Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Luontoilta, osa 108

Luonto kutsuu, kirjaimellisesti.
Luontoilta, osa 108

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 48 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +161 (231 ääntä)
      Se, että sateenkaaressa olisi seitsemän väriä, on sovinnainen käsitys. Yritän sanoa sitä, että Newtonin ajoista asti näkyvän valon spektri on jaettu usein seitsemään väriin. Taivaalla näkyvässä sateenkaaressa näkyvien selvien värien vyöhykkeiden määrä toki vaihtelee olosuhteista (esim. valaistus, sadepisaroiden koko) ja havaitsijasta riippuen. "Ylpeyden sateenkaareen" viitaten. Jyväskylään on ilmestynyt jumalapsykoosia sairastavien kirjoituksia pyöräteille, ja niissä lukee "Jumala on ylpeitä vastaan." Mielestäni on ilmeistä, että nämä viittaavat LGBT+-prideen, joka varmaankin ko. psykoosia sairastavia risoo. Ensimmäisessä pride-sateenkaarilipussa vuonna 1978 oli kahdeksan väriä: vaaleanpunainen, punainen, oranssi, keltainen, vihreä, turkoosi, tummansininen ja violetti.

      Lainaa

    2. Tulos: +127 (135 ääntä)
      tonique: Se, että sateenkaaressa olisi seitsemän väriä, on sovinnainen käsitys. Yritän sanoa sitä, että Newtonin ajoista asti näkyvän valon spektri on jaettu usein seitsemään väriin. Taivaalla näkyvässä sateenkaaressa näkyvien selvien värien vyöhykkeiden määrä toki vaihtelee olosuhteista (esim. valaistus, sadepisaroiden koko) [...]
      Muistelen lukeneeni että Newton valitsi värien määräksi seitsemän siksi että diatonisessa sävelasteikossakin on seitsemän säveltä. Oikeasti sateenkaaren raitojen määrähän on todellakin sopimuskysymys, esim. vihreän ja sinisen alueen välissä on sinivihreää, vihreän ja sinivihreän välissä vähän vihreämpää sinivihreää jne.

      Lainaa

    3. Tumaton puuma 24.7.2025 1:54
      Tulos: -316 (416 ääntä)
      Ei prideä Suomeen, ei prideä minnekään.

      Lainaa

    4. Suppea hyttynen 24.7.2025 2:06
      Tulos: +180 (188 ääntä)
      Ulla ensimmäistä kertaa oikeassa luonnossa? 🤔 Kaivopuistoa ei lasketa. Ja todellakin suosituimmissa luontokohteissa on loistavat nettisivut missä kerrotaan asiat miten varustautua ja mitä odottaa. Kioskien kesätyöläiset ei välttämättä tiedä, nehän voi olla siellä lähinnä myymässä jäätelöä ja virvokkeita viikon tai pari, eikä mitään matkailualan palvelututkintoa suorittaneita ammattilaisia.

      Lainaa

    5. Sulaton raataja 24.7.2025 3:39
      Tulos: +187 (249 ääntä)
      Tumaton puuma: Ei prideä Suomeen, ei prideä minnekään.
      Prideä sinun elämääsi ja sydämeesi <3

      Lainaa

    6. Kilokalori 24.7.2025 7:01
      Tulos: +39 (65 ääntä)
      Mitkä ne -7- väriä on? Violetti sininen vihreä keltainen oranssi punainen ja mikä seitsemäs? Siis että minkä värin nää nostaa tuolta esille omasta mielestään niin merkittävänä että se pitää mainita erikseen ja tekee sateenkaaresta jumalaisen? Kun fysikaalisesti ajatellen sateenkaaressa on noin 2462528 väriä. Suurin osa ihmisistä vaan ei erota niitä rgb avaruudella mitattuja värejä 200-003-010 ja 200-003-011 toisistaan. Mutta ne varmasti molemmat löytyisi sieltä jos oikein tarkasti kuvasta tutkisi.

      Lainaa

    7. Haalea kissa 24.7.2025 7:09
      Tulos: +36 (42 ääntä)
      Kilokalori: Mitkä ne -7- väriä on? Violetti sininen vihreä keltainen oranssi punainen ja mikä seitsemäs? Siis että minkä värin nää nostaa tuolta esille omasta mielestään niin merkittävänä että se pitää mainita erikseen ja tekee sateenkaaresta jumalaisen? Kun fysikaalisesti ajatellen sateenkaaressa on [...]
      Seitsemäs väri on tummansininen, indigo.

      Lainaa

    8. Tulos: +70 (124 ääntä)
      Tumaton puuma: Ei prideä Suomeen, ei prideä minnekään.
      Ei sinua Suomeen, ei sinua Suomeen. Taidat olla vähän tyhmä.

      Lainaa

    9. Kissakuustinen 24.7.2025 7:32
      Tulos: +8 (28 ääntä)
      Aito luontokysymys johon en löytänyt eilen netistä vastausta: Ihmistä pureva/ verta imevä kärpänen/ paarma joka on vaaleanvihreä ruumiiltaan. Ei mikään metallisen värinen vaan uuden lehden vihreä. Netistä en millään haulla löytänyt kuvaa sellaisesta. Lienee jonkun kärpäsen "poikanen" joka on sitten aikuisena erilainen. Asia kiinnostaa koska olen ihminen joka tykkää ottaa asioista selvää. En pidä "Mikä tuo on - En tiedä" elämästä, koska nykyään on niin helppo ottaa asioista selvää.

      Lainaa

    10. Lila herne 24.7.2025 7:36
      Tulos: +145 (149 ääntä)
      Minusta jo ylläpidetty ulkohuussi on varsin hyvä palvelu ottaen huomioon, että kansallispuistoissa käynti on ilmaista. Siitäkin huolimatta, että paperi tuodaan itse.

      Lainaa

    11. Ovela jääkarhu 24.7.2025 7:43
      Tulos: +113 (151 ääntä)
      Tumaton puuma: Ei prideä Suomeen, ei prideä minnekään.
      Tää aina ihmetyttää. Että uskooko tällaiset palikat edelleen, että seksuaalinen suuntautuminen olisi vaihtoehto ja ettei Suomessa sitä muka ole aina ollut? Vai pelkääkö he että "pride" tarttuu? Vai ovatko muuten vaan ihmisoikeuksia vastaan? Mikä on tämä mystinen "pride" jota vastustetaan?

      Lainaa

    12. Tulos: +16 (20 ääntä)
      Kissakuustinen: Aito luontokysymys johon en löytänyt eilen netistä vastausta: Ihmistä pureva/ verta imevä kärpänen/ paarma joka on vaaleanvihreä ruumiiltaan. Ei mikään metallisen värinen vaan uuden lehden vihreä. Netistä en millään haulla löytänyt kuvaa sellaisesta. Lienee jonkun kärpäsen "poikanen" joka on sitten aikuisena [...]
      Olisiko tuhkapaarma?

      Lainaa

    13. Karmia taistelija 24.7.2025 9:00
      Tulos: +7 (63 ääntä)
      Ovela jääkarhu: Tää aina ihmetyttää. Että uskooko tällaiset palikat edelleen, että seksuaalinen suuntautuminen olisi vaihtoehto ja ettei Suomessa sitä muka ole aina ollut? Vai pelkääkö he että "pride" tarttuu? Vai ovatko muuten vaan ihmisoikeuksia vastaan? Mikä on tämä mystinen "pride" jota vastustetaan?
      Yleensä pahimmat vastustajat ovat itse kaapissa.

      Lainaa

    14. Räkäpää 24.7.2025 9:17
      Tulos: +20 (78 ääntä)
      Tumaton puuma: Ei prideä Suomeen, ei prideä minnekään.
      Kyllä prideä suomeen. Kyllä suviseuroja, konventteja jne myös. Kaikki mahtuu. Mieluiten niin etteivät häiritse toisiaan. Täällä on täysi uskonnon ja mielipiteen vapaus JA HYVÄ NIIN. Sekä uskonnolliset hihhulit häiritsemässä prideä että prideväki häiritsemässä uskonnollisia tapahtumia on väärin. Annettas ihmisten olla, eiks je?

      Lainaa

    15. Tulos: +26 (34 ääntä)
      Kilokalori: Kun fysikaalisesti ajatellen sateenkaaressa on noin 2462528 väriä. Suurin osa ihmisistä vaan ei erota niitä rgb avaruudella mitattuja värejä 200-003-010 ja 200-003-011 toisistaan. Mutta ne varmasti molemmat löytyisi sieltä jos oikein tarkasti kuvasta tutkisi.
      Värit ovat erittäin monimutkainen aihe, enkä tiedä niistä erityisen laajasti. Sen harhakäsityksesi haluan kuitenkin oikaista, että RGB-värit, niin kuin ne useimmiten tietokoneissa esitetään, olisivat kaikki olemassa olevat ihmisten näkemät värit. Tämän tekninen termi on "sRGB-väriavaruus".
      En ehkä osaa kunnolla selittää, mutta koitetaan. Näkyvä väriavaruus voidaan esittää kuviona, joka on likimain ihmisen kynnen muotoinen. Jos valitaan kolme perusväriä ihmisen näkemistä väreistä ja muut värit luodaan sekoittamalla niitä, niin muodostuva alue (kolmio) ei voi peittää koko kynnen muotoista, kaikki värit sisältävää aluetta. Ilmeisesti etenkin vihreän sävyjä sRGB-väriavaruus esittää heikommin kuin mitä pystytään näkemään.
      Tietenkin on totta, että mainitsemasi sRGB-värit ovat niin samanlaisia, ettei niitä luultavasti pysty erottamaan.
      Jos linkki ilmestyy, niin Wikipediasta voi lukea enemmän kuin sielu sietää. https://en.wikipedia.org/wiki/SRGB - siellä on sivun alussa kuva koko näkyvien värien väriavaruudesta, jonka päällä on sRGB.

      Lainaa

    16. Suurustettu puhveli 24.7.2025 9:41
      Tulos: +69 (105 ääntä)
      Tumaton puuma: Ei prideä Suomeen, ei prideä minnekään.
      Juuri tällaisten takia tarvitsemme prideä lisää 💚

      Lainaa

    17. Tulos: +80 (106 ääntä)
      Tumaton puuma: Ei prideä Suomeen, ei prideä minnekään.
      Yksinkertaisella ranneliikkeellä saat lopetettua Priden. Opettele hyväksymään ihmiset sellaisina kuin he ovat. Sinä ja sinunkaltaiset ihmiset on ainoa syy Priden olemassaoloon, ja omalla suhtautumisellanne te myös päätätte siitä miten pitkään Prideä tarvitsee juhlia.

      Lainaa

    18. Huono mandariini 24.7.2025 10:09
      Tulos: +6 (26 ääntä)
      Kyllä ötököissä enemmänkin pahiksia on kuin mainitut... Ainakin koiperhoset ja muut "mukavat" otukset, jotka jyrsii vaatteihin ja muihin kankaihin reikiä.

      Lainaa

    19. Liittoutumaton taikuri 24.7.2025 10:21
      Tulos: +68 (90 ääntä)
      Räkäpää: Kyllä prideä suomeen. Kyllä suviseuroja, konventteja jne myös. Kaikki mahtuu. Mieluiten niin etteivät häiritse toisiaan. Täällä on täysi uskonnon ja mielipiteen vapaus JA HYVÄ NIIN. Sekä uskonnolliset hihhulit häiritsemässä prideä että prideväki häiritsemässä uskonnollisia tapahtumia on väärin. Annettas ihmisten olla, eiks je?
      Jos viimeisellä kappaleella viittaat tämän kesän suviseuroihin, niin ei siellä ollut mitään ulkopuolista "prideväkeä" "häiritsemässä" vaan molempiin yhteisöihin kuuluvia henkilöitä muistuttamassa olemassaolostaan.

      Lainaa

    20. Puhekyvytön tomaatti 🍅 24.7.2025 10:30
      Tulos: -20 (50 ääntä)
      Räkäpää: Kyllä prideä suomeen. Kyllä suviseuroja, konventteja jne myös. Kaikki mahtuu. Mieluiten niin etteivät häiritse toisiaan. Täällä on täysi uskonnon ja mielipiteen vapaus JA HYVÄ NIIN. Sekä uskonnolliset hihhulit häiritsemässä prideä että prideväki häiritsemässä uskonnollisia tapahtumia on väärin. Annettas ihmisten olla, eiks je?

      En tiedä miksi olet saanut niin paljon miinusta. Olen periaatteessa samaa mieltä muutamalla huomiolla. 

      Pride: tasa-arvomarssi on yksi asia mutta täysin säädytön käytös julkisilla paikoilla toinen. Tiedätte mitä tarkoitan ja siihen on puututtava.

      Uskonnolliset tapahtumat: täällä oli juttua jostain Jeesus Fesistä missä luvattiin mm. ihmeparantumisia ja kuolemasta heräämistä mikä on täysin vastuutonta yhteiskuntaa rapauttavaa jumalanpilkkaa ja siihen on puututtava.

      Peräänkuulutan myös kokoontumisrauhaa kaikille. Meidän täytyy kaikkien nyt tsempata, itseni mukaan lukien❗️ja puhaltaa yhteen hiileen.

      Lainaa

    21. Ravitseva myyrä 24.7.2025 10:46
      Tulos: -6 (24 ääntä)
      Kilokalori: Mitkä ne -7- väriä on? Violetti sininen vihreä keltainen oranssi punainen ja mikä seitsemäs? Siis että minkä värin nää nostaa tuolta esille omasta mielestään niin merkittävänä että se pitää mainita erikseen ja tekee sateenkaaresta jumalaisen? Kun fysikaalisesti ajatellen sateenkaaressa on [...]
      Ei luonnossa ole mitään värimäärittelyitä tai rajoituksia värien määrissä. Et siis voi mitenkään numeraalisesti määrittää kuinka monta väriä on sateenkaaressa tai kuinka monta eri väriä ihminen näkee.

      Lainaa

    22. Itseasiassa 24.7.2025 11:02
      Tulos: +37 (51 ääntä)
      Miksi joku edes lähtisi kansallispuistoon ilman vessapaperia? Ylipäätään sitä on hyvä olla aina edes muutama arkki taskussa, ja enemmän jos olet menossa paikkaan, jossa vessan/huussin/pajamajan huolto on harvoin tai käyttäjämäärä on iso.

      Lainaa

    23. Kulkeva ilonpilaaja 24.7.2025 11:23
      Tulos: +32 (56 ääntä)
      Tumaton puuma: Ei prideä Suomeen, ei prideä minnekään.
      sun täytyy sitten lähteä jollekin toiselle planeetalle?

      Lainaa

    24. Tulos: +22 (48 ääntä)
      Tumaton puuma: Ei prideä Suomeen, ei prideä minnekään.
      Ei Tumatonta puumaa Suomeen, ei Tumatonta puumaa minnekään.

      Lainaa

    25. Nuutunut pehmelö 24.7.2025 12:19
      Tulos: -29 (45 ääntä)
      Tunnen Ullan tuskan, huussissa ei ollut paperia ja kioskin myyjä kehottaa menemään nettin. Sillä netilläkö pylly pyyhitään? Kun siis Ullis on jo paikalla ilman (?) paperia.

      Lainaa

    26. Lannoitettu neuvonantaja 24.7.2025 13:40
      Tulos: +46 (54 ääntä)
      Vaikka huussissa olisikin yleensä alueen ylläpitäjän puolesta vessapaperia,en silti luottaisi siihen ettei joku juuri olisi ehtinyt käyttää viimeistä rullaa loppuun. Oma rulla retkirepussa ei paljon paina ja lisää omaa mukavuutta.

      Lainaa

    27. Kirjoitettu stalkkeri 24.7.2025 13:53
      Tulos: +41 (49 ääntä)
      Nuutunut pehmelö: Tunnen Ullan tuskan, huussissa ei ollut paperia ja kioskin myyjä kehottaa menemään nettin. Sillä netilläkö pylly pyyhitään? Kun siis Ullis on jo paikalla ilman (?) paperia.
      Täysin paperiton palvelu 🤣
      Oikeasti asioista selvää ottaneet vaeltajat tietää varustuksen ja wc-paperi on juomapullon kanssa ykkösiä.

      Lainaa

    28. Kissakuustinen 24.7.2025 18:07
      Tulos: 0 (14 ääntä)
      Hjbh: Olisiko tuhkapaarma?
      Ei. Ei ollut tuon näköinen. Aika kapea pääalue eikä ollut suuria kärpässilmiä. Kaksisiipinen kuitenkin, eli ei mikään korento tai vastaava nelisiipinen. pituutta n. 10mm

      Lainaa

    29. Tulos: +11 (29 ääntä)
      Tumaton puuma: Ei prideä Suomeen, ei prideä minnekään.
      Pysy sinä vaan siellä soihtukulkueessasi.

      Lainaa

    30. Kissakuustinen 24.7.2025 18:08
      Tulos: +1 (11 ääntä)
      Ravitseva myyrä: Ei luonnossa ole mitään värimäärittelyitä tai rajoituksia värien määrissä. Et siis voi mitenkään numeraalisesti määrittää kuinka monta väriä on sateenkaaressa tai kuinka monta eri väriä ihminen näkee.
      Mutta feikkisateenkaaren voin tunnistaa värien järjestyksestä. Oikeassa on aina sininen alhaalla ja punainen ylhäällä, koska niin spektri toimii. Olen monissa sateenkaarifilttereissä huomannut värien väärän järjestyksen.

      Lainaa

    31. Kiteetön ankerias 24.7.2025 18:30
      Tulos: +22 (30 ääntä)
      Kulkeva ilonpilaaja: sun täytyy sitten lähteä jollekin toiselle planeetalle?
      Ei tarvitse. Mihin tahansa islamilaiseen maahan tai naapuriin Venäjälle. Ei paljoa pride kulkueet häiritse.

      Lainaa

    32. Äänioikeutettu taikuri 24.7.2025 18:58
      Tulos: -32 (38 ääntä)
      Katsooko joku oikeasti netistä, onko jossain huussissa vessapaperia? Tuskin niitä nyt reaaliajassa päivitetään. Ottakaa nyt hyvät ihmiset suosiolla paperinne itse mukaan.

      Lainaa

    33. Kuulu kärpänen 24.7.2025 19:24
      Tulos: +34 (42 ääntä)
      Suppea hyttynen: Ulla ensimmäistä kertaa oikeassa luonnossa? 🤔 Kaivopuistoa ei lasketa. Ja todellakin suosituimmissa luontokohteissa on loistavat nettisivut missä kerrotaan asiat miten varustautua ja mitä odottaa. Kioskien kesätyöläiset ei välttämättä tiedä, nehän voi olla siellä lähinnä myymässä jäätelöä ja [...]
      Kyllä se kioskin myyjäkin tietää neuvoa, että oma vessapaperi pitää tuoda (ei takuulla ollut eka kerta kun joku asiaa kysyy), mutta eihän nää Ullat sitä neuvoa "avuksi" laske vaan pitäisi vessapaperi rouvalle loihtia.

      Lainaa

    34. Kuiskaava oliivi 24.7.2025 20:22
      Tulos: +2 (26 ääntä)
      Ovela jääkarhu: Tää aina ihmetyttää. Että uskooko tällaiset palikat edelleen, että seksuaalinen suuntautuminen olisi vaihtoehto ja ettei Suomessa sitä muka ole aina ollut? Vai pelkääkö he että "pride" tarttuu? Vai ovatko muuten vaan ihmisoikeuksia vastaan? Mikä on tämä mystinen "pride" jota vastustetaan?
      Kaipa ne uskoo.
      Se, että naiset vielä enemmissä määrin ovat seksuaalisesti kiinnostuneita miehistä, kertoo, ettei seksuaalisuus todellakaan ole oma valinta.
      Onneksi niihin ei sentään tarvitse tosielämässä sekaantua. 

      Lainaa

    35. Tulos: +1 (9 ääntä)
      Kissakuustinen: Aito luontokysymys johon en löytänyt eilen netistä vastausta: Ihmistä pureva/ verta imevä kärpänen/ paarma joka on vaaleanvihreä ruumiiltaan. Ei mikään metallisen värinen vaan uuden lehden vihreä. Netistä en millään haulla löytänyt kuvaa sellaisesta. Lienee jonkun kärpäsen "poikanen" joka on sitten aikuisena [...]
      Kaskas, empoasca vitis?

      Lainaa

    36. Säikky harakka 24.7.2025 22:31
      Tulos: +33 (39 ääntä)
      Kuulu kärpänen: Kyllä se kioskin myyjäkin tietää neuvoa, että oma vessapaperi pitää tuoda (ei takuulla ollut eka kerta kun joku asiaa kysyy), mutta eihän nää Ullat sitä neuvoa "avuksi" laske vaan pitäisi vessapaperi rouvalle loihtia.
      Kioskissahan voitaisiin myydä vessapaperia yksittäisinä rullina. Hyvään hintaan, totta kai!

      Lainaa

    37. Tulos: +35 (41 ääntä)
      Äänioikeutettu taikuri: Katsooko joku oikeasti netistä, onko jossain huussissa vessapaperia? Tuskin niitä nyt reaaliajassa päivitetään. Ottakaa nyt hyvät ihmiset suosiolla paperinne itse mukaan.
      Eih... ne katsoo tiedon siitä, että siellä EI ole vessapaperia, koskaan, sitä ei tarjoa mikään taho. Siksipä kehoitetaan tuomaan omansa jos sitä halutaan käyttää.
      Mä en vois kuvitellakaan lähteväni johonkin reissuun ottamatta kohteesta selvää, varsinkin kun se on nykyään aivan älyttömän helppoa.

      Lainaa

    38. Pakastettu ylioppilas 25.7.2025 6:33
      Tulos: +34 (40 ääntä)
      Nuutunut pehmelö: Tunnen Ullan tuskan, huussissa ei ollut paperia ja kioskin myyjä kehottaa menemään nettin. Sillä netilläkö pylly pyyhitään? Kun siis Ullis on jo paikalla ilman (?) paperia.
      No eihän me tiedetä miten se keskustelu on todellisuudessa mennyt. Voihan olla, että Ulla on vaikkapa kysynyt, että mistä sen voi tietää etukäteen, että omat paperit pitää ottaa mukaan, ja myyjä on vastannut, että netistä. 
      Eihän se kivaa ole, että vasta paikan päällä huomaa tarvitsevansa omaa paperia, mutta eipä se kioskin myyjäkään asialle mitään voi, jos kioskissa ei paperia myydä. En ymmärrä, miten siihen parempi koulutuskaan auttaisi. Paperin myyminen kioskissa olisi kyllä hyvä idea, kun siellä kerran kioskikin jo on.

      Lainaa

    39. Kilokalori 25.7.2025 7:13
      Tulos: +1 (15 ääntä)
      tonique: Värit ovat erittäin monimutkainen aihe, enkä tiedä niistä erityisen laajasti. Sen harhakäsityksesi haluan kuitenkin oikaista, että RGB-värit, niin kuin ne useimmiten tietokoneissa esitetään, olisivat kaikki olemassa olevat ihmisten näkemät värit. Tämän tekninen termi on "sRGB-väriavaruus". En ehkä osaa kunnolla [...]
      Olen tehnyt photoshopilla töitä 1990-luvun alkupuolelta asti, väriavaruudet on kyllä yksi mielenkiintoni kohteista. Tällä hetkellä toimin tosin enemmän NCS avaruudessa, kun määrittelen myös maalisävyjä. Se on muuten mielenkiintoinen systeemi. Liki täydellinen. Pinnoille, ei valolle.
      Käytin RGBtä vaan esimerkkinä siksi, että se on tavalliselle tallaajalle yleensä ensimmäinen kosketus väreihin, kun alkaa ihmetellä että mitä värejä tässä puhelimella otetussa sateenkaarikuvassani onkaan.

      Lainaa

    40. Miehekäs tohtori 25.7.2025 15:32
      Tulos: +17 (25 ääntä)
      Äänioikeutettu taikuri: Katsooko joku oikeasti netistä, onko jossain huussissa vessapaperia? Tuskin niitä nyt reaaliajassa päivitetään. Ottakaa nyt hyvät ihmiset suosiolla paperinne itse mukaan.
      Todellakin, kun kansallispuistoon lähdetään niin katsotaan paikan palvelut netistä. Ovat hyvin ylläpidettynä ja kerrotaan selvästi missä taukopaikoilla on puuhuoltoa, missä on huussi jne. Itsestäänselvyys ettei näissä paperia ole, mutta sekin kerrotaan.

      Lainaa

    41. Askarruttava pingviini 25.7.2025 19:57
      Tulos: 0 (16 ääntä)
      tonique: Se, että sateenkaaressa olisi seitsemän väriä, on sovinnainen käsitys. Yritän sanoa sitä, että Newtonin ajoista asti näkyvän valon spektri on jaettu usein seitsemään väriin. Taivaalla näkyvässä sateenkaaressa näkyvien selvien värien vyöhykkeiden määrä toki vaihtelee olosuhteista (esim. valaistus, sadepisaroiden koko) [...]
      Hihhelien suurin ongelma eivät ole vähemmistöaakkoset vaan syvällä perseessä olevat omat päät.

      Lainaa

    42. Matti Tervasuo 25.7.2025 23:15
      Tulos: +20 (24 ääntä)
      Lila herne: Minusta jo ylläpidetty ulkohuussi on varsin hyvä palvelu ottaen huomioon, että kansallispuistoissa käynti on ilmaista. Siitäkin huolimatta, että paperi tuodaan itse.
      Olisikin melkoinen operaatio, jos Metsähallitus valtuuttaisi yhteistyökumppanit roudaamaan jokaiseen hallinnoimaansa ulkohuussiin vessapaperit. Huollon kannalta kaukaisimmat paskikset sijaitsevat kymmenien kilometrien päässä lähimmältä tieltä, joten sellaisiin paikkoihin pitäisi kuskata melkoinen paali paperia eikä mikään takaisi, että paali pysyisi koskemattomana. Tämän maailman Ullat varmaan nappaisivat siitä varakappaleen omaan reppuunsa ja paali katoaisi viikossa parempiin takapuoliin.

      Lainaa

    43. Kissakuustinen 26.7.2025 7:08
      Tulos: -1 (5 ääntä)
      Laiskottaa: Kaskas, empoasca vitis?
      Ei. Enemmän kärpäsen oloinen muttei isoja silmiä. Kapea pään alue.

      Lainaa

    44. Juotu liitu 26.7.2025 18:40
      Tulos: -17 (29 ääntä)
      Muistutuksena: nyky-Pride on niin homo-, lesbo- ja bifobinen, että se kilpailee uskonnollisen oikeiston kanssa siitä, kumpi on fobisempi.

      Lainaa

    45. Ihan oikea harakka 26.7.2025 18:51
      Tulos: +9 (21 ääntä)
      Juotu liitu: Muistutuksena: nyky-Pride on niin homo-, lesbo- ja bifobinen, että se kilpailee uskonnollisen oikeiston kanssa siitä, kumpi on fobisempi.
      Tarkennas vähän. Aluksi vaikka sen verran että mikä tämä "nyky-Pride" on? Siis lähinnä keitä siihen kuuluu ja missä tällainen fobialausunto on heidän nimissään annettu?

      Lainaa

    46. Tulos: -6 (6 ääntä)
      Juotu liitu: Muistutuksena: nyky-Pride on niin homo-, lesbo- ja bifobinen, että se kilpailee uskonnollisen oikeiston kanssa siitä, kumpi on fobisempi.
      Terffi bongattu

      Lainaa

    47. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Karmia taistelija: Yleensä pahimmat vastustajat ovat itse kaapissa.
      Ei se kyllä näinkään menee. Jotkut ovat vain ahdasmielisiä, ei siihen vaadita mitään 8-vuotiaiden "se joka haukkuu on itse" kyökkipsykologiaa.

      Lainaa

    48. Tulos: 0 (0 ääntä)
      Huono mandariini: Kyllä ötököissä enemmänkin pahiksia on kuin mainitut... Ainakin koiperhoset ja muut "mukavat" otukset, jotka jyrsii vaatteihin ja muihin kankaihin reikiä.
      Vaatteihin ja kankaihin?

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: hossan kansallispuisto, kansallispuisto, kuva, luojan luoma, sateenkaaret, sateenkaari, ulkohuussi, vessapaperi, wc, ötökät

  • Uusimmat

  • Kategoriat