Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sentti venyy ja paukkuu, osa 25

Tiedätkö, kuinka paljon vessanpönttö kuluttaa sähköä?
Sentti venyy ja paukkuu, osa 25

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 71 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Alistettu hamsteri 17.10.2024 0:21
      Tulos: +341 (371 ääntä)
      Mihinköhän Saran vaari säästää? Meinasko hautaan mukaan ottaa vai seuraavaa elämää varten?

      Lainaa

    2. Peloton sarvikuono 17.10.2024 0:23
      Tulos: +167 (185 ääntä)
      Pingviinistä on poistettu se Eskimo niin jälkelle on jäänyt pelkkä Puikko 🤣

      Lainaa

    3. Kookas lohikäärme 17.10.2024 0:29
      Tulos: +132 (142 ääntä)
      Niin olisihan se kannattanut säästää edes yksi King Kong millä voisi todistaa että se on kova kuin kivi. Jos todistusaineisto on imaistu ääntä kohti niin peli on ohi. Hyvin kelpasi siis. Suosittelen menemään kyseiseen liikkeeseen ostamaan noita lisää ja kokeilemaan vieläkö on kovia ja reklamoida heti myyjän silmien alla niin se voi itsekin todeta tilanteen. Saat sitten karkkikaupasta kahvipaketin ;-)

      Lainaa

    4. Yönmusta fretti 17.10.2024 0:51
      Tulos: +152 (158 ääntä)
      Alistettu hamsteri: Mihinköhän Saran vaari säästää? Meinasko hautaan mukaan ottaa vai seuraavaa elämää varten?
      Jälkipolvet saa perinnön ja käyttämättömän maton. Käärinliinassa ei ole taskuja.

      Lainaa

    5. Tulos: -21 (109 ääntä)
      Alistettu hamsteri: Mihinköhän Saran vaari säästää? Meinasko hautaan mukaan ottaa vai seuraavaa elämää varten?
      Säästää Saralle perintöä. Ei kannattaisi valittaa vaan keksiä Vaarin apuna lisää asioita missä voi säästää.

      Lainaa

    6. Margot Malmström 17.10.2024 2:42
      Tulos: +9 (29 ääntä)
      Rami on varmuudella mun kaveri ja tiukka lestadiolainen.

      Lainaa

    7. Pyörätön riepu 17.10.2024 4:24
      Tulos: -38 (72 ääntä)
      Jarnon kannattaisi ehkä miettiä talonsa putkiston toimintaa, jos siellä tosiaan poistovedet hengailee asunnon sisällä tuntikausia viilentämässä huoneilmaa. Mutta eihän tarkan markan mies niitä tukoksia poista, kun sekin maksaisi rahaa tai vaivaa.

      Lainaa

    8. Tunnekylmä myyrä 17.10.2024 5:39
      Tulos: +120 (120 ääntä)
      Pyörätön riepu: Jarnon kannattaisi ehkä miettiä talonsa putkiston toimintaa, jos siellä tosiaan poistovedet hengailee asunnon sisällä tuntikausia viilentämässä huoneilmaa. Mutta eihän tarkan markan mies niitä tukoksia poista, kun sekin maksaisi rahaa tai vaivaa.
      No se kylmä vesi hengailee siellä pöntössä ja pöntön säiliössä. Ramin logiikan mukaan lämmitysenergiaa menee huoneilmasta sen veden lämmittämiseen, kuten meneekin. Vaikutus on kuitenkin niin marginaalinen että luulen säästön olevan alle euron kuukaudessa lämmityskustannuksissa.

      Lainaa

    9. Sitkas tomaatti 17.10.2024 5:45
      Tulos: -4 (82 ääntä)
      Pyörätön riepu: Jarnon kannattaisi ehkä miettiä talonsa putkiston toimintaa, jos siellä tosiaan poistovedet hengailee asunnon sisällä tuntikausia viilentämässä huoneilmaa. Mutta eihän tarkan markan mies niitä tukoksia poista, kun sekin maksaisi rahaa tai vaivaa.
      Eiköhän jarno tarkoittanut pönttöön tulevia vesiä. Ja yläkertaa nimen omaan siksi että sinne on pitempi putkitus eli enemmän lämpiävää vettä. Tässä on jopa ideaa. Jos talo lämpeää sähköllä on varsin helppo laskea kulutus. 
      Oletetaan että pönttöön tuleva vesi lämpeää putkistossa 10 astetta. Enemmänkin, mutta se ei aina kerkeä lämmetä huoneilman lämpötilaan asti. Litran lämmittäminen 10 astetta vaatii ~0,01kwh. 25litran vrk menekillä palaa jo 0.25kwh. Vuodessa menee 91.25kwh. Mainitulla 20centin hinnalla puhutaan jo lähdes 20€ säästöstä. Jos ei tällä hintaa pientä kusen käryä kestä, niin on jotain kasvatusessa mennyt pieleen.

      Lainaa

    10. Itseasiassa 17.10.2024 6:12
      Tulos: +131 (133 ääntä)
      Alistettu hamsteri: Mihinköhän Saran vaari säästää? Meinasko hautaan mukaan ottaa vai seuraavaa elämää varten?
      Tää säästäminen on oikeasti surullista, toivottavasti se edes antaa enemmän kiksejä kuin sen rahan käyttäminen. Mutta vaarin jälkeen jälkipolvet sitten heittävät kaikki nuo vaivalla säästetyt maksalaatikon kannet menemään, ehkä nekin olisi voinut laittaa vähän nopeammin kartonkikeräykseen. Pisteet siitä, että vaari kuitenkin hoitaa suunterveyttä ja on vaihtanut säännöllisesti hammasharjan.

      Lainaa

    11. Itseasiassa 17.10.2024 6:15
      Tulos: +41 (45 ääntä)
      KäytetäänkönRamin kotona yläkerran vessaa päivälläkin? Ja saako sitä silloin vetää?

      Lainaa

    12. Tulos: +139 (143 ääntä)
      Alistettu hamsteri: Mihinköhän Saran vaari säästää? Meinasko hautaan mukaan ottaa vai seuraavaa elämää varten?
      Eiköhän tuo säästäminen ole pula-ajoilta opittu elämäntapa, josta on vaikea luopua, vaikka enää siihen ei olisi varsinaisesti tarvetta, ainakaan taloudellisista syistä. Ehkäpä säästämään tottuneelle ihmiselle aiheuttaisi suurta ahdinkoa heittää jotakin pois, jos sitä voisi vielä käyttää johonkin. 
      Kyllähän osa noista säästätavoista kuulostaa vähän absurdeilta, esimerkiksi maksalaatikoiden kansien säästäminen tai matolla kävelemisen välttely, mutta mielestäni joissakin asioissa nykypolvien olisi ihan hyvä ottaa mallia edeltävistä sukupolvista, sillä jatkuva uuden tavaran tuottaminen ja vanhojen hylkääminen liian nopeasti on merkittävän paha ympäristöongelma. Esimerkiksi vaatteiden käyttäminen loppuun ja vielä sen jälkeenkin on tässä globaalissa tilanteessa mielestäni ainoastaan järkevää. Miksi ne reiät mitään haittaisivat varsinkaan kotivaatteissa? Ja jos reikä on häiritsevän iso, niin sen voi vaikka paikata. Minun mielestäni olisi syytä päästä eroon sellaisesta ajattelutavasta, että pienenkin kuluman ilmaantuessa vaatteet tai muut tavarat pitäisi heittää pois ja ostaa uutta tilalle. Ongelmallista on toki kuitenkin se, että jos ei itse osaa tai pysty jotakin korjaamaan, niin palvelu voi nykyään jossakin tapauksissa tulla kalliimmaksi, kuin uusi tavara. Ja tässä en syytä palveluiden tuottajia, vaan asiaan pitäisi puuttua esimerkiksi laskemalla näiden palveluiden arvonlisäveroa.

      Lainaa

    13. Tulos: +27 (43 ääntä)
      Lasketaan Ramin spekseillä (oletamme kylmän veden olevan talvella 4-asteista): 5 litraa per vessanveto * 7 vetoa per yö * (21-4) asteen lämmönlisäys * veden ominaislämpökapasiteetti = 2490 kJ energiaa per yö. Kilowattitunteina tämä on noin 0,7 kWh. 30 päivän kuukaudessa ja 20 c/kWh hinnalla Ramin säästö on 4,2 € kuukaudessa.

      Lainaa

    14. Tulos: +25 (33 ääntä)
      Laiha kahvi on saatavasta.

      Lainaa

    15. Tulos: +80 (82 ääntä)
      Setäti: Lasketaan Ramin spekseillä (oletamme kylmän veden olevan talvella 4-asteista): 5 litraa per vessanveto * 7 vetoa per yö * (21-4) asteen lämmönlisäys * veden ominaislämpökapasiteetti = 2490 kJ energiaa per yö. Kilowattitunteina tämä on noin 0,7 kWh. 30 päivän kuukaudessa ja 20 c/kWh hinnalla Ramin säästö on 4,2 € kuukaudessa.
      Toki tuossa on todella iso ajatus virhe. Jos oletetaan, että yö kestää n. 7 h, se tarkoittaisi keskimäärin vetoa tunnin välein. 5 l kylmää vettä paksun posliinisäiliön sisällä ei ehdi tunnissa lämpiämään 21 asteiseksi, eli energiaa ei kulu lähellekään noin paljon. 
      Sitten reaalimaailmassa, kun valitettiin melustakin, todennäköisesti ihmiset heräisivät muiden vessassakäynteihin ja siellä vessassa käytäisiin jossain vaiheessa yötä tiheämmin, eli vedellä ei olisi edes tuntia aikaa lämmetä, eli väittäisin säästön olevan maksimissaan euron kuussa. 
      Ja Suville tiedoksi, että se oven aukominen ei todellakaan ole verrannollinen tähän, vaan kuluttaa ihan oikeasti sähköä, eli talvella sitä ovea ei kannata pitää huvikseen auki. 

      Lainaa

    16. Tulos: +85 (87 ääntä)
      Alistettu hamsteri: Mihinköhän Saran vaari säästää? Meinasko hautaan mukaan ottaa vai seuraavaa elämää varten?
      Joskus mietin samaa oman vaarin kohdalla mutta tulin siihen johtopäätökseen että jos kituuttaminen tekee hänet tyytyväiseksi niin kuka minä olen sitä arvostelemaan. Pääasia että on tyytyväinen. Jos yrittäisin pakottaa erilaista, minun mielestä hyvää elämäntapaa hänelle niin hänestä tulisi vaan onneton. Annan siis vaarin elää omaa elämäänsä niin kuin itse haluaa.

      Lainaa

    17. Harhaton monni 17.10.2024 8:11
      Tulos: +76 (78 ääntä)
      Lila herne: Eiköhän tuo säästäminen ole pula-ajoilta opittu elämäntapa, josta on vaikea luopua, vaikka enää siihen ei olisi varsinaisesti tarvetta, ainakaan taloudellisista syistä. Ehkäpä säästämään tottuneelle ihmiselle aiheuttaisi suurta ahdinkoa heittää jotakin pois, jos sitä voisi vielä käyttää johonkin.  Kyllähän osa noista [...]
      Näinpä. Kannattaa tosin paikata jo se pieni reikä, jotta se ei mene isommaksi. Näin säästyy paikkalankaa.

      Lainaa

    18. Kynätön kenguru 17.10.2024 8:16
      Tulos: +45 (51 ääntä)
      Minulla on käytössä osa tuon vaarin nikseistä ja muitakin. Nykyään tuhlataan liikaa. Ostan sit kerralla jotain isompaa käteisellä, kun tahdon. Niinhän vaarikin kalliin maton.

      Lainaa

    19. Omavarainen hyeena 17.10.2024 8:27
      Tulos: +49 (75 ääntä)
      Eniten itseäni mietityttää se, että Ramin perheessä kaikki perheenjäsenet käyvät kerran yössä vessassa. Meillä käy ehkä joku perheenjäsenistä kerran kuussa.

      Lainaa

    20. Sinkitön hylje 17.10.2024 8:33
      Tulos: +38 (50 ääntä)
      Päivittäinen maksalaatikko altistaa A-vitamiinin liikasaannille! D:

      Lainaa

    21. Murrettu maksamakkara 17.10.2024 8:34
      Tulos: +39 (45 ääntä)
      nobody: Joskus mietin samaa oman vaarin kohdalla mutta tulin siihen johtopäätökseen että jos kituuttaminen tekee hänet tyytyväiseksi niin kuka minä olen sitä arvostelemaan. Pääasia että on tyytyväinen. Jos yrittäisin pakottaa erilaista, minun mielestä hyvää elämäntapaa hänelle niin hänestä tulisi vaan onneton. Annan siis vaarin elää omaa elämäänsä niin kuin itse haluaa.
      Toki, jos kituuttaminen on ollut elämäntapa aina. Muussa tapauksessa todnäk muistisairauden oire.

      Lainaa

    22. Jalaton hyeena 17.10.2024 8:45
      Tulos: +20 (28 ääntä)
      Omavarainen hyeena: Eniten itseäni mietityttää se, että Ramin perheessä kaikki perheenjäsenet käyvät kerran yössä vessassa. Meillä käy ehkä joku perheenjäsenistä kerran kuussa.
      Kyllä Ramikin kävisi kuussa, jos siinä säästäisi. Mutta eiköhän säästöä ala tulla oikeastikin, kunhan pääsee eroon tuosta kalliista sähkösopimuksesta.

      Lainaa

    23. Tuplattu herkkuruoka 17.10.2024 8:51
      Tulos: +41 (81 ääntä)
      Minua vituttaa tuollainen vanhusten pakkomielteinen säästäminen. Siivoan puolisoni kanssa yhtä meille perinnöksi tullutta tilaa, jossa on sekä asuinrakennus ja ulkorakennukset täynnä kaikkea vastaavaa ryönää vuosikymmenten säästämisen jäljiltä. Juuri mitään arvokasta ei ole. Tekisi mieli vain tiukata tuleen koko paska. Kolmen alle kouluikäisen lapsen taloudessa olisi muutakin tekemistä kuin ryönän perkuu.

      Lainaa

    24. Tajuton ilves 17.10.2024 9:38
      Tulos: -17 (21 ääntä)
      Kuuden vesilitran lämmittäminen 5 asteisesta 20 asteiseksi vie n. 0,1 kWh. Jos sähkö maksaa esim. 15 senttiä / kWh (nykyään ihan tavallinen siirtoineen ja veroineen) niin vessan vetäminen maksaa n. 1,5 senttiä kerta. Onhan sekin rahaa.

      Lainaa

    25. Harmittava ilves 17.10.2024 9:50
      Tulos: +60 (62 ääntä)
      Tuntuu noilla sotavuosina eläneillä mummoilla ja papoilla olevan aika erikoisia keräilykohteita. Kuuntelee tai lukee näitä juttuja niin tulee mieleen aina joku vähän homssuinen tai tärähtäneen näköinen ukkeli tai mummeli, mutta kyllä kyse on enemmänkin ikäluokasta kuin mielentilasta. Eräällä hyvin varakkaalla vaarilla (joka eli varojensa mukaisesti) oli tapana säilöä leipäpussit ja niiden sulkimet. Perikunta löysi useita kymmeniä leipäpusseja täynnä niitä pussinsulkimia monesta kymmenen litran säilytyslaatikosta. Laatikoihin oli tarkasti merkitty "pussinsulkimet" että ne varmasti löytyvät kun tarvitsee. Tiedä sitten käyttikö niitä edes koskaan. Oma mummoni säilytti jokaisen leipäpussin, mutta käytti niitä myös roskapusseina.

      Lainaa

    26. Tulos: +55 (55 ääntä)
      Alistettu hamsteri: Mihinköhän Saran vaari säästää? Meinasko hautaan mukaan ottaa vai seuraavaa elämää varten?
      Tuossa heräsi ajatus että muut ovat tuottaneet suuremman määrän jätettä maailmaan lyhyemmässä ajassa mitä tuo vaari on itsellään pitänyt koko elämänsä ajan.

      Lainaa

    27. Tulos: +31 (35 ääntä)
      Omavarainen hyeena: Eniten itseäni mietityttää se, että Ramin perheessä kaikki perheenjäsenet käyvät kerran yössä vessassa. Meillä käy ehkä joku perheenjäsenistä kerran kuussa.
      En halua tietää, kuinka paljon Kuuhun ulottuvan putken sisältämän veden lämmittäminen maksaa.

      Lainaa

    28. KissaKuustinen 17.10.2024 11:24
      Tulos: +51 (57 ääntä)
      Sängyn irtopäällisiä kutsutaan lakanoiksi.

      Lainaa

    29. Skibidi toilet 17.10.2024 11:29
      Tulos: -15 (17 ääntä)
      Mitenköhän Suvi ymmärtää maailman peruskäsitteet, kun lämpökin menee noin pahasti ohi.

      Lainaa

    30. Epäpätevä sotilas 17.10.2024 11:32
      Tulos: +49 (51 ääntä)
      Tunnekylmä myyrä: No se kylmä vesi hengailee siellä pöntössä ja pöntön säiliössä. Ramin logiikan mukaan lämmitysenergiaa menee huoneilmasta sen veden lämmittämiseen, kuten meneekin. Vaikutus on kuitenkin niin marginaalinen että luulen säästön olevan alle euron kuukaudessa lämmityskustannuksissa.
      Ja haiseehan se vanha kusi ihan hirveälle🤮

      Lainaa

    31. Tulos: +46 (48 ääntä)
      Lila herne: Eiköhän tuo säästäminen ole pula-ajoilta opittu elämäntapa, josta on vaikea luopua, vaikka enää siihen ei olisi varsinaisesti tarvetta, ainakaan taloudellisista syistä. Ehkäpä säästämään tottuneelle ihmiselle aiheuttaisi suurta ahdinkoa heittää jotakin pois, jos sitä voisi vielä käyttää johonkin.  Kyllähän osa noista [...]
      Jep, kyllä minäkin käytän vanhat tiskiharjat ja hammasharjat uudelleen, niistä on paljon hyötyä siivoamisessa. Toki heitän niitä ilmeisesti myös pois vähän ahkerammin (eli aina kun tulee käyttöön uusia siivousharjoja niin heitän vanhimmat samalla pois), koska ei niitä mitään 80kpl pääse kertymään. 
      Reiät vaatteissa yleensä paikkaan, mutta aivan hyvin niitä voisi käyttää jollei reikä ole valtava. Muovirasiat yms ennen säästin, mutta nykyään säilön kaiken lasipurkeissa. Tosin ne pienet muovikannet, mitä on esim. joissain jogurteissa tulee säästettyä, koska niitä voi uudelleenkäyttää vaikka kermaviilipurkin päällä, jos sipsidippiä jää yli eikä purkissa ole kantta mukana. 
      Ja tällainen elämäntapa ihan vaan siksi, että tuntuisi pahalta jos minun tarpeitani varten hankittuja resursseja ei käytettäisi viimeiseen asti hyödyksi. 

      Lainaa

    32. Itseasiassa 17.10.2024 12:00
      Tulos: +29 (31 ääntä)
      Epäpätevä sotilas: Ja haiseehan se vanha kusi ihan hirveälle🤮
      Niinpä, itseä ällöttää jo jos yksin on joutunut käymään pissalla vetämättä, koska vedet ovat menneet yllättäen poikki. Ei silloin viitsi jemmattuja vesivaroja kaataa kuitenkaan pönttöön.

      Lainaa

    33. Tulos: +7 (57 ääntä)
      Tuplattu herkkuruoka: Minua vituttaa tuollainen vanhusten pakkomielteinen säästäminen. Siivoan puolisoni kanssa yhtä meille perinnöksi tullutta tilaa, jossa on sekä asuinrakennus ja ulkorakennukset täynnä kaikkea vastaavaa ryönää vuosikymmenten säästämisen jäljiltä. Juuri mitään arvokasta ei ole. Tekisi mieli vain [...]
      No eihän niitä ole pakko siivota jos ei aika riitä, myy pois koko tila. Kyllä sen joku ostaa kun hinta on kohdillaan, tai voi aina lahjoittaa vaikka valtiolle. 
      Todennäköisesti nuokin teille tilan jättäneet ovat säästäneet sillä ajatuksella, että teillekin jää enemmän kun he elävät säästeliäästi. Sitten teidän sukupolvi menee sinne ja katsoo sitä vuosikymmenten vaivaa asenteella "hyi mitä roskaa eikä mistään saa edes rahaa". Mua ehkä vähän vituttaa tuollainen, että pitäisi elää elämänsä jälkipolvia niin paljon ajatellen, ettei varmasti jätä heille edes mitään vaivaa kuolleessaan. 

      Lainaa

    34. Tulos: +49 (55 ääntä)
      Epäpätevä sotilas: Ja haiseehan se vanha kusi ihan hirveälle🤮
      Kannattaa muistaa, että siellä Ramin pöntössä on aamulla odottamassa 7 henkilön kuset. Rami voisi kyllä säästää siten, että laittaa aina herätyskellon soittamaan keskellä yötä ja koko perhe käy jonossa vessassa, joka sitten vedetään vain kerran yössä. Lopun yötä vessa pidetään lukittuna, jotta siellä ei turhaan käydä pönttöä vetämässä. Lampunkin elinikä pitenee, kun sitä ei koko ajan olla naksuttelemassa päälle ja pois.

      Lainaa

    35. Intiimi peura 17.10.2024 12:46
      Tulos: +32 (36 ääntä)
      Tässä olisi hauska peli jos on Säästäjät ja sentinvenyttäjät -ryhmän jäsen. Aina kun luet päivityksen, esitä veikkaus tuleeko päivitys feissarimokiin. Itselläni on jo viisi pistettä.

      Lainaa

    36. Intiimi peura 17.10.2024 12:51
      Tulos: +23 (25 ääntä)
      jos Pingviinipuikkoja valmistavaan firmaan on uskomista niin niiden koko pieneni 2016 kolmella millilitralla. Sen jälkeen niiden muoto on vaihtunut lyhyemmäksi ja paksummaksi eli näyttää pienemmältä.

      Lainaa

    37. Varjonen kesyaasi 17.10.2024 13:36
      Tulos: -42 (56 ääntä)
      Lila herne: Eiköhän tuo säästäminen ole pula-ajoilta opittu elämäntapa, josta on vaikea luopua, vaikka enää siihen ei olisi varsinaisesti tarvetta, ainakaan taloudellisista syistä. Ehkäpä säästämään tottuneelle ihmiselle aiheuttaisi suurta ahdinkoa heittää jotakin pois, jos sitä voisi vielä käyttää johonkin.  Kyllähän osa noista [...]
      Samaa mieltä!
      Mistä vetoa, että Sara on ultrapikamuotia ja temukrääsää suurkuluttava kelan elätti, joka ostaa kalleinta ruokaa ja valittaa kun mitään ei jää säästöön koska vitun sossusta ei saa tarpeeksi rahaa. Niin ja tietenkin naureskelee ihmisille, jotka ovat aina elättäneet itse itsensä omalla työllä ja säästäväisyydellä, ja kiitos juurikin sen säästäväisyyden, jättävät mukavan perinnön tuollaisille epäkiitollisille saroille.

      Lainaa

    38. Tulos: +42 (46 ääntä)
      -x-x-: Toki tuossa on todella iso ajatus virhe. Jos oletetaan, että yö kestää n. 7 h, se tarkoittaisi keskimäärin vetoa tunnin välein. 5 l kylmää vettä paksun posliinisäiliön sisällä ei ehdi tunnissa lämpiämään 21 asteiseksi, eli energiaa ei kulu lähellekään noin paljon.  Sitten reaalimaailmassa, kun valitettiin melustakin, [...]
        Omassakin lapsuudessani -joka ei ollut pula-ajalla -todettiin "ovi kiinni, ostolämmin". Tai mahdollisesti "älä lämmitä harakoita". Suomessa ei kannata talvisin sekä lämmittää että pitää räppänöitä auki, järjen se pitäisi sanoa ilman mitään penninvenytysryhmää. 
        Eikä noissa vaarin kotivaatteissa ole mitään outoa, oudompaa olisi olla tekemättä niin. Kuka hitto ostaa vaatteen jota varten on luonnonvaroja kulutettu vaikka se olisi miten Kiinahalpis, ja sitten esittelee sitä kissoilleen? Sitä paitsi, kun kiinahalpiksia kerran alkaa ostaa on kierre valmis -eiväthän ne kestä. Itse ainakin ostan kunnon vaatteita ihmisten ilmoille, enkä suinkaan halua pilata niitä riehumalla niissä keittiössä, kylppäriä siivoamassa, saati jossain mökkisavotassa.On sitten ihmisten ilmoilla siistimmän näköinenkin kun ei ole jossain Shein-rievussa. (Terveisin, täti internetissä).

      Lainaa

    39. Estoton dinosaurus 17.10.2024 14:40
      Tulos: +48 (56 ääntä)
      Nämä kituuttavat vanhukset ovat aika surullisia tapauksia. Naapurissa maatilalla asui yksin vanha mies, joka säästi kaikessa. Asui pihasaunassa, koska oli halvempi lämmittää. Ei koskaan kaadattanut puita metsistään, koska säästi. Kulki risoissa vaatteissa. No sitten kuoleman jälkeen sukulaiset myivät puita usealla sadalla tuhannella eurolla. Kannattiko miehen säästää ja kituuttaa? Olisi itselleen hankkinut edes jotain mukavuuksia. Joskus liika säästäminen lähestyy mielisairautta.

      Lainaa

    40. Siskoton omena 17.10.2024 15:26
      Tulos: +28 (30 ääntä)
      foo: Kannattaa muistaa, että siellä Ramin pöntössä on aamulla odottamassa 7 henkilön kuset. Rami voisi kyllä säästää siten, että laittaa aina herätyskellon soittamaan keskellä yötä ja koko perhe käy jonossa vessassa, joka sitten vedetään vain kerran yössä. Lopun yötä vessa pidetään lukittuna, jotta siellä ei turhaan [...]
      Älä nyt helkkari anna lisää vihjeitä noille, kuitenkin käyvät täältä vakoilemassa 😀

      Lainaa

    41. Hupakko menninkäinen 17.10.2024 15:33
      Tulos: +15 (23 ääntä)
      Rami voisi laittaa vesisäiliön vaikka suljettuja tyhjiä pulloja niin sen kapasiteetti pienenisi. Silloin joka vedolla menee vähempi vettä. Kuullut että joku laittanut tiiliskiviä täytteeksi mutta niistä voi irrota jotain mikä tukkii viemäriä. Puhtaat sileäpintaiset kivet voisi tietty toimia myös. Vähempikin vesi riittää kusen huuhtomiseen, iso hätä taas voi tarvis kaksi vetoa mutta silloin vain eka vajaa säiliöllinen olisi "lämmitetty" ja toinen tuleekin sitten suoraan kylmästä vedestä.

      Lainaa

    42. Nuutunut pehmelö 17.10.2024 17:45
      Tulos: +6 (18 ääntä)
      Margot Malmström: Rami on varmuudella mun kaveri ja tiukka lestadiolainen.
      Miten lestadiolaisuus tähän liittyy?

      Lainaa

    43. Paras manaatti 17.10.2024 17:53
      Tulos: -5 (33 ääntä)
      Tuplattu herkkuruoka: Minua vituttaa tuollainen vanhusten pakkomielteinen säästäminen. Siivoan puolisoni kanssa yhtä meille perinnöksi tullutta tilaa, jossa on sekä asuinrakennus ja ulkorakennukset täynnä kaikkea vastaavaa ryönää vuosikymmenten säästämisen jäljiltä. Juuri mitään arvokasta ei ole. Tekisi mieli vain [...]
      Perinnöstä voi kieltäytyä. Tai sitten voi palkata jonkun hoitamaan sen siivouksen. Sinne vaan kotiin niitä ihan itse hankittuja mukuloita kaitsemaan niin ei tarvii nillittää.

      Lainaa

    44. Tulos: +19 (23 ääntä)
      Lähes saman kaliiperin "alle 20€ viikossa elämiseen ja vaateostoksilla viimeksi 80-luvulla" -paappa kun hiljattain kupsahti niin tilillä oli hiukan päälle mummonmiljoona markkaa. Mikäs siinä jos vain itse tykkää ja kyllä perikunta löysi käyttöä fyrkalle.

      Lainaa

    45. Keittiömestarin vihaama undulaatti 17.10.2024 18:25
      Tulos: -3 (19 ääntä)
      Paras manaatti: Perinnöstä voi kieltäytyä. Tai sitten voi palkata jonkun hoitamaan sen siivouksen. Sinne vaan kotiin niitä ihan itse hankittuja mukuloita kaitsemaan niin ei tarvii nillittää.
      Jos on omia lapsia, niin ei se niin yksinkertaista ole. Sit se periminen vain lankeaa lapsille, ja jos he ovat itse alaikäisiä, eivät voi edes kieltäytyä.

      Lainaa

    46. Tanssittava karjalanpiirakka 18.10.2024 6:56
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Säästäjät ja sentivenyttäjät-ryhmästä löytyy lisää Santtua!

      Lainaa

    47. Vauras ihminen 18.10.2024 9:31
      Tulos: +17 (19 ääntä)
      Itseasiassa: Tää säästäminen on oikeasti surullista, toivottavasti se edes antaa enemmän kiksejä kuin sen rahan käyttäminen. Mutta vaarin jälkeen jälkipolvet sitten heittävät kaikki nuo vaivalla säästetyt maksalaatikon kannet menemään, ehkä nekin olisi voinut laittaa vähän nopeammin kartonkikeräykseen. Pisteet siitä, että vaari kuitenkin hoitaa suunterveyttä ja on vaihtanut säännöllisesti hammasharjan.
      Uskoisin säästeliään elintavan johtuvan siitä, että vaari on syntynyt pula-ajan Suomeen. Ajanjakson jälkeen sodittiin ja Suomea jälleenrakennettiin, jolloin resursseista oli pulaa. 
      Tavaran hamstraaminen on yleistä. Olen työni puolesta nähnyt useita vanhuksien koteja, joissa on säästettyhä jogurttipurkkeja ja käyttämättömiä vaatteita kaapeissa.

      Lainaa

    48. Kiistelty aprikoosi 18.10.2024 9:37
      Tulos: +10 (12 ääntä)
      Vessanpöntön vetämisestä aiheutunutta lämpöenergiahäviötä laskeneet eivät selvästikkään ottaneet huomioon sitä, että jokaisella vessakäynnillä sinne pönttöön heitetään 0,2-0,5dl n. 37-asteista (lämpömekaniikan kannalta) vettä. Jos vessa vedetään suoraan, niin tämäkin lämpöenergia karkaa harakoille.

      Lainaa

    49. Pokaalin voitaanut apina 18.10.2024 9:53
      Tulos: -17 (25 ääntä)
      Vauras ihminen: Uskoisin säästeliään elintavan johtuvan siitä, että vaari on syntynyt pula-ajan Suomeen. Ajanjakson jälkeen sodittiin ja Suomea jälleenrakennettiin, jolloin resursseista oli pulaa. Tavaran hamstraaminen on yleistä. Olen työni puolesta nähnyt useita vanhuksien koteja, joissa on säästettyhä jogurttipurkkeja ja käyttämättömiä vaatteita kaapeissa.
      Hui, ihan käyttämättömiä vaatteita kaapeissa ja jogurttipurkkeja 🙀
      Kauheaa! 
      Kyllä taas säästeliäästi vanhukset pilaa maailman! Onneksi boomerit ja zoomerit ja 

      Lainaa

    50. Pokaalin voitaanut apina 18.10.2024 9:55
      Tulos: -17 (23 ääntä)
      … äxerit ja alpherit eivät kerää tavaraa kotiinsa. Ei tule ikävästi vertailukohtaa sille rojumäärälle. Taitaa jäädä papan jogurttipurkit toiseksi.

      Lainaa

    51. Tulos: +19 (21 ääntä)
      Vessan vetämisessä liika säästäminen voi itse asiassa kostautua. Putkisto on suunniteltu sillä oletuksella että siinä liikkuu tietty määrä vettä; jos vettä ei ole muuhun tavaraan verrattuna riittävästi syntyy helposti tukoksia joiden avaaminen voi olla kallista. Pissan seisottaminen pöntössä myös johtaa saostumien muodostumiseen.

      Lainaa

    52. Pimeä marsu 18.10.2024 10:38
      Tulos: -6 (18 ääntä)
      Tylsimys: Säästää Saralle perintöä. Ei kannattaisi valittaa vaan keksiä Vaarin apuna lisää asioita missä voi säästää.
      Valtiolle menee siitäkin jo kertaalleen verotetusta omaisuudesta iso siivu...

      Lainaa

    53. Tulos: +20 (24 ääntä)
      Rami saisi enemmän rahaa säästettyä jos laittaisi vaikka vessan lämpöpatterin pienemmälle. Enemmän energiaa sen koko vessan lämmitykseen menee VS yhden vesisäiliön.

      Lainaa

    54. Tulos: +25 (25 ääntä)
      -x-x-: Toki tuossa on todella iso ajatus virhe. Jos oletetaan, että yö kestää n. 7 h, se tarkoittaisi keskimäärin vetoa tunnin välein. 5 l kylmää vettä paksun posliinisäiliön sisällä ei ehdi tunnissa lämpiämään 21 asteiseksi, eli energiaa ei kulu lähellekään noin paljon.  Sitten reaalimaailmassa, kun valitettiin melustakin, [...]
      Mä ymmärsin Suvin vertauksen niin, että on vähän sama jos ei raaski vetää vessaa lämmityksen takia, kuin että ei raaskisi avata ulko-ovea, että pääsisi sisään/ulos. Aamulla kaikki samaan aikaan ulos ja illalla sisään, muuten ei avata.

      Lainaa

    55. Viisto kotka 18.10.2024 12:45
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Hupakko menninkäinen: Rami voisi laittaa vesisäiliön vaikka suljettuja tyhjiä pulloja niin sen kapasiteetti pienenisi. Silloin joka vedolla menee vähempi vettä. Kuullut että joku laittanut tiiliskiviä täytteeksi mutta niistä voi irrota jotain mikä tukkii viemäriä. Puhtaat sileäpintaiset kivet voisi tietty toimia [...]
      Isä oli ovelampi, laittoi kylmään veteen viinapulloja. Samalla säästi vesisäiliön tilavuudessa, pihi kun oli, ja oli pullojemma. Löydettiin muttei varastettu viinaa.

      Lainaa

    56. Gaius Baltar 18.10.2024 13:35
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Alistettu hamsteri: Mihinköhän Saran vaari säästää? Meinasko hautaan mukaan ottaa vai seuraavaa elämää varten?
      Luonnosta. Ei kulu luonnon resursseja yhtä paljon. Näin pitäisi kaikkien toimia.

      Lainaa

    57. Gaius Baltar 18.10.2024 13:37
      Tulos: +3 (11 ääntä)
      Iso Hoo: Lähes saman kaliiperin "alle 20€ viikossa elämiseen ja vaateostoksilla viimeksi 80-luvulla" -paappa kun hiljattain kupsahti niin tilillä oli hiukan päälle mummonmiljoona markkaa. Mikäs siinä jos vain itse tykkää ja kyllä perikunta löysi käyttöä fyrkalle.
      Ja verottaja.

      Lainaa

    58. Kunnioitettava sotilas 18.10.2024 14:33
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Pyörätön riepu: Jarnon kannattaisi ehkä miettiä talonsa putkiston toimintaa, jos siellä tosiaan poistovedet hengailee asunnon sisällä tuntikausia viilentämässä huoneilmaa. Mutta eihän tarkan markan mies niitä tukoksia poista, kun sekin maksaisi rahaa tai vaivaa.
      Ei se sitä meinaa, vaan sitä huuhtelusäiliötä jossa odottaa se 6 litraa kylmää vettä seuraavaa huuhtelua.

      Lainaa

    59. Näkevä kuguaari 18.10.2024 15:19
      Tulos: +11 (19 ääntä)
      Iso Hoo: Lähes saman kaliiperin "alle 20€ viikossa elämiseen ja vaateostoksilla viimeksi 80-luvulla" -paappa kun hiljattain kupsahti niin tilillä oli hiukan päälle mummonmiljoona markkaa. Mikäs siinä jos vain itse tykkää ja kyllä perikunta löysi käyttöä fyrkalle.
      Paappa luultavasti iloitsi vuosikymmeniä joka sentistä jonka sai säästettyä. Perikunnalla tuskin kesti kauaa laittaa sileäksi tuollainen pikkupotti. Kysymys kuuluu, kumpi taho oli todennäköisesti kauemmin tyytyväinen paapan raha-asioiden takia? Niinpä.

      Lainaa

    60. Tulos: +5 (15 ääntä)
      Jotenkin epäilen, että seitsemän henkeä kävisi joka ikinen yö kakkoshädällä. :D Hyvänen aika taas.

      Lainaa

    61. Tulos: +11 (19 ääntä)
      Gaius Baltar: Luonnosta. Ei kulu luonnon resursseja yhtä paljon. Näin pitäisi kaikkien toimia.
      Olisiko toisaalta parempi saada kierrätyskelpoiset pahvilautaset ja muut takaisin materiaalikiertoon? Jos yksi ihminen hamstraa niitä kaapissaan käyttämättömänä, joutuu uusiomateriaalia tuottamaan enemmän kuin jos ne olisi laitettu pahvinkeräykseen.

      Lainaa

    62. Epäpätevä sotilas 18.10.2024 16:08
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Hupakko menninkäinen: Rami voisi laittaa vesisäiliön vaikka suljettuja tyhjiä pulloja niin sen kapasiteetti pienenisi. Silloin joka vedolla menee vähempi vettä. Kuullut että joku laittanut tiiliskiviä täytteeksi mutta niistä voi irrota jotain mikä tukkii viemäriä. Puhtaat sileäpintaiset kivet voisi tietty toimia [...]
      Nykyään on pöntöissä jo liian pienet huuhteluveden määrät, tulee viemäreihin helpommin tukoksia. Aina pidän nappia sen aikaa pohjassa että säiliö tyhjenee

      Lainaa

    63. Tietokoneeton mäyrä 18.10.2024 18:54
      Tulos: +3 (7 ääntä)
      just: Jotenkin epäilen, että seitsemän henkeä kävisi joka ikinen yö kakkoshädällä. 😁 Hyvänen aika taas.
      Riippuu perheen ruokavaliosta 😆

      Lainaa

    64. Lässy kameli 18.10.2024 19:18
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Alistettu hamsteri: Mihinköhän Saran vaari säästää? Meinasko hautaan mukaan ottaa vai seuraavaa elämää varten?
      Joku hulttio sukulainen ryyppää ja rällää vaarin säästöt kuitenkin.

      Lainaa

    65. Tulos: -2 (6 ääntä)
      King Kongit on muutenkin pahoja kun ei ne ole kunnolla lakritsia eikä kunnolla salmiakkia.

      Lainaa

    66. Taskuton kesyhanhi 20.10.2024 11:04
      Tulos: +3 (11 ääntä)
      just: Olisiko toisaalta parempi saada kierrätyskelpoiset pahvilautaset ja muut takaisin materiaalikiertoon? Jos yksi ihminen hamstraa niitä kaapissaan käyttämättömänä, joutuu uusiomateriaalia tuottamaan enemmän kuin jos ne olisi laitettu pahvinkeräykseen.
      Ootko miettinyt miten paljon nuorempi sukupolvi kierrättää sitä pahvijätettä esim. pizzalootissaan? Kyllä sitä kierrossa on ilman vanhan ihmisen kiusaamista. Tämä hamsteriongelma tulee poistumaan muutenkin aika pian. Uusia ongelmia tulee tilalle.

      Lainaa

    67. Albiino orja 22.10.2024 11:32
      Tulos: +10 (12 ääntä)
      Varjonen kesyaasi: Samaa mieltä!Mistä vetoa, että Sara on ultrapikamuotia ja temukrääsää suurkuluttava kelan elätti, joka ostaa kalleinta ruokaa ja valittaa kun mitään ei jää säästöön koska vitun sossusta ei saa tarpeeksi rahaa. Niin ja tietenkin naureskelee ihmisille, jotka ovat aina elättäneet itse itsensä omalla työllä ja [...]
      Mitä vittua sä selität? Ihan normaali terve ihminen tajuaa, että maksalaatikkokansien säästäminen on jo outoa.

      Lainaa

    68. Tulos: 0 (4 ääntä)
      En ole kyllä koskaan syönyt pehmeää kingkong- karkkia. Ainahan ne ovat kovia

      Lainaa

    69. Heikko siili 23.10.2024 11:00
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Timjami: En ole kyllä koskaan syönyt pehmeää kingkong- karkkia. Ainahan ne ovat kovia
      Ne on puolikovia, ei merkkarikovaa mutta ei vaahtokarkkipehmeää. Tuoreet vähän pehmeämpia, vanhemmuuttaan saattaa tulla kovempia.

      Lainaa

    70. Taivukas ihminen 26.10.2024 18:51
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Omavarainen hyeena: Eniten itseäni mietityttää se, että Ramin perheessä kaikki perheenjäsenet käyvät kerran yössä vessassa. Meillä käy ehkä joku perheenjäsenistä kerran kuussa.
      Palataan aiheeseen 20 vuoden kuluttua

      Lainaa

    71. Tietämätön siili 28.10.2024 14:34
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Alistettu hamsteri: Mihinköhän Saran vaari säästää? Meinasko hautaan mukaan ottaa vai seuraavaa elämää varten?
      Pahalta tuntuu lukea tälläsistä. Vaari vois vähän jo käytellä rahoja mukavuuksiin. Turha niitä jälkipolville säästellä.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: hyvitys, irtokarkit, isoisä, jäätelö, karkit, koko, kova, kuva, lämmitys, maksalaatikkko, pingviini, syömäkelvoton, sähkö, säästövinkit, ukki, vaari, vessa, vessanpönttö, vetää, wc