +139 (145 ääntä)
      Arvaamaton haltia hirviaidalla: Olen varma, että tapailumiehen koira ymmärtää fraasin juuri oikein.
      Samaa mieltä, koira voisi nimittäin olla melko hämmentynyt jos sitä käskettäisiin elämään ihmisiksi.

      Lainaa

    7. Väsy siili 13.1.2026 2:28
      Tulos: +150 (152 ääntä)
      Minäkin olen pyöristynyt!

      Lainaa

    8. Kuutamokka 13.1.2026 3:42
      Tulos: +41 (49 ääntä)
      Läppä juttu

      Lainaa

    9. Ylistävä tomaatti 13.1.2026 4:12
      Tulos: +190 (202 ääntä)
      Tuota korvaläppien käyttämättömyyttä en tajunnut itsekään armeija-aikaan. Ihan naurettavaa pelleilyä ettei korviaan saa suojata kylmällä kelillä. Toki se kasvattaa luonnetta, mutta joku raja sentään.

      Lainaa

    10. Tulos: +100 (130 ääntä)
      Ylistävä tomaatti: Tuota korvaläppien käyttämättömyyttä en tajunnut itsekään armeija-aikaan. Ihan naurettavaa pelleilyä ettei korviaan saa suojata kylmällä kelillä. Toki se kasvattaa luonnetta, mutta joku raja sentään.
      Sekö se syy siis on?
      Jessus miten typerää.

      Lainaa

    11. Globaali sika 13.1.2026 4:55
      Tulos: -22 (84 ääntä)
      Akrasia: Sekö se syy siis on?Jessus miten typerää.
      No ei ollut. Sitä vaan näytti häröltä kun sen veti auki ja sitoi nauhat leuan alta 😆. Ihan metsäsissin look, risuparta vaan puuttui. Ei ollut siis siisti ihmisten ilmoilla. Harmaa oli tosiaan norsunv...

      Lainaa

    12. Opettava karhu 13.1.2026 5:54
      Tulos: +95 (109 ääntä)
      Taas tämä väite, että armeijassa ei muka saisi niitä talvihatun läppiä pitää alhaalla. Kyllä saa pitää, kunhan ne on kaikilla alhaalla, kun ollaan muodostelmassa. Fiksu ryhmänjohtaja käskee ne läpät laskemaan. Jos ei olla muodostelmassa, niin sitten voi itse päättää, kunhan ne läpät laittaa siististi.

      Lainaa

    13. Tulos: +21 (29 ääntä)
      Elf.🤣🤣🤣

      Lainaa

    14. Kristitty leijona 13.1.2026 6:30
      Tulos: +40 (44 ääntä)
      Väsy siili: Minäkin olen pyöristynyt!
      Älä huoli, ehdit korjata asian seuraavaan jouluun mennessä. :)

      Lainaa

    15. Huvipuistohullu 13.1.2026 6:51
      Tulos: +57 (61 ääntä)
      Silloin ku mulla oli koira, käskin aina lähties sen pitää tuvan pystys 😃

      Lainaa

    16. Vieraskorea näyttelijä 13.1.2026 7:01
      Tulos: +53 (55 ääntä)
      Opettava karhu: Taas tämä väite, että armeijassa ei muka saisi niitä talvihatun läppiä pitää alhaalla. Kyllä saa pitää, kunhan ne on kaikilla alhaalla, kun ollaan muodostelmassa. Fiksu ryhmänjohtaja käskee ne läpät laskemaan. Jos ei olla muodostelmassa, niin sitten voi itse päättää, kunhan ne läpät laittaa siististi.
      Kyllä meilläkin ysärillä sai pitää läppiä alhaalla.
      Muodostelmassa kaikilla samalla lailla. Yksin kulkiessa sitten miten halusi. Ihan erikseen vielä näytettiin, että mitkä tavat oli ok. 
      Alhaalla niin, että suojaa posket ja korvat. 
      Puoliväli (naru takaraivolle) niin, että suojaa vain korvat. 
      Tai sitten ylhäällä. 

      Lainaa

    17. Moottoriton piikkisika 13.1.2026 7:15
      Tulos: -17 (53 ääntä)
      Sekoittanut vissiin "elk" vaikkei sekään hirveä tarkoita. Aika kuumottavat ennusteet kirjastolla. Toivottavasti muistaa käydä ilmoittamassa että on vielä hengissä, niin siirtävät ainakin vuodella tuota ennustettaan.

      Lainaa

    18. Platku keiju 13.1.2026 7:20
      Tulos: +48 (52 ääntä)
      Opettava karhu: Taas tämä väite, että armeijassa ei muka saisi niitä talvihatun läppiä pitää alhaalla. Kyllä saa pitää, kunhan ne on kaikilla alhaalla, kun ollaan muodostelmassa. Fiksu ryhmänjohtaja käskee ne läpät laskemaan. Jos ei olla muodostelmassa, niin sitten voi itse päättää, kunhan ne läpät laittaa siististi.
      Käytännöt saattaa vaihdella, mutta Kajaanissa itsellä parikymmentä vuotta sitten ja veljelläkin vielä kahdeksan vuotta sitten kiellettiin käyttämästä niitä paitsi jos oli enemmän kuin -20 astetta pakkasta. Meillä oli pahimmillaankin vain -18 niin ei saanut käyttää läppiä, paitsi metsässä.

      Lainaa

    19. Yrjö_Komero 13.1.2026 7:39
      Tulos: +66 (90 ääntä)
      Moottoriton piikkisika: Sekoittanut vissiin "elk" vaikkei sekään hirveä tarkoita. Aika kuumottavat ennusteet kirjastolla. Toivottavasti muistaa käydä ilmoittamassa että on vielä hengissä, niin siirtävät ainakin vuodella tuota ennustettaan.
      Meidän hirvemme on "elk". Jenkeissä "moose".

      Lainaa

    20. Kivetön kala 13.1.2026 7:42
      Tulos: +33 (35 ääntä)
      Pirkanmaan kirjastoilla näemmä sama ennuste 😅

      Lainaa

    21. Uhkaava järvisieni 13.1.2026 8:05
      Tulos: +65 (67 ääntä)
      Voi siinä britti ällistyä jos tarjoaa vieraiden kunniaksi elf-paistia.

      Lainaa

    22. Triviaali kani 13.1.2026 8:09
      Tulos: +64 (66 ääntä)
      Näytin työkavereille kirjastossa tuota ylintä, ja he valistivat, että tuo 2025 on kirjan ilmestymisvuosi 😁 Se on siis tarkoituksella eri rivillä. Elossa olevien syntymävuosi näkyy juuri noin alkuvuosi ja viiva ilman kuolinvuotta Ilmestymisvuosi sitten tosiaan eri rivillä.

      Lainaa

    23. Kirpeä Ahven 13.1.2026 8:50
      Tulos: -70 (80 ääntä)
      Platku keiju: Käytännöt saattaa vaihdella, mutta Kajaanissa itsellä parikymmentä vuotta sitten ja veljelläkin vielä kahdeksan vuotta sitten kiellettiin käyttämästä niitä paitsi jos oli enemmän kuin -20 astetta pakkasta. Meillä oli pahimmillaankin vain -18 niin ei saanut käyttää läppiä, paitsi metsässä.
      No ei niitä pienemmällä pakkasilla tarvitsekaan. Jos tuntuu korvissa sietämättömältä pikkupakkasella, niin ongelma on juuri siinä ettei ole vain tottunut siihen. Siinä ne karaistuvat.

      Lainaa

    24. Kirpeä Ahven 13.1.2026 8:55
      Tulos: -16 (52 ääntä)
      Yrjö_Komero: Meidän hirvemme on "elk". Jenkeissä "moose".
      Ei ole. Elk on euroopan-, eli saksanhirvi. Joka on oikeammin kauris. Meillä pohjoismaissa ja Venäjällä tavattava hirvi on nimenomaan moose ja lähisukua amerikkalaisille hirville.

      Lainaa

    25. Räkäpää 13.1.2026 8:58
      Tulos: +33 (35 ääntä)
      Vieraskorea näyttelijä: Kyllä meilläkin ysärillä sai pitää läppiä alhaalla.Muodostelmassa kaikilla samalla lailla. Yksin kulkiessa sitten miten halusi. Ihan erikseen vielä näytettiin, että mitkä tavat oli ok. Alhaalla niin, että suojaa posket ja korvat. Puoliväli (naru takaraivolle) niin, että suojaa vain korvat. Tai sitten ylhäällä. 
      Sama 2010-luvun alussa sodankylässä. Pitäkää kuten tahdotte yksin, muodostelmassa kaikilla samalla tavalla. Syy: Muodostelmassa yhtenevä varustus.

      Lainaa

    26. Halukas jyrsijä 13.1.2026 9:54
      Tulos: +30 (42 ääntä)
      Akrasia: Sekö se syy siis on?Jessus miten typerää.
      No ei tietenkään ole.
      ”Yksittäinen sotilas (varusmies) voi laskea korvaläpät alas sääolosuhteiden ja tilanteen mukaan omalla harkinnalla. Pakkasrajaa vaatteiden käytölle ei siis ole. Jos sotilas on sotilasmuodostelmassa joukon mukana esimerkiksi paraateissa ja sulkeisharjoituksissa, silloin läppien alas laiton ja kaiken muun pukeutumisen käskee joukon johtaja yhtenäisen pukeutumisen vuoksi. Sotilasjoukko pukeutuu siis aina samalla tavalla toimiessaan yhdessä.”
      Käytännössä muodostelissa läppiä käytetään silloin kun on oikeasti kylmä tai ulkona ollaan pidempi aika. Kenenkään korvat ei palellu 10 asteen pakkasessa 10 minuutin kävelymatkalla kasarmilta ruokalaan, mutta kahden tunnin sulkeiset 20 asteen pakkasessa on eri asia.

      Lainaa

    27. Inha meduusa 13.1.2026 9:55
      Tulos: +18 (18 ääntä)
      Muistanko nyt omiani, mutta eikö armeijan karvalakissa ole ne sisälle päin käännettyt pikkuläpät, jotka tulee juuri korvien päälle ja takaraivolle hieman lisäsuojaksi, mutta ei kuitenkaan vielä arktinen malli, että isotkin läpät olisi alhaalla?

      Lainaa

    28. Juovikas hämähäkki 13.1.2026 9:55
      Tulos: -7 (41 ääntä)
      Yrjö_Komero: Meidän hirvemme on "elk". Jenkeissä "moose".
      Meidän hirvemme on moose. Saksanhirvi eli isokauris on elk. Niitä ei ole tavattu Suomessa sitten 70-luvun, ja silloinkin ne olivat istutettuja.

      Lainaa

    29. Mauton ahven 13.1.2026 9:58
      Tulos: +31 (31 ääntä)
      Akrasia: Sekö se syy siis on?Jessus miten typerää.
      Minun aikoinani parikymmentä vuotta sitten Vekaranjärvellä homma meni suunnilleen niin, että kun oltiin joukkueen tai koko komppanian kanssa liikkeellä varuskunnan alueella, niin täytyi kaikilla olla hattu samalla tavalla. Eli osaston johtaja sanoi, pidetäänkö ne läpät alhaalla vai ylhäällä. Näyttää kuulemma sotilaallisemmalta niin. Yksin liikkuessaan esim. iltavapailla sai pitää hattua niin kuin halusi.
      Varmaan tässäkin on kulttuurieroja eri yksiköissä.
      Ja typeriä sääntöjähän puolustusvoimissa riittää, niin kuin varmaan kaikissa valtion laitoksissa.

      Lainaa

    30. Nidottu raataja 13.1.2026 9:59
      Tulos: +14 (24 ääntä)
      Platku keiju: Käytännöt saattaa vaihdella, mutta Kajaanissa itsellä parikymmentä vuotta sitten ja veljelläkin vielä kahdeksan vuotta sitten kiellettiin käyttämästä niitä paitsi jos oli enemmän kuin -20 astetta pakkasta. Meillä oli pahimmillaankin vain -18 niin ei saanut käyttää läppiä, paitsi metsässä.
      Totta kai kielletään jos muodostelmassa muut ovat yhteneväisissä varusteissa, mutta yksi haluaa sooloilla. Metsässä, ja muulloinkin yksin liikkuessa, saa käyttää läppiä vaikka suojasäällä jos siltä tuntuu.

      Lainaa

    31. Banaali sitruuna 13.1.2026 10:08
      Tulos: +14 (46 ääntä)
      Ylistävä tomaatti: Tuota korvaläppien käyttämättömyyttä en tajunnut itsekään armeija-aikaan. Ihan naurettavaa pelleilyä ettei korviaan saa suojata kylmällä kelillä. Toki se kasvattaa luonnetta, mutta joku raja sentään.
      Jos en pitänyt inttiä ennestään pikkupoikien pelleilynä niin viimeistään nyt, jos kerran luonnetta pitää kasvattaa korvat palelluttamalla.
      No onneksi oppivat edes viikkaamaan, kun kotona ei ole viitsitty opetella.

      Lainaa

    32. Hajuherkkä herne 13.1.2026 10:17
      Tulos: +56 (60 ääntä)
      Meikäläisittäin tavallista hirveä (Alces alces) kutsutaan Yhdysvalloissa ja Kanadassa nimellä "moose" ja tällä puolen Atlanttia se on "elk". Sitten taas kanadanhirvi (Cervus canadensis) on pohjoisamerikkalaisille "elk", mutta kulkee myös nimellä "wapiti". Jonkun mainitsema saksanhirvi (Cervus elaphus) on englanniksi "red deer". 'Moose' on siis aina hirvi, mutta 'elk' voi puhujasta riippuen tarkoittaa hirveä tai valita.

      Lainaa

    33. It's a deal 13.1.2026 11:21
      Tulos: +28 (32 ääntä)
      Juovikas hämähäkki: Meidän hirvemme on moose. Saksanhirvi eli isokauris on elk. Niitä ei ole tavattu Suomessa sitten 70-luvun, ja silloinkin ne olivat istutettuja.
      Hirven istutus kuulostaa hauskalta puuhalta. Erään elintarvikekoulun tutustumiskierroksen vetäjän käännös lihan alkuperää kysyttäessä oli: "Ömmm... It is terrible!"

      Lainaa

    34. Tulos: +36 (42 ääntä)
      Ylistävä tomaatti: Tuota korvaläppien käyttämättömyyttä en tajunnut itsekään armeija-aikaan. Ihan naurettavaa pelleilyä ettei korviaan saa suojata kylmällä kelillä. Toki se kasvattaa luonnetta, mutta joku raja sentään.
      Minkälaista luonnetta? Onko tää se sama luonne kuin niillä teinitytöillä, joiden nilkat oli paljaana muutama vuosi sitten talvellakin, mutta silleen ylhäältäpäin käskettynä? Luulisi, että kurinpitoon ja luonteen kasvatukseen olisi älykkäämpiäkin keinoja kuin paleltuneet korvat.

      Lainaa

    35. Tulos: +73 (83 ääntä)
      Kirpeä Ahven: No ei niitä pienemmällä pakkasilla tarvitsekaan. Jos tuntuu korvissa sietämättömältä pikkupakkasella, niin ongelma on juuri siinä ettei ole vain tottunut siihen. Siinä ne karaistuvat.
      Ihmiskeho ei toimi näin ja kerran paleltunut kohta paleltuu tulevaisuudessa helpommin uudestaan.

      Lainaa

    36. Jaettu lepakko 13.1.2026 11:45
      Tulos: +26 (26 ääntä)
      Ylistävä tomaatti: Tuota korvaläppien käyttämättömyyttä en tajunnut itsekään armeija-aikaan. Ihan naurettavaa pelleilyä ettei korviaan saa suojata kylmällä kelillä. Toki se kasvattaa luonnetta, mutta joku raja sentään.
      Minä käytin tummia litteitä korvaläppiä. Kukaan ei ikinä sanonut mitään niistä, kai kaikki olettivat että minulla oli joku lääketieteellinen poikkeuslupa? Tai sitten vaan katsoivat, että fiksu varusmies. Ja kävin intin 91/92

      Lainaa

    37. Sateeton kettu 13.1.2026 12:10
      Tulos: +22 (22 ääntä)
      Ylistävä tomaatti: Tuota korvaläppien käyttämättömyyttä en tajunnut itsekään armeija-aikaan. Ihan naurettavaa pelleilyä ettei korviaan saa suojata kylmällä kelillä. Toki se kasvattaa luonnetta, mutta joku raja sentään.
      Meillä kapteeni kun veti sulkeisia nii eka asia mitä sanoi oli että korvaläpät alas. Muuten tuli kasarmilla aina sanomista ettei saa pitää korvaläppiä alhaalla. Mietin että kapteenia itseäänkin vitutti palelevat korvat nii antoi armoa sen verran meillekin. Leirien aikaan ei tullut kyllä sanomista vaikka piti talvihattua silleen että oli ottanut lakin yläpäästä tarroitukset irti ja vetänyt toppauksen niin korvien, poskien kuin leuankin ympäri.

      Lainaa

    38. Hillitty perhonen 13.1.2026 12:28
      Tulos: -28 (46 ääntä)
      just: Ihmiskeho ei toimi näin ja kerran paleltunut kohta paleltuu tulevaisuudessa helpommin uudestaan.
      Palelu ja paleltuma ovat aivan eri asioita.
      Palelua vastaan karaistuminen nimenomaan toimii. Jos epäilyttää, niin katsoppa vaikka millaisiin tamineisiin lämpimämmistä maista tulleet turistit kääriytyy syksyllä, kun paikalliset vielä kulkee t-paidoissa. Ero ei ole geeneissä, vaan tottumisessa.
      Paleltumia ei kukaan ole yrittänytkään hoitaa karaisemalla, koska se olisi aivan helvetin typerää. Kenenkään korviin ei tule paleltumia 12 asteen pakkasessa, ellei ole niin huono ääreisverenkierto, että saa vapautuksen pelkästään sen perusteella.

      Lainaa

    39. Hillitty perhonen 13.1.2026 12:40
      Tulos: -23 (47 ääntä)
      Banaali sitruuna: Jos en pitänyt inttiä ennestään pikkupoikien pelleilynä niin viimeistään nyt, jos kerran luonnetta pitää kasvattaa korvat palelluttamalla. No onneksi oppivat edes viikkaamaan, kun kotona ei ole viitsitty opetella.
      Kenenkään korvat ei palellu pikkupakkasella. Se vain tuntuu alkuun epämiellyttävältä ja aiheuttaa lapsellista kitinää, mutta kun viileään tottuu, se lakkaa häiritsemästä ja kitinäkin vähenee. Jos pakkasta on enemmän, määrätään varusteet sen mukaisesti.
      Sotilaiden täytyy pysyä toimintakykyisinä vaikka olisi pakkasta, koska olisi maanpuolustuksellisesti outo ratkaisu laskea sen varaan, että Keltainen valtio hyökkää vain kesäkuukausina.

      Lainaa

    40. Shokeeraava luovuttaja 13.1.2026 13:05
      Tulos: +16 (16 ääntä)
      Sateeton kettu: Leirien aikaan ei tullut kyllä sanomista vaikka piti talvihattua silleen että oli ottanut lakin yläpäästä tarroitukset irti ja vetänyt toppauksen niin korvien, poskien kuin leuankin ympäri.
      Leirit on just niitä paikkoja missä oltiin ihan härövarustuksessa. Just tuo mainittu korvalärppien naru leuan alta ja sissitakki avattuna pitkäksi. Lisäksi parransänki niin ihan kunnon kaukopartiomeno, vaikka oltiin vain kilsan päästä tieltä ja sinnekin kuormurilla tultu ja loput hiihdetty. Tornisuklaata, nötköttiä purkista ja kaminan kylkeen makkarat pakinkanteen sissimikroon 🤤. Kassulla kaikki siistinä ja yhdenmukaisesti, ennen ei lomille päässyt.

      Lainaa

    41. Tulos: +5 (7 ääntä)
      Hirvestä tulee mieleen Swedish Chef:in Chocolate Moose.

      Lainaa

    42. Tulos: -22 (48 ääntä)
      "Kotoota" Kauhistus miten se aina vaan särähtää korvaan, ei siihen totu millään.

      Lainaa

    43. Matkustava kivi 13.1.2026 14:03
      Tulos: +26 (36 ääntä)
      Hillitty perhonen: Kenenkään korvat ei palellu pikkupakkasella. Se vain tuntuu alkuun epämiellyttävältä ja aiheuttaa lapsellista kitinää, mutta kun viileään tottuu, se lakkaa häiritsemästä ja kitinäkin vähenee. Jos pakkasta on enemmän, määrätään varusteet sen mukaisesti. Sotilaiden täytyy pysyä toimintakykyisinä vaikka olisi pakkasta, [...]
        Kai jos hyökkää, missä kuussa tahansa, niin Suomi ei ole niin varaton, ettei sotilaita voisi kunnollisesti varustaa? Ja mitä hyötyä yleensäkään on paleltuneesta sotilaasta?

      Lainaa

    44. Karmia aasi 13.1.2026 14:38
      Tulos: +12 (12 ääntä)
      Muodossa tosiaan kaikilla varusteet samalla tavalla, ml. karvahattujen läpät, esim. leireillä sitten miten kullakin parhaimmalta tuntuu. Saattoi olla komppaniamme omat termit, mutta meillä kommennettiin seuraavasti: * loma-asentoon A (se perusasento, läpät sidottu ylös) * taisteluasentoon B (läpät sidottu taakse, suojaa korvat) * pakkasasentoon C (läpät sidottu leuan alle, suojaa myös posket)

      Lainaa

    45. Tulikuuma hämähäkki 13.1.2026 17:20
      Tulos: +31 (31 ääntä)
      Moottoriton piikkisika: Sekoittanut vissiin "elk" vaikkei sekään hirveä tarkoita. Aika kuumottavat ennusteet kirjastolla. Toivottavasti muistaa käydä ilmoittamassa että on vielä hengissä, niin siirtävät ainakin vuodella tuota ennustettaan.
      Itse asiassa tarkoittaa. Brittienglanniksi elk on hirvi. amerikan englanniksi taas elk tarkoittaa eri eläintä.

      Lainaa

    46. Itseasiassa 13.1.2026 17:25
      Tulos: +31 (31 ääntä)
      Ace: Samaa mieltä, koira voisi nimittäin olla melko hämmentynyt jos sitä käskettäisiin elämään ihmisiksi.
      Ihmisiksi elämiseen kehoittaminen kuulostaa muutenkin oudolta, kun ajattelee miten ihmiset käyttäytyvät.

      Lainaa

    47. Itseasiassa 13.1.2026 19:04
      Tulos: +27 (29 ääntä)
      Halukas jyrsijä: No ei tietenkään ole. ”Yksittäinen sotilas (varusmies) voi laskea korvaläpät alas sääolosuhteiden ja tilanteen mukaan omalla harkinnalla. Pakkasrajaa vaatteiden käytölle ei siis ole. Jos sotilas on sotilasmuodostelmassa joukon mukana esimerkiksi paraateissa ja sulkeisharjoituksissa, silloin läppien alas laiton ja [...]
      "Käytännössä muodostelissa läppiä käytetään silloin kun on oikeasti kylmä tai ulkona ollaan pidempi aika. Kenenkään korvat ei palellu 10 asteen pakkasessa 10 minuutin kävelymatkalla kasarmilta ruokalaan, mutta kahden tunnin sulkeiset 20 asteen pakkasessa on eri asia."
      Kyllä mä muistan, että meidän kaupungissa oli joku tärkeä armeijan tapahtuma ja pakkasta natisevasti enemmän kuin -20. Rannikkokaupunki, niin oli taas kunnon viima. Ja siellä he seisoivat mun paikalla olessa yli tunnin korvaläpät ylhäällä korvat punaisina. En ymmärrä minäkään tuota. 

      Lainaa

    48. Pekka Kana 14.1.2026 5:17
      Tulos: -4 (20 ääntä)
      Onneksi en käynyt armeijaa, en kyllä olisi pitänyt missään muodostelmissakaan läppiä ylhäällä vaikka ois miten käsketty. Jos on kylmä, teen asialle jotain että näin ei olisi. Sama mitä joku kurkkusalaattipukuinen ulisee.

      Lainaa

    49. Auktoriteetit kunniaan 14.1.2026 6:10
      Tulos: +5 (25 ääntä)
      Pekka Kana: Onneksi en käynyt armeijaa, en kyllä olisi pitänyt missään muodostelmissakaan läppiä ylhäällä vaikka ois miten käsketty. Jos on kylmä, teen asialle jotain että näin ei olisi. Sama mitä joku kurkkusalaattipukuinen ulisee.
      Ei sinne kaikki pääsekään. Joukkoon sopetumattomat karsitaan jo kutsunnoissa. Lisäksi moni keskeyttää kun ei pysty. Arvaisin että Kakka Pena olisi tuossa joukossa. Sitä paitsi käsky on käsky. Sen rikkomisesta rangaistaan. Oli vaate kurkkusalaatti tai sinivuokko.

      Lainaa

    50. Tulos: +7 (9 ääntä)
      Opettava karhu: Taas tämä väite, että armeijassa ei muka saisi niitä talvihatun läppiä pitää alhaalla. Kyllä saa pitää, kunhan ne on kaikilla alhaalla, kun ollaan muodostelmassa. Fiksu ryhmänjohtaja käskee ne läpät laskemaan. Jos ei olla muodostelmassa, niin sitten voi itse päättää, kunhan ne läpät laittaa siististi.
      Ihmettelin kanssa että eikö meillä noudatettu jotain historiallista palvelussääntöä vai enkö enää muista. Mutta väittäisin että syy on se että nuorelle on usein tärkeämpää näyttää hyvältä kuin pukeutua lämpimästi. Sen takia sanonut että se on kiellettyä, tai uskonut tornihuhuun, kuten täällä näyttää käyneen. Yritäpä saada angstinen teini pukemaan pitkätkalsarit niin varmasti yrittää luistaa siitä ja ehkä jopa keksii väittää ettei koulu salli.

      Lainaa

    51. Kirpeä Ahven 14.1.2026 10:01
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Hajuherkkä herne: Meikäläisittäin tavallista hirveä (Alces alces) kutsutaan Yhdysvalloissa ja Kanadassa nimellä "moose" ja tällä puolen Atlanttia se on "elk". Sitten taas kanadanhirvi (Cervus canadensis) on pohjoisamerikkalaisille "elk", mutta kulkee myös nimellä "wapiti". Jonkun mainitsema saksanhirvi (Cervus [...]
      Niin juu. Aikoinaan mielestäni opetettiin toisin, mutta liekö opettajan tietämättömyyttä ollut. Noissa eläinlajeissa on sama kuin kasveissakin, että suurin osa ihmisistä kun ei eroa näe tai ymmärrä, niin eri kielessä ne nimitykset vääntyvät sekasotkuksi. Monesti jollain kielellä ei edes ole nimitystä jollekin, joten ihmiset vain päätyvät käyttämään jotain tuttua nimikettä täysin eri asialle (kuten tuo "elk".)

      Lainaa

    52. Vento hylje 14.1.2026 12:19
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Komppaan Hajuherkkää hernettä ja Tulikuumaa hämähäkkiä hirven englanninkielisistä nimityksistä. :) Wikipediakin vahvistaa: "The moose (pl.: 'moose'; used in North America) or elk (pl.: 'elk' or 'elks'; used in Eurasia) (Alces alces) is the world's tallest, largest and heaviest extant species of deer and the only species in the genus Alces." Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Moose "The elk (pl.: elk or elks; Cervus canadensis) or wapiti is the second largest species within the deer family, Cervidae, and one of the largest terrestrial mammals in its native range of North America and Central and East Asia. The word 'elk' originally referred to the European variety of the moose, Alces alces, but was transferred to Cervus canadensis by North American colonists." Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Elk

      Lainaa

    53. Intiimi peura 14.1.2026 12:20
      Tulos: +3 (13 ääntä)
      Itse mietin samaa eikä Ristot ainakaan osanneet kysymykseen vastata. Muistaakseni joskus saattoi saada luvan laittaa läpät alas, mutta mistä joku pöljä alikersantti tietää koska jonkun toisen korvat palelee? Huvittava ajatus sekin että mahdollista sotaa varten korvat pitää totuttaa kylmyyteen. Ensimmäinen kesä armeijan jälkeen vie tottumuksen pois.

      Lainaa

    54. Vento hylje 14.1.2026 12:25
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Triviaali kani: Näytin työkavereille kirjastossa tuota ylintä, ja he valistivat, että tuo 2025 on kirjan ilmestymisvuosi 😁 Se on siis tarkoituksella eri rivillä. Elossa olevien syntymävuosi näkyy juuri noin alkuvuosi ja viiva ilman kuolinvuotta Ilmestymisvuosi sitten tosiaan eri rivillä.
      Joo, ja kun teoksen tietoja menee katsomaan tarkemmin, sieltä näkyy:
      Itsenäisyydestä itsenäisyyteen. Suomi
      Kirja, kovakantinen
      Fedorov, Maxim, kirjoittaja, 1985-
      Docendo [2025] Ensimmäinen painos
      Näin muuallakin kuin Lahdessa ja Pirkanmaalla, kun kirjojen tiedot taitavat tulla eri kirjastojen sivuille yhteisestä tietokannasta.

      Lainaa

    55. Koskeva gerbiili 14.1.2026 12:47
      Tulos: +21 (21 ääntä)
      Intiimi peura: Itse mietin samaa eikä Ristot ainakaan osanneet kysymykseen vastata. Muistaakseni joskus saattoi saada luvan laittaa läpät alas, mutta mistä joku pöljä alikersantti tietää koska jonkun toisen korvat palelee?
      Ristoista en tiedä mutta aina voi alikessulle kertoa että korvat palelee. "Herra/rouva alikersantti. Saanko puhutella. Alokas senjasen korvia palelee." Ja jos alikeisari on tolkullinen antaa hän käskyn koko porukalle muuttaa karvalakin konfiguraatiota enemmän korvia suojaavaksi. Siis jos ollaan kassulla/muodossa. Täten säilyy yhtenäisyys. Ja kuten sanottu, yksin tai leirillä voi olla kuin Ellun kanat.

      Lainaa

    56. Keanno Knowsmuch 14.1.2026 13:45
      Tulos: -14 (16 ääntä)
      Miksi niillä "Supersankareilla", eli nippanappa- tyypeillä on ne viitat kun niistä on oikeasti vain haittaa? Na Nippanappa sen takia, että ne onnistuu aina vain just hilkulla. Jos sellanen olis työpaikalla ja hoitais työtehtävät samalla tavalla siitä seuraisi uudelleenkoulutus ja pitkä keskustelu, mutta kun "Nippis" onnistuu just ja just on hän sankari.

      Lainaa

    57. Saasteeton nauta 14.1.2026 15:08
      Tulos: -6 (16 ääntä)
      Koskeva gerbiili: Ristoista en tiedä mutta aina voi alikessulle kertoa että korvat palelee. "Herra/rouva alikersantti. Saanko puhutella. Alokas senjasen korvia palelee." Ja jos alikeisari on tolkullinen antaa hän käskyn koko porukalle muuttaa karvalakin konfiguraatiota enemmän korvia suojaavaksi. Siis jos ollaan kassulla/muodossa. [...]
      Armeijaa käymättömänä kiinnostaa: Miksi muodostelmassa / muodossa ollessa yhdenmukaisuus viedään säältä suojautumiseen asti? En ymmärrä käytännön tarkoitusta, jos sellainen on.

      Lainaa

    58. Humaani vadelma 14.1.2026 16:08
      Tulos: +17 (21 ääntä)
      Saasteeton nauta: Armeijaa käymättömänä kiinnostaa: Miksi muodostelmassa / muodossa ollessa yhdenmukaisuus viedään säältä suojautumiseen asti? En ymmärrä käytännön tarkoitusta, jos sellainen on.
      Katso joku sotilasparaati. Pointtina on sama ulospäin näkyvä asu. Se on sotilaallista ja särmää. Ei sooloilua ulospäin, mutta alla voi olla enempi villahousuja tms. jos on kylmäherkempi. Ja kuten sanottu, ryhmänjohtaja päättää ulkoasun kelin mukaan. Kannattaa huomioida myös se että moni menee inttiin suoraan äidin helmoista että tarvivatkin ohjeita. Intissä ne on pilkuntarkkoja. Tee kuten käsketty niin pärjäät.

      Lainaa

    59. Joviaali norsu 14.1.2026 19:12
      Tulos: +17 (17 ääntä)
      It's a deal: Hirven istutus kuulostaa hauskalta puuhalta. Erään elintarvikekoulun tutustumiskierroksen vetäjän käännös lihan alkuperää kysyttäessä oli: "Ömmm... It is terrible!"
      Onko se istutus tyyliin: "Sit!" ja annetaan herkkupala jos onnistuu? Vai hirvensiementen kylvämistä metsään? 😂

      Lainaa

    60. Mauton ahven 14.1.2026 19:51
      Tulos: -4 (12 ääntä)
      just: Minkälaista luonnetta? Onko tää se sama luonne kuin niillä teinitytöillä, joiden nilkat oli paljaana muutama vuosi sitten talvellakin, mutta silleen ylhäältäpäin käskettynä? Luulisi, että kurinpitoon ja luonteen kasvatukseen olisi älykkäämpiäkin keinoja kuin paleltuneet korvat.
      No just sellaista luonnetta, että tehdään kyselemättä mitä tahansa tyhmää, koska joku, jolla on enemmän bling-blingiä kauluksessa, käskee. Sehän on perinteisesti ollut armeijoiden tarjoama asennekasvatus.
      Mielestäni sellaista sotilaalta tarvittavaa käskyjen noudattamista voidaan kyllä harjoitella takomatta samalla päähän silkkaa tyhmyyttä, mutta eipä ole (enää) minun murheeni.

      Lainaa

    61. Huoleton vesinokkaeläin 15.1.2026 7:49
      Tulos: -3 (5 ääntä)
      Ace: Samaa mieltä, koira voisi nimittäin olla melko hämmentynyt jos sitä käskettäisiin elämään ihmisiksi.
      Tarkoittaako "elää ihmisiksi" sitten jotain? En ole ikinä kuullut vaikka ikää löytyy, tiedän sanonnan "olla ihmisiksi"

      Lainaa

    62. Tulos: -13 (13 ääntä)
      Ylistävä tomaatti: Tuota korvaläppien käyttämättömyyttä en tajunnut itsekään armeija-aikaan. Ihan naurettavaa pelleilyä ettei korviaan saa suojata kylmällä kelillä. Toki se kasvattaa luonnetta, mutta joku raja sentään.
      "Oli vartiossa miksi et tehnyt hälyytystä?"  "En kuullut mitään"  "Miksi et?"   "Ei tämän karvalakin kanssa mitään kuulu!"  "Niin no nyt koko teltallinen miehiä on myllytetty."

      Lainaa

    63. Tulos: +4 (4 ääntä)
      Kannattaa käydä lukemassa tuon hirvitarinan kommenttikenttä tuolta Ei menny niin ku Strömsössä -ryhmästä. Siellä mm mouse gunilla ampuillaan ja tontunmetsästyskaudesta muutkin selitelleet ulkomaalaisille.

      Lainaa

    64. Kaupungin kattojen yllä liitävä dinosaurus 17.1.2026 11:46
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Nidottu raataja: Totta kai kielletään jos muodostelmassa muut ovat yhteneväisissä varusteissa, mutta yksi haluaa sooloilla. Metsässä, ja muulloinkin yksin liikkuessa, saa käyttää läppiä vaikka suojasäällä jos siltä tuntuu.
      Sooloilija on helppo erottaa muodostelmasta ja tarkka-ampujan napsauttaa pois.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: armeija, elf, elää koiriksi, englanti, hattu, hirvet, hirvi, intti, jodel, kirjasto, koirat, korvat, kylmä, käännösvirhe, maxim fedorov, palella, tonttu, tontut, uusi vuosi

  • Uusimmat

  • Kategoriat