Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mitä tänään syötäisiin? Osa 159

Mistä vispipuuro on tehty?
Mitä tänään syötäisiin? Osa 159

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 99 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Paranormaali kiivi 11.9.2025 0:14
      Tulos: +500 (564 ääntä)
      Sanakirja on kyllä sitä mieltä, että puolukka on ruotsiksi lingon, mutya Susanna varmaan tietää paremmin. Mädättääkö liha aivoja tai jotain, kun sen suurimmilla puolestapuhujilla tuntuu olevan päässä vikaa.

      Lainaa

    2. Tulos: +235 (283 ääntä)
      Mitäs porukka on mieltä Vekeistä ihan näin maun suhteen? Ite tykkään, tyydyttää rasvan himon siinä missä muutkin Hesen tuotteet ja ei se maku kaukana normaalista ole kun kerran samassa öljyssä paistetaan.

      Lainaa

    3. Jykevä gaselli 11.9.2025 0:46
      Tulos: +188 (196 ääntä)
      No voi vispipuuro! Susannan pitäisi perustaa oma "Rento visp = puolukka, ei vispaus" -ryhmä, missä ainoa sääntö on että vispipuuro tehdään aina puolukasta 😆. Näin ryhmän nimeä voi käyttää todistusaineistona itselle. Niin tarvii se toisenkin säännön: kehäpäätelmä-sana on kielletty.

      Lainaa

    4. Sulkainen appelsiini 11.9.2025 1:02
      Tulos: +277 (293 ääntä)
      Minna sanoi tehneensä puolukoista vispipuuroa (eikä esimerkiksi hilloa, piirakkaa tms.), joten Susannan vääntäminen lähti heti pieleen. Kaalistakin voisi tehdä esimerkiksi kääryleitä, salaattia tai keittoa, eikä ainoastaan kaalilaatikkoa.

      Lainaa

    5. Jalaton noita 11.9.2025 1:51
      Tulos: +106 (118 ääntä)
      Sulkainen appelsiini: Minna sanoi tehneensä puolukoista vispipuuroa (eikä esimerkiksi hilloa, piirakkaa tms.), joten Susannan vääntäminen lähti heti pieleen. Kaalistakin voisi tehdä esimerkiksi kääryleitä, salaattia tai keittoa, eikä ainoastaan kaalilaatikkoa.
      Mut jos Susanna tekee laatikkoa, siihen kuuluu lisukkeeksi hillo. Ei tarvitse erikseen sanoa että laatikko tehdään kaalista (från kaal) ja hillo puolukoista (från visp).

      Lainaa

    6. Pilaantunut taistelija 11.9.2025 1:52
      Tulos: +185 (199 ääntä)
      Sana "visp" ei kyllä liity puolukoihin mitenkään, terveisin ruotsinkielinen. Ps. Vispipuuro mansikoista on ihan parasta.

      Lainaa

    7. Piukka kauris 11.9.2025 2:09
      Tulos: +107 (113 ääntä)
      Jälkiuunihopeatoffeeta?

      Lainaa

    8. Älä selitä 11.9.2025 2:48
      Tulos: -174 (200 ääntä)
      Veke tuhoaa aivot.

      Lainaa

    9. Hellittämätön ahven 11.9.2025 3:04
      Tulos: +212 (226 ääntä)
      Eihän tuon Hesen Veke-brändin tuottert edes ole kaikki vegaanisia vaan pikemminkin lihattomia. Ihme älinää.

      Lainaa

    10. Hellittämätön ahven 11.9.2025 3:05
      Tulos: +244 (278 ääntä)
      Älä selitä: Veke tuhoaa aivot.
      Nuo kommentit luettuani alan kallistua siihen, että se on lihansyönti joka ne aivot tuhoaa...

      Lainaa

    11. Pyöreä keiju 11.9.2025 4:22
      Tulos: +225 (239 ääntä)
      Tuon Hese-uutisen keskustelupalstakin jo sen osoittaa: Jos haluat löytää herkkäsieluisen lihansyöjän klikkaa auki mikä tahansa uutinen vegaaneista ja kasvissyöjistä, tai ylipäätään kasvisruuasta. Lupaan, että niitä löytyy monta!

      Lainaa

    12. Tulos: +146 (162 ääntä)
      Pilaantunut taistelija: Sana "visp" ei kyllä liity puolukoihin mitenkään, terveisin ruotsinkielinen. Ps. Vispipuuro mansikoista on ihan parasta.
      Minun piti suomenkielisenä ihan tarkistaa sanakirjasta, mutta ilmeisesti visp on vatkain. 😄
      Meillä lapsuudessani tehtiin vispipuuro punaherukoista. Sekin on hyvää.
      Lihaöyhöjen ulina on noloa. Minusta on kiusallista olla sekasyöjä - ei kai joku luule tuollaiseksi? 

      Lainaa

    13. Mustasukkainen mustikka 11.9.2025 5:28
      Tulos: +87 (93 ääntä)
      Hellittämätön ahven: Eihän tuon Hesen Veke-brändin tuottert edes ole kaikki vegaanisia vaan pikemminkin lihattomia. Ihme älinää.
      Ei tosiäijä tiedä eroa vegaaninen ja lihattoman välillä.

      Lainaa

    14. Mauton ahven 11.9.2025 5:58
      Tulos: -77 (129 ääntä)
      Pilaantunut taistelija: Sana "visp" ei kyllä liity puolukoihin mitenkään, terveisin ruotsinkielinen. Ps. Vispipuuro mansikoista on ihan parasta.
      Kiitti kun kerroit. Me suomenkieliset kyllä tiedettiin tämä jo.

      Lainaa

    15. Laitetaan some säppiin, niin pääsis terveet & tasapainoset v 11.9.2025 6:10
      Tulos: +58 (70 ääntä)
      Paranormaali kiivi: Sanakirja on kyllä sitä mieltä, että puolukka on ruotsiksi lingon, mutya Susanna varmaan tietää paremmin. Mädättääkö liha aivoja tai jotain, kun sen suurimmilla puolestapuhujilla tuntuu olevan päässä vikaa.
      Tuntuu että oli aihe kun aihe, niillä jolla on tarve somessa asiansa puolesta eniten puhua, on päässä vikaa. Oli kyse sitten ruokavaliosta, politiikasta tai mistä tahansa

      Lainaa

    16. Tulos: +87 (97 ääntä)
      Napael: Mitäs porukka on mieltä Vekeistä ihan näin maun suhteen? Ite tykkään, tyydyttää rasvan himon siinä missä muutkin Hesen tuotteet ja ei se maku kaukana normaalista ole kun kerran samassa öljyssä paistetaan.
      Itellä vakitilaus 9/10 ostokerroista Veke-soijatortilla. Myös viimeisimpänä kohua aiheuttanut Veke kerroshampurilainen on hyvä, pihvi myös maistuu paljon enemmän kuin Hesen semi-mauton lihapihvi

      Lainaa

    17. Tulos: +84 (92 ääntä)
      Napael: Mitäs porukka on mieltä Vekeistä ihan näin maun suhteen?
      Mä tykkään ainakin, vaikka en olekaan vegaani, tai edes kasvissyöjä. Sen harvan kerran, kun tulee Hesessä käytyä niin tilaan Veken tai kanahampurilaisen. Mielestäni maukkaampia kuin muut.

      Lainaa

    18. Tulos: +108 (128 ääntä)
      Napael: Mitäs porukka on mieltä Vekeistä ihan näin maun suhteen? Ite tykkään, tyydyttää rasvan himon siinä missä muutkin Hesen tuotteet ja ei se maku kaukana normaalista ole kun kerran samassa öljyssä paistetaan.
      Minusta nää on parempia kuin se teurasjätepihvi. Pikaruokaketjujen hampurilaispihvit harvoin ovat sellainen kulinaristinen kokemus, että niiden puolesta tarvitsisi vetää tuollaisia itkuraivareita, mutta olen oppinut että lihansyönti on aika tunteellinen asia.

      Lainaa

    19. Kilokalori 11.9.2025 7:09
      Tulos: +145 (161 ääntä)
      Olen päätellyt että kasvissyönti triggeröi jotain tosi tosi syvällistä näissä vouhoissa. Siis tarkoitan sellaisia alitajuisia häpeän tai toisosaisuuden tunteita, joista ensimmäinen reaktio paljastuessa on peittelevä raivo tai viha. Tuo ei voi olla mitään pelkkää "miten ei kelpaa hyvä sisäfilepihvi kun minä niistä pidän" ajatuksenjuoksua. Kognitiivinen dissonanssi. Luultavasti nämäkin ihmiset on lukeneet ne kaikki uutiset eläinten huonosta kohtelusta, ja kauhistuneet, mutta eivät jaksa muuttaa toimintaansa. Se aiheuttaa sisäistä epätasapainoa arvoissa ja toiminnassa, ja sen tasoittelemiseksi pitää sitten jatkuvasti dissata kasvissyöjiä, että tuollainen tekopyhä minä en ainakaan haluaisi olla. "Niillä on nahkakengät kumminkin." Vaihtoehtoisesti se yläkoulun ihastustytyö oli kasvissyöjä, ja kun sitä ei ikinä saanut omakseen, niin siitä sitten katkeroituneena loppuikä.

      Lainaa

    20. Puhuva apina 11.9.2025 7:22
      Tulos: +89 (101 ääntä)
      Taitaa lihavaahtoojia ottaa eniten pannuun tuo kasvispohjaisten hampparien halvempi hinta. Suosittelen kyllä kokeilemaan, samalla rahalla saa enemmän ruokaa niin talttuu ehkä nälkäkiukkin sen verran, että saa sen pään sieltä persiistä.

      Lainaa

    21. Tulos: +43 (69 ääntä)
      Ton vekehampparin nimi pitäs olla vemppari..

      Lainaa

    22. Voitokas sankari 11.9.2025 7:30
      Tulos: +43 (63 ääntä)
      Paranormaali kiivi: Sanakirja on kyllä sitä mieltä, että puolukka on ruotsiksi lingon, mutya Susanna varmaan tietää paremmin. Mädättääkö liha aivoja tai jotain, kun sen suurimmilla puolestapuhujilla tuntuu olevan päässä vikaa.
      Ainakin väkivalta ja kuoleman ihannointi välittyy lihansyöjien viesteistä, mutta kai ne ruokailuvalinnat peilaa henkilön ennestään omaamaa arvomaailmaa, eikä toisin päin.

      Lainaa

    23. Tulos: +118 (128 ääntä)
      Kilokalori: Olen päätellyt että kasvissyönti triggeröi jotain tosi tosi syvällistä näissä vouhoissa. Siis tarkoitan sellaisia alitajuisia häpeän tai toisosaisuuden tunteita, joista ensimmäinen reaktio paljastuessa on peittelevä raivo tai viha. Tuo ei voi olla mitään pelkkää "miten ei kelpaa hyvä [...]
        Luin juuri jonkun artikkelin, jonka mukaan ihmiset nimenomaan suuttuvat kasvissyöjille/ vegaaneille tuon kognitiivisen dissonanssin takia. Jos en pidä vaikka vispipuurosta, ei siitä kukaan hernettä ota, vaikka vispipipuuro (oli se sitten puolukoista tai muusta marjasta) on objektiivisesti hyvää. Jos et tykkää niin minulle sitten enemmän. 
        Mutta kun tietää, että jo terveellisyydenkin takia pitäisi vähän rauhoittaa sen lihansyönnin kanssa, alkaa ahdistaa. Vähän samaa kuin suuri osa kansasta juo enemmän kuin on terveellistä (ei välttämättä alkoholistitasolle, mutta enemmän kuin on terveellistä), niin sitä saa myöskin selitellä jos ei alko maistu. "Oletko raskaana? Oletko autolla? NO MIKÄ VITTU SITTEN RIIVAA!?! Ota nyt vähäsen!". Kun tosiaan olin raskaana, mutten halunnut siitä joka iikalle julistaa, join baarissa alkoholitonta olutta, se kun näyttää sen verran oluelta, ettei tarvinnut avata tilaani ihmisille, joille asia ei kuulunut. Tosin muutama hermostui sitten jälkeenpäin siitä, että olin "valehdellut" kun "teeskentelin" juovani vaikken juonut. Jos saa alkoholin vaikutuksesta aikaan sellaista, että alkaa ahdistaa ihan kauheasti, että joku muistaakin koko illan, niin kannattaisi tosiaan tarkastella sitä omaa käyttöä... Ja jos muiden lihattomuus ahdistaa, niin ehkä kannattaisi katsoa peiliin myöskin. 

      Lainaa

    24. Itseasiassa 11.9.2025 7:39
      Tulos: +32 (40 ääntä)
      Napael: Mitäs porukka on mieltä Vekeistä ihan näin maun suhteen? Ite tykkään, tyydyttää rasvan himon siinä missä muutkin Hesen tuotteet ja ei se maku kaukana normaalista ole kun kerran samassa öljyssä paistetaan.
      Nykyään en pysty syömään enää vehnää, enkä voi syödä Hesessä kun gluteenittomia, mutta veke on ainoa Hesen tuote, jota mulla on ollut ikävä.

      Lainaa

    25. Ihme bantu 11.9.2025 7:52
      Tulos: +17 (25 ääntä)
      Jotukiy: Ton vekehampparin nimi pitäs olla vemppari..
      Vemparen Finland edition.

      Lainaa

    26. Kynätön kenguru 11.9.2025 8:03
      Tulos: +83 (99 ääntä)
      Lihansyöntiä pidetään tosi äijjä ruokana, ja siksi pilkataan muita? Toisaalta, se koko prosessi naudasta lautaselle on täysin eriytetty kuluttajan havaintomaailmasta. Äijjälle jää vain kokemus poimia kylmäaltaasta pikkusormi pystyssä hygieeninen pikku paketti, jonka sisällön kippaa keittiössä pannulle. Mikä saavutus! Minä ostan Vekeä Heseltä. Myös minä: kasvatan osan omasta lihasta, kotiteurastan, käsittelen ja syön kiitollisena eläimelle. Tuon Veke-burgerin ynnä muita kasvistuotteita voi valita mm siksi, että etoo tehotuotettu liha eettisistä syistä, ja omalta osaltaan haluaa lähettää korporaatioille viestiä, että vaihtoehtoja kaivataan, vaikka lihaa syökin.

      Lainaa

    27. Tulos: +42 (50 ääntä)
      Vaikken itse tykkää pikaruoka paikkojen vegeistä, ja syön lihaa niin ei se silti multa pois ole että sellaiset on vaihtoehtona, hyvä vaan että on jotain tarjolla kaikille. Sitten jos siellä väkisin noita mulle tyrkytettäis niin saattaisin ärsyyntyä mut eihän noissa enää ole edes asiakaspalvelua niinkuin ennen koska ruoat voi tilaa näytöltä.

      Lainaa

    28. Saamaton nektariini 11.9.2025 8:08
      Tulos: +92 (100 ääntä)
      Tämän sivun kommenttien perusteella alkoi oikeasti tekemään mieli maistaa Hesen vekehampurilaista.

      Lainaa

    29. Räkäpää 11.9.2025 8:18
      Tulos: +51 (59 ääntä)
      No sanotaan sitten sitä lappapuuroksi niinku meilläpäin ja katsotaan miten Susanna reagoi.

      Lainaa

    30. Räkäpää 11.9.2025 8:20
      Tulos: +30 (42 ääntä)
      Kynätön kenguru: Lihansyöntiä pidetään tosi äijjä ruokana, ja siksi pilkataan muita? Toisaalta, se koko prosessi naudasta lautaselle on täysin eriytetty kuluttajan havaintomaailmasta. Äijjälle jää vain kokemus poimia kylmäaltaasta pikkusormi pystyssä hygieeninen pikku paketti, jonka sisällön kippaa keittiössä pannulle. Mikä [...]
      Lisätään tuohon vielä se, että kyseessä on kumminkin pikaruoka. Nuo veke-kamppeet maistuu justiisa samalta ylikäsitellyltä ruualta kuin muutkin niitten eväät. Laatu on aikalailla sama.

      Lainaa

    31. Tulos: +54 (64 ääntä)
      Kyöpeli: Minun piti suomenkielisenä ihan tarkistaa sanakirjasta, mutta ilmeisesti visp on vatkain. 😄 Meillä lapsuudessani tehtiin vispipuuro punaherukoista. Sekin on hyvää. Lihaöyhöjen ulina on noloa. Minusta on kiusallista olla sekasyöjä - ei kai joku luule tuollaiseksi? 
      Vispattu puuro, vispipuuro. Eikö vispaus ole kaikille tuttu verbi? Onhan tuota vispikermaakin.

      Lainaa

    32. Itseasiassa 11.9.2025 8:40
      Tulos: +47 (53 ääntä)
      Jykevä gaselli: No voi vispipuuro! Susannan pitäisi perustaa oma "Rento visp = puolukka, ei vispaus" -ryhmä, missä ainoa sääntö on että vispipuuro tehdään aina puolukasta 😆. Näin ryhmän nimeä voi käyttää todistusaineistona itselle. Niin tarvii se toisenkin säännön: kehäpäätelmä-sana on kielletty.
      Oi, voisin mennä sinne trollaamaan, kun en voi käyttää mannasuurimoita, niin ten vispipuuron yleensä jostain riisihiutaleista, kvinoasta tai melkein mistä tahansa jauhoista  jotka on kaapissa roikkumassa. Lentäisin kyllä tästä ryhmästä kuin leppäkeihäs.

      Lainaa

    33. Myrskyisä nuija 11.9.2025 8:58
      Tulos: +41 (49 ääntä)
      Saamaton nektariini: Tämän sivun kommenttien perusteella alkoi oikeasti tekemään mieli maistaa Hesen vekehampurilaista.
      Se on ihan maistamisen arvoinen lihansyöjällekin.

      Lainaa

    34. Keanno Knowles 11.9.2025 9:12
      Tulos: +30 (50 ääntä)
      Napael: Mitäs porukka on mieltä Vekeistä ihan näin maun suhteen? Ite tykkään, tyydyttää rasvan himon siinä missä muutkin Hesen tuotteet ja ei se maku kaukana normaalista ole kun kerran samassa öljyssä paistetaan.
      Joskus noita ei ravintolan hampurialisia syöneenä en usko että juuri kukaan huomaisi eroa liha- ja kasvispihvin välillä jos sitä ei katsomalla katso, koska se lihapihvikään ei maistu millekään. Tollasessa kun se maku tulee siitä kastikkeesta. Jos jättää ne kastikkeet pois niin onpahan kuiva ja mauton pulla. Ja samaa mieltä tuosta rasvan himosta. Se kun ei tarvitse sitä rasvaa vaan tiedon, että nyt on jotain saatu. Sama pätee makean himoon. Syö yksi keksi niin se menee pois. Ei siihen tarvitse karkkipussia. Ja jos tekee mieli juoda olutta niin syö hyvin. Sen jälkeen ei enää tee mieli kun ei ole enää nälkä. Ja jos tekee mieli laittaa naapurin Tiinalle viesti, josta saattaisi tulla kiusallista niin hoida itsesi käsin ja sen myötä menee se libidokin pois. No more Tiinaviesti's!

      Lainaa

    35. Jalaton noita 11.9.2025 9:35
      Tulos: +37 (53 ääntä)
      Pilaantunut taistelija: Sana "visp" ei kyllä liity puolukoihin mitenkään, terveisin ruotsinkielinen. Ps. Vispipuuro mansikoista on ihan parasta.
      Eikö vispgrädde siis olekaan puolukkakermaa ? Ehkä vispiläkään ei sitten ole puolukkala niinkuin me suomenkieliset on luultu , terveisin suomenkielinen.. Muuten mukavaa olla itäsuomalainen eikä päätä ole pilattu näillä ruotsinlainoilla. Ei siellä mitään vispipuuroa syöty vaan marjapuuroa ja juhlapäivinä ruismarjapuuroa.

      Lainaa

    36. Harjaton stalkkeri 11.9.2025 9:40
      Tulos: +27 (37 ääntä)
      Hellittämätön ahven: Eihän tuon Hesen Veke-brändin tuottert edes ole kaikki vegaanisia vaan pikemminkin lihattomia. Ihme älinää.
      Jep. Ja tässä kyse vain että ovat karvan verran halvempia. Se on ihan oikein että jos lihaa haluaa on siitä oltava valmis maksamaan vähän enemmän. Niinhän ravintoloissakin kunnon pihvi maksaa reilusti. Jos on persaukinen kaikesta valittava niin pitää vaan juoda vähemmän viinaa ja lopettaa tupakointi niin sillä rahalla on sitten vara ottaa muutakin kuin VEKE Hesessä 🤷🏻‍♀️

      Lainaa

    37. Peruuttamaton riikinkukko 11.9.2025 9:42
      Tulos: +85 (93 ääntä)
      Noita lihansyöjäöyhöjä seuratessa tulee aina mieleen, että todellisuudessa siitä ei ole montaakaan sukupolvea, kun liha ei ollut joka aterian olennainen osa. Äkkiä siitä on kuitenkin tullut jotain pyhää.

      Lainaa

    38. Raavittu näyttelijä 11.9.2025 9:45
      Tulos: +11 (17 ääntä)
      Jotukiy: Ton vekehampparin nimi pitäs olla vemppari..
      Majoneesi kaupan päälle.
      Ihme bantu: Vemparen Finland edition.
      Klassikko-sarja, Ihmebantu siis.

      Lainaa

    39. Jorma Ralli-Kukkula 11.9.2025 9:45
      Tulos: -2 (22 ääntä)
      Jotukiy: Ton vekehampparin nimi pitäs olla vemppari..
      Miksi, onko se vapautettu marssi-, taistelu- ja liikuntakoulutuksesta?

      Lainaa

    40. Tulos: +11 (23 ääntä)
      Napael: Mitäs porukka on mieltä Vekeistä ihan näin maun suhteen? Ite tykkään, tyydyttää rasvan himon siinä missä muutkin Hesen tuotteet ja ei se maku kaukana normaalista ole kun kerran samassa öljyssä paistetaan.
      Ranskalaiset ja kasvistuotteet paistetaan eri rasvankeittimessä kuin lihat.

      Lainaa

    41. Tulos: +79 (85 ääntä)
      Ja sitten vegaaneja/kasvissyöjiä syytetään "oman agendan tuputtamisesta", mutta se on jees kun ihmiset rageilee kasvisruuasta, JOTA KUKAAN EI PAKOTA SYÖMÄÄN. Naurettavaa.

      Lainaa

    42. Sukkahousuton karpalo 11.9.2025 10:36
      Tulos: +44 (48 ääntä)
      Mimmi: Vispattu puuro, vispipuuro. Eikö vispaus ole kaikille tuttu verbi? Onhan tuota vispikermaakin.
      Se on kuules puolukkakermaa, tulee ruotsin kielestä. 😁

      Lainaa

    43. Sukkahousuton karpalo 11.9.2025 10:45
      Tulos: +8 (16 ääntä)
      Napael: Mitäs porukka on mieltä Vekeistä ihan näin maun suhteen? Ite tykkään, tyydyttää rasvan himon siinä missä muutkin Hesen tuotteet ja ei se maku kaukana normaalista ole kun kerran samassa öljyssä paistetaan.
      En kykene syömään pikaruokaloitten tai useimpien ravintoloitten lihaburgereita, kun ne maistuvat niin kamalalle. En tiedä mitä maustetta käyttävät siinä jauhelihapihvissä. Yhdessä raflassa täällä saa tosi hyvää hampparia. Lähituotettua, laadukasta, tuoretta lihaa. Pihvi on köntsä jauhelihaa, joka litistetään pannulla. Ei mikään ylitiivis, koneella puristettu kiekko (joita moneen ravintolaan tulee pakasteena). Mutta Hesessä jos on pakko syödä, valitsen veketikut tai salaatin veketikuilla tai paneroidulla kanafileellä. Ne on sentään syötäviä.

      Lainaa

    44. Sovelias majava 11.9.2025 11:43
      Tulos: +11 (19 ääntä)
      Saamaton nektariini: Tämän sivun kommenttien perusteella alkoi oikeasti tekemään mieli maistaa Hesen vekehampurilaista.
      Ehdottomasti kannattaa. Oma nykyinen suosikkini Hesen hamppareista, vaikka ei missään muualla vieläkään tulisi pieneen mieleenkään tilata kasvisversiota, kun tahtoo hampparia.

      Lainaa

    45. Tulos: +25 (37 ääntä)
      Vielä jaksoi Susanna vängätä heittämällä hatusta että visp tarkoittaisi puolukkaa 🤦🏻‍♂️ Ja noi lihaöyhöttäjät... Voi hyvä JUMALA että voi joitain häiritä toisten ihmisten kasvissyönti. Noh, kuten aikasemminkin todettu, internetissä tyhmyys tiivistyy. Varsinkin keski-iän ylittäneiden miesten. Onneksi tuokin sukupolvi vielä joskus häviää maapallolta.

      Lainaa

    46. Lystikäs lepakko 11.9.2025 11:51
      Tulos: +5 (17 ääntä)
      Jorma Ralli-Kukkula: Miksi, onko se vapautettu marssi-, taistelu- ja liikuntakoulutuksesta?
      Kun ei sisällä lihaa 🤷🏻‍♂️

      Lainaa

    47. Paranormaali kiivi 11.9.2025 11:53
      Tulos: +13 (19 ääntä)
      Jalaton noita: Eikö vispgrädde siis olekaan puolukkakermaa ? Ehkä vispiläkään ei sitten ole puolukkala niinkuin me suomenkieliset on luultu , terveisin suomenkielinen.. Muuten mukavaa olla itäsuomalainen eikä päätä ole pilattu näillä ruotsinlainoilla. Ei siellä mitään vispipuuroa syöty vaan marjapuuroa ja juhlapäivinä ruismarjapuuroa.
      Omenoista tai veriappelsiineista tehty visp- marjapuuro on myös tosi herkkua. Tai yleensä teen visp- marjapuurot valmiista mehusta, koska olen laiska ja haluan siitä sileää.

      Lainaa

    48. Tulos: +15 (25 ääntä)
      kivi:   Luin juuri jonkun artikkelin, jonka mukaan ihmiset nimenomaan suuttuvat kasvissyöjille/ vegaaneille tuon kognitiivisen dissonanssin takia. Jos en pidä vaikka vispipuurosta, ei siitä kukaan hernettä ota, vaikka vispipipuuro (oli se sitten puolukoista tai muusta marjasta) on objektiivisesti hyvää. Jos et tykkää niin [...]
        Löysin muuten sen artikkelin, se olikin vielä auki (25 välilehteä auki, minäkö muka?): Why do people hate vegans? Science may have the answer (nypost.com)

      Lainaa

    49. Mauton ahven 11.9.2025 12:09
      Tulos: +41 (49 ääntä)
      Peruuttamaton riikinkukko: Noita lihansyöjäöyhöjä seuratessa tulee aina mieleen, että todellisuudessa siitä ei ole montaakaan sukupolvea, kun liha ei ollut joka aterian olennainen osa. Äkkiä siitä on kuitenkin tullut jotain pyhää.
      Ei mikään muukaan osa näiden unelmakulttuurista ole oikeasti koskaan ollut valtakulttuuria Euroopassa eikä varsinkaan Suomessa. Ne vanhat hyvät ajat ovat ihan fiktiota.

      Lainaa

    50. Päistärikkö sonni 11.9.2025 12:22
      Tulos: +45 (61 ääntä)
      Mistä tunnustaa lihansyöjän? -Se kertoo sen sulle

      Lainaa

    51. Kivikova karjalanpiirakka 11.9.2025 13:11
      Tulos: -42 (54 ääntä)
      Napael: Mitäs porukka on mieltä Vekeistä ihan näin maun suhteen? Ite tykkään, tyydyttää rasvan himon siinä missä muutkin Hesen tuotteet ja ei se maku kaukana normaalista ole kun kerran samassa öljyssä paistetaan.
      Taitaa sinun makuaistissa olla vikaa. Se suutuntumakin on ihan erilainen. Ai jos paistan puunoksan öljyssä ja maustan sen kun lihan niin maistuu lähes samalle? Selvä homma

      Lainaa

    52. Taskulämmin menninkäinen 11.9.2025 14:38
      Tulos: +9 (17 ääntä)
      Napael: Mitäs porukka on mieltä Vekeistä ihan näin maun suhteen? Ite tykkään, tyydyttää rasvan himon siinä missä muutkin Hesen tuotteet ja ei se maku kaukana normaalista ole kun kerran samassa öljyssä paistetaan.
      Otin kerrosveken innoissani testiin kun se tuli koska ajattelin, että voisi jatkossa alkaa ottaa mieluummin kasvisversion. Pettymys oli iso kun ainakin minun suuhuni se pihvi maistui siltä kuin se olisi tehty suolasta. En tiedä oliko se vain tämä yksi hamppari vai ovatko ne kaikki samanlaisia, mutta ei ole tehnyt mieli kokeilla toiste. Syömättä jäi se ensimmäinen.

      Lainaa

    53. Taskulämmin menninkäinen 11.9.2025 14:38
      Tulos: +1 (13 ääntä)
      Napael: Mitäs porukka on mieltä Vekeistä ihan näin maun suhteen? Ite tykkään, tyydyttää rasvan himon siinä missä muutkin Hesen tuotteet ja ei se maku kaukana normaalista ole kun kerran samassa öljyssä paistetaan.
      Otin kerrosveken innoissani testiin kun se tuli koska ajattelin, että voisi jatkossa alkaa ottaa mieluummin kasvisversion. Pettymys oli iso kun ainakin minun suuhuni se pihvi maistui siltä kuin se olisi tehty suolasta. En tiedä oliko se vain tämä yksi hamppari vai ovatko ne kaikki samanlaisia, mutta ei ole tehnyt mieli kokeilla toiste. Syömättä jäi se ensimmäinen.

      Lainaa

    54. Kuolematon hyttynen 11.9.2025 15:01
      Tulos: +29 (35 ääntä)
      Päistärikkö sonni: Mistä tunnustaa lihansyöjän? -Se kertoo sen sulle
      Puhuva apina: Taitaa lihavaahtoojia ottaa eniten pannuun tuo kasvispohjaisten hampparien halvempi hinta. Suosittelen kyllä kokeilemaan, samalla rahalla saa enemmän ruokaa niin talttuu ehkä nälkäkiukkin sen verran, että saa sen pään sieltä persiistä.
      Ei taida. Ihan samaa öyhötystä on havaittavissa kaikissa julkaisuissa, mitkä liittyvät vegaaniseen tai kasvisruokaan.
      Kurkkaa vaikka Yhteishyvän julkaisut vegaanisista resepteistä.

      Lainaa

    55. Huipukas preeriasusi 11.9.2025 15:34
      Tulos: +36 (44 ääntä)
      Onneksi omissa tutuissa on ihan normaaleja "sekasyöjiä" joiden elämä ei mene pilalle joka kerta kun ne näkee neljä tiettyä kirjainta. Tai sateenkaaren jossain mainoksessa. Olis ihan hiton rasittavaa kuunnella sitä ns. "aikuisten" ihmisten itkemistä niin typeristä ja turhista asioista.

      Lainaa

    56. It's a deal 11.9.2025 15:45
      Tulos: +33 (41 ääntä)
      Räkäpää: No sanotaan sitten sitä lappapuuroksi niinku meilläpäin ja katsotaan miten Susanna reagoi.
      -"Lappa on venäjää ja tarkoittaa puolukkaa!"

      Lainaa

    57. Epäonnistunut leppäkerttu 11.9.2025 16:24
      Tulos: +5 (11 ääntä)
      Napael: Mitäs porukka on mieltä Vekeistä ihan näin maun suhteen? Ite tykkään, tyydyttää rasvan himon siinä missä muutkin Hesen tuotteet ja ei se maku kaukana normaalista ole kun kerran samassa öljyssä paistetaan.
      Maku on ihan hyvä, mutta joko olen ollut erityisen nälkäinen tuollaisen tilatessani tai sitten se ei tunnu pitävän nälkää poissa kovin kauaa.

      Lainaa

    58. Palvelualtis makkara 11.9.2025 18:02
      Tulos: +24 (28 ääntä)
      Mimmi: Vispattu puuro, vispipuuro. Eikö vispaus ole kaikille tuttu verbi? Onhan tuota vispikermaakin.
      PUOLUKKA KUULUU VISPIKERMAAN!

      Lainaa

    59. Äveriäs lihapulla 11.9.2025 18:10
      Tulos: +6 (12 ääntä)
      Lihapää ollu aina, mutta kyllä hesburgerin vegeburger oli ihan jees ku joskus söin. Tosin se oli Virolaisesta hesestä, miltä lie täällä maistuu.

      Lainaa

    60. Tulos: +33 (37 ääntä)
      Peruuttamaton riikinkukko: Noita lihansyöjäöyhöjä seuratessa tulee aina mieleen, että todellisuudessa siitä ei ole montaakaan sukupolvea, kun liha ei ollut joka aterian olennainen osa. Äkkiä siitä on kuitenkin tullut jotain pyhää.
      Kyllä se totisesti olikin pyhää. Väittäisin, että se oli pyhempää kuin nykyään. Nykyään ruokaa menee hävikkiin valtavasti. Ukki-vainaani olisi kauhuissaan, jos näkisi. Hänelle suurta herkkua oli palvattu sianliha. Mutta ei tosiaan jokaisella aterialla. Voi veikkonen, puurot, vellit, olivat ihan tyypillisiä arkiruokia. Ei silloin toki syöty vegaanisesti, ei sellaiseen ollut edes mahdollisuutta. Oli tärkeää saada maidosta ravinteita, joten maito, sitä kun oli saatavilla, oli tärkeä osa varmaan miltei jokaista ateriaa.

      Lainaa

    61. Reitevä pupu 11.9.2025 20:24
      Tulos: +19 (27 ääntä)
      On siinä veke-pihvissä enemmän makua kuin lihapihvissä. Siihen on viissin laitettu vähän mausteita toisin kuin jauhelihapihviin jossa vaan suola pippuri. Meidän lounasruokalassa vispipuuro oli nimeltään "vatkattua puolukka mannaa" Oliko sitten ála carte nimi olevinaan?

      Lainaa

    62. Kirpeä Ahven 11.9.2025 23:13
      Tulos: +5 (15 ääntä)
      Sinällään mukavaa että vitsaillaan välillä toisinkin päin vegaanista vaihtoehtoa "halpisbrändinä", kun yleensä niitä yritetään markkinoida hienomapana/parempana/eettisempänä kuin normaalia versiota. Ja sitten rahastetaan asianmukaisesti halvemmin tuotetusta eineestä.

      Lainaa

    63. Kammottava banaani 11.9.2025 23:20
      Tulos: +36 (42 ääntä)
      Eilen illalla kaverilla oli somepäivitys miten teki lappapuuroa viinimarjoista. Ajattelin että harhaanjohtamista, ei lappista voi tehdä kuin puolukoista! Googlasin ja totesin olleeni koko elämäni väärässä luulossa. Seuraavana päivänä tämä moka! Ja kohtalo alleviivasi tätä vielä sillä että tämän päivän Ylen ordpyramidissa yhtenä sanana oli LINGON!

      Lainaa

    64. Sillisalaattia Sisiliasta 12.9.2025 0:47
      Tulos: +23 (29 ääntä)
      Olen keksinyt itselleni hyvän tavan muuttaa ruokavaliota enemmän kasvupainotteiseks: kun käyn "ulkona syömässä" (työpaikan lounas) valitsen kasvisvaihtoehdon. Kotona voi olla hankala keksiä maittavia kasvisruokia ja tulee kaupassa herkasti sorruttua kanasuikaleeseen yms helppoon vanhaan tuttuun, mutta lounasruokalat tekee hyvällä kokemuksella maistuvaa kasvisruokaa. En käy hesellä, majoneesia lukuunottamatta juuri mikään ainesosa ei ole Suomessa tuotettua nykyään. Tosin tämä veken halpiskamjanja on ehdottomasti ok, suosittelen siinä tapauksessa soijatortillaa. Kun käyn hampurilaisella otan kasvisversion, esim friends&brgrsilla on ihan älyttömän paljon maukkaampi purilainen mustapapupihvillä ja jokaisessa annoksessa saa vaihdettua pihvin vegeen.

      Lainaa

    65. Sillisalaattia Sisiliasta 12.9.2025 0:48
      Tulos: +17 (21 ääntä)
      Ja hah, osuva typo sattui "kasvupainotteinen" kasvispainotteisen sijaan 😅 En myönnä enkä kiellä onko maha kasvanut näiden lounaiden myötä.

      Lainaa

    66. Kylän kaunein viikuna 12.9.2025 6:09
      Tulos: +35 (39 ääntä)
      Paranormaali kiivi: Sanakirja on kyllä sitä mieltä, että puolukka on ruotsiksi lingon, mutya Susanna varmaan tietää paremmin. Mädättääkö liha aivoja tai jotain, kun sen suurimmilla puolestapuhujilla tuntuu olevan päässä vikaa.
      Epäilen tekoälyn vaikutusta. Mulle se selitti, kuinka sana korvapuusti tulee ruotsin sanoista korv ja puusti.

      Lainaa

    67. Hankaloittava kirjohylje 12.9.2025 8:56
      Tulos: -44 (54 ääntä)
      Jopas vegaanit triggeröityivät tästä mokasta. Teille taitaa olla iso ongelma jos joku ei jaa teidän ideologiaanne.

      Lainaa

    68. Onnistunut lohikäärme 12.9.2025 10:32
      Tulos: -41 (49 ääntä)
      Näistä veken syöjistä saisi oman feissarimokan. Vastustetaan toksista maskuliinisuutta syömällä korvikeruokia jotka ovat järkyttävän epäterveellisiä ja teollisia. Sitten vielä haistellaan omia pieruja kun ollaan sivistyneitä

      Lainaa

    69. Kivetön maksamakkara 12.9.2025 12:45
      Tulos: +38 (44 ääntä)
      Hankaloittava kirjohylje: Jopas vegaanit triggeröityivät tästä mokasta. Teille taitaa olla iso ongelma jos joku ei jaa teidän ideologiaanne.
      Onnistunut lohikäärme: Näistä veken syöjistä saisi oman feissarimokan. Vastustetaan toksista maskuliinisuutta syömällä korvikeruokia jotka ovat järkyttävän epäterveellisiä ja teollisia. Sitten vielä haistellaan omia pieruja kun ollaan sivistyneitä
      Luettiinko me sama moka, onko luetun ymmärtämisessä ongelmia vai ootteko vaan laittaneet peikkohatun aamulla päähän?

      Lainaa

    70. Tietty opas 12.9.2025 14:05
      Tulos: +3 (9 ääntä)
      Itseasiassa: Oi, voisin mennä sinne trollaamaan, kun en voi käyttää mannasuurimoita, niin ten vispipuuron yleensä jostain riisihiutaleista, kvinoasta tai melkein mistä tahansa jauhoista  jotka on kaapissa roikkumassa. Lentäisin kyllä tästä ryhmästä kuin leppäkeihäs.
      Ah, vispipuuro kvinoasta, hyvä ajatus! Menee kokeiluun.

      Lainaa

    71. Pilvistä pudonnut omena 12.9.2025 16:18
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Sulkainen appelsiini: Minna sanoi tehneensä puolukoista vispipuuroa (eikä esimerkiksi hilloa, piirakkaa tms.), joten Susannan vääntäminen lähti heti pieleen. Kaalistakin voisi tehdä esimerkiksi kääryleitä, salaattia tai keittoa, eikä ainoastaan kaalilaatikkoa.
      Kaalista voi myös tehdä hauteen särkevään polveen.

      Lainaa

    72. Pilvistä pudonnut omena 12.9.2025 16:18
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      Sulkainen appelsiini: Minna sanoi tehneensä puolukoista vispipuuroa (eikä esimerkiksi hilloa, piirakkaa tms.), joten Susannan vääntäminen lähti heti pieleen. Kaalistakin voisi tehdä esimerkiksi kääryleitä, salaattia tai keittoa, eikä ainoastaan kaalilaatikkoa.
      Kaalista voi myös tehdä hauteen särkevään polveen.

      Lainaa

    73. Mauton ahven 12.9.2025 16:34
      Tulos: +10 (16 ääntä)
      Saamaton nektariini: Tämän sivun kommenttien perusteella alkoi oikeasti tekemään mieli maistaa Hesen vekehampurilaista.
      Hesen hampurilaiselta se silti maistuu, eli älä nyt liikoja odota. Mutta itsekin kyllä sellaisen syön silloin kun Hesessä käyn.

      Lainaa

    74. Mauton ahven 12.9.2025 16:38
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Äveriäs lihapulla: Lihapää ollu aina, mutta kyllä hesburgerin vegeburger oli ihan jees ku joskus söin. Tosin se oli Virolaisesta hesestä, miltä lie täällä maistuu.
      Samassa tehtaassa se pihvi on tehty ja pakasteena viety Suomesta Viroon.

      Lainaa

    75. Harvennettu kurkku 12.9.2025 19:02
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Sillisalaattia Sisiliasta: Olen keksinyt itselleni hyvän tavan muuttaa ruokavaliota enemmän kasvupainotteiseks: kun käyn "ulkona syömässä" (työpaikan lounas) valitsen kasvisvaihtoehdon. Kotona voi olla hankala keksiä maittavia kasvisruokia ja tulee kaupassa herkasti sorruttua kanasuikaleeseen yms helppoon vanhaan tuttuun, mutta lounasruokalat [...]
      En tiedä mitä sinä Hesessä söisit, mutta ainakin kerroshampurilaisen ainekset on kaikki Suomessa valmistettu paitsi juusto ja suolakurkku.

      Lainaa

    76. Palava metsämarja 13.9.2025 7:12
      Tulos: +18 (28 ääntä)
      Mauton ahven: Ei mikään muukaan osa näiden unelmakulttuurista ole oikeasti koskaan ollut valtakulttuuria Euroopassa eikä varsinkaan Suomessa. Ne vanhat hyvät ajat ovat ihan fiktiota.
      Näiden "vanhan ajan" unelmat tulee jostain 50-luvun USA:sta, sellaista aikaa meillä ei juuri ole ollutkaan.

      Lainaa

    77. Palava metsämarja 13.9.2025 7:17
      Tulos: +9 (15 ääntä)
      Epäonnistunut leppäkerttu: Maku on ihan hyvä, mutta joko olen ollut erityisen nälkäinen tuollaisen tilatessani tai sitten se ei tunnu pitävän nälkää poissa kovin kauaa.
      Mä en ole vielä törmännyt sellaiseen pikaruokaburgeriin joka pitäisi nälkää pitkään, oli lihalla tai ei.

      Lainaa

    78. Hifikissan_Wifi 13.9.2025 9:50
      Tulos: +1 (11 ääntä)
      Bona petii vielä ton silvupleen perään niin on vellisti donattu :D

      Lainaa

    79. Hifikissan_Wifi 13.9.2025 9:54
      Tulos: +8 (12 ääntä)
      Sillisalaattia Sisiliasta: Olen keksinyt itselleni hyvän tavan muuttaa ruokavaliota enemmän kasvupainotteiseks: kun käyn "ulkona syömässä" (työpaikan lounas) valitsen kasvisvaihtoehdon. Kotona voi olla hankala keksiä maittavia kasvisruokia ja tulee kaupassa herkasti sorruttua kanasuikaleeseen yms helppoon vanhaan tuttuun, mutta lounasruokalat [...]
      Lantmännen Unibake Vantaalla Petikossa tekee Hesen sämpylät. Tuskin on Suomen aikoa tekopaikka, mutta olen niitä sieltä hakenut ja toimittanut pitkin Etelä- Suomea terminaaleihin mistä jakarit sitten vievät niitä myyntipaikkoihin.

      Lainaa

    80. Ahnas vadelma 13.9.2025 17:53
      Tulos: +15 (25 ääntä)
      Kilokalori: Olen päätellyt että kasvissyönti triggeröi jotain tosi tosi syvällistä näissä vouhoissa. Siis tarkoitan sellaisia alitajuisia häpeän tai toisosaisuuden tunteita, joista ensimmäinen reaktio paljastuessa on peittelevä raivo tai viha. Tuo ei voi olla mitään pelkkää "miten ei kelpaa hyvä [...]
      Komppaan. Lisäisin tähän vielä lapsuuden lohturuoaksi saadut äidin lihapullat tms. Varsinkin lihansyönnin pakkomielteinen yhdistäminen maskuliinisuuteen ja tosiäijyyteen vihjaa, että taustalla on jotain "mammanpoikamaista", joka tällä uhoamisella pyritään torjumaan.

      Lainaa

    81. Hifikissan_Wifi 15.9.2025 10:00
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Taitaa Susannalla olla jotain puolukkalankauppaa...

      Lainaa

    82. Punerva laama 15.9.2025 10:43
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Epäonnistunut leppäkerttu: Maku on ihan hyvä, mutta joko olen ollut erityisen nälkäinen tuollaisen tilatessani tai sitten se ei tunnu pitävän nälkää poissa kovin kauaa.
      Ei mitkään Hesen ruuat pidä. Silti niitä tekee välillä mieli.

      Lainaa

    83. Punerva laama 15.9.2025 10:46
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      kivi:   Löysin muuten sen artikkelin, se olikin vielä auki (25 välilehteä auki, minäkö muka?): Why do people hate vegans? Science may have the answer (nypost.com)
      25 välilehteä auki
      Ha
      Ha ha 
      Ha ha haa
      Okei, tietokoneella en ehkä pystyisi pitämään noin monta auki, mutta vanha Samsung ilmoitti välilehtien lukumääräksi ":D" ja nykyään 25 ei riitä edes välilehtiryhmille. Järkeä tässä touhussa? Ei hiventäkään.

      Lainaa

    84. Kämänen liitu 15.9.2025 20:04
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Sillisalaattia Sisiliasta: Olen keksinyt itselleni hyvän tavan muuttaa ruokavaliota enemmän kasvupainotteiseks: kun käyn "ulkona syömässä" (työpaikan lounas) valitsen kasvisvaihtoehdon. Kotona voi olla hankala keksiä maittavia kasvisruokia ja tulee kaupassa herkasti sorruttua kanasuikaleeseen yms helppoon vanhaan tuttuun, mutta lounasruokalat [...]
      Sama! Tosin monesti maistan myös lihaversiota. Monesti se on myös parempaa kuin kasvisversio, suureksi harmikseni, mutta siksipä syönkin itteni ensin täyteen kaikella vegellä, ja sitten viimeisenä herkkupalana lihat. Kotonakin laitan kyllä ruokiin soijarouhetta ja vastaavia, mutta varsinaiset kasvikset tuppaavat unohtumaan kauppaan 😅

      Lainaa

    85. Solakka ankka 15.9.2025 21:43
      Tulos: -2 (2 ääntä)
      Lasketaanko huono kaunokirjoitus kirjoitustaidoksi? 😂

      Lainaa

    86. Sekainenvekensyöjö 15.9.2025 23:19
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Napael: Mitäs porukka on mieltä Vekeistä ihan näin maun suhteen? Ite tykkään, tyydyttää rasvan himon siinä missä muutkin Hesen tuotteet ja ei se maku kaukana normaalista ole kun kerran samassa öljyssä paistetaan.
      Mä tykkään enempi vekeversioista
      Olen sekasyöjä, mutta mielummin syön purilaiseni ilman hampaidenväliin jääviä mitälielihasuikaleita , purr

      Lainaa

    87. Sekainenvekensyöjö 15.9.2025 23:20
      Tulos: +5 (9 ääntä)
      Punerva laama: Ei mitkään Hesen ruuat pidä. Silti niitä tekee välillä mieli.
      Kerran pierasee niin mahtuu uutta tilalle, iha sama kumpaa ja missä burgerisa ayö

      Lainaa

    88. Sekainenvekensyöjö 15.9.2025 23:25
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      kivi:   Luin juuri jonkun artikkelin, jonka mukaan ihmiset nimenomaan suuttuvat kasvissyöjille/ vegaaneille tuon kognitiivisen dissonanssin takia. Jos en pidä vaikka vispipuurosta, ei siitä kukaan hernettä ota, vaikka vispipipuuro (oli se sitten puolukoista tai muusta marjasta) on objektiivisesti hyvää. Jos et tykkää niin [...]
      Just tuo, ai että sanoitit ajatukseni kaiken suhteen loistavasti, saanen lainata tekstiä ystävälleni?
      Muistan monet kerrat juoneeni "salaa" alkoholittomia juomia, seurani ei näyttäny kiinnostavan jollen juonut kaksin käsin olutta muiden mukana
      Kävin kaatamassa tuoppiin tai itekseni tiskillä. 
      Ja nimeoma, jos joku muistaa jotai ni sehän on ihan hirveää. Vaikka meininki alkoa nauttineilla on juurikin sitä ... 
      Parempi näin 🫢😅

      Lainaa

    89. Tulos: -5 (5 ääntä)
      Jalaton noita: Eikö vispgrädde siis olekaan puolukkakermaa ? Ehkä vispiläkään ei sitten ole puolukkala niinkuin me suomenkieliset on luultu , terveisin suomenkielinen.. Muuten mukavaa olla itäsuomalainen eikä päätä ole pilattu näillä ruotsinlainoilla. Ei siellä mitään vispipuuroa syöty vaan marjapuuroa ja juhlapäivinä ruismarjapuuroa.
      Ruismarjapuuroa, sitä kitalakeen tarttuvaa liisteriä? 🤢

      Lainaa

    90. Paranormaali kiivi 16.9.2025 8:23
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Sillisalaattia Sisiliasta: Olen keksinyt itselleni hyvän tavan muuttaa ruokavaliota enemmän kasvupainotteiseks: kun käyn "ulkona syömässä" (työpaikan lounas) valitsen kasvisvaihtoehdon. Kotona voi olla hankala keksiä maittavia kasvisruokia ja tulee kaupassa herkasti sorruttua kanasuikaleeseen yms helppoon vanhaan tuttuun, mutta lounasruokalat [...]
      Ihana huomata miten maailma on muuttunut. Kun aloittelin vegeilyä kymmenisen vuotta sitten, niin lounasravintolat olivat viimeisiä paikkoja, joissa söin lihaa, koska niissä ei edes ollut kasvisvaihtoehtoa tarjolla.

      Lainaa

    91. Karmea tiikeri 16.9.2025 10:20
      Tulos: +12 (12 ääntä)
      Kivikova karjalanpiirakka: Taitaa sinun makuaistissa olla vikaa. Se suutuntumakin on ihan erilainen. Ai jos paistan puunoksan öljyssä ja maustan sen kun lihan niin maistuu lähes samalle? Selvä homma
      En tajua, miksi ne pitäisi maistua edes samalle. Minä ainakin tykkään monesta erilaisesta mausta. Syön joskus perushamppareita, joskus kana ja joskus veke. Kaikki niistä on ihan hyviä, vaikkei ne minustakaan ihan samalta keskenään maistu.

      Lainaa

    92. Julma näätä 16.9.2025 12:55
      Tulos: +13 (13 ääntä)
      En ole kasvissyöjä tai vegaani, mutta useimmiten valitsen ravintolassa kasvisruokavaihtoehdon, koska haluan että tarjontaa on jatkossakin. Hesellä en käy, mutta juuri viime viikolla söin eräällä snägärillä vegaanihampparin (oli oikein hyvä). Huvittavaa muuten, että kun kävin peruskoulun 90-luvulla, niin jo silloin oli kouluruokana mm. perunavelliä, pinaattikeittoa, ohrapuuroa ja porkkanalettuja, mutta nyt kun sitä kutsutaan kasvisruokapäiväksi, niin tulee hirveä itku ja parku, kun lapsille tyrkyttämällä tyrkytetään kasvisruokaa.

      Lainaa

    93. Tulos: +2 (4 ääntä)
      Karmea tiikeri: En tajua, miksi ne pitäisi maistua edes samalle. Minä ainakin tykkään monesta erilaisesta mausta. Syön joskus perushamppareita, joskus kana ja joskus veke. Kaikki niistä on ihan hyviä, vaikkei ne minustakaan ihan samalta keskenään maistu.
      Sama. Hesen normikerroksia ehtinyt sen verran monta syödä elämäni aikana, että kun makuun oli ehtinyt jo tottua, oli kasvisversio aikamoinen pettymys ekana. En tiiä muutteliko ne vielä reseptiä mutta kyllä se nyt on alkanut itellenikin maistua, kun tarpeeks monta niitä on syöny tässä n. vuoden sisään. Hinnan perässä usein ite meen - miksi maksaisin 8 euroa lihamättötuplahampurilaisesta, jos saan kasvismättötuplahampurilaisen 6 eurolla? Useimmiten ostan kana- tai juustokasvishampparin, harvemmin jos koskaan enää lihaversiota. Ps. Hesen kananuggetit on kyl nykyään ihan perseestä.

      Lainaa

    94. Kiittämätön katkarapu 16.9.2025 23:59
      Tulos: +7 (7 ääntä)
      Ihan sama, onko vispipuurossa puolukoita vai muita marjoja, kunhan siinä on reilusti LIHAA.

      Lainaa

    95. Tähtipölyllä kuorrutettu matelija 17.9.2025 7:56
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Julma näätä: En ole kasvissyöjä tai vegaani, mutta useimmiten valitsen ravintolassa kasvisruokavaihtoehdon, koska haluan että tarjontaa on jatkossakin. Hesellä en käy, mutta juuri viime viikolla söin eräällä snägärillä vegaanihampparin (oli oikein hyvä). Huvittavaa muuten, että kun kävin peruskoulun [...]
      Tästä tulikin mieleen se, kun aikoinaan lukiossa paikan päällä tarpeen mukaan valmistetut kasvisruuat olivat paljon parempia kuin ne kaikille kouluille tehtaalta jaettavat perusruuat, minkä takia monet (itse mukaan lukien) ilmoittautuivat koululle kasvissyöjäksi. Niitä ruokia tulee ikävä edelleen ne muistaessa tälleen 20 vuoden jälkeenkin, vaikka edelleen olen sekasyöjä.

      Lainaa

    96. Likempi varis 17.9.2025 21:24
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Älä selitä: Veke tuhoaa aivot.
      Mitä se huonekaluliike sulle on tehny? 😂

      Lainaa

    97. Sillisalaattia Sisiliasta 17.9.2025 22:17
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Harvennettu kurkku: En tiedä mitä sinä Hesessä söisit, mutta ainakin kerroshampurilaisen ainekset on kaikki Suomessa valmistettu paitsi juusto ja suolakurkku.
      Katsoin vastikään ihan Hesen sivulta. Firma voi olla suomalainen, mutta lihatuotteiden alkuperämaa (voi olla) joku muu, paitsi pekoni on suomalaista. Ja sämpylät tosiaan näyttää olevan myös, kuten mainittiin, suomalaista tekoa.
      Tässä copy/paste hesen sivuilta:
      Pääraaka-aineiden valmistajat
      Vakiovalikoiman naudanlihapihvit, Kaivon Liha Kaunismaa Oy, Suomi. Lihan alkuperämaa: Tanska/Suomi
      Pekoni, Snellman Lihanjalostus Oy, Suomi. Lihan alkuperämaa: Suomi
      Kanafileeviipale, Valmistaja: Moy Park France SAS, Ranska. Lihan alkuperämaa: Pohjois-Irlanti.
      Kanahampurilaisen pihvi, Valmistaja: OSI Food Solutions Germany GmbH Saksa/Unkari. Broilerinlihan alkuperämaa: EU.
      Ranskalaiset, McCain, Hollanti. Perunan alkuperämaa: Hollanti.
      Jäävuorisalaatti, Hes-Pro Finland Oy, Suomi. Alkuperämaa: vaihtelee satokausittain
      Jääsalaatti, Honkatarhat Oy. Alkuperämaa: Suomi
      Sipuli, Valmistaja/pakkaaja: Vehviläinen, Suomi. Alkuperämaa: vaihtelee satokausittain.
      Maustekurkku, Valmistuttaja: Stangl GmbH & Gemüse KG ja Orkla Suomi Finland Oy Ab/Fort Deli. Kurkun alkuperämaa: Saksa.
      Juusto, Schreiber Foods Europe GmbH, Saksa. Juuston ja maidon alkuperämaa: EU
      Majoneesit, Hes-Pro Finland Oy, Suomi. Valmistusmaa: Suomi.
      Sämpylät, Oy Lantmännen Unibake Ab Finland, Suomi. Vehnäjauhon alkuperämaa: Suomi/Viro.

      Lainaa

    98. Empivä Minttu 20.9.2025 17:39
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Noh, itse olen syönyt myös ainakin omena- ja kirsikkavispipuuroa. Toki yleensä sanottaessa vain "vispipuuro" tarkoitetaan puolukasta tehtyä. Kiinnostaa kyllä, että mikä ruotsin sana puolukoille on, jos lingon ei kelpaa. Vispbär?

      Lainaa

    99. Epäsuosittu henkilö 23.9.2025 14:16
      Tulos: -2 (2 ääntä)
      Paranormaali kiivi: Sanakirja on kyllä sitä mieltä, että puolukka on ruotsiksi lingon, mutya Susanna varmaan tietää paremmin. Mädättääkö liha aivoja tai jotain, kun sen suurimmilla puolestapuhujilla tuntuu olevan päässä vikaa.
      Ei vaan veganismi.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: halpis, hesburger, kasvisruoka, liha, marjapuuro, palaneet, palanut, puolukat, ruotsi, suppilovahverot, vegaanit, vege, veke, vispipuuro