Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Ihana kielemme, osa 74

Mitä hilluminen oikeastaan tarkoittaakaan?
Ihana kielemme, osa 74

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 102 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Nukkuva kobra 15.12.2025 23:23
      Tulos: +183 (187 ääntä)
      Erikoista

      Lainaa

    2. Tulos: +199 (205 ääntä)
      Tampereella hilluminen myös tarkoittaa yleistä oleskelua, ja nyt vain mietin että luulevatkohan ulkopaikkakuntalaiset ystäväni joidenkin keskustelujen jälkeen että riehun paljonkin ympäri kaupunkia.

      Lainaa

    3. Oulun Murre 16.12.2025 0:34
      Tulos: +231 (239 ääntä)
      "Saako täälä hillua?" voisi oululainen kysyä lättyjä syödessään 😀

      Lainaa

    4. Mieto marja 16.12.2025 1:12
      Tulos: +165 (169 ääntä)
      Mikä on toiselle hengailua, voi toiselle olla hillumista.

      Lainaa

    5. Sipulinhajuinen aasi 16.12.2025 1:22
      Tulos: +86 (106 ääntä)
      Nukkuva kobra: Erikoista
      Koita kestää

      Lainaa

    6. Hempeä lihapulla 16.12.2025 3:01
      Tulos: +17 (69 ääntä)
      Sana hillua ikävä kyllä laukaisee minussa muistoja sanonnoista, jotka olisin jo halunnut unohtaa: "Rannalla on kiva hillua, kun vesi kutittelee....varpaita." "Hillun, hillun, kunnes löydän sen oikean....naisen." Tampereella siis hilluttiin, kun vietettiin aikaa.

      Lainaa

    7. Kiinteä undulaatti 16.12.2025 3:03
      Tulos: +150 (160 ääntä)
      Näppärä tuommoinen mies yhteiseen käyttöön ystävän kanssa 🙋🏻‍♀️. Kaikkea ei tarvitse aina omistaa itse. Käyttää vain kun tarvii. Sama SUP-laudan kanssa.

      Lainaa

    8. Vesisateeton kala 16.12.2025 4:28
      Tulos: -22 (58 ääntä)
      Hempeä lihapulla: Sana hillua ikävä kyllä laukaisee minussa muistoja sanonnoista, jotka olisin jo halunnut unohtaa: "Rannalla on kiva hillua, kun vesi kutittelee....varpaita." "Hillun, hillun, kunnes löydän sen oikean....naisen." Tampereella siis hilluttiin, kun vietettiin aikaa.
      Vedessä on kiva lillua, kun...

      Lainaa

    9. Kiteetön ankerias 16.12.2025 5:04
      Tulos: -174 (202 ääntä)
      Kiinteä undulaatti: Näppärä tuommoinen mies yhteiseen käyttöön ystävän kanssa 🙋🏻‍♀️. Kaikkea ei tarvitse aina omistaa itse. Käyttää vain kun tarvii. Sama SUP-laudan kanssa.
      Seksististä! Laita miehen tilalle sana nainen, niin paskamyrsky alkaa, some räjähtää ja lynkkausjoukot lähtee soihdut ja talikot kädessä liikkeelle.

      Lainaa

    10. Varjoissa hiipivä varis 16.12.2025 6:30
      Tulos: +45 (83 ääntä)
      Ikänäni ei ole ollut aavistustakaan, että hillumisella on mitään muuta merkitystä, kuin riehuminen! Mietin nyt, onkohan tuollaisia vastakkaisia merkityksiä murteissa enemmänkin, ja miten paljon asioita on tietämättäni ymmärretty (tai olen ymmärtänyt) väärin. 😅 Aivan liian aikaista tämän luokan paljastuksille.

      Lainaa

    11. Huvipuistohullu 16.12.2025 7:04
      Tulos: +31 (75 ääntä)
      Mun mielestä hilluminen on sellaista iloista säntäilyä ympäriinsä 😃 Esim. huvipuistossa voi hillua 😄

      Lainaa

    12. Tulos: +68 (104 ääntä)
      Minusta hilluminen ei välttämättä ole riehumista mutta semmoista ilakoivaa, ehkä vähän liian vauhdikasta olemista 🤔 että kun vähän menee liian villiksi meno

      Lainaa

    13. Valtaisa kookos 16.12.2025 7:30
      Tulos: +71 (73 ääntä)
      Mitä koita näkee rakennustyömailla? Urakoita.

      Lainaa

    14. Sensuelli piimä 16.12.2025 7:33
      Tulos: +44 (62 ääntä)
      Minulle tuo, että hilluminen on muutakin, kuin riehumista, on täysin uusi asia. Tuossa vasta tuli mietittyä toisen ihmisen kanssa sanontaa ”valoa tunnelin päässä”, kun minulle se merkitsi toivonpilkahdusta ja hänelle aivan järkyttävää olotilaa.

      Lainaa

    15. Mauton ahven 16.12.2025 7:35
      Tulos: +42 (62 ääntä)
      Huvipuistohullu: Mun mielestä hilluminen on sellaista iloista säntäilyä ympäriinsä 😃 Esim. huvipuistossa voi hillua 😄
      Suunnilleen sama mielikuva minullakin on. Ei hilluminen ole riehumista eikä mitään negatiivista, mutta ei sellainen raukea oleskelukaan ole hillumista. Hilluminen on aktiivista ja iloista tekemistä.
      Jyväskylässä olen elänyt melkein koko elämäni, mutta en tiedä onko tämän sanan ymmärrys edes kovin vahvasti paikkaan sidoksissa.

      Lainaa

    16. Tulos: -17 (33 ääntä)
      Mä käytän hillumista noissa molemmissa tarkoituksissa, tuskin kuitenkaan yhdessä lauseessa tulisi käytettyä mutta periaatteessa voisin ihan hyvin sanoa "Kun olin kylillä hillumassa niin joku äijä tuli hillumaan" tms. En muista että kukaan olisi ikinä ainakaan myöntänyt hämmentyneensä, eiköhän asiayhteydestä pysty päättelemään aika hyvin.

      Lainaa

    17. Tulos: +54 (76 ääntä)
      Helsingissä kasvanut, meillä hilluminen tarkoitti lähinnä pelleilyä mutta ei perseilyä, pieni aste ero siis. Ei missään tapauksessa rauhallista oleskelua.

      Lainaa

    18. Kaupungin kattojen yllä liitävä dinosaurus 16.12.2025 7:48
      Tulos: -38 (42 ääntä)
      Nukkuva kobra: Erikoista
      Ei. Tavallista.

      Lainaa

    19. Asiallinen maito 16.12.2025 7:50
      Tulos: +17 (63 ääntä)
      Itselle hilluminen on hengailua, nimenomaan rauhallista. Toinen sanonta, joka aina aiheuttaa päänvaivaa, on "verkkaisesti". Jossain tarkoittaa nopeasti, jossain hitaasti.

      Lainaa

    20. Itseasiassa 16.12.2025 7:54
      Tulos: +21 (37 ääntä)
      Huvipuistohullu: Mun mielestä hilluminen on sellaista iloista säntäilyä ympäriinsä 😃 Esim. huvipuistossa voi hillua 😄
      Siis tältä se mustakin kuulostaa. Periaatteessa hengailua,mutta vähän aktiivisemmin. Ja hilluminen on aina kuitenkin sellainen rento juttu. Kai se sen vuoksi joidenkin mielestä voi kuulostaa mekastamiselta?

      Lainaa

    21. Tulos: +48 (68 ääntä)
      Kiteetön ankerias: Seksististä! Laita miehen tilalle sana nainen, niin paskamyrsky alkaa, some räjähtää ja lynkkausjoukot lähtee soihdut ja talikot kädessä liikkeelle.
      Mietipä hetki mistä tuo voisi johtua.

      Lainaa

    22. Punerva laama 16.12.2025 8:06
      Tulos: +21 (49 ääntä)
      Kiteetön ankerias: Seksististä! Laita miehen tilalle sana nainen, niin paskamyrsky alkaa, some räjähtää ja lynkkausjoukot lähtee soihdut ja talikot kädessä liikkeelle.
      Ymmärräthän, miksi toisesta voi vitsailla ja toisesta ei ehkä kannata, ymmärräthän?

      Lainaa

    23. Aistikas konna 16.12.2025 8:14
      Tulos: +31 (39 ääntä)
      Punerva laama: Ymmärräthän, miksi toisesta voi vitsailla ja toisesta ei ehkä kannata, ymmärräthän?
      Ymmärräthän, että "nais" ei toimisi.

      Lainaa

    24. Rakastettu lintu 16.12.2025 8:17
      Tulos: +50 (54 ääntä)
      Sensuelli piimä: Minulle tuo, että hilluminen on muutakin, kuin riehumista, on täysin uusi asia. Tuossa vasta tuli mietittyä toisen ihmisen kanssa sanontaa ”valoa tunnelin päässä”, kun minulle se merkitsi toivonpilkahdusta ja hänelle aivan järkyttävää olotilaa.
      Miten siitä voi saada käsityksen että aivan kauhea olotila? Hämmentävää. Ehkä joku samantyyppinen mielikuva kun aamulla aikasin aurinko tökkää verhonraosta silmään?

      Lainaa

    25. Puolisuppea ahma 16.12.2025 8:17
      Tulos: +82 (86 ääntä)
      Kiteetön ankerias: Seksististä! Laita miehen tilalle sana nainen, niin paskamyrsky alkaa, some räjähtää ja lynkkausjoukot lähtee soihdut ja talikot kädessä liikkeelle.
      "ostettiin nais ystäväni kanssa yhteiseen käyttöön". 
      Laitoin, ei toiminut. 

      Lainaa

    26. Räkäpää 16.12.2025 8:22
      Tulos: 0 (12 ääntä)
      Kertokaapas sitten mitä teille tarkottaa kun laitetaan suksi huilaamaan.

      Lainaa

    27. Tähtipölyllä kuorrutettu matelija 16.12.2025 8:27
      Tulos: +24 (34 ääntä)
      Olen kasvanut Oulussa ja asunut vuosia pk-seudulla, ja hilluminen on aina ollut vain sellaista hengailua. Ei mitenkään nimenomaan rauhallista, mutta ei missään nimessä mitään riehumista. Lervaaminen puolestaan tarkoittaa osissa Suomea oksentamista ja osassa kaatumista. Voipi aiheuttaa väärinkäsityksiä.

      Lainaa

    28. Tulos: +22 (26 ääntä)
      Asiallinen maito: Itselle hilluminen on hengailua, nimenomaan rauhallista. Toinen sanonta, joka aina aiheuttaa päänvaivaa, on "verkkaisesti". Jossain tarkoittaa nopeasti, jossain hitaasti.
      Mulle verkkasesti tai verkkaan toimiminen on just sitä, että tehään aavistuksen normaalia hitaammin
      Räkäpää: Kertokaapas sitten mitä teille tarkottaa kun laitetaan suksi huilaamaan.
      Ja huilaaminen, huilailu, huiliminen on leppäilyä, mutta kyllähän tuosta "suksen huilaamisesta" saa vähän lennokkaammanki mielikuvan

      Lainaa

    29. Tähtipölyllä kuorrutettu matelija 16.12.2025 8:37
      Tulos: +38 (48 ääntä)
      Rakastettu lintu: Miten siitä voi saada käsityksen että aivan kauhea olotila? Hämmentävää. Ehkä joku samantyyppinen mielikuva kun aamulla aikasin aurinko tökkää verhonraosta silmään?
      Varmaan siitä kuolemisen hetkellä näkyvästä valosta tunnelin päässä.

      Lainaa

    30. Jurpo näyttelijä 16.12.2025 8:38
      Tulos: +30 (56 ääntä)
      📌 SuomiSanakirja.fi mukaan: hillua tarkoittaa liikkua levottomasti tai päämäärättömästi ja norkoilla (oleskella). suomisanakirja.fi 📌 Wiktionary (englanninkielinen sanakirja): hillua (puhekieli) tarkoittaa “to hang around aimlessly” (oleskella, pyöriä päämäärättömästi). Wiktionary Lisäksi mainitaan, että joissain murteissa se voi tarkoittaa myös riehua / tehdä meteliä. Wiktionary 📌 Kieltenoppimissanakirja (LingQ): määrittelee hillua kollegassa merkityksessä to hang around (somewhere) (oleskella jossain). lingq.com Tiivistetysti sanakirjamerkitys on siis: ➡️ hillua = liikkua tai oleskella päämäärättömästi, pyöriä tai norkoilla ilman selkeää syytä tai tarkoitusta.

      Lainaa

    31. Puhekyvytön tomaatti 🍅 16.12.2025 9:16
      Tulos: -4 (56 ääntä)
      Jurpo näyttelijä: Tiivistetysti sanakirjamerkitys on siis: ➡️ hillua = liikkua tai oleskella päämäärättömästi, pyöriä tai norkoilla ilman selkeää syytä tai tarkoitusta.
      Koska valikoit tähän vain oman agendasi mukaisia tuloksia.
      Kielitoimiston sanakirja:
      riehua, riekkua, liehua

      Lainaa

    32. Aurinkoinen matelija 16.12.2025 9:24
      Tulos: +42 (50 ääntä)
      Minä en nykyään käytä sanoja kehdata tai viitsiä/viittiä, koska ne menee minun murteessa ristiin yleiskielen kanssa. Jos mua ujostuttaa, niin minä en viiti ja jos mua laiskotuttaa, niin en kehtaa.

      Lainaa

    33. Kynätön kenguru 16.12.2025 9:34
      Tulos: +54 (64 ääntä)
      Ostettiin muija kaverin kanssa yhteiseen käyttöön.

      Lainaa

    34. Kovalentti kovakuoriainen 16.12.2025 9:43
      Tulos: +29 (41 ääntä)
      Oon syntyperäinen kotkalainen enkä oo ikinä kuullut kenenkään puhuvan hillumisesta minään riehumisena. Sillä tarkoitetaan sellaista tyhjäntoimittamista, negatiivissävyinen termi hengaamiselle. (En itse hilluisi kaupungilla, siellä hilluu elämänkoululaiset ymv.)

      Lainaa

    35. Reitevä pupu 16.12.2025 10:05
      Tulos: +32 (44 ääntä)
      Puolisuppea ahma: "ostettiin nais ystäväni kanssa yhteiseen käyttöön". Laitoin, ei toiminut. 
      Ostettiin tyttö ystäväni kanssa yhteiseen käyttöön.

      Lainaa

    36. Sovelias järvisieni 16.12.2025 10:06
      Tulos: +9 (21 ääntä)
      Itse myös Keski-Suomesta ja mulle hilluminen on rauhallista hengailua 🤔

      Lainaa

    37. KissaKuustinen 16.12.2025 10:43
      Tulos: -16 (24 ääntä)
      Ei se pelkkä sana kerro sitä vaan konteksti.

      Lainaa

    38. Väsy siili 16.12.2025 11:50
      Tulos: +21 (23 ääntä)

      Lainaa

    39. Peruuttamaton riikinkukko 16.12.2025 12:00
      Tulos: +32 (42 ääntä)
      Jyvääskyläässä asuneena mulle hilluminen on tarkottanut aina lähtökohtaisesti harmitonta, kepeää ilakoimista, joka joskus pitempään kestäessä saattaa lipsua vähän typeränkin ajankulun puolelle, mutta ei ole vahingollista kenellekään.

      Lainaa

    40. Ponne Jarkka 16.12.2025 12:00
      Tulos: +16 (28 ääntä)
      Pohojammaalla hilluminen tarkoittaa juurikin hyväntahtoista mekkalointia tai riehumista.

      Lainaa

    41. Tulos: +6 (18 ääntä)
      Jurpo näyttelijä: 📌 SuomiSanakirja.fi mukaan: hillua tarkoittaa liikkua levottomasti tai päämäärättömästi ja norkoilla (oleskella). suomisanakirja.fi 📌 Wiktionary (englanninkielinen sanakirja): hillua (puhekieli) tarkoittaa “to hang around aimlessly” (oleskella, pyöriä päämäärättömästi). Wiktionary Lisäksi mainitaan, että [...]
      Suomen murteiden sanakirja, joka kuvaa 1900-luvun alun murteita, kertoo "hillua"-verbin merkityksisi murteissa 'meluta, peuhata, telmiä'. Kerätty useista Pohjois-Savon pitäjistä sekä Juvalta Etelä-Savosta ja Suistamolta Laatokan Karjalasta.
      Sanaa verrataan myös verbiin "hilluta", joka on kerätty Kuopion pitäjästä merkityksessä 'lasten telmimisestä, hillumisesta'.
      Kainuusta on merkitty muistiin "hillutella" kuvaamassa verkkaista liikkumista tai työntekoa.
      Muita hil-alkuisia sanoja, jotka osuvat Suomen murteiden sanakirjasta silmiin ja jotka voivat liittyä näihin selvästi deskriptiivisiin termeihin ovat:
      hiluta: 'telmiä, meluta' (Multia, Kongingkangas, Pulkkila)
      hilskata: 'kisailla, telmiä, leikkiä kovaäänisesti' (Pohjois- ja Keski-Pohjanmaa, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Kainuu, Peräpohjola, Ruovesi, Konginkangas)

      Lainaa

    42. Sähkötön papukaija 16.12.2025 12:13
      Tulos: +1 (13 ääntä)
      Räkäpää: Kertokaapas sitten mitä teille tarkottaa kun laitetaan suksi huilaamaan.
      Voidellaan suksi niin että se luistaa hyvin.

      Lainaa

    43. Sähkötön papukaija 16.12.2025 12:14
      Tulos: +33 (35 ääntä)
      Sensuelli piimä: Minulle tuo, että hilluminen on muutakin, kuin riehumista, on täysin uusi asia. Tuossa vasta tuli mietittyä toisen ihmisen kanssa sanontaa ”valoa tunnelin päässä”, kun minulle se merkitsi toivonpilkahdusta ja hänelle aivan järkyttävää olotilaa.
      Monesti se on se toivonpilkahdus mutta voi se olla tunnelissa vastaantuleva junakin 😆

      Lainaa

    44. Yhteiskäyttö sallittu 16.12.2025 12:16
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Kiinteä undulaatti: Näppärä tuommoinen mies yhteiseen käyttöön ystävän kanssa 🙋🏻‍♀️. Kaikkea ei tarvitse aina omistaa itse. Käyttää vain kun tarvii. Sama SUP-laudan kanssa.
      Voisin lähteä tuommoiseen 🙋🏻‍♂️. Saa käyttää kun on tarve.

      Lainaa

    45. Tulos: -27 (35 ääntä)
      Mitä nuo kommentoijat puhuu jostain koista, kun koistahan tuossa kyltissä mainitaan. Ei siis koi-perhosesta, vaan koo-kirjaimesta.

      Lainaa

    46. Rönsyilevä norppa 16.12.2025 12:20
      Tulos: +13 (25 ääntä)
      Olen idästä kotoisin, ja ainakin omassa tuttavapiirissä hilluminen nimenomaan on häiritsevää mekastamista ja riehumista.

      Lainaa

    47. It's a deal 16.12.2025 14:08
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      "Hyvä on jengissämme hillua Kun Anneli antaa radiossa neuvoja" -Eppu Normaali

      Lainaa

    48. Saamaton nektariini 16.12.2025 14:20
      Tulos: +19 (31 ääntä)
      Mielestäni hilluminen on hektistä hengailua, eli voi olla positiivista tai negatiivista. Sen vastakohta on haahuilu.

      Lainaa

    49. Tulos: +24 (32 ääntä)
      Ponne Jarkka: Pohojammaalla hilluminen tarkoittaa juurikin hyväntahtoista mekkalointia tai riehumista.
      Etelä-Pohjanmaalla taas sitä rennompaa oleskelua tai päämäärätöntä kuljeskelua. Itselle tuli aivan uutena asiana että se voi tarkoittaa riehumista. Mielenkiintoinen juttu kyllä että se tuntuu olevan melkeinpä paikkakunnasta kiinni mitä joku yksi ja sama sana tarkoittaa. Hilluttiin Timon kämpillä tarkoittaa että oltiin siellä tekemättä mitään erityistä. Hilluttiin kylillä tarkoittaa että pyörittiin kaupungilla ilman päämäärää tai aikomusta tehdä mitään erityistä. Täytyypä olla tarkkana tuon sanan kanssa koska väärinkäsityksen mahdollisuus on ilmeinen.

      Lainaa

    50. Rikas perhonen 16.12.2025 15:53
      Tulos: +14 (20 ääntä)
      Jos joku sanoo käyneensä kuntosalilla "riehumassa" niin ei nyt ihan ensimmäisenä tule mieleen että se olisi käynyt heittelemässä jotain painoja pitkin seiniä. Hilluminen on itselleni tullut vastaan lähinnä riehumisen synonyyminä, mutta sitä monesti käytetään ihan samalla tavalla.

      Lainaa

    51. Tulos: +17 (19 ääntä)
      Kovalentti kovakuoriainen: Oon syntyperäinen kotkalainen enkä oo ikinä kuullut kenenkään puhuvan hillumisesta minään riehumisena. Sillä tarkoitetaan sellaista tyhjäntoimittamista, negatiivissävyinen termi hengaamiselle. (En itse hilluisi kaupungilla, siellä hilluu elämänkoululaiset ymv.)
      Minä myös olen Kotkasta. Ajattelisin sellaista vähän epämääräistä hengailua/hörhöilyä. Siis vähän kuin sekoilua, mutta ei aggressiivista. Kaupungille voisi mennä hillumaan kavereiden kanssa, ja se tarkoittaisi, että pyöritään siellä ja ehkä vähän ryypätään. Toisaalta, jos istuisi puistossa ystävien kanssa ja siihen tulisi joku juoppo hengailemaan ja lässyttämään jotain, mistä ei oikein saisi selvää, niin sitä voisi kommentoida, että "joku hyypiö tuli siihen hillumaan".

      Lainaa

    52. Johdoitettu konna 16.12.2025 16:29
      Tulos: +4 (14 ääntä)
      Puhekyvytön tomaatti 🍅: Koska valikoit tähän vain oman agendasi mukaisia tuloksia. Kielitoimiston sanakirja:riehua, riekkua, liehua https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/Hillua?searchMode=all
      Eikö tuo riekkua juurikin tarkoita päämäärätöntä hengailua ja ilakoimista. "Siellä se taas riekkui kylillä aamuun asti". Ainakin näin sen itse koen päässäni. Eli myös kielitoimiston mielestä tuolla on useampi tarkoitus.
      Vai mitä teidän mielestänne tarkoittaa riekkua?

      Lainaa

    53. Vanhahtava viinirypäle 16.12.2025 16:59
      Tulos: +16 (16 ääntä)
      Pluri: Hilluttiin kylillä tarkoittaa että pyörittiin kaupungilla ilman päämäärää tai aikomusta tehdä mitään erityistä. 
      Kuulostaa päämäärättömältä haahuilulta.

      Lainaa

    54. Vanhahtava viinirypäle 16.12.2025 17:01
      Tulos: +1 (11 ääntä)
      Sähkötön papukaija: Voidellaan suksi niin että se luistaa hyvin.
      Mun mielestä kans. Toki tähän joku tieten ajatteli jotain kaksoismerkitystä? Itse muistelen että kun lapsena oli hyvät potkukelkkakelit, niin se kelkka huilasi silloin hyvin. Eli luisti.

      Lainaa

    55. Valaiseva katkarapu 16.12.2025 17:16
      Tulos: +8 (16 ääntä)
      Etelä- ja Pohjois-Savossa aina asuneena hilluminen on tarkoittanut lasten riehumista ja rajattoman riehakasta ilakointia, koirien riekkumista tms. Ja lapsenakin äiti aina huuti meille, että ei saa hillua.

      Lainaa

    56. Kypäräpäinen kymiläinen 16.12.2025 17:58
      Tulos: +7 (17 ääntä)
      Kyöpeli: Minä myös olen Kotkasta. Ajattelisin sellaista vähän epämääräistä hengailua/hörhöilyä. Siis vähän kuin sekoilua, mutta ei aggressiivista. Kaupungille voisi mennä hillumaan kavereiden kanssa, ja se tarkoittaisi, että pyöritään siellä ja ehkä vähän ryypätään. Toisaalta, jos istuisi puistossa ystävien kanssa ja siihen [...]
      Kymiläinen kohta 50v allekirjoittaa tän. Hillumisessa on jotain aktiivista toimintaa, ilonpitoa. Notkuminen ja kylillä marhaaminen on rauhallista ja hiljaisempaa oleskelua.

      Lainaa

    57. syömätön susi 16.12.2025 18:03
      Tulos: +17 (17 ääntä)
      Kaupungin kattojen yllä liitävä dinosaurus: Ei. Tavallista.
      Koita vielä

      Lainaa

    58. Makaileva ananas 16.12.2025 18:20
      Tulos: +31 (31 ääntä)
      Aurinkoinen matelija: Minä en nykyään käytä sanoja kehdata tai viitsiä/viittiä, koska ne menee minun murteessa ristiin yleiskielen kanssa. Jos mua ujostuttaa, niin minä en viiti ja jos mua laiskotuttaa, niin en kehtaa.
      Minä vantaalaisena lapsena aina ihmettelin miksi Savon serkut ei kehtaa niin montaa normaalia asiaa, että mitä kehtaamista siinä on. Sit jossain vaiheessa välähti että ne merkitykset menee ristiin :D

      Lainaa

    59. Karkaileva kettu 16.12.2025 19:23
      Tulos: +8 (12 ääntä)
      Aurinkoinen matelija: Minä en nykyään käytä sanoja kehdata tai viitsiä/viittiä, koska ne menee minun murteessa ristiin yleiskielen kanssa. Jos mua ujostuttaa, niin minä en viiti ja jos mua laiskotuttaa, niin en kehtaa.
      Täällä kanssa saa aika hauskoja ilmeitä kun kysyn työkavereilta: "kehtootko tehdä tämän? eli puhekielellä "viitsisitkö tehdä?"

      Lainaa

    60. Tulos: +17 (19 ääntä)
      Aurinkoinen matelija: Minä en nykyään käytä sanoja kehdata tai viitsiä/viittiä, koska ne menee minun murteessa ristiin yleiskielen kanssa. Jos mua ujostuttaa, niin minä en viiti ja jos mua laiskotuttaa, niin en kehtaa.
      Minen kehtoo vehtoo ku ihmiset kahtoo.

      Lainaa

    61. Satavuotias soturi 16.12.2025 21:45
      Tulos: +18 (24 ääntä)
      Sensuelli piimä: Minulle tuo, että hilluminen on muutakin, kuin riehumista, on täysin uusi asia. Tuossa vasta tuli mietittyä toisen ihmisen kanssa sanontaa ”valoa tunnelin päässä”, kun minulle se merkitsi toivonpilkahdusta ja hänelle aivan järkyttävää olotilaa.
      Tästä tuli mieleen, että jos elämä on ollut yhtä vuoristorataa; jatkuvaa ylä- ja alamäkeä, niin onko alamäet ollut hyviä vai huonoja hetkiä?

      Lainaa

    62. Kirpeä Ahven 16.12.2025 21:52
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Aurinkoinen matelija: Minä en nykyään käytä sanoja kehdata tai viitsiä/viittiä, koska ne menee minun murteessa ristiin yleiskielen kanssa. Jos mua ujostuttaa, niin minä en viiti ja jos mua laiskotuttaa, niin en kehtaa.
      Savolaisiahan ei koskaan ujostusta, koska jos ei kehtaa, niin kyse on siitä, ettei jaksa tai halua. Ei viitsi on vähän sama, mutta silloin kyse on jostain vähäpätöisemmästä, muutenkin ei niin tärkeästä asiasta. Lähinpänä sitä että ujostuttaa lienee että en ilenny, mutta sekin on vähän enemmän sellaista yleistä kohteliaisuutta tai tietoista välinpitämättömyyttä, kuin että myönnetäisiin, että ei uskaltanut sanoa tai tehdä.

      Lainaa

    63. Unesta herännyt ananas 16.12.2025 23:15
      Tulos: +6 (16 ääntä)
      Nanne: Minusta hilluminen ei välttämättä ole riehumista mutta semmoista ilakoivaa, ehkä vähän liian vauhdikasta olemista 🤔 että kun vähän menee liian villiksi meno
      Sama assosisaatio. Saatiin hengailla kallioilla, kuhan se ei yltynyt hillumiseksi – ei siksi, että se hilluminen olisi erityisen häiritsevää, vaan jotta kukaan ei kaadu tai putoa ilopäissään.

      Lainaa

    64. Vesisateeton kala 16.12.2025 23:45
      Tulos: +11 (17 ääntä)
      Satavuotias soturi: Tästä tuli mieleen, että jos elämä on ollut yhtä vuoristorataa; jatkuvaa ylä- ja alamäkeä, niin onko alamäet ollut hyviä vai huonoja hetkiä?
      En ensin edes ymmärtänyt, miten tämän voisi ymmärtää muulla tavalla, kun se, että elämässä alamäet on aina huono, ja sieltä sitten noustaan, kun elämä järjestyy. Ja ehkä taas on käyty pohjalla, mutta sieltä on noustu.
      Mutta kun jäin miettimään kirjaimellisesti, niin EHKÄ tajusin toisen ajattelutavan?
      Eli vuoristoradassa kiivetään hitaasti ylöspäin, ja odotetaan sitä alamäkeä. Sitten kun se alamäki koittaa, niin se on sitä parasta? 
      En tiedä onko tämä se syy, miksi joku näin ajattelisi, vai olenko edelleen hakoteillä?

      Lainaa

    65. Kirnumestari 17.12.2025 3:34
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Missähän ryhmässä (?) Vesa on saanut 5000 tykkäystä kuvalle joka on otettu yhdyssanansaattaja-sivulta? Kyseessähän ei siis ole oikea viesti. Tosin onko ne näissä tällaisissa ”kuvissa” yleensäkään oikeita viestejä.

      Lainaa

    66. Aurinkoinen matelija 17.12.2025 3:53
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Kerran juttelin leikkipuistossa yhden äidin kanssa, kuinka lapset tykkää kiikkua. Jossain vaiheessa tajusin, että hän puhui kiipeilemisestä ja minä keinumisesta.

      Lainaa

    67. Kujeileva Apina 17.12.2025 5:45
      Tulos: +3 (11 ääntä)
      Itse oon asunut eri maakunnissa, Rauman seudulla, Kymenlaaksossa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Etelä-Karjalassa kaikki keiden kanssa on käytetty sanaa hilluminen, niin se on aina ollut rauhallista hengailua tai ajanviettoa. Tosin mistäpä minä tiedän onko sitten kaikki keskustelukumppanit olleet samanlaisia juurettomia maankiertäjiä kuin minäkin, mutta paikasta riippumatta se on aina tarkoittanut hengailua.

      Lainaa

    68. Jäätynyt aprikoosi 17.12.2025 6:51
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Meillä P-Kymenlaaksossa kaveripiirissä hilluminen liittyi juopotteluun ja siihen liittyvään häiritsevään toimintaan. En sitten tiedä, oliko tämä vain meidän porukan käyttämä puheenparsi.

      Lainaa

    69. Suurehko banaani 17.12.2025 7:39
      Tulos: +11 (19 ääntä)
      Vesisateeton kala: En ensin edes ymmärtänyt, miten tämän voisi ymmärtää muulla tavalla, kun se, että elämässä alamäet on aina huono, ja sieltä sitten noustaan, kun elämä järjestyy. Ja ehkä taas on käyty pohjalla, mutta sieltä on noustu. Mutta kun jäin miettimään kirjaimellisesti, niin EHKÄ tajusin toisen ajattelutavan? Eli [...]
      Apua, nyt tuli ihan uusia näkökulmia tähänkin. Mä olen aina mieltänyt alamäet hyviksi ajoiksi, onhan alamäkeä paljon kevyempi kulkea kuin ylämäkeä. Ei ihme, että niin suuri osa avioliitoista hajoaa, kun ihmiset eivät ymmärrä edes myötä- ja vastamäkeä samalla tavalla.
      Eli toiset ajattelevat itse matkaa, onko se helppoa vai vaikeaa, toiset taas päämäärää, onko se ylhäällä vai alhaalla.
      Hilluminen taas... Itse olen ajatellut sen olevan sellaista aktiivista ilakoimista. Eli riehumista, jos toinen vaihtoehto on norkoilu. Tarpeetonta (ja usein häiritsemätöntä), mutta aktiivista. Kun lukee näitä kommenttien esimerkkejä, niin useimmissa tapauksissa sen merkitys voi olla kuulijan korvissa erilainen kuin puhujan, eikä kumpikaan huomaa sitä. Jos nuoret hilluvat kaupungilla, on yhteistä se, että toiminta on tarpeetonta tai hyödytöntä (jos hauskanpitoa ei lasketa hyödylliseksi). On kuitenkin yleensä aika sivuseikka, istutaanko siellä paikallaan vai otetaanko leikkimielisiä painimatseja ja harjoitellaanko kärrynpyöriä.

      Lainaa

    70. Ketsupilta haiseva eläin 17.12.2025 9:17
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      Kajaanissa asuessani hilluminen tarkoitti juuri tuollaista rentoa, aktiivista (ehkä vähän äänekästäkin) ilakointia. Ei missään tapauksessa mitään aggressiivista taikka riehumista, vain positiivista, vaikka välillä ehkä hieman kreisiä. Nyt Pohjois-Karjalassa asuessani olen ymmärtänyt merkityksen olevan täällä tuo sama. Nyt vasta kuulin ensimmäistä kertaa näistä toisista merkityksistä (maleksiminen, hengailu tai sit tuo riehuminen).

      Lainaa

    71. Nevöhööd aprikoosi 17.12.2025 10:57
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Varjoissa hiipivä varis: Ikänäni ei ole ollut aavistustakaan, että hillumisella on mitään muuta merkitystä, kuin riehuminen! Mietin nyt, onkohan tuollaisia vastakkaisia merkityksiä murteissa enemmänkin, ja miten paljon asioita on tietämättäni ymmärretty (tai olen ymmärtänyt) väärin. 😅 Aivan liian aikaista tämän luokan paljastuksille.
      On! Jos sanotaan, että ruoka on tuimaa, niin toisella puolella suomea se on vähäsuolainen ja toisella puolella liian suolaista.
      En koskaan tiedä, että kumpaa puhuja tarkoittaa.

      Lainaa

    72. Letittämätön banaani 17.12.2025 12:23
      Tulos: +25 (25 ääntä)
      Nevöhööd aprikoosi: On! Jos sanotaan, että ruoka on tuimaa, niin toisella puolella suomea se on vähäsuolainen ja toisella puolella liian suolaista. En koskaan tiedä, että kumpaa puhuja tarkoittaa.
      Jos joku sanoisi minulle, että ruoka on tuimaa en kyllä yhtään ymmärtäisi mitä tarkoittaa, ainoastaan liian mausteinen tulisi mieleen. 
      Tuima on tiukka ja ehkä myös hiukan ilkeä ihminen.

      Lainaa

    73. Letittämätön banaani 17.12.2025 12:24
      Tulos: -2 (10 ääntä)
      Pluri: Etelä-Pohjanmaalla taas sitä rennompaa oleskelua tai päämäärätöntä kuljeskelua. Itselle tuli aivan uutena asiana että se voi tarkoittaa riehumista. Mielenkiintoinen juttu kyllä että se tuntuu olevan melkeinpä paikkakunnasta kiinni mitä joku yksi ja sama sana tarkoittaa. Hilluttiin Timon kämpillä tarkoittaa että [...]
      No minä olen Etelä-Pohjanmaalta ja täällä se on kyllä aina ollut riehumista.

      Lainaa

    74. Letittämätön banaani 17.12.2025 12:26
      Tulos: +8 (14 ääntä)
      Räkäpää: Kertokaapas sitten mitä teille tarkottaa kun laitetaan suksi huilaamaan.
      Nojaamaan seinän viereen eli huilaamaan eli lepäämään.

      Lainaa

    75. Salamannopea hiiri 17.12.2025 12:36
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Letittämätön banaani: Jos joku sanoisi minulle, että ruoka on tuimaa en kyllä yhtään ymmärtäisi mitä tarkoittaa, ainoastaan liian mausteinen tulisi mieleen. Tuima on tiukka ja ehkä myös hiukan ilkeä ihminen.
      Näin itsekin päättelen että tuima katse on tiukka, niin siksi tuimassa olisi paljon suolaa.

      Lainaa

    76. Kalaisa metso 17.12.2025 12:40
      Tulos: +14 (14 ääntä)
      Aurinkoinen matelija: Kerran juttelin leikkipuistossa yhden äidin kanssa, kuinka lapset tykkää kiikkua. Jossain vaiheessa tajusin, että hän puhui kiipeilemisestä ja minä keinumisesta.
      Kiikkua voi kiipeilytelineissäkin sinällään, mutta itsekin rinnastan tuon keinumiseen keinussa - eli kiikussa kuten itse sen olen tottunut kuulemaan. Kiipeileminen on sitten asia erikseen. Ja onhan se kaulakiikkukin vähän karumpi termi, mutta kaulakeinusta en ole kuullut.

      Lainaa

    77. rottanpää 17.12.2025 16:27
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Vaan mikäs se väline kommentoijien mielestä on, jolla heitetään löylyä kiukaalle? Oon kuullut tästä aika monta versioo. Lapsuudessani Kangasalla opin sen nimeksi nappo.

      Lainaa

    78. Tulos: +6 (6 ääntä)
      rottanpää: Vaan mikäs se väline kommentoijien mielestä on, jolla heitetään löylyä kiukaalle? Oon kuullut tästä aika monta versioo. Lapsuudessani Kangasalla opin sen nimeksi nappo.
      Löylykauha tai löylykippo.
      Naposta muistui mieleeni tämä (ei ole itse keksimäni):
      Naamakas nappokääpiö löi pääkoppansa kamaan.
      .naamak asnappokääp iöl öipääkoppan sakamaaN

      Lainaa

    79. Rooliasua kantava karhu 17.12.2025 17:36
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      rottanpää: Vaan mikäs se väline kommentoijien mielestä on, jolla heitetään löylyä kiukaalle? Oon kuullut tästä aika monta versioo. Lapsuudessani Kangasalla opin sen nimeksi nappo.
      Löylykauhalla tai napolla heitetään. Kipossa, kiulussa tai ämpärissä on vettä. Voi olla vasussakin mutta sitä yleensä käytetään peseytymiseen tai lapset uittas siinä muoviankkoja.

      Lainaa

    80. Letittämätön banaani 17.12.2025 17:47
      Tulos: +6 (14 ääntä)
      Napolla vettä kiukaalle ja lapset pestään punkassa.
      Salamannopea hiiri: Näin itsekin päättelen että tuima katse on tiukka, niin siksi tuimassa olisi paljon suolaa.
      Mutta jos kysyjä ei mainitse, että tarkoittaa suolan määrää niin olettaisin tarkoittavan liikaa mausteita.

      Lainaa

    81. Verraton näyttelijä 17.12.2025 18:11
      Tulos: +17 (17 ääntä)
      Varjoissa hiipivä varis: Ikänäni ei ole ollut aavistustakaan, että hillumisella on mitään muuta merkitystä, kuin riehuminen! Mietin nyt, onkohan tuollaisia vastakkaisia merkityksiä murteissa enemmänkin, ja miten paljon asioita on tietämättäni ymmärretty (tai olen ymmärtänyt) väärin. 😅 Aivan liian aikaista tämän luokan paljastuksille.
      Kikki tarkoittaa omalla syntymäseudullani naisen rintaa ja mieheni syntymäseudulla miehen penistä. Aiheutti aikamoisen silmien päästä pullistumisen miehelläni, kun jossain juhlissa minun sukulaisnaisen vauva itki, ja vieressä istunut mummoni kommentoi pienen olevan selvästi kikkiä vailla.

      Lainaa

    82. rottanpää 17.12.2025 19:10
      Tulos: +20 (20 ääntä)
      Letittämätön banaani: Napolla vettä kiukaalle ja lapset pestään punkassa. 
      Meillä taas on ollut tapana nukkua punkassa 😁

      Lainaa

    83. Kimurantti siili 17.12.2025 21:14
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Nevöhööd aprikoosi: On! Jos sanotaan, että ruoka on tuimaa, niin toisella puolella suomea se on vähäsuolainen ja toisella puolella liian suolaista. En koskaan tiedä, että kumpaa puhuja tarkoittaa.
      Ja osa meistä sanoo, että ei ruoka voi koskaan olla tuimaa, ihmisten ilmeet voivat olla tuimia.

      Lainaa

    84. Matkustava kivi 17.12.2025 21:23
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      Ei aivan stadilaisena (lähiôn kasvatti) hilluminen olisi negatiivista. Ei välttämättä melskaamista, mutta jotenkin ei rauhallista oleilua. Vahintään rauhatonta ja hyvin mahdollisesti epäsosiaalista. Kissat hilluvat jos ruokakuppi on tyhjä.

      Lainaa

    85. Neutraali päärynä 17.12.2025 23:14
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Verraton näyttelijä: Kikki tarkoittaa omalla syntymäseudullani naisen rintaa ja mieheni syntymäseudulla miehen penistä. Aiheutti aikamoisen silmien päästä pullistumisen miehelläni, kun jossain juhlissa minun sukulaisnaisen vauva itki, ja vieressä istunut mummoni kommentoi pienen olevan selvästi kikkiä vailla.
      Kikkiä kikkien väliin siis 😜😂 Joo, kikki lienee lyhennetty kikkeli (pikku-pili siis 😅). Kikit tisseinä oli jossain laulussa "isot kikit", liekö Klamydiaa eli pohojalaasta sananpartta?

      Lainaa

    86. Kristitty leijona 18.12.2025 0:12
      Tulos: -1 (7 ääntä)
      Sipulinhajuinen aasi: Koita kestää
      Mikä tai mitä se kestä on, jota pitää koittaa?
      Aurinkoinen matelija: Minä en nykyään käytä sanoja kehdata tai viitsiä/viittiä, koska ne menee minun murteessa ristiin yleiskielen kanssa. Jos mua ujostuttaa, niin minä en viiti ja jos mua laiskotuttaa, niin en kehtaa.
      Minulla nämä ovat juuri päinvastoin kuin sinulla (tiedä sitten, kummat oikeastaan ovat yleiskieltä).

      Lainaa

    87. Kauhee pelikaani 18.12.2025 2:22
      Tulos: +14 (14 ääntä)
      Letittämätön banaani: Napolla vettä kiukaalle ja lapset pestään punkassa.
      Jaa, armeijassa se punkka oli ihan sänky. Lastenammeesta olen kuullut käytettävän myös termiä vanna.

      Lainaa

    88. Tulos: +3 (3 ääntä)
      Neutraali päärynä: Kikkiä kikkien väliin siis 😜😂 Joo, kikki lienee lyhennetty kikkeli (pikku-pili siis 😅). Kikit tisseinä oli jossain laulussa "isot kikit", liekö Klamydiaa eli pohojalaasta sananpartta?
      Putskista etsii kikkilehtiä?

      Lainaa

    89. Arvaamaton arkkitehti 18.12.2025 8:11
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      rottanpää: Vaan mikäs se väline kommentoijien mielestä on, jolla heitetään löylyä kiukaalle? Oon kuullut tästä aika monta versioo. Lapsuudessani Kangasalla opin sen nimeksi nappo.
      Siis sehän on tietenkin kuuppa. Olin teini, kun kuulin ekan kerran sanan "nappo", ja en meinannut ollenkaan hoksata, mitä puhuja tarkoitti, vaikka saunassa ollaan. Tämän takia käytän usein uusien ihmisten seurassa termiä "löylykauha".
      Kauhee pelikaani: Jaa, armeijassa se punkka oli ihan sänky. Lastenammeesta olen kuullut käytettävän myös termiä vanna.
      Ja lastenamme on tietenkin vanna, ja sellainen pienempi (just joidenkin kumiankkojen uittoon sopivan kokoinen), muodoltaan yleensä pyöreä, on vati.

      Lainaa

    90. Sisin lisko 18.12.2025 12:08
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      rottanpää: Vaan mikäs se väline kommentoijien mielestä on, jolla heitetään löylyä kiukaalle? Oon kuullut tästä aika monta versioo. Lapsuudessani Kangasalla opin sen nimeksi nappo.
      Olen itsekin Kangasalta ja löylykauha on aina ollut kuuppa.

      Lainaa

    91. Kirpeä Ahven 18.12.2025 20:29
      Tulos: -4 (6 ääntä)
      Nevöhööd aprikoosi: On! Jos sanotaan, että ruoka on tuimaa, niin toisella puolella suomea se on vähäsuolainen ja toisella puolella liian suolaista. En koskaan tiedä, että kumpaa puhuja tarkoittaa.
      Juu, itäsuomalaisena ymmärtää että ruoka voi joko suolaista tai tuimaa. Jos suolainen ruoka on puhelukielessä tuimaa, niin miksi sielläpäin sitten kutsutaan vähäsuolaista ruokaa?

      Lainaa

    92. Kohotettu karjalanpiirakka 19.12.2025 0:18
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Juu, itäsuomalaisena ymmärtää että ruoka voi joko suolaista tai tuimaa. Jos suolainen ruoka on puhelukielessä tuimaa, niin miksi sielläpäin sitten kutsutaan vähäsuolaista ruokaa?
      Suolatonta 🤷🏻‍♂️

      Lainaa

    93. Kirpeä Ahven 19.12.2025 15:34
      Tulos: -3 (5 ääntä)
      Kohotettu karjalanpiirakka: Suolatonta 🤷🏻‍♂️
      Niin, no se tarkoittaisi, että suolaa ei ole ollenkaan?

      Lainaa

    94. rottanpää 20.12.2025 8:03
      Tulos: 0 (8 ääntä)
      Onko mun suomen kieleni rapistunut, vai onko Juho väärässä? Englanniksihan kyllä sanotaan "one this and the other that", mutta mielestäni "toinen sitä ja toinen tätä" on nimenomaan suomen kieliopin mukaista.

      Lainaa

    95. Puhekyvytön tomaatti 🍅 20.12.2025 11:33
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      rottanpää: Onko mun suomen kieleni rapistunut, vai onko Juho väärässä? Englanniksihan kyllä sanotaan "one this and the other that", mutta mielestäni "toinen sitä ja toinen tätä" on nimenomaan suomen kieliopin mukaista.
      Vuoden 1938 Raamatussa lukee:
      Minä annoin sataa toiselle kaupungille,
      mutta toiselle kaupungille en antanut sataa;
      toinen pelto sai sadetta, ja toinen, jolle ei satanut, kuivui.
      Vuonna 1992 se oli käännetty:
      Yhdelle kaupungille minä annoin sadetta, toiselle en. Yksi pelto sai sadetta, mutta toinen, joka jäi ilman, kuivui. (Aamos 4:7)

      Lainaa

    96. Erottava kookos 20.12.2025 12:34
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Niin, no se tarkoittaisi, että suolaa ei ole ollenkaan?
      Sitten se on vaan vähäsuolaista. Jos siitä pitää itkeä niin onneksi on suolasirottimet. Sitä liian suolaista kun ei voi niin helposti korjata.

      Lainaa

    97. Kirpeä Ahven 22.12.2025 3:14
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Erottava kookos: Sitten se on vaan vähäsuolaista. Jos siitä pitää itkeä niin onneksi on suolasirottimet. Sitä liian suolaista kun ei voi niin helposti korjata.
      Siis terminä käytettäessä puhekielessä. Melekosen vähäsuolaista ei oikein savolaisen suuhun istu: Vaikea sana väännettäväksi. Varmaan se sitten ei tunnu niin tönköltä muilla murteilla?

      Lainaa

    98. Tulos: +3 (3 ääntä)
      Letittämätön banaani: No minä olen Etelä-Pohjanmaalta ja täällä se on kyllä aina ollut riehumista.
      No se on näköjään enemmän henkilökohtaista miten se tulkitaan. Kysyin nimittäin äidiltäni asiaa ja sekin piti sitä tosiaan enemmän riehumisena joten nielen aiemman väitteeni että kaikki täällä näkisivät asian kuten väitin. Jos perheen sisälläkin on asiasta eri käsitys niin tuskin voi väittää että se on varsinaisesti kumpikaan. Saattaa olla myös sukupolvikysymys.

      Lainaa

    99. Tulos: +3 (3 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Juu, itäsuomalaisena ymmärtää että ruoka voi joko suolaista tai tuimaa. Jos suolainen ruoka on puhelukielessä tuimaa, niin miksi sielläpäin sitten kutsutaan vähäsuolaista ruokaa?
      Mieto. Tai valju. Nestemäisessä ruoassa voisi kai sanoa myös laimea.

      Lainaa

    100. Auttamaton kivi 26.12.2025 11:24
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Olen asunut koko ikäni Satakunnassa eri paikkakunnilla. Hilluminen tarkoittaa minulle rentoa päämäärätöntä, fiiliksen mukaan oleilua. Usein ollaan hilluttu kaupungilla eli kierretty kauppoja, istuskeltu puistoissa ym. ihan rauhassa häiriötä aiheuttamatta. Entäpä kökkiä? Olen käyttänyt kökkiä-sanaa, kun joku on ollut kyykyssä paikallaan. "Nyt on selkä kipee, ku oon kökkiny koko päivän kasvimaalla." "Toi jänis on kökkiny jo puol tuntia tossa." "Mitähän toi lapsi tuolla pellon laidalla kökkii?“ Etelä-Pohjanmaalla törmäsin siihen, että se tarkoittaakin talkoisiin osallistumista.

      Lainaa

    101. Vihreää teetä rakastava alpakka 29.12.2025 10:42
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Jurpo näyttelijä: 📌 SuomiSanakirja.fi mukaan: hillua tarkoittaa liikkua levottomasti tai päämäärättömästi ja norkoilla (oleskella). suomisanakirja.fi 📌 Wiktionary (englanninkielinen sanakirja): hillua (puhekieli) tarkoittaa “to hang around aimlessly” (oleskella, pyöriä päämäärättömästi). Wiktionary Lisäksi mainitaan, että [...]
      suomisanakirja on tekoälyn hallusinoimaa sontaa, älä käytä. Vain esimerkin oloisesti: - https://www.suomisanakirja.fi/aakkosisto (keksii sanoja joita ei ole olemassa) - https://www.suomisanakirja.fi/läkki (ei erota ä-kirjainta a-kirjaimesta) - https://www.suomisanakirja.fi/kylkimyyry (keksii sanalle merkityksen, joka ei ole totta)

      Lainaa

    102. Tulos: +1 (1 ääni)
      Jostain syystä päässä rupesi soimaan tiktak ja hei me heilutaan taas kun hillumisesta puhuttiin. Ikinä pahemmin tykännyt niistä mutta hillumisesta ne siinä mun mielestä laulaa. Jaksa tarkkaan muistaa sanoja mut tullut sen muutaman kerran pakostakin kuultua radiosta kun on tän ikäinen ku mä. Jos pitäisin teille rastin aiheesta hilluminen aloittaisin sen luukuttamalla keskivertopoppia edellä mainitun biisin verran ja sitten voitaisiin keskustella nyansseista. Toivottavasti jollee muullekin jää nyt se rallatus looppina päähän, haahaa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: haahuilla, hengailla, hillua, koit, koko, koot, oleskella, pyöriä, riehua, sup-lauta, taivutus, yhteiskäyttö, yksi ja toinen

  • Uusimmat

  • Kategoriat