Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kohtaamisia kaupoilla, osa 140

Jes, mahdollinen rahaväärennös kassalla kolme.
Kohtaamisia kaupoilla, osa 140

Kuulimme, mihin muihin kaupan kassojen hokemiin asiakkaan ovat kyllästyneet osassa 126, ja asiakkaiden kuluneita vitsejä julkaisussa Vanha vitsi.

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 48 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Per Cladenius 15.1.2026 0:37
      Tulos: +90 (106 ääntä)
      Mitenkä muuten tuommosessa tapauksessa että varmennuskone ei seteliä tunnista, ottaako kauppa "väärennetyn" setelin haltuun koska väärennettyä rahaahan ei saisi päästää liikenteeseen? Hieman itseä vituttais köyhänä menettää 50€ tuommoseen.

      Lainaa

    2. Feikki viiskyt 15.1.2026 0:43
      Tulos: +5 (83 ääntä)
      Heh, ekassa oli hyviä. Kyllä ois ittelläkin pidättelemistä jos kohtaisi tommoisia perseilyn klassikkoja, "voi jeesuksen vittu" on kyllä kielen päällä aika monesti. Se vaan että nykyisin tulee käytyä majavakassoilla niin ei satu koskaan mitään mehukasta korviin 🤷🏻‍♂️.

      Lainaa

    3. All sprite! 15.1.2026 1:05
      Tulos: +142 (146 ääntä)
      Jes! Elikkäs näillä mennään! Asia vilpitön!

      Lainaa

    4. Piiritetty sankari 15.1.2026 1:41
      Tulos: +81 (87 ääntä)
      Per Cladenius: Mitenkä muuten tuommosessa tapauksessa että varmennuskone ei seteliä tunnista, ottaako kauppa "väärennetyn" setelin haltuun koska väärennettyä rahaahan ei saisi päästää liikenteeseen? Hieman itseä vituttais köyhänä menettää 50€ tuommoseen.
      Jos on vahva näkemys että kyseessä on väärennös, pitäisi tietenkin soittaa poliisi ja pyytää rahan omistajaa joko jäämään odottamaan tai jättämään edes yhteystietonsa. Jos ei jää niin minkäs teet, mahdollinen rikosepäily ei oikeuta vapaudenriistoon, eikä toisen omaisuutta voi oikein siviili takavarikoida. Ei ole liikkeelle laskemista, jos kieltäytyy vastaanottamasta mahdollista väärennöstä.
      Mutta on hyvin paljon todennäköisempää, että seteli on vain kulahtanut kokonaisuutena tai jonkun turvaominaisuutensa osalta, kerännyt liikaa likaa (setelit keräävät useita prosentteja lisää painoa kierrossa ollessaan, koska huokoinen materiaali - aina yhtä ihana ajatus), tai jotain vastaavaa. Tunnistimet myös keräävät kuraa sisälleen seteleistä, ja mitä useampaa ominaisuutta ne mittaaavat, sen herkemmin hylkäävät aitojakin.
      Ja tietenkin, jos ei ole vahvaa syytä epäillä väärennöstä, on ihan oikein ja riittävää pyytää asiakasta viemään rahansa jonnekin muualle. Vastaanottaminen ei kannata, koska tappio on aina haltijan jos onkin väärennös.

      Lainaa

    5. Näkymätön rotta 15.1.2026 5:33
      Tulos: -46 (76 ääntä)
      Per Cladenius: Mitenkä muuten tuommosessa tapauksessa että varmennuskone ei seteliä tunnista, ottaako kauppa "väärennetyn" setelin haltuun koska väärennettyä rahaahan ei saisi päästää liikenteeseen? Hieman itseä vituttais köyhänä menettää 50€ tuommoseen.
      Jos epäilevät väärennökseksi, niin ei saa antaa takaisin asiakkaalle. Jos eivät epäile, niin sitten pitää hyväksyä maksuvälineeksi. Ei ole mitään välimuotoa, jossa asiakas saisi takaisin setelin, joka voi olla väärennös. Tai siis ei pitäisi olla mitään välimuotoa, mutta näköjään joissain kaupoissa on.
      Ei sitä rahaa menetä, jos se on aito. Poliisi palauttaa sen sitten aikanaan, kun se on todettu aidoksi. Edellyttäen tietenkin, että olet jättänyt yhteystietosi, etkä juossut paniikissa karkuun. 
      Terveisin: Kokemusasiantuntija tiskin molemmilta puolilta

      Lainaa

    6. Virallinen setelitutkija 15.1.2026 5:36
      Tulos: +59 (71 ääntä)
      Per Cladenius: Mitenkä muuten tuommosessa tapauksessa että varmennuskone ei seteliä tunnista, ottaako kauppa "väärennetyn" setelin haltuun koska väärennettyä rahaahan ei saisi päästää liikenteeseen? Hieman itseä vituttais köyhänä menettää 50€ tuommoseen.
      Minä voin ottaa haltuun. Laittakaa kaikki väärennetyksi epäillyt setelit postititse minulle, niim hoidan asianmukaisen tutkinnan.
      Luottakaa vain, tämä ei ole huijaus!

      Lainaa

    7. Tulos: -4 (34 ääntä)
      Feikki viiskyt: Heh, ekassa oli hyviä. Kyllä ois ittelläkin pidättelemistä jos kohtaisi tommoisia perseilyn klassikkoja, "voi jeesuksen vittu" on kyllä kielen päällä aika monesti. Se vaan että nykyisin tulee käytyä majavakassoilla niin ei satu koskaan mitään mehukasta korviin 🤷🏻‍♂️.
      Mussa on varmaan jotain vikaa kun nuo ei naurattaneet yhtään. Ehkä se reilut 20v asiakaspalvelualoilla on saanut aikaan sen, etteivät tuollaiset heitot edes tosielämässä saa mua reagoimaan kuin korkeintaan tonnin seteli-ilmeellä, muuten toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, olin sitten myyjänä tai asiakkaana.
      Ps. Ei liity asiaan, mutta tuleeko muille tähän sivulle mainos "Kokenut hieroja 9v"? Ujosti häiritsevää nimittäin.

      Lainaa

    8. Luetun ymmärtäminen 15.1.2026 6:30
      Tulos: +1 (19 ääntä)
      Piiritetty sankari: Jos on vahva näkemys että kyseessä on väärennös, pitäisi tietenkin soittaa poliisi ja pyytää rahan omistajaa joko jäämään odottamaan tai jättämään edes yhteystietonsa. Jos ei jää niin minkäs teet, mahdollinen rikosepäily ei oikeuta vapaudenriistoon, eikä toisen omaisuutta voi oikein siviili takavarikoida. Ei ole [...]
      Suosittelen tarkastamaan, että mistä rikoksista saa tehdä kiinnioton kuka tahansa.
      Vinkkinä, että lievä petos on listalla, joten "mahdollinen rikosepäily" nimeomaan oikeuttaa kiinniottoon tässä tapauksessa.

      Lainaa

    9. Alava kettu 15.1.2026 6:54
      Tulos: +120 (120 ääntä)
      Pistän pahemmaksi. Tein pitkään asiakaspalvelua kahvilassa ja jostain syystä aloin sanomaan "jepsis". Enkä pystynyt lopettamaan sitä, koska se tuli niin automaattisesti. Hävetti. Joudun varmaan helvettiin.

      Lainaa

    10. Hampaaton sika 15.1.2026 7:16
      Tulos: +36 (44 ääntä)
      Per Cladenius: Mitenkä muuten tuommosessa tapauksessa että varmennuskone ei seteliä tunnista, ottaako kauppa "väärennetyn" setelin haltuun koska väärennettyä rahaahan ei saisi päästää liikenteeseen? Hieman itseä vituttais köyhänä menettää 50€ tuommoseen.
      Äitini oli juuri nostanut 300 euroa rahaa automaatista ja yritti mennä niiden kanssa kauppaan. Kaupan kone tulkitsi ne kaikki väärennetyiksi, joten poliisit soitettiin paikalle. Poliisit ottivat rahat ja palauttivat ne viikon päästä, kun eivät olleet väärennettyjä. Vaikka itse käytänkin "aina" korttia, lisääntyi vakaumukseni kortin käytön hyväksi reilusti tuon tapauksen jälkeen. Koskaan ei periaatteessa voi tietää, milloin rahat viedään ja joudut vielä odottelemaan poliisia kaupassa. Ja toisaalta, riippuen mistä rahat ovat peräisin, aina ei myöskään voi olla varma, ovatko ne aitoja.

      Lainaa

    11. Soinnuton karpalo 15.1.2026 7:21
      Tulos: +37 (39 ääntä)
      Kelmiina: Ps. Ei liity asiaan, mutta tuleeko muille tähän sivulle mainos "Kokenut hieroja 9v"? Ujosti häiritsevää nimittäin.
      Varmaan se 9v on se kokemus mutta onhan tuo vähintäänkin jännästi ilmaistu 😲

      Lainaa

    12. Oikea faktantarkistaja 15.1.2026 7:22
      Tulos: +15 (21 ääntä)
      Virallinen setelitutkija: Minä voin ottaa haltuun. Laittakaa kaikki väärennetyksi epäillyt setelit postititse minulle, niim hoidan asianmukaisen tutkinnan. Luottakaa vain, tämä ei ole huijaus!
      Legit bro.

      Lainaa

    13. Itseasiassa 15.1.2026 7:30
      Tulos: +39 (39 ääntä)
      Meidän alueella on paljon ruotsin kielisiä ja aikoinaannasiakaspalvelussa ollessani he usein hämmentuovöt kuin sanoin "jaa". Tietääkseni sanoin "kyllä" ruotsiksi, mutta en sitten tiedä kuulostiko se enemmän joltain "jaa'a"-versiolta. Joten aloin sanoa mielummin "ok". Eli vissiin olin lähiseudulla se ok:ta hokeva asiakaspalvelija.

      Lainaa

    14. Tipaton mestari 15.1.2026 7:34
      Tulos: +24 (24 ääntä)
      Alava kettu: Pistän pahemmaksi. Tein pitkään asiakaspalvelua kahvilassa ja jostain syystä aloin sanomaan "jepsis". Enkä pystynyt lopettamaan sitä, koska se tuli niin automaattisesti. Hävetti. Joudun varmaan helvettiin.
      Jeps

      Lainaa

    15. Ravinteeton peruna 15.1.2026 8:50
      Tulos: +8 (22 ääntä)
      Per Cladenius: Mitenkä muuten tuommosessa tapauksessa että varmennuskone ei seteliä tunnista, ottaako kauppa "väärennetyn" setelin haltuun koska väärennettyä rahaahan ei saisi päästää liikenteeseen? Hieman itseä vituttais köyhänä menettää 50€ tuommoseen.
      Jos (suhteellisen) siisti ja sileä seteli ei useammalla yrityksellä kelpaa laitteelle, sitä ei tietenkään lasketa takaisin liikenteeseen, vaan kauppa ottaa sen haltuun ja toimittaa poliisille, aivan vastaavasti kuin varastetuksi / luvattomasti käytetyksi epäillyn pankkikortin.
      Jos taas likainen, revennyt ja ruttuinen seteli ei mene tarkistuksesta läpi, sitä katsotaan aika paljon läpi sormien ja annetaan takaisin maksajalle, ja kehotetaan käymään pankissa vaihtamassa seteli uuteen, koska ei se kelpaa seuraavalla kerralla yhtään sen paremmin.
      Kummassakaan tapauksessa maksajaa ei (lähtökohtaisesti) epäillä rikoksesta. Ei ole rikos, että sinun haltuusi on jostain päätynyt väärää rahaa. Menetettyä seteliä vastaava summa maksetaan aikanaan takaisin. Jos sinulla ei ole sen vertaa puskuria lompakossa, että voisit odottaa korvausta viikon tai pari, pyydä kassaa kutsumaan poliisi selvittämään asia saman tien. Helpommalla kuitenkin pääset kun vain jätät yhteystietosi kassalle.

      Lainaa

    16. Lukutaidoton albatrossi 15.1.2026 9:10
      Tulos: +1 (21 ääntä)
      All sprite!: Jes! Elikkäs näillä mennään! Asia vilpitön!
      Aaaaaargh, elikkäS! :D Tuota näkee monesti nimenomaan tuon ässän kera joissain myynti-ilmoituksissa Torissa, FB:ssa yms. "Elikkäs, myydään sitä sun tätä...". Kyllä en osta, vaikka olisi tarvekin.

      Lainaa

    17. Tulos: +18 (22 ääntä)
      Per Cladenius: Mitenkä muuten tuommosessa tapauksessa että varmennuskone ei seteliä tunnista, ottaako kauppa "väärennetyn" setelin haltuun koska väärennettyä rahaahan ei saisi päästää liikenteeseen? Hieman itseä vituttais köyhänä menettää 50€ tuommoseen.
      Eihän se kauppa tuollaisessa tilanteessa levitä mitään väärää rahaa, kun se seteli on asiakkaan oma niin pitkään kunnes ostotapahtuma on suoritettu. Yleensä kaupat ei tee asialle mitään. Jos seteli on aito, poliisien venailu ja homman selvittäminen vain pilaa kaikkien päivän ilman mitään hyötyä. Jos seteli ei ole aito, kaupalla ei ole minkäänlaisia valtuuksia pitää asiakasta paikan päällä odottamassa poliisia, eikä kassa tai kauppias tee rikosta sillä että ei ota vastaan leikkirahaa. Ja kolmantena, jos asiakas tietämättään yritti käyttää väärää rahaa, molemmat edelliset asiat pätee, mutta lisäksi laillinen vastuu selvittää asia on asiakkaalla itsellään. Väärän rahan levittämisestä ei ole myöskään rikoslainmukaista ilmoitusvelvollisuutta.

      Lainaa

    18. Matkustava kivi 15.1.2026 11:31
      Tulos: +21 (29 ääntä)
      Toj Karin: Eihän se kauppa tuollaisessa tilanteessa levitä mitään väärää rahaa, kun se seteli on asiakkaan oma niin pitkään kunnes ostotapahtuma on suoritettu. Yleensä kaupat ei tee asialle mitään. Jos seteli on aito, poliisien venailu ja homman selvittäminen vain pilaa kaikkien päivän ilman mitään hyötyä. Jos seteli ei ole [...]
        Eihän kauppa voi mitenkään vaatia, että asiakas jäisi paikalle seisoskelemaan -mahdollisuudet ovat aivan liian hyvät, että joko kaupan skanneri on rikki, tai rahassa tosiaan on jotain vikaa, mutta asiakas ei sitä tiennyt. Useimmilla meistä on työpaikka, koti lapsineen, tms mihin pitäisi olla menossa. En voi kuvitella kaupalle muuta mahdollisuutta kuin "skannerimme ei tästä tykkää, jos et tiedä miksi, käy näyttämässä sitä pankissa kun kerkeät".

      Lainaa

    19. It's a deal 15.1.2026 12:45
      Tulos: +27 (31 ääntä)
      Mietin ensin, että kaikki nuo hokemat voi korvata sanomalla "No niin", mutta riittävän happamalla äänensävyllä se toimii noiden kiroustenkin sijasta.

      Lainaa

    20. Moitittava hevonen 15.1.2026 12:55
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      Näkymätön rotta: Jos epäilevät väärennökseksi, niin ei saa antaa takaisin asiakkaalle. Jos eivät epäile, niin sitten pitää hyväksyä maksuvälineeksi. Ei ole mitään välimuotoa, jossa asiakas saisi takaisin setelin, joka voi olla väärennös. Tai siis ei pitäisi olla mitään välimuotoa, mutta näköjään joissain kaupoissa on.Ei sitä rahaa [...]
      Väärin, jos asiakkaalla on antaa maksu muuten saa hän setelinsä takaisin, ellei se ole ihan silminnähden väärennös. Joskus ne vitun koneet hyväksyvät setelin vasta joskus 10 kerran jälkeen. Ja joskus eivät ollenkaan ja seuraavan kaupan kone hyväksyy heti.

      Lainaa

    21. Kynätön vesinokkaeläin 15.1.2026 14:25
      Tulos: +41 (41 ääntä)
      Näkymätön rotta: Jos epäilevät väärennökseksi, niin ei saa antaa takaisin asiakkaalle. Jos eivät epäile, niin sitten pitää hyväksyä maksuvälineeksi. Ei ole mitään välimuotoa, jossa asiakas saisi takaisin setelin, joka voi olla väärennös. Tai siis ei pitäisi olla mitään välimuotoa, mutta näköjään joissain kaupoissa on.Ei sitä rahaa [...]
      Kun olin kaupassa, niin meillä oli ohjeistuksena, että jos kone ei hyväksy seteliä, niin sitä ei voida ottaa vastaan, vaan se annetaan asiakkaalle ja kehotetaan käymään pankissa sen kanssa. Me ei voida takavarikoida asiakkaan seteleitä, jos nyt ei ole ihan ilmiselvää, että kyseessä olis väärennös, ja sillonkin tarvis sen poliisin paikalle. Pelkästään se, että seteliskanneri ei sitä rahaa hyväksy ei riitä siihen, että rahan vois ottaa asiakkaalta pois. Eli kyllä, se raha palautetaan asiakkaalle ja kehotetaan käymään pankissa, jos se ei muuallakaan mene skannerin läpi.

      Lainaa

    22. Mauton ahven 15.1.2026 16:44
      Tulos: +8 (14 ääntä)
      Ravinteeton peruna: Jos (suhteellisen) siisti ja sileä seteli ei useammalla yrityksellä kelpaa laitteelle, sitä ei tietenkään lasketa takaisin liikenteeseen, vaan kauppa ottaa sen haltuun ja toimittaa poliisille, aivan vastaavasti kuin varastetuksi / luvattomasti käytetyksi epäillyn pankkikortin. Jos taas likainen, revennyt ja ruttuinen [...]
      No kun ei! Ei sillä kassamyyjällä tai kaupalla oikeushenkilönä ole mitään oikeuksia pakkokeinoihin. Vaikka sanoisin suoraan, että tämä seteli muuten on väärennetty, tai vaikka että repussani on varastettuja kruununjalokiviä miljoonan arvosta, niin ei niitä silti saa kaupan myyjä eikä vieressä seisoskeleva naapuri minulta väkisin ottaa.

      Lainaa

    23. Intiimi peura 15.1.2026 17:51
      Tulos: +2 (12 ääntä)
      Luetun ymmärtäminen: Suosittelen tarkastamaan, että mistä rikoksista saa tehdä kiinnioton kuka tahansa.Vinkkinä, että lievä petos on listalla, joten "mahdollinen rikosepäily" nimeomaan oikeuttaa kiinniottoon tässä tapauksessa.
      Pienenä tarkennuksena (tai pilkunviilauksena) sanon että värään rahan käyttö on erikseen oma rikoksensa. Siitä saattaa seurata vankeutta, joten yleinen kiinniotto-oikeus pätee kyllä.

      Lainaa

    24. Intiimi peura 15.1.2026 18:26
      Tulos: +23 (25 ääntä)
      Heh, "Todistinpa juur äsken kaupan kassalla mahdollista rahaväärennöstä" ja "Et todistanu välttämättä yhtään mitään" tarkoittavat samaa asiaa.

      Lainaa

    25. Tulos: +24 (24 ääntä)
      It's a deal: Mietin ensin, että kaikki nuo hokemat voi korvata sanomalla "No niin", mutta riittävän happamalla äänensävyllä se toimii noiden kiroustenkin sijasta.
      Oletteko koskaan olleet yökerhossa jossa on juonnettu live-tapahtuma? Yleensä aina kun jotain on tapahtumassa, juontaja sanoo heti ensimmäiseksi "no niin".

      Lainaa

    26. Nuutunut pehmelö 15.1.2026 22:14
      Tulos: +4 (10 ääntä)
      Tuo 'Jess' on kyllä niin ärsyttävä asiakaspalvelu tilanteessa.

      Lainaa

    27. Tulos: +29 (31 ääntä)
      Mihinhän tarpeeseen se vastaa, että porukka kyttää asiakaspalvelijoiden tai muiden lähimmäisten puheenpartta ja penkoo sieltä sanoja, joita siellä ei heidän mielestään pitäisi olla? Tuntuu neuroottiselta. Antakaa ihmisten puhua.

      Lainaa

    28. Höskä banaani 16.1.2026 0:24
      Tulos: -2 (14 ääntä)
      Se on "jees", eikä "jes" mitä ne sanoo.

      Lainaa

    29. Keskiverto jänis 16.1.2026 2:38
      Tulos: +19 (19 ääntä)
      Höskä banaani: Se on "jees", eikä "jes" mitä ne sanoo.
      Molempia kuulee ja lisäksi myös tuo "jess" eli ässä jää soimaan.

      Lainaa

    30. Kiillotettu jänis 16.1.2026 2:56
      Tulos: -8 (10 ääntä)
      Matkustava kivi:   Eihän kauppa voi mitenkään vaatia, että asiakas jäisi paikalle seisoskelemaan -mahdollisuudet ovat aivan liian hyvät, että joko kaupan skanneri on rikki, tai rahassa tosiaan on jotain vikaa, mutta asiakas ei sitä tiennyt. Useimmilla meistä on työpaikka, koti lapsineen, tms mihin pitäisi olla menossa. En voi [...]
      Onneksi useimmilla meistä ei ole kotia lapsineen. Suomen yleisin perhetyyppi on lapseton aviopari.

      Lainaa

    31. Monenlajenen herukka 16.1.2026 8:40
      Tulos: -23 (23 ääntä)
      Mieluummin olen tyhmiä juttuja kassahenkilölle laukova setämies kuin se takana salakuunteleva tyyppi jota sellainen ärsyttää "voi vittu sentään"-tyylisesti. En ikinä haluaisi sellasta huonoon itsetuntoon pohjautuvaa tekoylimielistä asennetta mikä saa nuoren miehen kirjoittamaan someen mitä joku nobody sanoi kassajonossa. Nuo jutut joissa mietitään saisko kuitin verotukseen ja että onko neidin puhelinnumero kuitissa on sitä small talkkia mitä Suomessa ei perinteisesti ole suvaittu kun täällä joka ainoalla ääneen sanotulla lauseella täytyy olla jokin syvällinen merkitys. Hävetkää, te takametsien perinteitä ylläpitävät juntit! Jos joku haluu sanoa tyhmiä juttuja kassajonossa, antakaa sanoa. Ja käykää ulkomaillakin niin tajuutte että sellainen on normaalia käytöstä sivistysmaissa missä teidän hiljaisuus on outoa.

      Lainaa

    32. Kattojen yllä liitävä ylioppilas 16.1.2026 11:48
      Tulos: -1 (21 ääntä)
      Intiimi peura: Pienenä tarkennuksena (tai pilkunviilauksena) sanon että värään rahan käyttö on erikseen oma rikoksensa. Siitä saattaa seurata vankeutta, joten yleinen kiinniotto-oikeus pätee kyllä.
      "Kiinniotto-oikeus"? Oot pelle. 🤣

      Lainaa

    33. Intiimi peura 16.1.2026 15:24
      Tulos: +2 (14 ääntä)
      Kattojen yllä liitävä ylioppilas: "Kiinniotto-oikeus"? Oot pelle. 🤣
      Aijaa, tarkenna toki.

      Lainaa

    34. Tulos: 0 (2 ääntä)
      Kynätön vesinokkaeläin: Kun olin kaupassa, niin meillä oli ohjeistuksena, että jos kone ei hyväksy seteliä, niin sitä ei voida ottaa vastaan, vaan se annetaan asiakkaalle ja kehotetaan käymään pankissa sen kanssa. Me ei voida takavarikoida asiakkaan seteleitä, jos nyt ei ole ihan ilmiselvää, että kyseessä olis väärennös, ja sillonkin tarvis [...]
      Prismassa ottivat rahat rahat jotka ei menneet läpi erilleen talteen muista mutta maksaminen onnistui normaalisti.

      Lainaa

    35. Kohonnut nuija 16.1.2026 23:59
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      Höskä banaani: Se on "jees", eikä "jes" mitä ne sanoo.
      Ei hemmetti, minähän olin tänään kaupassa juurikin tuommoinen jes-henkilö 😲. Kaikkeen vastasin jes. Onneksi sentään loppuun kiitos hei.

      Lainaa

    36. Kattojen yllä liitävä ylioppilas 17.1.2026 10:45
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      Intiimi peura: Aijaa, tarkenna toki.
       "Yleinen kiinniotto-oikeus" kaikilla, jotka epäilevät kohtaavansa rikollisen, niinkuin väitit. 
      Alahan perustella itse, mihin lakiin viittaat. Minusta kuka tahansa kansalainen ei missään nimessä saa pidättää/ vangita muita ihmisiä, mutta tiedät ilmeisesti paremmin?

      Lainaa

    37. Kivikova puhveli 17.1.2026 11:15
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Hampaaton sika: Äitini oli juuri nostanut 300 euroa rahaa automaatista ja yritti mennä niiden kanssa kauppaan. Kaupan kone tulkitsi ne kaikki väärennetyiksi, joten poliisit soitettiin paikalle. Poliisit ottivat rahat ja palauttivat ne viikon päästä, kun eivät olleet väärennettyjä. Vaikka itse käytänkin "aina" korttia, lisääntyi [...]
      En usko. Älä usko sinäkään jos äitisi väittää poliisien vieneen 300 euroa viikoksi. Peruspartiopoliisikonstaapeli on sata kertaa parempi tunnistamaan väärennetyn/oikean setelin kuin se kaupan leikkikone. Jos poliisit olis kutsuttu paikalle, rahojen oikeellisuus  olisi tunnistettu viimeistään partioautossa mutta tod.näk. jo siinä kassalinjalla.
      Venäjällä tuollanen vois tapahtua. Siis että poliisit veisi 300 euroa. Mutta kun rahat palautettiin, ei tämä tarina pidä paikkaansa edes Donin Rostovin Alepassa.

      Lainaa

    38. Mauton ahven 17.1.2026 21:40
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Kun tästä nyt on taas ollut internet-huutelulle tavallisen tasoista laintulkintaa, niin laitetaas nyt känni-illan huviksi tähän vähän selitystä siitä, miten asia oikeasti on. Pakkokeinolain 2 luvun 2§ "Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksesta epäillyn, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos. Jokainen saa ottaa kiinni myös sen, joka viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan on pidätettävä tai vangittava. Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisimiehelle." Kiinnittäkää huomiota ensimmäisen momentin sanoihin "verekseltä tai pakenemasta tavatun" Säädös tarkoittaa siis tilanteita, joissa aivan ilmiselvästi rikos on tapahtunut ja tekijä on karkaamassa paikalta. Mokan tilanne, jossa kassajono-sherlock epäilee väärää rahaa käytetyn, ei todellakaan ole sellainen. Jos oikeudentuntoiset feissarimokapoliisit koskaan uskaltautuisivat internetin ulkopuolella toimimaan viitattomina supersankareina, niin todennäköisesti 1) saisivat itse turpaansa ja 2) joutuisivat itse vastuuseen vapaudenriiston tai pahoinpitelyn yrityksestä -juristi, ihan oikeassa elämässä

      Lainaa

    39. Intiimi peura 17.1.2026 21:50
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Kivikova puhveli: En usko. Älä usko sinäkään jos äitisi väittää poliisien vieneen 300 euroa viikoksi. Peruspartiopoliisikonstaapeli on sata kertaa parempi tunnistamaan väärennetyn/oikean setelin kuin se kaupan leikkikone. Jos poliisit olis kutsuttu paikalle, rahojen oikeellisuus  olisi tunnistettu viimeistään partioautossa mutta [...]
      Aikamoista paskaa jauhat

      Lainaa

    40. Intiimi peura 17.1.2026 21:56
      Tulos: -1 (7 ääntä)
      Kattojen yllä liitävä ylioppilas:  "Yleinen kiinniotto-oikeus" kaikilla, jotka epäilevät kohtaavansa rikollisen, niinkuin väitit. Alahan perustella itse, mihin lakiin viittaat. Minusta kuka tahansa kansalainen ei missään nimessä saa pidättää/ vangita muita ihmisiä, mutta tiedät ilmeisesti paremmin?
      Viittaan Pakkokeinolain 2 lukuun toiseen pykälään. En väittänyt kuten väitit minun väittäneen, pyydä vaikka äitiäsi auttamaan luetun ymmärtämisen kanssa.  Sinulla on nyt ollut useita tunteja aikaa ottaa asiasta selvää, finlex.fi on listannut lait ylös nettiin kaikkien nähtäväksi. Toinen meistä on varmasti pelle, mutta se en ole minä.

      Lainaa

    41. Intiimi peura 17.1.2026 22:03
      Tulos: +1 (9 ääntä)
      Mauton ahven: Kun tästä nyt on taas ollut internet-huutelulle tavallisen tasoista laintulkintaa, niin laitetaas nyt känni-illan huviksi tähän vähän selitystä siitä, miten asia oikeasti on. Pakkokeinolain 2 luvun 2§ "Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksesta epäillyn, jos [...]
      Kiinnitä itse huomiota sanaan "epäilty". En usko että olet juristi. Jos olet, niin asiakkaitasi käy sääliksi.

      Lainaa

    42. Epämukava haltija 17.1.2026 23:18
      Tulos: +20 (20 ääntä)
      Mauton ahven: -juristi, ihan oikeassa elämässä
      Tämäpä mielenkiintoista. Juoni tiivistyy. Ei sulla sattuisi olemaan serkkua jonka nimi on Petra? 😆

      Lainaa

    43. Kimurantti siili 18.1.2026 9:52
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Taannoin törmäsin videoon, jossa yritettiin opettaa suomea ja asiakaspalvelija (tai siis sitä esittävä) sanoi joka kohdassa "Jes". En tiedä olinko enemmän järkyttynyt vai ärsyyntynyt, mutta ei todellakaan kuulostanut miltään aidolta keskustelulta. Esim. Kiitos-sanakin oli korvattu jessittelyllä. Liekö alueellisiakin eroja, kun en ole itse tuollaiseen törmännyt, että ylikäytettäisiin jessiä. Toivottavasti kukaan aspa-ammatista haaveileva maahanmuuttaja ei katso noita videoita.

      Lainaa

    44. Tulos: +1 (7 ääntä)
      Mauton ahven: No kun ei! Ei sillä kassamyyjällä tai kaupalla oikeushenkilönä ole mitään oikeuksia pakkokeinoihin. Vaikka sanoisin suoraan, että tämä seteli muuten on väärennetty, tai vaikka että repussani on varastettuja kruununjalokiviä miljoonan arvosta, niin ei niitä silti saa kaupan myyjä eikä vieressä seisoskeleva naapuri minulta väkisin ottaa.
      Kaikilla on oikeus esim. kiinniottoon laissa määriteltyjen rikosten tapahtuessa. Miksi jaat tietoa joka ei pidä paikkaansa? Eikö tule mieleen tarkistaa asiaansa mistään ennen kuin varmana jakaa ohjeita muille? Jostain olet kuullut asian ja luotat niin varmana lähteeseen ettet mieti asian tarkistamista vaikka useat muut ovat jo ilmaisseet ettei asia ole niin kuin sinä sen kuvittelet olevan. Siltikään ei tule mieleen tarkistaa asiaa? Hämmentävää.

      Lainaa

    45. Mauton ahven 22.1.2026 23:48
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Pluri: Kaikilla on oikeus esim. kiinniottoon laissa määriteltyjen rikosten tapahtuessa. Miksi jaat tietoa joka ei pidä paikkaansa? Eikö tule mieleen tarkistaa asiaansa mistään ennen kuin varmana jakaa ohjeita muille? Jostain olet kuullut asian ja luotat niin varmana lähteeseen ettet mieti asian tarkistamista vaikka useat [...]
      Kun mitään rikosta ei ole tapahtunut eikä edes yritetty! Sehän se koko pointti on koko ajan ollut!
      Jos joku nappaa käsilaukkusi/polkupyöräsi tms. ja lähtee karkuun, niin ota ihmeessä kiinni, jos saat. Jos epäilet, että joku yrittää maksaa kaupan kassalla väärennetyllä setelillä, niin huolehdi omista asioistasi tai korkeintaan huomauta kassamyyjää, jos koet ihan välttämättömäksi.
      Se pakkokeinolain 2 luvun 2 pykälä on nimenomaisesti pakenemisen estämistä varten. Pelkkää epäilyttävän asian tutkimista varten ei todellakaan ole tavan tallaajalla mitään pakkokeinoja, ja poliisinkin pakkokeinot siinä vaiheessa ovat paljon rajatummat ennen kuin on todellinen, perusteltu ja yksilöity syy epäillä tiettyä henkilöä tietystä rikoksesta.

      Lainaa

    46. Pikkutarkka pähkinä 23.1.2026 6:48
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      foo: Oletteko koskaan olleet yökerhossa jossa on juonnettu live-tapahtuma? Yleensä aina kun jotain on tapahtumassa, juontaja sanoo heti ensimmäiseksi "no niin".
      Kun "yllättäen" aloittaa mikrofoniin puhumaan, niin jotain pitää sanoa, jotta saa yleisön huomion. Ensimmäiset sanat menee joka tapauksessa ohi.

      Lainaa

    47. Sinkitty hevonen 23.1.2026 23:29
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Akateeminen versio kuuluu "Voi jeesuksen vittu ja puukuulat". On saattanu lipsahtaa joskus asiakkaalle kun vielä korjaamohommia tein

      Lainaa

    48. Kierrätetty lohikäärme 1.2.2026 23:46
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Jes eli 3,80.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: hokemat, jes, kaupassa, kauppa, kuitti, minkä maan valuuttaa, rahaväärennös, vanha vitsi, verotukseen, vitsit, väärennetty raha

  • Uusimmat

  • Kategoriat