Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mitä tänään syötäisiin? Osa 123

Kuinka paljon painaa kilo herneitä?
Mitä tänään syötäisiin? Osa 123

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 35 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +181 (193 ääntä)
      Haluaisin tykätä Janin kommentista.

      Lainaa

    2. Järjestyksetön mehiläinen 18.7.2024 0:59
      Tulos: +198 (206 ääntä)
      Ei niitä herneitä tai mansikoita ole mikään pakko ostaa, saati sitten työntää sitä hernepurkkia perärööriin.

      Lainaa

    3. Erilainen flamingo 18.7.2024 2:26
      Tulos: +274 (276 ääntä)
      Myyjät ovat ahneita paskoja, mutta ostaja ei ole, vaikka haluaa enemmän samalla rahalla.

      Lainaa

    4. Tulos: +245 (247 ääntä)
      "Joillekin se kymppikin on tärkeä!" Esimerkiksi sille myyjälle. Onhan se kovin epäreilua, että saat juuri sen verran mitä hinnastossa lukee. Kyllä taas Tuulaa tölvitään elämässä.

      Lainaa

    5. Tulos: +17 (131 ääntä)
      Puoliksi komppaan Tuulaa. Greedflation on oikea ilmiö, jossa maailmantaloudessa huonoina aikoina, kun keskeisten raaka-aineiden hinnat nousevat tai rahoitusmarkkinoilla on taantumaa, niin hinnat tuppaavat nousemaan. Monella alalla hintojen nousu on perusteltua em. raaka-ainekustannusten noustessa. On kuitenkin myös aloja, joissa myyjät nostavat hintojaan, vaikka juuri heidän alallaan nostopainetta ei olisi. Sen ajatellaan menevän kukuttajajille läpi huomaamatta tai menekkiä juuri vähentämättä. Ja mikäs siinä, saahan myyjä pyytää mitä haluaa. Greedflation on kuitenkin loppuviimeksi haitallinen ilmiö, vaikka yksittäinen kauppias siitä hyötyisikin. Markkinat toimivat parhaimmin niin, että ketjun jokainen osa maksaa suhteellisesti katsottuna oikean hinnan. Ja mitä lähemmäksi tullaan kuluttajaa, sen tärkeämpää tämä on ainakin näin snadisti kommunistisesta näkökulmasta, jota tässä edustan. Toki torimyyjä on sen verran lähellä tavallista kuluttajaa, että "ahneus" on ihan ok, vaikka se johtaakin siihen, että mansikat maksavat mansikoita ja ne jäävät harvojen herkuksi. Mutta esimerkiksi SOK, Kesko ja Lidl on toinen asia, on tympeää, että ne käyttävät kaikki mahdolliset keinot hintojen nostamiseen. Eläminen on muutenkin liian kallista suhteessa perässä laahaavaan palkkakehitykseen, ja tässä greedflationin tuoma hintojen korotus sullotaan kaupan alan kasvottomien pääomasijoittajien laariin.

      Lainaa

    6. Sensuelli unikeko 18.7.2024 6:12
      Tulos: +45 (51 ääntä)
      Ahneet paskat haistakaa paska 😆

      Lainaa

    7. Kursivoitu sankari 18.7.2024 6:55
      Tulos: +97 (119 ääntä)
      Frmthrx: Puoliksi komppaan Tuulaa. Greedflation on oikea ilmiö, jossa maailmantaloudessa huonoina aikoina, kun keskeisten raaka-aineiden hinnat nousevat tai rahoitusmarkkinoilla on taantumaa, niin hinnat tuppaavat nousemaan. Monella alalla hintojen nousu on perusteltua em. raaka-ainekustannusten [...]
      Samaa mieltä.
      Hirveästi on viime aikoina ollut puhetta sähkökriisistä ja että sen takia hintoja pitää nostaa. Nyt historiallisen iso osa ihmisiä on joutunut ulosottoon maksamattomien sähkölaskujen takia kun kaikilla ei yksinkertaisesti ole yllättäen varaa maksaa useiden satasten laskuja. Samaan aikaan esimerkiksi Vantaan Energia on yltänyt historiansa parhaaseen tulokseen vuonna 2023 (tästä oli uutinen heidän sivuillaan).
      Ja entä Kellogs josta ollut vasta juttua miten se joku johtaja oli sanonut ihmisille että jos jollakin ei ole varaa ruokaan niin syökää sen sijaan muroja. Ja sitten se yritys on nostanut tuotteiden hintoja ihan huvikseen.
      Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka

      Lainaa

    8. Kilokalori 18.7.2024 6:56
      Tulos: +117 (119 ääntä)
      Ehkä Tuulaa harmittaa se, kun aiemmin (ja edelleen) torikaupassa herneitä ja mansikoita sai näennäisesti kukkurallisen litranmitan sen litranmitan hinnalla. Tosin litra on varsin höpsö mitta sellaisten tuotteiden mittaamiseen, mitkä on pehmeän pyöreitä tai nahkean littunaisia ja joita on hieman vaikea tunkea litran mittaan. Oletan myös että aiemminkin tuotteet on hinnoiteltu niin, että tuottaja ei ole ottanut takkiinsa siitä myyjän laittamasta 0,3 litran ylityksestä, vaan tuottaja on laskenut että 1,3 litraa herneitä voidaan myydä hintaan 5e, jolloin tuottajalle litrahinta on 3,8e/litra mutta asiakas ostaa sillä hinnalla tyytyväisenä vähän enemmän. Tuo on ollut selvästi toimiva myyntitapa, kun asiakkaat ovat luulleet olevansa voitolla, ja nyt suuttuvat kun eivät enää saakaan "ilmaisia kaupanpäällisiä".

      Lainaa

    9. Tulos: -18 (54 ääntä)
      Mikäli työntekijällä olisi mahdollisuus saada palkankorotus, niin moniko jättäisi ottamatta? Tuotahan mainostettu greedflation olisi. Yritystasolla tuotteiden hintaan vaikuttaa monet muutkin kulut kuin raaka-ainekustannukset, mikä tuntuu noilla ahneista puhuvilla yleensä unohtumaan.

      Lainaa

    10. Kokematon kettu 18.7.2024 8:13
      Tulos: +43 (69 ääntä)
      Kursivoitu sankari: Samaa mieltä. Hirveästi on viime aikoina ollut puhetta sähkökriisistä ja että sen takia hintoja pitää nostaa. Nyt historiallisen iso osa ihmisiä on joutunut ulosottoon maksamattomien sähkölaskujen takia kun kaikilla ei yksinkertaisesti ole yllättäen varaa maksaa useiden satasten laskuja. Samaan aikaan esimerkiksi [...]
      Urbaanilegenda tuo Kellogg's -juttu. Muunnelma Marie Antoinetten sanomaksi väitetystä "Jos ei köyhillä ole vara leipään, syökööt  leivoksia". Tuli Ranskan suuri vallankumous ja Antoinette pääsi giljotiiniin.
      Mutta toki tuo asenne on nyt pinnalla esim. hallituspuolueissamme. Leikataan, kunnes itseltä lähtee pää.

      Lainaa

    11. Impotentti kurkku 18.7.2024 8:46
      Tulos: +43 (53 ääntä)
      Frmthrx: Puoliksi komppaan Tuulaa. Greedflation on oikea ilmiö, jossa maailmantaloudessa huonoina aikoina, kun keskeisten raaka-aineiden hinnat nousevat tai rahoitusmarkkinoilla on taantumaa, niin hinnat tuppaavat nousemaan. Monella alalla hintojen nousu on perusteltua em. raaka-ainekustannusten [...]
      En tiedä kuinka kauan menee kerätä esimerkiksi 5 kg mansikoita mutta jos siihen menee esimerkiksi tunti ja kerääjän palkka on pienimmillään sen jonkun 7,50 €/h, siihen päälle työntekijöiden vakuuttaminen, erilaiset kiinteistön maksut (kiinteistövero, hulevesimaksu, sähkö, vesi) ja tarvikkeet siihen keräämiseen, esimerkiksi pakkaukset, ovat kulut jo aika suuret. Siihen vielä päälle kuljetus, kojun työntekijän palkka sun muut ja kojupaikan vuokra. Parhaimman sesongin aikaan 5 kg laatikon mansikkaa voi saada alle 30 eurolla.

      Lainaa

    12. Turtunut oppilas 18.7.2024 9:09
      Tulos: +97 (101 ääntä)
      Frmthrx: Puoliksi komppaan Tuulaa. Greedflation on oikea ilmiö, jossa maailmantaloudessa huonoina aikoina, kun keskeisten raaka-aineiden hinnat nousevat tai rahoitusmarkkinoilla on taantumaa, niin hinnat tuppaavat nousemaan. Monella alalla hintojen nousu on perusteltua em. raaka-ainekustannusten [...]
      Oon huomannut tämän meillä töissä. Firmalla menee erinomaisesti, mutta nyt hintoja nostettiin "vastaamaan nykyistä markkinatilaa". Eli nostettiin koska muutkin ovat nostaneet, sen sijaan että ollaan se joka tarjoaa vähän edullisemmin kuin kilpailijat.

      Lainaa

    13. Liittoutumaton taikuri 18.7.2024 10:08
      Tulos: +25 (29 ääntä)
      En tiedä mitä Tuula höpisee, mutta ainakin herneet olivat todella kauan hinnalla 3 litraa kympillä ja nyt ovat nousseet 2 litraan kympillä, mikä on aika iso korotus kerralla. Siihen en osaa ottaa kantaa, onko korotus perusteltu. Minulle ainakin jää paremmin mieleen tuollaiset x määrä pyöreällä hinnalla tarjoukset, niin niistä selvimmin huomaa hintojen nousun. Etenkin kun niiden hintoja on vaikea korottaa pikkuhiljaa.

      Lainaa

    14. Tulos: +68 (70 ääntä)
      Kyllähän ruoan hinta ihan oikeasti on noussut enemmän kuin yleinen inflaatiotaso. Eikä se ylimääräinen taida mennä tuottajille.

      Lainaa

    15. Yliherkkä neuvonantaja 18.7.2024 10:13
      Tulos: +38 (44 ääntä)
      Jos se kymppi on niin tärkeä niin jätä ne herneet ja mansikat ostamatta?? Kuka pakottaa ostamaan. Täytyy kyllä sen verran sanoa että mansikat on nykyään ihan hemmetin kalliita. Toki huono vuosi ainakin täällä Pohjois-Savossa, mutta kun Polkaa ei juuri viljellä enää niin viljelivat saavat kivasti nostettua hintoja.. Onhan se tietysti hyvä että on "paremman makuisia" marjoja, mutta kun miettii että suurin osa niistä jotka niitä viiden kilon laatikoita ostaa, kuitenkin pakastavat ainakin 4kg niin eihän sillä ole mitään väliä. Ne on ihan samanmakuisia kaikki marjat sen jälkeen.

      Lainaa

    16. Tulos: +43 (47 ääntä)
      "ihmiset on ahneita", sanoo tyyppi joka ois halunnu viiden kilon hinnan pääl viidel kilol tavaraa 🤔

      Lainaa

    17. Syötävä pesusieni 18.7.2024 11:17
      Tulos: +28 (32 ääntä)
      Kokematon kettu: Urbaanilegenda tuo Kellogg's -juttu. Muunnelma Marie Antoinetten sanomaksi väitetystä "Jos ei köyhillä ole vara leipään, syökööt  leivoksia". Tuli Ranskan suuri vallankumous ja Antoinette pääsi giljotiiniin. Mutta toki tuo asenne on nyt pinnalla esim. hallituspuolueissamme. Leikataan, kunnes itseltä lähtee pää.
      Mistä ihmeestä sait päähäsi, että olisi urbaanilegenda?
      https://www.theguardian.com/us-news/2024/feb/27/kelloggs-ceo-cereal-for-dinner

      Lainaa

    18. Murmurmurmeli 18.7.2024 11:26
      Tulos: +20 (24 ääntä)
      Ainoa ahne taisi olla Tuula itse.

      Lainaa

    19. It's a deal 18.7.2024 12:02
      Tulos: +42 (44 ääntä)
      just: Kyllähän ruoan hinta ihan oikeasti on noussut enemmän kuin yleinen inflaatiotaso. Eikä se ylimääräinen taida mennä tuottajille.
      Ennen muinoin oli A-studiossa keskusteluilta, jossa osa ihmisistä syytti maanviljelijöitä ahneiksi, koska he saavat tukiaisia, mutta arinalimppu maksoi silti 16 markkaa. Joku asiantuntija totesi, että ilman tuottajia sitä koko leipää ei olisi olemassa, mutta hinta olisi 15 markkaa. Sitten neuvoi etsimään syyllisiä muualta.

      Lainaa

    20. Niukka leopardi 18.7.2024 12:18
      Tulos: +16 (24 ääntä)
      Eräsvaan: Mikäli työntekijällä olisi mahdollisuus saada palkankorotus, niin moniko jättäisi ottamatta? Tuotahan mainostettu greedflation olisi.
      Ei se noin mene. Vaan niin että vaadittaisiin palkankorotusta vaikka sille ei olisi mitään perusteita.

      Lainaa

    21. Taitettu mestari 18.7.2024 14:06
      Tulos: -22 (24 ääntä)
      It's a deal: Ennen muinoin oli A-studiossa keskusteluilta, jossa osa ihmisistä syytti maanviljelijöitä ahneiksi, koska he saavat tukiaisia, mutta arinalimppu maksoi silti 16 markkaa. Joku asiantuntija totesi, että ilman tuottajia sitä koko leipää ei olisi olemassa, mutta hinta olisi 15 markkaa. Sitten neuvoi etsimään syyllisiä muualta.
      Mihin tämä liittyy?

      Lainaa

    22. Uneton meduusa 18.7.2024 16:15
      Tulos: +36 (38 ääntä)
      Kilokalori: Ehkä Tuulaa harmittaa se, kun aiemmin (ja edelleen) torikaupassa herneitä ja mansikoita sai näennäisesti kukkurallisen litranmitan sen litranmitan hinnalla. Tosin litra on varsin höpsö mitta sellaisten tuotteiden mittaamiseen, mitkä on pehmeän pyöreitä tai nahkean littunaisia ja joita on [...]
      Luulen, että "nahkean littunainen" on uusi suosikkikuvaukseni herneenpaloille.

      Lainaa

    23. Itseasiassa 18.7.2024 19:49
      Tulos: +24 (28 ääntä)
      Frmthrx: Puoliksi komppaan Tuulaa. Greedflation on oikea ilmiö, jossa maailmantaloudessa huonoina aikoina, kun keskeisten raaka-aineiden hinnat nousevat tai rahoitusmarkkinoilla on taantumaa, niin hinnat tuppaavat nousemaan. Monella alalla hintojen nousu on perusteltua em. raaka-ainekustannusten [...]
      Just löysin yhden tuoteryhmän, jossa tätä on tehty. Katsoin omia vanhoja ruokareseptejä, olen niitä kerännyt joskus 15-20 vuotta sitten. Yleisesti kaikissa laitettiin juustoraastetta 200 g, välillä siis oli esim. joku Valion ohje heidän omilla tuotteilla. Kaupassa vain kakki juustoraasteet olivatkin 175 g:n pusseissa.

      Lainaa

    24. Itseasiassa 18.7.2024 19:55
      Tulos: +39 (43 ääntä)
      It's a deal: Ennen muinoin oli A-studiossa keskusteluilta, jossa osa ihmisistä syytti maanviljelijöitä ahneiksi, koska he saavat tukiaisia, mutta arinalimppu maksoi silti 16 markkaa. Joku asiantuntija totesi, että ilman tuottajia sitä koko leipää ei olisi olemassa, mutta hinta olisi 15 markkaa. Sitten neuvoi etsimään syyllisiä muualta.
      Joskus jo euroaikana oli juttu lehdessä, miten joku valmis makaronilaatikon hintoihin A muodostui. Se oli aika hyvä tuote, koska lähes kaikki raaka-aineista lähtien oli Suomesta. Tuottaja, valmistaja, kuljetukset jne. kertoivat ihan tarkat kustannukset, ainoa joka ei suoraan suostunut kertomaan omaa osuuttaan oli kauppaketju. Sieltä tuli vain joku epätarkka luku, joka ei voinut olla ihan totta, koska käytännössä koko tuotteen hinnasta olisi kadonnut johonkin 15 %. Taitaa olla tuo kaupan osuus ihan kiitettävä.

      Lainaa

    25. Itseasiassa 18.7.2024 19:58
      Tulos: +19 (29 ääntä)
      Naistenhuoneen nimetön jäsen, ymmärrän tuon tunteen hyvin. Tuossa juuri törmäsin itse keskusteluun, ettei raskaana saa syödä lihaleikkeleitä kuin kuumennettuna. Kävin katsomassa asian ruokaviraston sivuilta ja sieltä se löytyi, koska niissä voi olla listeriavaara. Näillä ruokasuosituksilla ei voi kun ihmetellä, miten sitä onkaan edes hengissä.

      Lainaa

    26. Osaamaton hanhi 18.7.2024 20:24
      Tulos: +1 (13 ääntä)
      Nyt jäi kyllä epäselväksi miten tuo Tallinnassa syönti raskaana? 🤔

      Lainaa

    27. Syyntakeeton mustikkamehukeitto 19.7.2024 8:10
      Tulos: +10 (14 ääntä)
      Itseasiassa: Naistenhuoneen nimetön jäsen, ymmärrän tuon tunteen hyvin. Tuossa juuri törmäsin itse keskusteluun, ettei raskaana saa syödä lihaleikkeleitä kuin kuumennettuna. Kävin katsomassa asian ruokaviraston sivuilta ja sieltä se löytyi, koska niissä voi olla listeriavaara. Näillä ruokasuosituksilla ei voi kun ihmetellä, miten sitä onkaan edes hengissä.
      Ne lihaleikkeet joita ei saa syödä kuin kuumennettuna on meetvurstit ym kestomakkarat ja kylmäsavutuotteet, eli niitä ei ole valmistusvaiheessa kypsennetty. Sen takia niissä voi olla listeriaa tai hepatiitti e-virusta, joista kumpikin on vaarallinen sikiölle ja huonokuntoiselle aikuisellekin (vanhukset). Kinkut on paistettu, joten niitä voi kiskoa huiviinsa niin kuin haluaa. Voihan se tuntua välillä, että onko suositukset turhia, mutta nyt vastikään oli tämä surullisen kuuluisa hepatiittiepidemia, joka sairastutti ihmisiä. Onneksi suurin osa raskaana olijoista ei sitä meturaa ole syönyt, olisi voinut olla isompiakin haittoja ko. epidemialla.

      Lainaa

    28. Rankka unikeko 19.7.2024 12:52
      Tulos: -13 (21 ääntä)
      Frmthrx: Puoliksi komppaan Tuulaa. Greedflation on oikea ilmiö, jossa maailmantaloudessa huonoina aikoina, kun keskeisten raaka-aineiden hinnat nousevat tai rahoitusmarkkinoilla on taantumaa, niin hinnat tuppaavat nousemaan. Monella alalla hintojen nousu on perusteltua em. raaka-ainekustannusten [...]
      No jos kerran ne markkinatoimijat ovat niin kamalan ahneita, että kohtuullista voittoa pystyisi tekemään matalammillakin hinnoilla, niin miksi ihmeessä et mene sinne markkinoille myymään tuotteita ja palveluita niillä matalammilla hinnoilla?

      Lainaa

    29. Rakastettu henkilö 19.7.2024 22:05
      Tulos: +10 (14 ääntä)
      Syyntakeeton mustikkamehukeitto: Ne lihaleikkeet joita ei saa syödä kuin kuumennettuna on meetvurstit ym kestomakkarat ja kylmäsavutuotteet, eli niitä ei ole valmistusvaiheessa kypsennetty. Sen takia niissä voi olla listeriaa tai hepatiitti e-virusta, joista kumpikin on vaarallinen sikiölle ja huonokuntoiselle aikuisellekin (vanhukset). Kinkut on [...]
      Joo, ja itse ajattelin myös raskaana ollessani niin, että jos lapselle sattuu jotain koska mun nyt vaan piti saada syödä sushia, en voisi sitä itselleni antaa anteeksi.

      Lainaa

    30. Syyntakeeton mustikkamehukeitto 19.7.2024 23:14
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Ansaittu kauris: Hyvin googletettu.
      Uskotko, että ihminen voi muistaa tai oppia asioita eri asiayhteyksistä ja ihmiskunta on selvinnyt ilman googlea aika pitkään ennen viime vuosia? Jos kiinnostaa, niin minulla oppimista tehosti, että olin ko. hepatiittiepidemian aikana raskaana ja kiitin onneani, että olin jättänyt suosikkileivänpäälliset kauppaan. Kaiken lisäksi olen ollut aikoinaan elintarviketeollisuudessa töissä, joten esimerkiksi listerian uhka oli jo osa alkuperehdytystäni ja mm. sen tunnistaminen edellytys hygieniapassin saamiselle.

      Lainaa

    31. Käypä piimä 20.7.2024 9:22
      Tulos: -4 (6 ääntä)
      Syyntakeeton mustikkamehukeitto: Uskotko, että ihminen voi muistaa tai oppia asioita eri asiayhteyksistä ja ihmiskunta on selvinnyt ilman googlea aika pitkään ennen viime vuosia? Jos kiinnostaa, niin minulla oppimista tehosti, että olin ko. hepatiittiepidemian aikana raskaana ja kiitin onneani, että olin jättänyt suosikkileivänpäälliset kauppaan. [...]
      Auktoriteettiharha. Ainakin kuviteltu auktoriteetti.

      Lainaa

    32. Kuuluisa järvisieni 20.7.2024 16:10
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Ettet vain sinä Tuula olisi ahne paska. Anna mulle kympillä haluamani määrä herneitä. Mulla on oma muovikassi minkä voit täyttää herneillä, mieluiten ilman palkoa mittaamatta. Ahne paska

      Lainaa

    33. Kiistelty aprikoosi 21.7.2024 22:23
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Rankka unikeko: No jos kerran ne markkinatoimijat ovat niin kamalan ahneita, että kohtuullista voittoa pystyisi tekemään matalammillakin hinnoilla, niin miksi ihmeessä et mene sinne markkinoille myymään tuotteita ja palveluita niillä matalammilla hinnoilla?
      Monopolit (tai päivittäistavarakaupan duopoli) ja volyymietu. Isot ovat kasvaneet liian isoiksi... Ilman miljardiluokan investointeja ei pysty tyhjästä rykäisemään pystyyn vastaavaa infraa. Ja sellaisia ei ihan vähässä kummassa Suomessa nähdä. Mikään pikkuhiljaa kasvattaminen ei toimi, sillä vaikka pienenäkin toimijana pystyisi myymään hieman isoja halvemmalla, niin ne kyllä pitävät huolen siitä, ettei kilpailu kasva liian suureksi. Joko hinnoitellaan hetkellisesti kilpailija ulos markkinoilta tai sitten pidetään toimittajasopimuksilla tms. huolta, ettei kilpailijalla ole mitä myydä.

      Lainaa

    34. Riskialtis lintu 25.7.2024 20:32
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Itseasiassa: Joskus jo euroaikana oli juttu lehdessä, miten joku valmis makaronilaatikon hintoihin A muodostui. Se oli aika hyvä tuote, koska lähes kaikki raaka-aineista lähtien oli Suomesta. Tuottaja, valmistaja, kuljetukset jne. kertoivat ihan tarkat kustannukset, ainoa joka ei suoraan suostunut kertomaan omaa osuuttaan oli [...]
      Miks mä muistaisin koulusta että jotain 40% luokkaa

      Lainaa

    35. Rikeä preeriasusi 30.7.2024 10:16
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Riskialtis lintu: Miks mä muistaisin koulusta että jotain 40% luokkaa
      En tiedä miksi sinä tuollaisia muistat.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: herneet, katkaravut, keitetty, kilo, kilohinta, litra, litrahinta, maito, mansikat, paino, pastörointi, punnita, ruoka, syödä, viro