Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Johan on asuntomarkkinat! Osa 58

Pitääkö vuokra aina maksaa?
Johan on asuntomarkkinat! Osa 58

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 52 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Per Cladenius 13.1.2026 0:17
      Tulos: +159 (171 ääntä)
      En tällä perusteella kyllä Janilta kämppää vuokrais vaikka ois kuinka hyvä vuokra.

      Lainaa

    2. Kelpo lintu 13.1.2026 1:14
      Tulos: +198 (208 ääntä)
      Helppohan se on Lailan huudella ESPANJASTA 😁. Niin kai se oma talo on "ilmainen" jos sen omistaa ja velat on maksettu, niin eipä siitä silloin vuokraa tarvi maksaa 🤷🏻‍♀️.

      Lainaa

    3. Luja albatrossi 13.1.2026 1:17
      Tulos: +145 (165 ääntä)
      Osta itsellesi ja perheellesi hevostilakokemus puoleksi vuodeksi, nyt vain 1700 euroa per kuukausi!

      Lainaa

    4. Tulos: +230 (254 ääntä)
      Missä kohtaa tota ilmoitusta sanottiin, että ne hevoset pitäisi hoitaa?

      Lainaa

    5. Tulos: -22 (54 ääntä)
      Per Cladenius: En tällä perusteella kyllä Janilta kämppää vuokrais vaikka ois kuinka hyvä vuokra.
      Ei kai Jani ollutkaan mitään kämppää vuokraamassa? Vai menikö multa jotain ohi? 😅

      Lainaa

    6. Tulos: +73 (81 ääntä)
      Ace: Ei kai Jani ollutkaan mitään kämppää vuokraamassa? Vai menikö multa jotain ohi? 😅
      On tai ei, jotain kehuskelee halvemmasta. Mutta perseestä se on.

      Lainaa

    7. Tulos: +69 (71 ääntä)
      MTJ?: On tai ei, jotain kehuskelee halvemmasta. Mutta perseestä se on.
      Aiempaan kommenttiini vielä tarkennuksena, että itse tulkitsin Janin kommentin niin, että hän asuu siinä talossa josta puhuu ja kehuskelee sen olevan halvempi. Mut joo, oli sitten vuokraamassa tai asuu siinä itse, niin yhtälailla perseestä tosiaan.

      Lainaa

    8. Hillitty kurkku 13.1.2026 6:51
      Tulos: +83 (97 ääntä)
      550€ ei ole paha hinta ok talosta, jos ei aivan keskellä suomea sijaitse. 1700€ vihdissä on kyllä aika kova hinta. Pääkaupunkiseudulle joutuu kuitenkin lähemmäs tunnin ajelemaan.

      Lainaa

    9. Jalaton oppilas 13.1.2026 7:28
      Tulos: +86 (92 ääntä)
      Ronde: Missä kohtaa tota ilmoitusta sanottiin, että ne hevoset pitäisi hoitaa?
      Itsekin ajattelin tuota enemmän myyntivalttina. Voisi kuvitella että jos hevosten hoito on velvoite vuokralaiselle se myös jotenkin mainittaisiin.

      Lainaa

    10. Matkustava kivi 13.1.2026 7:37
      Tulos: +18 (48 ääntä)
      Ronde: Missä kohtaa tota ilmoitusta sanottiin, että ne hevoset pitäisi hoitaa?
        Jonkunhan täytyy? Joko hoidat hevoset itse, tai sitten joku viettää päivittäin aika paljon aikaa pihapiirissäsi niitä hevosia hoitamassa. Kummastakaan vaihtoehdosta ei mainittu mitään, joten hämärää on. 
         Jos olisi esim. molemmat puolisot etätöissä, niin tuossa Antin kämpässä voisi varmaan asustella mukavastikin. Ei kai se ilman kommentteja táällä olisikaan...

      Lainaa

    11. Itseasiassa 13.1.2026 7:40
      Tulos: +54 (56 ääntä)
      Nimetön jäsen tulee joku päivä muuttamaan tuosta kämpästä ulos, joten montako vuokraa aikoi liu'uttaa eteenpäin? Vuokranantajiakin tietty löytyy montaa sorttia. Kaveri asui joskus aikoinaan pienessä kerrostalossa, jolla oli vain yksi omistaja. Kaverilla oli jäänyt vuokrat maksamatta ja vuokranantajan ainoa ratkaisu parin kuukauden jälkeen oli katkaista siltä vesi ja sähköt. Kaveri asui siinä vielä hetken sen jälkeenkin, en tiedä miten rästit lopulta menivät.

      Lainaa

    12. totuuden_torvi 13.1.2026 8:54
      Tulos: +23 (53 ääntä)
      Hillitty kurkku: 550€ ei ole paha hinta ok talosta, jos ei aivan keskellä suomea sijaitse. 1700€ vihdissä on kyllä aika kova hinta. Pääkaupunkiseudulle joutuu kuitenkin lähemmäs tunnin ajelemaan.
      Mikä vika Keski-Suomessa? Nyt varovasti. Tunnin ajo ei omasta mielestä ole paljon mitään - etenkään, jos ei ole asiaa tai halua pks:lle. Eihän sieltä saa lähellekään tuota "samaa" 1700 eurolla. Siitä olen samaa mieltä, että on se joka tapauksessa paljon rahaa ja aika varmasti tuossa on ajatus, että taloa/pihaa vähän hoidettaisiin omistajien poissa ollessa. Paljon vaikuttaa kuitenkin, sisältyykö tuohon 1700 sitten vedet, sähköt, vakuutukset, netti vai ei ja etenkin se, joutuisiko niitä koneja hoitamaan vai ei, mutta kai niille on hommattu erikseen asiansa osaava hoitaja tuolle ajalle.

      Lainaa

    13. Juovikas hämähäkki 13.1.2026 9:07
      Tulos: +87 (87 ääntä)
      Jalaton oppilas: Itsekin ajattelin tuota enemmän myyntivalttina. Voisi kuvitella että jos hevosten hoito on velvoite vuokralaiselle se myös jotenkin mainittaisiin.
      Eiköhän se ole mainittu siksi, että kaikki eivät välttämättä halua asua talossa, jonka pihalla on jonkun muun hevoset ja porukkaa pyörii tallilla.

      Lainaa

    14. Kirpeä Ahven 13.1.2026 9:10
      Tulos: +59 (83 ääntä)
      Hillitty kurkku: 550€ ei ole paha hinta ok talosta, jos ei aivan keskellä suomea sijaitse. 1700€ vihdissä on kyllä aika kova hinta. Pääkaupunkiseudulle joutuu kuitenkin lähemmäs tunnin ajelemaan.
      Miksi merkitystä sillä on kuinka pitkä matka sieltä on pääkaupunkiseudulle?

      Lainaa

    15. Kurantti susi 13.1.2026 9:11
      Tulos: +94 (102 ääntä)
      Ronde: Missä kohtaa tota ilmoitusta sanottiin, että ne hevoset pitäisi hoitaa?
      Ja eihän nyt kukaan järjissään oleva hevostilallinen jätä eläimiään vuokralaisen hoidettavaksi.
      Eiköhän tuo ”Hevosia pihassa” ollut ennemminkin lisähoukutin kaupunkilaisille, jotka pääsevät näkemään jotain noin uskomattoman eksoottista suoraan olohuoneen ikkunasta, ja ihan reilu etukäteisvaroitus hevoskammoisille, että tämä kämppä ei välttämättä sovellu teille.

      Lainaa

    16. Banaali sitruuna 13.1.2026 9:40
      Tulos: +3 (39 ääntä)
      Aurinkorannikolla et nykyään saa edes studiota 550 eurolla. Korkeintaan huoneen kimppakämpästä. Pitäisi varmaan muuttaa takaisin Suomeen halvemman elämän perässä.

      Lainaa

    17. Puhekyvytön tomaatti 🍅 13.1.2026 10:07
      Tulos: +77 (119 ääntä)
      Banaali sitruuna: Aurinkorannikolla et nykyään saa edes studiota 550 eurolla. Korkeintaan huoneen kimppakämpästä. Pitäisi varmaan muuttaa takaisin Suomeen halvemman elämän perässä.
      Suomeksi sanotaan yksiö eikä studio. Älkää pilatko kaikkea sotkemalla ulkomaalaista roskaa joka asiaan. Meillä on oma kieli jota pitäisi osata puhua.

      Lainaa

    18. Puhekyvytön tomaatti 🍅 13.1.2026 10:11
      Tulos: +72 (100 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Suomeksi sanotaan yksiö eikä studio. Älkää pilatko kaikkea sotkemalla ulkomaalaista roskaa joka asiaan. Meillä on oma kieli jota pitäisi osata puhua.
      Niin ja vielä tiedoksesi, että suomeksi studio on tila, jossa kuvataan tai äänitetään jotain, esim. elokuva- tai kielistudio. Se ei ole synonyymi yksiölle, vaikka kuinka sattuisit olemaan Espanjassa.

      Lainaa

    19. Banaali sitruuna 13.1.2026 10:13
      Tulos: -51 (91 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Suomeksi sanotaan yksiö eikä studio. Älkää pilatko kaikkea sotkemalla ulkomaalaista roskaa joka asiaan. Meillä on oma kieli jota pitäisi osata puhua.
      Tsorge, täällä oppinut kutsumaan studioksi väärinkäsitysten välttämiseksi, koska yksiö puolestaan tarkoittaa yhden makuuhuoneen kämppää eli suomalaisittain kaksiota. Ihan suomalaistenkin puheessa siis, kun ollaan silleen kotouduttu paikalliseen kulttuuriin.

      Lainaa

    20. Puhekyvytön tomaatti 🍅 13.1.2026 10:19
      Tulos: +9 (71 ääntä)
      Banaali sitruuna: Tsorge, täällä oppinut kutsumaan studioksi väärinkäsitysten välttämiseksi, koska yksiö puolestaan tarkoittaa yhden makuuhuoneen kämppää eli suomalaisittain kaksiota. Ihan suomalaistenkin puheessa siis, kun ollaan silleen kotouduttu paikalliseen kulttuuriin.
      Niin, ymmärrän, että pilaatte kieltämme siellä ulkomailla, mutta meidän pitää Suomessa vaalia sitä ja oppia sanomaan vastaan, eikä vaan päästää kieltämme tuuliajolle.

      Lainaa

    21. It's a deal 13.1.2026 10:47
      Tulos: +71 (73 ääntä)
      Jos pyörisin jankkaamassa ilmoituksissa, jotka eivät minuun liity, olisin pakkomielteinen homeesta ja etenkin jos käyttäisin kahta pistettä, toivoisin läheisteni puuttuvan asiaan.

      Lainaa

    22. Kestävä karhu 13.1.2026 10:51
      Tulos: +6 (50 ääntä)
      Banaali sitruuna: Tsorge, täällä oppinut kutsumaan studioksi väärinkäsitysten välttämiseksi, koska yksiö puolestaan tarkoittaa yhden makuuhuoneen kämppää eli suomalaisittain kaksiota. Ihan suomalaistenkin puheessa siis, kun ollaan silleen kotouduttu paikalliseen kulttuuriin.
      Voit puhua teidän Espanjan suomalaisten kesken mitä lystää, mutta kun puhut Suomen suomalaisten kanssa niin kannattaa puhua ihan oikeaa suomea jotta tulee ymmärretyksi :) 
      Suomalaisittain yksiö on yksi huone, jonka lisäksi on erillinen kylpyhuone, saattaa sisältää myös erillisen vessan, vaatehuoneen, keittiön ja parvekkeen jos on hyvä tuuri (yleensä vessa sisältyy kylpyhuoneeseen ja olohuoneessa tupakeittiö). Kaksiossa on sitten kaksi huonetta, joista toinen on makuuhuone ja toinen olohuone, plus nuo erilliset.

      Lainaa

    23. Tulos: +31 (33 ääntä)
      totuuden_torvi: Mikä vika Keski-Suomessa? Nyt varovasti. Tunnin ajo ei omasta mielestä ole paljon mitään - etenkään, jos ei ole asiaa tai halua pks:lle. Eihän sieltä saa lähellekään tuota "samaa" 1700 eurolla. Siitä olen samaa mieltä, että on se joka tapauksessa paljon rahaa ja aika varmasti tuossa on ajatus, että taloa/pihaa vähän [...]
      Vian sijaan varmaan lähinnä mietittiin yleistä hintatasoa ja miten vuokra suhteutuu siihen.

      Lainaa

    24. Veroja kiertävä orja 13.1.2026 11:17
      Tulos: +16 (20 ääntä)
      Vuokra voi olla halpa mutta sähkö kallista.

      Lainaa

    25. Antelias ahma 13.1.2026 11:27
      Tulos: +1 (13 ääntä)
      Per Cladenius: En tällä perusteella kyllä Janilta kämppää vuokrais vaikka ois kuinka hyvä vuokra.
      Se on hyvä, koska Jani on vuokralainen ja ei itse vuokraa kellekään muulle.

      Lainaa

    26. Varhaiskypsä satuhahmo 13.1.2026 11:56
      Tulos: +29 (35 ääntä)
      Juovikas hämähäkki: Eiköhän se ole mainittu siksi, että kaikki eivät välttämättä halua asua talossa, jonka pihalla on jonkun muun hevoset ja porukkaa pyörii tallilla.
      Voihan ne hevoset olla siinä laitumella, joka rajautuu pihaan mutta itse talli on kauempana. Ja sen tallin voi omistaa naapuri, joka myös hoitaa ne hevoset omalla tilallaan. Ei siinä pihalla silloin porukka pyöri. Toki silloin voisi sanoa, että naapurissa on hevosia, eikä pihalla mutta ei se ole monelle niin justiinsa.

      Lainaa

    27. Sateeton kettu 13.1.2026 11:58
      Tulos: +44 (50 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Suomeksi sanotaan yksiö eikä studio. Älkää pilatko kaikkea sotkemalla ulkomaalaista roskaa joka asiaan. Meillä on oma kieli jota pitäisi osata puhua.
      Banaali sitruuna: Tsorge, täällä oppinut kutsumaan studioksi väärinkäsitysten välttämiseksi, koska yksiö puolestaan tarkoittaa yhden makuuhuoneen kämppää eli suomalaisittain kaksiota. Ihan suomalaistenkin puheessa siis, kun ollaan silleen kotouduttu paikalliseen kulttuuriin.
      Täytyy sanoa että hämmennyin miksi ihmeessä joku rupee puhumaan joidenki studioiden vuokraamisesta kun asia koski asuntoja. :D Enpä oo ennen kuullut että asunnoistakin käytettäisiin sanaa studio. Mulle studiot on ollu aina niitä paikkoja jossa uutiset kuvataan ja levyt äänitetään.

      Lainaa

    28. Puhekyvytön tomaatti 🍅 13.1.2026 12:13
      Tulos: +14 (40 ääntä)
      Sateeton kettu: Täytyy sanoa että hämmennyin miksi ihmeessä joku rupee puhumaan joidenki studioiden vuokraamisesta kun asia koski asuntoja. :D Enpä oo ennen kuullut että asunnoistakin käytettäisiin sanaa studio. Mulle studiot on ollu aina niitä paikkoja jossa uutiset kuvataan ja levyt äänitetään.
      Hyvä, että tulkitsit niin. Se on merkki siitä, ettei kieli ole täysin rapautunut. Suomeksi studion vuokraaminen on juuri sitä, että käy esimerkiksi levyttämässä jotain (studioajan vuokraaminen) tai vuokraa vaikka toimitilat valokuvausliikkeelle. Sillä ei ole mitään tekemistä asumisen kanssa.

      Lainaa

    29. Sateenkaaren päästä napattu siili 13.1.2026 12:19
      Tulos: +9 (17 ääntä)
      Jalaton oppilas: Itsekin ajattelin tuota enemmän myyntivalttina. Voisi kuvitella että jos hevosten hoito on velvoite vuokralaiselle se myös jotenkin mainittaisiin.
      Se oli tämä juontaja Mari, joka sitten lopulta otti hevosensa mukaan Espanjaan ja nyt se heppa kuoli, ja ruinasi vielä keräystä hoitokuluihin.

      Lainaa

    30. Turvaton pohatta 13.1.2026 12:45
      Tulos: +26 (30 ääntä)
      Varhaiskypsä satuhahmo: Voihan ne hevoset olla siinä laitumella, joka rajautuu pihaan mutta itse talli on kauempana. Ja sen tallin voi omistaa naapuri, joka myös hoitaa ne hevoset omalla tilallaan. Ei siinä pihalla silloin porukka pyöri. Toki silloin voisi sanoa, että naapurissa on hevosia, eikä pihalla mutta ei se ole monelle niin justiinsa.
      Niin, ihan hyvä se on mainita jos joko pelkää hevosia, tai jos tykkää niistä että on kiva katsella. Ja voi olla eksoottista kun betonilähiöstä muuttaville 🙂. Uskon kans että kyseessä on naapurin hepat, tai ainakin jonkun muun hoitamat. Ei se hevosten hoito onnistuu keltä vaan eikä ne hepat päästä lähellekään ketä vaan.

      Lainaa

    31. Matti Tervasuo 13.1.2026 13:18
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      Luja albatrossi: Osta itsellesi ja perheellesi hevostilakokemus puoleksi vuodeksi, nyt vain 1700 euroa per kuukausi!
      Metsähallitus kuuluttaa jengiä erilaisille lammaspaimenviikoille, jotka maksavat noin 500 euroa. Kuukaudessa siis pari tonnia. Ja kämpistä, joissa ei aina ole sähköä eikä juoksevaa vettä, paitsi jos itse juoksee sankon kanssa ja vessakin on mallia puusee. Ja kaupan päälle pitää hoitaa ne lampaat.

      Lainaa

    32. Virtaava piirroshahmo 13.1.2026 13:51
      Tulos: +30 (34 ääntä)
      Sateenkaaren päästä napattu siili: Se oli tämä juontaja Mari, joka sitten lopulta otti hevosensa mukaan Espanjaan ja nyt se heppa kuoli, ja ruinasi vielä keräystä hoitokuluihin.
      Mitä

      Lainaa

    33. Mukava maksamakkara 13.1.2026 14:06
      Tulos: +46 (52 ääntä)
      Ronde: Missä kohtaa tota ilmoitusta sanottiin, että ne hevoset pitäisi hoitaa?
      Ei missään, eikä kukaan täysjärkinen hevosenomistaja edes antaisi jonkun random vuokralaisen hoitaa hevosiaan puoli vuotta.

      Lainaa

    34. totuuden_torvi 13.1.2026 14:55
      Tulos: -2 (14 ääntä)
      just: Vian sijaan varmaan lähinnä mietittiin yleistä hintatasoa ja miten vuokra suhteutuu siihen.
      Tuo alun kysymys olikin vitsi :)

      Lainaa

    35. Nimekäs pingviini 13.1.2026 16:33
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Virtaava piirroshahmo: Mitä
      https://www.is.fi/viihde/art-2000011731585.html
      En tiedä onko sama Mari kuin mokassa, mutta tähän viitattiin. 

      Lainaa

    36. Kristitty leijona 13.1.2026 17:47
      Tulos: -36 (46 ääntä)
      Banaali sitruuna: Tsorge, täällä oppinut kutsumaan studioksi väärinkäsitysten välttämiseksi, koska yksiö puolestaan tarkoittaa yhden makuuhuoneen kämppää eli suomalaisittain kaksiota. Ihan suomalaistenkin puheessa siis, kun ollaan silleen kotouduttu paikalliseen kulttuuriin.
      Miten niin "yhden makuuhuoneen kämppä" on suomalaisittain kaksio? Onhan yksiössäkin yksi huone, joka on nimenomaan se makuuhuone, ellei sitten halua nukkua vessassa tai keittokomerossa.

      Lainaa

    37. Tulos: +26 (34 ääntä)
      Hillitty kurkku: 550€ ei ole paha hinta ok talosta, jos ei aivan keskellä suomea sijaitse. 1700€ vihdissä on kyllä aika kova hinta. Pääkaupunkiseudulle joutuu kuitenkin lähemmäs tunnin ajelemaan.
      Ei siinä joudu ajelemaan yhtään, jos ei ole pääkaupunkiseudulle menossa.

      Lainaa

    38. Vieno gerbiili 13.1.2026 19:29
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Nimekäs pingviini: is.fi/viihde/art-2000011731585.html En tiedä onko sama Mari kuin mokassa, mutta tähän viitattiin. 
      Joo just tuo

      Lainaa

    39. Nurja jyrsijä 13.1.2026 20:02
      Tulos: +40 (46 ääntä)
      Kristitty leijona: Miten niin "yhden makuuhuoneen kämppä" on suomalaisittain kaksio? Onhan yksiössäkin yksi huone, joka on nimenomaan se makuuhuone, ellei sitten halua nukkua vessassa tai keittokomerossa.
      Missäs olohuone sitten on, keittiössä vai vessassa, jos se ainoa huone on makuuhuone? Yksiön yksi huone on yhdistetty makuuhuone ja olohuone, kaksiossa eli yhden makuuhuoneen kämpässä on olohuone ja makuuhuone erikseen.

      Lainaa

    40. Musta kettu 14.1.2026 1:38
      Tulos: +21 (23 ääntä)
      Matti Tervasuo: Metsähallitus kuuluttaa jengiä erilaisille lammaspaimenviikoille, jotka maksavat noin 500 euroa. Kuukaudessa siis pari tonnia. Ja kämpistä, joissa ei aina ole sähköä eikä juoksevaa vettä, paitsi jos itse juoksee sankon kanssa ja vessakin on mallia puusee. Ja kaupan päälle pitää hoitaa ne lampaat.
      Luin jostain että näihin hakee niin paljon porukkaa, että ne arpoo ketkä pääsee. Sadat jää pihalle tästä kokemuksesta.

      Lainaa

    41. Keittiömestarin vihaama menninkäinen 14.1.2026 2:29
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Juovikas hämähäkki: Eiköhän se ole mainittu siksi, että kaikki eivät välttämättä halua asua talossa, jonka pihalla on jonkun muun hevoset ja porukkaa pyörii tallilla.
      Eivätkä välttämättä edes naapurissa. Hevosten ja tallien läheisyydessä asumisesta saa kaupanpäällisiksi myös kärpäset.

      Lainaa

    42. Uskottava sarvikuono 14.1.2026 6:01
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Sateenkaaren päästä napattu siili: Se oli tämä juontaja Mari, joka sitten lopulta otti hevosensa mukaan Espanjaan ja nyt se heppa kuoli, ja ruinasi vielä keräystä hoitokuluihin.
      "Nyt hän toivoo, että Söpis toipuu ja pääsee kotitallille."  Ei siis lasagne. Eiku siis kuollut, mutta ESPANJASSA kuitenkin. Ja rahaa kerätty juuri alle sallitun määrän.
      Nimekäs pingviini: is.fi/viihde/art-2000011731585.html En tiedä onko sama Mari kuin mokassa, mutta tähän viitattiin. 
      Tässä lähde.

      Lainaa

    43. Uskottava sarvikuono 14.1.2026 6:02
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      ^ EI siis ole kuollut se Marin heppa.

      Lainaa

    44. Intiimi peura 14.1.2026 9:07
      Tulos: +38 (40 ääntä)
      Kerran seurasin kahden todella humalaisen miehen keskustelua. Mitään en heidän örinästään saanut selvää. He mölisivät vuorotellen keskustelunomaisesti, näyttäen ymmärtävänsä toisiaan. Somekommenttien lukemisesta tulee välillä samanlainen fiilis.

      Lainaa

    45. Vieno gerbiili 14.1.2026 9:51
      Tulos: +10 (14 ääntä)
      Uskottava sarvikuono: "Nyt hän toivoo, että Söpis toipuu ja pääsee kotitallille."  Ei siis lasagne. Eiku siis kuollut, mutta ESPANJASSA kuitenkin. Ja rahaa kerätty juuri alle sallitun määrän. Tässä lähde.
      Pahoittelut, olikin toinen Marin hevonen mikä oli kuollut juuri.

      Lainaa

    46. rottanpää 14.1.2026 10:33
      Tulos: +13 (21 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Niin, ymmärrän, että pilaatte kieltämme siellä ulkomailla, mutta meidän pitää Suomessa vaalia sitä ja oppia sanomaan vastaan, eikä vaan päästää kieltämme tuuliajolle.
      Noh, periaatteessa kaikki kielet ovat aina "tuuliajolla". Kaikki kielet ottavat vaikutteita ja lainaavat sanoja toisista kielistä, sanoja häviää kielestä ja niiden merkitykset muuttuu. Niin on suomenkin kieli aina tehnyt. Ainoa muuttumaton kieli on kuollut kieli, jota kukaan ei enää puhu, joten oikeastaan jatkuva muutos ja muovaituminen juuri vaali kieltä ja pitää sen elossa.
      Tiedän, ettet suoraa sanonut, etteikö kieli saisi myös muuttua. Mutta kielen "pilaamisesta" ja sen "tuuliajolle päästämisestä" puhuminen, kun joku käyttää tottumuksesta väärää sanaa (joka puhujan omassa ympäristössä on siis se oikea sana) on mielestäni vähän ylireagointia: jos nyt ajatellaan, että tässä olisi siis riskinä se, että suomessa studio-sanan merkitys laajenisi tarkoittamaan myös yksiötä, niin nähdäkseni kyse olisi juuri siitä sanojen merkityksien muuttumisesta ja vaikutteiden ottamisesta, jota suomi (ja kaikki muutkin kielet) ovat aina tehneet.
      Ymmärrän kyllä myös sen, että ylireagoit ihan tarkoituksella, koska tykkäät(?) nimenomaan provosoida muita, eikä kommenttisi siis oikeasti välttämättä edes heijasta todellisia asenteitasi. Mutta tartuin siihen oikeastaan siksi, että kielten vaaliminen ja säilyttäminen on mielestäni tosi mielenkiintoinen paradoksi: toisaalta kielen nopea muuttuminen (ja ainakin itselläni varsinkin anglismien yleistyminen) tuntuu siltä, että äidinkielen taito/suomen kieli rapistuu, mutta samaan aikaan juuri muutos on tärkeää kielen elinvoimaisuudelle. Toisaalta on kuitenkin myös totta, että kielen muuttuminen reaktiona kulttuurin ja/tai tarpeiden muuttumiseen (esim. välineiden poistuminen käytöstä poistaa niihin viittavat sanatkin: kuinka moni enää tietää, mitä ovat esim. ne "hippulat", jotka vinkuu?) ei ole ihan sama asia kuin se, että jostain konseptista, jolla on jo olemassa sana, aletaan puhua toisesta kielestä lainatulla sanalla.
      (Hippulat ovat muuten varmaankin olleet jotkin rattaissa olevat kärjet, jotka kovaa ajaessa vinkuvat tuulessa: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hippulat-vinkuen-tuleeko-sanonta-rattaista-vai-kiveksista/4555156) 

      Lainaa

    47. Kirpeä Ahven 14.1.2026 11:44
      Tulos: +8 (14 ääntä)
      just: Vian sijaan varmaan lähinnä mietittiin yleistä hintatasoa ja miten vuokra suhteutuu siihen.
      Se riippuu kyllä sijainnista ihan jokapuolella Suomea. Keski-Suomessa Jyväskylän keskustan kupeessa on omakotitalon hintataso aika erilainen kuin vaikka Saarijärvellä.

      Lainaa

    48. Tukkeutunut kotka 15.1.2026 0:25
      Tulos: +9 (9 ääntä)
      Matkustava kivi:   Jonkunhan täytyy? Joko hoidat hevoset itse, tai sitten joku viettää päivittäin aika paljon aikaa pihapiirissäsi niitä hevosia hoitamassa. Kummastakaan vaihtoehdosta ei mainittu mitään, joten hämärää on.    Jos olisi esim. molemmat puolisot etätöissä, niin tuossa Antin kämpässä voisi varmaan asustella mukavastikin. Ei kai se ilman kommentteja táällä olisikaan...
      Mä ajattelin että ne on naapurin hevosia, mutta se ois varmaan ilmoitettu eri tavalla. Esim että pihasta näkee hevosia tms. 
      Asun itse Vihdissä ja ihan "pihapiirissä" on naapurin hevoset, joten omat ajatukset meni heti siihen. 
      Vähän nyt jäi arvoitukseksi mitä tuossa todella tarkoitetaan, mutta en heti ajattelisi, että vuokralainen niitä hevosia saisi tai joutuisi hoitamaan.

      Lainaa

    49. Ventovieras muovipussi 15.1.2026 0:54
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Ei, vuokraa ei ole aina pakko maksaa. Mutta se pitää kuitenkin maksaa niiltä kuukausilta minkä aikoo asua. Muuttamalla pois ei tarvi tulevaisuudessa maksaa. Rästit pitää kyllä muuttaessa maksaa. Ei ole nyt halpaa exitiä tälle ajatusten Aurajoelle.

      Lainaa

    50. Riihikuiva viikuna 15.1.2026 14:12
      Tulos: +11 (11 ääntä)
      totuuden_torvi: Mikä vika Keski-Suomessa? Nyt varovasti. Tunnin ajo ei omasta mielestä ole paljon mitään - etenkään, jos ei ole asiaa tai halua pks:lle. Eihän sieltä saa lähellekään tuota "samaa" 1700 eurolla. Siitä olen samaa mieltä, että on se joka tapauksessa paljon rahaa ja aika varmasti tuossa on ajatus, että taloa/pihaa vähän [...]
      Jos katsot karttaa, saatat huomata ettei Keski-Suomi ole keskellä Suomea.

      Lainaa

    51. Kirpeä Ahven 16.1.2026 8:41
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Riihikuiva viikuna: Jos katsot karttaa, saatat huomata ettei Keski-Suomi ole keskellä Suomea.
      Se oli Ruotsin vallan aikaan kun Suomi, Lappi ja Karjala olivat omia alueitaan. Pohjanmaa lännessä ja pohjoisessa, Häme etelässä, Savo idässä ja Keski-suomi keskellä. Tai ainakin näin minä sen olen ymmärtänyt.

      Lainaa

    52. Tulos: +6 (6 ääntä)
      Marilla on ihan talliyritys (vuokraa tallipaikkoja myös muille hevosenomistajille), joten ne hevoset on omassa pihassa, mutta niiden hoito lienee järjestetty ihan palkallisella tallityöntekijällä/tuttujen avustamana. Ei niitä eläimiä voi jättää kelle vaan hoidettavaksi. Mari lähti tosiaan espanjan jokuseksi kuukaudeksi, mukaan otti 2 heppaa ja vissiin 5 jäi kotiin, jos ymmärsin oikein. Reissussa toinen hevonen sairastui ja Mari kerjäsi somessa rahaa hevosen klinikkakuluihin. Ilmeisesti tuosta reissusta on tulossa TV-sarja.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: espanja, halutaan maalle, hevonen, hevoset, home, ilmainen talo, kuva, maalla, omakotitalo, vuokra, vuokra myöhässä, vuokrarästit

  • Uusimmat

  • Kategoriat